15.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 589

Franse moskee beklad: ‘De kruistochten zullen worden hervat’

0

De muren van de Avicenna-moskee in de Franse stad Rennes zijn door moslimhaters beklad. De actie van de vandalen volgde amper twee dagen na een vergeefse poging tot brandstichting op een moskee in Nantes.

De Franse anti-moslimhaatactivist Abdallah Zekri schrijft deze aanvallen toe aan ‘het bagatelliseren van scherpe kritiek op de islamitische religie’ en de voortdurende haat op (social) media tegen moslims.

Minister Gérald Darmanin (Binnenlandse Zaken) heeft de aanval veroordeeld: ‘Aanvallen tegen moslims zijn aanvallen tegen de Republiek’, zei de minister nadat hij de moskee in Rennes bezocht.

‘De kruistochten zullen worden hervat’, schreven de vandalen onder meer. De kruistochten vonden van de late elfde eeuw tot de late dertiende eeuw plaats, en hadden als doel om Palestina te heroveren op de moslims. Ook de Reconquista (‘herovering’) van Spanje op de islamitische Moren (achtste eeuw – 1492) was een kruistocht.

Ook was de moskee beklad met christelijke kruizen, het jaartal 732 en de tekst ‘Karel Martel, red ons van deze verraders’. De Frankische staatsman en legeraanvoerder Karel Martel, de grootvader van keizer Karel de Grote, versloeg in 732 de Arabieren in de slag bij Poitiers. Volgens sommige historici was deze veldslag een cruciale overwinning van het christendom op de islam, waarbij Karel Martel een islamitische invasie in West-Europa stopte.

Erdogan: ‘islamofoob’ Europa tolereert niet dat ‘Turkse diaspora sterker wordt’

0

De Turkse president Erdogan zei gisteren dat de Westerse landen niet willen erkennen dat ‘de Turkse diaspora sterker wordt’. Dit meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu.

‘Natuurlijk wekt deze situatie hoop bij ons, maar het wordt een nachtmerrie voor anderen’, zei hij tijdens een toespraak in Istanbul. ‘Degenen die nog steeds proberen Europese Turken in de nauwe patronen van de jaren zestig te persen, willen de realiteit van een groeiende en versterkende diaspora niet accepteren.’

De president doelde hier onder meer op de Franse ‘anti-separatismewet’. Dat is een wetsvoorstel van de regering-Macron om de radicale islam en ‘ongewenste buitenlandse invloed’ aan te pakken. Veel moslims, Erdogan voorop, vinden het Franse beleid ‘islamofoob’.

‘Islamofobie is een van de belangrijkste instrumenten geworden voor westerse politici om hun falen te verdoezelen’, zei Erdogan ook. Volgens hem nemen nu ook media, academici, schrijvers en ministers hun toevlucht tot de ‘populistische methode’. Ook niet-Turkse moslims en andere niet-westerse minderheden zijn slachtoffer van deze ‘racistische golf’, benadrukte de president.

‘Ook al zijn de statistieken slechts het topje van de ijsberg, zij tonen duidelijk aan dat het cultureel racisme in Europa toeneemt. Het aantal haatmisdrijven is het afgelopen jaar verdubbeld ten opzichte van de jaren daarvoor’, aldus Erdogan.

De Turkse president onderstreepte dat de rechten van moslimvrouwen zowel in de openbare als in de privésfeer in Europa worden geschonden. Volgens de president beperken veel Europese landen de werkgelegenheid, het sociale leven en de onderwijsmogelijkheden voor vrouwen die een hoofddoek dragen. In Frankrijk mogen meisjes op school geen hoofddoek dragen.

Shirin Musa aan ‘bondgenoot’ Macron: ‘Verbied huwelijkse gevangenschap’

0

In een oproep aan Emmanuel Macron vraagt de Nederlandse vrouwenrechtenactiviste Shirin Musa de Franse president een einde te maken aan huwelijkse gevangenschap.

De onmogelijkheid om een ​​religieus huwelijk te ontbinden bestaat in alle religieuze tradities, maar voor moslimvrouwen zijn de gevolgen het ernstigst, schrijft de voorvrouw van Femmes For Freedom in de Franse krant le Monde.

Ze ziet Macron als medestrijder: ‘Ik, een moslim uit Nederland, erken u, meneer de president van de Franse Republiek, als bondgenoot. Een bondgenoot voor de mensenrechten van elke burger, man of vrouw. Een bondgenoot tegen alle extremisten, of ze nu extreemrechts of fundamentalistisch zijn.’

Sinds de onthoofding van geschiedenisleraar Samuel Paty, die zijn klas een Mohammed-cartoon toonde, is de roep om het islamisme aan te pakken luider gaan klinken. Macron wil het islamisme aanpakken met een ‘anti-separatismewet’, een bundeling van maatregelen die op dit moment wordt behandeld door het Franse parlement. In de wet staat onder meer een verbod op ‘maagdelijkheidscertificaten’ voor meisjes af te geven en harde actie tegen gedwongen huwelijken en polygamie.

‘Deze maatregelen dragen bij aan de verbetering, toepassing en eerbiediging van de grondrechten van moslimvrouwen’, schrijft Musa, maar Frankrijk moet volgens haar ook huwelijkse gevangenschap aanpakken. Daar maakt Musa zich met Femmes for Freedom in Nederland nu tien jaar hard voor.

Deze strijd moet Frankrijk voeren ‘met alle mogelijke middelen’, schrijft ze. ‘Omdat het een onhoudbare situatie is, waarin vrouwen worden gegijzeld en waarin hun leven in een hel veranderen kan – wat soms leidt tot mishandeling of de dood.’

