11.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 364

VK: Labour-kandidaat uitgemaakt voor ‘verrader van moslims’ en ‘zionist’

0

Labour-kandidaat Mete Coban ligt onder vuur omdat hij steun krijgt van Joodse partijleden. Tegenstanders zeggen dat Coban, die is geboren in het islamitische Noord-Cyprus, moslims verraadt en een zionist is.

Coban (30) strijdt tegen zijn partijgenoten om de Labour-kandidaat te worden voor een Londens kiesdistrict bij de komende parlementsverkiezingen. Maar omdat hij gesteund wordt door Jewish Labour, de Joodse arbeidersbeweging binnen Labour, is hij omstreden bij radicaal-linkse Labour-aanhangers en moslims.

In een anoniem bericht, dat naar andere Labour-leden is verstuurd, wordt Coban voor ‘sell-out muslim’ uitgemaakt, die moslims verraadt, ‘zionist’ en een ‘aanhanger van apartheid, racisme en baby-moordenaars’.

De anonieme briefschrijver stelt dat Conan wordt gesteund door Labour-leider Keir Starmer, die de radicaal-linkse Labour-leider Jeremy Corbyn heeft vervangen. Corbyn geniet onder radicaal-linkse en islamitische Labour-leden nog steeds veel steun, onder meer vanwege zijn kritiek op Israël.

Andere Labour-leden zijn boos over de anonieme aantijgingen. Salman Shaikh, een voormalig VN-diplomaat, die ook kandidaat is voor Labour, rept van ‘verachtelijk antisemitisme’ en roep alle Labour-kandidaten op hetzelfde te doen.

Joe Powell, een andere kandidaat, voegt toe: ‘Voor antisemitisme en islamofobie is geen plaats in de Britse politiek. Ik walg ervan dat een anoniem account een racistische e-mail heeft gestuurd naar enkele Labour-leden in Kensington om een andere kandidaat zwart te maken.’

JOVD: VVD-fractie bekent kleur over asielzoekers op verkeerde moment

0

De JOVD, de jongerenorganisatie gelieerd aan de VVD, vindt dat de VVD-fractie op het verkeerde moment op haar strepen is gaan staan in de asielkwestie. JOVD-voorzitter Michiel Suijker: ‘De VVD pleit nu voor een instroombeperking over de rug van vluchtelingen die in de kou liggen. Dat is een politiek zwaktebod.’

De VVD-fractie hekelt de asielwet van VVD-staatssecretaris Eric van der Burg, die ervoor moet ervoor zorgen dat het Rijk gemeenten kan dwingen om asielzoekers op te vangen zodat overbelaste gemeenten worden ontlast. In plaats daarvan wil de VVD-fractie dat het kabinet met concrete plannen komt om de instroom van asielzoekers te beperken.

Maar in tijden van crisis, terwijl Ter Apel overstroomt met asielzoekers, kan het niet zo zijn dat gemeenten de hakken in het zand zetten, aldus JOVD-voorzitter Suijker. Hij pleit voor een middenweg: dat de VVD instemt met de asielwet van Van der Burg én dat er strengere eisen worden gesteld aan de instroom van asielzoekers.

Op het JOVD-standpunt is veel kritiek. Twitteraars vergelijken het JOVD-standpunt met dat van GroenLinks en D66. Laurys Bennink, fractievoorzitter van de VVD in Neder-Betuwe en persoonlijk medewerker van een VVD-Kamerlid, zegt: ‘Ik hoop dat de VVD-fractie haar rug recht blijft houden. En dat raadsleden eigen keuzes kunnen blijven maken.’

Ook sommige JOVD-leden hebben kritiek. ‘Hier slaat de JOVD volledig de plank mis’, twittert Bradley van der Hoeven, tevens VVD-wijkraadslid in Rotterdam. ‘Dit probleem begint met een te grote instroom die maar nooit wordt beperkt. Dat moet nu maar eens veranderen! Minder instroom is een must!! Hou vol, VVD!’

Premier Mark Rutte gaat vandaag langs bij de VVD-fractie, in de hoop zo de impasse te kunnen doorbreken.

Tatreez: achter dit Palestijnse borduurwerk gaat flink wat verzet schuil

0

Het traditionele Palestijnse borduurwerk tatreez is al meer dan drieduizend jaar oud. Het werd vanaf 1948 een politiek symbool van de Palestijnse identiteit en, vanaf de Intifada, een instrument van verzet. Tatreez is daarnaast een verbindend element voor de Palestijnse diaspora, die de Palestijnse cultuur en tradities levend wil houden.

