11.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 754

De hijab: keuze of dwang? We spraken vijf jonge moslima’s

8

De hoofddoek is opnieuw in opspraak. Nu de discussie over het boerka- en niqaabverbod oud nieuws is, hebben nieuwsberichten van over de grens een nieuw debat aangezwengeld. De vraag die hierin centraal staat: hebben moslima’s keuzevrijheid over het dragen van een hoofddoek? Wij vroegen het aan vijf jonge moslima’s.

Het debat over hoofdbedekking is terug van nooit echt weggeweest. Eens in de zoveel tijd laait de discussie in Nederland weer op, zoals recentelijk door het boerka- en niqaabverbod. Ook werden in de afgelopen weken een aantal nieuwsitems uit Frankrijk en België opgepikt door de Nederlandse media.

In Frankrijk was er ophef toen een politicus van Rassemblement National felle kritiek had op een moeder met een hoofddoek, die haar zoon op een schoolreisje naar een regionaal parlement begeleidde. Ook werden er in Frankrijk recentelijk twee opvallende pamfletten gepubliceerd: één waarin 101 moslima’s zich uitspreken tégen de hoofddoek en één waarin duizend politici zich uitspreken tegen stigmatisering van moslims.

En in België is de nieuwe Vlaamse regering voorstander van een hoofddoekverbod in het onderwijs. ‘We zorgen voor levensbeschouwelijke neutraliteit voor leerkrachten en leerlingen’, staat in het regeerakkoord van N-VA, CD&V en Open VLD. ‘Vintage Vlaams Blok’, vindt de Groene partij in Vlaanderen. De discussie werd nog heviger toen eind oktober een school besloot een foto van een leerlinge niet op Facebook te plaatsen omdat ze een hoofddoek draagt.

In Nederland discussieerden we over het op 1 augustus in werking getreden boerka- en niqaabverbod. Een inmiddels uitgekauwd debat. Misschien was de hoofddoek wel een welkom nieuw onderwerp. Hoe dan ook werden in de afgelopen weken in de media verschillende islamitische feministen aan het woord gelaten die hun afkeur uitspraken over de hoofddoek. ‘Wanneer bedekking de norm is, staan ongesluierde vrouwen te boek als minder goede moslims’, zo stelde de Franse moslimfeministe Fatiha Agag-Boudjala begin november in Trouw.

Agag-Boudjala’s visie is niet zo controversieel meer als die ooit was. Het wantrouwen tegenover de islam is de laatste twintig jaar gegroeid en de hoofddoek wordt vaak geassocieerd met vrouwenongelijkheid. Critici geloven dat vrouwen geen echte keuzevrijheid hebben. Zij denken dat meisjes niet in alle vrijheid voor de hoofddoek kiezen en dat die keuze hen is opgelegd door hun (mannelijke) familieleden. Maar klopt dit wel?

Wij vroegen het de Turks-Nederlandse Merve (24), bestuurder van de jongevrouwentak van haar moskeevereniging, de Marokkaans-Nederlandse Latifa (21 jaar) en de Turks-Nederlandse Rabia (22 jaar). Alle drie dragen een hoofddoek. Ook praatten we met Dikra (21 jaar), die zowel een Marokkaanse als een Turkse achtergrond heeft, en haar Marokkaans-Nederlandse studievriendin Hanane (22 jaar, niet haar echte naam). Zij dragen geen hoofddoek.

Keuzevrijheid

Alle meiden vinden dat zij keuzevrijheid hebben in het wel of niet dragen van de hoofddoek. ‘Ik ben altijd vrijgelaten in mijn keuze tot het dragen van een hoofddoek’, vertelt Rabia. Ze heeft zelf op een christelijke basisschool gezeten, daarna op een openbare middelbare school. ‘Hier kreeg ik de mogelijkheid om na te denken over welk geloof ik wilde volgen. Ik denk dat veel moslima’s met hoofddoek wel vinden dat het een keuzemogelijkheid moet zijn. Echter zullen velen ook zeggen dat dit een plicht is volgens de islam.’

Bij Merve en Lativa, die beiden ook een hoofddoek dragen, was het geloof belangrijk in hun keuze om de hoofddoek te dragen. Merve ging zich op haar zestiende meer verdiepen in de islam en wilde toen een hoofddoek op doen, maar haar ouders vonden het te vroeg. Zij dachten dat het een bevlieging was en wilden dat ze er goed over nadacht. Hier waren kleine conflicten over.

