15.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 360

Als angst voor islamofobie doorschiet

0

Een docent kunstgeschiedenis van de Amerikaanse Hamline Universiteit liet op 6 oktober haar studenten een veertiende-eeuws islamitisch kunstwerk zien. Daarop was de aartsengel Gabriël te zien, die de profeet Mohammed zijn eerste Koranopenbaring geeft.

De docent begon haar les met een inhoudelijke waarschuwing en de besprak eerst twee minuten lang de vraag of je Mohammed wel of niet mag afbeelden, voordat ze de dia liet zien. ‘Ik heb goede redenen om deze afbeelding te laten zien’, legde ze uit.

De islam verbiedt afbeeldingen van religieuze figuren niet. Veel islamitische groeperingen veroordelen dit wel, maar er bestaat geen monolithische islamitische cultuur.

Een moslimstudente, die voorzitter was van de Hamline Muslim Student Association, reageerde geschokt. ‘Als moslim, als zwart persoon, heb ik niet het gevoel dat ik erbij hoor. En ik geloof niet dat ik ooit bij een gemeenschap zal horen waar men mij niet voor vol aanziet en waar mensen mij niet met hetzelfde respect behandelen als ik hen.’

De docent mailde de student: ‘Ik heb geprobeerd studenten niet te overvallen met dit beeld, en ik heb mijn best gedaan hen een uitweg te bieden. Het spijt me dat ondanks mijn poging om een negatieve reactie te voorkomen, u toch dit beeld heeft bekeken en er last van had.’

Van een afstand bekeken, lijkt het erop dat de meeste Amerikaanse moslims net zo in de war zijn als ik. De docent lijdt, in plaats van dat zij lesgeeft. Maar het lijkt er ook op dat de instelling en Minnesota, evenals moslims van kleur op de campus, een lange geschiedenis van vijandschap kennen. De studente is een Soedanese moslima en Minnesota heeft een grote populatie Somalische moslims. De klachten van de studente overstijgen het klaslokaal en hebben betrekking op de onwelkome sfeer op de universiteit.

In 2006 –  een journalist gaf mij de twaalf Deense cartoons die Europa en Europese moslims destijds schokten –  waren er zorgen over godslastering en islamofobie. Ik zou een gastcollege geven aan tweehonderd studenten, een cursus mediacultuur en samenleving aan de Engelse bacheloropleiding sociologie. Ik liet de cartoons aan de studenten zien, in de wetenschap dat er ten minste een paar moslimstudenten in de klas zaten. Ik waarschuwde hen dat, hoewel ze zich misschien beledigd voelen, er een veel bredere historische context bestaat als het gaat over het afbeelden van de Profeet. Dit moet hun aandacht hebben, in plaats van meteen verontwaardigd te reageren. Kortom, er is geen monolithische islamitische cultuur.

We zijn twintig jaar verder en ik wil hetzelfde doen met de historische afbeelding van de Profeet die deze docent op de Hamline Universiteit toonde. Nu kent Minnesota een grote en ook mondige moslimgemeenschap, maar de ophef is grotendeels te wijten aan het gebrek aan leiderschap van het universiteitsbestuur en een angst die grenst aan paranoia. Tijdelijke contracten voor academici, vooral voor vrouwen en niet-witte mensen, dragen bij aan een onveilige werksfeer. In dit geval verlengde de universiteit zonder overleg het contract van de docent niet.

Was het doel om angst voor en haat tegen moslims te zaaien? Of wilde de docent een intellectueel debat?

Islamofobie is de laatste jaren een belangrijk aandachtspunt, als het gaat over academische vrijheid. Er zijn hoogleraren beschuldigd van moslimhaat, omdat zij les gaven over of kritiek hadden op de islam. Je kunt legitieme kritiek hebben op het islamitische geloof en op geloofspraktijken.

Maar islamofobie – irrationele angst voor en haat tegen moslims – is iets heel anders. Als dat zich voordoet, moet een universiteit zowel de klagers als de aangeklaagde medewerker ondervragen. De instelling moet islam- en islamofobie-experts raadplegen. Was het doel om angst voor en haat tegen moslims te zaaien? Of wilde de docent een intellectueel debat? Maar deze vragen zijn door de Hamline Universiteit niet gesteld.

