15.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 265

Twintig jaar na zijn dood is Edward Said nog steeds actueel

0

Vandaag is het twintig jaar geleden dat de grote geleerde Edward Said (1935-2003) overleed. Zijn analyse dat westerlingen ‘het Oosten’ gebruiken om de eigen identiteit te profileren blijft relevant, vindt Tahir Abbas.

De christelijke Palestijns-Amerikaanse literatuurwetenschapper Edward Said wijdde zijn wetenschappelijke carriere aan het bestuderen van het fenomeen van marginalisatie en het portretteren van de ‘ander’ in verschillende contexten. In zijn baanbrekende werk uit 1978, getiteld Orientalism, onderzocht hij kritisch de manier waarop de westerse wereld een negatief beeld van Azië, het Midden-Oosten en Noord-Afrika construeert en in stand houdt.

Said stelde dat geleerden uit de westerse wereld een denkbeeldig beeld van ‘het Oosten’ hebben geschapen. Dat beeld functioneert als een middel om de praktijken van kolonialisme en imperiale hegemonie te rationaliseren en te legitimeren. Het westerse perspectief heeft altijd een oriëntalistisch discours gebruikt om het Oosten af te schilderen als irrationeel, achterlijk, onbeschaafd en inferieur. Dit standpunt presenteert het Westen juist als superieur, gekenmerkt door rationaliteit en beschaving, in vergelijking met deze ‘anderen’.

Demagogen maken misbruik van hardnekkige stereotypen over Arabieren en moslims

Naast het leveren van kritiek op oriëntalistische representaties pleitte Said voor het omarmen van nieuwe benaderingen om cultuur te bestuderen en te begrijpen. Hij pleitte voor de praktijk van kritische zelfreflectie als middel om de oversimplificatie of generalisatie van culturele identiteiten te voorkomen. Said brak bovendien een lans voor de erkenning van menselijke ervaringen die de nationale en territoriale verdeeldheid overstijgen. De concepten die hij introduceerde boden een kans aan gemarginaliseerde bevolkingsgroepen om hun eigen perspectieven te uiten en de productie van hun eigen verhalen te beïnvloeden.

Saids onderzoek naar het oriëntalisme en het proces van ‘anders zijn’ blijft van belang bij de analyse van hedendaagse kwesties zoals extremisme en terrorisme, die vaak in verband worden gebracht met bepaalde landen met een moslimmeerderheidsbevolking. Propagandisten en demagogen maken misbruik van hardnekkige stereotypen over Arabieren en moslims en portretteren hen als primitieve mensen die zich laten leiden door fanatisme en geneigd zijn om tot geweld over te gaan. De aanwezigheid van deze vertekende beelden beïnvloedt mogelijk het beleid en de publieke opinie. Said pleit voor een diepgaander onderzoek naar de onderliggende oorzaken van extremisme. Het fenomeen radicalisering komt vaak voort uit historische gebeurtenissen van imperialisme, bezettingen, sociaal-economische ongelijkheid en machteloosheid. Organisaties als Al-Qaida en ISIS maken misbruik van oprechte grieven, vanwege hun beperkte rekruteringsmogelijkheden. De acties van individuen moeten dus worden opgevat als ingewikkelde politieke acties, in plaats van te worden beschouwd als een uiting van de islam of de Arabische cultuur.

Bij het aanpakken van de kwestie van gewelddadig extremisme is het belangrijk om passende veiligheidsmaatregelen te implementeren. Said benadrukt echter het belang van langetermijnoplossingen die onderwijs, begrip en empowerment omvatten. Extremisme bloeit als mensen zich gemarginaliseerd voelen, het idee hebben dat ze tot zwijgen gebracht worden en verstoken zijn van alternatieve wegen om voor echte verandering te zorgen. Het bevorderen van een open discours, kritisch denken en participatieve politiek heeft het potentieel om radicale boodschappen te ondermijnen. Het respecteren van culturele uitwisseling en het aanpakken van onderliggende onrechtvaardigheden zijn fundamentele aspecten waarmee rekening moet worden gehouden.

Saids werk biedt een wetenschappelijke basis voor het uitdagen van stereotypen en het onderzoeken van de veelzijdige oorsprong van extremisme. De betekenis van zijn werk blijft bestaan in het licht van de aanhoudende spanningen tussen oosterse en westerse landen, naast de aanhoudende dreiging van terrorisme. De blijvende invloed van Said blijft bestaan in het motiveren van hedendaagse generaties die op zoek zijn naar humanistische methoden om mondiale uitdagingen aan te pakken.

