15.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 495

Weg met de VVD en haar handlangers

0

‘Als je van de wereld een betere plek wil maken, start dan in je eigen buurt.’ Het is een gevleugelde uitspraak waar ik erg gevoelig voor ben. Andere varianten: ‘Als je de wereld wil veranderen, begin dan met je bed op te maken,’ of ‘Wees zelf de verandering die je in deze wereld wilt zien’. Prachtige, inspirerende woorden. Ze dwingen idealistische wereldverbeteraars ook naar de ongelijkheid in de eigen omgeving te kijken – althans, zo interpreteer ik deze aanmoedigingen.

Hoe anders zijn de VVD-slogans voor de gemeenteraadsverkiezingen op 16 maart. ‘Een uitkering is een lekkere hangmat’ stond bijvoorbeeld op een verkiezingsposter in de gemeente Hellendoorn. En in Amsterdam zag ik een bord staan met ‘Nog eens vier jaar woningen wegkopen voor de neus van starters? Amsterdam verdient beter.’ Hoe vernederend én onbeschaamd kan je wel niet zijn? Juist de VVD is verantwoordelijk voor de vernederende situatie waarin deze starters zitten.

VVD-Kamerlid Thierry Aartsen was er snel bij om afstand te nemen van ‘dit soort teksten’. Maar wat heeft iemand die op zijn uitkering wordt gekort vanwege de kostendelersnorm – omdat diegene noodgedwongen samenwoont, VVD-beleid zorgde er immers voor dat er geen woningen meer zijn – aan die loze distantiëring? Precies niks.

Als je Nederland én de wereld een betere plek voor iedereen wil maken, stem dan absoluut geen VVD. En ook niet op haar handlangers: D66, CDA en ChristenUnie, die medeplichtig zijn aan jarenlang sociaal afbraakbeleid én instemmen met selectie aan de poort van vluchtelingen op basis van kleur. Oekraïners mogen naar binnen, maar zwarte en islamitische vluchtelingen worden teruggeduwd of gaan een verdrinkingsdood tegemoet.

Nu ik toch bezig ben met een stemadvies: mocht je op de pro-Poetinistische racisten van de PVV, FvD of JA21 stemmen, dan pleeg je simpelweg verraad aan de mensheid, hoe plichtmatig ze nu ook afstand nemen van Poetin vanwege de invasie van Oekraïne.

Goed, wie blijft er dan over? Linkse partijen. Althans, wat voor links moet doorgaan. Zo wil de PvdA nog steeds niet radicaal breken met de neoliberale tijd en haar vernietigende dans met de VVD. De partij houdt daarom vast aan de kostendelersnorm en de Turkije-deal, waardoor vluchtelingen in de Griekse modder moeten blijven staan. De SP, zagen we weer uit de mond van Lilian Marijnissen, komt alleen op voor de witte arbeider. De afsplitsingen, zoals de 010 Socialisten en DSA in Amsterdam, zijn betere opties, omdat ze meer openstaan voor diversiteit.

Stem voor een Nederland dat antiracistisch is

Dan zijn er nog GroenLinks, BIJ1 en Denk. Landelijk zou ik nooit pleiten voor Denk, vanwege de Turks-racistische Tunahan Kuzu – hij heeft mij geblockt op Twitter – die Koerden, Armeniërs en alevieten allemaal door de wc wil spoelen. Maar op gemeentelijk niveau zitten er wel een aantal pareltjes tussen van de jongere generatie, zoals Achraf el Johari en Sheher Khan in Amsterdam. Zij zijn volgens mij, samen met GroenLinks en BIJ1, de toekomst voor een beter Nederland.

Stem voor een Nederland dat antiracistisch is, maar ook ‘woke’ op sociaaleconomisch gebied. Voor een Nederland dat denkt aan het collectieve belang, dat mensen met pech in het leven niet vernedert.

We hebben in Nederland jarenlang een afleidende, racistische cultuuroorlog gevoerd over ‘integratie’, ‘de islam’ en ‘straatterreur’, vaak aangezwengeld door de VVD. Rutte kon daardoor stilletjes een totale liberalisering en bezuinigingsoperatie plegen op de sociale sector, waardoor we nu hogere huren, verzekeringen en energierekeningen moeten betalen. Anderhalf miljoen (!) Nederlanders kunnen de tandarts niet meer betalen.

Stem ze weg op 16 maart. Nederland is van ons allemaal.

‘Rusland gebruikt pro-Assad-milities in strijd tegen Oekraïners’

0

Terwijl Rusland de bestorming van Kiev voorbereidt, heeft president Poetin Syrische milities laten invliegen voor een naderende stadsguerrilla. Dit zeggen Amerikaanse overheidsbronnen, meldt de Amerikaanse krant the Wall Street Journal.

Ook op sociale media wordt melding gemaakt van pro-Assad-milities die zijn opgeroepen. Zo meldt de Syrische mensenrechtenactivist Mohamed al Neser dat de zogeheten Shabiha-militie, ‘één van de bloedigste pro-Assad-milities’ en andere groepen zijn opgeroepen om zich gereed maken voor de Russische invasie van Kiev.

