17.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 495

Bram Moszkowicz vindt Thierry Baudet ‘te intelligent om antisemiet te zijn’

0

De uit de advocatuur geroyeerde Bram Moszkowicz vindt FvD-leider Thierry Baudet ‘te intelligent om antisemiet te zijn’.

Dat zegt Moszkowicz in een interview met Baudet in de nieuwste editie van weekblad Privé, zo meldt Mediacourant.

De beschuldiging van antisemitisme vindt Moszkowicz ‘onzin’. In het interview, waar ook vermeld wordt dat Moskowicz een Joodse achtergrond heeft, zegt Baudet dat het hem ‘verdriet doet’ als men daadwerkelijk denkt dat hij antisemiet is.

‘Veel beschuldigingen zijn te kwader trouw, maar ik wil het graag uit de lucht hebben en herken mij ook niet in deze aantijging’, aldus Baudet tegen Moszkowicz. Hij zegt wel dat er ‘weleens een grapje’ wordt gemaakt bij Forum voor Democratie, ‘waar hij nooit wat achter zoekt’.

Op het verwijt van homofobie zegt Baudet het volgende: ‘Ik heb een jongen voor mij werken, die is zo homo als een deur. Vaak genoeg wordt er een grapje gemaakt, meestal door hemzelf, over zijn geaardheid. Dat is zelfspot. Ik heb ook Joodse mensen voor mij werken.’

Forum voor Democratie wordt in toenemende mate in verband gebracht als een partij met extreemrechtse sympathieën. Zo zou Baudet tijdens een privé-conversatie hebben gezegd dat hij vreesde voor de zogenaamde macht van Joden in de ‘wereldorde’. Dat beweerden anonieme voormalige FvD-leden begin dit jaar in de Israëlische krant Haaretz.

Na kritiek past de Volkskrant bericht met moslimstereotypen aan

0

In een artikel over de woningnood in Amsterdam-West reduceert de Volkskrant Nederlanders met de naam ‘Mohamed’ of ‘Fatima’ tot ‘werkster of taxichauffeur’ waar de lezers van de Volkskrant ‘nooit’ bij thuis zouden komen.

Dit valt af te lezen in een screenshot dat socioloog Ibtissam Abaaziz heeft gedeeld.

Het bericht is een terugblik van Volkskrant-redacteur Noël van Bemmel op een verhaal over de woningcrisis, dat veel losmaakte begin 2021. De zes-koppige familie El Adel woont noodgedwongen op 47 vierkante meter, omdat het gezin geen kans had voor een grotere woning.

Screenshot van het originele Volkskrant-bericht (Beeld: Ibtissam Abaaziz)

‘Ik denk dat de lezers schrokken. Ze weten dat er woningnood is, maar als je dan op bezoek gaat bij een familie van zes op 47 vierkante meter, dan wordt dat opeens concreet. Bovendien kennen veel lezers wel een Mohammed of een Fatima. Het is je werkster of je taxichauffeur en daar kom je eigenlijk nooit.’

Met name de laatste twee zinnen waren tegen het zere been van Abaaziz, die onder meer actief is voor de mensenrechtenorganisatie Meld Islamofobie.

‘Na meer dan vijftig jaar zijn we nog steeds die werkster of taxichauffeur’ schrijft ze in de begeleidende tekst van het screenshot op haar afgeschermde Facebook-pagina. De Kanttekening heeft toestemming gekregen om te citeren. ‘Alsof alle Fatima’s en Mohammed’s werkster of taxichauffeur zijn…en alsof alleen werksters en taxichauffeurs in sociale huurwoningen wonen…’ legt Abaaziz uit. Verschillende mensen zijn het met haar eens, en delen de kritiek met haar op Facebook. Daarna werd het artikel snel aangepast.

Na deze terechtwijzing veranderde de Volkskrant de tekst als volgt: ‘Ik denk dat de lezers schrokken. Ze weten dat er woningnood is, maar als je dan op bezoek gaat bij een familie van zes op 47 vierkante meter, dan wordt dat opeens concreet. Bovendien kennen veel lezers wel een Mohamed of een Fatima.’

Haram? Het dilemma van rente en huisbezit volgens Nederlandse moslims

0

Een huis kopen lijkt steeds meer aan een handjevol mensen voorbehouden. Voor sommige moslims speelt nog een andere reden: zij zien het afsluiten van een hypotheek als zonde. De Koran verbiedt het betalen van rente, zeggen zij. Hoe zit het nu precies?

