17.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 459

Kamervragen na aanslag Buffalo over omvolkingstheorie bij omroep ON

0

Negen Kamerfracties hebben vragen gesteld over omroep Ongehoord Nederland. De fracties vrezen voor de nationale veiligheid vanwege het onweersproken uitzenden van het idee van ‘omvolking’, zoals onlangs gebeurde.

Een week geleden sprak Vlaams Belang-politicus Filip Dewinter in een uitzending over ‘omvolking’. Dewinter waarschuwde dat ‘autochtone’ Europeanen straks ‘een minderheid in eigen land’ worden en dat Europa zal veranderen in ‘Eurabia’. ‘De islam is aan een opmars bezig en zal op termijn ons en onze cultuur vervangen. Dat is de omvolking.’

Sommige twitteraars zagen na de aanslag in Buffalo overeenkomsten in het gedachtengoed van terrorist Payton Gendron met het gedachtegoed van Dewinter, dat door de journalisten van ON niet werd tegengesproken. ‘Gelukkig inspireren dit soort dwaze gedachten geen terroristen. Oh wacht…’, zei journalist Chris Klomp bijvoorbeeld.

De theorie dat moslims en Afrikanen de ‘oorspronkelijke’ witte, christelijke bevolking van Europa vervangen staat aan de ideologische basis van Gendrons daad. Dit was ook het geval bij de extreemrechtse aanslagen door Anders Breivik (Zweden, 2011) en Brenton Tarrant (Nieuw Zeeland, 2019).

Ook VVD, D66, PvdA, GroenLinks, Partij voor de Dieren, ChristenUnie, Denk, Volt en Groep-Gündogan zijn bang voor een dergelijk verband tussen het propageren van ideeën over ‘omvolking’ en extreemrechts terrorisme. Zij willen dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) een risicoanalyse maakt van ‘het uitzenden van omvolkingstheorieën op de publieke omroep voor de nationale veiligheid’.

Ook willen de fracties weten of er consequenties zijn voor Ongehoord Nederland en of er stappen volgen ‘om te voorkomen dat nogmaals dergelijke gevaarlijke omvolkingstheorieën onweersproken op de NPO worden getoond’. De Kamervragers lijken te vinden dat hiervoor geen ruimte moet zijn op de NPO, ‘laat staan gesubsidieerd met Nederlands belastinggeld’.

Veel twitteraars vinden al langer dat Ongehoord Nederland van de buis moet verdwijnen. Het intrekken van de zendtijd van een omroep is echter niet gemakkelijk, bleek eerder uit navraag door de Kanttekening.

Pas als blijkt dat een omroep de wet herhaaldelijk overtreedt, heeft de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de bevoegdheid de erkenning weer in te trekken. Dit kan de minister doen als na twee evaluaties van de evaluatiecommissie blijkt dat een omroep zich onvoldoende inzet voor de gezamenlijke publieke media-opdracht, of wanneer de NPO aangeeft dat een omroep onvoldoende bereid is tot samenwerking.

Een andere mogelijkheid: wanneer de NPO twee keer binnen een erkenningsperiode een sanctie heeft opgelegd omdat de betreffende omroep bindende besluiten van de NPO niet opvolgt.

Als het zo moet, kunnen Volt en D66 beter helemaal niet meer aan diversiteit doen

0

In februari werd Nilüfer Gündogan geschorst als Tweede Kamerlid van Volt. Ze zou grensoverschrijdend gedrag hebben vertoond en gezorgd voor een onveilige werkomgeving. De mediastorm die opstak beschadigde niet alleen haar naam, maar leidde ook tot haar vertrek bij Volt. Drie maanden later is D66-Europarlementariër Samira Rafaela aan de beurt. Ook over haar is geklaagd: ze zou zich onder andere hebben bezondigd aan machtsmisbruik. Wat dit voor haar toekomst bij D66 betekent is nog niet bekend, maar we zien wel opmerkelijke overeenkomsten tussen haar zaak en die van Gündogan. Een top tien.

