14 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 459

Rob Malasch: ‘Als er gediscrimineerd moet worden, doe ik het zelf wel’

Discriminatie, als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we er mee om? Wordt het beter? Wordt het slechter? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten.

Rob Malasch (Bandung, 1947), werkte als regisseur, acteur, choreograaf en lange tijd in New York als cultureel correspondent voor het Parool. Na ruim twintig jaar als galeriehouder (Serieuze Zaken) leent hij momenteel zijn kennis en ervaring uit als kunstadviseur.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat zijn de meest pijnlijke momenten die u zelf heeft meegemaakt?

‘Mijn vraag is dan: ‘Wat versta je onder discriminatie?’ Het is geen eenvoudig gegeven. Iedereen discrimineert en je wordt altijd gediscrimineerd door je omgeving.’

Ik doel op uw ervaringen als Indische Nederlander. Hoe u op grond van uw afkomst bekeken en behandeld werd.

‘Oh… dat bedoelt u. Nou, we kwamen hier begin jaren vijftig aan. Nederland was nog bezig uit de ellende van de Tweede Wereldoorlog te komen. Mensen uit Indonesië werden gewoon ergens gedropt. In ons geval was het een pension in Middelburg. Zaten we daar in een kamertje met zes kinderen. We hadden helemaal niets. Het verblijf, en wat je kreeg aan kleding en eten, moest je terugbetalen. Het interesseerde de staat niets. Dus tja… we werden als groep minder behandeld. Maar als kind neem je dat voor feitelijk aan. Ik vond het vooral reuze interessant allemaal.’

Rob Malasch als kleuter (Beeld: Rob Malasch)

En naarmate u ouder werd?

‘Vanuit die beginsituatie moesten mijn ouder alles opbouwen en dat hebben ze op wonderbaarlijke wijze gedaan. Het ging nooit over achterstelling of discriminatie. Daar moesten de kinderen niet mee lastig gevallen worden. We mochten alles studeren, zo lang als we wilden. Goed je best doen, ja, beter je best doen dan de anderen, dat heb ik geleerd. Ik had dus geen faalangst of wat dan ook en heb me altijd prima in beide culturen kunnen handhaven.’

Discriminatie speelde dus geen grote rol in uw leven?

‘Het is altijd achter je rug om. Dus het zal best een en ander hebben bepaald, maar ik besloot op jonge leeftijd als dat als er gediscrimineerd moest worden ik dat zelf wel zou doen. Discriminatie is een vorm van goede smaak. Ten opzichte van boeken, schilderijen, muziek heb ik altijd geprobeerd een discriminerende houding aan te nemen. Wat is interessant en wat niet? Dat is mijn vorm van discriminatie.’

Voor de meeste mensen die ik interview in deze serie, ook mensen uit Indonesië, is het een bepalende factor.

‘Tja. Het is wat je er mee doet. Indonesische mensen discrimineren ook vreselijk. Mijn vader had een goede baan in Bandung en ik sprak dus Nederlands, mocht geen Maleis spreken. Met Molukse of Ambonese kinderen spelen was helemaal not done. En dan het gedoe over de gradaties in huidskleur. Het meest blanke kind is al gauw de lieveling van de familie. Ik heb er voor gekozen dat allemaal te omzeilen en er niet mee bezig te zijn. We zijn allemaal kinderen van God en ik wil kijken naar de schoonheid daarvan. Dat is misschien een luxepositie, maar die heb ik graag ingenomen.’

‘Discriminatie moet de wereld uit, maar je moet het niet simplificeren’

Hoe kijkt u naar de verhevigde discussie rond discriminatie?

‘Dat vind ik nogal verdacht. Goed dat er zoveel aandacht voor is, daar niet van, maar dat Jan en alleman opeens zo begaan zou zijn met discriminatie geloof ik helemaal niet. Het is de waan van de dag en zo langzamerhand ook een beetje over the top. Dan lees je dat er te weinig zwarte directeuren van musea zijn. Wat is dat voor criterium in godsnaam? Je moet de beste zijn, of je nou man, vrouw, zwart, geel of groen bent.’

Het uitgangspunt is dat het moeilijker is voor mensen in minderheidsgroeperingen om dat soort posities te bereiken en dat je het zo gelijk kunt trekken. Plus dat een ‘diverse’ bezetting – uitgebreider dan witte hetero-mannen van middelbare leeftijd – een betere kijk op de werkzaamheden en betere resultaten met zich meebrengt.

‘Ja, dat weet ik natuurlijk – maar op termijn wordt het een probleem. Stel dat er straks allemaal zwarte vrouwen zitten die niet geschikt zijn voor de positie waarop ze zitten, dan slaat dat terug. Discriminatie moet de wereld uit, maar je moet het niet simplificeren. Als je drie extra zwarte mensen aanneemt, ben je dan goed bezig, is je bedrijf dan beter? Ik vraag me dat af.’

Wat is het antwoord op de vraag die u zichzelf stelt?

‘Dat het onzin is. Neem mensen aan die het meest geschikt zijn.’

We leven in een maatschappij die mensen achterstelt op grond van afkomst, kleur, geslacht, seksuele voorkeur et cetera. Wat is uw oplossing, uw weg naar verbetering?

‘Ik was laatst in Bos en Lommer, keek om me heen en dacht: wat een treurigheid. Hoe moeten de Marokkaanse kinderen die hier vandaan komen naar een beter leven? Maar kinderen van een nieuwe generatie immigranten zijn echt wel in staat om voor zichzelf een plaats in de maatschappij te veroveren. Het kan. Ik heb het zelf ook gedaan.’

Nieuw: expositie over strijd tegen Zwarte Piet

0

Binnenkort komt The Black Archives met de tentoonstelling Zwartheid Onder Ogen Komen, over de strijd tegen Zwarte Piet en de geschiedenis van koloniale beeldvorming.

Sinds tien jaar woedt er een landelijk debat over Zwarte Piet en, breder, racisme en achterstelling. ‘Er is echter een lange verzwegen geschiedenis van koloniale beeldvorming over Zwarte mensen én het verzet daartegen in Nederland’, schrijft The Black Archives.

