22.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 494

Zwarte vluchtelingen uit Oekraïne klagen over racisme voor Poolse grens

0

Dit weekend verschenen berichten van zwarte mensen die voor de grens met Polen worden tegengehouden. Dit, terwijl Polen zegt een ruimhartig opvangbeleid te voeren ten opzichte van vluchtelingen uit Oekraïne.

Zo ging op Twitter een video viral, met daarop een groep zwarte studenten uit Oekraïne die wordt tegengehouden door Poolse grenswachters. Witte vluchtelingen uit Oekraïne zouden volgens de maker van de video kunnen doorlopen, terwijl de zwarte studenten worden geïntimideerd. ‘Sommige mensen slapen hier al twee dagen in de kou, anderen zijn teruggekeerd naar Lviv’, schreef de maker van de video.

Volgens de Vlaamse krant de Morgen gaat het hier niet om een incident. De BBC vertelde het verhaal van een zwarte studente, die zeven uur lang werd tegengehouden door militairen omdat witte Oekraïners eerst de grens over mochten steken.

Ondertussen ontkent de Poolse regering dat er sprake is van racisme bij de grenscontroles. ‘Vluchtelingen van de oorlog uit Oekraïne mogen de grens oversteken, ongeacht hun nationaliteit.’ Volgens de Morgen mag dit misschien dan wel het officiële beleid zijn, maar sluit dit niet uit dat er in de praktijk racisme plaatsvindt.

Ook zouden Oekraïense burgers zwarte mensen ervan weerhouden de grens over te steken, zo vertelt de zwarte student Samuel George aan de Arabische nieuwszender al Jazeera. George reed van Kiev naar de Poolse grens. Vlakbij de Poolse grens kreeg hij een klein ongeluk met een voertuig waarin Oekraïners zaten. Zij pakten zijn geld af en hielden hem tegen om verder te rijden.

‘Het zijn geen ambtenaren, politie of militairen. Het zijn normale burgers die ons, Afrikanen, ervan weerhielden om naar de grens te rijden. Ze lieten Oekraïners door, maar ons niet.’ George moet nu in de vrieskou proberen lopend de grens over te gaan.

Via de hashtag #AfricansinUkraine roepen social mediagebruikers op tot een menswaardige behandeling van zwarte vluchtelingen uit Oekraïne. Ook BIJ1, de partij van Sylvana Simons, is verontwaardigd.

‘Er komen vreselijke beelden voorbij waarop te zien is hoe zwarte mensen worden tegengehouden, terwijl ze vluchten voor het geweld in Oekraïne’, schrijft BIJ1 op Twitter. ‘Helaas worden gemarginaliseerde groepen altijd het hardst geraakt door oorlog. Ook nu worden zij geconfronteerd met onderdrukking.’ Volgens BIJ1 ‘zijn het mensen van kleur, de arbeidersklasse, vrouwen en de LHBTIQA+-gemeenschap die altijd de hoogste prijs betalen’.

Mohamed Talhaoui (PvdA): ‘Utrecht is een mensenrechtenstad, maar niemand weet dat’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een diversere volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de gemeenteraden. Vandaag: Mohamed Talhaoui (39), de nummer drie van de PvdA in Utrecht. Hij maakt zich sinds 2016 sterk voor de Riffijnen. Dat jaar waren er opstanden in de Rif na de gewelddadige dood van visverkoper Mohsin Fikri. De decennialange achterstelling van de Riffijnen in Marokko kwam tot een uitbarsting.

‘Negen maanden lang ging men dagelijks vreedzaam de straat op. De Riffijnen hebben basiseisen, niets geks: een functionerende regio, werk, een ziekenhuis en normale wegen. Bij elk probleem wat je daar als burger hebt, ben je overgeleverd aan de goden. Er zijn cijfers over het aantal artsen in Marokko. Dan zie je een enorm verschil tussen de Rif en het Westen van Marokko, waar wel wordt geïnvesteerd. De verhouding is één staat tot driehonderd. Er is een oneindige ongelijkheid. Twee Belgische journalisten zijn onlangs na twee weken het land uitgevlucht. Niemand in de Rif wilde met ze praten, want er heerst een enorme angst.’

Wat kun je daar vanuit Nederland aan doen?

