19 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 459

Nee, het is vandaag geen ‘Suikerfeest’

0

De vastenmaand ramadan is weer voorbij. Dertig dagen telde deze negende islamitische maand dit jaar. Wat overigens niet standaard is: het wisselt van negenentwintig of dertig dagen. Al jaren gebruiken we in Nederland de term ‘Suikerfeest’ om het feest na de ramadan aan te duiden. Waar dit exact vandaag komt, weet ik niet zeker. Ik vermoed dat dit door Turkse gastarbeiders jaren geleden letterlijk vertaald is van Seker bayrami. In de volksmond noemden de Turkse moslims dit zo, net als wij het vroeger thuis ‘het kleine feest’ noemden: Eid sghier.

Zo bleven we het jarenlang thuis zo noemen, en buitenshuis ‘Suikerfeest’. Maar de correcte benaming voor deze feestdag is ‘Eid el Fitr’. Over de spelling hoef je niet te vallen, want die is fonetisch en iedere moslim schrijft het weer anders. Eid el Fitr betekent iets als ‘feest ter gelegenheid van het stoppen van het vasten’.

We spreken ook over ‘Kerstmis’ en niet ‘Versierde-boom-feest’ of ‘Stolfeest’

Ik hoor de laatste jaren ook steeds meer ‘Ramadan-feest’. Waarschijnlijk omdat steeds meer mensen zich ergeren aan de benaming ‘Suikerfeest’, of wellicht omdat het in Turks-conservatieve kringen gebruikelijk is om het Ramazan bayrami te noemen. Ook dat lijkt me niet wenselijk; straks zitten we weer zestig jaar vast aan deze foutieve term. Vandaag, op Eid el Fitr, start de nieuwe maand, shawwal genoemd. Dus als het feest een maand als naam zou dragen, zou het eerder het ‘Shawwal-feest’ zijn.

Maar waarom zo omslachtig en moeilijk doen? We spreken ook over ‘Kerstmis’ en niet ‘Versierde-boom-feest’ of ‘Stolfeest’. Hetzelfde geldt voor Pasen: het is geen ‘Eitjesfeest’. De jaarlijkse joodse Hanukkah of Chanoeka wordt ook geen ‘Acht-kaarsjes-feest’ of ‘Tolletjes-feest’ genoemd. Waarom dan wel toch ‘Suikerfeest’?

De oorspronkelijke islamitische naam – en ja, die is Arabisch omdat de islam nu eenmaal in het Arabisch is geopenbaard – is Eid el Fitr. Na een maand niet eten en drinken vanaf dageraad tot zonsondergang, een maand spirituele reiniging en een maand goede doelen steunen, mag iedereen inderdaad weer overdag eten. Maar nog belangrijker: elke moslim hoopt zijn of haar extra gebeden te zullen continueren, ook in de andere elf islamitische maanden.

Maar op deze eerste dag van shawwal nog eerst even feest vieren. Eid Mubarak, allemaal!

 

Samira Bouchibti: ‘Samenleven is een werkwoord. Veranderen kan’

Discriminatie, als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we er mee om? Wordt het beter? Wordt het slechter? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten.

Samira Bouchibti (Fez, Marokko, 1970) is schrijver, trainer, gastdocent, projectleider bij het mentorproject tegen radicalisering One-on-One en werkzaam als adviseur Jeugd voor de Gemeente Amsterdam. Ze was Kamerlid (PvdA), Amsterdams gemeenteraadslid (VVD) en publiceerde onder meer De moslim bestaat niet: Een zoektocht naar de islam en Nederland is van ons allemaal.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen wat zijn de meest pijnlijke momenten die u zelf heeft meegemaakt?

‘Wat ik heb meegemaakt verschilt in essentie niet van wat op dit moment bijvoorbeeld LGBTQ-, Caribische, Marokkaanse en Turkse Nederlandse kinderen meemaken. Als kind werd ik vaak uitgescholden voor ‘vieze Turk’, ‘Tamil’ of ‘bootvluchteling’. Ik dacht altijd: wat bedoelen ze nou, ik kom toch uit Marokko? En als er iets speelde of er was ruzie, dan moest ik ook altijd ‘terug naar mijn eigen land’. Dat is tegenwoordig niet anders: check Twitter.

