16.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 433

Babah Tarawally: ‘Als je op je tenen moet lopen, maak je geen echte voetafdruk’

Discriminatie: als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we er mee om? Wordt het beter? Wordt het slechter? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten.

Babah Tarawally (1972) is schrijver en journalist. Hij vluchtte in 1995 uit Sierra Leone, en doorstond een asielprocedure van zeven jaar in Nederland. Hij heeft een column in Trouw en schreef de romans De god met de blauwe ogen (2010) en De verloren hand (2016). Dit jaar verschijnt De getemde man.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat zijn de meest pijnlijke momenten die je zelf hebt meegemaakt?

‘Laat ik vooral zeggen dat je er boven probeert te staan. Je wil je niet door allerlei onzin laten raken. Maar wat me te binnen schiet aan nare dingen… Dat ik in Friesland bij het asielzoekerscentrum achtervolgd werd door extreemrechtse jongens. Ik heb me daar uit kunnen redden, door te zeggen dat ik Surinamer was en voetballer. Ze kwamen echt voor asielzoekers.’ 

En recent?

‘Laatst – daar heb ik een column over geschreven – werd ik geweigerd bij een kroeg. Door een Surinaamse portier. Dat deed me op een of andere manier behoorlijk wat. Dat hij in zekere zin op mij leek. Dat hij het in opdracht deed. Dan denk je: als hij dat zelfs doet, als een soort Uncle Tom, dan is het écht dweilen met de kraan open. En als het jonge mensen zijn die racistische dingen zeggen, dan raakt dat me ook. Mensen die nog in de ballen van hun vader zwommen toen ik hier al woonde… Dan maak ik me zorgen, over mijn dochters ook. Zij zijn dertien en vijftien.’

De Nederlandse verjaardag wordt door de geïnterviewden in deze serie wel omschreven als met zijn allen in een kring naar een schaal chips staren. Hoe heb jij de overgang van de ene naar de andere cultuur ervaren? 

‘Ik herinner me dat ik op Schiphol aankwam en helemaal niemand zag die op me leek. Dat was beangstigend. Je kent de taal niet, voelt je niet verbonden. Ik dacht: oké, ik moet leren wat hier gangbaar is, wat de regels zijn.’

Dus wat hoor je zoal te doen op een Nederlandse verjaardag?

‘Eén koekje nemen en wachten tot de trommel weer voorbijkomt. Ik wilde er meestal twee, drie, maar je moet echt wachten op de volgende ronde. En Nederland is het brood met kaas, brood met kaas, brood met kaas. De hele tijd. O ja – en snel lopen. Nederlanders lopen snel en doelgericht. In Nederland is veel haast.’

‘Ik ben me hier altijd bewust van het anders-zijn. Hier loop ik op mijn tenen’

Je hebt kinderen met een Nederlandse vrouw. En je hebt wel eens uitgelegd dat dankzij je relatie met haar je positie in Nederland nogal veranderde.

 ‘Ja, heel leerzaam. Mensen kijken veel van: ‘Hé, Nederlandse vrouw met exoot.’ Maar het maakte me vooral sterker. Ik leerde de taal en de cultuur sneller. Als je verliefd bent, doet hoe anderen je zien je ook niet zoveel. Oké, als jij graag wil kijken naar hoe wij hand in hand lopen, prima.’ 

In hoeverre voelt Nederland als je thuis?

‘Door het schrijven wordt er veel meer op je gereageerd. En ik mijd de sociale media. Ik zeg ook tegen de redactie van Trouw: ‘Geef maar niet door wat er bij jullie binnenkomt, alleen als het opbouwend is.’ Je krijgt ook bedreigingen. Dat is het niet prettige deel van hier zijn met mijn verhaal. Een ander deel is dat ik door het schrijven veel sterker sta. Die weigering bij die kroeg, bijvoorbeeld, heeft een gesprek met de gemeente en de eigenaar opgeleverd. De portiers dragen nu bodycams, zodat zowel zij als het publiek verantwoordelijkheid voelen voor wat ze zeggen en doen. Ik heb een stem en hoor erbij, in die zin.’ 

