19.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 497

Den Haag: hindoes krijgen eigen as-uitstrooiplek

0

Aan de Waldorpstraat in het Haagse Laakhavengebied krijgen hindoes een eigen as-uitstrooiplek, meldt Omroep West.

De Haagse wethouder Hilbert Bredemeijer (CDA) tekende gisteren een toestemmingsverklaring, waarmee de hindoegemeenschap in de Hofstad eindelijk haar wens ziet uitkomen.

Voor hindoes is het uitstrooien van de as van de overledene een belangrijke ceremonie. De gedachte is dat de as wordt toevertrouwd aan de elementen waaruit het lichaam voortkomt.

CDA-fractievoorzitter Kavish Partiman, zelf ook hindoe, zegt dat er met de eigen uitstrooiplek ‘een belofte ingelost’ wordt.

Er wonen 40.000 hindoes in Den Haag. Tot nu toe hadden ze geen goede as-uitstrooiplek, waar ze legaal de as van de overledenen konden uitstrooien. Hindoes gingen vroeger soms stiekem naar de binnenwateren om te strooien, met het risico beboet te worden.

Straks kunnen Haagse hindoes ook diensten houden in het Laakhavengebied. Dan kunnen ze ook bloemen en andere natuurlijke producten offeren, door ze in het water te gooien en zo terug te schenken aan de natuur.

Eind vorig jaar kregen hindoes in Rotterdam ook hun eigen as-uitstrooiplek, bij het Eiland van Brienenoord in de Rotterdamse wijk IJsselmonde.

Gianni da Costa (ChristenUnie): ‘Besef wat gebrek aan perspectief met ongedocumenteerden doet’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een diversere volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de gemeenteraden. Vandaag: Gianni da Costa (37), de nummer twee van de Amsterdamse ChristenUnie. Hij werd bekend met zijn werk voor ongedocumenteerden. Zo zette hij tijdens de coronacrisis een alternatieve voedselbank op. Vanwege zijn inzet voor ongedocumenteerden werd hij in 2020 genomineerd voor Amsterdammer van het jaar: ‘Voor mij doen ongedocumenteerden Amsterdammers ertoe, ze zijn mensen.’

‘Ik vind dat iedereen bij ons in de stad een plek verdient. Ongedocumenteerden hebben door onze wet- en regelgeving een stempel gekregen, maar iedereen wil erkend en gezien worden als mens. Dat doen we niet met deze groep. Als we toelaten dat ongedocumenteerden in de stad mogen verblijven, dan moeten we er ook voor zorgen dat ze volwaardig mee kunnen doen. Ik geloof dat al deze mensen al een stem hebben, maar er wordt niet naar hen geluisterd. Er zijn volgens onderzoek 30.000 ongedocumenteerden in Amsterdam. Formeel bestaan zij niet, maar in de praktijk natuurlijk wel.’

Hoe help je deze groep?

‘Door er te zijn voor deze mensen, ze een luisterend oor te bieden en ze het gevoel te geven dat ze ertoe doen. Ook zij zijn Amsterdammers die onze samenleving dragen. Een voorbeeld is dat ongedocumenteerden bij mensen thuis schoonmaken. Ze verdienen geld, geven dat uit en dragen bij aan de samenleving. Ik heb contact met honderden van hen.

‘Iedereen verdient een plek in onze stad, heeft een eigen leven en zeggenschap daarover. Mijn vertrekpunt is dat deze mensen het recht hebben om op zoek te gaan naar een betere toekomst. Dat hebben deze mensen gedaan en ze zijn toevallig in Nederland gekomen. Het had ook een ander land kunnen zijn. De cruciale vraag is wat we hiermee doen. We hebben er in Nederland voor gekozen om geen actief opsporingsbeleid te hebben, dus deze mensen mogen hier zijn. Ongedocumenteerd-zijn is niet strafbaar. We laten toe dat ze hier blijven. Laten we er dan ook voor zorgen dat ze volwaardig mee kunnen doen aan de samenleving.

