21 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 321

Turkse autoriteiten willen beschadigde kerk slopen

0

Het Turkse ministerie van Milieu wil een christelijke kerk uit de dertiende eeuw afbreken, die zwaar beschadigd werd door de aardbeving van 6 februari.

Het gaat om de Grieks-orthodoxe kerk Sint Joriskerk in het dorp Sarilar. In 1872 werd de kerk ook door een aardbeving verwoest, maar het gebedshuis werd in 1897 herbouwd, aldus kerkpastoor Yohanna Papazoglu.

De kerk beschikt niet over de benodigde papieren om door het ministerie van Cultuur als een historisch gebouw te worden erkend. Daarom beslist het ministerie van Milieu over het lot van de kerk.

Plaatsvervangend secretaris-generaal van de gemeente Istanbul, Mahir Polat, riep de autoriteiten op om het besluit terug te draaien en het gebouw te registreren als historisch monument. In reactie op Polat zei Birol Inceciköz, adjunct-directeur van de algemene directie van het ministerie van Cultuur en Toerisme, dat het gebouw in kwestie al was geregistreerd en dat ze de locatie momenteel aan het onderzoeken zijn. Maar hij vergiste zich. Dat ging om de Sint Nicolaaskerk in Iskenderun en niet de Sint Joriskerk.

Polat wees op de fout en benadrukte de urgentie van het behoud van de Sint Joriskerk, die aanzienlijke schade heeft opgelopen. Hij bekritiseerde de onjuiste informatie van Inceciköz en riep op tot een goed onderzoek naar de historische waarde van het gebouw.

Pastoor Papazoglu riep de autoriteiten ook op om de kerk te behouden. De behoefte van de mensen aan spiritualiteit is urgenter dan ooit, vooral na de ramp, zei hij.

De Sint Joriskerk is genoemd naar de heilige van Joris van Cappadocië, die de beschermheilige is van Engeland.

‘Van zwarte historische figuren leren we samenwerken en te geloven in onze eigen kracht’

Wie kent de componist Joseph Bologne of de zakenvrouw Mary Seacole? En de beeldhouwster Edmonia Lewis of de kunstschilder Josef Nassy? Deze talentvolle Europeanen van kleur zijn bij het grote publiek weinig bekend. Zonde, vindt documentairemaker Orville Breeveld. Hij maakte over hen de tv-serie Nieuwe Blik Terug.

‘Onze eerste aflevering is zondag uitgezonden en werd erg positief ontvangen’, vertelt Breeveld trots. Hij wil, als de serie een succes wordt, een vervolg maken. ‘Ik heb een lijst gemaakt van tweeëntachtig zwarte historische personen, die het verschil wisten te maken. Natuurlijk kun je die niet allemaal in één serie proppen, daarom hoop ik op een tweede seizoen. Maar first things first, eerst kijken of deze afleveringen een succes worden.’

Het idee voor de serie ontstond tussen 2003 en 2015, toen Breeveld als muzikant op tournee door Europa was. ‘Vaak kreeg ik, als zwarte man, de vraag waar ik vandaan kom, terwijl ik mij ook Europeaan voelde. Ik vroeg mijn Europese vrienden of ze misschien iets wisten over zwarte historische personen uit hun stad of plek. En daar ging ik dan naartoe. Ik hield alle namen bij in een schriftje. Wetenschappers, kunstenaars, generaals, enzovoort. Ze hebben nooit de aandacht en erkenning kregen die ze verdienden. Daar wilde ik verandering in brengen.’

Acht jaar geleden pitchte Breeveld zijn idee voor een serie over vergeten zwarte historische figuren uit de Europese geschiedenis bij de NTR. ‘Ze vonden het reuze interessant, maar hadden geen budget voor alle tweeëntachtig. Toen we konden gaan filmen, brak de coronapandemie uit. Dus konden we pas eind 2021 verder. Het heeft erg lang geduurd allemaal, maar ik ben ontzettend dankbaar dat het is gelukt.’

De Black Lives Matter-beweging, die na de moord op de Afro-Amerikaanse George Floyd in mei 2020 een hoge vlucht nam, is niet van invloed geweest op de plannen. ‘We waren ver voor 2020 begonnen met alles’, zegt Breeveld. ‘Het is bovendien een Europees verhaal.’

Offers maken

Nieuwe Blik Terug is niet alleen voor zwarte mensen gemaakt, maar voor iedereen die in Europa leeft of werkt. De Amerikaans-Italiaanse beeldhouwster Edmonia Lewis (1844-1907) is een inspiratie voor iedereen in de kunsten, vindt Breeveld. ‘Ze werd als vrije vrouw geboren ten tijde van de slavernij in de Verenigde Staten. Ondanks haar Afro-Indiaanse achtergrond lukte het haar om bekendheid te verwerven en trok ze naar Rome.’

