22.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 457

‘Beeld van moord George Floyd kan zwarte kinderen traumatiseren’

0

Beelden van gewelddadige racistische voorvallen, zoals de moord op George Floyd, kunnen zwarte kinderen traumatiseren. Dat stelt de Jamaicaans-Amerikaanse schrijver Claudia Rankine.

Volgens Rankine groeit er nu een ‘doodsbange’ generatie zwarte kinderen op in de Verenigde Staten. Ze zouden het gevoel hebben dat ze geen mogelijkheden hebben in een wereld waar ze voor crimineel worden aangezien, ‘vanaf het moment dat ze kind zijn’.

Rankine: ‘Als je er rekening mee begint te houden dat de zelfmoordcijfers rond zwarte kinderen, vooral zwarte jongens, stijgen, begrijp je dat ze getraumatiseerd zijn door de informatie die naar hen toekomt.’

Rankines laatste toneelstuk The White Card waarschuwt voor een negatief effect van racistische beelden op de geestelijke gezondheid van zwarte mensen. Een zwarte kunstenaar wordt getraumatiseerd door het gebruik van traumatische beelden door een familie van witte kunstverzamelaars.

Turkije sluit tv-zender Moslimbroederschap

0

Turkije sluit Mekameleen, een belangrijk televisiekanaal van de Moslimbroederschap.

Na de staatsgreep van maarschalk Abdul Fatah al-Sisi in Egypte in 2013 verleende Turkije onderdak aan de Egyptische Moslimbroederschap, die ideologisch verwant is aan de islamistische AKP van president Erdogan. Maar Turkije streeft nu naar betere betrekkingen met Egypte.

De omroep zegt binnenkort de uitzendingen te hervatten vanuit een ander land, maar wanneer dat is en vanuit welk land is niet duidelijk.

Naast kritiek op Egypte leverde Mekameleen ook kritiek op Saoedi-Arabië, vooral na de moord op journalist Jamal Khashoggi – ook een aanhanger van de Moslimbroederschap – in 2018. Ook met dat land probeert Erdogan nu betere banden aan te knopen.

Tijdens een staatsbezoek aan Saoedi-Arabië vorige week sprak Erdogan over het inluiden van ‘een nieuw tijdperk’ in de Turks-Saoedische betrekkingen, en over zijn wens om de politieke, militaire, economische en culturele banden met het koninkrijk te versterken.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Mevlüt Cavusoglu verklaarde onlangs dat hij binnenkort zijn Egyptische collega gaat bezoeken, maar er is nog geen datum geprikt.

Volgens de Turkse website Ahval blijft Turkije nog wel het geluid van Moslimbroederschap promoten via al Jazeera, de Arabische nieuwszender die in handen is van Turkije’s bondgenoot Qatar. Al Jazeera is pro-Moslimbroederschap en pro-Erdogan, aldus Ahval.

‘Kut-mocro’s’: online haat na melding geweld tegen Joods zaalvoetbalteam

0

Marokkaanse Nederlanders krijgen de volle laag vanuit sommige reaguurders en twitteraars, na berichten over geweld tegen een Joods voetbalteam.

Tijdens een zaalvoetbalwedstrijd dinsdag, tussen de Joodse club Maccabi uit Amstelveen en Atletico uit Amsterdam Nieuw-West, zouden twee Joodse spelers zijn aangevallen. Ook zou de Hitlergroet zijn gemaakt.

De KNVB onderkent dat er geweld plaatsvond, maar kan ‘gezien de uiteenlopende lezingen niet bevestigen wat er verder tijdens de wedstrijd is gebeurd’ en stelt een onderzoek in. De VVD en ChristenUnie hebben Kamervragen gesteld.

Over de etniciteit van de spelers van Atletico rept de KNVB niet, maar volgens het Twitteraccount ‘Federatief Joods NL’ bestaat het team vooral uit spelers met een Marokkaanse achtergrond.

GeenStijl vraagt daarna sarcastisch aan de Joods-Nederlandse schrijver Arnon Grunberg, die zich tijdens zijn 4 mei-lezing solidair had betoonde met Marokkaanse Nederlanders die worden gediscrimineerd: ‘Zijn Marokkanen nou de nieuwe joden of hoe zit het nou?’ Sommige reaguurders op GeenStijl laten daarop zich ongezouten uit over Marokkaanse Nederlanders en de islam.