‘Wij volgen hier de ontwikkelingen. Dit is de regio waar onze ouders vandaan komen. Ze zijn van daaruit geëmigreerd, precies om deze reden. Ik ben hier geboren en getogen. Het gevoel van onrecht wordt overgedragen op de volgende generatie. Marokko is een staat die zijn eigen burgers verwaarloost en in de Rif actief benadeelt. Het is essentieel voor mensen in de Rif om geld van familieleden uit het buitenland te ontvangen. Ze betalen in de Rif belasting maar krijgen er bijna niets voor terug, behalve repressie. Er zijn daar meer soldaten dan artsen. Dat onrecht kaart ik aan.

‘Eind 2016 ben ik me actief hierbij gaan betrekken. Toen kwam ik erachter dat de situatie in de Rif in Nederland en de EU totaal onbekend is. Ik ben me actief gaan inzetten om te strijden tegen onrecht in het algemeen en in de Rif in het bijzonder. We waren met een grote groep activisten in Europa, maar kregen geen gehoor. We wilden de media geïnteresseerd krijgen, want dan raken politici ook geïnteresseerd. Heel veel Riffijnen zitten bij linkse partijen en proberen zo het verschil te maken. Ik ben zelf al vijftien jaar lid van de PvdA. De partij deed hier lange tijd niets mee, maar een paar jaar geleden is Kati Piri (destijds Europarlementariër, nu Tweede Kamerlid, red.) zich hard gaan maken voor de Rif.’

Wat merken ze in de Rif van het activisme hier?

‘De activisten die daar gevangen zitten hebben een stem gekregen via de mensen hier in Nederland. De Riffijnen volgen alles wat hier wordt gezegd. In de Rif wordt het nieuws van sociale media gehaald en niet van staatsmedia. Wat hier op politiek niveau is bereikt, is enorm. Voor het eerst in de geschiedenis staat de Rif in het programma van de PvdA. Dit is een van de gebieden die speciale aandacht moet krijgen. Nadat Kati Piri en Lilanne Ploumen de rechtszaak van Nasser Zefzafi (de leider van de Hirakbeweging in de Rif, red.) in Casablanca hebben bijgewoond zijn ook Sadet Karabulut (oud-Kamerlid SP, red.) en Lilian Marijnissen in de Rif geweest. We hebben een minister van Buitenlandse Zaken die zich als enige in Europa heeft uitgesproken.

‘Er is door deze opstand een emancipatie in Nederland op gang gekomen. Mensen zien dat politieke partijen opkomen voor hun belangen. De PvdA en Kati Piri hebben bij de Europese verkiezingen enorm gewonnen vanwege deze strijd. De Riffijnen stemden weer PvdA, niet voor de sociaaleconomische strijd, maar vanwege de solidariteit met de Rif. We hebben nog nooit zoveel mensen gezien die actief waren om Kati herkozen te krijgen. Het is daarna wel weer ingezakt. Mensen hebben natuurlijk high hopes, dan valt het tegen dat de Europese Commissie zich niet heeft uitgesproken. De EU heeft het laten liggen.’

Heeft dit ook iets met de politiek in Utrecht te maken?

‘We moeten overal mensenrechten centraal stellen, ook in Utrecht. We zijn een mensenrechtenstad, maar bijna niemand weet dat. De PvdA vindt het belangrijk dat mensen dezelfde kansen hebben. We zien dat dat op dit moment niet het geval is: op de woningmarkt, de arbeidsmarkt, eigenlijk overal.

‘Ik zie dat Marokkaanse Nederlanders zich steeds meer verbinden aan Utrecht en Nederland’

‘We strijden ook hier voor mensenrechten, want die gelden voor alle mensen, overal en altijd. Het is de basis van onze democratische rechtstaat en grondwet. Ik zie om mij heen dat Marokkaanse Nederlanders zich steeds meer verbinden aan Utrecht en Nederland. Dat zien we bijvoorbeeld met de komst van een islamitische begraafplaats in Utrecht, dat is echt een kentering in het denken. Het besef dat we hier geboren én begraven worden is gegroeid. Dat betekent ook dat ze lijnen met Marokko doorknippen die hen beïnvloeden op een manier die er sowieso niet hadden mogen zijn. Dat gaat over de lange arm van Rabat die integratie tegenwerkt. Dat heeft al tig keren in de Kanttekening gestaan. Je bent een Utrechter, we moeten staan voor mensenrechten en solidariteit, die je ook voor jezelf wilt. Of het nou daar is of hier.’