‘Als dit waar is, dan plant Poetin een stadsguerrilla. Met andere woorden: moordpartijen door vechters die hun eigen bevolking hebben afgeslacht en verkracht’, aldus Al Neser.

Volgens de Azerbeidjaanse nieuwssite Azeri Times, die zich beroept op informatie van de Turkse inlichtingendiensten, worden de Syrische milities – maar ook leden van het Russische huurlingenleger Wagner én Armeniërs – via Armenië ingevlogen. De Syrische troepen zouden dus al in Rusland zijn.

Volgens oorlogsverslaggever Hans Jaap Melissen is het ‘zeker niet’ ondenkbaar dat Syrië troepen aan Rusland levert. ‘De Russen steunen Assad in Syrië en bombarderen in dat land. Het zou zomaar kunnen dat de Russen nu hulp nodig hebben en zeggen ‘voor wat hoort wat’ stelt de oorlogsverslaggever in het tv-programma Goedemorgen Nederland (WNL).

Mart de Kruif, oud-commandant van de Landstrijdkrachten, twijfelt in hetzelfde tv-programma over of het nieuws wel klopt, omdat ‘de effectiviteit van soldaten uit Syrië halen en ze dan in Oekraïne inzetten niet zo groot’ is. Ook zitten er ingewikkelde ‘juridische aspecten’ aan vast.

Rusland steunt al vanaf het uitbreken van de Arabische revolutie in Syrië (2011) onafgebroken het Assad-regime. Vanaf 2015 is Rusland direct militair betrokken via luchtoperaties, waarbij het vuile werk op de grond werd gedaan door Syrische en Iraanse milities.

‘Discriminerende hijab-quote Rutger Castricum uit tv-quiz (NTR) geknipt’

0

Esma Kendir, lijstrekker van de Utrechtse partij Student & Starter, is boos op het NTR-quizprogramma Kiespijn en deelnemer Rutger Castricum. Op LinkedIn verklaart Kendir, zelf ook te gast in het programma, dat Castricum in de uitzending van gisteren een discriminerende uitspraak deed over haar hoofddoek. Deze uitspraak is niet te zien in de aflevering.

‘Tijdens de opnames van Kiespijn suggereerde Rutger dat ik geen longboarder kan zijn, omdat ik een hoofddoek draag. Die opmerking raakte me diep. De omroep NTR knipte het fragment uit de uitzending,’ aldus Kendir.

Tijdens de opnames moest een panel van BN’ers raden wie van vier jonge vrouwen in de studio de echte Esma Kendir was. Over Kendir werd onder meer verteld dat ze van longboarden als hobby houdt. Kendir: ‘Rutger Castricum, één van de panelleden, zei vervolgens dat ik dan wel niet de echte Esma zou zijn, ‘want dat kan toch niet met zo’n hoofddoek’.’

Dat kwam hard aan bij Kendir, vertelt ze. ‘Daar werd ik op nationale televisie even keihard geconfronteerd met de vooroordelen die iemand over mij heeft. Iemand die mij niet kent en die niks over mij weet. Op een kortzichtige manier baseerde Castricum zijn hele beeld van mij op mijn hijab en zijn onterechte beeld dat hij daarbij heeft. Een opmerking die hij wellicht tussen neus en lippen door maakte, raakte mij diep.’

Op sociale media is er veel kritiek naar aanleiding van Kendirs woorden. Zo vraagt kunstenaar Quinsy Gario zich af wanneer de NPO stopt met ‘islamofobie en racisme een podium te bieden’?

‘Wat een kwaadaardigheid en incompetentie’, reageert journalist Joris Luyendijk. ‘Overweeg je een klacht in te dienen bij de ombudsvrouw?’, vraagt hij aan Kendir. ‘Dan wordt de redactie gedwongen zich hierover te verantwoorden. Maar daar moet je dan wel nog de kracht voor hebben. Sterkte!’

Twitteraar Alper-Cugun Gscheidel wil graag dat het fragment gepubliceerd wordt. Hij vindt dat ‘mensen als Rutger’ niet voor ‘eigen achterlijkheid beschermd hoeven te worden’.

Kendir heeft de NTR op Twitter aangesproken op het incident, maar de omroep heeft vooralsnog niet publiekelijk gereageerd.

Hoe Nu Verder: ‘wappies’ komen met complotkrant in verkiezingstijd

0

Een groep ‘bezorgde Nederlanders’ brengt deze week de eenmalige verkiezingskrant Hoe Nu Verder uit, die complottheorieën over de coronapandemie promoot.

De krant wordt vanaf vandaag ‘op ieder adres in Nederland bezorgd en heeft een oplage van 5,9 miljoen stuks’, meldt de website hoenuverder.org.

Initiatiefnemer van de complotkrant is Sander Compagner van De Andere Krant, een pro-Russische krant die nepnieuws verspreidt. Ook het Youtube-kanaal Café Welschmerz en de Vereniging van Vrije Journalisten – journalisten die kritisch zijn over de coronamaatregelen en het Russische narratief over de oorlog in Oekraïne steunen – zijn betrokken bij Hoe Nu Verder.

