13.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 774

Turkije vervolgt pro-Koerdische politici en burgers met kritiek op inval Syrië

1

Turkije heeft het voorzien op binnenlandse HDP-politici en burgers met kritiek op de Turkse inval in Noord-Syrië. Dat meldt het internationale persbureau Reuters, op basis van gegevens van het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Eergisteren viel Turkije Noord-Syrië binnen, nadat de Amerikaanse president Donald Trump aankondigde de Amerikaanse troepen die nog in deze regio waren te zullen terugtrekken. Voor zijn operatie in Noord-Syrië krijgt president Recep Tayyip Erdogan brede steun in Turkije: bijvoorbeeld ook van de seculiere republikeinse volkspartij CHP, die in de oppositie zit.

De pro-Koerdische HDP is echter tegen de operatie en heeft Erdogan opgeroepen het offensief te stoppen. Volgens HDP-covoorzitter Sezai Temelli is ‘Operatie Vredesbron’ een poging van de regering om weer populair te worden bij de Turkse bevolking. Erdogan heeft eerder dit jaar bij lokale verkiezingen in Istanbul een gevoelige politieke nederlaag geleden.

Naar de uitspraken van Temelli en die van de andere covoorzitter van de HDP, Pervin Buldan, is een juridisch onderzoek ingesteld. Temilli en Buldan worden beschuldigd van ‘propaganda voor een terroristische organisatie’ – waarmee gewapende Koerdische strijders worden bedoeld – en openlijk de Turkse regering te beledigen.

De twee HDP-kopstukken zijn echter niet de enigen waartegen de Turkse autoriteiten optreden. Naar de uitspraken van drie andere HDP-politici wordt ook een juridisch onderzoek ingesteld.

Gisteren vonden in de oostelijke provincie Mardin de eerste arrestaties plaats. 121 mensen zijn inmiddels opgepakt omdat zij op sociale media kritisch zijn over het Turkse offensief in Noord-Syrië, aldus de Turkse minister Suleyman Soylu (Binnenlandse Zaken). De verdachten worden ervan beschuldigd de publieke opinie te provoceren ‘met haat en animositeit’ en ‘het verspreiden van propaganda van een terroristische organisatie’.

‘Groen doen is inherent aan de islam’

5

De Koran zit vol praktische richtlijnen voor duurzaam leven, zegt Kauthar Bouchallikht, voorzitter van de Groene Moslims. ‘In tijden van klimaatcrisis blijf ik gemotiveerd door mijn geloof. Het geeft me energie en laat me zien dat het zinvol is om je steentje bij te dragen, hoe klein het ook is.’

De agenda van Kauthar Bouchallikht (25) loopt bijna over: als we haar spreken zijn de voorbereidingen op de Klimaatstaking van 27 september nog in volle gang. Als coördinator van deze klimaatactie rent ze van een vergadering naar de andere. Ze is net onderweg naar een afspraak bij Fossielvrij Nederland, één van de organisatoren van de Klimaatstaking. Bouchallikht doet vol energie mee aan verschillende groene initiatieven: in maart hielp ze mee als campaigner bij DeGoedeZaak met de klimaatdemonstratie van Milieudefensie en Greenpeace.

Sinds 2016 verdeelt ze haar tijd tussen journalistiek, trainingen verzorgen en het voorzitterschap van de stichting Groene Moslims. De organisatie is inmiddels tien jaar bezig met verschillende activiteiten die moslims tot duurzaam consumeren en ondernemen moeten aanzetten. Dit kan gaan om spirituele, zingevende sessies maar ook concrete acties, zoals een fietstocht met een sessie afval rapen. Avonden over duurzaam eten en bezoeken aan stadsboerderijen staan ook op het programma. En elke maand gaan ze op pad, weer of geen weer. Vorige maand lieten ze zich bijvoorbeeld niet afschrikken door de regen, maar trokken ze naar de duinen in het noorden van het land.

Deze maandelijkse wandelingen zijn niet alleen een moment om lekker uit te waaien, maar vooral de manier om de khalq, Gods schepping te bewonderen, vertelt Bouchallikht. Zo staan groene moslims stil bij de schoonheid van de natuur en hun verantwoordelijkheid om deze te beschermen.

In de islam is God de eigenaar van de aarde, een overtuiging die moslims overigens delen met joden en christenen. De mens fungeert in de islam als de hoeder van de omgeving die hij in bruikleen van God heeft gekregen. Om hier goed voor te zorgen gaf God de mens allerlei richtlijnen. ‘De Koran en het woord van de Profeet zitten vol aanwijzingen en opdrachten voor het groene leven’, legt Bouchallikht uit. ‘Van bomen planten en zuinig omgaan met water tot bewust consumeren. Verspilling wordt op alle vlakken afgewezen.’

‘Wie een boom plant en er zorgvuldig voor zorgt totdat hij volwassen wordt en vrucht draagt, wordt beloond’ (Bukhari)

Ook bescherming van de dieren krijgt aandacht. ‘God heeft alles wat leeft op dezelfde manier geschapen. Het is dus uit den boze om de naasten te schaden. Mens of dier, het maakt niet uit. Er staat onder andere een heel hoofdstuk over het belang van bijen in de Koran: hoe ze leven en wat men daarvan kan leren.’

Het onverdoofd slachten blijft wel een controversiële kwestie. Op deze islamitische praktijk is kritiek vanuit de dierenwelzijnsorganisaties, zoals Wakker Dier en de Partij voor de Dieren (PvdD). Recentelijk diende Marianne Thieme, tot begin oktober dit jaar fractievoorzitter van de PvdD, opnieuw een wetsvoorstel in om onverdoofd slachten te verbieden, zes jaar nadat het vorige voorstel door de Eerste Kamer werd verworpen.

Bouchallikht vertelt dat sommige moslims naar alternatieve vormen van offeren zoeken, omdat ze vinden dat het binnen de huidige context niet meer kan. De stichting Groene Moslims bekritiseert ook intensieve veehouderij. Maar: ‘Zodra wij zeggen dat we tegen de bio-industrie zijn en dat dieren een goed leven verdienen van begin tot eind, dan wordt dat gelijk iets politieks ­vanwege de discussie over ritueel slachten,’ zei Bouchallikht vorig jaar in een interview voor Trouw.

Geloof als motor voor duurzaam gedrag

De voorschriften rond duurzaam leven in de Koran, zoals zuinig omgaan met water, zijn vrij universeel. Ze kunnen dus evengoed voor niet-moslims gelden. Wat groene moslims echter onderscheidt van groene activisten is de motivatie achter hun handelingen. ‘Voor gelovigen is de religie de motor van duurzaam gedrag. Moslims leven volgens de principes uit de Koran, maar noemen het misschien niet altijd duurzaam. Goed doen door voldoende zorg te dragen voor de natuur is gewoon belangrijk voor het geloof”, legt Bouchallikht uit.

