15.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 644

‘Kemphanen Macron en Erdogan spreken elkaar volgende week’

0

Volgens het Franse dagblad l’Opinion zullen de Franse president Emmanuel Macron en zijn Turkse collega president Erdogan volgende week dinsdag een virtuele bijeenkomst houden. De twee wereldleiders ruzieden de afgelopen maanden wat af.

‘Dit gesprek kan het een teken van verzoening zijn, na maandenlange groeiende spanningen in de betrekkingen tussen Frankrijk en Turkije’, aldus het dagblad.

Vorige maand stuurde de Franse president Emmanuel Macron een brief naar Erdogan om de verstoorde betrekkingen weer te normaliseren, schrijft de seculiere Turkse krant Sözcü

Erdogan raadde Macron in oktober een psychiater aan vanwege de ‘islamofobe’ retoriek die de Franse president zou bezigen sinds de moord op geschiedenisleraar Samuel Paty, die zijn klas Mohammed-cartoons liet zien. 

Sinds die moord voert Macron zijn strijd tegen ‘islamitische separatisme’ op en sluit Frankrijk ‘radicale’ moskeeën en organisaties. Daarom ook riep Erdogan de wereld op tot een boycot van Franse producten. 

Ander pijnlijk punt voor Erdogan: de invloed van de Turkse overheid op Turkse moskeeën in Frankrijk wordt met Macrons nieuwe beleid aan banden gelegd.

Macron ligt ook geopolitiek in de clinch met Erdogan. Zo noemde hij de steun van Turkije aan Azerbeidzjan in het conflict om Nagorno-Karabach ‘gevaarlijk en onbezonnen’

De Franse president komt daarnaast op voor de Griekse en Cypriotische belangen in de Middellandse Zee. Turkije zou daar wateren claimen waar recentelijk aardgas is ontdekt maar die officieel bij Griekenland en Cyprus horen. 

Frankrijk en Turkije zijn tevens tegenpolen wat betreft de burgeroorlog in Libië: Frankrijk steunt daar de Arabische krijgsheer maarschalk Haftar, Turkije steunt de voorlopige regering van Libië.

Onlangs verklaarde Macron dat hij ‘zeer tevreden’ was met de meer verzoenende toon die Erdogan inmiddels aan zou slaan. Macron: ‘Nu hoop ik dat we goede resultaten zullen boeken met de terugtrekking van Turkse troepen in Libië en de vermindering van de spanningen in Nagorno-Karabach, Syrië en het oostelijke Middellandse Zeegebied.’

Britse premier: Spelen 2022 in China niet boycotten om leed Oeigoeren

0

In het Verenigd Koninkrijk gaan er stemmen op om de komende Winterspelen in China te boycotten. Reden: de onderdrukking van de Oeigoeren in de westelijke Chinese provincie Xinjiang. Maar premier Boris Johnson wil niet aan zo’n boycot. 

Dat zei Johnson in reactie op kritische vragen van de Liberal Democrats, de zusterpartij van D66. Volgens die partij vindt er een genocide ‘voor onze ogen’ plaats. 

Johnson antwoordde dat het Verenigd Koninkrijk ‘het voortouw neemt in de internationale actie in de Verenigde Naties om China ter verantwoording te roepen’, maar het VK steunt volgens de premier ‘normaal gesproken’ geen sportboycotten.  

De Britse Olympische Associatie staat achter het standpunt van de premier en vindt ‘dat de atleten die hun hele leven voor dit moment hebben getraind hun land moeten kunnen vertegenwoordigen. Zoals we in 1980 in Moskou hebben gezien, werken sportboycotten niet. Ze straffen de atleten, terwijl de grotere politieke problemen onaangeroerd of onopgelost blijven.’

Het Verenigd Koninkrijk deed in 1980 wel mee aan de Olympische Zomerspelen in Moskou, in tegenstelling tot de Verenigde Staten. De VS boycotte deze Spelen, in reactie op de Sovjetinval in Afghanistan in 1979. 

