Een campagne tegen LHBTIQ+ gaat viral op social media in Marokko en andere Noord-Afrikaanse landen.
Veel gebruikers plaatsen een blauw en roze gekleurde vlag, die verwijst naar het mannelijke en vrouwelijke geslacht. Ook gebruiken ze de hashtag #Fetrah, wat vertaald kan worden met ‘instinct’.
In Marokko zijn meer dan 13.000 tweets geplaatst met #Fetrah, waardoor het laatste dagen een van de meest gebruikte hashtags van het land is.
De #Fetrah-campagne werd drie weken geleden gelanceerd door jongeren uit Egypte en werd daarna overgenomen door jongeren uit andere Afrikaanse landen.
‘Er zijn maar twee geslachten. Dit is onze realiteit’, zei een Twitter-gebruiker, die de hashtag en de blauw-roze foto plaatste.
Fetrah is ook de naam van de organisatie die de campagne heeft gelanceerd. De organisatie wil ‘kwaadaardige ideeën’ te bestrijden die ‘in strijd zijn met het menselijk instinct’.
Volgens de Marokkaanse activist Mariyem Gamar verspreidt Fetrah haat tegen de LHBTIQ+-gemeenschap en versterkt de campagne genderrollen en stereotyperingen. De beweging ‘probeert ons terug in een hokje te plaatsen waar we allemaal aan proberen te ontsnappen’, zegt ze tegen Morocco World News.
Facebook heeft de officiële pagina van Fetrah vorige week gesloten. In reactie daarop lanceerde de beweging een nieuwe pagina, met de tekst: ‘Gezien de gewoonte van het Westen om vrijheden te beperken als de mening in strijd is met hun grillen, hebben ze de pagina verwijderd – maar ze zullen het idee niet kunnen neerleggen.’
De Democratische politica Yuh-Line Niou, die zich gekandideerd heeft voor het Amerikaanse Congres, ligt onder vuur vanwege haar steun aan de pro-Palestijnse BDS-beweging.
In een interview met de Joodse website Jewish Insider zei ze achter de organisatie te staan, die Israël wil boycotten: ‘Ik geloof in het recht om te protesteren als een fundamenteel principe van de westerse democratie, dus ik steun BDS.’
‘Mensen denken dat de BDS-beweging op de een of andere manier antisemitisch is, maar ik denk van niet’, aldus Niou.
Haar openlijke steun aan de BDS-beweging wordt niet door alle Democratische politici gewaardeerd. Bill de Blasio, oud-burgemeester van New York, heeft felle kritiek op Niou. Hij heeft zich ook gekandideerd voor het tiende congresdistrict van New York, net als Niou.
‘De overgrote meerderheid van Democraten, de overgrote meerderheid van ons die progressief zijn, zijn het niet met haar eens’, vertelt hij tegen Jewish Insider. ‘Wij steunen de staat Israël. Wij zijn tegen BDS.’ Volgens De Blasio ondermijnt BDS niet alleen Israël, maar ook de Palestijnen omdat de organisatie voor een totale boycot is.
De Palestijns-Amerikaanse Rashida Tlaib en de Somalisch-Amerikaanse Ilhan Omar, de eerste twee moslimvrouwen die in het Congres werden gekozen, steunen openlijk de BDS-beweging. In veel Amerikaanse staten is wetgeving tegen BDS aangenomen.
44 NGO’s, Europarlementariërs en activisten eisen in een gezamenlijke brief dat Griekenland stopt met de pushbacks van migranten en dat de Europese Commissie hier scherp op toeziet.
De ondertekenaars zijn vooral burgers van landen zoals Syrië, Afghanistan en Pakistan, waarvandaan veel migranten komen die uiteindelijk door Griekenland worden teruggeduwd naar Turkije.
Ook een groeiend aantal Turken (voornamelijk) Gülen-sympathisanten en Koerdische activisten) ontvlucht Turkije, met name na de mislukte couppoging in 2016.