Musa is binnen linkse en islamitische kringen niet onomstreden. Ze sprak op een bijeenkomst van Forum voor Democratie en werkte voor een postercampagne samen met een wethouder van Leefbaar Rotterdam. Deze postercampagne, waarbij interreligieuze liefde centraal stond en onder meer een afbeelding van een zoenende jood en moslima werd getoond, viel in slecht aarde bij bijvoorbeeld feministe Anja Meulenbelt en BIJ1-politica Sylvana Simons en werd toegejuicht door onder meer GeenStijl en het seculier-linkse platform Vrij Links.

De meerwaarde van meertaligheid in het onderwijs

0

Dat meertaligheid aanwezig is in Nederland is duidelijk. Toch wordt in het onderwijs de nadruk gelegd op het spreken van de Nederlandse taal, om zo de integratie te bevorderen en taalachterstanden weg te werken. Vaak gaat dit ten koste van meertaligheid. Maar het spreken van meer talen is juist een meerwaarde, vinden taalwetenschappers.

In Nederland zijn meer dan 2,5 miljoen mensen opgegroeid met een andere taal. Nederland wordt dan wel diverser, maar deze toenemende diversiteit vertaalt zich niet in meer aandacht voor meertaligheid, stelde de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) in 2018. Engels heeft als lingua franca een dominante status en wordt in het onderwijs doorgaans behandeld. Daarnaast zijn Duits en Frans belangrijk. Maar andere talen, zoals het Arabisch en Turks, blijven vaak nog buiten beschouwing.

Taalkundige Maaike Verrips, oprichter van het kenniscentrum Meertalig.nl, legt uit dat talen een verschillende maatschappelijke status hebben op basis waarvan dit onderwijsbeleid wordt gemaakt. Onderwijsinstanties zijn zich niet genoeg bewust van deze verschillen, zegt ze. ‘Mensen kijken heel anders tegen het Berbers of Arabisch aan, ook in het onderwijs. In Nederland overheerst bij veel scholen het idee om op school alleen maar Nederlands te mogen spreken. Daar zijn ze heel streng in.’

De waardering van een extra taal is gebaseerd op de vraag: hoe kan de taal worden ingezet voor economisch potentieel? Hieronder vallen grotere internationale talen als het Duits, het Spaans en Chinees, maar ook ‘middentalen’ als het Turks of het Pools. Maar meertaligheid biedt ook cognitieve en maatschappelijke voordelen die niet altijd worden erkend, zoals een grotere taalvaardigheid en een bijdrage aan de sociale cohesie, aldus de KNAW, die stelt dat meertaligheid juist een meerwaarde kan zijn voor de Nederlandse kenniseconomie.

Daarbij leidt meertaligheid niet per definitie tot een achterstand ten opzichte van eentalige kinderen, ziet taalwetenschapper Sharon Unsworth (Radboud Universiteit), tevens maker van de meertaligheidspodcast Kletsheads. ‘Wel zijn er veel andere factoren die een rol spelen in een eventuele achterstand van een leerling, die niet verbonden zijn aan meertaligheid. Kinderen waarvan beide ouders Nederlands spreken kunnen ook te maken krijgen met een taalachterstand. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met het ouderlijke opleidingsniveau.’

Met de schoolsluitingen van het afgelopen en huidige schooljaar hebben veel leerlingen leerachterstanden opgelopen. Naar de Nederlandse situatie is nog geen onderzoek gedaan, maar onderzoek naar meertalige Britse leerlingen tijdens de coronacrisis wijst uit dat veel leerlingen een leerachterstand oplopen omdat ouders de onderwijstaal niet spreken en dus moeilijker het lesmateriaal kunnen onderwijzen. Maar er bleek ook een positief gevolg, aldus Unsworth: ‘Omdat er niet veel Engels wordt gesproken thuis, is de thuistaal juist meer ontwikkeld.’

Taalkundige Verrips hoort ook van Nederlandse ouders dat ze meer kans hadden de thuistaal te spreken met hun kinderen tijdens de schoolsluiting, waardoor deze leerlingen beter de thuistaal zijn gaan ontwikkelen. Dat is niet automatisch een probleem voor de Nederlandse taalontwikkeling, meent Verrips.

‘De ouders spreken andere talen en willen hun kinderen ook die talen meegeven. Dat wil niet zeggen dat ze hen niet kunnen helpen met Nederlands huiswerk.’ Een leerachterstand is niet te wijten aan meertaligheid, omdat er ook ouders zijn die zowel het Nederlands als de moedertaal goed beheersen en hun kinderen daarbij kunnen helpen.

‘Scholen moeten beseffen dat ze kinderen en ouders uitsluiten met eentalig onderwijs, dat ze hen en zichzelf benadelen door de manier waarop ze omgaan met andere talen’

Onderzoek uit 2018 toont aan dat de verschillende talen die kinderen spreken tegelijkertijd actief zijn in hun hersenen, aldus Stichting Leerplan Ontwikkeling. De verschillende talen worden opgeslagen in één systeem in de hersenen en blijven dus actief als een leerling Nederlands spreekt. Bovendien hebben de talen ook invloed op elkaar: de moedertaal legt de basis voor de taalontwikkeling en het leren van het Nederlands. Andersom geldt dit ook.

Unsworth: ‘We weten uit onderzoek dat kinderen die hun thuistaal goed ontwikkelen beter een tweede taal kunnen leren. Je hoeft alleen de woorden te leren in de tweede taal, maar niet het concept. Als je de taal nog niet goed hebt ontwikkeld, dan moet je zowel het label (het woord zelf, red.) als het concept erachter leren.’