Aan de hand van archiefmateriaal en beeldende kunst wil de tentoonstelling laten zien ‘hoe koloniale beeldvorming over Zwarte mensen onderdeel werd van het Nederlandse ‘culturele archief’ en onze alledaagse denkbeelden en tradities’.

Daarnaast vertelt de tentoonstelling de strijd van zwarte mensen tegen racisme en hoe ze ‘zelf betekenis hebben gegeven en blijven geven aan hun cultuur en identiteit’.

De tentoonstelling is van 2 april tot 23 december te bekijken bij The Black Archives in Amsterdam op donderdagen, vrijdagen en zaterdagen.

Nieuwe documenten over banden Rusland met radicaal-rechtse partijen

0

Uit openbaar gemaakte e-mails en documenten blijkt dat radicaal-rechtse politici uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk intensief samenwerken met het Rusland van Vladimir Poetin.

De documenten en digitale correspondentie zijn in handen gekomen van de Amerikaanse website New Lines Magazine, het Italiaanse tijdschrift l’Espresso, de Duitse krant Sueddeutsche Zeitung en de Duitse omroep Westdeutscher Rundfunk.

In een van de e-mails vertelt de Russische lobbyist Mikhail Yakushev dat hij in 2018 een privé-ontmoeting regelde tussen de Italiaan Matteo Salvini (foto), voormalige vicepremier en huidig leider van het rechts-radicale Lega Nord, met de Russische oligarch Konstantin Malofeev, die op westerse sanctielijsten staat vanwege zijn betrokkenheid bij de annexatie van de Krim door Rusland in 2014.

Yakushev is de directeur van Tsargrad, een organisatie in Rusland die zichzelf omschrijft als een groep bedrijven met als missie ‘de heropleving van de glorie van het Russische rijk.’ De naam Tsargrad (letterlijk ‘Keizersstad’) is de historische Slavische naam voor Constantinopel, het huidigige Istanbul, dat tot de Turkse verovering in 1453 de hoofdstad was van het Oost-Romeinse Rijk. Na de val van Constantinopel beschouwde Moskou zich als het ‘Derde Rome’, dat als orthodoxe, christelijke natie een missie had voor wereld.

De organisatie Tsargrad regelde ook de contacten tussen andere radicaal-rechtse Europese partijen met Alexandr Doegin, de reactionaire Russische filosoof van het Eurazianisme en pleitbezorger van de verovering van Oekraïne.

Soms wonnen de partijen advies in bij wat zij hun ‘Russische vrienden’ noemden om anti-Russische voorstellen in het Europees Parlement te dwarsbomen’ schrijft New Lines. Tsargrad fungeerde ook als tussenpersoon tussen deze partijen en de hooggeplaatste politici van Rusland.

Vorig jaar was er bovendien het plan om een rechtse tegenhanger van de Komintern op te richten. Radicaal-rechtse partijen in Europa als Lega Nord en Rassemblement National van Marine Le Pen zouden geld en advies krijgen van Moskou, zoals communistische partijen als de Nederlandse CPN dat in de Koude Oorlog hadden gekregen.

‘Zonder onze actieve betrokkenheid en tastbare steun voor de Europese conservatieve partijen, zal hun populariteit en invloed in Europa blijven afnemen’, aldus een intern document dat is opgesteld door Yakushev en dat onder de medewerkers van Tsargrad circuleert.

Het is volgens New Lines onduidelijk of de ambitie van Tsargrad om de oprichting van een pan-Europees netwerk van radicaal-rechtse partijen op gang te brengen ooit van de grond is gekomen.

Kamervragen BIJ1 over cancelen Palestina-panel Universiteit Leiden

0

BIJ1 heeft bij monde van fractievoorzitter Sylvana Simons Kamervragen gesteld aan onderwijsminister Robbert Dijkgraaf over het cancelen van een discussiepanel over Israël als ‘apartheidsstaat’ door de Universiteit Leiden.

Maandag had de paneldiscussie moeten plaatsvinden in een zaal van de Universiteit Leiden, maar het universiteitsbestuur had hier een stokje voor gestoken. Daardoor moest de discussie noodgedwongen uitwijken naar een andere locatie buiten de universiteit.

De Universiteit Leiden trok de neutraliteit van de moderator van het panel, de Palestijns-Nederlandse Dina Zbeidy, in twijfel. Zbeidy was net als het discussiepanel van mening dat Israël een apartheidsstaat is. Simons is kritisch op de zienswijze van de universiteit:

‘Waarin is dit vermeende gebrek aan ‘neutraliteit’ gelegen volgens de universiteit, en heeft dit te maken met haar afkomst als Palestijnse?’, vraagt de BIJ1-fractievoorzitter aan de minister.

Ook wil Simons weten of Dijkgraaf net als haar vindt dat met het in twijfel trekken van de integriteit van Zbeidy ‘een onveilig klimaat is geschapen voor Palestijnse studenten en academici om over Israëlische apartheid te praten’.

Simons vindt ook dat het universiteitsbestuur en rector magnificus Hester Bijl excuses moeten aanbieden aan Zbeidy. Ze vraagt aan Dijkgraaf of hij hierop aan wil dringen bij de universiteit.

De rel rond de gecancelde paneldiscussie is voor Simons ook een gelegenheid om de minister andere vragen te stellen over de ‘Israël-lobby’. Zo wil ze van Dijkgraaf weten of de Universiteit Leiden in 2018 een paneldiscussie van Israëlische en Palestijnse mensenrechtenorganisaties in eerste instantie had verboden, ‘op grond klachten van Israël-lobby organisaties en niet verder onderbouwde ‘veiligheidsredenen’’.

Verder vraagt Simons of het klopt dat de Universiteit Leiden en andere universiteiten studiepunten toekennen aan studenten die collegereeksen volgen van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), in de Kamervragen omschreven als een ‘pro-Israëlische lobbyorganisatie’.

