15.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 524

Westland weert na moslimschool ook moskee: ‘Geeft onbehaaglijk gevoel’

0

Een meerderheid in de gemeenteraad van Westland belet de komst van een moskee. Raadsleden van de oppositiepartijen zijn ontstemd, ook omdat tevens de komst van een islamitische school in de gemeente op de tocht staat.

‘Ik krijg hier een heel onbehaaglijk gevoel van’, aldus Benjamin Hofland van D66 Westland tegen Omroep West. ‘Als er echt mensen binnen de gemeente tegen het islamitische geloof zijn, moeten we heel snel met elkaar om te tafel om daarover te praten.’

Hicham el Ikaoui, voorzitter van de moskee is ook boos. ‘Het is onbegrijpelijk. We hadden de koopovereenkomst al binnen, en opeens kregen we afgelopen zomer tijdens een gesprek met de wethouder en burgemeester te horen dat er een nota was aangenomen waardoor het pand in de openbaarheid verkocht moet worden.’

De moskee diende in september een WOB-verzoek in, omdat ze het zaakje niet vertrouwden. Vorige week kregen ze pas antwoord op hun afvraag, maar die ene nota hebben ze nog steeds niet ingezien, vertelt El Ikaoui.

De stichtingsbestuurders benaderden politici van de oppositie, waaronder D66-raadslid Benjamin Hofland. Die vertelt dat hij zich ‘kapot geschrokken’ is. ‘Dat zo’n besluit op het laatste moment – als de koopovereenkomst er al ligt – wordt teruggedraaid is onbegrijpelijk. Ik krijg hier een heel naar gevoel van in mijn buik van.’ Het D66-raadslid vindt dat de onderste steen boven moet komen. Hij wil ook dat de nota boven water komt die het bestuur van ICCW niet mocht inzien.

De gemeente Westland verzet zich al langer tegen islamitische activiteiten. Sinds 2016 probeert stichting Yunus Emre een islamitische basisschool in het Westland te beginnen, maar stuit op tegenstand van een meerderheid in de Westlandse gemeenteraad, die absoluut geen islamitische school lijkt te willen.

Het college van burgemeester en wethouders bestaat sinds de verkiezingen van 2018 uit CDA, LPF (Lokale Politieke Federatie), VVD en ChristenUnie/SGP. GroenLinks, D66, PvdA en de lokale partijen Westland verstandig en Gemeentebelang Westland zitten in de oppositie.

Duitsland veroordeelt Amnesty’s ‘apartheid’-beschuldiging aan Israël

0

De Duitse regering neemt aanstoot aan de beschuldiging van Amnesty dat Israël een systeem van apartheid heeft ingericht tegen Palestijnen, meldt Deutsche Welle.

‘Met de huidige zorgwekkende toename van antisemitisme in Europa, draagt iedereen die campagne voert voor mensenrechten de verantwoordelijkheid om dit niet onvrijwillig aan te moedigen’, zei een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring.

‘We verwerpen termen als ‘apartheid’ en de eenzijdige focus van kritiek op Israël’, zei de woordvoerder. ‘Dat is niet bevorderlijk voor een oplossing van het conflict in het Midden-Oosten.’

Wel zei de woordvoerder dat Duitsland de uitbreiding van Israëlische nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever afwijst en zal blijven pleiten voor een tweestatenoplossing.

Ook de Australische premier Scott Morrison heeft kritiek op Amnesty, dat zijn beschuldigingen uiteenzette in een dinsdag verschenen rapport. Morrison verklaarde gisteren dat ‘geen enkel land perfect is’. Hij zei ook dat Australië, op de Verenigde Staten na, de beste vriend van Israël is, en ‘we blijven een zeer sterke vriend van Israël’.

De opmerkingen van Morrison worden bekritiseerd door het Australia Palestine Advocacy Network. ‘We weten dat niet alle landen perfect zijn, maar niet alle landen plegen misdaden tegen de menselijkheid’, aldus de pro-Palestijnse organisatie tegen de Australische tv-zender ABC News.

