21.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 395

Wat ik tegen mijn moeder zou willen, maar niet kán zeggen

0

De laatste tijd heb ik wel vaker last van emotionele momenten in solitude. Dan pink ik een traantje weg bij een therapeutische aflevering van de HBO-serie The Sopranos. Of wanneer ik aan mijn moeder denk, die ik dan net op tien minuten fietsafstand bij mijn vader heb achtergelaten. Het gebeurt dan weer vrijwel nooit als ik naar de Nederlandse haat op Twitter kijk. Kennelijk heb ik daar een schild voor ontwikkeld.

Onlangs gebeurde het weer. Toen ik, wandelend door Geuzenveld, naar de podcast van radiopresentator Mischa Blok (AVROTROS) luisterde. Een gesprek met de Turks-Koerdische Nederlander Hizir Cengiz (publicist voor onder meer de Kanttekening) over identiteit en diversiteit, maar ook over de gebrekkige communicatie met zijn moeder vanwege taalverschillen. Automatisch dacht ik aan mijn eigen moeder, en al de dingen die ik haar zou willen zeggen, maar dat ik niet de manier, taal of cultuur heb ontwikkeld om dat expliciet te doen.

Mijn moeder en ik spreken allebei namelijk een grove vorm van Turks, die niet veel verder gaat dan getir (‘halen’), götür (‘wegbrengen’), nöruyong (‘Wat doe je?’), neyittirdin (‘Wat heb je gedaan?’). Wanneer het over moeilijke dingen als politiek gaat, arriveren we al snel bij het einde van ons Turks. Het overbrengen van onze gevoelens, daar gaan we niet eens naartoe.

We arriveren al snel bij het einde van ons Turks. Gevoelens, daar gaan we niet eens naartoe

Ik breng die gevoelens wel over met foto’s die ik stiekem van haar heb genomen: wanneer ze mijn kleren opvouwt, thee zet of tegenover me zit voor een afspraak bij de huisarts. Die app ik dan later op de dag naar haar, waarop ze me gealarmeerd terugbelt: ‘Wanneer heb je die genomen?!’ En soms stuur ik, kijkend naar die foto’s, ze juist niet, omdat ik weet dat ze terug gaat bellen, waar ik dan op dat moment geen zin in of tijd voor heb. Dan heb ik blijkbaar alleen tijd om naar haar te kijken en in eenzaamheid van haar te houden.

Mijn moederliefde is bijna altijd impliciet geweest. Naar mijn weten appte ik afgelopen zomer voor het eerst ‘Ik houd van je’ naar haar. Net voordat ik met mijn partner van Ankara naar Istanbul opsteeg. Onze communicatie was altijd hard. Ze wou altijd weten waar ik was, wat ik deed en dat ik geld aan haar moest geven – geld dat ik niet had.

Nu ik op mezelf woon en mijn zaakjes op orde lijk te hebben, zijn we liever tegen elkaar. Ik bel haar op als ik haar stem wil horen. En bel haar nu wél terug als ik een oproep heb gemist. En daar gebeurt het weer. Ik voel een traantje opwellen.

‘Ik haat deze shit’ schreeuwde Tony Soprano met uitgepuilde ogen, toen hij emotioneel werd tijdens een therapiesessie. Hij begreep niks van al die opgekropte gevoelens, met paniekaanvallen tot gevolg. Hoe kon hij zo zwak en kwetsbaar zijn, als meedogenloze leider van een maffiagroep? Fascinerende televisie over ons vergankelijke bestaan op deze wereld. Meesterlijk uitgevoerd door James Gandolflini, die helaas al een tijdje niet meer onder ons is.

Ik was nog een student toen ik tegen een medestudent zei dat we ‘ons al mentaal moeten voorbereiden op een leven zonder onze ouders’, alsof dat überhaupt mogelijk is. Het wordt steeds moeilijker, lees ik wel eens van mensen die hun ouders moeten missen. Ik vrees dat ze gelijk hebben. Ik mis mijn moeder nu al. Uiteindelijk komt de dood voor ons allemaal, maar moge Allah haar nog vele jaren geven.

Seni cok seviyorum, annecigim. Anneler bir melektir. (Ik houd van je, moeder. Moeders zijn engelen.)

Neef Saoedische kroonprins bedreigt Westen met ‘jihad’ en ‘martelaarschap’

0

Een neef van de Saudische kroonprins Mohammed bin Salman heeft in een video bedreigingen geuit ‘richting het Westen’. In de video dreigt Saud al-Shaalan iedereen die het ‘bestaan van dit land’ in twijfel trekt met ‘jihad’ en ‘martelaarschap’.

Saud Shaalan is een stamleider en kleinzoon van Abdulaziz, voormalig koning van Saoedi-Arabië. Zijn bedreigingen komen ip een dieptepunt in de relatie tussen de VS en Saoedi-Arabië.

Vorige week besloot OPEC+, een samenwerkingsverband van dertien landen die olie exporteren, onder leiding van Saoedi-Arabië en Rusland de olieproductie drastisch te verlagen: twee miljoen vaten per dag minder. Dat heeft geleid tot een veel hogere olieprijs.

