19.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 500

Naeeda Aurangzeb: ‘Ik denk dat de witte kant nu aan zet is’

Discriminatie: als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we met dit fenomeen om? Gaat het de goede of de slechte kant op? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten. Deze keer: Naeeda Aurangzeb (Abbottabad, Pakistan, 1974). Ze is presentatrice, documentairemaker en auteur. Dit jaar verschenen van haar hand de boeken 365 dagen Nederlander, met alledaags racisme als thema, en Hé lekker ding: 365 dagen vrouw over alledaags seksisme.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat zijn de meest pijnlijke momenten die je zelf hebt meegemaakt?

‘Wat altijd is blijven hangen, is dat ze me op de lagere school vroegen of ze mijn kleren voor carnaval mochten lenen. En de juf die eens zei: ‘Kijk allemaal even naar Naeeda, zij heeft een olijfkleurige huid: dat betekent dat ze mooi is in de zomer en lelijk in de winter.’ Die twee herinneringen zitten vrij diep. En dan was er de programmadirecteur die – terwijl ik al lang voor Radio 1 presenteerde – zei: ‘Als je dat programma wil presenteren, moet je wel wat van literatuur weten. Lees je eigenlijk wel boeken?’’

En als het over de islam gaat?

‘Het bekende werk. Dat al die aanslagen toch echt wel door islamieten zijn gepleegd. En of je even wil uitleggen waarom je als moslima niet drinkt? En als je wel drinkt, waarom je dat dan doet, want je bent toch moslima? En de hoofddoek natuurlijk; een terugkerend thema voor mensen die een mening hebben over jouw geloof.’

Dat lijkt me, zeker bij voortdurende herhaling, behoorlijk irritant worden. Maar is het altijd slecht bedoeld?

‘Sommige dingen zijn klein, ja. Maar alles bij elkaar wordt het heel groot, een onderdeel van je leven. En als je op straat ‘Ga terug naar je eigen land’ te horen krijgt is dat heel naar, maar wel duidelijk. Dat kun je van je af laten glijden. Wat ik heb meegemaakt lijkt vaak heel onschuldig, maar het gaat veel dieper onder je huid zitten, omdat je je er niet tegen kan verweren. Het zijn altijd gekleurde vrienden van me die de verbaasde reacties krijgen als mensen bij hen thuis een boekenkast zien staan. ‘Oh, ik wist niet dat je zo’n lezer was!’

Witte vrienden horen dat nooit. En wat moet je zeggen op een feestje met tien man om je heen, als iemand met dat terroristenverhaal tegen je begint? ‘Ben je moslima?’ Wat moet ik met die vraag? De echt geïnteresseerde vragen – ‘Wat geloof je dan precies? Wat is dan eigenlijk je godsbeeld?’ – volgen nooit. Het is het onderwerp afvinken en ergens in een voor jou bekend, en voor mij geheim hokje parkeren. Als ik ‘ja’ zeg, ben ik dan terrorist of een onderdrukte vrouw, of wat je ook voor beeld hebt? Fuck you. Laat me met rust. Het gaat je geen bal aan.’

‘‘Ben je moslima?’ Wat moet ik met die vraag?’

Niet om iets te vergoelijken en het is nogal een open deur, maar: discriminatie is van alle tijden, plaatsen en groepen, niet alleen tussen wit en bruin in Nederland.

‘Dat is waar. Dus?’

Terwijl de gediscrimineerden zelf ook discrimineren, gaat jouw boek vooral over wat de witte Nederlander verkeerd doet… 

‘Mijn moeder is ook hartstikke fout als het bijvoorbeeld over Indiërs, hindoes of joden gaat. Totaal niet oké, en ik bespreek dat ook met haar. Maar mijn moeder schaadt er niemand mee. Zij is niet de directeur van de Belastingdienst, de ambtenaar die over de toeslagen gaat, de persoon achter het loket van de woningbouwvereniging die zich al dan niet voor jou gaat inzetten.’

Het gaat je dus ook om macht.

‘Jazeker. Daarom heb ik dit boek geschreven. Macht in de privésfeer, in relaties, op feestjes maar vooral ook op maatschappelijk vlak. Macht in handen van mensen die invloed kunnen hebben op jouw leven.’

Als je even aanneemt dat iedereen al dan niet bewust discrimineert, hoe zit het met jou? Kun je een voorval leveren?

‘Mijn dagboeken op de lagere school, ik las ze laatst terug en ik moet bekennen: daar staat nogal wat hardcore antisemitisme in. Maar ik heb me ontwikkeld, mijn huiswerk gedaan. Overigens is alles natuurlijk wel de schuld van de Joden.’

Daar moet je dezer dagen wel nadrukkelijk bij noteren dat we eerder hebben besproken dat ik Joodse voorouders heb, dat het een grap is en dat je erbij lacht. Het brengt me wel op wat ‘cancel culture’ genoemd wordt. Veel schrijvers, filmers, stand-up comedians en professoren klagen erover dat ze niets meer kunnen zeggen.

‘Het is altijd van de context afhankelijk, en daar maakt wie het zegt een groot deel van uit. In Hé lekker ding: 365 dagen vrouw wordt dat ook mooi duidelijk. Een man die je ‘Hé lekker ding’ in het voorbijgaan op straat na-hijgt is geen lolletje. Als je vriend het tegen je zegt als je binnenkomt, is het leuk.’

Je maakt dit allemaal al je hele leven mee. Zie je verandering dan wel verbetering?

‘Nee, helaas niet. Ik zie dat mijn neefjes en nichtjes hetzelfde meemaken als ik. We zijn in de afgelopen veertig jaar op dit vlak weinig opgeschoten. Ik ben van de generatie die het met aanpassen en uitleggen heeft geprobeerd. Ik denk dat de witte kant nu aan zet is. Daar dient dit boek ook voor: zo is het; dit gebeurt er. Wat vind je ervan? En wat vind je dat je daarmee moet doen?’

Den Haag: door Denk-heibel waagt moslimpartij alsnog verkiezingspoging

0

Vanwege ruzie binnen Denk Den Haag heeft de Partij van de Eenheid van Arnoud van Doorn toch besloten om weer aan de Haagse gemeenteraadsverkiezingen mee te doen, schrijft AD Den Haag.

Omdat Denk voor het eerst mee zal doen aan de Haagse verkiezingen, besloten drie islamitische partijen in Den Haag ‘in het belang van de eenheid’ niet meer mee te doen. De Islam Democraten gingen op in Denk en Nida stopte ermee, evenals dus de Partij van de Eenheid.

Maar doordat er ruzie is binnen Denk Den Haag, is de Partij van de Eenheid op haar besluit teruggekomen. ‘Ze vechten elkaar de tent uit’, ziet Arnoud van Doorn. Het partijbestuur royeerde Abdoel Haryouli, lijstrekker van de afdeling Den Haag, na een ‘racistische’ opmerking. Haryouli ontkent en beschuldigt op zijn beurt het partijbestuur van afluisterpraktijken.

Inmiddels zijn Haryouli en zijn aanhangers van de Haagse Denk-lijst afgevoerd. Van Doorn vindt het onacceptabel dat er op de nieuwe Denk-lijst mensen staan van buiten Den Haag.

Binnenkort zullen Haryouli en andere ex-leden van Denk met nieuws komen. Mogelijk doen in Den Haag strak toch weer drie partijen mee die zich in het bijzonder richten op de moslimkiezer, waaronder dus de Partij van de Eenheid.

Van Doorn zelf doet trouwens niet meer mee, zegt hij. ‘We hebben veel jonge talenten. We willen nu ook een bredere doelgroep bereiken, niet alleen islamitische kiezers.’