Alle hoofdpersonen in de documentaire zijn volgens Breeveld inspirerend: ‘De les die we leren, is dat je succes kan boeken als je bereid bent om offers te maken, jezelf te ontwikkelen. De mensen in onze documentaire hebben optimaal gebruik gemaakt van de kansen die er waren en schiepen kansen die er eerst niet waren. Ze legden zich niet neer bij de normen van die tijd.’

‘Deze mensen hebben nooit de aandacht en erkenning kregen die ze verdienden. Daar wilde ik verandering in brengen’

Een andere persoon die de aandacht trekt is Joseph Bologne (1745-1799), een achttiende-eeuwse componist, violist en dirigent uit Frankrijk, die van gemengde afkomst was. Zijn moeder was een totslaafgemaakte vrouw, zijn vader een plantage-eigenaar op Guadeloupe, een eiland in het Caraïbisch gebied. Toen hij tien jaar oud was, bracht zijn vader hem naar Frankrijk.

Of denk aan Mary Seacole (1805-1881), een Britse verpleegkundige en zakenvrouw die actief was tijdens de Krimoorlog. Door haar ondernemingszin en achtergrond vergeleek men haar met Florence Nightingale. Zij komt uitgebreid aan bod in de documentaire, net als de Joods-Surinaamse kunstschilder Josef Nassy (1904-1976). Tot zijn werk behoren onder andere tweehonderd schilderijen en tekeningen, die hij maakte tijdens de drie jaar dat hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in België gevangen zat.

Afro-Europees museum

Dit jaar herdenken we dat de slavernij in Suriname en op de voormalige Nederlandse Antillen honderdvijftig jaar geleden werd afgeschaft. Orville Breeveld vertelt hij de aandacht voor de slavernij goed vindt, maar dat we hier niet in moeten blijven hangen. ‘De slavernij is niet de hele geschiedenis. Pijn is een onderdeel van onze historie, maar er is meer. Ik wil in mijn serie juist perspectief bieden, mensen inspireren.’

Breeveld bekent dat hij om die reden ook zijn twijfels heeft over een nationaal slavernijmuseum. ‘Er zou eigenlijk een Afro-Europees museum moeten komen, waar ook de slavernijgeschiedenis een onderdeel van is, want het mag niet de hoofdmoot zijn. Maar dat is mijn visie. Morgen moeten onze kinderen naar school, over een paar jaar moeten ze een baan zoeken. Ze moeten het beste uit zichzelf halen. Als er dan alleen aandacht is voor slavernij, pijn en slachtofferschap, dan helpt je dat niet verder. Je wil als kind gestimuleerd worden, optimaal gebruik maken van de kansen die er zijn. Je moet je focussen op het positieve, en daarin investeren. Het verleden moet inspireren, niet demotiveren.’

Breeveld noemt in dit verband de SWOT-analyse (waarbij je sterke en zwakke punten, kansen en risico’s op een rij zet) die afkomstig is uit de psychologie. ‘Je kijkt naar strenghts, weaknesses, opportunities en threats. Onze zwaktes en bedreigingen kennen wel al, laten we naar onze sterktes en kansen kijken. Onze focus moet vooruitgang zijn. Je moet uit bed stappen met het gevoel dat vandaag weer het verschil gaat maken: ‘Nu ga ik naar de Kamer van Koophandel om mijn nieuwe bedrijf in te schrijven, naar de universiteit om een opleiding te volgen, enzovoort’.’

Ook vindt Breeveld het belangrijk dat mensen van kleur zich niet terugtrekken in een hoekje, maar samenwerking zoeken met anderen. ‘Onze samenleving is erg gepolariseerd. Sommige mensen geloven dat nog meer polarisatie, en je terugtrekken in je eigen bubbel met gelijkgezinden, de oplossing is. Maar dat is niet zo. Samenwerken is de sleutel tot succes. Dat laten die zwarte historische figuren ook zien. Ze geloofden in hun eigen kracht, maar zochten ook naar samenwerkingspartners om verder te komen.’

Het gaat, zo besluit Breeveld, om een ander perspectief. ‘De kunst is: welke bril zet je op? Die van pijn en misère? Of die van inspiratie? De geschiedenis van de slavernij ontneemt onze blik. Natuurlijk moeten we dat verhaal vertellen, maar er zijn urgentere verhalen.’