Volgens Riyad was deze beslissing alleen gebaseerd op economische overwegingen, maar de Amerikanen zijn boos. ‘De Saoedi’s hebben de olieproductie vermindert en weten dat de sancties op Rusland minder effectief maken’, aldus het Witte Huis. ‘Ze proberen de Russische inkomsten te verhogen.’

Kroonprins Mohammed bin Salman, de feitelijke leider van Saoedi-Arabië, heeft bewondering voor de Russische president Vladimir Poetin.

De Amerikanen hebben (nog) niet gereageerd op het filmpje van Bin Salmans neef.

Brazilië: moslims willen dat VS schedel van slavenopstandeling teruggeeft

0

De islamitische gemeenschap in het Braziliaanse Salvador vraagt de prestigieuze Harvard Universiteit in de Verenigde Staten om een schedel terug te geven van een tot slaaf gemaakt moslim, die zou hebben deelgenomen aan een slavenopstand in Salvador in 1835.

De schedel van de moslimman maakt deel uit van een verzameling, in de musea Peabody en Warren van Harvard, van negentien menselijke resten van mensen van Afrikaanse afkomst die waarschijnlijk tot slaaf zijn gemaakt.

De twee musea bevatten daarnaast de stoffelijke resten van ongeveer 6.500 indianen. Al tientallen jaren klinkt de roep deze resten terug te geven aan hun gemeenschappen of afstammelingen. Eerder dit jaar heeft Harvard een commissie opgericht die zich over de teruggave van menselijke resten moet buigen.

Activisten in de Braziliaanse deelstaat Bahia zijn vorige maand begonnen met hun campagne. Ze willen rechtstreeks contact met Harvard.

In 1835 kwamen zeshonderd Afrikaanse moslims, vooral tot slaaf gemaakten, in Salvador in opstand tegen de koloniale machthebbers. Hun poging om Salvador en het omliggende platteland in handen te krijgen resulteerde in zeventig doden. Ongeveer vijfhonferd anderen werden gevangen genomen, gegeseld en gedeporteerd. Vier opstandelingenleiders werden geëxecuteerd.

De schedel in Harvard zou toebehoren aan een man die tijdens de gevechten gewond raakte en daarna in het ziekenhuis stierf. Vóór 1847 belandde zijn schedel in de collectie van de Boston Society for Medical Improvement. Het Warren Anatomical Museum, onderdeel van de Harvard Medical School, nam in 1889 de collectie uit Boston over.

De opstand van 1835 is de laatste tijd in de belangstelling komen te staan. De moslims in het Braziliaanse Salvador en omstreken laten zich hierdoor inspireren. De in Nigeria geboren Abdul Ahmad, de lokale sjeik, vertelt aan de website Middle East Eye waarom de opstand zo populair is:

‘Slavernij is iets negatiefs, maar de geschiedenis van de opstand is dat niet Als mensen meer te weten komen over het erfgoed van de mannen in Bahia, beginnen ze de islam met andere ogen te zien.’

Het teruggeven van de schedel helpt moslims in Bahia helpen om het reine te komen met hun verleden, zegt Waldemar Oliveira, een promovendus aan de New York University die onderzoek doet naar de geschiedenis van de lokale islamitische gemeenschap. ‘Het zou een manier zijn voor de huidige moslimgemeenschap om te zeggen dat de nederlaag van de mannen in de negentiende eeuw niet het einde betekende van de Afro-moslimervaring in Bahia.’

Het katholieke Brazilië schafte in 1888 de slavernij af, 25 jaar na de afschaffing van de slavernij op Suriname en de Antillen.

Franse moslimscholiere vindt hijab terug in prullenbak, Koran verscheurd

0

Op een kostschool in het Franse Caen is een Koran verscheurd en werd een hijab in de prullenbak gegooid, beide eigendom van een moslimscholiere.

De moslimstudente zegt dat het in haar afwezigheid moet zijn gebeurd, en dat ze dit ontdekte toen ze terugkeerde in haar kamer.

De school spreekt van ‘een onwaardige, onduldbare, juridisch laakbare daad’, maar zegt ook dat het gaat om een geïsoleerd geval.

De dader is nog niet in de kraag gevat. Volgens Franse media wil de moeder van het meisje geen aangifte doen, ‘in een proces van verzoening’.

IS claimt ruim 120 Syriërs te hebben gedood in ‘operaties’

0

IS, dat nog altijd actief is, verklaart in Syrië 103 leden van Koerdische milities en 19 soldaten van het Assad-regime te hebben gedood in ‘het grootste aantal militaire operaties in twee maanden’. Dit meldt de nieuwssite al Monitor.

Volgens IS vonden operaties plaats in de oostelijke provincie Deir ez-Zor, die in handen is van Koerden. De aanvallen bestaan uit ‘schietpartijen’, ‘bomaanslagen’, ‘hinderlagen’ en ‘twee autobommen’, waarbij meer dan 34 militaire voertuigen zouden zijn vernietigd.