Het rapport van Amnesty spreekt onder meer over ‘massale innames van Palestijns land en eigendom, onwettige moorden en de ontkenning van nationaliteit en burgerschap van Palestijnen’.

Israël zou Palestijnse burgers, zowel in Israël zelf als in de bezette Palestijnse gebieden en in Gaza, opleggen aan een systeem ‘van onderdrukking en overheersing (…), overal waar het de controle uitoefent over hun rechten’ en hen zelfs behandelen als een ‘inferieur raciale groep’.

Daarmee is het label ‘apartheid’, dat bekendstaat als stelsel van rassensegregatie en onderdrukking zoals dat ook in Zuid-Afrika werd gehanteerd, volgens Amnesty gerechtvaardigd. Dit houdt ook in dat de internationale gemeenschap dit moet veroordelen en hiertegen actie moet ondernemen, aldus de mensenrechtenorganisatie.

In Nederland reageerde het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) ontzet. Volgens deze organisatie is Amnesty vaag in haar bronnengebruik, negeert het Palestijnse mensenrechtenschendingen, vergoelijkt het Palestijns terrorisme en definieert het ‘apartheid’ niet helder.

Ook zou Amnesty alle soorten Arabische burgers en (rechts)gebieden op een hoop gooien en de participatie van Arabische burgers in de Israëlische politiek negeren. Zo zit er een Arabische partij in de huidige coalitie, die acht partijen telt.

Israël reageerde al voor de officiële publicatie als een wesp gestoken op het rapport. Het verslag is volgens Israël onjuist, bevooroordeeld en zelfs antisemitisch.

‘Israël is niet perfect, maar het is een democratie die is toegewijd aan het internationaal recht en die openstaat voor controle, met een vrije pers en een sterk Hooggerechtshof’, aldus minister Yair Lapid van Buitenlandse Zaken. Lapid betitelt Amnesty als ‘radicale organisatie’ die ‘propaganda verspreidt’.

Raad van Europa: tanden in Turkije om zaak-Kavala, maar bijt nog niet door

0

De Raad van Europa hekelt al jaren het feit dat Turkije de filantroop en miljonair Osman Kavala (foto) vasthoudt. De Raad wachtte in de vergadering van gisteren nog met sancties en zal de kwestie eerst opnieuw voorleggen aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM).

Het Comité van Ministers van de Raad van Europa, waarin de ministers van Buitenlandse Zaken zitting hebben, stemde in met een dergelijk voorstel. Hiermee wordt formeel een procedure in gang gezet die in december al was uitgestippeld en die kan leiden tot de schorsing van Turkije als lid van de Raad van Europa.

Het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken reageert dat de Raad van Europa een ‘interventie tegen de onafhankelijke rechtsgang’ in Turkije pleegt.

Vorige herfst dreigde Turkije nog tien ambassadeurs, waaronder de Nederlandse, uit te zetten omdat zij de vrijlating van Kavala eisten. Uiteindelijk trok president Erdogan na harde woorden over hun ‘onverantwoordelijke’ gedrag deze dreiging in: de ambassadeurs mochten toch blijven.

Kavala, de ‘George Soros van Turkije’, is zakenman en oprichter van enkele organisaties die pleiten voor dialoog tussen gemeenschappen en democratische hervormingen in Turkije. Hij wordt vastgehouden wegens beschuldigingen van betrokkenheid bij massale protesten in 2013 en de mislukte coup in 2016, maar is nog nergens voor veroordeeld.

In 2019 oordeelde het EHRM dat het opsluiten van Kavala een politieke beslissing was en riep Turkije op hem onmiddellijk vrij te laten. Turkije heeft dit, ondanks herhaaldelijke verzoeken, geweigerd.

Het EHRM zal zich buigen over de vraag of Turkije zich aan het vonnis van het EHRM heeft gehouden. Hiermee krijgt het land dus nog even de tijd om orde op zaken te stellen.