In Hoe Nu Verder wordt onder meer beweerd dat regeringen steeds meer gegevens over ons verzamelen, met als doel van onze democratie een technocratie te maken. ‘De corona QR-code is er een voorproefje van.’ Ook stelt de krant dat vaccinaties leiden tot meer sterfgevallen, en twijfelt Hoe Nu Verder aan de onafhankelijkheid van de rechterlijke macht.

Vorige week promootte Sander Compagner zijn krant Hoe Nu Verder bij Blue Tiger Studios, het Youtube-kanaal van Tom Zwitser van De Blauwe Tijger. In 2020 werd deze uitgeverij genoemd in het Dreigingsbeeld Terrorisme van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

Verkiezingsdebat in de Schilderswijk: ‘Politiek laat zich niet zien, behalve nu’

0

Gisteravond vond in een boksschool ‘Het Grote Schilderswijk Lijsttrekkersdebat’ plaats, waar kandidaat-raadsleden de degens kruisten over het beleid in de multiculturele Haagse wijk. Bewoners zijn sceptisch over wat lokale politici voor hen kunnen doen. ‘Ze beloven van alles in verkiezingstijd, maar daarna horen we niets meer van hen.’

De Schilderswijk heeft het imago een probleemwijk te zijn. Hoewel het volgens bewoners al een stuk beter gaat dan enkele jaren geleden, kampt de wijk nog steeds met armoede en criminaliteit.

Ook zijn er veel spookbewoners, aldus jongerenwerker Ayoub Balah: mensen, vaak jongeren, die geen eigen huis hebben of nog bij hun ouders wonen, geen werk hebben en niet bij de gemeente ingeschreven staan.

Balah: ‘Zij zijn onzichtbaar voor de overheid. Als zij kampen met problemen, bijvoorbeeld psychische problemen, dan staan ze er feitelijk alleen voor, tenzij ze om hulp aankloppen bij de juiste instanties.’

Het verhaal over de spookbewoners kwam in het debat niet aan bod. De kandidaat-raadsleden discussieerden met elkaar over andere problemen, zoals onderadvisering, stagediscriminatie, racisme bij de politie en natuurlijk het woningentekort.

PvdA-lijsttrekker en woonwethouder Martijn Balster (foto, met bril) vertelde dat het vorige college de woningbouw overliet aan de markt, waardoor nauwelijks sociale huurwoningen en woningen voor het middensegment werden gebouwd. De PvdA wil nu meer kwalitatieve en betaalbare woningen afdwingen en dat er voldoende nieuwe woningen achter de hand worden gehouden, zodat mensen met een scheiding of schulden zijn straks niet op straat komen te staan. De Partij voor de Dieren en de mensen in de zaal waren sceptisch, omdat ‘meer woningen’ vaker is beloofd.

Een ware clash vond plaats toen PVV-lijsttrekker Sebastian Kruis ontkende dat de politie discrimineert. Het is volgens Kruis logisch dat veel mensen van kleur worden aangehouden in de Schilderswijk, want de meeste mensen uit de Schilderswijk zijn nu eenmaal mensen van kleur. De linkse partijen waren het hier niet mee eens.

De Haagse politie treedt keihard op als er onrust is in de Schilderswijk. Maar als er gedoe is in Duindorp, een witte achterstandswijk, dan worden belhamels met fluwelen handschoentjes aangepakt, zei Mohammed Ghay, de nummer twee op de lijst van Denk.

Bewoners van de Schilderswijk vonden het toch dapper dat de PVV zich heeft laten zien in dit ‘hol van de leeuw’. Een Marokkaans-Nederlandse twintiger: ‘Bij de PVV weten ze dat ze hier geen stemmen kunnen halen, maar ze komen mooi wel. Forum voor Democratie en de VVD hebben dit debat overslagen, wat ik laf van hen vind.’

Toch zegt de aanwezigheid van die andere partijen ook niet alles, vindt zijn vriend. ‘Politici laten zich hier zelden zien, behalve in verkiezingstijd. Ze beloven van alles in verkiezingstijd, maar daarna horen we niets meer van hen. Ik ben in al die jaren een beetje sceptisch geworden. We moeten het zelf maar uitzoeken.’

Pedagoog: leraren mogen in de klas geen partij kiezen voor Oekraïne

0

Volgens pedagoog en onderwijscoach Hélène van Oudheusden (54) mogen leraren geen partij kiezen voor Oekraïne in de klas. Kinderen met Russische roots zullen zich hierdoor misschien uitgesloten voelen, vertelt ze aan AD Den Haag.

Van Oudheusden: ‘Je weet nooit waar de gevoeligheden liggen. Misschien zit er wel een jongen in de groep die Jansen heet, hier geboren is, maar een Russische grootvader heeft. Daar moet je echt voor oppassen. De wetenschap dat al zijn klasgenootjes boos zijn op Rusland is voor zo’n kind heel bedreigend. Voor hetzelfde geldt durft het niet meer naar school. Het gevoel er niet meer bij te horen is het ergste wat mensen elkaar kunnen aandoen. Ook kinderen, helaas.’

De pedagoog heeft zelfs verhalen gehoord over ruziënde Oekraïense en Russische kinderen op Nederlandse scholen. ‘Zo verplaatst de oorlog zich naar het klaslokaal.’

