17.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 773

Duitsland: politie begint onderzoek naar racistisch ‘AfD-kleurboek’

1

Leden van de radicaal-rechtse partij Alternative für Deutschland (AfD) hebben bij een partijbijeenkomst in het Duitse stadje Krefeld racistische kleurboeken uitgedeeld.

In het kleurboek worden Turkse Duitsers afgebeeld als bewapende mannen, zwaaiend met Turkse vlaggen.

Ook worden Afrikaanse vluchtelingen afgebeeld met botjes in hun haar. Onderwijl worden ze neergezet alsof ze Duitse meisjes in het zwembad aanranden.

Tevens wordt de deelstaat Noordrijn-Westfalen, waar Krefeld ligt, in de kookpot gestopt. Dit is een verwijzing naar de racistische notie dat mensen uit Afrika kannibalen zouden zijn.

De AfD-fractie in het parlement van Noordrijn-Westfalen verdedigde het kleurboek aanvankelijk als satire. Maar na alle ophef heeft AfD haar verontschuldigingen aangeboden. Het was een ‘vergissing’.

‘Hoewel de meerderheid van de tekeningen binnen de lijntjes blijft, zijn er sommigen die echt niet oké zijn en natuurlijk niet de standpunten van onze parlementaire groep weergeven’, stelt de AfD-fractie.

Jonas Stickelbroeck van de lokale Grünen neemt daar geen genoegen mee: met dit kleurboek zou AfD haar ware gezicht liet zien: die van een ‘racistische partij’.

Ook de politie van Krefeld laat het er niet bij zitten en onderzoekt of de tekeningen een vorm van haatzaaien zijn. Daarnaast wil de voorzitter van het parlement in Noordrijn-Westfalen weten of het kleurboek betaald is met belastinggeld.

Macron bevriest bankrekeningen Diyanet in Frankrijk, aldus Turkse media

0

Turkse media melden vandaag dat de Franse regering de bankrekeningen van Diyanet in Frankrijk heeft afgesloten. Diyanet is het Turkse presidium voor Godsdienstzaken.

Eerder deze week maakte de Franse president Emmanuel Macron bekend een einde te willen maken aan het systeem van door Turkije uitgezonden imams die in Frankrijk komen te preken. ‘We kunnen de wetten van Turkije niet op Frans grondgebied hebben.’

Nu meldt de vicevoorzitter van Diyanet in Turkije dat de bankrekening van Diyanet in Parijs en Bordeaux zijn bevroren door Frankrijk. Met deze maatregel zou Macron dus daad bij het woord voegen.

De spanningen tussen Parijs en Ankara lopen op. Gisteren hekelde de voorzitter van het Turkse parlement Mustafa Sentop de uitlatingen van Macron, die hij van ‘primitieve islamofobie’ beschuldigde.

Israël krijgt eerste politie-officier met hijab

2

Sabreen Saadi is de eerste moslima met hijab die de rang van luitenant bij de Israëlische politie heeft bereikt.

Ofir Gendelman, woordvoerder voor de Arabische media van de Israëlische minister-president Benjamin Netanyahu, is trots op deze mijlpaal. Hij twittert: ‘Ik hou er altijd van om verhalen te delen over Arabische Israëliërs, omdat hun verhalen in de internationale media zelden gehoord worden.’

Saadi groeide op in een traditionele islamitische familie in Noord-Israël. Ze zegt door sommige mensen in haar Arabische omgeving te worden bedreigd, omdat ze voor de Israëlische staat werkt. Toch trekt ze zich hier niets van aan: ‘Ik vrees God alleen.’

In 2016 richtte de Israëlische regering een aparte Arabische politie-eenheid op. Er werken nu meer zeshonderd Arabische mannen en 55 Arabische vrouwen bij de Israëlische politie

Frankrijk accepteert niet langer door het buitenland uitgezonden imams

0

Gisteren maakte de Franse president Emmanuel Macron bekend dat Frankrijk een einde wil maken aan het systeem van door het buitenland uitgezonden imams.

Landen als Turkije, Marokko en Algerije sturen imams naar Frankrijk, maar de Franse regering wil hier een einde maken. Dit meldt het internationale persbureau Reuters.

De Franse president zei tijdens een toespraak in het Franse Mulhouse geen nieuwe buitenlandse imams meer te willen accepteren. De buitenlandse imams die in Frankrijk werken mogen dat blijven doen totdat hun periode is afgelopen.

