16.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 473

‘‘Woke?’ Ik wil niet in een hokje waarvan ik de definitie niet eens ken’

0

Onlangs hekelden historicus Marcel Rijken en ondernemer Wilco Boender op deze plek dat ze als niet-linkse witte mannen in het hedendaagse debat als ‘fout’ zouden gelden. Zij zien weinig ruimte voor dialoog. We vroegen deze keer aan niet-rechtse biculturele Nederlanders: wat vind je van deze kritiek? En zie jij wél mogelijkheden voor dialoog?

‘Woke-types willen gewoon dat je zwijgt’, zei Rijken, die aangaf dat hij vaak voor racist wordt versleten omdat hij niet ‘woke’ is. Epidemiologe Özlem Bozkurt uit Dordrecht noemt de kritiek van Rijken op ‘woke’ een voorbeeld van hoe mensen al overtuigd kunnen zijn van hun grote gelijk. ‘Ik laat mij niet in een hokje stoppen waarvan ik de definitie niet eens weet.’

Rijken verplaatst zich volgens haar niet in het perspectief van andere mensen. ‘Als je echt wil begrijpen wat mensen van kleur meemaken, moet je openstaan voor andere standpunten. En minder snel oordelen.’

Op haar beurt probeert Bozkurt zich wel in de hoofden van ‘extremen’ te verplaatsen, vertelt ze. ‘Ik ga in gesprek met deze mensen. Ik wil weten wat hen drijft. Vaak kampen deze mensen met reële problemen.’

Zo hoorde ze laatst een vrouw bij haar in de buurt, die Marokkaanse Nederlanders de schuld gaf van het feit dat haar kinderen geen werk kunnen vinden. ‘Terwijl het de schuld is van het systeem. We moeten luisteren naar de reële problemen van extreme stemmers, zonder dat we meegaan in het racistische, discriminerende discours.’

Wel zijn er grenzen. ‘Als mensen mij of anderen niet in hun waarde laten en het persoonlijk maken, dan is het gesprek meteen afgelopen.’ Als voorbeeld noemt ze diezelfde vrouw bij haar in de buurt, die beweerde dat alle Turkse mannen verkrachters zijn – ook haar zoontjes, die nog op de lagere school zitten. ‘Krankzinnig, als ik er nu weer over nadenk.’

‘We moeten luisteren naar de reële problemen van extreme stemmers, zonder dat we meegaan in het racistische, discriminerende discours’

Boender verweet de media dat ze nauwelijks ruimte bieden aan rechtse geluiden. Dat verwijt is onterecht, meent de epidemiologe. Als voorbeeld noemt ze presentator Jort Kelder.

‘Tijdens de Meilandjes-rel zette Kelder bij Op1 zomaar een expert weg, die de negatieve opmerkingen van Erica Meiland over moslima’s in een boerka racistisch noemde. ‘Jij beslist toch niet wat racisme is?’, zei Kelder tegen de expert. ‘Dat doet de rechter.’ Ik vond dat raar. Heel vooringenomen. Weer een witte man die beslist of ik iets racistisch mag vinden of niet.’

De grootste mediakanalen hebben nog steeds moeite met talenten van kleur die een eigen mening hebben, vindt Bozkurt. Als voorbeeld noemt ze Talitha Muusse, die weg moest als presentator bij Op1.

Boender vertelde ook dat hij op bezoek was in een gevangenis waar Marokkaanse en Antilliaanse Nederlanders oververtegenwoordigd waren. Maar die observatie kun je niet generaliseren naar alle gevangenissen, vindt Bozkurt.

‘Bovendien heeft hij niet gekeken naar de redenen waarom in die gevangenis zoveel Marokkaanse en Antilliaanse Nederlanders zaten. Hadden deze jongeren te weinig familieliefde? Problemen met geld? Waren ze slachtoffer van discriminatie? Je gaat echt te kort door de bocht als je de factor discriminatie bagatelliseert. Is dit gemakzucht? Onwil? Gebrek aan empathie?’

