13.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 755

Marokko: vastzetten journalist Omar Radi brengt massale tegenbeweging op gang

1

Honderden mensen gingen afgelopen weekend de straten van de Marokkaanse hoofdstad Rabat op. Gesteund door vele journalisten, politici en intellectuelen eisen zij de vrijlating van de gevangengenomen journalist Omar Radi.

Vorige week werd de 33-jarige journalist opgepakt voor ‘minachting van de wet’. Dit komt vanwege een kritische tweet van hem uit april, over een strafproces van enkele Rif-activisten dat toen werd gevoerd. Dit proces zou niet eerlijk zijn verlopen.

Drie jaar geleden barstten er protesten los in het Rifgebied, gericht op een verbetering van de leefomstandigheden van de Riffijnen. De Rif is een gebied dat door Marokko wordt achtergesteld, zeggen zij. De Rif-protesten zijn inmiddels de kop ingedrukt. Hetzelfde geldt voor de vrije verslaggeving hierover.

Radi’s arrestatie heeft tot publieke verontwaardiging geleid. Bewapend met spandoeken verzamelden de demonstranten zich dit weekend voor het parlement in Rabat. Protesten werden ook gevoerd in Casablanca en Parijs. Inmiddels is de hashtag #FreeOmarRadi populair op social media.

Een opmerkelijk geluid komt vanuit de Marokkaanse New Development Model Special Committee, een organisatie voor journalisten, activisten en politieke leiders. Zij zijn benoemd door de Marokkaanse koning Mohammed VI. Theoloog Rachid Benzine, een van de leden van deze organisatie, noemt de arrestatie van Radi een ‘fatale klap’ voor de Marokkaanse democratie.

Ook Human Rights Watch en de journalistieke vakvereniging in Marokko eisen van de Marokkaanse autoriteiten om Radi vrij te laten. Zijn proces zal 2 januari plaatsvinden.

Recentelijk haalden meer Marokkaanse journalisten de wereldpers om soortgelijke redenen als bij Radi. Deze zomer werd journaliste Hajar Raissouni veroordeeld tot een jaar cel. Volgens de overheid om seks buiten het huwelijk en een abortus, volgens activisten vanwege haar werk voor de krant Akhbar al-Yaoum.

Uiteindelijk is Raissouni gratie verleent. Maar haar collega Hamza Habhoub, collega bij dezelfde krant, vluchtte naar Frankrijk nadat hij werd bedreigd. Taoufik Bouachrine, hoofdredacteur van Akhbar al-Yaoum, moet zelfs een celstraf van twaalf jaar uitzitten.

Mijn kleine hadj

2

Dezer dagen ben ik samen met een paar vrienden een reis begonnen. Samen reizen we naar de heilige steden Mekka en Medina. Gedurende deze reis heb ik veel geleerd en dat wil ik graag met jullie delen.

Moslims gaan minimaal één keer in hun leven op bedevaart naar Mekka, ook wel de grote hadj genoemd. Tevens is het aanbevolen om minimaal één keer in je leven op umrah te gaan, de kleine hadj. Onze reis staat in teken van het verrichten van de umrah.

Ik ben al eerder geweest, maar dit keer was de reis anders. Ik nam namelijk wat meer tijd voor mijzelf om te reflecteren, om mijzelf te herontdekken en vooral om de mensen om mij heen beter te begrijpen.

Het enthousiasme van de deelnemers was opmerkelijk. Ze zagen er zeer naar uit om Mekka en Medina te bezoeken. Jong en oud, man en vrouw… iedereen was supergemotiveerd en konden niet wachten om te vertrekken.

Vanuit Schiphol vertrokken we naar Istanbul, om vervolgens naar Djeddah te gaan. Daar aangekomen stonden de bussen op ons te wachten. Het was een lange, best vermoeiende reis geweest. Uitgeput stapten we in de bus, op weg naar Mekka. Het voelde zwaar, maar het was een heerlijke ervaring en toch ook weer spannend. Ik heb Mekka al drie keer bezocht,  maar het leek alsof ik dat nog nooit heb gedaan. Eufemistisch gezegd: het was weer erg bijzonder.

Wat de reis zo bijzonder maakt is niet het feit dat je het koninkrijk Saoedi-Arabië bezoekt, maar dat je de heilige plaatsen verkent en de rituelen in Mekka en Medina bijwoont. Mekka is de plek waar het allemaal is begonnen. Het is het centrum van de islam. Als moslims bidden we vijf keer per dag in de richting van Mekka. In deze stad is de Profeet Mohammed s.a.w. geboren. In Medina is hij gestorven en ligt hij ook begraven.

Hierom zijn Mekka en Medina zo belangrijk is voor moslims. Het verklaart ook waarom het wahabitische Saoedi-Arabië zoveel invloed heeft op de islamitische wereld. Geleerden uit Saoedi-Arabië stonden  – nu vanwege de politieke ontwikkelingen rond de moord op journalist Jamal Khashoggi en het opsluiten van geleerden wat minder – altijd met 1-0 voor. Ook in Nederland hebben we daar last van gehad.

Dit neemt niet weg dat Saoedi-Arabië ook goede dingen heeft gedaan, maar de geëxporteerde wahabitische ideologie heeft veel kapot gemaakt. Misschien past deze ideologie heel goed bij Saudiërs in Saudi-Arabië, maar de Saoedische variant van de islam past gewoonweg niet bij Nederland.

Hier hoeven we de Saoedische islam niet, we moeten er juist naar streven de zuivere islam binnen de Nederlandse context te introduceren. Met andere woorden, de islam zoals hij is, zonder enige politieke of ideologische invloeden. De islam die beter past bij dit land.

Prachtig om te zien hoe mensen door middel van geloof worden verenigd

Maar terug naar mijn reis. Zowel de grote als de kleine hadj zijn ook een weergave van de moslimgemeenschap, maar dan in het klein. In Medina, maar vooral in Mekka kom je werkelijk alle nationaliteiten en culturen tegen. Superdiversiteit.

Ik vind het echt prachtig om te zien hoe mensen door middel van geloof worden verenigd. Ze dragen allemaal hetzelfde witte kledingstuk, ze herhalen dezelfde smeekbeden, staan in één rij en bidden achter één imam. Aan iemands uiterlijk kun je niet zien hoe rijk of arm, ongeletterd of hoogopgeleid iemand is. Het is de ultieme gelijkheid en het toppunt van beschaving.

Maar je komt op je kleine bedevaartreis ook allemaal verschillende persoonlijkheden tegen. De één is grof en onbeleefd, de ander is superlief en beschaafd. Dit geldt overigens niet alleen voor de bezoekers, maar ook voor de autoriteiten die alles in goede banen moeten leiden. Dit zijn vaak politieagenten en moskeebewakers. Het is mij wel opgevallen dat zij vaak geïrriteerd en chagrijnig zijn.

Soms heb ik er wel begrip voor, vooral als ze honderden keren per dag moet herhalen dat iemand niet op een plek mag bidden, waar een bordje ‘verboden’ op staat. Maar dit verpest toch de beleving en haalt je uit de spirituele sfeer. Gedurende mijn reis ervoer ik hoge spirituele beleving, maar vaak gebrek aan moraal en beschaafdheid. Ruzie om gratis eten, elkaar duwen tijdens het gebed en voorkruipen bij het instappen in de bus.

