17.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 652

Mensenrechten in Nederland: vooral belangrijk als ‘de ander’ schuldig is

0

‘Dankzij de slavernij zijn deze mensen hier in, naar mijn idee, een betere wereld,’ zegt een geënquêteerde ‘autochtone ChristenUnie-kiezer’ in een peiling die Trouw liet doen over het Nederlandse slavernijverleden. Een ‘autochtone PVV-aanhanger’ voegt daar het volgende aan toe: ‘Ze moeten ons dankbaar zijn dat we hun voorouders als slaven verhandelden, anders zaten ze nu nog met honger in donker Afrika’.

Volgens Trouw is dit ‘een veelgehoorde reactie’ in een onderzoek van de krant, waaruit nogmaals blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders geen excuses wil aanbieden voor het slavernijverleden.

‘Van de Nederlanders zonder migratieachtergrond vindt 62 procent excuses niet nodig’, schrijft de krant. ‘Onder Nederlanders met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond vindt juist 70 procent dat dit wel moet gebeuren. Als je kijkt naar politieke voorkeur, dan zijn alleen kiezers van GroenLinks (70 procent) en D66 (53 procent) in meerderheid voor het aanbieden van excuses. Bij CDA’ers en VVD’ers is dat 18 en 20 procent’.

Tja. Hoewel ik niet verrast ben door deze resultaten, blijven de hardvochtige opmerkingen over de slavernij choquerend om te lezen. Dankbaarheid voor slavernij? De zweep op de tong voor diegene die dat beweert, zou je bijna zeggen – puur alleen maar om te kijken hoe lang ze de ‘d’ van dankbaarheid nog kunnen spellen.

Wat wel interessant is: het bericht kwam een paar dagen nadat bekend werd dat er een meerderheid is in de Tweede Kamer voor de motie van Joël Voordewind (CU) om de Armeense Genocide ‘volmondig te erkennen’. VVD-Kamerlid Sven Koopmans zegt daar het volgende over: ‘Als het gaat om de erkenning van de Armeense Genocide, doet de VVD altijd mee. Het kabinet heeft er ook heel wat aan gedaan. Er is bijvoorbeeld een ambassade geopend in Armenië.’

Ja, ja. Het lijkt erop dat hoe rechtser de partij is, hoe hypocrieter ook het standpunt over historische misdaden tegen de menselijkheid. Alleen bij GroenLinks en D66 is een meerderheid van de kiezers voor excuses voor het Nederlandse slavernijverleden én is hun partij voor de erkenning van de Armeense Genocide.

Hoe rechtser de partij, hoe hypocrieter het standpunt over historische misdaden

Aan de andere kant bleek ook uit het Trouw-onderzoek dat een meerderheid onder Turkse en Marokkaanse Nederlanders voorstander is van excuses voor het slavernijverleden. Oké broeder, het mes van het verleden snijdt aan twee kanten. Hoe zouden Turkse en Marokkaanse Nederlanders staan tegenover de erkenning van de Armeense Genocide?

Hoogstwaarschijnlijk zou een Turkse variant van de VVD’er Koopmans (lees: Tunahan Kuzu) het volgende zeggen: ‘Als het gaat over het Nederlandse slavernijverleden, dan doen we altijd mee. Maar over het Ottomaanse slavernijverleden en genocides tegen Armeniërs, Assyriërs, Koerden en alevieten, ja, dat ligt gevoelig, te polariserend.’

Mensenrechten lijken in Nederland alleen maar belangrijk als ‘de ander’ iets heeft misdaan. FvD-kandidaat Andreas Bakir bijvoorbeeld, van de Aramese Suryoyo-gemeenschap, die erkenning zoekt voor christelijke massamoorden in het Midden-Oosten, maar ondertussen in appjes zijn anti-zwart racisme botviert bij Forum voor Democratie: ‘Ik haat n*gers niet, ze hoeven niet dood ofzo. Ik heb wel een voorkeur of mag dat ook niet meer? Ik heb geen last van de n*gers in Afrika, als ze maar daar blijven.’