‘Tatreez is mijn vreedzame manier van verzet’, vertelt fotograaf en kunstenaar Fatima Abbadi (44), die workshops Palestijnse borduurtechnieken geeft in haar woonplaats Capelle aan den IJssel.

In de media is er veel desinformatie over het Israëlisch-Palestijnse conflict, zegt ze. ‘Zelf werk ik veelal met informatie uit het verleden. De kunst van tatreez weerlegt moeiteloos deze onjuiste informatie aan de hand van oude foto’s, geschiedenisboeken en getuigenissen van historici. ’ Op die foto’s zijn de vrouwen die tatreez dragen te zien in dorpen die volgens zionisten ‘nooit bestaan hebben’ of ‘waar Palestijnen nooit gewoond hebben’.  Die verhaallijn wordt onderuit gehaald op het moment dat je in de geschiedenis gaat graven op zoek naar geborduurde jurken.

Historisch gezien weerspiegelde de Palestijnse geborduurde jurk, de thobe, het verhaal van de drager. Uit de jurk kon haar afkomst afgeleid worden, haar economische achtergrond, haar burgerlijke staat en nog veel meer. De gebruikte kleuren, patronen en symbolen (zoals vogels en planten) representeren de verschillende historische Palestijnse regio’s, levensfasen en persoonlijke elementen. Elke kruisstreek vertelt een verhaal.

Abbadi: ‘Tatreez is sterk verbonden met onze nationale cultuur en identiteit. De patronen verwijzen naar de verhalen van de Palestijnse vrouwen en hun omgeving. De cipres, bijvoorbeeld, is een emblematisch patroon. Afhankelijk van de regio waar je vandaan kwam, was deze boom lang, kort, smal of breed.’

Oorspronkelijk werd tatreez gemaakt en gedragen in rurale gebieden. Vanaf 1948 werd het traditionele Palestijnse borduurwerk in heel Palestina populair, en daarna ook onder de leden van de diaspora. De borduurtraditie wordt van generatie tot generatie doorgegeven.

Tatreez na 1948

Na de Nakba (Arabisch voor ‘Ramp’) van 1948, toen meer dan 750.000 Arabische Palestijnen uit Palestina werden verdreven, werd tatreez een politiek symbool. Het Palestijnse borduurwerk vertegenwoordigde, naast het persoonlijk verhaal van de drager, nu ook de identiteit van het hele Palestijnse collectief. Het borduurwerk op de thobes van de vrouwen, dat verwees naar locaties in Palestina, was de schakel met de dorpen waaruit ze waren verdreven. Het werd het bewijs dat ze er wél waren geweest.

Palestijnse vrouwen hielden het traditionele borduurwerk in leven in de vluchtelingenkampen in de regio. Het borduurwerk dat dorpelingen droegen was niet langer streekgebonden, maar werd een mengelmoes van patronen en stijlen uit verschillende delen van Palestina.

Abbadi: ‘De stijlen werden gemengd. Zo zag je een patroon uit Gaza met een boom uit Jaffa en elementen uit Ramallah. Vóór 1948 was dat ondenkbaar geweest. Dat gebeurt nu wel in de diaspora.’

‘Een ideaal middel voor de diaspora om bewustzijn te creëren over wat in Palestina gebeurt’

In vluchtelingenkampen begonnen vrouwen het handborduurwerk ook te verkopen om inkomsten te genereren. Het werd niet meer alleen voor persoonlijk gebruik gemaakt. De met de hand geverfde zijden draden, die gebruikt werden voor het oorspronkelijke borduurwerk, werden vervangen door katoenen draad. Volgens Joanna Barakat (41), kunstenares en curator van Instagrampagina ‘The Tatreez Circle’, werd tatreez in die tijd hét symbool van de Palestijnse identiteit.

‘Palestijnse kunstenaars lieten in hun kunstwerken dorpsvrouwen zien die geborduurde jurken droegen. Ze werden getransformeerd in symbolen van het moederland, met veerkracht en een diepgewortelde band met Palestina.’

Je ziet dit terug in het werk van de Palestijnse schilder Sliman Mansour (75), maar ook in de werken van kunstenaars van de jongere generaties, zoals bij de Gazaanse kunstenares Malak Mattar (22), vervolgt Barakat.

