13.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 254

Weer aanhoudende protesten tegen Assad in Syrië

0

Sinds twaalf dagen vinden er in Syrië protesten plaats tegen Bashar-al-Assad. De vrees bestaat dat de dictator geweld gaat gebruiken om de opstand neer te slaan, net als in 2012.

Honderden mensen gingen de straat op in de Zuid-Syrische stad Sweida, en in de door de regering gecontroleerde delen van Aleppo, Daraa, Ezzor en Jableh. Ze protesteren tegen hun verslechterde economische situatie. Ook willen ze dat de regering politieke gevangenen vrijlaat. Het bestuur zou corrupt zijn. In een video, die online staat, is te zien dat demonstranten een reclamebord met daarop een portret van Assad in de brand steken.

Aanleiding van de protesten is het besluit van de regering om deze maand de brandstofsubsidies te verlagen. Syriërs hebben al langer last van een torenhoge inflatie.

Shadi al-Dubaisi, een 25-jarige demonstrant uit Sweida, zegt dat de demonstranten met de protesten door zullen gaan totdat Assad vertrekt.

Syrische veiligheidstroepen hebben inmiddels met geweld op de protesten gereageerd en met scherp op demonstranten geschoten om hen te intimideren, aldus Middle East Eye. Er zijn echter nog geen doden gevallen, beweert de lokale televisiezender Syria Television.

Experts vrezen dat Syrië een verdeel-en-heers-spelletje zal spelen en radicale groepen bewapenen gaat, die vervolgens religieuze minderheden zullen aanvallen. Dit kan het Syrische regime gebruiken als excuus om de orde te herstellen.

Grensregio’s gaan samen de strijd aan tegen uitbuiting arbeidsmigranten

0

Nederlandse uitzendbureaus in de grensregio’s laten Oost-Europese arbeiders in ons land werken, maar ze krijgen net over de grens in Duitsland onderdak, om Nederlandse inspecties te vermijden. Vier partijen hebben daarom de handen ineen geslagen, om uitbuiting van arbeidsmigranten tegen te gaan.

De huisvesting in Duitsland is bar slecht, en arbeidsmigranten betalen ook nog eens woekerprijzen voor hun plekje. Huurders moeten tussen de 380 en 420 euro betalen voor overnachting. Ze krijgen hiervoor een bed en een kamer, die met vele anderen moet worden gedeeld.

De Nederlandse inspecties kunnen tegen deze uitbuiting weinig doen, want de gastarbeiders wonen in Duitsland. Om die reden hebben vier partijen – de gemeente Enschede, EUREGIO, Kreis Borken en de gemeente Oost Gelre – besloten om samen te werken, om zo efficiënter te kunnen optreden tegen uitbuiting.

‘Aan beide kanten van de grens zijn te veel versnipperde verantwoordelijkheden’, vertelt Elisabeth Schwenlow van Kreis Borken aan RTV Oost. Om dit euvel te verhelpen gaan alle betrokken instanties in Nederland en Duitsland met elkaar om de tafel, om zo misstanden sneller aan te kunnen pakken.

In Overijssel werken ongeveer vijfduizend Oost-Europese gastarbeiders, vooral Roemeniërs, maar ook Polen en Bulgaren. Met het grensoverschrijdende project is 270.000 euro gemoeid. Het project zal twee jaar duren.

Timmermans bepleit strengheid, maar partijgenoten willen juist menselijk asielbeleid

0

Iman Abrontan is een kind van Iraanse vluchtelingen en maakt zich ernstige zorgen over de negatieve beeldvorming rond vluchtelingen en migranten, ook bij Verenigd Links. ‘Ik wil graag met Frans Timmermans in gesprek over de menselijke kant van migratie.’

Iman Abrontan was drie toen hij in 1987 voet aan wal zette in Nederland. Ruim dertig jaar later is hij lid van GroenLinks en informeert politici over situaties van migranten en mensenrechtenschendingen. Daarnaast werkt hij in een asielzoekerscentrum, houdt hij zich via Amnesty International als vrijwilliger bezig met het demonstratierecht en bovendien is hij nauw betrokken bij acties van MiGreat, een sociale beweging die onlangs een vluchtelingendemonstratie organiseerde.

Onlangs heeft hij met de Wageningse GroenLinks-raadsleden Tutku Yüksel en Marre Adu-Ampong en PvdA-lid Sara Miellet een ‘twintigpuntenplan’ voorgelegd aan de programmacommissie van GroenLinks-PvdA, waarin ze pleiten voor menselijk asielbeleid. Ze lijken het tij tegen te hebben in Nederland waar kritiek op immigratie troef is. Ook bij progressieve partijen zijn er politici die een streng asielbeleid bepleiten.

Wil je niet precies het tegenovergestelde van Frans Timmermans, jullie nieuwe partijleider. Hij wil niet ‘weglopen van een streng asielbeleid’.

‘Précies. Dit soort zorgwekkende signalen zijn voor ons ook de motivatie geweest om dit twintigpuntenplan te schrijven. Een concreet plan, met input van wetenschappers en mensen uit het werkveld. We hebben ook steun gevraagd bij verschillende afdelingen van de partijen en van leden. Wij maken ons zorgen over de houding die de Nederlandse politici aannemen in dit verhaal en de eventuele koers die GroenLinks en PvdA willen varen. Die is voor ons nog niet helemaal bekend, omdat het verkiezingsprogramma nog niet klaar is. We weten in ieder geval waar de PvdA zich in het verleden voor heeft geleend, zoals de omstreden Turkije-deal, en dat ook GroenLinks niet altijd datgene heeft gedaan wat ze volgens ons zouden moeten doen. Maar vooral omdat dit het thema van de komende verkiezingen lijkt te worden en we nu al zien hoe een conservatief, behoudend migratiebeleid een negatieve invloed heeft op onze samenleving, hebben wij ervoor gekozen om alvast input te leveren. Dit twintigpuntenplan richt zich op het vergroten van de positieve kanten van migratie voor Nederland. Dit zou het verkiezingsprogramma rondom asiel en migratie moeten zijn.’

