19.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 383

Ik wens een bredere blik op ongewenste invloeden

0

In een interessante column voor de Groene Amsterdammer (9 november) bespreekt Casper Thomas ‘lange armen uit het buitenland’ die een bedreiging zouden vormen voor ‘westerse democratieën’. Hij verwijst naar een artikel in the New York Times waarin Poetins aanval op Oekraïne en ‘zijn aanval op de Amerikaanse democratie’ – via Russische infiltranten in de Trump-campagne – aan elkaar gerelateerd zouden zijn.

Thomas zegt dat autoritaire regimes ‘hun macht niet enkel binnen de eigen landsgrenzen proberen uit te oefenen’. En dan hebben ze er natuurlijk baat bij ‘als andere landen ze niet tegenwerken’. Tot nu toe ben ik het helemaal eens met Thomas. Maar de schoen begint te wringen bij de volgende passage:

‘Geen land blijft gespaard in het machtsspel waarbij de lange armen uit onder meer Moskou en Beijing over de wereld reiken. Het doorgeven van uitzendingen van het televisiekanaal Russia Today was een manier waarop de geesten in Nederland gekneed werden om positief over Rusland of in ieder geval sceptisch over het Westen te denken. Pas toen het een propagandazender van een vernietigingsoorlog bleek, ging de stekker eruit.’

Dat is dus niet de vernietigingsoorlog die Rusland samen met Assad en Iran in Syrië heeft gevoerd, met honderdduizenden Syrische doden tot gevolg. Toen mocht Russia Today gewoon – meer dan tien jaar – Syrische en Russische staatspropaganda blijven uitzenden.

Syrië is de grote afwezige in de column van Thomas. Misschien ook een welgevallige afwezigheid. Het was namelijk niet alleen oud-president Donald Trump die het autoritaire Poetin-regime niet heeft tegengewerkt in Syrië; ook zijn voorganger Barack Obama liet Assad met een chemische gifgasaanval wegkomen.

Ik ben helemaal voor de bescherming van onze democratie. Maar dan moet ‘onze’ wel corresponderen met ons allemaal

Laten we verder lezen. Thomas lijkt te pleiten voor ‘deplatforming’ van autoritaire regimes die gebruik maken van onze ‘zwakke plekken’: ‘Het idee dat het altijd beter is om de dialoog open te houden, is ook een zwakke plek. De legitimiteit die dat geeft aan autoritaire regimes zal uiteindelijk het autoritarisme alleen maar versterken. De invasie van Oekraïne en het toenemende bewijs dat Rusland westerse democratieën probeert te ontregelen hebben die naïviteit doen versmelten. Dat is niks te vroeg. Bescherming van de democratie betekent ook de routes afsnijden waarmee antidemocratische opvattingen naar binnen komen’.

Kuch! Hoe ‘naïef’ is het om te denken dat die antidemocratische opvattingen er al niet zijn en waren? Heb je wel eens van Geert Wilders, Thierry Baudet en Joost Eerdmans gehoord? Die zijn al hun hele leven al ‘binnen’ Nederland – en antidemocratisch tot op het bot, als het om zwarte, islamitische en, in het geval van Baudet, Joodse Nederlanders gaat.

Wat wil je met hun autoritarisme en racisme doen? Gewoon blijven toestaan op televisie, in de kranten en in de Tweede Kamer, zoals we dat de laatste twintig jaar hebben toegestaan, ondanks artikel 1 van de grondwet?

En is alleen Russische en Chinese propaganda een probleem? Hoe zit het met Turkse en Israëlische staatspropaganda? Neem Denk-parlementariër Tunahan Kuzu en zijn ChristenUnie-collega Gert-Jan Segers. Vormen bondgenoten Turkije en Israël dan geen bedreiging voor ‘westerse democratieën’? Wat voor beperkte opvatting van democratie hebben we eigenlijk, als we Koerdische en Palestijnse levens niet evenveel waard achten als Oekraïense levens? Het verzamelde en vernederde niet-witte volk bij de azc’s zegt wel genoeg.

Begrijp me niet verkeerd Thomas, ik ben helemaal voor de bescherming van onze democratie. Maar dan moet ‘onze’ wel corresponderen met ons allemaal – en met alle slachtoffers van de fouten die we hebben gemaakt en nog steeds maken.

Syrie: jihadisten gebruiken armoede om nieuwe strijders aan te trekken

0

Hayat Tahir al-Sham (HTS), een van de grootste jihadistische facties in de noordwestelijke Syrische provincie Idlib, maakt gebruik van de heersende armoede om nieuwe strijders aan te trekken. Jongeren worden gelokt met wapens en een hoog salaris, meldt de website al Monitor

Een twintigjarige man, die vijf maanden geleden bij HTS kwam, zegt dat hij door vrienden is overtuigd om erbij te komen: ‘Ik had geld nodig en ik had geen werk en geen enkele professionele werkervaring. Dat heeft me tot de keuze geleid om me aan te sluiten bij HTS.’

Volgens de man is de gemiddelde leeftijd van mensen die zich aansluiten tussen de achttien en dertig jaar oud. Wat volgens hem ook helpt, is dat HTS campagne voert op straat en tijdens het vrijdagsgebed.

De maandelijkse salarissen zouden tussen honderd en driehonderd dollar zijn, afhankelijk van de functie die iemand heeft. Dit is een stuk meer dan de andere oppositiemilities in het gebied, die door Turkije worden gesteund, verdienen. Daar wordt ongeveer zeshonderd Turkse lira betaald aan mensen – slechts vijfendertig dollar per maand.

HTS staat op de lijst van terroristische organisaties van de Verenigde Naties en verschillende landen staan. Rusland, dat het Syrische regime waartegen HTS vecht juist steunt, gebruikt dit feit vaak als excuus voor zijn aanvallen in het noordwesten van Syrië.

