10.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 590

FvD’ers op de bres voor Urker jongeren die nazi’s speelden als ‘corona-protest’

0

Forum voor Democratie Zeeland heeft het op Twitter opgenomen voor de jongeren uit Urk die zich uit protest tegen de coronamaatregelen als nazi’s hadden verkleed.

Zaterdagavond gingen zo’n tien jongeren de straat op in Urk om te protesteren tegen de coronamaatregelen. Op beelden is te zien dat een van de jongeren een boevenpak draagt met een Jodenster, terwijl de nazi’s hun nepwapens op hem richten.

Gisteren maakte de regionale krant de Stentor de beelden wereldkundig, met landelijke verontwaardiging tot gevolg. Ook de gemeente Urk veroordeelde de jongeren.

‘Dit gedrag is niet alleen zeer verwerpelijk en uitermate ongepast, maar ook kwetsend voor grote bevolkingsgroepen. Met deze smakeloze actie is wat de gemeente Urk betreft een hele duidelijk grens overschreden’, schrijft de gemeente in een verklaring.

FvD Zeeland denkt hier anders over. ‘Goed dat deze jongeren in Urk maatschappelijk betrokken zijn en protesteren tegen de coronamaatregelen, de coronapas en medische apartheid. Smakelijk is de vorm van hun protest zeker niet, maar het gaat om de inhoud’, twitterde FvD Zeeland gisteravond. Na ophef hierover verdween de tweet al snel.

In FvD-kringen worden vergelijkingen tussen de coronamaatregelen en de Jodenvervolging vaker gemaakt. Zo vergeleek Kamerlid Pepijn van Houwelingen in de quarantaineplicht hiermee en trok Kamerlid Gideon van Meijeren een parallel met de behandeling van ongevaccineerden. Politiek leider Thierry Baudet twitterde gisteren een rode driehoek, hetzelfde symbool als politieke gevangenen in Duitsland op hun uniform moesten dragen. Op Twitter leidde dit tot de nodige commotie.

Taak- of celstraf geëist tegen Haags raadslid dat ‘vernietiging zionisten’ wil

0

Arnoud van Doorn, fractieleider van de islamitische Partij van de Eenheid in de Haagse raad, verscheen vandaag voor de rechter op verdenking van opruiing tot geweld via vermeend antisemitische tweets. Het Openbaar Ministerie eist 120 uur taakstraf of 60 dagen celstraf tegen hem, meldt het AD Den Haag.

Het OM heeft drie tweets van Van Doorn uitgelicht. ‘Vandaag in Palestina weer tientallen jonge mensen door kogels van de zionistische bezettingsmacht vermoord. Het wordt druk in het paradijs. Moge Allah de zionisten vernietigen’, twitterde Van Doorn in mei 2018.

Hij sloot deze tweet af met twee emoji’s van een gebalde vuist en vuur. Die ‘kunnen alleen beschouwd worden als aanwakkerend’, aldus de officier van justitie vanochtend in de rechtszaal.

De andere tweets, uit mei 2018 en januari 2019, zijn geschreven in het Engels en gaan ook over de vernietiging van ‘zionisten’ en andere ‘vijanden van de islam’.

Arnoud van Doorn ontkent zich schuldig te hebben gemaakt aan antisemitische opruiing. Kritiek op ‘zionisme’ heeft volgens hem niets te maken met antisemitisme. Ook riep hij niet op tot geweld, aldus Van Doorn, omdat het een smeekbede aan Allah was.

De officier van justitie verwees in de rechtbank naar een andere rechtszaak waarin de oproep: ‘Moge Allah deze mensen bestraffen’ door de rechtbank is beoordeeld als opruiend. Hij eist een taakstraf van 120 uur of 60 dagen celstraf tegen van Doorn.

Van Doorns advocaat Anis Boumanja verdedigde zijn cliënt door te zeggen dat de officier van justitie zijn oordeel op interpretaties van de tweets baseert, maar niet op wat er werkelijk staat. De officier van justitie zegt dan wel dat de link tussen ‘zionisten’ en Joden duidelijk is, maar Van Doorn bedoelde wel degelijk enkel ‘zionisten’, aldus Boumanja.