OK, maar even een reality check. Je woont al sinds 1987 hier, ik neem aan dat je Nederlander genoeg bent om te weten dat dit thema gevoelig ligt. En dat veel Nederlanders liefst weinig nieuwe migranten meer willen hebben hier.

‘Dat klopt.’

Dus zijn jullie niet een beetje wereldvreemd bezig?

‘Voor veel mensen misschien wel. Maar daar ligt natuurlijk ook de verantwoordelijkheid voor politici. De politiek heeft een voorbeeldfunctie. De rol voor politici is niet alleen het maken van beleid, maar ook het waarborgen en creëren van fatsoen in onze maatschappij. Als de schending van mensenrechten, met de dood tot gevolg buiten onze landsgrenzen, bijvoorbeeld zoals we dat zien in Tunesië genormaliseerd wordt, dan heeft dat ook grote gevolgen voor onze eigen dierbaren hier in Nederland.’

‘Burgers zouden van de Nederlandse politiek vooral mee moeten krijgen dat het leven van anderen, bijvoorbeeld het leven van mensen met een ander profiel, ook gewoon belangrijk is’

Hoe dan?

‘Migranten zijn net zoals Nederlandse burgers op de eerste plaats gewoon mensen. Wanneer onze politiek die een voorbeeldfunctie heeft de dood van mensen normaliseert, dan geeft het anderen het recht om ook zo’n mentaliteit te dragen. En met anderen bedoel ik andere politici in eigen land, politici van andere landen, maar ook burgers wereldwijd en dus ook Nederlandse burgers. Met een beleid dat voor de dood zorgt en dus niet de focus heeft gelegd op het voorkomen van de dood, haal je logischerwijs het slechtste bij mensen naar boven. Met deze denkwijze geef je mensen mee dat het niet zo erg is als mensen niet veel om elkaars leven geven, en vanwege eigen belangen zelfs eventueel sterven.

Andere landen zouden van de Nederlandse politiek vooral mee moeten krijgen dat wanneer Nederlanders ooit moeten vluchten, zij er alles aan moeten doen om de dood van deze Nederlanders te voorkomen. En burgers zouden van de Nederlandse politiek vooral mee moeten krijgen dat het leven van anderen, bijvoorbeeld het leven van mensen met een ander profiel, ook gewoon belangrijk is. En op dit moment, met zulk politiek beleid en denkwijze waar wij het nu over hebben, bewerkstelligt de politiek precies het tegenovergestelde. Het normaliseert haat.

En als het om vluchtelingen en asielzoekers zelf gaat, dan is het slechts een kwestie van tijd voordat er uiteindelijk voor hen ook binnen onze landsgrenzen een gewelddadig beleid komt. De politiek wordt immers stapsgewijs ‘steeds beter’ in het schenden van mensenrechten.’

Maar dat weten Nederlanders toch al lang? Dat we dodelijke Europese grenzen hebben en dat het Nederlandse beleid erop gericht is om de zogenaamde aanzuigende werking te verminderen.

‘Ja, het is ontmoedigingsbeleid dat onacceptabel is. Dat mensen vluchten, of dat mensen op zoek zijn naar een menswaardig bestaan is een gevolg van oorlog en geweld  en niet een oorzaak van een zogenoemde aanzuigende werking. Mensen vluchten voor oorlog en geweld. Burgers in het Westen laten zelf als geen ander zien dat de behoefte aan een menswaardig bestaan een menselijk instinct is. Dus als jij je gaat vasthouden aan het ontmoedigingsbeleid, dat niet werkt, omdat het niet de oorzaak is waarom mensen vluchten, los je niks op. Ten eerste worden mensen onfatsoenlijk behandeld met Europese pushbacks vaak zelfs met de dood tot gevolg. En als het ze het uiteindelijk lukt om in Nederland te mogen blijven, dan moeten ze zo lang wachten in soms hele slechte omstandigheden zoals overvolle opvanglocaties in Ter Apel, waar mensen op de grond moesten slapen, waardoor een goede integratie en aansluiting bij de Nederlandse maatschappij ver te zoeken is.’

Nou, aan de rechterkant en ondertussen ook aan de linkerkant leeft toch het idee: er komen nu minder mensen door die deals (Turkije, Tunesië, Marokko). Dus dat is voor hen winst genoeg.

‘Het is de vraag of hierdoor minder mensen naar Nederland komen. Zijn die deals echt een reden om maar af te zien van een vlucht voor geweld of arbeidsmigratie? Na de Turkije-deal hebben we nu ook toch een Tunesië-deal? Het heeft eerder te maken met het uitbreken van oorlog en geen uitzicht hebben op een menswaardig bestaan. Wanneer mensen die in Nederland aankomen de kans krijgen, gaan ze direct aan het werk en proberen ze zo snel mogelijk hun leven op orde te krijgen. Juist in de sectoren waar nu grote arbeidstekorten zijn, zoals in de bouw, onderwijs en de zorg, kunnen zij van enorme waarde zijn.’

Het beeld is dat de meeste Nederlanders geen vluchtelingen en migranten willen en de grenzen willen sluiten. Toch blijkt uit een flitspeiling van de overheid dat dit beeld niet klopt. Een meerderheid van de Nederlanders is bijvoorbeeld voor de opvang van statushouders in hun eigen gemeente. Waarom lukt het jullie niet die foute beeldvorming te veranderen?