Universiteiten moeten academische onafhankelijkheid garanderen om academici tegen overheidscensuur en repercussies te beschermen. Dit betekent dat men moeilijke of onpopulaire meningen op een hoffelijke en academische manier moeten kunnen uiten. Als universiteiten medewerkers ontslaan vanwege het uiten van impopulaire of verwerpelijke meningen, schenden zij de academische vrijheid. Deze praktijk kan academici ervan weerhouden zich uit te spreken, uit angst voor repercussies.

Hoewel islamofobie op universiteiten een terechte zorg is, kan de manier waarop zij reageren op aanklachten juist meer islamofobie creëren. Om polarisatie en wantrouwen tot een minimum te beperken, moeten universiteiten inclusie, tolerantie en een open discussie bevorderen, en beschuldigingen van moslimhaat onpartijdig beoordelen.

Groeiende spanningen rond noodopvang asielopvang in diverse gemeenten

0

De Doetinchemse burgemeester Mark Boumans gaat verhaal halen bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). In de noodopvang van zijn stad zitten al vijf maanden asielzoekers, die nog niet eens een eerste gesprek hebben gehad bij deze dienst. Ook in andere gemeenten zijn er spanningen rond de asielopvang.

Asielzoekers in Doetinchem zien via hun mobiele telefoon dat de opvang elders veel beter geregeld is. Daarom protesteerden ze zondag tegen hun situatie en overwegen ze opnieuw in verzet te komen. De burgemeester deelt hun zorgen.

De foto die Vincent Jannink voor het ANP maakte van de schrijnende leefomstandigheden van asielzoekers in Ter Apel, won dinsdag de prijs voor Nieuwsfoto van het Jaar. De jury spreekt van ‘een zeer indringend en beklijvend beeld van asielzoekers’.

Twee Zeeuwen kregen intussen van commissaris van de koning Han Polman een compliment voor hun inzet voor asielzoekers. Jannie van Belzen uit Arnemuiden zette zich in voor Oekraïeners. Terneuzenaar Jilly van den Ameele is al meer dan dertig jaar actief voor Vluchtelingenwerk. Hij studeerde ooit rechten en staat asielzoekers bij met juridisch advies.

Spanningen

Niet alleen asielzoekers, ook de lokale bevolking ziet de crisisopvang als een uitdagingen. Horst aan de Maas in Limburg gaat 77 asielzoekers met voorrang aan een sociale huurwoning helpen. Tegenstanders van dit besluit voeren aan dat hierdoor Horstenaren die soms al acht jaar op een wachtlijst staan, gepasseerd worden.

In Kampen en Dronten neemt het aantal klachten over winkeldiefstal door asielzoekers zo snel toe, dat die gemeenten zich gedwongen voelen actie te ondernemen. ‘Afgelopen zomer kwam daar een zedenincident in het park bovenop’, vertelt burgemeester Sander de Rouwe van Kampen. ‘Dat is een open zenuw. En daar komen we met maatregelen voor.’ Hij benadrukt dat het slechts om een kleine groep gaat. Het Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA) moet streng zijn, vindt hij.

In het Brabantse Moerdijk liepen de spanningen nog hoger op, nadat die gemeente bekend maakte 75 asielzoekers in een sporthal te gaan opvangen. Wethouder Pauline Joosten ontvang naar aanleiding daarvan bedreigingen. De gemeente heeft besloten geen aangifte te doen.