Bozkurt stelt dus dat het verhaal van de witte mannen die zich ongehoord voelen eenzijdig is. Ze wil daarentegen dat kritiek op alledaagse discriminatie serieus wordt genomen. Ook al heeft ze een doctorstitel en komt ze uit Vlaanderen, nog steeds hebben veel mensen vooroordelen vanwege haar Turkse roots. Bijvoorbeeld dat ze Erdogan vast wel zal steunen.

‘Turks-Vlaamse vrienden van mij negeren zulk racisme dood, maar ik trek mij het wel aan. Ik wil niet dat mijn kinderen dit weer moeten meemaken, dat ze wéér dezelfde strijd moeten voeren als zovelen van ons – alleen maar omdat ze een anders klinkende naam hebben. We worden door een groep Nederlanders niet als volwaardige mensen gezien, maar feitelijk als tweederangsburgers.’

Elitaire discussie

Ook de Turks-Nederlandse publicist Hizir Cengiz (onder meer de Correspondent) zet kanttekeningen bij kritiek op ‘woke’. ‘Ik snap niet goed wat woke is. Mensen krijgen tegenwoordig heel snel het label ‘woke’ opgeplakt. Maar wat bedoel je daar precies mee?’

Waar hij zich wel aan stoort is dat de discussie rond racisme, diversiteit en inclusie ‘haast een soort wetenschap’ is geworden, zegt hij. ‘Ik ben geen expert op dit onderwerp, maar sommige deelnemers verwachten dat je dat wel bent en goed bijhoudt welke begrippen je moet gebruiken. Dat je weet wat je wel en niet mag zeggen. Dat ‘blank’ niet meer mag en dat dit ‘wit’ moet zijn, bijvoorbeeld.’

Het debat over racisme en aanverwante zaken is volgens Cengiz ‘in feite een hele elitaire discussie geworden, die wordt gevoerd aan talkshowtafels, in krantencolumns en natuurlijk in de debatcentra’. Maar: ‘Je bent niet inclusief als je mensen diskwalificeert die andere ‘verkeerde’ woorden gebruiken, omdat deze mensen geen tijd hebben om naar Jinek te kijken en om al die artikelen en boeken te lezen.’

Cengiz is betrokken bij een organisatie waar ook een witte hoogopgeleide dame bij zit met diversiteit en inclusie in haar portefeuille. ‘Ik zei een keer tegen haar: ‘Heel mooi dat iedereen zich veilig moet kunnen voelen mevrouw, maar er zijn ook mensen die de discussie die u voert niet helemaal volgen. Probeert u deze mensen ook mee te nemen?’ Ze antwoordde: ‘Nee, dat doe ik niet.’ Dat vond ik heel typisch.

Hij vreest voor een tegenreactie op dit soort elitarisme. ‘Waar zij als witte vrouw geen last van heeft maar mensen van kleur wel, de mensen die zij zegt te willen beschermen. Ik word er een beetje cynisch van.’

Volgens Cengiz moet je mensen niet meteen diskwalificeren als racist of als islamofoob als ze opvattingen koesteren die niet in overeenstemming zijn met de norm. Ook moet je niet miskennen dat mensen deze ervaringen hebben. ‘We moeten de gevoelens respecteren van zwarte mensen die Zwarte Piet als racistisch ervaren. Dan moeten we ook het gevoel van witte mensen respecteren die zich ongehoord voelen.’

Vorig jaar schreef Cengiz een column over de laaggeletterde Rosetta Leiendecker, die tegen een heleboel problemen aanloopt. Zo snapt ze veel overheidsbrieven niet en durft ze niet aan te kloppen voor hulp bij ‘de hogere mensen, hoge pieten’ van het gemeenteloket. Naast Leiendecker zijn er nog 2,5 miljoen laaggeletterden in Nederland. Volgens Cenzig zijn we pas écht inclusief, als we mensen als Leiendecker ook zien staan.

‘Het probleem met die sterke focus op kleur is namelijk dat we nu alleen hoogopgeleide mensen van kleur krijgen in de politiek en als journalist of columnist. Mensen die feitelijk heel erg lijken op de witte politici, journalisten en columnisten, mensen die in soortgelijke buurten opgroeiden, naar dezelfde soort scholen gingen, die zeggen meer diversiteit te willen.’

