21.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 799

Deze journalist is Marokko ontvlucht: ‘Er is geen persvrijheid’

1

De Marokkaanse journalist Hamza Habhoub ontvluchtte vorige week zijn vaderland uit angst voor de Marokkaanse inlichtingendienst. Hij vroeg politiek asiel aan in Frankrijk.

Habhoub verliet Marokko uit angst voor vergelding van de overheid voor zijn werk als journalist bij de Arabische krant Akhbar al Yaoum. De journalist zou in dat geval het derde slachtoffer in korte tijd zijn. Eerder dit jaar werden al twee van Habhoubs collega’s van dezelfde krant veroordeeld tot een celstraf.

Hoofdredacteur Taoufik Bouachrine werd vorige week in hoger beroep veroordeeld tot een gevangenisstraf van twintig jaar nadat hij was beschuldigd van seksueel misbruik. Bouachrine ontkent de beschuldiging. Ook werd vorige maand de vrouwelijke journalist Hajar Raissouni veroordeeld tot een jaar gevangenisstraf. Raissouni zou abortus hebben gepleegd en seks voor het huwelijk hebben gehad, beide strafbare feiten volgens de Marokkaanse wet. De journaliste ontkent de abortus en is religieus getrouwd, maar niet wettelijk.

Akhbar al Yaoum is een van de weinige nationale kranten in Marokko die zich kritisch opstelt tegenover de overheid en de koning. Vanuit Frankrijk vertelt Hamza Habhoub hoe het steeds gevaarlijker werd om voor deze krant te werken.

Waarom moet de Marokkaanse overheid jou precies hebben?

‘Als je naar de feiten kijkt, gaat het eigenlijk om alle journalisten die kritische artikelen schrijven. Eerst werd Bouachrine gearresteerd, toen Raissouni en inmiddels worden ik en andere collega’s constant bedreigd. De pro-overheidsmedia schreven artikelen waarin ze mij in een kwaad daglicht zetten. Ze schreven dat ik betrokken was bij de zaak van Bouachrine, om zo de publieke opinie tegen mij te keren en mijn reputatie te schaden. In werkelijkheid was het bedoeld om mij de mond te snoeren nadat ik berichtte over de Hirak el-Rifbeweging, die sinds 2016 door middel van protesten een oplossing voor de werkloosheid in de regio eist.’

Geldt hetzelfde voor Raissouni?

‘Je kunt de zaak van Hajar Raissouni van twee kanten bekijken. Aan de ene kant heb je het wettelijke en wetenschappelijke aspect: de advocaten hebben bewijs dat haar veroordeling nergens op gebaseerd is. De andere kant is dat je kijkt naar wie zij is als persoon en wat voor werk ze doet. Niemand kan ontkennen dat wij als journalisten ontzettend dapper moeten zijn om in onze verhalen kritiek te uiten op de overheid om onze rechten te verdedigen. Hajar is een kritische journalist, dus natuurlijk werd zij een doelwit, omdat ze daarmee een bedreiging vormt voor de overheid. Hajar is een slachtoffer van het gebrek aan vrijheid in Marokko.’

Waarom richt de overheid zich zo vaak op jouw krant Akhbar al Yaoum? Is dat omdat de krant is gelieerd aan de islamitische partij PJD?

‘Ik denk niet dat onze link met de islamitische partij zo duidelijk is. We doen juist ons best afstand te nemen van alle politieke partijen. Ik geloof dat de krant steeds opnieuw het doelwit is van politieke ‘pesterijen’, omdat wij weigeren te gehoorzamen aan de instructies van de overheid en niet meegaan met alle journalisten die blind de regels volgen. De krant heeft ervoor gekozen om de stem van de onderdrukten te zijn en tegen de corruptie te strijden. We hopen zo bij te dragen aan het welzijn van Marokko en betalen daar de prijs voor.’

‘Marokko moet een democratie worden’

Waarom besloot je Marokko te verlaten?

‘Ik doe dit werk uit liefde en ik kan absoluut niet zonder journalistiek. In Marokko werd ik beroofd van mijn vrijheid van meningsuiting, dus wilde ik verhuizen naar een plek waar ik in veiligheid mijn werk zou kunnen doen, zonder angst voor de consequenties. Eerder dacht ik dat ik Marokko nooit zou verlaten en koos ik er juist voor om van binnenuit tegen het systeem te strijden, maar de toenemende druk en de verslechterde situatie trof mijn familie. Om veiligheidsredenen kan ik niet vertellen wat er de afgelopen tijd precies is gebeurd, maar het was tijd voor mij om Marokko te verlaten.’

Jij zag je gedwongen Marokko te verlaten, twee andere journalisten werden veroordeeld. Wat zegt dat over de persvrijheid in Marokko?

‘Het Marokkaanse medialandschap is in crisis. Er zijn maar weinig journalisten die zich uitspreken over de overheid. De meeste media worden gecontroleerd en alle media die kritiek durven hebben op de overheid worden onderdrukt. Er is geen persvrijheid en geen vrijheid van meningsuiting. Marokko heeft nog een lange weg te gaan voordat het zichzelf een democratie kan noemen.’