Ze veel gewerkt met Syrische kinderen, die lijden aan oorlogstrauma’s. Ze maakt zich nu ‘best een beetje zorgen’ over de Oekraïense kinderen die naar Nederland komen. Zij zullen met vergelijkbare trauma’s kampen als de Syrische kinderen die ze heeft behandeld.

Erdogan laat Russen kerncentrale bouwen in Turkije, oppositie bezorgd

0

Anderhalve week nadat Rusland Oekraïne binnen is gevallen, trekt de Turkse oppositie aan de bel omdat een Russisch staatsbedrijf bezig is met de bouw van de eerste kerncentrale op Turkse bodem.

Dit weekend keurde het Turkse parlement een door de regering aanvaard wetsvoorstel goed, dat het wettelijk kader voor het gebruik van kernenergie en het beheer van afval regelt. Dit was voor de CHP, de grootste oppositiepartij van Turkije, een gelegenheid om Ankara op te roepen om de komst van de kerncentrale te heroverwegen. 

De centrale wordt gebouwd door Atomstroyexport, een dochteronderneming van een bedrijf dat in handen is van de Russische staat. Met de kosten van de centrale zijn bijna 20 miljard euro gemoeid. Turkije zit al vast aan Russisch gas, en zal zich hiermee alleen nog maar afhankelijker opstellen van het Kremlin, vreest de CHP.

‘Russen zullen onder alle omstandigheden 51 procent van die kerncentrale bezitten. Zelfs na duizend jaar zullen ze 51 procent hebben’, aldus de partij, verwijzend naar een clausule in de overeenkomst voor de installatie die al in 2010 werd ondertekend.

Aan de kerncentrale, die in het zuiden van Turkije komt te staan, wordt al sinds 2015 gebouwd. In 2023 moet de eerste van vier kernreactoren operationeel zijn. Wanneer alle vier reactoren het doen, zal Turkije voor tien procent van zijn elektriciteit afhankelijk zijn van deze Russische centrale.

De timing van de komst van de kerncentrale is precair, nu Turkije als NAVO-bondgenoot en leverancier van drones aan Oekraïne zich tegenover Rusland bevindt. Erdogan heeft de Russische agressie verschillende malen veroordeeld en is voorstander van de soevereiniteit van Oekraïne, in lijn met wat de NAVO als geheel vindt.

Tegelijkertijd probeert Turkije ook de banden met het Kremlin warm te houden. Wat betreft economische sancties doet Turkije niet mee met het Westen. Ook heeft het land, in tegenstelling tot de Westerse NAVO-landen, zijn luchtruim niet gesloten voor Rusland.  Terwijl Rusland bombardementen uitvoert op burgers van meerdere Oekraïense steden, heeft Erdogan nogmaals benadrukt dat Turkije de banden met Rusland niet zal verbreken.

Mieke Megawati Vlasblom (BIJ1): ‘Gelijkwaardigheid is geen taart’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een diversere volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de gemeenteraden. Vandaag: Mieke Megawati Vlasblom (25), lijsttrekker van BIJ1 in Rotterdam. Ze groeide op in Indonesië, waar haar vader correspondent was voor NRC: ‘Mijn vader vond het altijd heel belangrijk dat we wisten wat er in de wereld gebeurt. Mijn activisme is ontstaan toen ik heel veel zag misgaan in mijn eigen stad. Toen kwam ik in activistische cirkels terecht.’

Wat heb je meegekregen van je eerste negen jaar in Indonesië?

‘Mijn vader heeft in Indonesië mijn moeder ontmoet en is ook wel verliefd geworden op het land. Ik heb er als kind niet zoveel ervan meegekregen. Wel dat er bijvoorbeeld dichtbij een bomaanslag was. Wij zaten op een internationale school met veel diplomatenkindjes. Ik was een halve expat én een halve local. Mijn tantes en ooms wonen daar nog steeds. Tegelijk ging ik naar clubs met Nederlandse expats. Ik zat daartussen. Ik ben nergens helemaal thuis. Hier word ik gezien als Indonesisch, daar ben ik Nederlands.’

Hoe kwam je bij BIJ1 terecht?

‘Ik leerde BIJ1 kennen in 2019 bij een van de eerste vrouwenmarsen in Rotterdam. Daar was ik medeorganisator van en ik sprak er ook. De voorzitter van de afdeling Rotterdam ging daar het gesprek met me aan. Ik vond het echt superinteressant, want voor mij had politiek altijd een bepaalde status. Als je de politiek ingaat, moet je hoog opgeleid zijn en moet je uit een welvarend gezin komen. Ik vind het heel tof dat het BIJ1-geluid grassroots is. Het is bottom-up: met zijn allen bouw je naar iets hogers toe. Het is niet dat aan de top iemand iets besluit en dat dan naar beneden gooit. Het is het tegenovergestelde van de meeste partijstructuren.’

Wat betekent BIJ1 voor je?