‘Palestijns borduurwerk is een ideaal hulpmiddel voor de diaspora, van kunstenaars tot ontwerpers, om bewustzijn te creëren over wat er gebeurt in Palestina. Door de Palestijnse culturele identiteit over te brengen, willen kunstenaars zoals ik het bewustzijn vergroten en racistische stereotypen en misvattingen (zoals ‘Palestijnen zijn terroristen, gewelddadig en onbetrouwbaar’ of ‘Er woonde amper iemand in Palestina voordat het Israël werd’, red.) over Palestina en Palestijnen bestrijden.’

Pas vanaf de Eerste Intifada (1987-1993, red.) wordt de tatreez ingezet als vorm van verzet. Het uithangen en tonen van Palestijnse vlaggen werd verboden door de Israëlische autoriteiten. In reactie daarop borduurden Palestijnse vrouwen vlaggen en andere Palestijnse symbolen op hun kleding.

Barakat: ‘Ze kochten draden in de afzonderlijke kleuren van de vlag apart, zodat Israëlische soldaten hen niet konden arresteren met een combinatie van rood, groen, zwart en wit borduurgaren. Het met de hand borduren van een jurk nam vele maanden in beslag. Het was een geheime en langzame soort van verzet.’

Ook het verspreiden van tatreez is een vorm van verzet, omdat het verhaal van de Palestijnen via de borduurkunst verteld kan worden. De Palestijnse diaspora is verspreid over alle hoeken van de wereld.

Verspreiding via social media heeft gezorgd voor een heropleving van Palestijns borduurwerk. Tegenwoordig maken ontwerpers uit Palestina en de diaspora – naast de traditionele, met de hand geborduurde jurken – tatreez dat met de hand geborduurd wordt op westerse kleding. Ook zijn er machinaal geborduurde moderne interpretaties van Palestijnse jurken. Zo wordt de traditionele kunstvorm – en daarmee de Palestijnse identiteit – uitgedragen en beschermd.

De Palestijnse identiteit

In december 2021 voegde UNESCO tatreez toe aan de lijst van immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid. Palestijnen beschouwen dit als een welkome vorm van erkenning. Kort ervoor was veel ophef over de Miss Universe-verkiezingen, die dat jaar in Israël werden georganiseerd. De deelneemsters droegen onder meer Palestijnse geborduurde jurken, die door de organisatie en de media ten onrechte als ‘Israëlische’ culturele elementen werden gelabeld.

Bij een etnische zuivering hoort ook het uitwissen van een cultuur, ziet Barakat. ‘In Israël verwijzen ze niet naar Palestijnen met het woord ‘Palestijnen’. In plaats daarvan gebruiken ze het algemene woord ‘Arabieren’, waarbij ze opzettelijk elke band van de Palestijnen met het land verwijderen. Net als het woord ‘Palestijn’ en het gebruik van de Palestijnse vlag bedreigt elke vorm van representatie of bewijs van bestaan ​​de geconstrueerde beweringen en het nationale verhaal van zionistische Israëliërs.’

‘De geschiedenis wordt herschreven. Ik wil aan mijn kinderen doorgeven wie mijn voorouders waren’

Barakat vindt het behoud van tatreez cruciaal tegen Israëls inspanningen om de Palestijnse cultuur uit te wissen en toe te eigenen. Ook voor Abbadi is dit een belangrijke drijfveer om de kunst van tatreez te blijven verspreiden.

‘De geschiedenis wordt herschreven. Ik heb kinderen. Ik wil aan ze doorgeven wie mijn voorouders waren. Het is mijn missie.’ Ze roept anderen op om via tatreez meer bewustzijn te creëren en het Palestijnse verhaal te vertellen.

‘Draag tatreez, geef workshops erover, organiseer tentoonstellingen, identificeer het als Palestijns, praat erover. En schrijf er ook vooral over, want dat wat geschreven is, blijft.’

‘Verdeeldheid binnen Ongehoord Nederland over gebruik n-woord’

0

Volgens de rechtse videomaker Shashi Roopram, die in het verleden samenwerkte met Ongehoord Nederland, heerst er verdeeldheid binnen ON over de veelbesproken uitzending waarin het ‘n-woord’ werd gebezigd.

In de gewraakte uitzending werden internetvideo’s getoond waarin zwarte mannen witte mannen slaan of schoppen. Presentator Raisa Blommestijn (foto) sprak van ‘blanken [die] in elkaar worden geslagen door n*g*rs’.

Het ON-bestuur was daar niet blij mee, zegt Roopram tegen de website NieuwRechts. Maar als het bestuur actie zou ondernemen tegen de populaire Blommestijn, ‘zouden ze verzet krijgen vanuit de achterban. Het bestuur kan haar niet meer beteugelen’.