‘Willen we meer of minder Marokkaanse zaalvoetballers?’, aldus reaguurder ‘Borus’, refererend naar de ‘minder Marokkanen’-uitspraak van Geert Wilders uit 2014. Reaguurder Willem D. legt de schuld bij de islam: ‘In de Koran wordt beschreven hoe Mohammed in 3 stappen de Joden vermoordde. Als je de Koran leest zie je dat hij eigenlijk radicaliseerde gedurende zijn leven.’

‘En het gaat alleen maar erger worden’, schrijft reaguurder ‘Argo182’ boos. ‘Deels door natuurlijke aanwas (Moslims die zich als konijnen voortplanten) en deels door nieuwe import uit Noord-Afrika. Er wonen allerlei soorten mensen in Nederland, maar Marokkanen/Moslims zijn echt de enige groep mensen die met letterlijk iedereen ruzie krijgen.’

Ook sommige twitteraars gaan los op Marokkaanse Nederlanders en de islam. ‘Typisch Noord-Afrikaanse laffe honden’, twittert iemand.  ‘Dit hele land wordt geteisterd door Marokkaans terreurtuig’, schrijft een andere – anonieme – twitteraar.

‘Net weer iemand aangesproken, vies tuig, dacht dat ie fladdr hari was. Deel zelf de eerste tik uit dan zien we wel hoe dit uit de hand loopt. Het is gewoon tuig, klaar. Straat tuig met hun hitlergroet.’ ‘Kut #mocroos’, vindt weer een andere anonieme twitteraar.

‘We hebben geen, ik herhaal, we hebben géén Marokkanenprobleem’, schrijft iemand anders sarcastisch.

Ook radicaal-rechtse politici roeren zich. ‘Het wordt tijd dat antisemitisme uit Amsterdam-West ook wordt opgeruimd’, aldus PVV-Kamerlid Raymond de Roon, verwijzend naar de tweet van Federatief Joods NL over het ‘overwegend Marokkaanse’ voetbalteam Atletico.

“Maar wat is dat dan toch, die islamisering van onze samenleving?’, vraagt de Vlaamse politicus en islamcriticaster Sam van Rooy (Vlaams Belang) zich af. ‘Wel, dit!’

Wat is Fortuyns erfenis voor hedendaags multicultureel Nederland?

Pim Fortuyn werd na zijn dood invloedrijker dan bij leven. De Kanttekening besprak zijn erfenis met socioloog Dick Pels, schrijver Abdelkader Benali en documentairemaker Sunny Bergman. Wat betekent Pim Fortuyn voor multicultureel Nederland, twintig jaar na zijn moord?

6 mei 2002, iets na zessen. Sunny Bergman vindt het een beetje beschamend om te zeggen waaraan zij terugdenkt. ‘Het eerste wat ik dacht was toen ik hoorde over de moord: ‘Ik hoop dat het geen moslim is.’ En het tweede was – en dat is een beetje gênant -: ‘Shit, nu kijkt niemand meer naar mijn uitzending.’’

Ze had een documentaire gemaakt over de zoektocht naar een ‘hippie-utopia’, waarin ze op stap ging met een vriend en een pasgeboren baby. Die werd precies die avond uitgezonden. ‘En inderdaad: niemand keek naar onze documentaire. Maar daarna dacht ik vooral: ‘Wat vreselijk voor onze democratie, dat mensen denken dat ze andersdenkenden uit moeten schakelen.’’

Niet dat Bergman Fortuyn ooit een aansprekend politicus vond, integendeel: ‘Hij was een demagoog en speelde vooral in op xenofobe sentimenten. Na zijn dood hebben we dat meer gezien: van LPF tot Thierry Baudet en zijn bende ongeleide racistische en seksistische projectielen.’

Baudet, die samen met Wilders het politieke spectrum flink naar rechts heeft opgerekt. Zijn we in twintig jaar als land gegroeid, of beleven we nog steeds een post-Fortuynistisch trauma?

‘Ik kijk helemaal niet terug’, zegt Abdelkader Benali ietwat dwars. ‘Er zijn in de tussentijd nog veel meer dingen gebeurd die een veel grotere impact hebben gehad op de wereldgeschiedenis. Denk aan de oorlogen in Irak, Afghanistan en Syrië, en nu de oorlog in Oekraïne.’

Ja, Benali was ook bang geworden en geschrokken door de moord. Toch wil hij er niet aan dat het een belangrijk moment was voor Nederland.