De islamitische religie biedt een kader voor haar duurzame engagement: ‘Ik put al lang inspiratie uit de islam. De aandacht voor ‘goed doen’ binnen mijn geloof is altijd geweest. Nog vóór het woord ‘duurzaamheid’ bestond.’ Ze kan dus niet zeggen dat ze haar religieuze opvattingen moest verenigen met haar duurzame leefstijl. ‘Groen doen is inherent aan de islam. Het valt dus niet te combineren.’

Foto: Kauthar Bouchallikht

Islamitische milieubeweging

In de jaren zeventig van de vorige eeuw kwam er ook binnen de islam specifieke aandacht voor de klimaatcrisis, wat alles te maken had met de alarmerende bevindingen van de Club van Rome. Het was aanvankelijk niet makkelijk om het urgentiebesef bij moslims te creëren, zei de Iraanse intellectueel Seyyed Hossein Nesr in een interview voor het Amerikaanse platform rond klimaatverandering van Yale University. Een groot aantal moslimauteurs dat over duurzaamheid schreef wees het Westen aan als bron van de milieucrisis. ‘Er heerste een opvatting dat het een westers probleem was: gecreëerd door de westerse industrialisatie en het kapitalisme. Dit was het probleem van moslims niet.’

Ondertussen is er volgens Nesr wel sprake van een ‘authentieke islamitische milieubeweging’ in vele landen waar moslims de meerderheid van de bevolking vormen. Ook in landen met een islamitische minderheid zijn verschillende groene moslims-verenigingen actief. In Nederland natuurlijk, maar ook in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Volgens sommige experts zouden religies mensen kunnen mobiliseren in de strijd tegen klimaatverandering, vermeldde de internationale nieuwsdienst Reuters. Daar waar feiten en politiek falen zouden godsdiensten, die verbonden zijn met de emoties en persoonlijke levens van mensen, een oplossing kunnen bieden.

‘Streef met hetgeen God u gegeven heeft naar het paradijs in het hiernamaals, maar vergeet niet uw aandeel in de toekomst’ (Koran 28:77)

Solidariteit

Voor Bouchallikht is duurzaamheid een manier van leven, waarbij de religie een belangrijke rol speelt. Het gaat om het voortdurende streven naar het goed doen en erin groeien als een beter mens. Een mens dat solidair is en zorg draagt voor anderen en de omgeving. ‘We mogen niet vergeten dat duurzaamheid ook om sociale rechtvaardigheid draait. Door de klimaatverandering smelten niet alleen de ijskappen. Er slaan ook mensen op de vlucht voor bosbranden en orkanen. Daar komt nog bij dat er nog steeds mensen wereldwijd uitgebuit worden. Hoe meer je weet, des te beter je inziet wat duurzaamheid eigenlijk betekent.’

Het wereldbeeld waarin massaal wordt geconsumeerd, waarin bossen worden gekapt door de groeiende vraag naar hout, papier, palmolie en soja, staat haaks op de opvattingen vanuit islam over matigheid, vindt Bouchallikht: ‘Mensen beseffen onvoldoende dat we de aarde aan het beschadigen zijn. Terwijl we haar eigenlijk zouden moeten beschermen.’

Bouchallikht zet zich consequent in voor een duurzame wereld, op allerlei fronten. Twijfelt ze nooit? ‘De klimaatcrisis is een feit. Mocht de aarde straks onbewoonbaar worden en doen de bedrijven helemaal niets om klimaatverandering tegen te gaan, dan geloof ik tóch dat elke handeling nuttig is. Het geloof geeft me moed.’ Nesr wijst erop dat vele islamitische denkers en autoriteiten hetzelfde zeggen: ‘De komst van het einde van de wereld ontslaat moslims niet van hun verantwoordelijkheden tegenover de natuur.’

Bent u bang voor een aanslag door extreemrechts?

2

Deze week werd de wereld opgeschrikt door een extreemrechtse terreurdaad in het Duitse Halle, die twee slachtoffers eiste. Hoe bang moeten we in Nederland zijn voor aanslagen vanuit deze kant? We vroegen het aan mensen op straat en aan deskundigen.

Woensdag probeerde de 27-jarige Duitser Stephan Billiet tevergeefs de synagoge van Halle binnen te komen, waarna hij langs een joodse begraafplaats en een dönerzaak ging om slachtoffers te maken. Zijn doel: zoveel mogelijk ‘anti-witten’ doden, waarvoor hij in eerste instantie een moskee had uitgekozen. Dit valt te lezen in zijn manifest, dat hij voor zijn daad op extreemrechtse fora zette.

Door dit manifest en omdat hij zijn daad live filmde op het videoplatform Twitch, lijkt Billiets werkwijze geïnspireerd te zijn door die van Brenton Tarrant. Die pleegde in maart twee aanslagen op moskeeën in het Nieuw-Zeelandse Christchurch, waarbij 51 mensen om het leven kwamen. Ook Tarrant filmde zijn aanslag en schreef een manifest. Hierin verdedigt hij onder andere het vermoorden van kinderen van moslimmigranten: zij vormen volgens hem een ‘slangennest’ dat vernietigd moet worden.

Tarrant inspireerde er meer: Patrick Wood Crusius, die in het Amerikaanse El Paso 22 mensen doodschoot, en de Noor Philip Manshaus, die moskeegangers probeerde te vermoorden maar gelukkig tijdig werd overmeesterd. Extreemrechts geweld lijkt een steeds groter probleem te worden. Maar leeft het wel in Nederland?

De mensen in de straat

We peilden de stemming in een Rotterdamse winkelstraat en vroegen aan voorbijgangers: bent u bang voor een aanslag door extreemrechts? De meeste mensen antwoorden bevestigend, zoals Amina, 33 en moeder van drie kinderen: ‘Ja, net als veel moeders die ik ken. Maar wat kun je ertegen doen? Met mijn oudste praat ik al over extreemrechts. Ik wil haar hiervoor waarschuwen.’

De 18-jarige Sheyenne maakt zich ook zorgen: ‘Er kan een dergelijk aanslag komen in Nederland’. Soraya, die even oud is als Sheyenne, twijfelt. Voordat de 20-jarige Mo antwoord kan geven moet hem eerst uitgelegd worden wat extreemrechts is. We leggen hem uit dat extreemrechtse mensen tegen nieuwe Nederlanders, homo’s en moslims zijn.