‘30.000 ongedocumenteerden in Amsterdam. Formeel bestaan zij niet, maar in de praktijk natuurlijk wel’

‘Negentig procent van deze mensen woont in een sociale huurwoning die onderverhuurd wordt. Dat kost ze 1700 tot 2000 euro per maand. In een tweekamerappartement wonen drie of vier gezinnen met kinderen. We laten ongedocumenteerde jongeren tot hun achttiende naar school gaan. Wij maken dat mede mogelijk door belasting te betalen. Daarna is er geen zachte landing. We zijn dus bezig met het opleiden van potentiële criminelen. Ik maak veel mee dat meisjes de prostitutie in gaan en jongens drugsdealer worden. Wij moeten beseffen wat een gebrek aan perspectief met iemand doet.’

Hoe kun je dat perspectief bieden?

‘Je moet verder kijken dan de status van iemand. Wat kan iemand bijdragen? Dat is het begin. Laten we ervoor zorgen dat ze werk krijgen. Als maatschappij verdienen we er dan allemaal aan in plaats van bij zwart werk. Deze mensen willen werken: geld verdienen voor hun familie in Brazilië, de Filippijnen of Indonesië. Toen deze mensen naar Nederland kwamen was hun idee dat ze drie of vier jaar zouden blijven om geld te verdienen. Ze denken dat als je naar Europa gaat je het kunt maken, net zoals in Amerika.

‘Door corona konden deze mensen niet meer werken. Toen zijn er informele voedselbanken opgericht omdat deze mensen niet bij de gewone voedselbanken terecht kunnen. De gemeente stak hier geld in en dat is een erkenning dat we iets voor deze mensen moeten doen.’

Maakt het voor jou uit welke status deze mensen hebben?

‘Nee, dat maakt me niet zoveel uit. Iedereen heeft recht op een beter leven. We gaan zelf ook op zoek naar een beter leven. Waarom kijken we met een scheef oog naar deze mensen? Ze zeggen vaak dat thuis spelen beter is dan uit spelen. Maar ook bij uit spelen kun je winnen. Ik behandel deze mensen als mens, niet als categorie. Ik vraag altijd wat iemand een Amsterdammer of een Nederlander maakt. De meeste mensen zeggen dan dat ze hier zijn geboren of dat ze een paspoort hebben. Maar ongedocumenteerden hebben kinderen die hier geboren zijn maar geen Nederlander zijn. Is dat fair? Moeten zij boeten voor de keuzes van hun ouders?’

Wat vind je van het argument dat hulp aan ongedocumenteerden een aanzuigende werking heeft?

‘Die hebben we al. Ik geloof niet dat die mensen weggaan als je het ze moeilijker maakt. Dat zien we ook aan het beleid. Ongedocumenteerden met een asielverleden krijgen in Amsterdam opvang, om te zien of ze terug kunnen naar hun land van herkomst. Mijn vraag is: ‘Vertrekken die mensen dan?’ Nee. We dwingen niemand om te vertrekken. Dan moet je ervoor zorgen dat ze volwaardig mee kunnen doen in onze samenleving. Anders gaan ze dingen doen waar jij en ik last van hebben. Dan krijg je criminaliteit. Het gaat ook om uitsluiting. We geven hen niet het gevoel dat ze meedoen. We erkennen hen niet als volwaardig mens. De kern van het geloof is de bewustwording van de liefde die in ons zit van mens tot mens.’

Is het niet heel moeilijk om iets voor deze mensen te bereiken?