Rotterdamse coalitie niet eensgezind achter slavernij-excuses Aboutaleb

0

De VVD Rotterdam is het niet eens met de excuses die burgemeester Ahmed Aboutaleb vorige week aanbood voor het Rotterdamse slavernijverleden, schrijft Dagblad 010. Hiermee komt de VVD tegenover de andere coalitiepartijen D66, GroenLinks, PvdA, CDA en ChristenUnie/SGP te staan.

Burgemeester Aboutaleb zei in de raad dat het soms nodig was om een stap te zetten zonder dat daarvoor consensus bestaat. Hij noemde de onlangs overleden Zuid-Afrikaanse ex-president Frederik Willem de Klerk, die tegen de wensen van de witte meerderheid i de apartheid af schafte.

VVD-raadslid Tim Versnel vindt dit een kromme vergelijking, ‘want wij lopen juist vóór in ethische ontwikkelingen’. Ook gelooft hij niet in een ‘collectieve schuldbelijdenis’.

Ook Leefbaar-raadslid Tanya Hoogwerf vindt de excuses van Aboutaleb ongepast. ‘Even een besluitje doordrukken aan de woke-tafel’, zei ze in de raad. ‘Buiten de mening van de Rotterdammer om. Ongelooflijk.’

Vorig jaar verscheen een historische studie die onthulde dat Rotterdam ‘tot over de oren’ in de slavernij zat. Zo zijn er in de zeventiende en achttiende eeuw ongeveer 60.000 slaafgemaakten met Rotterdamse schepen van Afrika naar Latijns-Amerika vervoerd.

Eerder dit jaar maakte Amsterdam bij monde van burgemeester Femke Halsema al excuses voor het aandeel van vroegere stadsbesturen in de slavernij. Ook Utrecht wil om dezelfde reden excuses maken, maar: ‘We willen dat doordacht en doorleefd doen’, zei burgemeester Sharon Dijksma deze zomer.

Amnesty slaat alarm over akkoord om ‘poging tot strafbaarstelling illegaliteit’

0

Amnesty Nederland is kritisch op het regeerakkoord tussen VVD, D66, CDA en ChristenUnie. De zorgen spitsen zich vooral toe op het migratiebeleid.

De coalitiepartijen willen een zogenaamde ‘ongewenstheidverklaring’ invoeren voor uitgeprocedeerde asielzoekers.

Amnesty: ‘Dit komt in principe neer op een zoveelste poging om strafbaarstelling van illegaliteit in te voeren. Symboolpolitiek die terugkeer niet zal bevorderen.’

Amnesty Nederland stelt dat de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) mensenlevens op het spel zet door te hoge eisen te stellen aan de bewijslast voor mensen die bescherming zoeken.

‘Er wordt dan te snel geconcludeerd dat iemand wel kan terugkeren, terwijl diegene wel degelijk gevaar loopt in het land van herkomst.’

Nederland schendt tevens het vluchtelingenverdrag door in te zetten op een limiet op het aantal asielverzoeken, aldus Amnesty Nederland.

De inzet van het kabinet op ‘migratiepartnerschappen’ met derde landen laat zien dat Nederland niet heeft geleerd van de rampzalige Turkije-deal, zegt Amnesty ook.

Behalve over het migratiebeleid is Amnesty Nederland ook kritisch over het aangekondigde antiracismebeleid van het nieuwe kabinet. De mensenrechtenorganisatie vindt het een goede zaak dat Rutte-IV stelling heeft genomen tegen institutioneel racisme en etnisch profileren, maar:

‘Hiervoor worden echter geen concrete maatregelen genoemd, zoals een wettelijk verbod op het gebruik van nationaliteit of etniciteit in risicoprofilering in wetshandhaving’.

‘Auschwitz back for blacks’-betogers Harskamp gaan vrijuit

0

Het Openbaar Ministerie gaat niemand vervolgen voor de racistische uitlatingen die zijn gedaan tijdens een betoging in het Gelderse dorp Harskamp, bericht de Gelderlander. Er werden toen leuzen geroepen als ‘eigen volk eerst’, ‘White Power’ en ‘Auschwitz back for blacks’.

Ruim tweehonderd demonstranten protesteerden in augustus tegen de komst van zo’n achthonderd Afghaanse vluchtelingen in Harskamp. Sommigen scandeerden racistische leuzen, staken vuurwerk af en staken autobanden in de brand. De politie beëindigde daarop de demonstratie, die tot veel ophef leidde in de media en in Den Haag.

De politie wilde samen met het OM onderzoeken of er demonstranten vervolgd konden worden. Maar de politie laat nu weten dat op de bekeken beelden geen ‘strafbare gedragingen’ zijn geconstateerd, die kunnen leiden tot een zaak tegen de demonstranten.

Ook andere informatie die door de politie is onderzocht heeft geen duidelijke verdachten en geen sluitend bewijs opgeleverd. Daarom heeft de politie het onderzoek gestaakt.

‘Het EU-vluchtelingenbeleid is neokoloniaal, schizofreen en dodelijk’

0

Hoewel corona dit jaar wederom de krantenkoppen beheerste, was 2021 ook het jaar van de migrant. Afgelopen jaar berichtte de Kanttekening uitgebreid over de pushbacks, het illegaal terugduwen van migranten door Griekenland, het Afghaanse vluchtelingendrama en de humanitaire crisis bij de Pools-Belarussische grens. In hoeverre is Nederland een migratieland? Hoeveel vluchtelingen kunnen we opvangen? En hoe belangrijk is het draagvlak onder de bevolking? We spraken hierover met Leo Lucassen (1959), hoogleraar Arbeids- en Migratiegeschiedenis (Universiteit Leiden) en directeur van het Internationaal Instituut van Sociale Geschiedenis (IISG). Onlangs verscheen het boek Migratie als DNA van Amsterdam, dat hij met zijn broer Jan Lucassen schreef.

Op dit moment zitten veel vluchtelingen vast bij de Pools-Belarussische grens? Hoe moeten Polen en de EU op deze crisis reageren?  

‘Ze reageren paniekerig en angstig. Dit past binnen het beleid dat al wat langer bestaat en sinds 2015 is versneld, toen grote aantallen Syriërs deze kant op gingen. De Europese Unie heeft het VN-Vluchtelingenverdrag uit 1951 de facto buiten werking gesteld. Met als belangrijkste middel dat de EU probeert te voorkomen dat asielzoekers überhaupt het territorium van een lidstaat van de EU bereiken.’

Vandaar ook vluchtelingendeals met landen als Turkije?

‘Precies. De EU heeft deze ook gesloten met landen als Mali, Niger en Tsjaad. Feitelijk is dit beleid neokoloniaal. De EU probeert de bewegingsvrijheid van mensen in Afrika te beperken. Lang niet alle migranten uit Afrika die naar het noorden trekken, willen naar de EU migreren. Velen zoeken werk in Noord-Afrika, blijkt uit onderzoek. En het wrange is: de EU kampt nu met een krappe arbeidsmarkt, mede vanwege de krimpende bevolking. Er wordt nu wel actief naar nieuwe arbeidsmigranten gezocht, maar die komen uit Vietnam, Thailand en Mongolië. Terwijl migranten uit Afrika en het Midden-Oosten niet welkom zijn. Het EU-beleid is schizofreen en dodelijk, want duizenden migranten sterven in hun tocht over de Middellandse Zee.