Als het EHRM binnenkort een overtreding vaststelt, vergroot dat de druk op het Comité van Ministers om daarna toch echt over te gaan tot opschorting van het lidmaatschap of stemrecht van Turkije bij de Raad van Europa.

De Raad van Europa werd in 1949 opgericht om de democratie, mensenrechten en eenheid in Europa te bevorderen. De Raad is geen onderdeel van de Europese Unie. Naast alle Europese landen zijn ook Rusland en Turkije lid. Het EHRM is een orgaan van de Raad van Europa. Uitspraken die het EHRM doet, zijn dus in principe ook geldend voor Turkije.

Arnhem maakt zich hard voor hijab bij boa’s, ondanks landelijk verbod

0

De Arnhemse gemeenteraad draagt het college op zich hard te maken voor de hijab bij boa’s, ondanks het feit dat de Tweede Kamer dit onlangs nog heeft verboden.

Gisteravond werd een motie van Denk/Verenigd Arnhem en D66 door de Arnhemse gemeenteraad aangenomen. ‘In een stad die inclusief wil zijn is deze vorm van inclusiviteit nog niet duidelijk vastgelegd’, aldus Yildirim Usta van Denk/Verenigd Arnhem tegen de Gelderlander.

Eind vorig jaar werden in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht soortgelijke voorstellen aangenomen. Maar in december nam de Tweede Kamer een PVV-motie aan die dit verbiedt. De stadsbesturen van Rotterdam en Utrecht hebben daarop besloten vooralsnog niet aan dit Kamerbesluit te tornen.

De Arnhemse raad draagt het college formeel opdraagt om nu werk te maken van het toestaan van de hijab bij boa’s. Maar Arnhemse boa’s lopen rond in uniformen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) liggen. Dat uniform kan de gemeente Arnhem niet zelf aanpassen. Daarom wordt het college nu indirect opgeroepen om zich te laten gelden in gesprekken die later dit jaar volgen met de VNG en jusititieminister Dilan Yesilgöz hierover.

Nu Arnhem dus lijnrecht ingaat tegen het Haagse verbod, moet de Rijksoverheid ingrijpen. Dat stelde Telegraaf-verslaggever Wierd Duk vanochtend in het tv-programma WNL Vandaag. Duk had ook nog een aantekening bij de ‘emancipatie’ waar lokale progressieve partijen zich op beroepen bij het aannemen van pro-hijabmoties. ‘Niet het dragen van de hoofddoek in uniform, maar het afleggen van de hoofddoek in uniform – dát is emancipatie.’

Wie zwijgt, stemt toe?

0

De mensen van de stomerij op de hoek waren ‘fout’ geweest. Daarom werd het pak van onze vader altijd naar een ander bedrijf gebracht wanneer het weer aan een goede schoonmaakbeurt toe was. Op ons speelpleintje onder de Platanenbomen schuwde de buurt de kinderen van die NSB’ers. Zij bleven bij het hinkelen of het knikkeren aan de kant staan.

Op onze weg naar school keken wij altijd met de nodige miskenning naar de etalage van de dure tassen- en kofferwinkel Magazine de Paris. Ook de baas daar was fout geweest. ‘Goed’ en ‘fout’ was duidelijk. Dat gold voor de ouders en dat gold ook voor de kinderen.

De predikant van de kerk achter ons huis dacht hier iets anders over. Dominee Overduin had zich meteen al na de bevrijding ontfermd over NSB-kinderen die over straat zwierven. Hun ouders waren geïnterneerd en weinig mensen bekommerden zich om het lot van de nakomelingen. Maar de compassie van de christelijk herder was dan weer tegen het zere been van de rest van de stad. De ouders waren verraders geweest. Ze hadden immers zelf gekozen om op hun leider Anton Mussert te stemmen.

Lenie Degen schrijft in haar familiekroniek Versteende Stilte (2018) over de ontdekking dat haar grootvader zo’n NSB’er was. De man had het als lid van die partij zover gebracht als ‘burgemeester in oorlogstijd’ in de Drentse gemeente Sleen.