‘Wat ik nooit zal vergeten is het moment dat mijn vriendinnetjes mijn zakken doorzochten omdat er iets kwijt was. ‘Jullie moeten in de zakken van Samira kijken, zij heeft het gedaan’. Ik was tien, elf toen. Het pesten, buitengesloten worden, het ‘anders’ zijn in de ogen van de grotere groep. Ik ben niet iemand met trauma’s en ik houd niet van gezeur. Maar het is goed om het te benoemen, want het is een kerf in je ziel. Die krijg je als je jong bent, het wordt onderdeel van jezelf en het gaat nooit meer helemaal weg.’

Hoe komt het dan terug?

‘Voor veel jongeren is het als ze wat ouder worden: ‘Oké, jullie willen mij niet, dan wil ik ook niet bij jullie horen.’ Vooral onder jongens. En wat mij betreft? Een tijdje geleden bijvoorbeeld, ik gaf een gastcollege democratisch burgerschap, kwam er na afloop een man op me af. Die zei: ‘In de Tweede Kamer gezeten, gemeenteraadslid geweest, u heeft boeken geschreven. Echt knap hoor… voor een Marokkaan.’

Hoe reageerde u?

‘Ik heb hem laten staan. De optie ‘m’n schoen uittrekken en hem met de hak op zijn hoofd slaan’, die liet ik maar even passeren.’

Iets zeggen is ook een optie…

‘Klopt, maar de riedel die volgt als je in discussie gaat met zo iemand… Marokkanen, criminaliteit, islam, vrouwenonderdrukking, hoofddoek… Daar moet je maar tijd voor – en zin in hebben. En dat had ik even niet.’

Soms worden de reacties op deze interviews naar me doorgestuurd. Het valt me op, ook op social media, dat er vooral veel bijval is voor geïnterviewden die iets zeggen als ‘Ik heb geen tijd voor al dat discriminatie-gedoe, want ik moet verder met mijn leven’. En die bijval komt veelal van goed opgeleide witte mensen. Zou er bij die groep iets van discriminatiedebat-moeheid aan het ontstaan zijn?

‘Dat soort reacties is me natuurlijk bekend. Men geeft ook altijd voorbeelden van mensen uit minderheidsgroeperingen die alle kansen ‘wel’ gegrepen hebben. Het zegt me niet zo heel veel. Naar anekdotes moet vooral geluisterd worden, maar ze moeten niet tot bewijsvoering verheven worden. Ik kijk naar de wetenschap, de cijfers, de feiten. Nee, niet elke witte Nederlander is een racist, maar dat er sprake is van institutioneel racisme en discriminatie staat vast. Discriminatie op sociale media, op de arbeidsmarkt, bij het zoeken naar een stage of een woning. Vooral jongeren hebben het gevoel dat ze minder kansen krijgen om iets waardevols neer te zetten, omdat ze worden beoordeeld op hun huidskleur of hun culturele of religieuze achtergrond.

‘Tegenover de Grondrechten staat een Grondplicht om op open, vredige en democratisch wijze vorm te geven aan de toekomst van ons land’

‘Ik houd van artikel 1 van de grondwet. ‘Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.’ Zolang dat artikel aantoonbaar op grote schaal geschonden wordt, zeg ik: houd die discussie over discriminatie gaande.’

Welke oplossingen ziet u?

‘Helaas is het ‘wij-zij-denken’ gemeengoed geworden. Ik hoop dat de heer Rabin Baldewsingh, de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme, een potje gaat breken en met voorstellen en een kritische analyse komt over het thema. Vergeet niet dat hier in Nederland vrouwen tot 1956 handelingsonbekwaam waren volgens de wet. En dat tot ver in de jaren zestig homoseksualiteit in Nederland strafbaar was. Discriminatie vanwege seksuele geaardheid werd verboden door het aannemen van de Algemene Wet Gelijke Behandeling in 1993. Op 1 april 2001 werd het burgerlijk huwelijk opengesteld voor partners van het gelijke geslacht. Veranderen kan.’

De mens discrimineert per definitie. Hoe stelt u zich een betere wereld op dit gebied voor?

‘Tegenover de Grondrechten staat mijns inziens een Grondplicht: de plicht om op open, vredige en democratisch wijze vorm en inhoud te geven aan de toekomst van ons land. Ik houd me vast aan mensen als Nelson Mandela en Martin Luther King en zijn droom van een samenleving zonder discriminatie en ongelijkheid. Samenleven is een werkwoord. En zoals ik al zei: veranderen kan.’