Je gaat vaak terug naar Sierra Leone. Voel je je daar meer thuis?

‘Ja, de muziek staat overal hard. In de bus schreeuwt iedereen en… Als ik eerlijk ben, er valt daar heel veel van me af. Daar is alles eigen. Ik ben me hier altijd bewust van het anders-zijn. Hier loop ik op mijn tenen. Als je op je tenen moet lopen, maak je geen echte voetafdruk.’

India: onthoofding hindoeman doet spanningen verder oplopen

0

Nadat een hindoeman in India door radicale moslims is onthoofd, zijn de religieuze spanningen er verder opgelopen.

De onthoofding van de hindoeman, een kleermaker, werd gefilmd door zijn moordenaars. De mannen deden zich voor als klanten in zijn winkel en vielen hem aan terwijl hij hun maten aan het opnemen was.

De mannen onthoofdden de kleermaker omdat die online steun zou hebben betuigd aan negatieve opmerkingen over de profeet Mohammed door een woordvoerder van regeringspartij BJP. Deze opmerkingen leidden onlangs tot woede en boycots in enkele islamitische landen, maar ook tot protesten en rellen in India zelf.

Twee moslimmannen zijn inmiddels gearresteerd voor de onthoofding. Indiase moslims en organisaties keuren de moord massaal af. Toch is door heel India woede richting moslims ontstaan.

Zo roepen in openbare Telegram-groepen extremistische hindoes op tot het oppakken van de wapens en het aanvallen van moslims en het politiestation waar de gearresteerde moslims vastzitten.

Een lid van de hindoe-radicale organisatie Vishwa Hindu Parishad zegt in een video op social media: ‘Je (Indiase moslims, red.) zou bang moeten zijn voor de dag dat ook hindoes antwoord gaan geven.’

Ook zijn volgens de BBC rellen en brandstichting ontstaan in de Indiase stad Udaipur (foto), waar de hindoeman werd onthoofd.

Turk die politiemoord op Koerdische student vastlegde moet zelf de cel in

0

Een Turkse fotograaf die in 2017 de moord op een Koerdische student door een Turkse agent vastlegde, is veroordeeld tot anderhalf jaar gevangenisstraf. De reden: ‘het verspreiden van terroristische propaganda’.

Student Kemal Kurkut werd in 2017 vermoord in Diyarbakir in Zuidoost-Turkije toen hij Newroz wilde vieren, het Koerdische nieuwjaarsfeest. Fotograaf Abdurrahman Gök legde de moord in een serie foto’s vast. De politieagent die Kurkut vermoordde werd niet vervolgd, de man die de foto’s van de moord nam wel.

Gök werd ervan beschuldigd lid te zijn van een terroristische organisatie, waarmee de Turkse overheid de Koerdische PKK bedoelt, die in Turkije, de Verenigde Staten en de Europese Unie op de terreurlijst staat.

Hem hing twintig jaar gevangenisstraf boven het hoofd. Uiteindelijk werd het anderhalf jaar. Gök ziet het als wraak van de Turkse overheid voor het feit dat hij de moord op Kurkut heeft vastgelegd.

Eerste hindoe-geestelijk verzorgers universitair afgestudeerd in Nederland

0

Voor het eerst zijn vijf mensen op een Nederlandse universiteit afgestudeerd als Hindoe Geestelijk Verzorger. Het gaat om een tweejarige postacademische ambtsopleiding aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. 

Sharda Nandram (foto), hoogleraar Hindoe-spiritualiteit en Samenleving aan de VU, nam initiatief tot de opleiding. Er was al wel een masteropleiding Spiritual Care, zegt ze, maar die keek te weinig vanuit een hindoeïstisch ‘insiders-perspectief’ naar spiritualiteit.

Tegelijkertijd wilde ze deze nieuwe opleiding tot Hindoe Geestelijk Verzorger toegankelijk maken voor zowel hindoes als niet-hindoes, vertelt ze aan de Kanttekening.

Volgens Nandram kunnen afgestudeerden na de opleiding een specifieke invulling geven als Hindoe Geestelijk Verzorger bij de GGZ, justitie en defensie. Ook de eigen spirituele verdieping is een belangrijke pijler van de opleiding.