In oktober vorig jaar zei de Britse minister Dominic Raab (Buitenlandse Zaken) dat het Verenigd Koninkrijk de Olympische Winterspelen in Beijing mogelijk zou gaan boycotten, vanwege de behandeling van de Oeigoeren. Hij stelde toen dat hij sport en politiek graag gescheiden wil houden, maar dat er een punt komt wanneer dit niet meer mogelijk is.

Ondertussen voeren steeds meer landen de druk op China op. De onderdrukking van de islamitische Oeigoeren door China is genocide, besloot een Haagse Kamermeerderheid vandaag. Eerder deze week erkende het Canadese parlement al dat er een genocide plaatsvindt op de Oeigoeren. Vorige maand verklaarde Amerika bij monde van aftredend minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo dat China zich aan genocide schuldig maakt.

Tweede Kamer spreekt zich uit: onderdrukking Oeigoeren is genocide

0

De onderdrukking van de islamitische Oeigoeren door China is genocide. Dat besloot een Kamermeerderheid van D66, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, 50Plus, Partij voor de Dieren, Denk en eenmansfracties Krol en Van Kooten-Arissen.

Tot nu toe sprak buitenlandminister Stef Blok niet over een genocide, maar wel over mensenrechtenschendingen.

Volgens D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma, indiener van het voorstel, is het zonneklaar: er is er sprake van genocide in de westelijke provincie Xinjiang, ‘Een miljoen Oeigoeren in strafkampen. Gedwongen sterilisaties. Deportaties per trein’, twitterde hij vanochtend.

Eerder deze week erkende het Canadese parlement al dat er een genocide plaatsvindt op de Oeigoeren. Vorige maand verklaarde Amerika bij monde van aftredend minister van Buitenlandse Zaken Mike Pompeo dat China zich aan genocide schuldig maakt.

President Joe Biden had tijdens de verkiezingscampagne ook laten weten dat er volgens hem genocide tegen de Oeigoeren plaatsvond. Vorige week maakte hij als president wel een uitglijder, door te wijzen op de ‘andere culturele normen van China’.

Rechtse partijen vallen over D66-spotje met kansarme ‘Ibrahim’

0

VVD en PVV hebben kritiek op een nieuw D66-verkiezingsspotje met daarin de schoolgaande kinderen ‘Ibrahim’ en ‘Ellie’. In het spotje breken de sociaalliberalen een lans voor gelijke kansen in het onderwijs.

Ibrahim en Ellie gaan allebei met plezier naar school en maken altijd hun huiswerk. Toch hebben ze een ongelijke kans door dingen als het opleidingsniveau en inkomen van hun ouders, de wijk waarin ze wonen en hun kleur en naam, zegt D66.

In het filmpje wordt verder beweerd dat Ibrahim meer kans heeft om naar het VMBO te gaan en vanwege zijn achternaam straks moeilijker een stageplek zal krijgen. Dit, terwijl Ellie naar het VWO gaat en later in een groot huis gaat wonen.

VVD-Kamerlid Yesilgöz-Zegerius hekelt het fatalisme dat het spotje zou propageren. ‘Nou, mochten de ouders van Ibrahim niet willen dat ze bij voorbaat als een stel kansarme, laagopgeleide, niet Nederlands sprekende, niet in onderwijs geïnteresseerde (…) ouders worden weggezet, kom vooral bij de VVD!’

PVV-Kamerlid Beertema is het eens met socioloog Ruud Koopmans, die D66 schijnheiligheid verwijt omdat D66-ouders zelf hun kinderen louter naar witte scholen zouden sturen. ‘De hypocrisie van D66 blootgelegd’, twittert de PVV’er.

Waarom het Westen niet langer immuun is voor politiek geweld

0

Politiek geweld werd tot voor kort als een probleem gezien waar eigenlijk alleen ontwikkelingslanden mee kampen. Maar dit beeld is dringend aan een update toe.