Turkije: minister beticht LHBT’ers van ‘cultureel terrorisme’

0

De Turkse minister Süleyman Soylu (Binnenlandse Zaken) heeft de LHBTIQ+-gemeenschap in een speech beschuldigd van ‘cultureel terrorisme’, meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

‘Het spijt me, maar mannen zullen met mannen trouwen en vrouwen met vrouwen’, zei Soylu (foto). Wat hem betreft is het tegengestelde idee ‘propaganda voor een terroristische organisatie’.

‘Dit is cultureel terrorisme van een terroristische organisatie die ervoor zorgt dat mensen hun waarden, religie, eenheid, ouderlijke liefde en familieloyaliteit verliezen’, aldus Soylu.

De Turkse president Erdogan is, in aanloop naar de verkiezingen van 2023, al volop in de aanval tegen de seculiere oppositie die hem electoraal in de nek hijgt.

Erdogans nieuwe stokpaardje: een constitutionele waarborging van het recht om de hoofddoek, die hand in hand zou moeten gaan met ‘familiewaarden’ – wat neerkomt op nóg minder ruimte voor de queergemeenschap in het land.

De regering ziet de LHBTI+-gemeenschap als een ‘perversiteit’, die wordt gevoed door ideeën uit het Westen, en maakt ze vaker tot doelwit. Vele misdaden blijven onbestraft. De jaarlijkse Pride-parade wordt al jarenlang verboden. Kleinere manifestaties worden met politiegeweld gestopt.

Iran, in afwachting van sancties, hekelt Macron om spreken Iraanse vrouwen

0

Iran veroordeelt een recente ontmoeting tussen de Franse president Emmanuel Macron en vier vrouwelijke Iraanse dissidenten. Het gaat onder meer om Masih Alinejad, een in Washington wonende journalist en activist die oproept tot meer sancties tegen Iran.

Alinejad besprak afgelopen vrijdag met de Franse president (foto) meer opties om de Iraanse demonstranten te steunen. Alinejad wil dat Frankrijk zijn ambassadeur terugroept, de onderhandelingen over een nucleair akkoord stopzet, Iraanse diplomaten uitzet en een ontmoeting organiseert met een delegatie van de oppositie.

De buitenlandministers van de EU-landen keuren vandaag in Brussel naar verwachting nieuwe sancties tegen Iraanse politici en ambtenaren goed. Volgens EU-bronnen gaat het om inreisverboden en de bevriezing van bezittingen in de EU.

Veel Iraniërs gaan al wekenlang de straat op tegen het regime na de dood van de 22-jarige Mahsa Amini, die werd mishandeld door de zedenpolitie omdat ze haar hijab niet ‘juiste’ droeg. Tientallen demonstranten zijn omgekomen, 15.000 zijn er opgepakt.

Macron zei vrijdag ‘respect en bewondering’ te hebben voor ‘de revolutie die de vrouwen leiden.’ Volgens het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken zet de Franse president aan tot geweld in Iran door ‘mensen te ontmoeten die haat, geweld en terroristische daden willen verspreiden in de Islamitische Republiek Iran’.

In Iran zijn in totaal zeven Franse staatsburgers vastgehouden, zo maakte Frankrijk zaterdag bekend. De band tussen de twee landen waren al niet bijster goed, maar zijn verslechterd doordat pogingen voor nucleaire besprekingen, waarbij Frankrijk een van de partijen is, zijn vastgelopen.

Teheran haalde afgelopen weekend ook uit naar Duitsland, dat bij monde van bondskanselier Olaf Scholz openlijk strengere sancties bepleit. ‘De opmerkingen van de Duitse bondskanselier waren provocerend, bemoeizuchtig en ondiplomatiek’, aldus het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

‘Aanslag Istanbul mogelijk voorbode van chaos rond Turkse verkiezingen’

0

Een explosie in een drukke winkelstraat in Istanbul kostte gisteren zeker zes doden en tachtig gewonden. Maar de dissidente Turkse journalist Can Dündar vertrouwt het niet. De bom zal ‘onvermijdelijk de regering ten goede komen’, in aanloop naar de verkiezingen van 2023. Hij vreest meer chaos voor die tijd.

Turkije geeft de Koerdische militante beweging PKK, die ook in de Europese Unie en Amerika op de terreurlijst staat, de schuld van de aanslag en heeft tientallen mensen gearresteerd. Maar de dissidente Turkse journalist Can Dündar, die nu in Duitsland woont, is wantrouwig. Hij vreest meer chaos en trekt een link naar 2015, toen Erdogan mede dankzij die chaos de verkiezingen kon winnen.

Erdogans AKP verloor in juni 2015 haar meerderheid. Een maand later werden twee politieagenten doodgeschoten. Erdogan gaf de PKK de schuld en ging over tot grootschalige ‘anti-terreur’-operaties. Ook was er die maand een aanslag waarbij tientallen Koerdische studenten werden gedood. De daders worden gelinkt aan IS. Eind augustus 2015 riep Erdogan wegens mislukte coalitieonderhandelingen nieuwe verkiezingen uit, voor in november. Een paar weken voor die verkiezingen bliezen IS-terroristen zichzelf en ruim honderd anderen, vooral linkse Turken en Koerden, op bij een vredesdemonstratie. In november 2015 won de AKP vijf miljoen stemmen terug. ‘Uit angst voor chaos’, schrijft Dündar in zijn nieuwsbrief.

De oppositie denkt dat de AKP in 2015 vrijwillig terroristische dreigingen over het hoofd zag en de PKK aanpakte voor politiek gewin. Ook Dündar hint hierop.