Macron wil de imams in Frankrijk trainen, zodat ze de taal en de wetten van de Franse republiek kennen. Op deze manier hoopt hij buitenlandse invloeden te verminderen en ervoor te zorgen dat iedereen de wetten van de Franse republiek volledig accepteert.

Onlangs startte de Duitse regering al zo’n nationale imam-opleiding. Het land wil hiermee ingaan tegen de invloed van Diyanet, het Turkse presidium voor Godsdienstzaken, dat zijn imams naar Duitsland stuurt. Diyanet zou Turkse Duitsers bespioneren en banden hebben met de islamistische Moslimbroederschap.

In Nederland verschijnt morgen verschijnt moskeekoepel Islamitische Stichting Nederland (ISN), dat gelieerd is aan Diyanet, voor de ‘Parlementaire ondervragingscommissie ongewenste beïnvloeding uit onvrije landen’. In aanloop naar dit verhoor hield de Kanttekening een vinger aan de pols uit Ankara. Het resultaat werpt een nieuw licht op de greep van Diyanet buiten Turkije.

De Franse president Macron uitte in zijn toespraak ook stevige kritiek op het Turkije van president Erdogan. ‘We kunnen de wetten van Turkije niet op Frans grondgebied hebben.’ Macron wil niet toestaan dat een ander land op het grondgebied van de Franse republiek verdeeldheid voedt.

In Mulhouse wonen veel Fransen met een Turkse achtergrond. Macron benadrukte dat zij ‘volledig Frans’ zijn en dat zij ‘dezelfde rechten moeten hebben als alle Fransen, maar ook dat zij aan dezelfde wetten zijn onderworpen.’

De diplomatieke betrekkingen tussen Parijs en Ankara zijn de afgelopen maanden gespannen. Frankrijk heeft moeite heeft met onder meer de Turkse inmenging in de Syrische en Libische Burgeroorlog.

Islamitische Universiteit Rotterdam zegt sorry voor ‘oproep tot geweld’ door rector

0

Vandaag heeft de Islamic University of Applied Sciences in Rotterdam afstand genomen van controversiële uitlatingen die de eigen rector Ahmet Akgündüz (foto) eerder deed. Dit meldt het het Nederlands Dagblad.

Eind 2018 deed Akgündüz op een Turkse televisiezender controversiële uitlatingen over de mislukte coup van 15 juli 2016 tegen president Erdogan. Akgündüz zei dat het volgens de islam geoorloofd is om iemand te doden als hij in opstand komt tegen de staat. Die opstandelingen waren volgens de rector de aanhangers van de Gülen-beweging.

Erdogan zegt dat de in Amerika woonachtige geestelijke Fethullah Gülen achter de coup zat. Gülen zelf ontkent.

De Islamitische Universiteit Rotterdam (IUASR) zegt nu in een persverklaring afstand te nemen van de uitlatingen van de rector, ‘voor zover die zijn opgevat als rechtvaardiging voor het oproepen tot geweld’.

Een half jaar geleden legde onderwijsminister Ingrid van Engelshoven de IUASR een sanctie op. De uitspraken van rector Akgündüz waren al eerder door een onafhankelijke commissie beoordeeld als discriminerend en als een vorm van haatzaaien. Als de IUASR binnen drie maanden geen afstand zou nemen van de uitspraken van haar rector, dan zou de universiteit haar accreditatie kwijtraken.

Protesteren voor geld, maar niet voor mensenlevens

2

Je hoeft niet schizofreen te zijn om een gesprek met jezelf te voeren. Althans, dat houd ik mezelf voor als ik weer eens onhoorbaar voor mijn buitenwereld een complete dialoog met mezelf voer. En soms ontaardt zo’n dialoog zelfs in een fikse discussie tussen mij en mezelf. Onlangs nog, toen ik beelden vanuit Suriname zag.

Afgelopen maandag gingen duizenden Surinamers in hoofdstad Paramaribo de straat op om te protesteren tegen de regering van Bouterse. Directe aanleiding? Het corrupte en financiële wanbeleid van Bouterse en vooral de brutale greep uit de kas van de Centrale Bank van Suriname ter hoogte van honderd miljoen dollar.