Wat is lokaal je grootste speerpunt?

‘Mijn belangrijkste zorg is dat kinderen in armoede leven en met honger naar school gaan. Wij willen dat schoolgebouwen beter worden gebruikt, dat er van acht tot acht activiteiten zijn: zang, gitaarles, debatles en algemene vorming. Dat vermindert de ongelijkheid. Onderwijs is meer dan het lesgeven door de leraar. We willen basisbanen in het onderwijs, zodat er meer hulp komt bij activiteiten en ondersteuning van docenten. Leraren komen vaak van elders. Parkeren kost henzelf of hun school soms wel tienduizend euro per jaar. Wij willen dat scholen daar vrijstellingen voor krijgen, zodat de school dat geld kan besteden aan dingen die we belangrijker vinden. Zo kan het onderwijs verbeteren voor de meest kwetsbare kinderen.

‘Voor mij is de rechtsstaat de kern. Ik werk al vijftien jaar in het onderwijs. Ik merk dat zaken als de rechtsstaat, de onafhankelijke rechtspraak, de parlementaire democratie en de vrije pers zowat onbekend zijn bij leerlingen. Het tekort aan democratisch en historisch besef is immens. Het gaat erom dat dit veel meer in het onderwijs naar voren komt. We beginnen met het uitbouwen van de alliantie van Mensenrechtenstad Utrecht: zo kunnen we zorgen voor meer buitenschoolse activiteiten. Er moet structureel aandacht voor komen op scholen, omdat leerlingen soms geen idee hebben in wat voor land ze leven. Soms zijn leerlingen in het buitenland geweest, maar hebben ze geen idee in wat voor land ze zijn geweest. Ze hebben het idee dat autocratische staten hetzelfde zijn als de Nederlandse rechtstaat.’

Gaat dit alleen over kinderen in achterstandswijken?

‘Nee, dit gaat niet over bepaalde wijken of over kleur. We hebben het over kinderen op alle scholen. Je kunt dit niet op één bepaalde plek aanwijzen. Ook op de elitaire scholen van Utrecht is het tekort aan democratisch en historisch besef enorm. Gelukkig is er bij veel burgers en sociale organisaties in Utrecht het groeiende besef, mede door de opkomst van de extreemrechtse partijen, dat we samen moeten werken aan een inclusief Utrecht. Dat is de belangrijkste opgave voor de komende tijd.’

 

Salo Muller: ‘Het antisemitisme nu is onmiskenbaar’

Discriminatie, als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we er mee om? Wordt het beter? Wordt het slechter? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten.

De ouders van Salo Muller (1936) werden in Auschwitz vermoord. Hij zat op negen adressen ondergedoken. Na de oorlog werd hij fysiotherapeut bij het succesvolle Ajax van Johan Cruyff. Hij dwong schadevergoedingen af voor de deportaties waaraan de Nederlandse Spoorwegen geld hadden verdiend en hij schreef Tot vanavond en lief zijn hoor!, een bestseller over zijn oorlogsjaren. Dit voorjaar komt zijn biografie uit bij uitgeverij Nieuw Amsterdam.

Wat begreep u als kind van het gedachtegoed achter de ellende die u overkwam?

‘Mijn moeder en mijn vader waren opgepakt. Ik kreeg een ster, ging van adres naar adres, mocht vaak niet met de andere kinderen en met hun speelgoed spelen en werd ook nog geslagen. Ja, ik begreep dat Hitler er was en dat hij een hekel had aan Joden, om het maar even eufemistisch te zeggen, maar als jongetje van zes weet niet je wat racisme is. Ik miste vooral mijn ouders ontzettend en ik was eenzaam, een loner.’

Na de oorlog was het antisemitisme in Nederland niet verdwenen natuurlijk. Ik kan me voorstellen dat u dat als extra pijnlijk hebt ervaren.