Niettemin heb ik tijdens mijn verblijf in Mekka ontzettend veel mooie momenten mogen ervaren. Vaak zijn het juist die kleine dingetjes die het verschil maken: een oude man die gratis dadels uitdeelt, een politieagent die naar je lacht, iemand die ruimte voor je maakt en je in de rij toelaat.

Mekka is een stad vol tegenstrijdigheden. Wanneer werkelijk alle soorten moslims bij elkaar komen, is het eenvoudig om een algemene conclusie te trekken. Volgens mij is onwetendheid de grootste vijand van moslims in deze tijd. In de islamitische wereld heerst onwetendheid en de corrupte leiders hebben onderwijs decennialang verwaarloosd.

Onwetendheid is de bron van alle ellende en kwaad. Leiderschap zonder kennis leidt tot tirannie. Geloof zonder kennis leidt tot extremisme. Rijkdom zonder kennis leidt tot corruptie. Sociaal aanzien zonder kennis leidt tot hoogmoed en arrogantie. Kortom, het probleem in de islamitische wereld is een gebrek aan beschaving. Beschaving is een juiste mix van goed onderwijs, ethiek en moraliteit.

Als Nederlandse moslims kunnen we hiervan leren, begrijpen en doorpakken. Met kennis die wij hebben, met de veiligheid waarvan wij mogen genieten en met vrijheid die er is kunnen wij, als Nederlandse burgers, de wereld stuk beter maken en beschaafd door het leven gaan.

Vanuit Mekka, de heilige stad, vraag ik Allah om Nederland te behoeden tegen elke vorm van kwaad. Ook vraag ik Allah om ons van wijsheid en kennis te voorzien, om zo onze rol in de wereld goed op te pakken en onze taak op de juiste wijze te vervullen.

‘Egypte en Saoedi-Arabië willen Koerden en Arabieren in Syrië verzoenen’

0

Egypte en Saoedi-Arabië doen een poging om de Koerdische strijders van de Syrian Democratic Forces (SDF) in Noord-Syrië te verzoenen met de Arabische oppositie. Dit schijft Rudaw Media Network, een Iraaks-Koerdisch medium.

Vorig weekend bezocht een afgevaardigde van de Syrische Democratische Raad, de politieke tak van de SDF, de Egyptische hoofdstad Caïro voor overleg, meldt Rudaw. Het doel zou zijn om de Arabische tegenstanders van het Assad-regime uit de greep van Turkije te krijgen.

Volgens Rudaw hebben Koerdische afgevaardigden uit Noord-Syrië recentelijk twee keer met Egyptische ambtenaren gesproken en waren er ontmoetingen in Saoedi-Arabië en Jordanië.

Egypte en Saoedi-Arabië willen niet dat Turkije te veel invloed in de regio krijgt. Daarnaast steunt de Turkse president Recep Tayyip Erdogan de Moslimbroederschap, een islamistische organisatie die in het seculier-nationalistische Egypte en het wahabistische Saoedi-Arabië is verboden.

‘China wil Koran en Bijbel herschrijven’

1

China wil de heilige boeken van de islam en het christendom herschrijven, meldt the Daily Mail. Nieuwe edities zouden niets mogen bevatten wat ingaat tegen de ideeën van de Communistische Partij.

De Chinese Communistische Partij riep in november al op om de Koran en de Bijbel ‘bij de tijd’ te brengen, aldus de Britse krant. Ook zouden de teksten in lijn moeten worden gebracht met de kernwaarden van het socialisme.

China is sinds 1949 een communistische dictatuur. Na de dood van Mao Zedong in 1976 werden de teugels enigszins losgelaten, maar sinds het aantreden van Xi Jinping als president van de Volksrepubliek China is de repressie weer volop aanwezig.

Het hardste worden de islamitische Oeigoeren in het noordwesten van China getroffen. Zij worden in ‘heropvoedingskampen’ opgesloten en onderworpen aan een streng regime. Daarnaast sloopt de Chinese overheid stelselmatig moskeeën in het gebied, met als doel de islamitische Oeigoerse cultuur te vernietigen.

‘We moeten geen middelen schuwen om discriminatie te bestrijden’

1

25 jaar geleden stemde hij nog op de trotskisten, nu is Rutger Groot Wassink wethouder in de grootste stad van het land. De Kanttekening sprak dit uitgesproken GroenLinks-kopstuk over zijn opmerkelijke politieke levenswandel, zijn strijd voor sociale rechtvaardigheid, over oplaaiend extremisme en de staat van zijn partij. ‘Het mag van mij wel wat spannender.’

Vanwege zijn uitgesproken linkse opstelling en zijn markante baard wordt GroenLinkser Rutger Groot Wassink wel eens met communistische kopstukken Marx en Lenin vergeleken. In rechtse kringen geldt de Amsterdamse wethouder Sociale Zaken, Diversiteit en Democratisering als één van de boegbeelden van een ‘linkse, losgeslagen hoofdstad’. ‘Zodra je de open inrichting Amsterdam verlaat, kom je in het echte Nederland’, stelde Volkskrant-columnist Arthur van Amerongen vorige maand in een interview met de Kanttekening.

Groot Wassink zelf fungeert regelmatig als een rode lap op een stier voor rechtse mensen binnen en buiten Amsterdam. Zo kwam hij onder een vergrootglas terecht toen hij in maart vorig jaar, toen nog als lijsttrekker van GroenLinks, meeliep in een antiracismedemonstratie tegen onder andere de komst van Forum voor Democratie in de Amsterdamse politieke arena: ‘Geen racisten in de raad.’

Dit jaar haalde hij het landelijke nieuws met onder meer een Telegraaf-artikel over het geven van speciale ‘privilege-trainingen’ aan witte ambtenaren. En vorige maand nog ging Groot Wassink viral op social media nadat hij bij BNR ageerde tegen de komst van omroep Ongehoord Nederland: ‘Racisme is geen mening. Dat valt dus niet onder de vrijheid van meningsuiting.’

Bij zijn geboorte zag het er niet meteen naar uit dat Groot Wassink zou uitgroeien tot GroenLinks-kopstuk en ‘machtigste man van Amsterdam’, zoals Micha Cohen hem in Vrij Nederland omschrijft. De in 1974 in Doetinchem geboren Groot Wassink komt niet bepaald uit een typisch rood nest, laat staan een politiek geëngageerd gezin.

Groot Wassink groeide weliswaar op in een Achterhoeks gezin dat het niet breed had, maar zijn ouders waren kleine ondernemers die vooral hard werkten en verder niet stemden. ‘Mijn partijgenoot Femke Roosma, voorzitter van de GroenLinks-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad, kwam wél uit een echt sociaaldemocratisch nest’, vertelt hij op zijn werkkamer in de Stopera, het Amsterdamse stadhuis. ‘Haar grootvader werd begraven met een PvdA-vlag op zijn kist.’