Je bent nu in Frankrijk. Ben je van plan je werk als journalist daar door te zetten?

‘Ja, ik wil blijven proberen de situatie in Marokko te verbeteren en zal altijd onze rechten blijven verdedigen. Ik ga door als journalist, voor onder andere Akhbar al Yaoum, en hoop vanuit hier bij te dragen aan de ontwikkeling van mijn land. Het vaderland is van ons allemaal, niet alleen van de onderdanen van het regime.’

Verwacht je binnenkort terug te kunnen naar Marokko?

‘Ik denk niet dat terugkeren naar Marokko in de nabije toekomst een optie is. De situatie is op dit moment erg slecht. Als in de toekomst de situatie verbetert, dan ga ik zeker terug. Maar dan moet er wel persvrijheid zijn en politieke gevangenen moeten worden vrijgelaten. Marokko moet een democratie worden.’

Iran ‘arresteert dissidente journalist’ die als balling in Frankrijk leefde

0

De Revolutionaire Garde van Iran zegt de dissidente journalist Ruhollah Zam te hebben gearresteerd. Zam leefde als balling in Parijs. Mogelijk is hij door de Iraanse inlichtingendienst ontvoerd.

Ruhollah Zam beheert de populaire website Amadnews. Volgens Iran is deze website verantwoordelijk voor het ontstaan van de anti-regeringsprotesten in 2017 en 2018.

Amadnews heeft zo’n 1,4 miljoen volgers die de website bezoeken via een versleutelde app. De site deelde video’s van de protesten en informatie over Iraanse hoogwaardigheidsbekleders.

De arrestatie van Zam is vol trots aangekondigd op de Iraanse staatstelevisie. Iran ziet dit als een overwinning op de westerse inlichtingendiensten die Zam moesten beschermen.

Zam werd in 2009, tijdens de mislukte opstand tegen het Iraanse regime, opgepakt en gevangen gezet. Na zijn vrijlating vluchtte hij naar Frankrijk. Daar zette hij Amadnews op. Amad is een Perzisch acroniem voor ‘kennis, strijd en democratie’.

De Iraanse Revolutionaire Garde heeft ook op het Twitteraccount van Zam zijn gevangenneming aangekondigd. Te zien is een hand die een geweer vasthoudt, ofwel het logo van de Revolutionaire Garde.

Voormalig Syrië-gezant VS: ‘Turkije liet grenzen open voor IS’ers’

1

Brett McGurk, de voormalige Amerikaanse gezant in Syrië, zegt in een tweet dat Turkije nooit met de VS heeft willen samenwerken tegen IS – zelfs niet omdat ‘40.000 buitenlandse IS-strijders via Turkije naar Syrië trokken’.

Brett McGurk diende van 2015 tot 2018 als Amerikaanse speciale gezant voor de wereldwijde coalitie die tegen IS streed. Hij stapte in december vorig jaar op.

Volgens McGurk zou Turkije door de vingers hebben gezien dat vele jihadisten de Turkse grenzen passeerden om te vechten in Syrië:

‘De Syrische grensstad Tel Abyad was van 6/14 tot 6/15 (de zomer van 2014 tot de zomer van 2015, red.) een belangrijke aanvoerroute voor wapens, explosieven en strijders die vanuit Turkije richting Raqqa en Irak stroomde. Amerikaanse hulp bij het bewaken van de grenzen werd herhaaldelijk door Turkije geweigerd’, aldus McGurk.

De oud-gezant stelt ook dat het Amerikaanse leger in diezelfde periode niet mocht opstijgen vanuit de luchthaven in het zuidelijk gelegen Incirlik, om van daaruit ‘IS-posities’ te bombarderen.

Daarnaast beweert McGurk dat ‘IS-gevechtsteams’ vanuit het Syrische Manbij ongehinderd door Turkije naar Parijs trokken om de bekende aanslagen van 2015 te plegen, met ruim 130 doden tot gevolg. Ook de zelfmoordaanslag op een luchthaven in Brussel, een jaar later, zou zijn gepleegd door strijders die vanuit Syrië vrijelijk de Turkse grens konden passeren.

President Donald Trump stelt dat Turkije nu verantwoordelijk is voor het vasthouden van duizenden ISIS-gevangen die worden bewaakt door de Syrische Koerden, maar McGurk gelooft niets van zijn woorden.

De ex-gezant zegt dat de meeste gevangenen zich in het zogeheten ‘Al Hol-kamp’ bevinden, 230 kilometer van de Turkse aanvalszone. Volgens hem heeft Turkije niet de bedoeling en ruimte om zich over de 60.000 gevangen in het Al Hol-kamp te ontfermen. ‘Iets anders geloven is een roekeloze gok met onze nationale veiligheid.’

De uitspraken van McGurk sluiten aan bij een recentelijk gepubliceerd onderzoeksrapport over de relatie tussen Turkije en IS. In het rapport stellen de auteurs, waaronder de Turks-Zweedse journalist Abdullah Bozkurt, dat de Erdogan-regering IS heeft gesteund. Overigens werden Turkse functionarissen die meehielpen aan het rapport gearresteerd, aldus Bozkurt.