‘Ja, er waren steeds weer incidenten en ik kan me ze haarscherp herinneren. Dat ik voor de ballotagecommissie van roeivereniging De Amstel stond en niet werd toegelaten met de woorden: ‘Jij kan beter naar Poseidon. Daar ben je meer op je plaats.’ Poseidon was Joods namelijk, voor de oorlog opgericht omdat Joden niet welkom waren bij de roeiverenigingen in de stad.

‘Ik herinner me ook de tandarts uit Utrecht die tegen me zei: ‘Dat had je in de oorlog niet geflikt’, toen ik uitlegde dat ik hem wat korter moest behandelen, omdat hij te laat was gekomen en het heel druk was. Dat John Rolink, de clubarts van Ajax , tegen me zei, ‘Ah jongen, je hebt zeker een smousenbuik’, toen ik met buikpijn bij hem kwam voordat we in Turkije moesten spelen. En natuurlijk de spreekkoren als ik het veld liep. Het ‘kankerjood’, en ‘vuile tyfusjood’. Als je er over begon, was het verhaal: niet zo bedoeld, hoort erbij, maak je niet druk. Ik heb dat anders ervaren. Ik heb eigenlijk mijn hele leven het gevoel gehad dat het makkelijker was geweest, dat er meer deuren waren open gegaan als ik niet Joods was geweest.’

Is het de laatste jaren meer of minder geworden?

‘Dries van Agt en veel medestanders zeggen of insinueren dat Israël een apartheidsstaat is. Ik zeg: ‘Als er één democratisch land in die regio is, dan is het Israël wel.’ Dat anti-Israëlgevoel was er decennialang helemaal niet in Nederland, maar het komt op en het antisemitisme daarmee ook. Mijn kinderen kregen elk jaar een rekening voor de beveiliging van de Joodse scholen waarop mijn kleinkinderen zaten. De synagogen hebben nu in 2022 mannen met stenguns voor de deur staan. Het antisemitisme nu is onmiskenbaar.’

Merkt u dat u zelf ook vaker wordt gedecimeerd?

‘Nee. Ik ben een beetje bekend in Nederland, dat scheelt. Dan gaan mensen sowieso anders met je om.’

En uw naasten, kinderen, kleinkinderen?

‘Mijn zoon heeft een donker uiterlijk en werd wel eens geweigerd bij clubs in Amsterdam. Hoe ga je om met dat soort dingen? Mijn vader had de sleutel van ons huis in de Molenbeekstraat in Amsterdam aan de buren gegeven. Of ze op de spullen wilden passen. Toen mijn tante na de oorlog bij hen aanbelde, stonden onze meubels in hun woonkamer en zag ze de jas van mijn vader aan de kapstok hangen. Terugkrijgen zat er niet in. Zo ging dat vaak. Veel mensen hebben dat meegemaakt. Wat ik wil zeggen is, tachtig procent van de mensen is niet fout, maar ook niet echt goed. Dus ik zeg tegen mijn zoon: ‘Ja, als je om half twee voor een club staat, kan het best zijn dat het vol is.’ Het kan ook discriminatie zijn, maar stap niet in de slachtofferrol. Leef je leven.’

‘Mensen kun je vertrouwen, de mensheid niet’

Bent u hoopvol over de toekomt?

‘Ik zie het zo: mensen kun je vertrouwen maar de mensheid niet. En waar de ongelijkheid toeneemt ontstaat het venijn. Je ziet de ander een pak bij Oger kopen, terwijl jij naar C&A gaat, en je zegt: ‘Ik gun het je van harte’, maar je denkt wat anders. En er komen steeds meer miljonairs bij, terwijl er ook steeds meer mensen naar de voedselbank moeten. Daar zit het probleem. Ongelijkheid wordt in onze wereld vooral in geld uitgedrukt – verdelen we dat beter, dan wordt alles beter.’

Turkije: we kunnen Russische schepen niet weren uit de Bosporus

0

Turkije kan Russische schepen de toegang tot de Bosporus niet ontzeggen. Dat zegt Turkije zelf, meldt het ANP. De Bosporus is de zeestraat bij Istanbul die de de Middellandse Zee verbindt met de Zwarte Zee, waar ook Oekraïne aan ligt.

Oekraïne had Turkije gevraagd om Russische marineschepen toegang te weigeren. Dan kunnen die in ieder geval niet meedoen aan de invasie van Oekraïne. In een internationaal verdrag uit 1936 is vastgelegd dat Turkije het recht heeft om dit te doen.