‘Het is bekend dat de meeste burgers de voorkeur geven aan veiligheid wanneer zij voor de keuze staan: ‘veiligheid of democratie’. Democratie, mensenrechten en vrijheden zijn de waarden die het gemakkelijkst worden opgegeven als ze worden bedreigd.’

De bom van gisteren zal ‘grotere veiligheidszorgen en een groter verlangen naar macht’ creëren en ‘onvermijdelijk de regering ten goede komen.’

Op Twitter wordt de achterdocht van Dündar breder gedeeld. Zo schrijft een linkse Turkse vluchteling dat de Turkse staat nu ‘de verkiezingscampagne heeft afgetrapt’.

Brand vluchtelingen-studentenpand in Amsterdam ‘mogelijk aangestoken’

0

Een deel van het wooncomplex Riekerhaven in Amsterdam Nieuw-West is in vlammen opgegaan. De politie vermoedt dat de brand is aangestoken, meldt de Amsterdamse stadszender AT5.

Een 27-jarige bewoner van het wooncomplex, waar statushouders, studenten en starters wonen, is aangehouden op verdenking van brandstichting. Bewoners melden dat de man ‘psychische problemen’ heeft, aldus het Parool.

Burgemeester Femke Halsema heeft haar medeleven via Instagram geuit. ‘Verlies van je huis en spullen is een traumatische ervaring’, aldus Halsema.

Een woonblok van 75 woningen is gisterochtend verwoest door de brand. Er zijn geen menselijke doden of gewonden gevallen, maar zes katten en een hagedis overleefden de brand niet.

Halsema ging daar ook speciaal op in: ‘Overlijden van huisdieren geeft groot verdriet.’

De burgemeester belooft dat de gemeente zich ‘tot het uiterste zal inspannen’ om nieuwe opvang en verblijfplekken te regelen voor de slachtoffers van de brand. Zij worden nu tijdelijk opgevangen in de Sporthallen Zuid, waar gisteren ook een bijeenkomst met de bewoners heeft plaatsgevonden met onder meer wethouder Rutger Groot Wassink.

Turkije eist uitlevering journalist Bülent Kenes, maar: ‘Zweden beschermt mij’

0

De Turkse president Erdogan vraagt Zweden hoogstpersoonlijk om de uitlevering van journalist Bülent Kenes, die Turkije ontvluchtte vlak na de coup van 2016. Turkije ziet Kenes als prominent lid van Gülenbeweging, die volgens Erdogan achter de coup zit. Maar Kenes ziet Zweden niet buigen voor deze ‘onredelijke eisen van een despoot’.

Erdogan roept NAVO-aspirant Zweden nogmaals op om alle ‘terroristen die misbruik maken van de Zweedse democratie’ uit te leveren aan Turkije. Daarmee bedoelt hij dissidente Koerden en mensen die geassocieerd worden met de Gülenbeweging. Slecht nieuws voor Bülent Kenes, oud-hoofdredacteur van de aan de Gülenbeweging gelieerde krant Zaman. Erdogan noemde expliciet zijn naam tijdens een persconferentie met de Zweedse premier Ulf Kristersson, die vorige week in Ankara was om de plooien glad te strijken.

Turkije wil dat de Zweden de uitlevering van ‘terroristen’ serieus zal nemen. Deze zomer waren daar al afspraken over gemaakt, maar volgens Turkije vat Zweden die te vrijblijvend op. Erdogan dreigt alsnog met een veto vanuit het parlement van Turkije, dat als NAVO-lid de Zweedse lidmaatschapsaanvraag nog moet goedkeuren. De Zweedse premier zei de eerdere afspraken volledig uit te voeren, maar ging niet in op het deportatieverzoek voor Kenes. Voor Kenes zijn de Zweedse rechtsstaat, Europese asielverdragen en het internationale humanitaire recht, waar Zweden zich altijd loyaal aan heeft verklaard, het enige houvast.

‘Afgezien van AKP-trollen op sociale media hebben niet veel mensen mij lastiggevallen’, vertelt Kenes als we hem vragen of hij nu extra wordt bedreigd. ‘Helaas zijn mijn familie en ik gewend geraakt aan dergelijke onaangename situaties. We zijn bekend met dergelijke aanvallen uit onze jaren in Turkije’, zegt hij met een glimlach via Zoom.

Kenes oogt koelbloedig. Hij zegt naar de persconferentie van Erdogan met een ‘pokerface’ te hebben gekeken, om zijn familie niet ongerust te maken. Intussen wordt de journalist in het geheim gevolgd door Turkse staatsmedia. Zo publiceerde de Erdoganistische krant Sabah in het geheim genomen foto’s van deze ‘terrorist’ en publiceerde aHaber TV een video van hem.

‘Het is duidelijk dat deze beelden en foto’s niet het solowerk zijn van journalisten als Abdurrahman Simsek (Sabah, red.), die in verband wordt gebracht met de Turkse inlichtingendienst’, zegt Kenes. ‘Ze werken waarschijnlijk met een groot team. Ze moeten zich bijvoorbeeld dagenlang voor de Lidl (een Duitse supermarktketen, red.) hebben verstopt om mij te filmen en foto’s van mij te maken. Ze hebben die beelden op twee verschillende data gemaakt. Dit is geen journalistiek werk. Het is een geval van ‘vluchtelingen bespioneren’, dat rechtstreeks verband houdt met de Turkse inlichtingendienst.’

U ziet er niet echt bang uit. Bent u echt niet bang dat Zweden u toch zal uitleveren?

‘Natuurlijk kan ik niet zeggen dat het me niet helemaal raakt. Natuurlijk heeft het effect. Ik zou zoiets niet willen meemaken, maar Zweden is een ontwikkelde rechtsstaat. Ik word beschermd door de Zweedse wet en de internationale verdragen waaraan Zweden gebonden is.