‘Ze weten dat het dragen van een hoofddoek een belangrijke stap is. En dat er niet echt positief over gedacht wordt als je hem weer afdoet nadat je hem hebt gedragen. Daarom wilden ze gewoon dat ik er goed over nadacht.’ Drie maanden later ging Merve de hoofddoek toch dragen. ‘En toen wisten ze van: ja oké, nu is er geen weg meer terug. Maar daarna waren ze er eigenlijk wel blij mee, omdat ze zagen dat ik er best serieus over was. En daarna heb ik hem ook nooit afgedaan.’

‘Ik voel me meer compleet met mijn hoofddoek om’, aldus Latifa. ‘Ik merk dat ik heel sterk in mijn schoenen ben gaan staan sinds mijn hoofddoek. Voor mij is mijn hoofddoek echt een reminder voor mijn identiteit en mijn band met God. De enige reden waarom ik een hoofddoek ben gaan dragen is omdat God dit mij vroeg. En voor mij is dat genoeg.’

‘Ik ben altijd vrijgelaten in mijn keuze voor de hoofddoek’

Volgens Latifa is het dragen van een hoofddoek absoluut een keuze die je als vrouw zelf hoort te maken. Ze heeft ook thuis de vrijheid ervaren om hier voor te kiezen en ze heeft dus geen druk gevoeld. Toch geeft ze aan dat ze zich niet altijd volledig vrij heeft gevoeld.

‘Eigenlijk wilde ik mijn hoofddoek al veel eerder dragen, maar ik was altijd enorm bang voor wat mensen in mijn omgeving hiervan zouden vinden’, vertelt ze. Latifa doelt vooral op haar medestudenten en collega’s van een niet-islamitische achtergrond.

‘Ik dacht dat zij heel erg moeite zouden hebben om mij te begrijpen en mij hierop zouden beoordelen. Dus in zekere zin heb ik niet volledig de vrijheid gevoeld om mijn hoofddoek op te doen, terwijl die vrijheid er formeel wel was. Ik hield mijzelf tegen, omdat ik dacht dat anderen mij zouden veroordelen.’

Dikra en Hanane hebben er allebei voor gekozen om geen hoofddoek te dragen. Dikra heeft altijd het gevoel gehad dat ze hier zelf verantwoordelijk voor was. Er is haar nooit letterlijk gevraagd wanneer ze een hoofddoek zou gaan dragen. Ook is er nooit voor haar beslist, zegt ze.

‘Indirect hebben mijn ouders wel een keuze gemaakt, omdat ik als kind geen hoofddoek hoefde te dragen. Daardoor ben ik nooit belast met de keuze om een hoofddoek af te doen.’ Ook Hanane ervaart keuzevrijheid:  ‘Ik weet dat ik vrij ben om zelf te kiezen.’

Sociale druk

Merve heeft nog nooit ervaren dat iemand haar hoofddoek ‘minder cool’ vindt, of dat ze hierdoor een lagere sociale status kreeg, zegt ze. ‘Nee, ik kan mij zo niks bedenken. Ik heb zoiets niet meegemaakt. Ik heb hiervoor bij de gemeente en verschillende scholen gewerkt. En nooit hebben ze laten merken dat ik minder geaccepteerd werd doordat ik een hoofddoek droeg.’

Rabia benadrukt dat ze door haar ouders en omgeving altijd vrij is gelaten in haar keus om de hoofddoek te dragen. ‘Hierdoor heb ik nooit druk ervaren.’

In de vriendencirkel van Latifa zitten veel niet-moslims met wie ze heel goed omgaat, vertelt ze. Dat zij een hoofddoek draagt maakt hen niet uit. Het recept? ‘Ik geloof echt dat het om wederzijds respect gaat, maar ook om communicatie. Zij hebben mij wel eens vragen gesteld over mijn hoofddoek. Ik probeer zulke vragen altijd zo uitgebreid mogelijk te beantwoorden, zodat zij mijn perspectief kunnen begrijpen. Dus wat dat betreft voel ik geen sociale druk.’

Misschien komt dit ook wel omdat de hoofddoek ervoor gezorgd heeft dat Latifa zichzelf kan zijn, zegt ze.  Het maakt haar weinig uit wat andere mensen van haar hoofddoek vinden. ‘Mijn hoofddoek is een deel van mij. Ik hecht er enorm veel waarde aan.’

‘De reden waarom ik een hoofddoek ben gaan dragen is omdat God mij dit vroeg’

Voelt Dikra wel eens druk om toch de hoofddoek om te doen? ‘Ik voel geen druk van ouders, directe en verre familie, en ook niet van mijn vrienden of de gemeenschap.’ Wel weet ze dat haar toekomstige schoonfamilie het fijn zou vinden wanneer ze in de toekomst een hoofddoek zal dragen. Dat vond ze lastig. Ze heeft er toen lang met haar vriend over gepraat. ‘Na goed en lang communiceren besloten wij dat enkel ik invloed zou moeten hebben op die keuze. Hierdoor nam meteen de druk af.’