Maar die regel geldt nu niet, zegt de Turkse buitenlandminister Mevlüt Cavusoglu. Volgens hem kan Turkije ze alleen tegenhouden als ze de andere kant op varen – dus van de Zwarte Zee naar de Middellandse Zee.

Als NAVO-lid steunt Turkije Oekraïne, waar het ook drones aan verkoopt. Tevens kijkt Turkije met een scherp oog naar de Krim. Daar wonen islamitische Tataren, die etnisch verwant zijn aan de Turken en een Turkse taal spreken. Wel probeert Ankara zo goed als mogelijk de banden met Rusland te behouden.

Erdogan uitte vandaag scherpe kritiek op de Europese Unie en de NAVO. Die geven Oekraïne veel advies en veroordelen Rusland, maar doen verder niet zoveel, vindt hij. Vandaag praten Turkije en de andere NAVO-landen over de situatie in Oekraïne.

Zeven nationaliteiten: nieuwe editie ‘Heel Holland Bakt’ diverser dan ooit

0

Het televisieprogramma Heel Holland Bakt wordt diverser dan ooit. In totaal zullen er zeven nationaliteiten meedoen aan de komende editie van het kookprogramma van Omroep Max.

De 33-jarige Siham Massrour (foto) uit Gouda is één van de deelnemers aan de nieuwe editie van Heel Holland Bakt. De Marokkaans-Nederlandse Massrour zal met negen anderen strijden om de titel ‘beste thuisbakker van Nederland’. Een meerderheid van de tien deelnemers heeft een biculturele achtergrond.

Heel Holland Bakt, gepresenteerd door André van Duijn, zal vanaf 12 maart te zien zijn op de NPO. Er kijken meestal ongeveer 2 miljoen mensen naar het programma.

VVD-coryfee: vang Oekraïners op in plaats van ‘relschoppers’ uit veilig land

0

Ophef op Twitter: oud-parlementariër en VVD-coryfee Ton Elias wil best Oekraïners die het Russische geweld ontvluchten opvangen, maar ze dan wel voorrang geven boven ‘relschoppers’ uit veilige landen.

‘Geven wij relschoppers uit veilige landen voorrang dan?’, vraagt CDA-raadslid Hardy Wellenberg uit Kampen zich af. Dit is ook de mening van de Nijmeegse hoogleraar Angela Maas. ‘Wat een domme ongenuanceerde opmerking weer’, reageert ze op Elias’ tweet.

NRC-journaliste Wafa Al Ali is ook verontwaardigd: ‘Deze man weet dondersgoed dat veiligelanders voorrang noch een vergunning krijgen, dus wat overblijft is een zielige poging om met een ‘hot take’ te komen’, twittert ze.

In Oekraïne wonen 44 miljoen mensen. Europese landen bereiden zich voor op de komst van miljoenen vluchtelingen.

Iran op de bres voor Rusland, hekelt ‘NAVO-provocaties’

0

Het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken roept Rusland en Oekraïne op tot een staakt-het-vuren. Maar het veroordeelt de invasie niet en zegt dat het conflict ‘geworteld is in de provocaties van de NAVO’. De NAVO zou onder leiding van Amerika de grenzen van het bondgenootschap te veel in de buurt van Rusland trekken.

Volgens de Arabische nieuwszender al Jazeera laat Iran hiermee zien van Rusland afhankelijk te zijn. Iran veroordeelt nooit de buitenlandse agressie van Rusland. Beide landen hebben hun onderlinge banden het afgelopen decennium flink versterkt. Onlangs nog was de Iraanse president Ebrahim Raisi op een tweedaags staatsbezoek in Moskou (foto), waarbij zowel hij als de Russische president Vladimir Poetin zich uitspraken over nauwere banden.

Iran en Rusland zijn ook allebei bondgenoten van de Syrische president Bashar al-Assad, die al tien jaar in een bloedige burgeroorlog verwikkeld is. Volgens analisten zal een economische boycot van Rusland door het Westen tot nauwere economische samenwerking tussen Rusland en Iran leiden. Iran heeft al jaren te maken met westerse sancties.