Particulier geld is, plat gezegd, gejat ten gunste van overheidsuitgaven. Volgens vicepresident Ashwin Adhin heeft de regering dat geld gebruikt om ‘onder andere aardappelen, uien en andere basisgoederen mee te bekostigen’.

Geld stelen van particuliere, armlastige Surinamers om hen te voorzien van ‘Hollandse pot’: Robin Hood draait zich om in zijn graf in Nottingham.

Maar terug naar mijn interne tweestrijd. Enerzijds dacht ik: geweldig! Surinamers gaan eindelijk weer eens massaal de straat op om zich te verzetten tegen corruptie en Bouterse. Maar ook dacht ik: waarom gaan Surinamers wél protesteren als ze in hun eigen portemonnee worden geraakt, maar niet als een president mensenrechten schendt en de democratische rechtsstaat ondermijnt?

De optimist in mij is dus vooral opgetogen over Surinamers die de moed hebben zich te verenigen. Surinamers met allerlei verschillende achtergronden gingen gezamenlijk de straat op. Actief burgerschap, daar ontbreekt het vaak aan in Suriname. Daarbij hoort ook het opkomen voor je grondrechten, verzetten tegen onrecht en corruptie en dat op een vreedzame manier binnen de kaders van de wet.

Dat actieve burgerschap van kritische Surinaamse burgers is waar columnist Sheila Sitalsing in haar Johan Ferrier Lezing in 2018 vurig voor pleitte. ‘Er is een complete systeemverandering nodig, op al deze terreinen, om een goed functionerende democratie te krijgen, met kansen voor iedereen. De revolutie – het is in deze context een beladen woord, dat realiseer ik me – zal van binnenuit moeten komen’, aldus de Surinaams-Nederlandse columniste van de Volkskrant.

Terugdenkend aan deze woorden van Sitalsing, zouden de massale protesten het begin kunnen zijn van een nieuwe, vreedzame revolutie in Suriname. Ditmaal niet geïnitieerd door militairen, zoals veertig jaar geleden, maar door kritische burgers. Een passende volgende stap in dit revolutieproces is het wegstemmen van Bouterse’s partij, de NDP, in de verkiezingen van 25 mei. De optimist in mij zegt: dat gaat gebeuren! Genoeg is genoeg, ook in Suriname. The times are changing!

Bouterse spuugt Surinamers in hun gezicht

Maar ja, ik ben een complex mens met zowel optimistische als pessimistische gevoelens. Daarom zegt de pessimist in mij: als de buiken en portemonnees van de meeste Surinamers in de komende maanden weer gevuld worden, wordt de NDP toch opnieuw de grootste partij.

Ook zegt deze pessimist: wat is dat toch voor een selectieve verontwaardiging? Wel de straat op gaan als ze je geld jatten, maar als medeburgers zien dat hun zoons worden vermoord en dat de daarvoor veroordeelde moordenaar geen behoefte heeft om afstand te doen van het presidentschap, blijft het oorverdovend stil.

Waar is de solidariteit met de slachtoffers en nabestaanden van de Decembermoorden? Waarom is hun lot niet de moeite waard om even verontwaardigd door de straten van Paramaribo te demonstreren met borden als ‘Bouterse = moordenaar’ of ‘Moordenaars horen niet in het presidentieel paleis, maar in het gevang’?

Een president die trots in militair uniform voor de rechtbank verschijnt en schaamteloos trots is op zijn ‘revolutie’ (lees: militaire staatsgreep in 1980) en de daarbij horende gevolgen (lees: onder andere vijftienvoudige moord in 1982), spuugt Suriname en Surinamers in hun gezicht. Heeft geen respect voor fundamentele waarden en mensenrechten. Plaatst zichzelf boven alle partijen en ziet zichzelf als onschendbaar. Dat verdient een dagenlang protest van grote groepen kritische burgers.

Tsja, wint de optimist het van de pessimist? Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit. Als de twijfel overheerst, verwelkom ik de hoop. Want die hoop, hoe romantisch en misschien onrealistisch ook, zit diep in mij.

Ik hoop op en verlang naar een goed en integer functionerende Surinaamse overheid die het welzijn van Surinamers boven alles stelt. Een overheid die wordt geleid door mensen met een schoon blazoen en die niet – met het bloed van landgenoten – met de regeringsscepter zwaaien. Een overheid die gevoelig is voor massale protesten van moedige, kritische burgers en hen het geld teruggeeft dat ze van hen heeft gestolen.