‘Juist daarom is het zo belangrijk om een verkiezingsprogramma te maken waarin je duidelijk laat zien dat het anders kan. Wij hebben bijvoorbeeld momenteel 67.000 vacatures in de zorg en als het zo doorgaat hebben we in 2032 meer dan 130.000 mensen aan zorgpersoneel tekort. Migranten kunnen dus simpelweg juist bijdragen aan oplossingen, als zij hier mogen zijn.’

‘We weten dat er in azc’s leraren en dokteren rondlopen met werkervaring uit het eigen land van herkomst’

Zie je bij Timmermans je nog die oude, linkse reflex om naar de bezorgde burgers te luisteren, want anders lopen ze over naar rechts?

‘Aan ons de taak om van die mindset af te stappen. Het alternatief staat beschreven in ons voorstel, met bijvoorbeeld ook kansen voor Nederlandse burgers. Ik geef je een voorbeeld. Ik werk op het azc Plan Einstein, locatie in Utrecht. Nederlandse jongeren en studenten wonen, leven samen en doen activiteiten met asielzoekers en vluchtelingen. Naast driehonderd plekken die zo’n azc te bieden heeft voor statushouders en asielzoekers, gaat 10 procent naar Nederlandse burgers, dus dertig plekken voor jongeren die op zoek zijn naar een huis.

Daarnaast pleit ons plan voor asielopvangplaatsen naar rato van het inwoneraantal van een gemeente, zoals Plan Kan dat voorstelt. In bijvoorbeeld een gemeente met tienduizend inwoners, hoort een asielopvangplaats te komen voor dertig plaatsen, en niet meer.’

Daar noem je een belangrijk punt, huisvesting. Dat wordt juist heel vaak tegen migranten en vluchtelingen gebruikt.

‘Ja, met ons plan draag je dus ook bij aan het oplossen van de problemen in de volkshuisvesting, maar ook werk. We weten dat er in azc’s leraren en dokteren rondlopen met werkervaring uit het eigen land van herkomst. We weten ook dat medewerkers van de gemeente Den Haag nu op scholen werken om leraren te ondersteunen. Als jij het beste onderwijs wil voor jouw kind als Nederlandse burger, of niet lang wil wachten om geopereerd te worden in het ziekenhuis, dan moet je deze vluchtelingen niet zien als een probleem, maar als een oplossing. Als je dit niet doet, houd je problemen voor jezelf en je eigen dierbaren hier in Nederland, vooral in stand. Je zult als politicus dan ook geen harten veroveren. En dat is helaas ook een groot probleem in progressief Nederland. Dat zij dus rechts enigszins napraten over migranten, en vervolgens niet snappen waarom zij niet door meer mensen serieus genomen worden.’

Moet progressief Nederland niet de stoute schoenen aantrekken in het migratieverhaal? De Somalisch-Nederlandse postbezorger Ahmed Abdillahi zei dat er een positiever verhaal over migratie nodig is. Maar ook: ‘Als vandaag de dag alle migranten in Nederland staken, staat Nederland stil.’

‘De overgrote meerderheid van de migranten doen niets verkeerds. Positieve verhalen vertellen omdat anderen niet zo’n positief beeld van migranten hebben vind ik dan ook vooral de omgekeerde wereld. Maar het is helaas wel nodig. Dat migranten een belangrijke rol voor onze economie spelen zou inderdaad heel helder, en duidelijk gemaakt moeten worden. En niet alleen migranten, maar ook de rol van ongedocumenteerden moeten we niet vergeten. Door het werk wat zij doen, dragen zij nu al iets bij. Zij kunnen nog veel meer bijdragen wanneer zij als burgers menselijk behandeld zouden worden. Bijvoorbeeld doordat zij dan belasting gaan betalen.’

‘Ik voel mij als Nederlandse burger en als GroenLinks-lid heel onveilig als GroenLinks-PvdA mensenrechten niet te allen tijde centraal stelt’

Migranten en vluchtelingen komen toch ook gewoon naar de meest welvarende gebieden? Want de economische taart is immers zeer ongelijk verdeeld op de wereld.

‘Ja, en de rol van het Westen is in die ongelijkheid enorm geweest door de eeuwen heen. Kijk bijvoorbeeld naar het land waar mijn ouders en ik vandaan komen, Iran. Voordat het een islamitisch regime werd, was het land een belangrijke bondgenoot van het kapitalistische Westen. Toen had het Westen helemaal geen problemen met Iran, met een dictator die mensen gevangen zette en martelde. Iran werd pas een probleem toen het als een islamitisch regime een vijand van het Westen werd. Het islamitisch regime van Iran is dan ook niet alleen een oorzaak van ellende, maar ook het gevolg van heel veel ellende. En als je nu naar de houding van het Westen en Nederland in het heden kijkt, wat is er wezenlijk anders? Ze hebben nog steeds deals met brute, onvrije regimes.

Het Westen en Nederland willen een magneet voor de wereld willen zijn, maar niet het effect van een magneet dragen. Natuurlijk krijg je dan niets opgelost. Je bent immers zelf het probleem van iets wat je eigenlijk helemaal niet wil zijn.