Iran steunt de separatistische republieken Donetsk en Loehansk overigens niet, omdat zulke steun als een boemerang kan terugkeren. In Iran willen Arabieren, Koerden en Balochi’s ook meer autonomie.

Een betere politiek begint bij jezelf

0

Maar liefst 61 procent van de Nederlanders heeft geen of (heel) weinig vertrouwen in de politiek, aldus een onderzoek door de NOS en Ipsos uit september. Twee maanden later werd dit beeld bevestigd door een wetenschappelijk onderzoek, waarin zelfs wordt gesproken over een laag-vertrouwensamenleving. Die afname van het vertrouwen in politiek en overheid geldt ook richting lokale overheden. Verontrustend, want binnenkort zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen.

Verschillende politieke partijen doen in sommige gemeenten niet mee met de verkiezingen, omdat er te weinig kandidaat-raadsleden zijn. Als het vertrouwen in de politiek afneemt, is het logisch dat ook de bereidheid van Nederlanders afneemt om zelf politiek actief te worden. Van de zittende raadsleden wil 17,7 procent stoppen als raadslid.

Nederlanders met een migratieachtergrond vormen zo’n tien procent van het electoraat, maar voelen zich onvoldoende vertegenwoordigd in de Nederlandse politiek. ‘Dit idee is het sterkst onder Nederlanders met een achtergrond uit de Antillen, Suriname en sub-Sahara Afrika’, aldus het Nationaal Kiezersonderzoek 2021. Dat gaat dus over mensen als ik.

De Nederlandse democratie kampt nu met drie fundamentele problemen. Ten eerste is er onder alle groepen Nederlanders een dalend vertrouwen in politiek en overheid. Het wantrouwen is nu sterker dan het vertrouwen. Het tweede probleem is dat Nederlanders met een migratieachtergrond onvoldoende vertegenwoordigd worden in door de politiek, en zich ook onvoldoende vertegenwoordigd vóelen. Het derde probleem is het gebrek aan Nederlanders die bereid zijn het verschil te maken in de politieke arena als volksvertegenwoordiger. Overigens zijn er nog meer problemen, zoals een groeiend groep Nederlanders die de democratische rechtsstaat wil afbreken, maar daarover maar een andere keer.

Hoe moeten deze drie problemen worden opgelost? Op lange termijn is het zaak de burgers van morgen te voorzien van nóg beter burgerschapsonderwijs. Aan de ene kant via wereldburgerschap, waardoor kinderen en jongeren nog meer leren inclusief, internationaal en vanuit universele, humane waarden te denken en te handelen. Hierdoor slaan de politici van morgen van nature en vanuit intrinsieke overtuiging bruggen naar minderheden, zoals mensen met een migratieachtergrond, en doen ze dat met meer empathie. Maar wereldburgerschap gaat ook over het leren van de geschiedenis en het belang van onze democratie en onze rechtsstaat. En dat een democratie bestaat bij de gratie van actieve burgers die zich persoonlijk inzetten voor een betere wereld, onder andere in de hoedanigheid van politicus.

Doe mee en strijd van binnenuit aan een betere politiek en betere overheid – júist als Nederlander met een migratieachtergrond

Nederlanders met weinig vertrouwen in de politiek hoeven niet bij de pakken neer te zitten. Ze kunnen zich aansluiten bij bestaande partijen of een nieuwe partij oprichten. Het laatste heeft niet mijn voorkeur, want er zijn al te veel partijen. Wel zouden bestaande politieke partijen er goed aan doen nieuwe mensen met atypische ideeën meer te omarmen, ook in het kader van diversiteit en inclusiviteit.

Juist mensen die de politiek wantrouwen worden nu nauwelijks gescout door politieke headhunters en HR-recruiters. Zij richten zich liever op jonge studenten of midden- en hoogopgeleide Nederlanders die voldoen aan het algemene beeld van de ideaaltypische politicus. Uit recent onderzoek blijkt bovendien dat politici met een migratieachtergrond relatief weinig doorgroeimogelijkheden hebben. ‘Het onderzoek heeft ook laten zien dat de emancipatie van migrantengroepen in de politiek nog lang niet ‘af’ is’, is een van de conclusies. ‘Er zijn met name obstakels voor hun verdere politieke carrière.’