‘Mijn cliënt is niet antisemitisch. Zionisme is niet hetzelfde als anti-Joods. Ook Joden verweren zich tegen zionisme.’ Ook benadrukte Boumanja dat Van Doorn Allah aanriep, ‘geen mensen’.

Boumana zei ook dat zijn cliënt een ‘gevoel van vooringenomenheid bij de rechtbank’ constateert. Boumanja gaf aan niet te begrijpen waarom Van Doorn nu nog voor de rechter moet staan, drie jaar na dato van de tweets. ‘Waarom deze zaak? Als u ziet wat er allemaal langs komt op Twitter?’

Van Doorn was tot eind 2011 lid van de Haagse PVV-fractie. In 2013 bekeerde hij zich tot de islam en sloot hij zich aan bij de islamitische Partij van de Eenheid (PvdE). Hij werd in 2015 in hoger beroep veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden, omdat hij geheime stukken had gelekt, drugs aan minderjarigen had verkocht en in het bezit was van een alarmpistool. In maart wilde hij met de PvdE de Kamer in, maar dat mislukte.

Aan de rafelranden van het Europese paradijs

0

Het Europese ‘immigrantenvraagstuk’ of de ‘vluchtelingenproblematiek’ wordt het genoemd. De waarheid is dat niet de immigranten het vraagstuk zijn en niet de vluchtelingen onze problematiek vormen. Het is de Europese onmacht, zo niet de onwil, die het probleem veroorzaken en het vraagstuk creëren.

Met een blik van verbijstering laten we de beelden van de Franse fotograaf Mathieu Pernot op ons inwerken. Onder de titel Something Is Happening – ‘Er is iets aan de hand’ – bekijken we bij de expositie in het Joods Museum in Brussel zijn foto’s van de situatie op het Griekse eiland Lesbos. Dit zijn de beelden van voor en na de brand daar in het Moriakamp in 2020. Duizenden vluchtelingen en migranten worden opnieuw dakloos gemaakt. Was hun lot nog niet ondragelijk genoeg geweest?

De beelden van Pernot gaan niet alleen over Lesbos. Al meer dan tien jaar gaat de fotograaf de confrontatie aan met de aanwezigheid van asielzoekers op het Europese continent. Zijn camera toont de situatie van vluchtelingen in de straten van Parijs, en hoe het de verdrevenen uit de ‘Jungle van Calais’ vergaan is. De Jungle van Calais was het spontaan ontstane vluchtelingenkamp ten noorden van de Franse stad Calais, vlak bij de Kanaaltunnel en de haven met de veerboten naar het Engelse Dover. Het kamp werd in 2016 ontruimd.

Onthutst door de beelden die we zojuist aanschouwden vervolgen we onze weg door de straten van Brussel, de Europese hoofdstad. Zo veel onvermogen en onwil van autoriteiten om oorlogsimmigranten en vluchtelingen een menswaardige opvang te verzorgen. Dus een droog dak boven het hoofd, warmte, kleding, scholing, eten, drinken en veiligheid. Hoe is het in vredesnaam mogelijk in het grote verenigde Europa met zo’n 450 miljoen inwoners? Zonder de inzet van vrijwilligers, die alles geven om deze medemensen te helpen, was het allemaal nóg veel erger geweest.

Aan de grenzen schittert het Europese onvermogen om die andere medemens ook een menswaardig bestaan te geven

We lopen het bezoekerscentrum van het Europees Parlement in Brussel binnen. Vanuit de geschiedenis van de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog, waar de Duitse en Franse militairen elkaar bestookten, worden we meegenomen, door de crisisjaren van de vorige eeuw heen, naar de Tweede Wereldoorlog. Miljoenen doden bleken nodig om tot die internationale samenwerking te komen, die uiteindelijk geleid heeft tot de Europese Unie van vandaag.

Ook hier zien we foto’s. Beelden van de gifgasaanvallen in die loopgraven bij het Belgische Ieper. Van mensen die bij de watersnoodramp in 1953 van de daken worden gehaald in het verdronken Zeeland. Van de Russische tanks in de straten van Boedapest drie jaar later. Van Lech Walesa die stakers bij de scheepswerf van het Poolse Danzig oproept zich te verzetten tegen de onderdrukking. En dan natuurlijk de duizenden graven van de genocide in Srebrenica.