Australisch cricketteam boycot Afghanistan vanwege vrouwenonderdrukking Taliban

0
Australië weigert tegen het Afghaans cricketteam te spelen vanwege de restricties die het Talibanregime opwerpt voor vrouwen en meisjes in Afghanistan. De Afghaanse cricketbond noemt de beslissing ’triest’, maar de Australische regering verdedigt de beslissing.
Donderdag maakte de bond Cricket Australia bekend dat het Australisch team niet aanwezig zal zijn tijdens het toernooi in Dubai dat in maart zou plaatsvinden. De reden is dat de Taliban afgelopen november bekend maakte dat vrouwen en meisjes geen toegang meer krijgen tot onderwijs, werk en sport. Cricket Australia schrijft in een statement dat ze de deelname van vrouwen en mannen aan sport over heel de wereld steunt. De bond wil met de Afghaans cricketbond blijven onderhandelen om de situatie van vrouwen in Afghanistan te verbeteren.
De Afghaanse cricketbond noemt de beslissing ’triest’ en ‘enorm teleurstellend’. ‘Door politieke belangen prioriteit te geven boven de principes van eerlijk spel en een sportieve houding, ondermijnt Cricket Australia de integriteit van het spel en schaadt het de relatie tussen de twee naties’, stelt de verklaring van de Afghaanse bond.
De Afghaanse sterspeler Rashid Khan twittert ‘heel erg teleurgesteld’ te zijn en schrijft dat hij twijfelt over deelname aan de Big Bash League, een Australisch crickettoernooi. Volgens Khan benadeelt deze boycot het Afghaans team, dat graag vooruitgang wil boeken in het internationaal spel.
De Australische minister van Sport Anika Wells gaf aan de boycot te steunen omdat ze de vrouwenonderdrukking in Afghanistan ‘onacceptabel‘ vindt. Ook sommige Afghanen steunen de beslissing van Australië: de voormalig Afghaanse parlementariër Mariam Solaimankhil bedankt Australië in een tweet en verwijst naar de impact van de boycot van het Zuid Afrikaans cricketteam gedurende het apartheidsregime in dat land.
Habib Khan, oprichter van Afghan Peace Watch, hoopt dat andere landen ook het Afghaanse team zullen boycotten: ‘De Taliban heeft cricket en cricketspelers in Afghanistan gebruikt om hun imago op te poetsen en hun misdaden goed te praten.’

Marokko en Spanje rollen terreurcel IS op

0

Met een gezamenlijke veiligheidsoperatie hebben veiligheidstroepen uit Marokko en Spanje een cel van terreurbeweging IS opgerold, die in beide landen actief was. Dit bericht Morocco World News.

Het gaat om een cel van drie personen. De politie pakte een van de IS-terroristen op in Marokko, in de provincie Chtouka Ait Baha in de regio Souss-Massa, en de andere twee in de Spaanse stad Almeria.

Volgens het Marokkaanse Centraal Bureau voor Gerechtelijk Onderzoek hadden de gearresteerden trouw gezworen aan de terreurorganisatie IS en waren ze bezig met het verspreiden van propaganda, met als doel om nieuwe strijders te rekruteren.

De verdachten konden zich naar verluidt niet aansluiten bij IS-strijders in de Sahel-regio en wilden daarom in andere regio’s terroristische operaties voorbereiden. Wel hadden ze contact met strijders in de Sahel.

Veiligheidstroepen namen voor nader onderzoek apparatuur en digitale media in beslag. Ook legden ze beslag op een bivakmuts, een scherp metalen voorwerp en manuscripten met IS-propaganda.

Nieuwe Israëlische regering extremer. ‘Maar Israël schendt al heel lang Palestijnse rechten’

0

Israël heeft een nieuwe regering. Niet alleen werd de omstreden Likoed-leider Benjamin Netanyahu weer premier, zijn conservatieve kabinet leunt ook partijen die een ultra-rechtse politiek voorstaan. Wat betekent dit voor de Palestijnen?

Vooral Itamar Ben-Gvir van de extremistisch-Joodse partij Otzma Yehudit is omstreden. Hij verdedigde als advocaat Joodse terroristen en beschouwt Israëlische militairen die Palestijnen vermoorden als helden, die nooit voor de rechter verschijnen mogen.

Zal het Nederlandse buitenlandse beleid veranderen, nu Israël door hardliners wordt geregeerd? De Kanttekening ging hierover in gesprek met de Palestijns-Nederlandse wetenschapper Dina Zbeidy, docent sociale wetenschappen aan de Hogeschool Leiden, en historicus Peter Malcontent, universitair docent Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht.

Wat betekent deze nieuwe regering voor de Palestijnen? In hoeverre is dit een verslechtering?

Zbeidy: ‘Voor de Palestijnen is het minder belangrijk hoe de Israëlische regering eruitziet, dan wat er on the ground gebeurt. De situatie voor hen was al verschrikkelijk, dat blijft doorgaan. De bezetting van de Palestijnse gebieden, de checkpoints, de blokkade van Gaza. Het wordt er zeker niet beter op.

Voor gewone Palestijnen verandert er vooralsnog weinig. Maar voor Palestijnen in Israël – door Israël Arabische Israëliërs genoemd – heeft het meer directe gevolgen. De nieuwe regering wil discriminerende wetten invoeren, die negatief voor hen uitpakken. Eerder was er al de Nakba-wet, die Arabische scholen straft als zij in hun geschiedenislessen het woord ‘Nakba’ gebruiken (de Nakba is de etnische zuivering van de Palestijnen in 1948, red.). Ook is niet zo heel lang geleden het Arabisch gedegradeerd van officiële taal naar minderheidstaal. Officiële instituties hoeven niet langer alles in het Arabisch te vertalen. Dat is discriminerend.