‘O, die gasten. Ik weet het niet,’ antwoordt hij nuchter. Hij loopt door, maar komt weer terug. ‘Ja, ik denk toch van wel,’ zegt hij wat serieuzer. Mo is niet de enige jongere die niet weet wat extreemrechts eigenlijk inhoudt. Vooral ondervraagden van rond de twintig weten niet dit niet.

‘God beschermt mij’

De 58-jarige Raymond, die van Surinaamse afkomst is, is de eerste voorbijganger die zegt niet bang te zijn voor een dergelijke aanslag. ‘Weet u waarom? God beschermt mij.’ Bedoelt hij dat God Nederland tegen een aanslag beschermt?  ‘Dat hoort u mij niet zeggen’, antwoordt hij. ‘Ik ben ervan overtuigd dat God mij beschermt.’ Als hij hoort dat veel jongeren niet weten wat extreemrechts is, schudt hij zijn hoofd. ‘Ze houden het nieuws niet goed in de gaten’, zegt hij met afkeur in zijn stem.

Even later krijgt Raymond bijval van de 73-jarige Simon die bij een stand staat van het Palestina-Komitee. Ook Simon is niet bang voor een aanslag in Nederland door extreemrechts. ‘Ik zie het niet zo gebeuren. Zoiets staat haaks op de Nederlandse nuchterheid.’

De 46-jarige Esther, die van Joodse komaf is, houdt wél serieus rekening met een extreemrechtse aanslag. ‘Niet alleen de haat tegen moslims groeit, maar ook het antisemitisme. Volgens mij is het een fabeltje dat alleen sommige moslims antisemiet zijn. Ik ervaar Jodenhaat ook uit rechts-extremistische hoek. Het is niet voor niets dat synagogen en joodse instellingen worden bewaakt.’

De deskundigen

Hanna Luden, directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), is het met Esther eens dat antisemitisme niet een exclusief islamitisch probleem is. ‘Dat herhalen wij voortdurend. Het aantal meldingen bij het CIDI over antisemitisme groeit. De daders komen echt niet van één kant. Slachtoffers hebben verschillende ervaringen, ook wat betreft de achtergrond van de daders.’

De angst voor een aanslag in Nederland onder Joodse mensen is volgens Luden individueel bepaald. ‘Sommigen durven niet meer naar bijeenkomsten met een Joods karakter te gaan of durven niet herkenbaar als joods over straat. Anderen vinden dat je je juist actief moet gaan manifesteren.’ Luden en het CIDI hebben zorgen over het steeds ‘gewoner’ worden van extreemrechtse en neonazistische demonstraties. Ze hopen dat politici en bewindslieden hun afkeer publiekelijk uitspreken.

‘Internationaal lijkt er een extreemrechtse beweging te ontstaan’

Onderzoeker Bart Schuurman, verbonden aan de Universiteit Leiden, is gespecialiseerd in terrorisme en schreef zijn proefschrift over het ontstaan van de Hofstadgroep. Hij stelt dat we de dreiging van extreemrechts in de Nederlandse context moeten bekijken.

‘In 2016 was er een aanslag op een moskee in Enschede. Daar is het in Nederland bij gebleven. In sommige andere West-Europese landen is het een heel ander verhaal, zoals in het Verenigd Koninkrijk of in Duitsland, waar extreemrechts geweld vaker voorkomt. Toch was dodelijk geweld uit extreemrechtse hoek tot voor kort relatief zeldzaam in Europa.’

In Nederland lijkt er momenteel geen acute dreiging voor terrorisme van extreemrechtse zijde, vertelt Schuurman. ‘Voor alle vormen van terrorisme geldt in Nederland dat het risico om er persoonlijk door getroffen te worden erg klein is. Maar gezien de expliciet gewelddadige wijze van handelen bij aanslagen van terroristen is het niet zo vreemd dat deze dreiging toch angst kan inboezemen. Ik begrijp dat heel goed, maar wat mij betreft zouden mensen hun leven niet moeten aanpassen vanwege vrees voor een aanslag. Je moet er niets voor laten.’

In Nederland is er, volgens Schuurman, voldoende aandacht voor de dreiging van extreemrechts. In de Verenigde Staten, waar extreemrechtse aanslagen en extreemrechts geweld wel voorkomt, is die aandacht er volgens Schuurman te weinig.

‘Internationaal lijkt er een extreemrechtse beweging te ontstaan, maar de onderlinge doelstellingen lopen zeer uiteen. Ze hebben wel gemeenschappelijke ideeën, denk aan moslimhaat en het idee dat de blanke mens wordt ‘vervangen’ door andere bevolkingsgroepen.’

Vroeger was er volgens Schuurman sprake van extreem nationalisme. Nu gaat het er meer om dat extreemrechts ‘de blanken’ vertegenwoordigt en zich keert tegen het jodendom, de islam en allerlei groepen migranten. Het verbaast Schuurman dan ook niet dat ook sommige Joodse mensen ook bang zijn voor een extreemrechtse aanslag. ‘Joden kunnen rekenen op haat vanuit jihadistische en extreemrechtse kringen.’

Ten slotte merkt Schuurman op dat de aandacht voor extreemrechts vanuit regeringswege en de AIVD verstandig is, maar het mag de aandacht voor het jihadisme niet verdringen. ‘Dat blijft in Nederland de voornaamste dreiging wat terrorisme betreft. Helaas is dreiging van extreemrechts daar ook bij gekomen.’

Marokkaanse journalist ontvlucht Marokko, vraagt asiel aan in Frankrijk

1

De Marokkaanse journalist Hamza Habhoub is zijn vaderland ontvlucht en heeft asiel aangevraagd in Frankrijk.

Habhoub deed dit uit angst voor ‘represailles’ en vanwege ‘pesterijen door de Marokkaanse inlichtingendienst’, vertellen zijn collega’s op sociale media. Hij werkt voor de Arabischtalige krant Akhbar al Yaoum, waarvan dit jaar al twee medewerkers zijn veroordeeld tot een celstraf.

Habhoub vroeg bij aankomst in Frankrijk meteen asiel aan, maar werd een tijdlang vastgehouden op het Parijse vliegveld Charles de Gaulle. De Franse autoriteiten zouden van plan zijn geweest om hem terug te sturen, maar dit is volgens de freelance journalist Omar Radi voorkomen dankzij ‘druk’ van de linkse actiegroep Chapelle Debout.

Volgens een andere collega is Habhoub slachtoffer van een ‘lastercampagne’ die te maken heeft met het proces tegen Taoufik Bouachrine, de hoofdredacteur van Akhbar al Yaoum.