De avondklokrellen die eind januari in verschillende Nederlandse gemeenten plaatsvonden trokken wereldwijd aandacht. Buitenlandse media, zoals de Amerikaanse nieuwssite Vox, merkten op dat dit niet bij het beeld van een vrolijk, ietwat saai land paste. Radio 1 vroeg of de rellen ‘on-Nederlands’ waren. Een meerderheid van de luisteraars en websitebezoekers vond dat het geweld inderdaad niet paste bij deze samenleving. Het beeld dat Nederlanders van zichzelf hebben, van een gezellig, stabiel en vredig land kreeg – in ieder geval tijdelijk – een diepe deuk.

Drie weken eerder had de bestorming van het Capitool in Washington al de VS als kampioen van vrijheid en vrede in een ander licht geplaatst. Het oproer bedreigde de historische rol van Amerika bij de bevordering van de democratie, schreef the Washington Post. De bewaker van de liberale wereldorde wankelde nu zelf.

Tot nu toe werden dit soort uitbarstingen van onrust en politiek geweld vaak als probleem van armere landen en conflictgebieden gezien. In onstabiele landen als Irak en de Democratische Republiek Congo liepen demonstraties, verkiezingen en andere gebeurtenissen vaak uit op geweld, omdat zwakke overheidsinstanties niet in staat bleken conflicten in de samenleving op een vreedzame manier op te lossen of te voorkomen.

Rijke landen leken immuun voor dit soort geweld. Volgers denkers als de Amerikaan Steven Pinker, die er twee bestsellers over schreef, zorgen welvaart en democratie voor een daling van politiek geweld. Maar klopt dit nog wel? Politieke en maatschappelijke conflicten leiden ook in welvarende landen en democratieën tot uitbarstingen van geweld en dit geweld neemt toe, aldus verschillende onderzoeken.

Zo stelde het Centrum voor Strategische en Internationale Studies afgelopen jaar in een rapport dat tussen 2009 en 2019 het aantal protesten in Europa en Noord-Amerika sneller toenam dan in de rest van de wereld. Het Institute for Economics and Peace stelt in het jaarrapport van 2020 dat het aantal rellen, stakingen en anti-regeringsdemonstraties tussen 2011 en 2019 wereldwijd zelfs met 244 procent is gestegen. Europa telde met bijna 1.600 gebeurtenissen het grootste aantal, mogelijk ook omdat gebeurtenissen in deze landen nauwkeuriger worden bijgehouden. Een derde ervan was gewelddadig.

Het Armed Conflict Location & Event Data Project (ACLED) komt tot soortgelijke conclusies. Op basis van meer dan één miljoen gegevens over demonstraties en geweldsuitbarstingen stelt ACLED dat geweld het sterkst toeneemt in relatief rijke landen als Turkije en Rusland.

Instabiliteit wordt vaak met armoede geassocieerd. Maar hoewel er verbanden zijn tussen de welvarendheid van een land en stabiliteit, zegt dat volgens een in september verschenen rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) ook niet alles: van de mensen die in een onstabiel land leven woont 63 procent in zogenoemde middeninkomenslanden. Ergo: de meerderheid van de mensen die politiek geweld ervaart leeft dus niet in arme landen.

Een fundamentele strijd

Democratieën leken geweld overbodig te maken, omdat elke groep de mogelijkheid heeft belangen in een proces van overleg naar voren te brengen. Voor het verslaan van een tegenstander is geen geweld nodig. Maar zelfs oud-president Barack Obama vraagt zich in zijn afgelopen najaar verschenen memoires af – zonder een antwoord hierop te geven – of democratische systemen wel in staat zijn om geweld voor eeuwig buiten de deur te houden.

‘De impulsen en menselijke verlangens om in het aangezicht van de eigen machteloosheid en sterfelijkheid terug te slaan liggen immers altijd op de loer en dreigen naar boven te komen wanneer de economie ophoudt te groeien, de samenleving verandert of een charismatische leider opstaat’, schrijft hij.