Amnesty International heeft in het recente jaarverslag nog gewaarschuwd voor de dubbele standaarden die westerse landen hanteren. Wanneer een politicus beweert geen of anders een beperkt aantal vluchtelingen en asielzoekers in Nederland te willen opvangen, en tegelijkertijd met landen als Israël, Turkije of Egypte omgaat als ware bondgenoten, dan is zo’n persoon helemaal niet bezig met het voorkomen van vluchtelingen. Dan draagt zo’n iemand juist bij aan het vluchtelingenprobleem. Zoals bekend hebben deze autoritaire landen al voor miljoenen vluchtelingen gezorgd. Onze politiek hoort de banden met dergelijke landen onder druk te zetten, en niet hen te stimuleren om mensenrechten te schenden. Daardoor draag simpelweg bij aan mensen die vluchten, en dus ook mensen die in het Westen asiel aanvragen. Als politici verslagen van mensenrechtenorganisaties zoals Amnesty International niet serieus nemen, dan is dat logischerwijs een zeer zorgelijk, en een behoorlijk problematisch gegeven.

Ik voel mij dan ook als Nederlandse burger en als GroenLinks-lid heel onveilig als GroenLinks-PvdA mensenrechten niet te allen tijde centraal stelt. Het zijn immers dit soort mensenrechten die als een soort wet eenieder beschermen, en dus ook mij. Dat we het nu alleen over vluchtelingen en asielzoekers hebben, is voor mijn veiligheidsgevoel niet zo relevant. We hebben over mensen. En ook ik ben een mens. Als de politiek vandaag het leven van een ander niet belangrijk genoeg vindt, dan vindt de politiek wellicht morgen mijn leven niet belangrijk genoeg.’

‘We moeten hoe dan ook solidair zijn met de kwetsbaarste groepen, en horen hen sowieso niet als eerste af te schrijven in de strijd voor het Torentje’

Terug naar Timmermans die asielmigratie problematiseert. Is dat ook niet een beetje ondankbaar tegenover al die migranten die Nederland hebben opgebouwd?

‘Wat ik lees en zie, vind ik persoonlijk vooral vals. Ik zou heel graag met Timmermans in gesprek willen over het feit dat migranten de oplossing kunnen zijn van tal van problemen in Nederland, als we maar over onze angst heen durven stappen. Over de menselijke kant van migratie, en over de personen die dagelijks te maken hebben met het strenge asielbeleid, daar zouden wij vooral stil bij moeten staan. Als hij daadwerkelijk een voorstander is van een streng asielbeleid, dan ga hij niet met andere mensen om zoals hij zelf behandeld wil worden. Wat nu als je net zoals een Nederlander gewoon een menswaardig bestaan wilt hebben? Wat nu als je onder de Taliban moet leven met je dochters? Wat nu als je in Syrië eerst met Assad te maken had, vervolgens met IS en daarna ook nog eens met een verwoestende aardbeving? Wat nu als je met een koffer vol diploma’s, werkervaring en motivatie iets wilt maken van jouw nieuwe thuisland? Ik hoop op een politiek leider die de mens blijft zien achter het beleid, en die stelling durft te nemen voor mensen, ongeacht de harde rechtse wind die soms in ons land waait.’

Dus, ja, is het dan niet tijd dat alle migranten gaan staken?

‘Dat zou een hele goede zet kunnen zijn van migranten als dit maar massaal gebeurt, met ook uiteraard steun van mensen zonder een migratieachtergrond. Makkelijk is het niet, want sommige mensen hebben kwetsbare posities. Arbeidsmigranten lopen bijvoorbeeld risico als zij gaan staken tegen hun werkgevers.’

Uiteindelijk zijn we allemaal migranten, toch? Dus iedereen kan meedoen in een algemene staking van Nederland.

‘Precies. Terwijl mensen misschien nooit ergens anders naar toe zijn geweest om daar te wonen, is migratie wel van alle tijden. Je kunt dus inderdaad stellen dat we allemaal migranten zijn. Ikzelf zie persoonlijk migratie dan ook als een mensenrecht. Op de eerste plaats is het vooral intens verdrietig dat er überhaupt actie gevoerd moet worden voor iets basaals als het willen wonen op een veilige plek, en een menswaardige behandeling. We moeten hoe dan ook solidair zijn met de kwetsbaarste groepen, en horen hen sowieso niet als eerste af te schrijven in de strijd voor het Torentje.’

Voetbalnationalisme

0

Vandaag speelt FC Twente in de Conference League in Enschede de return tegen Fenerbahce uit Istanbul. De Tukkers moeten het Turkse pak slaag (5-1) van vorige week weten om te buigen, met vijf doelpunten verschil. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar toch zou ik niet op Twente wedden.

Ik geniet met volle tuigen dezer dagen – nou ja, als een Turks team wint. Sowieso volg ik elke voetbalclash tussen een Nederlandse en Turkse club op de voet. Bij Turks verlies ben ik niet te vermurwen, bagatelliseer ik alle voetbalgekte en schakel met een pokerface meteen over naar de orde van de dag. Behalve bij een nederlaag van Galatasaray uiteraard, de aartsrivaal van Fener in Istanbul, die slechts vier sterren boven haar logo heeft prijken (dikke knipoog naar mijn Toerkoes). ‘Turkse teams moeten elkaar steunen wanneer ze in Europees verband spelen’, hoor je nu in alle Turkse voetbalprogramma’s. Ga spelen vriend! Zo Turks hoeft het ook weer niet voor mij.

Voetbal is waarschijnlijk het enige restje Turks nationalisme dat nog in mijn systeem zit. Althans, dat mag ik hopen. Hoewel ik me heb afgezet tegen het nationalisme waarmee ik ben opgevoed, blijft voetbal het emotionele terrein waar ik onbeschaamd Turks wil zijn. Unapologetic, in your face. Zo pak ik met veel liefde mijn Fener-shirts of die van het Turkse nationale team, en doe dan trots als een Turk een rondje om de Amsterdamse Sloterplas. Ik zie de mensen dieken in de gym. I love it!