‘Het klinkt als een cliché, maar alles wat groot is, is klein begonnen. We hebben Nederlandse les voor deze ouderen die niet declarabel zijn. Jongeren moeten nu op hun achttiende stoppen met school, maar we blijven erin geloven. Onderwijs kan niemand je ooit nog afnemen. We hebben nu twee kinderen die op de Hogeschool van Amsterdam studeren. We zien daar wat beweging. Dit zijn jongeren met dromen en zij studeren hier. We weten niet of dat vaker gaat lukken. Deze mensen leven nu in de bittere armoede, dus ik zou ervoor pleiten dat ze toegang krijgen tot de gewone voedselbank. Tijdens de pandemie is er een uitzondering gemaakt bij de vaccinaties. Waarom kan dat normaal niet?’

Word je hier nooit moedeloos van?

‘Nee. De kern van wat ik doe is mijn geloof: je bewust worden van de liefde die in ons zit. Die zorgt ervoor dat we oog hebben voor de medemens, ongeacht status. Ongedocumenteerden worden genegeerd door links én rechts. Waarvoor bedrijf je politiek, voor wie doe je het? Ik geloof hier echt in. Dat is ook de reden dat ik in de politiek zit. Ik ben geen politicus, ik ben een Amsterdammer die politiek bedrijft. In de politiek houdt men zich bezig met de systeemwereld. Als Amsterdammer die politiek bedrijft houd ik mij bezig met de systeemwereld én de leefwereld van deze mensen.’

Sport en politiek zijn dus niet te scheiden

Mark Rutte was nog bezig met de geestelijke verwerking van de zoveelste medaille van Irene Wüst, toen Vladimir Poetin Oekraïne binnenviel. Er gebeurde dus precies wat was voorspeld: de Russische dictator wachtte met zijn inval tot iedereen uitgejuicht terug was van de Winterspelen, zodat het feestje van zijn Chinese collega niet werd verstoord.

Politiek en sport zijn twee héél verschillende dingen: dat was decennialang de vaste mantra, steeds als er weer een toernooi in een onfris land werd gehouden. De mantra zowel van de organisatoren, als van de deelnemers, die zich beiden angstvallig hoed(d)en om iets onaardigs over het gastland te zeggen. En vooral mocht je de mooiste dag in het leven van zo’n topsporter niet bederven.

Dat die mantra een leugen is, kon iedereen tenminste al sinds de Olympische Spelen van 1936 weten: één groot spektakel ter meerder glorie van het naziregime in Berlijn. Het bekendste voorbeeld van sportwashing – een term die we toen nog niet kenden, omdat het Engels nog niet zo allesoverheersend was – maar zeker niet het laatste. De Spelen in Sotchi en Peking, de wereldvoetbalkampioenschappen in Qatar, de Grand Prix in Abu Dhabi: zij vallen in dezelfde categorie.

Nu plotseling schijnt iets van het besef door te dringen dat sport en politiek niet te scheiden zijn, en dat er voor het Westen misschien hogere waarden te verdedigen zijn dan de wereldtitel van Max Verstappen. De wereldjudobond gooit Poetin eruit en in Russische steden geplande internationale sportevenementen worden gecanceld.

Ook neemt de Engelse voetbalclub Chelsea afscheid van de Russische oligarch en Poetinvriend Abramovich, die de club ooit met zijn in Rusland bijeengeroofde miljarden had opgekocht. Dat dat laatste mogelijk was, valt niet los te zien van de absurde miljoenensalarissen voor topvoetballers, waarmee clubs op de transfermarkt tegen elkaar opbieden en die alleen op deze manier opgebracht kunnen worden.

Pas nu schijnt er een grens te zijn bereikt – nog in Sotchi, vlak voor de Russische annexatie van de Krim, dronk Willem Alexander nog gezellig een biertje met Poetin. Hoe zou híj daar nu op terugkijken?

Nu ineens schijnt iets van het besef door te dringen dat er voor het Westen misschien hogere waarden te verdedigen zijn dan de titel van Max Verstappen

Laten we er niet om heen draaien: de internationale topsport is tot op het bot doorgerot. De soms idiote locaties van de wedstrijden – voetbal op een plaats waar je meestal smelt, schaatsen op een plaats waar het zelden vriest – vallen niet los te zien van de corruptie die zowel het IOC als de FIFA al decennia in haar greep heeft. Corruptie op twee vlakken: omkoopbaarheid van de afzonderlijke leden, met geschenken overladen, en omkoopbaarheid van het gezelschap als geheel.