Het islamitische verbod op het vragen van rente staat in Soera Al-Baqarah (De Koe), verzen 278-279. In de tweede herziene druk in de Nederlandse vertaling De Levende Koran vind je deze tekst:

‘O jullie die geloven, wees je bewust van je verantwoordelijkheden jegens Allah. Zie af van nog openstaande rente, indien jullie ware gelovigen zijn. En indien jullie dit niet doen, besef dan dat je in [staat van] oorlog verkeert met Allah en Zijn boodschapper. Indien jullie berouw tonen, behoort het [reeds verkregen] kapitaal aan jullie toe. Noch begaan jullie dan onrecht, noch wordt jullie dan onrecht aangedaan.’ [De uitlener mag alleen het geleende bedrag terugvragen en niet de rente.]

Dit vers wordt aangevuld met een hadith – overlevering – van de Profeet Mohammed, overgeleverd door Sahih Muslim. Hierin wordt verteld dat de Boodschapper van Allah degene vervloekt die rente nuttigt, geeft, schriftelijk vastlegt en als getuige daarvan optreedt. Daaraan voegde hij toe dat allen gelijk zijn in de zonden.

‘In de Koran staat ook dat het beter is voor een moslim die geld uitleent om het verschuldigde bedrag volledig kwijt te schelden en als vrijwillige gift – sadaqa – te doneren aan de behoeftige’, zegt imam Ahmad Hambali Maksum. Hij is verbonden aan de Indonesisch-Nederlandse stichting PPME Den Haag en de Haagse Al-Hikmah moskee. Daar geeft hij regelmatig lezingen over zaken die moslims aangaan, zoals het betalen van rente en islamitische opvoeding.

Vrijwillig mag de lener best meer terugbetalen, zegt hij. ‘Voor de ontvanger van de lening geldt: als diegene zijn waardering voor deze lening wil uitdrukken door meer dan het verschuldigde bedrag te betalen aan degene die het geld heeft uitgeleend, dan is dat niet verkeerd.’ Maar de imam ziet in dat de meeste mensen huiverig zijn om grote geldbedragen, zoals bij hypotheken het geval is, als gift te doneren. ‘Wij leven niet in een ideale wereld.’

De imam maakt onderscheid tussen het vragen en betalen van rente. Over dat eerste: ‘Hiermee worden mensen in geldnood gedwongen om een lening te doen die ze maar met moeite kunnen terugbetalen, en waar ze uiteindelijk armer van worden. Vanuit islamitisch oogpunt is het vragen en verplichten van rente daarom een verwerpelijke daad.’

En over het betalen van rente: ‘Ook dat is niet toegestaan, maar we leven nu eenmaal in een samenleving met conventionele banksystemen die om rente vragen. Dat is niet alleen zo wanneer we een huis willen kopen, maar ook bijvoorbeeld wanneer het gaat om pensioengelden of andere soorten leningen, om bijvoorbeeld een studie te betalen.’

In sommige landen bestaan halal-hypotheken zonder rente. Een van die constructies maakt het mogelijk voor de bank om het huis te kopen en het voor een hoger bedrag aan te bieden aan de koper in de vorm van winst. Dat is wel toegestaan binnen de islam, aldus Hambali Maksum. ‘Maar zelfs dan weet je niet of je daadwerkelijk rentevrij je schuld aflost. Uiteindelijk blijft het een persoonlijke keuze, waarvan we de gevolgen nu of later in het Hiernamaals zullen ondervinden. Alleen Allah kan daarover oordelen.’

Kopen of huren?

Ondanks de Koranverzen en hadith die stellen dat rente haram – verboden – is voor moslims, kiezen sommigen alsnog voor een woning met hypotheek. Zo ook de 31-jarige Fatima*.

‘Mijn echtgenoot heeft een appartement gekocht in Amsterdam. Hij is de eerste in mijn familie die een koopwoning heeft, dat ontdekte ik nog voor we gingen trouwen’, vertelt zij. ‘Ik was er wel erg van geschrokken. Toen hij leerde dat het niet mocht, besloten we om in de toekomst een woning te huren. Daar was ik heel standvastig in.’

