Nederlandse moslims zijn de petitieactie ‘Gebed op Werk’ begonnen, met als pleidooi dat bidden op werk of op school normaal is. Denk pleit intussen in de Utrechtse gemeenteraad voor het opheffen van wat zij noemt ‘een gebedsverbod op openbare scholen’.
De afgelopen weken woedt in Nederland opnieuw de discussie of openbare scholen stilteruimtes moeten toestaan, waar moslimleerlingen kunnen bidden. De stichting Gebed op Werk wil schoolbesturen en werkgevers informeren. Daarnaast traint de stichting moslims om hierover het gesprek te voeren op school of op werk.
De strijd voor de normalisering van gebedsruimtes wordt ook in de politiek gevoerd, door Denk. Zo eiste de fractie van Denk in de Utrechtse gemeenteraad tijdens een emotioneel debat gisteren dat alle openbare scholen in de stad een gebedsruimte krijgen, waar moslimkinderen kunnen bidden. Hoewel een meerderheid van de linkse Utrechtse gemeenteraad zich achter het voorstel van Denk schaarde was de partij nog niet tevreden, en eiste onmiddellijk actie.
Anton Stam van Volt wilde de gemoederen bedaren. ‘Ik stel voor dat we allemaal even rustig inademen en weer uitademen.’ Dit was echter olie op het vuur, want Stam werd daarop verweten dat hij het leed van moslimkinderen op openbare scholen zou bagatelliseren.
Moskee Al-Fitrah in de Utrechtse wijk Overvecht is inmiddels failliet. Toch gaat het proces tegen het gebedshuis, op verdenking van witwassen, nog altijd door. Advocaat Anis Boumanjal vindt dat het Openbaar Ministerie treuzelt en wil dat de vervolging stopt.
Er is ‘geen adequate verdediging meer mogelijk’, stelt Boumanjal volgens RTV Utrecht. Al zes jaar vervolgt het OM de moskee vanwege witwassen. Later kwam daar een aanklacht bij tegen imam Suhayb S., die tijdens de parlementaire enquête over ongewenste beïnvloeding van moskeeën (POCOB) in 2021 een valse verklaring zou hebben afgelegd. Eerder liep er tegen de imam ook een klacht wegens betrokkenheid bij of het financieren van terrorisme, maar hiervoor kon geen bewijs worden gevonden.
Een belangrijke reden om het proces te stoppen, vindt Boumanjal, is dat er geen bewijs meer kan worden gevonden van witwassen. Hieraan zou de moskee zich in 2012 en 2013 hebben schuldig gemaakt. In 2016 deed de FIOD een inval om bewijs te verzamelen. Organisaties hoeven hun boekhouding echter slechts zeven jaar te bewaren, waardoor enig bewijs nu al verloren is gegaan.
Daarnaast lopen er beschuldigingen tegen de imam ‘over onder meer het sluiten van islamitische huwelijken en het niet beschikken over de jaarrekening van de stichting’. Hij stelt dat hij die niet kan overleggen, omdat alle relevante boekhouding door de FIOD in beslag is genomen. Op 28 april doet de rechter uitspraak, of de vervolging zal doorgaan.
Een sportschool in het Belgische Hasselt heeft acht docenten geschorst, vanwege racistische en homofobe uitlatingen over hun leerlingen in een besloten app-groep.
Er loopt nu ook een gerechtelijk onderzoek tegen de acht, die is gestart door het parket van Limburg. De advocaat van de geschorste docenten spreekt over een ‘heksenjacht’. ‘De opmerkingen hebben te maken met humor, mannenhumor. Grootsprekerij, af en toe’, aldus Frederic Debuyst, de advocaat van de geschorste leerkrachten. ‘Wij blijven erbij dat dit gesprekken zijn die in een privésfeer gebeurd zijn. Ze hebben nooit de bedoeling gehad om mensen te schaden. Indien dit niet in de publieke sfeer was gebeurd, ben ik van oordeel dat men zo ver niet kan gaan.’