‘Mensen van verschillende kleuren kunnen dezelfde strijd aangaan. Het gaat om sociale achterstand’

Hijzelf komt uit de multiculturele Schilderwijk in Den Haag –  die kampt met armoede, vroegtijdige schooluitval, criminaliteit en wantrouwens jegens de overheid. Maar de witte, PVV-minnende wijk Duindorp lijkt qua problematiek heel erg op de Schilderswijk, ziet hij. ‘Als we ons alleen maar focussen op kleur, zie je deze overeenkomsten niet.’

Iemands kleur maakt voor Cengiz dan ook niet uit, zegt hij. ‘Ik wil niet tegenover iemand anders staan omdat die een andere kleur heeft. Mensen van verschillende kleuren en van verschillende etnische en religieuze achtergronden kunnen dezelfde strijd aangaan. Het gaat om sociale achterstand.’

Eenrichtingsverkeer

De Rotterdamse postmedewerker Ahmed Abdillahi heeft door zijn achtergrond een bredere kijk op het leven, legt hij uit. ‘Ik kom oorspronkelijk uit Somalië, maar Rotterdam is mijn thuis geworden. Ik heb veel begrip voor andere culturen. Logisch, want Rotterdam is een van de meest multiculturele steden in Nederland, maar helaas is het te vaak eenrichtingsverkeer.’

Veel discussies vermijdt hij tegenwoordig, vertelt Abdillahi. ‘Ik werk bij de post, met veel witte mensen uit de lagere inkomensgroepen, die ook vaak laagopgeleid zijn. Dit zijn dikwijls ook niet de meest ruimdenkende mensen, is mijn ervaring. Als je met hen discussieert over bepaalde onderwerpen, dan krijg je racistische dooddoeners naar je gezicht geslingerd: ‘Als het je niet bevalt, waarom ga je dan niet terug naar je eigen land?’ Om die reden ga ik bepaalde gevoelige onderwerpen uit de weg, zoals Zwarte Piet.’

Abdillahi heeft het idee dat de samenleving in twintig jaar enorm is verruwd. ‘Eerst kwam Pim Fortuyn, toen Geert Wilders, daarna kregen we de Zwarte Piet-discussie en nu hebben we allemaal doldwaze complottheorieën waar veel mensen in geloven.’ Het wantrouwen tegen moslims groeit, observeert hij.

‘Islamofobie komt vaker voor dan je denkt. Bij veel witte Nederlanders staat het boek Ik ga Leven van Lale Gül in de boekenkast, viel mij op, dat vol vooroordelen over de islam staat. Dit boek voedt islamofobie, wantrouwen tegen ons moslims. Dat is niet goed.’

Abdillahi is niet direct voor een blasfemieverbod, om moslims tegemoet te komen die vinden dat het beledigen van de profeet Mohammed strafbaar moet worden gesteld. ‘Daar is nu helemaal geen draagvlak voor. Wie weet in de toekomst, als de publieke opinie er rijp voor is. Maar wat we op dit moment nodig hebben is meer zelfbeheersing. De vrijheid van meningsuiting moeten we koesteren, maar tegelijk moeten we niet het onderste uit de kan van de vrijheid van meningsuiting willen halen.’

De slogan ‘De boel bij elkaar houden’ van PvdA-coryfee Job Cohen is een beetje belegen, vindt Abdillahi, maar ‘hij heeft wel een punt’. In plaats van de hele tijd met elkaar te discussiëren, op social media, in de kranten en in panels, werken volgens de Rotterdammer individuele gesprekken van mens tot mens veel beter. Abdillahi is hoopvol.

‘Mensen weten nu dat de toekomst multicultureel is. Verkleuring is een feit. ‘Allochtonen’ van nu zijn de Nederlanders van de toekomst. Je moet rekening houden met veranderingen. Met nieuwkomers moet rekening worden gehouden. Als de manier hoe Sinterklaas gevoerd wordt aanstootgevend is voor nieuwkomers, dan moeten we daar ook mee stoppen.’