‘Turkse asielzoekers die uit Griekenland worden geduwd, worden onmiddellijk gearresteerd en kunnen langdurige gevangenisstraffen, slechte behandeling en marteling verwachten’, aldus de brief.
Ook Europarlementariër Tineke Strik (GroenLinks) heeft de brief ondertekend.
Al jarenland voert Griekenland op grote schaal pushbacks uit van migranten richting Turkije, zeggen vluchtelingenorganisaties en onderzoeksjournalisten. Tot op de dag van vandaag ontkent Griekenland dit.
‘Hoewel Griekenland vorig jaar in een Europese top had beloofd een onderzoek in te stellen naar de pushbacks, gaan die nog steeds door’, staat in de brief.
De ondertekenaars eisen snel een Grieks onderzoek naar de pushbacks waarin onafhankelijke organisaties een stem krijgen. Ook willen ze dat de verantwoordelijken worden aangeklaagd en de toegang tot asiel aan de grens gegarandeerd blijft.
Nederland en acht andere EU-landen hebben officieel verklaard dat er geen bewijs is dat zes Palestijnse NGO’s, die vorig jaar door Israël op de terreurlijst zijn gezet, daadwerkelijk terreurbanden hebben.
‘Van Israël is geen wezenlijke informatie ontvangen die een herziening van ons beleid ten aanzien van de zes Palestijnse NGO’s zou rechtvaardigen’, stellen Nederland, België, Denemarken, Frankrijk, Duitsland, Ierland, Italië, Spanje en Zweden. ‘Mochten er bewijzen van het tegendeel beschikbaar komen, dan zullen wij dienovereenkomstig handelen.’
De negen landen verklaren dat ze hun samenwerking met de zes NGO’s, die EU-subsidies krijgen, zullen voortzetten bij gebrek aan dergelijke bewijzen. ‘Een vrij en sterk maatschappelijk middenveld is onontbeerlijk voor de bevordering van democratische waarden en voor de tweestatenoplossing.’
Een van de zes Palestijnse NGO’s is Al-Haq. In mei haalde minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) zich de woede van Israël op de hals, door tijdens een reis naar Israël en Palestina te spreken met Al-Haq in de Palestijnse stad Ramallah.
De Kanttekeningsprak vorig jaar met de directeur van Al-Haq. Hij beschuldigde Israël van een lastercampagne tegen Al-Haq en de andere vijf Palestijnse NGO’s.
Volgende week dinsdag staat een top tussen Turkije, Rusland en Iran op de agenda. De Turkse president Erdogan en zijn Russische collega Vladimir Poetin gaan naar Teheran, om daar de situatie in Syrië en de Oekraïense graancrisis te bespreken. Dit meldt de nieuwssite al Monitor.
In Noord-Syrië dreigt al een paar maanden een nieuwe Turkse invasie tegen de Syrische Koerden. Rusland en NAVO-partner Amerika willen dat niet, maar Erdogan zei hun toestemming ook niet nodig te hebben. Hij heeft inmiddels wel zijn toon gematigd en zegt ‘geen haast’ te hebben. De Koerden zijn er niet gerust op en staan paraat voor een invasie.
Bij het driehoeksgesprek tussen Turkije, Rusland en Iran staat ook de Oekraïense graanexporten op de agenda. Ankara is al een tijdje bezig om een zeecorridor vanuit de Zwarte Zee van de grond te krijgen. Vandaag praten Rusland en Oekraine over hetzelfde onderwerp met Turkije en een afvaardiging van de Verenigde Naties in Istanbul.
Rusland eist dat Oekraïne eerst de havens ontmijnt. Maar dat doet Oekraïne alleen als er internationale garanties komen tegen Russische bombardementen op de haven in Odessa. Turkije heeft zich als bemiddelaar opgeworpen om samen met de VN dat te bewerkstelligen.