‘Wat ik zou willen is een rationelere en humanere aanpak. We kunnen niet de hele wereld opvangen, dat begrijp ik ook wel. We kunnen echter wel helpen en een beter en coherenter beleid voeren. Maar dat gebeurt niet.’

De Belarussische president Aleksandr Loekasjenko en eerder de Turkse president Erdogan proberen de EU te chanteren met vluchtelingen. Hoe kan de EU dit voorkomen?

‘Door zich niet chantabel te maken. De EU-landen moeten hun vluchtelingenbeleid herijken en asielzoekers een faire kans geven hun verzoek te laten beoordelen en meer kanalen creëren voor arbeidsmigratie. Er zijn rationele argumenten voor een ander beleid. We zijn een Europese gemeenschap van 450 miljoen mensen. We kunnen, vanwege de krimpende bevolking, sowieso honderdduizenden nieuwe mensen gebruiken. We kunnen dit nieuwe migratiebeleid combineren met een ruimhartiger vluchtelingenbeleid. Maar dat gebeurt niet door de billenknijperige houding van de EU.’

In de zomer probeerden tienduizenden Afghanen hun vaderland te ontvluchten, toen de Taliban de macht in het land overnamen. Op dit moment is Nederland een nieuw lijstje met evacuees aan het maken. Hoever moet Nederland gaan om die hier te krijgen?

‘Het is schandalig hoe Nederland deze Afghanen heeft behandeld, ook als je de Nederlandse houding vergelijkt met die van andere westerse landen. Afghanen die Nederland hebben geholpen zijn door de Nederlandse staat in de steek gelaten. We hebben hier een ereschuld. Pas op het allerlaatste moment werd er actie ondernomen. Er was niks voorbereid. Nederland heeft bewust de ogen gesloten voor een humanitaire ramp waarvan we wisten dat die mogelijkerwijs zou plaatsvinden.

‘Het beleid is wel in lijn met het verkiezingsprogramma van de VVD, die zo min mogelijk vluchtelingen wil. Maar rationeel is het niet. Uit integratiecijfers blijkt dat mensen uit Irak, Iran, Afghanistan en Syrië goed integreren in de Nederlandse maatschappij. Er is geen Afghanenprobleem, Irakezenprobleem, Iraniërprobleem of Syriërprobleem. Veel kinderen van deze migranten doen het gemiddeld genomen beter dan hun Nederlandse klasgenoten.’

De achterbannen van VVD en CDA zien dit wellicht anders.

‘Dat klopt. Dat is ook de ware reden van het dralen van de regering: de angst van de VVD en het CDA voor de PVV en andere radicaal-rechtse partijen. Ze willen hen de wind uit de zeilen nemen, maar inmiddels varen ze op dit punt gewoon mee in hun anti-immigratievloot. Interessant is in dit verband de vergelijking met de immigranten uit Indonesië en Molukkers, die door Indonesië als collaborateurs werden beschouwd omdat ze het Nederlandse bewind hadden gesteund. Zeventig jaar geleden zat de Nederlandse regering ook niet op hen te wachten, maar minister-president Willem Drees zei dit niet front stage. Hij zei: ‘Natuurlijk vangen we hen op, het zijn immers repatrianten’, hoewel een groot deel nog nooit in Nederland was geweest. Dit was een boodschap aan de Nederlandse bevolking om draagvlak te creëren. Hoewel Nederland achter de schermen probeerde om de groep die naar Nederland vertrok zo klein mogelijk te houden, communiceerde Drees dit niet naar de Nederlandse bevolking. Minister-president Mark Rutte en de VVD doen precies het omgekeerde. Met als gevolg minder draagvlak voor de opvang van Afghanen.’

Griekenland maakt zich schuldig aan illegale pushbacks, waarbij vluchtelingen niet de kans krijgen om asiel aan te vragen en in het geheim en gewelddadig worden teruggestuurd. Hoe zorgen we ervoor dat dit niet meer gebeurt? Met sancties vanuit de EU? Of denkt u dat de EU eigenlijk wel blij is met wat Griekenland aan het doen is?

‘Het laatste helaas. De EU vindt het allemaal prima en zal geen sancties opleggen aan Griekenland. Het beleid tegen migranten kan blijkbaar niet afschrikwekkend genoeg zijn. De EU wil namelijk niet dat ze deze kant opkomen. Uiteraard zal de EU dit nooit openlijk toegeven. Maar ze vindt dit wel. Het vluchtelingenbeleid van de EU is echt een schandvlek. De Unie klopt zich op de borst als verdediger van de mensenrechten, maar gaat hier enorm in de fout.

‘De EU zal geen sancties opleggen aan Griekenland. Het beleid tegen migranten kan blijkbaar niet afschrikwekkend genoeg zijn’

‘Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen heeft lidstaten die aan Belarus grenzen, zoals Polen, toestemming gegeven om migranten terug te sturen. Hiermee schendt ze het recht om asiel aan te vragen en het beginsel van non-refoulement: dat je geen vluchtelingen terug mag sturen naar landen waar zij risico lopen te worden vervolgd.’

Er wordt weleens onderscheid gemaakt tussen migranten en vluchtelingen. Migranten zouden naar Europa willen uit economische motieven, vluchtelingen omdat ze op de vlucht zijn geslagen. In hoeverre is dit onderscheid terecht?

‘Het is een ingewikkelde kwestie. Maar in de wetenschap definiëren we migratie als de tijdelijke of permanente verhuizing binnen een land of tussen landen. Die migranten hebben verschillende motieven zich te verplaatsen, waaronder ook politieke. Het onderscheid tussen migranten en vluchtelingen wordt in het politieke en publieke debat – en beleid – gemaakt om ‘echte’ vluchtelingen te onderscheiden van ‘economische migranten’, maar dat onderscheid kun je niet zo scherp trekken. Migranten die om politieke redenen vluchten, hebben ook economische motieven: ze willen naar Duitsland bijvoorbeeld of de Verenigde Staten omdat ze hopen daar een nieuw en beter leven op te bouwen. Daarnaast kunnen gastarbeiders ook politieke motieven hebben: Spaanse gastarbeiders die in de jaren zestig en zeventig naar Nederland migreerden deden dat niet alleen voor werk, maar ook om aan de dictatuur van Franco te ontsnappen.

‘Als historicus kijk ik natuurlijk naar de geschiedenis. Je hebt heel weinig voorbeelden van vluchtelingen die met een bajonet in de rug de grens overgingen. In 1685 werd in Frankrijk het Edict van Nantes herroepen, waardoor er een einde kwam aan de godsdienstvrijheid voor de protestantse Hugenoten. De meesten van hen besloten toen om toch maar katholiek te worden. Zo’n tien procent vluchtte het land uit, maar wel naar landen waar ze zich economisch konden ontplooien: Nederland, Pruisen, Zuid-Afrika.’

En hoe zit het met de huidige groepen migranten?

‘Zo’n driekwart van de asielzoekers die naar de EU komen, is afkomstig uit de erkende conflicthaarden. Vluchtmotieven spelen voor de migranten ook een belangrijke rol. Het is geen ongedifferentieerde massa die hiernaartoe komt. Overigens moet opgemerkt worden dat het Westen een aanzienlijk aandeel heeft gehad in de implosie van een aantal staten in die regio. Kijk bijvoorbeeld naar de puinhoop in Irak en Afghanistan na de invasie door Amerikaanse en Russische  troepen.’

Wat vindt u van het door de VVD bepleite idee van opvang in de regio? Werkt dit?