In de huidige tijd is er een waarneembare impact van oriëntalistische raamwerken op de perceptie en behandeling van moslimminderheden in westerse landen. De bestendiging van stereotypen – waarin moslims worden afgeschilderd als inherent gewelddadig, vrouwonvriendelijk en gekant tegen westerse waarden – heeft bijgedragen aan de aanwezigheid van islamofobe gevoelens.

Bovengenoemde omstandigheden hebben geresulteerd in de manifestatie van discriminerende praktijken, vijandige houdingen en gevallen van haatmisdrijven die specifiek gericht zijn tegen moslimgemeenschappen in westerse samenlevingen. De analyse van Said geeft inzicht in het proces waarmee moslims zijn onderworpen aan het fenomeen ‘othering’ en racial profiling binnen westerse samenlevingen. Moslims worden door de media vaak afgeschilderd als een bedreiging voor de veiligheid en de beginselen van de liberale democratie. Dit beleid, zoals de implementatie van moskeetoezicht en racial profiling op luchthavens, scheert alle moslimindividuen over één kam, door hen als potentiële radicalen te beschouwen.

Moslims worden door de media vaak afgeschilderd als een bedreiging voor de veiligheid

Deze strategieën verergeren interculturele conflicten en brengen de burgerlijke vrijheden in gevaar, terwijl ze maar beperkt succesvol zijn bij het effectief inperken van extremisme. In werkelijkheid zijn de meeste moslims in westerse landen tegen geweld en willen ze integreren in de samenlevingen waarin ze leven. De oversimplificatie en generalisatie van moslimindividuen in de door rechtse rioolmedia en -journalisten bestendigen stereotypen. Ze slagen er niet in de uiteenlopende ervaringen en progressieve perspectieven binnen de moslimgemeenschap te erkennen. Said pleit voor de perceptie van moslims als medeleden van de samenleving en als houders van rechten, in plaats van hen te zien als een homogene entiteit die gevreesd moet worden of onderworpen moet worden aan onderdrukkende maatregelen. Daarom moeten we genuanceerde perspectieven promoten, toegewijd zijn aan openheid en verregaande generalisaties vermijden. Het werk van de Palestijns-Amerikaanse schrijver blijft relevant in het bieden van inzichten over hoe oriëntalistische verdeeldheid kan worden overbrugd en hoe de ontwikkeling van inclusieve, multiculturele samenlevingen in westerse contexten kan worden bevorderd.

De blijvende relevantie van Edward Saids kritiek op het oriëntalisme en het proces van ‘anders zijn’ kan worden waargenomen in het huidige klimaat van spanningen tussen de westerse wereld en de moslimgemeenschap. De analyse, die al tientallen jaren bestaat, blijft waardevolle perspectieven bieden op het begrip van representatie, radicalisering en racisme die moslimgemeenschappen op mondiale schaal beïnvloeden. Maar het realiseren van Saids visie op een genuanceerder begrip en inclusieve samenlevingen brengt binnen de bestaande omstandigheden aanzienlijke uitdagingen met zich mee. Aanhoudende uitdagingen zoals sociaaleconomische ongelijkheid, geopolitieke conflicten, de opkomst van populistische bewegingen en de aanwezigheid van islamofobie, dragen bij aan het bestendigen van verdeeldheid en het verankeren van stereotypen in verschillende maatschappelijke geledingen. Als we vooruitgang willen boeken moeten we deze systemische uitdagingen oplossen.

Said erkende al deze moeilijkheden, terwijl hij tegelijkertijd bleef vasthouden aan het kritisch bevragen van rigide standpunten en bevorderen van meer wederzijds begrip en inlevingsvermogen. In het licht van de toenemende aanwezigheid van polarisatie en extremisme is het absoluut noodzakelijk dat we onze inspanningen voortzetten om oriëntalistische raamwerken te ontmantelen die angst en vijandigheid bevorderen. Tegelijkertijd lijken de door Saïd geïdentificeerde langetermijnoplossingen – empowerment, rechtvaardigheid, kansen en dialoog – steeds verder weg te liggen. Maar als je simplistische justificaties van onrecht kritisch bevraagd, standvastig weigert om deel te nemen aan demonisering en de waardigheid van het individu vooropstelt, dan is het denkbaar dat er uiteindelijk een betere, harmonieuzere samenleving ontstaat. Hoewel de verwezenlijking van die dag misschien nog ver in de toekomst ligt, moeten we blijven werken aan een betere wereld.

VVD-lijstrekker Yesilgöz denkt dat de bijstand voor alleenstaande 1800 euro is

0

‘Weet u hoe hoog een bijstandsuitkering is voor een alleenstaande is in Nederland?’ is de vraag die de journalist Twan Huys bij College Tour stelt aan Dilan Yesilgöz, de lijstrekker van de VVD. Ze kijkt even omhoog, doet haar wijsvinger omhoog en zegt: ‘Ik denk dat het voor een alleenstaande rond de 1800 euro is’. Fout. Ze probeert er nog onderuit te komen, door minimumloon te roepen, maar Huys is onverbiddelijk: ‘Daar zouden ze blij mee zijn. Het is 1216 euro’, laat hij weten.