Toch veranderde zij van gedachte. Het echtpaar is nu op zoek naar een nieuwe woning, en besloot om weer voor een koopwoning te gaan. ‘Meerdere factoren hebben daaraan bijgedragen. Ten eerste: het huren van een woning in de Randstad is niet te doen. Een sociale huurwoning is niet aan ons besteed, omdat onze salarissen te hoog zijn’, legt zij uit. ‘Ten tweede: wij hebben de stijging van de huurprijzen in de vrije sector niet in de hand. In de Randstadregio waar wij willen wonen, kun je denken aan een huurwoning van 1.500 tot 2.000 euro per maand. En bij een koopwoning kun je de rente vastzetten voor de komende dertig jaar. Dan weet je altijd wat je woonlasten zijn.’

Het is een dilemma waar de tweede, derde en komende generaties moslimjongeren in Nederland mee te maken zullen hebben, ziet Fatima. Dat beaamt de Marokkaans-Nederlandse Instagram-content creator en moeder Senna Chakrouni (35). Samen met haar echtgenoot besloot zij echter om geen huis te kopen en hun woning te blijven huren.

‘Het kopen van een woning is zeker voordeliger dan huren. Ik zou dan waarschijnlijk maar de helft moeten betalen van wat we nu kwijt zijn aan huur’, vertelt Chakrouni. ‘Daardoor had ik ook zo mijn twijfels over het huren, maar uiteindelijk was ik erover uit. Ik wil absoluut geen huis kopen.’ Chakrouni had zich verdiept in de verzen en hadith die stellen dat niet alleen het vragen en ontvangen van rente een grote zonde is voor moslims, maar ook het betalen van rente.

‘Als je rente betaalt, draag je bij aan een systeem dat mensen armer maakt’

‘Rente maakt het grote onderscheid tussen arm en rijk. Ook als je bijvoorbeeld rente ontvangt op je spaarrekening, mag je dat geld als moslim eigenlijk niet houden, omdat het niet echt van jou is. Je hebt dat geld niet verdiend’, gaat zij verder. ‘In de islam heb ik geleerd dat iedereen gelijk is. Als je rente betaalt, draag je bij aan een systeem dat mensen armer maakt, een systeem waar alleen de banken van profiteren. Dat wil ik niet.’

Wel was zij benieuwd hoe andere moslims dachten over het kopen van een huis met hypotheek en rente. ‘Aan mijn Instagram-volgers vroeg ik daarom: een woning, kopen of huren?’

Moslims die besloten een huis te kopen, gaven als reden dat ze geen andere keuze hadden. Als ze een huurwoning moesten betalen waarvan de huurprijzen jaarlijks stijgen, zouden ze niet rondkomen. Anderen zagen het kopen van een huis en de rente die ze daarmee moeten betalen als een investering. Ook zagen zij kans om daarmee meer geld te doneren aan goede doelen, omdat zij juist door het kopen van een woning veel geld konden besparen.

‘Volgens mij heeft de beslissing voor moslims om een huis te kopen en huren vooral te maken met hun imaan – het geloof, en het aanvaarden en erkennen van de geboden en verboden die in de Koran staan beschreven’, zegt Chakrouni. ‘Daar is iedere moslim anders in. Ook bijvoorbeeld ten aanzien van het verbod op alcohol. Sommige moslims drinken nog steeds alcohol, terwijl zij weten dat het haram is.’

‘Het hangt heel erg af van in hoeverre jij je als moslim laat beïnvloeden, en door wie jij je laat beïnvloeden. Omdat ik weet dat het voor iedere moslim anders is wat betreft imaan, ga ik daar niet over oordelen. Ik respecteer ieders beslissing, en ik heb ook beslissingen gemaakt op basis van mijn imaan. Er zijn ook zaken waar ik moeite mee heb om me aan te houden, wat andere moslims met een sterke imaan wel beter af gaan. Alleen al daarom ga ik niet over anderen oordelen of op ze neerkijken. Zo sta ik erin.’

Niet zo zwart-wit

Dat ervaart Fatima anders. ‘Sommige moslims kunnen heel hard zijn in hun oordeel naar andere moslims toe. En ook al maken ze hun oordelen niet expliciet, ze impliceren het wel’, zegt zij. ‘Ik las op social media laatst iemand die zei dat het kopen van een huis vergelijkbaar is met het hebben van gemeenschap met je eigen moeder. Daar schrok ik van. Mensen kunnen heel kortzichtig denken; dat zie ik aan hoe zij op dit soort zaken reageren. Voor het gemak hebben zij het dan niet over de barmhartigheid en de genade van Allah. Allah begrijpt ieders situatie het beste. Daar heb jij als moslim niets over te zeggen.’