‘Natuurlijk maakt Zweden een buitengewone tijd door vanwege de Russische dreiging. De NAVO-lidmaatschapsaanvraag van Zweden is een grote en paradigmatische verandering, na tweehonderd jaar neutraliteit. Maar in Zweden staan de mensenrechten, de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid voorop. Deze zijn sinds 1776 grondwettelijk gewaarborgd. Met meer dan 250 jaar traditie en de waarden die Zweden tot Zweden maken, verwacht ik niet dat ze deze lange traditie opgeven en toegeven aan de onredelijke eisen van een despoot.’

Maar de situatie lijkt te zijn veranderd. Zweden kent sinds kort een rechtse regering, die ook luistert naar geluiden die vluchtelingen sowieso niet willen opvangen. De regering zou eieren voor haar geld kunnen kiezen en een paar Turkse dissidenten kunnen uitleveren om toch NAVO-lid te worden.

‘Natuurlijk: als je mij zes of zeven maanden geleden had gevraagd hoe ik mij voelde, zou ik u gezegd hebben dat ik mij geen enkele zorgen maakte. Vandaag baren de onderhandelingen over het NAVO-lidmaatschap en de verschuiving naar rechts in de binnenlandse politiek van Zweden mij wel zorgen. Maar een grote meerderheid vindt de mogelijke uitlevering van politieke vluchtelingen in onderhandelingen met Erdogan verraad aan alle waarden en tradities die Zweden tot Zweden maken. Sommigen zeggen zelfs dat de regeringscoalitie het niet zou overleven als de huidige regering geneigd zou zijn toe te geven aan de eisen van Erdogan om journalisten van de Turkse oppositie en andere figuren uit te leveren. Dit alles in aanmerking genomen, denk ik persoonlijk dat de kans op uitlevering nihil is.’

Wat is uw huidige juridische situatie in Zweden?

‘Bureaucratische zaken gaan in dit land meestal traag. Mijn verzoek om politiek asiel werd aanvaard op 31 mei 2018. In april 2021 heb ik een permanente verblijfsvergunning aangevraagd omdat ik aan de voorwaarden voldeed. Ik verwacht dat mijn permanente verblijfsvergunning de komende dagen aankomt. Zodra die aankomt, zal ik de procedures voor het staatsburgerschap starten.’

‘Ik ben pessimistisch over de mogelijkheid dat Turkije weer een democratie wordt’

Heeft u enige hoop voor de democratie in Turkije?

‘Er is een goede uitdrukking in het Turks: ‘Zolang het leven nog niet uit het lichaam is geweken, is er hoop.’ Maar eerlijk gezegd ben ik nogal pessimistisch over de mogelijkheid dat Turkije terugkeert naar een democratie. Erdogan is niet het enige probleem waarmee het land kampt. Het probleem is veel groter en heeft ook sociale dimensies. Als Turkije een democratische samenleving was, dan zouden bijvoorbeeld de corruptie, de manier waarop de Gezi-protesten (in 2013, red.) werden onderdrukt, de steun aan IS en aan Al Qaida gelieerde jihadistische terreurgroepen in met name Syrië, de misdaden tegen de menselijkheid binnen Turkije en de oorlogsmisdaden in aangrenzende gebieden die militair zijn aangevallen (Noordoost-Syrië, Noord-Irak en Nagorno-Karabach, red.) tot de val van de regering hebben geleid. Toch heeft het volk in Turkije Erdogan te beloond voor deze kolossale misdaden en hem aan de macht gelaten. Erdogan is betrokken bij zoveel nationale en internationale misdaden dat hij niet langer de luxe heeft om de macht uit handen te geven. Hij zal alles doen wat nodig is, legaal of illegaal, om de macht niet te verliezen.’

Het Westen weet dit ook allemaal, maar blijft toch samenwerken met Erdogans regime.

‘Het Westen voert een beleid van appeasement. Turkije’s geopolitieke grondwaarde is een geluk voor Erdogan. Het Westen is bang om Erdogan voor het hoofd te stoten, omdat hij dan Rusland meer zal bevoordelen. Maar dit werkt niet erg goed. Het regime van Erdogan is al dichter bij Rusland gekomen en speelt de rol van Poetins paard van Troje, waardoor het westerse bondgenootschap wordt verlamd. Het enige verschil tussen Poetin en Erdogan is dat de laatste militair gezien minder machtig is. Anders zou Erdogan een nog grotere bedreiging voor de wereldvrede en -stabiliteit kunnen vormen dan Poetin.’

Stel dat Erdogan volgend jaar de verkiezingen verliest van de seculieren. Dan is het voor Gülen-sympathisanten, die ook door de seculieren gehaat worden, nog steeds geen feest.

‘Ik heb nooit beweerd dat Turkije onmiddellijk na een gunstige verkiezingsuitslag zal overschakelen naar een democratie. Maar ik betwijfel of zelfs zo’n gunstige uitslag zal gebeuren. Minimumvoorwaarden voor democratische, pluralistische en eerlijke verkiezingen bestaan niet. Er is geen onafhankelijke rechterlijke macht, er zijn geen vrije media. Selahattin Demirtas (de voormalige leider van de pro-Koerdische partij HDP, red) en honderden andere Koerdische politici zitten nog steeds in de gevangenis. Vanuit regeringszijde worden telkens opnieuw onderzoeken gestart tegen Kemal Kilicdaroglu (de seculiere oppositieleider, red.).

‘Onder deze omstandigheden is het onmogelijk te zeggen dat een verkiezing democratisch zal zijn. Erdogan zal alles doen om de samenleving bang te maken en te polariseren. Daarbij hoort ook een escalatie van geweld en terreur, net als in 2015 (toen Turkije werd opgeschrikt door terroristische aanslagen, waardoor Erdogan de verkiezingen mede won, red.). Maar dit is niet onverwacht. De meerderheid van het volk wilde het zo. Ondanks al zijn corruptie en zijn misdaden heeft het volk Erdogan gekozen. Zij verkozen Erdogan boven democratie, recht, transparantie, vrijheid en rechtvaardigheid.’