Het leidde overwegend tot hoon op sociale media. ‘De leider van de VVD denkt dat de bijstand op 1800 euro ligt. Terwijl het 600 euro minder is. Ik weet werkelijk niet wat te zeggen. Armoede is geen natuurschijnsel. Het wordt veroorzaakt door beleidskeuzes van gepriviligeerde beleidmakers, losgezongen van de harde realiteit’ schrijft Kitty Jong, vicevoorzitter van de vakbond FNV.

Noortje van Lith had ietsje meer genade voor Yeşilgöz. ‘Was het maar 1.800 euro p/m dan zaten niet zoveel mensen letterlijk in de kou’, zegt ze, om vervolgens te erkennen dat Yesilgöz de cijfers door elkaar heeft gehaald. ‘Ze kon het exacte bedrag niet eens meer noemen omdat Twan het al zei, maar ik denk dat ze het niet wist. Politici staan vaker af van de keiharde realiteit, maar juist zij bepalen ons beleid en dat doet pijn. Het is een politieke keuze, mensen letterlijk in de kou zetten’, aldus Van Lith.

 

Mogelijke ‘couppoging’ in Armenië verijdeld

0

De Nationale Veiligheidsdienst in Armenië zou acht generaals hebben gearresteerd op verdenking van betrokkenheid bij een vermeende coup, in samenwerking met de gewapende groep genaamd de ‘Patriottische Kruisvaarders’. Zo meldt de Turkse krant Hürriyet.

Andere Turkse media berichten eveneens over een ‘verijdelde couppoging’, waaronder de islamitische, regeringsgezinde krant Yeni Safak. Daarentegen spreekt de Turks-Armeense krant Agos alleen over ‘protesten’ en ‘burgerlijke ongehoorzaamheid’ voor het regeringsgebouw en sommige wijken. Agos meldt wel dat de politie 142 mensen heeft opgepakt. Voor vanavond staat er in ieder geval een groot protest voor het regeringsgebouw in Jerevan gepland, aldus Agos.

Er zijn al langer spanningen tussen de Armeense president Nikol Pashinyan en het leger. Legerleiders beschuldigen Pashinyan van ‘zwak optreden’ en het doen van te veel concessies aan de islamitische buurstaat Azerbeidzjan. Pashinyan zei op zijn beurt vorige week dat ‘sommige mensen’ geen kans gegeven moet worden om de Armeense staat te verzwakken’.

Het debacle in Nagorno-Karabach lijkt de ontevredenheid binnen het leger ten opzichte van Pashinyan verder te hebben aangewakkerd. Sinds Azerbeidzjan de volledige controle heeft over Nagorno-Karabach, is er een exodus begonnen van Armeniërs die vrezen voor etnische zuiveringen.

Zangeres Hozan Cane vertelt over martelingen en misstanden in Turkse cellen

0

Zangeres Hozan Cane verbleef tweemaal in een Turkse cel omdat ze Koerdische muziek maakt. ‘De omstandigheden zijn er voor vrouwen verschrikkelijk zwaar‘.

Hozan Cane (52) is een Duits-Koerdische zangeres, die in de jaren negentig het overwegend Koerdische zuidoosten van Turkije is ontvlucht. Dat deed ze nadat ze negen maanden had vastgezeten in de gevangenis. Ze was veroordeeld vanwege het vertolken van Koerdische muziek, dat toen nog verboden was in Turkije. Twintig jaar later, toen het dankzij het Turks-Koerdische vredesproces weer mogelijk werd voor haar om heen en weer te reizen tussen Duitsland en Turkije, kreeg ze het weer aan de stok met de Turkse staat. Ze werd door de Turkse autoriteiten gearresteerd omdat ze ‘de muzikant van de PKK’ (de Koerdische gewapende groep die op de terreurlijst staat) zou zijn en dus een ‘terrorist’. Ze moest weer de cel in, voor drie jaar deze keer. In 2021 kwam ze vrij. Hozan Cane vertelt nu over de ellendige situatie binnen Turkse gevangenissen.

Waarom vluchtte u de eerste keer uit Turkije?

‘Ik zou een terrorist van de PKK zijn, terwijl Koerdische liedjes zingen het enige was wat ik deed. Ik ben in de jaren negentig ook door groepen zoals JITEM (een clandestiene Turkse paramilitaire groep die verantwoordelijk is voor vele vermissingen, red.) opgepakt en gemarteld. Ik werd daarna bewusteloos teruggevonden in een parkje in Istanbul.’