Volgens al Monitor heeft de IS-focus op Koerdische gebieden in Syrië te maken met de zwakte van de Koerdische veiligheidsdiensten in de regio, maar ook door ‘corruptie en misdaden bij de SDF-leiding’.

Daarnaast zouden IS-cellen wijdverspreid aanwezig zijn in de Syrische woestijn, waar IS zich makkelijker kan bewegen omdat ze daar de steun genieten van plaatselijke stammen, aldus al Monitor.

De Verenigde Staten hebben recent met drone-bombardementen de druk op IS opgevoerd. Begin deze maanden werden verschillende leiders gedood, meldde het Pentagon.

Erdogan: doden mijnramp zijn slachtoffer van ‘het lot’

0

Eind vorige week overleden 41 Turkse mijnwerkers door een explosie. De Turkse president Erdogan linkte hun dood dit weekend niet direct aan de veiligheid van de mijn, maar aan iets anders: ‘Wij geloven in het lot en dat dit soort ongelukken altijd zullen gebeuren.’

Het ongeluk gebeurde noordelijke provincie Bartin. Volgens de Turkse president is de staatsmijn daar een van de meest geavanceerde mijnen van dit moment. Erdogan zegt dat er wordt gedaan na wie verantwoordelijk is voor het ongeval en die juridisch gestraft zal worden. Maar dit kan de oplaaiende kritiek op de overheid vooralsnog niet wegdrukken.

Zo deelde de seculiere Turkse oppositiepartij CHP op Twitter een rapport uit 2019 over de mijn in Bartin. Daarin staat dat het verder naar beneden graven, dat toen al plaatsvond, mogelijk voor rampen zou zorgen. Een van de mogelijkheden: een grote explosie, ontstaan door het opbouwen van al het gas in de diepte.

In 2014 klonk veel kritiek na de mijnramp in Soma, waar 301 mensen zijn overleden. In de jaren voor deze mijnramp protesteerden mijnwerkers in Turkije al over de werkomstandigheden.

Halsema schrapt LHBT-meeting: maar ‘enkele’ moskeeën wilden nog komen

0

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema betreurt de boze reacties vanuit moskeeën, die een uitnodiging gericht aan ‘alle moskeebesturen’ ontvingen om een LHBTIQ+-steunverklaring te tekenen. Ze blaast de ontmoeting, die vanavond met de besturen gepland stond, af om een gebrek aan animo, meldt het Parool.

Volgens haar woordvoerder waren nog maar ‘enkele’ van zo’n zestig moskeeën bereid om te komen.

De ophef begon zaterdag met een column van de Amsterdamse rabbijn Lody van de Kamp in de Kanttekening: daarin maakte hij melding van Halsema’s uitnodiging aan alle moskeeën om maandagavond, vandaag dus, bijeen te komen.

Van de Kamp begreep van de gemeente dat die wegens ‘praktische reden’ eerst met moskeeën en later pas met kerken en synagogen hierover wilden spreken, maar de rabbijn vindt dat moslims er selectief als eerste uit worden gepikt en op die manier tot zondebok worden gemaakt.

‘Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?’

Moskeeën zelf lieten zich daarna ook horen. De Blauwe Moskee vindt de uitnodiging ‘absurd, discriminerend en beschuldigend’. De regionale koepels van Turks- en Marokkaans-Nederlandse moskeeën hebben laten weten dat ze de verklaring niet zullen ondertekenen.

De gemeente zegt zich van geen kwaad bewust te zijn. Die uitnodiging is ook naar joodse en christelijke gemeenschappen gestuurd, zei een gemeentewoordvoerder dit weekend. Er is gezocht ‘naar een manier om dit samen met alle religies te doen’, maar dat bleek niet ‘haalbaar’.

Die uitnodiging naar kerken en synagogen mist trouwens nog wel een datum, meldde stadszender AT5.

Op Instagram verweerde burgemeester Halsema zich gisteren tegen aantijgingen dat moskeeën als enigen de verklaringen zouden ‘moeten’ ondertekenen.

Ze zei al in mei met moskeebestuurders te hebben gepraat over het veroordelen van geweld tegen LHBTIQ+’ers. Ze wil ervoor waken dat moslims onterecht als ‘probleemeigenaar’ worden gezien, maar tegelijkertijd ‘zou het een belangrijk signaal zijn als religieuze en maatschappelijke leiders Amsterdamse jongeren indringend wijzen op het recht van LHBTIQ’ers om veilig en vrij in onze stad te leven’.

Halsema zegt ook dat de verklaring bedoeld was voor alle religieuze organisaties, niet alleen voor de islamitische. Ze zegt wel dat ze deze verklaring als eerst wilde toetsen bij de moskeebestuurders.

‘De suggestie dat enkel de moslimgemeenschap ‘moet’ ondertekenen is onwaar. Ernstiger is dat daarmee geen gebruik wordt gemaakt van de uitnodiging tot overleg maar is gekozen voor publieke polarisatie. Daarmee verdwijnt het onderwerp van het geweld tegen LHBTIQ’ers helaas uit beeld. Ik vind het een gemiste kans om vooroordelen te ontkrachten.’