Ook Hanane heeft wel eens last gehad van sociale druk. Op school merkte ze dat klasgenoten een negatief vooroordeel hadden over de meiden in haar klas die een hoofddoek dragen. Docenten waren meer betrokken bij studenten die ‘helemaal Nederlands’ zijn, vertelt ze.

‘Over de jaren heen is dit wel veranderd. Binnen mijn vriendengroep van de middelbare school zitten meiden met en zonder hoofddoek. Ik weet dat er geen onderscheid tussen ons wordt gemaakt. Bij de vrienden die ik heb gemaakt op de hogeschool weet ik dat het anders is, al zie ik ook dat dat niet expres wordt gedaan.’

Mening over andere moslima’s

We vroegen hijabdraagsters Merve, Rabia en Latifa hoe zij kijken naar andere moslima’s als Dikra en Hanane, die geen hoofddoek om hebben. Merve vertelt dat ze vroeger best bevooroordeeld was tegenover sommige meiden die veel bezig waren met de islam, maar op een gegeven moment bedacht ze dat je je geloof ook van binnen kan beleven.

‘Ik dacht altijd: als je zoveel bezig bent met de islam, waarom neem je die stap dan niet en kies je voor de hoofddoek? Wat is er zo moeilijk? Maar zo ligt het dus niet. Je kunt ook heel serieus bezig zijn met geloof in die andere aspecten.’

De hoofddoek moet een keuzemogelijkheid zijn, aldus Rabia. ‘Hierdoor kijk ik normaal naar mensen die geen hoofddoek dragen. Er zijn genoeg mensen in mijn omgeving die geen hoofddoek dragen, of op een verkeerde manier. Uiteindelijk ieder zijn eigen ding.’

Ook Latifa benadrukt het belang van keuzevrijheid: ‘Ik vind dat elke moslima zelf die keuze moet maken. Ik vind het belangrijk dat je een bewuste keuze maakt, dan dat je een hoofddoek draagt omdat iedereen dat doet.’

Latifa zou het ‘simplistisch en oppervlakkig’ vinden als iemand zegt dat een vrouw met een hoofddoek een betere moslima is dan een vrouw zonder hoofddoek. ‘Mijn geloof leert mij om mensen niet te beoordelen op basis van hun uiterlijk of daden. Dit is iets tussen de persoon zelf en God. Ik denk dat de meeste vrouwen met een hoofddoek deze mening delen.’

‘Uiteindelijk ieder zijn eigen ding’

En hoe staan Dikra en Hanane tegenover moslima’s die wél een hoofddoek dragen? Ook op deze vraag is het antwoord van Hanane kort en bondig: ‘Geen probleem. Als zij ervoor kiezen om hun geloof op die manier te uiten, dan is dat prima.’

Maar Dikra worstelt met deze vraag. ‘Oei, dit vind ik best lastig. Ik had graag gezegd dat ik op dezelfde manier kijk naar moslima’s mét hoofddoek dan naar moslima’s zonder hoofddoek, maar onbewust doe ik dat niet.’ Ze merkt dat ze strenger oordeelt over moslima’s mét hijab.

‘Ik heb het gevoel dat moslima’s met een hoofddoek de islam meer vertegenwoordigen dan vrouwen als ik. Maar als zij zich onislamitisch gedragen, bijvoorbeeld door naar een club te gaan – wat sowieso helemaal fout is, want we horen daar helemaal niet te zijn –, dan neem ik dat hen meer kwalijk.’ Dikra vindt het niet goed van zichzelf dat ze zo denkt. ‘Super haram, ook.’ Ze wil het graag veranderen.

‘Koerdische leider krijgt hartaanval in cel, Turkije weigert medische zorg’

0

De Turkse autoriteiten hebben de Koerdische politicus Selahattin Demirtas medische zorg geweigerd na een hartaanval die hij kreeg in zijn cel. Dit beweert zijn zus en advocate Aygül Demirtas.

De Koerdische politicus en voormalige leider van de pro-Koerdische HDP zou een hartaanval hebben gekregen. Op Twitter stelt advocate Aygül Demirtas:

‘Onze cliënt en mijn broer Selahattin Demirtas verloor op 26 november omstreeks 05.30 uur zijn bewustzijn na een kramp op de borst en kortademigheid. Omdat hij lange tijd bewusteloos bleef, vroeg zijn celgenoot, de heer Abdullah Zeydan, om hulp.’

Demirtas en zijn arts willen dat hij voor nader onderzoek naar het ziekenhuis gaat, maar de Turkse autoriteiten willen dit niet en dus is zijn leven in gevaar, schrijft de advocate.