Het betalen van rente blijft voor moslims een lastig en gevoelig onderwerp, stelt zij. ‘Daarom zou ik graag zien dat er een fatwa wordt uitgesproken door Nederlands islamitische rechtsgeleerden, die ook de context voor moslims in Nederland in overweging nemen’, gaat zij verder. ‘Er zijn bijvoorbeeld ook moslims in Nederland die in de ziektewet zitten en uitkering ontvangen, terwijl ze helemaal niet ziek zijn en dat geld ook niet mogen ontvangen. Dit doen zij ook zodat zij kunnen blijven huren in een sociale huurwoning. Waarom spreken we mensen hier niet op aan? Ze belazeren de boel, maar het betalen van rente is volgens hen een grotere zonde? Dat is ontzettend krom.’

‘Het is niet zo zwart-wit als velen denken’

Fatima merkt dat de kritiek op moslims die een hypotheek aangaan vooral een culturele grondslag heeft. ‘Ik heb jaren in Zuidoost Azië gereisd, en moslims met verschillende culturele achtergronden ontmoet. Daar heb ik geleerd dat ‘mijn islam’ niet hetzelfde hoeft te zijn als ‘de islam’ van de ander. En dat hoeft niet te betekenen dat ik een betere moslim ben, omdat ik andere interpretaties heb van het geloof. Het is niet zo zwart-wit als velen denken’, zegt zij. Zij wijst naar een hadith waarin Allah de profeet Mohammed toesprak: ‘Ik ben zoals Mijn dienaar denkt dat Ik ben.’

‘Ik hoop dat we als moslimgemeenschap ooit eens gaan leren om de nadruk te leggen op een vergevingsgezinde God, in plaats van een straffende God’, zegt zij. ‘En dat we daardoor onze kritiek op andere moslims voor onszelf houden, en meer begrip en genade tonen naar elkaar toe.’

*Gefingeerd. Naam bij de redactie bekend.

India: aan Modi gelieerde radicale hindoes roepen op tot doden moslims

0

Op internet circuleren video’s van bijeenkomsten in India, waar hindoe-extremistische leiders oproepen tot het doden van moslims. De evenementen van 17 en 19 december werden bijgewoond door prominente leden van de hindoe-nationalistische regeringspartij BJP van premier Narendra Modi.

In een van de video’s is te zien hoe Suresh Chavhanke, de hoofdredacteur van Sudarshan News, een eed aflegt om ’te sterven en te doden’ voor het ideaal om van India een hindoeïstische natie te maken. Chavhanke maakte deze opmerkingen tijdens een bijeenkomst van de hindoe-extremistische organisatie Hindu Yuva Vahini in Delhi.

‘We leggen een eed af en nemen een besluit dat we tot onze laatste ademtocht zullen vechten, sterven voor en indien nodig doden, om van dit land een hindoe-natie te maken.’ De aanwezigen herhaalden zijn uitspraken.

Gebruikers van social media wijzen op het feit dat Rajeshwar Singh, een minister van de Indiase deelstaat Uttar Pradesh en lid van regeringspartij BJP, ook aanwezig was bij dit evenement.

Op een ander hindoe-extremistisch evenement in de stad Haridwar in Uttarkhand, riepen verschillende sprekers op tot een genocide tegen moslims. Ze zeiden ook dat hindoes wapens moesten aanschaffen. De extremistische hindoe-activist Yati Narsinghanand Saraswati zei dat een economischer boycot tegen moslims uiteindelijk niet zou werken.

‘Geen enkele gemeenschap kan overleven zonder de wapens op te pakken. (…) En zwaarden zullen niet werken, ze zien er goed uit, alleen op podia. Je moet modernere wapens hebben.’ Hij riep de hindoeïstische aanwezig ook op meer kinderen te krijgen.

BJP-leider Ashwini Upadhyay was ook aanwezig bij dit evenement. Hij noemt hindoe-extremist Saraswati zijn ‘vriend en goeroe’.

Annapurna Maa, een voorvrouw van de hindoe-extremistische organisatie Hindu Mahasabha, verklaarde op deze bijeenkomst dat ze de wapens zou opnemen om het hindoeïsme te verdedigen tegen de moslims: ‘We staan klaar om hen te doden, zelfs als we in de gevangenis belanden.’