Hij werd politiek bewust door zijn liefde voor geschiedenis. Hierdoor ging Groot Wassink veel lezen en discussieerde hij wat af met zijn broers. ‘Denk aan de ongelijkheid in de samenleving. Het maakte echt een verschil of je wat te besteden had. Leerlingen die uit armere wijken kwamen kregen structureel een lager schooladvies, ongeacht hoe intelligent je was.’

Ook rapmuziek liet het politieke vuur in hem branden. Hij luisterde er veel naar vanaf zijn puberteit, eind jaren tachtig, begin jaren negentig. Zijn favoriete act is nog altijd Public Enemy. ‘Ik heb hier in mijn werkkamer ook een plaat van ze. In rap en hiphop zitten vaak sterke politieke boodschappen.’

Tijdens zijn studie Geschiedenis aan de Universiteit Utrecht, met onder meer Maarten van Rossem en Arend-Jan Boekestijn als docenten, werd hij zich bewust van zijn andere sociale achtergrond. ‘In tegenstelling tot veel van mijn medestudenten was ik de eerste uit mijn familie die naar de universiteit ging.’ Hij raakte er erg geïnspireerd door linkse denkers, denkers die naar eigen zeggen ‘nog steeds niet in de Achterhoek zijn doorgedrongen.’

Hoe kwam u uiteindelijk in de politiek terecht?

‘Dat duurde even. Toen ik 1994 voor het eerst stemmen mocht stemde ik op de SAP, de trotskistische partij. Tien jaar eerder waren ze nog voor de wereldrevolutie, maar ze hadden in 1994 een heel redelijk programma. Ik heb de SAP nog een brief geschreven om wat voor ze te betekenen, maar ik heb nooit antwoord gekregen.

Ik stemde daarna GroenLinks, vanwege de oppositie tegen paars, en kwam echt met de partij in aanraking toen het partijbureau, dat ook in Utrecht gevestigd is, een portier zocht. Ik las hun advertentie in de universiteitskrant, solliciteerde en werd aangenomen. Ze vroegen mij nog of ik ook had gesolliciteerd als een andere partij hiervoor had geadverteerd. Maar ik antwoordde dat ik links ben. Bij de gemeenteraadsverkiezingen stemde ik ook GroenLinks.

Het was een ideaal baantje. Je werd goed betaald, hoefde bijna niets te doen, alleen wat stoelen en tafels klaarzetten en de koffie verzorgen. En in de tijd dat ik niets te doen had kon ik in de bibliotheek een heleboel interessante boeken lezen.

Dankzij dit baantje rolde ik de wereld van GroenLinks binnen. Ik hielp ze met de Europese campagne van 1999, ging werken voor op het secretariaat voor de afdeling buitenland, onderhield het Turks-Koerdisch Netwerk en hield mij bezig met de democratisering van Indonesië en Noord-Afrika. Pas later werd ik vertegenwoordiger voor de partij.’

In Amsterdam?

‘Ja, ik wilde heel graag naar Amsterdam. Daar woonden mijn vrienden. Ik kreeg samen met mijn vriendin een woning. Zij kreeg werk in Amsterdam, ik kreeg een baan bij het FNV en we konden een huisje huren in de Staatsliedenbuurt, waar we nog steeds wonen. Al vrij gauw werd ik actief voor de plaatselijke afdeling. Ik kwam op de GroenLinks-lijst van de stadsdeelraad terecht, werd in de deelraad verkozen en werd al snel fractievoorzitter.’

‘Als ik nu jong was, dan zat ik nu misschien wel bij Extinction Rebellion’

Uw scriptie ging over de ideologie van de Rote Armee Fraktion, de Duitse extreemlinkse terreurbeweging. U was kritisch op de organisatie: het doel heiligt de middelen nooit, zei uw vader tegen u. ‘Als je Thierry dood wilt schieten, roep dan pang’, zong een linkse demonstrante dit voorjaar op een demonstratie van AFA, de Anti-Fascistische Aktie. Ligt voor u daar een grens?

‘Dat laatste is inderdaad over de grens, vind ik. Ze is niet voor niets ook veroordeeld voor deze uitspraak. Voor mij is de wet de grens. Je kunt in dit soort zaken nooit 100 procent absoluut zijn. Het is contextgebonden. Stel dat Nederland bezet wordt, dan gelden er andere regels. Maar in een democratische wereld zijn geweld en bedreigingen uit den boze. Als historicus weet ik bovendien dat geweld nooit tot een duurzame oplossing leidt.’

Dus u bent toch een beetje conservatief geworden door uw geschiedenisstudie?

‘Nou, het ligt een beetje anders. Ik schreef mijn scriptie over de RAF omdat ik het fascinerend vond dat hele verstandige mensen zulke onverstandige keuzes konden maken en de grens overgingen door geweld te gebruiken. RAF-leider Ulrike Meinhof schreef als journalist intelligente stukken, maar koos toch voor ideologische verdwazing. Bij de RAF heiligde het doel de middelen. Maar als je strijdt voor gelijkheid en sociale rechtvaardigheid, dan is het gebruik van geweld principieel verkeerd.’

Hoe reageert u als wethouder op radicale acties?

‘Veel rechtse mensen denken dat ik gekraakt heb, wat niet waar is. Maar ik vind dat er met activisme en ook met burgerlijke ongehoorzaamheid niets mis is. Ik sta daar positief tegenover. De grens ligt voor mij bij het gebruik van geweld. Je moet daarnaast weten welke rol je speelt. Mijn rol als burger is een andere als die van gemeenteraadslid. En nu ik wethouder ben is die rol weer anders. Je moet je bewust zijn van je rol. Als gemeenteraadslid kun je geen deuren intrappen.’

Maar als student wel?

‘Nee. Maar als bijvoorbeeld het Maagdenhuis gekraakt wordt, dan moeten politici er wel heen. En ze kunnen verbonden zijn met de doelen van de demonstranten. Ik heb er lang geleden voor gekozen om de parlementaire weg te bewandelen. Maar als ik nu jong was, dan zat ik nu misschien wel bij Extinction Rebellion.’

Of misschien bij de Internationale Socialisten? 

‘Nee. In hun analyse vind ik hen veel te slordig. Ook vind ik hun toon niet prettig. Ik geloof niet dat elke staking een uiting is van de klassenstrijd.’

Radicalisering zie je niet alleen bij linkse mensen, maar tegenwoordig vooral op de uiterste rechterflank. Eerder dit jaar kenden Christchurch, El Paso en Halle gruwelijke aanslagen door rechts-extremisten. Bent u nu niet vooral bang voor een extreemrechtse aanslag in Nederland?

‘In Nederland – en zeker in Amsterdam – moet je altijd rekening houden met een aanslag. Er liggen verschillende gevaren op de loer. Extreemrechts vind ik inderdaad heel gevaarlijk. Ook omdat dit geluid steeds meer genormaliseerd lijkt te worden. Maar dat betekent niet dat ik mijn ogen sluiten voor andere zorgelijke ontwikkelingen. Bepaalde groepen moslimjongeren zijn ook gevoelig voor radicalisering, bijvoorbeeld.’