Duitsland: minder steun voor AfD sinds extreemrechtse aanslag in Halle

0

De rechts-nationalistische partij Alternative für Deutschland (AfD) kan rekenen op minder steun sinds de aanslag in Halle, zo blijkt uit een nieuwe peiling.

Deze week werd de wereld opgeschrikt door een extreemrechtse terreurdaad in het Duitse Halle, die twee slachtoffers eiste. Woensdag probeerde de 27-jarige Stephan Billiet tevergeefs de synagoge van Halle binnen te komen, waarna hij langs een joodse begraafplaats en een dönerzaak ging om slachtoffers te maken.

De steun voor de rechtse partij daalde met twee procent sinds deze aanslag, aldus een nieuwe poll die is gehouden voor het Duitse tv-station RTL. Waar op woensdagochtend – vlak voor de aanslag – nog 13 procent van de Duitsers aangaf AfD te zullen stemmen, was dit afgelopen vrijdag 11 procent.

In de poll werd ook verder ingegaan op de opvattingen van de Duitsers over AfD. Een grote meerderheid van de Duitsers die het AfD niet steunen zegt zich zorgen te maken over het normaliseren van vreemdelingenhaat (76 procent) en vindt dat de retoriek van AfD de weg vrijmaakt voor rechts-extremistisch geweld (90 procent).

AfD ligt al langere tijd onder een vergrootglas vanwege haar anti-immigratie en anti-islamhouding. Ook zijn vooraanstaande leden in opspraak geraakt vanwege uitspraken en incidenten die moslimhaat en antisemitisme zouden aanwakkeren.

Minister Horst Seehofer van Binnenlandse Zaken beschuldigde de partij al eerder van haatzaaiing en van een poging tot ‘spirituele brandstichting’ in het maatschappelijk debat. Michael Roth, die in de race is om leider te worden van de sociaaldemocratische SPD, noemt AfD ‘de politieke tak van rechtse terreur’.

Arabische landen en Turkse deel Cyprus veroordelen Turkije – maar Marokko niet

0

Landen uit de islamitische wereld buitelen over elkaar heen om de Turkse inval in Noord-Syrië te veroordelen. Ook de Turkse Republiek Noord-Cyprus heeft kritiek op Turkije. Eén prominent land in de Arabische regio houdt zich afzijdig: Marokko.

Dit weekend was in de Egyptische hoofdstad Caïro een vergadering van de Arabische Liga, een samenwerking tussen 22 landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Het agendapunt: de explosieve situatie in Noord-Syrie, waar Turkse strijdkrachten een offensief zijn gestart. En de uitkomst is niet mals.

De Arabische Liga rept over een ‘schending van de Syrische soevereiniteit’. De Liga laat daarom weten diplomatieke en militaire betrekkingen met Turkije te herevalueren en economische sancties in te willen voeren.

Ook roept het verbond Turkije op om haar troepen terug te trekken en toe te werken naar een ‘politieke oplossing’. De VN-Veiligheidsraad moet volgens de Liga met maatregelen komen om de Turkse opmars in Noord-Syrie een halt toe te roepen.

Marokko neemt afstand van de verklaring van de Arabische Liga. Het statement ‘geeft niet noodzakelijkerwijs de officiële positie weer’ van dat land, zo laat het weten bij monde van buitenlandminister Nasser Bourita.

Minister Bourita zegt dit pas achteraf mee te delen, omdat het de ‘algemene sfeer van de vergadering niet wilde verstoren’. Ook Libië, Qatar en Somalië zeggen achteraf de Liga-verklaring niet te steunen.

Turkije zelf is het ook niet eens met de Arabische Liga. President Erdogans woordvoerder Fahrettin Altun stelt dat de Liga de Turkse militaire operatie verkeerd uitlegt. Ook zegt hij dat de deelnemende regeringen aan de Liga ‘niet spreken voor de Arabische wereld’.

Turkije ontvangt ook kritiek uit onverwachte hoek. Mustafa Akinci’s, de president van Noord-Cyprus – het Turkse deel op Cyprus – beschuldigt Turkije van ‘bloedvergieten’. Akinci’s roept op tot ‘diplomatie en dialoog’. Geen enkele samenleving zou volgens hem moeten lijden onder oorlog.

Akinci’s standpunt leidt tot woede in Ankara. Ömer Celik, woordvoerder van de regerende AKP-partij, verdedigt Turkije met de bewering dat het zou gaan om ‘het bestrijden van een moordlustig netwerk en het vestigen van vrede’. Ook vice-president Fuat Oktay reageert ontkennend: hij denkt dat Akinci’s mening ‘niet de opvatting van de Turkse Cyprioten vertegenwoordigt’.

Turkije ziet de Koerdische strijders van de Syrian Democratic Forces (SDF) in Noord-Syrië als een uitvloeisel van de PKK. De PKK voert al dertig jaar een gewapende strijd in Turkije voor Koerdische autonomie en wordt door Turkije wordt gezien als een terreurorganisatie. Turkije zegt dat de SDF banden heeft met de PKK en een bedreiging is voor Turkije’s veiligheid.