Bakir, Kuzu, Baudet en Wilders: ze zijn allemaal van hetzelfde fascistische laken een pak. Het zijn politici die selectief shoppen in de geschiedenis, en dus misbruik maken van dat historisch leed. Hiermee wakkeren deze demagogen juist nationalistische gevoelens aan bij de overkant – nota bene gevoelens die dat leed hebben veroorzaakt – en blijft ware erkenning en gerechtigheid uit. Stem ze weg op 17 maart.

Vrouwen in Gaza: alleen reizen na toestemming mannelijk familielid

0

Van een shariarechtbank in de door Hamas geregeerde Gazastrook mogen vrouwen niet langer zelfstandig reizen.

Ze moeten hiervoor eerst toestemming krijgen van een mannelijke voogd, gewoonlijk de vader of een ander ouder mannelijk familielid. De toestemming moet bij de rechtbank worden geregistreerd, maar de man hoeft de vrouw niet te vergezellen op de reis.

De uitspraak lijkt op de zogenaamde voogdijwetten die lang bestonden in het ultraconservatieve Saoedi-Arabië, waar vrouwen werden behandeld als minderjarigen die de toestemming van een echtgenoot, vader of zelfs een zoon nodig hadden om een paspoort aan te vragen en naar het buitenland te reizen. Het koninkrijk heeft die beperkingen in 2019 echter versoepeld.

De beslissing leidt tot veel ophef op social medoa. De Palestijnse Volkspartij, een kleine linkse groepering, roept Hamas op om het besluit terug te draaien. Volgens vrouwenrechtenactivist Zainab al-Ghunaimi is de uitspraak in strijd met de Palestijnse wet, die gelijke rechten toekent aan volwassenen, en gaan de mensenrechten in de Gazastrook hard achteruit.

De Gazastrook wordt door Israël en Egypte van de buitenwereld afgesloten, waardoor het kleine gebied volgens pro-Palestijnse activisten de grootste openluchtgevangenis ter wereld is. De inwoners van Gaza hebben het zwaar, helemaal nu tijdens de coronacrisis.

In Israël zijn nu veel mensen gevaccineerd, maar volgens mensenrechtenorganisaties krijgen Palestijnen geen vaccins. Gisteren beschuldigde de Palestijnse Autoriteit op de Westbank Israël er nog van het transport van coronavaccins naar de Gazastrook tegen te houden.

Frankrijk verbiedt extreemrechtse actiegroep Génération Identitaire

0

De Franse overheid gaat de extreemrechtse actiegroep Génération Identitaire op korte termijn ontbinden. Génération Identitaire is verwant aan de Nederlandse organisatie Identitair Verzet.

Verschillende organisaties en politieke partijen drongen al langere tijd aan op een verbod, een geluid dat alleen maar sterker werd na een recente actie van de extreemrechtse groepering om migranten tegen te houden in de Pyreneeën. Eerder voerde Génération Identitaire een soortgelijke actie uit in de Franse Alpen.

Vorig jaar november verbood Frankrijk al de extreemrechtse Turkse Grijze Wolven-organisatie, na incidenten waarbij Armeens-Franse burgers werden belaagd. Ook verbood de Franse overheid het Collectief tegen Islamofobie in Frankrijk en de islamitische NGO BarakaCity, allebei in de nasleep van de moord op geschiedenisleraar Samuel Paty.

Génération Identitaire is volgens Camus een radicale beweging, maar heeft zich nooit schuldig gemaakt aan terroristische activiteiten, zegt de Franse politicoloog Jean-Yves Camus in de conservatieve krant le Figaro. ‘De gevaarlijkheid van Génération Identitaire is duidelijk niet te vergelijken met die van radicale islamisten, die veruit de belangrijkste veiligheidsdreiging in Frankrijk blijven.’

Génération Identitaire is de moederorganisatie van de pan-Europese ‘Identitaire’ beweging, die ijvert voor het behoud van nationale identiteit en traditionele, christelijke waarden. De beweging is extreemrechts en anti-islam. In Nederland beklommen activisten van Identitair Verzet moskeeën, om daar met spandoeken tegen de ‘islamisering van het Avondland’ te protesteren.