De toename in demonstraties, rellen en geweld is het gevolg van een paradox: studies tonen aan dat mensen in arme landen politiek actiever worden wanneer hun leefomstandigheden verbeteren. Wanneer mensen niet meer elke dag moeten vechten om te overleven, groeien hun verwachtingen die zij willen vervuld willen zien, en hebben zij ook meer tijd en energie om de straat op te gaan. In rijke landen in het Westen gebeurt het tegenovergestelde: juist wanneer de eigen positie dreigt te verslechteren en mensen het gevoel hebben dat het systeem niet naar behoren functioneert, zullen zij meer geneigd zijn tot geweld.

‘Mensen voelen zich bedreigd, gestrest en in groter fysiek gevaar’

Gewelduitbarstingen tijdens de coronapandemie illustreren dit, legt Samuel Brannen van het Centrum voor Strategische en Internationale Studies (CSIS) in Washington uit via e-mail. ‘Mensen voelen zich bedreigd, gestrest en in groter fysiek gevaar.’ In deze situaties neemt de waarschijnlijkheid van politiek geweld toe.

Volgens de Israëlische journalist Nadav Eyal ligt hieronder een dieper liggend gevoel van angst. Er is een groeiend besef dat overheden niet langer in staat zijn om hun burgers goed te beschermen voor gevaren, zoals een economische crisis of een wereldwijde pandemie. De demonstraties en rellen in Westerse landen zijn dan ook geen kortstondige opwellingen, maar tekenen van een fundamentele strijd, schrijft Eyal in zijn eind januari in het Nederlands verschenen boek Revolte: De wereldwijde opstand tegen globalisering. Hierin beschrijft hij de strijd tussen globalisten, die steeds meer politieke en culturele eenheid in de wereld wensen, en hun tegenstanders. Daartussen is de middenklasse, in het bijzonder die in de westerse landen, klem komen te zitten.

Volgens Jacquelien van Stekelenburg, hoogleraar Sociale Verandering en Conflict aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, groeit het aantal gewelduitbarstingen in het Westen niet op zichzelf, maar stijgt dit mee met het aantal demonstraties. Het idee dat de avondklokrellen van januari een nieuw fenomeen zouden zijn is historisch gezien ook niet houdbaar, betoogt ze. Nederland heeft in de afgelopen decennia immers verschillende keren openbaar geweld gezien. Nieuw is wel de manier waarop geweld zich uit: ‘De aanvallen op een ziekenhuis en een coronateststraat zijn een teken dat het niet om toevallige uitbarstingen ging, maar dat het geweld gericht was tegen de symbolen van de coronacrisis’, zegt van Stekelenburg.

Sociale media vergroten volgens haar de mogelijkheden om te rellen, omdat het mobiliseren van mensen hierdoor wordt vergemakkelijkt. Niet alleen om mensen op te roepen om te rellen, maar ook door het delen van beelden die heftige emoties oproepen. De meeste mensen vormen hun opvattingen niet op basis van rationele afwegingen maar luisteren naar hun intuïtie, stelt de Amerikaanse ethicus Jonathan Haidt in een nieuw boek over de ontwikkeling van politieke meningen. Sociale media versterken de macht van de emotie. ‘Mensen worden constant geconfronteerd met dingen die ze rázend maken, waardoor ze de andere partij nog meer gaan haten’, vertelde Haidt in een interview met NRC.

Radicalisme of populisme?

‘Mensen zijn nu sterker gepolitiseerd. Dit is een proces dat zich na het uitbreken van de wereldwijde economische crisis van 2008 duidelijk openbaarde, omdat toen de ongelijkheid, machteloosheid en uitzichtloosheid van bepaalde bevolkingsgroepen echt zichtbaar werd. Dit geldt vooral voor Westerse landen.’ Aan het woord is Clionadh Raleigh, hoogleraar geografie en conflict en directeur van het Armed Conflict Location & Event Data Project (ACLED). Maar dezelfde spanningen bestaan volgens haar ook in andere rijkere landen. Hebben de samenlevingen in deze landen de ontwikkelingen niet gezien?