Ook binnen de redactie heerst verdeeldheid over het gebruik van het ‘n-woord’ door Blommestijn, zegt Roopram. ‘Enerzijds heb je de extremistische redactiemedewerkers die zijn gebrainwashed, maar daarnaast heb je ook heel veel gematigde mensen die hun wenkbrauwen ophalen.”

Hij voorspelt dat ON binnenkort uiteenspat. Dat zou ook komen omdat omroepbaas Arnold Karskens, die twee handen op een buik zou zijn met Blommestijn, intern geen kritiek zou dulden.

Roopram: ‘Ik denk dat meerdere mensen zich zullen uitspreken. Er worden op de achtergrond al allemaal artikelen hierover geschreven.’

Israëlische kolonisten hoopvol na verkiezingszege Netanyahu

0

Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever zijn enthousiast over de overwinning van de rechtse partijen tijdens de Israëlische verkiezingen.

Bij de Israëlische verkiezingen van vorige week steeg de partij Religieus Zionisme, dat de definitieve annexatie van de nederzettingen bepleit, naar de derde plaats. Die positie zorgt voor een sterke onderhandelingspositie tegenover het rechtse Likud van Benjamin Netanyahu, die na een jaar in de oppositiebanken waarschijnlijk weer mag aantreden als premier.

Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever zijn nu vol hoop dat hun positie zal worden verstevigd, meldt persbureau Reuters. De nieuwe regering zal ‘beter zijn voor de joden dan de Arabieren’, zegt een van hen, die denkt ‘dat het tempo van de nederzettingen zal versnellen’.

Palestijnen zijn bezorgd. Een woordvoerder van de Palestijnse regeringspartij Fatah vreest dat de volgende door Netanyahu geleide regering ‘zijn toevlucht tot geweld en militaire ophitsing tegen de Palestijnse bevolking zal zoeken om stemmen te winnen en de macht te behouden’.

De laatste weken laaien de spanningen op de Westelijke Jordaanoever weer op. Israël wil zijn controle op het gebied verstevigen en doodde er dit jaar al ruim 120 Palestijnen, vooral bij invallen om militante Palestijnen te arresteren. Die invallen zijn fors opgevoerd nadat in het voorjaar negentien Israëliërs omkwamen bij aanslagen.

Baudet: ‘Ik heb heel veel prachtige elementen in de islam leren kennen’

0

Thierry Baudet heeft het in een optreden bij de Marokkaans-Nederlandse vlogger Salaheddine Benchikhi opgenomen voor moslims en de islam. ‘Ik heb heel veel prachtige elementen in de islam leren kennen’, bekent Baudet. Hij vertelt ook de Koran te hebben gelezen.

‘Er is gewoon een vijandbeeld gecreëerd de afgelopen twintig jaar’, aldus Baudet, die beweert dat 9/11 een false flag-operatie was van de Amerikaanse regering.

Dat vijandbeeld had hij zelf ook lange tijd, geeft hij toe, maar daar is hij van teruggekomen. ‘We worden in een soort permanente staat van agitatie gebracht’, zegt hij over wat het doel zou zijn van Westerse overheden, die volgens hem mensen willen indoctrineren met de ‘ideologie’ van ‘het liberale project’.

De vermeende tegenstelling tussen het Westen en de islam is deels ‘framing’ door dit ‘liberale project’. Moslims zouden volgens dat ‘project’ moeten worden afgeschilderd ‘als totaal achterlijk, met allemaal vreselijke onderdrukking’, aldus Baudet.

En wat nou als een man met een baard en een vrouw met een nikaab naast Baudet zou komen wonen?, vraagt Benchikhi. Is Baudet dan nog steeds zo mild, of zou hij zat toch ongemakkelijk vinden? Baudet zou dat prima vinden, antwoordt hij: ‘Ik ben daar heel open, heel ontspannen in.’ Als het maar ‘lieve mensen’ zijn. Hij heeft ook geen probleem met islamitisch onderwijs en apart onderwijs voor jongens en voor meisjes, zegt hij verder.

Vlogger Benchikhi vindt het wel verwarrend, geeft hij toe. ‘Ik zit hier met de man waarvan ik dacht dat dit de nieuwe Geert Wilders zou worden, maar in dit gesprek lijken mijn islamitische normen en waarden totaal geen hindernis voor Thierry. Hij lijkt echt een flinke draai te hebben gemaakt. Maar hoe rijm ik dit? Ik moet er nog steeds flink aan wennen.’