De retoriek van de nieuwe regering is extremistisch, maar we moeten dit tegelijkertijd ook nuanceren. In de jaren vijftig en zestig gebruikten Israëlische staatslieden ook negatieve retoriek over de Palestijnen. Nieuw is echter de openlijke anti-LGBT retoriek. Dat komt voor veel mensen als een schok.’

Malcontent: ‘De nieuwe regering is een behoorlijke verslechtering voor de Palestijnen, denk ik. Dat leidt tot een extremere houding ten aanzien van het Palestijnse vraagstuk. Er zitten twee ultra-conservatieven in het kabinet: Bezalel Smotrich van de Religieus-Zionistische Partij en Itamar Ben-Gvir van Otzma Yehudit. Die laatste is als minister van Nationale Veiligheid de baas van Israëlische politie, ook in de Palestijnse gebieden om de Israëlische nederzettingen te beschermen.

‘Extremisten houden het kabinet in een wurggreep, Netanyahu heeft hen nodig’

Ben-Gvir is een superpopulist, die provoceert om de aandacht op zich gevestigd te krijgen, en wil leveren aan zijn achterban. Zijn bezoek aan de Tempelberg is zo’n provocatie. Hij gaat voor de actie, ongeacht de consequenties die daar mogelijk op kunnen volgen. In het verleden bracht het veel ellende toen Israëlische ministers dat deden (het bezoek van premier Ariel Sharon aan de Tempelberg in 2000 leidde tot de Tweede Intifada, red.).

De standpunten van de extremisten in de nieuwe Israëlische regering zijn hard. Ze willen geen Palestijnen in Israël meer, en de Westbank annexeren. Ze houden het kabinet in een wurggreep, want Netanyahu heeft hen nodig. Andere partijen willen niet met hem regeren, vanwege het corruptieonderzoek dat tegen hem loopt.’

Is deze extreemrechtse regering eigenlijk geen blessing in disguise, omdat nu steeds meer mensen in Europa en het Verenigde Staten zien hoe fout de bezettingspolitiek is?

Zbeidy: ‘Als ze hiervoor nog niet zagen hoe fout de bezetting is, is dat een groot probleem. Israël schendt al veel langer Palestijnse mensenrechten. Dat ze in Europa en de Verenigde Staten nu pas geschokt reageren, komt door de verschuivende Overton Window. Wat vroeger gold als rechts, noemen we tegenwoordig gematigd. Israël was al heel radicaal, maar nu Israëlische ministers openlijk extremistisch zijn worden ze in het Westen wakker.

Daarnaast moeten we ons niet blindstaren op retoriek. Dat Israël in de laatste Gaza-oorlog meer dan veertienhonderd Palestijnen vermoordde vind ik veel kwalijker. Israël schendt al vijfenzeventig jaar de mensenrechten van Palestijnen. Ik vind het niet schokkend dat in deze context de extremisten sterker worden. Zij worden gesterkt door de sterke wij-zij-tegenstelling. En Israël weet ook heel lang dat het straffeloos zijn gang kan gaan.’

Malcontent: ‘Ja, het kan zo uitpakken, dat westerse landen zich kritischer zullen gaan opstellen straks tegenover Israël vanwege deze extremistische regering. Maar dat is toch koffiedik kijken. De Europese Unie en de VS waren verontwaardigd toen Ben-Gvir de Tempelberg bezocht, maar ze verbonden er geen consequenties aan. Misschien doen ze dat wel als Israël het heel bont maakt. Bij een explosie van geweld bijvoorbeeld, waarbij het voor de EU en de VS duidelijk is dat Israël hier verantwoordelijkheid voor draagt. De publieke opinie in het Westen is de afgelopen tien jaar meer anti-Israël geworden. Daar moeten regeringen meer rekening mee gaan houden.’

‘Dat Israël in Gaza meer dan veertienhonderd Palestijnen vermoordde is kwalijker dan de retoriek van deze regering’

Welk effect hadden de rapporten van Human Rights Watch en Amnesty International van 2021 en 2022 – Israël maakt zich schuldig aan apartheid – op het Nederlandse beleid? Is dat kritischer geworden?