Nieuwe Blik Terug wordt komende weken uitgezonden op NPO2. De afleveringen zijn terug te zien via NPO Start.

Gouden Bocht Amsterdam ligt plots in arme wijk

0

De bewoners van de Buiksloterdijk in Amsterdam-Noord zijn helemaal ondersteboven van de enorme prijsstijging van de vierkantemeterprijs van hun woningen. Die is gestegen naar ruim 11.000 euro. ‘Zijn ze gek geworden?’ zegt één van hen tegen AT5. ‘De buurt is ontzettend veryupt’, geeft een andere bewoner aan. ‘Bouwvakkers zijn verdwenen en advocaten zijn ervoor in de plaats gekomen.’

Niet alleen de hoofdstad, heel Nederland heeft te maken met de hoge vierkantemeterprijzen van woningen. Dit heeft demografische consequenties, namelijk de verdrukking van lagere inkomens naar gebieden met goedkope huizen. In die groep zitten veel mensen met een migratieachtergrond. Stedenbouwkundige Ceren Sezer concludeerde in 2020 in haar promotieonderzoek aan de Technische Universiteit Delft dat de hoge huren en koopprijzen van winkelvastgoed een probleem vormen voor met name Turkse ondernemers in de oude stadwijken. Zij kunnen de hoge huren niet meer betalen en vertrekken naar omliggende wijken en gemeenten.

In andere delen van Amsterdam is naast verbazing ook protest tegen de onbetaalbare woningen. Zo is er de noodkreet van bestuursadviseur Tofik Dibi voor Amsterdam Nieuw-West: ‘Het moment dat de huur wordt afgeschreven is voor veel mensen het begin van de worsteling: hoe ga ik deze maand rondkomen en hopelijk ook nog iets leuks doen naast al dat werk? Dit is niet ok. Er is een ander leven mogelijk. Deels ligt dat bij onszelf, deels bij de politiek.’

Dibi sympathiseert met de boze stoet demonstranten die afgelopen zondag door de binnenstad trok: ‘De Kalverstraat is symbool van rijke mensen die schaarse ruimte bezet houden puur omdat ze toch niks voelen van de kosten terwijl de rest eronder gebukt gaat. Daar waar het probleem ligt moet de oplossing komen opdagen en dat is gebeurd’, twitterde hij.

Zwolse moskee mag gebedsoproep zeven dagen per week laten horen

0

Het laatste bezwaar tegen de gebedsoproep van de Masdjied-E-Awliya-moskee in Zwolle is nu ook afgewezen door de gemeente, bericht De Stentor. Buurtbewoners storen zich aan de azan, die zeven dagen per week uit de luidsprekers schalt.

Buurtbewoners klagen al jaren over geluidsoverlast. Sinds maart 2021 roept de moskee van Stichting Miesbahoel drie keer per dag op tot gebed, vier keer op vrijdag, zowel overdag als in de avond.

Na klachten van bewoners werd het geluidsniveau van de luidsprekers naar beneden bijgesteld. Vorig jaar concludeerde de gemeente Zwolle na onderzoek dat de geluidsnormen niet overschreden werden, maar sommige bewoners bleven klagen.

Een klaagster nam in oktober vorig jaar rechtsbijstandsverzekeraar ARAG  onder de arm, met als doel de gemeente Zwolle te dwingen een einde te maken aan de geluidsoverlast. ARAG schreef hierover: ‘Cliënte meent dat (…) het islamitisch geloof constant aan haar wordt opgedrongen, hetgeen zij ervaart als een ongewenste en verregaande inmenging in haar privéleven.’

Burgemeester Peter Snijders (VVD) voelde daar niets voor. ‘We kunnen een verbod niet opleggen, we raken aan grondrechten.’

Fenerbahce over toeschouwersverbod: ‘Schande voor Turks voetbal’

0

Voetbalclub Fenerbahce uit Istanbul is niet te spreken over het besluit om Fenerbahce-supporters niet toe te laten bij de uitwedstrijd tegen Kayserispor komende zaterdag. De topclub tekent protest aan. ‘Dit is niet alleen een belediging voor Fenerbahce, maar voor het hele Turkse voetbal.’

Het besluit van de veiligheidsraad van de provincie Kayseri is op verzoek van de thuisclub Kayserispor genomen om ‘veiligheidsredenen’, maar veel fans denken dat Fenerbahce om politieke redenen wordt gestraft voor het luide protest tegen de regering vorige week. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Toen scandeerden duizenden fans ‘Treed af, regering’, vanwege het falende overheidsoptreden bij de aardbevingen die aan tienduizenden mensen het leven heeft gekost.