Experts verwachten dat Poetin ook militaire en economische steun van Iran wil afdwingen in de oorlog tegen Oekraïne. Het Witte Huis zei gisteren aanwijzingen te hebben dat de Iraanse regering bereid is snel enkele honderden drones te leveren, waaronder drones die wapens kunnen dragen.
Een 26-jarige vrouw uit Maleisië maakte tijdens een comedy-optreden een grap die niet al te goed viel bij de autoriteiten: ze wordt aangeklaagd voor blasfemie.
Afgelopen zondag werd Siti Nuramira gearresteerd door de Maleisische federale politie. Ze is inmiddels op borgtocht vrijgelaten.
Reden van haar arrestatie is een optreden van haar op een open podium-avond in een comedyclub in Kuala Lumpur op 4 juni. Hier zijn ook videobeelden van gemaakt.
In een 54 seconden durende video, die viral ging op sociale media, zien we Nuramira die zich voorstelt als moslima. Zij zegt vijftien hoofdstukken van de Koran uit het hoofd te hebben geleerd. Vervolgens ontdoet ze zich van haar islamitische kleding, om daaronder een minder verhullende set kleren te onthullen.
Nuramira mag niets zeggen over de rechtszaak die tegen haar loopt. Als ze schuldig wordt bevonden, kan ze een gevangenisstraf van twee tot vijf jaar krijgen.
In augustus 2016 werd het eerste vrijdaggebed voor vrouwen door een vrouwelijke imam verricht in de Mariam-moskee in Kopenhagen. De moskee kreeg veel internationale media-aandacht, omdat het de eerste vrouwenmoskee van Denemarken is. In de Mariam-moskee zijn ook mannen welkom, behalve op vrijdag, en het gebed wordt altijd geleid door een vrouwelijke imam. Naast de gebeden worden er ook islamitische én gemengde huwelijken voltrokken, kan je als bekeerling de shahada – geloofsbelijdenis – uitspreken en worden er islamitische lezingen gegeven. De Mariam-moskee is opgericht door Sherin Khankan. Ze is religie- en filosofiesocioloog, cognitief psychotherapeut, auteur, activist en zelf ook imam.
Wat waren zes jaar geleden je dromen en doelen met de Mariam-moskee?
‘Vanaf het begin hadden we vier hoofddoelen met de Mariam-moskee: het recht van vrouwen om te scheiden, het recht van vrouwen op interreligieuze huwelijken, de strijd tegen de groeiende islamofobie en natuurlijk het recht van vrouwen om imam te zijn. En sindsdien hebben we het recht van vrouwen om als imam op te treden mogelijk gemaakt. We hebben momenteel drie vrouwelijke imams, maar we hebben er meer gehad in de afgelopen zes jaar. Ook zijn er moskeeën in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk geïnspireerd door ons geraakt, en organiseren diensten met een vrouwelijke imam. Ik ben op mijn beurt geïnspireerd door Halima Krausen uit Hamburg (de eerste vrouwelijke imam van Duitsland, red.) en natuurlijk Amina Wadud (een Amerikaanse hoogleraar Islamstudies en boegbeeld van het islamitisch feminisme, red.). Ik denk dat het belangrijk is dat je geïnspireerd wordt en dat je anderen kunt inspireren.
‘We hebben ook geluk gehad. Toen we met de moskee begonnen, publiceerde onderzoeker Jesper Petersen net een boekje getiteld De vrouwen in Medina. Hij baseert zich op hadith-verzamelingen (hadith zijn overleveringen van Mohammed, red.) die wijzen op het feit vrouwen in de tijd van de profeet in Medina krijgers waren, leraren én imams. Petersen deed onderzoek naar het eeuwenoude biografische lexicon Kitab al tabaqat al kabir van de islamitische historicus Ibn Sa’d (784-845, red.), die wijst op de verschillende rollen die vrouwen hadden en op het bestaan van vrouwelijke imams. We hebben De vrouwen in Medina aan alle bezoekers uitgedeeld toen onze moskee de deuren opende.’
In de Mariam-moskee in Kopenhagen (Beeld: Sherin Khankan)
Hoever ben je in de afgelopen zes jaar gekomen?