‘Forum heeft racistische tendensen, maar ik maak mij vooral zorgen over hoe andere partijen hiermee omgaan’

In maart 2018 liep u mee met een antiracistische demonstratie tegen Forum voor Democratie: ‘Geen racisten in de raad’. De partijtop van GroenLinks wilde dit niet. Was dit bewust een lange neus maken?

‘Nee hoor. 21 maart is de Internationale Dag ter Bestrijding van Racisme en Discriminatie. Die dag bestaat al vele jaren en ik loop elk jaar mee. Er was inderdaad dat manifest Geen racisten in de raad, maar de demonstratie was gericht tegen racisme en discriminatie. Elk jaar deden PvdA, GroenLinks en de SP mee. Vanwege de ophef over het manifest en omdat het vlak voor de verkiezingen was trokken PvdA en SP zich terug, maar ik wilde wel dat we als GroenLinks Amsterdam meededen.

Er werd grote druk op mij uitgeoefend om niet mee te doen. ‘Er lopen mensen mee die misschien wel radicaal zijn, je kunt daar niet in meegaan’, werd er tegen mij gezegd. Maar ik vind dat dat onzin, ik ben heel erg tegen racisme. Niet alleen tegen racisme in de samenleving, maar ik wil ook niet dat er racisten in de raad zitten. ‘AFA loopt ook mee’, zeiden zei. Maar ik ben ook tegen fascisme. De Tweede Kamerfractie van GroenLinks was wat voorzichtiger in haar inschatting. Maar die bepaalt niet voor mij of ik mee ga lopen in een demonstratie.’

Bij GroenLinks is er dus toch een zekere ruimte om af te wijken van de partijlijn?

‘Er was even wat voor nodig, maar klaarblijkelijk kan het. Daar hebben we best wel stevig over gesproken, ja. Maar ik had geen toestemming van Den Haag nodig om naar deze demonstratie te gaan.’

U bent blijkbaar niet bang dat uw carrière binnen GroenLinks geschaad wordt, door tegen de wensen van de partijtop in toch iets te doen.

‘Daar heb ik geen seconde over nagedacht. Als ik mij bij dit soort fundamentele kwesties – je uitspreken tegen racisme en discriminatie – zou laten leiden door carrièremogelijkheden in de toekomst, dan zou ik dat naar mijzelf niet kunnen verantwoorden.’

Het gaat u dus meer om idealen dan om uw loopbaan?

‘Hier zit ik om dingen te veranderen. En ik vind dat juist in een periode dat breder in de samenleving racisme zijn lelijke gezicht laat zien, we hiertegen in geweer moeten komen. Racisme en uitsluiting zijn overal. Juist op deze antiracismedag en juist ook vlak voor de verkiezingen is het dan een goed moment om te gaan demonsteren. Als er morgen weer zo’n demonstratie is, dan ben ik er ook weer bij.’

We zijn nu anderhalf jaar verder. Bij de verkiezingen in Amsterdam haalde Forum voor Democratie drie zetels. Zitten er nu inderdaad racisten in de raad?

‘Ik kan niet anders dan constateren dat de leider van Forum voor Democratie buitengewoon problematische uitspraken heeft gedaan. De partij heeft racistische tendensen, maar ik maak mij vooral zorgen over hoe andere partijen hiermee omgaan.’

U bedoelt VVD en CDA?

‘Ja.’

Hoe uit het racisme van FvD in Amsterdam zich dan?

‘Het is zelden dat ik in de raad racisme hoor. Vlak voor de verkiezingen stapte Yernaz Ramautarsing (de nummer 2 op de Amsterdamse FvD-lijst, red.) op, toen er allerlei buitengewoon problematische uitlatingen van hem opdoken. Hij heeft ook discutabele opvattingen, op zijn zachtst gezegd.’

Maar Annabel Nanninga, de leider van de Amsterdamse FvD-fractie, is dus zelf geen racist?

‘Dat weet ik niet. In de raad zegt ze de meest vreselijke dingen over vluchtelingen en asielzoekers. Maar ik heb haar nog niet kunnen betrappen op evident racistische uitlatingen in de raad.’

‘Migratie heeft Amsterdam gevormd. Dat was vroeger niet anders dan nu’

U was van 2014 tot 2018 fractievoorzitter van GroenLinks in Amsterdam. Nu bent u wethouder. Voelt u zich wel thuis bij compromissen sluiten en bestuurlijke verantwoordelijkheid dragen? U kunt nu veel minder de linkse idealist uithangen.

‘Ik voel mij buitengewoon thuis in deze rol. In de oppositie heb je het makkelijker. Je kunt veel vinden, je hoeft weinig te onderbouwen. Maar je zit in de politiek om dingen te veranderen. Ik wil een rechtvaardigere en groenere samenleving. Het klopt dat ik als wethouder minder mogelijkheid tot provocatie heb, minder vrijheid, ik moet meer water bij de wijn doen. Maar dat is het wel waard, want ik geloof dat we in deze coalitie dingen kunnen realiseren.

We kunnen nu veel meer mensen aan het werk helpen, we doen echt wat tegen klimaatverandering, we zetten ons in voor ongedocumenteerden. Zo heb ik met oud-staatssecretaris Mark Harbers van Vreemdelingenzaken een deal kunnen sluiten dat we in Amsterdam en in vier andere gemeenten ongedocumenteerden anders opvangen dan voorheen, ter vervanging van alleen bed, bad en brood. En dit wordt medebekostigd door het Rijk.’

Hoe verloopt de samenwerking met burgemeester en partijgenoot Femke Halsema? Zij is een links-liberale GroenLinkser, terwijl u meer van de socialistische linkervleugel van de partij bent.

‘Ik ben wel wat klassieker links, zij is sociaaleconomisch wat liberaler. Maar zij was dit in een andere context, namelijk toen ze voorzitter was van de GroenLinks-fractie in de Tweede Kamer en het economisch buitengewoon voor de wind ging. Dat er spanning zou zijn tussen ons, daar is geen sprake van. We werken heel goed samen.’

U wilt in Amsterdam mystery guests inzetten om arbeidsdiscriminatie tegen te gaan. Hierop is veel kritiek vanuit de raad. Zo is de VVD bang voor een ‘angstcultuur’. Is dit plan ook niet gewoon Big Brother is watching you? En gaat u deze mystery guests ook afsturen op Chinese restaurants en Turkse kebabzaken?

‘Je moet van het bestrijden van discriminatie op de arbeidsmarkt geen karikatuur maken. Het is een groot structureel probleem, als je naar de cijfers kijkt. In Amsterdam is de bestrijding van discriminatie extra belangrijk, want we zijn een diverse stad. We willen op verschillende manieren discriminatie op de arbeidsmarkt bestrijden. Hierbij moet je denken aan het helpen van MKB-ondernemers bij een betere werving en selectie, maar we sluiten niet uit dat we ook mystery guests inzetten in de horeca. We moeten geen middelen schuwen om discriminatie te bestrijden. Maar we kunnen tegelijkertijd niet overal mystery guests naartoe sturen en dat hoeft ook niet. Er zijn verschillende manieren om bedrijven aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. Niets doen is in ieder geval geen optie.’