Unsworth ziet dan ook dat de onderwijswereld sinds vijf jaar langzaamaan wat positiever tegen meertaligheid begint aan te kijken. Zo zijn er initiatieven waarbij leerkrachten de thuistalen van leerlingen betrekken in de klas. Unsworth ziet dat vooral bij nieuwkomers gebeuren, maar het komt ook voor bij andere leerlingen.

‘Er wordt voortgebouwd op de kennis die een leerling al heeft, in plaats van dat die wordt genegeerd. Want dat is eigenlijk wat we doen, als ze de taal bij de deur moeten achterlaten. Hun moedertaal speelt een belangrijke rol voor die leerlingen. Als je die taal meeneemt in de klas dan is dat ook terug te zien in het zelfvertrouwen van de leerlingen.’

Bovendien is er soms ook sprake van ‘translanguaging’: dat meertalige leerlingen hun moedertaal, de lestaal en andere talen waarin ze kennis verwerven mogen inzetten tijdens de les. Daarbij hoeft een docent zelf niet alle talen te beheersen, maar worden leerlingen wel gestimuleerd om alle talen die ze kennen te gebruiken.

Verrips vindt het ook een goed idee om de moedertaal van biculturele leerlingen mee te nemen naar het klaslokaal: ‘Als hun moedertalen gewaardeerd worden in de klas en ze die ook mogen gebruiken om iets te vragen of als ze zich ergens in moeten verdiepen, dan kunnen ze de taal beter ontwikkelen.’

Unsworth stelt onder meer voor om kinderen te vragen naar labels voor belangrijk concepten die ze misschien in een andere taal al kennen, en dit samen te bespreken. ‘Als er meerdere leerlingen zijn die dezelfde taal spreken, dan zouden ze in een groepje mogen overleggen in die taal. Dan kunnen ze echt de inhoud gaan bespreken en het daarna rapporteren aan de rest van de klas.’

Een ander voorbeeld: de Espirit-scholen in Amsterdam, waar leerlingen in verschillende talen examens kunnen afnemen. Leerlingen mogen dan alle talen inzetten die ze kennen om kennis te vergaren. Of neem de 85 drietalige scholen in Friesland, een concept dat is onderzocht door taalwetenschappers Joana Duarte en Günther-van der Meij. Op deze scholen worden het Fries, Nederlands en Engels onderwezen.

Verrips: ‘Het belangrijkste is dat scholen beseffen dat ze kinderen en ouders uitsluiten met eentalig onderwijs en hen en zichzelf benadelen door de manier waarop ze omgaan met andere talen.’

Leerkrachten kunnen bijvoorbeeld ouders vragen om voor te lezen aan de klas, zoals tijdens de Boekenweek, stelt Verrips voor. ‘Alle kinderen pikken dan iets op van de talen en erkennen dat iedereen verschillende talen spreekt, en dat ze daar plezier in kunnen vinden. Kinderen krijgen de gelegenheid om te stralen.’

Data academici zonder toestemming gedeeld voor ‘diversiteitsbarometer’

0

Data van universiteitsmedewerkers worden zonder toestemming gedeeld met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor een ‘Barometer Culturele Diversiteit’. Dit roept vragen op bij sommigen van hen.

Het gaat om de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam.

Het delen van de gegevens gaat buiten toestemming van medewerkers om. Wel kunnen zij individueel bezwaar maken tegen de opname van hun gegevens aan het onderzoek van CBS. Die termijn verloopt in sommige gevallen al vandaag.

‘Geen zuivere koffie’, aldus Tim Goudriaan (Universiteit Utrecht). Hij doet op de site van Elsevier zijn beklag:

‘De timing en het gebrek aan inspraak en historisch besef van deze aanpak zijn stuitend. De grondslagen en uitzonderingen waarop universiteiten zich beroepen zijn zowel juridisch als ethisch discutabel, en bovendien onvoldoende gecommuniceerd aan de medewerkers die het betreft.’

Ook historicus Geerten Waling, ex-medewerker van de Universiteit Leiden, noemt het zonder toestemming doorspelen van persoonlijke gegevens voor etnische registratie door het CBS ‘beangstigend’.

Universitair docent Susan Verberne (Universiteit Leiden), lid van een ethische commissie aan haar universiteit, beaamt: ‘Ja, dit is problematisch. De informed consent hierover (welke data wordt gedeeld, waarvoor, en hoe?) was heel beperkt. Opt-out gaat via email. Ik begreep dat het volgens de privacy officer voldoet aan de GDPR-regels, maar als ethische commissie zouden wij dit afkeuren.’

In december 2020 stak de Tweede Kamer een stokje voor plannen voor nog meer diversiteit in het hoger onderwijs. VVD, CDA, ChristenUnie, SGP, PVV en Forum voor Democratie wilden geen etnische registratie. Toch blijven universiteiten neigen naar het willen bijhouden van diversiteit.

De Universiteit Utrecht meldt op de eigen website dat het doorgeven van gegevens voor de ‘diversiteitsbarometer’ bij medewerkers tot privacy-zorgen leidde.

‘De Universiteit Utrecht mag niet bijhouden of een werknemer een migratieachtergrond heeft, aldus de universiteit. ‘Toch wil de universiteit in het kader van het diversiteitsbeleid graag weten hoe divers haar personeelsbestand is.’

De universiteiten geven niet rechtstreeks de etnische gegevens van hun medewerkers door, maar andere gegevens. Die zal het CBS zelf koppelen met gegevens die het statistiekbureau al in bezit heeft. Op die manier kunnen universiteiten beter zicht krijgt op de diversiteit van het personeelsbestand en ‘is er beter beleid op te maken’.

