16.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 473

IS pleegt ‘nieuwe aanslagen met betere wapens’ in Syrische woestijn

0

IS heeft deze maand nieuwe, succesvolle aanslagen op Syrische regime-eenheden in het Badiya-woestijngebied gepleegd. Dat meldt de nieuwssite al Monitor.

De recente IS-aanslagen zijn van een nieuwe orde. Zo werden militaire barakken, olievelden en grote militaire konvooien tot doelwit gemaakt. Daarbij werden verschillende geavanceerde wapens gebruikt, zoals korte en middenafstandsraketten, met grote verliezen aan de kant van de Syrische regering.

Volgens een anonieme lokale journalist die met al Monitor sprak, waren de aanslagen van IS nooit echt gestopt. Wel is in april sprake van escalatie met als focusgebied de olievelden, aldus de journalist. ‘Ze gebruiken daarbij wapens die ze vorig jaar niet hadden.’

De escalatie is mogelijk als wraak bedoeld voor de recente dood van hun leider Abdullah Qaradashi. Een andere mogelijke reden is de ontsnapping van IS-leiders uit de Koerdische gevangenkampen in Hasakah eerder dit jaar.

Deze aanvallen laten in ieder geval zien dat IS nog steeds niet helemaal verslagen is en dat hun militaire mogelijkheden zijn opgeschroefd onder de nieuwe leider Abu al-Hassan al Hashimi al Qurayshi.

Nederland en Suriname spreken over teruggeven koloniale kunst

0

Suriname en Nederland zijn met elkaar in gesprek geweest over de teruggave van koloniale kunst aan Suriname. Dit meldt de Surinaamse nieuwssite Waterkant.

Een ambtelijke delegatie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is recentelijk op bezoek geweest bij het Surinaamse ministerie van Cultuur.

Koloniale kunst kan niet zomaar worden teruggeven. De kunstobjecten moeten ook in het land van herkomst goed worden geconserveerd. Tijdens het gesprek kwam daarom ook het opzetten van een Nationaal Museum voor Suriname aan de orde, evenals het trainen van lokaal personeel, talentontwikkeling en de inventarisatie van de Surinaamse staatscollectie.

In 2020 adviseerde een speciale commissie dat Nederlandse musea roofkunst moest teruggeven aan de landen van herkomst, als zij dat willen. De Nederlandse regering legde dit advies in 2021 in een beleidsstuk vast.

Eén van de objecten die mogelijk teruggeven zal worden is een banjo (foto), die tussen 1771 en 1777 werd meegenomen uit Suriname door de Schots-Nederlandse officier John Gabriel Stedman. De banjo is nu nog te zien in het Afrika Museum in Berg en Dal.

De ‘eigen regio’, bestaat die wel?

0

Vluchtelingen moeten vooral ‘in de eigen regio’ opgevangen worden, is het credo. Oekraïners zouden daarentegen al uit ‘onze Europese regio’ komen. Maar wat ís dan precies die ‘eigen regio’? En wat zijn de (culturele) grenzen van Europa? Wij spraken drie denkers die dit onderscheid aan de kaak stellen. ‘De hele wéreld is de eigen regio.’

Wie vanuit de maan naar de aarde kijkt, ziet geen grenzen. Waar ‘de eigen regio’ of Europa begint of eindigt, wanneer die grenzen zijn bepaald en hoe, ligt in the eye of the beholder. Nederland is zo ruimhartig voor de Oekraïners omdat ‘Europa deze keer de regio is’, of, om op gevoeliger terrein te komen, omdat ze op ‘ons lijken’. Daar reageerden veel islamitische en zwarte Nederlanders weer op: ‘Ze lijken helemaal niet op ‘ons’; waar hebben jullie het over?’