Daarbij gaat het om het feit dat dictatoriale regimes veel meer bereid zijn om het zo’n internationale sportkoepel naar de zin te maken, met extra faciliteiten en extra privileges. Voor een Poetin of Xi mag zoiets een lieve duit kosten, van protesterende belastingbetalers of dwarsliggende burgers heeft men geen last. Als besloten is dat er op een bepaalde plek een stadion moet komen, dan veegt het regime daarvoor desnoods een hele woonwijk aan de kant.

Toen het IOC ooit eens aparte rijstroken voor zichzelf verlangde, kon Nederland, na formulering van de onoverkomelijke bezwaren daartegen, zijn kandidatuur meteen vergeten. Ook met de manchetknopen die men als aardigheid voor de IOC-bestuursleden in gedachten had, kwam men niet ver. Dat dat ver beneden de eigen omkoop-verwachtingen was, lieten sommigen ook openlijk blijken.

Omdat Mijn Fiets Daar Stond, aldus de titel van een film van Louis van Gasteren uit 1966 over een wat al te hardhandig politieoptreden tegen een student, die zich met die woorden had verweerd. Voor die student ging zijn fiets even vóór de regels die de politie had bedacht. In China zou die student het niet in zijn hoofd halen om aan zijn fiets voorrang boven de autoriteiten te geven. Zo’n land garandeert ook makkelijker een ongestoorde voortgang van de spelen dan Nederland.

Bij ons bestaat daarop overigens één uitzondering: zodra het gaat om een lid van het Koninklijk Huis. Als prins Bernhard junior, even weinig deugend als zijn gelijknamige grootvader, zich achter de omstreden heropening van het racecircuit in Zandvoort schaart, dan zijn regels geen regels meer, en ligt zelfs GroenLinks in de gemeenteraad niet dwars.

Ook Universiteit Utrecht onderzoekt eigen slavernijverleden

0

De Universiteit Utrecht wil nu ook een onderzoek naar de eigen banden met het slavernijverleden, schrijft AD Utrecht. Eerder deden Amsterdam, Rotterdam en de stad Utrecht al zo’n slavernij-onderzoek, waarna steeds excuses volgden.

Het was al bekend dat universiteitsgebouwen gebouwd zijn of verfraaid met geld uit slavernij en dat enkele hoogleraren toentertijd goed verdienden aan de overzeese slavernijplantages. Maar verder weet de Universiteit Utrecht maar weinig over haar eigen slavernijverleden. Daarom moet vindt de universiteit nu dat er een onderzoek komen.

Maar voor excuses, zoals de gemeente Utrecht vorige week aanbood voor het eigen aandeel in het slavernijverleden, is het nu nog te vroeg, zo vindt een interne adviescommissie. Zo is het onbekend of de universiteit als instelling banden had met het slavernijsysteem, of dat de academie hier indirect van profiteerde. Dat moet allemaal eerst nog onderzocht worden.

‘Duidelijk is wel dat juist de locaties van de huidige binnenstadscampus, de duurste en fraaiste locaties in de stad, bij uitstek de plaats was waar de koloniale elite neerstreek’, aldus het universiteitsbestuur.

Volgens de adviescommissie hebben sommige hoogleraren geprofiteerd van de slavernij. Eén van hen was Christiaan Hendrik Trotz (1703-1773), die Rechten doceerde aan de universiteit. Hij was mede-eigenaar van plantage Georgia in het huidig Guyana.

De Universiteit Utrecht zal ook onderzoeken hoe ze om moet gaan met standbeelden, bustes, plaquettes, prijzen en naamgeving van ruimtes en leerstoelen. Vorig jaar toonde onderzoek aan dat de achttiende-eeuwse feministe Belle van Zuylen, naamgever van een leerstoel en een zaal in de universiteit, haar vermogen voor een groot deel dankte aan de slavernij.