  1. Beide politica’s hebben een behoorlijke fanbase. Gündogan was al snel het belangrijkste gezicht van Volt, zelfs ten koste van haar partijleider. Rafaela mag zich verheugen in een enorme populariteit onder de jongeren van D66.
  2. In beide gevallen was er al langer sprake van een conflict. Bij Gündogan begon het conflict met politiek leider Laurens Dassen al maanden voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021, tussen Rafaela en haar collega Sophie in ’t Veld ging het al snel na de Europese verkiezingen van mei 2019 mis.
  3. In beide gevallen was dit al min of meer tot de buitenwereld doorgedrongen. Over Gündogan werd al sinds de start van haar Kamerlidmaatschap geroddeld dat er niet met haar te werken zou zijn, bij Rafaela gingen de laatste maanden verhalen rond over interne problemen.
  4. Bij zowel Gündogan als Rafaela is er in eerste instantie geklaagd door een oud-medewerker. In beide gevallen was het iemand die op het punt stond te worden ontslagen. Bij Rafaela kwam dat ontslag er ook, bij Gündogan overleefde de medewerker de interne crisis, in tegenstelling tot het fractielid.
  5. In beide gevallen werd er onderzoek gedaan naar de klachten en leverde dat geen conclusies op waar iedereen zich in kon vinden. Bij Gündogan kwam er nooit onderzoek waar alle partijen achter stonden. Rafaela vindt het onderzoek dat naar haar is gedaan gepruts.
  6. Zowel Gündogan als Rafaela hebben een advocaat in de arm genomen omdat ze de pogingen om hun naam te besmeuren willen tegengaan. Bij Gündogan leidde dat tot een kort geding en een groot aantal aangiftes tegen mensen van Volt. Rafaela heeft ook een advocaat ingeschakeld.
  7. Beide politica’s hebben reden voor wantrouwen. Bij Gündogan deed het partijbestuur helemaal niets want ze wisten niet wat ze met de zaak aan moesten. Bij Rafaela kwam er wel een onderzoek, maar dat blijkt niet onafhankelijk te zijn uitgevoerd aangezien de partijvoorzitter zich ermee bemoeide.
  8. Rafaela werd expliciet om haar achtergrond op de kandidatenlijst van D66 gezet in een poging meer diversiteit te krijgen. Bij Gündogan lijkt dit ook een enorme rol te hebben gespeeld: Volt is een zeer witte partij met nauwelijks Nederlanders van kleur.
  9. Rafaela en Gündogan staan in hun partijen bekend om hun scherpe tong, zelfverzekerde houding en stevige persoonlijkheid. Of het nou Volt of D66 is: in beide partijen kan men zulke sterke persoonlijkheden niet aan, want medewerkers beginnen al snel te klagen dat ze zich onveilig voelen.
  10. Zo illustreren beide partijen het nare fenomeen dat vrouwen van kleur hoog op de kandidatenlijst van de eigen partij terecht kunnen komen, zolang dat goed uitkomt voor de PR en een eigentijds imago als ‘partij voor alle Nederlanders’. Deze vrouwen moeten zich schikken naar de heersende mores, niet hun grote mond open trekken, hun eigen mening inslikken en braaf achter de leiding aanhuppelen. Als ze dat niet doen, vormt elke klacht van een medewerker of partijlid een goede stok om ze mee te slaan.

Beide partijen illustreren: vrouwen van kleur kunnen hoog op de lijst komen, zolang dat goed uitkomt voor de PR en ze braaf achter de leiding aanhuppelen

Lastige mensen zijn in alle politieke partijen ruimschoots in de meerderheid, maar juist deze vrouwen van kleur worden er hardhandig uitgewerkt. Als het zo moet, kunnen Volt en D66 beter helemaal niet meer aan diversiteit doen.

Video: taxichauffeur in VS geeft racistische klant koekje van eigen deeg

0

In de Verenigde Staten gaat een dashcam-video van een taxi viral op social media, waarin te zien is hoe een taxichauffeur een racistische klant weigert.