Tja, de eigen regio. ‘Ik heb eigenlijk nooit wat voor die uitdrukking gevoeld’, zegt schrijver en filosoof Désanne van Brederode aan de telefoon. ‘Ik weet niet eens wanneer ik het voor het eerst heb gehoord. Maar het was wel in ieder geval vóór Syrië. En ik krijg toch het gevoel dat we daarmee de ene groep oorlogsslachtoffers belangrijker vinden dan de andere groep. Maar goed, er zal vast wel de omringende landen mee bedoeld worden.’

Wie rondom deze kwestie een voorstelling heeft gemaakt, is cultureel ondernemer en publicist Rachid Benhammou. Hij deed dit samen met de theaterorganisatie Wat We Doen en met asielzoekerscentra. Het idee dat vluchtelingen in de eigen regio opgevangen moeten worden, vindt hij onzinnig.

‘De hele wéreld is de eigen regio als het om vluchtelingen gaat. Dit zijn oorlogsslachtoffers. En die hebben alle hulp nodig die ze kunnen krijgen. Wie zijn wij, mensen die in de veiligste gebieden leven, dan om te bepalen dat mensen daar moeten blijven of die dingen te ontzeggen die wij wel hebben?’

Voor Henk van Houtum, hoogleraar Geopolitiek en Politieke Geografie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, staat de term ‘eigen regio’ voor een ‘politiek van daar houden’. ‘Het is een verhullende term voor morele uitbesteding van problemen aan andere landen. Want het is volstrekt arbitrair wat de eigen regio is. Is de regio geografische reisafstand, politieke verwevenheid, economische draagkracht, vermeende culturele verwantschap of betrokkenheid bij een conflict? Al deze punten leiden tot onbestemde antwoorden. Dé regio bestaat dan ook niet’.

‘Het is een verhullende term voor morele uitbesteding van problemen aan andere landen’

Cyprus ligt verder weg dan Istanbul, maar Turkije wordt doorgaans niet gezien als eigen regio. De Antillen hoorden tot voor kort bij Nederland en Frans-Guyana (Zuid-Amerika) en Mayotte, gelegen voor de kust bij Mozambique, zijn nog steeds Frans grondgebied. Daar wordt gewoon met de euro betaald. Maar, vertelt Van Houtum, dat is allemaal niet ‘de eigen regio’ zoals die door sommige partijen wordt gedefinieerd. ‘Kortom: het is vooral een politiek concept dat opportunistisch wordt afgebakend en ingevuld’.

En toch spreken we over ‘Europa’, ‘Midden-Europa’ en ‘Oost-Europa’. Bestaat een term als West-Europa dan ook niet? Alleen bij gratie van zijn politieke verbeelding, aldus Van Houtum, maar zo’n begrip is als politieke en geografische eenheid niet noodzakelijk of vastgelegd.

‘De EU is wel een politieke eenheid, maar dat geldt niet voor de geografische term ‘Europa’. Europa heeft geen politieke grenzen, Europa is geen volk. Niemand weet waar Europa begint en waar het eindigt. Ook van het Midden-Oosten weten we niet waar het begint of stopt en waar het Verre Oosten begint. Dat is ook niet erg. Daar zijn de begrippen ook niet voor bedoeld of geschikt voor. Het zijn geen politieke lidmaatschappen, maar imaginaire concepten, constructen. Ze worden echter voortdurend tot speelbal gemaakt van opportunistische politici.’

Juist om vluchtelingen niet in hachelijke regionale termen te vangen, zegt het vluchtelingenverdrag ook niet dat opvang in een bepaalde regio moet plaatsvinden of dat vluchtelingen op afkomst geselecteerd mogen worden, stelt Van Houtum. ‘Het is een universeel mensenrecht om asiel aan te vragen, waar dan ook.’ Het doet er dus wettelijk niet toe uit welke ‘regio’ vluchtelingen komen.

Van Brederode beaamt: ‘Het gaat er toch om dat de sterkste schouders – dus het Westen, het rijkste gebied van de wereld – de meeste verantwoordelijkheid dragen? Ik krijg echt het gevoel dat het met die term om een afvalscheidingssysteem gaat. ‘Hier, groene afval komt naar ons, dat is vruchtbaar. En de rest gaat naar Moria’ – o mijn God, terwijl dat óók Europa is!’