De aantrekkingskracht van Wakanda: ‘Het toont hoe Afrika hád kunnen zijn’

0

Vanaf 9 november draait Wakanda Forever in de bioscopen, een sequel van Marvel-film Black Panther (2018). In deze eerste Hollywood-blockbuster met een (bijna) volledig zwarte cast stond Wakanda centraal, een hypermodern koninkrijk in een Afrika dat nooit is gekoloniseerd. Waarom raken zwarte mensen zo betoverd door Wakanda? En wat is de achterliggende filosofie van Wakanda, afrofuturisme, voor een stroming?

Sciencefiction-fan Leontine Vreeke kreeg ‘kippenvel’ toen ze Black Panther vier jaar geleden in de bioscoop zag. ‘Finally’, dacht ze toen ze de vrijwel zwarte cast aanschouwde. ‘Ik werd er echt heel emotioneel van. Black, black, black. Dankzij Black Panther voelde ik mij empowered.’

De film voelde uniek. ‘Wakanda is nooit gekoloniseerd. Wat betekent dit voor een zwarte cultuur? Dat is interessant om over na te denken. En die kostuums, die sierraden, dat háár. Je ziet je eigen cultuur terug op het scherm. De Afrikaanse sieraden in de film zie je ook in de Surinaamse en Ghanese cultuur. Black Panther was een feest der herkenning.’

Met haar dochter gaat ze in november naar Wakanda Forever. ‘Ik ben heel benieuwd naar dit vervolg. Helaas zonder Chadwick Boseman (de hoofdrolspeler van Black Panther, red.), want hij overleed in 2020 aan darmkanker.’

‘Als kind was ik al fan van het Black Panther-personage op televisie, in de Marvel-tekenfilms’, vertelt fantasy- en sciencefiction-schrijver Marc Frans. ‘Het was geweldig om hem op het witte doek te zien. Black Panther zorgt voor zwarte empowerment. Het is een hele energieke film, met goede filmmuziek ook. Maar de bonus is dat de hoofdpersoon een zwarte Marvel-held is.’

‘Wat ik zo mooi vond aan de film, was dat Black Panther een heel ander beeld van Afrika toonde’, zegt Wendy Carty, docente maatschappijleer aan een VMBO. ‘Afrika is niet langer het werelddeel van zielige kinderen met hongerbuikjes, maar een continent waar je trots op bent. Kinderen en tieners krijgen hierdoor zelfvertrouwen. Wakanda laat zien hoe het óók kan. Dat donkere mensen technologische dingen maken. Als je je hele leven lang, van generatie op generatie, hoort dat je een slaaf bent, dat je dom bent, dat je niets kunt, dan geeft dit je veel kracht. Films als Black Panter, Wakanda Forever en The Woman King (een net uitgebrachte film over de Agojie, een volledig vrouwelijke krijgerseenheid die het Afrikaanse koninkrijk Dahomey beschermde, red.) laten een heel ander, veel krachtiger beeld van Afrika zien.’

Ook mensenrechtenjurist Mpanzu Bamenga, een groot filmfan, prijst de ‘alternatieve werkelijkheid’ die Black Panther laat zien. ‘Wakanda is rijk aan grondstoffen, maar die worden door de Afrikanen zelf gebruikt. We kennen de geschiedenis dat Europa de grondstoffen uit Afrika haalde, waar de Afrikanen zelf niet van profiteerden. Wakanda laat zien wat Afrika had kunnen zijn. Tegelijkertijd combineert de film de Afrikaanse traditie met moderne technologie, wat zorgt voor een interessante alternatieve werkelijkheid die ons aan het denken zet. Zo kan het ook.’

Bamenga vindt de boodschap van Black Panther heel sterk. ‘De held en de schurk van het verhaal hebben allebei een groot verlies gekend. Hoe ga je hiermee om? Ga je wraak nemen en blijf je in het negatieve hangen? Of zet je het om in iets positiefs? Een zeer relevante les voor onze tijd.’

Wereld zonder slavernij en discriminatie

Black Panther is het bekendste product van afrofuturisme, een literaire, kunstzinnige en filosofische stroming die vorige eeuw ontstond in de Verenigde Staten. Een vooraanstaande expert op het gebied van afrofuturisme is Reynaldo Anderson, universitair hoofddocent Afrikologie en Afro-Amerikaanse Studies aan de Temple University in Philadelphia. Anderson is een groot fan van sciencefiction. Vrienden noemden hem voor de grap ‘Mr. Anderson’ of ‘Neo’, naar Theo ‘Neo’ Anderson, de hoofdpersoon van de bekende sciencefiction-serie The Matrix die gespeeld werd door de witte acteur Keanu Reeves. ‘Maar nu doen ze dit niet meer, want tegenwoordig ben ik Dr. Anderson’, grapt hij.

Afrofuturisme wordt door Anderson omschreven als een ’transnationale wereldbeschouwing, een raamwerk hoe Afrikaanse mensen zichzelf zien, in tijd en ruimte, en hen agency geeft: de vrijheid om te handelen.’ Afrofuturisme is niet gericht op Europa, op Europese concepten, ideeën en filosofieën, maar op Afrika. ‘Dat beïnvloedt onze kunst, onze strips. Afrofuturisme helpt ons te ontdekken hoe wij in de wereld zijn.’