Malcontent: ‘Ik denk dat die rapporten niet zo veel invloed gehad hebben. Maar ze houden de Tweede Kamer wel scherp. De Nederlandse regering is vorig jaar wel een beetje kritischer geworden. Denk aan het bezoek van minister van Buitenlandse Zaken Wopke Hoekstra aan de Palestijnse mensenrechtenorganisatie Al Haq, waar Israël zich boos over maakte.

Maar in het algemeen blijft de Nederlandse opstelling hetzelfde en wordt de status quo gehandhaafd. Dat is ook het beleid van de EU. De Palestijnse Autoriteit krijgt geld van Europa. Af en toe komt er kritiek op de Palestijnen, dat ze het geld wel goed moeten besteden, en af en toe is er kritiek op Israël. Maar het blijft bij woorden. Er volgen nooit daden. De EU en ook Nederland steunen met de mond de tweestatenoplossing, maar die oplossing is in de praktijk nog ver weg. ‘

Zbeidy: ‘De rapporten van HRW en Amnesty hebben weinig invloed op het Nederlandse buitenlandse beleid, vrees ik. Maar deze rapporten hebben zeker hun nut gehad, ook voor Nederland. Want het is nu acceptabeler geworden als je apartheid en Israël in één adem noemt. Activisten deden dit al langer, maar HRW en Amnesty onderbouwen deze vergelijking ook juridisch. Dit helpt ook, bijvoorbeeld via het Internationaal Strafhof (ICC) in Den Haag, om juridische stappen tegen Israël te nemen.’

Wat kunnen activisten, mensenrechtenorganisaties, journalisten en academici doen om het Nederlandse beleid te beïnvloeden?

Malcontent: ‘Ik denk dat ze vooral hun werk moeten blijven voortzetten. De gouden tijden van de massademonstraties, denk aan de protesten in de jaren zeventig en tachtig tegen de kruisraketten, zijn voorbij. De oorlog in Oekraïne en ook Black Lives Matter brachten weinig demonstranten op de been. In deze tijd hebben rapporten van ngo’s, kritische berichtgeving in de media, en wat er op social media wordt gezegd veel meer effect. Je zag in 2021, tijdens de Gaza-oorlog van dat jaar, dat heel veel Nederlandse jongeren felle kritiek leverden op Israël via social media. Je ziet dat de standpunten verschuiven. De publieke opinie verandert.

Belangrijk is ook dat het beleid van deze Israëlische regering, maar ook van eerdere regeringen, een garantie is voor crises. En die crises dragen bij aan een veranderende stemming. En dat heeft uiteindelijk ook gevolgen voor het Nederlandse beleid.’

‘Palestijnen mogen niet boos zijn, niet schreeuwen’

Zbeidy: ‘Ik pleit er altijd voor om Israël in een mondiale context te zien. De regering Netanyahu past in een ontwikkeling waarin extreemrechts steeds sterker wordt. Denk aan Donald Trump in de VS, Jair Bolsonaro in Brazilië, Viktor Orban in Hongarije. En je moet ook naar de internationale wapenhandel kijken, en dat westerse landen hun macht misbruiken om de wereldwijde ongelijkheid in stand te houden. Het is een mondiale strijd tegen onderdrukking, tegen uitbuiting. Het Westen is medeplichtig aan de bezetting van Palestina door het beleid ten aanzien van Israël niet te wijzigen.

Het is daarnaast heel jammer dat de Palestijnen de sympathiekaart moeten voorleggen: ‘Wij zijn ook slachtoffer.’ Ze mogen niet boos zijn, niet schreeuwen, want dan zijn ze geen slachtoffer meer. In deze benadering zit een racistische ondertoon. Palestijnen zijn ‘de ander’. Daarom krijgen ze van het Westen niet dezelfde sympathie als bijvoorbeeld de Oekraïners. Oekraïners die tegen de Russen vechten worden door westerse media als helden beschreven, Palestijnse vrijheidsstrijders zijn daarentegen ‘terroristen’.’

 

 

 

Britse islamitische minister tegengehouden bij Al Aqsa Moskee

0

Tariq Ahmad, de Britse minister voor het Midden Oosten, mocht woensdag in Jeruzalem de Al Aqsa-moskee niet in. Hij moest dertig minuten wachten voordat Israëlische veiligheidstroepen hem toegang tot het complex verleenden.

De zogenoemde Waqf-raad, het door Jordanië geleide orgaan dat de Tempelberg beheert, noemt het tegenhouden van Ahmad bij ‘onacceptabel’. ‘Of hij nu kwam als minister of als moslim, hij had niet mogen worden tegengehouden.’