Van de dramatische geschiedenis van het Europa van toen, naar het gezegende Europa van nu.

Bij de uitgang van deze expositie weten we waarom er een Europese Unie moest komen. De welvarendheid wordt in die grote expositieruimte in het hart van Europa bijna hartstochtelijk aangeprezen. In deze 21e eeuw lijken we onze EU-zaken behoorlijk goed op orde te hebben.

Maar eenmaal buiten komen de beelden van Lesbos en Calais van eerder die dag terug. Voor onszelf, binnen de EU-grenzen, hebben we het allemaal wel goed geregeld. Maar aan de grenzen, daar waar Europa de ellende van de rest van de wereld aanraakt, schittert het Europese onvermogen om die andere medemens ook een menswaardig bestaan te geven.

Op het nieuws horen we hoe in het Europees Parlement wordt gedebatteerd over het zogenoemde ‘pushback’-beleid. Europese lidstaten blijken verantwoordelijk te zijn voor het terugduwen van bootjes met vluchtelingen in de richting van Turkije. Met het water van de Middellandse Zee wast Europa haar handen in onschuld bij het laten verdrinken van vluchtelingen, net even over onze grens van ons gezegend continent.

Beelden van de Europese heilstaat kunnen onze schaamte over wat er gebeurt aan de grenzen van het Europese paradijs echt niet meer verhullen.

‘Turkije en VN praten over terugsturen Syriërs’

0

Turkije is in gesprek met de Verenigde Naties om Syrische vluchtelingen terug te sturen, zei de Turkse buitenlandminister Mevlüt Cavusoglu (foto) gisteren.

Een woordvoerder van de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR reageert ontwijkend. Alleen een politieke oplossing voor het Syrische conflict kan ervoor zorgen dat Syriërs op vrijwillige basis kunnen terugkeren naar hun land, aldus de UNHCR.

Het terugsturen van Syriërs zou een breuk betekenen met de algemene lijn die de UNHCR hanteert met betrekking tot vluchtelingen uit Syrië, een land dat nog altijd als gevaarlijk wordt geacht en waar het conflict in verschillende gebieden van het land nog steeds voortduurt.

Toch wil Turkije nu Syriërs terugsturen. De sfeer in het land tegen vluchtelingen wordt er steeds vijandiger. Onlangs waren er pogroms tegen Syriërs in de hoofdstad Ankara, nadat een Turkse jonge man was doodgestoken door een groep jongens met een Syrische achtergrond.

Alhoewel minister Cavusoglu zegt dat het ‘fout’ is om op ‘racistische en fascistische wijze’ naar de Syrische vluchtelingenkwestie te kijken, wil Turkije er geen vluchtelingen meer bij.

Naast de 3,7 miljoen Syrische vluchtelingen zijn er nog ongeveer 330.000 andere asielzoekers in Turkije, vooral Afghanen. Tegen hen wordt vanuit verschillende Turkse politieke stromingen, niet in de laatste plaats door de seculiere oppositiepartij CHP, geëist dat ze vertrekken, ondanks de onveilige oorlogssituatie in hun land van herkomst.

In 2016 heeft de EU met Turkije een deal gesloten om Syriërs buiten de EU-grenzen te houden. Er is al enige tijd overleg tussen de EU en Turkije om die deal te vernieuwen.

Kashmir: onteigening dreigt voor 3.700 families door Indiaas dam-project

0

India is van plan een dam te bouwen in Kashmir. Hierdoor zullen tenminste 52 dorpen verdwijnen en moeten 3.700 families hun huis verlaten.

Het gaat om de Himalaya-dam, die gebouwd moet worden bij de Ujh, een zijrivier van de Ravi-rivier die op zijn beurt uitmondt in de Indus-rivier.

‘Niemand in het dorp steunt de bouw van dit project’, zegt een dorpshoofd tegen de Arabische nieuwszender al Jazeera. De dorpsbewoners zijn door de overheid ook nooit zijn geraadpleegd.