De term ‘afrofuturisme’ is in 1993 gemunt door de witte schrijver en cultuurcriticus Mark Dery in zijn essay ‘Black to the future’, waarin hij schreef over zwarte sciencefiction-auteurs Samuel R. Delany, Greg Tate en Tricia Rose. Maar zwarte speculatieve fictie is al veel ouder, legt Anderson uit.

‘In de negentiende eeuw waren zwarte auteurs hier al mee bezig. Ze droomden over een wereld zonder slavernij, zonder raciale discriminatie.  Europese sciencefiction-literatuur was een antwoord op industrialisatie en nihilisme; zwarte sciencefiction daarentegen was een antwoord op racisme, op witte suprematie, en heeft dus een hele andere bron. Voor tot slaaf gemaakte Afro-Amerikanen was nadenken over vrijheid en revolutie al sciencefiction. Een eigen land voor zwarte mensen, waarover de zwarte predikant Sutton E. Griggs in 1899 schreef in zijn roman Imperium in Imperio (‘Rijk binnen een Rijk’, red.), was al helemaal te gek.’

‘Afrofuturisme is de hoge cultuur van de zwarte cultuur geworden’

Voordat Black Panther in de bioscopen draaide, bestond afrofuturisme in de muziek en in de literatuur, legt Anderson uit. Het gaat om ‘cosmic jazz’-artiesten Pharoah Sanders en Sun Ra, die in de iconografie op hun albums naar het Oude Egypte verwezen. ‘Ze kwamen met een alternatief discours, dat hun kunst en muziek beïnvloedde. Dit doorkruiste jazz en de tijd van de ruimtevaart. Tegelijkertijd kwam in deze tijd de televisie op, en kreeg de Afro-Amerikaanse cultuur een enorme impuls. Dit kwam allemaal samen in de zogenoemde Urban North (de stedelijke gebieden in het noorden van de Verenigde Staten, red.) waar zwarte sciencefiction-schrijvers hun werken publiceerden.’

Als voorbeelden van afrofuturistische literatuur noemt Anderson de roman The Man who cried I am (1967) van Johnny Williams, over een geheim plan van de CIA om zwarte mensen uit te roeien; Nova (1968) van Samuel R. Delany, over een multiculturele, multiraciale samenleving in de verre toekomst; en Kindred (1979), een roman over slavernij en tijdreizen van Octavia Butler, de belangrijkste vrouwelijke afrofuturistische schrijver.

Afrofuturisme als geschiedfilosofie

Vanaf begin jaren negentig houden ook wetenschappers zich bezig met het fenomeen afrofuturisme. Anderson vertelt dat hij als geek altijd al geïnteresseerd was in afrofuturisme, waaronder de boeken van Delany, maar tijdens het herschrijven van zijn proefschrift over de Amerikaanse Black Panther-partij raakte hij ook als wetenschapper geïnteresseerd in het fenomeen.

‘En toen kwamen de financiële crisis van 2008 en president Barack Obama’, vertelt Anderson. ‘Hij was de eerste zwarte president, maar zijn beleid viel tegen. Het kwam niet tot echte verandering. Het was daarom noodzakelijk om na te denken over een filosofisch alternatief voor het liberalisme dat de Democraten voorstaan, afrofuturisme als kritiek op de Amerikaanse democratie.’

Afrofurisme werd dus veel meer dan een kunststijl en sciencefictionliteratuur: het werd begin deze eeuw een filosofie voor Afro-Amerikaanse mensen, om op een eigen, Afrikaanse manier de wereld te beschouwen. In 2012 organiseerde Anderson met anderen een conferentie over afrofuturisme, die was gesponsord door UNESCO. Daarna volgden andere conferenties, en Andersons boek Afrofuturism 2.0. Anderson: ‘In dit boek kijk ik naar geschiedenis, naar kunst, naar wetenschap, naar alles. Afrofuturisme 2.0. is geschiedfilosofie. We willen op een andere manier naar het verleden en de toekomst kijken.’

Samen met geestverwanten richtte Anderson in 2015 de Black Speculative Arts Movement op, die ideeën en concepten van het afrofuturisme promoot, waaronder in de wetenschap en in de technologie, en streeft naar een inclusievere toekomst. ‘Afrofuturisme is de hoge cultuur van de zwarte cultuur geworden’, zegt Anderson trots.

Maar ondanks alle kritiek op Eurocentrisme en witte suprematie is afrofuturisme niet anti-Europees, benadrukt de wetenschapper. ‘Wel willen we een eigen wereldbeschouwing ontwikkelen, die onafhankelijk is, los staat van Europa.’

De westerse filosofie is volgens Anderson gebaseerd op het Oude Griekenland, op Plato en Aristoteles, op de rede. Afrofuturisme daarentegen laat zich onder meer inspireren door het Oude Egypte, en op het Egyptische filosofische principe van Maat, dat je naar eer en geweten handelt in zaken die familie, de gemeenschap, de natie, het milieu en de goden aangaan.