Toch bent u na twintig jaar weer terug naar Turkije gegaan.

‘Ja, door het vredesproces in 2013-2015 vervielen alle oude terreurzaken. Ik ging heen en weer voor concerten. Ik heb voor miljoenen mensen opgetreden tijdens de grote Newroz (Koerdisch nieuwjaar)-bijeenkomsten in Diyarbakir en Istanbul. Het kon allemaal. We dachten dat alles was genormaliseerd.’

‘De omstandigheden waarin wij vrouwen moesten leven waren verschrikkelijk zwaar’

Maar dat bleek dus te mooi om waar te zijn.

‘Na het concert in 2018 (bij een verkiezingsbijeenskomst van de pro-Koerdische HDP, red.) heb ik bijna drie jaar in de gevangenis doorgebracht. Ook mijn dochter hebben ze toen in de gevangenis gestopt. Ik kwam tijdens mijn voorarrest in een cel terecht met allemaal Gülenisten. De omstandigheden waarin wij vrouwen moesten leven waren verschrikkelijk zwaar. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Via mijn advocaten ben ik als een gek berichten gaan sturen naar het Duitse consulaat. Ik wilde meteen weg.‘

Hozan Cane
(Beeld: Hozan Cane)

Cane weet nog precies hoe een Turkse cel ervan binnen uitziet en hoe het Turkse gevangenissysteem werkt.

‘Het gehele systeem was opgezet om de gevangenen het leven zo zuur te maken‘, zegt ze. ‘Er was totaal geen privacy. Alles wordt daar strikt gecontroleerd. Mensen worden, solitair in kleine hokjes gestopt, waar je niet eens fatsoenlijk kan staan. En zelfs in zo’n hok krijgen mensen handboeien om, terwijl de deur op slot is en er soldaten voor de deur staan. Het is er verschrikkelijk.‘

Ze legt uit dat vooral de Koerden, die standaard voor PKK-terroristen worden uitgemaakt, en de Gülensympathisanten het zwaar te verduren hebben. ‘Ik vroeg waarom er solitaire opsluiting nodig is. Ze antwoordden mij dat we elkaar anders wat zouden aandoen. ‘Hoezo?’, vroeg ik. ‘We zijn toch geen monsters?‘’

Had u ooit verwacht dat de Turkse staat u weer zou kunnen vastzetten?

‘Eerlijk gezegd niet. Want hele ministeries en de Turkse veiligheidsdiensten waren betrokken bij het vredesproces. Grote schrijvers en journalisten zoals Hasan Cemal en Sirin Payzin zijn destijds allemaal naar de bergen (de Qandil-bergen in Noord-Irak waar de PKK zich al meer dan dertig jaar heeft verschanst, red) gegaan en hebben daar met de PKK-kaders gesproken. Ik ging met die delegaties mee voor een filmpje over het vredesproces.‘

In Turkse media zijn foto‘s van u met Murat Karayilan te zien. Hij is een van de leiders van de PKK.

‘Ja, dat zijn foto’s van de vredesbesprekingen. Je ziet ook wat ik daar aan heb (een roze t-shirt, red.). Hoe kan een guerilla zich zo kleden? Al die foto’s worden tegen ons gebruikt, sinds het vredesproces in 2015 is mislukt. Terwijl ook Turkse afgevaardigden daarheen gingen, net als Turkse journalisten en ambtenaren van het ministerie. Het is alsof president Erdogan dit allemaal gepland heeft. Ik heb dit ook in de rechtszaal gezegd. Waarom pakken jullie al die andere aanwezigen niet op?‘

‘Eerst pakte hij de Koerden, daarna de Gülenisten, wie staan er morgen op zijn menu?’

Wat zeiden de rechters toen?

‘Dat de staat hen heeft gestuurd. Ze vroegen aan mij: ‘Wie heeft jou gestuurd?‘ De staat mag kennelijk alles doen. Ze zullen nooit worden afgerekend op de stappen die ze hebben genomen. Nu zegt de AKP (de Turkse regeringspartij, red.) dat ze destijds een fout hebben gemaakt door met de PKK te onderhandelen, maar inmiddels weer het juiste pad volgen. Morgen zal Erdogan weer hetzelfde zeggen over de organisaties waar hij nu mee samenwerkt. Niks blijft aan hem kleven. We hebben te maken met een veelvraat, die alles en iedereen om zich heen verorberd. Eerst pakte hij de Koerden, daarna de Gülenisten, wie staan er morgen op zijn menu? Ik heb dit allemaal ook tegen de rechters gezegd.’

En toen?