‘Een probleem is dat wij in sommige landen ‘radicalisering’ gewoon ‘populisme’ noemen, terwijl we bij ontwikkelingen in andere landen wel over ‘radicalisering’ spreken’, zegt de wetenschapster. De onderliggende oorzaken en de gevolgen van beide fenomenen zijn echter hetzelfde: een wereldbeeld dat bepaalde groepen in- en uitsluit, een leider die beweert de oplossing voor alle problemen te hebben en groeiende sociale verdeeldheid.

‘Een probleem is dat wij in sommige landen ‘radicalisering’ gewoon ‘populisme’ noemen’

Waar in sommige landen – vaak de armere – geweld als gevolg van ‘radicalisering’ gezien wordt, is het in rijkere landen een toename van populistische bewegingen die voor een politisering en uiteindelijk een toename van geweld zorgt. Dit is een ontwikkeling die Raleigh ‘gewelddadig populisme’ noemt. Veel rijkere landen hebben er nu mee te maken, stelt ze.

‘Het idee dat maatschappelijke conflicten in Nederland door polderen worden opgelost en het hier daarom rustiger is dan in andere landen, klopt al sinds ongeveer tien jaar niet meer’, zegt ook Jacquelien van Stekelenburg. De ontwikkelingen in Nederland passen daarmee in een bredere trend in welvarende landen: mensen voelen een bedreiging, zijn makkelijker te mobiliseren en zijn bereid tegen hun angsten en voor hun overtuigingen ook geweld te gebruiken.

Het Westen kan weinig voor Myanmar doen

0

De burgers van Myanmar verdienen zonder meer bewondering voor hun moed en de volharding waarmee zij de straat zijn opgegaan. Ze protesteren tegen de met leugens gelegitimeerde coup van het leger, dat het niet kon verkroppen dat zijn buikspreekpoppartij bij de laatste verkiezingen werd weggevaagd.

De junta heeft de woede van de inwoners duidelijk onderschat. Maar hebben zij met hun verzet ook kans van slagen?

Eerder zagen we een zelfde massale volksopstand in Wit-Rusland, waar dictator Aleksandr Loekasjenko even gewelddadig ingreep om zijn op verkiezingsfraude gebaseerde ‘zege’ in machtsbehoud te doen resulteren.

Ook daar ging men afgelopen herfst wekenlang met honderdduizenden de straat op, en gaf het regime geen krimp. Sinds de jaarwisseling lezen we er amper meer iets over in de krant – en dat is een veeg teken.

En hoe lang houden ze het in Rusland met hun protesten vol, waar Poetin zijn belangrijkste politieke opponent middels een schijnproces naar een strafkamp heeft gestuurd?

Minsk en Moskou konden op veel verbale veroordelingen uit westerse hoofdsteden rekenen, zoals dat nu ook geldt voor Myanmar. En dat in Washington inmiddels niet meer een autocraat aan de touwtjes trekt, die zich prima thuis voelde in de kringen van autocraten met bloed aan hun handen – des te meer als ze zijn wapens wilden kopen – is zeker een pluspunt, vergeleken bij voorheen.

Maar is het voldoende? Elke mogelijke VN-veroordeling wordt ook in het geval van Myanmar gegarandeerd door een veto van Xi Jinping en Poetin geblokkeerd. Geen buitenlandse inmenging, staatkundige soevereiniteit staat voorop. Dat is ook de politiek-juridische muur waarachter China zich aangaande de Oeigoeren verschuilt: dat gaat het buitenland niet aan. Hetzelfde geldt voor Hong Kong, dat inmiddels bijna volledig gelijkgeschakeld is.