‘De negentiende-eeuwse Duitse filosoof Johann Gottfried von Herder, die het begrip nationalisme ontwikkelde, keek heel erg naar de Duitse context. Daar hebben wij Afrikanen weinig aan. In Afrika leven mensen in stammenverband. Wat ik wél interessant vind: vanuit Afrikaanse concepten nadenken over hoe de wereld er over driehonderd jaar uitziet. Denk daarbij ook aan een kolonie op Jupiter die dan wordt gesticht door Zuid-Afrika of Nigeria.’

Afrofuturisme is geen escapisme naar een mythische gouden eeuw, maar is juist optimistisch, benadrukt Anderson. ‘Afrofuturisme is de verwerping van afropessimisme, de overtuiging dat alles slecht gaat en wij Afrikanen altijd in de ellende blijven zitten. Het biedt een hoopgevend perspectief. Afrofuturisme is een utopisch toekomstbeeld, maar het is geen vlucht van de werkelijkheid. Je kunt het vergelijken met Vrijstad Christiania in Kopenhagen. Deze zelfverklaarde semionafhankelijke enclave in de Deense hoofdstad is een utopische gemeenschap, maar ook een alternatieve gemeenschap. De bewoners van deze stad ontvluchten de wereld niet.’

Inmiddels is afrofuturisme een wereldwijd verschijnsel geworden. De Franstalige, Portugeestalige en Spaanstalige wereld kennen hun eigen varianten van het afrofuturisme, en ook in Nederland timmeren schrijvers, kunstenaars en creators aan de weg.

Anderson: ‘Vergelijk afrofuturisme met hiphop. Dat begon ook in de Verenigde Staten, maar we kennen nu ook Franstalige en Nederlandse hiphop. 25 jaar geleden werd hiphop nog niet bestudeerd aan universiteiten, nu wel. Er zijn nu meer dan honderd Black Studies-programma’s aan Amerikaanse universiteiten. Afrofuturisme wordt straks een belangrijke afstudeerrichting. Er worden nu al proefschriften over geschreven, afrofuturisme wordt gebruikt in muziek en literatuur, in blockchain-technologie, enzovoort. Afrofuturisme is de toekomst.’

Afrofuturisme in Nederland

Hoe zit het met afrofuturisme in Nederland? Dé grote initiator van deze esthetische, literaire en filosofische beweging is schrijver en cultureel ondernemer Gerald Vreden. Niet zo lang geleden richtte hij samen met zijn broer Steven First Noble op, een Afro-Caribisch instituut voor kunst en cultuur, waarin ook plek is voor afrofuturisme.

‘Er is nu een groep zwarte schrijvers en kunstenaars in Nederland die zich bezighouden met afrofuturisme. Zij zijn echter nog niet georganiseerd’, vertelt Vreden. ‘Maar afrofuturisme gaat mainstream worden.’

Andersons slaat met zijn vergelijking tussen afrofuturisme en hiphop de spijker op de kop, vindt Vrede. ‘Kijk. ik was dansleraar, maar ik kon nergens aan de bak komen omdat mijn dansstijl, hiphop dus, toentertijd met agressieve mannen werd geassocieerd. Vervolgens maakte Run DMC hiphop mainstream met de hit ‘It’s Like That’. En nu wordt hiphop als dansstijl geaccepteerd. Dat gaat straks ook gebeuren met afrofuturisme. Zwarte artiesten gaan dit mainstream maken.’

‘Afrofuturisme geeft mensen hoop, trots, energie, een ander perspectief. En het is commercieel lonend’

Fantasy- en sciencefictionschrijver Marc Frans is een van de nieuwe zwarte creatievelingen. ‘Ik richt mij vooral op fantasy, maar de grens tussen beide genres is soms niet zo scherp. Wakanda is sciencefiction én fantasy.’ Ziet Frans zichzelf ook als een schrijver van ‘afrofantasy’? ‘Dat woord ben ik zelf nog niet tegengekomen’, antwoordt hij, ‘maar er zijn meerdere zwarte fantasyschrijvers zoals ik, en er zijn digitale communities voor zwarte sciencefiction- en fantasy-auteurs.’

Een kort verhaal van Frans is gepubliceerd in het Canadese blad Elegant Literature, een ander verhaal wacht nog op goedkeuring door een ander blad. Zijn grote inspiratie is Evan Winter, een Afro-Canadese schrijver wiens boek The rage of dragons in 2019 in de prijzen is gevallen. ‘Ik begon in 2019 met schrijven, toen Winters boek verscheen. Ik heb dat helemaal kapot geanalyseerd om het schrijverschap goed onder de knie te krijgen.’

Frans maakt gebruik van tradities en volksverhalen uit Suriname, zoals bijvoorbeeld de Winti-verhalen uit de Afro-Surinaamse mythologie. ‘Zo heb ik een short story geschreven over iemand die een hart heeft gekregen van een winti-geest.’ Maar hij kijkt breder dan Afrika, vertelt Frans.