Het leven van Lenie, van haar moeder, van haar inmiddels van die opa gescheiden grootmoeder en ook van de rest van de familie werd jaren gekenmerkt door zwijgen. De schaamte en de schande over deze fascistische en met de nazi’s heulende grootvader bracht hen daartoe. Dit zwijgen werd met het verschijnen van Versteende stilte doorbroken.

Onder nakomelingen van foute Nederlanders was en is dit zwijgen een ijzig fenomeen

De lezer van deze familiesaga wordt behalve met het zwijgen ook met een ander facet van die geschiedenis geconfronteerd. Lid worden van de NSB wordt gezien als een keuze. Na het laatste hoofdstuk ben ik geneigd om het woord ‘keuze’ te laten vergezellen door het fenomeen ‘de loop van de geschiedenis’. Voor alle duidelijkheid: het blijft een foute keuze. Maar de context van die keuze is relevant.

Die grootvader groeide op in de krochten van de armoedige veenkoloniën die door de rest van de Nederlandse samenleving vaak als achterlijk werden gezien. Deze zoon van een armzalige timmerman klimt langzamerhand op tot een kleine aannemer. Als aannemer wordt hij onheus bejegend bij de bouw van een kerkgebouw door de kerkelijke gemeenschap. Hij voelt zich opnieuw het recht ontzegd om naar boven te klimmen op de maatschappelijke ladder. En zo zijn er meer gebeurtenissen die hem in zijn sociale ontwikkeling belemmeren. Opstaan voor de ‘kleine luyden’ wordt afgestraft. En dan komt die verkeerde keuze waar de rest van de familie de prijs voor betaalt en daarna zwijgt.

Onder nakomelingen van foute Nederlanders was en is dit zwijgen een ijzig fenomeen. Natuurlijk ligt het voor de hand dat kinderen en kleinkinderen het oorlogsverleden van de voorgaande generatie niet aan de grote klok hangen. Maar het verzwijgen heeft in die eerste tientallen jaren ook meegewerkt aan de beeldvorming: alsof die kinderen de keuzes van hun ouders onderschreven. Want wie zwijgt, stemt toe – nietwaar?

De vaak weggestopte lijdensweg van de familie in die oorlogsjaren en alles wat daarna nog kwam, toont echter een ander beeld. Kon het zwijgen niet juist duiden op een afwijzing van de keuze van die grootouders? Die eerste generaties van daders en slachtoffers na 1945 konden hier begrijpelijkerwijs niet met elkaar over spreken. De huidige generaties doen er mogelijk verstandig aan om dit gesprek wél te voeren. Het kan veel hedendaags wederzijds leed verzachten.

VN-rapporteurs laken stopzetten steun aan Palestijnse NGO door Nederland

0

Zeven VN-rapporteurs hebben stevige kritiek op Nederland vanwege het beëindigen van subsidie aan de Union of Agricultural Work Committees (UAWC), een Palestijnse NGO.

De zeven schreven een brief aan minister Wopke Hoekstra (CDA) van Buitenlandse Zaken en minister Liesje Schreinemacher (VVD) van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Zij moeten het besluit van het vorige kabinet – dat de subsidie stopzette – heroverwegen, vinden zij.

Dit najaar bestempelde Israël zes prominente Palestijnse NGO’s, waaronder UAWC, als terroristisch. Dit deed het vanwege vermeende banden met het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP), een organisatie die door de Europese Unie als terreurorganisatie is aangemerkt. Uit Nederlands onderzoek bleek dat er geen financiële banden waren tussen UAWC en PFLP, maar wel links tussen sommige UAWC-medewerkers en PFLP. Voor Rutte III reden om de subsidie te stoppen.