Volgens Simons staat wat ze allemaal opnoemt niet op zichzelf: ‘Bent u het eens dat deze gebeurtenissen voorbeelden zijn van de krimpende ruimte om de Israëlische bezetting van Palestina en de misdaad van apartheid te kunnen bespreken?’

BIJ1 is kritisch op Israël en de zogenoemde Israëllobby. Zo verwerpt de partij de antisemitisme-definitie van de International Holocaust Remembrance Alliance, omdat die bepaalde kritiek op de staat Israël veroordeelt als Jodenhaat. Ook stelde BIJ1 Amsterdam in haar verkiezingsprogramma voor om alle ‘samenwerking’ tussen de gemeente Amsterdam en het CIDI per direct te verbreken, omdat het CIDI desinformatie over ‘het koloniale beleid van Israël’ zou verspreiden.

Erdogan roept NAVO-landen op: beëindig wapenembargo tegen Turkije

0

De Turkse president Erdogan heeft zijn NAVO-bondgenoten opgeroepen om een einde te maken aan de wapenembargo’s tegen zijn land. 

‘Het is in ons gemeenschappelijk belang om de beperkingen op te heffen die door sommige van onze bondgenoten aan onze defensie-industrie zijn opgelegd’, zei Erdogan, die gisteren aanwezig was op de NAVO-top in Brussel. Hij wees ook op de Turkse drones die met succes worden ingezet tegen het Russische leger door Oekraïne.

Veel Westerse landen weigeren Turkije wapens, raketafweersystemen en motoren voor in bijvoorbeeld tanks te leveren.

Turkije heeft last van Amerikaanse sancties na de Turkse aankoop van het geavanceerde Russische S-400 raketafweersysteem in 2019. Er werd gevreesd dat de Russen dit systeem zou kunnen kunnen gebruiken om inlichtingen te verzamelen over de F-35 stealth-jet die de NAVO-landen gebruiken. Om die reden werd Turkije uitgesloten uit het F-35-programma. Ook legde de Europese Unie in 2019 Turkije een gedeeltelijk wapenembargo op na de Turkse inval in Syrië.

Turkije, een strategisch gelegen NAVO-partner, ziet de oorlog in Oekraïne als een kans om de eigen positie te versterken. Dinsdag vroeg Erdogan de Europese Unie om de afgebroken toetredingsonderhandelingen opnieuw te beginnen.

‘Wij verwachten van de EU snel het hoofdstuk van de toetredingsonderhandelingen te openen en onderhandelingen over een douane-unie aan te vatten, zonder toe te geven aan cynische berekeningen’, zei Erdogan toen tijdens zijn ontmoeting met premier Mark Rutte.

Baudet noemt muitende FvD-lijsttrekker Urk een zeurende idioot

0

Joas van der Reest, de lijsttrekker van Forum voor Democratie die op Urk nul zetels haalde en daarna partijleider Thierry Baudet openlijk affakkelde, is volgens Baudet een ‘idioot’ die aan het ‘zeuren’ is. Dat meldt de lokale krant het Urkerland.

De 22-jarige Van der Reest slaagde er vorige week niet in om in de gemeenteraad van Urk terecht te komen. Vlak daarna deed hij bij een Urker radiostation een boekje open over Thierry Baudet, die een narcist zou zijn en ‘niet kan luisteren’. De begeleiding vanuit de landelijke partijtop zou gebrekkeig zijn geweest. Ook zei Van Reest dat hij zich van FvD had afgesplitst als hij in de raad zou zijn gekozen.

‘Al die tijd heb ik geacteerd dat ik een groot fan van Baudet was. Maar dat is niet zo. Integendeel. Ik heb juist enorm veel frustratie opgebouwd dankzij Baudet. (…) Ik ben drie maanden afhankelijk geweest van wat Baudet om half elf uur na een fles rode wijn op Twitter spuide. Daar moest ik het mee doen, daar werd ik op aangesproken, dat moest ik recht lullen. Dat kostte me steeds meer moeite.’

De aantijgingen van Van der Reest zijn ‘typisch dingen die iemand zegt die de baas wil spelen’, reageert Baudet nu. ‘En ik luister wel degelijk, maar ik denk er gewoon anders over. Het gaat op mijn manier, dat bevalt hem niet en dus gaat hij zeuren.’

Baudet legt op zijn beurt de schuld van de gefaalde FvD-campagne in Urk volledig bij Van der Reest. ‘Eerst begreep ik niet waarom we geen zetel behaald hebben, maar de Urkenaren hadden beter dan ik door dat onze lijsttrekker een idioot is.’

Vermoedelijk blijft de ruzie hierbij. Van der Reest is vertrokken bij FvD Urk en een eventueel royement zit er niet in: Van der Reest onthulde onlangs nooit lid te zijn geweest van FvD. Baudet: ‘Het was van onze kant blijkbaar een misser in het recruitmentproces, maar de Urkenaren hebben dat goed gezien.’

Hanteert de EU een dubbele vluchtelingen-standaard? Dit zegt ons panel

0

Polen dat zonder te mokken miljoenen Oekraïners binnenlaat, Nederland dat alvast de bedden klaarzet. Dit, terwijl Fort Europa blijft bestaan voor Afrikanen, Syriërs, en Afghanen en de Europese Unie Griekenland mensen op bootjes laat terugduwen en Syriërs en Afghanen in Moria laat stikken. Volgens sommige commentatoren laat de Oekraïense vluchtelingencrisis onomwonden zien dat Europa racistisch is. Wij vroegen aan onze panelleden hoe zij dit zien.

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam, zangeres

‘Precies over dit onderwerp heb ik onlangs gesproken met een Turkse taxichauffeur, die al tientallen jaren in Nederland woont. Hij was helemaal klaar met Europa, met Nederland. Turkije vangt miljoenen Syriërs op die Europa niet wil hebben, maar Oekraïners worden meteen in de watten gelegd. Europa heeft hiermee haar ware gezicht getoond, zei hij. Hij voelt zich afgewezen door wat er nu gebeurt. Er zijn zoveel Nederlanders die zich afgewezen voelen. Ik begrijp dat mensen het verschil in ontvangst tussen bijvoorbeeld vluchtelingen uit Syrië en Oekraïne wrang vinden. Het komt over als racisme. Voor mij is een mens een mens. Leed is leed.