‘Ik wil in mijn verhalen juist verschillende fantasy-tradities bij elkaar brengen. Weerwolven uit de Europese traditie, djinns uit de Midden-Oosterse traditie en lamia’s (ook wel bekend als mami wata’s, red.) uit Afrika. Zij zijn half vrouw, half slang en verscheuren mannen, net als de sirenen uit de Europese mythologie. Ook zijn de karakters in mijn verhalen zeer divers.’

Gerald Vreden legt nu ook de laatste hand aan een boek: His story of the world, l’histoire du monde. Daarin vertelt hij de wereldgeschiedenis vanuit Afrikaans en Caribisch perspectief.

‘De film Black Panther is een inspirerend verhaal, maar wel een fantasieverhaal. We moeten de echte verhalen en mythes uit Afrika en de Caribische wereld optekenen. Ook moeten we uit de slachtofferrol kruipen en voorbij de slavernij kijken. Afrofuturisme geeft mensen hoop, trots, energie, een ander perspectief. En het is commercieel lonend: Black Panther heeft miljoenen gemaakt. En dat komt omdat deze film een ander verhaal vertelt, óns verhaal. We moeten de mainstream niet nadoen, maar ervoor zorgen dat wij de mainstream worden. Alleen zo kunnen we de wereld herscheppen.’


Afrofuturisme inspireert niet alleen zwarte kunstenaars, schrijvers en filosofen, maar ook nieuwe futurismen.

Afrofuturisme moet onderscheiden worden van Africanfuturism (Afrikafuturisme) – een begrip uit 2019 gemunt door de Nigeriaans-Amerikaanse schrijfster Nnedi Okorafor –  dat exclusief gericht is op het Afrikaanse continent. Denk bijvoorbeeld aan de Nigeriaanse sciencefiction-film Ratnik uit 2020, of Okorafors roman Who fears death uit 2010.

Eerder dit jaar organiseerde Mipsterz, een internationaal collectief van progressieve moslimkunstenaars, de tentoonstelling Muslim Futurism. Geïnspireerd door het afrofuturisme wilden moslimkunstenaars ‘een bredere moslimtoekomst’ verbeelden, ‘vrij van de onderdrukking van vandaag, zich afspelend in een utopische toekomst van onze gezamenlijke schepping’. Moslimfuturisten ijveren voor gelijke rechten voor homo’s en transgenders en zijn tegen ‘westers imperialisme’ en de Israëlische nederzettingenpolitiek. 

Indigenous futurism (inheems futurisme) richt zich op de inheemse volkeren uit Noord- en Zuid-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland en andere gebieden. Over dit fenomeen schreef Grace Dillon het boek Walking the clouds: An anthology of indigenous science fiction (2012).

Het begrip chicanafuturism (chicanfuturisme) is er ook nog. Dat is in 2004 bedacht door wetenschapper Catherine S. Ramirez. Het is een samentrekking van ‘chicana’, een vrouw of meisje van Mexicaanse afkomst, en futurisme. Chicanfuturisme onderzoekt het gebruik van sciencefiction en fantasierijke cultuurvormen om onderdrukkende systemen voor Mexicaanse vrouwen (in de Verenigde Staten) te bekritiseren en alternatieve toekomsten te verkennen. Chicanafuturisme is geworteld in Chicanafeminisme, een feminisme dat gericht is op Mexicaanse vrouwen, en is beïnvloed door het afrofuturisme, vooral door schrijfster Octavia Butler.                                                                                       

Hoe Amsterdam moslims tot zondebok maakt in strijd voor LHBTIQ+’ers

0

Het is geen gevecht tegen de bierkaai. Het is strijden tegen een gemeente, een overheid en een samenleving. Hoe veel dieper kunnen we nog zinken in onze haat tegen een religie, tegen het geloof van honderdduizenden van onze islamitische medelanders?

Voor mij ligt een brief van de Amsterdamse burgemeester aan ‘alle moskeebestuurders van de stad’. Een uitnodiging voor een overleg tussen die besturen en de burgemeester, aanstaande maandag. Het gaat over ‘de bescherming van de LHBTIQ+-gemeenschap en over de bijdrage die moskeeën kunnen leveren om die veiligheid van deze groep te versterken’.

Ja, een brief aan ‘alle moskeebesturen’.

Wacht even. We kennen de vluchtberichten van een homopaar uit Amsterdam-Oost, omdat een groep moslimjongeren hen het leven onmogelijk maakte. We weten dat er ernstige mishandelingen hebben plaats gevonden door een enkeling, die ook verkondigde namens de Profeet te handelen. Maar kennen we ook niet die berichten over de ver van enig geloof verwijderde groeperingen rechts, links of van het midden, die hun afkeer van de LHBTIQ+-gemeenschap luid laten klinken? Of van streng-christelijke groeperingen, die het vanuit hun geloof heel moeilijk hebben met dit deel van onze gemeenschap? Of over teksten die ook in andere gebedshuizen worden geciteerd, en waaruit blijkt hoe erg het bij hen schuurt?