De advocaat die de slachtoffers vertegenwoordigt is het daarmee pertinent oneens. De appjes zijn duidelijk racistisch, seksistisch en homofoob en de acht maken zich ook schuldig aan body shaming. ‘Het gaat niet om enkele grapjes in een privésfeer, dan zou er uiteraard geen klacht zijn neergelegd’, aldus advocaat Michiel Van Kelecom. ‘Het gaat niet meer over de privésfeer als je een WhatsApp-groep opricht met leerkrachten van dezelfde school, daarin collega’s en leerlingen gaat viseren (het op hen gemunt hebben) en als het ongepast gedrag zich dan ook nog eens voortzet op school in de vorm van pesterijen.’
De verkiezingen in Turkije staan voor de deur. Ook veel Turkse Nederlanders kunnen daarvoor stemmen. Maar moet je dat wel willen: stemmen in een land waar je niet woont? Het vaste panel van de Kanttekening spreekt zich uit.
Mostafa Hilali (48), militair:
‘Het simpele antwoord hierop is: ja, dat mag. Stemmen is een recht, basta. De vraag of het wenselijk is, doet er niet toe. Je mag geen beperkingen opleggen aan een democratisch proces, waar dat ook plaatsvindt.
Als we ons zorgen maken over de politieke participatie van Turkse Nederlanders in het Nederlandse politieke systeem, dan moeten we beter ons best doen in Nederland. Dat doe je niet met een verbod voor stemmen in het buitenland. Dat doe je door een meer welkom klimaat te creëren in Nederland.
Het is toch frappant: eerst worden Turkse Nederlanders hier gestigmatiseerd vanwege hun Turkse achtergrond, en als ze dan stemmen voor Turkse verkiezingen is het ook weer niet goed. Je laat ze op deze manier ontheemd en ontredderd achter. Geef het goede voorbeeld, zou ik zeggen, betrek ze beter in het Nederlandse politieke proces. Dat er meer voor Turkse verkiezingen zou worden gestemd is in die zin een spiegel voor ons hier.’
Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur:
‘Ik ben van mening dat de mensen die in het land zelf wonen, de meeste invloed moeten hebben, omdat het hen direct aangaat. Maar tegelijk kan ik me ook goed voorstellen dat mensen met veel familie en vrienden in Turkije, ook willen stemmen zodat ze voor hen invloed kunnen uitoefenen, hopelijk positief. Zolang je een paspoort hebt van een land, geeft dat jou het recht om te stemmen, ook al woon je daar niet direct.
Er is natuurlijk wel een negatieve kant. Mensen kunnen op partijen stemmen die de democratie niet bevorderen. Maar het blijft lastig om te bepalen dat er niet gestemd mag worden, omdat er ook negatief gestemd kan worden. Want dat is natuurlijk ook gewoon een keuze, waar de democratie wellicht niet mee vooruit komt, maar het blijft een stem. Je paspoort mag wel iets waard zijn.’
Ahmed Abdillahi (42), postbezorger:
‘Het is belangrijk om even de geschiedenis erbij te halen. Meer dan een eeuw geleden waren Italianen in Amerika nog heel sterk verbonden met het thuisland Italië, met feesten en familie. Dit waren vooral de eerste en tweede generatie Italiaanse immigranten in de VS. Ze woonden in Amerika, maar waren geestelijk nog in Italië. Die verbondenheid is dus heel menselijk. Ook schreef Sinan Çankaya dat meerdere loyaliteiten hebben heel normaal is in zijn boek Mijn ontelbare identiteiten.
Aan de andere kant lijkt het me ook gezond dat de verbondenheid met het oude thuisland na de derde en vierde generatie wegebt. Het nieuwe thuisland zou het focuspunt moeten zijn.
Expats zijn een ander verhaal. Die wonen meestal maar op tijdelijke basis in een gastland. Ze denken aan hun toekomst, met nog steeds het land waar ze vandaan komen in het hoofd.
Het lijkt mij heel onwenselijk als er aan mensen van na de derde en vierde generatie, die volledig in het ene land wonen, nog steeds wordt getrokken door het oude thuisland, bijvoorbeeld met deze verkiezingen.’