‘Het gaat er toch om dat de sterkste schouders – dus het Westen – de meeste verantwoordelijkheid dragen?’

Benhammou wil wel wat nuance inbrengen. ‘We moeten niet doen alsof Nederland zijn verantwoordelijkheid tegenover niet-Oekraïense vluchtelingen niet neemt. Ook wat betreft de Syriërs: we hebben hen geholpen en opgevangen. Daar moeten we eerlijk over zijn. Laten we rustig blijven. En ook bijvoorbeeld wijzen op de verantwoordelijkheden van Saoedi-Arabië en andere Golfstaten. Overigens vangen Jordanië en Turkije wel veel mensen op.’

Benhammou vertelt wel dat hij ‘boos’ werd toen enkele journalisten zeiden dat het nu anders was dan bij Syriërs en Afghanen, omdat ‘Oekraïners met blauwe ogen’ op ons lijken en dat het in dit geval niet om ‘één of ander’ Midden-Oosters land ging. ‘Mijn hemel dacht ik, hoe kan je dat zeggen? Dat onderscheid is zo dehumaniserend voor iedereen die niet daaronder valt.’

Volgens Benhammou is het racistisch als bijvoorbeeld gezegd wordt dat mensen met bruine ogen niet welkom zijn in Europa. Maar: ‘Tegelijkertijd is de hele wereld helaas op selectieve verontwaardiging gebaseerd. We voelen dingen heel anders als het dichtbij komt.’

Liever kwijt dan rijk

Benhammou voelt in principe evenveel verwantschap met elk slachtoffer van oorlog, zegt hij. Ook Van Brederode voelt geen speciale ‘regionale’ band met Oekraïners, geeft ze aan. Zo voelde ze zich erg verbonden met de Syriërs.

‘Daarom doet het zo’n pijn. Al die jaren kon helemaal niks, wat opvang betreft. Christelijke Syriërs daarentegen kregen wel veel hulp. Dit laat zien hoe groot de argwaan tegen de islam hier is, meer dan Nederlanders durven toe te geven.’

Hoewel het voor haar niet uitmaakt dat Oekraïners wit en christelijk zijn, maakt dat voor veel andere witte Nederlanders wel uit, ziet ze. ‘Toen de Oekraïense burgerbevolking werd bewapend, werd dat meteen geaccepteerd. Moslims die zichzelf bewapen worden daarentegen meteen voor terrorist uitgemaakt. Ik begrijp de pijn die niet-witte, niet-christelijke Nederlanders voelen. En andere vluchtelingen. In mijn roman Het opstaan (2002) ging het hier al over. Hoogopgeleide witte Nederlanders zijn zogenaamd zo tolerant tegenover moslims, maar feitelijk zijn ook zij hen liever kwijt dan rijk.’

Van Houtum geeft aan dat de EU al decennialang een moreel onderscheid maakt tussen mensen op basis van afkomst. ‘Europese burgers hebben zich het recht toegeëigend om overal naar toe te kunnen reizen. We worden geboren met het beste paspoort, daar hoef je als hier geborene niets voor te doen. En dat wordt als volkomen normaal beschouwd. Tegelijk beperken we van tal van elders geborenen op deze wereld drastisch hun reismogelijkheden. Ongeveer twee derde van de wereldbevolking moet een visum aanvragen om te kunnen reizen naar de EU. In de meeste gevallen krijgen ze geen visum, zelfs niet als vluchteling, omdat ze in het verkeerde land zijn geboren. Dat is discriminatie op basis van afkomst, mondiale apartheid.’