Ook de viering van de Dodenherdenking, een ander heet hangijzer, moet inclusiever. ‘We moeten respecteren dat we op 4 mei de Tweede Wereldoorlog en de Jodenvervolging herdenken, maar we moeten dit, om nieuwe Nederlanders er echt bij te betrekken, breder trekken. Ik vind bijvoorbeeld ook dat we de vluchtelingen moeten herdenken die zijn verdronken in de Middellandse Zee.’

‘Wat we nodig hebben is meer zelfbeheersing, niet het onderste uit de kan van de vrijheid van meningsuiting willen halen’

Abdillahi pleit voor een nieuwe moraal in Nederland. ‘Hoe die er precies uit zou moeten zien, dat weet ik niet, maar wel een moraal met meer fatsoen en respect. Daarnaast moeten de media meer verantwoordelijkheid nemen en echte deskundigen uitnodigen aan tafel, in plaats van tegenstellingen op te blazen door steeds maar weer uitgesproken opiniemakers en radicale politici te vragen.’

Hij benadrukt dat Nederland helemaal niet zo liberaal en tolerant is als veel mensen denken. ‘Op mijn werk heb ik dit helaas te vaak meegemaakt. Toen we een Surinaamse leidinggevende kregen, werd hij enorm getreiterd door veel witte werknemers omdat ze niet konden hebben dat er een zwarte man boven hen stond in het bedrijf. Witte teamleiders werden daarentegen ontzien. Als dat geen racisme is, dan weet ik het ook niet meer.’

Palestijn al jaren vast in Israël zonder veroordeling: VS volgt zaak ‘op de voet’

0

De Amerikaanse regering laat weten de zaak rond de Palestijn Muhammad Halabi, die al bijna zes jaar vastzit in Israël zonder veroordeling, ‘nauwlettend te zullen volgen’. Dat meldt de Israëlische krant the Times of Israel.

Israël verdenkt de humanitaire werker van het doorsluizen van ‘miljoenen dollars’ aan hulpgeld naar Hamas, dat te boek staat als terroristische organisatie. Volgens critici zijn de beschuldigingen aan het adres van Halabi, die de Gaza-afdeling van de NGO World Vision Christian bestiert, op drijfzand gebaseerd.

Zo claimt Israël dat Halabi jaarlijks zeven miljoen dollar aan Hamas heeft overgemaakt. Dat is volgens de collega’s van Halabi meer dan het driedubbele van het jaarbudget van de Gaza-afdeling van World Vision – en dus onmogelijk.

De Israëlische openbare aanklager heeft weinig tot geen concreet bewijs geleverd gedurende de rechtszaak, die al vijfenhalfjaar voortduurt. Het Israëlische ministerie van Justitie weigert een verklaring af te geven voor de langdurige detentie, omdat de zaak ‘geheim’ zou zijn.

De Amerikaanse ambassade zegt dat ze contact hebben met de Israëlische autoriteiten, waarbij ze hun zorgen uiten over de impact van deze zaak voor de ‘toenemende vernauwing van de humanitaire ruimte in Gaza’.

‘We zullen doorgaan met het nauwlettend volgen van deze zaak en onze zorgen uiten bij de desbetreffende ambtenaren’, zegt de Amerikaanse ambassade.

De vader van de verdachte zegt dat hij de Amerikaanse ambassade heeft benaderd omdat hij gelooft dat de Amerikaanse president Joe Biden zich heeft gecommitteerd aan de mensenrechten.

‘Ik ben ervan overtuigd dat de Amerikanen niet stil zullen blijven tegenover onrechtvaardige en gefabriceerde aanklachten’, aldus de vader.

Turkije: wie coronapatiënt Erdogan ‘oneerbiedig’ bejegent, wordt vervolgd

0

Het Turkse Openbaar Ministerie vervolgt mensen die zich op sociale media ‘oneerbiedig’ uitlaten over de coronazieke Turkse president Erdogan. Dit meldt de Turkse nieuwssite Bianet.