‘We leiden hier een heel tevreden leven. We willen nergens anders percelen [land]’, aldus een vijftigjarige vrouw tegen al Jazeera.

India biedt de dorpsbewoners elders land aan als compensatie. Maar de dorpsbewoners vrezen dat ze worden verplaatst naar een plek waar ze niet kunnen boeren.

‘We weten niet of we onze koeien en buffels daar kunnen houden. Voordat we aan onszelf denken, moeten we aan ons vee denken. De angst voor verhuizing vergt veel mentale energie van ons.’

In augustus 2019 schrapte India de semi-autonome status van het overwegend islamitische Kashmir en veranderde de regio in een federaal gecontroleerd gebied.

Egypte komt met vijfjarenplan ’ter verbetering van de mensenrechten’

0

Egypte wil de mensenrechtensituatie in vijf jaar verbeteren, meldt het ANP. In het plan staat onder meer dat er ‘stappen worden genomen’ voor persvrijheid en om ‘het politieke klimaat’ aan te passen. Er moet meer ruimte komen voor politieke partijen en de vrijheid van meningsuiting, aldus de autoriteiten.

Op internet reageren sommigen honend. Zo noemt een gebruiker op Marokko.nl de aankondiging de ‘grap van de eeuw’. Een ander vindt dat president Abdel Fatah al-Sisi zelf berecht moet worden voor ‘de moord op echte democratisch gekozen president Morsi’, de leider van de Egypte Moslimbroeders die na de coup van Sisi in 2013 gevangen werd gezet en recent nog in de cel overleed.

Sinds de coup van Sisi raken mensenrechtenorganisaties steeds meer bezorgd over de mensenrechten in Egypte. In een nieuw gepubliceerd rapport van Human Rights Watch worden de Egyptische politie en de veiligheidsdiensten beschuldigd van het doden van tientallen vermeende ‘terroristen’ in ‘standrechtelijke executies’. Volgens de autoriteiten gaat het om ‘schermutselingen’.

Human Rights Watch roept de Verenigde Naties op om een ‘onafhankelijk internationaal mechanisme’ op te richten om alle zware mensenrechtenschendingen, zoals vermissing, marteling en executie, te onderzoeken in Egypte.

Twee weken geleden stopte Egypte nog een strafrechtelijk onderzoek tegen ten minste zes medewerkers van NGO’s. Amnesty International roept de Egyptische autoriteiten op om deze ‘nepzaken’ helemaal te laten vallen.

Pro-Talibanmars Afghaanse vrouwen: ‘Wij willen geen gemengd onderwijs’

0

Sinds anderhalve week vinden er vrouwenprotesten plaats in Afghanistan. Om een ander geluid te laten horen, hielden tientallen vrouwen in Kabul een pro-Talibanmars.

Op de borden van de pro-Talibanvrouwen stond onder meer: ‘De vrouwen die vertrokken vertegenwoordigen ons niet’, waarmee gedoeld werd op de duizenden vrouwen die Afghanistan zijn ontvlucht. ‘Wij willen geen gemengd onderwijs’, stond op een ander bord.

De vrouwen, voor het overgrote merendeel gehuld in boerka, zouden docentes en studentes aan de universiteit van Kabul zijn. Opmerkelijk: ze werden begeleid door Talibanstrijders, die de pers op afstand hielden. Ook de timing – 11 september – was opmerkelijk. Het protest zou dan ook weleens georganiseerd kunnen zijn door de Taliban zelf, aldus the New York Times.

De protestmars was een reactie op de vrouwenmarsen tegen het Talibanregime. Vrouwen die aan deze marsen meedoen vrezen qua rechten twintig jaar terug in de tijd te worden gegooid, naar toen de Taliban nog aan de macht waren. Want inmiddels maakten de Taliban onder meer bekend dat de hijab verplicht is, vrouwen niet meer mogen sporten en enkel gescheiden van mannen mogen studeren.

Aanvankelijk wisten de Taliban geen raad met deze demonstraties, en werd een protest in Kabul ongemoeid gelaten. Maar sinds eind vorige week treden de Taliban harder op.