Voor de de tweehonderd miljoen zielen tellende moslimminderheid in India wordt het klimaat steeds guurde.r De Amerikaanse journalist C.J. Werleman vreest zelfs dat het recente geweld tegen moslims in India door hindoe-nationalisten, waaronder de sloop van ‘illegale’ moslimdorpen in de oostelijke Indiase deelstaat Assam, een verdere stap is richting etnische zuivering door de Indiase leiders.

‘Vanaf het moment dat de Indiase premier Narendra Modi (foto) in 2014 aan de macht kwam op basis van een gespierde en dreigende hindoe-nationalistische agenda, luiden mensenrechtenactivisten de alarmbel voor de op handen zijnde moslimgenocide in India en Kashmir’, schrijft de journalist.

De nationalistische regeringspartij BJP maakt er volgens Werleman geen geheim van dat het op termijn de moslims in het land wil ‘uitroeien en vernietigen’. Ook de NGO Genocide Watch waarschuwde twee jaar geleden dat ‘de voorbereiding op een genocide in India definitief aan de gang is’.

VS hekelen verkoop Turkse drones aan door conflict getroffen Ethiopië

0

De Verenigde Staten zijn niet blij dat NAVO-partner Turkije drones heeft verkocht aan Ethiopië, dat de wapens gebruikt tegen rebellen in Tigray.

Een woordvoerder van de Amerikaanse regering liet vorige week op bezoek in Turkije zijn ongenoegen blijken, zegt een Turkse functionaris tegen het internationale persbureau Reuters.

‘De Verenigde Staten hebben hun ongenoegen kenbaar gemaakt… maar Turkije zal het beleid blijven volgen dat het op dit gebied heeft vastgesteld.’

De Turkse regering ontkent een destabiliserende rol te spelen in Afrika en zegt in contact te staan met alle partijen in Ethiopië, met als doel dat die met elkaar onderhandelen over vrede.

Een tweede hoge Turkse functionaris, van het ministerie van Defensie, zegt dat Ankara verder niet van plan was en is om zich met ‘binnenlandse aangelegenheden’ in Ethiopië te bemoeien.

De oorlog in Tigray, in het noorden van Ethiopië, heeft aan duizenden mensen het leven gekost. Honderdduizenden mensen zijn op de vlucht geslagen.

St. Eustatius: actie voor slavernijmonument

0

Ubuntu Connected Front (UCF), de dominante politieke partij in de Nederlandse gemeente St. Eustatius, ijvert voor een slavernijmonument. Dit ‘Monument of Honor’ is dan ter herinnering alle Afrikanen die ooit gedwongen voet op het eiland hebben gezet.

‘We willen dat het Monument een verzamelpunt is voor herinneringen, Afrikaanse traditionele ceremonies en gebeden, niet alleen voor de inwoners van St. Eustatius maar ook voor andere Afrikanen in de diaspora’, vertelt UCF-voorzitter Kenneth Cucalay tegen Afro Magazine.

Tienduizenden Afrikanen zijn met geweld aan wal gebracht op St. Eustatius om daarna alle verschrikkingen van de slavernij te moeten doorstaan, vervolgt hij. ‘Wij moeten ze het waardige respect geven dat ze hebben verdiend, maar nooit hebben gekregen.’

De partij werkt aan een draagvlakonderzoek voor het realiseren van het monument. Cucalay vindt dat de overheid fondsen moet vrijmaken om het monument mogelijk te maken. En de strijd is pas helemaal gestreden als er herstelbetalingen zijn gerealiseerd, aldus de plaatselijke UCF-voorman.

UFC protesteert sinds enkele maanden tegen de graafactiviteiten bij de begraafplaats Golden Rock, om de graven van tot slaaf gemaakten te beschermen.

Den Haag: linkse onvrede over nieuwe Fortuyn-brug in multiculturele wijk

0

Het feit dat een brug in een multiculturele wijk in Den Haag naar Pim Fortuyn wordt vernoemd, zet kwaad bloed bij linkse en islamitische partijen.

Raadslid Serpil Ates van GroenLinks Den Haag vindt dat Pim Fortuyn, die op 6 mei 2002 werd vermoord door een extreemlinkse milieuactivist, deze eer helemaal niet verdient.

‘Een brug in Transvaalkwartier vernoemen naar de persoon die kloven juist groter maakte en bruggen afbrak, is een nieuwe stap om de segregatie te verdiepen en discriminatie te normaliseren’, twittert ze.