Ahmad bagatelliseerde het incident later en vertelde de BBC dat het oponthoud het gevolg was van ‘veiligheidscontroles, wat ze ook moesten doen’. De Israëlische politie en het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken willen geen commentaar geven op de kwestie.

Joden zien de Tempelberg als de historische locatie van de twee Joodse tempels. Het is daarmee de heiligste plek in het jodendom. Volgens de islam is dit eveneens de plek waar de profeet Mohammed met het paard Buraq zijn reis naar de hemel begon. Dat maakt Jeruzalem na Mekka en Medina de heiligste stad voor moslims.

De spanningen rond de Al Aqsa-moskee liepen onlangs weer op, mede vanwege het bezoek van de nieuwe, extreemrechtse minister van Nationale Veiligheid Itamar Ben-Gvir aan de Tempelberg. Moslims zien dit als een grove provocatie en ook het Israëlische opperrabbinaat keurt de actie af.

Riffijnen vieren eigen identiteit tijdens Amazigh-nieuwjaar

0

Vandaag is het Amazigh-nieuwjaar. Voor steeds meer Marokkaanse Nederlanders uit de regio van het Rifgebergte een belangrijke feestdag.

Voor het volk van de Imazighen begint 13 januari het jaar Yennayer 2973. Beginpunt van deze jaartelling is de overwinning van Amazigh-koning Chichong op de Egyptische farao Ramses lll in 950 v.Chr. Imazighen zijn de oorspronkelijke inwoners van Noord-Afrika. Ze wonen verspreid over een gebied dat zich uitstrekt van Marokko tot Egypte en op de Canarische eilanden.

Imazighen – mannelijk enkelvoud is Amazigh en vrouwelijk enkelvoud Tamazight – zijn beter bekend als Berbers maar geven zelf doorgaans de voorkeur aan Imazighen dat ‘het vrije volk’ betekent. Hun taal Tamazight is sinds 2011 een officiële taal in Marokko.

Sinds de jaren negentig groeit het bewustzijn van de Amazigh-achtergrond onder Riffijnse Nederlanders. Initiatieven als de uitgave van de Berberbibliotheek, een boekenreeks van klassiekers uit Amazigh-landen, ontstonden, plus een jaarlijks muziekfestival ter gelegenheid van Amazigh-nieuwjaar. Hoe kijken Nederlandse Imazighen aan tegen dit culturele erfgoed? En vieren ze vandaag nieuwjaar?

Mustapha Barbouch (37) ondernemer, geboren in Marokko en sinds 2004 woonachtig in Nederland.

‘Ik ben maatschappelijk betrokken in de Schilderswijk’, vertelt hij, samen met een jongerenorganisatie organiseert hij jaarlijks het Haagse Amazigh Festival. ‘Toen ik bij mijn ouders in Marokko woonde heb ik nooit Amazigh-nieuwjaar gevierd. Zij waren zich destijds niet bewust van onze eigen cultuur.’

Hij ging daarom op zoek naar zijn identiteit. ‘Om het bewustzijn van mijn eigen kinderen te vergroten, vier ik jaarlijks op de avond van twaalf op dertien januari kleinschalig het Amazigh-nieuwjaar. Dan eten wij couscous en bestel ik taart met een afbeelding van onze jaartelling. Gezamenlijk eten zorgt voor verbinding.’

Barbouch vindt dat er te weinig Nederlandstalige boeken zijn over de Amazigh-geschiedenis. Hij wil dat hier meer aandacht voor komt. ‘Door jaarlijks het Amazigh Festival te organiseren probeer ik deze oude cultuur een plek te geven in de Nederlandse samenleving.’

‘Als wij niet in onze taal schrijven, zingen en dansen, zal die uitsterven’

Mimoun Essahraoui (53), geboren en getogen in Marokko, woont al 27 jaar in Nederland.

Hij woont samen met zijn Nederlandse vrouw en twee kinderen in Amersfoort. ‘Ik heb in Marokko geschiedenis gestudeerd en ben een Amazigh-dichter. Ook heb ik twee boeken geschreven waarvan één tweetalig is uitgebracht, in het Tamazight en in het Nederlands. Als wij niet in onze taal schrijven, zingen en dansen, zal die uitsterven.’