De burger Pinar Ö. is één van de eersten die onder huisarrest is geplaatst na het plaatsen van een ‘misdadig bericht op sociale media’, aldus het OM.

Op zaterdag werd bekend dat de Turkse president en zijn vrouw Emine Erdogan positief zijn getest op het coronavirus.

Naast de vele beterschapswensen viel het op dat er ook veel Turken zijn die dat juist niet hopen. Waaronder de HDP-politica Hüda Kaya, die daarop fel werd aangevallen door staatsgezinde media.

‘Ik hoop dat hij niet beter wordt’, had Kaya gezegd in een later verwijderde tweet. Omdat zij als volksvertegenwoordiger immuniteit geniet, kan zij niet vervolgd worden.

Normale burgers zoals Pinar Ö. missen die bescherming. Zij werd zaterdagavond thuis aangehouden en in huisarrest geplaatst voor ‘het beledigen van de president’.

Ö. zei dat ze niet bewust was dat de spottende hashtag helva (een zoetigheidje dat men schenkt aan visite op condoleancebezoek) over de ziekte van de president ging.

Ze gebruikte de hashtag ‘omdat het nu niet zo goed gaat tussen mij en mijn vriend, en ik hoopte dat hij dat zou zien. Ik doelde niet op de president met mijn tweet. Ik ben onschuldig’, aldus Ö.

Deze ‘zwarte’ partij mikt op 1 tot 3 zetels in Rotterdamse gemeenteraad

0

Eén van de twintig partijen die meedoen aan de Rotterdamse raadsverkiezingen is de Politieke Beweging Armoedebestrijding van Rotterdam (PBAR). Hoewel het hier een hele zwarte lijst betreft, is de prioriteit niet racisme maar, jawel, armoedebestrijding, vertelt lijsttrekker John Silvano Roseval (63).

‘Als je kijkt naar onze lijst, dan zie je dat die heel multicultureel is’, vertelt domineeszoon Roseval. ‘We zijn er niet alleen voor de donkere mensen, maar voor iedereen, ongeacht kleur, geloof of geaardheid.’

De partij had graag ook witte mensen op de lijst gehad. ‘We moeten een lijst inleveren en daar is haast bij. We hebben wel witte mensen benaderd, maar die hadden geen tijd. Dus daarom is onze lijst uiteindelijk heel zwart geworden. Maar, en dat wil ik graag benadrukken, we zijn er dus ook voor witte mensen.’

Roseval vertelt dat hij zich al meer dan twintig jaar inzet voor arme mensen in Rotterdam. ‘De beweging bestond eerst onder de naam Denktank Multiculturele Samenleving Rotterdam. Ik was toen lid van de Partij van de Arbeid. Maar die partij schoof te veel naar rechts op, richting de VVD. Daarom heb ik in de zomer van 2017 mijn PvdA-lidmaatschap opgezegd en ben ik in december dat jaar met  Politieke Beweging Armoedebestrijding van Rotterdam begonnen.’

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 haalde PBAR 1.400 stemmen, en 2.200 stemmen voor de gebiedscommissies. Te weinig voor een zetel. Toch proberen Roseval en de zijnen het dit jaar weer, hoewel het dit jaar ook concurrentie krijgt van een aantal nieuwe radicaal-linkse partijen.

‘Ondanks de concurrentie is onze partij niet kansloos. Ik zie BIJ1 Rotterdam niet als serieuze tegenstander, en Socialisten 010 (de uiterst linkse afsplitsing van de SP in Rotterdam, red.) ook niet. We zijn al langer bezig als beweging. We helpen mensen in de armoede, met schulden. We flyeren in de buurten. Dat deden we al tijdens de lockdown, uiteraard alleen op plekken waar het mocht.’

Roseval hoopt er vurig op dit jaar wel in de gemeenteraad te belanden. ‘Als we één zetel halen zijn we blij, als we drie halen zijn we heel gelukkig.’

Ongeacht hoeveel zetels er worden behaald, PBAR blijft doorgaan met haar werk. ‘Onze beweging is niet het doel maar een middel. Het gaat ons om verandering. We blijven doorgaan. Als God niet wil dat we in maart in de raad komen, dan proberen we het over vier jaar gewoon weer.’