Rotterdam: Aboutaleb wil stedenband met Sint-Petersburg nog niet opgeven

0

Burgemeester Ahmed Aboutaleb wil de stedenband van Rotterdam met Sint Petersburg, de tweede stad van Rusland, vooralsnog niet verbreken, aldus Dagblad 010.

Zo lang er contact is met Sint Petersburg, kan er positieve invloed op de Russische metropool kan worden uitgeoefend, meent hij.

De fracties van D66, CDA, 50Plus én Leefbaar Rotterdam willen de symbolische vriendschapsband nu verbreken. ‘Rusland heeft de oorlog teruggebracht in ons leven, dus kan het protest niet groot genoeg zijn’, aldus CDA-fractievoorzitter René Segers-Hoogendoorn, die ook sprak namens de andere partijen.

Wel heeft Aboutaleb gisteren een brief gestuurd naar de gouverneur van Sint Petersburg. De inhoud hiervan is onbekend, bericht Dagblad 010.

Almere: BIJ1-leden boos op lijsttrekker die PVV niet wilde uitsluiten

0

De Almeerse BIJ1-lijstrekker Gladys Wielingen ligt intern onder vuur, omdat zij in een interview heeft gezegd samenwerking met de PVV niet te willen uitsluiten. Ze is daar nu op teruggekomen, maar sommige leden blijven boos. Dat blijkt uit de appberichten die naar journalist Chris Aalberts zijn gelekt.

BIJ1-leden uit Almere zien samenwerking tussen PVV en BIJ1 absoluut niet zitten. Een partij die staat voor ‘radicale gelijkwaardigheid’ kan niet samenwerken in een coalitie met een partij die moskeeën bouwen als ‘kolonisatie van de publieke ruimte’ ziet, vinden zij.

Wielingen heeft op Twitter inmiddels afstand genomen van haar eerdere standpunt. Ze gaf toe onhandig te hebben gehandeld. Maar sommige BIJ1-leden nemen hier geen genoegen mee.

‘Erg ‘onhandig’ vind ik een beetje mild uitgedrukt’, schrijft een boos BIJ1-lid in de groepsapp. ‘BIJ1 zegt er voor ons te zijn, de moslims, de vluchtelingen, maar überhaupt een samenwerking met PVV als een optie zien is een direct gevaar voor onze levens. Dit gaat – heel terecht – stemmen en leden kosten.’

Een ander lid schrijft: ‘Onhandige uitspraken, hartstikke leuk, maar binnen BIJ1 hoort geen enkele fucking tolerantie te zijn voor extreemrechts fascistisch tuig, laat staan de notie van samenwerking.’ Dit lid is boos, omdat Wielingen in een talkshow iets zei ‘dat zelfs GroenLinks zich niet in de mond durft te leggen’.

Er is meer aan de hand bij BIJ1 Almere. Leden klagen in een groepsapp over afdelingsvoorzitter Anneke Dalger. Een lid, dat om onbekende redenen een melding bij een BIJ1-vertrouwenspersoon had gedaan, schrijft: ‘Ik ben toentertijd een kwartier lang toegesproken door de voorzitter over de telefoon. Deze afdeling is echt problematisch.’

Een ander lid spreekt over een ‘angstcultuur’ binnen BIJ1 Almere. Het lid is bij het geven van interne kritiek ‘als de dood dat ik weer de voorzitter in mijn DMs (privéberichten, red.) krijg, of ik uit mn functie gezet wordt, net zoals teveel mensen die dichtbij me staan.’

BIJ1 kwam vorig jaar negatief in het nieuws vanwege de rel rond Quinsy Gario. De nummer twee van BIJ1 zou voor een ‘onveilig klimaat’ hebben gezorgd, maar een rapport over Gario is nooit openbaar gemaakt door de partij. Uiteindelijk hield Gario de eer aan zichzelf en bedankte hij als lid van BIJ1.