Bouachrine werd eerder dit jaar tot twaalf jaar gevangenisstraf veroordeeld, maar gisteren werd bekend dat dit in hoger beroep twintig jaar is geworden. Bouachrine zou zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik, wat hijzelf ontkent.

Begin deze maand werd de journaliste Hajar Raissouni, ook werkzaam voor Akhbar al Yaoum, tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat zij een abortus zou hebben laten plegen.

Akhbar al Yaoum wordt beschouwd als één van de weinige kranten die zich kritisch opstelt richting de Marokkaanse overheid. Ook is de krant gelieerd aan de islamistische beweging binnen Marokko.

Er gaan dan ook stemmen op dat de Marokkaanse overheid via het oppakken van Bouachrine en Raissouni de islamisten een loer wil draaien. De islamistische partij PJD won bij de laatste verkiezingen in 2016 en wordt sindsdien als een bedreiging gezien voor de relatief tolerante staatsislam die koning Mohammed VI voorstaat.

Amerikaanse Senaat bereidt sancties tegen Turkije voor

1

De Republikeinse senator Lindsey Graham en zijn Democratische collega Chris Van Hollen zijn tot een akkoord gekomen: er moeten strenge sancties komen tegen Turkije vanwege de invasie in Syrië.

Turkije is gisteren Noord-Syrië binnengevallen. Dit gebeurde nadat de Turkse president Erdogan van de Amerikaanse president Trump gedaan kreeg dat de laatste Amerikaanse troepen uit Noord-Syrië worden teruggetrokken. In de Verenigde Staten is er veel kritiek op Trumps besluit, ook vanuit zijn eigen Republikeinen.

De Republikeinse senator Lindsey Graham en de Democratische senator Chris Van Hollen hebben besloten een voorstel in te dienen om Turkije zware sancties op te leggen. Ze vinden dat Erdogan en zijn ministers geen toegang mogen hebben tot hun vermogens in Amerika. Ook zouden buitenlandse bedrijven en individuen die militair materiaal verkopen aan Turkije sancties aan hun broek moeten krijgen.

‘Terwijl de regering weigert te handelen tegen Turkije, verwacht ik brede steun vanuit beide partijen’, zegt Graham op Twitter.

Hongarije saboteerde EU-waarschuwing aan Turkije, meldt der Spiegel

1

De Europese Unie wilde Turkije waarschuwen voor de invasie van Noord-Syrië, maar Hongarije zou een gezamenlijke verklaring hebben getorpedeerd.

De Turkse invasie van Noord-Syrië is gisteren begonnen. Behalve tot een grote humanitaire ramp kan de oorlog ook leiden tot een nieuwe vluchtelingenstroom naar de EU. Toch kwamen de 28 EU-naties niet overeen om Turkije te waarschuwen voor de invasie, dankzij het veto van Hongarije. Dit meldt het weekblad der Spiegel, op basis van wat diplomaten aan het Duitse tijdschrift vertelden.

Dinsdagavond hadden de vertegenwoordigers van de verschillende EU-lidstaten een tekst opgesteld. Een invasie van Noord-Syrië zou, zo stond in de concepttekst, de inspanningen om de Syrische burgeroorlog te beëindigen ondermijnen. De diplomaten vertelden der Spiegel ook dat de EU kritiek heeft op het Turkse plan om in een nog te vormen bufferzone in Noord-Syrië meer dan een miljoen Syrische vluchtelingen onder te brengen.

Gisterochtend werd de tekst besproken door ambassadeurs uit de EU-landen. Maar het Hongarije van de rechts-nationalistische premier Viktor Orbán zou hier een stokje voor hebben gestoken en vertraagde het overleg. De andere EU-landen zetten Hongarije onder druk om toch de verklaring te ondertekenen en de Hongaren stonden op het punt om toe te geven, aldus der Spiegel. Maar toen gistermiddag het nieuws bekend werd dat Turkije met de invasie was begonnen, was de EU-verklaring overbodig geworden.

Gisteravond kwam de EU alsnog met een verklaring. Daarin staat dat ‘een duurzame oplossing voor het Syrische conflict niet militair kan worden bereikt’ en wordt Turkije opgeroepen ‘een einde te maken aan de unilaterale militaire actie’ omdat die zou kunnen leiden tot destabilisatie in Syrië en de terugkeer van IS.

Hongarije wilde aanvankelijk niet reageren op de beschuldigingen in het artikel in der Spiegel, maar een woordvoerder van de regering deed het gisteravond af als ‘nepnieuws’. De Luxemburgse minister van Buitenlandse Zaken, Jean Asselborn, vertelde aan het Duitse weekblad: ‘Als we niet eens samen zo’n verklaring kunnen opstellen, zijn we niet eens een dwerg in buitenlandse zaken – dan bestaan we niet.’

De Marrons in Suriname overwonnen de kolonisator – maar hun strijd gaat door

2

Vandaag is het de jaarlijkse Dag van de Marrons, die lange tijd ook wel met de weinig politiek correcte term ‘bosnegers’ werden aangeduid. De Marrons zijn na de creolen en hindoestanen de grootste etnische groep binnen Suriname. Wat is de rol van de Marrons in de geschiedenis van Suriname en hoe vergaat het hen tegenwoordig?

Een prominent onderdeel van de nieuwe Suriname-tentoonstelling die afgelopen weekend opende in Amsterdam is een kunstwerk van Marcel Pinas, de beroemde Marron-kunstenaar. Hij heeft een lange eettafel gekozen voor een herdenkingswerk over de massamoord op de inwoners van het Marrondorp Moiwana op 29 november 1986.

Die moordpartij op vrouwen, kinderen en ouderen door de troepen van legerleider Desi Bouterse was een absoluut dieptepunt in de Binnenlandse Oorlog van 1986 tot 1992. Deze werd gevoerd tussen Bouterse en het jungle-commando van zijn voormalige bodyguard Ronnie Brunswijk, een Marron.

Het kunstwerk van Pinas, Moiwana 86 Tafaa heeft de vorm van een banket in rouwstijl met 38 borden. De borden zijn beprint met oude krantenfoto’s van soldaten en de dode lichamen van de slachtoffers. De daders zijn nooit berecht.

Ontsnapte slaafgemaakten

Marrons stammen af van slaafgemaakten die vanaf de achttiende eeuw naar de Surinaamse binnenlanden ontsnapten. In 1770 waren er zo’n vijfduizend Marrons – tegenwoordig zijn het er, volgens de laatste Surinaamse volkstelling uit 2012, zo’n 120.000.