Vlak nadat Aygül Demirtas haar tweet schreef, twitterde de HDP dat haar broer alsnog naar het ziekenhuis mocht.

Selahattin Demirtas zit sinds 2016 in de gevangenis. Hij heeft volgens de Turkse autoriteiten terrorisme gesteund. Daarmee wordt gedoeld op de strijders van de Koerdische PKK-beweging, die ook in Europa en de VS op de terreurlijst staat.

Marokkaanse vlogger noemt Marokkanen ‘dom en onopgeleid’, wordt gearresteerd

1

De Marokkaanse politie heeft de populaire vlogger Mohammed Sekkaki gearresteerd, die vlogt onder zijn pseudoniem Moul Kaskita. Sekkaki had een video op Youtube gezet waarin hij het Marokkaanse volk en de Marokkaanse instituties zou hebben beledigd.

Sekkaki wordt ervan beschuldigd zich denigrerend over Marokkanen te hebben uitgesproken. Ook zou hij publieke instituties hebben beledigd. Sekkaki had tijdens zijn arrestatie drugs bij zich, zo stelt de procureur-generaal.

Hoewel de Marokkaanse overheid zijn originele video heeft laten verwijderen van Youtube, zijn er nu vele re-uploads op verschillende videokanalen.

In de gewraakte video richt Sekkaki zijn pijlen op Marokko, het Marokkaanse volk, de overheid en koning Mohammed VI. ‘Marokkaanse mensen zijn dom en onopgeleid. Marokkanen geven alleen om billen.’ De Marokkaanse koning is zelfs zó dom, dat hij de speeches die hij voorleest niet eens begrijpt, beweert Sekkaki.

Het Youtube-kanaal van ‘Moul Kaskita’ heeft meer dan 330.000 abonnees en ruim 64 miljoen views.

Heibel binnen Denk Amsterdam: raadslid noemt fractievoorzitter ‘vrouwonvriendelijk’

0

Aysegul Kilic, die voor Denk in de Amsterdamse gemeenteraad zit, heeft in een brief aan de achterban een boekje opengedaan over haar haar fractievoorzitter Mourad Taimounti.

Volgens Killic is Taimounti vrouwonvriendelijk, intimiderend en denigrerend richting haar geweest. De brief is handen van de Amsterdamse tv-zender AT5.

Aysegul Kilic heeft daarnaast grote moeite met de stijl van politiek bedrijven van Taimounti. Hij zou zich schuldig maken aan ‘populistisch gedrag’ en zou niet op fractievergaderingen aanwezig zijn.

Het ergste vindt ze echter zijn gedrag naar haar toe: ‘De vrouwonvriendelijke gedragingen overschreden vaak de grenzen van fatsoensethiek.’

Taimounti ontkent de beschuldigingen aan zijn adres. ‘Lariekoek’, laat hij in een reactie weten. Ook zegt hij aangifte te zullen doen tegen Kilic als zij haar woorden niet publiekelijk terugneemt.

DENK-raadslid Numan Yilmaz trekt partij voor Taimounti. ‘Als zoiets gebeurd zou zijn, dan had ik het wel geweten.’

In 2018 kwam DENK met drie zetels in de Amsterdamse gemeenteraad.

UPDATE: Waar fractievoorzitter Mourad Taimounti de beschuldiging eerder nog afdeed als ‘lariekoek’ en zelfs met aangifte dreigde, zegt hij nu open te staan voor een gesprek met zijn Denk-collega Aysegul Kilic. ‘Haar beschuldigingen doen pijn, maar kennelijk voelt ook zij pijn.’

In een persverklaring stelt het landelijk partijbestuur van Denk dat Taimounti en Kilic al in een mediation-traject zaten. Het bestuur verwacht ‘binnen afzienbare tijd’ een advies van de mediator binnen te krijgen, meldt persbureau ANP.

Kilic zegt het te betreuren dat haar brief, gestuurd aan een ‘beperkt aantal mensen’, is uitgelekt. Ze wil verder niet reageren.

Brengt Ongehoord Nederland wel de diversiteit die we zoeken?

2

Bijna had Fidan Ekiz Eva Jinek als tv-presentatrice opgevolgd, maar ze bedankte voor de eer. Als ze ‘ja’ had gezegd, dan had de NPO twee vliegen in één klap geslagen: vrouw én etnisch. Sommige opiniemakers en journalisten reageerden opgelucht, want ze beschouwen Ekiz als ‘rechts’. Tegelijkertijd krijgt Nederland er met Ongehoord Nederland waarschijnlijk een nieuwe, rechtse omroep bij. Hoe divers zijn de media nu werkelijk?