Voor betogingen is voortaan toestemming vereist. Ook moeten de demonstratieborden worden goedgekeurd. Vrouwen die zich niet aan deze nieuwe regels houden moeten rekenen op ‘ernstige juridische consequenties’, meldt de Volkskrant. Er zijn verschillende geweldsincidenten geweest tegen vrouwen. Ook zijn twee Afghaanse journalisten die een vrouwenprotest versloegen opgepakt en gefolterd door de Taliban.

Partij Bouterse ontkent betrokkenheid bij Nederlands anti-Santokhi-protest

0

De Nationale Democratische Partij (NDP) van Desi Bouterse zit naar eigen zeggen niet achter de demonstratie tegen de Surinaamse president Chan Santokhi, die afgelopen vrijdag in het Tropenmuseum in Amsterdam de Anton de Kom-lezing hield.

De Surinaamse president werd vrijdagavond onthaald met een lawaaiprotest van pannendeksels, toeters, snerpende fluitjes en gejoel. De tientallen demonstranten, deels aanhangers van oud-president Bouterse, waren boos dat Santokhi de Anton de Kom-lezing mocht houden, omdat hij een ‘etnisch beleid’ zou voeren in Suriname en de Hindoestaanse gemeenschap zou voortrekken.

Volgens een Amsterdamse getuige gedroegen de anti-Santokhidemonstranten zich ‘schofterig, respectloos, ordinair en racistisch’ en zwaaiden sommigen met NDO-vlaggen. Hindoestaanse bezoekers zouden zijn uitgemaakt voor ‘kaolo koelies’ en Afro-Surinamers die de lezing bezochten voor ‘verraders’.

Reporters van het rechts-Hindoestaanse Youtube-kanaal UP! Network zouden bovendien zijn belaagd toen een van hen Bouterse een veroordeelde drugsdealer en moordenaar noemde. Ze zouden onder politie-escorte naar een veilige plek zijn begeleid. De beelden heeft UP! Network naar eigen zeggen uit veiligheidsoverwegingen niet uitgezonden.

In de Surinaamse krant Suriname Herald hekelt de NDP ‘ongefundeerde insinuaties’ dat de partij in Nederland het protest georganiseerd en gefinancierd zou hebben. ‘De NDP begrijpt wel dat vanuit Nederland, Surinamers sympathiseren met de partij of diens voorzitter, maar de partij heeft vooralsnog geen afdeling in Nederland.’

De NDP stelt ook dat het protest een vreedzaam karakter had, hoewel sommige momenten werden verpest door ‘negatieve uitlatingen en misdragingen door enkele individuen’.

Santokhi is de leider van de VHP, de Vooruitstrevende Hervormings Partij. Deze partij was oorspronkelijk een hindoestaanse politieke partij (Verenigde Hindoestaanse Partij), die zich richtte op de etnische belangen van Hindoestanen uit Suriname.

Wanneer is een aanslag terroristisch?

0

‘Als het een moslim was, zouden jullie het allang terrorisme noemen.’ Onder veel moslims heerst het gevoel dat media moslims en islamitische organisaties veel sneller als terroristisch bestempelen. Want wat maakt een eenmansactie van een Afghaan op Amsterdam Centraal terroristisch, maar een schietpartij door een witte man in Las Vegas, waarbij 59 mensen omkwamen, niet?

Afgelopen zomer werd het Britse Plymouth opgeschrikt toen een man zes mensen doodstak. Geen terrorisme, luidde al snel het officiële bericht. De dader was een zogeheten ‘incel’, involuntary celibate: iemand die onvrijwillig celibatair leeft – dus geen seks heeft, maar dat wel wil. Op social media was er kritiek. ‘Alleen omdat hij geen moslim is of iemand van kleur, betekent het niet dat dat geen terrorisme is.’ Of: ‘Als iemand mensen doodschiet en -steekt is het een terreurdaad. Dan maakt het niet uit wat de kleur van hun huid is.’

Deze kritiek klinkt vaker. Toen eerder afgelopen zomer de Canadese premier Justin Trudeau de aanslag van een witte man op een moslimfamilie in London, Ontario wel als een terroristische daad bestempelde kreeg hij veel bijval van moslims. Eindelijk iemand die het begreep, die zag dat moslims ook slachtoffers kunnen zijn van terrorisme en witte mensen de dader, vonden ze.

