9.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 549

‘Westerse journalisten zijn heel ideologisch bezig over Afghanistan’

0

De Afghaans-Nederlandse freelance journalist en Afghanistan-deskundige Sangar Paykhar kreeg de afgelopen week duizenden nieuwe volgers op Twitter, vanwege de gebeurtenissen in zijn geboorteland waar de Taliban weer de macht hebben gegrepen. In zijn Engelstalige podcast Afghan Eye biedt Paykhar een alternatief narratief voor hoe de mainstream media Afghanistan afschilderen. ‘Wij stellen de stereotypen over Afghanen aan de kaak en moslims in het algemeen, die in de oorlog tegen het terrorisme zijn geïnstrumentaliseerd’, schrijft Paykhar op zijn website. De Kanttekening sprak met Paykhar over de situatie in Afghanistan.

De situatie in Afghanistan is nu nogal chaotisch, als ik afga op de beelden in de media. Hoe gaat het met je familie in Afghanistan? 

‘Een dag na de verovering van Kabul door de Taliban heb ik met hen gesproken. Iedereen is nu veilig. Alleen een aangetrouwd ver familielid is zondag om het leven gekomen bij het vliegveld. Hij is die maandag ook begraven. Hij was onderweg van de ene woonwijk in Kabul naar een andere, omdat er veel werd geplunderd in de wijk waar hij woonde. Vanwege de chaos moest hij echter omreizen via een route langs het vliegveld. Hij is daar gedood door een verdwaalde kogel. De Amerikaanse troepen die de orde bij het vliegveld moesten bewaken hadden waarschuwingsschoten afgevuurd, om de menigte die naar het buitenland wil vluchten in bedwang te houden. Een van die kogels raakte hem per ongeluk.’

Gecondoleerd. Wat vreselijk om te horen. Ook met deze tragische gebeurtenis in ons achterhoofd, hoe kijk jij eigenlijk aan tegen de twintigjarige militaire aanwezigheid van Amerika en haar bondgenoten in Afghanistan?

‘Heel kritisch natuurlijk. Afghanistan is in 2001 binnengevallen vanwege de terroristische aanslagen van 11 september, maar de Afghanen waren niet verantwoordelijk voor 9/11. De Taliban ook niet. De Afghanen hebben niet om een militaire bezetting gevraagd. Die beslissing is gevallen in Washington. De militaire interventie heeft voor veel ellende gezorgd. Afghanistan werd platgebombardeerd door NAVO-vliegtuigen. En dankzij de interventie kwamen foute krijgsheren aan de macht, die van de Amerikanen wapens en voertuigen kregen waarmee ze andere Afghanen konden onderdrukken. En de Afghaanse regering, die alleen dankzij de NAVO-steun in het zadel kon blijven, was door en door corrupt en schond op grove wijze de mensenrechten, met martelingen van dissidenten en dergelijke.’

Dat het Afghaanse regime als een kaartenhuis in elkaar stortte en de Taliban zo snel de macht kon grijpen, daarover verbaas jij je niet?

‘Nee, helemaal niet. Ze hadden nauwelijks legitimiteit. In Afghanistan wonen ongeveer 35 miljoen mensen. Maar bij de laatste verkiezingen kreeg de president slechts 600.000 stemmen. De meeste Afghanen stemden niet. Omdat ze wisten dat de regering een marionet van het Westen was. Ook in Kabul, waar de stembureaus goed werden beveiligd, was de opkomst zeer laag. Maar dit soort verhalen hoor je niet in de westerse media, die erg biased zijn.’

Wat doen westerse media verkeerd volgens jou?

‘Veel westerse journalisten bekijken de wereld vanuit een seculiere, progressieve, westerse bril. Ze laten zich leiden door een progressief oriëntalisme, met een wereldbeeld dat heel zwart-wit is. Progressieve moslims zijn goed, conservatieve moslims zijn slecht. Daarom brengen ze ook alleen die moslims in beeld die hun progressieve verhaal bevestigen. Vrouwenrechtenactivisten, leden van de sjiitische Hazara-minderheid, enzovoort.

‘Westerse journalisten brengen alleen die moslims in beeld die hun progressieve verhaal bevestigen’

‘Deze blik is niet alleen eenzijdig, maar ook hypocriet. Westerse luchtaanvallen hebben complete dorpen verwoest. Hierbij zijn ook vrouwen en kinderen omgekomen. Hoor je westerse journalisten over deze vrouwen? Nee. En hoor je westerse journalisten over de Afghaanse vrouwen die verkracht worden door pro-westerse milities? Ook niet. Ze brengen alleen die vrouwen in beeld die hun narratief ondersteunen, zoals ik al zei. Westerse journalisten zijn in feite heel ideologisch bezig, maar ze zijn hier onvoldoende van bewust. Ze moeten zich hier bewust van worden, om zo een realistischer verhaal over Afghanistan, over het Midden-Oosten ook, te kunnen schrijven.’

Maar toch proberen er nu tienduizenden Afghanen het land te ontvluchten. Die angst voor de Taliban, die leeft blijkbaar ook bij een deel van de Afghaanse bevolking. Of zie ik dat verkeerd?

‘De mensen die Afghanistan willen ontvluchten doen dat deels uit economische motieven, omdat met het vertrek van de Amerikanen veel banen niet meer bestaan en zij werkloos zijn geworden. Maar ze laten zich denk ik ook te veel beïnvloeden door de spookverhalen in de media, waarin de Taliban als barbaarse monsters worden afgeschilderd. Dat beeld klopt niet. De Taliban zijn nu veel gematigder dan in 2001. De Taliban zijn bovendien geen IS. Dat zijn ze ook nooit geweest.’