Nadram: ‘Geestelijke verzorging is voor een groot deel gebaseerd op ‘zijn’ voor je cliënt. Het is dus niet alleen een gereedschapskist met tools aanreiken. Die zijn er wel en zijn ook belangrijk. Maar je krijgt pas een diepere connectie met de cliënt als je er voor de cliënt bent. De cliënt deelt immers twijfels, angsten en diepe vragen met je waar hij of zij misschien nog nooit over heeft nagedacht of over gesproken. Vragen zoals: ‘Wat gebeurt er met mij na de dood? Waarom moet deze zware ziekte mij overkomen? Heb ik op uitzending goed gehandeld of kon ik narigheid voorkomen? Waarom kan ik mij niet beheersen en doe ik dingen die volgens de wet niet kunnen?”

De opleiding dealt met vragen die vooral in de Nederlandse context van belang zijn. De hoogleraar hoopt dat ze deze opleiding in de toekomst verder kan uitbreiden naar een internationale variant.

EU hervat subsidie Palestijnse NGO’s: ‘Geen sprake van terreurbanden’

0

De Europese Unie gaat twee Palestijnse NGO’s weer financieel ondersteunen, meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera. Volgens Israël hebben Al-Haq en het Palestijnse Centrum voor Mensenrechten banden met terreurorganisaties, maar de EU acht deze beschuldigingen ongegrond.

Met dit EU-besluit komt een einde aan de dertien maanden durende opschorting van financiële steun aan de Palestijnse NGO’s.

De Europese Commissie citeerde de resultaten van een onderzoek uitgevoerd door het Europees Bureau voor Fraudebestrijding, de Europese FIOD. Dat concludeerde dat er geen vermoedens van fraude of onregelmatigheden waren.

Al-Haq verklaarde gisteren dat de opschorting onrechtmatig was en gebaseerd op ‘Israëlische propaganda en desinformatie’.

In mei haalde minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) zich nog de woede van Israël op de hals door tijdens een reis naar Israël en Palestina te spreken met Al-Haq in de Palestijnse stad Ramallah.

De Kanttekening sprak vorig jaar met de directeur van Al-Haq: ‘Israël is bezig met een lastercampagne.’

Aboutaleb: Keti Koti moet nationale feestdag worden

0

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb vindt dat 1 juli een nationale feestdag moet worden. Dat zei hij gisteren in zijn jaarlijkse toespraak ter nagedachtenis aan de slavernij. Vandaag, op Keti Koti, wordt de afschaffing ervan gevierd.

Aboutaleb pleitte ook voor een nationaal monument om Keti Koti te herdenken, meldt RTV Rijnmond.

‘Dit is een grote zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis die eeuwen geduurd heeft’, ze Aboutaleb. ‘Het knechten van mensen, het vernederen van mensen, het maken van mensen tot handelswaar. Ik vind dat het de moeite waard is om in de geschiedenis zo’n dag een plek te geven waarbij we met elkaar stilstaan bij de wreedheden die de mens de andere mens kan aandoen.’

Vorig jaar bood Aboutaleb namens Rotterdam zijn excuses aan voor de slavernij en de kwalijke rol die Rotterdam speelde in de zeventiende en achttiende eeuw. Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam ging hem vorig jaar voor.

Ook Rabin Baldewsingh, de nieuwe Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme, wil Keti Koti als nationale feestdag. Keti Koti is volgens hem nog steeds te veel een feest voor zwarte mensen, terwijl het een geschiedenis is die iedereen in Nederland aangaat. ‘Dat moeten we daarom samen doen’, zegt hij tegen Omroep West.

Activisten voerden dit jaar actie om van Keti Koti een vrije dag te maken. ‘Ik neem 1 juli vrij, totdat we allemaal vrij zijn’. Zeker honderd organisaties hebben besloten om hun medewerkers dit jaar vrij te geven.

Man opgepakt voor bekogelen Thaise restaurants in Amsterdam

0

De Amsterdamse politie heeft een 28-jarige Ierse man in de kraag gevat, die ervan verdacht wordt eind vorig jaar meerdere Thaise restaurants in de stad te hebben bekogeld. Dit meldt de Amsterdamse zender AT5.