Erdogan is ooit mede dankzij de steun van de Gülenbeweging groot geworden. Hoe kijkt u terug naar die periode?

‘Allereerst wil ik zeggen dat ik een onafhankelijke journalist ben die bij veel verschillende mediagroepen heeft gewerkt. Ik ben niet loyaal aan een groep, partij of leider. In dit verband kan ik niet namens een groep spreken, ik kan alleen spreken over de krant waarvan ik hoofdredacteur was.

‘Maar natuurlijk heb ik spijt. Het belangrijkste: het niet onderzoeken van het Vuurtoren-corruptieschandaal, een groot corruptieschandaal uit 2008 rond Erdogan en zijn familieleden. Door de aanklagers, rechters en politieagenten in dit onderzoek te zuiveren, leerde Erdogan de wet met voeten te treden wanneer grotere corruptieschandalen, zoals die van 2013 (dat draaide om tientallen AKP-kopstukken) aan het licht kwamen. Met de kennis van vandaag had ik veel meer moeite gedaan om de doofpot van het Vuurtoren-schandaal te voorkomen.

‘Anderzijds heb ik, zoals alle democraten in Turkije en in het Westen, in de eerste periode van Erdogans bewind de democratiserings- en hervormingsinspanningen van zijn regering gesteund, met het oog op het EU-lidmaatschap voor Turkije. Ik heb er geen spijt van dat ik de juiste stappen heb gesteund en tegelijkertijd kritische afstand heb bewaard en de verkeerde stappen heb bekritiseerd.

‘Ik voerde mijn kritiek op vanaf de verkiezingen in 2011, toen Erdogan terugkeerde naar zijn oude radicaal-islamistische agenda en zich stap voor stap verwijderde van democratie, recht, EU-doelstellingen en goede betrekkingen met de buurlanden. Ik werd regelmatig onderworpen aan digitale lynchpartijen, karaktermoord, bedreigingen en laster door de Erdogan-media en Erdogan-aanhangers op social media. Er werden tientallen onderzoeken en rechtszaken tegen mij aangespannen. Ik werd verschillende keren vastgehouden. Een keer ben ik gearresteerd en gevangengezet, maar werd ik na internationale druk vrijgelaten. Ik kreeg een uitreisverbod en mijn paspoort werd afgenomen. Toch heb ik nooit spijt gehad van mijn strijd tegen Erdogan, die zich steeds meer ontpopte tot een autoritaire leider. Vandaag de dag is hij een volwaardige despoot. Ik zal niet aarzelen hem te bekritiseren.’

‘Ik ben een journalist die zijn werk goed probeert te doen, Erdogan is een despoot’

U wordt, als iemand die in verband wordt gebracht met de Gülenbeweging, ook voor de coup van 15 juli 2016 verantwoordelijk gehouden. Wat is uw verweer daartegen?

‘Volgens het regime van Erdogan ben ik niet alleen een putschist, maar ook lid van een terroristische organisatie, heb ik geprobeerd het parlement te ontwrichten en de regering omver te werpen en ben ik een separatist. Nee, ik ben geen van deze dingen. Ik ben een journalist die zijn werk goed probeert te doen, Erdogan is een despoot.

‘Het Turkse leger heeft er een traditie van gemaakt om staatsgrepen te plegen. Sinds 1960 heeft het leger om de tien jaar een directe staatsgreep gepleegd of zich indirect met de politiek bemoeid. Turkse mensen weten wat een staatsgreep is. Wat op 15 juli 2016 gebeurde, lijkt in niets op de eerdere coups. Het was een false flag-operatie, in scène gezet en een gegarandeerde mislukking. Een symbolisch aantal soldaten met verschillende opvattingen werd in de val gelokt door de Turkse inlichtingendienst en hoge commandanten van het leger, in overeenstemming met de wensen van Erdogan.

‘2016 is te vergelijken met Hitlers Rijksdagbrand in 1933. Ik ben voor niemand een advocaat, maar na 15 juli werden bijna 180 van de 360 generaals in het leger ervan beschuldigd Gülenist te zijn en ontslagen. De meesten van hen werden gevangen gezet. Waarom zou een groep, die 180 generaals met dezelfde opvattingen in een leger heeft, proberen een staatsgreep te plegen?

‘De waarheid is dat de Gülenbeweging nooit zoveel macht heeft gehad in het leger. Dankzij deze complottheorie heeft het regime van Erdogan alle generaals en officieren kunnen zuiveren die geen voorstander waren van latere militaire interventies in Syrië, Libië en Irak. Ik geloof niet dat de meeste officieren en generaals die als Gülenisten worden bestempeld iets met Gülen te maken hebben. Sommigen kunnen natuurlijk sympathisanten van Gülen zijn, maar ik denk dat de meerderheid kemalisten, alevieten of van soortgelijke groeperingen zijn.’

Enkel Gülen-sympathisanten zijn sinds 2016 de gebeten hond. Hoe verklaart u dat?

‘Dit is een succes van de propaganda van Erdogans. Zijn regime geeft de Gülenbeweging de schuld van alle recente rampzalige gebeurtenissen, waarvan de daders al duidelijk zijn onthuld. In gevallen waarin dat onmogelijk is, bestempelt het regime de daders als crypto-Gülenisten, om de door hen gecreëerde perceptie in stand te houden. Zelfs de moorden op de schrijver Necip Hablemitoglu in 2002 en journalist Hrant Dink in 2007, waarvan bekend is dat de daders nationalisten waren, en het bloedbad op christelijke missionarissen in Malatya Zirve in 2007 werden aan Gülenisten toegeschreven.’