De Taliban hebben in het verleden duizenden Hazara’s vermoord. Dat zou je toch etnische zuiveringen kunnen noemen?

‘Die moorden zijn natuurlijk verschrikkelijk, maar het doel van de Taliban was en is niet om de Hazara’s uit te roeien. De Taliban had eind jaren negentig bijna heel Afghanistan in handen. Ze hadden alle Hazara-mannen kunnen vermoorden en de vrouwen als seksslavinnen kunnen verkopen. Wat IS met de Jezidi’s heeft gedaan. Maar dat is niet gebeurd. De Taliban zijn islamitisch en conservatief, maar het is geen extremistische, genocidale beweging. De Taliban tolereren sjiitische moslims. Ze vinden dat sjiieten ketters zijn, maar in Kabul konden de sjiieten afgelopen woensdag in alle vrijheid Asjoera (waarop sjiieten stilstaan bij de dood van imam Hoessein in 680, red.) herdenken.’

Dat komt omdat de Taliban nu liever niet willen worden geconfronteerd met negatieve publiciteit, nietwaar?

‘Nee, het is fundamenteler. De Taliban zijn geen pacifisten. Ze gebruiken geweld. Ze blazen dingen op. Ze plegen aanslagen. Maar ze doen ook sommige dingen niet. De Taliban gaan niet zomaar hele bevolkingsgroepen uitmoorden. IS vindt dat alle Jezidi’s en sjiieten uitgemoord moeten worden. De aanslagen op sjiieten in Afghanistan worden door IS-aanhangers gepleegd, maar de Taliban staan vijandig tegenover IS.’

Niettemin hebben de Taliban toentertijd wel onderdak verleend aan Osama Bin Laden en al Qaida.

‘Osama Bin Laden heeft in de jaren tachtig meegevochten in de oorlog tegen de Sovjet-Unie met de moedjahedien. Hij had onroerend goed in Afghanistan, hij was miljonair, en zei ook Afghanistan te willen helpen. Hoewel er binnen de Taliban stemmen opgingen om Bin Laden aan de VS uit te leveren na 9/11, hebben ze besloten om dit toch maar niet te doen. Dat deden ze niet omdat de betrokkenheid van Bin Laden niet voldoende bewezen zou zijn, maar ook omdat de VS geen islamitisch land zijn en ze niet zomaar een moslim aan een niet-islamitisch land wilden uitleveren. De Taliban stelden om die reden voor om zelf een proces tegen Bin Laden te voeren, als de VS met bewijzen zouden komen. De VS wilden hiermee echter niet akkoord gaan. Daarom zijn de VS Afghanistan eind 2001 binnengevallen.’

Je zei net ook dat de Taliban vijandig staan tegenover IS. Waarom eigenlijk?

‘De Taliban is echt geworteld in de Afghaanse samenleving. Dat verklaart hun succesvolle offensief ook. Toen ze hoorden dat de Amerikanen zouden vertrekken, gingen ze praten met plaatselijke leger- en politiecommandanten om hen ertoe te bewegen de wapens neer te leggen, zodat er geen bloedvergieten zou komen. De Taliban zijn daarnaast ook heel diverse beweging, die uit verschillende groepen bestaat. Het is een misvatting dat het allemaal Pashtuns zijn (de grootste etnische groep in Afghanistan, red.), en ook de beleving van de islam verschilt sterk per groep. IS daarentegen is nauwelijks geworteld in de Afghaanse samenleving, is veel extremer, en bestaat uit radicale salafisten die de vier soennitisch-islamitische rechtsscholen afwijzen. Bij de Taliban erkennen ze deze rechtsscholen wel. Er zitten ook soefi’s bij de Taliban.’

‘De Taliban zijn nu veel gematigder dan in 2001. De Taliban zijn bovendien geen IS. Dat zijn ze ook nooit geweest’

Eerder in ons gesprek zei je dat de Taliban gematigder zijn geworden. Waaruit blijkt dat, volgens jou?

‘Allereerst uit het feit dat iedereen in Afghanistan de oorlog, die nu al 43 jaar duurt, meer dan zat is. Een Talibancommandant sprak op een internationale conferentie met een groep Afghaanse dissidenten, die tegen de Afghaanse regering waren maar niet bij de Taliban zaten. Een van de dissidenten opperde toen om alle leden van de regering te executeren, als die kans zich zou voordoen. De commandant antwoordde toen dat ze dan ook hun families moesten vermoorden en hun kinderen, en daarna hun kinderen enzovoort, omdat familieleden anders wraak zouden nemen. Dat wilde hij niet. Hij wilde een einde aan de vicieuze cirkel van moord en wraak. Daarom gingen de Taliban ook eerst praten met de leger- en politiecommandanten, omdat ze het eeuwige geweld zo moe zijn.’

Wat is eigenlijk het doel van de Taliban?

‘Ze willen erkend worden door het buitenland. Ze hebben echt geleerd van de fouten in 2001, toen ze de VS een excuus gaven om Afghanistan binnen te vallen. Daarom beschieten ze, ondanks het feit dat ze Kabul hebben veroverd, de internationale luchthaven niet. Omdat ze dan de Amerikanen een excuus geven om keihard terug te slaan.