Het rammelende Turkse verhaal over de Syrië-inval

3

De nieuwe Turkse invasie in Syrië zet veel kwaad bloed in Nederland. Niet alleen bij de Koerdische Nederlanders, die lijdzaam toezien hoe zij opnieuw door de Amerikanen verraden zijn, waardoor hun broeders en zusters in Syrië gebombardeerd worden of moeten vluchten. Maar ook bij veel Turkse Nederlanders, die Erdogan en deze invasie steunen en vinden dat Nederland en de Nederlandse media zich eenzijdig verhouden tot dit conflict.

Vanuit het Turkse perspectief bezien is dit geen aanval tegen de Koerden, geen internationaalrechtelijk onwettige invasie in Koerdisch gebied, maar zelfverdediging. Zelfverdediging tegen terrorisme. En die terroristen, dat zijn de Syrisch-Koerdische PYD-partij en YPG-milities en de Turks-Koerdische strijders van de PKK.

In dit narratief is de Turkse invasie gericht op het neutraliseren van de YPG en PYD en het vormen van een veiligheidscorridor waarmee terrorisme in Turkije door Koerdische groeperingen voorkomen kan worden. Op het eerste gezicht een legitiem argument, zou je zeggen. Want laten we wel wezen: de PKK is ook een organisatie die wel degelijk de nodige terroristische aanslagen heeft gepleegd in Turkije en daarmee geclassificeerd kan worden in de categorie etno-separatistisch terrorisme.

Een belangrijk kenmerk van deze categorie terreurorganisaties is dat het terrorisme primair nationaal gericht is. De PKK zet terreur in als wapen in de vrijheidsstrijd van een volk dat met onderdrukking te maken heeft. In het Midden-Oosten bevinden zich weinig vergelijkbare organisaties. De meeste terreurorganisaties hebben een religieus karakter. Wel zijn er bijvoorbeeld islamistische terreurorganisaties, zoals Hezbollah en Hamas, die hun terreur richten tegen een bezettende macht, namelijk de staat Israël.

En dat brengt ons bij een interessante vergelijking. Want in hoeverre is de PKK de Koerdische evenknie van het Libanese Hezbollah en het Palestijnse Hamas? Hezbollah ontstond in de jaren tachtig van de vorige eeuw vanwege de Israëlische invasie in het zuiden van Libanon en de onderdrukking van de sjiietische bevolking aldaar. Hamas is het product van de Israelische bezetting van Palestina en de onderdrukking van de Palestijnen.

Turkije bestaat als staat sinds 1923, de PKK werd in 1978 opgericht. De PKK is het product van decennialange Turkse onderdrukking van de Koerdische bevolking, gecombineerd met de wens van het Koerdische volk tot nationale zelfbeschikking. Koerden verlangen naar een eigen staat, of in ieder geval autonomie, zodat ze niet langer afhankelijk zijn van andere volken die hen in het verleden altijd onderdrukt hebben.

Turkije wil voorkomen dat er een Koerdische staat komt

Je zou misschien denken dat de Turken, die honderd jaar geleden een vrijheidsstrijd voerden tegen de koloniale machten en tegen Griekenland, begrip zouden hebben voor de Koerdische positie. Maar niets is minder waar. Want Turkije onderdrukt nog steeds de Koerden. Het Turkse nationalisme wordt in tijden van oorlog en invasie krachtiger. Als Israël Libanon of de Gazastrook straks aanvalt met het beroep op zelfverdediging, dan gaan veel Turken – geheel terecht – de straat op om tegen dit geweld te protesteren. Maar als Turkije precies hetzelfde doet bij de Koerden, dan mag het opeens wél.

Om u uit de droom te helpen: ‘Operatie Vredesbron’ gaat helemaal niet om de Turkse veiligheid. De achterliggende oorzaak van de Turkse inval is het decennialange conflict met de Koerden en geopolitieke belangen. Turkije wil voorkomen dat er een Koerdische staat komt, of een ring van autonome Koerdische regio’s rondom Turkije. Want Turkije is als de dood dat Koerdische successen in de regio het separatisme onder de eigen Koerdische bevolking verder zullen aanwakkeren.

De afgelopen jaren heeft Turkije keihard en met grof geweld de Koerden in eigen land onderdrukt. Ook de vredelievende pro-Koerdische HDP, die sterk is in het zuidoosten van Turkije, is hier slachtoffer van geworden. Democratisch verkozen HDP-burgemeesters worden afgezet en vervangen door zetmannen van Erdogan. Veel HDP-politici zitten in de gevangenis, waaronder HDP-leider Selahattin Demirtas.

Wil Turkije écht veiligheid, dan moet het land het roer 180 graden draaien en investeren in een duurzame vrede. Dit betekent onderhandelingen met de PKK, zelfbeschikking voor de Turkse Koerden, vrede en veiligheid in Koerdische gebieden in buurlanden. Alleen dit kan de vrede en stabiliteit brengen waarnaar zovelen in de regio verlangen.