Volgens Van Houtum lijkt het alsof we nog steeds in een feodale klassenmaatschappij leven, maar dan mondiaal, waarin een klein deel van de mensheid op basis van afkomst bepaalt wie vrij mag reizen. De hoogleraar schetst het gevolg: uitgeslotenen kunnen bij een oorlog in hun land alleen vluchten langs heimelijke en gevaarlijke wegen, zoals met smokkelbootjes, en worden zelfs, tegen het vluchtelingenverdrag in, teruggeduwd. ‘Willens en wetens maakt de EU dus al tijden een moreel onderscheid tussen mensen naar afkomst en voert het voor de ‘verkeerd geborenen’ een dodelijk beleid aan haar grenzen.’

‘Hoewel ik zelf niet zo gauw trots op iets ben, zou ik van Europa toch iets willen zien waar je wél trots op kunt zijn’, zegt Désanne van Brederode. ‘We hebben alle middelen om mensen op te leiden en zich thuis te laten voelen. Bovendien kunnen we van verschillen en ervaringen leren. Dat is een verrijking. Ook laatst weer bij het journaal hoorde ik dat er allerlei psychologen ingezet zullen worden voor de Oekraïners. Maar dit was dus al heel lang nodig: voor Congolezen, Syriërs, Afghanen en andere oorlogsslachtoffers. Tegen hen werd gezegd: ‘Wees blij dat je hier mag zijn en sla die bladzijde om. Maar nu het om Oekraïners gaat, kan het opeens allemaal wel.’

Benhammou: ‘Het is heel belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen en vluchtelingen van waar dan ook te blijven opvangen. Maar de vraag is: ‘Wat doe je daarna met hen?’ Integratie is nog belangrijker. Want wanneer we beseffen dat een relaxte samenleving om inspanning vraagt, kunnen we de mensen die huis en haard gedwongen hebben moeten verlaten pas echt welkom heten.’

 

Nieuw: handgebaar voor ‘tot slaaf gemaakte’

0

Het Tropenmuseum heeft een nieuw handgebaar geïntroduceerd voor het begrip ’tot slaaf gemaakte’, ter vervanging van het woord ‘slaaf’.

Het gebaar voor ’tot slaaf gemaakte’ is dat van geketende handen. Dit gebaar moet het, volgens het Topenmuseum ‘pijnlijke beeld’ van het gebaar voor ‘slaaf’ vervangen. In dit gebaar wordt een band om de nek, met daaraan geschakeld een ketting verbeeld.

Door te kiezen voor het gebaar van geketende handen moet duidelijk worden dat iemand in het koloniale tijdperk niet koos voor dit bestaan, maar tot slaaf was gemaakt.

‘Ook minderheidsgroepen binnen de dove minderheidsgroep kunnen gekwetst worden door bepaalde gebaren’, zegt Roos Wattel van Stichting IN Gebaren tegen het Parool. ‘Door hier inzichten over te delen, kunnen we samen groeien naar een meer inclusief gebarentaalgebruik.’

Turkije: rockende ex-imam vecht ontslag aan bij Europees Hof

0

Ahmet Muhsin Tüzer werd in 2018 ontslagen door Diyanet, de Turkse overheidsorganisatie voor godsdienstzaken. De reden: hij zong in een rockband. Vorige week stapte Tüzer naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) om zijn ontslag ongedaan te maken.

Tüzer haalde in 2015 de Turkse media, door zijn andere leven als rockmuzikant. Diyanet startte daarop een onderzoek naar hem, wat uiteindelijk leidde tot zijn ontslag als imam.

De ex-imam accepteerde zijn ontslag niet. Eerst bracht hij zijn zaak naar de lokale rechtbank en daarna diende hij een aanvraag in bij het Turkse Constitutioneel Hof. Maar nu ook dat Hof zijn verzoek heeft afgewezen, is hij naar het EHRM gestapt.

Sinds zijn ontslag als imam werkt Tüzer als ambtenaar voor de overheid. ‘Ze hebben me ontslagen bij Diyanet, maar mijn recht als ambtenaar blijft bestaan’, zegt hij.