Kabinet verwerpt conclusie Amnesty: wil niet spreken over ‘apartheid’ Israël

0

Het kabinet gaat niet mee met de conclusie van Amnesty International dat er sprake is van apartheid in Israël of de door Israël bezette gebieden. Dat laat minister Wopke Hoekstra (Buitenlandse Zaken) vandaag weten in een Kamerbrief. BIJ1 had Kamervragen gesteld over een Amnesty-rapport dat eerder dit jaar concludeerde dat Israël een apartheidsstaat is.

Het Amnesty-rapport zegt dat Israël Palestijnse burgers, zowel in Israël zelf als in de bezette Palestijnse gebieden en in Gaza, oplegt aan een systeem ‘van onderdrukking en overheersing (…), overal waar het de controle uitoefent over hun rechten’ en hen zelfs behandelen als een ‘inferieur raciale groep’.

Het kabinet antwoordt, in lijn met eerdere uitingen, zich zorgen te maken over de
schendingen van internationaal recht in de door Israël bezette Palestijnse gebieden en de situatie van Arabische burgers in Israël. Het weigert echter de term ‘apartheid’ in de mond te nemen.

‘Apartheid is een specifieke juridische term en een ernstig internationaal misdrijf, en het is aan een rechter om te oordelen of hiervan sprake is’, schrijft minister Hoekstra.

Het kabinet plaatst ook kanttekeningen bij het rapport zelf. Dat stelt dat Israël ‘apartheid’ oplegt in alle gebieden waar Israël effectief gezag uitoefent, maar Hoekstra werpt tegen dat ‘de feitelijke en juridische situaties in die gebieden van elkaar verschillen’.

Tevens is het kabinet ‘met Duitsland en het VK van mening dat een dergelijke
kwalificatie niet bijdraagt aan de oplossing van het conflict en het bereiken van een twee-statenoplossing’.

Palestijnse activisten bezorgd: geldt Twitter-vrijheid Musk ook voor hen?

0

Palestijnse activisten hebben tegen de website Middle East Eye hun twijfel geuit over de vraag of de Twitter-vrijheid die Elon Musk promoot ook geldt voor Palestijnen.

‘Vrijheid van meningsuiting is de basis van een functionerende democratie, en Twitter is het digitale stadsplein waar zaken worden besproken die van vitaal belang zijn voor de toekomst van de mensheid’, zei Musk in een verklaring.

Maar sommige pro-Palestijnse activisten vrezen het ergste. Omar Zahzah van de Palestijnse jeugdbeweging PYM denkt ‘dat alle activisten op hun hoede moeten zijn, omdat een openbaar communicatieplatform dat geconcentreerd is in de handen van één persoon niet veel goeds voorspelt voor de vrijheid van meningsuiting.’

Hij vervolgt: ‘Sociale media (zijn) de belichaming geworden van politiek zwijgen en repressie, aangezien techreuzen hebben samengewerkt met verschillende onderdrukkende regeringen, waaronder de Israëlische regering.’

Het is onduidelijk waar Musk staat in de Israël-Palestina-kwestie. Wel maakte hij in 2018 een reis naar Israël en ontmoette hij toenmalig premier Benjamin Netanyahu in zijn privéwoning om te bespreken hoe toekomstige technologie naar Israël kan worden gebracht, aldus Business Insider.

Ethiopië arresteert 280 verdachten na dodelijke aanslag op moslims

0

De Ethiopische veiligheidsdienst meldt 280 verdachten te hebben gearresteerd die mogelijk in verband staan met aanslag tijdens een islamitische begrafenis, waarbij eerder deze week ruim twintig doden vielen.

De terreurdaad werd volgens de lokale moslimraad door een extremistische christelijke groepering gepleegd, waarbij werd geschoten met zware machinegeweren en granaten op de islamitische menigte bij de begrafenis. Hierbij vielen meer dan twintig doden. Ook werden eigendommen van moslims verwoest, aldus de religieuze instantie.

De Ethiopische veiligheidsdienst zegt dat de groepering het plan had om door heel het land aanslagen te plegen en wilden de terroristen voor religieuze en etnische spanningen in het land zorgen. Moslims vormen ongeveer een derde van de bevolking in het overwegend christelijke Ethiopië.