‘Dat gebeurt allang, en volop. 85 tot 90 procent van de vluchtelingen in de wereld wordt opgevangen in de regio. Een deel gaat niet eens het land uit. Mensen hebben vaak niet het geld om verder te reizen, want mensensmokkelaars zijn niet gratis. En omdat de EU de grenzen hermetisch heeft afgesloten, wordt de prijs nog verder aangejaagd.

‘Het is een mythe dat iedereen naar de EU wil afreizen. Interessant in een onderzoek uit april 2021, waarin Syriërs in Turkije wordt gevraagd of zij naar Europa willen doorreizen. Het leeuwendeel antwoordde ‘neen’. 53 procent wil in Turkije blijven, slechts 22 procent wil naar een Europees land doorreizen. Syriërs hebben hun kinderen op een Turkse school, werk in Turkije, ze vinden het klimaat fijn, de keuken, de islamitische cultuur.’

De VVD geeft dus een valse voorstelling van zaken?

‘De VVD suggereert ten onrechte dat opvang in de regio nauwelijks voorkomt en dat alle migranten naar de EU willen doorreizen, met als doel dat er nog minder migranten komen. Daarnaast doet de VVD maar heel weinig om meer opvang in de regio aantrekkelijker te maken, want daarvoor zijn veel grotere investeringen in de regio nodig en daar is de partij niet voor.’

‘De VVD suggereert ten onrechte dat opvang in de regio nauwelijks voorkomt’

Toen u over de repatrianten en Drees sprak ging het over draagvlak. Maar het is toch wel belangrijk om hier als overheid rekening mee te houden? De meeste Nederlanders willen, helaas voor u, gewoon minder migranten.

‘Er wordt vaak gedaan alsof draagvlak niet beïnvloedbaar is, maar het tegendeel is het geval. Draagvlak kan worden gecreëerd en worden afgebroken. Als je migranten framet als profiteurs of erger, dan maakt dat geweldig veel uit voor het draagvlak. Na 1933 zat Nederland niet op Joodse vluchtelingen uit nazi-Duitsland te wachten. Het blote feit dat iemand Joods was, was al een reden om hem terug te sturen, want Nederland wilde helemaal geen vluchtelingen. Belangrijk is dat je de overeenkomsten benadrukt en niet de verschillen. De repatrianten hoorden bij ons, de Joden niet.

‘Toen in 1956 veel Hongaren naar Canada vluchtten, benadrukten katholieke kranten de geloofsband die ze hadden met katholieke vluchtelingen. Dit zorgde er mede voor dat Canada veel Hongaarse vluchtelingen opving. Ze werden bovendien gezien als democraten die vluchtten voor het communisme. Critici benadrukten echter de verschillen met de Hongaren. Zij zouden al zo erg verpest zijn door het communisme, dat ze een gevaar vormden voor Canada.’

Wat is volgens u de les voor het heden?

‘In Nederland doen kranten als de Telegraaf er soms alles aan om het draagvlak voor migranten te verkleinen, door berichten over asielzoekers die zich zouden misdragen in Ter Apel en omgeving. Dat sommige asielzoekers zich misdragen is duidelijk, maar voor een deel is dat ook het gevolg van bewuste Verelendung (het in steeds slechtere sociale omstandigheden laten geraken, red.). De opvang is heel krap, iedereen moet naar Ter Apel. Dit leidt tot irritatie aan de kant van asielzoekers, sommigen gaan over de schreef en de Telegraaf blaast dit soort incidenten enorm op.’

U had het over overeenkomsten en over een geloofsband. Betekent dit dat het integreren van islamitische migranten moeilijker is, omdat zij een andere religie aanhangen en er met hen minder solidariteit wordt gevoeld?

‘Uit studies blijkt dat moslims niet slechter integreren dan andere groepen. Als er soms moeilijkheden zijn, dan komt dit vooral door sociaaleconomische oorzaken. Sommige hele strenge gelovigen houden meer afstand tot de rest van de samenleving, maar het gaat om een kleine minderheid. Bovendien is dat niet typisch islamitisch, want je hebt ook ultra-orthodoxe Joden en steile christenen.’

Mag je als land zeggen dat je maximaal een x-aantal vluchtelingen wil opvangen? Zodat je een grens kunt stellen?

‘Natuurlijk mag dat. Alles mag. Je mag ook vinden dat je helemaal geen vluchtelingen wil, of dat Nederland het VN-Vluchtelingenverdrag moet opzeggen. Maar of dat verstandig is, dat is een andere vraag.

‘Het idee van quota vind ik best wel interessant. Het is best denkbaar dat je zegt dat je op basis van je opvangcapaciteit – omvang van het land, aantal inwoners, economische mogelijkheden – maar zoveel vluchtelingen maximaal wil opvangen. Dat is in ieder geval te prefereren boven het weren van zoveel mogelijk mensen. Het VN-Vluchtelingenverdrag van 1951 spreekt niet over quota, maar het is evident dat landen niet een onbeperkt aantal vluchtelingen kunnen opnemen. En dat is ook niet aan de orde. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een bovengrens van veertigduizend vluchtelingen per jaar. Die vluchtelingen moet je dan wel zo snel mogelijk een plek in de samenleving geven. Dat is beter dan het huidige beleid dat op afschrikking is gebaseerd, vanwege de angst voor de – nooit bewezen aanname van – aanzuigende werking.’

In hoeverre bent u tevreden met het huidige integratiebeleid van Nederland?

‘Dat kan veel beter. Het beleid zoals dat er nu is, en dat je al zag in de jaren negentig van de vorige eeuw, heeft als doel dat vluchtelingen het hier niet al te gezellig krijgen. Migranten krijgen het gevoel dat ze niet welkom zijn in Nederland. Ze moeten allerlei horden nemen om erkend te worden, om een nieuw leven hier op te bouwen. In de jaren negentig verbleven velen van hen jaren in een asielzoekerscentrum voordat ze duidelijkheid hadden en hun leven weer konden voorzetten. Dat is niet alleen onmenselijk, maar op deze manier doof je ook al gauw ieder initiatief en vernietig je als Nederlandse overheid menselijk kapitaal. Asielzoekers mogen eerst niet werken, en vaak worden hun diploma’s ook niet erkend. We moeten ons pro-actiever opstellen. Migranten helpen met bijscholing, bijvoorbeeld.’

Weet u, als historicus, ook voorbeelden van hoe het wél moet?

‘Bijvoorbeeld het Israëlische integratiebeleid voor Joden van overal uit de wereld. Op de staat Israël is van alles aan te merken, maar dit doen ze goed. Israël begrijpt dat de nieuwkomers moeten kunnen functioneren in hun nieuwe vaderland en heeft daarom al in de jaren vijftig een goed geoliede integratiemachine ontworpen.

‘Een ander voorbeeld zijn de zogenoemde Aussiedler, Rusland-Duitsers die na de val van de Sovjet-Unie naar Duitsland emigreerden. Ze stamden af van Duitsers die in de tweede helft van de achttiende eeuw naar Rusland waren gelokt door Catherina de Grote en tweehonderd jaar later, dankzij een nieuwe Duitse wet, opeens de mogelijkheid hadden om Duitser te kunnen worden. Vaak spraken ze de Duitse taal niet eens. Na 1991 zijn meer dan een miljoen Rusland-Duitsers naar Duitsland gekomen. Er is een hele bureaucratie in het leven geroepen om dit integratieproces in goede banen te leiden. En dat is goed gelukt. Tegelijkertijd werd er voor de vluchtelingen uit het Midden-Oosten, die in Duitsland asiel aanvroegen, weer bar weinig gedaan.