‘Jaja, er werd toen ook gezegd dat we na die moord en die van Theo van Gogh bruggen moesten slaan en als land naar elkaar toe groeien. Daar is helemaal niks van terechtgekomen. Alles waar ik bang voor was is uitgekomen: er is meer xenofobie, islamofobie, haat, verrechtsing, extreemrechts en noem allemaal maar op. Het is allemaal veel groter geworden. Kijk bijvoorbeeld naar de toeslagenaffaire, waar mensen zijn kapotgemaakt.’

‘Er is meer xenofobie, islamofobie, haat, verrechtsing, extreemrechts – het is allemaal veel groter geworden’

Volgens Dick Pels, die Fortuyn persoonlijk kende – ‘toen hij nog een marxist was’ – en in 2003 het boek De geest van Pim schreef, doorbrak Fortuyn wel een taboe: dat de multiculturele samenleving niet alleen maar een fijne, beschaafde samenleving was.

‘Dat zagen andere politici zoals Ad Melkert niet. Zij woonden niet in die buurten en hadden geen last van de schaduwkanten van de multiculturele samenleving. Je mocht toen daar weinig over zeggen. Dat taboe heeft Fortuyn wel doorbroken. Dus in die zin was hij wel de stem van de witte Nederlanders die hun buurten zagen veranderen en in armoede leefden. Het is terecht dat de donkere kanten van de integratie bespreekbaar zijn geworden.’

Bergman heeft geen boodschap aan het idee van een taboedoorbrekende Fortuyn. ‘Ik weet het niet, ik heb het idee dat vooral sinds 9/11 islamofobie full force is doorgebroken, waarbij de islam en terrorisme op één lijn werden gezet in de publieke opinie en mensen het legitiem vonden bang te zijn voor moslims.’

Benali is het met deze analyse eens, maar put wel hoop uit de ‘superdiverse’ steden. ‘Er is meer welstand in de stad dan twintig jaar terug en ook meer vrijheid voor LHBTIQ+-, transnationale en kosmopolitische minderheden. We leven in echte stadstaten, een polis voor minderheden.’

Maar dit ziet Benali niet terug in politiek Den Haag, het medialandschap en de culturele sector: ‘Extreemrechtse partijen zijn groter geworden. Musea blijven grotendeels nog steeds witte instituten. Ook qua segregatie in het onderwijs is het moeilijk. Het sentiment in het publieke debat is vijandig tegenover ons, Nederlanders met een migratieachtergrond. Institutioneel racisme is een feit.’

Pels reageert dat integratie in ieder geval een heel langzaam proces is, waar zeker drie of vier generaties overheen gaan voordat er meer begrip ontstaat. ‘Politiek is het zeer zeker zo dat populisme en racisme zijn gegroeid. Ongeveer 25 procent van de kiezers staat aan die kant van het politieke spectrum, waar de islam niet deugt en die religie met geweld wordt geassocieerd. Dát is de erfenis van Fortuyn.’

‘Die 25 procent die de denkt dat de islam niet deugt en religie met geweld associeert. Dát is de erfenis van Fortuyn’

Toch denkt Pels ook dat het maatschappelijk de betere kant opgaat. ‘Als je kijkt naar de integratie van Surinaamse, Turkse en Marokkaanse Nederlanders: ze hebben hun plek wel gevonden. Iemand als Lale Gül is opgestaan uit een toch wel een heel benauwende cultuur, met ouderwets patriarchale en onderdrukkende structuren. Wat dat betreft lijken Gül en Fortuyn wel op elkaar. Fortuyn was zelf homoseksueel en had ook een lastige periode om zichzelf te zijn in zijn twintiger jaren. Hij wist wat discriminatie en onderdrukking was. Ze hebben dus allebei voor hun vrijheid gevochten.’

Tja, Gül. Bergman relativeert dat we in de jaren na Fortuyn al Ayaan Hirsi Ali hadden. ‘Dus dat er een taboe is op interne kritiek vanuit de moslimgemeenschap lijkt me stug. Het is eerder zo dat moslims of ex-moslims die kritisch zijn op de eigen gemeenschap door Wit Nederland omarmd worden’.

Zowel Fortuyn en Gül namen en nemen het in hun eigen vrijheidsstrijd niet zo nauw met de vrijheid van anderen, geeft Pels toe. Nog steeds zijn heteroseksuele witte mannen de baas, zegt hij daarnaast. Toch wil hij ook positief blijven over dit twintigste jaar na Fortuyn.

‘Een ander punt is dat er geen terreuraanslagen meer zijn. Dat is ook vooruitgang. We maken nu beter onderscheid tussen terroristen en gewone moslims. We zijn niet meer zo bang. Dat hele terrorisme-narratief is nu wel een beetje weggezakt. We zijn minder bang voor aanslagen uit islamitische hoek.’