Dat de Universiteit Utrecht geen toestemming vraagt aan haar medewerkers ‘is omdat het publieke belang van gelijke kansen op de arbeidsmarkt zwaarder weegt dan privacybelang van individuele medewerkers’.

Dreigbrief voor moskee Almere: ‘Moslims moeten levend verbrand’

0

‘Alle Turken en Marokkanen’ moeten het land uit, staat in een dreigbrief aan de Omar Ibn Al Khattab-moskee in Almere. ‘Mensen van de islam zijn criminelen en moeten levend verbrand worden.’

De brief bevat nog meer bedreigingen: ‘Alle moskeeën moeten plat gebrand worden. Alle Marokkanen en Turken moeten het land uit anders worden jullie vergast, net zoals de joden in Auschwitz. Sieg heil. Adolf Hitler leeft nog.’

Het moskeebestuur is erg geschrokken van de brief en heeft aangifte gedaan, schrijft Omroep Flevoland.

Gemeenteraadslid Hassan Buyatui van de islamitisch geïnspireerde partij Nida maakt zich zorgen over de veiligheid van de moskee (foto). ‘De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om veiligheidsmaatregelen te nemen op basis van dreigingen en risico’s, wanneer een moskee zelf hiertegen geen weerstand kan bieden’, zegt hij.

Nida zal ook een motie indienen om de moskee permanent te bewaken, twittert de politicus.

Meerdere moskeeën zijn onlangs bedreigd. Zo heeft de Almeerse Abou Bakr Assadik-moskee vorige week ook een dreigbrief gekregen, die verstopt was in een luier. ‘Paascadeau voor onze jankerds in onze maatschappij’, stond er in de brief. Ook bevatte de post een afgescheurde Korantekst en een kopie van een Mohammed-cartoon.

Erdogan boos op Italië na ‘populistische’ dictator-beschuldiging

0

De Turkse regering is woedend op Italië, omdat de Italiaanse premier Mario Draghi de Turkse president Erdogan een dictator noemt.

Dit deed Draghi naar aanleiding van ‘sofagate’, het stoelincident tijdens het bezoek van Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en de Europese Raadsvoorzitter Charles Michel aan Erdogan. Von der Leyen kreeg geen plek op een stoel aangeboden, maar moest op een bankje plaatsnemen.

‘Ik was zeer ontstemd over de vernedering die Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen moest ondergaan’, ze de Italiaanse premier gisteravond tegen de pers. ‘Met deze dictators – laten we ze noemen wat ze zijn – die we desondanks nodig hebben, moeten we afwijkende ideeën en opvattingen over de samenleving eerlijk tot uiting brengen. Maar we moeten ook bereid zijn met hen samen te werken in het belang van het land. Het juiste evenwicht is nodig.’

Dat Draghi Erdogan een dictator noemde heeft in Turkije voor veel beroering gezorgd. De Italiaanse ambassadeur werd op het matje geroepen. De Turkse minister van Buitenlandse Zaken noemt de woorden van Draghi ‘populistisch, beledigend en onredelijk’.

‘We veroordelen krachtig de onaanvaardbare opmerking van de benoemde Italiaanse premier over onze verkozen president.’

Rotterdam: afkeuringsmotie Denk en Nida tegen Aboutaleb verworpen

0

De Rotterdamse gemeenteraad verwierp gisteren een motie van afkeuring van Denk en Nida, gericht tegen burgemeester Ahmed Aboutaleb en politiechef Fred Westerbeke. Aanleiding van de motie was de kwestie rond racistische appjes bij de Rotterdamse politie, schrijft RTV Rijnmond.

Volgens Denk-fractievoorzitter Stephan van Baarle was het optreden van Aboutaleb te slap. De burgemeester zou het vertrouwen van veel Rotterdamse burgers op deze manier ondermijnen.

‘Hij zegt in veel situaties: ik zoek de randen op, ik schuw een harde aanpak niet. Maar nu is zijn aanpak boterzacht.’

Ercan Büyükcifci van Nida beaamde dit. ‘De burgemeester en politieleiding van een stad, waar de meerderheid van de bevolking inmiddels bestaat uit diverse etnische minderheidsgroepen, kiezen ervoor om hard te zijn tegen burgers die de wet overtreden. Maar ze zijn ondertussen nog onvoldoende bereid korte metten te maken met politieracisme.’

Aboutaleb was het oneens met de kritiek. ‘De politiechef en ik hebben ons ook in de meest sterke bewoordingen uitgelaten over wat er is gebeurd. Net als de gemeenteraad. Er is niets verzacht.’

De burgemeester gaf bovendien aan dat een motie van afkeuring aan het adres van een politiechef juridisch gezien eigenlijk helemaal niet kan.

De motie kreeg enkel de stemmen van Denk en Nida zelf.

De Rotterdamse agenten die zich in een WhatsApp-groep racistisch uitlieten zijn inmiddels overgeplaatst en werken niet langer in het gebied Delfshaven.

‘Uit alle gesprekken die zijn gevoerd in het district en de ervaringen die de wijkagenten hebben opgehaald in de wijken, blijkt dat het draagvlak voor deze collega’s dusdanig is afgenomen’,  schreef de politie hierover.

Eind februari werden vijf Rotterdamse agenten schriftelijk berispt vanwege hun uitlatingen in de politie-appgroep. De agenten noemden biculturele Nederlanders ‘kankervolk’, ‘kutafrikanen’ en ‘pauperallochtonen’, op wie ze wilden ‘schieten’. ‘Weer een Turk minder’, werd er gezegd na de moord op het 16-jarige Turks-Nederlandse meisje Hümeyra.

Is Frankrijk in oorlog met de islam?