‘Een derde voorbeeld is het buddysysteem in Canada en de Verenigde Staten, landen met een sterke civil society. Migranten worden daar aan een ‘buddy’ gekoppeld, die hen wegwijs maakt in het land, hen aan een baan helpt, enzovoort. In Nederland is dat systeem echter niet zo werkbaar meer, want kerken en andere maatschappelijke instellingen stellen tegenwoordig nog maar weinig voor.’

Nederland is altijd al een migratieland geweest. Denk aan de Joden en Hugenoten die naar Nederland vluchtten, maar ook aan de Duitse arbeidsmigranten. Is de situatie nu niet heel anders, omdat de migranten nu komen uit islamitische en Afrikaanse landen met heel andere culturen?

‘Die culturele verschillen worden nu enorm opgeblazen. Ja, mensen komen nu van verder. En ja, hun culturele achtergrond is op een aantal punten anders. Maar we vergeten dat er ook veel overeenkomsten zijn. In de zeventiende eeuw was uiteindelijk ‘maar’ een kwart van de migranten vluchteling. Driekwart bestond uit laagopgeleide arbeidsmigranten. Natuurlijk, het waren vooral Duitsers, maar de culturele verschillen waren toen veel groter. Katholieken en Joden werden als ongewenst gezien. Joden werden op eenzelfde manier gezien en behandeld als de moslims nu. Katholieken en protestanten stonden toen vijandig tegenover elkaar. Daarnaast bleven kerken lange tijd de taal van het land van herkomst voeren. In Lutherse kerken was dat Duits, in de Waalse kerken van de Hugenoten was dat Frans.

‘Culturele verschillen worden enorm opgeblazen; het integratieproces van nu gaat heel snel’

‘Het integratieproces van nu gaat heel snel, dankzij onderwijs, de arbeidsmarkt, maar ook de alom tegenwoordige populaire cultuur. Binnen één generatie hebben migranten de taal onder de knie. Ook zie je dat georganiseerde religie minder belangrijk wordt. De meeste moslims houden vast aan hun geloof, maar de islambeleving wordt individueler. Als je bedenkt dat Turkse en Marokkaanse Nederlanders laagopgeleid waren en – achteraf gezien – op een heel beroerd moment (het begin van een lange recessie, red.) hun gezinnen lieten overkomen, mogen we niet mopperen. Veel van hun kinderen doen het wonderbaarlijk goed, zo laat het jaarrapport van het CBS uit 2020 zien. Maar helaas beheerst het pessimistische frame van Pim Fortuyn en zijn epigonen nog steeds ons land. We zien daardoor niet de sprongen die migranten hebben gemaakt.’

In populistische en extreemrechtse kringen circuleren veel complottheorieën over vluchtelingen en migranten. Denk aan Eurabië van Bat Ye’or, dat de Europese elites Europa zouden willen islamiseren, of Le Grand Remplacement van Renaud Camus, dat het ‘witte’ Europa wordt vervangen door zwarte mensen. Hoe kun je dit soort ideeën het beste bestrijden?

‘Echte complotdenkers overtuig je natuurlijk nooit, maar tegelijkertijd kun je wel voorkomen dat dit soort ideeën zich meer verspreiden. Feiten, kennis en een ander perspectief kunnen als vaccin dienen. In het net verschenen boek Migratie als DNA van Amsterdam, dat ik samen met mijn broer Jan heb geschreven, constateren we dat de stad Amsterdam inderdaad enorm is veranderd qua demografische samenstelling. Een complotdenker zegt dan: ‘Zie je wel, we worden vervangen, de meerderheid is de minderheid geworden.’ Maar dat gebeurde ook in het verleden. De demografische veranderingen in de zeventiende eeuw waren nóg groter. Complotdenkers denken dat migranten ‘onze’ samenleving overnemen en hun wil opleggen. Maar hier is absoluut geen sprake van. De stad verandert zeker, maar instituties blijven stabiel en er is veel continuïteit. Bovendien voelen de meeste migranten zich loyaal aan hun stad, en dat geldt zeker voor hun daar geboren kinderen. Ze zijn Amsterdammer en voegen nieuwe elementen toe aan de stad. Amsterdam functioneert nu niet slechter dan in 1980, toen er minder migranten waren. Sterker nog, het gaat nu economisch veel beter met de stad.

Beeld: Atlas Contact

‘Racistische complotdenkers geloven dat mensen niet kunnen veranderen, dat migranten altijd hetzelfde blijven. Maar dat correspondeert niet met de feiten. Tegelijkertijd sta ik, als historicus, sceptisch tegenover het idee van ‘superdiversiteit’(de notie dat er als gevolg van migratie straks geen meerderheidscultuur meer bestaat, red.). Amsterdam heeft 180 nationaliteiten. Er is geen meerderheid meer, zeggen sommige sociologen en antropologen. Maar tegelijkertijd zie je dat migranten integreren in de samenleving, zich op grote lijnen aanpassen aan de meerderheid, maar tegelijkertijd de nieuwe meerderheidscultuur mede vormgeven. Zulke tweezijdige integratieprocessen zijn de regel, ook al hebben de insiders meer macht dan de nieuwkomers. Door het dagelijks met elkaar samenleven en het gebruikmaken van dezelfde instituties groeien burgers naar elkaar toe en is er op de langere termijn sprake van homogenisering. Het idee van superdiversiteit kijkt te eenzijdig naar het heden en onderkent de effecten van deze langetermijnprocessen onvoldoende.’

Komt het chagrijn van een deel van onze samenleving met de islam niet voort uit de post-verzuilde, seculiere meerderheidscultuur van de jaren negentig?

‘Deels wel, ja. Na de jaren zestig werd religie min of meer uit openbare leven gebannen. Veel mensen voelden zich bevrijd van de kerk en zagen dat als een van de grote verdiensten van de jaren zestig. En toen opeens kwam de islam met de komst van nieuwe migranten. Heel interessant is in dit verband de Rushdie-affaire. In zijn roman De Duivelsverzen nam Salman Rushdie de islam op de korrel. Opgehitst door de fatwa van ayatollah Khomeini eisten in 1989 groepen moslims dat het boek ook in Nederland verboden werd. Interessant is dat destijds vooral ‘links’ furieus reageerde. Jan Blokker van de Volkskrant, Rinus Ferdinandusse van Vrij Nederland en Gerrit Komrij: de linkse spraakmakers dus. Hun reactie was heel hard. En kwam ook voort uit frustratie. Ze dachten eindelijk van religie af te zijn – en nu kregen ze dit.

‘Een tweede factor is het nieuwe vijandbeeld dat in het Westen opgang maakte, na de val van de Berlijnse Muur in 1989 en het einde van de Sovjet-Unie in 1999. Al vijf jaar voor de aanslagen van 9/11 had Samuel Huntington in zijn boek The Clash of Civilizations de islam als nieuwe vijand aangewezen. We hebben nu in het Westen te maken met islamofobie, een complotachtig denken waarbij alle moslims over één kam worden geschoren en hun cultuur als onveranderlijk wordt gezien, wat in veel gevallen uiteindelijk een racistische vorm aanneemt. Het hoeft geen betoog dat dit verder gaat dan kritiek op een godsdienst.’

U wordt als wetenschapper regelmatig activisme verweten, omdat u als publiek intellectueel opkomt voor de vluchtelingen en kritiek heeft op populistische politiek en het vluchtelingenbeleid. Bent u een activistische wetenschapper?   