Eureka! Terwijl ik deze woorden van hoop en optimisme optik, weet ik het: de optimist in mij wint het van de pessimist. Er is hoop voor Suriname!

‘CIDI knoeit met cijfers over antisemitisme’

0

CIDI: Meer antisemitische incidenten dan ooit in Nederland’, zo kopten de kranten onlangs. Maar bij die bewering van het CIDI worden nu vraagtekens gezet.

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) berichtte dat er nog nooit zoveel antisemitische voorvallen zijn gemeld als in 2019. Er werden 182 gevallen van discriminatie geregistreerd. Onderzoeksjournalist Sam Gerrits vindt dit vreemd, omdat het CIDI in 2002 maar liefst 359 incidenten registreerde.

Gerrits spreekt van ‘moedwillige desinformatie’, omdat het CIDI claimt dat het aantal antisemitische incidenten in dertig jaar niet zo hoog is geweest.

Het CIDI interpreteert de cijfers toch anders. ‘Rond de jaren 2001 – 2004 werden e-mails – toen de grootste bron van incidenten – als aparte incidenten geteld, ook als ze van dezelfde melder afkomstig waren. Om een vertekend beeld te voorkomen is daarvan later afgeweken.’ In 2002 ging het om 110 e-mails.

Volgens datajournalist Stephan Okhuijsen klopt de bewering van CIDI dan nog steeds niet: zelfs als die 110 e-mails als één email worden geteld, dan zijn er in 2002 in 248 antisemitische incidenten geweest in plaats van 359. Dat zijn er nog steeds meer dan de 182 incidenten van 2019.

Gerrits vindt dat het CIDI zijn bericht moet rectificeren. ‘Door deze onduidelijke cijfers geeft u iedereen die een excuus zoekt voor het weglachen van antisemitisme een schot voor open doel.’

Turks restaurant in Den Haag verwoest: ‘Ik mag van sommigen geen zaak openen als vrouw’

2

Dit weekend werd het Turkse restaurant Soba in het Haagse Zuiderpark grondig verwoest. De ruiten zijn vernield, het barblad is gebroken, de keuken is overhoop gehaald, de wc-potten zijn stuk geslagen, de bekleding van de banken is opengesneden en alle lampen zijn van het plafond getrokken.

De eigenaresse van het restaurant denkt te weten wie verantwoordelijk is voor deze vernielingen, maar wil niet bij name genoemd door Omroep West, omdat ze bang is. De Turks-Nederlandse vrouw, die een hoofddoek draagt, denkt dat de daders wraak willen nemen, omdat ze een werkende vrouw is.

‘Ik mag van sommige mensen geen zaak openen als vrouw zijnde. Ik kom uit Turkije en draag een hoofddoek. Ik mag niet werken, omdat er misschien wel mannen naar me kijken. Dat is de simpele reden.’

Twee weken eerder waren er ook vernielingen, maar die waren minder erg. Daardoor kon het restaurant al snel weer open. De eigenaresse wil blijven vechten voor haar zaak, zegt ze beslist tegen Omroep West.

Spanning tussen India en Turkije om oorlogstaal Erdogan over Kashmir

1

India heeft de Turkse ambassadeur op het matje geroepen in reactie op vurige opmerkingen van de Turkse president Erdogan. Dit schrijft het onafhankelijke Turkse medium Ahval News.

Tijdens zijn bezoek aan Pakistan sprak Erdogan het Pakistaanse parlement toe. Erdogan zei dat de strijd in Kashmir tegen het Indiase bewind net zo belangrijk is als de Turkse onafhankelijkheidsoorlog (1919-1923) voor Turkije. De Turkse president kiest in het conflict tussen India en Pakistan over Kashmir partij voor Pakistan.

De spanningen tussen India en Pakistan zijn vorig jaar augustus opgelopen. Dit komt doordat India besloot de autonomie van het onder India vallende deel van Kashmir in te trekken en de noodtoestand uit te roepen. India zegt dit te doen om islamitische separatisten in Kashmir bestrijden.

Daarnaast heeft Pakistan kritiek op de Indiase de Citizenship Amendment Act (CAA). Dankzij de CAA kunnen vluchtelingen die hindoe, sikh, christen of jaïnist zijn makkelijker Indiaas burger worden, moslims niet.