‘De Taliban willen Afghanistan, dat door 43 jaren oorlog verschrikkelijk verwoest is, weer opbouwen. De erkenning door buitenlandse mogendheden maakt de weg vrij voor buitenlandse investeringen, zodat de economie weer aantrekt. Op dit moment hebben heel veel Afghanen hun baan verloren omdat de VS zich terugtrekken. Een groot deel van de Afghaanse economie was ingericht op de bezetting. Dat deel van de economie is nu ingestort. In de jaren tachtig was de Afghaanse economie erg afhankelijk van de Sovjet-Unie. Toen de Sovjets vertrokken, stortte een groot deel van de economie in, raakten veel mensen werkloos, was er veel armoede en woedde er een hongersnood in het land. Dat mag niet nog een keer gebeuren. Daarom doen de Taliban hun uiterste best om door de internationale gemeenschap te worden geaccepteerd. Ook omdat hun eigen bestaan hiervan afhangt. Nu hebben de meeste Afghanen de machtsovername van de Taliban geaccepteerd. Maar als mensen doodgaan van de honger, raken de Taliban hun legitimiteit kwijt.

‘De Taliban zijn islamitisch en conservatief, maar het is geen extremistische, genocidale beweging’

‘De Taliban hebben zelf ook alle belang bij een amnestieregeling, want al die mensen die voor de Afghaanse regering en voor de Amerikanen hebben gewerkt, bezitten skills die heel erg nodig zijn om de economie draaiende te houden. Denk aan mensen die buitenlandse talen spreken. Of mensen die ervaring hebben met NGO’s en weten hoe je subsidies bij hen los kunt krijgen.’

Een van de nieuwe investeerders in Afghanistan is China. Waarom gaan de Taliban nu zo amicaal met China om, terwijl China volgens steeds meer mensen verantwoordelijk is voor een genocide op de Oeigoerse moslims in Xinjiang? Hangen ze hiermee niet hun islamitische principes aan de wilgen?

‘Dit is inderdaad een lastig punt. China is geen vriend van de Taliban, weet ik van een van mijn Taliban-contacten in Afghanistan. De Taliban moeten aan Realpolitik doen en vuile handen maken, omdat ze hun land willen opbouwen. Hiervoor moeten ze offers maken. De Taliban is solidair met de Oeigoeren in China en met de Kashmiri in India, maar wil China noch India tegen zich in het harnas jagen omdat dat niet opportuun is.’

Een ander land dat graag goede betrekkingen wil hebben met de Taliban is Turkije. Denk je dat Turkije veel invloed zal krijgen in Afghanistan?

‘Nee. Want Turkije is helemaal niet zo populair onder de Taliban, omdat Turkije lid is van de NAVO en vanwege de slechte behandeling en discriminatie van Afghaanse vluchtelingen in Turkije.’

Over die vluchtelingen gesproken: op Twitter zag ik een lokale VVD-politicus beweren dat de Taliban mogelijk stiekem strijders onder de Afghaanse vluchtelingen zal plaatsen, die dan aanslagen in Europa kunnen plegen. Is dit scenario realistisch?

‘Absoluut niet. De Taliban hadden ook voor hun machtsovername grote delen van Afghanistan feitelijk in handen, en hadden allang terroristen naar Europa kunnen sturen. Maar Afghaanse vluchtelingen hebben nauwelijks aanslagen gepleegd. Drie jaar geleden had je die Afghaanse vluchteling die twee mensen neerstak op Amsterdam Centraal Station, maar hij was een IS-aanhanger, geen aanhanger van de Taliban. Nu zijn er wel Taliban-aanhangers in Europa. Maar zij houden zich bezig met de situatie in Afghanistan, niet met de situatie hier.’

Afghanistan stond dit jaar, vóór de machtsovername van de Taliban, op plek 122 van de persvrijheidsindex van Reporters Without Borders. Geen goed cijfer, maar beter dan buurland Pakistan (145) en Turkije (153). Hoe staan de Taliban tegenover de persvrijheid? Kunnen journalisten straks nog wel hun werk doen in Afghanistan?

‘Als ik nu zou besluiten om naar Afghanistan te gaan als journalist, dan is dat geen enkel probleem. De Taliban willen namelijk heel graag de wereld overtuigen van het feit dat ze geen barbaren zijn, dus zijn buitenlandse journalisten welkom. Ik denk dat de situatie vóór de Taliban misschien wel slechter was. Ik ken journalisten die gevlucht zijn omdat ze gezocht werden door het Afghaanse regime. En ik ken ook verhaal van een kritische journalist die in de gevangenis werd gemarteld. Over deze repressie hoor je westerse media nauwelijks.

‘Als ik nu zou besluiten om naar Afghanistan te gaan als journalist, dan is dat geen enkel probleem’

‘Inderdaad hebben de Taliban in het verleden journalisten ontvoerd, opgepakt en vermoord. Maar het beleid van de Taliban is nu dat de media moeten blijven in Afghanistan, en in relatieve vrijheid mogen opereren.’

Ik neem aan dat de Taliban niet zitten te wachten op kritische verhalen, of op journalisten die kritisch zijn over de islam.

‘Kritiek op de islam mag inderdaad niet. En Afghaanse tv-zenders zijn nu ook gestopt – enkele maanden geleden al trouwens – met programma’s waarin vrouwen optreden wiens gezichten zijn volgespoten met botox. Dat kan nu niet meer. Het wordt islamitischer. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat geen enkel regime zit te wachten op kritische verhalen. De Taliban niet, maar het democratische Amerika dat Julian Assange en Edward Snowden vervolgt ook niet.’