‘Het ligt er natuurlijk aan wat je precies onder activistisch verstaat. Als je daarmee bedoelt dat je je op grond van wetenschappelijke inzichten en feiten mag of moet bemoeien met het maatschappelijke debat? Ja, is mijn antwoord dan, dan ben ik een activistische wetenschapper. Maar dat is natuurlijk niet wat mensen die mij – en andere collega’s – activisme verwijten bedoelen. Zij bedoelen dat wij onze mening onder het mom van wetenschap proberen te verkopen. Ze proberen mij en andere wetenschappers die zich roeren in het maatschappelijke debat te delegitimeren. Natuurlijk hoef je het niet met mijn inzichten eens te zijn. Wetenschap functioneert met tegenspraak. Maar kom dan met argumenten, niet met verdachtmakingen.’

Bent u toch niet stiekem bang dat te veel activisme uw geloofwaardigheid beschadigt? Denk aan uw Leidse collega rechtsfilosoof Paul Cliteur, die door weinigen nog serieus wordt genomen.

‘Cliteurs interventies in het publieke debat zijn maar zeer ten dele op zijn wetenschappelijk onderzoek gebaseerd. Hij verkondigt vooral zijn eigen mening. Daarnaast, en dat vind ik problematischer, stelt Cliteur de grondwaarden van de wetenschap ter discussie. Hij steunt het aangeven van mensen van zijn eigen beroepsgroep, andere wetenschappers dus, als zij niet de juiste mening hebben.

‘Natuurlijk heb ik niet overal een mening over. Ik schrijf bijvoorbeeld niet over corona, want daar heb ik niet voor doorgeleerd. Mijn kaasboer weet daar net zoveel over als ik. Alleen over de zaken waar ik – dankzij de belastingbetaler die mij daarvoor vrijstelt – expertise over heb opgebouwd, meng ik mij in het maatschappelijk debat.’

Onlangs stelden historici Steije Hofhuis en Niek Pas in NRC het zogenoemde ‘wokisme’ aan de kaak. Zij kregen daarop forse kritiek onder meer van de Groningse wetenschapper Casper Albers en uzelf. Mag activisme ook als het rechts is? Of is links activisme in de wetenschap gewoon de norm?

‘Hofhuis en Pas maakten in hun stukken gebruik van stropopredeneringen. Ze zijn daarom – terecht – afgedroogd door collega-wetenschappers, zoals (de Leidse hoogleraar, red.) Judi Mesman. Je moet wel goed geïnformeerd zijn en een goed onderbouwd betoog houden. Op basis van enkele incidenten de hele wetenschap aanvallen, dat is onwetenschappelijk. Het is onzin dat ‘wokisme’, wat dat dan ook precies moge zijn, de wetenschap stormenderhand overneemt. Daarbij komt dat ‘woke’ een scheldwoord is geworden, net als ‘politiek correct’ vroeger. Ineke Sluiter, president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, was heel nuchter: als woke betekent dat je kritisch moet zijn en de macht moet bevragen, dan is woke een goede zaak. Maar je moet als wetenschapper wel de regels van het spel volgen, je baseren op empirie. Je beweringen moeten verifieerbaar zijn.

‘Onzin dat ‘wokisme’, wat dat dan ook moge zijn, de wetenschap stormenderhand overneemt’

‘Carel Stolker, oud-rector magnificus van de Universiteit Leiden, zegt terecht dat wetenschap niet voor bange mensen is. We zijn kritisch. We vragen door. Ik vind het ook helemaal niet erg als ik kritische vragen van studenten krijg, zolang het maar inhoudelijk is. En daar ga ik graag op in.’

Hofhuis en Pas beweren dat ze veel bijval hebben gekregen van andere wetenschappers. Maar die zouden dat niet en public durven zeggen, omdat ze vrezen voor hun carrière: progressieve ideeën zetten de toon op de academie. Ik kan dat natuurlijk niet verifiëren, maar kan mij er wel iets bij voorstellen. Mijn promotor, VU-hoogleraar George Harinck, vertelde mij ook zulke verhalen.

‘Mensen zijn mensen. Dat sommige wetenschappers zich misschien te erg bezondigen aan groepsdenken, is best mogelijk. Maar dat is natuurlijk niet per se links. De geschiedenisvakgroep van Leiden was vroeger een conservatief bolwerk, waarbij bepaald onderzoek en perspectieven domineerden, maar door kritiek is dat langzaam veranderd. Zo werkt wetenschap. De universiteit is dan ook veel liberaler dan veel mensen zich realiseren, omdat het uiteindelijk om de argumenten draait. Hofhuis en Pas verzuimen het om man en paard te noemen. Daarom kan ik niet zo veel met hun kritiek.’

Ten slotte: hoe ziet u Nederland over vijftig jaar? Is Nederland dan meer ‘verkleurd’ en meer ‘moslim’, waar de omvolkingsdenkers zo voor vrezen?

‘Dat weet ik niet. Je moet historici nooit naar de toekomst vragen. Maar als historicus weet ik wel dat Nederland al vijf eeuwen een immigratiebestemming is. Dat heeft onder meer met onze open economie te maken. Als er geen positief migratiesaldo was, zou de bevolking krimpen en die krimp zal zich in de toekomst naar verwachting verdiepen. Naast robotisering is immigratie een belangrijke manier om krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan. Maar dit proces is niet nieuw, dit is juist een ontwikkeling die al eeuwen aan de gang is.

‘Ons land is altijd redelijk succesvol geweest in het accommoderen van nieuwkomers. Ik verwacht dat dit zo zal blijven. Klimaatverandering kan daar een rol in gaan spelen, maar we weten niet welke. Onderzoek laat zien dat verreweg de meeste klimaatvluchtelingen in de eigen regio blijven. En dat geldt waarschijnlijk ook voor onszelf, mochten delen van Nederland over vijftig jaar onder water gelopen zijn.’

Cancelen van ‘foute’ mensen: góééééd of gezeik?

0

Hallmark, Nivea, Maxi Cosi, Hello Fresh, Milka en ga zo maar door: bedrijven buitelden over elkaar heen om hun contract met de Meilandjes te verscheuren. Dit, na ophef over quotes door Erica Meiland, mater familias van deze reality-soapsterrenfamilie. Zij vind de hijab niet bij Nederland horen en vindt boerkadraagsters op pinguïns lijken. Topactie van deze bedrijven? Of voorbeeld van knellende ‘cancel culture’? We vroegen het ons maandelijkse panel.

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam, zangeres

‘We noemen nu snel iets cancel culture, dat is niet terecht. De Meilandjes vallen hier niet onder, bijvoorbeeld. Erica Meiland heeft racistische uitspraken over moslims gedaan en nu moet ze de consequenties ervan dragen. Ik snap dat bedrijven zich van haar uitlatingen en van haar willen distantiëren. Dat is hun goed recht ook.

‘Het is onzin dat Angela de Jong nu op televisie roept dat we nu niets meer mogen zeggen. De Jong en Ockje Tellegen – die in de Tweede Kamer zo hard uitviel tegen Sylvana Simons – hebben moeite met wat anders: biculturele Nederlanders die wat terugzeggen.

‘Meiland deed racistische uitspraken en moet de consequenties dragen’

‘De Amerikaanse komiek Dave Chapelle is wél een slachtoffer van cancel culture. Hij is helemaal niet transfoob, maar een comedian die harde grappen maakt. Het is onterecht dat hij nu door veel mensen in de ban wordt gedaan. Sowieso hebben comedians meer vrijheid van meningsuiting dan anderen, vind ik. Dat is hun rol ook: de samenleving kritisch bevragen.