‘Er is nu meer draagvlak voor het idee dat imams ook vrouwen kunnen zijn. Dit komt grotendeels door de media-aandacht die we kregen, waar ik heel blij mee ben. Hier in de moskee was intern wat discussie over het nut en nadeel van de media. Als er media-aandacht is over een onderwerp met betrekking tot de islam, dan is er altijd een focus op het drama of de tegenstand. Maar we hadden altijd een heel duidelijke strategie om nooit over de tegenstand te praten. Want als je je op de oppositie richt, dan wordt het legitiemer om je ertegen te verzetten (in plaats van je te focussen op je eigen verhaal, red.). We hebben ons altijd gericht op alle mensen die ons steunen, we vertelden díe verhalen. Deze strategie hielp ons ook bij het verspreiden van onze ideeën, en om alles wat we deden te normaliseren. Dit is belangrijk, omdat we de patriarchale structuren al zo lang hebben genormaliseerd. Dus we moeten het tegenovergestelde normaliseren, door naar buiten te treden en toegankelijk te zijn voor de berichtgeving in de media. Alleen zo reiken onze ideeën ver.
‘Eén van de dingen waar ik erg trots op ben, is het recht van de vrouw op een interreligieus huwelijk. In de Mariam-moskee hebben we meer dan 65 islamitische interreligieuze huwelijken gesloten. We hebben stellen uit Denemarken, Zweden, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Egypte en bijna elk land, omdat ze geen imam kunnen vinden die hun huwelijk wilde sluiten.
‘Ik denk dat het interreligieuze huwelijk een zegen is, omdat alles met liefde begint en alles met liefde eindigt. We zijn allemaal op deze planeet om lief te hebben en geliefd te zijn. Dus als je niet bij degene kunt zijn wie je lief hebt, dan ben je nergens. Waarom nog liefhebben, als we onze partner in het leven niet kunnen kiezen? In de Koran staat dat een moslimman met een jood, christen of iemand uit het boek mag trouwen, maar er staat niet dat een vrouw hetzelfde kan doen. Er staat echter ook niet dat ze dat níet kan.
‘Waarom nog liefhebben, als we onze partner in het leven niet kunnen kiezen?’
‘Ik heb vier kinderen: twee meisjes en twee jongens. Hoe groot is de kans dat mijn dochters verliefd worden op een niet-moslim? Aangezien we hier in Denemarken wonen, is de kans natuurlijk enorm. Maar de vader van mijn kinderen denkt dat dat nooit zal gebeuren. Hij zegt: ‘Ik heb mijn kinderen zo goed opgevoed, dat ze er nooit over zullen dromen verliefd te worden op een niet-moslim.’ En dit standpunt is niet zeldzaam, je vindt het onder christenen, joden en moslims. En dat wij dat nu hebben veranderd, daar ben ik het meest trots op.’
Wat is de grootste overwinning voor de Mariam-moskee?
‘Ik denk dat we stevige hervormingen hebben doorgevoerd, bijvoorbeeld als het gaat om het recht van vrouwen om te scheiden. We hebben de procedure van het recht van vrouwen op echtscheiding hervormd door een nieuwe methode die we ontwikkeld hebben. In dit ‘Deense model voor islamitische echtscheiding’, zoals we het noemen, hebben we het concept van toestemming veranderd.
‘Als een moslimvrouw tegenwoordig een echtscheiding aanvraagt -de khula-, heeft ze de toestemming van de echtgenoot nodig. Er is een consensus onder moslimgemeenschappen over de hele wereld dat je de toestemming van je man nodig hebt. Maar het probleem is dat wanneer je in een gewelddadig huwelijk zit, je man je geen toestemming geeft.