‘Dan worden ze boos en zeggen ze dat de staat alles mag doen. ‘Ben jij de staat, ofzo?‘, zeiden ze tegen mij. ‘De staat sluit vrede wanneer het de staat uitkomt en voert oorlog wanneer ze dat wil, jullie terroristen mogen dat niet ‘, zeiden ze. Het was ook nog eens een aanklager van twintig jaar die dit allemaal zei. De echte ervaren rechters en aanklagers zitten namelijk bijna allemaal vast, of zijn gevlucht.‘

In een interview vertelt u over de martelingen die u hebt ondergaan (Hozan Cane had vaginale bloedingen vanwege een zogenaamd drugsonderzoek). Dat is verschrikkelijk, maar waar haalde u de kracht vandaan om toch weer door te gaan? 

‘De kracht komt eigenlijk voort vanuit het besef dat diegene tegenover mij staat een monster is. De Koerden hebben dit allemaal eerder meegemaakt. We groeien op met een politiek bewustzijn. Van jongs af aan worden we onderdrukt en gediscrimineerd. De vrees dat de Turkse staat ons gaat oppakken en vermoorden is altijd aanwezig. Daardoor ben je enigszins voorbereid. Al helemaal wanneer je weet dat je eigen volk achter je staat. Daar put je dus kracht uit. Mensen die niet voorbereid zijn houden het niet lang vol in de gevangenis.

‘Toen ik in de Gülenistencel werd gestopt in Edirne was ik eerlijk gezegd een beetje bang. Maar toen ik de Koran zag in de kamer, en een hoca-vrouw (een vrouwelijke imam, red) daar de Koran hoorde reciteren, werd ik rustig. Ik keek naar de vrouwen om me heen, en dacht: ‘Deze mensen gaan mij niks doen.‘ Gülenisten halen hun kracht vooral uit religie, wij Koerden kunnen vooral putten uit onze eerdere ervaringen met pijn. Op de basisschool sloegen Turkse leraren ons met een stok op onze kleine vingers om de Turkse taal te leren. Mijn leraar zei letterlijk: ‘Hoe meer pijn, des te sneller je Turks zal leren.‘ En die pijn op onze vingers voelen wij vandaag nog steeds. Ze denken dat ze ons verzwakken door ons de gevangenis in te stoppen, maar ze vergissen zich. We worden hierdoor sterker dan ooit.‘

Maar toch, u bent gemarteld. En dit zorgt niet alleen voor lichamelijke littekens.

‘Zelfs wanneer ze je te eten gaven was dat een manier om je geestelijk kapot te maken. Je moest oppassen met de borden die uit de kleine gaten uit de muren kwamen, want soms zaten er muizen in het eten en ander ongedierte. Het eten was vaak hard en niet gekookt. En deze wreedheden begaan ze in het bijzonder tegen mensen van de Gülengemeenschap en Koerden.‘

‘Vrouwen werden ‘s nachts gewoon kapotgeslagen’

 Ze vertelt over wandelgangen waar het riool doorheen loopt.

‘In een cellencomplex met meerdere verdiepingen en 2500 gevangen droop de poep soms van het plafond. Van alles kwam uit die gaten: muizen, kakkerlakken, zelfs slangen‘, zegt ze. ´Wat ook systematisch gebeurde is dat Gülenisten en Koerden midden in de nacht door militairen werden bestormd en klappen kregen. Ik snap niet waarom mensen het niet over deze dingen hebben. Vrouwen werden ‘s nachts gewoon kapotgeslagen. Zo was er ook een mishandeling van een vrouw in de douche, helemaal naakt. Iedereen was daarom op zijn hoede in de gevangenis. Ik moet ook zeggen dat er wel solidariteit was tussen Koerden en Gülenisten. Ik kwam als een wrak binnen. Ze hebben me verzorgd met lappen stof om mijn bloedingen tegen te houden. De bewakers zeiden tegen mij dat Gülenisten mij zouden vermoorden. Ze lieten me een schuldbekentenis tekenen, dat de staat er niet verantwoordelijk voor was als dat zou gebeuren. Ik heb dat getekend. Ik dacht: ‘Erger dan dit wordt het toch niet.’

Hozan Cane
(Beeld: Hozan Cane)

Hoe gaat het nu met nu?

‘Ik krijg therapie. Mijn Duits is achteruit gegaan. Daarom ik volg nu Duitse lessen op school. Ik doe dit allemaal ook om die verschrikkelijke periode te vergeten. Ik heb een boek over mijn ervaringen geschreven, dat komt hopelijk binnenkort uit. Ik zoek trouwens ook een goede filmregisseur, de Duits-Turkse regisseur Fatih Akin bijvoorbeeld. Hij moet de huidige toestanden binnen de Turkse gevangenissen verfilmen. Hij mag mijn verhaal daarvoor gebruiken. Het kindje (van een Gülen-sympathisant dat in de gevangenis is geboren, red.) dat ik daar zag, krijg ik maar niet uit mijn hoofd. Zijn huid was helemaal verschrompeld en onverzorgd. Geen crèmes. Niks. Er is bijna niks veranderd sinds die beroemde film Midnight Express (1978) over Turkse gevangenissen. Ik ben dan wel vrij nu, maar dat kind zit nog steeds in mij.  Wat is er met dat jongetje gebeurd? Leeft hij nog? Hoe zit het met die vrouwen in de gevangenissen? Ze hebben niks daar. Geen vitamines.