Diyanet-imams, die in overheidsdienst zijn, worden volgens Tüzer om willekeurige redenen ontslagen. ‘Een van onze collega’s is bijvoorbeeld ontslagen omdat hij deelnam aan de openingsceremonie van een evenement georganiseerd door de IYI-partij’, aldus Tüzer.

De IYI-partij is een oppositiepartij, terwijl Diyanet het beleid uitvoert van de regerende AKP van president Erdogan.

Volgens Tüzer hebben Diyanet-functionarissen over hem geklaagd bij de president. Tüzer zelf heeft Erdogan ook ontmoet, tijdens een concert in de Verenigde Staten. De president had geen negatieve houding tegenover hem, aldus Tüzer.

Tüzer wil zijn leven als rockmuzikant niet opgeven. Maar hij wil graag ook weer imam worden, omdat hij denkt dat hij hiermee de jeugd kan bereiken.

Voetbal: Club Brugge gaat racisme aanpakken met QR-codes

0

De Belgische voetbalclub Club Brugge denkt een nieuwe manier te hebben gevonden om racisme uit het voetbalstadion te bannen.

Door het Jan Breydelstadion zullen 24.000 QR-codes worden verspreid. Supporters kunnen discriminerend gedrag onmiddellijk melden via hun smartphone, bericht de Vlaamse omroep VRT.

Elke supporter die racistisch of ander discriminerend gedrag opmerkt kan dat onmiddellijk melden via de QR-code op een sticker, of via een speciale website.

De meldingen worden opgevolgd door de veiligheidsdienst. Club Brugge zet ook stewards met zwarte hesjes in, die de opdracht hebben op racistisch en ander discriminerend gedrag op te sporen.

Supporters die schuldig zijn bevonden aan racistisch gedrag krijgen een stadionverbod van minimaal twee jaar.

Erdogan belt met Israëlische president: ‘Van streek over Palestijnen’

0

Erdogan is ‘zeer van streek’ over de dode en gewonde Palestijnen bij clashes in en rond de Al Aqsa-moskee en op de Westelijke Jordaanoever. De Turkse president zegt deze boodschap te hebben overgebracht in een telefoongesprek gisteren met de Israëlische president Yitzhak Herzog.

In en rond Israël bouwt de spanning zich op sinds eind maart. In vier aanslagen door Palestijnen zijn in korte tijd veertien Israëlische burgers gedood. Door Israëlisch legergeweld op de Westelijke Jordaanoever, wat volgens Israël nodig was in het kader van antiterroristische maatregelen, zijn inmiddels bijna twintig Palestijnen omgekomen. Ook hierbij spreken de Palestijnse autoriteiten van buitensporig en provocatief Israëlisch geweld.

Ook in Jeruzalem is het onrustig. Bij rellen rond Israëlische politie-invallen in de Al Aqsa-moskee zijn tot nu toe bijna tweehonderd Palestijnse gewonden gevallen. Israël rechtvaardigt de invallen omdat het oproerkraaiers zegt te willen aanpakken, maar veel Palestijnen zien een provocatieve acties van Israël op een voor moslims heilige plek tijdens de islamitische vastenmaand ramadan.

De vrees bestaat voor een herhaling van de gebeurtenissen van vorig jaar. De rellen liepen toen uit op een oorlog tussen Israël en Hamas die elf dagen duurde, die vooral aan Palestijnse kant slachtoffers eiste.

‘Ik wil nogmaals de noodzaak benadrukken om geen provocaties en bedreigingen toe te staan ​​die gericht zijn op de status en spiritualiteit van de Al Aqsa-moskee’, zei Erdogan naar eigen zeggen tegen zijn ambtsgenoot Herzog.

Sinds enkele maanden proberen Turkije en Israël de bilaterale betrekkingen te normaliseren na een decennium van spanningen. Vorige maand was Herzog op bezoek bij Erdogan in Turkije.