Ibrahim Özgül (39), ondernemer en bestuurder:
‘Dat moet zeker kunnen, ongeacht voor welk land. I Turkije voor veel Turkse Nederlanders een geboorteland. Mensen hebben er familie wonen, of hebben zelf daar een paar jaar gewoond en gaan er op den duur weer wonen. Daarom willen Turken over de toekomst van het land wel enige democratische zeggenschap hebben.
Voor mij is het in die zin heel simpel en duidelijk: in een democratisch land als het onze moet die vrijheid gewoon kunnen bestaan. De banden met Turkije kun je niet zomaar afknippen, ook al is het niet je thuisland. Als je met je stem kan bijdragen aan de democratisering van Turkije, dan is dat ook goed voor onze veiligheid. En als je stemt op precies het tegenovergestelde, dan hebben we dat maar te accepteren. Dat is ook democratie.’
Anushka Soekhradj (29), sociaal werker:
‘Ik kan daar kort over zijn. Ik begrijp dat er redenen zijn om wel vanaf een afstand te willen stemmen. Bijvoorbeeld om je familie in je land van herkomst tot steun te zijn. Of dat je zelfs overweegt terug te migreren naar dat land, als de situatie daar verbetert, nadat je daar ooit bent weggegaan vanwege de politieke situatie.
En toch vind ik dat wanneer jouw stem geen directe invloed heeft op jou, je ook niet hebt mee te bepalen. Je woont er niet, je weet niet echt wat er speelt. De stemmen van Nederlandse expats in het buitenland worden ook verzameld, maar dan in de vorm van ‘spookprovincies’, omdat dat sommige grote partijen met veel kiezers in het buitenland goed uitkwam. Je bent weggegaan uit een land, laat dan het kiezen over aan de mensen daar. Ze hebben stemmers zat.’
Leontine Vreeke (beeld: de Kanttekening)
Leontine Vreeke (45), salesmanager:
‘Voor veel mensen geldt dat je land je land blijft. Ongeacht hoelang je er niet meer woont. Echter, als je al heel lang niet meer in je vaderland woont, moet jij dan gaan bepalen hoe de ingezetenen moeten gaan leven? Met een politiek waar jij als niet-ingezetene de gevolgen of effecten niet van zult ervaren?
Als je tijdelijk niet meer in je eigen land woont, vind ik het een ander verhaal. Dan wil je graag invloed hebben op de maatschappij waar je op termijn weer onderdeel van zal uitmaken. Maar stemrecht voor iemand die al tien jaar niet meer in het land van herkomst woont? Ik zet er echt vraagtekens bij.
Als burger heb je stemrecht om te kiezen voor een partij die jouw belangen of normen en waarden verdedigt. Een partij die volgens jou het beste gaat doen voor de maatschappij waar jij onderdeel van bent. Die relatie met de maatschappij vind ik belangrijk.’
Een video van de lokale omroep AT5 over de boze taxichauffeur Ramazan Özdemir uit Amsterdam ging viral. Nu maakt hij onder de naam @bozetaxichauffeur video’s op TikTok.
‘Links bekeuring, rechts bekeuring, rechtdoor bekeuring!’, zei een woedende Özdemir in februari, toen hij en andere taxichauffeurs op de Dam in Amsterdam demonstreerden tegen de veel te strenge handhaving in de hoofdstad. Taxiondernemers willen hun brood verdienen, maar de gemeente maakt het hen moeilijk.
Na de video van AT5, die viral ging op sociale media, werd Özdemir een bekende Amsterdammer. ‘Als ik van Plein ’40-’45 naar het Bos en Lommerplein loop, kom ik zo vijf, zes mensen tegen die met me op de foto willen’, vertelt hij aan AT5. Daarom heeft de ‘boze taxichauffeur’ – zo staat hij nu bekend – een TikTok-kanaal geopend om filmpjes te maken. Sommige filmpjes zijn meer dan 100.000 keer bekeken.