Een fout besluit, vinden de zeven VN-rapporteurs. UAWC zelf wordt door de EU niet als een terreurorganisatie gelabeld. Nederland zou de ‘privé-overtuigingen’ van UAWC-medewerkers niet respecteren. En door de subsidie in te trekken, zou Nederland het illegale Israëlische nederzettingenbeleid op de Westelijke Jordaanoever in de kaart spelen.

De zeven willen dat het nieuwe kabinet het besluit van Rutte-III herziet en, als het dan toch bezig is, een kritischer standpunt inneemt over het illegale Israëlische nederzettingenbeleid.

Europees Hof: Turkije schond rechten 40 Koerdische parlementariërs

0

Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens oordeelt dat Turkije de vrijheid van meningsuiting van veertig parlementariërs van de pro-Koerdische partij HDP heeft geschonden, door hun parlementaire onschendbaarheid af te pakken. Dit meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

Het intrekken van hun parlementaire onschendbaarheid is in strijd met de Turkse grondwet, oordeelt het hof. Partijkopstukken als Selahattin Demirtas en Figen Yüksekdag (foto) zitten al ruim vijf jaar vast op beschuldiging van banden met de PKK, een Koerdische organisatie die in Turkije, de Europese Unie en de Verenigde Staten is aangemerkt als een terroristische organisatie.

‘Alle parlementsleden achter de tralies moeten onmiddellijk worden vrijgelaten’, reageert Demirtas’ advocaat op de uitspraak. Turkije trekt zich in de regel niets aan van uitspraken van dit Europese hof.

Het Erdogan-regime heeft de afgelopen jaren de strijd tegen de pro-Koerdische partij HDP geïntensiveerd, omdat die expres in het belang zou werken van de PKK. Sinds 2019 is het overgrote merendeel van alle 65 democratisch verkozen HDP-burgemeesters in de ontslagen en vervangen door zetmannen van de regering. Ook dreigt een partijverbod. Vooral de ultranationalistische partij MHP, de coalitiepartner van Erdogan, pleit hiervoor.

Ondanks alle dreiging blijft de HDP haar rug recht houden. De vicevoorzitter van de HDP zong eergisteren in het Turkse parlement een Koerdisch lied, om zo te protesteren tegen de arrestatie van een groep Koerdische muzikanten in Istanbul.

Frankrijk: zwijnskop gevonden bij islamitisch uitvaartcentrum

0

Een islamitische uitvaartondernemer uit de Franse stad Toulouse ontdekte maandag een dood zwijn dat boven een verkeersbord bij zijn onderneming hing. Volgens de regionale moslimraad gaat het hier om een daad die duidelijk tegen moslims is gericht.

De manager ontdekte het kadaver rond zeven uur in de ochtend. Hij zag de kop en de huid van het beest aan het paneel hangen. Het lichaam van het zwijn was ontdaan van zijn organen. Hij deed aangifte bij de politie.

De islamitische begrafenisondernemer is in het verleden wel vaker slachtoffer van vandalisme geweest, vertelt hij. ‘Ik ben hier zes jaar geleden naartoe verhuisd en dit is de derde keer.’

De regionale moslimraad spreekt over een ‘onaanvaardbare daad’ gericht tegen moslims, mogelijk gemaakt door het ‘misselijkmakende klimaat’ in Frankrijk in aanloop naar de presidentsverkiezingen.

Op dit moment eist Éric Zemmour, de uiterst rechtse presidentskandidaat die de islam flink op de korrel neemt, veel zendtijd op. Hij neemt het op tegen zittend president Emmanuel Macron, die sinds anderhalf jaar een beleid voert tegen ‘islamitisch separatisme’.

Ook de Franse NGO SOS Racisme veroordeelt ‘deze daad van vandalisme met een racistische connotatie’, die wijst op ‘de opkomst van anti-Arabische en anti-islamitische sentimenten in ons land’.

Er vinden vaker anti-islamitische haatmisdrijven in Frankrijk plaats. Enkele dagen geleden was een halal-slagerij in Lot-et-Garonne het doelwit van brandstichting en werden er hakenkruizen ontdekt op de gevel van het gebouw.