0

Moslims in Frankrijk en daarbuiten zijn bang dat de seculiere regering-Macron korte metten wil maken met de islam. Volgens Frankrijk-correspondent Kleis Jager is dat beeld onterecht. Sterker nog: ‘Het beeld dat alle moslims in Frankrijk tegen deze wet zijn klopt niet.’

Fankrijk bezit met zes miljoen moslims de grootste islamitische populatie van Europa. Het kent tegelijkertijd een forse segregatie en een strikte scheiding tussen kerk en staat: de laïcité. Het debat over de islam wordt er daarom normaliter feller gevoerd dan elders. Maar sinds de islamistische aanslag op geschiedenisleraar Samuel Paty, die zijn klas een Mohammed-cartoon van het satirische blad Charlie Hebdo toonde, is de polarisatie tot nieuwe hoogten gebracht.

President Emmanuel Macron verklaarde kort daarvoor nog dat de islam wereldwijd in crisis is. Zijn regering is nu vastbesloten de radicale islam in het land te tackelen en ongewenste buitenlandse invloeden te weren. Dit, door onder meer een zogeheten ‘anti-separatismewet’. Dit wetsvoorstel is een bundeling van maatregelen met het doel ‘staatsondermijnende’ activiteiten de kop in te drukken.

Zo komt een organisatie pas in aanmerking voor subsidie als deze zich committeert aan de ‘waarden van de Republiek’. Ook wil Frankrijk makkelijker ‘radicale’ organisaties ontbinden, wat het in een paar gevallen al gedaan heeft. Tevens heeft de regering imams een loyaliteitsverklaring voorgelegd: geen handtekening betekent ook geen toestemming om te preken. De Turkse moskeekoepel Milli Görüs weigerde. Daardoor denkt de regering nu na over een verbod.

Macrons hardere retoriek en beleid komt hem in binnen- en buitenland op de hoon van veel moslims te staan. Niet in de laatste plaats van de Turkse president Erdogan. Die riep eind vorig jaar nog op tot een boycot van producten uit het ‘islamofobe’ Frankrijk. Strijden de Fransen inderdaad tegen gewone moslims, in plaats van enkel tegen het islamisme? Schiet Macron zichzelf niet in de voet? We vroegen het aan Kleis Jager, correspondent in Parijs voor Trouw en het Financieele Dagblad.

Beeld: Kleis Jager

Welke rol spelen Charlie Hebdo en Samuel Paty in het Franse islamdebat?

‘De Franse publieke opinie is in grote meerderheid nog altijd ‘Charlie’. Dat wil niet zeggen dat iedereen het een prachtig blad vindt. ‘Je suis Charlie’ betekent dat je vindt dat ideeën en religies bespot mogen worden en dat de islam niet op een uitzonderingspositie hoeft te rekenen. Wat Paty betreft: zijn onthoofding was voor bijna iedereen hier een grote schok, maar tegelijk ook de bevestiging dat de radicale islam een groot gevaar is.’

Maar ‘op links’ is Charlie Hebdo toch niet onomstreden?

‘Dat klopt, Charlie heeft links verdeeld. Een deel – dat je ‘islamo-links’ kunt noemen – verwijt Charlie racisme. Deze critici hebben de taboes van islamisten eigenlijk overgenomen. Zij voelen er wel voor om voor de religie van de ‘nieuwe verworpenen der aarde’, van de onderdrukten, een uitzondering te maken. Charlie Hebdo zelf vertegenwoordigt het ouderwetse seculiere links, en is daarbij uitgesproken antireligieus. De redactie moet ook niets van het katholicisme of het jodendom hebben.’

Onderwijsminister Frédérique Vidal wil nu een onderzoek naar een ‘islamolinkse bias’, op zichzelf ook geen neutrale term, op universiteiten. Stuit de Franse regering straks niet op de academische vrijheid? 

‘Frédérique Vidal heeft gezegd dat zij een onderzoek wil naar de vraag in hoeverre de academische vrijheid in de sociale wetenschappen wordt bedreigd door alles dat woke is. Zij doelde op zaken als de dekoloniale theorie en het intersectionele feminisme, maar noemde ook het islamo-gauchisme, islamo-links. Dat was niet handig, want islamo-links is natuurlijk geen vak of methode.

‘‘Islamo-links’ is uiteraard een polemische term, maar het omschrijft wel een fenomeen dat echt bestaat. In Frankrijk gingen trotskisten ten tijde van de tweede Palestijnse Intifada een verbinding aan met islamisten, dat is een oud voorbeeld van islamo-links. Je ziet het ook aan de ontwikkeling van studentenvereniging UNEF: die zijn duidelijk niet Charlie. Al een tijd geleden sloot de UNEF een akkoord met een islamitische studentenvereniging die gelieerd is aan de Moslimbroederschap. Sindsdien gaat het daar volgens weggelopen leden de hele dag over islamofobie en racisme. Dat een afdeling van de UNEF laatst in Grenoble actie voerde tegen twee docenten die zich zouden hebben bezondigd aan islamofobie, is geen toeval. En natuurlijk ook niet onschuldig, voor wie zich nog kan herinneren dat aan de onthoofding van Samuel Paty een campagne van boze moslims vooraf ging. En dan heb je natuurlijk ook nog linkse partijen die – nu nog alleen op lokaal niveau – vrouwen met een hoofddoek welkom heten.’

‘Paty’s onthoofding was voor bijna iedereen hier een grote schok, maar tegelijk ook de bevestiging dat de radicale islam een groot gevaar is’

Wordt de dood van Paty nu als breekijzer gebruikt door de regering-Macron om seculiere wetgeving door te drukken? De kritiek vanuit veel moslimorganisaties is: dit komt toch wat opportunistisch over.