‘Hoewel het woke-denken soms een beetje doorschiet, zoals in het geval van Chapelle, is woke wel nodig om sociale verandering te bewerkstelligen. Dat heeft de Zwarte Piet-discussie ons laten zien. Witte mensen waren pas bereid om te luisteren toen activisten een vuist maakten. Tot voor kort werd ik feitelijk zelf gecanceld als ik in wit gezelschap over racisme sprak. Mijn ervaringen werden beschouwd als particulier. Nog steeds moeten we ons aanpassen. Sylvana spreekt altijd heel beheerst en rustig. Waarom? Omdat ze niet wil worden weggezet als de ‘angry black woman’, een racistische trope.’

Anushka Soekhradj (28), sociaal werker

‘Cancel culture is een hip begrip voor iets wat hoort bij een samenleving. Kinderen sluiten elkaar uit op school, bijvoorbeeld als je iets doet wat niet cool is. Je kunt vriendschappen verbreken als iemand opeens andere waarden propageert. Dan wil je je niet meer met hem of haar associëren en ontvriend je die persoon op Facebook. Mensen cancelen elkaar. Bedrijven kunnen dit ook doen, zoals bij de Meilandjes.

‘Het hangt ook samen met vertrouwen in iemands zuivere intenties. Abdelkader Benali mocht dit jaar zijn 4 mei-lezing niet houden, vanwege een antisemitische opmerking die hij vijftien jaar geleden had gemaakt. Hij zei dat het een grapje was, maar het was helemaal niet grappig. Mensen hebben door dat je een scheve opmerking maakt en gaan twijfelen aan je moraliteitsbesef. Zijn uitspraak verraadde wat hij echt dacht.

‘Als Meiland het hindoeïsme had beledigd, dan was er geen ophef’

‘De kritiek op Erica Meiland begrijp ik, maar hier is toch echt sprake van selectieve verontwaardiging. Als ze het hindoeïsme had beledigd, dan was er geen ophef omdat hindoes zich over het algemeen focussen op zichzelf, meer dan op wat anderen van hen vinden.

‘Op social media denk ik hooguit na over hóe ik iets zeg, maar ik spreek me altijd uit als ik zeker ben van mijn zaak. Ook over vaccineren. Mensen om mij heen zijn het met mij eens, maar zwijgen omdat ze niet in discussie verwikkeld willen raken of vrezen als ‘wappie’ te worden weggezet. Ik ben heel uitgesproken omdat ik weet waar ik voor sta. Bevalt je dit niet? Cancel me maar.’

Abdessamad Taheri (43), manager arbeidsontwikkeling

‘Angela de Jong, die op tv zei dat we niets meer mogen zeggen, overdrijft. We mogen bijna alles zeggen, maar je moet ook bereid zijn om de consequenties te aanvaarden. Erica Meiland kan wat dat betreft nog iets leren van Abdelkader Benali. Persoonlijk lig ik niet wakker van haar uitspraken over boerka’s en pinguïns, maar ik begrijp dat bedrijven hun naam niet meer aan de Meilandjes willen verbinden.

‘Over Benali: ik snap dat zijn uitspraken van vijftien jaar geleden als kwetsend kunnen worden ervaren. Ik snap ook het feit dat hij deze uitspraken heeft gedaan consequenties heeft voor de 4 mei-lezing. Het siert Abdelkader Benali dat hij heeft toegegeven dat het foute uitspraken zijn en dat zulke uitspraken niet horen. Ik hoop dat anderen van hem leren.

‘Ik kreeg zelf een baan niet vanwege mijn reputatie’

‘Zelf doe ik ook weleens stevige uitspraken op social media. Ik ben een baan misgelopen vanwege de discussie op de afdeling die ontstond nadat mijn naam viel. Ik kreeg die baan niet vanwege mijn reputatie. Bij de ‘slachtofferallochtonen’ van Denk en de ‘slachtofferautochtonen’ van PVV lig ik niet zo lekker. Beide partijen lijken meer op elkaar dan hen lief is. Ze leggen de verantwoordelijkheid voor hun ongeluk bij een ander neer.

‘Als ik mensen gekwetst heb, bied ik mijn excuses aan voor de pijn die ze ervaren. Dat betekent niet dat ik mijn woorden terugneem of dat ik niet achter mijn woorden sta. Uiteraard ben ik bereid om overtuigd te worden en van mening te veranderen.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Over het algemeen wil ik mensen meerdere kansen geven en zaken vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Helaas hebben we nog vaak te maken met zaken die uit hun context worden gehaald. Dat zie je bijvoorbeeld ook als het gaat over de islam en moslims.

‘Bij mensen die foute meningen of ideeën verkondigen, zou ik eerst mijn eigen onderzoek erop loslaten en nagaan wat de intentie is van diegene voordat ik er conclusies aan verbind.

‘Mensen delen vaak blindelings berichten over wanneer iemand foute meningen verkondigt. Dat draagt eraan bij dat dingen worden opgeblazen. Ik heb mezelf hier ook weleens op betrapt, omdat ik best emotioneel kan zijn. Als iemand een tegenstander is van mijn standpunten, dan denk ik soms: ‘Oké, dan volg ik diegene niet meer’. Of dan luister ik niet meer naar wat diegene te zeggen heeft. Maar ik probeer mezelf daarin nu wel te corrigeren en om er bewuster mee om te gaan.

‘Eerst onderzoek doen voordat je actie onderneemt’

‘Als ik mijn eigen onderzoek naar deze persoon heb gedaan en ik kom erachter dat deze persoon kwade bedoelingen heeft, dan ben ik wel voorstander van canceling. En als ik dat besluit heb gemaakt, dan ben ik er ook best hard in. Dat heeft wel negatieve gevolgen voor de persoon of onderneming die wordt gecanceld. Daarom is het belangrijk om ook na te gaan wat precies jouw intentie is om iemand te cancelen.

‘Ga je in de aanval op de persoon zelf, en wil je iemand bewust pijn doen door te cancelen? Of wil je anderen door middel van een boycot of canceling bewustmaken van het feit dat daden gevolgen hebben? Dat zijn vragen die je bij jezelf na moet gaan. Je ziet dat mensen nu ook iets te hard doordraven met de cancel culture zonder dat ze genoeg onderzoek hebben gedaan. Er zijn ook mensen die teksten uit zogenaamd islamitische bronnen halen of iets horen op tv en op basis daarvan denken dat de islam niet in Nederland hoort, waardoor ze de islam en moslims willen cancelen. Dat is ook niet de bedoeling. Daarom ben ik voorstander van eerst je eigen onderzoek doen en goed naar je intenties kijken voordat je actie onderneemt.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘De Meilandjes mogen dan wel vrij zijn om te doen en zeggen wat ze willen, maar de bedrijven zijn dat uiteraard ook. Bovendien komt het vaker voor dat bedrijven zich terugtrekken vanwege verkeerde uitspraken, bijvoorbeeld bij rapper Boef die meisjes voor ‘kech’ uitmaakte.

‘De politieke discussie maakt voor bedrijven niet zoveel uit. Het morele ijkpunt voor hen blijft: de wensen van hun klanten. Als je grote groepen mensen negatief raakt met je woorden, dan trekken ze zich terug. Volgens mij hebben ze dat ook in hun contracten staan.

‘Overigens, wie bepaalt de grens tussen wat cancelbaar is en wat de vrijheid van meningsuiting is? Het blijft vaag. In ideale zin is de grens de grens van de ander. Als jouw ‘vrijheid’ uiteindelijk neerkomt op de onderdrukking van de ander, dan is dat de grens.