‘Als imam combineer ik cognitieve psychotherapie met islamitische spirituele zorg. Het zijn twee heel verschillende disciplines, maar ze hebben iets gemeen. En dat is het luisteren. Je geeft geen oordeel, je luistert alleen. Wij hebben de focus verlegd van de toestemming van de man naar het recht van de vrouw om te scheiden. In de Koran staat heel duidelijk dat je een vrouw niet tegen haar wil in een huwelijk kunt houden. Natuurlijk kan ze scheiden; een vrouw kan scheiden en een man kan scheiden. En een vrouw heeft het recht om te hertrouwen na een scheiding, dat staat ook duidelijk vermeld. Maar ook al zeggen we deze dingen, we hebben de patriarchale structuur genormaliseerd die het voor een vrouw bijna onmogelijk maakt om de echtscheiding aan te vragen.
‘Moslima’s uit heel Scandinavië komen naar ons, de enige moskee waar ze zonder toestemming kunnen scheiden’
‘Om dit probleem op te lossen, moet je het concept van toestemming verwijderen. Het is buitengewoon moeilijk om dit te veranderen, maar we hebben het veranderd in de Mariam-moskee. Onlangs hebben we de 55e echtscheiding geregeld. In alle gevallen was er sprake van ernstig geweld en was de echtgenoot tegen de scheiding. Moslima’s uit heel Scandinavië komen naar onze moskee, omdat we de enige moskee zijn waar vrouwen zonder toestemming kunnen scheiden.’
Wat zou je hierna nog meer willen bereiken?
‘Mijn doel is om dit Deense model voor islamitische echtscheiding te exporteren naar andere Scandinavische en Europese landen, zodat het een standaardprocedure kan worden. Ik denk niet dat het onmogelijk is, het is alleen een kwestie van tijd. Want als je de toestemming wegneemt – dat is het cruciale – dan zal iedereen zeggen: ‘Ja, natuurlijk heeft de vrouw het recht om te scheiden.’ Maar als je de toestemming van de echtgenoot nodig hebt, en als je er als echtgenote nog steeds in vastzit, dan is het een psychologische gevangenis waar je nooit uit kunt ontsnappen.
‘De focus verleggen, van de toestemming van de man naar het recht van de vrouw om te scheiden, is heel belangrijk. En daar komt psychotherapie bij kijken, omdat je de manier waarop mensen denken moet veranderen: door hen kennis te geven over de rechten die ze hebben, ook de islamitische rechten. Dat is de combinatie van islamitische spirituele zorg en de islamitische theologie waarin de koran, de hadith en andere islamitische bronnen gebruikt worden om kennis op te bouwen om een dilemma te begrijpen, onder ogen te zien of op te lossen.
‘Ik zeg altijd tegen de vrouwen: ‘Het is niet mijn beslissing. Ik ben niet belangrijk, ik ben enkel een hulpmiddel en faciliteer deze scheiding. Allah heeft je het recht gegeven om te scheiden.’ De echtgenoten vertel ik hetzelfde: ‘Ik ben niet belangrijk, het is Allah die de vrouw het recht heeft gegeven om te scheiden. Als je klachten hebt, moet je klagen bij Allah, want het heeft niets met ons te maken.’ En in elke moskeegemeenschap zou dit moeten kunnen, want we weten ook dat niemand voor de lol wil scheiden. Als je er toch voor kiest om te scheiden, helemaal als je kinderen hebt, doe je dat pas als je alle andere opties hebt geprobeerd.
In Denemarken hebben we een enorme campagne gevoerd: ‘Til Døden Os Skiller’ (‘Tot de dood ons scheidt’, red.) met een film, posters en flyers in bussen. Het idee is om het Deense model naar andere landen te kopiëren, maar je moet natuurlijk wel partners in die landen hebben. Momenteel werken we met vier – door mannen gedomineerde – moskeegemeenschappen samen, want we kunnen dit natuurlijk niet alleen dragen. We hebben een lange wachtlijst van vrouwen die willen scheiden, omdat ze weten dat ze dat alleen hier kunnen doen.’