Nieuw: Haagse expositie belicht spotprenten over Indonesië-oorlog

0

In museum Beeld en Geluid in Den Haag is een expositie gestart over spotprenten rond de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949). De expositie is te bekijken tot en met 3 juli.

Het gaat om een grote verzameling van cartoons en spotprenten uit verschillende kranten en bladen, van het linkse De Waarheid tot aan het rechtse Elsevier Weekblad. ‘Je ziet de verdeeldheid in de verzuilde samenleving van toen goed terug’, aldus Tjeerd de Boer van Beeld en Geluid.

De oorlogsmisdaden die Nederlandse leger in Indonesië begin waren in de jaren veertig al bekend, zo blijkt uit de tentoonstelling. Maar iedere zuil had zijn eigen mening over het conflict. De katholieken, protestanten en liberalen steunden het optreden van het Nederlandse leger, de communisten steunden de Indonesische Revolutie.

De onafhankelijkheidsoorlog in Indonesië staat de laatste jaren volop in de belangstelling. Een groot onderzoek concludeerde onlangs dat de Nederlandse krijgsmacht zich bezondigde aan ‘extreem geweld’ tegen de Indonesische bevolking. Ook verscheen de film De Oost over deze periode, evenals de tentoonstelling Revolusi! in het Rijksmuseum.

Berlijn verbiedt pro-Palestinademo: ‘Gevaar op antisemitisme en geweld’

0

De politie in Berlijn heeft een pro-Palestinademonstratie verboden. De demonstratie zou deze middag gehouden worden. Gewezen werd op demonstraties van een week geleden, waarbij hatelijke leuzen werden geuit en geweld uitbrak. De politie is daar nu weer bang voor.

Video’s van demonstraties in Berlijn, Hannover en Dortmund toonden deelnemers die slogans riepen als Scheiß Jude en pleitten voor geweld tegen Israël en zijn burgers. Ook vielen demonstranten in Berlijn journalisten lastig en vielen ze politieagenten aan.

‘Op basis van ervaringen uit het recente verleden’ is er ‘direct gevaar’ op antisemitische uitroepen en (verheerlijking van) geweld, aldus de politie gisteravond.

De demonstranten wilden een protestmars organiseren vanwege de vele Palestijnse slachtoffers van Israëlisch politiegeweld in en rond de Al Aqsa-moskee in Jeruzalem. Er vinden daar al wekenlang clashes plaats. Ook vanochtend vielen er tientallen Palestijnse gewonden in confrontaties met de politie.

Ramadan-rel in Marokko: 80 mensen opgepakt vanwege eten in café

0

De Marokkaanse politie heeft zo’n tachtig mensen gearresteerd in een café in Casablanca, omdat ze er een hapje aten tijdens de islamitische vastenmaand ramadan. Veel gearresteerden zijn tieners van omliggende internationale scholen.

Bewoners geven aan dat de eigenaar van het café een Chinese vrouw is. Er waren al verschillende klachten binnengekomen vanwege geluidsoverlast en sigarettenstank.

‘Iemand heeft de vrijheid om te kiezen of hij tijdens de ramadan wil vasten of niet. Dit mag echter niet in het openbaar worden gedaan, uit respect voor ons allemaal die aan het vasten zijn’, aldus een bewoner tegen lokale media.

Het publiekelijk verbreken van het vasten voor zonsondergang kan in Marokko leiden tot zes maanden gevangenisstraf. Marokko bestraft mensen ‘die duidelijk moslim zijn en tijdens de ramadan ogenschijnlijk het vasten verbreken op een openbare plaats, zonder te profiteren van een van de uitzonderingen die de islam toestaat.’

Volgens de islam zijn kinderen, vrouwen die ongesteld zijn, zwanger zijn of borstvoeding geven, ouderen, chronisch zieken, reizigers en mensen die zware lichamelijke inspanningen moeten leveren niet verplicht om te vasten.

Sommige eculiere moslims zijn tegen het verbod op eten in het openbaar tijdens de ramadan, omdat dit de persoonlijke vrijheid van mensen schendt. De Marokkaanse regering is het niet eens met de kritiek en zegt dat ‘het uitoefenen van iemands persoonlijke vrijheden nooit ten koste mag gaan van de vrijheden van anderen’.