Vaak reageren Turkse en Marokkaanse kinderen vrijpostig op straat. Dan joelen ze ‘Fener’, ‘Gala’ of ‘Besiktas’ tegen me. Een enkele keer spreekt ook het autochtone deel van de maatschappij mij aan. Zo rende ik een keer door de witte enclave bij het Sloterstrand – een wijk met allemaal koopwoningen. Opeens holde een hoogblond knulletje enthousiast achter me aan. ‘Meneer, meneer, voor welk team bent u?’ Fenerbahce, zei ik, niet eens omkijkend. Ik vroeg, ‘En jij dan?’  ‘Ajax’, zei hij opgetogen. ‘Tadiç hè’, zeg ik, verwijzend naar de 34-jarige Serviër die deze zomer transfervrij door Fener is opgepikt en op de oude voet doorgaat met zijn goals en assists. ‘Jahh’, zei hij beteuterd en ging weg.

Kom bij mij niet met verhalen over Ajax of Oranje. Daar heb ik nooit echt binding mee gehad, en dat zal ik waarschijnlijk ook niet snel hebben. Hoeveel Turkse, Marokkaanse of zwarte coaches heeft de Eredivisie nou? Hoeveel spelers van de zwarte ‘kabelgeneratie’ (een benaming voor vijf Surinaamse sterren van Ajax en Oranje – Clarence Seedorf, Patrick Kluivert, Edgar Davids, Winston Bogarde en Michael Reiziger), hebben als trainer echt een kans gekregen bij Ajax of een andere Nederlandse topclub?

De enige binding die ik heb met Nederlandse clubs heb, is dus wanneer ‘we’ tegen ‘ze’ spelen. Vaak wordt een dergelijke Turkse houding aangehaald als het bewijs van ‘mislukte integratie’. Maar is dat wel zo? Staat voetbalnationalisme voor het grote gevaar van segregatie in de Nederlandse maatschappij? Who cares! Ik ga er vandaag niet eens meer over discussiëren. Ik weet alleen dat Twente vandaag nog een pakkie kan verwachten. En dan mag Johan Derksen – die oud-Oranjespeler Ibrahim Afellay onlangs nog denigrerend reduceerde tot zijn afkomst met ‘Marokkaantje’ – daar maar lekker zijn commentaar op geven. Yallah Fener!

Pakistaanse cricketspeler berecht om Wilders-bedreiging

0

Een Nederlandse rechtbank heeft gisteren de Pakistaan Khalid Latif berecht, een voormalige cricketspeler, die in 2018 in een video had opgeroepen om PVV-politicus Geert Wilders te vermoorden.

In zijn video riep Latif op om Geert Wilders uit de weg te ruimen. Hij loofde hiervoor een beloning van omgerekend 21.000 euro uit.

Aanleiding van de gewraakte video was de de Mohammed-cartoonwedstrijd die Geert Wilders had aangekondigd. De islam verbiedt het afbeelden van de profeet. Op het beledigen van Mohammed staat in Pakistan de doodstraf.

De extreemrechtse en islamofobe politicus annuleerde zijn cartoonwedstrijd, nadat hij vele doodsbedreigingen had gekregen, vooral uit Pakistan. Wilders, die gisteren wel in de rechtszaal aanwezig was, zei dat Latif niet alleen hem dood wilde hebben, maar met zijn oproep ook een Nederlandse volksvertegenwoordiger het zwijgen probeerde op te leggen.

Aanklagers hebben tegen Latif een gevangenisstraf van twaalf jaar geëist. Latif hoeft deze straf sowieso niet uit te zitten, omdat Pakistan geen uitleveringsverdrag met Nederland heeft.

Op 11 september zal de rechter een uitspraak doen.

Libische premier onder vuur, vanwege normaliseren betrekkingen met Israël

0

De Libische premier Abdul Hamid Dbeibah heeft veel kritiek gekregen, vanwege geheime besprekingen met Israël. Minister van Buitenlandse Zaken Najla al-Mangoush, die een gesprek in Rome voerde met haar Israëlische collega Eli Cohen, is ontslagen en is Libië nu ook ontvlucht. Maar volgens twee anonieme Libische functionarissen is de premier ook verantwoordelijk voor de besprekingen met Israël, aldus Associated Press.

Zondagavond verklaarde het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken dat Cohen een goed gesprek had gehad met Al-Mangoush, om de ‘geweldige betrekkingen’ tussen beide landen te onderhouden. Maar veel Libiërs zijn anti-Israël. Ze besloten zondagavond de straat op te gaan in de hoofdstad Tripoli en andere steden, waar ze de wegen blokkeerden en met Palestijnse vlaggen zwaaiden, bericht de Arabische nieuwszender al Jazeera.

In Libië woedt al jaren een burgeroorlog. De Tripoli in het westen van het land regeert de internationaal erkende regering, in het oosten heersen de rebellen onder de beruchte krijgsheer Haftar. De rebellen hebben de ontmoeting van Al-Mangoush met Cohen veroordeeld.

Volgens een wet uit 1957 is het in strijd met de wet om formele betrekkingen met Israël te onderhouden. Analisten geloven dat de Verenigde Staten Libië net als andere Arabische landen onder druk hebben gezet, om de betrekkingen met Israël te normaliseren. Libië-expert Anas El Gomati van het Sadeq Instituut zegt dat premier Dbeidah de minister van Buitenlandse Zaken heeft geofferd, om zo zijn eigen rol bij de vredesbesprekingen met Israël te maskeren.