Naar Marokko? Dan heb je vaccinaties én een negatieve PCR-test nodig

0

Reizigers die naar Marokko willen moeten vanaf 7 februari, als het Marokkaanse luchtruim weer opent, een vaccinatiebewijs hebben én een negatieve PCR-test van maximaal 48 uur oud.

Volwassenen moeten twee keer zijn gevaccineerd en, als de tweede prik langer dan vier maanden geleden is gezet, met een boostervaccin zijn ingespoten. Je mag ook zonder boosterprik het land in, maar alleen als je een herstelbewijs hebt van maximaal een maand oud.

Alle reizigers worden in Marokko bij aankomst onderworpen aan een sneltest. Daarnaast kunnen reizigers worden gevraagd op ter plekke nogmaals een PCR-test te doen. Bij een positief resultaat is zelfisolatie verplicht.

Ondertussen is Marokko in samenwerking met het Zweedse bedrijf Recipharm begonnen aan de bouw van een fabriek die vaccins moet produceren. De fabriek, die Sensyo Pharmatech heet, zal vaccinaties produceren tegen corona en andere ziektes.

‘Een vluchteling kán de moed nooit opgeven, dus kan ik dat ook niet’

0

Rikko Voorberg, theoloog en oprichter van stichting We Gaan Ze Halen, kon het niet langer aanzien: de staat die laks omgaat met vluchtelingen, mensen die op de rand van wanhoop verkeren. Daarom besloot hij in actie te komen. ‘We willen zorgen dat Nederland zich aan zijn beloftes houdt.’

‘Officieel hebben we stichting We Gaan Ze Halen opgericht zodat we de staat voor de rechter konden dagen’, lacht theoloog en oprichter Rikko Voorberg tijdens een videocall. Dat was in 2016. Sindsdien heeft zijn burgerinitiatief vaker in de nationale spotlights gestaan. In 2018 bijvoorbeeld, toen We Gaan Ze Halen met vijftig auto’s naar Griekenland reed om vluchtelingen op te halen. Of in 2020, toen ze met een vliegtuig hetzelfde probeerden.

Het lukte We Gaan Ze Halen niet om daadwerkelijk vluchtelingen mee terug te nemen. Niet per auto, niet per vliegtuig. Het waren deels oprechte pogingen om mensen uit de wanhoop te redden, maar ook deels, geeft hij toe, een schreeuw om aandacht. ‘Tijdens de crowdfunding vertelden we: de kans dat het daadwerkelijk lukt is nul tot nihil. Toch wilden we eraan beginnen, omdat het voor verandering kan zorgen.’

Het onderwerp op de publieke agenda zetten om zo de overheid tot actie te dwingen, dat was het eigenlijke doel. ‘Iemand moest die beweging een andere kant opduwen, zodat we misschien méér zijn dan alleen hekkenbouwende, gewelddadige, uithalende anti-vluchtelingenmensen.’

Méér vluchtelingen naar Nederland, het is geen dogma. Voorberg wil simpelweg dat de staat zich aan zijn beloften houdt. Want Nederland beloofde in 2017 om negenduizend vluchtelingen op te nemen, maar deed dit alsmaar niet. Voorberg, secretaris Johannes van den Akker en penningmeester Suzan Doodeman waren het stilzitten zat: ze vormden stichting We Gaan Ze Halen, klaagden de overheid aan en organiseerden twee tochten naar Griekenland.

En nu, nadat een andere activist van de NGO Team Humanity om hulp vroeg, gaat We Gaan Ze Halen proberen Afghanen naar Nederland te halen vanwege de machtsovername van de Taliban in augustus vorig jaar. Het ging eerst om zeven mensen, waar nu de papierwinkel voor in orde wordt gebracht. Inmiddels wordt er geld ingezameld voor reisdocumenten zodat een groep van twintig mensen uitzicht op evacuatie heeft, vertelt Voorberg enthousiast.

Waarom zijn jullie juist bezig met Afghanen?