Nacht van de Vluchteling trekt veel animo, aantal startplekken verdubbeld

0

Het loopt storm bij de aanmeldingen voor de Nacht van de Vluchteling. Daarom heeft Stichting Vluchteling het aantal inschrijfplekken verdubbeld naar vijfduizend.

Vanwege de coronamaatregelen werd het aantal deelnemers in vorige edities teruggebracht naar 2.400. In 2019 liep nog een recordaantal van 5.600 wandelaars mee. Toen werd er 1,5 miljoen euro opgehaald voor noodhulp aan vluchtelingen.

Volgens Tineke Ceelen, directeur van Stichting Vluchteling, is het aantal mensen dat noodhulp nodig heeft nog nooit hoog geweest als nu.

‘Op stations in heel Nederland zien we dagelijks vrouwen, kinderen en mannen uit Oekraïne aankomen’, zegt ze. ‘Door conflicten en klimaatverandering kwamen, naast de mensen die slachtoffer werden van de crisis in Oekraïne, vluchtelingen in onder meer Syrië, Jemen, Zuid-Soedan en Afghanistan in de knel.

Naast geldinzameling hebben de nachtelijke wandeltochten volgens Ceelen ook een ‘signaalfunctie: laten we deze mensen niet vergeten, maar hen helpen’.

De wandeltochten vertrekken in de nacht van 18 op 19 juni uit Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Den Haag en Tilburg. Wie alsnog nog mee wil doen, zal wel voor de volle 40 kilometer moeten gaan. De kortere mogelijkheid van 20 kilometer is al definitief volgeboekt.

Het versleten sociale vangnet

0

Supermarkten weten beter voedselverspilling tegen te gaan, bleek in maart. Verheugend nieuws. Minder heuglijk is dat er daardoor minder voedseldonaties zijn voor de voedselbank. Er is minder voedsel te verdelen onder een steeds groter wordende groep voedselbankclientèle. Het groeiende aandeel van de voedselbankclientèle is een solide indicator van de toenemende sociale ongelijkheid en verharding in Nederland. Onder hen is ook de groep ‘werkende armen’ ook geen vreemd verschijnsel meer.

Kort hierna meldde een CPB-rapport dat de minst draagkrachtigen de zwaarste lasten dragen. De laagste inkomens betalen procentueel de meeste belasting: 55 procent, veel meer dan de midden- (40 procent) en de hoogste inkomens (36 procent). Met dit onderzoek spat het idee dat de sterksten de zwaarste lasten dragen als een zeepbel uiteen.

Inmiddels meldt het Nibud dat maar liefst 2,8 miljoen huishoudens moeite hebben hun rekeningen te betalen. Dat is een derde van alle huishoudens.

De ‘gewone man’ van Mark Rutte weet al lang dat hij niet kan leunen op de overheid. Nog voor de pandemie sprak ik werkende burgers en sociaal werkers voor een onderzoek in de achtergestelde wijken van Den Haag. Iedereen had een constante zorg om financiële stabiliteit. Bijna niemand geloofde dat werk de oplossing was.

‘Ik werk mij de pleuris en nog kom ik nauwelijks rond’, was een de reacties die ik kreeg. Andere reacties waren van soortgelijke trant. Ook bijna niemand vond het huidige vangnet adequaat of nuttig. Dit was voor hen al jaren lang duidelijk, maar dankzij corona is de sociale ongelijkheid ook genadeloos openbaar gemaakt voor beleidsmakers en politici. Althans, dat hoop je.

Het werk van toegewijde verzorgers, leraren, ambtenaren, ondernemers en artiesten weegt niet op tegen de jarenlange verwaarlozing van het sociale beleid door de overheid. Ons sociale zekerheidsstelsel, dat ontworpen is om minder draagkrachtigen een minimumbestaan te garanderen, vertoont al decennia grote gaten waar mensen doorheen zakken.