‘Het komt over als racisme. Een mens is een mens, leed is leed’

‘Ik vang een gezin uit Oekraïne bij mij thuis op, een oude studievriend en zijn gezin. We hebben elkaar ruim twintig jaar geleden ontmoet tijdens mijn studie in Polen. Door mijn Oekraïense studiegenoten voelde ik me thuis in Polen en heb ik ook kennis mogen maken met hun muziek, eten en taal. En in het verleden heb ik een jongeman uit Irak bijgestaan. Hij moest jarenlang wachten op zijn verblijfsvergunning. Ik heb hem toen ook onderdak geboden omdat hij anders op straat zou belanden. We hebben nog steeds goed contact.

‘Rationeel begrijp ik dat veel mensen in Nederland gemakkelijker solidair zijn met Oekraïners, mensen met blond haar en blauwe ogen. Het is normaal meer empathie te hebben voor iemand op wie je lijkt. Maar ik hoop dat de deuren en harten die nu open zijn gegaan voor Oekraïners open blijven staan voor Syriërs, Irakezen, Afghanen en welke vluchteling ook.’

Anushka Soekhradj (28), sociaal werker

‘Europa heeft in deze kwestie zich van haar lelijke, racistische kant laten zien. Ik ben echt verbaasd over de barmhartigheid waarmee Oekraïners nu worden ontvangen, terwijl de Syriërs, Afghanen en mensen uit Afrika niet welkom waren en nog steeds met argusogen worden bekeken.  Oekraïne is een Europees land en als mensen moeten we er voor elkaar zijn, maar we kunnen er niet voor iedereen tegelijk zijn. Daarom wordt er een selectie gemaakt, waardoor het er nu op lijkt alsof ‘huidskleur’ een eerste filter is, en ‘religie’ het volgende filter. Als we dus moeten gaan kiezen blijkt maar weer wie er afvalt, welke levens het zwaarst wegen in tijden van oorlog. Het is trouwens goed dat de Oekraïners nu worden opgevangen, hoor. Maar ik heb hier een dubbel gevoel bij, omdat Nederlanders nu mensen helpen omdat ze wit zijn.

‘Tegenover Oekraïners zelf voel ik niet meer afstand omdat ze wit zijn. Wel voel ik meer afstand omdat witte Oekraïners bij de grens als eerste Polen binnen mochten komen, terwijl zwarte studenten werden tegengehouden. Terecht heeft India veel Indiërs in Oekraïne teruggehaald en hiervoor meerdere vliegtuigen ingezet. Ze zouden niet zijn opgevangen door Europa, denk ik.

‘Je kunt niet zeggen: ‘Witte mensen eerst’’

‘Misschien zijn alle mensen van nature een beetje xenofoob en zijn we in eerste instantie beter in staat om empathie te tonen met mensen die op onszelf lijken. Maar laten we verder voelen dan dat. We zijn inmiddels intelligent en beschaafd genoeg dat we weten dat ieder mens gelijk is, toch? Het moet niet uitmaken welke kleur iemand heeft, je helpt gewoon. Je kunt niet zeggen: ‘Witte mensen eerst.’ Dat is puur racisme. Dat dit nu gebeurt aan de Oekraïens-Poolse grens, daarover moet Europa zich kapot schamen.’

Abdessamad Taheri (43), manager arbeidsontwikkeling

‘In Den Haag worden Oekraïense vluchtelingen opgevangen. Zij zijn onze veelkleurige, multiculturele samenleving niet gewend, merk je. Dat ze verbaasd kijken als ze een Chinees zien of iemand met Afrikaanse roots, bijvoorbeeld. Maar dit is niet per se xenofoob. Ze zijn het gewoon niet gewend. Ditzelfde geldt voor mensen in Nederland in witte omgevingen, waar de multiculturele samenleving vooral vreemd is. Het is logisch dat zij zich meer verwant voelen met Oekraïners, omdat zij het meest op hen lijken.

‘Uiteraard praat ik daadwerkelijk racisme niet goed – het tegenhouden van zwarte studenten uit Oekraïne bij de Poolse grens, of de discriminatie waarmee Syrische en andere niet-westerse vluchtelingen in Nederland mee te maken krijgen. Toch kun je Oekraïense vluchtelingen niet op één lijn stellen met bijvoorbeeld vluchtelingen uit Syrië.

‘Het is niet zo zwart-wit’

‘Het is onjuist dat Syriërs alleen maar racistisch zijn bejegend. Ik heb van nabij gezien dat ze ook heel hartelijk zijn ontvangen. Het is kortom niet zo zwart-wit. Racistisch zijn we bovendien allemaal, zowel moslims, joden en christenen, zwarte en witte mensen. Ze zijn het allemaal.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘De mens vindt het gemakkelijk om dingen te categoriseren en daarmee te generaliseren. Het maakt het makkelijker voor mensen om zich ergens mee te identificeren. De hersenen zijn het gewend om dat te doen. Ik heb even de definitie van racisme opgezocht en ik denk niet dat ik de mens over het algemeen racistisch zou noemen, eerder ‘classificerend’. Helaas vloeit racisme hier vaak ook uit voort en dat zien we ook nu weer terug. Eigenlijk zou je dat dus actief moeten uitzetten: discrimineren, generaliseren, en stereotyperen.