‘Regeringsgezinde clubs’ uit het conservatieve Centraal-Anatolië, zoals Kayserispor en Konyaspor, reageerden met een steunoproep voor de regering. Zij zouden wel achter ‘de staat en het volk’ staan, in tegenstelling tot Fenerbahce en Besiktas uit Istanbul.

Ook de leider van de ultrarechtse Grijze Wolven, Devlet Bahçeli liet van zich horen: ‘We kunnen en zullen niet stil blijven tegen diegenen die het Turkse voetbal te schande maken’, aldus Bahçeli. Met het verbod voor de toeschouwers van Fenerbahce, lijkt hij nu zijn gram te hebben gehaald.

In een verklaring noemt Fenerbahce het besluit eenzijdig, onrechtvaardig en rationeel,  en tegen ‘het gelijkheidsprincipe en de verbindende ziel van het sport’. De club heeft beroep aangetekend en eist dat men terugkomt op ‘deze foute daad’.

 

CIDI net als The Rights Forum en EAJG kritisch over invoeren doodstraf in Israël

0

Israël staat op het punt om de doodstraf in te voeren voor terroristen. Hoe kijken belangenorganisaties als het CIDI en Een Ander Joods Geluid naar dit voornemen?

De Israëlische Knesset heeft gisteren de voorlopige goedkeuring gegeven aan het wetsontwerp, waarop de ultrarechtse Otzma Yehudit-partij van minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben Gvir reeds lang aandringt. De wet zal worden besproken door het veiligheidskabinet op hoog niveau, dat waarschijnlijk wijzigingen zal aanbrengen.

VN-experts zijn gealarmeerd door de mogelijke invoering van de doodstraf voor Palestijnen die veroordeeld zijn voor terrorisme, en ook Europa maakt zich grote zorgen. ‘Het is een gamechanger, die de betrekkingen negatief zal beïnvloeden’, zei een EU-functionaris woensdag tegen The Times of Israel.

De Duitse minister van Buitenlandse Zaken Annalena Baerbock reageerde dinsdag al. ‘We zijn fel gekant tegen de doodstraf en we brengen deze kwestie over de hele wereld ter sprake’, zei de minister tijdens een persconferentie in Berlijn, waar ook haar Israëlische collega Eli Cohen aanwezig was.

Het CIDI sluit zich aan bij deze zorgen, vertelt Naomi Mestrum aan de Kanttekening. ‘Natuurlijk deel ik deze zorgen. Vanuit Joods perspectief is de doodstraf omstreden. Hier zijn praktische en ethische redenen voor. De doodstraf is iets uit de Middeleeuwen, een democratie onwaardig. Je kunt dit oordeel beter aan een hogere macht overlaten.’

Mestrum noemt de doodstraf ook een teken van zwakte, en ze gelooft niet dat er van de doodstraf een afschrikkende werking uitgaat. ‘Je schrikt hier geen terroristen mee af. Zij zijn al bereid om te sterven, worden dikwijls neergeschoten, of komen om tijdens een aanslag. Als ze worden geëxecuteerd dan veranderen ze in martelaren, en dat willen ze juist graag.’

Jaap Hamburger van de organisatie Een Ander Joods Geluid is ook kritisch. Maar volgens hem voert Israël de doodstraf feitelijk al langer uit, maar dan zonder proces, ‘in de vorm van buitengerechtelijke executies door leger, politie, bewakers en kolonisten.’ In 2022 zijn er zo meer dan 150 Palestijnen buitengerechtelijk geëxecuteerd, aldus Hamburger. Ook het verwonden en laten doodbloeden van Palestijnen, bijvoorbeeld door ambulances niet toe te laten bij gewonden, wordt door Hamburger als een vorm van executie gezien, evenals het laten sterven van Palestijnse gevangenen in hun cel door medische verwaarlozing. ‘De Israëlische daders van deze executies worden vrijwel nooit vervolgd, laat staan gestraft, zelfs niet mild disciplinair. Erger nog: zij worden onder de huidige Israëlische regering tot op ministerieel niveau geprezen en onderscheiden.’

Hamburger denkt dat er voor Israël ‘geen andere dan verbale gevolgen zijn’, als Israël begint met het executeren van terdoodveroordeelde Palestijnen. Hij benadrukt de plannen van het Israëlische kabinet en de rechtse meerderheid in de Knesset ‘naadloos passen in het beleid van een apartheidsstaat’. Net als Noami Mestrum betwijfelt Hamburger het afschrikwekkende effect van de doodstraf: ‘Het zal hem of haar misschien zelfs aanmoedigen: de doodstraf te moeten ondergaan kan meer aanzien verschaffen dan als een hond te worden neergeknald.’