In januari dit jaar had de premier een ontmoeting met de Amerikaanse CIA-directeur William Burns, waar ze spraken over de normalisering van de diplomatieke betrekkingen met Israël. Twee Libische functionarissen vertelden internationaal persbureau Associated Press dat de premier aanvankelijk een voorstander was van de door de VS bemiddelde Abraham-akkoorden, maar hij maakte zich wel zorgen over hoe het Libische volk zou reageren. Arabieren zijn pro-Palestijns.

‘Mensen met een islamitische achtergrond zijn er nauwelijks in de reclame’

0

Reclame spiegelt de samenleving maar vormt die ook. En het lijkt een goede kant op te gaan. Duurzaamheid en diversiteit zijn de grote thema’s. Elk merk heet groen te zijn en in meer dan de helft van de uitingen is iemand van kleur te zien. Maar wat zegt dat? We keken eens rond in die wereld.

‘Dat je iets probeert te doen voor een betere wereld is bij ons zo gewoon dat het geen punt van discussie meer is’, zegt Serge de Sousa. Hij is, in zijn woorden, ‘Portugese Nederlander’ en heeft samen met een ‘Surinaamse Nederlander’ en een ‘Marokkaanse Limburger’ het reclamebureau Whello opgericht. Het is in opvallend korte tijd naar veertig werknemers gegroeid en heeft opdrachtgevers als kinderrechtenorganisatie War Child, FastNed, dat in heel Europa elektrisch vervoer stimuleert en Reefolution dat het kooraalrif herstelt.

‘Diversiteit is bij ons een bepalende factor. Er werken hier mensen van tien verschillende nationaliteiten. Door de verschillende achtergronden wordt het inleven in andere mensen – essentieel voor een reclamebureau – veel makkelijker. Je hebt constant interactie met verschillende types en ideeën.’

Verantwoordelijkheden 

Tim Claassen mag een voorvechter op dit gebied genoemd worden. Hij is hoofd strategie bij het bureau Havas Lemz, dat bijvoorbeeld Justdiggit (Regreening Africa) als opdrachtgever heeft. En hij maakt zich voor een vakvereniging hard voor diversiteit in de reclame. Zowel als het gaat om de uitingen als de personeelsbezetting.

‘Bedrijven, merken en wat ze uitdragen zijn van grote invloed op de maatschappij’, zegt hij. ‘Reclame spiegelt de samenleving, maar vormt die ook. Dat dat verantwoordelijkheden met zich meebrengt is de laatste jaren een veel dominanter thema geworden.’

Een goed voorbeeld van de veranderde mentaliteit is ook het impact bureau BR-ND People, met opdrachtgevers zoals de ANWB, Dierenbescherming en TNO. Daar wordt wekelijks op gezette tijd besproken wat de recente werkzaamheden hebben bijgedragen aan het dichterbij brengen van Sustainable Development Goals en wat er op dat gebied verbeterd kan worden.

‘Laten we niet vergeten dat het meer sociale verhaal vooral ook winstgevend is’

‘Ik heb zelf vrij lang aan de meer zakelijke kant gezeten’, zegt medeoprichter Alexander Koene. ‘Maar deze tijd vraagt echt om meer. Naast het bouwen van merken gaat een groot deel van de tijd en energie binnen het bureau naar het bevorderen van werkgeluk in organisaties. We hebben daar een wetenschappelijke methode, genaamd 23plusone, voor ontwikkeld. En we hebben recent met een aantal andere creatieve bureaus een bordspel bedacht waarmee bedrijven diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer kunnen bevorderen.’

Millennials en Gen-Z’ers

Waar komt het allemaal vandaan? Onderzoeken te over waaruit blijkt dat de route naar meer diversiteit en duurzaamheid is ingezet door millennials en de wat jongere Generatie Z, geboren tussen 2000 en 2015. En daaraan ligt het bij hen gevestigde besef ten grondslag dat het met de door winstoogmerk gedreven maatschappij niet de goede kant op gaat. ‘Sociale media spelen daarbij natuurlijk een grote rol’, zegt Koene van BR-ND People. ‘De generaties die opgegroeid zijn met klimaatverandering delen van jongs af aan informatie met elkaar en zien online dat ze niet alleen staan en dat verandering noodzakelijk en vooral ook mogelijk is.’ Ook zijn de bedrijven, de opdrachtgevers van de bureaus, zich ervan bewust dat een meer sociale boodschap nodig is om jong talent aan te trekken.

De Sousa vult aan: ‘Diversiteit zorgt dat iedereen zich thuisvoelt, waardoor meer betrokkenheid bij de organisatie ontstaat. En door samen aan een groter doel te werken – namelijk de wereld beter maken – ontstaat zingeving. Dat trekt jong talent aan, bij ons en bij onze opdrachtgevers.’

Maar laten we niet vergeten dat het meer sociale verhaal vooral ook winstgevend is. De substantiële groei en winst van marketing gigant Unilever komt bijvoorbeeld al jaren bij hun Sustainable Living Brands vandaan. Dat zijn, aldus de Unilever-website: ‘merken die een sterk milieu- of sociaal doel uitdragen en bijdragen aan de ambitie om de ecologische voetafdruk te halveren en positieve sociale impact te vergroten.’

Ze mogen nog zo mens- en planeet-lievend zijn bij Unilever, onder de bottom line kom je daar niet uit, er moet immers winst gemaakt worden. Claassen van bureau Havas Lemz vat het als volgt samen: ‘Millennials en Gen Z’ers willen niet kopen van – laat staan werken bij bedrijven zonder wereldverbeterend motief. Dat vooral drijft de bedrijven en hun communicatie de diverse en duurzame kant op.’