‘Ik denk dat BIJ1 voor iedereen iets anders is omdat wij voor intersectionaliteit zijn. Bij ons heb je activisten uit de klimaatbeweging, de queer-community, Black Lives Matter, het woonprotest en de beweging tegen transgendergeweld. Zij komen allemaal samen bij BIJ1. Daardoor leer je van elkaar. Veel activisten weten bijvoorbeeld niets van validisme. Wat is dat? Wat is toegankelijkheid? Ik ben dat ook nog aan het leren. Bij BIJ1 kun je linkjes leggen en zien dat alles met elkaar te maken heeft. Voor mij gaat het erom dat de kleinere en minder hoorbare bewegingen geen afterthought zijn.

‘Een voorbeeld daarvan is het woonprotest dat ik mede heb georganiseerd. Het was niet rolstoeltoegankelijk, we hadden geen gebarentolk en geen schrijftolk. Dat kregen we ook te horen. Ze waren terecht boos en teleurgesteld, maar gingen wel een open gesprek met ons aan waar we veel van hebben geleerd. Dat was heel goed, want de mensen die het slachtoffer zijn van de wooncrisis zijn ook de mensen die niet in toegankelijke huizen wonen. Bijvoorbeeld rolstoelgebruikers die op een tweede verdieping wonen zonder lift, zij worden niet meegenomen bij het protest maar wel het hardst geraakt. Dat soort verbanden moeten aan het licht komen, juist bij zo’n protest. Intersectionaliteit moet onderdeel zijn van de manier waarop je denkt en de manier waarop je problemen oplost: zo toegankelijk en inclusief mogelijk.’

‘Kleine en minder hoorbare bewegingen horen geen ‘afterthought’ te zijn’

Hoe ziet intersectioneel woonbeleid eruit?

‘Er zijn mensen die de gasrekening niet meer kunnen betalen. Dat zijn mensen met de kleinste portemonnee, die in verslonsde huizen zitten die niet van het gas af zijn. Daar waait het naar binnen. Hoe ga je dat oplossen? Zijn er mensen die een aanvraag hebben gedaan voor een benedenwoning maar die niet hebben gekregen? Wat kunnen we daaraan doen? Wat ook gebeurt is dat mensen willen huren maar worden geweigerd op de vrije markt, omdat ze twee vrouwen of twee mannen zijn. Als ze niet getrouwd zijn, vertrouwen huiseigenaren dat niet en eisen ze een samenlevingscontract. Dat moet je meenemen in het beleid, zodat huiseigenaren dat niet meer mogen eisen. Je moet over zulke dingen nadenken en die meenemen voor een veilige en toegankelijke woningmarkt. Dat is intersectioneel denken. Intersectioneel woonbeleid zoekt de aanknopingspunten op van gemarginaliseerde groepen en begrijpt de lagen van marginalisatie.’

Dat wil de PvdA toch ook?

‘Tuurlijk hebben ze de beste bedoelingen en willen ze dat meenemen, maar er worden te vaak concessies gedaan. Omdat er geen goede representatie is, worden deze zaken niet meegenomen als prioriteit. Dan is het een afterthought. Een grote groep witte mensen met een redelijk inkomen die niet in deze wijken wonen beslist over mensen met een beperking of mensen uit de queer-community. Zij kunnen hierover nadenken, maar ze kunnen niet alles weten. Ik ben zelf ook nog aan het leren. Als je een partij hebt waarin deze groepen gerepresenteerd worden, dan is het geen afterthought.’

Hoe zie je dat in de gemeenteraad?

‘De sloop van de Tweebosbuurt is wel tekenend. De woonvisie van Rotterdam is: de armen eruit, want dan gaat het gemiddelde inkomen omhoog. Er is een onderzoek van de VVD dat laat zien dat de vraag naar sociale huurwoningen in de stad afneemt. Dat vind ik heel interessant, want er is een wachtlijst van negen of twaalf jaar. Toch slopen we sociale woonwijken en daar komt tien procent van de sociale huur voor terug. Dat is niet sociaal en ook niet Rotterdams. Rotterdams zijn de arbeiders uit de haven en die kunnen die nieuwe woningen niet betalen.

‘De goedkope wijken zijn juist de wijken waar de Rotterdamwet wordt toegepast. Op Zuid bijvoorbeeld. Met de Rotterdamwet worden kwetsbare mensen geweerd uit precies die wijken die ze wel kunnen betalen. Je stuurt dus risicogroepen de stad uit. Dan is het jouw probleem niet meer. Je wilt kwetsbaren toch ondersteunen? Arme mensen zijn niet een minder soort mensen, maar zo worden ze wel gezien. Wat ik raar vind, is dat mensen denken dat eerlijkheid en gelijkwaardigheid een taart is. Als een ander meer krijgt, krijg jij minder. Maar gelijkwaardigheid is geen taart. Je hoeft zelf niet in te leveren als anderen het makkelijker krijgen.’

Wat verwacht je van de gemeenteraad?

‘Ik weet niet wat ik moet verwachten, maar daarom vind ik het spannend en leuk. Ik weet nog niet wat mijn stijl daarin gaat zijn. Ik vind het heel knap wat Sylvana Simons doet. Ze blijft altijd heel rustig en dat is heel knap. Heel veel dingen staan voor mij heel dichtbij. Dan vind ik het soms moeilijk om rustig te blijven. Dat gaat misschien ook mijn kracht zijn, want ik ben niet hoogopgeleid en ik kom niet van allerlei beleidstakken. Ik denk dat dit een heel waardevol geluid kan zijn. Ik zal niet alles voor elkaar krijgen wat ik wil, maar ik kan de raad wel scherp houden: er zijn ook mensen als ik in deze stad. Die worden niet gehoord.’