Rond 1730 ontwikkelen zich enkele Marron-stammen. Tussen de rivieren de Suriname en de Saramacca vormen zich de Marron-stam Saamaka en ten oosten van de Commewijne woonden Marron-groepen die later de ‘Ndyuka’ genoemd zouden worden; in het moerasgebied ten oosten van de Cottica wonen de Boni en de Aluku; tussen de Saramacca en de Coesewijne strijken de Kwinti neer.

De naam ‘Marrons’ is relatief nieuw en afkomstig van het woord dat de lokale Arawak-indianen gebruikten voor loslopend vee: ‘símara(n)’, dat later in het Spaans ‘cimarron’ werd. Het gebruik van de term ‘Marron’ kwam in zwang toen de oude term ‘bosneger’ (‘businengee’) – oorspronkelijk gebruikt door de stammen zelf – door meer verwesterde nazaten als te koloniaal werd gezien.

‘Als de overheid onze leefgebieden afpakt, dan mogen wij terugvechten’

10 oktober, de Dag van de Marrons

De Marrons spelen een bijzondere rol in de geschiedenis van Suriname en het verzet tegen de Nederlandse slavernij op de plantages. De Nederlandse plantage-eigenaren komen er al vroeg in de achttiende eeuw achter dat het bevechten – laat staan het terughalen – van de weggelopen Afrikaanse mannen een hopeloze zaak is in de binnenlanden van Suriname. Sterker nog: Marron-overvallen op plantages worden een ware plaag voor de slavenhouders.

De Marrons bevrijden ook vrouwen, met als gevolg dat er ook Marron-kinderen geboren worden. De oorspronkelijke Afrikaanse cultuur wordt van het begin af aan in leven gehouden door de Marrons. Dit is terug te zien in vele culturele uitingen die tot op de dag van vandaag worden gepraktiseerd. De Marron-cultuur wordt om deze reden ‘het best bewaarde stukje Afrika buiten Afrika’ genoemd.

Belangrijk keerpunt in de strijd tussen de Marrons en de Nederlanders wordt de grote opstand van 1757 op de houtplantages in de Tempatiekreek. De opstandelingen verbinden zich met de al eerder gevluchte Ndyuka en samen trekken ze ten strijde voor een eigen leefgebied. Ze slagen in hun plan. Op 10 oktober 1760 erkennen de Nederlanders het Marron-gebied.

Die overwinning op het koloniale gezag wordt nog steeds gevierd in Suriname als Marron-dag. De strijd was echter nog niet afgelopen. In 1762 sluiten de Saamaka vrede met de Nederlanders en in 1767 de Matawai. De Boni-Marrons – vernoemd naar hun leider Boni – blijven tot 1793 vechten. In dat jaar wordt Boni in 1793 vermoord door Bambi, de leider van de Ndyuka. Hierna breekt een rustigere periode aan.

Fragment uit de film ‘Stones have laws’

De strijd gaat door

Vandaag, op de Dag van de Marrons, gaat ook de documentaire Stones have laws in première. De film neemt de kijker mee naar de regenwouden van Suriname, waar de Marrons vertellen over hun mondeling overgeleverde traditie en de band met de natuur die hen omringt.

De documentaire behandelt ook de wijze waarop de Surinaamse overheid hun leefgebied beetje bij beetje annexeert. Doordat Suriname de regenwouden vernietigt wordt het Marron-leefgebied bedreigd. Het Internationaal Gerechtshof heeft Suriname hierover op de vingers getikt, maar Suriname legt die uitspraak naast zich neer.

Filmmaker Tolin Alexander: ‘De film heeft als uitgangspunt hoe de Marrons kijken naar hun eigen gemeenschap, de geschiedenis, de kreken, de bomen, de stenen – en hoe die omgeving is ingebed en vervlochten in de Marron-cultuur. Maar er zit ook een stukje activisme in de documentaire.’

Dat is niet raar. Als er ergens in Suriname goud of bauxiet wordt gevonden, dan gaat de regering gewoon haar gang met het kappen, delven en het verkopen van concessies aan multinationals. Het consulteren van de Marrons gebeurt slechts voor de vorm, want bij wet is vastgelegd dat alles dat in de grond zit eigendom is van de staat.

De Marrons passen zich relatief gemakkelijk aan de nieuwe situatie aan en vormen gemeenschappen in de dieper gelegen gebieden, maar niettemin komen ze steeds meer onder druk te staan. Alexander vindt dat Suralco – de Suriname Aluminium Company – een fonds zou moeten oprichten om het Marron-gebied te compenseren voor de bauxietwinning.

‘Marrons die hun oorspronkelijke leefgebied hebben moeten verlaten, moeten in hun nieuwe huizen toegang krijgen tot elektriciteit en water. Er is nooit enige vergoeding aangeboden voor de vele korjalen (traditionele Marron-boten, red.) die kapot zijn gevaren door de grote tankers die de Marron-gebieden binnenkwamen voor de bauxietwinning. En als je kijkt naar de houtkap in het regenwoud, een actueel thema, dan schrik je echt. Ik heb nog nooit zoveel vrachtwagens over de wegen zien rijden als nu. Onlangs is er in het Pamaka-gebied een goudconcessie vrijgeven aan New Mount, een buitenlandse multinational. Maar dit gebied is van oudsher een drinkwatervoorziening van de Marrons.’

Alexander ziet dan ook steeds vaker dat kleine ‘pocknockers’ buitenlandse mijnen overvallen. Hij heeft begrip voor deze sabotage-acties: ‘Veel Marrons vinden: als de overheid onze leefgebieden afpakt, dan mogen wij terugvechten. Als je iets wegneemt, dan moet je ook iets teruggeven. Dat is de manier waarop Marrons omgaan met elkaar en met de natuur.’

‘De kracht van onze voorouders leeft voort’

Black awareness

Alexander heeft ook oog voor positieve ontwikkelingen. De Marrongemeenschap is in beweging. Er zijn veel jongeren die aan het studeren zijn, vertelt hij. ‘Op de technische school deed ik een project – de avondschool voor jongeren die overdag werken – en het gros van de jongeren die ik daar tegenkom zijn Marrons. Dat vind ik positief. Ook als je ziet wat er op het gebied van de kunst gebeurt, de taal nog steeds en met meer bewustzijn wordt overgebracht. Nee, ik ben er niet treurig over: de kracht van onze voorouders leeft voort.’