‘Voor de mensen kan ik een stem zijn’, zegt hij tegen de lokale omroep. ‘En als ik weer een onnodige bekeuring krijg, word ik nog altijd boos.’
De mensenrechtencommissie van de Canadese Senaat stelt dat islamofobie in Canada ‘diepgeworteld is én toeneemt’. Met name zwarte moslima’s die een hoofddoek dragen zijn het doelwit van agressie en aanvallen.
Dat meldt de Canadese nieuwssite CP24. Het onderzoek van de commissie is nog steeds aan de gang, maar een eerste conclusie kan al worden getrokken: ‘incidenten met moslimhaat komen vaker voor en zijn gewelddadiger dan incidenten met andere religieuze groepen’.
‘Canada heeft een probleem’, reageert senator Salma Ataullahjan, de voorzitter van de commissie. ‘We horen veel over intergenerationeel trauma omdat jonge kinderen hier getuige van zijn. Moslims spreken zich nu uit, omdat er zo veel gewelddadige aanslagen plaatsvinden.’
De commissie heeft in het hele land met moslims gesproken, inclusief slachtoffers van aanslagen, zoals artsen, docenten en andere mensen. Een volledig rapport volgt nog in juli, maar de aanvallen van extreemrechts en anti-moslimgroepen zijn groeiende in Canada.
Volgens de commissie zijn vooral vrouwen kwetsbaar. ‘Sommigen zijn zelfs bang om van huis te gaan, bijvoorbeeld om hun kinderen naar school te brengen. Dat is al moeilijk genoeg. Moslims moeten altijd over hun schouders kijken.’
De Turkse nationalistische 15-Juli Vereniging klaagt de bekende journalist Cengiz Candar aan vanwege uitspraken over de couppoging in Turkije in 2016. Volgens hem is de coup beraamd ‘met voorkennis van het Erdogan-regime’ en met ‘betrokkenheid van Gülenisten’.
Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar. Candar staat tevens op de lijst van de Groen Links Partij (YSP) bij de verkiezingen van volgende maand.
De journalist maakte die opmerking in een interview met de Turkse nieuwssite T24. ‘We hebben nog weinig kennis van wat er allemaal op 15 juli 2016 is voorgevallen’, vertelt hij. ‘Het is belangrijk om dieper te graven. Er zijn duizenden mensen slachtoffer geworden van de noodwetten. Zijn al deze Gülenisten voorstanders van de coup? Waren ze zich bewust van de coup, zouden ze het bevestigen als er naar gevraagd werd? Daar ben ik niet zeker van. Een grote groep is slachtoffer.’
Volgens de 75-jarige Candar wist Erdogan van de couppoging en begint Kemal Kilicdaroglu, zijn grote concurrent bij de presidentsverkiezingen van 14 mei, dat nu ook te benoemen. Candar: ‘Erdogan was geïnformeerd en er waren al maatregelen genomen. Ja, hij nam een risico, maar ze dachten dat ze het konden controleren. Honderden rechters, aanklagers en leden van de rechtbanken werden de ochtend na de coup gearresteerd. Er was overduidelijk een lijst. Ze waren voorbereid. Ze lieten genoeg sporen achter om te kunnen zeggen dat dit een gecontroleerde couppoging was.’
Voor jongeren tussen de 15 en 35 jaar, met wortels in een van de voormalige Nederlandse koloniën, organiseert het Haags Historisch Museum de cursus ‘Tracing your roots’. Daarbij gaan ze op zoek naar hun familiegeschiedenis en hun voorouders.
Dit bericht Afromagazine. De cursus, die later dit jaar georganiseerd wordt, vindt plaats in het Haags Historisch Museum aan de Korte Vijverberg. Het kost 50 euro per persoon. Jongeren met wortels in de voormalige Nederlandse koloniën, uit Den Haag en omstreken, kunnen zich via de mail aanmelden.