En toch heeft het Turkse volk daar oren naar…

‘Tja, wat kun je anders verwachten van een samenleving waar 95 procent van de media onder directe controle van Erdogan staat en de rest indirect, via druk en andere middelen? Na de inbeslagname van Zaman schreef ik, in een van mijn artikelen in een krant die ik samen met enkele collega’s uitgaf, dat de strijd voor democratie in Turkije was mislukt en dat ik door Erdogans regime zou worden verpletterd: ‘Als waarden als democratie, recht, vrijheid en rechtvaardigheid ondanks al je inspanningen en strijd niet tot je komen, ga dan naar ze toe. Ik volgde mijn eigen advies en daarom kwam ik naar Zweden.’

‘Mijn enige loyaliteit gaat uit naar de liberale democratische waarden, binnen het kader van de fundamentele mensenrechten en vrijheden, de universele mensenrechtenbeginselen en de rechtsstaat. Elke groep, partij, leider of formatie die in strijd handelt met deze waarden verdient mijn kritiek. Zoals het een goed journalist betaamt, heb ik altijd geprobeerd een kritische afstand tot zulk antidemocratische spelers te bewaren – en dat zal ik blijven doen.’

Radicaliseringsexpert: ‘We moeten rol van uitsluiting moslims leren herkennen’

0

De terugkeer van IS-vrouwen, jihadisme, invloed op moskeeën vanuit onvrije landen: moslimextremisme is nooit van de politieke radar verdwenen. Maar waar is de stem van de Nederlandse moslims in dit alles? We spraken met de Britse radicaliseringshoogleraar Tahir Abbas (Universiteit Leiden). Samen met onderzoeker Liselotte Welten interviewde hij moslimorganisaties, imams en geleerden over hun omgang met moslimhaat, radicalisering en extremisme, voor hun nieuwe boek Islamophobia and securitisation: The Dutch case.

Wat heeft het beleid tegen extremisme ons de afgelopen twintig jaar gebracht?

‘Een deel van de beleidsontwikkelingen kwam naar aanleiding van de moord op filmmaker Theo van Gogh in 2004. Dit was een keerpunt voor de Nederlandse samenleving en een enorme lakmoesproef voor haar omgang met etnische minderheden. Nederland is immers een West-Europees land met een koloniaal verleden. Maar ondanks alle inspanningen om extremisme en radicalisering te voorkomen, vertrokken ongeveer driehonderd in Nederland geboren jonge moslims, meestal met een Marokkaanse achtergrond, na 2014 naar Islamitische Staat in Irak en Syrië. Daarnaast maakten in totaal vierduizend Europese moslims dezelfde reis vanuit Frankrijk, België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.’

Wat deed de Nederlandse overheid verkeerd?

‘De laatste paar jaar is er veel aandacht geweest voor salafistische moskeeën. Het probleem is dat beleidsmakers een beperkt begrip hebben van de aard en de verschillende soorten salafismen die er bestaan. De meeste salafistische stromingen zijn op geen enkele wijze verbonden met gewelddadig extremisme. Hun overgave aan hun geloof zou kunnen worden omschreven als regressief en in het ergste geval zou kunnen worden gesteld dat zij ondemocratisch zijn. Maar dit label zou je ook kunnen toepassen op vele andere minderheids- en meerderheidsgroepen. Dit betekent dat de discussie omtrent salafisme enigszins overtrokken is, en minder relevant in de context van het bestrijden van radicalisering.

‘De meeste vormen van salafisme zijn op geen enkele wijze verbonden met gewelddadig extremisme’

‘Daarnaast hanteerde de staat een holistisch, allesomvattend one-size-fits-all-perspectief, waarbij alleen de islamitische ideologie onder de loep werd genomen. Men ging er vaak op voorhand vanuit gaat dat de risico’s van extremisme kunnen worden verminderd door de ideologie tegen te gaan. Dit, terwijl er nog niet eens sprake was van extremisme of van een terroristische aanslag. Het problematische gevolg hiervan was dat het vertrouwen van moslims in de staat, dat al gebrekkig was, werd aangetast.’

In uw boek is te lezen dat de Nederlandse samenleving de ervaringen van etnische minderheden niet voldoende begrijpt. Hoe zit dat?

‘Het koloniale verleden ligt ten grondslag aan de ongelijkheid tussen de witte dominante meerderheid en etnische minderheden. In plaats van de ervaringen van etnische minderheden te begrijpen, bekeek de maatschappij de minderheden door een culturele lens van waarden en normen. Het probleem is dat men hiermee suggereert dat bepaalde minderheden waarden en normen hebben die niet passen in ‘onze’ eigen meerderheidswaarden en -normen, wat dus racisme tegen minderheden in de hand werkt.

‘Wanneer we ons teveel focussen op de culturele kenmerken van een groep, dan blijven we aan de oppervlakte en bereiken we niet het hart en de ziel van iemand van die achtergrond. En dan zullen we ook niet hun ervaringen begrijpen, in een samenleving die hen vaak vijandig bejegend en zich bedreigd voelt door etnische minderheden.

‘Geen enkele samenleving is vrij van machtsverschillen, die vaak gestructureerd zijn rond bepaalde etnische of religieuze categorieën. We leven in een droomwereld als we denken dat er in de Nederlandse samenleving geen machtsverschillen bestaan. Er is niks verkeerd met het streven naar onszelf te verbeteren, en dat is waar de strijd tegen rassendiscriminatie altijd over moet gaan.’

Bedoelt u dat racisme en machtsverschillen medeverantwoordelijk zijn voor de radicalisering van jonge moslims?