Hij tuigt de kerstboom pas af op 13 januari, om zo het nieuwe Amazigh-jaar welkom te heten. ‘Tijdens de jaarwisseling kook ik tajine met groente voor mijn gezin. Ook eten wij lekkere nootjes, zoals walnoten en amandelen. Dat is het moment dat ik mij bewust word van het feit dat ik onderdeel uitmaak van één van de oudste volkeren van deze wereld. Als je je bewust bent van je eigen identiteit, dan sta je sterk en kun je makkelijk in de Nederlandse samenleving integreren.’

Karim Amghar (34) is docent, programmamaker en televisiepresentator.

Hij werd  geboren in Rotterdam en groeide op in Bleiswijk. Hij is getrouwd en heeft twee dochters en een zoon. ‘In het verleden vierde ik geen Amazigh-nieuwjaar. Ik heb het vanuit huis niet meegekregen. Mijn ouders komen uit Tazourakht in het noorden van Marokko en zijn nooit naar school geweest. Ze waren zich niet bewust van hun Amazigh-wortels en stonden meer in overlevingsstand.’

Amghar ging pas later actief op zoek naar zijn roots. ‘Toen ontdekte ik het Amazigh-nieuwjaar. Ik geef het jaarlijks, tijdens mijn colleges burgerschap, een prominente plek, zodat studenten deze viering ook kennen.’

Amazigh-nieuwjaar brengt Amghar in contact met zijn identiteit, vertelt hij. ‘Op die dag heb ik het er met mijn dochters over. Er is dan taart en traditioneel Amazigh-eten: couscous met kaneel en poedersuiker, met een mix van dadels en noten. Dit maken mijn moeder en schoonmoeder altijd. Voor iedereen is identiteit belangrijk, of je het nou wilt of niet. Het is een stukje dat onderdeel is van de grote puzzel van je leven.’

Fatima Zohra Buurman (53) songwriter, woont in de Haagse Schilderswijk met haar twee katten.

‘Ik heb een Nederlandse moeder en een Riffijnse Amazigh-vader. Omdat ik het grootste deel van mijn leven ben opgeroeid bij mijn moeder ben ik zeer geïnteresseerd in mijn Amazigh-roots. Amazigh-nieuwjaar maakt mij bewust van het feit dat de jaartelling relatief is. De Imazighen zijn gaan tellen vanaf het moment dat zij de farao’s verslagen hebben.’

Haar Amazigh-wortels beschrijft ze als een gevoel dat ze met zich meedraagt. ‘Het gevoel van de vrije mens die verbinding heeft met de aarde en de kosmos.’  ‘Ik heb enkele nummers geschreven waarin de izran (tweeregelig mondeling gedicht uit Noord-Marokko, red.) een grote rol speelt. Ik haal mijn inspiratie uit de izran-traditie, om verhalen te kunnen vertellen. De Amazigh-cultuur is een vertelcultuur.’

Fatima gaat samen met haar vriendinnen nieuwjaar vieren op het Amazigh Festival in Den Haag, vertelt ze. ‘Ik vind het belangrijk om dit ieder jaar te vieren, omdat ik bang ben dat de cultuur anders verloren gaat.’

Oostenrijkse islamitische academicus Farid Hafez vrijgesproken van terrorisme

0

De Oostenrijkse rechter heeft de ‘terreurvervolging’ van de academicus Farid Hafez na twee jaar gestaakt vanwege een ‘gebrek aan bewijs’. Dat meldt de nieuwssite Middle East Eye.

‘Na 791 dagen van legale vervolging, getraumatiseerde kinderen, slaapgebrek, gesloten bankrekeningen en middelen, een vlucht naar de Verenigde Staten, heeft het Hooggerechtshof besloten dat ik onder valse voorwendselen ben vervolgd’, zegt de politicoloog op Twitter.

De voormalige hoogleraar van de Universiteit van Salzburg was het slachtoffer van de zogenoemde ‘Operatie Luxor’ gericht tegen zestig moslimactivisten en academici in november 2020, die van ‘terreur’ werden verdacht.

Ook huize Hafez werd binnengevallen en hield de politie de professor en zijn familie onder schot. Volgens het huiszoekingsbevel is hij verdacht van een samenzwering tegen het Sisi-regime in Egypte.

De Oostenrijkse politie ondervroeg Hafez ook om zijn standpunten over ‘islamofobie en de islam in Oostenrijk’, naast vragen over de hobby’s van zijn familie en hun gedrag, aldus Hafez.