In de Telegraaf las ik ook dat ambtenaren van u computerspelletjes moeten spelen om in te zien hoe ‘white privileged’ ze zijn. Waarom? Moeten alleen witte ambtenaren dit doen? En is dit geen motie van wantrouwen?

‘Dat is ook een karikatuur. Het ging er om dat ambtenaren mogelijk zo’n training kunnen krijgen. Maar alleen op basis van vrijwilligheid. Dat van die privilegetraining stond in een uitgebreid rapport, waar de Telegraaf alleen dit stukje uitpikt. Dat mag natuurlijk, maar ons programma is veel breder.’

Wat is nu het belangrijkste vraagstuk dat moet worden aangepakt in Amsterdam?

‘Mijn grootste ambitie als wethouder is om meer mensen aan het werk te krijgen. In Amsterdam ontvangen nu ongeveer 40.000 mensen een uitkering. Het moet ons lukken, we hebben 20 miljoen vrijgemaakt om veel meer mensen naar werk toe te leiden. Ik beschouw dat als mijn grootste politieke opdracht.

Verkleinen van ongelijkheid zie ik als mijn belangrijkste taak. Werk zorgt niet alleen voor plezier en geluk, maar is ook de beste remedie tegen de volgende economische crisis. En hoe langer je in een uitkering zit, hoe kleiner de kans dat je weer aan het werk komt.’

U heeft ook diversiteit in uw portefeuille. Wat zijn uw belangrijkste doelen met betrekking tot dit vraagstuk?

‘De Aanpak arbeidsdiscriminatie heb ik geschreven vanuit mijn diversiteitsportefeuille. We moeten als overheid een norm stellen, maar tegelijkertijd initiatieven ondersteunen waardoor discriminatie beter kan worden aangepakt en de onderlinge verbondenheid in de stad meer wordt versterkt. Denk hierbij aan het stimuleren van de emancipatie van LHBTQIA+-mensen en aandacht voor de gedeelde geschiedenis: de Tweede Wereldoorlog, maar ook de koloniale geschiedenis en de slavernij. Als historicus weet ik dat gastarbeid geen rare afwijking is in Amsterdam. Onze stad is gebouwd op gastarbeid. Migratie heeft Amsterdam gevormd. Dat was vroeger niet anders dan nu. We moeten de geschiedenis van gastarbeiders veel nadrukkelijker vieren. Migranten hebben Amsterdam en ook Nederland mede gevormd tot wie wij zijn.’

‘Ik vind GroenLinks wel een behoorlijk burgerlijke partij geworden’

In hoeverre speelt de landelijke politiek voor u een rol? Lodewijk Asscher en Kajsa Ollongren waren eerst wethouder in Amsterdam voordat ze minister werden. Amsterdam heeft veel invloed op de rest van het land. U mengt zich, in opinieartikelen in landelijke kranten maar ook op Twitter, in het landelijke debat.

‘Mijn prioriteit ligt natuurlijk bij Amsterdam, de stad waar ik als wethouder zaken voor probeer te bewerkstelligen. Ik ben niet actief bezig met de landelijke politiek. Wel zijn er in mijn werk natuurlijk beleidsterreinen die ook een landelijke component hebben. Denk aan de participatiewet: die heeft ook gevolgen voor hoe wij het hier in Amsterdam doen. Als die wet ons raakt, dan kunnen we ons hierover uitspreken. Ook wethouders moeten dit kunnen doen.

We hebben als Amsterdamse wethouders net wat makkelijker toegang tot de media dan wethouders van andere steden. We hebben invloed op het landelijke discours. Wij weten, door onze stedelijke ervaringen, hoe het landelijk moet. Maar mensen overschatten mijn invloed soms schromelijk. Als ik mijn Twitter-account soms open, dan lijkt het alsof ik in mijn eentje verantwoordelijk ben voor ‘de hel van Amsterdam’.’

Hoe tevreden bent u eigenlijk over GroenLinks? De hele show rondom voorman Jesse Klaver is heel professioneel en gelikt, maar zorgt dit er niet voor dat GroenLinks te braaf wordt en het oude vuur dooft? 

‘Ik vind dat GroenLinks nu wel een behoorlijk burgerlijke partij geworden is. Het mag van mij wel wat spannender. Maar GroenLinks maken we met z’n allen. Ik ben daarom niet zo bang dat het oude vuur dooft, we moeten er samen voor zorgen dat dit blijft branden.’

Indiase Nederlanders zijn verdeeld over Modi’s ‘anti-moslim’-beleid

2

Recente ‘anti-moslim’-maatregelen in India laten Indiase en Hindoestaanse Nederlanders niet onberoerd. De Kanttekening sprak met voorstanders en tegenstanders.

In India zijn er massale protesten tegen de Citizenship Amendment Bill (CAB), ingevoerd door de regering van premier Nerandra Modi. Vluchtelingen die hindoe, sikh, christen of jaïnist zijn kunnen daarmee makkelijker Indiaas burger worden, moslims niet. Volgens de demonstranten komt met deze wet, die op 10 december door het parlement werd aangenomen, het seculiere karakter van de Indiase staat in gevaar en worden moslims gediscrimineerd.

Tegelijkertijd dreigen met de National Register of Citizens (NRC) veel moslimburgers die al jaren in India wonen tot illegale burgers te worden verklaard, omdat ze niet over de juiste papieren beschikken. Ook hiertegen wordt gedemonstreerd. Afgelopen zomer hield India zo’n volkstelling in de noordelijke provincie Assam. Ruim twee miljoen Assamezen, voornamelijk moslims, konden niet bewijzen dat hun Indiase wortels teruggingen tot vóór 1971 en verliezen daardoor hun Indiase staatsburgerschap.

Vorige week demonstreerden tegenstanders van de CAB in Den Haag en op de Dam in Amsterdam. Op die laatste locatie spraken we met Imran Ahmad, geboren in India, maar nu woonachtig in Lelystad en werkzaam in Amsterdam. Hij is moslim en voelt zich erg bij de gebeurtenissen in India betrokken.

Toen Ahmad nog in India woonde, heeft hij zelf weleens discriminatie ervaren. ‘De universiteit waar ik studeerde, de Aligarh Muslim University, was slachtoffer van politieagressie’, vertelt hij. ‘En de Jamia Millia Islamia Public University in New Delhi, waar mijn vrouw heeft gestudeerd, was de eerste universiteit die door de politie werd aangevallen.’

Amhad zegt dat de seculiere democratische staat in India op het spel staat. ‘De meerderheid van de Indiërs in hindoe, maar India is geen hindoe-staat. De radicale ideologie van het hindoe-nationalisme brengt het seculiere karakter van de staat in gevaar. Dat zien we nu ook bij de Citizenship Amendment Bill, die moslims overduidelijk discrimineert.’

Ook de vrijheid van meningsuiting en het demonstratierecht zijn in gevaar, aldus Ahmad. ‘De politie treedt keihard op tegen demonstranten. Als je tegen de regering protesteert, dan word je in elkaar geslagen. De Indiase regering blokkeert het internet in de deelstaat Kashmir, maar nu ook in veel andere delen van het land.’