Indonesische ambassadeur: ‘Wees trots op je Indonesische identiteit’

0

‘Eenheid in diversiteit’ luidt de wapenspreuk van Indonesië, dat op 17 augustus zijn 76-jarige bestaan als onafhankelijke staat vierde. De Indonesische ambassadeur in Nederland herinnert Indonesiërs en Indonesische Nederlanders aan deze boodschap. ‘Wees trots op de verschillen die Indonesië rijk maken, en behoud je Indonesische identiteit’, adviseert ambassadeur Mayerfas.

Voor hij in oktober 2020 werd aangesteld als de nieuwe Indonesische ambassadeur was Mayerfas werkzaam als secretaris-generaal van het Indonesische ministerie van Buitenlandse Zaken. Eerder was hij de Indonesische ambassadeur in Vietnam, en bouwde hij zijn diplomatieke carrière op in Canada, Zwitserland, de Verenigde Staten en China. Zijn ambassadeurschap in Nederland begon in een abnormale periode.

‘Het is toch wel vreemd om tijdens een pandemie een ander land te leren kennen en al zijn gebruiken. De coronamaatregelen hebben het aantal contactmomenten met de Nederlandse delegaties enorm beperkt. Desondanks merk ik dat we met online meetings in staat zijn om elkaar te leren kennen, en de diplomatieke band tussen Nederland en Indonesië verder op te bouwen.’

Dat Nederland als ex-kolonisator van Indonesië 17 augustus 1945 tot op heden nog steeds niet erkent als de dag waarop Indonesië onafhankelijk werd, ziet hij niet als een probleem. ‘Indonesië heeft zich op 17 augustus onafhankelijk verklaard. Wie dat wel of niet erkent moet diegene zelf weten. Elk land heeft een eigen manier van kijken naar haar geschiedenis. De manier waarop Indonesië zijn verleden bekijkt is anders dan hoe Nederland dat doet. Maar dat betekent niet dat deze verschillende visies niet naast elkaar kunnen bestaan’, zegt Mayerfas.

‘Indonesië heeft zich op 17 augustus onafhankelijk verklaard. Wie dat wel of niet erkent moet diegene zelf weten’

Wel merkt hij dat er pogingen worden gedaan om de verschillende visies op de koloniale geschiedenis van Nederland in Indonesië te verenigen. Als voorbeeld noemt hij de onlangs verschenen Nederlandse speelfilm De Oost, waarin ook het Indonesische perspectief op de onafhankelijkheidsstrijd van 1945-1949 werd belicht.

De film laat zien hoe Indonesische dorpelingen standrechtelijk werden geëxecuteerd door de Nederlandse kapitein Raymond Westerling. In Nederland heeft de film tot veel ophef geleid met name bij oud-veteranen die het beeld van Westerling in deze film niet herkennen. Zo spande de Federatie Indische Nederlanders een kort geding tegen de filmmakers, omdat De Oost volgens hen een brede en eenzijdige interpretatie vertoont van de vaderlandse geschiedenis. Het beeld van Westerling als moordenaar komt volgens Indonesiërs echter wel overeen met wat er in de Indonesische geschiedenisboeken staat beschreven over de beruchte kapitein.

Het naast elkaar leggen van de verschillende visies op de geschiedenis ziet hij daarom als een goede ontwikkeling. ‘Er moet nog veel aan het licht komen voordat er wederzijds begrip ontstaat in de manier waarop we kijken naar het verleden. Het is ook moeilijk om de Nederlandse geschiedvertelling te vergelijken met de Indonesische’, gaat hij verder.

‘Voor Indonesië is 17 augustus een ontzettend belangrijke, historische dag. Voor mij persoonlijk was dat hét moment waarop wij Indonesiërs eindelijk zelf konden bepalen wat er met ons land kon gebeuren, en dat we eindelijk eigenaren werden van het land van onze ouders en voorouders. 17 augustus maakt mij daarom trots op Indonesië. Voor Nederland was dat misschien een periode die niet herinnerd hoeft te worden, omdat het de Nederlandse nationale geest negatief beïnvloedt. Dat is goed mogelijk.’

Nog steeds tolerant

Voor Indonesiërs is het vanzelfsprekend om te leven in een land waar grote verschillen tussen mensen bestaan, stelt Mayerfas. Zo staat Indonesië volgens hem bekend om zijn tolerantie tegenover andersdenkenden en andersgelovigen, en zijn ‘tolerante islam’. Ondanks berichtgeving over de radicale islam die in Indonesië oprukt, ziet de Indonesische ambassadeur het positief in.

‘Ik ontken niet dat er een zekere mate van extremisme en intolerantie bestaat. Net zoals in elk ander land en elk ander geloof ook een vorm van extremisme en intolerantie bestaat’, zegt Mayerfas, zelf een moslim. ‘Maar Indonesië blijft het meest democratische land waar de bevolking overwegend islamitisch is. Je kunt dit vergelijken met andere zogezegde ‘moslimlanden’. In Indonesië leven de verschillende visies op de islam samen naast elkaar. Dat zie je bijvoorbeeld terug in het straatbeeld: gesluierde vrouwen die samenlopen met vrouwen die ervoor kiezen zichzelf niet te bedekken. Ze laten elkaar in hun waarde.’

Met uitzondering van de Indonesische provincie Atjeh – die de sharia hanteert – worden islamitische geloofsregels niet aan de Indonesische bevolking opgelegd, en is iedereen vrij om zelf invulling te geven aan hoe die wel of niet gelooft, aldus Mayerfas.