Bergman plaatst daar negatieve kanttekeningen bij. ‘Ik denk niet dat we veel verder zijn gekomen wat betreft het dealen met het racisme in Nederland. We hebben natuurlijk Black Lives Matter gehad. En er is groeiend bewustzijn door het aanhoudend activisme tegen bijvoorbeeld Zwarte Piet, dus er is wel meer tegengeluid. Maar tegelijkertijd zien we dat de Belastingdienst expliciet racistisch beleid heeft gevoerd, hebben we een kapotte woningmarkt die lagere inkomens en Nederlanders met een migratieachtergrond discrimineert.  Ik ben niet zo optimistisch over het toekomstperspectief van mijn kinderen, waar de kloof tussen arm en rijk groeit en antiracisme verdacht wordt gemaakt.’

‘Ik denk niet dat we veel verder zijn gekomen wat betreft het dealen met het racisme in Nederland’

Het gaat wel vooruit met de integratie, zegt socioloog Pels. ‘Het is niet erger geworden. Mensen hebben hun weg gevonden. Ze beschouwen zich Nederlander, en ook Turks, Marokkaans en Surinamer. Dat beide en meerdere identiteiten mogelijk zijn, is een verrijking én onze cultuur. We zijn altijd een multiculturele samenleving geweest. Dat trauma is er niet meer na Fortuyn. Het idee over een vijfde colonne, dat moslims een bedreiging zouden zijn, dat is allemaal vals gebleken.’

Benali zou echter meer bewustwording willen zien over de ‘superdiverse samenleving’ die Nederland is. Hij vestigt zijn hoop op de nieuwe generaties.

‘De oudere generaties dragen te veel historische ballast met zich mee. De jongeren kijken onbevangen naar de toekomst. Ze zijn niet verpest door de nasleep van 9/11 en Fortuyn. Het is een politieke keuze om dat trauma door te geven of niet. De opkomst van Fortuyn was daarom zo on-Nederlands, een beklemmende ervaring voor mensen met een migratieachtergrond. Hij wilde de multiculturele samenleving afschaffen. Het was bedreigend. En dat is het nog steeds.’

Pels nuanceert het gevaar van radicaal-rechts: ‘De populisten hebben nooit de macht in handen gekregen. En het is een kleine groep die in Nederland potentieel geweld wil gebruiken. Uiteindelijk draait het om sociaaleconomische marginalisering. Het is een waanidee dat ‘mensen van buiten’ zich zouden verrijken ten koste van ons. Er is als tijd onvrede en onbehagen geweest, ook toen er nog geen mensen met een migratieachtergrond waren. Het is een politieke keuze van ombuiging om daar ook een kwestie van nationale identiteit van te maken, met anti-gevoelens en culturele issues. Je kan sociaaleconomische problemen oplossen door goede huisvesting en werk te regelen, of je kan ze ombuigen naar culturele zaken. Nationalistische populisten buigen het af. En het volk gaat dat dan kopiëren. Het wordt hen ingefluisterd. Mensen gaan het echt geloven. Niet omdat mensen intrinsiek racistisch zijn, maar ook omdat mensen soms niet over de taal beschikken en dan zeggen ze wat hen wordt voorgezegd.’

Culturele ‘ombuiging’ van sociaaleconomische vraagstukken is een bewuste keuze door een ‘elite van rechts-populistische politici en media’, wil Pels maar zeggen. ‘Een keuze om de eigen cultuur racistisch te onderstrepen en aan te dikken, in plaats van de multiculturele samenleving te accepteren.’

Rapport: ‘Iraaks-Koerdische regering vermoedelijk achter dood journalist’

0

Nieuw onderzoek wijst op betrokkenheid van de Iraaks-Koerdische regering bij de ontvoering en moord op de Koerdische journalist Sardasht Osman.

Het onderzoek werd uitgevoerd door A Safer World for the Truth, het journalistieke onderzoekscollectief van perswaakhonden Free Press Unlimited, Reporters Without Borders en Committee to Protect Journalists.

Osman schreef over corruptie en onkunde bij de Iraaks-Koerdische regering. Zo schreef hij in 2009 een artikel over corruptie en nepotisme van president Massoud Barzani, waarin hij de armoede van de Koerdische burgers in Irak afzet tegenover diens royale manier van leven. Twaalf jaar later is nog niemand voor Osmans moord gearresteerd.