Baudet verklaart: ‘Tijdens corona realiseerde ik me dat we allemaal tegenover elkaar uitgespeeld worden door de staat, die meer macht wil. (…) Toen ben ik me ook meer gaan verdiepen in 9/11 en andere false flags. Toen ben ik gaan zien dat die staat helemaal niet bezig is met ons belang. Daarom dat ik ook al die ‘liberale waarden’ ben gaan zien als wapens om gemeenschappen open te breken, om mensen uit elkaar te trekken en tegen elkaar op te zetten’, zegt hij, waarna hij tegen het feminisme begint te fulmineren en het opneemt voor conservatieve waarden. Het zou mannen over het algemeen meer passen om te werken dan de vrouw. Meer tweeverdienende stellen zou een ‘spirituele’ achteruitgang betekenen en de gezinswaarden bedreigen.

Benchikhi begint daarop een tirade over de secularisatie, waarvan shownieuws over Gerard Joling in de kranten en ’tienjarige twerkende meisjes op TikTok’ enkele schrijnende uitwassen zouden zijn. ‘We leven in een hele duistere tijd’, antwoordt Baudet. ‘Dat is een samenleving die dus in de war is.’

Baudet gelooft in een schepper en een hiernamaals, maar kan zich niet vereenzelvigen met een van de wereldreligies, geeft hij aan. Lange tijd duidde hij zichzelf aan als ‘cultuurchristen’, maar onlangs gaf hij aan dat hij het huidige christendom te zwak vindt, ‘voor losers’.  Hij voelt zich wel spiritueel, zegt hij tegen Benchikhi. Zo voelt hij soms in bepaalde ruimtes ‘slechte energieën’. Baudet: ‘in de islam zou je zeggen: djinns’.

Erdogan verwacht Amerikaanse F-16-verkoop aan Turkije ‘in twee maanden’

0

Volgens een woordvoerder van de Turkse president Erdogan is er een ‘grote kans’ op de verkoop van Amerikaanse F-16-straaljagers aan Turkije ‘binnen twee maanden’.

Er staat al sinds oktober 2021 een Turkse order van 40 F-16’s en bijna 80 moderniseringskits voor bestaande straaljagers te wachten op Amerikaanse goedkeuring. Maar de Turkse aankoop van Russische S-400 luchtafweerraketten in 2019 hebben de verhoudingen verzuurd. Turkije is toen uit het F-35-straaljagersprogramma gezet. Ook verkoopt de VS geen F-16’s meer aan Turkije.

Maar sinds de Russische invasie in Oekraïne lijkt de VS toeschietelijker voor de eisen van NAVO-bondgenoot Turkije, dat een bemiddelende rol speelt tussen het Westen en Rusland.

Vorige maand schrapte de Amerikaanse Senaat al twee amendementen om géén F-16-straaljagers te verkopen aan Turkije uit de jaarlijkse defensiebegroting voor 2023. En president Biden was al een tijdje om.

Enkel het Huis van Afgevaardigden moet zo’n F-16-deal tussen de VS en Turkije nog goedkeuren, maar dat is volgens Erdogan dus een kwestie van tijd. Turkije lobbyt zich suf bij Amerikaanse Congresleden om de deal te bewerkstelligen.

Ankara heeft meermalen gedreigd om, als het geen F-16’s krijgt van Amerika, dan maar naar andere landen te stappen, zoals Rusland.

Meerdere landen houden nu rekening met de Turkse gevoeligheden. Zo neemt de nieuwe Zweedse regering afstand van de Koerdische milities in Syrië. Turkije beschouwt deze milities als gelieerd aan de Turks-Koerdische PKK, die door Turkije, de VS en de EU als terreurorganisatie wordt gezien. Zweden en Finland willen graag bij de NAVO, maar NAVO-lid Turkije heeft nog altijd niet officieel ingestemd met hun toetreding.

Amsterdam maant Den Haag: geef oudere Surinamers verblijfsvergunning

0

Ongeveer duizend ongedocumenteerde Surinamers wonen al decennia zonder verblijfspapieren in Nederland. Het Amsterdamse stadsbestuur vindt dat Den Haag de benodigde papieren voor hen moet regelen, meldt het Parool.

‘We proberen deze groep zo goed als mogelijk te helpen, maar zonder de juiste papieren is er bar weinig dat we kunnen doen. Door ze de Nederlandse verblijfsvergunning te geven, kunnen zij werken aan perspectief en weer volwaardig aan onze samenleving deelnemen. Het wordt tijd dat het Rijk deze grove onrechtvaardigheid herstelt,’ aldus de Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink vorige week in een brief naar de Tweede Kamer.