De protestants-christelijke lobbyorganisatie Christenen voor Israël vindt de ophef over Israël hypocriet, zo laat woordvoerder Sarah van Oordt in een schriftelijke verklaring aan de Kanttekening weten.

‘Wereldwijd geldt in vele landen de doodstraf: om een voorbeeld te noemen het Amerika van Joe Biden, waar in 2022 alleen al achttien mensen werden geëxecuteerd. Ik kan me niet herinneren dat er zoals nu over Israël ernstige zorgen zijn geuit over mensenrechtenschendingen in Amerika. Om nog te zwijgen van alle Israël omliggende landen (en de ruime regio eromheen) waar mensen vaak zonder enige vorm van proces worden geëxecuteerd’, schrijft Van Oordt.

‘De geschokte reacties en de eenzijdige morele verontwaardiging tegenover Israël laten we dan ook graag voor rekening van de EU en de VN en allerlei NGO’s’, vervolgt de CvI-woordvoerder. ‘De EU, die jaarlijks miljoenen euro’s subsidie geeft aan de Palestijnse Autoriteit die niet alleen kinderen indoctrineert met haat tegen Joden en tegen Israël, maar bovendien royale bonussen uitkeert aan veroordeelde terroristen (met een pervers beloningssysteem: hoe groter het aantal vermoorde Israëli’s, hoe groter de uitkering) en daardoor het terrorisme niet alleen in stand houdt maar ook aanmoedigt. En dan de VN, die met haar resoluties Israël vaker veroordeelt dan alle landen ter wereld bij elkaar opgeteld. Het eenzijdige morele kompas is tekenend. In dat illustere rijtje wensen wij ons als Christenen voor Israël niet te voegen.’

Gerard Jonkman van de pro-Palestijnse lobbyorganisatie The Rights Forum ten slotte noemt de plannen van Israël ‘schokkend en verwacht’, zo vertelt hij aan de telefoon. Het plan om de doodstraf in te voeren voor ‘terroristische misdrijven’ was eind vorig jaar namelijk al in het coalitieakkoord opgenomen. ‘Sowieso zijn we tegen de doodstraf, maar wat je nu ziet, in alle bewoordingen hierover is dat duidelijk, dat deze wet puur op Palestijnen is gericht’, aldus Jonkman. ‘Het gaat over terroristisch geweld tegen Israëlische burgers, niet over terroristisch geweld van Israëlische kolonisten tegen Palestijnen. Het laat een indicatie van apartheid zien, dat de doodstraf voor een bevolkingsgroep geldt. Maar in beide gevallen zijn wij tegen de doodstraf natuurlijk.’

The Rights Forum hoopt dat de Nederlandse regering zich in ondubbelzinnige bewoordingen zal gaan uitspreken tegen het voornemen van Israël, maar dat het niet alleen bij woorden blijft. ‘Nederland moet er bij de EU op aandringen de associatieovereenkomst met Israël op te zeggen. In artikel 2 van deze associatieovereenkomst staat dat dit verdrag is gebaseerd op de mensenrechten. Maar Israël houdt zich hier duidelijk niet aan.’

‘Het valt wel mee met het extremisme binnen de klimaatbeweging’

0

Mogen activisten die zich inzetten voor het klimaat ook geweld gebruiken om hun doel dichterbij te brengen? Die vraag wilde Progressief Café voorleggen tijdens een debat, maar nadat hierover ophef ontstond is deze bijeenkomst gecanceld. Dit incident roept de vraag op: is de klimaatbeweging aan het radicaliseren?

Het hoeft geen betoog dat extreemrechts een groot gevaar vormt voor onze democratische rechtsstaat. Denk aan de terroristische aanslagen in Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. Maar ook aan het intimideren van Sigrid Kaag door boze boeren met fakkels en doodsbedreigingen van de achterban van Ongehoord Nederland aan het adres van kritische journalisten.

Maar hoe zit het met de dreiging van extreemlinks? Is de activistische klimaatbeweging Extinction Rebellion extreemlinks? En radicaliseren klimaatactivisten? Journalist Jaap Tielbeke en extremisme-deskundige Teun van Dongen geven antwoord op die vragen.