Te veel definities

Wat maakt een dodelijke aanval terroristisch? Echt duidelijke regels lijken te ontbreken. ‘Dat komt onder meer omdat de druk zo groot is op de politiek en de media’, stelt veiligheidsdeskundige Jelle van Buuren, werkzaam bij het Institute of Security and Global Affairs en universitair docent aan de Universiteit van Leiden. ‘Als we zeggen dat het om een verward persoon gaat, reageert men ter rechterzijde vaak boos: uit politiek-correcte overwegingen zouden wij niet willen zeggen dat het om een moslim gaat. Als we de dader een moslimterrorist noemen reageren moslimjongeren weer boos, omdat witte mannen die een aanslag plegen nooit als terrorist zouden worden omschreven. De maatschappelijke polarisatie maakt dit allemaal erg lastig.’

Wanneer een aanslag of een steek- of schietpartij als terrorisme wordt betiteld is een lastige vraag, aldus Van Buuren. ‘Verschillende partijen gebruiken eigen definities voor verschillende doelen. Voor het Openbaar Ministerie is de juridische definitie leidend. Voor de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, red.) de beleidsmatige definitie. De wetenschap hanteert definities die soms weer net iets anders zijn en bovendien onderling nog eens verschillen. Dat creëert de spraakverwarring, zeker op de sociale media. Soms is dat politiek aangedreven, maar soms gebruiken mensen het etiket ‘terrorisme’ ook om vooral aan te geven hoe verschrikkelijk de gewelddaad is.’

Een verward persoon kan, tussen alle waanbeelden door, op heldere momenten rationeel handelen en daarbij ook religieuze of politieke motieven hebben. Het is uiteindelijk de rechter in ons land die bepaalt of iets terroristisch is of niet, legt Van Buuren uit. ‘Die kijkt of er een psychosociale stoornis is, en of er tijdens de daad intenties of motieven waren om een terroristisch gemotiveerde daad te plegen. De rechter beslecht de juridische discussie daarmee uiteindelijk. Maar de politieke en publieke discussies blijven dan doorgaan. Rechters worden omschreven als ‘slappe D66-ers die niet durven zeggen waar het op staat’, of critici hebben het over ‘een van de islamieten die we hebben binnengelaten in ons land’. Wie ervan overtuigd is dat een bepaalde gewelddaad terrorisme is, zal zich niet snel laten overtuigen door een wetenschappelijke definitie of door een juridisch oordeel.’

‘Belangrijk dat journalisten niet toegeven aan de druk om snel iets in een hokje te plaatsen’

Voor journalisten wordt het er niet gemakkelijker op, stelt Van Buuren. ‘Het is belangrijk dat je als journalist niet toegeeft aan de druk om snel iets in een hokje te plaatsen, ondanks de enorme druk van alle kanten om ergens dat etiket op te plakken. Je moet je stug bij de feiten blijven houden, en het stempel ‘terrorisme’ nog niet gebruiken als dat nog niet vaststaat. Daar is durf voor nodig, want als journalist kun je het bijna niet meer goed doen’, zegt hij.

De rechter heeft het laatste woord, maar daar kunnen journalisten niet altijd op wachten, vervolgt hij. Volgens Van Buuren is het daarom zaak dat journalisten helder en feitelijk uitleggen waarom ze besluiten een gewelddaad als terrorisme te definiëren. In sommige gevallen geven de feiten daar aanleiding toe, bijvoorbeeld als de dader een videoboodschap heeft gemaakt waardoor het motief of de achtergrond duidelijk wordt. ‘Maar zolang de feiten nog niet zo duidelijk voor zich spreken, is het beter een slag om de arm te houden en dat ook helder uit te leggen’, legt hij uit. ‘Dat blijft lastig, zeker door de snelheid en heftigheid van de sociale media-discussies. Daar is men minder terughoudend om iets te beoordelen. Daarom staan reguliere media dan ook al snel met 2-0 achter.’