 

‘Marokkaanse Nederlanders twijfelen over Marokko-reis door strenge regels’

0

Volgens het Samenwerkingsverband Marokkaanse Nederlanders zijn Marokkaanse Nederlanders afwachtend om weer naar Marokko te reizen. Dit, vanwege de strenge inreisregels die het land hanteert.

Veel Marokkaanse Nederlanders willen graag weer naar Marokko, zegt voorzitter Bouchaib Saadane tegen het ANP. Maar de strenge coronaregels in Marokko zorgen ervoor dat een deel van hen twijfelt een reis te boeken. De verplichte PCR-test, die ook voor gevaccineerden geldt, is volgens Saadane mogelijk een obstakel.

‘Reizen wordt duurder als je zo’n PCR-test nodig hebt, zeker als je met een heel gezin naar Marokko reist’, aldus de voorzitter. ‘Daarom willen we graag weten wat het nut is van een PCR-test voor mensen die toch al zijn gevaccineerd en meer uitleg krijgen over de coronaregels in algemene zin voor reizen naar Marokko.’

Een groep Marokkaanse Nederlanders en Vlamingen startte vorige week een petitieactie tegen de strenge inreismaatregelen van Marokko. De ondertekenaars willen Marokko kunnen bezoeken zonder vaccinatieverplichting en hopen dat koning Mohammed VI de maatregelen versoepelt. De petitie is inmiddels vierduizend keer ondertekend.

Geen booster? Dan quarantaineplicht bij terugkomst uit Turkije en Suriname

0

Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de reisadviezen voor dertien landen buiten de Europese Unie aangescherpt, waaronder Turkije en Suriname.

Het gaat om Albanië, Bosnië en Herzegovina, Costa Rica, Guyana, Libanon, Noord-Macedonië, Panama, Servië, Suriname, Tunesië en Turkije.

Deze dertien landen golden al als hoogrisicogebied. Dat wordt nu ‘zeerhoogrisicogebied’, omdat de corona-aantallen er hoog oplopen. De kleurcode blijft ongewijzigd in oranje.

Wel zullen ongeboosterde reizigers uit deze landen terug in Nederland in quarantaine moeten. Ook moeten alle reizigers uit deze landen een negatieve test laten zien. Een PCR-test mag bij vertrek maximaal 48 uur oud zijn, sneltesten maximaal 24 uur.

Rotterdamse wethouder woest om coronademonstranten met NSB-vlag

0

Bij de ‘Mars voor de verbinding’ in Rotterdam tegen de coronamaatregelen zijn zondag Prinsenvlaggen gespot. Deze vlag werd vroeger ook door de NSB gebruikt.

Het maakt PvdA-wethouder Richard Moti ‘verdrietig en woest’, twitterde hij gistermiddag.

De wethouder noemt de Prinsenvlag-dragers ‘een stel malloten’ die het in hun hoofd haalden om ook door de Stieltjesstraat te marcheren. Van daaruit werden tijdens de Tweede Wereldoorlog zevenhonderd Joodse kinderen gedeporteerd om te worden vermoord door de nazi’s.

Dat sommige demonstranten met NSB-vlaggen langs het Joods Kindermonument paradeerden, is ‘een dikke middelvinger naar diezelfde zwaar bevochten vrijheid’ waarvan ze zelf gebruik maken, zei hij ook.

Moti: ‘Hoe haal je het in je hoofd? Ik ben er woest om.’

De oranje-witte-blauwe Prinsenvlag werd in de zeventiende eeuw gebruikt, maar ook door de NSB en tegenwoordig door extreemrechtse groeperingen. Deze vlag duikt vaker op tijdens coronaprotesten, zoals vorige maand in Utrecht.

Waarom wordt het kolonialisme van China en Rusland nooit benoemd?

0

Een oproep tot boycot van de Olympische Winterspelen in China. Chinese dreiging richting Taiwan en onderdrukking van de Oeigoeren. Een dreigende Russische inval in Oekraïne. Russische gastoevoer die stokt. Een grootschalige Russische militaire oefening voor de kust van Ierland. Wie het nieuws een beetje volgt over Oekraïne en de Winterspelen, die krijgt het idee dat we misschien in een nieuwe Koude Oorlog beland zijn met Rusland en China.