Het gaat om een grote groep Surinamers die soms wel veertig jaar ongedocumenteerd in Nederland woont. Het zou in Amsterdam om 750 mensen gaan. Zij kwamen naar Nederland ná 1975, toen in Suriname de onafhankelijkheid werd uitgeroepen. Dat moment betekende voor veel Surinamers dat ze onvrijwillig hun Nederlandse nationaliteit verloren. Grofweg werd besloten dat wie vóór 1975 in Suriname was geboren en daar woonde toen de onafhankelijkheid inging, Surinamer werd en het Nederlandse staatsburgerschap kwijtraakte.

Volgens het Amsterdamse advocatenkantoor Prakken d’Oliveira staat het buiten kijf dat deze mensen hun documenten moeten krijgen: ‘Deze mensen zijn als Nederlanders geboren, op Nederlands grondgebied, onder de Nederlandse vlag, en hebben alleen daarom al het recht op Nederlandse identiteitspapieren.’

Barryl Biekman, voorzitter van het Landelijk Platform Slavernijverleden, vindt dat er een generaal pardon voor hen moet komen. In 2001 nam de VN de Verklaring van Durban aan, waarin kolonialisme erkend wordt als misdaad tegen de menselijkheid. Die verklaring zou, vindt zij, de basis moeten zijn van Nederlands handelen als het gaat om voormalige kolonies.

‘Zelfs in de diepste binnenlanden van Suriname wordt Nederlands gesproken. De Nederlandse cultuur, het erfgoed, het geheel van omgang: Suriname is in feite altijd een kolonie gebleven, dat is het resultaat van vierhonderd jaar kolonialisme. Als je dan excuses aanbiedt voor het slavernijverleden en het kolonialisme, dan horen daar daden van herstel bij.’

Amsterdam: politie confisqueert geluidsinstallatie aanhangers Icke

0

Ondanks een inreisverbod voor de Britse complotdenker David Icke verzamelden gisteren zo’n duizend mensen in Amsterdam om te demonstreren tegen de Nederlandse overheid. De politie was er niet van gediend en nam hun geluidsapparatuur in beslag, meldt het Parool.

De afgelopen weken was er veel te doen over David Icke, berucht vanwege zijn complottheorie dat veel politici in werkelijkheid kwaadaardige reptielen zijn, wat critici opvatten als een hondenfluitje voor Joden. De Nederlandse overheid besloot Icke, met beroep op de openbare orde, de toegang tot ons land te ontzeggen.

Demonstranten kwamen daarom met een alternatief: samen ‘koffie drinken’ op de Dam in Amsterdam. Een spontane bijeenkomst, zonder vergunning van de gemeente: die had, toen er nog sprake van was dat Icke zou komen, de demonstratie naar het Museumplein verplaatst.

Om drie uur vond de politie het wel welletjes met de illegale demonstratie. Agenten namen onder meer geluidsapparatuur in, waarop een kort fragment van Icke te horen was waarin hij zijn inreisverbod ‘belachelijk noemt.

Held, medemens of vijand? Bollywoods obsessie met moslims

0

Bollywoodfilms staan wereldwijd bekend om romantiek en kleurrijke dansscénes. Maar India-deskundigen wijzen erop dat deze films moslims steeds negatiever portretteren. ‘Sinds de opkomst van premier Modi is een genre gekomen waarin moslimterroristen centraal staan.’

Met meer dan 1.500 films per jaar overtreft de Indiase filmindustrie zelfs de Amerikaanse filmindustrie. Over heel India en in verschillende Indiase talen worden films geproduceerd. De bekendste daarvan is de Noord-Indiase Hindi Cinema ofwel: Bollywood. Met deze films willen de producenten niet alleen een verhaal overbrengen aan het publiek. De emotie en passie moet ook worden beleefd door muziek en zwierige dansscénes.

Lange tijd was de invloed van politiek op de films minimaal. Ook stonden de religies van de hoofdpersonen niet zo vaak op de voorgrond. Maar filmdeskundigen zien steeds vaker dat de films het geluid van hindoe-nationalistische Indiase politici vertolken. Hierbij worden moslimpersonages en hun islamitische geloof als een vijand van het Indiase volk neergezet.