Eind vorig jaar werden zeven Thaise restaurants in Amsterdam slachtoffer van vandalisme. De ramen van de restaurants werden ingegooid met een baksteen.

De politie heeft beelden de beelden onder meer via het tv-programma Opsporing Verzocht verspreid. Te zien was hoe de dader op de fiets rondreed en had een rode tas bij zich had. Uiteindelijk kon hierdoor dus een verdachte worden opgepakt.

De Ier heeft geen vaste woon- of verblijfplaats. Over zijn motief heeft de politie niets bekendgemaakt, aldus AT5.

Ons panel keek naar Omroep Zwart op tv: ‘Had inhoudelijk meer verwacht’

0

Met veel bombarie trok Omroep Zwart naar Hilversum: tijd voor échte diversiteit op radio en tv. Onder leiding van rapper en voorzitter Akwasi trok de omroep met gemak de 50.000 benodigde leden om te mogen uitzenden. De boodschap kwam aan. Maar de kijkers wisten het eerste tv-programma, het muzikale Podium Zwart op vrijdagavond, nauwelijks te vinden. We lieten ons panel een aflevering kijken. Wat vinden zij van dit programma en de omroep?

Leontine Vreeke (46), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Die slechte kijkcijfers komen vanwege het late tijdstip en omdat er nauwelijks ruchtbaarheid aan werd gegeven. Niet omdat het slecht was. Maar wat een leuk programma. Het is alsof je in een podiumhuis staat. En de sfeer was heel positief. Er kwam allemaal nieuw talent. Je hoort andere muziek dan bij de Top 2000.

‘Ik denk ook dat je Podium Zwart en Omroep Zwart een kans moet geven. Het is voorbarig om nu al te concluderen dat Omroep Zwart niets toevoegt aan de NPO. Ik hoop wel dat ze maatschappelijke programma’s gaan maken, de verhalen van de diversiteit gaan vertellen, een afspiegeling van onze veelkleurige samenleving zullen zijn. In Nederland zijn er maar weinig programma’s die dat doen. We zien teveel het perspectief van de witte man en vrouw. De Nieuwe Maan vroeger en De Sociëteit nu vormen hier de uitzondering op, maar dit zijn stipjes op een wit vel papier.

‘Ik hoop wel dat ze maatschappelijke programma’s gaan maken’

‘Wat voor programma ik graag zou willen zien? Een soort Oprah Winfrey Show. En wie dat zou moeten presenteren? Ik natuurlijk, hahaha.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker

Podium Zwart vond ik eigenlijk best wel leuk. Ik wist niet precies wat ik moest verwachten, en ik ben aangenaam verrast. Ik mis deze diversiteit op de Nederlandse televisie en radio. Ik weet nog dat ik vroeger liedjes aanvroeg op de radio en te horen kreeg: ‘Dit is geen mainstream, dit draaien we niet.’

Podium Zwart is niet een programma dat ik had verwacht van Omroep Zwart. Ik verwachtte een geëngageerd programma, met kritiek op racisme in Nederland. Een soort Ongehoord Nederland, maar dan met radicaal-linkse meningen.

‘De naam Omroep Zwart vind ik wel ongelukkig gekozen. En een titel als Podium Zwart kan geïnterpreteerd worden als passieve agressie. Mede daardoor heeft Podium Zwart zulke slechte kijkcijfers gekregen, denk ik. Want Omroep Zwart polariseert. Ze gaan mee in de tegenstelling tussen zwart en wit. Als je weerstand voelt hiertegen, dan kijk je sowieso niet naar programma’s  van deze omroep. Ik ben niet wit, ik ben niet zwart. Ik wil niks te maken hebben met die tweedracht.

‘Ze moeten wat aan hun marketing doen’

‘Eigenlijk moet Omroep Zwart een andere naam hebben als ze meer mensen willen trekken. Ook moeten ze wat aan hun marketing doen. Ik zag eens langs de weg een poster dat Omroep Zwart ging uitzenden, maar kwam op social media niets tegen. Ze moeten beter aan pr doen.’