In Minsk, Moskou en Myanmar kijkt de oppositie naar het Westen om steun. Maar waar kan die, behalve uit economische sancties, effectief uit bestaan? Extra dilemma: naarmate het Westen zich nadrukkelijker achter de Navalny’s schaart, kunnen hun bewegingen door het regime makkelijker als ‘buitenlandse agenten’ worden weggezet.

En bij de sterk gecensureerde pers, die in die landen voor velen onafhankelijke beeldvorming in de weg staat, sorteert die boodschap bij een deel van de bevolking beslist effect. Daarbij kan vaak ook makkelijk worden ingespeeld op nationale koloniale trauma’s inzake westerse ‘onbaatzuchtige’ interventies in het verleden. Een verwijzing naar Amerikaanse oliebelangen in Irak volstaat.

Dictators willen niet graag de macht verliezen, omdat zij dan ook snel hun leven verliezen. Het einde van Khadaffi sprak reeds Assad niet aan. Ook in Myanmar heeft het leger, juist door de harde lijn die het heeft ingezet en de eerste doden die daarbij zijn gevallen, het voor zichzelf moeilijker gemaakt om in te binden. De meeste dictators wijken slechts voor geweld.

Is geweld daarmee ook de enige uitweg voor de oppositie, geweld van binnenuit dan wel van buitenaf? Zolang niet een deel van politie en leger overlopen, dan wel een eigen guerrillaleger wordt geformeerd, is het eerste amper een optie. Ook tegencoup-pogingen met heimelijke steun van buitenaf halen weinig uit.

Militair geweld van buitenaf dan, zoals bij de Amerikaanse invasie in Irak? Afgezien van het feit dat dit zonder VN-mandaat gebeurde – waarin Moskou en Peking nu evenmin zullen instemmen – kon George W. Bush met zijn pretentie democratie te brengen niet op florissante resultaten wijzen.

Het debacle van 2003 in Irak een herhaling in Myanmar in de weg

En hoewel juist zowel in Wit-Rusland als in Myanmar – anders dan indertijd onder Saddam Hoessein – de bevolking luid en duidelijk haar democratische rechten opeist en de wereld om steun verzoekt, staat dát debacle van 2003 een herhaling in Myanmar nu in de weg.

Daar komt nog iets bij: niet de hele bevolking keert zich tegen de militaire staatsgreep. Dat heeft mede te maken met angst voor separatisme. Zoals de meeste niet-westerse landen is Myanmar etnisch en religieus verre van homogeen. Onder de oppervlakte broeien tal van conflicten tussen diverse bevolkingsgroepen.

Het leger wordt tegen die achtergrond door veel nationalisten gezien als een garantie voor het behoud van de staatkundige eenheid. Dat ook verklaart dat zelfs Nobelprijswinnaar Aung San Suu Kyi – een generaalsdochter – in de kwestie van de Rohingya’s zich achter de militairen schaarde.

Joodse Nederlanders ageren tegen schrappen naam ‘Jodenkoeken’

0

Veel Joodse Nederlanders vinden het onzinnig dat het merk Davelaar de term ‘Jodenkoeken’ in de ban doet. De Israëlische website Israel National News sprak met Joods-Nederlandse sleutelfiguren, maar kon er geen vinden die ooit aanstoot heeft genomen aan de naam van het koekje.

‘Ik weet dat het vreemd klinkt voor Amerikanen, maar er is nooit een probleem geweest rond Jodenkoeken’, aldus Ronny Naftaniel. Hij was 37 jaar lang directeur van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI), voordat hij tien jaar geleden vicevoorzitter werd van de Centrale Joodse Raad van Nederland.

De Joods-Nederlandse journalist Ronit Palache uit zich scherper. Zij wijt het in de ban doen van Jodenkoeken aan doorgeschoten ‘woke’-heid. Ze zegt zich niet beledigd te voelen door de naam Jodenkoeken, en kent niemand die dat wel is.