De publieke omroep is er voor iedereen, van welke kleur en leeftijd dan ook. Dit valt terug te lezen in de Mediawet. Ook het NPO-beleidsplan rept over ‘pluriformiteit’ en ‘diversiteit’ als twee belangrijke waarden van omroepbeleid.

De wens naar een evenredige representatie van etnische minderheden op de buis leidde in 2011 zelfs tot een afspraak van alle omroepen om te werken aan een 11 procent-representatie, gelijk aan het percentage etnische minderheden onder de bevolking. PowNed bedacht daarop de rubriek ‘Een neger omdat het moet’. Het ‘allochtonenquotum’ lijkt sindsdien een zachte dood te zijn gestorven.

Hoe staat het eigenlijk met de diversiteit in de media? Of is dit een ‘gutmensch’-vraag die nog uit de jaren negentig van de vorige eeuw stamt?

Nee, vinden Annebregt Dijkman en Zoë Papaikonomou in Heb je een boze moslim voor mij? (2018) In dit boek stellen ze de werkwijze van actualiteitenmedia aan de orde. Volgens hen is er een gebrek aan culturele en religieuze diversiteit op de redactionele werkvloer. De veelal eenzijdige benadering die media bij ‘diversiteitsonderwerpen’ hebben, leidt tot een eendimensionale, meestal negatieve beeldvorming, stellen de auteurs. Andere perspectieven zouden op deze manier worden gemist, wat de journalistieke kwaliteit niet ten goede komt.

Ook een onderzoek van Motivaction uit 2016 toont aan dat etnische minderheden wel aan tafel zitten in talkshows, maar zelden als deskundige worden opgevoerd. Ze mogen alleen opdraven als er problemen zijn. Dijkman en Papaikonomou pleiten in hun boek dan ook voor meer diversiteit en inclusiviteit op de redacties.

Diversiteit en het ‘linkse frame’

Shashi Roopram is net als Dijkman en Papaikonomou overtuigd van het belang van diversiteit in de media, maar zijn invulling is anders. Roopram is redacteur van Up! Network NL, een rechts online mediaplatform. Hij vindt dat de etnische representatie zich slechts beperkt tot een aantal groepen en politiek eenzijdig georiënteerd is.

‘Etnische diversiteit beperkt zich nu tot Turken, Marokkanen en Afrikanen. Meer smaken heb je bijna niet. Dat is niet divers. Maar wat ik belangrijker vind is dat er meer politieke etnische diversiteit komt in de media. De allochtonen die nu in de media actief zijn, zijn voornamelijk links georiënteerd. Denk aan Zihni Özdil, Nadia Moussaid en Clarice Gargard. Ze reproduceren allemaal het standaard linkse frame.’

‘Etnische diversiteit beperkt zich nu tot Turken, Marokkanen en Afrikanen’

Die linkse focus vindt Roopram een probleem. ‘Want men gaat etniciteit automatisch koppelen aan een politieke voorkeur. Ben je een allochtoon, dan ben je automatisch links, anti-Zwarte Piet, voor herstelbetalingen en tegen Israël. Het bewijs zie je bijvoorbeeld in de bejegening van rechtse allochtonen. Zij worden afgeschilderd als huisneger, verrader, bounty, donkerwit, enzovoort.’

Die veronderstelde linkse voorkeur van minderheden schrikt mensen af, denkt Roopram. ‘Er is jarenlang een frame geproduceerd dat allochtonen links zijn. En omdat die focus eenzijdig is, wijzen veel mensen etnische diversiteit af.’

Ongehoord Nederland

Met diversiteit en pluriformiteit wordt niet alleen etniciteit bedoeld. Het gaat ook om de representatie van jongeren en vrouwen. Het Commissariaat voor de Media constateerde recentelijk nog dat van alle gasten in non-fictieprogramma’s maar een derde vrouw is. En het gaat ook om diversiteit in opvattingen.

Zo zijn PowNed en WNL als rechtse omroepen toegetreden tot het door hen verfoeide ‘linkse’ omroepbestel. En heeft Ongehoord Nederland zich gemeld als aspirant-omroep. Het anti-islam-, anti-asielzoekers- en anti-klimaatstandpunt zou niet genoeg gehoord worden in Hilversum. Is dit de diversiteit die we zoeken?

Nee, vindt Bart Top, publicist culturele diversiteit en voormalig projectleider van de – inmiddels opgeheven – NVJ-werkgroep Migranten en Media, Hij lacht: ‘Als één stem afgelopen vijftien jaar is gehoord, dan is het wel de stem die riep ‘Minder, minder, minder!’ Er is geen enkele objectieve basis waarop de initiatiefnemers kunnen beweren dat ze geen aandacht hebben gekregen. De Gele Hesjes mogen op bezoek bij Rutte, Kick Out Zwarte Piet wacht nog op een uitnodiging van de minister-president.’