In ons allen schuilt een politicus. Iedereen wil bewust of onbewust een betere wereld voor zichzelf en voor zijn sociale omgeving. Die passie vormt de motor voor iedere volksvertegenwoordiger. Zelf mocht ik driemaal kandidaat-volksvertegenwoordiger zijn. Alleen al kandidaat zijn voelde als een grote eer. Het was een prachtige manier om mijn maatschappelijke betrokkenheid in daden om te zetten.

Desondanks ben ik sinds het voorjaar van 2021 ook geen lid meer van een politieke partij. Daarom zeg ik tegen mijzelf: ‘Overstijg je teleurstelling, word opnieuw lid van een politieke partij, doe mee en strijd opnieuw van binnenuit aan een betere politiek en betere overheid. Júist als Nederlander met een migratieachtergrond en zeker als Surinaamse Nederlander.’

Onder mensen met een migratieachtergrond bestaat nu te veel wantrouwen in de overheid. Erover blijven praten heeft geen zin. Het zijn daden die nu nodig zijn, waardoor hopelijk anderen hetzelfde zullen doen. Een betere politiek begint bij onszelf.

De ‘White Man’s Burden’ van Thierry Baudet

0

Er was laatst één dag in het Twitterleven van Thierry Baudet waarop hij journalist Chris Aalberts een ‘naainicht’ noemde, erop hintte dat ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers’ loyaliteit bij ‘het oude volk’ – de Joden – zou liggen én hij de onafhankelijkheid van ‘onze archipel’ Indonesië betreurde.

‘Wát een verlies’, aldus Baudet over de door Nederland verloren onafhankelijkheidsoorlog in Indonesie. Hij sloot zijn tweet af met ‘White Man’s Burden’. Dat is de term waarmee de Engelse dichter Rudyard Kipling (1899) de verplichting aanduidde die wit Europa zou hebben om ‘minder ontwikkelde’ volken te ontwikkelen.

Zoals ook Nederland: dat had de Indonesiërs ‘zóveel kunnen brengen’, aldus Baudet, die tweette ‘vol trots’ achter ons koloniale verleden te staan.

Racisme, kolonialisme, homohaat, antisemitisme en een aanval op persvrijheid. Allemaal door één man, allemaal op dezelfde dag. Voor zover er op Twitter al ophef over was, was die er niet in Den Haag – laat staan in de samenleving.

Is het afstomping? Is het simpelweg niet meer bij te houden? Zien wij hem als onze nationale dorpsgek? Waar het in ieder geval ook door komt: Baudet is van electorale uitdager veranderd tot iemand die zichzelf geïsoleerd weet.

Na zijn verkiezingswinst in 2019 en zijn boreale speech volgde de exit van Henk Otten, radicalisering, de JA21-uittocht en verdere radicalisering. Wat er is overgebleven aan FvD krijgt, afgezet tegen het zetelaantal, nog steeds veel negatieve aandacht over zich heen door het coronastandpunt, Holocaust-vergelijkingen en bedreigingen met tribunalen. Maar de electorale dreiging lijkt verdwenen. En daarmee ook een stuk van de noodzaak om waakzaam te blijven.

Maar nu staan de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur. FvD doet mee in vijftig gemeenten en zal voor het eerst door het hele land lokale vertegenwoordigers krijgen. Zoals Aalberts uitlegt in zijn FvD-partijbiografie: Baudet ís de partij. Baudets schimmige gedachtegoed zal uitgedragen worden in al die gemeenten. Dit zal zorgen voor nog meer opschudding en dus momentum voor FvD, een partij die leeft voor ophef.

Neem nu de FvD-lijst in Haarlem. De 21-jarige lijsttrekker Moriah Hartman nam als lid van FvD-jongerenbeweging JFVD deel aan een van de beruchte appgroepen van die club, royaal gevuld met antisemitische en homofobe berichten. In die appgroep zei ze het ‘dagboekje’ van Anne Frank ‘overschat’ te vinden, zo werd in 2020 bekend.

Iem al Biyati (23), de nummer twee op de Haarlemse FvD-lijst, is voorzitter van JFVD. Zij deelde in zo’n appgroep een nummer dat werd gedraaid door de extreemrechtse terrorist Brenton Tarrant in een livestream, terwijl hij onderweg was om 51 moslims te vermoorden in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Ook beheerde ze de JFVD-appgroep ‘Jeugd’, met als groepsafbeelding een vertegenwoordiger van Nederlandsche Arbeidsdienst. Dat was een NSB-instelling tijdens de Oorlog.