Het onderzoeksteam interviewde tientallen getuigen en analyseerde officiële dossiers, verklaringen, satellietbeelden en foto’s. Het team zegt serieuze tekortkomingen in het officiële onderzoek van de regering te hebben ontdekt. Zo matcht het autopsierapport niet met getuigenverklaringen en foto’s van Osmans dode lichaam.

Het onderzoeksteam ontdekte ook dat de Koerdische autoriteiten na de moord Osmans familie en vrienden, die zijn moord graag opgelost zagen, bedreigde. Hetzelfde gold voor journalisten die over de zaak schreven.

Bovendien bleek de ontvoering van Osman zo geraffineerd uitgevoerd, dat A Safer World for the Truth vermoed dat alleen een inlichtingendienst hierin tot staat kan zijn geweest. Osman werd ontvoerd in Erbil en belandde in Mosul: op de route zitten ten minste vijftien checkpoints, waarbij de kans dus levensgroot was dat de witte bus waarmee hij is vervoerd is doorzocht.

Het onderzoeksteam wil nu dat het onderzoek naar Osmans kidnapping en dood wordt heropend.

Arabische dissidenten willen anoniem blijven twitteren, vrezen plannen Musk

0

Anoniem twitteren: dissidenten in de Arabische wereld vrezen dat dit straks niet meer kan, omdat toekomstig eigenaar Elon Musk dit fenomeen lijkt te willen inperken.

Tesla-directeur Musk, die op het punt staat Twitter over te nemen, wil een einde maken aan anonieme accounts door ‘alle mensen te authenticeren’.

De tech-miljardair wil af van troll-accounts en bots, maar dissidenten worden ook benadeeld als iedereen onder zijn of haar eigen naam moet twitteren. Als ze niet meer anoniem zijn, krijgen de autoriteiten waartegen ze twitteren hen sneller op de radar.

‘Hoe je het ook draait, dit zal bepaalde gebruikers van het platform uitsluiten’, zegt de internationale digitale burgerrechtenbeweging Electronic Frontier Foundation tegen de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Kareem Rifai, een Syrisch-Amerikaanse activist: ‘De-anonimisering maakt het gevaarlijk of onmogelijk voor activisten van de oppositie die onder dictatoriale regimes leven om veilig hun onderdrukkers te bekritiseren.’

Ook een Twitter-gebruiker uit Caïro, die tegen de huidige dictatuur in Egypte is en wiens pseudoniem ‘The Big Pharaoh’ (75.000 volgers) is, zegt: ‘Ik zou graag zien dat bots verdwijnen, zoals Musk zei, maar ik zou nog steeds niet blij zijn als anonieme accounts niet meer zouden worden toegestaan.’

Twitter wordt, samen met Facebook en Whatsapp, gezien als een van de sociale media-motoren achter enkele opstanden tijdens de ‘Arabische Lente’ van 2011.

Stille tocht door Joodse buurt in Amsterdam

0

Vanavond om zeven uur begint een stille tocht door de oude Jodenbuurt in de hoofdstad.

Deze stille tocht wordt vaker gehouden, maar vanwege de coronapandemie kon de tocht in 2020 en 2021 geen doorgang vinden. Dit jaar wordt de tocht wel weer georganiseerd.

Voor het eerst gaan de mensen ook langs het onlangs onthulde Namenmonument. Op dit monument staan de namen van 102.000 Joden en 220 Sinti en Roma die zijn omgekomen tijdens de Holocaust.

Ophef in Frankrijk: ‘Restaurant discrimineert Noord-Afrikanen’

0

Het in Parijs gevestigde restaurant ‘La Plage Parisienne’ wordt beschuldigd van systematische discriminatie van mensen met Noord-Afrikaans klinkende achternamen.

Volgens het islamitisch-Franse Twitteraccount ‘Tajmaat’ worden mensen met Noord-Afrikaans klinkende namen systematisch geweigerd door het restaurant bij reserveringen, met het excuus dat het restaurant ‘vol’ zit.

Tajmaat voegde als bewijs vier reserveringen toe die op 30 april om kwart voor negen in de avond werden gemaakt. Twee van de reserveringen, van ‘Mohammed en Mehdi’, werden afgewezen, terwijl reserveringen onder Ellie en Christophe voor hetzelfde tijdslot werden bevestigd.

Volgers van het Tajmaat-account namen de proef op de som en melden soortgelijke ervaringen. ‘Ik heb ze net gebeld’, schrijft er een met een Noord-Afrikaanse naam. ‘Ik heb mijn echte naam gegeven – en ze hebben opgehangen.’