‘In deze situatie heeft Europa heel erg laten zien dat er een groot verschil is tussen de ontvangst van vluchtelingen die wit zijn, en vluchtelingen uit landen als Syrië en Afghanistan. Bij de laatstgenoemde hebben de meeste mensen een ‘negatief’ label als ‘moslim’ of ‘Midden-Oosten’ in het brein aangemaakt, waardoor ze minder verwelkomd worden. Hetzelfde geldt voor het negatief labelen van mensen met een donkere huidskleur. Men maakt daar associaties mee in de hersenen en laat dat beeld dan eerder voor zich spreken, waardoor er ook racistische gedachten kunnen ontstaan. Maar bij mensen uit Oekraïne hebben de meeste mensen geen negatief label, omdat ze meer lijken op witte Nederlanders en omdat Oekraïne dichter bij huis is. Daardoor is het gemakkelijker om te denken dat Oekraïense vluchtelingen meer hulp nodig hebben, maar dat is natuurlijk niet waar. Alle vluchtelingen zijn hulpbehoevend, en niet alleen degenen die op jou lijken of dichter bij jou wonen. Het is duidelijk te zien dat er gediscrimineerd wordt op basis van afkomst, en dat is heel jammer.

‘Discrimineren, generaliseren, en stereotyperen, dat zou je actief moeten uitzetten’

‘Ik zag toevallig in het NOS-journaal een verslaggever in Den Haag zeggen: ‘We zien hier duidelijk dat vluchtelingen uit Syrië en Afghanistan niet hetzelfde welkom krijgen als vluchtelingen uit Oekraïne.’ Het is tof dat hij dit hardop durft te zeggen en de pijnpunten benoemt.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘Of de Oekraïense vluchtelingencrisis laat zien dat Europa racistisch is? Oei, daar ben ik het helemaal mee eens. Waarom doen we nou zo moeilijk bij de opvang van vluchtelingen uit Afghanistan, Syrië, Turkije, Eritrea, enzovoort? Waarom kunnen we die mensen niet met open armen begroeten, zoals we dat wel doen bij de Oekraïners? Ik begrijp dat de culturele verschillen met Oekraïne misschien kleiner zijn. Maar toch, het is uitermate kwalijk en racistisch dat zwarte mensen en moslims gewoon worden geweigerd in bussen of treinen. En heel Europa is daar stil over?! Je ziet hier en daar op sociale media en in de marges van de traditionele media wel wat verontwaardiging, maar dit moet gewoon keihard aangepakt worden.

‘Spreek je uit. Ze zijn toch net zo goed slachtoffer van die oorlog daar? Het valt niet te bagatelliseren of te ontkennen dat het racistisch is om onderscheid te maken op basis van kleur, afkomst of geloof. Overigens begrijp ik het Europese verwijt dat de islamitische regio meer moslims kan opvangen en Afrika meer zwarte mensen. Turkije, Egypte en Libanon nemen hun verantwoordelijkheid hierin wel, maar de houding van de Golfstaten en Israël is net zo belachelijk en racistisch als die van Europa. Toch is het feit dat de Golfstaten geen vluchtelingen opvangen geen excuus voor Europa om dit slechte voorbeeld te volgen.

‘Wees niet racistisch, wees solidair met álle vluchtelingen’

‘Het vluchtelingenvraagstuk is een mondiaal probleem, en dan heb je dus ook mondiale verantwoordelijkheid nodig. Mensen selecteren op basis van geloof of etniciteit hoort daar niet bij. In de kern zijn vluchtelingen allemaal mensen die onze bescherming nodig hebben. Wees niet racistisch, wees solidair met álle vluchtelingen.’

Wetenschapper Charifa Zemouri: ‘‘Marokkaans’ is geen factor qua vaccinatiebereidheid’

0

Twee jaar nadat de eerste lockdown inging sprak de Kanttekening met Charifa Zemouri. Zij is wetenschapper op het gebied van infectieziekten en werkt als zelfstandig adviseur. Op haar social mediakanalen neemt Zemouri geen blad voor haar mond. Ze legt ingewikkelde onderwerpen eenvoudig uit, deelt persoonlijke verhalen en adviseert gevraagd én ongevraagd iedereen die haar zienswijzen wil lezen.

Hoe kijk je terug op de afgelopen twee jaar?

‘Corona heeft laten zien waar het fout zit in onze samenleving. Het heeft alle lelijke eigenschappen van politici, beleidsmakers, nationaal zorgbeleid en van belangen van bedrijven blootgelegd. Het is alsof alle bagger, die er ergens diep verborgen zat, naar buiten is gekomen. Het was een soort van cleansing. En daar ben ik deze pandemie juist dankbaar voor. De pandemie heeft ook laten zien hoe eurocentrisch wij zijn. Het vaccinkapitalisme heeft laten zien dat al die mooie praatjes van de VN, de WHO en de Europese top in tijden van crises slechts woorden zijn.

‘Ook lieten de afgelopen twee jaar zien hoe ons onderwijssysteem sinds begin 1900 eigenlijk nooit meer is gemoderniseerd. Onze manier van communiceren is dan wel enorm gemoderniseerd – denk aan de opkomst van de mobiele telefoon -, maar de manier van lesgeven is nog steeds hetzelfde. Ook in het thuisonderwijs hebben we daar problemen mee ondervonden. Corona heeft laten zien dat ons beeld niet klopt dat wij zo’n geweldig onderwijssysteem hebben. Want een goed systeem is crisisbestendig. En wat heb je aan een samenleving waar leerlingen in crisistijd niet normaal onderwijs kunnen volgen, of waar mensen geen normale zorg kunnen krijgen? We kunnen nu wel de schuld gaan geven aan COVID, maar dat is niet terecht. We zijn in de problemen gekomen omdat wij niet genoeg met de tijd zijn meegegaan. In Japan worden huizen gebouwd die aardbevingsbestendig zijn. Wij moeten ook soortgelijke innovaties, maar dan bijvoorbeeld tegen pandemieën, toepassen.’ 

Kan je daar concreet in zijn? Wat zouden we in Nederland kunnen doen?