Uiteraard is Erdogan hiertoe niet bereid en hij krijgt hiervoor brede steun: ook de seculiere oppositiepartij CHP steunt ‘Operatie Vredesbron’. De Koerden betalen hiervoor opnieuw de bloedige prijs.

En veel Turkse Nederlanders zullen zich onbegrepen blijven voelen. Maar zolang zij niet bereid zijn om zich in het Koerdische perspectief te verplaatsen, dan zullen ze inderdaad ook van weinigen begrip krijgen.

Trumps infantiele impulsiviteit bedreigt de stabiliteit in het Midden-Oosten

7

Wat betekent het voor het Midden-Oosten dat de Amerikanen een kleine drie jaar geleden een instabiele idioot tot president hebben gekozen, wiens belangrijkste politieke drijfveren bestaan uit een narcistische megalomane geldingsdrang en de intentie om alle successen van zijn voorganger ongedaan te maken? Dat Trump internationaal democraten schoffeert en autocraten omarmt, en daarmee de eerst aangewezen partners van de Verenigde Staten van zich vervreemdt, begint langzaamaan een vast patroon op te leveren.

Vergelijk zijn botte bejegening van Trudeau en Merkel – of van de Denen, die hun afwijzing van de verlangde verkoop van Groenland op een kinderlijke reactie kwam te staan – met die van Bolsonaro en Poetin, die hij op een mondiale top eens schertsend toevoegde dat hij hem om de omgang met kritische persmuskieten benijdde. Vastgoedbaas Trump beschouwt het Witte Huis min of meer als zijn persoonlijk eigendom.

De Saoedische kroonprins komt weg met een barbaarse moord op een journalist. Volgens Trump was dat weliswaar niet zo netjes van diens land, maar zaken gaan voor: het mocht de lucratieve miljardenverkoop van wapens aan Ryad niet hinderen, waarmee de Amerikanen zich medeverantwoordelijk maken aan de slachting die het Saoedisch regime onder de burgerbevolking van Jemen aanricht. Het zijn slechts de – al dan niet door de Houthi dan wel door Iran – zwaar beschadigde Arabische olie-installaties die aantonen dat de Saoedi’s minder onkwetsbaar zijn dan zij eerst meenden, en hen nu mogelijk tot inbinden dwingt, mede omdat de Golfstaten op dit punt niet meer in het gelid willen blijven lopen.

Ook ten aanzien van het Onheilige Land is Trumps bijdrage vooreerst een rampzalige. Terwijl van het door zijn schoonzoon beloofde allesomvattende vredesakkoord zelfs nog niet eens de minimale contouren zichtbaar zijn, heeft de onvoorwaardelijke steun van Trump aan Netanyahu ervoor gezorgd dat die, in het kader van zijn poging de Israëlische verkiezingen te winnen, niet alleen nieuwe nederzettingsuitbreidingen heeft aangekondigd, maar ook de formele annexatie van grote stukken Palestijns gebied. Al eerder had die de verplaatsing van de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem voor elkaar weten te krijgen, plus de Amerikaanse erkenning – in strijd met het volkenrecht – van de verheffing van een ongedeeld Jeruzalem tot hoofdstad van Israël.

Een tweede vast patroon: de impulsiviteit van veel van Trumps beslissingen, deels dwars tegen die van al zijn zelfstandig denkende raadgevers in, die dan ook stuk voor stuk na verloop van tijd hun biezen pakken, tot de brave meelopers en spreekbuispoppen overblijven. Types als de minister van Buitenlandse Zaken Pompeo – of de Amerikaanse ambassadeur in Den Haag, Pete Hoekstra, die ondanks het debiteren van evidente kwaadwillige kletskoek over het land waar hij gestationeerd werd, gewoon aanblijven kon.

Infantiele impulsiviteit kenmerkt vooral Trumps bejegening van vijanden, zowel echte als vermeende, zowel buitenlandse als binnenlandse. Denk aan zijn twittergescheld aan het adres van degenen die de impeachment-procedure opstartten, dat zelfs sommige Republikeinse senatoren plaatsvervangende schaamte bezorgde – en dat wil bij die over het algemeen volslagen kritiekloze schapen wat zeggen.

Op dit Witte Huis kan niemand bouwen

Die impulsiviteit kenmerkte ook Trumps omgang met de Noord-Koreaanse dictator Kim Jong-un: na eerst letterlijk met hel en verdoemenis gedreigd te hebben, veranderde kleine raketman plotseling in een goedwillende vriend, met wie The Donald de grootste deal aller tijden zou sluiten. De ongerijmdheid van die claim, gezien het feit dat hij precies datzelfde al voor tal van andere deals had beweerd, ontging Trump kennelijk. Die grootste deal aller tijden blijft intussen nog steeds uit.

Dan Iran: er valt zeer veel op het land aan te merken, maar op het terrein van de atoomdeal had het zich, volgens alle objectieve VN-waarnemingen, keurig aan de afspraken gehouden. Toch moest en zou die deal van Trump kapot, want alles wat Obama bereikt had moest en zou kapot. Het is zijn grote obsessie sinds Obama als president eens op een diner met Trump de spot gedreven had.