‘President Emmanuel Macron kondigde de wet tegen separatisme – die trouwens de Wet voor de versterking van de Republikeinse principes heet – aan op 2 oktober. Samuel Paty werd op 16 oktober vermoord. Dus het lijkt mij vreemd hem opportunisme te verwijten. Dit zat allemaal al in de pijplijn.

‘Opmerkelijk is trouwens dat de scherpste kritiek op deze wet niet afkomstig is van moslims, maar van de katholieke en protestante kerken. Het beeld dat alle moslims in Frankrijk tegen deze wet zijn klopt niet. Er werd alleen in de provincie gedemonstreerd, en dat was het. De kerken daarentegen vinden het vervelend dat zij straks worden opgezadeld met extra administratieve lasten, alleen omdat er een probleem is met de radicale en de politieke islam.’

Als buitenstaander krijg je niettemin de indruk dat de regering-Macron ‘normale’ moslims in Frankrijk buitensluit, in plaats van insluit. Frankrijk wil nu bijvoorbeeld ‘verdachte moskeeën’ sluiten.

‘Het beeld dat je schetst lijkt mij erg overdreven. Deze regering doet altijd zijn best om onderscheid te maken tussen de gewone islam, de politieke islam en de gewelddadige islam. En natuurlijk kan je in Frankrijk niet zomaar ‘verdachte’ moskeeën sluiten. Dat is alleen mogelijk wanneer duidelijk is dat er activiteiten hebben plaatsgevonden die een relatie hebben met terrorisme. De boel dichtgooien kan alleen voor een duur van maximaal zes maanden. Frankrijk telt 2.600 moskeeën, en daarvan kregen er sinds een paar maanden ongeveer tachtig een extra controle. Sluitingen vonden nog nauwelijks plaats. Eén moskee moest dicht omdat het bestaan ervan nooit was gemeld. Een andere moskee werd gesloten omdat deze een rol speelde in de campagne tegen Samuel Paty, die tot zijn executie leidde. De nieuwe wet maakt het wel eenvoudiger om een moskee te sluiten voor maximaal twee maanden, als er opgeroepen is tot geweld tegen een persoon of tegen een groep mensen.’

Dan er is ook het recente verbod op het Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk, CCIF. Dit was per decreet, hier kwam geen rechter aan te pas. Dat is toch wel heel rigoureus?

‘Je kunt erover twisten of het verbod op het Collectief Tegen Islamofobie terecht is. Volgens de regering is het een propagandavehikel van de politieke islam. Het CCIF beschuldigde Frankrijk van staatsislamofobie. Het noemde zelfs noodzakelijke maatregelen in de strijd tegen terreur – zoals het uitzetten van een extremistische imam – islamofobie. Daarmee heeft het CCIF volgens het ontbindingsdecreet aangezet tot haat en geweld.

‘De wet op de binnenlandse veiligheid, die voorziet in de mogelijkheid om organisaties te verbieden, is hier misschien ruim geïnterpreteerd. Maar je moet niet vergeten dat jihadisten in Frankrijk sinds januari 2015 bij meer dan twintig aanslagen bijna driehonderd mensen hebben vermoord. Het geduld met een hetzerige club als het CCIF was gewoon op. Bovendien heeft de Raad van State ingestemd met het verbod. Het is dus juridisch bekrachtigd. Het CCIF is geen mensenrechtenclub, maar een organisatie die gelieerd is aan de Moslimbroederschap. CCIF vervalste ook incidenten: een verkeersongeluk werd opeens islamofobie. De Franse staat had kunnen besluiten CCIF met rust te laten, maar men wilde denk ik een daad stellen.’

Dit gaat verder dan het bestrijden van extremisme alleen.

‘Inderdaad. Macrons offensief is gericht tegen degenen die ijveren voor een parallelle samenleving waarin het geloof allesbepalend is en de Franse Republiek vijandig wordt bejegend. Uiteindelijk moet je deze wet denk ik zien als een poging om het ideaal van die republiek nieuw leven in te blazen. Frankrijk is nu erg verdeeld. Het is, in de woorden van de politicoloog en opinieonderzoeker Jérôme Fourquet, een archipel: een eilandenrijk. Maar tegelijk hechten veel Fransen er nog steeds aan dat wat burgers bindt, sterker moet zijn dan wat hen verdeelt. Dat sluit aan bij de Franse opvatting van het staatsburgerschap, die altijd al afweek van de Angelsaksische en de Nederlandse traditie.

‘Nederland is geen zuilenmaatschappij meer, maar het principe van ‘soevereiniteit in eigen kring’ staat nog overeind. Dat zie je bijvoorbeeld in de discussie rond islamitische scholen die van tijd tot tijd de kop opsteekt. Groepsrechten wordt waardevol gevonden. Maar in Frankrijk houdt men in het algemeen niet van wat men ‘communautarisme’ noemt: de neiging van gemeenschappen om zich af te zonderen. De Franse staat spreekt elke burger aan als individu. Etnische achtergrond en religie zijn niet relevant, worden niet eens bijgehouden.’

Is de Franse aanpak niet contraproductief? Ik kan mij voorstellen dat jonge moslims hierdoor radicaliseren.

‘Andere landen doen het anders, maar dat beschermt ze niet tegen aanslagen. En België, Nederland en Denemarken telden per hoofd van de bevolking meer Syriëgangers dan Frankrijk.’

Maar in Frankrijk zijn, zoals u ook zegt, toch veel meer dodelijkere aanslagen geweest? Bij Charlie Hebdo, in poptempel Bataclan, enzovoort.