Volgens Top zijn sinds 9/11 en de ‘Fortuyn-revolte’ de media juist verrechtst en is de diversiteit ver te zoeken. Als voorbeeld noemt hij de Zwarte Piet-discussie. Onder het mom van objectiviteit neemt de NVJ of de hoofdredacteur van het NOS-journaal geen standpunt in over Zwarte Piet. Terwijl de journalistenvakbond in Groot-Brittannië zich wel daartegen durft uit te spreken.

‘In mijn tijd bij de NVJ publiceerde je niet iets wat racistisch of discriminatoir was zonder dit in een context te plaatsen. Dat idee is helemaal verlaten. Wij moeten immers veel respect hebben voor de 20 procent van de Nederlanders die moeite heeft met de multiculturele samenleving.’

De vraag is of multiculturele vraagstukken, zoals Zwarte Piet, niet vooral randstedelijke issues zijn. In de provincie vinden de meeste mensen Zwarte Piet immers geen probleem. Top is het met deze analyse totaal oneens.

‘Zolang het hele land zich druk maakt over migratie en asielzoekers kun je een debat over bijvoorbeeld Zwarte Piet niet reduceren tot een randstedelijk probleem. De recente incidenten op het voetbalveld, waarbij voetballers voor Zwarte Piet werden uitgemaakt, tonen aan dat het fenomeen Zwarte Piet wel degelijk met racisme te maken heeft. Bovendien wonen in Twente en Limburg ook migranten.’

‘Als één stem afgelopen vijftien jaar is gehoord, dan is het wel de stem die riep ‘Minder, minder, minder!’’

Roopram juicht het initiatief van Ongehoord Nederland toe, hoewel gedeeltelijk. ‘Zij claimen dat er mensen in Nederland zijn die zich ongehoord voelen door het systeem. Dat klopt, maar waarom wil je dan deel uitmaken van het systeem dat onderdeel is van het probleem? Het feit dat de achterban van Ongehoord Nederland ongehoord is, heeft niets te maken met een gebrek aan een rechtse omroep, zie bijvoorbeeld WNL of PowNed, maar wordt veroorzaakt door het gegeven dat ook deze omroepen zich moeten conformeren aan de richtlijnen van de NPO. Dat is de reden waarom veel mensen op de rechterflank vinden dat WNL niet echt rechts is. WNL conformeert zich aan het systeem.’

Veelal witte mannen

De Mediawet stelt inderdaad waaraan de publieke zenders dienen te voldoen. Zo staat er bijvoorbeeld dat de publieke omroep ‘op evenwichtige wijze een beeld van de samenleving geeft en de pluriformiteit van onder de bevolking levende overtuigingen, opvattingen en interesses op maatschappelijk, cultureel en levensbeschouwelijk gebied weerspiegelt’.

Top volgt de ‘diversiteit in de media’-discussie al lang. Niet alle media doen het slecht, zegt Top, maar verandering gaat langzaam. ‘NRC heeft bijvoorbeeld wel een standpunt ingenomen in de discussie over Zwarte Piet en heeft columnisten aangetrokken die geen mainstream-geluid laten horen.’

In talkshows op televisie is die ruimte er minder, ziet Top, zeker wanneer het om moslims gaat. ‘Dan wordt vooral aan die 20 procent tegemoetgekomen.’ De multiculturele thema’s die aangesneden worden en de mensen die daarover hun mening geven in talkshows verbazen Top.

‘Het zijn veelal witte mannen of mensen die zich nooit met diversiteitskwesties bezig hebben gehouden, zoals zanger Dries Roelvink. Zij krijgen een podium om hierover te praten.’ De ongeschiktheid van gasten bij talkshows viel ook Margo Smit op, de ombudsman van de publieke omroep. Ze deed onderzoek naar diversiteit onder de gasten bij de vier populaire talkshows van de NPO: De Wereld Draait Door, Pauw, Jinek/Laat op 1 en M.

Qua diversiteitsinitiatieven in het medialandschap is er het aantrekken van columnisten bij kranten en het initiatief van de Correspondent om de redactie minder homogeen te maken. En de publieke omroep heeft FunX-radio. Maar het zijn incidenten. De tijd van doelgroepentelevisie is voorbij, erkent Top: daar zijn de verschillen binnen de migrantengroepen te groot voor. ‘Maar er is evenmin iets structureels voor teruggekomen. Ik heb ook niet het idee dat culturele diversiteit geïntegreerd is in programma’s.’