Wanneer media, politiek en wetenschap China kritisch benaderen, dan gaat het vooral over de interne Chinese mensenrechtensituatie. Van Xingjiang tot Tibet en van verdwenen toptennister Peng Shuai tot aan de Falun Gong: mensenrechten staan in China ernstig onder druk. Hierover maken we ons terecht zorgen, temeer omdat China een wereldmacht is die bovendien steeds machtiger wordt.

Rusland daarentegen lijkt steeds meer op een wereldmacht in verval. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen. De kritiek op Rusland richt zich dan ook voornamelijk over de agressie van het land jegens zijn buurlanden, al mogen we de wijze waarop Poetin met de Russische interne oppositie omgaat niet vergeten. De agressie van de afgelopen vijftien jaar tegen Georgië en Oekraïne, maar ook de hulp bij het neerslaan van protesten in Belarus en Kazachstan tonen dat dat Rusland nog steeds controle over zijn buurlanden uit wil oefenen. Kritiek op en sancties tegen Rusland zijn dus ook van groot belang.

Maar onbenoemd in de kritiek op beide landen blijft één aspect, dat een deel van de misdragingen intern en op het internationale toneel verklaart: hun kolonialisme. Wanneer we het hebben over kolonialisme, dan denken we vaak aan ons eigen verleden en dat van andere Europese landen als België, Engeland, Frankrijk, Spanje en Portugal. Daarnaast krijgen ook Israël (‘kolonisatie van Palestina’) en de Verenigde Staten (‘imperialisme’) geregeld vanuit de wetenschap en de media het verwijt (neo-)koloniale machten te zijn.

Kritiek op het kolonialisme is altijd kritiek op het Westen. Op zich niet onlogisch, gezien het verleden van deze landen. Maar waarom worden China en Rusland eigenlijk nooit bekritiseerd met betrekking tot hun kolonialisme in het verleden, maar ook in het heden? Waarom treft hen hooit het verwijt (neo-)koloniale machten te zijn?

Rusland en China zijn niet slechts landen die de mensenrechten schenden

Welke koloniën hebben we het dan over? Onderscheid is nodig tussen kolonialisme overzee en kolonialisme thuis. West-Europese landen hadden overzeese koloniën. Maar in de periode 1500-1950, de tijd van het kolonialisme, waren China en Rusland ook rustig aan het koloniseren. Rusland richting het oosten, China richting het westen. Zo werden over de eeuwen allerlei landen en volkeren gekoloniseerd en opgeslokt in de Chinese (Dali, Hui, Oeigoeren en Tibetanen) en Russische (Esten, Letten, Litouwers, Oekraïners en Tataren) rijken.

Dit verklaart veel van de bezettingen en conflicten rondom Rusland en China. Het uiteenvallen van de Sovjet-Unie was dan ook eigenlijk een vorm van dekolonisatie. Oekraïne zou je in zekere zin het Indonesië van Rusland kunnen noemen. Russische nationalisten zien Oekraïne ook nog steeds als een onderdeel van Rusland.

China is nooit gedekoloniseerd – alleen Vietnam heeft zich eeuwen geleden losgemaakt van China – en daarom spelen bezettingskwesties rondom Xinjiang (vroeger: Oost-Turkestan) en Tibet nog steeds. Bovendien hoopt China nog steeds op inlijving van Taiwan, dat als een afvallige provincie wordt beschouwd. De geestelijke dekolonisatie die in de twintigste eeuw vat kreeg op het Westen, en tot op heden hier nog steeds speelt, heeft daar nooit plaatsgevonden. Rusland wil weer opperheerschappij over Oekraïne en de andere voormalige Sovjetrepublieken; China drukt elke neiging tot separatisme met harde hand de kop in.