‘Hindoe-nationalisten lijken op IS’ers’

Wat motiveert Modi? Dat leidt volgens Ahmad geen twijfel. ‘De hindoe-nationalistische regering van Modi wil niet over de echte problemen waarmee India kampt praten, maar gebruikt moslims als afleidingsmanoeuvre, als zondebokken’, zegt hij. India moet volgens hem wat doen aan de werkloosheid, hongersnood, de groeiende kloof tussen arm en rijk en ‘dat het nog steeds allerbelabberdst is gesteld met de vrouwenrechten. Maar nee, het gaat over migranten en over moslims.’

Ahmads verhaal wordt onderschreven door Hasrat Bagkari, die in Mumbai is geboren maar al 23 jaar in Nederland woont. Ook hij is moslim, maar hij zegt dat niet alleen de Indiase moslims tegen Modi’s nieuwste maatregelen zijn. ‘De meerderheid van de demonstranten in Den Haag was hindoe. Ook zij vinden India een seculiere staat en het hindoe-nationalisme van Modi verkeerd.’

Bagkari ziet dat de Indiase discussie Nederland niet onberoerd laat. ‘We kunnen hier gelukkig vrij demonstreren en op straat wordt ik niet geïntimideerd door hindoe-nationalisten, maar op social media roeren zij zich wel. Ik reageer daar niet op, want het heeft geen zin. Hindoe-nationalisten lijken op IS’ers. Ze denken zelf niet na, zijn geïndoctrineerd en verblind door haat.’

‘Die animositeit is eeuwenoud’

Spreekbuis van het hindoe-nationalistische geluid in Nederland is de rechtse opiniemaker Shashi Roopram van het Youtube-kanaal UP! Network NL. Op zijn Facebookpagina deelt hij pro-Modi-berichten, zoals een cartoon van een koe die door Modi hoogstpersoonlijk onthaalt wordt in India.

De koe in de cartoon is bedoeld als symbool voor minderheden uit de grotendeels islamitische landen Pakistan, Bangladesh en Afghanistan. Achter het dier, dat een traan uit zijn oog laat glippen, staat een bebaarde man met een bebloed kapmes. De échte vluchteling, waarvoor India de CAB bedoeld zegt te hebben, vlucht juist voor de moslim, zo is het idee.

Ook de Hindoestaanse Kamla Sitaram*, die zich meer met India verbonden voelt dan met Suriname, staat achter het beleid van Modi. ‘Er komen heel veel moslims uit Afghanistan en Bangladesh illegaal India binnen, onder andere via Assam. Zij hebben geen verblijfsvergunning en moeten gewoon worden teruggestuurd.’ Ze steunt ook het terugdraaien van de autonomie van het grotendeels islamitische Kashmir door India, zegt ze resoluut.

‘Ik heb niet zoveel met moslims, met al dat terroristische gedoe’, legt Sitaram uit als we haar naar de achtergrond van haar standpunten vragen. ‘Moslims zien anderen als kaffers. Ze willen anderen afmaken.’

Maar zijn de bijna tweehonderd miljoen moslims in India dan allemaal terroristen? ‘Als het puntje bij paaltje komt wel’, meent ze. ‘Moslims steunen uiteindelijk alleen elkaar. Dat weet ik uit mijn eigen ervaring.’

Hebben moslims dan wel dezelfde rechten als andere mensen? Sitaram: ‘Daar ben ik eigenlijk tegen. Nederland wordt overspoeld door moslims, net als India. Jullie waren eerst een katholiek land, daar blijft niets van over. Moslims maken misbruik van hun rechten. Daarom stemmen veel hindoes in Nederland PVV en Forum voor Democratie.’

‘Moslims zien anderen als kaffers. Ze willen anderen afmaken’

Rajesh Ramnath, die net als Sitaram ook Hindoestaans is, drukt zich een stuk gematigder uit. ‘Er komen nu veel illegale mensen India binnen, dat is slecht voor het land. India is aan de ene kant best wel vol, met meer dan een miljard mensen, en het is volkomen begrijpelijk dat je dan op de rem wilt trappen. Maar ik maak mij tegelijkertijd zorgen over het feit dat het zo extreem is. Illegalen zijn ook mensen, je moet wel naar mensen kijken. En ik vind het een slechte zaak dat moslims gediscrimineerd worden.’

En wat vindt Ramnath van de moslimhaat onder sommige hindoes? ‘Die haat is eeuwenoud. India is door moslimveroveraars binnengevallen, waaronder door het Mogol-rijk. Islamitische veroveraars hebben tempels verwoest en onschuldige burgers vermoord. Ik ken die verhalen van mijn ouders, die ze weer van hun ouders hebben.’

Ramnath ziet zichzelf niet als gelovige, maar hij snapt wel waar die animositeit vandaan komt. ‘Ik ben ook kritisch over de islam, wat overigens niet – even voor de duidelijkheid – betekent dat ik tegen moslims ben. Pakistan is een terroristenland, maar lang niet alle moslims zijn terroristen, natuurlijk. Ik vind dat moslims en hindoes in India een vreedzame oplossing moeten zoeken voor elkaar.’

* Kamla Sitaram is een pseudoniem. Ze wil niet onder haar eigen naam in de media verschijnen.

Netanyahu beschuldigt Internationaal Strafhof van Jodenhaat

1

De Israëlische minister-president Benjamin Netanyahu heeft het Internationaal Strafhof in Den Haag van antisemitisme beschuldigd. Reden van zijn beschuldiging: het strafhof wil een onderzoek doen naar Israëlische oorlogsmisdaden in de Palestijnse gebieden.

Netanyahu deed zijn uitspraken afgelopen zondag tijdens het chanoekafeest bij de Klaagmuur in Jeruzalem. ‘Nieuwe decreten worden uitgevaardigd tegen het Joodse volk. Antisemitische decreten van het Internationaal Strafhof, die ons vertellen dat wij Joden, die bij deze muur staan… in deze stad, in dit land, niet het recht hebben om hier te wonen. En omdat we dit wel doen plegen we een oorlogsmisdaad.’

Afgelopen vrijdag kondigde de hoofdofficier van justitie, Fatou Bensouda, aan dat hij een onderzoek gaat starten tegen de oorlogsmisdaden die Israël zou hebben gepleegd op de Westbank, Oost-Jeruzalem en de Gazastrook. Volgens Netanyahu laat het Internationaal Strafhof zich leiden door ‘puur antisemitisme.’

Israël lijfde in 1967 de Westbank en Oost-Jeruzalem in. Uit de Gazastrook heeft Israël zich in 2005 volledig teruggetrokken, maar het Israëlische leger voert nog regelmatig bombardementen uit tegen Hamas-strijders in dit gebied.

India: regering maakt video om protest tegen ‘anti-moslimwet’ te sussen

0

De Indiase regeringspartij BJP heeft een animatiefilmpje gemaakt met daarin twee bebaarde mannen in traditioneel islamitische kledij. De twee zeggen dat de nieuwe ‘anti-moslimwet’ helemaal niet tegen moslims is gericht.

Sinds twee weken zijn er door heel India protesten tegen de controversiële Citizenship Amendment Bill. Die wet maakt het makkelijker voor migranten die hindoe, sikh, jaïnist of christelijk zijn om een verblijfsstatus te krijgen. Moslims worden niet genoemd in de wet.