Maar eerst terug naar de aanleiding. Progressief Café wilde op 7 maart een debat organiseren, getiteld ‘Moreel beraad over het klimaat’. Daar moest onder andere deze vraag bediscussieerd worden: ‘Is vreedzaam protest wel genoeg, of zou het gebruik van geweld, dan wel tegen objecten, dan wel tegen personen, heroverwogen moeten worden?’ En zo ja, tegen welke prijs, vroeg de organisatie zich af: ‘Zijn wij bereid om drie tot vijftien jaar in de gevangenis te belanden als gevolg van klimaatactivisme?’ Nadat hierover op sociale media veel kritiek kwam, besloot Progressief Café het debat niet te laten doorgaan. Ook nam de organisatie afstand van de vraag over het gebruik van geweld.

Domme formulering

Jaap Tielbeke, journalist bij het weekblad De Groene Amsterdammer, schrijft veel over de klimaatbeweging. Hij was als spreker uitgenodigd voor het gecancelde debat in Pakhuis De Zwijger. ‘In de aankondiging stond een hele domme formulering over geweld. Als ik deze passage eerder had opgemerkt, had ik de organisatie gezegd deze zinnen te schrappen, ook omdat er binnen de klimaatbeweging geen activisten zijn die er openlijk voor pleiten om geweld tegen personen te plegen. Daarover is er binnen de beweging geen discussie. Dat wil niemand.’

Wel vinden sommige activisten vandalisme gerechtvaardigd, vervolgt Tielbeke. Hij noemt de Zweedse historicus en klimaatactivist Andreas Malm, die het boek How to blow up a Pipeline schreef. ‘Malm vindt de klimaatbeweging te braaf. Hij trekt hierbij ook historische parallellen, bijvoorbeeld met de Amerikaanse burgerrechtenbeweging. Die bestond niet alleen uit vredelievende leiders als Martin Luther King en Rosa Parks, die grepen naar het middel van burgerlijke ongehoorzaamheid. Er waren ook leiders die voor extremere middelen stonden, zoals Malcolm X. Misschien heeft de klimaatbeweging ook zo’n radicale flank nodig, oppert Malm. Want dan zouden de autoriteiten eerder bereid zijn om de gematigde krachten tegemoet te komen. Ik voelde ongemak bij het lezen van zijn boek, er bestaat een risico van een hellend vlak. Maar ik vind het wel belangrijk dat dit debat – over geweld tegen objecten – gevoerd wordt. Liever die reflectie, dan dat gefrustreerde activisten tot onbezonnen daden overgaan.’

Extinction Rebellion

Wat vindt Tielbeke van de apocalyptische taal van radicale activisten, die onder andere spreken over ‘het tegenhouden van genocide’? Is zulke taal niet gevaarlijk? Tielbeke wil niet op uitlatingen van specifieke activisten ingaan, maar zegt wel dat klimaatactivisten zich terecht zorgen maken. ‘De komende decennia gaan we veel ellende krijgen, als gevolg van de klimaatcrisis. Wereldwijde chaos, onzekerheid, klimaatvluchtelingen, enzovoort. Het is logisch dat de angst en frustratie toeneemt.’

Volgens Teun van Dongen, onderzoeker bij het International Centre for Counter-Terrorism (ICCT), kunnen activisten mogelijk grijpen naar het middel van geweld als ze geloven dat er sprake is van een ‘existentiële crisis’. Maar dat gevoel an sich is niet voldoende. ‘Ze moeten er ook van overtuigd zijn dat andere vormen van protest niet werken, dat geweld dus de enige optie is.’

Neem de klimaatactivisten van Extinction Rebellion. Zij behaalden de afgelopen tijd meermalen het nieuws, doordat ze zichzelf vastlijmden aan schilderijen in kunstmusea en in januari voor de zoveelste maal de A12 blokkeerden. Zijn zij extremistisch? Extremisme-expert Van Dongen vindt van niet. ‘Ze beginnen hun eisenpakket met ‘de overheid moet dit’, en de ‘overheid moet dat’. Extreemlinks formuleert dit niet zo. Zij hebben de overheid juist opgegeven. Mijn indruk is dat het met het extremisme binnen de klimaatbeweging wel meevalt. Hier en daar heb je wat extremisten, maar zij vormen een minderheid. De beweging in zijn geheel is niet extremistisch.’

‘Er zijn nog geen splinterbewegingen die tot hardere acties willen overgaan’

Tielbeke beaamt dit. ‘Extinction Rebellion weet juist heel veel burgers aan zich te binden. Niet alleen de diehardactivisten, maar ook gewone burgers die wat willen doen tegen klimaatverandering. De organisatie kiest nadrukkelijk voor vreedzaam verzet. Wel kiezen ze voor de strategie van burgerlijke ongehoorzaamheid, net als de burgerrechtenbeweging. En de overheid treedt hiertegen hard op. Er zijn activisten Extinction Rebellion veroordeeld voor het bekladden van ministeriegebouwen.’