‘Indonesië blijft het meest democratische land waar de bevolking overwegend islamitisch is’

Hij merkt wel dat een deel van de islamitische bevolking in Indonesië zich zorgen maakt om de ontwikkelingen rondom de islam in het Westen. Via social media wordt nieuws gedeeld over onder meer Frankrijk, waar gesproken werd over een verbod op het dragen van een hoofddoek voor moslimvrouwen onder de achttien jaar. Ook weten sommige moslims in Indonesië van de recente uitspraak van het Europees Hof, dat toestaat hoofddoeken op de werkvloer te verbieden als dat niet overeenkomt met hun organisatiebeleid.

‘Sommige moslims in Indonesië merken dat de islam geproblematiseerd wordt in het Westen, en trekken zich dit persoonlijk aan. Zij vinden dat moslimvrouwen niet als gelijke worden behandeld om de keuze die zij zelf hebben gemaakt voor het dragen van de hijab’, zegt Mayerfas. ‘Maar hoe zij kijken naar de ontwikkelingen in het Westen staat niet los van hoe zij zelf het geloof belijden. Je hebt in Indonesië bijvoorbeeld moslims die vinden dat andersgelovigen de ramadan moeten respecteren door niet in het openbaar te eten of zelfs mee te vasten. Maar er zijn ook moslims die zich niets aantrekken van wat andere moslims en niet-moslims doen. De tweede groep blijkt nog steeds de grootste te zijn in Indonesië.’

Mede hierdoor concludeert de ambassadeur dat tolerantie bij Indonesiërs nog altijd hoog in het vaandel staat. ‘Dat is ook mijn boodschap aan Indonesiërs en Indonesische Nederlanders naar aanleiding van de Indonesische Onafhankelijkheidsdag op 17 augustus’, zegt hij. ‘Wees trots op je Indonesische identiteit van eenheid in verscheidenheid, en zorg ervoor dat je de tolerantie tegenover andersdenkenden behoudt, ongeacht wie er tegenover je staat.’

Turken: ‘nee’ tegen meer vluchtelingen

0

Slechts één op de tien Turken zegt dat de landsgrenzen moeten worden opengesteld voor meer vluchtelingen. Dit blijkt uit onderzoek van Konsensus, een Turks peilingbureau.

Slechts 9 procent van de respondenten vindt dat Turkije meer vluchtelingen op moet vangen, aldus de Turkse nieuwswebsite Diken. Van de 1.500 deelnemers zegt 67 procent dat de grenzen gesloten moeten blijven. 23 procent van de respondenten was het gedeeltelijk eens met de stelling.

Op dit moment leven in Turkije ongeveer 3,7 miljoen Syriërs. Ankara heeft gewerkt aan het terugdringen van de migratiestromen naar Europa volgens de vluchtelingendeal uit 2016. In deze overeenkomst met de Europese Unie krijgt Turkije in ruil daarvoor miljarden euro’s aan hulp voor de vestiging en integratie van vluchtelingen en migranten in Turkije.

De enquête van Konsensus is in juli afgenomen, voor de val van de Afghaanse hoofdstad Kabul. De Taliban kregen afgelopen zondag met de verovering van Kabul de controle over heel Afghanistan. De daaruit voortvloeiende chaos heeft geleid tot bezorgdheid over een nieuwe golf vluchtelingen die naar het Westen trekt.

Vorige week presenteerde Amerika een actieplan voor Afghaanse vluchtelingen met banden met Washington en hun familieleden. In dit plan wordt Turkije genoemd als een mogelijke herplaatsingsbestemming voor de dissidenten. Ankara heeft tot dusver een dergelijk plan verworpen, omdat het zou leiden tot een nieuwe massale komst van migranten.

Turkije zit niet te wachten op nieuwe migranten. Naast Syrische vluchtelingen kende Turkije vóór de machtsovername van de Taliban naar schatting tweehonderd tot- zeshonderdduizend Afghaanse vluchtelingen. Het land is bezig een muur (foto) langs de grens met buurland Iran, waarvandaan de Afghaanse vluchtelingen binnenkomen, af te ronden. Ook wil Turkije met bondgenoot Pakistan werken aan de stabilisatie van de situatie in Afghanistan om zo een nieuwe vluchtelingenstroom een halt toe te roepen.

Zaterdag werd bekend dat Turkije dit jaar vijftigduizend illegale migranten uit het land heeft gezet. Onder deze groep bevonden zich zo’n 13.000 Afghanen.

Taliban: moslimgeleerden beslissen over rol vrouwen in maatschappij

0

Over de rol die vrouwen mogen spelen straks in Afghanistan zal worden beslist door een raad van islamitische geleerden, zegt een hooggeplaatste woordvoerder van de Taliban. Die zegt of vrouwen mogen werken, naar school mogen gaan en hoe ze zich moeten kleden.

‘Onze ulema (geleerden) zullen beslissen of meisjes naar school mogen of niet’, zegt Taliban-leider Waheedullah Hashimi tegen het internationale persagentschap Reuters. De uelma zullen ook beslissen of vrouwen een hijab, een abaya of boerka moeten dragen, geeft Hashimi aan.

De hijab is een hoofddoek en de abaya een gewaad dat het gezicht onbedekt laat, terwijl de boerka een allesomvattend gewaad is.

De belangrijkste woordvoerder van de Taliban, Zabihullah Mujahid, zei dinsdag op een persconferentie in Kabul dat vrouwen mogen werken en studeren en ‘zeer actief zullen zijn in de samenleving, maar binnen het kader van de islam’.

Ook in de periode 1996-2001 was de Taliban aan de macht in Afghanistan. In die tijd mochten meisjes niet naar school en moesten vrouwen een boerka dragen als ze naar buiten wilden – en dan alleen onder begeleiding van een mannelijk familielid. Vrouwen die de regels overtraden, werden soms vernederd en in het openbaar geslagen door de religieuze politie van de Taliban.