De klant vond het fijn om een ‘gewone’, ‘Engelssprekende witte taxichauffeur’ aan te treffen. Maar de witte taxichauffeur was daar niet van gediend en weigerde haar nog langer te vervoeren.



In de video is het bij het instappen van de vrouw al gelijk raak. ‘Hé, een witte man!’ zegt de vrouw verbaasd.

De taxichauffeur kan niet geloven wat hij hoort en reageert met ‘Pardon’?

‘Je bent wit’, herhaalt de vrouw haar constatering met een onschuldig lachje. Ze vervolgt haar uitleg:, ‘Dus ja, je bent gewoon normaal en spreekt Engels’.

Wanneer ze ziet dat de taxichauffeur daar niet van gediend is, geeft ze hem schouderklopjes en zegt ze sorry.

Maar dan is het kwaad al geschied voor de taxichauffeur. Ze mag weer uitstappen. ‘Het is ongepast’, zegt hij.

De vrouw kan het niet geloven en zal tot ze weer buiten is ‘Wat?!’ en ‘Wow?!’ roepen.

De taxichauffeur verklaart zich dan nader: ‘Het is totaal ongepast wat je zegt, als een niet-witte persoon op deze stoel zou zitten, wat zou dan het verschil zijn?’

Dan mengt ook de meereizende man zich in het gesprek : ‘Wat is het probleem?’

De taxichauffeur legt het uit, waarop de man hem toebijt: ‘Ik zou je op je gezicht moeten slaan!’

De man bezigt ook nog een racistische term over zwarte mensen, waarop de taxichauffeur er (niet-racistische) krachttermen tegenaan gooit: ‘You are racists as fuck!’

Russen kopen massaal onroerend goed in Turkije

0

In april hebben Russen 1.152 huizen in Turkije opgekocht. Daarmee zijn Russen in één klap de grootste buitenlandse vastgoedvergaarders in Turkije. Daarna komen Iraniërs en Irakezen, meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

De Turkse huizenmarkt beleefde in april een ware hausse met een koopstijging van 38,8 procent. 133.058 woningen zijn er in Turkije vorige maand van eigenaar gewisseld. Wat betreft de Russische aankopen gaat het zelfs om een verdubbeling met de maand daarvoor.

De Russische opkomst op de Turkse huizenmarkt heeft alles te maken met het veiligstellen van Russisch geld, dat niet meer in Europa gestald kan worden vanwege de oorlog in Oekraïne en de sancties die daarop volgden.

Russische oligarchen kopen naast Turkije ook veel vastgoed op in de Verenigde Arabische Emiraten.

In maart werd al bekend dat ongeveer 30.000 Russen en 8.000 Oekraïners in de Turkse badplaats Antalya (foto) verbleven. Met het voortduren van de oorlog, is dat aantal vermoedelijk gestegen.

Palestina-activisten: ‘Op terreurlijst VS moeten meer Joodse extremisten’

0

Pro-Palestijnse mensenrechtenactivisten zijn bezorgd, omdat de Verenigde Staten de extreemrechtse Joodse Kahane Chai-groep van de terreurlijst wil schrappen. De activisten vinden dat de VS juist meer extreemrechtse Israëlische groepen op de terreurlijst moet zetten.

De Amerikaanse overheid wil de organisatie, die oorspronkelijk bekend stond als ‘Kach’, van de lijst te verwijderen, omdat het de organisatie als opgeheven beschouwt.

Kahane Chai is een afsplitsing van de extreemrechtse groepering Kach. Beide bewegingen willen de Bijbelse grenzen van Israël herstellen en zijn daarom voor de annexatie van de Palestijnse gebieden en een deel van Jordanië.

Om haar doelen te bereiken, is Kach in het verleden overgegaan tot terreur. Palestijnse activisten en diverse experts zijn ervan overtuigd dat Kach in 1985 achter de moord op de Palestijns-Amerikaanse activist Alex Odeh in Californië zat.