Toch is de brief van de burgemeester gericht aan enkel ‘alle moskeebesturen’. Er wordt met geen woord gerept over de kerkbestuurders, of de boeddhisten, de joden, bewoners van de volkstuintjes, de leden van de hockeyclub, of weet ik veel welke groepering in de stad dan ook. Nee, onze islamitische medelanders worden met deze selectieve uitnodiging opnieuw tot zondebok gemaakt.

Is dit het Nederland dat zich ooit eens op de borst sloeg, vanwege zijn tolerantie, zijn geloofsvrijheid?

Onze islamitische medelanders worden met deze selectieve uitnodiging opnieuw tot zondebok gemaakt

Maar dit is nog niet alles. De burgemeester gaat tijdens deze bijeenkomst een concept-steunverklaring aan de aanwezigen voorleggen, waarin ze worden opgeroepen om geweld tegen LHBTIQ+-personen te veroordelen, en om hun steun uit te spreken voor de slachtoffers van die vormen van discriminatie en geweld. De burgemeester ziet graag dat ‘zoveel mogelijk moskeebesturen deze verklaring ondertekenen om te laten zien de moskeeën een positieve kracht in de samenleving zijn’.

Hoezo? Hebben moskeeën in deze stad eerder niet de ‘positieve kracht in de samenleving getoond’? Is dit de gemeente volkomen ontgaan?

Ik heb de brief wel drie keer gelezen. Is het echt waar, wat hier allemaal staat?

Opnieuw wil de gemeente alleen de moskeeën, de moslims, hiervoor bijeenroepen, niet de andere groepen. Navraag leert dat op een later tijdstip toch ook de christenen en joden op mogen draven. Maar nu eerst de moslims. Wegens ‘praktische redenen’.

Is het echt waar, dat het stadhuis de ene groep burgers – lees moslims – in de beklaagdenbank zet en discrimineert, om de discriminatie van een andere groep, de LHBTIQ+, tegen te gaan?

Als Joodse ingezetene van diezelfde stad schaam ik mij diep. Met de nog steeds niet opgeloste toeslagenaffaire, en allerlei andere zaken van institutioneel racisme op tafel, daagt de gemeente groeperingen uit om te onderschrijven dat zij positieve krachten op het gebied van uitsluiting en discriminatie zijn. Waar blijft de hand in eigen boezem? Waar is de uitnodiging naar de eigen organisatie?

Mocht zo’n schrijven naar de besturen van synagogen zijn gestuurd, dan stond de Nationaal Coördinator Antisemitisme Bestrijding meteen op zijn achterste benen. En ook het Centrum Informatie en Documentatie Israël zou, als waakhond tegen antisemitisme, meteen moord en brand hebben geschreeuwd. En terecht.

Ik heb geen idee of de moskeebesturen maandag gehoor zullen geven aan deze uitnodiging. Wat zou ik doen als ik bij zo’n bijeenkomst was geweest, en mij gevraagd was om deze overeenkomst te ondertekenen? Wel, ik was opgestaan en had publiekelijk deze brief, voor het aangezicht van de burgemeester, in stukjes gescheurd.

Met deze woorden:

‘lk ben, anders dan deze overheid, tegen elke vorm van discriminatie en geweld. De gemeente discrimineert met deze bijeenkomst en met deze verklaring de ene groepering om uitsluiting bij de andere groepering te voorkomen. Daar doe ik niet aan mee.’

Kom op, beste burgemeester. Voor het stadhuis is het nog niet te laat alsnog het gezonde verstand opnieuw in te schakelen. Doe het vandaag nog. Alle burgers van de stad verdienen dit.

Turkije: seculiere oppositie wil moslims verleiden met omarming hijab

0

In aanloop naar de verkiezingen van volgend jaar doet de seculier-Turkse oppositieleider Kemal Kilicdaroglu een handreiking naar conservatieve moslims, die hij nodig zal hebben om Erdogans regeringspartij AKP te verslaan. In een video kondigde hij een wet aan die ‘het recht van vrouwen om een hoofddoek te dragen’ in publieke instellingen zal garanderen.

Het is de eerste concrete stap van ‘verzoening’ naar de moslimgemeenschap, die Kilicdaroglu vorig jaar had ingeluid. Een gewaagde stap ook, omdat de gevoeligheid over de hoofddoek binnen streng-seculiere kringen blijft bestaan. Zij beschouwen de seculiere waarden die door de grondlegger van de Turkse staat Mustafa Kemal Atatürk zijn ingevoerd als onfeilbaar.

De verschuiving bij de CHP tegenover de hoofddoek verliep wel in slow-motion. Onder druk van de regerende AKP van Erdogan, die discriminatie van moslima’s met een hoofddoek electoraal wist te verzilveren, werd in 2008 bij de CHP voor het eerst een vrouwelijk lid met een hoofddoek toegestaan door de partij. Daarna duurde het nog twaalf jaar voordat een vrouw met een hoofddoek werd gekozen als parlementslid.

Een coalitie van zes partijen, waar ook islamisten en Turkse en Koerdische nationalisten zitten, wil de verkiezingen volgend jaar winnen met een gezamenlijke presidentskandidaat, een positie waar Kilicdaroglu zelf op aast.