Een partijverbod: werkbaar instrument tegen extreemrechts?

De maatschappelijke angst voor extreemrechts groeit. Daarom klinkt de roep om bepaalde geluiden te verbieden steeds luider. Met name Forum voor Democratie moet het ontgelden. Maar is het eigenlijk wel mogelijk om een politieke partij in Nederland te verbieden? Het antwoord is ‘ja’. Alleen, zoals wel vaker het geval is in Nederland, blijkt de praktijk weerbarstiger dan de theorie.

‘Ons politiek denken en handelen wordt bepaald door: ons streven naar een geestkrachtig nationaal bewustzijn van het Nederlandse volk, ons verzet tegen de ongecontroleerde invasie van honderdduizenden criminele en parasiterende vreemdelingen in ons overbevolkte land.’

Het zijn de eerste paar zinnen uit het partijprogramma van de Centrumpartij’86 (CP’86) voor de verkiezingen van 1994. Hoewel partijen zoals de PVV en FvD zich tegenwoordig bedienen van een soortgelijk discours, is de CP’86 uniek. Deze partij werd in 1998 namelijk verboden en ontbonden door de rechter. Die oordeelde dat CP’86 in haar beginselprogramma aanzette tot haat en discriminatie van minderheden en dus kon worden opgedoekt.

Partijverboden zijn zeldzaam in Nederland en rechters gaan zelden over tot een verbod. In 2006 zag de rechter bijvoorbeeld geen reden om de Partij voor de Naastenliefde, Vrijheid en Diversiteit (PNVD) te verbieden. De PNVD, in de volksmond de ‘pedopartij’ genoemd, pleitte in haar partijprogramma (2020) voor het legaliseren van bestialiteit, necrofilie en kinderporno in privébezit.

Maar er bestaan wel degelijk precedenten. In 1894 kwam er formeel een verbod op de Sociaal-Democratische Bond (SDB) – volgens rechtshistoricus Joris Gijsenbergh (Radboud Universiteit Nijmegen) een revolutionaire voorloper van de sociaaldemocraten. Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werd de NSB opgedoekt vanwege de collaboratie met het Duitse naziregime. In 1956 werd ook de opvolger van de NSB verboden: de Nationaal Europese Sociale Beweging (NSEB).

Partijverboden komen op de agenda te staan in tijden van maatschappelijke angst, vertelt Gijsenbergh. Aan het eind van de negentiende eeuw, toen de SDB werd verboden, waren er revolutionaire onlusten in Parijs en Berlijn. NSB en NSEB werden verboden vanwege het trauma van de Tweede Wereldoorlog. Toen in 1998 CP’86 werd verboden, was er een hernieuwde angst voor neonazi’s. Nu, in tijden van nepnieuws, complottheorieën en polarisatie, klinkt de wens om politieke bewegingen te verbieden wederom luid.

Sinds de oprichting van de PVV in 2006 wordt er geregeld gepleit voor een verbod op deze partij. Maar de laatste jaren, met name de afgelopen maanden, klinkt deze aanklacht voornamelijk tegen FvD.

Opiniemakers zoals Aylin Bilic (NRC) Karin Spaink (het Parool) en Gert Jan Geling (Trouw) schreven er stevige columns over, naar aanleiding van de tribunalen-uitspraken van FvD-Kamerleden Gideon van Meijeren en Pepijn van Houwelingen. Ook op sociale media wordt al tijden voor een FvD-verbod gepleit, helemaal nu FvD-leider Thierry Baudet sympathie richting Poetin en Rusland blijft tonen nadat het land Oekraïne binnenviel. Op Twitter waren de hashtags #FvDmoetVerbodenWorden en #Baudetlandverrader begin deze maand trending.

Ordeverstorend

Maatschappij en media kunnen zoveel willen, maar het blijft aan de rechter om een partij te verbieden. En de rechter is over het algemeen terughoudend met partijverboden, want bij een verbod wordt de wens van een groep stemmers buiten het democratische proces geplaatst. Daarom is het simpele feit dat een partij extreme ideeën predikt niet voldoende om over te gaan tot een partijverbod. Zo ook bij de CP’86: deze werd uiteindelijk pas verboden toen geoordeeld kon worden dat zij een gevaar voor de openbare orde vormde.

Dat is ook de enige verbodsgrond voor politieke partijen momenteel, vertelt advocaat Erik Verweij, tevens kandidaat-gemeenteraadslid voor de VVD in Rotterdam. Pas wanneer een partij als gevaar voor de openbare orde wordt bestempeld, zegt hij, dan kan deze dankzij artikel 20 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek een vereniging, waar partijen ook onder vallen, worden opgeschort. Dat artikel in de wet is dus niet specifiek gericht op politieke bewegingen. Het is het recht op vereniging dat kan worden ingeperkt zodra deze vereniging van mensen, wat een politieke partij ook is, in strijd is met de openbare orde.