‘Frankrijk is een meer uitgesproken seculier land en dat maakt het tot een veel aantrekkelijker doelwit dan bijvoorbeeld Nederland. Frankrijk heeft bovendien de grootste moslimbevolking in Europa. Het was om die reden aantrekkelijk voor jihadisten met ervaring in Algerije of Afghanistan om hier netwerken op te zetten. Een groot deel van het commando van de aanslagen van 13 november 2015  – bij onder meer Bataclan – was trouwens afkomstig uit Brussel, Molenbeek met name.’

‘Je moet jihadisten serieus nemen. En dat doen de progressieven, die elke keer opnieuw tevergeefs naar allerlei mogelijke grieven achter de gruwelen zoeken, niet’

Volgens critici, waaronder Amnesty International, is de Franse anti-separatismewet een ernstige aanval op de rechten en vrijheden van moslims, onder andere de godsdienstvrijheid.  Maar op Twitter neemt u het op voor de Franse regering. Waarom?

‘Amnesty spreekt helemaal niet van een ernstige aanval op de rechten en vrijheden van Franse moslims. Het heeft alleen ‘enkele zorgen’ geuit. Zo wil de regering nadrukkelijker voorwaarden stellen aan subsidies aan verenigingen op sportief, educatief of cultureel gebied. Elke vereniging moet een ‘Republikeins Contract’ ondertekenen, waarin onder andere staat dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn. Dat is eigenlijk het voornaamste principe. Wanneer kinderen bijvoorbeeld op een huiswerkclub leren dat vrouwen dienen te gehoorzamen aan de man, dan kunnen ze hun subsidie kwijtraken. Amnesty vreest dat dit op de een of andere manier een negatieve impact kan hebben op de vrijheid van een vereniging. Maar het maakt niet duidelijk hoe dan precies.

‘Ik heb het opgenomen voor de Franse regering, omdat dit land na de onthoofding van Samuel Paty – een onthoofding: zijn hoofd lag enkele meters verderop – een stortvloed van onzinnige verwijten over zich heen kreeg. Er was zelfs sprake van pure desinformatie. Zo wist Beatrice de Graaf in Nieuwsuur te vertellen dat deze aanslag te maken had met de laïcité, de Franse versie van de scheiding tussen kerk en staat. Kinderen zouden op school niet vrijuit kunnen praten over religie, en dat zou dan geweld oproepen.’

Heeft De Graaf dan ongelijk? En kunnen kinderen op Franse scholen wel vrijuit over religie spreken?

‘Het is geen taboe, kijk maar naar Samuel Paty die juist het gesprek wilde aangaan. De Graaf is historicus en denkt kennelijk dat de staat hier nog steeds op voet van oorlog staat met religie. Dat was misschien zo in de tijd van de Derde Republiek (1870-1940, red.) toen de scheiding tussen kerk en staat gestalte kreeg. We leven nu in totaal andere tijden, de principes zijn erg verwaterd, zeker op scholen met veel islamitische leerlingen.

‘De Graaf is niet de enige die suggereert dat Frankrijk moslims iets aandoet. Barack Obama heeft in januari 2015 – de maand van de aanslagen op Charlie Hebdo en de joodse supermarkt Hyper Casher – Frankrijk de les gelezen en gezegd dat het zijn burgers van Noord-Afrikaanse oorsprong ‘meer moet erkennen’ om radicalisering tegen te gaan. En voor Amerikaanse media en intellectuelen is het een ritueel geworden, na elke aanslag maken zij zich schuldig aan victim blaming: Frankrijk roept het allemaal over zichzelf af, het ligt aan discriminatie, aan deprivatie, aan slechte huisvesting, aan intolerantie tegen religie.’

Toch voelen veel Franse moslims zich vernederd, gediscrimineerd en achtergesteld. Niet dat ik de stap naar terreur wil verdedigen, maar ik snap wel dat er moslims zijn die met rancune tegen onze westerse samenleving aankijken. 

‘Dit doet me denken aan het verhaal van Claire Koc, een Française van Turkse origine die net een boek publiceerde dat je kunt vergelijken met Ik ga leven van Lale Gül of De gevangenisjaren van Erdal Balci. Koc schrijft dat het gezin waarin zij opgroeide volledig werd onderhouden door de Franse staat, die de familie ook een vluchtelingenstatus had gegeven omdat het alevieten (een minderheid in Turkije, red.) zijn. Er was geen reden om te klagen over uitsluiting. Dat haar vader geen werk vond, had te maken met zijn weigering om Frans te leren en gebrek aan initiatief. Toch jammerden ze heel wat af, omdat ze hiertoe werden aangezet door autochtone sociaal werkers. Die zeiden tegen de ouders van Koç: ‘U wordt gediscrimineerd, ze hebben u in een rotflat gestopt, het is schandalig dat ze u geen werk geven.’ Geven, alsof je daarvoor niets hoeft te doen. Dus ik denk dat je de oorzaak van de rancune niet bij de ontvangende partij moet zoeken. De Franse staat is ook bijzonder ruimhartig geweest voor de Tsjetsjeense familie van de moordenaar van Paty. Ze hadden geen recht op een verblijfsvergunning, maar mochten toch blijven. Ze werden aan een huis en aan werk geholpen.’

Maar er zijn toch genoeg andere grieven? Denk bijvoorbeeld aan de anti-separatismewet en het reeds geldende boerkaverbod.

‘Je moet jihadisten serieus nemen. En dat doen de progressieven, die elke keer opnieuw tevergeefs naar allerlei mogelijke grieven achter de gruwelen zoeken, niet. Ze denken: als iemand zoiets verschrikkelijks doet, dan hebben wij hem vast iets aangedaan. Het is uiteindelijk door en door christelijk schuldbesef dat mensen verblindt. Zij zouden een keer moeten begrijpen dat jihadisten echt geloven dat ze in oorlog zijn met de ongelovigen. Het Westen is een vijand die de islam probeert te vernietigen met alle mogelijke culturele, economische en militaire middelen. Terreuraanslagen zijn volgens jihadisten geoorloofd, omdat de vijand sterker is. Het is een noodzakelijke strategie om de tegenstander te intimideren en te demoraliseren, om hem zo tot onderwerping te dwingen.