Gevolg nu: geweldige escalatie, want dat Teheran de in dit geval volkomen ongerechtvaardigde Amerikaanse sancties onbeantwoord zou slikken, viel te voorzien. Een en ander heeft intussen al een pre-oorlogssituatie teweeggebracht, waarbij, als die oorlog inderdaad uit mocht breken, Europa er verstandig aan doet geen partij te kiezen: alle ellende hebben de Amerikanen zich dan zélf op de hals gehaald. Terecht houdt iedereen het Amerikaanse verzoek om Europese militaire betrokkenheid op afstand. Alleen de Britten overwegen mee te doen, maar die worden sinds een paar maanden geregeerd door een al even destructieve idioot.

Trump had een paar maanden geleden Teheran al met een militaire superreactie op het Iraanse opereren in de Straat van Hormuz gedreigd, maar zag daar uiteindelijk vanaf, omdat dat volgens hem zoveel doden niet waard was. Op zich terecht, maar eerst dreigen en dan terugschrikken voor de uitvoering van het dreigement is een gevaarlijke vorm van wispelturigheid. Iran weet nu: we kunnen ons veel veroorloven, want uiteindelijk zet Washington niet door.

Hetzelfde gevaarlijke terugkrabbelen zagen we afgelopen dagen ten aanzien van Syrië: Trump kondigde met veel poeha terugtrekking van de Amerikaanse troepen aan, en geeft daarbij Turkije bijna expliciet de vrije hand tegen de Koerden – tot dusverre de beste bondgenoot van de VS. Maar ja, wel eentje uit Obama’s tijd.

Gevolg: Erdogan kondigt inderdaad aan Noord-Syrië binnen te rukken, de Koerden voelen zich terecht verraden, en IS ademt op. Als dan ook in Washington bijna iedereen over Trumps voornemen valt, krabbelt die prompt weer terug. Maar de schade in de regio is al aangericht: op dit Witte Huis kan niemand bouwen.

China en India praten over heet hangijzer Kashmir

0

De Chinese president Xi Jinping is aangekomen in de Zuid-Indiase kuststad Mamallapuram voor een ‘informele bespreking’ met Narendra Modi, de premier van India. De twee landen hebben nog wat appeltjes met elkaar te schillen. Eén van de grootste pijnpunten op dit moment: Kashmir.

China claimt nog altijd zo’n 90.000 vierkante kilometer – een gebied twee keer zo groot als Nederland – aan land in het noordoosten van India. India zegt daarentegen recht te hebben op ongeveer 38.000 vierkante kilometer dat nu nog in handen is van China. Het gaat om gebied in de westelijke Himalaya en in het oostelijke deel van de regio Kashmir.

Analisten verwachten dat, gezien de recentelijke ontwikkelingen in dat gebied, de situatie in Kashmir de hoogste prioriteit zal hebben in de meeting, die formeel geen agenda kent.

Sinds India de autonome status en iedere vorm van contact en bewegingsvrijheid binnen een groot deel van Kashmir begin augustus introk, zijn er ernstig toegenomen spanningen. Inmiddels zijn duizenden mensen, waaronder veel politieke kopstukken, in Kashmir gearresteerd door de Indiase overheid.

Modi noemt het afschaffen van de autonomie van Kashmir nodig vanwege tientallen jaren van bloedvergieten in deze regio. Buurland Pakistan, dat ook aanspraak meent te hebben op het overwegend islamitische Kashmir, is het daar niet mee eens. Dat land probeert de acties van India aan te vechten bij de Verenigde Naties, maar zonder succes.

India heeft het ‘Chinese’ deel van Kashmir vooralsnog met rust gelaten, maar toch steunt China Pakistan in dit conflict. China, dat zelf de Oeigoeren in het westelijke deel van China onderdrukt, vindt dat India eenzijdig handelt in Kashmir.

Daarbij heeft Modi laten weten ook het deel van Kashmir dat nog formeel autonoom is – ‘Ladakh’ genaamd – per 31 oktober administratief onder India te zullen laten vallen. Daaronder zit ook dat oostelijke stukje van Kashmir – ‘Aksai Chin’ – dat nu nog door China wordt geclaimd.

India lijkt zich vooralsnog niets van China aan te trekken. De Indiërs zien heel Kashmir als een deel van India. En ‘het is niet aan andere landen om zich te bemoeien met interne zaken van India’, aldus het Indiase ministerie van Buitenlandse Zaken.

Morgen, wanneer de besprekingen klaar zijn, zullen India en China elk met een afzonderlijk statement komen.

Turkije vervolgt pro-Koerdische politici en burgers met kritiek op inval Syrië

1

Turkije heeft het voorzien op binnenlandse HDP-politici en burgers met kritiek op de Turkse inval in Noord-Syrië. Dat meldt het internationale persbureau Reuters, op basis van gegevens van het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Eergisteren viel Turkije Noord-Syrië binnen, nadat de Amerikaanse president Donald Trump aankondigde de Amerikaanse troepen die nog in deze regio waren te zullen terugtrekken. Voor zijn operatie in Noord-Syrië krijgt president Recep Tayyip Erdogan brede steun in Turkije: bijvoorbeeld ook van de seculiere republikeinse volkspartij CHP, die in de oppositie zit.