Ook ziet Alexander dat marrons en creolen als gemeenschappen meer naar elkaar toegroeien. Lange tijd werd er in Suriname neergekeken op de Marrons. Dit was een politiek-culturele blik die alles te maken had met de door Nederland gewenste en opgedrongen koloniale hiërarchie, waarin verschillende niet-witte bevolkingsgroepen in Suriname zoveel mogelijk tegen elkaar werden opgezet.  Maar Alexander ziet steeds vaker een doorbraak ontstaan in dat koloniale verdeel-en-heers-denken.

‘Er is een groeiend activisme. We zijn in Suriname allemaal op een punt gekomen dat we eens goed zijn gaan kijken naar onze gezamenlijke geschiedenis. We zijn als Afro-Surinamers uit elkaar gehaald. De Marrons hebben de plantages verlaten en daarom hebben we ons anders ontwikkeld dan de stadscreolen, maar we hebben ook een gemeenschappelijk erfgoed. Er is veel black awareness in Suriname nu.’

Fragment uit de film ‘Stones have laws’

Overigens is er ook een levendige Marron-cultuur in Nederland. Tijdens de Binnenlandse Oorlog zijn er veel Marrons naar Nederland gekomen. Ze zijn neergestreken in Tilburg, Amsterdam Zuidoost, Rotterdam en Utrecht.

Tegenwoordig zijn er veel spanningen tussen de vrijheidslievende Marron-cultuur en de Surinaamse regering van Desi Bouterse. Actueel is de strijd rondom het Moengo Project van kunstenaar Marcel Pinas. De Surinaamse regering probeert zijn culturele centrum in de Surinaamse stad Moengo, dat onder meer een museum huisvest, al jaren tegen te werken.

De laatste troef van Bouterse: het plan om een school te vestigen in het complex van Pinas. Jeugdige aanhangers van Bouterses Nationaal Democratische Partij riepen Pinas vorige maand op om te vertrekken. Maar Pinas is er voorlopig nog gebleven.

Ondertussen is filmmaker Tolin Alexander al bezig met nieuwe projecten over de Marron-cultuur. Hij onderzoekt momenteel de rouwrituelen van de Marrons. ‘Tevens denk ik na over het maken van een nieuwe activistische film, over hoe we in Suriname met de natuur omgaan. Ten slotte ben ik een stuk aan het regisseren over de politiek in Suriname.’

Lullen terwijl je poetst

2

Twee weken geleden sprak ik op Springtij, een drie dagen durende conferentie over duurzaamheid. Er waren zo’n achthonderd bezoekers op de conferentie afgekomen, die elk jaar op Terschelling wordt georganiseerd. Een toegangskaartje kostte duizend euro. Het was dan ook geen verrassing dat de meeste deelnemers hoogopgeleid zijn en een goede baan hebben.

Daarom hield ik een verhaal over het belang van het persoonlijke gesprek in de klimaatdiscussie. Klimaatverandering is immers niet een vraagstuk waar alleen de elite zich druk over dient te maken, het gaat de hele samenleving aan. Sterker nog, de armste mensen in de wereld betalen voor klimaatverandering de hoogste prijs.

Terwijl de elite van het bedrijfsleven, politiek en het maatschappelijk middenveld op Terschelling filosofeerde over het klimaat, vond in Den Haag de actie plaats. Zo’n 35.000 mensen namen deel aan de klimaatmars. De toegang was gratis.

Ik sprak met een jongedame die zich schuldig voelde over het feit dat zij een duur kaartje had betaald om op het event op Terschelling te zijn, terwijl in Den Haag mensen de straat op gingen. Ergens geloofde zij in de methode van Greta Thunberg, die de wereldleiders oproept tot ‘real action’.

Dankzij acties van jonge klimaatactivisten als Greta Thunberg en onomstreden wetenschappelijke inzichten staat klimaatverandering nu hoog op de politieke agenda. De urgentie wordt door recente rampen onderstreept, denk aan de dramatische beelden van het brandende Amazonegebied en de stikstofcrisis in Nederland. Dit soort beelden, gecombineerd met documentaires, maken het probleem van klimaatverandering tastbaar voor het grote publiek.

Na ‘zorg’ vinden Nederlanders anno 2019 ‘klimaat’ het belangrijkste politieke onderwerp, leerde ik vorige week door een podcast die werd opgenomen tijdens de klimaatmars in Den Haag. Met andere woorden: niet ‘de’ Nederlandse identiteit maar het klimaat wordt hét grote verkiezingsthema, als er binnenkort verkiezingen zouden worden gehouden.

Om het probleem écht aan te pakken, moet de strijd op diverse fronten worden gevoerd

Welke maatregelen zijn er nodig om een duurzame transitie mogelijk te maken? In de klimaatdiscussie bestaan twee scholen die hierop een antwoord hebben. De eerste school gelooft dat er radicale oplossingen nodig zijn. Niet lullen maar poetsen. We moeten nu meteen stoppen met vervuilende activiteiten zoals vlees eten, vliegen, nieuwe kleren kopen en gascentrales bouwen.

Niet alleen Greta Thunberg, met haar pleidooi voor ‘real action’, behoort tot deze school, maar ook Marianne Thieme, de vorige week afgetreden voorvrouw van de Partij voor de Dieren. Thieme heeft zich als politica verzet tegen wat zij het ‘compromisme’ noemde, de gedachte dat je je idealen in de uitverkoop moet doen omwille van politieke spelletjes.

Ook de activisten van Extinction Rebellion, die deze week Amsterdam blokkeerden, behoren tot deze radicale school. Zij zetten burgerlijke ongehoorzaamheid in als wapen om aandacht te vragen voor het probleem van klimaatverandering.

Maar er is ook een school die stelt dat verandering een geleidelijk proces moet zijn. Keulen en Aken zijn niet op één dag gebouwd, we kunnen niet plotsklaps alles omgooien. En dit brengt mij bij mijn boodschap op de conferentie op Terschelling: klimaatverandering gaat ons allemaal aan.

Het is een vitaal vraagstuk dat zowel de inzet van activisten als de elite nodig heeft. Zij moeten er samen zorg voor dragen dat er noodzakelijke maatregelen worden genomen. Je hebt mensen nodig die het probleem op de agenda zetten, de actievoerders, maar de uiteindelijke beslissingen worden door bestuurders genomen.

De jongedame, die lijfelijk op Terschelling aanwezig was maar geestelijk bij de klimaatmars in Den Haag, is de perfecte belichaming van deze boodschap. Klimaatverandering gaat ons allemaal aan. Of je hier nu tegen strijdt op een dure conferentie of wanneer je op de barricaden klimt, samen werken wij aan een betere wereld.