‘Wereldwijd, niet eens alleen in Nederland, focussen we ons te veel op ziekten. Wij laten ons dan ook sturen door ziektelast. Daarom heet het ook een ‘ziekenhuis’. Nederland zag dat de populatie niet erg veel zieken telde, dus dacht het op de zorg te kunnen bezuinigen. Dus: minder geld, personeel en capaciteit, want dat is alleen maar bestemd voor de zieken. Terwijl je zou moeten focussen op gezondheid. Als we blijven sturen op alleen ziekte, ben je bezig met het oplossen van de ziekte – en dan ben je al te laat. De ziekte moet je voorkómen – met gezondheid. En die gezondheid is niet alleen fysiek. Kijk maar naar al die coronamaatregelen, geadviseerd door het OMT. Dat was vanaf het begin bezig vanuit een value based approach op basis van epidemiologische indicatoren. Maatregelen werden niet afgewogen tegen het effect op sociaal-maatschappelijke, economische en algemene gezondheidsaspecten.’

Ben jij dan wel of geen voorstander van de maatregelen zomaar los te laten?

‘Ik ben tegen het zwart-wit-beleid, tegen maatregelen waarvan is bewezen dat ze geen effect hebben gehad. Denk aan hoe de sluiting van de horeca de afgelopen herfst niet tot een daling van de epidemiologische cijfers heeft gezorgd. Twee jaar na de pandemie kan de overheid ons niet meer wijsmaken geen bewijs te hebben voor bepaalde maatregelen, of het nut ervan. Zoals ‘We moeten de horeca sluiten omdat daar de besmettingen van komen’. Terwijl we in onze data van de afgelopen twee jaar hebben gezien dat de horeca niet de brandhaarden zijn. Als je de horeca sluit om vijf uur of om acht uur is het alsof je koeien staat te verhandelen op de markt, dat slaat natuurlijk nergens op. En de enige reden die het kabinet gebruikte voor de vroege sluiting is minder verkeer en minder interactiemomenten. Maar je wilt juist dat het verkeer zich verspreidt óver de dag. Door vroege sluiting creëer je je juist brandhaarden.

‘Ik ben wel voor maatregelen die collectief de besmettingen remmen. Maatregelen waarvan bewezen is dat ze werken, zoals isolatie, thuiswerken, streng maskerbeleid in de zorg, testen bij klachten, ventilatie van ruimtes en minder clustervorming. Ik ben een voorstander van verplichte quarantaine bij een positieve test, want zo houd je de bron van de infectie weg uit de samenleving. Maar tegenover verplichte quarantaine staan wel compensaties, zoals betaald verlof.’

Wat vind jij van de complottheorieën rondom vaccinatie? 

‘Heel schadelijk. Wij hebben vrijheid van meningsuiting en vrijheid van pers, maar die is niet ongelimiteerd. Ik ben van mening dat iedereen mag geloven wat-ie wil, maar op het moment dat het significant schade aanbrengt aan de samenleving ben je fout bezig. FvD is daar heel goed in. Ze maken misbruik van de pandemie om zich af te zetten tegen de heersende macht. Dat doen zij door complottheorieën te gebruiken waar bepaalde mensen zich in kunnen vinden, omdat die mensen ook tegen de heersende macht zijn. En op die manier kunnen ze mensen meer aan zich binden en voeden ze dat geluid steeds meer.

‘Complotdenkers zetten toeval-associaties neer als causaliteit, als oorzaak-gevolg. Dat maakt de complottheorie zo succesvol’

‘Kijk, een complottheorie komt ook niet uit de lucht vallen. Meestal begint het met een feit dat wél correct is. Bijvoorbeeld: ‘Een vaccin beschermt niet tegen infectie.’ Vervolgens geven ze daar een hele andere interpretatie aan en linken ze het aan toeval-associaties, schijnverbanden. En deze toeval-associaties zetten ze neer als causaliteit, als oorzaak-gevolg. Dat maakt de complottheorie zo succesvol. De enige manier hoe wij ons sterk kunnen maken is door foute informatie te debunken. In Denemarken heeft de overheid geld geïnvesteerd in mensen met kennis. Elke keer als er foute informatie opkwam, werd dat gedebunked. Ook belangrijk is om complotdenkers minder een podium te geven. Zoals bij talkshows als Op1 of Jinek, waarin ze een complotdenker met een deskundige als gelijke het gesprek laten aangaan. Dat draagt niet bij aan een zinvolle discussie.’

Er werd ook angst gecreëerd over dat vaccineren de menstruatie kan veranderen of zelfs kan doen laten uitblijven. Hoe zie jij dat?

‘De menstruatiecyclus van een vrouw is onderhevig aan hormoonschommeling. De hormonen die een rol spelen in de cyclus worden beïnvloed door wat er elders in het lichaam gebeurt. Bijvoorbeeld stress of ziekte. Als je immuunsysteem reageert op een indringer, dan kun je dat terugzien in de cyclus. Het is dus waar dat het vaccin de menstruatie kan beïnvloeden. Ik leg de nadruk op kán, omdat niet iedereen hetzelfde is. Wie wél verandering ondervindt in haar cyclus, zal dit voor een korte duur ervaren. De opvolgende cyclus zal in normale gevallen weer gelijklopen.

‘Daarnaast moet vermeld worden dat deze kortdurende verandering niet komt van het vaccin zelf, maar van de immuunreactie – zoals bij een natuurlijke infectie. Want je lichaam denkt ‘O, er is een infectie gaande’: het vaccin bereid je voor op een echte infectie, net als de brandoefening die je bijvoorbeeld op je werk doet – je bereidt je voor op een echte brand. Dankzij een brandoefening ben je sneller uit het gebouw bij echte brand. Dat is wat het vaccin doet: dat traint het immuunsysteem voor het geval je echt geïnfecteerd raakt. Dan kom je sneller van de ziekte af met minder kans op ernstige ziekte, ziekenhuisopname of sterfte.’

En hoe zit het met de geruchten rondom een verminderend effect van vaccins op de vruchtbaarheid?

‘Als vaccinaties daadwerkelijk zouden leiden tot onvruchtbaarheid, dan had geen vrouw op aarde een kind. Want elk vaccin werkt precies hetzelfde. Je introduceert een deel van de ziekteverwekker in het lichaam, je lichaam leert – net als met een brandoefening – wat het moet doen wanneer een echte infectie optreedt en ruimt de infectie op. Biologisch zie ik niet in hoe het vaccin of de componenten daarin ooit naar je baarmoeder gaan en daar dan de boel op hol zouden slaan.