Mensen zijn aangewezen op een set van ontwerpen, regels en normen gestoeld op een enge definitie van armoede. Die is gebaseerd op een ondergrens van financiële middelen, maar houdt geen rekening met het besteedbare inkomen, dat in de huidige samenleving juist onder grote druk is komen te staan. De huurprijzen zijn hoger dan ooit, de energiekosten blijven stijgen en er is sprake van een gestegen inflatie.

Veel burgers vallen tussen wal en schip en komen niet in aanmerking voor ondersteunende maatregelen. En zij die wel in aanmerking komen, moeten zich het beleid om ‘fraude’ op te sporen laten welgevallen. Ook het aantal zzp’ers is groter dan ooit. Voor hen is het risico om in armoede te vervallen groter dan mensen in loondienst. In het beste geval reageert de overheid bij deze groep met eenmalige kleine giften, niet met structurele oplossingen.

De zekerheid van dagelijks een maaltijd op tafel mag nooit afhankelijk zijn van de voedselbank

Het oude beleidsinstrumentarium is sleets geworden, laat diepe sporen na in het leven van toch al kwetsbare mensen en is inadequaat om veel dringende problemen het hoofd te bieden. De zekerheid om dagelijks een maaltijd op tafel te brengen zou nooit, maar dan ook nóóit, afhankelijk mogen zijn van de voedselbank. Dit particuliere initiatief is op zijn beurt weer afhankelijk van de giften van de supermarkten. Dat voedselbanken afhankelijk zijn van supermarkten drukt het falen van het overheidsbeleid perfect uit.

Dit falen wordt nog eens onderstreept door vergelijkbare particuliere initiatieven, zoals het Leger des Heils, het Broodfonds en het in 2020 opgerichte Collectief Kapitaal, die ook hun schouders onder de armoedeproblematiek zetten. Je vraagt je af of het huidige socialezekerheidsstelsel, dat juist in het leven is geroepen om mensen een waardig bestaan te garanderen, niet grondig hervormd moet worden.

Elk mens heeft recht op bestaanszekerheid volgens artikel 25 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, een verklaring die ook door de Nederlandse regering is ondertekend. Daarmee heeft ons land de verplichting op zich genomen om burgers bestaanszekerheid te bieden. Maar hoewel de regering zich schuldig maakt aan het schenden van dit mensenrecht, ontbreekt grote maatschappelijke verontwaardiging hierover. Het is stil aan de talkshowtafels, politieke partijen bijten zich er niet in vast en de belangenverenigingen lijken spoorloos verdwenen. Een schone taak voor Carola Schouten, de nieuwe minister van Armoedebeleid, zou je zeggen.

India: moslims vechten ‘anti-islamitische bulldozer-politiek’ aan

0

Een Indiase islamitische organisatie heeft bezwaar ingediend bij het Hooggerechtshof tegen het verwoesten van eigendommen van moslims door bulldozers. De bulldozers worden door de Indiase autoriteiten gestuurd onder het mom van criminaliteitsbestrijding.  

De verdachten werden beschuldigd van geweld tijdens een recent hindoefestival, dat over het hele land plaatsvond. Ze zouden met stenen hebben gegooid, waarna er geweld uitbrak tussen hindoes en moslims. Hierbij vielen hindoe-extremisten de huizen en winkels van moslims aan en werden uiteindelijk bijna tien huizen van moslims in brand gestoken.

De daaropvolgende bulldozer-praktijken vinden plaats in tenminste twee deelstaten. Volgens de hindoe-nationalistische regeringspartij BJP zouden de vernielde gebouwen alleen op terrein staan dat door de overheid wordt beheerd. Mensenrechtenorganisaties, waaronder Amnesty International, spreken dit tegen.

Amnesty: ‘Het merendeel van de gesloopte panden is eigendom van moslims. Dergelijke bestraffende sloop van gezinswoningen van verdachten kan ook neerkomen op collectieve bestraffing, in strijd met de internationale mensenrechtenwetgeving.’