Op de eerste cursusmiddag maken de cursisten met elkaar kennis, en krijgen ze een gastles stamboomonderzoek. Op de tweede cursusmiddag gaat het over familieverhalen, en interviewen jongeren hun (groot)ouders om die verhalen vast te leggen. Op de derde middag werken de cursisten verder aan hun stamboomonderzoek, schrijven ze hun familieverhalen en zoeken ze naar objecten die deze verhalen ondersteunen. De cursus wordt afgesloten met een feestelijke eindpresentatie, waarbij iedereen zijn familieverhaal vertelt.
De cursus Tracing Your Roots wordt verzorgd door Yvette Kopijn van Stichting VerhalenOverLeven.
De pro-Palestijnse lobbygroep The Rights Forum heeft een negentien pagina’s tellend kritisch commentaar gegeven op de antisemitismenota van Gert-Jan Segers, de voormalige leider van de ChristenUnie, en VVD-Kamerlid Ulysse Ellian. De twee politici zouden daarin antisemitisme en antizionisme op één hoop gooien.
Segers en Ellian beweren in hun nota: ‘Om zonder voor vervolging te vrezen hun gang te kunnen gaan, gebruiken veel antisemieten antizionisme als vermomming voor hun Jodenhaat.’ Een bron voor deze bewering geven zij echter niet. Voor The Rights Forum reden om hierover te vallen. ‘Niemand weet hoeveel antisemieten het antizionisme ‘als vermomming gebruiken’ en niets wijst erop dat het er ‘veel’ zijn.’
Ook geven Segers en Ellian geen omschrijving van de term antizionisme, en suggereren ze ten onrechte dat antizionisme pas na de Tweede Wereldoorlog ontstond met de komst van de staat Israël. Voor de Tweede Wereldoorlog was de meerderheid van de Joodse gemeenschap tegen het zionistische idee, dat de Joden een eigen staat moeten hebben in Palestina. ‘Het antizionisme is van oorsprong een Joods fenomeen en is dat ten dele nog altijd’, stelt The Rights Forum. Bovendien laten Segers en Ellian na te vermelden dat Theodor Herzl, de vader van het zionisme, werd verweten dat zijn ‘politieke zionisme’ een anti-Joodse ideologie was.
The Rights Forum levert ook kritiek op de zogenoemde IHRA-werkdefinitie van antisemitisme, die door een ruimte parlementaire meerderheid is aanvaard in 2018. Deze definitie wordt volgens de lobbygroep misbruikt om critici van Israël de mond te snoeren, omdat de voorbeelden naast echt antisemitisme ook legitieme vormen van kritiek op Israël omvatten. Ook Joodse Israëlcritici worden als antisemiet weggezet, aldus The Rights Forum.
Moslims die imam, islamoloog, theoloog of geestelijk verzorger willen worden, kunnen zich vanaf nu weer inschrijven aan de Islamitic University of Applied Sciences in Rotterdam (IUASR) voor het volgende studiejaar.
Dat laat het instituut weten via Twitter. De IUASR is een van de grootste islamitische theologische opleidingen in Nederland. De instelling, die niet verward moet worden met een ander islamitische hoger onderwijsinstituut dat in het verleden eveneens in Rotterdam was gevestigd, mag zich in Nederland hogeschool noemen en in internationale context universiteit.
De IUASR bestaat sinds 1997. De master is sinds 2009 geaccrediteerd door de Nederlandse overheid, de bachelor sinds 2012. Rector is Ahmet Akgündüz. De instelling is privaat gefinancierd en heeft goede banden met Turkije. Ze heeft als ambitie een volwaardige opleiding tot onder meer imam te worden. Moslims die imam willen worden, gaan daarvoor tegenwoordig nog meestal enkele jaren naar het buitenland om te studeren aan een instituut in een land met een langere islamitische traditie.
Arnold Yasin Mol, docent aan de IUASR, prijst de opleidingen aan: ‘Wil jij de Islamitische theologie en wetenschappen uitdiepen, bestendigen en toepassen in de Nederlandstalige context? Kom dan bij ons de geaccrediteerde Bachelor Islamitische Theologie en Master Islamitische Geestelijke Verzorging studeren!’
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.