‘Moslims in Nederland hebben nog steeds naar verhouding meer te maken met discriminatie, intimidatie door de politie, uitsluiting, onderpresteren in het onderwijs, een slechte gezondheid en wonen vaker in een sociale huurwoning. Dit zijn de structurele problemen die van invloed zijn op kwesties van identiteit en belonging (het gevoel bij een samenleving te horen, red.). Deze structurele problemen, die van invloed zijn op het gevoel van integratie of uitsluiting van mensen, zijn heel belangrijk als we denken aan extremisme en radicalisering waar ook ter wereld.’

En hoe zit het met de ideologische motieven?

‘Natuurlijk zijn er nog vele andere factoren waarmee rekening moet worden gehouden, waaronder de rol van de ideologie. Want uiteindelijk heeft een individu een soort haakje nodig om alles aan op te hangen. Ideologische triggers zijn er altijd geweest, in de een of andere vorm. Maar dankzij push-factoren als raciale discriminatie, machtsverschillen en uitsluiting worden mensen meer blootgesteld aan ideologische triggers.

‘Als we die push-factoren negeren en niet beseffen wat de gevolgen zijn op de lange termijn, dan zullen meer kwetsbare mensen radicaliseren en zich tot een radicale groepering wenden. We moeten we de rol van structurele uitsluiting leren herkennen. Niet alleen bij moslims, maar ook bij witte Nederlanders die zich in de steek gelaten voelen doordat de maatschappij niet in hun behoeften voorziet – en daardoor gewelddadig verzet als enige oplossing zien.’

Hoe definieert u ‘islamofobie’ in de context van het beleid tegen extremisme?

‘Islamofobie is de algemene angst voor de islam en moslims. Het vindt zijn oorsprong in oriëntalisme en racialisering en gaat terug tot de koloniale periode. Islamofobie ligt dus in het verlengde van problemen uit het verleden, maar is extra problematisch geworden na de aanslagen van 9/11. Bij het antiradicaliseringsbeleid in Nederland zien we een harde lijn van de politiek, die nog niet heeft geleid tot het sluiten van moskeeën. Maar de staat heeft een stevige positie genomen op het gebied van salafisme. Deze harde aanpak wekt de indruk dat salafisme een aanzienlijk veiligheidsrisico vormt voor de bevolking. Mensen die het nieuws over radicalisering volgen, zijn niet in staat het probleem volledig te begrijpen of in twijfel te trekken. Ze geloven nu eenmaal wat hen wordt verteld. Maar ze reageren daardoor alleen op potentiële risico’s van een extreem scenario. En zo leidt een hardhandige aanpak tot meer islamofobie.’

Dat brengt mij op het schandaal waarbij diverse Nederlandse gemeenten jarenlang, via een particulier bedrijf, Nederlandse moskeeën bespioneerden. Wat kan de Nederlandse overheid hiervan leren?

‘Dit spionageschandaal bevestigt veel moslims in hun wantrouwen jegens de overheid, die de indruk wekt de islam en de moslims in het geheel te problematiseren. Bovendien hebben de Nederlandse moslimgemeenschappen na dit schandaal het gevoel dat de staat hen nooit zal vertrouwen. Deze negatieve framing heeft een gevaarlijk gevolg. Wanneer moskeeleiders toch geconfronteerd worden met jongeren die mogelijk op een gevaarlijk pad zijn, dan grijpen ze liever zelf in, in plaats van dat ze de hulp inroepen van de veiligheids-, inlichtingen- of politiediensten. Vooral omdat ze bang zijn voor verdere ‘securitisering’: dat de staat hun moskee in de gaten houdt en als ‘radicaal’ bestempelt.’

Waarom is het van belang dat de regering, wanneer ze radicalisering wil voorkomen, een goede relatie onderhoudt met de moslimgemeenschap?

‘De groeiende kloof tussen moslimgemeenschappen en de Nederlandse staat helpt niet op het front van maatschappelijk en politiek vertrouwen. Een gevolg van deze kloof is bovendien dat het gemakkelijker wordt om met de vinger te blijven wijzen naar moslims, en om te beweren dat de regering niks doet om radicalisering te voorkomen. Radicaal-rechtse politiek spint daar garen bij. Maatschappelijk en politiek vertrouwen is belangrijk op alle niveaus, en in de relaties van alle gemeenschappen met de staat.’

Wat vindt u van initiatieven van Nederlandse gemeenten om samen te werken met imams en moskeeën om radicalisering te voorkomen?

‘De rol van moskeeën en islamitische centra is het bieden van islamitisch onderwijs aan moslims. Het is een misverstand om te denken dat het per definitie hun taak is om radicalisering tegen te gaan. Bovendien: extremisten bezoeken lokale moskeeën niet, en extremistische predikers preken er niet. Dat is allemaal een fantasie, ontstaan door gebrek aan inzicht in de islam en moslims.

‘Sommige moskeeën bestrijden wel actief extremistische ideologieën die zich op de islam beroepen, maar daar ligt hun primaire taak niet. Zulke cursussen kun je ook volgen aan de Universiteit Leiden. De overheid kan initiatieven ondersteunen die de moskee zelf start om radicalisering tegen te gaan, maar kan niet dicteren wat de moskee moet doen. Doe je dat wel, dan verlies je de steun van de islamitische gemeenschap.

‘Het is een misverstand dat het per definitie de taak is van moskeeën om radicalisering tegen te gaan’

‘De moskee moet worden gesteund bij initiatieven die zij op haar eigen voorwaarden wil uitvoeren, maar zodra je een moskee gaat gebruiken als instrument in je antiterrorismestrategie, is het spel uit. Je hebt de moslimgemeenschap verloren, mogelijk voor altijd, en de zeer problematische islamofobe stereotypen bevestigd.’