‘De Meilandjes zijn vrij om te doen wat ze willen, maar bedrijven ook’

‘Het is goed dat we deze discussie in een welvarend land kunnen voeren. In andere landen hebben ze wel wat anders aan hun hoofd. Uitbuiting, oorlog en geweld. Daar wordt eigenlijk alleen maar fysiek geweld gebruikt om ‘boodschappen’ over te brengen. Dan ben je dus te laat.

‘We moeten daarom voorzichtig zijn met de vrijheid die we hier hebben. Dat betekent geen land waar mensen met de hand op de keel lopen, maar tegelijk ook geen land waar de vrijheid van meningsuiting wordt misbruikt voor haatzaaierij.

‘Een beschaafd persoon gaat andere mensen geen pinguïns noemen vanwege hun geloof of iets anders. Blijf op niveau. Doe niet lelijk. Je mag je mening over alles verkondigen, zonder belediging. En doe je dat niet? Tja, dan krijg je ‘gratis’ een disciplinerend beschavingsoffensief op je bord. Smakelijk eten!’

Duitsland bestempelt anti-islamitisch antivaxtijdschrift als ‘extremistisch’

0

De Duitse inlichtingendienst heeft het tijdschrift Compact als extremistisch bestempeld. Compact steunt de anti-islamitische beweging Pegida en de ultrarechtse partij Alternative für Deutschland en verspreidt complottheorieën over de coronapandemie en Joden.

Het label ‘extremistisch’ heeft in eerste instantie als oogmerk om duidelijkheid ter scheppen voor (potentiële) lezers en de makers van het blad van hun economische levensonderhoud te beroven. Experts achten een verbod onwaarschijnlijk.

Vanaf maart 2020 hield de inlichtingdienst het blad al in de gaten. Maar volgens de Duitse inlichtingendienst is het blad radicaler geworden. Het blad zou de democratie afwijzen.

Compact is te vergelijken met de Andere Krant, een Nederlands tijdschrift dat het Russische narratief over vlucht MH17 vertelt en een antivax-ideologie promoot.

Dit zegt het regeerakkoord over de multiculturele samenleving

0

De term ‘multiculturele samenleving’ komt niet voor in het regeerakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Toch bepleit het akkoord wel degelijk veranderingen in het beleid rond diversiteit, discriminatie, integratie, extremisme en migratie.

De coalitie wil een effectievere afhandeling van de schade van de gedupeerden van de toeslagenaffaire, waarin biculturele Nederlanders etnisch zijn geprofileerd. Dit geldt ook voor het AOW-gat waarmee veel Surinaamse Nederlanders die in Suriname geboren zijn kampen. Het kabinet gaat hierover praten met de Surinaams-Nederlandse gemeenschap en de Kamer.

Er komt een actief emancipatie- en antidiscriminatiebeleid, belooft het akkoord. Voor onder meer antisemitisme, moslimhaat, haatzaaien en geweld tegen minderheden is namelijk ’geen plaats in onze samenleving’. Er komen meer mensen en middelen voor de nationale coördinatoren tegen discriminatie en antisemitisme, evenals het College voor de Rechten van de Mens, de Nationale Ombudsman en de anti-discriminatievoorzieningen. Het kabinet maakt met hen een meerjarig plan tegen discriminatie, haatzaaien en racisme.

Er komen ook boetes en een meldplicht voor discriminerende verzoeken aan makelaars, verhuurders, uitzendbureaus en vastgoedbemiddelaars. Discriminerende organisaties worden uitgesloten van overheidssubsidies en -opdrachten. Ook gaat de overheid de mogelijkheid van anoniem solliciteren onderzoeken.

De geest van de Black Lives Matter-protesten is duidelijk te horen in het akkoord. ‘Voor institutioneel racisme is geen plek in onze samenleving’, stelt de coalitie. ‘We zetten ons in tegen etnisch profileren. Overheids- en uitvoeringsorganisaties moeten hierbij het goede voorbeeld geven.’

Het Rijk zal tevens financieel bijdragen aan het aanstaande Slavernijmuseum. ‘In aanloop naar het herdenkingsjaar 2023 besteden we extra aandacht aan dialoog over het slavernijverleden en hedendaags racisme.’

Qua inburgering wijzigt het kabinet op een klein aantal punten de koers. Het kabinet moet ‘maatwerk’ bieden om nieuwe Nederlanders taalniveau B1 te laten bereiken. Nieuwkomers worden gekoppeld aan een ‘maatje’, via vrijwilligersnetwerken en jongeren in hun maatschappelijke diensttijd, om hen in te wijden in de Nederlandse samenleving.

Er zal harder worden opgetreden tegen geweld dat door het akkoord aan ‘nieuwkomers’ wordt gekoppeld: de strafrechtelijke mogelijkheden om op te treden tegen eerwraak, huwelijksdwang en genitale verminking worden verruimd.

‘De in de vorige periode ingeslagen weg met betrekking tot uitgereisde IS’ers wordt voortgezet’, stelt het akkoord cryptisch. Dit kan betekenen dat IS’ers actief worden opgehaald. In de vorige kabinetsperiode werden IS-leden teruggehaald onder druk van de rechter. De maximale straf voor deelname aan een terroristische organisatie wordt verhoogd naar twintig jaar.

De coalitie wil ook sneller ingrijpen bij onderwijsinstellingen die ‘anti-integratief, anti-democratisch of anti-rechtsstatelijk opereren’. Er komt een verbod op het gebruik van lesmaterialen die kinderen ‘anti-democratische of anti-rechtsstatelijke’ waarden aanleren. Er komt een expliciet verbod op (mede)financiering van onderwijs vanuit ‘organisaties die onze democratische rechtsstaat ondermijnen’.

Er komt ook een Register Ongewenste Nationaliteiten, waarin Nederlandse burgers die geen afstand kunnen doen van bijvoorbeeld een Marokkaanse of Iraanse nationaliteit zich kunnen registreren. Dit heeft vooral een symbolische waarde.

Wat betreft migratie lijkt er vooral gemikt te worden op nieuwe Europese afspraken. Het kabinet zegt legale migratie mogelijk te willen maken, maar irreguliere migratie te bestrijden.

Ons doel is om migratie zoveel mogelijk gestructureerd te laten verlopen, ongewenste migratiestromen zoveel mogelijk te beperken en het draagvlak voor migratie in onze samenleving te behouden en te versterken. Dit conform internationale verdragen en EU-regelgeving.’

VS: Huis van Afgevaardigden wil ‘speciale gezant tegen islamofobie’

0

Een Democratische meerderheid in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden bepleit het instellen van een ‘speciale gezant tegen islamofobie’. Dit, in reactie op uitlatingen van de Republikeinse afgevaardigde Lauren Boebert (foto, rechts) tegenover haar islamitische Democratische collega Ilhan Omar.

Eind november maakte Boebert pikante opmerkingen over Ilhan Omar (foto, links) tijdens een bijeenkomst met aanhangers van Donald Trump. Zo zou Omar deel uitmaken van de ‘Jihad Squad’, refererend naar het feit dat Omar samen met enkele andere progressieve vrouwelijke parlementariërs van kleur ‘The Squad’ wordt genoemd.

Ook ‘grapte’ Boebert dat ze best met Omar in de lift wil staan, zolang ze maar geen rugzak draagt. Progressief Amerika reageerde als door een wesp gestoken op Boeberts opmerkingen en Omar eiste – tevergeefs – excuses.

In reactie op haar uitlatingen wil het Huis nu een nieuwe speciale gezant in het leven roepen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, die als taak heeft om ‘islamofobie’ wereldwijd te bestrijden.

Het is onwaarschijnlijk dat de overwegend Republikeinse Senaat ook voor deze wet zal stemmen, meldt de Amerikaanse zender NBC.