‘Je hebt ook complotdenkers die zeggen dat de mRNA-technologie in bijvoorbeeld Pfizer en Moderna je DNA gaat veranderen. Dat getuigt van tekort aan kennis. Ons eigen lichaam maakt continu mRNA aan en dat kan niet in je DNA gaan en het veranderen. Een mRNA-vaccin in je lichaam doet het volgende: je gaat bijvoorbeeld naar een hamburgertent waarbij je een burger bestelt, je bestelling gaat naar de keuken waar de burger klaargemaakt wordt en daarna krijg jij je burger en wordt het blaadje met de bestelling ook weggegooid.’

Je hebt het over een hamburger. Is jouw kijk op dieren als voedsel door corona veranderd?  

‘De meeste virussen die we nu hebben gehad, denk aan de Mexicaanse griep, H1N1 – influenza – en ebola zijn van dier op mens overgedragen. Bij dieren heb je ook verspreiding onderling, net als je dat ook hebt bij mensen. Als je ze allemaal op een hoop gaat gooien, dan zorg je dus voor stress. Stresshormonen zorgen ervoor dat je immuunsysteem anders gaat reageren, je sneller ziek wordt, en dan verspreidt het zich heel snel in de stal. Hetzelfde gebeurt met Q-koorts: dat komt van geiten in de stal en gaat naar de boer, die gaat naar huis en besmet weer anderen. Gelukkig is Q-koorts niet superbesmettelijk, anders had iedereen Q-koorts opgelopen.

‘De manier waarop wij omgaan met dieren is alles behalve gezond. We leven te dicht op dieren, we behandelen ze alsof het champignons zijn. We stapelen ze op elkaar voor voedsel en noemen het de bio-industrie. Zodra het verkeerd gaat in een stal gaat de fik erin. Er was recent het vogelgriepvirus uitgebroken bij een leghennenbedrijf in Groningen. Ter bescherming van de volksgezondheid zijn 53.000 kippen ‘opgeruimd’. Ik vind het onethisch hoe er met dieren wordt omgegaan.

‘Ik zeg niet tegen de wereld dat iedereen vegetariër moet worden, maar we moeten de manier waarop we omgaan met dieren veranderen. Die is niet alleen maar onverantwoord voor de volksgezondheid, het is ook onethisch. Daarom probeer ik de vegan kant op te gaan, door de industrie niet te steunen.’

Hebben jouw ideeën en oplossingen voor corona de juiste mensen bereikt?

‘De overheid heeft alles al gehoord. Ik heb vanaf het begin van de pandemie meerdere platforms gekregen om mijn kennis te vertellen. Maar als zij daar niks mee willen doen omdat zij bepaalde standpunten hebben, dan kan je daar niet tegen ingaan. Het heeft ook met de Nederlandse cultuur te maken: eerst zien dan geloven, en een best wel koppige instelling. Neem nou toen de Deltavariant uitbrak en Hugo de Jonge zei: ‘Nee hoor, Delta gaat niet domineren in Nederland.’ Delta domineerde al in Engeland, maar ‘in Engeland hebben ze een hogere influx van mensen uit India’, werd letterlijk gezegd tijdens het coronadebat in de Tweede Kamer. Nederlanders willen het eerst zelf hebben gemeten, dus data uit het buitenland zijn niet bij ons van toepassing. Hoezo? Zijn we fysiologisch andere wezens? We zijn toch allemaal mensen? De Nederlandse mentaliteit nekt ons. Dat ga je in alles zien. Dat zie je ook in het racismedebat, de toeslagenaffaire en ook in het coronadebat. Ze willen eerst afwachten en het met eigen ogen zien – ‘meten’. Wat andere landen rapporteren of doen blijkt van weinig waarde, ook al beweert premier Rutte wat anders.’

Ook over biculturele Nederlanders is veel gezegd en geschreven in relatie tot corona. Hoe is jouw kijk hierop?

‘De biculturele Nederlander is net zoals elke andere Nederlander in dit land. Ik tweette over het besluitvormingsproces van mijn ouders om zich te laten vaccineren. Ik wilde daarmee laten zien dat mijn Marokkaanse ouders mensen zijn met dezelfde overwegingen als ieder ander. Het doel was om te ontkrachten dat vaccinatiebereidheid door iemands afkomst wordt gedreven. Ik kreeg veel positieve reacties, mensen die zich konden herkennen in het verhaal van mijn moeder en vader.

‘Daarna belde NRC: ‘Wij willen graag met uw praten voor een interview, en uw tijd gaat niet verloren want het wordt zeker gepubliceerd.’ Dus ik ga naar ze toe op het Rokin in Amsterdam, maar het interview gaat meer over waarom Marokkanen zich niet laten vaccineren. De journalist zocht naar een verklaring waarom de vaccinatiegraad bij bepaalde biculturele groepen laag is. Ik legde uit dat die benadering fout is. Wanneer je een onderzoek opstelt met deze vraag, dan krijg je een antwoord dat deze vraag ook dient. Je onderzoek beantwoordt je vraag, dus dan krijg je toch alleen maar antwoorden met waarom iemand zich niet laat vaccineren. Vervolgens worden dat soort dingen gepubliceerd en dan wordt dus de lage vaccinatiebereidheid toegewezen aan iemands afkomst. En dat is onterecht.

‘Ik zei ook tegen de journalist: al die vrijheidsmarsjes op de Dam, met de karavaan van FvD voorop en die walgelijke gele Davidssterren met ‘niet gevaccineerd’ op hun borst, waren dat Ahmeds en Fatima’s? Dat waren toch autochtone Nederlanders? Waarom is het zo dat als zij zich niet willen laten vaccineren het niet een afkomstprobleem is, maar zodra je een groepje mensen tegenkomt uit een subpopulatie van Nederland die zich niet wil laten vaccineren het meteen een afkomstprobleem is? Ik stoor mij hieraan. Het is een vorm van passief beleid en politiek en dat legde ik de journalist haarfijn uit. Je kan immers iemands afkomst niet veranderen. Afkomst is ook geen oorzaak. Vaccinatiebereidheid wordt gedreven door drie factoren: zelfgenoegzaamheid, vertrouwen en beschikbaarheid. De factor ‘Marokkaans’ staat hier niet tussen.