Juist daarom is het zo belangrijk dat we Rusland en China bekritiseren. Het zijn niet slechts landen die de mensenrechten schenden, het zijn ook koloniale machten. Hun kolonialisme in het heden – vergeet het neokolonialisme van China in Afrika niet – is niet minder erg dan ons koloniale verleden. Tegen de Oeigoeren vindt zelfs een genocide plaats. Journalisten, wetenschappers en intellectuelen met de mond vol van kritiek op het Europese verleden, op de VS en op Israël zouden er daarom goed aan doen om ook eens kritisch te reflecteren op China en Rusland.

Denk-commissie ruziet over royement ex-voorzitter Haagse afdeling

0

Het conflict rond Abdoel Haryouli, de voormalige voorzitter van de Haagse Denk-afdeling, is nog niet voorbij. Dat meldt Omroep West. De kwestie sleept zich nu al maanden voort. De twee leden van de commissie van beroep ruziën nu over de vraag of het royement wel terecht was.

Haryouli (foto) werd in november door Denk geroyeerd omdat hij zich schuldig gemaakt zou hebben aan racisme en weigerde zijn positie als lijsttrekker op te geven. Haryouli ziet dat zelf anders: hij zou tot bepaalde uitspraken zijn geprovoceerd, uitspraken die bovendien stiekem zijn opgenomen en vervolgens uit de context zouden zijn gerukt. Een commissie van beroep heeft zich over de zaak gebogen, maar daar is het nu ook heibel.

Volgens Aiman el Gharabawy, één van de twee leden van de beroepscommissie, is Haryouli onterecht geroyeerd als Denk-lid. Het partijbestuur heeft geen wederhoor gepleegd voordat Haryouli aan de kant werd gezet, zo vermaant El Gharabawy het partijbestuur.

Maar het andere commissielid, Ayse Konuksever, is het niet eens met El-Gharabawy, die zijn besluit volgens haar ‘op eigen houtje naar de partijen toegestuurd’ heeft en haar daarmee heeft gepasseerd. El-Gharabawy geeft toe dat de leden van de beroepscommissie het onderling niet eens kon worden en daarom nu zelf, ‘namens de beroepscommissie’ tot een oordeel is gekomen.

Ondertussen heeft de Haagse afdeling van Denk haar verkiezingsprogramma gepresenteerd, meldt AD Den Haag. De partij pleit voor een wethouder discriminatie, het inzetten van mystery guests om discriminatie op de woningmarkt tegen te gaan. Denk mikt op vijf à zes zetels van de 45 Haagse zetels. Ook Haryouli wil meedoen aan de verkiezingen, maar dan met zijn zelf opgerichte partij Haags Belang.

Erdogan negeert uitspraak Raad van Europa over Kavala: ‘Niet onze zorg’

0

De Turkse president Erdogan zegt dat Turkije het oordeel van de Raad van Europa over de zaak-Kavala niet respecteert, bericht de Turkse nieuwssite Ahval

Osman Kavala, de ‘George Soros van Turkije’, is zakenman en oprichter van enkele organisaties die pleiten voor dialoog tussen gemeenschappen en democratische hervormingen in Turkije. Hij wordt vastgehouden wegens beschuldigingen van betrokkenheid bij massale protesten in 2013 en de mislukte coup in 2016, maar is nog nergens voor veroordeeld.

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) eist al sinds 2019 de vrijlating van Kavala, maar Turkije weigert dit. De Raad van Europa is nu een inbreukprocedure tegen Turkije begonnen, die mogelijk zal leiden tot de schorsing van Turkije als lid van deze raad.

‘Wat het EHRM heeft gezegd, wat de Raad van Europa heeft gezegd, is niet onze zorg’, reageerde Erdogan gisteren. ‘We zullen degenen die de Turkse rechtbanken niet erkennen niet erkennen.’

De Raad van Europa werd in 1949 opgericht om de democratie, mensenrechten en eenheid in Europa te bevorderen. De Raad is geen onderdeel van de Europese Unie. Naast alle Europese landen zijn ook Rusland en Turkije lid. Het EHRM is een orgaan van de Raad van Europa. Uitspraken die het EHRM doet, zijn dus in principe ook geldend voor Turkije.