Critici geloven dat de ‘hindoe-nationalistische’ regering van premier Narendra Modi en zijn BJP-partij van moslims tweederangs burgers willen maken. De meerderheid van de meer dan 1 miljard Indiërs is hindoe, maar er woont een aanzienlijke minderheid van bijna 200 miljoen moslims in het land.

Bij de protesten zijn vanwege hard optreden van de politie minstens 25 doden gevallen, meldt Al Jazeera. Om de onrust te bezweren heeft de BJP nu een korte animatievideo gemaakt. Daarin zien we twee geanimeerde ‘moslims’ die betogen dat zij niet worden gediscrimineerd.

Het zijn allemaal spookverhalen, aldus de figuren in de video. De BJP-regering zegt dat de Citizenship Amendment Bill juist een geste is naar vervolgde minderheden uit andere landen die asiel willen aanvragen in India.

Het filmpje maakt deel uit van een bredere campagne om het Citizendship Amendment Bill te verkopen aan het publiek. De BJP heeft belooft contact op te nemen met 30 miljoen families over de wet en landelijke bijeenkomsten te houden.

Zondag zei premier Modi in een toespraak dat moslims zich ‘helemaal geen zorgen hoeven te maken’ over de nieuwe wet. Hij beschuldigde de oppositiepartijen, die tegen de wet zijn, ervan het land in een collectieve ‘angstpsychose’ te hebben gestort. ‘Ze proberen alles om de macht af te pakken.’

Van kugel naar tajine: Chanoeka in Marokko

1

Rabbi Levi Banon en zijn vrouw Chana Banon vieren dit jaar voor de elfde keer Chanoeka in Marokko. In een hotel in Casablanca staken zij zondag de eerste kaars aan van de chanoekia (de achtarmige kandelaar), in het gezelschap van ongeveer zeshonderd andere Marokkaanse joden.

De Banons waren niet de eerste joden die als shluchim (afgezanten) naar Marokko verhuisden. De Chabad, een ultraorthodoxe, chassidische beweging waar zij deel van uitmaken, kreeg voet aan de grond in Noord-Afrika in de jaren vijftig, toen de joodse gemeenschap in Marokko nog 350.000 mensen telde.

Sinds het ontstaan van de staat Israël in 1948 is de Marokkaans-joodse gemeenschap echter in rap tempo gedecimeerd. Tegenwoordig wordt de joodse gemeenschap geschat op minder dan drieduizend mensen. Toch besloten rabbi Levi en zijn vrouw in 2008 te verhuizen naar het islamitische land, om zo bij te dragen aan het versterken van de gemeenschap en de filosofie van de Chabad-beweging te verspreiden. De familie vestigde zich in Casablanca, waar de meerderheid van de Marokkaanse joden woont.

Chanoeka in een islamitisch land

In het luxe Barcelo Anfa hotel in Casablanca komen deze Marokkaanse joden dit jaar samen om Chanoeka te vieren. In de gang van het hotel staat een grote opblaas-chanoekia, er worden kleine kandelaren verkocht en bedienden brengen de traditionele sufganiyot (jamdonuts) rond. Het is een avond vol activiteiten. Een kinderkoor treedt op, een goochelaar geeft een show en natuurlijk wordt de eerste kaars van de grote chanoekia aangestoken.

De joden vieren tijdens Chanoeka de herovering van de Tweede Tempel in Jeruzalem. Om de tempel opnieuw in te wijden werd een olielamp gebrand, maar de lamp bevatte slechts genoeg olie voor een dag en de olie zou niet op tijd bijgevuld kunnen worden. Wonder boven wonder bleef de lamp toen acht dagen branden, aldus het verhaal, en doofde pas toen er nieuwe olie was. Daarom duurt Chanoeka acht dagen.

‘In mijn ervaring is Marokko hét voorbeeld van hoe joden en moslims samen kunnen leven’

‘Chanoeka en Purim zijn voor Chabad de grootste evenementen’, vertelt Banon. In andere grote steden, van Parijs tot Sydney, wordt Chanoeka gevierd met een grote chanoekia in het centrum van de stad, maar in een islamitisch land als Marokko kan dat niet. ‘Dat is het grootste verschil tussen andere landen en Marokko. Hier moet de Chanoekia binnen staan.’ Maar voor Banon maakt dat weinig uit. ‘Het blijft een geweldig feest en ieder jaar komen we hiervoor bij elkaar.’

Van Brooklyn naar Casablanca

Voor rabbi Levi was de keuze om naar Marokko te verhuizen snel gemaakt. Levi Banon is geboren in Marokko, maar verhuisde op driejarige leeftijd naar Canada en groeide op in Montreal. ‘Mijn vader was hier rabbi en is nu rabbi in Montreal. Daarnaast was dit de eerste vestiging van Chabad. Ik heb een persoonlijke connectie met het land, en Chabad heeft die connectie ook.’

Voor Chana Banon, de vrouw van rabbi Levi, was de verhuizing een stuk minder vanzelfsprekend. Chana is Asjkenazisch en groeide op in Brooklyn in New York, waar één van de grootste joodse gemeenschappen in de wereld zich gevestigd heeft.

‘Het was geen makkelijke overgang voor haar. Er zijn veel culturele verschillen, maar het was een mooie uitdaging en ze heeft zich er doorheen gesleept’, vertelt Banon. Tegenwoordig kookt Chana tijdens Rosh Hashana (joods nieuwjaar) vistajine in plaats van kugel (een zoet nagerecht van pasta of aardappelen) en spreekt ze vloeiend Frans en Arabisch.

‘Mensen verwachten altijd dat jood-zijn in een islamitisch land heel moeilijk is, maar dat is helemaal niet zo’, zegt Banon. ‘Iedereen hier is gastvrij, mensen zijn vriendelijk en het maakt hen eigenlijk niet uit of ik joods of moslim ben.’

Volgens Banon kunnen andere landen nog veel leren van hoe Marokko met zijn joodse gemeenschap omgaat. ‘Marokko is een land waar mensen opzoek gaan naar overeenkomsten in plaats van verschillen. En dan kom je erachter dat we eigenlijk best wel veel met elkaar gemeen hebben. Zowel de joodse cultuur als de joodse religie lijken op de islamitische.’

‘Bijzonder hè, dat er mensen zijn die naar Marokko verhuizen om aan antisemitisme te ontsnappen?’

Toch betekent dat niet dat de Banons nergens mee worstelen. Vooral het verschil in ontwikkeling tussen de Verenigde Staten of Canada en Marokko is een uitdaging waar rabbi Levi nog steeds tegenaan loopt. ‘Marokko is minder modern, maar het is het waard.’

Bij aankomst kijken de afgezanten van de Chabad altijd als eerste naar wat de gemeenschap nodig heeft en welke faciliteiten er ontbreken. In de meeste gevallen zijn dat orthodoxe scholen en synagogen. Tot Banons verbazing was dat in Casablanca niet nodig.