‘Films beïnvloeden voor een groot deel hoe wij denken over deze wereld, hoe wij tegen de werkelijkheid van het alledaagse leven aankijken’, vertelt antropoloog Sharib Ali (Universiteit van Bern) vanuit zijn kantoor in Zwitserland. ‘Door Bollywoodfilms te kijken heeft het Indiase volk geleerd hoe het is om iemand lief te hebben. Hoe romantiek eruitziet. Maar de verhaallijnen in de films worden ook bepaald door wat mensen graag willen zien en door hoe wij zelf staan in het leven.’

De jonge wetenschapper komt uit de Indiase staat Bengalen en doet onderzoek naar de socio-politieke situatie van moslims in India. Hij vertelt dat Indiase moslims altijd al een belangrijke rol hebben vervuld in de cultuursector in India. Veel bekende filmacteurs, populaire zangers en dichters hebben een islamitische achtergrond. Alleen al de wereldberoemde islamitische acteur Shah Rukh Khan doet niet alleen in India een hartslag overslaan: ook ver buiten India – van Afghanistan tot Turkije en Marokko – zijn fans van de acteur te vinden.

Desondanks hebben moslims tot op heden weinig invloed gehad op de representatie van islamitische personages in de films, vertelt Ali. En sinds het hindoe-nationalisme in 2014 in India aan de macht kwam via premier Narandra Modi en zijn partij BJP, komen er steeds vaker films uit waarin moslims als een barbaar of een moordenaar worden gestereotypeerd.

Een recent voorbeeld is de controversiële film Padmavat (2018). De film, gebaseerd op een mythe, vertelt het verhaal van de hindoevrouw Padmavat op wie de islamitische heerser Alaudin Khilji (foto) verliefd wordt. Khilji, afgebeeld als een wrede tiran, doet er vervolgens alles aan om de mooie Padmavat gevangen te nemen. De scénes lijken een mooi spektakel, maar brengen volgens Ali alle denkbare negatieve stereotypes over moslims met zich mee.

‘Natuurlijk kun je niet van filmproducenten verwachten dat zij een politiek correct verhaal neerzetten. En veroveraars uit de Middeleeuwen waren zelden geweldloos. Maar het contrast tussen de onschuldige hindoe en de barbaarse moslim is heel zwart-wit, waardoor het narratief perfect past bij de vooroordelen en mythes over moslims die door de Indiase nationalisten worden verspreid onder het Indiase volk. Denk aan de zogenoemde ‘love-jihad’, een complottheorie waarbij wordt beweerd dat islamitische Indiase mannen het gemunt hebben op onschuldige hindoevrouwen en -meisjes. Heel ‘toevallig’ sluiten nogal wat nieuwe Bollywoodproducties perfect aan bij dit narratief’, vertelt Ali.

‘Het contrast tussen de onschuldige hindoe en de barbaarse moslim is heel zwart-wit’

De misrepresentatie van moslims begon zelfs al in de jaren negentig, dus voordat Modi aan de macht kwam, beschrijft politicoloog Maidul Islam (Universiteit van Calcutta) in zijn boek Indian muslims after liberalisation (2019). In de jaren negentig verslechterde de economische positie van Indiase moslims door liberalisatie van de economie. Vanaf toen werden moslims bewust als vijand gestereotypeerd in Bollywoodfilms. Zo werd de aandacht afgeleid van de economische marginalisatie van moslims en het gebrek aan hulp vanuit de Indiase maatschappij, schrijft hij.

Islam: ‘Eén van de eerste films waarin de moslim als een terrorist werd neergezet was de film Roja uit 1992, waarin het verhaal wordt verteld van een jonge vrouw die op zoek is naar haar man die door islamitische separatisten uit de Indiase deelstaat Kashmir is ontvoerd.’

Moslims als terrorist

Van goedwillend personage naar barbaar of terrorist. Volgens Islam is deze verschuiving in de beeldvorming van de Indiase moslim onlosmakelijk verbonden met de politieke context in Zuid-Azië, in het bijzonder het conflict in het door India bezette Kashmir.

‘De aanslagen op de Twin Towers in New York op 11 september 2001 zorgden voor nog meer negativisme. Islamitische personages werden geassocieerd met religieus extremisme en fanatisme, met criminaliteit en terrorisme, waardoor er een demonisch beeld van de moslimgemeenschap in de volksverbeelding wordt weergegeven.’

Behalve als terrorist worden moslims in Indiase films vaak als gangster of maffiabaas gestereotypeerd. Neem de barbaarse pooier Rauf Lala in de film Agneepath (2012), de maffiabaas Dawood Ibrahim in Once Upon a Time in Mumbai (2010) en de moslimgangsters in de films Boom (2003) en Maqbool (2004).