Turkije: ‘Rusland weert op ons verzoek oorlogsschepen uit Bosporus’

0

Rusland heeft de optie om vier van zijn oorlogsschepen door de Bosporus richting de Zwarte Zee te sturen geannuleerd op verzoek van Turkije. Dat meldt de Turkse minister van Buitenlandse Zaken.

De minister voegt eraan toe dat het Turkse verzoek en het Russische besluit al tot stand kwamen voordat Ankara de zeestraat sloot, wat het eerder deze week deed. Het afsluiten van de Dardanellen en de Bosporus door Turkije voor oorlogsschepen is mogelijk op grond van een pact uit 1936.

Eerder vandaag zei Oekraïne dat het nog meer Turkse drones zal ontvangen. Dit moet helpen om de Russische invasiemacht te bestrijden die vorige week het land is binnengevallen. Als NAVO-land staat Turkije achter Oekraïne.

VN erkent: vluchtelingen uit Oekraïne dupe van racisme voor EU-grens

0

De Verenigde Naties hebben erkend dat sommige niet-witte vluchtelingen zijn gediscrimineerd toen zij vanuit Oekraïne naar de Europese Unie probeerden te vluchten. Dit schrijft de Britse krant the Independent.

Filippo Grandi, de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen van de VN, erkende de benarde situatie van niet-witte vluchtelingen tijdens een persconferentie gistermiddag.

Volgens Grandi is de discriminatie van niet-witte mensen aan de grens geen overheidsbeleid, maar hebben er zich wel verschillende incidenten plaatsgevonden.

Grandi reageerde op berichten van vluchtelingen uit Oekraïne met een zwarte, Zuid-Aziatische of Arabische achtergrond die werden tegengehouden bij de grens terwijl ze naar Polen wilden vluchten. Witte Oekraïners kregen voorrang.

Sommige online commentatoren deden de berichten af als leugens en Russische desinformatie, maar er ontstond ook wereldwijde verontwaardiging over de berichten. Onder andere de Nederlandse politieke partij BIJ1, de Londense burgemeester Sadiq Khan, zangeres Beyoncé en de Afrikaanse Unie spraken zich tegen dit racisme uit.

Oekraïne krijgt meer Turkse drones

0

Oekraïne krijgt meer drones uit Turkije, meldt het internationale persbureau Reuters. Dit moet helpen om de Russische invasiemacht te bestrijden die vorige week het land is binnengevallen.

De Oekraïense minister van Defensie Oleksii Reznikov vertelde vandaag dat zijn land meer raketten krijgt uit het buitenland. Deze Stinger- en Javelin-raketten zullen worden ingezet tegen het Russische leger. Ook krijgt Oekraïne een nieuwe scheepslading Turkse drones.

De Turkse drones zijn erg effectief gebleken in de oorlog tussen Azerbeidzjan en Armenië om Nagorno-Karabach. Azerbeidzjan werd militair geholpen door Turkije en kon zo een groot deel van de regio – die sinds de jaren negentig van de vorige eeuw door Armenië werd bezet – heroveren.

Als NAVO-land staat Turkije achter Oekraïne. Eerder deze week blokkeerde Turkije ook al de Bosporus voor Russische schepen. Daarbij beriep het zich op een oud verdrag uit 1936, dat het blokkeren van deze zeestraat toestaat in tijden van oorlog.

De ene vluchteling is de andere niet, blijkt nu

0

Verwarring. Een beter woord kan ik op dit moment voor deze tijd niet vinden. De dramatische Taliban-overname in Afghanistan werd hardnekkig uit ons collectief geheugen gewist door de opkomst van nieuwe coronavarianten, in een pandemie die ons maar niet naar een normaal leven liet terugkeren. En nu hebben we nauwelijks een zucht van opluchting geslaakt bij het terugschroeven van nagenoeg alle coronamaatregelen, of ons wordt verteld dat de Russische president Vladimir Poetin zijn atoomwapens tevoorschijn haalt vanwege de oorlog met Oekraïne. Hoe groot kan de verwarring in onze wereld zijn.