‘Al die vrijheidsmarsjes op de Dam, met de karavaan van FvD voorop en die Davidssterren, waren dat Ahmeds en Fatima’s?’

‘Uiteindelijk ging het narratief van de journalist van ‘Zeker publiceren’ naar ‘We weten niet wat we ermee gaan doen en dus gaan we het niet publiceren’. Als NRC dit interview wél had gepubliceerd, had dat een significante bijdrage geleverd aan de huidige beeldvorming over Marokkaanse of biculturele Nederlanders. Want wat er in de media wordt gepubliceerd, wordt ook door beleidsmakers en politici overgenomen en bepaalt het debat. Als dat maar één kant van het verhaal vertelt, dan voed je dus extremisme. Als het wel gepubliceerd werd, hadden we nu meer nuance in het debat. Dus als je mij vraagt: wat is mijn kijk op de biculturele Nederlander en corona? Dan denk ik direct aan het beeld dat wordt geschapen door de media en dat er weinig ruimte voor uitleg en analyse is.’

Reactie NRC: ‘Journalisten van NRC spreken met veel mensen, de krant drukt niet al die gesprekken af. Aan Charifa Zemouri is die belofte ook niet gedaan. Voorafgaand aan een interview met haar is telefonisch besproken dat nog onduidelijk was of we haar zouden citeren in een artikel over de vaccinatiegraad van volwassenen met een niet-westerse migratieachtergrond. Toen de krant na afloop besloot dat niet te doen, heeft de betreffende NRC-redacteur dat in een telefoongesprek aan Zemouri toegelicht. Zij gaf aan dat te begrijpen.

‘Turkije dreigt privé-hub voor Russisch oligarchengeld te worden’

0

In het dubbelspel dat Turkije tussen het Westen en Rusland speelt rondom de Oekraïne-oorlog, dreigt het land een ‘prive-hub’ voor Russisch oligarchengeld te worden. Dat schrijft de Engelse krant the Financial Times. Op die manier zou NAVO-bondgenoot Turkije de westerse sancties tegen Rusland ondermijnen.

Eclipse, de superjacht (foto, 163 meter) van de miljardair Roman Abrahamovich, een vriend van Poetin, is inmiddels gearriveerd bij de Turkse badplaats Marmaris. De 140-meter lange Solaris, ook van Abrahamovich, was al eerder in Bodrum aangekomen.

Dit staat volgens the Financial Times symbool voor de Turkse aarzeling in het honoreren van westerse sancties tegen Rusland – en dat in een periode waar westerse regeringen Russische jachten confisqueren van Russische oligarchen.

Selim Kuneralp, een Turkse oud-diplomaat, vindt dat de Turkse regering hier voorzichtig mee moet zijn. ‘Deze jachten kunnen onze regering veel hoofdpijn bezorgen’, zegt hij.

Turkije krijgt, hoewel het als NAVO-bondgenoot ook warme banden onderhoudt met Rusland, veel Westerse duimpjes omhoog voor de veroordeling van de Russische invasie en het bewapenen van Oekraïne, met onder meer drones. Ook voor de bemiddelende rol die de Turkse regering speelt is het Westen Turkije dankbaar.

Toch vreest het Westen, dat Turkije, maar ook landen als Israël en de Verenigde Arabische Emiraten, onbewust of juist heel bewust een hub voor Russisch geld aan het worden is. Ankara heeft meerdere malen gezegd de westerse sancties niet te zullen volgen omdat ze niet zouden ‘werken’, aldus Ankara.

Er is Europees begrip voor het Turkse standpunt, vanwege de zwakke Turkse economie, meldt the Financial Times. ‘Maar als de oorlog langer duurt, dan kan de druk wel op Turkije groeien’.

Militair analist Joris Van Bladel (Austrian Institute for European and Security Policy) zei eerder tegen de Kanttekening dat Turkije een cruciale rol speelt in de Oekraïne-oorlog: ‘We moeten daarom goed in de gaten houden aan welke kant Turkije nou wil staan.’

Frankrijk: Zemmour aangeklaagd voor bagatelliseren homovervolging WOII

0

Éric Zemmour, de uiterst rechtse polemist die een gooi doet naar het Franse presidentschap, is opnieuw aangeklaagd voor een van zijn uitspraken.

Deze keer is de klacht ingediend door zes homorechtengroepen. Zij beweren dat Zemmour in zijn laatste boek (2021) ontkent dat homoseksuelen werden opgepakt en gedeporteerd tijdens de nazi-bezetting van Frankrijk.

Een dergelijke bewering ‘verdraait de geschiedenis om de homofobe standpunten van [Zemmour] te ondersteunen’, aldus de homoverenigingen.

Volgens Zemmour slaan zij de plank mis. Het gaat hier niet gaat om een uitspraak van Zemmour, maar om een citaat van een andere Franse politicus dat is opgeschreven door Zemmour. Zemmour ziet de aanklacht als een poging om hem zwart te maken, vlak voor de eerste stemronde van de Franse presidentsverkiezingen op 10 april.

Het is maar zeer de vraag of Zemmour die eerste ronde gaat overleven. Volgens de laatste peiling staat Zemmour met 13 procent van de stemmen op de derde plek, na zittend president Emmanuel Macron (29 procent) en de rechts-radicale Marine Le Pen (16 procent). Alleen de eerste twee gaan door.

In 2020 beweerde Zemmour tijdens een tv-debat dat maarschalk Philippe Pétain de Franse Joden had gered. Pétain stond tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het hoofd van het Zuidelijke Vichy-Frankrijk, dat met de nazi’s collaboreerde.