In Nederland en Frankrijk is de nieuwe term ‘woke islamisme’ in zwang. De politieke islam zou via links-activistische taal proberen de universiteiten en media te infiltreren.

‘Deze term klinkt mij als complete onzin in de oren. Het probleem hier is dat het begrip ‘islamisme’ niet neutraal is, hoewel het dat wel zou moeten zijn. Daarnaast wordt de term islamisme in de media op een erg negatieve manier gebruikt, waardoor het lijkt alsof islamisme alleen maar kan leiden tot een vorm van politieke islam die nadelige of beperkende gevolgen heeft voor de Nederlandse samenleving.

‘Als de term ‘woke islamisme’ hint naar een geluid dat ongelijkheid en onrechtvaardigheid tegengaat en de nadruk juist legt op integratie, gelijkheid, rechtvaardigheid, vrede en nederigheid, dan vind ik dat dit zeer moet worden gesteund.’

Europese overheden, waaronder de Nederlandse, hebben moeite om een goed antiradicaliseringsbeleid te ontwikkelen. Wat zou een eerste goede stap zijn?

‘De staat moet veel meer investeren in het opzetten van projecten van maatschappelijke organisaties die gericht zijn op het vormen van een gemeenschap, die werken aan empowerment, maar ook aan participatie. Hierdoor zal de moslimgemeenschap een gevoel van hoop en vertrouwen krijgen, dat zij een rol speelt in de toekomst van de samenleving. Dit vereist dat de staat een langetermijnvisie ontwikkelt. En dat de Nederlandse maatschappij inziet dat moslims een belangrijk onderdeel zijn van deze samenleving. Helaas wordt dit bemoeilijkt, omdat sinds het begin van de oorlog tegen het terrorisme (vanaf 11 september 2001, red.) veel mensen totaal gefocust zijn op het – huns inziens veel urgentere – probleem van extremisme. Ze kijken niet naar de samenleving in zijn geheel. Hierdoor zijn we vergeten dat moslims al tientallen jaren deel uitmaken van de Europese samenlevingen.’

U hebt meer dan twintig jaren ervaring in het veld van het bestrijden van extremisme en radicalisering. Wat wilt u graag meegeven?

‘We moeten enorm voorzichtig zijn met generaliseren en denken dat radicalisering een groter probleem is dan in werkelijkheid. Daarnaast moeten we voorzichtig zijn met het gebruik van het label ‘islamofoob’ in het algemeen, want de term wordt gebruikt om belangrijke gesprekken af te kappen. Vergeleken met twintig jaar geleden zijn er nu veel mensen die een uitzonderlijk goed begrip hebben van de islam en moslims, vooral de jongere generaties, en die juist moslims beter willen begrijpen.

‘We moeten voorzichtig zijn met het gebruik van het label ‘islamofoob’’

‘Aanslagen komen in het nieuws en doen dan de wenkbrauwen fronsen vanwege de aard en de achterliggende boodschap. Maar we moeten heel voorzichtig zijn met het maken van generalisaties over gemeenschappen of geloofsgroepen. En we moeten gevoeliger zijn voor het feit dat niet ideologische triggers maar juist de structurele uitsluiting en discriminatie van moslims – de push-factoren – onvermijdelijk de grootste kracht zijn om radicalisering te bereiken.’

‘Moslimkandidaten floreerden bij Amerikaanse tussenverkiezingen’

0
De bekende tv-dokter Oz Mehmet Öz had deze week de eerste islamitische senator kunnen worden, maar de Republikein verloor van zijn Democratische tegenstander in de strijd om de staat Pennsylvania. Op andere plekken deden Amerikaanse moslimkandidaten het beter tijdens de afgelopen midterm-verkiezingen, meldt de Amerikaanse website the National
Zo behouden de drie zittende moslims in het Huis van Afgevaardigden – Ilhan Omar, Andre Carson en Rashida Tlaib – hun plek. Maar ook op lagere niveaus ging het behoorlijk wat moslims voor de wind.
In de staat Georgia zijn twee moslima’s verkozen in het regionale parlement, dat daardoor nu drie moslims telt. Zelfs de zuidelijke staat Texas heeft voor het eerst drie moslims die gekozen zijn in de regionale volksvertegenwoordiging.
Ook voor Somalisch-Amerikaanse vrouwen was de tussentijdse verkiezingen bijzonder, omdat in de staat Minnesota de eerste Somalische moslima werd verkozen tot de staatssenaat.
Nog wat primeurs: de staat Maine en Illinois kennen voor het eerst moslims in de regionale volksvertegenwoordiging; in beide staten zijn het er ook meteen twee. Nabeela Syed (foto) Illinois is met haar 23 jaar de jongste parlementair in haar staat.

Aantal Turkse asielaanvragen in EU sinds 2014 niet zo hoog

0

In augustus vroegen 4.600 Turken asiel aan in de Europese Unie. Dit maandelijkse aantal was niet zo hoog sinds 2014, blijkt uit cijfers van het EU-asielagentschap.

Alleen Afghanen en Syriërs scoren hoger dan Turken, met twaalfduizend asielaanvragen in augustus. Sinds dit jaar stijgt asielaanvragen door Turken.

Het betreft hier vooral Koerden, Gülen-sympathisanten en andere dissidenten die om hun politieke mening worden vervolgd. Ook veel jonge Turken, die de erbarmelijke economische situatie in het land niet meer zien zitten, bevinden zich onder de migranten.

Met de Turkse verkiezingen van 2023 in aantocht, ligt een verbetering van de politieke situatie niet voor de hand. Ook aan de economische malaise lijkt maar geen einde te komen.

Het totale aantal asielaanvragen in de EU was in augustus 85.000 – een record sinds de vluchtelingencrisis van 2015 en 2016.