In onze wanhoop moeten we desnoods maar onze schouders ophalen, vanwege de onmacht die dit soort chaos en beroering op deze aardkloot teweeg brengt. De optelsom van wat er de afgelopen tijd op globaal niveau is gebeurd, maakt de meesten van ons handelingsverlegen. Voor gelovigen is er nog het gebed, al vindt niet iedereen daar rust in.

Voor mijn vader, die ook alweer zoveel jaren geleden op toch wel hoge leeftijd is overleden, zou deze tijd ook verwarrend zijn geweest. Na zijn bevrijding in Auschwitz door het Rode Leger werd hij de eerste weken in leven gehouden door een Russische soldaat, die zijn magere rantsoen met hem deelde. Oekraïners echter waren voor mijn vader en voor vele andere in de concentratiekampen ‘misdadigers en beulen die vaak nog bruter en erger tekeer gingen dan de moffen zelf’. Veel Oekraïners waren Hilfswillige, ‘helpers’ die de nazi’s assisteerden bij hun genocidale arbeid in de concentratie- en vernietigingskampen. De verwarring van daders en slachtoffers.

Oekraïne mag toetreden tot de Europese Unie. De grenzen van Polen en Hongarije staan wagenwijd open om de stroom vluchtelingen uit het oorlogsgebied op te vangen. Vluchtelingen in Polen en Hongarije? Waren dit niet juist die landen die stelselmatig hun grenzen voor vluchtelingen uit de oorlogsgebieden in Syrië, Irak en Afghanistan dicht hielden? Ja, die mensen kwamen uit islamitische landen. Maar in het moderne beschaafde Europa, waar deze twee landen ook deel van uitmaken, zijn vluchtelingen toch vluchtelingen? Kennelijk dus niet. Verwarring alom.

Dichtbij huis, binnen onze eigen Nederlandse grenzen, wordt nu ook de wanorde rond het vluchtelingenbeleid zichtbaar. Natuurlijk, met open armen ontvangen wij de ontheemden en de verdrevenen vanuit dat oorlogsgebied. Maar hoe was dat, nog helemaal niet zo lang geleden, met diegenen die in zwakke bootjes de dreiging van een verdrinkingsdood op de Middellandse Zee trotseren om te overleven? Ons parlement had het over ‘opvang in de regio’. En ja, die Syriërs? Je weet niet wat je aan ‘terroristen’ binnenhaalt. Vluchtelingen zijn toch vluchtelingen?

Wat is het toch dat ons nu ineens zo ruimhartig maakt?

Nederlandse gemeenten halen alles uit de kast om de Oekraïense burgers een veilig heenkomen te bieden. Beter kan het niet. Maar slechts enkele maanden geleden zette de Rijksoverheid druk op gemeenten om vluchtelingen op te nemen. Want anders bleven de opvangmogelijkheden op slot. Wat is het dan toch dat ons nu ineens zo ruimhartig maakt? Is dat ook de verwarring, die zich door het binnentrekken van de Russische soldaten daarginds van ons heeft meester gemaakt?

Misschien. Of misschien ook niet. Mogelijk is het gewoon onze oorlogsangst, omdat het nu wel allemaal erg dichtbij komt. Kiev is maar 2,5 uur vliegen van Schiphol. President Poetin zegt de ‘rode knop’ binnen handbereik te hebben. Oorlog op het Europese vaste land, binnen de grenzen van onze EU, dwingt ons tot een ander soort handelen. De ene vluchteling is de andere niet, blijkt nu.

Als dit allemaal weer achter de rug is, laten we dan in ieder geval de les hebben geleerd dat de vluchteling gewoon als vluchteling moet worden behandeld. Waar die ook vandaan komt.