Door al die toestanden heb ik drie maanden na mijn vrijlating een beroerte gehad. Mijn aderen waren helemaal dichtgeslibd. Ze hebben een stent gezet. Door de mensen die mij dit hebben aangedaan heb ik nu lak aan al die labels die op mensen worden geplakt, FETÖ (de benaming waarmee de Turkse president Erdogan de Gülenbeweging aanduidt, red.) of PKK. Iedereen lijdt onder het regime van Erdogan, ik wil dat de rest van de wereld dit goed weet.Een taak ten behoeve van de menselijkheid’

Oeigoerse wetenschapper krijgt levenslang

0

Een Chinese rechtbank heeft de 57-jarige Oeigoerse wetenschapper Rahile Dawut tot levenslang veroordeeld. Haar ‘misdaad’? Ze zou de staatsveiligheid in gevaar hebben gebracht.

Dawut, specialist in de Oeigoerse cultuur en tradities,  richtte in 2007 een Centrum voor Onderzoek naar Etnische Minderheden op aan de Xinjiang Universiteit.

Ze werd in 2017 gearresteerd en in 2018 in eerste instantie tot levenslang veroordeeld, vanwege ‘seperatisme’. De wetenschapper ging daarop in hoger beroep, maar een hogere rechtbank heeft haar straf bevestigd.

John Kamm van de Amerikaanse Dui Hua Foundation, gespecialiseerd in de dialoog over mensenrechten tussen de Verenigde Staten en China, betreurt de uitspraak. ‘Deze veroordeling is een wrede tragedie, een groot verlies voor het Oeigoerse volk en voor iedereen die academische vrijheid koestert.’ Kamm roept China op Dawut onmiddellijk vrij te laten.

Dawuts dochter Akeda Pulati vertelt de BBC dat ze zich elke dag grote zorgen maakt over haar moeder. ‘Als ik denk aan mijn onschuldige moeder, die haar leven lang achter de tralies moet zitten, zorgt dat voor ondraaglijke pijn. China, laat je van je barmhartige kant zien en laat mijn onschuldige moeder vrij.’

Dawut heeft veldonderzoek vericht in de Chinese provincie. Ook heeft ze colleges gegeven aan prestigieuze universiteiten in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk, waaronder Harvard en Cambridge.

De Oeigoeren zijn een Turkse, islamitische minderheid in het westen van China. De Chinese autoriteiten hebben meer dan een miljoen Oeigoeren opgesloten in heropvoedingskampen. Ook worden moskeeën gesloopt en wordt de Oeigoerse cultuur langzaam uitgewist. Onder andere de Tweede Kamer spreekt daarom over een genocide.

Overheid, stop met het bespioneren van moslims

0

De recente onthulling van geheime onderzoeken door het ministerie van Sociale Zaken, gericht tegen moslims en moskeeën, heeft grote beroering veroorzaakt.

Volgens de NOS heeft het ministerie moskeeën gecontroleerd, persoonlijke informatie verzameld en leden van de moslimgemeenschap in de gaten gehouden. En dit allemaal zonder juridische grondslag. Bovendien heeft minister Karien van Gennip (CDA) onlangs in een brief aan het parlement toegegeven dat haar ministerie zich bewust richtte op ‘Nederlandse salafisten’, aanhangers van een extreem conservatieve interpretatie van de islam. Het ministerie verzamelde informatie over ‘religieuze overtuigingen, gedragingen of uitingen’ van individuen, zonder dat het ministerie hier transparant over was en bovendien zonder dat de betrokkenen hiervan op de hoogte waren.

Van Gennip had spijt en beloofde waardevolle lessen te trekken uit deze vertrouwensbreuk. Recente gesprekken tussen overheidsvertegenwoordigers en moskeeleiders laten echter zien dat de acties van haar ministerie al een negatieve impact hebben op de moslimgemeenschap. Woede en verontwaardiging nemen toe. Het zonder geldige reden uitlichten van religieuze groepen draagt bij aan de bestendiging van discriminerende praktijken.