‘We hebben de patriarchale structuur genormaliseerd en geïnternaliseerd, zijn blind geworden voor dat het ook anders kan’
Wat is je advies voor andere vrouwen die een soortgelijke moskee in bijvoorbeeld Nederland willen starten?
‘Begin. We kunnen veel gesprekken voeren en vergaderingen organiseren, maar er verandert niets als iedereen besluiteloos blijft. Daarom: doe het gewoon. Ik herinner mij, dat toen ik in 2016 de Mariam-moskee begon, ik naar het Verenigd Koninkrijk ging om een toespraak te houden op een islamitische conferentie. Ze probeerden daar geld in te zamelen om een grote mooie vrouwenmoskee te bouwen. Ik zei tegen hen: ‘Je hebt geen grote moskee nodig om dit initiatief te starten.’ We hebben helemaal geen grote moskee nodig.
Khankan wijst naar de ruimte waar we in zitten. ‘Kijk, dit is heel nederig. We hebben twee ruimtes. Het is genoeg; onze oude moskee was groter dan deze, maar meer ruimte hebben we niet nodig. Je kunt grote veranderingen doorvoeren in een heel nederige omgeving. Dat vind ik prachtig.
‘Begin als je een kleine groep van vijf, tien, of vijftien mensen hebt. Zoek uit wie wat kan doen. De één is goed in het leveren van een khutbah omdat ze een doctoraat heeft of ze is zeer goed geïnformeerd. Iemand anders draagt al sinds haar vierde voor: geweldig, laat haar reciteren. Kijk wie waar het beste in is. Praat met mensen, bouw zo je gemeenschap stap voor stap op. Het was bij ons een proces van vallen en opstaan. Ons plan was niet perfect uitgeschreven. Je moet niet opgeven. Het kan heel moeilijk lijken en het zal vele jaren duren om dat punt te bereiken waar je wilt komen. Dus heb ook moed. En focus niet op de obstakels, maar op je doel.’
Hoe zit het met die obstakels? Wat was het grootste obstakel voor de Mariam-moskee?
‘Natuurlijk zijn er altijd obstakels. Het is ook belangrijk om over de obstakels te praten, want die zijn er gewoon ook. En je moet ook voorbereid zijn, voorbereid op tegenwerking van buitenaf en op tegenwerking van binnen je eigen familie. Ik verloor mijn huwelijk toen ik imam werd: de man met wie ik getrouwd was, besloot om van mij te scheiden. Niet omdat ik imam werd trouwens, want hij steunde een vrouwenmoskee. Hij had er moeite mee dat ik interreligieuze huwelijken begon te sluiten. Hij zei: ‘Ik weet dat je moeder christen is en je vader moslim, en dat jij een product bent van een interreligieus huwelijk – maar andersom kan dat niet.’
‘Mijn man besloot om van mij te scheiden. Hij had er moeite mee dat ik interreligieuze huwelijken begon te sluiten’
‘Hij wist altijd dat ik er voorstander van was, maar hij vindt dat er een enorm verschil zit in een bepaald standpunt hebben en dit standpunt in de praktijk brengen. Hij vond het on-islamitisch en voor hem was het een dealbreaker. Dat is het helaas voor heel veel moslims. Sommige dingen die we doen zijn voor veel mensen een no-go, zoals wanneer een vrouw zonder de toestemming van de echtgenoot een echtscheiding aanvraagt: dat kan echt niet, vinden veel mensen. Waarom vinden ze dat? Omdat we de patriarchale structuur genormaliseerd en geïnternaliseerd hebben, waardoor we blind zijn geworden voor de mogelijkheid dat het misschien ook anders kan. Er is dus altijd een offer dat je moet maken als je dingen verandert, daar moet je op voorbereid zijn. Ik was niet genoeg voorbereid.’
De laatste dagen tonen meerdere Iraanse vrouwen op social media dat zij niet bang zijn voor het regime: op foto’s en video’s laten ze hun haren aan de wereld zien. Dit doen ze uit protest tegen de kuisheidsregels, die sinds kort juist strenger worden gehandhaafd.