Noord-Afrikaanse immigranten in Frankrijk moeten naar restaurants en bedrijven gaan die eigendom zijn van leden van hun gemeenschap om dergelijke ongemakken te voorkomen, vindt Tajmaat.

In reactie op de ophef diende de in Cannes gevestigde advocaat Sophiane el Baroudi een klacht in tegen restaurant La Plage Parisienne, ‘wegens bewezen discriminatie.’

De klacht, gericht aan het openbaar ministerie, stelt dat het ‘restaurant systematisch reserveringen weigert van mensen wier namen buitenlands klinken, met name Noord-Afrikaans, onder het voorwendsel van een hoge opkomst voor dit doel.’

Turks-nationalistische leider eist ‘respect’ van Oekraïense president

0

De Turks-nationalistische leider Devlet Bahceli, coalitiegenoot in Erdogans regering, heeft de Oekraïense president Volodymyr Zelensky gemaand ‘respectvoller’ te zijn richting Turkije. Dit, naar aanleiding van de recente kritiek van Zelensky op het Turkse dubbelspel rond de Oekraïne-oorlog. 

‘Het zou beter zijn als Zelensky in plaats van Griekenland de Turkse natie zou vertrouwen’, aldus Bahceli. Zelensky had daar gezegd dat Turkije een keuze moet maken tussen Oekraïne en Russische toeristen. ‘Een onhoudbare dubbele standaard’, aldus Zelensky.

Dat schoot Bahceli in het verkeerde keelgat: ‘Zelensky moet een zeer respectvolle houding aannemen tegenover het Turkse volk, de Turkse staat en de regering van Turkije. Zeker als hij ook de positie van andere landen in acht neemt in de oorlog tussen Oekraïne en Rusland’.

Ook denkt Bahceli dat Zelensky door het Westen onder druk gezet wordt om ‘zulk taal tegen Turkije uit te slaan’ en vindt dat die landen ‘pushen voor een permanente oorlog’. Turkije zou daarentegen het enige land zijn die de oorlog in Oekraïne probeert te beëindigen, namelijk via vredesbesprekingen in Istanbul.

De Oekraïense ambassadeur in Turkije heeft al gas teruggenomen. De woorden van Zelensky zouden ‘bewust uit hun verband zijn gerukt’, om de ‘Turks-Oekraïense strategische relatie’ onder druk te zetten. De ambassadeur voegde toe dat Zelensky de Turkse president Erdogan juist dankbaar is voor de politieke steun tegen de Russische agressie’.

Dodenherdenking: eerbetoon aan Anton de Kom in Amsterdam-Zuidoost

0

Vanavond om zes uur wordt in Amsterdam-Zuidoost de Surinaamse antikoloniale schrijver Anton de Kom herdacht, die zich tijdens de Tweede Wereldoorlog verzette tegen de Duitse bezetter.

De herdenking zal plaatsvinden op het gelijknamige plein in Amsterdam Zuidoost, bij het standbeeld van Anton de Kom (foto). Oud-politicus (D66) en antiracismeactivist Mpanzu Bamenga zal er speechen.

Achter de herdenking zitten onder meer de Vereniging Ons Suriname , The Black Archives en het 4/5 mei Comité Amsterdam Zuidoost

Anton de Kom (1898-1945) verzette zich tegen de Nederlandse koloniale overheersing van Suriname en werd in 1932 naar Nederland gedeporteerd. Hij schreef twee jaar later het boek Wij slaven van Suriname, dat door antiracistische activisten onlangs herontdekt is.

In 1940, na de Duitse bezetting, sloot De Kom zich aan bij het communistisch georiënteerde verzet en schreef artikelen voor het Revolutionair Socialistische Blad, dat gelieerd was aan de radicaal-linkse Revolutionair-Socialistische Arbeiderspartij (RSAP) van Henk Sneevliet. Op 7 augustus 1944 werd De Kom gearresteerd. Hij werd gevangen gehouden in het Oranjehotel, Kamp Vught en het Duitse concentratiekamp Sachenhausen. Op 24 april 1945 overleed hij aan tuberculose in Sandbostel bij Bremervörde, een buitenkamp van het concentratiekamp Neuengamme.

De Kom kreeg in 1982 postuum het Verzetsherdenkingskruis toegekend. Hij maakt sinds vorig jaar ook deel uit van de nieuwe canon van de Nederlandse geschiedenis.