Vrijdag besloot het bedrijf achter Nederlands oudste en bekendste Jodenkoekenmerk dat het de naam van het koekje gaat veranderen in ‘Odekoeken’. Het doel: ‘een meer inclusieve samenleving te helpen creëren’. Andere koekjesfabrikanten denken er nu ook over na de naam te veranderen.

‘Wat jammer, we hebben er altijd van genoten’, schreef Birgitta van Blitterswijk, een Joods-Nederlandse kunsthistorica, op Facebook over het besluit van het bedrijf. ‘De mensen die dit besloten hebben, hadden met de Joodse gemeenschap moeten praten in plaats van voor hen te beslissen.’

Bij het CIDI kwamen soms wel vragen binnen over de Jodenkoek, meldde directeur Hanna Luden vorige zomer op de Kanttekening.

Eerder deden Nederlandse bedrijven de ‘negerzoen’, de ‘moorkop’ en ‘zigeunersaus’ in de ban.

Er doen veel verhalen de ronde over het ontstaan van de naam ‘Jodenkoek’. Een joodse bakker uit Amsterdam zou in de jaren twintig zijn eigen zeer geheime recept aan Lotus Bakeries hebben verkocht.

Volgens een andere versie zouden de koeken zijn bedacht door een bakker die De Joode van zijn achternaam heette. De derde optie is minder amusant. In vroeger tijden werd alles wat goedkoop was ‘Joods’ genoemd, omdat Joodse mensen gierig zouden zijn.

Turkije: fotograaf die politiemoord op Koerd vastlegde nu zelf aangeklaagd

0

De Koerdische fotograaf Abdurrahman Gök hangt twintig jaar gevangenisstraf boven het hoofd. Hij legde in 2017 vast hoe een Koerdische student door een agent werd doodgeschoten. Zijn proces begon gisteren.

De fotograaf wordt officieel beschuldigd van ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’ en ‘het maken van propaganda voor een terroristische organisatie’, omdat hij op social media een foto had gedeeld van een Koerdische YPG-strijder.

Volgens de Turkse autoriteiten is de YPG de Syrische tak van de PKK, een separatistische beweging die streeft naar een onafhankelijk Koerdistan en in Turkije, de VS en de EU op de terreurlijst staat.

Uit particulier onderzoek uit 2019 bleek dat de Koerdische student Kemal Korkut niet per ongeluk was neergeschoten, maar doelbewust is vermoord door de agent.

Het voorval was op 21 maart 2017, bij de viering van het Koerdische nieuwjaar in de oostelijke stad Diyarbakir.  De twee agenten werden aangehouden, maar belandden kort daarna weer op vrije voeten. De eerste werd vrijgelaten na een getuigenis tegen de openbaar aanklager, terwijl de andere door de rechtbank werd vrijgesproken.

De autoriteiten claimden dat de student was neergeschoten op verdenking van het dragen van een zelfmoordvest. De foto’s van Gök’s camera waren cruciaal in het weerleggen van deze claim.

Ze tonen hoe de student met ontbloot bovenlijf een politiecontrole naderde met een mes en een fles water in zijn handen. Vervolgens rende hij langs de politiebarricades met verschillende agenten achter hem aan, voordat hij uiteindelijk in de rug werd geschoten en op de grond viel.

Volgens ooggetuigen had de jongeman bij de controlepost ruzie gemaakt met de politie en werd hem gevraagd zijn bovenkleding uit te trekken. ‘Ik heb niets bij me’, schreeuwde de student boos, voordat hij zijn trui uittrok, naar een slagerij in de buurt rende om een mes te pakken en terugkeerde.

‘Die foto’s zijn de geschiedenis ingegaan als bewijs van Kemals onschuld. Zonder deze foto’s zou Kemal bekend staan als een zelfmoordterrorist die op het punt stond de Koerdische nieuwjaarsfeesten in bloed te hullen,’ vertelde fotograaf Gök eerder aan Deutsche Welle.