Afgelopen maandag waarschuwde de Pakistaanse minister-president Imran Khan de Verenigde Naties voor een mogelijke vluchtelingenstroom van India naar Pakistan als de internationale gemeenschap niets doet tegen de ‘anti-moslim’-wetgeving in India.

Inclusief plassen bij het Binnenhof

1

Tijdens een nachtelijke wandeling langs het Binnenhof voelen een vriend en ik de nodige drang om te plassen. Alle winkels, inclusief de McDonalds, zijn gesloten. Dan duurt het maar een paar seconden voordat wij de plaszuil identificeren.

‘Best gek, dat ze alleen urinoirs hebben’, zeg ik tegen de vriend, zodra we na het plassen onze nachtelijke wandeling doorzetten. ‘Wat moet je als vrouw eigenlijk doen als je zo nodig moet plassen en er geen winkels meer open zijn?’

Het is een probleem waar ik als man niet eerder bij heb stilgestaan, terwijl alle vrouwen die weleens uitgaan om dit verdomde feit niet heen kunnen.

Dat wij een diverse samenleving zijn, is een feit. Maar de vraag blijft: zijn we ook inclusief?

Twee jaar geleden organiseerde actiegroep Zeikwijf een ludieke actie, waarbij vrouwen in diverse Nederlandse steden in urinoirs plasten. Ze wilden daarmee aandacht vragen voor het gebrek aan toiletten voor vrouwen in de openbare ruimte.

Aanleiding van dit protest was de boete van 90 euro die een Amsterdamse vrouw kreeg voor wildplassen. De rechter oordeelde dat vrouwen bij hoge nood ook terecht kunnen bij dat vieze mannen-urinoir, een besluit dat tegen het zere been van Zeikwijf schopte.

In onze openbare ruimte wordt de niet-dominante groep nog steeds gediscrimineerd

‘De standaarden die universeel worden genoemd, worden in werkelijkheid vaak opgelegd door de dominante klasse’, zei de bekende Franse schrijver Édouard Louis onlangs in een interview met de Volkskrant.

Hij heeft een punt – er is altijd een dominante groep die de norm bepaalt, om vervolgens te doen alsof die norm universeel is en door iedereen aanvaard dient te worden. Kijk maar om je heen: wie hebben de basis van ons curriculum in ons onderwijs gelegd? Wie hebben onze grondwet vorm gegeven en de natiestaten opgericht? Wie hebben onze gebouwen en publieke ruimtes ingericht? Het zijn ‘de mensen van dominante groep’, lees: de mannen.

Het gebrek aan inclusieve toiletten in de Nederlandse publieke ruimte laat zien dat het vooral mannen zijn die deze ruimte hebben ingericht. Met alle gevolgen van dien. Want welke signaal geef je af als je de publieke ruimtes inricht met faciliteiten die alleen toegankelijk zijn voor die ene dominante groep in de samenleving? Wij hebben een grondwet. Die begint met artikel 1, het non-discriminatiebeginsel. Maar in onze openbare ruimte wordt de niet-dominante groep nog steeds gediscrimineerd.

De NS lanceerde recent een app die blinden en slechtzienden in staat stelt om te achterhalen of hun trein vertraging heeft. De app leest hen de actuele informatie voor die staat op de borden boven de perrons. Dit is enorme winst, want zo weten ook blinden en slechtzienden bij welk perron ze moeten zijn en hoe laat hun trein vertrekt. De NS voegt daad bij woord en maakt echt werk van inclusiviteit.

Overal in de samenleving klinkt de roep om meer inclusiviteit. Of het nou gaat om etnische minderheden die Zwarte Piet niet in de openbare ruimte willen om of religieuze minderheden die op de universiteit een gebedsruimte willen: verschillende stemmen in de samenleving wijzen ons op het feit dat de manier waarop de publieke ruimte is ingericht nog onvoldoende inclusief is.

De keuze van NS en ProRail om treinen en stations toegankelijker te maken voor mensen met een beperking kan hierbij als voorbeeld dienen. Want de NS laat zien dat inclusie niet draait om wat je zegt, maar om wat je doet. Daarnaast maakt het voorbeeld van de NS duidelijk dat inclusie niet heel veel hoeft te kosten. Dit besef kunnen onze stadsontwerpers en raadsleden gebruiken, zodat vrouwen niet wild hoeven te plassen bij het Binnenhof.