Turkije komt tegemoet aan Israël: zet tientallen Hamas-leden het land uit

0

Turkije heeft tientallen leden van Hamas het land uitgezet. Hiermee komt het tegemoet aan Israël.

De timing is opmerkelijk, gezien de vele Palestijnse slachtoffers van Israëlisch politiegeweld in en rond de Al Aqsa-moskee in Jeruzalem. Er vinden daar al wekenlang clashes plaats. Ook vanochtend vielen er tientallen Palestijnse gewonden in confrontaties met de politie.

De Palestijnse beweging Hamas, die door Israël, de Verenigde Staten en verschillende Europese landen is aangemerkt als een terroristische organisatie, heeft een kantoor in Istanbul.

Sommige van de mensen die door Turkije aan Israël zijn overgedragen, hebben banden met de militaire vleugel van de organisatie van Hamas. Israël wil dat Turkije de Hamas-kantoren sluit.

Vorige maand bezocht de Israëlische president Isaac Herzog (foto, links) zijn Turkse collega Erdogan. Een mijlpaal, omdat Erdogan fel anti-Israël is en zich een tijdlang heeft opgeworpen als een kampioen voor de Palestijnse zaak.

Vorige week belde Erdogan met zijn collega Herzog, naar aanleiding van de onlusten in Jeruzalem. De Turkse president gaf toen aan ‘zeer van streek’ te zijn over de dode en gewonde Palestijnen bij clashes in en rond de Al Aqsa-moskee en op de Westelijke Jordaanoever.

De vijf zuilen met Walid Benmbarek: ‘Na de hadj moet ik sterker staan in mijn geloof’

0

Tijdens de maand ramadan gaat de Kanttekening elke week in gesprek met bekende Nederlandse moslims. Aan de hand van de vijf zuilen van de islam vragen wij hen het hemd van het lijf. Hoe belijden ze het geloof? Wat betekent de islam voor hen? En hoe ervaren zij als moslims het leven in Nederland? Deze week: de Marokkaans-Nederlandse acteur en ondernemer Walid Benmbarek (41). Hij is onder andere te zien in de Videoland-serie Mocro Maffia, en de films Broeders, Infiltrant en Marokkaanse Bruiloft.

Ik getuig dat er geen God is dan Allah, en dat Mohammed (vrede zij met hem) Zijn boodschapper is

‘Een van de mooiste momenten die ik mij kan herinneren van deze zuil was toen ik het in de oren van mijn dochters fluisterde bij hun geboorte. Ik spreek de shahada – geloofsgetuigenis – ook uit in het Arabisch tijdens het gebed en tijdens het reciteren van de Koran, tijdens mijn rustmomenten.

‘God betekent alles voor mij. Mijn geloof brengt mij steeds terug met beide benen op de grond. Daar waar ik soms in alle haast en drukte van het werk met alles bezig ben om brood op de plank te leggen en voor mijn familie te zorgen, heeft Allah wel een centrale rol. God brengt mij terug naar de kern, namelijk dat er ook een leven hierna is en dat ik me daardoor niet alleen druk moet maken over wat ik hier op aarde doe, maar vooral ook wat het mij in het hiernamaals zal brengen. Ik ben God altijd dankbaar voor mijn leven, mijn vrouw en kinderen en mijn familie. Ook de gezondheid die ik heb om te doen wat ik graag wil doen in het leven.

‘Dit godsbewustzijn geef ik door aan mijn kinderen, door hen het gebed te leren en te leren de Koran lezen. Ik wil hen het juiste voorbeeld geven. Ik leer mijn kinderen de manieren van de islam, de normen en waarden die we vanuit de islam hebben gekregen. Daarbij gaat het ook om jouw gedrag tegenover anderen. Goed praten over anderen, netjes zijn voor de medemens, en eerlijk zijn. We leren onze dochters ook om met anderen te delen van wat ze hebben, dat is ook heel belangrijk vanuit het geloof. Op die manier geven we ze de boodschap mee wat Allah ons heeft gegeven in de Koran.’