De pro-Koerdische HDP is echter tegen de operatie en heeft Erdogan opgeroepen het offensief te stoppen. Volgens HDP-covoorzitter Sezai Temelli is ‘Operatie Vredesbron’ een poging van de regering om weer populair te worden bij de Turkse bevolking. Erdogan heeft eerder dit jaar bij lokale verkiezingen in Istanbul een gevoelige politieke nederlaag geleden.

Naar de uitspraken van Temelli en die van de andere covoorzitter van de HDP, Pervin Buldan, is een juridisch onderzoek ingesteld. Temilli en Buldan worden beschuldigd van ‘propaganda voor een terroristische organisatie’ – waarmee gewapende Koerdische strijders worden bedoeld – en openlijk de Turkse regering te beledigen.

De twee HDP-kopstukken zijn echter niet de enigen waartegen de Turkse autoriteiten optreden. Naar de uitspraken van drie andere HDP-politici wordt ook een juridisch onderzoek ingesteld.

Gisteren vonden in de oostelijke provincie Mardin de eerste arrestaties plaats. 121 mensen zijn inmiddels opgepakt omdat zij op sociale media kritisch zijn over het Turkse offensief in Noord-Syrië, aldus de Turkse minister Suleyman Soylu (Binnenlandse Zaken). De verdachten worden ervan beschuldigd de publieke opinie te provoceren ‘met haat en animositeit’ en ‘het verspreiden van propaganda van een terroristische organisatie’.

‘Groen doen is inherent aan de islam’

5

De Koran zit vol praktische richtlijnen voor duurzaam leven, zegt Kauthar Bouchallikht, voorzitter van de Groene Moslims. ‘In tijden van klimaatcrisis blijf ik gemotiveerd door mijn geloof. Het geeft me energie en laat me zien dat het zinvol is om je steentje bij te dragen, hoe klein het ook is.’

De agenda van Kauthar Bouchallikht (25) loopt bijna over: als we haar spreken zijn de voorbereidingen op de Klimaatstaking van 27 september nog in volle gang. Als coördinator van deze klimaatactie rent ze van een vergadering naar de andere. Ze is net onderweg naar een afspraak bij Fossielvrij Nederland, één van de organisatoren van de Klimaatstaking. Bouchallikht doet vol energie mee aan verschillende groene initiatieven: in maart hielp ze mee als campaigner bij DeGoedeZaak met de klimaatdemonstratie van Milieudefensie en Greenpeace.

Sinds 2016 verdeelt ze haar tijd tussen journalistiek, trainingen verzorgen en het voorzitterschap van de stichting Groene Moslims. De organisatie is inmiddels tien jaar bezig met verschillende activiteiten die moslims tot duurzaam consumeren en ondernemen moeten aanzetten. Dit kan gaan om spirituele, zingevende sessies maar ook concrete acties, zoals een fietstocht met een sessie afval rapen. Avonden over duurzaam eten en bezoeken aan stadsboerderijen staan ook op het programma. En elke maand gaan ze op pad, weer of geen weer. Vorige maand lieten ze zich bijvoorbeeld niet afschrikken door de regen, maar trokken ze naar de duinen in het noorden van het land.

Deze maandelijkse wandelingen zijn niet alleen een moment om lekker uit te waaien, maar vooral de manier om de khalq, Gods schepping te bewonderen, vertelt Bouchallikht. Zo staan groene moslims stil bij de schoonheid van de natuur en hun verantwoordelijkheid om deze te beschermen.

In de islam is God de eigenaar van de aarde, een overtuiging die moslims overigens delen met joden en christenen. De mens fungeert in de islam als de hoeder van de omgeving die hij in bruikleen van God heeft gekregen. Om hier goed voor te zorgen gaf God de mens allerlei richtlijnen. ‘De Koran en het woord van de Profeet zitten vol aanwijzingen en opdrachten voor het groene leven’, legt Bouchallikht uit. ‘Van bomen planten en zuinig omgaan met water tot bewust consumeren. Verspilling wordt op alle vlakken afgewezen.’

‘Wie een boom plant en er zorgvuldig voor zorgt totdat hij volwassen wordt en vrucht draagt, wordt beloond’ (Bukhari)

Ook bescherming van de dieren krijgt aandacht. ‘God heeft alles wat leeft op dezelfde manier geschapen. Het is dus uit den boze om de naasten te schaden. Mens of dier, het maakt niet uit. Er staat onder andere een heel hoofdstuk over het belang van bijen in de Koran: hoe ze leven en wat men daarvan kan leren.’

Het onverdoofd slachten blijft wel een controversiële kwestie. Op deze islamitische praktijk is kritiek vanuit de dierenwelzijnsorganisaties, zoals Wakker Dier en de Partij voor de Dieren (PvdD). Recentelijk diende Marianne Thieme, tot begin oktober dit jaar fractievoorzitter van de PvdD, opnieuw een wetsvoorstel in om onverdoofd slachten te verbieden, zes jaar nadat het vorige voorstel door de Eerste Kamer werd verworpen.