‘De naam van deze haatzaaier heeft niets te zoeken bij het mooie Zuiderpark’, vindt BIJ1 Den Haag, dat niet in de gemeenteraad vertegenwoordigd is.

Raadslid Nur Icar van de Islam Democraten, tevens nummer acht op de lijst van Denk Den Haag, schrijft: ‘Een Pim Fortuyn brug in een multiculturele wijk dus. Dat ze daar de tijd voor hebben op het stadhuis tijdens een pandemie. Laat die verkiezingen maar komen. Tijd voor een frisse wind.’

Ook sommige activisten en wetenschappers zijn kritisch. ‘Ja natuurlijk… want Pim was zo een lekkere bruggenbouwer. Wat bezielt je nou als stad?!!!’, twittert Arno Peperkoorn van Stichting Include Now boos.

Antropoloog en salafismedeskundige Martijn de Koning vindt de erfenis van Fortuyn omstreden, omdat hij ‘racistische opvattingen over moslims en migranten mainstream maakte’.

Dat er een brug is vernoemd naar Pim Fortuyn en gaan straat is trouwens een politieke keuze, meldt Omroep West. ‘Niet iedereen wil in een Pim Fortuynstraat wonen. Vandaar de keuze voor een brug’, verklaart CDA-wethouder Hilbert Bredemeijer.

Zij lagen bij nacht in het veld

0

‘De herdertjes lagen bij nachte, zij lagen bij nacht in het veld.’ Luid klonken de kerstliedjes door de gymzaal op school, waar het kerstspel door de kinderen werd ingestudeerd. ‘Er is een kindeke geboren op aard’, klonk al wat kalmer. En dan was er natuurlijk ook nog: ‘Stille nacht, heilige nacht.’ Tussen al die kinderen zat ook een Joods jongetje. Dat was ik.

Niet dat ik een rol in het kerstspel kreeg toebedeeld. Dat zeker niet. Bij de uitvoering op de laatste schooldag voor de kerstvakantie kreeg ik, net als nog een paar andere Joodse leerlingen, vrij. Joodse kinderen vieren immers geen kerst.

Maar tijdens de repetities zat ik vooraan en zong uit volle borst mee.

Natuurlijk krijg ik nog vaak de vraag voorgeschoteld: ‘Wat doen jullie eigenlijk met de Kerstdagen? Jullie hebben toch geen feest?’

En dan kom ik met mijn riedeltje: ‘Inderdaad. Joden en Kerstmis hebben niet zoveel met elkaar te maken. Er zijn natuurlijk christenen die vinden dat Kerstmis alles te maken heeft met het jodendom. Maar dat is vanuit het christelijk perspectief bekeken. Het verhaal van de gebeurtenissen in dat stalletje in Bethlehem, de herdertjes die daar op het veld lagen te waken en de drie wijzen die het kindeke dat daar geboren was kwamen bezoeken, kennen wij niet. Het zijn gebeurtenissen die uit het Nieuwe Testament komen, en dus geen deel uitmaken van de joodse Bijbel’. Een hele theologische verhandeling naar aanleiding van die ene vraag.

Maar heb ik dan niets met kerst? In ieder geval mooie herinneringen. Omdat wij dus niet deelnamen aan het feest, vond onze brave meester Postma het wel een mooi idee om ons toch iets mee te geven van de feestvreugde. Elk jaar weer op de basisschool verzamelde hij alle Joodse kindertjes uit de klassen, dat waren er in die naoorlogse jaren niet veel, en dan mochten wij de kerstboom van school versieren. De ballen ophangen, de kaarsjes erin zetten en het engelenhaar over de boom uitspreiden. En als we bijna klaar waren, verlootte hij onder ons wie de piek er bovenop mocht zetten. Dan, aan het einde van die versiermiddag, haalde meester Postma de doos met chocolaatjes tevoorschijn om ons daarmee voor de moeite te belonen. ‘Omdat jullie nu eenmaal niet bij het kerstfeest van de school kunnen zijn.’

Nee, wij vieren geen kerst. Maar die herinneringen van toen worden nog steeds jaarlijks doorverteld.