‘De mensen in Afghanistan zijn voor 99,99 procent moslim en geloven in de islam’, aldus Hashimi. ‘Als je in wetten gelooft, moet je die wet zeker toepassen. We hebben een raad, een zeer prominente raad van ulema. Zij zullen beslissen wat te doen.’

‘Wanhopige Afghanen gooien baby’s over prikkeldraad Kabul Airport’

0

De situatie bij de internationale luchthaven van de Afghaanse hoofdstad Kabul is schrijnend, vertelt een Britse officier aan de Britse nieuwszender Sky.

‘Het was verschrikkelijk, vrouwen gooiden hun baby’s over het prikkeldraad en vroegen de Britse soldaten om ze mee te nemen, sommigen kwamen vast te zitten in het prikkeldraad’, aldus de officier.

De Taliban veroverden zondag Kabul. De islamistische beweging zegt geen wraak te willen nemen op Afghaanse burgers en hebben een algemene amnestie afgekondigd, maar lang niet iedereen gelooft de Taliban.

Veel Afghaanse burgers proberen nu naar het buitenland te kunnen vluchten, maar niet iedereen mag mee. ‘De soldaten haten dit’, meldt een correspondent aan Sky, ‘maar zonder de juiste papieren moeten ze mensen wegsturen. Doodsbange gezinnen – mannen, vrouwen en grote aantallen kinderen – worden door het prikkeldraad teruggestuurd.’

Ophef: Sovjetinvasie Afghanistan ‘weggegumd’ door BIJ1-jeugd, Simons

0

Radicaal, de jongerenorganisatie van BIJ1, wast volgens veel twitteraars de bezetting van Afghanistan door de Sovjetunie (1979-1989) wit. BIJ1-leider Sylvana Simons deelt de bewuste tweet van Radicaal instemmend.

‘Wat vrijwel nooit wordt verteld wanneer er over Afghanistan wordt gesproken, zijn de inspanningen die het Afghaanse volk aan het eind van de jaren zeventig en tachtig deed om een sociaal democratische staat op te bouwen’, schrijft Radicaal in een alternatieve geschiedvertelling over het Afghanistan van sinds de jaren zeventig.

Radicaal prijst de Democratische Volkspartij van Afghanistan, een marxistisch-leninistische partij die in 1978 aan de macht kwam. ‘Huizen werden gebouwd, een minimumloon werd vastgesteld, analfabetisme graad ging omlaag, de zorg en het onderwijs kregen meer prioriteit en vrouwen werden eerlijk(er) betaald voor werk en kwamen steeds vaker in professionele en politieke posities.’

Hieraan kwam een einde, aldus Radicaal, toen de islamitische moedjahedien-strijdgroepen besloten zich te verzetten tegen de socialistische regering van Afghanistan. Daarbij zouden ze zijn ondersteund door de Verenigde Staten.

‘Deze mujahideen zijn later de groepen geworden die wij nu kennen als Al Qaida en de Taliban. De VS heeft deze groep welbewust gecreëerd om het socialisme/communisme in Afghanistan tegen te gaan.’

Dat de Democratische Volkspartij, geholpen door de KGB, na een militaire coup aan de macht kwam en kort daarna duizenden tegenstanders doodde, daarover rept Radicaal niet. Ook aan de Sovjetinvasie van Afghanistan in 1979 en de daaropvolgende oorlog – die tot aan 1989 duurde en aan zo’n twee miljoen Afghaanse burgers het leven kostte – maakt Radicaal geen woorden vuil.

De jongerenorganisatie geeft verder de schuld van de huidige crisis in Afghanistan aan het ‘imperialistische Westen’, dat ook verantwoordelijk zou zijn voor het moslimfundamentalisme. ‘Het is dan ook leugen dat de taliban Afghanistan heeft overgenomen: ze hebben Afghanistan gekregen van de VS en met steun van het westen’, schrijft Radicaal.

Veel twitteraars hebben kritiek op Radicaal en Sylvana Simons. ‘Heeft de KGB dit stukje geschreven?’, vraagt journalist Daan Koopen zich af. ‘Kunstig stukje geschiedvervalsing waarbij de veelbepalende Sovjetinval even wordt weggegumd’, reageert historicus en D66-lid Martijn Pijnenburg.

‘Communisten en historisch besef gaat niet goed samen’, twittert Wouter Han de Graaf, bestuurslid Internationaal van de ChristenUnie-jongeren. ‘Dit keer BIJ1 die de Sovjet-Unie een handje helpt, die gewoon tot 2 miljoen doden negeert.’

Historicus en VVD-lid Mark Thiessen beaamt dit en beschuldigt BIJ1 van oriëntalisme. ‘Het bizarre aan dit soort bijziende weergaven van historie, is dat het niet-Westerse volken tot figuranten in hun eigen geschiedenis maakt. Want die begint pas wanneer het Westen ten tonele verschijnt. Het is totale neerbuigendheid tegenover alles wat niet-Westers is.’

Ook Midden-Oosten-correspondent Rena Netjes heeft kritiek: de VS hebben de moedjahedien niet gecreëerd, stelt zij. ‘De Mujahedin zijn pas financieel gesteund door de VS in de jaren 80 nadat de Sovjet-Unie was binnengevallen’, voegt historicus Mark van der Laan toe, die het tevens onverantwoord vindt om zoals Radicaal te stellen dat de Taliban voortkomen uit de moedjahedien.