Extreemlinkse terreur

Er is tegenwoordig een groot verschil tussen extreemlinks en extreemrechts geweld, aldus Van Dongen. ‘Bij extreemlinks zijn er ideologische firewalls, die mensen weerhouden van het gebruik van het geweld. Er worden bijvoorbeeld discussies gevoerd, wanneer geweld legitiem is en wanneer niet. Er zijn veel activisten die principieel tegen geweld zijn. Bij extreemrechts ligt het toch even anders. Binnen de kortste keren komen extreemrechtse activisten met de meest vreselijke geweldsfantasieën. Dat is daar normaal. Bij extreemlinks niet.’

Extinction Rebellion is radicaal, maar valt niet te vergelijken met extreemlinkse terreurgroepen uit het verleden, zoals de Duitse Rote Armee Fraktion, de Rode Brigades in Italië en RaRa in Nederland. ‘We leven nu in andere tijden’, aldus Van Dongen. ‘Extreemlinkse terreurorganisaties van weleer hoopten met geweld een revolutie te ontketenen. Tegenwoordig draait het echter om ‘infrapolitics’. De revolutie wordt niet langer gezien als een dag waarop de bestaande orde opeens omver geworpen wordt. Het is een zaak van lange adem geworden. Revolutionairen vormen een tegenbeweging die zich verzet tegen het heersende discours, en bouwen in een kleine kring aan een betere toekomst. Denk aan zones of sociale omgevingen waar de publieke zaak wordt bestierd volgens de principes van de anarchisten.’ Als voorbeeld noemt Van Dongen Vrijstad Christiania in Kopenhagen, waar een kleine duizend anarchisten, hippies, krakers en kunstenaars wonen, die zich niet willen conformeren aan de maatschappij.

Belangrijk is bovendien dat er binnen uiterst links veel discussie over de vraag of geweld wel helpt, of dat dit de tegenstander – de overheid in dit geval – in de kaart speelt, vervolgt Van Dongen. ‘Want dan grijpt de overheid naar repressieve middelen, en wordt de beweging gedecimeerd.’

Wel houdt Van Dongen de theoretische mogelijkheid open, dat de klimaatbeweging zal radicaliseren. ‘Misschien zal een splintergroepering worden opgericht, die tot hardere acties wil overgaan. Maar zo’n organisatie is er nu nog niet.’

Belgische oud-minister daagt Turkse regering voor Internationaal Strafhof

0

De Belgische jurist en oud-minister Johan Vande Lanotte heeft namens ‘duizenden slachtoffers’ Turkije aangeklaagd bij het Internationaal Strafhof. De aanklacht, misdaden tegen de menselijkheid, werd al op 9 februari ingediend.

‘Uit respect voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije hebben we besloten om vandaag bijeen te komen’, zegt Vande Lanotte tijdens de persconferentie in Humanity Hub in Den Haag. ‘De bal ligt nu bij het Strafhof, maar het blijft belangrijk dat mensen blijven strijden tegen onrechtvaardigheid’.

De aanklacht betreft ‘misdaden tegen de menselijkheid’, zoals marteling, opsluiting en vermissing. Het gaat om ongeveer dertienhonderd directe slachtoffers met associaties met de Gülenistische, Koerdische of linkse groeperingen in Turkije.

‘In totaal gaat het om tweehonderdduizend mensen die door het Turkse regime om deze redenen wereldwijd tot slachtoffer zijn gemaakt. Ze hebben geen toegang tot de meest basale rechten. Zo zijn er vele gevallen van kinderen die niet naar school kunnen of waarvan het Turkse paspoort is afgepakt. Alles wordt door de autoriteiten ontkend door naar terrorisme te wijzen,’ aldus Vande Lanotte.

Cynisch merkt hij nog op dat het voor het strafverloop ‘ongelukkig’ is dat deze mensen niet werkelijk dood zijn, implicerend dat de zaak dan bij het Hof sterker zou zijn, ‘maar desondanks is dit al zwaar genoeg, omdat mensen nu sociaal dood worden gemaakt’.

De sociale druk is een punt, aangezien geen enkel slachtoffer het aandurft om voor de camera te verschijnen uit angst voor represailles van het regime bij familieleden in Turkije. Ook in de aanklacht zijn de slachtoffers geanonimiseerd, om dezelfde reden.