Onlangs besloot de overheid de kuisheidsregels strenger te handhaven. Vrouwen moeten hun hijab ‘kuis’ dragen, anders worden ze daarop aangesproken door de kuisheidspolitie die dit niet altijd vriendelijk vraagt.
Campagnes tegen het restrictieve beleid van het Iraanse theocratische regime worden meestal georganiseerd door politieke activisten en dissidenten buiten Iran, schrijft VICE, maar deze keer zijn jonge vrouwen in Iran zelf begonnen met het delen van selfies zonder hijab om de autoriteiten te tarten.
President Ebrahim Raisi, een conservatieve hardliner die gesteund wordt door de ayatollahs, ziet de protesten als het ‘bevorderen van de morele corruptie van de islamitische samenleving’, georganiseerd vanuit het Westen. De autoriteiten treden de laatste weken harder op tegen deze muiterij en organiseren vandaag een ‘Hijab- en Kuisheidsdag’ in het Azadi-stadion in Teheran.
Dit geeft de gevluchte Iraans-Amerikaanse Masih Alinejad reden om vrouwen in Iran via social media op te roepen om juist vandaag hun hoofddoek in het openbaar af te laten vallen. Dat doen vandaag een heleboel vrouwen ook daadwerkelijk, zegt ze in een latere tweet, vergezeld van een video waarin een Iraanse vrouw (foto, rechts) inderdaad haar hijab in het openbaar afzweert.
‘Deze vrouw riskeert de gevangenis en zweepslagen’, zegt Alinejad bij deze video, om ’te laten zien dat vrouwen in Iran dapper genoeg zijn om ‘nee’ tegen de hijab te zeggen. In Iran is ongesluierd erbij lopen een misdaad, maar vrouwen gingen vandaag de straat op om genderapartheid aan te vechten.’
Het modemerk Maison Hijab heeft zich tijdelijk gevestigd in de Bijenkorf in Utrecht. Het merk wil vooroordelen over moslima’s met een hoofddoek tegengaan.
‘Hijabs zijn voor de moderne, zelfverzekerde, modieuze en krachtige vrouw. Dat is onze filosofie’, meldt de website van het merk.
Eigenaar Hajar L’Merrouni startte haar modemerk twee jaar geleden omdat ze behoefte had aan hijabs van een hogere kwaliteit. Met haar merk, te koop in verschillende kleuren, wil ze laten zien hoe empowering en verschillend moslima’s met een hijab kunnen zijn.
De vijftienkoppige VN-Veiligheidsraad is, na het nodige gesteggel met kernlid Rusland, alsnog overeengekomen om de humanitaire hulp aan het noordwesten van Syrië met zes maanden te verlengen. Dat melden meerdere internationale media op basis van diplomatieke bronnen.
Het gaat om het leveren van voedsel, medicijnen en beschutting aan de miljoenen Syrische burgers in het noordwestelijke gebied dat door de oppositie wordt beheerd. Het leveren van hulpgoederen wordt al gedaan sinds 2014 en zou zondag eindigen.
Vrijdag maakte Rusland gebruik van zijn vetorecht in de VN-veiligheidsraad om de verlenging van de hulp met een periode van een jaar tegen te houden. Rusland stelt, als bondgenoot van het Assad-regime, dat het leveren van de hulpgoederen in strijd is met de Syrische wetgeving en territoriale integriteit van dat land.
Het sluiten van de humanitaire corridor van Turkije naar Syrië zou de crisis in Syrië doen versterken, waarschuwden mensenrechtenorganisaties, met een hongersnood tot gevolg.
Gisteren besloten de leden van de veiligheidsraad dat de hulp alsnog wordt verlengd, maar dan met een periode van een half jaar. Een compromis, maar volgens critici ook een verdere uitkleding van de hulp aan Syrië.
Oorspronkelijk waren er vier humanitaire corridors in gebruik. Deze zijn gedurende de afgelopen jaren na veto’s van China en Rusland gesloten.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.