‘De Franse liberale denktank Fondapol – Fondation Pour l’Innovation Politique – becijferde in 2019 dat er sinds 1979 wereldwijd meer dan 33.700 islamistische aanslagen zijn gepleegd waarbij 167.000 doden vielen. Wie zich ondanks deze cijfers blind blijft staren op het integratiebeleid of het ‘harde secularisme’ in Frankrijk moet ziende blind zijn. Maar toch geven vooral Amerikaanse media en intellectuelen zich al jaren na elke aanslag in Frankrijk over aan victim blaming: Frankrijk roept het allemaal over zichzelf af, het ligt aan discriminatie, aan deprivatie, aan slechte huisvesting, aan intolerantie tegen religie. Er is kennelijk geen kruid tegen gewassen.’

Iets anders. De diplomatieke verhoudingen tussen Turkije en Frankrijk zijn nu ruim een half jaar bar slecht. Hoe komt dat? 

‘De Turkse president Recep Tayyip Erdogan ziet zichzelf als de nieuwe kalief, de beschermer en woordvoerder van moslims die altijd en overal zouden worden onderdrukt. Daarom heeft hij een groot belang bij een cultuuroorlog met Frankrijk, een land dat nadrukkelijker seculier is dan andere westerse democratieën. Eerst was er een conflict over de Middellandse Zee en de oorlog in Libië. Daarna lanceerde Macron zijn plan tegen het ‘islamistisch separatisme’ en sprak hij over de islam die in crisis is. Waarop Erdogan de kans greep om zich voor de hele islamitische wereld te manifesteren. Ruim een week na de moord op Samuel Paty gooide Erdogan olie op het vuur en begon nogmaals over de separatismewet: Macron moet zich laten nakijken, zei hij. Waarop het Élysée liet weten dat het geen steun of condoleances had ontvangen van Turkije voor Paty.’

‘Erdogan ziet zichzelf als de nieuwe kalief, de beschermer en woordvoerder van moslims. Daarom heeft hij een groot belang bij een cultuuroorlog met het seculiere Frankrijk’

Kan het ooit nog goed komen tussen Macron en Erdogan? Ze hebben beide fundamentele stappen genomen om elkaar in de wielen te rijden. Zie het verbieden van de extreemrechtse Turkse Grijze Wolven in Frankrijk en het vervolgen van Charlie Hebdo in Turkije vanwege een Erdogan-cartoon.

‘De kans op een nieuwe ronde conflicten lijkt groot. Macron heeft ook ambities en neemt de leiding op zich op van een liberaal Europa dat wordt uitgedaagd door autocratische regimes zoals dat van Erdogan en populistische leiders.’

Heeft het harde Franse islambeleid de verhoudingen met voormalige koloniën Algerije, Marokko en Tunesië ook onder druk gezet?

‘Ik heb geen zicht op de Noord-Afrikaanse media. Voor wat ze daar vinden van de strijd tegen het islamisme in Frankrijk is hier in ieder geval geen belangstelling. Wat wel opvalt, is de periodieke wrijving tussen Frankrijk en Algerije over het koloniale verleden. De Algerijnse machthebbers eisen van tijd tot tijd excuses, vooral als de bevolking mort. Het zwaaien met de aartsvijand leidt dan de aandacht af. Macron werkt de laatste tijd aan een toenadering met Algiers. Die moet wat hem betreft niet via excuses verlopen, maar via een poging om de onafhankelijkheidsstrijd (1954-1962, red.) gezamenlijk onder ogen te zien.’


Volgens Kleis Jager zegt Beatrice de Graaf in de Nieuwsuur-uitzending van 21 oktober 2020 van Nieuwsuur dat de moord op Samuel Paty ‘te maken had met de laïcité, de Franse versie van de scheiding tussen kerk en staat. Kinderen zouden op school niet vrijuit kunnen praten over religie, en dat zou dan geweld oproepen’.

De hoogleraar zei tijdens de Nieuwsuur-uitzending wat anders: ‘Dan hebben we de breuk tussen de staatsscholen, waar helemaal niet over religie wordt gepraat, en de zes miljoen Franse moslims, de tweede godsdienst van Frankrijk, waarvan steeds meer jongeren zeggen (…) dat zij zich toch vooral als moslim identificeren. Dan kun je wel zeggen, dat mag niet, maar het zijn parallelle samenlevingen, dat botst in de scholen.’ 

Acht IS-leden krijgen Turks staatsburgerschap

0

Turkije heeft het staatsburgerschap verleend aan acht leden van IS. Het gaat om mensen uit Syrië en Libanon, meldt de Turkse nieuwssite Ankara Gazetesi.

De acht jihadisten behoren tot een groep van 86 IS-leden wiens tegoeden in beslag zijn genomen vanwege het lidmaatschap van een terroristische organisatie.

De toekenning van het staatsburgerschap aan leden van IS doet vragen rijzen over de kwaliteit van de ambtelijke controles, aldus Ankara Gazetesi.

Turkije was een van de belangrijkste routes voor buitenlandse strijders die zich bij IS probeerden aan te sluiten. Turkije blijft een regionaal doorvoerpunt voor IS-leden. Wel zegt Ankara onlangs zijn inspanningen te hebben opgevoerd om het smokkelen van strijders en wapens naar IS-gebied tegen te gaan.