Om het probleem écht aan te pakken, moet de strijd op diverse fronten worden gevoerd. Het is niet ‘niet lullen maar poetsen’, om even die bekende Rotterdamse uitdrukking te gebruiken, maar ‘lullen terwijl je poetst’.

Amerika zet Chinese techbedrijven op zwarte lijst om onderdrukking Oeigoeren

0

De Verenigde Staten zetten 28 technologiebedrijven uit China op de zwarte lijst.

Het Amerikaanse ministerie van Handel beweert dat deze Chinese bedrijven hun technieken, zoals stem- en gezichtsherkenning, in dienst stellen van de Chinese overheid. Deze bedrijven zouden China daarmee in staat stellen om de islamitische Oeigoeren te bespioneren en te onderdrukken.

Door de maatregel mogen Amerikaanse bedrijven nu geen technologie meer verkopen aan deze Chinese techbedrijven. Dat betekent een flinke aderlating voor deze Chinese techbedrijven, die vaak afhankelijk zijn van bijvoorbeeld Amerikaanse Intel-chips.

Op de lijst staan bijvoorbeeld Hikvision en Dahu, beide gespecialiseerd in surveillancetechnologie. In een statement zegt Hikvision het oneens te zijn met het Amerikaanse besluit en de mensenrechten te respecteren.

Andere bedrijven op de lijst zijn Sense Time, Magvii en iFlytek. De eerste twee bedrijven hebben gezichtsherkenningstechnologie ontwikkeld, iFlytek heeft stemherkenning en vertaling als specialisaties.

De Verenigde Staten zegt de 28 technologiebedrijven ervan te verdenken betrokken te zijn bij het Chinese repressieve beleid tegenover de Oeigoeren en andere islamitische minderheden in het westen van China.

De maatregel door de Amerikaanse overheid lijkt bovendien te passen in de handelsoorlog tussen Amerika en China, waarbij beide landen elkaar middels sancties proberen te treffen. Deze handelsoorlog duurt inmiddels meer dan een jaar. Dat Amerika nu ook de geavanceerde en zeer winstgevende Chinese techsector aanpakt, is een extra harde klap voor China.

Het Chinese Ministerie van Buitenlandse Zaken veroordeelt de Amerikaanse boycot. Niet alleen zouden de Verenigde Staten zich bemoeien met interne aangelegenheden van China, maar bovendien zouden de beschuldigingen ongegrond zijn.

China houdt naar schatting meer dan een miljoen Oeigoeren vast in ‘heropvoedingskampen’ in de westelijke regio Xinjiang, dat door de Oeigoeren Oost-Turkestan wordt genoemd. China beschuldigt de islamitische Oeigoeren van terrorisme en seperatisme.

In deze kampen worden de Oeigoeren onderworpen aan een streng regime. Voormalige gevangenen hebben verteld dat ze gedwongen werden om varkensvlees te eten – een zonde volgens de islam –, ‘politieke lessen’ te volgen en communistische liederen te zingen.

‘Nederland maakt de etnische zuivering op de Koerden straks mede mogelijk’

1

Turkije staat op het punt om Noord-Syrië binnen te vallen. Wat wil president Erdogan precies? Wat kan er allemaal mis gaan? En hoe komt het nieuws aan bij Koerden in Nederland?

Nadat de Amerikaanse president Donald Trump bekend maakte de laatste troepen uit Noord-Syrië te zullen terugtrekken staat de Turkse invasie van het gebied op het punt om aan te breken. De Turkse president Recep Tayyip Erdogan wil in Noord-Syrië een bufferzone vormen waar twee miljoen Syrische vluchtelingen kunnen worden ondergebracht. Koerden en christenen in Noord-Syrië (de Rojava, de Democratische Federatie van Noord-Syrië, Syrisch-Koerdistan of West-Koerdistan), zullen mogelijk het slachtoffer worden van een etnische zuivering.

De Kanttekening sprak over de gevaarlijke situatie in Noord-Syrië met koerdoloog Joost Jongerden van Wageningen University, de Turks-Zweede onderzoeksjournalist Abdullah Bozkurt van Nordic Monitor, Hewal Huseyin van DemNed (een Koerdische koepelorganisatie in Nederland), en met een Koerdische vluchteling uit het Syrische Afrin dat in januari 2018 door Turkije werd bezet.

Wat wil Erdogan eigenlijk?

Joost Jongerden is in zekere zin niet verrast door het besluit van Trump om de Amerikaanse troepen terug te trekken. ‘Amerika is nu heel onvoorspelbaar, dus dat er iets onvoorspelbaars zou gaan gebeuren was enigszins voorspelbaar.’ Volgens Jongerden is Trumps besluit goed nieuws voor Erdogan, die al heel lang van plan is om Noord-Syrië binnen te vallen om daar een ‘bufferzone’ op te richten.

Journalist Abdullah Bozkurt vult aan: ‘Turkije is al anderhalf jaar lang bezig met lobbyen en onderhandelen. Maar vergis je niet: deze invasie heeft niets met de veiligheid van Turkije te maken. Erdogan gebruikt de invasie om de binnenlandse oppositie tot zwijgen te brengen en om zich als leider van de islamitische wereld op te werpen.’

Erdogan heeft sinds dit jaar met een krachtigere oppositie te maken, vertelt Bozkurt. Ook gaat het slecht met de Turkse economie, wat het regime minder populair maakt bij de Turkse bevolking. Erdogans AKP-partij heeft de burgemeestersverkiezingen in Istanbul, Ankara en Izmir verloren en voormalige vicepremiers Ahmet Davutoglu en Ali Babacan zijn allebei bezig met de oprichting van een nieuwe politieke partij.

Bozkurt zegt dat de oorlog in Noord-Syrië straks het nieuws zal beheersen, wat precies is wat de Turkse president wil. ‘Erdogan heeft veel liever dat de Turkse media hierover berichten dan over binnenlandse kwesties als de economische crisis, de hoge werkloosheid en faillissementen. Ook kan hij oppositiepolitici die over binnenlandse problemen beginnen verwijten dat ze geen goede patriotten zijn, omdat het Turkse leger aan het vechten is en iedereen in deze moeilijke tijden pal achter de natie moet staan in plaats van verdeeldheid te zaaien.’

‘Deze invasie heeft niets met de veiligheid van Turkije te maken’

De gevaren

Jongerden wijst op het gevaar van de terreurorganisatie IS, die dankzij de Turkse invasie de kans krijgt om zich te gaan hergroeperen. ‘De Islamitische Staat bestaat als staat niet meer, maar de organisatie is niet definitief verslagen. Er vinden nu weer IS-aanslagen plaats, waarmee IS laat zien dat ze er nog zijn en dat ze weer terug kunnen komen.’