Bouchallikht vertelt dat sommige moslims naar alternatieve vormen van offeren zoeken, omdat ze vinden dat het binnen de huidige context niet meer kan. De stichting Groene Moslims bekritiseert ook intensieve veehouderij. Maar: ‘Zodra wij zeggen dat we tegen de bio-industrie zijn en dat dieren een goed leven verdienen van begin tot eind, dan wordt dat gelijk iets politieks ­vanwege de discussie over ritueel slachten,’ zei Bouchallikht vorig jaar in een interview voor Trouw.

Geloof als motor voor duurzaam gedrag

De voorschriften rond duurzaam leven in de Koran, zoals zuinig omgaan met water, zijn vrij universeel. Ze kunnen dus evengoed voor niet-moslims gelden. Wat groene moslims echter onderscheidt van groene activisten is de motivatie achter hun handelingen. ‘Voor gelovigen is de religie de motor van duurzaam gedrag. Moslims leven volgens de principes uit de Koran, maar noemen het misschien niet altijd duurzaam. Goed doen door voldoende zorg te dragen voor de natuur is gewoon belangrijk voor het geloof”, legt Bouchallikht uit.

De islamitische religie biedt een kader voor haar duurzame engagement: ‘Ik put al lang inspiratie uit de islam. De aandacht voor ‘goed doen’ binnen mijn geloof is altijd geweest. Nog vóór het woord ‘duurzaamheid’ bestond.’ Ze kan dus niet zeggen dat ze haar religieuze opvattingen moest verenigen met haar duurzame leefstijl. ‘Groen doen is inherent aan de islam. Het valt dus niet te combineren.’

Foto: Kauthar Bouchallikht

Islamitische milieubeweging

In de jaren zeventig van de vorige eeuw kwam er ook binnen de islam specifieke aandacht voor de klimaatcrisis, wat alles te maken had met de alarmerende bevindingen van de Club van Rome. Het was aanvankelijk niet makkelijk om het urgentiebesef bij moslims te creëren, zei de Iraanse intellectueel Seyyed Hossein Nesr in een interview voor het Amerikaanse platform rond klimaatverandering van Yale University. Een groot aantal moslimauteurs dat over duurzaamheid schreef wees het Westen aan als bron van de milieucrisis. ‘Er heerste een opvatting dat het een westers probleem was: gecreëerd door de westerse industrialisatie en het kapitalisme. Dit was het probleem van moslims niet.’

Ondertussen is er volgens Nesr wel sprake van een ‘authentieke islamitische milieubeweging’ in vele landen waar moslims de meerderheid van de bevolking vormen. Ook in landen met een islamitische minderheid zijn verschillende groene moslims-verenigingen actief. In Nederland natuurlijk, maar ook in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Volgens sommige experts zouden religies mensen kunnen mobiliseren in de strijd tegen klimaatverandering, vermeldde de internationale nieuwsdienst Reuters. Daar waar feiten en politiek falen zouden godsdiensten, die verbonden zijn met de emoties en persoonlijke levens van mensen, een oplossing kunnen bieden.

‘Streef met hetgeen God u gegeven heeft naar het paradijs in het hiernamaals, maar vergeet niet uw aandeel in de toekomst’ (Koran 28:77)

Solidariteit

Voor Bouchallikht is duurzaamheid een manier van leven, waarbij de religie een belangrijke rol speelt. Het gaat om het voortdurende streven naar het goed doen en erin groeien als een beter mens. Een mens dat solidair is en zorg draagt voor anderen en de omgeving. ‘We mogen niet vergeten dat duurzaamheid ook om sociale rechtvaardigheid draait. Door de klimaatverandering smelten niet alleen de ijskappen. Er slaan ook mensen op de vlucht voor bosbranden en orkanen. Daar komt nog bij dat er nog steeds mensen wereldwijd uitgebuit worden. Hoe meer je weet, des te beter je inziet wat duurzaamheid eigenlijk betekent.’

Het wereldbeeld waarin massaal wordt geconsumeerd, waarin bossen worden gekapt door de groeiende vraag naar hout, papier, palmolie en soja, staat haaks op de opvattingen vanuit islam over matigheid, vindt Bouchallikht: ‘Mensen beseffen onvoldoende dat we de aarde aan het beschadigen zijn. Terwijl we haar eigenlijk zouden moeten beschermen.’

Bouchallikht zet zich consequent in voor een duurzame wereld, op allerlei fronten. Twijfelt ze nooit? ‘De klimaatcrisis is een feit. Mocht de aarde straks onbewoonbaar worden en doen de bedrijven helemaal niets om klimaatverandering tegen te gaan, dan geloof ik tóch dat elke handeling nuttig is. Het geloof geeft me moed.’ Nesr wijst erop dat vele islamitische denkers en autoriteiten hetzelfde zeggen: ‘De komst van het einde van de wereld ontslaat moslims niet van hun verantwoordelijkheden tegenover de natuur.’