Bruine krullen

Overigens zijn de geïnterviewden het er wel over eens dat ‘ze’ er nog lang niet zijn. Uit een mede door Claassen geïnstigeerd onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de hoofdrollen en het grootste deel van de spreektijd in commercials nog altijd voornamelijk aan de witte medemens worden toebedeeld. ‘Bruine krulletjes doen het nu goed maar mensen met een islamitische achtergrond zien we nauwelijks nog’, zegt hij.

Ook worden de leidinggevende posities in het reclamevak overwegend door witte mannen bezet. De uitkomst van het recente World Federation of Advertisers-onderzoek, wereldwijd uitgevoerd onder 13000 professionals uit de beroepsgroep- kun je dan ook niet echt verbazingwekkend noemen. Vrouwen, de LGBTQ+ gemeenschap, gehandicapten en mensen onder de twintig en boven de veertig zijn in de reclame-uitingen ook nog altijd zwaar ondervertegenwoordigd. En maar liefst een op de zeven werknemers in de reclame ziet daar zelf een aanleiding in om een ander beroep te kiezen.

Planeet redden

De vraag is ook of een en ander zich in de goede richting zal blijven bewegen. Als iedereen diversiteit en duurzaamheid promoot, wordt het onmogelijk je er mee te onderscheiden, en juist dat is wat bedrijven en dus de reclamebureaus beogen.

Koene ziet het positief in: ‘Of we er uiteindelijk de planeet mee redden en discriminatie uitbannen is natuurlijk de vraag, maar de noodzaak van de beweging kun je dagelijks op het nieuws zien. Dat is een drijvende factor van belang.’

De Sousa ziet de jongere generaties die aan andere waarden hechten als belangrijke motor. ‘Voor hen is werken aan diversiteit en duurzaamheid een must in plaats van een optie. Ik zie deze trend niet een twee drie omslaan.’

Dit is iets waar Claassen zich in kan vinden, ‘Als je het vooral zakelijk bekijkt gaan millennials en Gen-Z’ers de markt bepalen de komende decennia. Hoe het uiteindelijk uitpakt is niet te voorspellen maar wat we nu zien gebeuren is morgen niet opeens voorbij.

Kamersteun voor initiatief om cultuursensitieve zorg te bevorderen

0

D66-Kamerlid Fonda Sahla steunt een initiatief van huisartsen om betere cultuursensitieve zorg te verlenen. Het initiatief koppelt patiënten aan een huisarts die dezelfde taal spreekt. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wijst het idee vooralsnog af.

Dat meldt de zorgnieuwssite Medisch Contact. Het huisartsenintiatief AlloMedics koppelt huisartsen die door taal- of cultuurverschillen vastlopen in zorg aan een patiënt, aan een huisarts die de taal spreekt of cultuur kent van deze patiënt, voor overleg. Dit zou door de zorgverzekeraars algemeen vergoed moeten worden, en niet afhankelijk moeten zijn van specifieke potjes, aldus de huisartsen.

Kamerlid Fonda Sahla, die eerder een bijeenkomst had georganiseerd over cultuursenstieve zorg en door de Kanttekening is geïnterviewd, zal binnenkort een initiatiefnota indienen over inclusieve zorg en vragen wat ‘de opvatting is’ van het ministerie van VWS over AlloMedics, meldt Medisch Contact.

‘De conclusie (van de bijeenkomst) is dat we in Nederland een mooi en kwalitatief hoogwaardig zorgaanbod hebben, maar dat de toegang ertoe niet altijd voor iedereen even makkelijk te vinden is. Daar is nog wel werk te verzetten,’ zei Sahla eerder tegen de Kanttekening.

Martijn de Koning: ‘SP irrelevant in strijd tegen racisme’

0

SP-leider Lilian Marijnissen kiest voor ‘solidariteit in plaats van identiteit’, zegt ze naar aanleiding van een interview met journalist Fidan Ekiz. Antropoloog Martijn de Koning reageert zeer kritisch: ‘De SP is volkomen irrelevant in de strijd tegen racisme.’

Marijnissen vertelde op sociale media over haar openhartige gesprek met de Ekiz in de Omroep Max-documentaire ‘De doe-het-zelf Dictatuur’. In een fragment lopen Ekiz en Marijnissen een ommetje ergens in een winkelstraat. Ekiz vraagt: ‘Wat ons opvalt is dat linkse partijen zich vooral bezighouden met social justice onderwerpen, tja, je kent het, alle woke-thema’s over me too, Zwarte Piet, Black Lives Matter, en de SP doet daar niet aan mee, die houdt zich daar een beetje verre van, is dat bewust?’

Marijnissen knikt instemmend en zegt ‘ja, aan de ene kant heb je de strijd voor emancipatie, sociale rechtvaardigheid en antiracisme, die dragen we een warm hart toe, tegelijkertijd wordt het debat erg gekaapt door issues waarvan wij in ieder geval zien dat heel veel gewone mensen daar in ieder geval niet mee bezig zijn.’

Marijnissen is helemaal voor de aanpak van uitzendbureaus en huisjesmelkers die discrimineren. ‘Daar hebben we wat aan, niet de moralistische symboolpolitiek’, voegt ze toe.

De antropoloog Martijn de Koning valt over de zin ‘issues waarvan wij zien dat heel veel gewone mensen daar in ieder geval niet mee bezig zijn’. Hij zegt dat dat anders ligt voor ‘mensen die gediscrimineerd worden omwille van wie ze (zouden) zijn’, en concludeert: ‘Dat maakt gelijk helder waarom de SP eigenlijk volkomen irrelevant is in de strijd tegen racisme.’

De historicus Marjonne Maan denkt dat Marijnissen zich met dit fragment te kijk zet. ‘De leider van de SP heeft geen interesse in andere perspectieven op kansenongelijkheid en achterstand. Het is ’twitterophef’ en een ‘verdienmodel’, reageert ze.