‘In al deze films worden de islamitische personages gereduceerd tot gewelddadige criminelen’, zegt Islam. ‘Maar er zijn nauwelijks films met politieagenten te zien die een islamitische achtergrond hebben. Deze gevaarlijke manier van stereotypering versterkt het beeld waarin Indiase moslims nooit goede brave burgers kunnen zijn.’

Toch zijn er ook Bollywoodfilms die dit negatieve beeld van moslims willen doorbreken en hen gewoon als menselijk tonen, vertelt antropoloog Ali. ‘Gully Boy (2019) laat een moslima met hoofddoek zien die niet onderdrukt wordt, maar juist krachtig is. De film spreekt daarmee ook het westerse beeld van de onderdrukte moslima tegen. Acteur Shah Rukh Khan, die de hoofdrol heeft in My Name is Khan (2010), legt ons uit dat terroristen helemaal geen moslims hoeven te zijn.’ Dat neemt niet weg dat een patroon is ontstaan waarin moslims als bedreiging voor het Indiase volk worden geschetst. ‘En sinds Modi aan de macht is, wordt dit patroon steeds explicieter.’

Negatieve stereotypering van moslims zien we ook in de Bollywoodfilms over de spanningen tussen India en Pakistan, het land waarmee India sinds de onafhankelijkheid voortdurend in conflict is. In de films wordt Pakistan als een dreiging geschetst, terwijl de Indiase samenleving vredig en zonder problemen is.

Maidul Islam: ‘Wat deze categorie films zo problematisch maakt, is dat moslims continu met buurland Pakistan – de bron van terroristische aanslagen – worden geassocieerd. Dit beeld wordt nog eens benadrukt doordat in het Indiase leger, dat het volk moet beschermen tegen terrorisme, bijna nooit een islamitisch personage wordt neergezet. Een goed voorbeeld van deze categorie is de film Sarfarosh (1999), waarin moslims hun loyaliteit aan het Indiase volk moeten tonen, om zo te ‘bewijzen’ dat ze niet bij islamitisch buurland Pakistan horen.’

Gevolgen voor moslims

Volgens Ali draagt de negatieve beeldvorming vanuit hedendaagse Bollywoodfilms bij aan alledaagse moslimdiscriminatie. ‘Bollywoodfilms hebben geen directe invloed op de levens van moslims, maar ze bepalen wel hoe Indiërs naar de wereld en naar hun eigen samenleving kijken. Het is niet ongebruikelijk dat moslims te horen krijgen dat ze naar Pakistan moeten vertrekken, of dat Indiase moslims worden gediscrimineerd op de woningmarkt. Moslims worden tegenwoordig immers steeds vaker als een buitenstaander en als een last gezien. De verhaallijnen in Bollywoodfilms sluiten hier perfect op aan.’

‘Zulke films bevestigen ook vooroordelen over moslims bij sommige Nederlandse hindoes’

Hindoe-nationalisme is een internationaal fenomeen. De negatieve stereotypering van moslims in veel Bollywoodfilms sluit aan bij het vijandige beeld dat ook sommige hindoes buiten India hebben van de islam, legt emeritus sociologiehoogleraar Ruben Gowricharn (Vrije Universiteit van Amsterdam) uit.

‘Tussen hindoes en moslims heeft altijd soms een zwakke en soms een sterke spanning bestaan, vergelijkbaar met die tussen katholieken en protestanten. Maar een echte vijandschap was het niet, zeker niet in de Indiase diaspora. Dat kwam ook tot uiting in de Bollywoodfilms’, zegt hij.

‘Deze films kennen een stroming waarin moslims en hindoes met grote vanzelfsprekendheid samenleven. Dat zie je zowel in de oude als in de huidige films. Maar sinds de opkomst van de hindoe-nationalistische premier Modi, die door veel hindoes wordt verheerlijkt als de grote leider, is er een filmgenre gekomen waarin moslimterroristen centraal staan. Zulke films bevestigen ook de negatieve vooroordelen over moslims die sommige Nederlandse hindoes hebben. Zij praten de marginalisatie van de moslimminderheid in India goed, door te zeggen: ‘moslims gebruiken ook geweld’ of ‘Moslims zijn de daders’.’

Dit gebeurt niet alleen in Bollywoodfilms, zegt Gowricharn er meteen bij. ‘Ook in Westerse films en tv-series worden moslims als terroristen gestereotypeerd.’