Mostafa Hilali (48), militair, actief in het maatschappelijk middenveld

‘Ik heb eerlijk gezegd nog niks gezien, maar toch wil ik even kwijt dat ik erg trots ben op mijn broeders en zusters van kleur van Omroep Zwart. Het is hen namelijk wél gelukt om in een mum van tijd het benodigde aantal leden te halen om een omroep te starten. Daar kunnen de islamitische omroepen nog een puntje aan zuigen. Dat ze nu vooral muziek en entertainment maken, doet daar niks aan af.

‘Het is een nieuwe omroep, het zijn jonge mensen. Ze moeten zichzelf opnieuw uitvinden. Het is ook prima dat ze met entertainment beginnen. Zulke positieve dingen heb ik veel liever, dan dat ze bijvoorbeeld met fake news aan de haal gaan, zoals bij Ongehoord Nederland.

‘Gun Omroep Zwart de tijd, laat ze hun expertise opbouwen. Natuurlijk wil ik ook die documentaires en discussieprogramma’s waar zoveel mensen van kleur naar smachten. En het zou fijn zijn als het niet alleen over ons gaat, maar ook met ons gebeurt. Ze hebben tijd nodig. En daarbij helpt framing, dat ze voor tweedeling zouden zorgen, uiteraard niet. Aperte onzin. Omroep Zwart is juist het resultaat van dat een groot deel van Hilversum die mensen van kleur geen stem wil geven.

‘Gun Omroep Zwart de tijd, laat ze hun expertise opbouwen’

‘Laten we Omroep Zwart beoordelen op wat ze hebben gedaan en niet op wat ze nog niet hebben gedaan. Als we dat laatste gaan doen, dan hoef je nooit meer Nederlandse tv te kijken.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Ik vind het heel tof dat er zo’n unieke omroep bijgekomen is. Ik ken geen enkele andere omroep waarbij mensen van allerlei etniciteiten bij elkaar komen, programma’s maken en presenteren. Ik hoop wel dat het meer zal zijn dan een podium voor talent.

‘Ik ben er namelijk van overtuigd dat er meer potentie in de omroep zit en ik hoop niet dat het een soort MTV 2.0 wordt. Dat zou ik heel jammer vinden, wat dat zou bijdragen aan de opinie die men al heeft: dat mensen van kleur vooral uitblinken in muzikale kwaliteiten.

‘Ik hoop niet dat het een soort MTV 2.0 wordt’

‘Dit is ook zeker waar, maar er zijn bijvoorbeeld heel veel talentvolle opiniemakers van kleur, die zeker weten een ‘serieus’ programma neer kunnen zetten. Ik zou het zelf ook tof vinden om een Jinek van kleur te zien, om maar een voorbeeld te noemen.

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘De eerste uitzending van Podium Zwart viel me eerlijk gezegd vies tegen. Begrijp me niet verkeerd: ik vind het goed dat ze er zijn, maar het is me niet helder wat hun doelstellingen zijn. Ik had in ieder geval hele andere verwachtingen.

‘Dit is gewoon een Nederlandse MTV, maar dan gemaakt door de Black Lives Matter-mensen. Dat kan toch niet?! Is dit nou hoe we structurele discriminatie van mensen van kleur tegen willen gaan? Ik vind het zwaar tegenvallen. Ik had inhoudelijk veel meer verwacht. Meer discussies en debat over het bedenken van oplossingen voor grote actuele onderwerpen en maatschappelijke kwesties. Maar van wat ik nou heb gezien, lijkt het op een broedkanaal voor mensen en artiesten die niet beroemd zijn – om die zo een podium te bieden. Echt een teleurstelling. Logisch dus dat er zo weinig kijkers zijn.

‘Ik had inhoudelijk veel meer verwacht’

‘Als ik ze even ongevraagd advies mag geven: Malcolm X, Martin Luther King, Mohammed Ali. Begin met de zwarte klassiekers en geschiedenis, zodat de jeugd van tegenwoordig, die zoveel meer mogelijkheden tot zijn beschikking heeft, zich daaraan kan optrekken. Black power!