Maar er is ook steun voor Marijnissen. Onder meer van vertrekkend SP-collega Renske van Leijten. ‘Dat dit je conclusie is uit dit stuk, is op zijn minst wonderlijk. Je kan het ook precies het probleem noemen’, reageert Leijten op Maan. ‘Heb je het stukje überhaupt gekeken? Het probleem is niet een ander perspectief. Nooit. Het probleem is de tegenstelling tussen kleur zoeken.’

Waarom is Yesilgöz zo hardvochtig rechts?

0

De nieuwe CDA-lijsttrekker Henri Bontenbal heeft een duidelijke lijn getrokken: extreemrechtse antidemocratische partijen sluit hij principieel van een coalitie uit. Er zijn morele grenzen.

Hoe anders is de opstelling van de nieuwe VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz: niet dat ze nu dol is op Geert Wilders, maar ze wil een coalitie met de PVV niet uitsluiten. Morele grenzen zijn alleen maar hinderlijk.

Dat is een oude lijn van de VVD, die in haar handelen nooit door veel moreel besef is gehinderd. Materieel eigenbelang van de eigen achterban staat voorop. In 2010 was de miljonairsvillasubsidie ook belangrijker dan de rechtstaat. Terwijl het CDA door de gedoogcoalitie met de PVV bijkans doormidden scheurde, protesteerden maar drie prominente VVD’ers openlijk: Frans Weisglas, Joris Voorhoeve en Gijs de Vries.

Toen dat niets uithaalde, zeiden de laatste twee prompt hun lidmaatschap op. Ook nu is Weisglas – gezien zijn familieachtergrond gevoeliger voor bedreigingen van de rechtstaat dan de meeste handelslui die de VVD bevolken – een eenzame roepende in een dorre geestelijke woestijn. Voor die overgrote meerderheid geldt, minder rechtstaat tegen meer belastingen afwegend: eigen geld eerst.

Vandaar dat de Italiaanse premier Meloni ondanks haar homofobe en xenofobe politiek door Rutte als een heel gezellige vrouw werd betiteld en hij samen met haar de nieuwe Tunesische dictator Kais Saied voor een ‘asieldeal’ omarmde, waarvan de dodelijke slachtoffers vrijwel dagelijks de krantenpagina’s halen.

Materieel eigenbelang van de eigen achterban staat voorop

Een woord van spijt is nog niet over Ruttes lippen gekomen. Doelbewust heeft hij immers zijn eigen vierde kabinet over een getalsmatig non-probleem opgeblazen, om zo zijn eigen egoïstische kiezers – en het daarvan naar de PVV overgelopen deel – te paaien. Voor de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie zijn de vrijheid en democratie van de overige acht miljard mensen daaraan ondergeschikt.

Wie mocht hopen dat met Yesilgöz, dochter van Koerdische vluchtelingen, de VVD van koers en toon zou wijzigen, heeft het mis. Ofschoon zijzelf, als de PVV het voor het zeggen had gehad, nooit in Nederland zou zijn toegelaten, omarmt zij de harde asiellijn van haar partij en maakt zij Wilders opnieuw salonfähig.

VVD-lid Aylin Bilic veroordeelde in haar NRC-column van 15 juli, direct na de uitverkiezing van Yesilgöz, iedereen die op Yesilgöz’ opmerkelijke politieke metamorfose van SP via GroenLinks en PvdA naar VVD wees, en op de discrepantie tussen Yesilgöz’ persoonlijke achtergrond en de nu door haar verkondigde standpunten.

Bilic zal het daarom vast onfatsoenlijk vinden, maar ik doe het toch: ofschoon je inderdaad niemand op zijn afkomst mag vastpinnen, is de constatering en bekritisering van dat contrast legitiem. Temeer daar Yesilgöz niet een liberale VVD’er geworden is, maar zich op de harde rechtervleugel van die partij opstelt.

En dat vergt een verklaring die misschien eens uitstijgt boven die valse illusie van puur persoonlijke rationele afwegingen van autonome individuen – het soort illusies waaraan de VVD zich om veel wezenlijker maatschappelijke vragen te ontlopen graag vastklampt.

Opvattingen komen namelijk nooit in een sociaal luchtledige tot stand; de context speelt altijd een rol. Een sociologische verklaring dus, iets waar men in die club weinig mee op heeft, zoals we ook van Mark Rutte weten. Want dan heb je het niet meer over autonome individuen voor wie gewoon ‘geluk een keuze is’, maar over collectieve structuren.

Wat opvalt is namelijk dat Yesilgöz niet de enige is. Meer toonaangevende politici in rechtse partijen met een migrantenachtergrond blijken juist op dat gebied te behoren tot de harde rechtervleugel, en niet tot een meer tolerante linker. Denk aan de gewezen VVD-asiel-woordvoerder Malik Azmani, of, over de grens, de Conservatieve Britse premier Rishi Sunak en zijn minister van Binnenlandse Zaken Suella Braverman. Ook zonder veel compassie met degenen die níet bijtijds binnenboord waren.

Een deel van de verklaring, die zijzelf vast niet graag zullen horen: om in een nationalistische xenofobe rechtse partij als one of the boys geaccepteerd te worden moet je je, vanwege latent wantrouwen, juist als postmigrant extra hardvochtig opstellen. De geboren VVD-bal uit Wassenaar heeft dat minder nodig, die hoort er vanzelf al bij.

Zoals vroeger in de CPN of SP leden zonder arbeidersachtergrond zich daarom vaak ook ‘arbeideristischer’ gingen gedragen dan ‘echte’ arbeiders zelf.