‘Volgens Buitenlandse Zaken is de evacuatie gestokt vanwege gebrek aan reisdocumenten, dat schrijven ze overal. Een vriend van ons heeft een legale manier gevonden om via contacten een paspoortaanvraag te realiseren. Vluchtelingen kunnen in Afghanistan zelf geen reisdocumenten aanvragen, dan moeten ze zich gaan melden bij een officiële instantie en dat is onveilig. Maar er zijn meer plekken waar officiële paspoorten worden gecreëerd, en dan is het gewoon een kwestie van een aanvraagformulier en een betaling.’

Griekenland was deels een publiciteitsstunt. Dan denk ik: dat kan ook nu weer het geval zijn.

‘Een stunt zou ik het niet willen noemen, maar publiciteit was aanvankelijk nodig omdat Nederland eerst niet wilde evacueren, of niet leek te willen. Nu wil Nederland dat wel, dat staat in ieder geval in alle communicatie-uitingen. Dus dat neem ik van ze aan. Ik kan er van alles achter verzinnen, maar dat hoeft niet. Je kunt ook gewoon mensen op hun woord geloven. Geen reisdocumenten was het probleem, wij hebben een weg gevonden om die te regelen. Dat doen we dan.’

En het is 700 euro voor al die papieren, per persoon?

‘Wij schrokken er niet van. We hebben hele gekke bedragen gehoord van valse documenten in Italië en Griekenland. Dus wij waren dankbaar dat we het op een legale manier kunnen doen voor dít bedrag. De paspoorten zijn ondertussen in Afghanistan bij de juiste mensen aangekomen.’

Daarmee zijn ze nog niet in Nederland of Europa.

‘We kunnen niet alles maar we kunnen wél gewoon ergens beginnen. Als kleine organisatie ben je minder kwetsbaar dan een grote organisatie, met besturen en achterbannen. Wij kunnen op een gegeven moment zeggen: we failed. Het is mislukt. Maar hoe groter de organisatie, hoe afhankelijker je bent van de publieke opinie. Wij zeggen gewoon: volgens ons past dit bij wat er moet gebeuren, laten we het risico nemen. We zijn allemaal zelfstandig ondernemer, dus als iedereen je achterlijk vindt dan, nou ja, dan is het op een gegeven moment misschien klaar. En dan ga je verder met ondernemen.’

Dat klinkt wel makkelijk. Je kan roepen ‘We gaan dit proberen’ en als het niet lukt zitten er nauwelijks gevolgen aan verbonden.

‘We kunnen dit nu doen, we kunnen in 24 uur 24.000 euro crowdfunden omdat mensen vertrouwen dat we zorgvuldig zijn. Samen met Johannes van den Akker en Suzan Doodeman lopen we alles echt tot in den treure door. Als je dat vertrouwen één keer beschadigt, dan is het voorbij. Dat is het laatste wat we zouden willen. Die paspoorten zijn iets wat mensen nodig hebben, dat zegt Buitenlandse Zaken ook steeds. We hebben hier een weg die eerder bewandeld is en gewerkt heeft. Dat is één, en twee: wij kunnen snel handelen.’

‘Gaan wij mensen redden? Nee, we willen zorgen dat Nederland zich aan zijn beloftes houdt’

Ben je bekend met ‘white saviorism’, het fenomeen waarbij welgestelde, witte mensen de Ander ‘wel even gaan helpen’?

‘Ja. Ik ken het probleem.’

In hoeverre vind je dat zinnige kritiek op We Gaan Ze Halen?

‘Er heeft wel eens een verdwaalde stem ons van white saviorism beticht, maar het gebeurt weinig. Ik denk dat dat zo komt omdat we voortdurend in contact zijn met de mensen over wie het gaat. We checken altijd bij vluchtelingen: ‘Hebben jullie dit nodig? Werkt dit?’ We verzetten ons ook tegen vormen van white saviorism, waarbij noodhulp bijvoorbeeld de oplossing zou zijn. De mensen zelf vragen niet om noodhulp, maar juist om veiligheid, een toekomst en papieren.’