Surveillance vertoont de neiging om grenzen te overschrijden in het streven om problematisch geacht gedrag te bestrijden. Opeenvolgende Nederlandse regeringen hebben de term gebruikt om de invloed van vermeende fundamentalistische islamitische ideologieën aan te pakken. De brede reikwijdte van de acties van de autoriteiten heeft echter onbedoeld bijgedragen aan de bestendiging van vooroordelen over en discriminatie tegen de moslimgemeenschap als geheel. Er is duidelijk sprake van islamofobie in verschillende gevallen, zoals banken die diensten aan moslimklanten weigeren, evenals discriminerende voorstellen van politici gericht tegen halal slachten en hoofddoeken. De surveillance-activiteiten van het ministerie dragen verder bij aan deze negatieve beeldvorming.

Getroffenen verdienen dat de overheid snel excuses aanbiedt en openheid van zaken geeft

Van Gennip erkende dat de acties van de overheid onbedoeld de discriminatie van moslims hebben versterkt. De voorgestelde initiatieven om nieuwe onderzoeksinspanningen te initiëren en een platform op te richten waar individuen informatie kunnen opvragen over surveillancegegevens zijn prijzenswaardige maatregelen. Maar in deze context zijn alleen mooie woorden niet voldoende. Het kwaad is geschied. De getroffenen verdienen dat de overheid snel excuses aanbiedt en openheid van zaken geeft, in plaats van een vertraagde reactie die in de verre toekomst wordt gegeven.

In Europa bestaat veel achterdocht en wantrouwen jegens moslimgemeenschappen en er wordt verkeerde informatie over hen verspreid. Er is een waarneembare en verontrustende manifestatie van islamofobie, die nu in toenemende mate doordringt in overheidsinstellingen die verantwoordelijk zijn voor het beschermen van burgers en het bevorderen van sociale eenheid. Deze ‘islamkritiek’ veroordeelt moslims bij voorbaat, is gefundeerd op hardnekkige vooroordelen en wordt in praktijk gebracht zonder enig gevoel van berouw. Deze huidige manifestatie van islamofobie kun je zien als de confirmation bias van individuen in machtsposities. In het bijzonder tegenover gemarginaliseerde groepen die beperkte toegang hebben tot de macht en niet in staat zijn om hun kritiek effectief te uiten.

Het is noodzakelijk om alle illegale surveillance-initiatieven te beëindigen die specifiek gericht zijn op aanhangers van de islam. Het is noodzakelijk voor Nederland om het probleem van islamofobie aan te pakken, ook binnen het beleid en de procedures van de overheid. Het is noodzakelijk als samenleving te blijven vasthouden aan godsdienstvrijheid en gelijke rechten voor iedereen. Echte veiligheid krijg je pas als je een alomvattend maatschappelijk kader ontwikkelt, een integrale aanpak die prioriteit geeft aan inclusiviteit in plaats van inbreuk maakt op fundamentele burgerlijke vrijheden.

Voorman extreemrechtse AfD voor rechter vanwege nazi-taal

0

De Duitse AfD-leider Björn Höcke moet voor de rechter verschijnen op beschuldiging van ‘het gebruik van nazi-taal’. Höcke is aangeklaagd voor het gebruik van ‘symbolen’ die ‘ongrondwettelijk’ en ‘terroristisch’ van aard zijn. Zo meldt de Duitse staatszender ZDF.

Höcke zou een toespraak tijdens de verkiezingscampagne in de stad Merseburg in mei 2021 bewust met een nazi-slogan hebben afgesloten. Het gaat om de zin ‘Allen voor ons vaderland, allen voor Saksen-Anhalt, allen voor Duitsland’, dat ook door Hitlers partij de NSDAP werd gebruikt.

Höcke ontkent in een verklaring de ‘criminele relevantie’ van die uitspraak. De extreemrechtse leider moet zich binnenkort ook al verantwoorden wegens opruiing. Het OM wil hem aanklagen vanwege een post op Telegram vorig jaar. Daarin liet hij zich uit over een gewelddaad in Ludwigshafen. Höcke schreef dat de dader wellicht leed aan de ‘onder migranten wijdverspreide ziekte die hen Allahu Akbar doet roepen.’

Björn Höcke reageerde zelf op X, het voormalige Twitter, dat hij geviseerd wordt vanwege een ‘verkeerde mening’ en ‘vraagtekens zetten bij de leidende klasse’. Zelf pocht hij er op sociale media mee dat zijn politieke immuniteit al voor de zevende keer is opgeheven.

De AfD stond al sinds maart 2021 door het Duitse hooggerechtshof onder verscherpt toezicht als extreemrechtse organisatie. Onlangs werd de jeugdafdeling van AfD ‘Junge Alternative’ ook als zodanig geclassificeerd.