‘Deze kleine joodse gemeenschap heeft 22 synagogen, kan je dat geloven? We gingen daarom kijken naar wat er wel nodig was. Toen bleek dat er vooral extra curriculaire activiteiten nodig waren voor zowel kinderen als volwassen.’ De Chabad in Casablanca organiseert nu onder andere zomerkampen en bijlessen.

Toekomst van de joodse gemeenschap in Marokko

Ondanks de hechte gemeenschap in Casablanca neemt het aantal joden in Marokko nog steeds af. Veel joods-Marokkaanse jongeren verhuizen naar Israël voor een opleiding, betere kansen en om aan antisemitisme te ontsnappen.

Rabbi Levi zegt zelf weinig antisemitisme te ervaren. Toch toont een recent onderzoek van onderzoeksinstituut ADL aan dat 80 procent van de Marokkaanse volwassenen gelooft in antisemitische stereotypen. Het is niet ongebruikelijk dat boekenwinkels Mein Kampf verkopen. Ook heeft de steun voor de Palestijnse zaak onder Marokkanen een negatief effect op de houding tegenover de joodse gemeenschap.

Volgens Roy Mittelman, deskundige op het gebied van de Joodse gemeenschap in Marokko en hoogleraar aan het City College in New York, ligt het percentage van het ADL-onderzoek te hoog. Hij gelooft dat het antisemitisme in Marokko minder sterk is. ‘In mijn ervaring is Marokko hét voorbeeld van hoe joden en moslims samen kunnen leven. Er is een lange geschiedenis van wederzijds respect.’

‘Sommige mensen zeggen dat er over een paar jaar geen joden meer zullen zijn in Marokko, omdat er veel jongeren vertrekken. Maar ik kan mij niet voorstellen dat de Joodse gemeenschap helemaal verdwijnt. De gemeenschap is al zo lang een integraal onderdeel van Marokko en het leven in Marokko. Het zou ontzettend zonde zijn als dit verdwijnt.’

Banon denkt dat er voor altijd een vorm van joodse aanwezigheid in Marokko zal blijven bestaan. ‘Ik ben God niet, ik kan niet in de toekomst kijken. Het is mogelijk dat er uiteindelijk helemaal geen joden meer in Marokko wonen, maar ik denk dat er wel altijd joodse aanwezigheid zal blijven. Zoveel joden hebben hun roots hier, er is hier zoveel joodse geschiedenis, joden zullen Marokko altijd blijven bezoeken om dat te zien.’

Ook Banon erkent dat jongeren vertrekken, maar hij benadrukt dat er ook joden naar Marokko emigreren. Volgens Banon gaat het vooral om Franse joden die Frankrijk vanwege antisemitisme ontvluchten. Vorig jaar nam het aantal antisemitische incidenten in Frankrijk met 74 procent toe. ‘Bijzonder, hè. Dat er mensen zijn die naar Marokko verhuizen om aan antisemitisme te ontsnappen?’

Via evenementen als het Chanoeka-feest hoopt de Chabad meer Joodse mensen naar Marokko te trekken. ‘We zijn een hechte gemeenschap en ik hoop dat meer Joden hier deel van willen uitmaken in de toekomst.’

Ik wens Nederland voor 2020 een dialoog zonder eind

1

Vandaag ben ik 35 geworden. Moge Allah me nog vele jaren van geluk, gezondheid en voorspoed geven met familie, vrienden, kennissen en collega’s. In deze column wil ik kort terugkijken en de balans opmaken.

Wat heeft 35 jaar Nederland mij opgeleverd? En nog veel belangrijker: wat heeft Tayfun in die 35 jaar aan Nederland gegeven en wat heeft hij nog meer voor ons in petto in 2020?

35 is niet zomaar een leeftijd. Toen mijn vader 35 was had hij al drie kinderen, was hij geëmigreerd naar een ander land én was hij in bezit van een eigen huurwoning. Een migrantenkind dient minstens de eigen ouders te evenaren, en het liefst te overtreffen.

Dat betekent sowieso een goede baan, niet het schoonmaakwerk waar de gastarbeiders voor waren gekomen. Daarna gelijk trouwen, zo veel mogelijk kinderen op aarde brengen, woningen kopen in Nederland, het land van herkomst en zelfs in Amerika. The sky is the limit!

Dat is mijn geval dus faliekant misgelopen. Van de eerste Balcik die trots naar de universiteit ging, en droomde van een baan bij de VN of de NAVO, werd ik de werkeloze Turkse landverrader. Altijd maar klagen over de eigen gemeenschap, terwijl exact dezelfde gemeenschap mij onvoorwaardelijk lief had en mij in mij levensbehoeften voorzag en nog steeds ten dele voorziet. Hoe ondankbaar kan je zijn?

En dan de ontvangende samenleving. De Hollanders. Die kwam ik eigenlijk pas na zeventien jaar tegen op de HBO-geschiedenisopleiding aan de Amsterdamse Wibautstraat. Daarvoor kende ik eigenlijk alleen maar Turkse en Marokkaanse Nederlanders in Amsterdam Oud-West en Nieuw-West.

De Hollanders, ja die waren anders. In taalgebruik, gedachten en eten. Wezensvreemd aan de urban getto-mentaliteit, maar daarom ook zo interessant. Ik moest wennen. Mij aanpassen. Maar het lukte nooit helemaal.

Van de eerste Balcik die trots naar de universiteit ging werd ik de werkeloze Turkse landverrader

En waarom zou ik überhaupt moeten integreren? Ik ben toch een Nederlander? Dat klopt.

Nederlanders, dat zijn ook mensen van Turkse, Marokkaanse en Surinaamse afkomst. Nederland is van ons allemaal. Maar niet alle Nederlanders willen dat. Want wat de boer niet kent, dat vreet hij niet, luidt een oer-Hollands spreekwoord. Maar ons lusten ze rauw. We moeten integreren of opdonderen.

Dan kan je zeggen: ‘Pleur zelf op, ik heb geen boodschap aan wat die kaaskoppen vinden.’ Je hebt natuurlijk het volste recht om dit te zeggen, maar heel constructief is dit niet. Uiteindelijk moeten we namelijk allemaal door diezelfde Nederlandse deur.

Dus hierbij mijn visie voor 2020 en de komende 35 jaar. En ja, die is niet zo anders dan de weg die ik samen met anderen heb ingeslagen sinds 2015, toen het vredesproces tussen Turkije en de PKK was mislukt.

Hoe luidt die visie van mij? Heel eenvoudig: ‘Dialoog, dialoog en nog eens dialoog.’

Ik wens Nederland, vrij naar de beroemde historicus Pieter Geyl, een dialoog zonder eind. Want Nederland is gesegregeerd, op cultureel gebied en in sociaaleconomische zin. Deze kloof moet echt worden gedicht.

Hoe we dat gaan doen? Daar moeten we dus gezamenlijk invulling aan geven. En dat bereik je met dialoog. Niet iedereen staat hierom te springen. Maar dat hoeft ook niet. Het is alleen belangrijk te beseffen dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En zoals een wijs man ooit zei: ‘Als we elkaar niet kunnen vasthouden, dan moeten we leren elkaar los te laten.’

Fijne feestdagen en een geloegloeg nieuwjaar!