Frankrijk: Grenoble legaliseert de boerkini

0

In de Franse stad Grenoble mogen moslima’s nu ook zwemmen met een boerkini aan. Een nipte raadmeerderheid stemde hiermee in.

Grenoble is de tweede stad in Frankrijk die de boerkini toelaat. Sinds 2018 is de boerkini ook toegestaan in Rennes.

Het boerkinibesluit is controversieel in Frankrijk, dat zich laat leiden door de gedachte van de laïcité, een zeer strikte scheiding tussen kerk en staat.

Het zuidelijke departement Isère, waar Grenoble onder valt, zegt de beslissing van de gemeenteraad aan te zullen vechten bij de rechter. Ook de minister van Binnenlandse Zaken is ook niet te spreken over de beslissing: hij beschrijft dit als een ‘onaanvaardbare provocatie van de gemeenschap, in strijd met onze waarden’.

De burgemeester van Grenoble, Eric Piolle, heeft herhaaldelijk betoogd dat het debat over boerkini’s een non-issue is. Veel Fransen denken hier anders over. De boerkini zorgt al enkele maanden voor polarisatie onder de Franse politici.

Tegenstanders geloven er heilig in dat de boerkini een overduidelijk symbool van onderdrukking is. Het zwempak, dat alleen het gezicht, de handen en voeten onbedekt laat, lijkt volgens hen op een boerka.

De conservatieve voorzitter van de regio Auvergne-Rhône-Alpes, waar het departement Isère en de stad Grenoble deel van uitmaken, beschuldigde Piolle er begin deze maand van ‘toe te geven aan de islam’ in een land dat al door verschillende extremistische aanslagen is getroffen.

In Grenoble organiseerde een door de Hongaars-Amerikaanse miljardair en filantroop George Soros gefinancierde NGO onlangs verschillende acties in zwembaden om de boerkini te promoten. De actiegroep heeft ook een campagne gevoerd tegen de Franse voetbalbond, die het dragen van islamitische hijabs bij wedstrijden verbiedt.

Taliban pushen nu ook VN-vrouwen in Afghanistan: doe een sluier om

0

Het ministerie met de naam ‘Verspreiding van Deugd en de Preventie van Ondeugd’ van de Taliban heeft vrouwelijke medewerkers van de VN-missie in Afghanistan (UNAMA) ‘geadviseerd’ zich te bedekken.

Het gaat hier feitelijk om een bevel, stelt Human Rights Watch: de Taliban controleren vrouwelijke VN-medewerkers of ze bij buitenkomst bedekt zijn. VN-medewerkster zonder bedekking worden ‘verzocht’ deze alsnog te dragen, aangezien dit buiten verplicht is.

Het ministerie heeft buiten het VN-kantoor een poster geplaatst, waarop vrouwen worden opgeroepen de ‘hijab’ te dragen (foto).

Met ‘hijab’ bedoelt de Taliban eigenlijk geen hoofddoek, zoals de hijab in Nederland bekend staat, maar een (vrijwel) volledige sluier waarbij de ogen niet (boerka) of wel (niqaab) te zien zijn.

Sinds machtsovername van de Taliban, vorige zomer, staan vrouwenrechten onder druk in Afghanistan. Eerder deze maand hebben de Taliban hun vrouwelijke onderdanen al bevolen om in het openbaar van top tot teen gesluierd te gaan. Ook werd al duidelijk dat meisjes niet meer naar school mogen.

Ondertussen hebben de Taliban een onafhankelijke mensenrechtencommissie ontbonden. Die was volgens de machthebbers van Afghanistan ‘niet meer noodzakelijk’. De organisatie documenteerde onder meer de burgerslachtoffers van de oorlog.

Den Haag: Koerdisch protest tegen gebruik chemische wapens Turkije

0

Gisteren demonstreerden tientallen Koerden bij het pand van de Organisatie voor het Verbod op Chemische Wapens (OPCW). Ze protesteerden tegen het gebruik van chemische wapens door het Turkse leger tegen Koerdische dorpen.