Meer culturele diversiteit is wel het beleidsdoel van de NPO. Onder het kopje ‘diversiteit’ valt te lezen: ‘In een samenleving waarin zich steeds meer tegenstellingen openbaren, is het bieden van verbondenheid tussen en binnen bevolkingsgroepen essentieel.’ Dat moet blijken uit ‘wie er aan het woord en in beeld komen, uit de onderwerpkeuze, de muziekkeuze, uit de presentatoren en uit de verhaallijnen van onze dramaseries.’

Israël wil nieuwe nederzetting stichten in Hebron

0

Israël is van plan een nieuwe enclave te bouwen in Hebron, op de Westelijke Jordaanoever. Dat melden Israëlische media. Hier wonen op dit moment duizend Israeli’s in versterkte enclaves tussen 200.000 Palestijnen.

Minister van defensie Naftali Bennet heeft opdracht gegeven te beginnen aan de bouw van een wijk voor Joodse kolonisten midden in het centrum van Hebron. Vanuit Palestijnse zijde wordt woedend gereageerd. De Palestijnse Bevrijdingsorganisatie (PLO) roept op tot internationale sancties tegen de nieuwe nederzettingen.

Onlangs verklaarde de VS dat de nederzettingen geen schending zijn van het internationale recht. De PLO zegt op Twitter dat het besluit om Joodse nederzettingen te bouwen op de Westelijke Jordaanoever het eerste tastbare resultaat is van het Amerikaanse besluit om kolonisatie te legitimeren.

Herbon vormt al decennia een centrum van geweld tussen Israëli’s en Palestijnen. In de Bijbel staat dat dit de begraafplaats is van Abraham, de aartsvader van zowel joden als moslims.

Het is de bedoeling dat de nieuwe enclave een verbinding vormt tussen Avraham Avinu, het spiritueel centrum van de joodse gemeenschap in Hebron, en de Grot van de Patriarchen, een heilige plaats voor zowel joden, christenen als moslims.

‘Neonazi-schandaal’ treft elite-eenheden in het Duitse leger

0

De Duitse krijgsmacht overweegt een hoge officier uit zijn functie te ontheven. Hij wordt verdacht van banden met extreemrechtse groeperingen, meldt het Duitse Bild. Het gaat om iemand uit de elite-eenheden die al maandenlang in de gaten werd gehouden.

Twee andere collega’s van de officier zijn eveneens beschuldigd van extreemrechtse opvattingen. Op een privéfeestje, georganiseerd door de gewraakte officier, zouden ze de Hitlergroet hebben gebracht.

Eén van hen is inmiddels al geschorst en mag zijn uniform niet langer dragen, de ander wordt nog onderzocht. Nazi-symbolen zoals de Hitlergroet zijn in Duitsland verboden.

Defensieminister Annegret Kramp-Karrenbauer (CDU) heeft harde maatregelen toegezegd. Wie ook maar de schijn wekt radicaal te zijn, hoort volgens haar niet thuis bij de krijgsmacht. De elite-eenheden, verantwoordelijk voor het redden van ontvoerden en gegijzelden en het tegengaan van terroristen, zouden juist ‘elke neiging tot radicalisme moeten tegengaan’.

De dreiging van rechts-extremisme lijkt te groeien binnen het Duitse leger. De inlichtingendienst onderzoekt momenteel twintig soldaten binnen de elite-eenheden op banden met rechts-extremisme.

In 2017 werden zelfs terroristische plannen van een Duitse officier verijdeld. De officier hoopte dat zijn terreurdaad zou worden aangezien voor een terroristische aanval uit islamitische hoek.

Topambtenaar VS: ‘Amerika steunt inlijving Westelijke Sahara door Marokko’

0

Amerika is tegen een onafhankelijke Westelijke Sahara, zegt een Amerikaanse topambtenaar.

Tegen het Marokkaanse staatsmedium Mapnews zegt de ambtenaar dat de Amerikanen het Marokkaanse ‘autonomieplan’ steunen. Dit plan, dat de Westelijke Sahara een relatief autonome status geeft onder Marokkaans gezag, is ‘serieus, realistisch en geloofwaardig’.

Deze zomer al schreef de Amerikaanse krant Wall Street Journal, op basis van gesprekken met andere ambtenaren, dat de Verenigde Staten tegen de onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara zijn. De onafhankelijkheidsbeweging Polisario, dat strijdt voor een eigen staat in de Westelijke Sahara, is niet blij met dit bericht.

Polisario heerst nu over een klein deel van de Westelijke Sahara, waar de Arabische Democratische Republiek Sahara (ADRS) is uitgeroepen. Deze staat wordt door 45 landen erkend. De ADRS eist het gezag in de gehele Westelijke Sahara op.