Spanningen in Nigeria: christelijke scholen weren moslima’s met hijab

0

In de Nigeriaanse staat Kwara zijn moslims de straat opgegaan omdat een tiental christelijke scholen moslimleerlingen met een hoofddoek weigert.

Vanwege de oplopende spanningen tussen moslims en christenen hebben de lokale autoriteiten besloten om de tien christelijke scholen te sluiten, melden lokale media.

De lokale regering van Kwara, dat overwegend islamitisch is, praat nu met christelijke en islamitische vertegenwoordigers om het conflict vreedzaam op te lossen.

Op een video is te zien hoe sommige leerlingen in uniform en hijab de toegang tot het schoolterrein van een Baptistenschool (foto) wordt ontzegd.

Het schoolhoofd verdedigt zijn beleid om de de hijab te weren: dit is een zendingsschool die juist meer mensen christelijk wil maken. Volgens hem speelt de zaak al drie jaar. Hij voegt eraan toe dat de kerk eigenaar is van zijn school en de regels daarom mag bepalen.

Koerdische en Armeense Nederlanders ongerust na gelekte NCTV-nota

0

Twaalf Koerdische, Armeense, Assyrische en linkse Turkse organisaties in Nederland zijn bezorgd geraakt door de gelekte NCVT-nota ‘Ontwikkeling van het salafisme onder Turken – de invloed in Nederland’. Dat zeggen ze in een brief aan politici in de Tweede Kamer.

In de nota staat dat de Turkse president Erdogan doelbewust salafistische en jihadistische organisaties in Nederland en daarbuiten ondersteund. ‘Het NCTV-rapport maakt het duidelijk dat dit onze eigen veiligheid ondermijnt. Erdogan bedreigt dus doelbewust de veiligheid van Nederland’, aldus de organisaties.

Onder de ondertekenaars van de brief bevinden zich onder meer de Armeens-Nedwerlandse Sociale Culturele Vereniging Yerevan en de Raad van Demokratische Gemeenschappen uit Koerdistan (DemNed).

Ze stellen dat landen om ons heen tonen dat het gaat om een groter probleem dan alleen in Nederland. Vorig jaar stelde de Duitse regering dat Turkije Turks-Duitse organisaties ingezet om Turkse Duitsers te beïnvloeden, in samenwerking met de Moslimbroederschap. Zwitserse en Franse geheime diensten wezen vorig vorig jaar op een soortgelijke strategie.

De twaalf organisaties brengen in herinnering dat Turkije nog steeds de Armeense en Assyrische genocides ontkent en de Koerdische minderheid onderdrukt. De twaalf organisaties vinden de Nederlandse opstelling tegenover Turkije te slap, onder meer door economische motieven.

Ze hopen dat het NCTV-rapport, waar Den Haag geschokt op reageerde, voor een kentering zorgt. ‘Nu kunnen politieke partijen de daad bij het woord voegen en een einde maken aan de vanzelfsprekendheid waarmee we Turkije en Erdogan de hand boven het hoofd houden.’

Nederland moet Turkije niet meer als een bondgenoot beschouwen, vinden de organisaties. Niet alleen vanwege de militaire interventies in Syrie, Noord-Irak en Nagorno-Karabach, maar ook vanwege de verspreiding van het islamisme in Europa.

In hun brandbrief aan Nederlandse politici betogen ze dat artikel 5 van het NAVO-verdrag voor Turkije moet worden opgeschort. Artikel 5 is het sleutelartikel van het Noord-Atlantische bondgenootschap, dat een aanval op één lidstaat beschouwt als een aanval op alle lidstaten.

‘Dient ons leger onze veiligheid of moeten onze soldaten de belangen van aandeelhouders veilig stellen als Turkije aangevallen wordt als gevolg van haar eigen agressieve extremistische islamistische agenda? (…) Nu is het moment gekomen dat partijen duidelijk kunnen maken waar ze staan: aan de kant van gewone mensen en mensenrechten of aan de kant van Erdogan en de aandeelhouders.’