Op Al Jazeera vertelt Hafez ‘gerustgesteld’ te zijn, omdat de vrijspraak hem heeft ‘verlost van een leven in onzekerheid’. ‘Ik had nooit verwacht dat ik echt een rechtszaak aan me broek zou kunnen krijgen’, zegt hij gedesillusioneerd. ‘Ik kan nog steeds niet geloven dat zo’n politie-inval echt heeft plaatsgevonden.’

Hafez werkt nu als hoogleraar aan de Williams College in de VS en staat bekend om zijn jaarlijkse rapport Islamofobie in Europa. Hij is ook één van de oprichters van de Oostenrijkse Moslim Vereniging voor Jongeren.

Michelle Yeoh claimt spreektijd bij Golden Globes, Aziatisch-Amerikaanse vrouwen blij

0

Aziatisch-Amerikaanse vrouwen zijn blij dat Michelle Yeoh, die dinsdag een Golden Globe won voor beste actrice, opkomt voor hun rechten. Terwijl ze nog met haar speech bezig was, begon de afsluitende muziek al te spelen, een hint dat ze van het podium af moest gaan. ‘Shut up, please’, reageerde Yeoh.

De actrice, bekend van de film Crouching Tiger, Hidden Dragon en de serie Star Trek: Discovery, liet zich niet wegjagen. ‘Ik kan je een pak slagen geven, oké. Ik ben bloedserieus’, zei ze, met een knipoog naar de genoemde film, waarin haar karakter martial arts beoefent. NBC News meldt dat haar reactie op sociale media viral ging en veel betekent voor Aziatisch-Amerikaanse vrouwen.

Zo vertelt Caroline Jeon, een 26-jarige Koreaans-Amerikaanse uit New York, dat oudere witte acteurs regelmatig ook blijven doorpraten als de muziek al begint te spelen. Ze vond de actie van Yeoh daarom verfrissend. ‘Dat ze zelfverzekerd maar ook speels is… het is geruststellend, bemoedigend en vooral bevestigend voor mij om dat te zien.’

Ook Catherine Ceniza Choy, auteur van het boek Asian American Histories of the United States, reageert positief: ‘We zien Michelle Yeoh ruimte innemen en erop staan haar stem te laten horen.’ Volgens haar hebben Aziatisch-Amerikaanse vrouwen met negatieve stereotyperingen en verwachtingen te maken, waardoor ze zich vaak klein maken. Dat Yeoh hiertegen in opstand kwam had impact.

Volgens wetenschapper Nadia Kim weet Yeoh met haar humor mensen te bereiken, die anders meer gereserveerd staan tegenover een Aziatische vrouw die haar mond opendoet.

Duits rapport: ‘Racisme is een bedreiging voor de democratie’

0

Racistisch geweld en ook ‘structureel alledaags racisme’ bedreigen de democratie in Duitsland. Dat stelt een nieuw rapport. De eerste Duitse anti-racisme coördinator, Reem Alabali-Radovan, roept op tot actie na ‘de jarenlange ontkenning’ van het racismeprobleem. Dat meldt de nieuwssite Deutsche Welle

‘Racisme is niet iets abstracts, maar een pijnlijke realiteit voor velen in onze maatschappij’, zegt Alabali-Radovan bij de eerste uitgave van de antiracisme monitor van Duitsland. Hij voegt daaraan toe dat het een ‘een aanslag vormt op de menselijke waardigheid die gewaarborgd is in de grondwet’.

Alabali-Radovan legt de nadruk op ‘meer steun’ en ‘erkenning’ van de slachtoffers van alledaags en structureel racisme, na jaren van ‘wegkijken’.

Hoewel er op reguliere basis rapporten verschijnen vanuit de Commissie voor Migratie, Vluchtelingen en Integratie, moet dit nieuwe rapport naar eigen zeggen ‘de gaten opvullen’ die de traditionele studies laten liggen over racisme in Duitsland. Er is een nieuwe definitie van racisme gebruikt: ‘Alle overtuigingen en praktijken die gebaseerd zijn op systemische devaluatie, uitsluiting en achterstelling van bepaalde groepen in de maatschappij, voor wie biologische, cultureel onveranderlijke en verondersteld inferieure karaktereigenschappen en gedragingen worden toegedicht.’

Ook is er een enquête uitgevoerd onder 5000 respondenten, waaruit blijkt dat meer dan 90 procent van de Duitsers vindt dat het land een racismeprobleem heeft. Ruim 20 procent zegt hier zelf ook de impact van de ondervinden.