‘De Taliban zijn voortgekomen uit Afghaanse madrassa-studenten die in Pakistan studeerden. Vervolgens zijn deze studenten, Talibs, financieel en materieel gesteund door de Pakistaanse veiligheidsdienst ISI die de Taliban zagen als een manier om Afghanistan veilig te stellen.’

UPDATE: In reactie op alle ophef laat Radicaal weten: ‘Wij erkennen dat de communistische partij ook veel ellende heeft veroorzaakt in Afghanistan en dat er een groot gedeelte van de bevolking was die de partij niet steunde. Wij hebben hier in de post niet genoeg aandacht aan besteed en zullen in de toekomst genuanceerder zijn. Het tweede punt was het achterwege laten van de rol van de Sovjet-Unie. De Sovjet invasie was een groot deel van deze geschiedenis, en die keuren wij ook af. De invasie heeft echter niks te maken met het feit dat Amerika de Mujahideen heeft gebruikt om het socialisme in Afghanistan te slopen. Dit gebeurde over de hele wereld en dus ook waar de Sovjet-Unie niet betrokken was. Deze geschiedenis is erg complex. Wij hebben er dan ook voor gekozen om maar een onderdeel hiervan te belichten, wat geen aandacht krijgt in westerse media: het Amerikaans imperialisme. En de manier waarop Amerika structureel landen aanvalt, op moment dat het socialisme daar opkomt. De westerse dominantie in de media (ook in de geschiedenis boeken die op onze scholen aanwezig zijn) vertellen een dominant en eenzijdig, kapitalistisch en koloniaal verhaal.’

Veiligheid is bij BIJ1 een heel rekbaar begrip

0

Het is een bekend fenomeen bij ledenvergaderingen van politieke partijen. Een partijlid neemt het woord, begint een verhaal van tien minuten en wil ondanks vermaningen van de voorzitter de microfoon niet meer afstaan. Het gaat vrijwel altijd over details of over een onderwerp dat helemaal niet op de agenda staat. Het gebeurt meestal aan het einde van de vergadering als iedereen naar de borrel wil of gewoon naar huis. De hele zaal begint massaal te zuchten en te steunen en het partijlid praat gewoon door, ongeacht of iemand nog begrijpt waar het over gaat.

In de zaal denk je al snel: met zo’n lastig iemand kun je niet normaal vergaderen. Kan deze persoon niet geroyeerd worden? Het antwoord op deze vraag is ontnuchterend: dit is helemaal niet nodig. Dit soort onhandelbare, niet-luisterende en totaal onconstructieve mensen lopen bij elke partij rond, maar ze manoeuvreren zichzelf al snel richting de uitgang. Binnen de kortste keren weet iedereen in de partij om wie het gaat, dat ze nooit een functie moeten krijgen, op geen enkele manier aangemoedigd moeten worden om actiever te worden en nooit het woord moeten krijgen op een vergadering. Het devies luidt: negeer ze.

Zo doet men dat bij BIJ1 niet. Hier heeft men een lid waar in ieder geval ruim tien partijleden problemen mee hebben: Quinsy Gario. Als we het partijbestuur mogen geloven is Gario iemand die zijn zin doordrijft, groepsdruk creëert, niet altijd respectvol is naar andere mensen, mensen tegen elkaar uitspeelt en ze manipuleert. Een heleboel nare eigenschappen en dus is het duidelijk wat de partij te doen staan: negeer hem. Dat is ook goed mogelijk want Gario heeft geen enkele functie. Nodig hem zo min mogelijk uit, geef hem vooral geen formele rol en geef hem desnoods wat feedback zodat hij zijn leven kan beteren.

Dit zijn eenvoudige lessen over het samenwerken met lastige personen, maar bij BIJ1 heeft men deze niet in de vingers. In plaats daarvan stelde het bestuur een onderzoek in, verklaarde het proces vertrouwelijk en alle deelnemers moesten daarvoor tekenen. Zo ontstond een belachelijke situatie: partijleden mochten anoniem klagen, zonder dat ooit zal worden gecontroleerd of hun klachten terecht zijn. Deze klachten kwamen wel in een rapport terecht, wat vervolgens als basis diende om Gario te royeren. Partijleider Sylvana Simons staat erop dat iedereen het geheime rapport vertrouwt en de oncontroleerbare gang van zaken respecteert.

Het heeft er alle schijn van dat Gario wordt geroyeerd omdat hij gedrag vertoont dat eigen is aan activisten

BIJ1 deed dit naar eigen zeggen om de veiligheid binnen de partij te waarborgen. Deze zou door de aanwezigheid van Gario in het geding zijn. Het partijbestuur heeft nooit concreet gemaakt wat de exacte klachten zijn en omdat het rapport vertrouwelijk blijft zullen we dit ook nooit weten. We weten wel dat Gario niets strafbaars deed, dat het niet om #MeToo ging en dat het ook geen fysiek geweld betrof. Goede redenen voor een royement, zeg maar. Het heeft er alle schijn van dat Gario wordt geroyeerd omdat hij gedrag vertoont dat eigen is aan activisten: eigenzinnig, dwars, vasthoudend en al dat soort zaken. Dat vindt BIJ1 – een partij vol activisten – onveilig.

De consequenties zijn nauwelijks te onderschatten. Bij BIJ1 kan de partijtop in het geniep een onderzoek tegen leden starten, waar ze aanvankelijk niet van op de hoogte zijn, waarbij ze niet te horen krijgen waar ze door wie van worden beschuldigd en waarbij er geen poging wordt gedaan tot verzoening. Vervolgens hangt het partijbestuur de beschuldigingen aan de grote klok terwijl je je er niet tegen kunt verweren en er altijd een situatie blijft bestaan van ‘waar rook is, is vuur’. Dat er helemaal geen bewijs is geleverd, maakt niet uit. De meeste leden laten het gebeuren alsof het volstrekt normaal is.