Onder degenen die wel met naam en toenaam spreken, is de beroemde NBA-speler Enes Kanter Freedom, die via een video uit de VS een boodschap afgeeft tegen het ‘krankzinnige Erdogan regime’. En de linkse journalist Dogan Özgüden die al in 1976 Turkije ontvluchtte en klaagt over het feit dat hij en andere ballingen ‘stateloos’ zijn en Turkije uitspraken van het Europese Hof systematisch naast zich neerlegt.

De journalist Isa Yilmaz uit zijn onbegrip over die angst. ‘Heeft de staat ons dan niet genoeg laten lijden? Als je je niet uitspreekt tegen het Turkse regime, sta je sowieso nergens’.

Denk lanceert campagnefilmpje tegen moslimhaat

0

Gisteren lanceerde Denk een campagnefilm tegen islamofobie. Hiermee wil de partij aandacht vragen voor het probleem van moslimhaat in Nederland.

Denk maakt zich grote zorgen over islamofobie in Nederland. De partij verwijst in een campagnefilmpje naar een onderzoek van het kenniscentrum Artikel 1. Hieruit blijkt dat 165 van de 253 meldingen van godsdienstdiscriminatie in 2021 te maken hebben met incidenten die betrekking hebben op discriminatie van moslims.

In dit campagnefilmpje hoor je ook uitspraken van PVV-leider Geert Wilders, die gemonteerd zijn onder een filmpje waarin een zwarte actrice met een hoofddoek wordt belaagd door twee witte mannen – ook acteurs.

Daarna hoor je Denk-leider Farid Azarkan vertellen dat moslimvrouwen met een hoofddoek opvallend vaak slachtoffer zijn van fysiek en verbaal geweld. Denk ziet een direct verband tussen de ‘haatdragende uitingen van Wilders’ en agressie tegen moslimvrouwen.

‘Kun je zomaar over een religie van een miljoen mensen zeggen dat dat haat en terreur is?’, vraagt Azarkan zich af. We zien vervolgens de Denk-leider spreken in de Tweede Kamer, waar hij zijn collega-Kamerleden vraagt om solidair te zijn met moslims ‘die elke keer bij elk debat zien dat ze verdikkeme kapot worden gemaakt door Geert Wilders’. Het filmpje eindigt met de boodschap: ‘Sta op tegen haat. Kom in beweging.’

Anonieme rechtse twitteraars reageren als door een wesp gestoken. ‘Dit geweld, wat hier in scene wordt gezet, bestaat niet of nauwelijks’, schrijft een twitteraar boos. ‘Heel sneu van Denk. Staan ze ook op tegen autochtonenhaat door allochtone jeugd?’, reageert een ander.

Ombudsman onder vuur vanwege bekritiseren Op-1 presentator

0

NPO-ombudsman Margo Smit ligt onder vuur op social media, omdat ze kritiek heeft op een uitspraak over Israël van Op1-presentator Natasja Gibbs.

Begin januari voelde Gibbs toenmalig ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers tijdens een tv-uitzending kritisch aan de tand over Israël, dat volgens haar een ‘apartheidsregime’ was. Segers – een vriend van Israël – was hier boos over omdat het gesprek niet over Israël ging, maar over de mensenrechtenschendingen in Iran. Ombudsman Smit kreeg naderhand honderden klachten over de uitzending binnen, aldus NU.nl.

Smit laat zich niet uit over de vraag of de uitspraak van Gibbs antisemitisch was of niet. Wel heeft ze kritiek op de manier waarop Gibbs haar punt naar voren bracht. ‘Het gaat hier om het journalistieke proces. Een presentator mag iets stellen, mits controleerbaar onderbouwd of als mening aangeduid. Beide gebeurde hier niet.’ Israël maakt zich volgens Amnesty International en Human Rights Watch schuldig aan apartheid, maar Gibbs liet het na om naar de rapporten van deze mensenrechtenorganisatie te wijzen.

Het feit dat de NPO-ombudsman nu Gibbs bekritiseert, schiet linkse en islamitische twitteraars in het verkeerde keelgat. ‘Ongelofelijke uitspraak van de Ombudsman, we hebben nog veel werk te doen.’, reageert Palestina-activist Simon Vrouwe.

Oud-GroenLinksparlementariër Tofik Dibi is ook woedend. ‘Iedere dag wordt de uitspraak van de presentator onderbouwd met beelden die nog gruwelijker zijn dan de dag ervoor. Er is geen bodem voor de misdaden tegen de dappere Palestijnen door de Israëlische staat. Natasja Gibbs deed haar werk.’