Ook na zoveel jaren koester ik een levendige herinnering aan het kerstgebeuren

En dan waren er ook nog die buurvrouw en buurman Bos. Meneer Bos werkte als rangeerder op het spoorwegemplacement naast het station, dicht in de buurt. Hij was diegene die op zaterdag nooit zijn grasveldje maaide. Zijn buren, de Joodse familie Van de Kamp, vierden op die dag immers Zondag. Dus dan doe je dat niet. Op de dag vóór Kerstmis stonden buurvrouw en buurman Bos elk jaar zo gauw het donker was bij ons voor de deur. Zij kwamen Lody en zijn zusje ophalen. Ieder jaar weer opnieuw. ‘Kinderen, de boom staat er weer.’

Wij gingen mee om bij de buren hun boom te bewonderen. Het was een hele mooie. Weliswaar niet met echte kaarsjes, maar met heel mooie gekleurde lampjes. En dan was er ook het stalletje. Binnen brandde een lampje. Daar waren de kribbe, Jozef en Maria en natuurlijk de os en de ezel. En ook de herdertjes hoorden erbij.

Nee, ook dit jaar vieren wij geen Kerstmis. Jodendom en Kerstmis hebben weinig met elkaar te maken. Maar ook na zoveel jaren koester ik die levende herinnering aan hoe wij als kleine Joodse kinderen door middel van het kerstgebeuren gerespecteerd werden. Herinneringen die mij zonder enig voorbehoud stimuleren om iedereen om mij heen goede, gezegende of zalige Kerstdagen toe te wensen, natuurlijk ook aan onze lezers van de Kanttekening.

EU: 560 miljoen naar Turkije voor vluchtelingen en grensversterking

0

De Europese Commissie is akkoord gegaan met een financieel plan ter waarde van 560 miljoen euro voor vluchtelingenonderwijs in Turkije en grensversterking. Dit meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

Deze fondsen zijn onderdeel van de drie miljard euro extra aan Turkije die door Europese Commissievoorzitter Ursula Von der Leyen in juni 2021 was aangekondigd.

‘Het zal er voor zorgen dat honderdduizenden vluchtelingenkinderen door kunnen gaan naar school en kwalitatief onderwijs zullen genieten, wat noodzakelijk is om perspectief te houden voor toekomstige banen en voor hun algemene sociaaleconomische herstel’, aldus een woordvoerder van de Europese Commissie.

Daarnaast krijgt Turkije met dit steunpakket ook geld om ‘migratie-uitdagingen’ het hoofd te bieden, aldus de woordvoerder. Dat betekent het opschroeven van de grensbescherming vanwege ‘de ontwikkelende situatie aan de oostelijke grens van Turkije’.

Sinds de machtsovername van de Taliban in Afghanistan is er een vluchtelingenstroom op gang gekomen naar Iran, Turkije en uiteindelijk Europa als eindstation.

De Turkse president Erdogan zei eerder dit jaar dat zijn land, waar de haat en geweld tegen migranten en vluchtelingen snel toeneemt, niet zal fungeren als een ‘opslageenheid voor migranten’ voor Europa. Hij heeft de EU al gewaarschuwd dat een nieuwe vluchtelingencrisis onvermijdelijk lijkt.

Studie: onwelkom gevoel bij moslims leidt tot minder homotolerantie

0

Als een West-Europese moslim zich gediscrimineerd voelt, kan dat bijdragen tot een minder tolerante visie op homoseksualiteit. Dat concluderen onderzoekers Niels Spierings (Radboud Universiteit Nijmegen) en Antje Röder (Philipps University Marburg) op basis van antwoorden van 2.783 Europese moslims.

‘Die groep die zich minder welkom voelt in de samenleving [is] eerder geneigd (…) tot een conservatievere houding’, aldus de twee.

De onderzoekers ontdekten dat West-Europese moslims die zich meer verbonden voelen met hun religie en vaker naar de moskee gaan conservatiever staan tegenover homoseksualiteit. De impact van moskeebezoek is nog sterker bij groepen moslims die zelf meer discriminatie ervaren.

‘Dat suggereert dat juist die groep die zich minder welkom voelt in de samenleving eerder geneigd is tot een conservatievere houding. Het is bijna een vicieuze cirkel waarbij het discrimineren van moslims op basis van hun cultuur en religie dat culturele stereotype juist versterkt.’

Volgens de onderzoekers speelt de sociale omgeving een belangrijke rol. Moslims in West-Europa denken minder negatief over homoseksualiteit en homoseksuelen, vanwege de dominante seculiere moraal. Maar moskeebezoek en het gevoel te worden gediscrimineerd vertragen sociale integratieprocessen.