Volgens Gijsenbergh ligt het eraan of een politieke partij een ordeverstorend doel heeft of een ordeverstorende werkzaamheid. Een ordeverstorend doel wordt volgens hem dikwijls minder zwaar bestraft door de rechter: een doel kan immers worden bijgesteld. Maar als de werkzaamheid als ordeverstorend wordt beschouwd door de rechter, dan zal het vonnis strenger zijn.

In principe kan een vereniging – een politieke partij – worden ontbonden of verboden. Bij een ontbinding kan de club worden heropgericht als het doel wordt aangepast, bij een verbod niet meer. Heroprichten wordt dan strafbaar.

‘De openbare orde, wat is dat dan?’

Het klinkt vanzelfsprekend: een partij overschrijdt een grens – de openbare orde – en wordt als gevolg daarvan opgedoekt. Maar daarin schuilt ook een moeilijkheid, meent Gijsenbergh: ‘Het grote probleem in deze thematiek is dat het allemaal gaat om de openbare orde. Alleen wat is dat dan? Dat is lastig.’

De term ‘openbare orde’ is volgens Gijsenbergh al vaag sinds de grondwet van 1848 werd geschreven. ‘Wat de rechter aan de ene kant dus veel speelruimte geeft, maar aan de andere kant ook heel weinig houvast biedt’, zegt hij. Wel werd in de jaren zeventig bepaald dat discriminatie onder openbare orde valt, wat bijdroeg aan het verbieden van de CP’86.

De Wet op de politieke partijen

Wat volgens Gijsenbergh en Verweij nodig is, is een aparte wet die politieke groeperingen reguleert in Nederland – inclusief een duidelijke verbodsgrond. Zo’n duidelijke verbodsgrond bestaat nu nog niet, maar komt er wel aan: de zogenoemde Wet op de politieke partijen (WPP). Deze wet moet definiëren wat een politieke partij precies is en mag zijn. Daar is het de hoogste tijd voor, denkt Gijsenbergh: de term ‘politieke partijen’ komt niet eens voor in de grondwet en slechts een paar keer in de reguliere wet. Partijen zijn verweven in ons systeem en vervullen een publieke functie, maar ze hoeven zich nauwelijks te conformeren aan specifieke wetten.

De WPP gaat die juridische lacune opvullen, zo is de hoop. Volgens Gijsenbergh is het nog niet helemaal duidelijk wat er precies in de wet komt te staan. Wel is het zeker dat het ook over partijverboden zal gaan: er zal een aparte regeling voor politieke bewegingen in komen, zodat zij niet meer onder het verenigingsrecht vallen. Ook wordt het verbodscriterium verder uitgewerkt: gemoderniseerd en beter gedefinieerd, zodat er meer duidelijkheid ontstaat.

‘Specifiek zit het kabinet dan te denken aan een bedreiging van de democratische rechtsstaat’, zegt Gijsenbergh. Alleen hij is bang dat het kabinet zichzelf in de voet schiet met een dergelijk criterium, door een soortgelijk vaag begrip als ‘openbare orde’ te introduceren.

Want wat is de definitie van een democratische rechtsstaat? Hiervan bestaan niet alleen verschillende definities, zo’n begrip verandert naar mate de tijd verstrijkt, stelt Gijsenbergh. Dan blijft het voor rechters lastig om te beoordelen wat wel en niet betamelijk is, en weten politieke partijen ook niet welke regels voor hen gelden.

Gijsenbergh: ‘Het zou kunnen werken als er in de wet een aantal idealen, principes of kernelementen van een democratische rechtsstaat staan, als een soort richtlijn voor de rechter.’ Die kaders zijn nodig, vindt hij, want anders blijft de verbodsgrond te vaag, wat tot willekeur en de schijn van subjectiviteit kan leiden.

Een ander probleem met de WPP is de timing. De wet is al jaren in voorbereiding, maar juist nu de inhoud daadwerkelijk wordt uitgedacht, leeft het debat over partijverboden op. ‘Het probleem is dat als je nu de discussie voert, het gepolitiseerd wordt en gekaapt wordt door de partijen waar het eigenlijk over gaat’, zegt politicoloog Léonie de Jonge (Rijksuniversiteit Groningen). ‘Die partijen zullen de strijd aangaan en zeggen: ‘Kijk, wij worden verboden!’

Deze partijen kunnen ertegenin gaan, door te zeggen dat een wet om politieke partijen te verbieden ondemocratisch is en dat ze een democratisch verkozen partij zijn.’

Het is daarom zaak dat een dergelijk debat op tijd wordt gevoerd, denkt De Jonge. En daar zit volgens haar de crux: in tijden van maatschappelijke rust acht men deze discussie niet prangend genoeg, terwijl je te laat bent zodra de noodzaak om dit debat te voeren wel wordt gevoeld.

Uiteindelijk hebben we het huidige debat over partijverboden ook aan onszelf te danken, ziet De Jonge. ‘De politieke partijen, de media en burgers moeten aan de bel trekken wanneer ze een verschuiving zien van democratische waarden.’ Dat is de afgelopen twintig jaar niet of nauwelijks gebeurd, vindt ze. Daardoor kunnen partijen als de PVV en FvD grenzen langzaamaan verleggen en wat niet normaal is normaliseren.