Hoe zit het bij de media zelf? Zijn er richtlijnen die bepalen wanneer ze een aanslag terroristisch benoemen? De Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ) schrijft er in ieder geval niets over voor, legt secretaris Thomas Bruning uit. ‘We hebben er zelf geen beleid over. We vinden het meer de verantwoordelijkheid van de redacties om daarover keuzes te maken. We proberen wel onze achterban te informeren en te helpen zorgvuldig te zijn in de keuzes via ons vakblad en via trainingen’, zegt hij. ‘Als NVJ vinden we het natuurlijk wel belangrijk dat journalisten er zorgvuldig mee omgaan. Hoe komen jullie tot dit soort discussies? Hoe zorg je ervoor dat je niet stigmatiseert? Hoe word je je bewust van het effect van je keuze? Het is daarom belangrijk dat redacties hierover discussies voeren, zodat er geen selectieve keuzes worden gemaakt.’

De NOS heeft dat al veelvuldig gedaan. De afweging om een aanslag terroristisch te noemen of niet deelde de omroep vorig jaar online in het artikel ‘Wanneer noemen we een aanslag terroristisch en wanneer niet?’ Zo spelen afkomst en geloofsovertuiging geen rol in de overweging of een aanslag wel of niet het label ‘terroristisch’ krijgt. Ook heeft de NOS haar definitie aangepast.

‘In het verleden zeiden we dat er sprake moest zijn van een politiek motief, maar dat is soms lastig vast te stellen’, schrijft de redactie. ‘Daarom is onze definitie nu breder: als de aanslag als doel heeft maatschappelijk ontwrichtend te zijn, en ook echt maatschappelijk ontwrichtend is, noemen we het ook terrorisme. Maar soms is het moeilijk. Het nieuws ontwikkelt zich, vaak is er later meer informatie en soms moeten we de omschrijving dan aanpassen.’

Een voorbeeld daarvan is de aanslag in El Paso uit 2019, in de Amerikaanse staat Texas, waarbij een witte man 22 mensen doodschoot. Een dag later bleek dat de schutter specifiek mensen van Mexicaanse afkomst had vermoord. Dat was het moment dat de NOS toch besloot de aanslag terroristisch te noemen.

Er zijn een paar punten waar een terroristische aanslag volgens de NOS in ieder geval aan moet voldoen. De dader moet hebben gehandeld uit naam van zijn geloof, een politiek standpunt of ideologie. En hij wilde angst zaaien of iets van de overheid gedaan krijgen met zijn daad.

Aannames

Het beeld dat een aanslag sneller als terroristisch wordt bestempeld als de dader een islamitische achtergrond heeft is hardnekkig. Tegelijkertijd vragen sommigen zich af waarom de dodelijke aanslag van bijvoorbeeld Dylann Roof op een zwarte kerk in Charleston, South Carolina (2015) niet terroristisch wordt genoemd, maar enkel racistisch. Of waarom de dodelijkste schietpartij in de VS – een witte man die in 2017 in Las Vegas 59 mensen doodschoot – geen terreurdaad is.

Verandermanager Yvonne Snitjer van educatiecentrum Al Eureka geeft aan dat moslims sneller worden neergezet als terroristen dan niet-moslims. Haar stichting richt zich op duurzame persoonlijke ontwikkeling en groepsontwikkeling in Nederland en Libië. ‘Je ziet dat media voorzichtiger worden als er een aanslag wordt gepleegd. De term ‘verwarde man’ wordt vaker gebruikt. Toch heeft de recente geschiedenis al genoeg schade verricht door een niet-westerling sneller weg te zetten als terrorist.’

Een verklaring volgens Snitjer is dat moslimhaat enorm is toegenomen. ‘Gevoel speelt daarbij een sterkere rol dan de ratio. Enkel het uitroepen van de kreet ‘Allahoe akbar’ maakt iemand al tot een terrorist. En als diegene dan een aanslag pleegt, wordt dit al snel als terroristisch bestempeld.’ Als voorbeeld noemt Snitjer de truck-aanslag in Nice in 2016.