Ik verricht dagelijks de vijf verplichte gebeden

‘Het gebed leert ons dat we gedisciplineerd moeten zijn. In het dagelijkse leven kan het pittig zijn om het gebed bij te houden en op de juiste tijden van de dag te verrichten terwijl je gewoon je ding aan het doen bent. Vooral het middag- en namiddaggebed zijn lastig om op tijd te verrichten, omdat je dan echt midden op de dag met allerlei dingen bezig bent. ‘Wanneer het voor mij mogelijk is om mijn gebed op tijd te doen, dan doe ik dat. Naast het acteren heb ik ook een stukadoorbedrijf. In mijn eigen kantoor heb ik daar mijn gebedskleding en een ruimte om de wudhu – reiniging – te doen. Maar als ik op de set sta en er wordt gedraaid, dan kan ik niet even weg om mijn gebed te doen. Het gebed doe ik dan na het schieten van de scène. Mijn streven is wel altijd om het gebed op tijd te doen.

‘Een van de belangrijkste eigenschappen van een moslim is zijn spraak’

‘In mijn werk als acteur is er wel ruimte om mijn geloof te belijden. Ik ben volop bezig met opnames tijdens het vasten nu, en iedereen houdt daar rekening mee. Ik kan niet eten als we tijdens de ramadan een eetscène spelen, maar daar wordt gelukkig rekening mee gehouden. Ook als ik mijn vasten moet verbreken op de set, dan wordt het eten op tijd voor mij geregeld. Daar wordt ontzettend goed mee omgegaan en met veel respect.

‘Je moet niet te vlug oordelen over een ander, hoe die zijn geloof beleeft. Uiteindelijk kan jij niet voor mij bepalen of over mij oordelen. Er is maar eentje die oordeelt en dat is God. Je kan me wel nasiha – wijze raad – geven, maar zelfs dan moet je rekening houden met de manier waarop je raad geeft. Een van de belangrijkste eigenschappen van een moslim is zijn spraak. Het moet zó netjes en beleefd zijn, dat je niemand ermee kan beledigen.’

Jaarlijks betaal ik de zakaat: 2,5 procent van mijn inkomsten gaat naar de behoeftigen

‘Ik vind de zakaat heel belangrijk. Het geeft mij een goed gevoel wanneer ik aan anderen geef. Mensen helpen en vooral niet alleen aan jezelf denken, dat vind ik echt een van de belangrijkste dingen binnen de islam. Ik hou ervan mensen te helpen, dat zit in mijn karakter. Soms neem ik te veel hooi op mijn vork. Dat zit ook in mijn karakter. Als iemand in de problemen zit dan ben ik bereid om het op te lossen, of het nu gaat om familie of vrienden.

‘Ik herken die behulpzame eigenschap ergens wel in mijn Mocro Maffia-personage Adil. Ondanks dat hij in het verkeerde circuit is beland, probeert hij toch zijn best te doen voor zijn familie, waar hij veel om geeft. Zijn neefje is ook verzeild geraakt in dit circuit en Adil denkt: ‘Dan houd ik hem bij me, en kan ik hem in ieder geval in de gaten houden om hem te helpen’.

‘Adil heeft veel meegemaakt en veel klappen gekregen, terwijl hij in het begin van de drugsoorlog verklaarde: ‘Dit is niet mijn oorlog, deze oorlog wil ik niet voeren’. Uiteindelijk heeft hij door de strijd toch zijn familieleden verloren. Hij is degene die het meest is kwijtgeraakt, terwijl hij de laatste was die de oorlog had gewild. Hij heeft veel motivatie om wraak te nemen, de woede zit bij hem heel diep. En dat is het resultaat van zijn behulpzame karakter, dat door omstandigheden niet tot uiting kon komen.

‘Wat mooi is aan zo’n rol, is dat je als acteur het karakter dat je speelt zelf kan vormgeven. Er is een Walid en een Adil. Ik kom op de set en dan kruip ik in de huid van Adil. Op het moment dat ik op de set sta en mijn personage speel, heb ik geen herinneringen uit mijn eigen leven nodig om de woede te kunnen spelen. Ik ben dan gewoon Adil, een personage dat heel erg geliefd is bij het publiek, of heel erg gehaat. Dat is ook het mooie van acteren. Ondanks dat Adil een crimineel is willen mensen niet dat hij sterft. Mensen herkennen zich in hem, hebben sympathie voor hem, onder meer omdat hij behulpzaam is op zijn eigen manier.’