Veel demonstranten droegen witte pakken en sommigen hadden ook een gasmasker op. Ze hadden borden meegenomen, met teksten als ‘VN: Stop de dictator (Erdogan, red.)’ en ‘OPCW, doe je ogen open en stop de dictator’.

Vorig jaar december bestormden boze demonstranten het OPCW-gebouw, sommigen drongen het gebouw ook binnen. Om een herhaling te voorkomen, was er veel politie aanwezig.

De OPCW weigerde onlangs een Koerdische delegatie te ontvangen, die bewijzen had verzameld over Turks gebruik van chemische wapens tegen Koerden in Noord-Irak. Hier zijn de demonstranten erg verbolgen over.

‘Door te weigeren ons bewijs te ontmoeten en te ontvangen, hebben ze eens te meer aangetoond dat ze niets meer zijn dan een instrument van de imperialistische machten. De OPCW heeft brieven van Koerdische organisaties genegeerd, oproepen van politici afgewezen en weigert zelfs maar de smeekbeden te erkennen van de mensen die het is opgericht om te beschermen.’

Twee tinten racisme

0

Tijdens de antiracistische Prinsenhof Conferentie in debatcentrum Pakhuis de Zwijger luisterde ik gebiologeerd naar schrijfster Anne-Ruth Wertheim, die langdurig onderzoek heeft gedaan naar de oorzaken van racisme. Daarbij putte ze ook uit de lessen van haar vader, ‘de socioloog van Zuidoost-Azië’: Wim F. Wertheim.

Hij onderscheidde in zijn werk twee soorten racisme: koloniaal of uitbuitingsracisme, dat gebaseerd is op neerkijken en minachting, en concurrentie-racisme, dat is gebaseerd op afgunst, jaloezie, wantrouwen en angst.

‘Racisme is niet alleen neerkijken, het is ook jaloezie’, zegt de 88-jarige Anne-Ruth Wertheim ferm op het podium. Ze kijkt de zaal daarbij indringend aan. Alsof ze denkt: ‘Wat weten jullie nou van racisme?’ Er zitten twintigers, dertigers en veertigers in de zaal.

Geboren in Jakarta, in het koloniale tijdperk, vertelt ze over de koloniale samenleving: ‘Je had daar een witte bovenlaag uit Nederland, zo’n twee procent van de totale bevolking van zestig miljoen. Deze mensen hebben de archipel meer dan driehonderd jaar geregeerd. Dat is geen klein gedoe.’

Ook in die koloniale samenleving waren die twee vormen van racisme aanwezig, meldt Wertheim. ‘Er werd neergekeken op de Indonesiërs. Ze werden als kinderlijk, bijgelovig en lui gezien. Tegen de Chinese minderheid in de kolonie was er dan weer sprake van concurrentie-racisme, met andere terminologie. Die zouden achterbaks en onbetrouwbaar zijn’.

Wertheim ziet in het racisme tegen Chinezen een parallel met antisemitisme. Haar Joodse vader had daar ook mee te maken. Hij werd als Jood veracht door jaloerse christelijke Nederlanders, omdat hij in staat was om met hen te concurreren op de hoogste posities.

Terwijl ik papier tekort kom om notities te maken, denk ik aan de situatie in het Ottomaanse Rijk. Het Turks-islamitische racisme tegen de Armeniërs en Grieken past meer in de categorie van concurrentie-racisme. De Turken in de negentiende eeuw waren zeer afgunstig tegenover de christelijke Renaissance in de negentiende eeuw, met de opkomst van de kapitalistische burgerij en de stappen die de Armeniërs en Grieken maakten in de moderne sector. Dodelijk Turkse rancune maakte korte metten met de christelijke Renaissance, bijvoorbeeld tijdens de Hamidiaanse slachtingen, de massamoord op Armeniërs in Adana in 1909 en uiteindelijk de genocide van 1915.