Discussie: mogen boeren meer dan moslims?

0

Bepaalde boeren gebruiken, uit protest tegen de stikstofmaatregelen, intimidatie tegen politici en geweld tegen de politie. Voor sommige Nederlanders contrasteert de ‘slappe aanpak’ van ‘witte boeren’ met hoe mensen van niet-witte en islamitische komaf worden bejegend.

Zo twittert schrijver Abdelkader Benali: ‘Bruine mensen, onder wie ik, bijten al dagen op onze tong om niet iets te hoeven zeggen over dubbele standaard, politieke hypocrisie en getolereerd geweld, maar we zeggen niets want we hebben onze tong eraf gebeten.’

Journalist Joop Lahaise valt hem bij: ‘Je hoeft niet ‘bruin’ te zijn, zelfs geen immigrant uit een land rond de Middellandse Zee, om met verbijstering te constateren wat boeren kennelijk mogen, waar bijvoorbeeld milieu- en antiracisme-demonstranten er allang met de lange lat en het waterkanon van langs hadden gekregen.’

‘Terreur. Dit is niets minder dan terreur. En ze komen er gewoon mee weg’, plaatst Trouw-columnist Emine Ugur onder een filmpje waarin boeren een politieauto opzij duwen, zodat een tractor naar huis van stikstofminister Christianne van der Wal kan rijden.

Ugur is het ook eens met een twitteraar die vraagt aan premier Mark Rutte: Geen ‘Pleur op’, Mark?’, nadat Rutte het boerenprotest bij het huis van Van der Wal veroordeelde. Iets soortgelijks zei Rutte wél in 2016 over Turkse Nederlanders die geen binding hebben met ons land.

Ugur en Benali wijzen op een ‘dubbele moraal’ in de media en politiek: hard tegen biculturele Nederlanders, zacht tegen boeren. Als de boeren moslims waren geweest, dan was er vast veel harder opgetreden, is de strekking van hun verwijt.

Dat wordt hen niet in dank afgenomen door twitteraars die de boeren verdedigen. ‘Dit is geen terreur in tegenstelling tot aanhangers van jouw religie’, bijt Bart Nijman van GeenStijl Ugur toe. Volgens Nijman draait het hier om ‘verzet’.

Ook Bart Schut van het Nieuw Israëlitisch Weekblad ziet een scheve moraal ten nadele van de boeren: ‘Dus #trekkerterroristen is trending voor boerenactivisten? Met dank aan dezelfde types die het moordende, martelende en slaven houdende ongedierte van de Islamitische Staat ‘Syriëgangers’, ‘uitreizigers’ en ’terugkeerders’ noemen.’ Hij geeft een tip aan boeren: ‘Bekeer je tot de islam.’

Zeker 100 organisaties geven medewerkers vrij op Keti Koti

0

Zeker honderd organisaties geven hun medewerkers morgen vrij. Op 1 juli is Keti Koti, dat staat voor het herdenken van de slavernij en het vieren van de afschaffing daarvan.

The Black Archives, NPO-radiostation FunX en stichting Nederland Wordt Beter van Jerry Afriyie voeren actie om van 1 juli een vrije dag te maken: ‘Ik neem 1 juli vrij, totdat we allemaal vrij zijn’.

Ruim honderd organisaties, waaronder GreenPeace, kledingzaak Liël, modemerk Patta het online medium Vice en een coffeeshop uit Heereveen, hebben besloten hun werknemers op 1 juli vrij te geven. Dat staat te lezen op de website van de NGO De Goede Zaak, die zich ook bij de actie heeft aangesloten. Vorig jaar deed nog slecht een handjevol organisaties mee.

Het koloniale verleden werkt door in institutioneel racisme, aldus de initiatiefnemers die van 1 juli een vrije dag willen maken. Ook daarom zou volgens hen een jaarlijkse officiële Keti Koti-dag een goed idee zijn.

Vorig jaar werden al 62.000 handtekeningen onder een petitie met deze strekking overhandigd aan de Tweede Kamer. Maar de petitie is daar nog niet aan bod gekomen.