Zou dit niet veel onveiliger zijn dan het handhaven van een lid dat vasthoudend zijn mening probeert door te drijven? Dat lid kun je negeren, een partijbestuur dat leden zonder onderbouwing in de publieke beklaagdenbank zet niet.

Studie: meeste Marokkanen vinden seks voor het huwelijk ‘eigen keuze’

0

Nieuw onderzoek onder 1.312 Marokkanen stelt dat ruim een op de twee Marokkanen gelooft dat seks voor het huwelijk een persoonlijke keuze is. Dit schrijft Morocco World News.

76,7 procent van de respondenten gelooft dat relaties buiten het huwelijk voorkomen. 60 procent kent iemand die seks gehad heeft buiten het huwelijk. Bovendien gelooft meer dan 50 procent dat seks buiten het huwelijk een kwestie is van individuele vrijheid.

De onderzoekers van het Marokkaanse onderzoeksinstituut Menassat waarschuwen dat sommige respondenten uit desinteresse kunnen hebben ingevuld dat seksualiteit een kwestie is van persoonlijke vrijheid, en niet omdat ze de individuele vrijheden van anderen oprecht respecteren.

Weinig respondenten staan positief tegenover het zelfbeschikkingsrecht van de vrouw over haar eigen lichaam. Mannen en vrouwen beschouwen dit gedrag niet als normaal gedrag. Wel beschouwt 31,3 procent zulke vrouwen als ‘respectloos, pervers, goedkoop en slecht opgevoed’, terwijl 0,6 procent hen zelfs als ‘ongelovigen’ beschouwt.

Bijna 80 procent van de respondenten vindt dat het lichaam van een persoon ‘zeer privé’ is en dat de persoon vrij is om ermee te doen wat hij of zij wil.

Turkije: AKP wil straf op verspreiden van ‘nepnieuws’ via social media

0

Turkse social mediagebruikers moeten straks wellicht nog meer opletten bij wat ze berichten. De AKP van president Erdogan wil namelijk gevangenisstraffen voor ‘belediging’ en ‘desinformatie’, meldt de Turkse nieuwssite Turkish Minute.

Regeringspartij AKP wil dat social mediagebruikers die zich schuldig maken aan het verspreiden van ‘leugens en desinformatie’ of iemand ‘beledigen’ worden veroordeeld tot straffen van respectievelijk drie maanden tot twee jaar en een tot vijf jaar.

In Turkije zijn de meeste media onder controle van de regering gebracht. Online bestaan er nog kritische outlets. En sommige Turkse burgers schrijven op social media kritische berichten. Al langere tijd worden burgers die de president bekritiseren op social media opgepakt en naar de gevangenis gestuurd.

Turkije: verklaringen Taliban ‘positief’

0

Turkije verwelkomt de verklaringen van de Taliban als ‘positief’, nadat de islamistische strijdgroep beloofde buitenlandse ambassades in Afghanistan te beschermen en een algemene amnestie uit te vaardigen voor staatspersoneel.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken zegt dat Ankara in dialoog is met alle Afghaanse partijen, inclusief de Taliban. Het land moet eerst in rustiger vaarwater komen, aldus de minister.

De minister zegt ook dat Turkije voorlopig nog het militaire deel van de internationale luchthaven van Kabul zal beheren en beveiligen. ‘Nadat de beveiliging binnen een of twee dagen op de luchthaven is ingesteld, zullen we niet alleen onze burgers, maar ook burgers van andere landen helpen evacueren.’

De minister benadrukte dat Turkije nooit troepen heeft gestuurd naar Afghanistan die met de Taliban gingen vechten, en dat de Turkse troepen in het land er alleen zijn om de luchthaven te beschermen.

Eerder al zei Erdogan geen problemen met de overtuigingen van de Taliban te hebben. Ook noemde de Turkse president zijn westerse NAVO-partners, die zich hebben teruggetrokken uit Afghanistan, ‘imperialistische machten’.

De Taliban op hun beurt zeggen dat ze goede betrekkingen met Turkije willen. ‘Turkije is een groot, islamitisch, broederlijk land’, zei Taliban-woordvoerder Suhail Shaheen eergisteren in een interview met de regeringsgezinde omroep AHaber.

Volgens de Israelische journalist en geopolitiek analist Seth J. Frantzman (the Jerusalem Post) wil Turkije meer invloed in Afghanistan, omdat Turkije zichzelf beschouwt als grote mogendheid, die zichzelf beschouwt ‘als een gelijke aan opkomende machten als Rusland en China’.

‘Dit zou het jaar kunnen zijn waarin Ankara ook een winkel in Afghanistan opent’, aldus Frantzman in Newsweek.

Regeringsgezinde Turkse media schrijven dat Ankara een rol zoekt in de ‘nieuwe wereldorde’, een wereld waar de rol van de VS snel aan het uithollen is.

President Erdogan hoopt wellicht de rol van powerbroker te spelen tussen Pakistan, Iran, China en Rusland, die allemaal belangen in Afghanistan hebben. Gevaarlijk is het contact dat Turkije mogelijk zal leggen met extremistische groeperingen als Al Qaida en IS, schrijft Frantzman: ‘Ankara is in staat zijn om aan de kraan van deze extremisten te staan ​​en ze naar believen aan of uit te zetten