Ongedocumenteerde Syriërs moeten voor 24 september Istanbul verlaten

0

Syrische vluchtelingen die in Istanbul wonen, maar in een andere Turkse stad geregistreerd staan, moeten voor 24 september terugkeren naar hun officiële registratiegebied. Als ze Istanbul niet verlaten, kunnen er sancties volgen, waaronder ‘verplaatsing’ naar een ‘tijdelijk accommodatie centrum’. 

Wanneer Syriërs – herhaaldelijk – geen gehoor geven aan de oproep van het ministerie van Binnenlandse Zaken, dreigt zelfs ‘deportatie’ uit Turkije, meldt Turkish Minute.

De regering heeft in juli al een decreet uitgevaardigd tegen Syriërs die niet in Istanbul staan geregistreerd. Alleen voor Syriërs die in het getroffen aardbevingsgebied stonden geregistreerd in het zuiden van Turkije wordt een uitzondering gemaakt.

De anti-Syrische stemming broeit al vele jaren in Turkije. Tijdens de verkiezingen bereikte dat sentiment een kookpunt. De Turkse oppositie, die de verkiezingen verloor, wil alle Syriërs (en andere vluchtelingen) het land uitzetten. Lange tijd verweerde de Turkse president Erdogan zich tegen de anti-Syrische retoriek, maar ook hij moet eraan geloven. Hij beloofde een miljoen Syriërs te ‘repatriëren’ naar de door Turkije gecontroleerde gebieden in Noord-Syrië.

Daar zit volgens Koerden ook een anti-Koerdische strategie achter, omdat de gebieden waar de Syriërs terechtkomen, bijvoorbeeld in Afrin, werden gedomineerd door Koerdische volksmilities, zoals de YPG. Turkije ziet deze groep als een zusterorganisatie van de PKK, die op de terreurlijst van Turkije, de VS en EU staat.

Paus bezoekt Marseille om migranten hart onder de riem te steken

0

Paus Franciscus brengt een bezoek aan de Franse havenstad Marseille, om zijn oproep dat Europese landen migranten welkom moeten heten kracht bij te zetten.

De paus is op bezoek in Marseille vanwege een bisschoppenconferentie, maar zijn tijdens zijn tweedaagse bezoek dat vandaag begint, wil hij meer mensen bereiken dan de katholieken alleen, aldus internationaal persbureau Associated Press. Na een gebed in de basiliek van Marseille zal de paus een interreligieus gebed houden bij een monument dat is opgericht voor alle vluchtelingen die op zee zijn omgekomen. Volgens de Internationale Organisatie van Migratie zijn er sinds 2014 naar schatting 28.000 mensen verdronken.

Paus Franciscus klaagde al langer dat de Middellandse Zee ‘de grootste begraafplaats ter wereld’ is. Zijn bezoek aan het monument voor de verdronken vluchtelingen komt op een belangrijk moment: ondanks de gevaren en de de deal van de Europese Unie met Tunesië maken steeds meer vluchtelingen de gevaarlijke oversteek naar Europa. In reactie daarop besloot de Italiaanse premier Giorgia Meloni de zeeblokkade een nieuw leven in te blazen en vluchtelingen die niet in aanmerking komen voor asiel naar detentiecentra te sturen, waar ze blijven totdat ze het land kunnen worden uitgezet.

Franciscus kiest voor een andere weg. ‘De paus stelt een pad voor, net als anderen, of je nu gelovig bent of niet, of je nu moslim, jood, atheïst of katholiek bent’, aldus burgemeester Benoit Payan van Marseille. ‘Hij vertelt ons dat we iets gemeenschappelijks hebben, en dat deze Middellandse Zee natuurlijk behouden moet blijven in zijn biodiversiteit, maar ook in zijn menselijke relaties.’

Migranten betaalden voor Pools visum

0

Medewerkers van Poolse consulaten hebben migranten een visum verleend in ruil voor smeergeld, bericht de NOS. Poolse autoriteiten hebben zeven medewerkers aangeklaagd en drie opgepakt.

Piotr Wawrzyk, de voormalige Poolse onderminister van Buitenlandse Zaken, zou de hoofdrol spelen in het schandaal. Hij was verantwoordelijk voor consulaire zaken, waaronder visumafgiften. Migranten betaalden 5000 dollar in ruil voor een visum. Sinds 2021 zouden er op deze manier zo’n 250.000 visa oneigenlijk zijn verleend. In augustus werd de onderminister ontslagen, toen het eerste nieuws over het schandaal openbaar werd.

Inmiddels heeft de Europese Commissie Polen gevraagd om tekst en uitleg over het schandaal. Commissaris voor Binnenlandse Zaken Ylva Johansson verwacht rond 3 oktober een antwoord van Warschau.

De kwestie is koren op de molen van de Poolse oppositie. Op 15 oktober zullen er in Polen parlementsverkiezingen plaatsvinden.