Baudet, naar eigen zeggen ‘de grootste intellectueel van Nederland’, en zijn medestanders zouden moeten weten dat flirten met antisemitisme moreel verwerpelijk is, en electoraal onverstandig. Toch blijft hij het doen. Waarom? Baudets agenda is lastig te peilen. Wel is duidelijk dat FvD geradicaliseerd en grillig is, onder meer met oproepen tot wetteloosheid en de instelling van tribunalen. Dit zal ook op lokaal niveau blijken.

Maar veel lokale VVD- en CDA-fracties geven aan FvD niet nu al uit te willen sluiten, meldde BNR Nieuwsradio. Merkwaardig, zeker als je bedenkt dat hun landelijke partijleiders wél vinden dat FvD moet worden geweerd. Het is te hopen dat de wijsheid hen de komende weken alsnog zal bereiken.

De lokale opmars van FvD zal niet te stuiten zijn, maar je hoeft er niet mee samen te werken. De partij opereert op of zelfs over de randen van wat een liberale democratie moet toelaten, met toespelingen op wetteloosheid, omverwerping van de bestaande orde en witte superioriteit. Samenwerking zou de partij een zweem van legitimiteit geven die het niet verdient.

In dat kader is het bevreemdend dat nota bene onder biculturele Nederlanders FvD steeds populairder wordt, zoals een EtnoBarometer-peiling eind vorig jaar uitwees. Vanwege corona, maar ook omdat zij het eens zijn met de FvD-standpunten, zoals minder migratie.

Turkse Nederlanders staan hoog in de FvD-lijst in Amsterdam en Enschede, net als een Marokkaanse Nederlander in Hoogeveen. Deze samenwerking tussen biculturele Nederlanders en FvD doet de partij voor sommigen salonfähig lijken op uitgerekend die thema’s – racisme en discriminatie – waar FvD in de verdachte hoek zit.

Zijn biculturele FvD’ers wél ‘echte Nederlanders’ ?

Iedereen met gezond verstand heeft door dat FvD betwijfelt of biculturele Nederlanders het stempel ‘echte Nederlanders’ wel verdienen, zoals Kamerlid Freek Jansen vorig jaar betoogde. Of zijn FvD’ers met een biculturele achtergrond al voor de beschavingstest geslaagd en daardoor wél opeens ‘echte Nederlanders’ geworden? Hebben zij Baudet van zijn ‘White Man’s Burden’ kunnen ontlasten?

India: acteur gearresteerd na kritiek op rechter die hijabverbod steunt

0

De politie in de Zuid-Indiase deelstaat Karnataka heeft acteur en activist Chetan Kumar gearresteerd. Dit, nadat hij vorige week een kritische tweet verstuurde waarin hij een van rechters hekelde die het hijabverbod op openbare scholen steunt.

Kumar (39), een Amerikaans staatsburger, vroeg zich af of rechter Krishna Dixit wel geschikt is om een uitspraak te doen in de hijab-zaak.

Dixit verleende twee jaar geleden een borgtocht aan een man die van verkrachting was beschuldigd, omdat hij de verklaring van de vrouw ‘een beetje moeilijk te geloven’ vond. ‘De verklaring die ze gaf dat ze na het plegen van de daad moe was en in slaap viel, past niet bij een Indiase vrouw’, zei Dixit.

De Indiase politie verklaarde gisteren dat Kumar was gearresteerd vanwege zijn kritische tweet, die als oogmerk zou hebben mensen aan te zetten tot het plegen van overtredingen. Ook zou Kumar zich schuldig hebben gemaakt aan ‘opzettelijk belediging’.

Het hijabverbod op openbare scholen in de Indiase deelstaat Karnataka zorgt al wekenlang voor onrust in India. Moslimstudentes mogen geen lessen meer volgen met hoofddoek om.. De hindoe-nationalistische BJP-partij van premier Narendra Modi, die ook in de Indiase deelstaat Karnataka de scepter zwaait, is groot voorstander van het hijabverbod.