‘Je moet kunnen zeggen: tot hier en niet verder’

De Jonge: ‘Als de grenzen door die partijen gesteld worden, dan geef je de sleutel aan die partijen om de grenzen steeds verder te verschuiven. Terwijl het juist belangrijk is dat niet aan die partijen over te laten. Je moet kunnen zeggen: tot hier en niet verder.’

Zodoende zitten we vast in wat De Jonge ‘het rechtse perpetuum mobile’ noemt, een idee van de Oostenrijkse taalkundige Ruth Wodak. Partij X creëert een schandaal, er ontstaat ophef, vervolgens komt er media-aandacht, een fel maatschappelijk debat ontstaat, de ‘Kan dit wel?’-vraag valt, partij X kruipt in de slachtofferrol en claimt trial by media. Partij Y ziet dat partij X constant in de media verschijnt en wil dat ook, dus zorgt partij Y voor nieuwe ophef, waarna de vicieuze cirkel doorgaat. ‘Zo ben je dan continu in de media en zo draag je ook continu bij aan het verschuiven van normen, van grenzen, van wat wel of niet door de beugel kan.’

Juridische vooringenomenheid?

Die fatsoensgrens is de afgelopen jaren flink verschoven. Daarom klinken partijverboden voor sommigen nu aanlokkelijk: het zwoegen om die grens te herstellen vervalt. Alleen zo werkt een democratie niet, vindt advocaat Verweij. Hij zegt dat we niet meteen moeten grijpen naar een paardenmiddel als partijverboden, maar naar minder ingrijpende alternatieven, zoals stevigere debatten, een strengere Kamervoorzitter die eerder ingrijpt, politici die zich duidelijker uitspreken tegen antirechtsstatelijke en antidemocratische geluiden én aan het vervolgen van individuen die over de schreef gaan. Dat laatste maakt het volgens hem makkelijker om principieel niet met zulke politici en hun partij(en) samen te werken. Toen de CP’86 werd verboden, speelde voor de rechter mee dat meerdere bestuurders waren veroordeeld voor onder meer discriminerende uitlatingen.

Vervolging kan ook averechts werken. Politicologen concludeerden dat Wilders’ vervolging en veroordeling in de ‘minder Marokkanen’-zaak ‘een aanzienlijke, en mogelijk langdurige, negatieve impact’ had op het vertrouwen in democratie en rechtspraak onder Nederlanders die tegen de multiculturele samenleving ageren.

Als het veroordelen van één politicus al flinke maatschappelijke gevolgen heeft, dan kan het opdoeken van een gehele politieke beweging helemaal inslaan als een bom. Een onafhankelijke rechter oordeelt weliswaar over het verbieden van een partij, vertelt Verweij, maar het Openbaar Ministerie doet de aanklacht. Een instituut dat formeel onder het ministerie van Justitie valt, onder de minister van Justitie. Zo lijkt een partijverbod sneller een politieke keuze, zegt hij, ook al heeft de minister er geen zeggenschap over.

‘En stel je voor, puur hypothetisch, dat het Openbaar Ministerie nu de PVV wil verbieden. Dan lijkt dat al snel een politieke vervolging, gezien de ruzie tussen PVV-leider Geert Wilders en de huidige minister van Justitie, Dilan Yesilgöz. Ga er dan maar aanstaan als OM en minister van Justitie, dat je geen schijn van vooringenomenheid hebt.’

Zo lijkt een partijverbod dus een laatste remedie waartoe een rechter kan overgaan om een antirechtsstatelijk geluid te doven. Een extreem middel ook, dat pas mogelijk is wanneer alle andere wegen zijn bewandeld. En dat is maar goed ook, denkt Verweij. ‘Anders is het direct met een kanon op een mug schieten.’

Clarence Seedorf bekeerd tot de islam

0

Clarence Seedorf heeft zich bekeerd tot de islam. Dit vertelt de Surinaams-Nederlandse oud-profvoetballer op Instagram.

Clarence Seedorf schrijft dat hij heel blij is om zich aan te sluiten bij ‘alle broeders en zusters over de wereld’, in het bijzonder zijn partner Sophia, die hem de diepere betekenis van de islam heeft uitgelegd.

‘Ik heb mijn naam niet veranderd en blijf de naam dragen die mijn ouders mij gegeven hebben, Clarence Seedorf!’, schrijft hij ook. Hij gaat dus niet het voorbeeld achterna van wijlen Cassius Clay, de beroemde bokser die na zijn bekering Mohammed Ali werd.

De Blauwe Moskee in Amsterdam reageert enthousiast op Seedorfs bekering tot de islam. ‘Wij heten onze geliefde broeder Clarence Seedorf welkom in de Islaam! (…) Moge Allah hem leiden naar het goede, zijn pad verlichten met de Islaam en standvastigheid maken op Zijn Geloof.’

Seedorf wordt gezien als een van de succesvolste Nederlandse voetballers aller tijden. Hij won onder meer vier keer de Champions League en was tevens de eerste voetballer in de wereld die het toernooi won met drie verschillende clubs.