Tegenover Koerden en Arabieren zag je dan weer een andere vorm van Turks racisme, waarbij deze groepen meer als ‘achterlijk’ en ‘wild’ werden neergezet.  Een evenzeer dodelijk Turks superioriteitscomplex, dat bijvoorbeeld tot de Turkse assimilatiepolitiek heeft geleid en de genocide in Dersim.

Van de geschiedenis naar vandaag de dag: ‘Onder welke noemer zou het racisme van Geert Wilders tegenover moslims en zwarte Nederlanders vallen? Concurrentie- of uitbuitingsracisme?’, onderbreek ik Wertheim.

Ze kijkt mij nu indringend aan. ‘Ja, dat is een mengsel, ik kom daar zo op’, zegt ze.

Eerst noemt ze nog de massamoord die door witte Amerikanen is gepleegd op ‘Black Wall Street’ in Tulsa, in 1921. Dat had met jaloezie te maken. Zwarte rijkdom mocht niet vergaard worden. ‘Zwarten’ waren tweederangsburgers, slachtoffer van lynchpraktijken en waren vooral bedoeld om uit te buiten.

En dan als laatst de ‘gastarbeiders’ en racisme in Nederland tegen moslims. ‘Zij hadden in de jaren zestig vooral last van uitbuitingsracisme. Ze werden als dom gezien, vertelt Wertheim. ‘Mensen die geen Nederlands konden leren’.

Daar hebben hun kinderen en kleinkinderen in Nederland nog steeds last van, vertelt ze, nauwkeurig formulerend.

‘Maar dat neemt af. De tweede, derde en vierde generatie heeft nu veel meer last van concurrentie-racisme. Juist omdat ze laten zien dat dat ze in staat zijn om te concurreren in het bedrijfsleven of in het onderwijs. En dit is gevaarlijk, omdat dat tot jaloezie en massaal geweld kan leiden.’

Iemand uit de zaal vraagt nog of de opkomst van Forum voor Democratie ook met concurrentie-racisme te maken heeft. Witte jongeren die voor het eerst met hun ‘allochtone’ medelanders moeten concurreren, terwijl ze zich superieur wanen als ‘de echte bewoners van dit land’ en praten over ‘omvolking’. Wertheim voelt wel wat voor die analyse.

Gendron geloofde heilig in de minderwaardigheid van zwarte mensen. Maar hij zag ze ook als een gevaar

De achttienjarige Payton Gendron geloofde heilig in de minderwaardigheid van zwarte mensen, die volgens hem een lager iq hebben dan witte mensen. Maar hij zag ze ook als een ‘gevaar voor de witte mensen’, die dreigden te worden ‘vervangen’. Op zaterdag 14 mei schakelde hij daarom ‘de zwarte concurrentie’ uit in een racistisch gemotiveerde terreuraanslag.

India: gerechtshof beperkt toegang moskee na vondst hindoebeelden

0

In de Indiase stad Varanasi is een grote islamitische bijeenkomst in de Gyanvapi-moskee verboden nadat er hindoerelieken zijn gevonden. Islamitische leiders in India zien hierin een manier om hun religieuze vrijheid nog verder te beperken, meldt het internationale persbureau Reuters.

Het gerechtshof in Varanasi, dat bekend staat als één van de meest heilige plaatsen in het hindoeïsme, besloot dat de islamitische bijeenkomst moest worden beperkt tot twintig bezoekers.

Volgens de Indiase politie helpt het gerechtelijk bevel om de openbare orde te handhaven in een tijd waarin hindoenationalisten opgravingen eisen in moskeeën om oude hindoeresten te zoeken.

Een week geleden nog hebben hindoenationalisten in Mumbai het bevel opgelegd om het geluid uit de luidspeakers uit de moskeeën te dempen. Volgens de hindoe-nationalistische regeringspartij BJP van premier Narendra Modi is dit niet discriminerend.