‘Dat de dader nooit een Koran heeft gelezen, dagelijks alcohol dronk en regelmatig wiet rookte werd nauwelijks gehoord en niet meegenomen in de beleving. Dat hij ‘Allahoe akbar’ zei was voldoende om zijn daad als een terroristische aanslag weg te zetten. We moeten de zaken eerlijk en nuchter bekijken, vanuit het principe van gelijkwaardigheid. Hierbij moeten we ook kritisch naar onszelf durven kijken, naar onze angsten en de invloeden hiervan op ons oordeel.’

Zo blijft het motief achter de dodelijke steekpartij in het Duitse Würzburg van afgelopen juni, waarbij de aanslagpleger op blote voeten liep, een mondmasker droeg en volgens een ooggetuige ‘Allahoe akbar’ riep, een raadsel. Snitjer: ‘Bij dit soort gevallen is het goed om bepaalde aannames achterwege te laten en alleen te benoemen wat je ziet. De media hebben bericht dat de motieven onbekend zijn en dat de man bij de politie bekend is, maar ook dat er niet direct een verband was met radicalisering, dat hij een geradicaliseerde moslim was.’

‘Enkel het uitroepen van de kreet ‘Allahoe Akbar’ maakt iemand al tot een terrorist’

Media moeten voorzichtig zijn in wat ze opschrijven, vindt Snitjer. ‘Ook woorden als ‘mogelijk terroristisch’ of ‘het is onbekend of het gaat om een terroristische aanslag’ impliceren al iets. We krijgen dan vaak de eerste boodschappen en communicatie mee, maar de afloop en verdere onderzoeksverslagen niet. Met de angst die er is in de samenleving moeten we meer letten op onze woorden.’

Schrijver Ahmet Altan: ‘Geef je waarden niet op uit angst voor de cel’

0

De Turkse journalist en schrijver Ahmet Altan vertelde in een interview met zijn goede vriendin Yasemin Congar dat je je idealen niet moet verloochenen, uit angst voor de gevangenis. Haar interview met de voormalige gewetensgevangene staat sinds woensdag op Youtube.

Ahmet Altan is sinds april dit jaar weer een vrij man. Hij zat meer dan vier jaar in de Turkse gevangenis vanwege zijn vermeende betrokkenheid bij de mislukte staatsgreep tegen president Recep Tayyip Erdogan op 15 juli 2016.

‘Als ik op tv spreek, stoppen ze me in de gevangenis’, vertelt Altan aan Congar. ‘Ik waag mijn kans [vandaag] opnieuw. Ik zal geen subliminale berichten verspreiden; Ik zal mijn berichten rechtstreeks uiten. Ik denk niet dat bang zijn iets is dat we zo gemakkelijk kunnen accepteren. … Ik zat in de gevangenis, toen kwam ik eruit. Ik zou het zo weer doen.’

Zijn medegevangenen hielden rekening met hem en stoorden hem niet terwijl hij aan het schrijven was. Ook stonden ze hem toe om te roken, hoewel ze hem geen koffie brachten, schertst Altan.

De 71-jarige schrijver zat sinds september 2016 in een gevangenis in Istanbul. Hij zou betrokken zijn bij de mislukte staatsgreep van 15 juli 2016. Altan werd gearresteerd omdat hij tijdens een tv-programma subliminale boodschappen zou hebben verspreid over de couppoging. De schrijver ontkende deze beschuldigingen, die volgens hem en zijn advocaat politiek gemotiveerd waren.

In 2018 werd Altan tot levenslange gevangenisstraf zonder voorwaardelijke vrijlating veroordeeld, wegens een vermeende poging om de grondwettelijke orde omver te werpen. Altan werd in 2019 kort vrijgelaten voor het uitzitten van zijn straf, maar werd vrijwel onmiddellijk daarna opnieuw gearresteerd en veroordeeld voor nieuwe aanklachten wegens terrorisme. Het Hooggerechtshof vernietigde op 14 april de veroordeling in de 2019-zaak, een dag nadat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) de vrijlating van de journalist had geëist.

In gevangenschap schreef Altan twee boeken waarvan er een is genomineerd voor de Prix Medicis, een prestigieuze Franse prijs, voor beste buitenlandse roman. De winnaars van de Medicis-awards, die elk jaar worden uitgereikt in de branches Franse roman, buitenlandse roman en essay, worden op 26 oktober van dit jaar bekendgemaakt.