Van 1884 tot 1975 was de Westelijke Sahara een Spaanse kolonie. Na de dood van de Spaanse dictator Franco werd het gebied door de Marokkaanse koning Hassan II ingelijfd, een jaar later riep Polisario de onafhankelijkheid uit. Tot 1991 is er om de Westelijke Sahara gevochten. Sindsdien heerst er een wapenstilstand.

Turkije stuurt IS-strijders terug naar Frankrijk, België en Ierland

0

Turkije stuurt dit weekend IS-strijders terug naar België en Ierland. Begin december zal hetzelfde gelden voor elf Franse IS-strijders. Dit zegt binnenlandminister Süleyman Soylu, aldus de Turkse krant Hürriyet.

Enkele Europese landen verzetten zich tegen de Turkse pogingen om IS-strijders met een Europees paspoort terug te sturen, maar de Turkse regering zet haar beleid gewoon door.

De Syrische president Assad is tegen het repatriëren van IS-strijders naar Europese landen. Hij wil dat ze in Syrië de doodstraf krijgen. Dat vertelde hij gisteren aan het Franse medium Paris Match.

CIDI en NIW boos op Volkskrant-cartoonist vanwege ‘antisemitische’ cartoon

0

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en het Nieuw Israëlitisch Weekblad (NIW) zijn woedend op de Volkskrant. Dit komt door de nieuwste cartoon van Jos Collignon, die antisemitisch zou zijn. De cartoonist zegt zich van geen kwaad bewust te zijn.

In de cartoon, die gisteren in de Volkskrant stond, is de Britse Labourleider Jeremy Corbyn te zien. Corbyn wordt door zijn tegenstanders van antisemitisme beschuldigd. Collignon tekende de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, die op het punt om Corbyn te stenigen. Netanyahu heeft in zijn andere hand een dagvaarding vast, omdat hijzelf beschuldigd wordt van corruptie. Corbyn zegt: ‘Hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen.’

Collignon lijkt met zijn cartoon partij te kiezen voor Corbyn. Die is een stevige criticus van Israël, maar ontkent een antisemiet te zijn. Sinds zijn aantreden als Labourleider in 2015 is Corbyn door zijn tegenstanders meerdere malen van antisemitisme beschuldigd. Ook zou hij te weinig doen om antisemitisme in zijn partij aan te pakken.

Het NIW schrijft: ‘Het gaat de critici die zich tegen de cartoon van Collignon keren niet om het feit dat de tekenaar Netanyahu belachelijk maakt, maar de grote onrust over Labour bagatelliseert. Dat hij daarvoor ook nog eens een tekst van Jezus gebruikt, alsof Corbyn ‘de messias’ zou zijn, ligt bij vele Joodse Nederlanders extra gevoelig.’

Het NIW beroept zich op een opiniepeiling van Jewish News, waaruit blijkt dat 87 procent van de Joods-Britse respondenten Corbyn ziet als antisemitisch. 47 procent van de respondenten overweegt bovendien te emigreren als Corbyn premier wordt.

Wetenschappers concludeerden vorige maand dat Labour geen antisemitische partij is en dat tegen Corbyn een heksenjacht wordt gevoerd. Volgens hen hebben zich wel antisemitische incidenten in de Labourpartij voorgedaan, maar worden deze enorm opgeblazen. Dat Labour niet tijdig en adequaat hierop heeft gereageerd ligt aan het interne functioneren van de partij. Corbyn treft geen blaam, stellen de wetenschappers.

Collignon, die in zijn cartoons regelmatig Israël op de korrel neemt, ‘loopt vaker langs het randje als het om antisemitisme gaat’, stelt het NIW. In 2012 kreeg Collignon een strafklacht aan zijn broek vanwege een cartoon over Geert Wilders die antisemitisch zou zijn. Ook werd Collignon aangeklaagd bij de Raad voor Journalistiek. Collignon tekende voor de Volkskrant een hand die geld in de binnenzak van Wilders stopt, waarna de PVV-voorman in het Hebreeuws bedankt: ‘Dank u beleefd en maakt u zich geen zorgen.’ De cartoonist werd toen niet veroordeeld.

Vanwege Collignons nieuwste cartoon heeft het CIDI een brief gestuurd naar de redactie van de Volkskrant en een artikel op de eigen site gepubliceerd. In zijn reactie op het CIDI ontkent Collignon een antisemitische tekening te hebben gemaakt: ‘Bij beschuldigingen van antisemitisme is de Israëllobby nooit ver weg. (…) Bij elke tekening met begrip voor het internationale recht en de Palestijnse bevolking en met afkeer van rechtse houwdegens die het voor het zeggen hebben, krijg ik u op mijn dak.’