Bozkurt beaamt dit: ‘Erdogan heeft – en daar zijn ook harde bewijzen voor – IS gesteund. IS-strijders uit West-Europa konden via Turkije naar Syrië en Irak doorreizen, naar de Islamitische Staat, omdat van hogerhand bewust een oogje werd dichtgeknepen.’ Jongerden vergelijkt Turkije met Pakistan, officieel de bondgenoot van de Verenigde Staten, waar Osama bin Laden jarenlang in het geheim kon onderduiken.

Jongerden en Bozkurt benadrukken dat Turkije IS-strijders ook als chantagemiddel kan inzetten om bij de EU meer geld los te krijgen. ‘Erdogan dreigde eerst de EU te zullen overspoelen met vluchtelingen als hij zijn zin niet zou krijgen, dat doet hij straks wellicht met IS-strijders’, zegt Bozkurt. ‘Dit doet hij natuurlijk niet openlijk’, voegt de onderzoeksjournalist er meteen aan toe, ‘maar in het geheim bij de onderhandelingen.’

Jongerden legt uit dat de EU sowieso heeft ‘geschitterd door afwezigheid’ als het gaat om de toekomst van Syrië. De EU-leiders zijn bang voor een nieuwe vluchtelingencrisis en willen Turkije daarom graag te vriend houden, zegt hij.

Zal er op de Koerden en de christenen in Noord-Syrië een etnische zuivering plaatsvinden? Bozkurt is voorzichtig en wil het begrip ‘etnische zuivering’ – laat staan ‘genocide’ – niet te snel gebruiken. ‘Niettemin, dat Erdogan de demografie in Noord-Syrië wil veranderen door er Arabische Syriërs te gaan vestigen, dat staat vast. En ook dat de Koerden en christenen in het gebied het moeilijk zullen krijgen.’

Jongerden is minder terughoudend. ‘In Afrin, dat in januari vorig jaar door de Turkse troepen werd aangevallen tijdens Operatie Olijftak, heeft een etnische zuivering op de Koerden plaatsgevonden. Dat staat nu voor de rest van de Rojava (het noordelijke, Koerdische deel van Syrië, red.) ook te gebeuren.’

Jongerden vindt de rol van ons land hierin dubieus. Hij vertelt dat Nederland materiaal heeft geleverd aan verschillende islamitische milities in Syrië die vechten tegen Assad en straks voor Erdogan het vuile werk zullen opknappen. ‘Nederland maakt de etnische zuivering op de Koerden straks dus mede mogelijk.’ Bozkurt: ‘Zeker is dat veel Koerden, YPG-strijders maar ook veel burgers, zullen omkomen bij de Turkse invasie.’

Bozkurt verwacht niet dat de internationale gemeenschap veel zal doen. ‘Er is nu wel veel sympathie voor de Koerdische zaak, ook in Europa, maar dit is alleen sentiment. Spierballen heeft de EU niet. De Verenigde Staten hebben wel spierballen, maar hebben er echter voor gekozen het alleen bij spierballentaal te laten.’

Trump heeft getweet dat hij de Turkse economie kapot zal maken als Erdogan acties onderneemt die Amerika niet zint. Maar volgens Bozkurt zal dat niets uitmaken: ‘De Verenigde Staten trekken hun troepen immers sowieso terug.’ Degenen die Erdogan wel zouden kunnen tegenhouden in Syrië – Rusland en Iran – vinden het daarentegen helemaal niet erg dat de Koerden worden aangepakt, zegt Bozkurt.

‘Iran heeft helemaal geen belang bij een autonoom Koerdisch gebied in Syrië, omdat dit de Koerdische minderheid in Iran misschien op verkeerde gedachten kan brengen. Ook Assad wil graag van de Koerdische autonome regio in het noorden van zijn land af. Hij heeft wellicht met Erdogan hierover een deal gesloten. En Rusland steunt Assad.’

‘Turkije wil ons Koerden vernietigen’

Koerden in Nederland

Koerden in Nederland zijn behoorlijk van slag door de dreigende Turkse invasie van Noord-Syrië. De Koerdische vluchteling Peshmerga* zegt dat het moeilijk onder woorden te brengen hoe hij zich voelt. ‘Het is ongelooflijk. De Verenigde Staten vroegen eerst of de SDF (de door Koerden gedomineerde strijders van de Syrian Democratic Forces, die vochten tegen IS en islamistische rebellengroepen, red.) alle fortificaties aan de Syrisch-Turkse grens wilden verwijderen, want hierdoor zou Turkije zich bedreigd voelen. Dat deden ze, als blijk van goede wil. Maar vervolgens worden ze toch opgeofferd. Terwijl men geen oorlog wil.’

Turkije wil oorlog, zegt Peshmerga. Sterker nog: ‘Turkije wil ons Koerden vernietigen. Turkije geeft straks de vrije hand aan moordenaars, jihadisten en bandieten die een tikkeltje minder erger zijn dan IS en die de Rojava zullen veranderen in een wetteloos gebied. Mijn ouders wonen nog in Afrin. Ze hebben het heel moeilijk en mogen geen Koerdisch meer spreken. Ze ervaren daar dagelijks de dood. En wat vorig jaar in Afrin gebeurd is, dat staat nu de hele Rojava te wachten.’

Wat nu? Hewal Huseyin van de Koerdische koepelorganisatie DemNed zegt dat Koerden op morgen een grote demonstratie in Brussel voor het Europees Parlement zullen houden. Zaterdag staat een demonstratie gepland in Den Haag. Hoewel Huseyin zelf geen familie in Syrië heeft wonen, volgt hij het nieuws op de voet.

‘Ik leef en voel heel erg met de mensen daar mee. Ik vind het heel erg dat er zulke nare dingen gebeuren, dat er verschrikkelijke dingen staan te gebeuren. Het raakt mij, ik voel het in mijn hart.’

Huseyin voelt zich niet verraden door de Verenigde Staten. ‘Ik wist dat de Amerikanen er alleen voor hun eigen belangen waren. Nu gaan ze weg. Ik wil heel graag dat de andere imperialistische naties ook vertrekken uit Syrië, in het bijzonder de fascistische staat Turkije. Assad is natuurlijk een schurk, maar het Syrische volk moet over zijn eigen toekomst kunnen beslissen, democratisch.’

*Gefingeerd, echte naam bekend bij de redactie. Hij verscheen eerder een paar keer onder zijn eigen naam in de Nederlandse media, maar als gevolg daarvan werd zijn familie in Afrin bedreigd. Vandaar dat hij anoniem wil blijven.