Dus door te luisteren naar de mensen in vluchtelingenkampen, ontloop je white saviorism?

‘Je kan in ieder geval zeggen dat het serieus nemen van de vraag van de mensen zelf belangrijk is. Uiteindelijk richten onze acties van We Gaan Ze Halen zich direct op onze regering. Gaan wij mensen redden? Nee, we willen zorgen dat Nederland zich aan zijn beloftes houdt. Ik heb de afgelopen jaren een quote in mijn achterhoofd van de Australische indigenous activiste Lilla Watson. Zij schrijft: ‘Als je hier kwam om te helpen, don’t bother. Als je hier kwam omdat je weet dat jouw vrijheid onlosmakelijk verbonden is aan de mijne, laten we dan samenwerken.’

Zetten jullie jezelf niet een beetje als witte redder neer in jullie YouTube-video over jullie vliegtuig-actie, door er zelf de hoofdpersoon in te zijn?  

‘Dat zou een reflectie kunnen zijn op de video, dat weet ik niet zo goed. We Gaan Ze Halen gaat over Nederlanders die doen waarvan ze vinden dat de regering het moet doen. Dus daar zit het interne gesprek. De spanning is zeker bij deze acties: over wie moet dit gaan? Het zou een verhaal moeten zijn over mensen die allemaal vastzitten en daar weg moeten. Maar het interne gesprek in Brussel, Nederland en de regering gaat niet over individuen die verplaatst gaan worden, het gaat altijd over: ‘Wij hebben toegezegd onze bijdrage te leveren, maar we doen het niet.’ Daar komen Nederlanders tegen in verzet. Ik vind het grootste ongemak misschien wel onze naam: We Gaan Ze Halen.’

Dat ontlokt de reactie wel een beetje: ‘We gaan even die mensen helpen, wij weten wat goed voor ze is.’

‘Er zit een anonimiteit in beide partijen: we gaan ze halen. Het woord ‘we’ hebben we altijd naar ‘Nederland’ toe geframed. Nederland heeft gezegd: ‘we gaan ze halen’. Dat was de belofte. Daar refereert het naar, dat proberen we ook in alle communicatie te verwerken. Maar als de regering zich niet aan die belofte houdt, dan moeten wij maar een start maken, wij zijn óók Nederland.’

Jij bent gereformeerd, toch?

‘Christelijk, zou ik zeggen.’

Speelt jouw geloof mee in jouw inzet voor We Gaan Ze Halen?

‘Ik denk dat meespeelt dat ik ben opgevoed en opgegroeid in een hele religieuze context. Tijdens mijn studie Theologie had ik het gevoel dat het een heleboel woorden waren die niet verder kwamen dan de muren van de kerk. Ik vroeg mij af: ‘Als het christelijke verhaal goed nieuws voor de hele wereld is, niet alleen voor mensen die dezelfde woorden spreken of in dezelfde cultuur leven, wát is dan goed nieuws aan dit verhaal?’ Dat ben ik gaan onderzoeken, en dat doe je het beste door op plekken te komen waar goed nieuws nodig is, waar de pijn zit. Je komt dan terecht tussen activisten, idealisten en theatermakers. Mensen die de moed hebben en de overtuiging dat er in het donkerste van onze samenleving iets te doen is, iets te vinden is dat waarde heeft.’

Wat drijft jou verder om hiermee door te gaan? Je verkeert regelmatig in onzekerheid en je moet telkens verantwoording afleggen aan donateurs.

‘Omdat het maar een fractie van de onzekerheid is waar vluchtelingen mee zitten. Zij betalen duizenden euro’s aan mensen van wie ze weten dat het slechte mensen zijn, mensensmokkelaars. In de hoop dat ze weer een stapje verder komen. Die moeten echt veel gekkere dingen doen om te overleven. Zij kúnnen de moed niet opgeven, dus daarom kan ik dat ook niet.’