Ik vast ieder jaar tijdens de heilige maand ramadan

‘Het vasten gaat me gelukkig goed af in combinatie met acteren. Vroeger was het moeilijk voor mij, maar nu ontdek ik dat het aan ritme ligt en een gezonde leefstijl. Ik ben nu bezig met gezonde voeding en ben veel aan het trainen. Als je de juiste voeding binnenkrijgt en er verder een gezonde levensstijl op nahoudt, dan is het vasten supergoed voor je lichaam. Het is ook wetenschappelijk bewezen dat mensen die vasten een veel betere focus hebben dan mensen die in het dagelijkse leven eten wat ze maar willen.

‘Op het moment dat je continu aan het eten bent, is je lichaam ook steeds het eten aan het verwerken. Nu heb je geen andere factoren. Tijdens de ramadan is heel veel ruis weg. Je bent bezig met vasten, spiritualiteit en rust. Daardoor beland je in een soort focus. Ik merk door het vasten bijvoorbeeld dat ik mijn teksten gemakkelijker kan leren, meer gefocust ben in mijn werk en steadier ben op de set.

‘Zoals je normaal functioneert, kun je ook functioneren tijdens de ramadan’

‘Als tip om het vasten goed en gefocust door te komen, geef ik mee dat je vooral geen suiker moet eten. Zorg ervoor dat je in ieder geval drie eetmomenten hebt voor zonsopkomst en na zonsondergang. Als je om negen uur ’s avonds het vasten verbreekt, neem dan een voedzame maaltijd met veel groenten, kip of vis. Neem veel eiwitten, en let op je vochtinname. Drink voldoende water of thee. En vlak voor het slapen nog een magere kwark of eiwitshake met wat fruit nemen. Ook in de ochtend voor de suhoor – maaltijd voor het vasten voor zonsopkomst – neem dan een maaltijd met een goed balans tussen groente, fruit en eiwitten. Dan zul je zien dat het vasten gemakkelijk is. Je zal scherp zijn en genoeg energie hebben om de dag door te komen. Zoals je normaal functioneert, kun je ook functioneren tijdens de ramadan.’

Minimaal één keer in mijn leven verricht ik de hadj: de bedevaart naar Mekka

‘Ik wil wel op hadj. Eerst op umrah – de kleine bedevaart – en dan op hadj. Ik ken veel mensen die er heel graag heen willen. Mijn moeder en mijn vader leven nog, ik hoop dat ik hen nog een keer daarnaartoe kan nemen.

‘Ik heb wel het idee dat je als moslim na de hadj weer opnieuw moet beginnen, en sterker in je geloof moet staan. Alles wordt gereset, waarbij het streven naar perfectie in je geloof het belangrijkste moet zijn. Op het moment dat ik het doe, moet ik het wel zo goed mogelijk doen binnen de kaders van de islam. Dat ik dan wel overal over nadenk op grond van mijn geloof en strenger voor mezelf moet zijn, en bij veel zaken de vraag moet stellen: ‘Is dit iets wat mag binnen het geloof?’

‘Veel moslims twijfelen over de hadj. Sommigen zeggen dat ze er nog te jong voor zijn, omdat ze vinden dat ze na de hadj niet serieuzer bezig kunnen zijn met hun geloof. Aan de andere kant weet je ook niet of je langer te leven hebt. Ik heb nu ook af en toe dat ik naar een feestje ga, maar als ik de hadj heb gedaan dan zou ik dat niet zo snel meer doen. Dat is precies wat ik eerder zei, over dat geloof een proces is. Na de hadj zijn er bepaalde zaken die niet meer geoorloofd zijn voor jou als moslim, omdat je deze zuil hebt volbracht.

‘Ik zie ook dat sommige moslims niet op hadj willen vanwege het regime in Saoedi-Arabië. Daar ben ik het niet mee eens: Mekka is Mekka. Ik probeer de hadj los te zien van het land. De hadj doe je voor jezelf, niet voor de Saoedische regering. Je betaalt wel voor de reis en je verblijf daar, maar het gaat om de rituelen en het daar zijn voor jouw geloof. Feit dat ik daar nooit meer in mijn leven heen zou gaan om vakantie te vieren, zegt al genoeg. De enige reden dat ik naar Saoedi-Arabië zou gaan is de hadj.’