Nida-leider: NCTV-nota met opzet gelekt zodat Rutte verkiezingen wint

0

Nida-leider Nourdin el Ouali heeft in een Facebook-vlog gereageerd op de gelekte vertrouwelijke nota van de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV). Hij gelooft dat de nota ‘met kwade opzet is gelekt’.

Volgens de interne NCTV-nota voert de Turkse president Erdogan een bewuste islamiseringsstrategie uit, waarbij ook salafistische en jihadistische organisaties worden gesteund. Een deel van de Turks-Nederlandse gemeenschap is gevoelig voor ‘ongewenste beïnvloeding’ uit Turkije, aldus de nota.

In zijn reactie spreekt Ouali over een ‘zogenaamd gelekt stuk’, dat volgens hem elke onderbouwing mist. ‘Wat een kwakzalverij. Wat een prutsers. Wat een kwaadaardig stuk is dat, zeg.’

In de nota staan volgens de Nida-leider allemaal ‘containerbegrippen’, zoals ‘islamisme’, ‘salafisme’ en ‘oprukkende politieke islam’. Die zullen genoeg moslimhaat aanwakkeren ‘voor de komende tien, twintig jaar.’

De Nida-voorman stoort zich aan de suggestie van de NCTV dat een speech van de Turkse president Erdogan in reactie op de aanslag tegen moslims in Christchurch, Nieuw-Zeeland mogelijk Gökmen T. inspireerde tot zijn tramaanslag in Utrecht. Erdogan plaatste deze aanslag, aldus NCTV, ‘in een context van oorlog tussen moslims en christenen’.

Maar Ouali dankt ‘bashkan’ (Turks voor leider, president, red.) Erdogan juist voor deze ‘goede speech’. De Turkse president maakt zich volgens de Nida-leider ‘superterecht’ zorgen over de volgens hem penibele positie van moslims in Europa.

Ouali is ervan overtuigd dat dit ‘kwaadaardige stuk’ van de NCTV bewust is gelekt, zo vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen. De Nida-leider gelooft dat minister-president Mark Rutte (VVD), als ‘politieke baas’ van de NCTV, de verkiezingen wil beïnvloeden door Erdogan ‘uit de kast’ te halen.

Ouali brengt het jaar 2017 in herinnering, toen Nederland vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen in een diplomatiek conflict met Turkije verzeild raakte. Het wordt algemeen aangenomen dat de felle opstelling van Mark Rutte de VVD toen geen electorale windeieren heeft gelegd.

Ouali gelooft dat de Nederlandse regering ‘over de ruggen van Nederlandse moslims’ – en ‘Turken in het bijzonder’ – probeert de verkiezingen te manipuleren, zodat Rutte weer kan winnen.

‘Soms zijn het de Marokkanen, dan de Turken. Maar we laten ons niet gek maken. Eén familie. Het is verkiezingstijd. Met kwade opzet is dit gewoon gelekt. (…) Jullie spelen met vuur.’

In hetzelfde licht ziet hij het feit dat de Tweede Kamer nu debatteert over de erkenning van de Armeense Genocide door de Nederlandse regering. Dit is volgens hem een verkiezingstruc om ‘Turken’ en moslims zwart te maken voor electoraal gewin.

Vorige week kwam Nida in het nieuws, toen het een petitie om het beledigen van de profeet Mohammed strafbaar te stellen overhandigde aan de Tweede Kamer.

Zelf probeert Nida, een ‘door de islam geïnspireerde partij’, bij de verkiezingen van 17 maart in de Tweede Kamer te komen. Tot nu toe behaalt de partij nog geen zetels in de peilingen.

De wijze lessen van mijn vader

0

In aanloop naar de verkiezingen geeft de Kanttekening wekelijks een podium aan biculturele kandidaten voor de Tweede Kamer. Vandaag: Mustafa Amhaouch, sinds 2016 Kamerlid voor het CDA. Hij is kandidaat nummer 15 bij de aankomende verkiezingen.

Als zoon van een Marokkaanse gastarbeider, geboren en getogen in Limburg, werd ik grootgebracht met de wijze lessen van mijn vader. Een man die mij inspireerde, wiens lessen ik doorgeef aan mijn drie kinderen, en meeneem in mijn werk als volksvertegenwoordiger namens het CDA.

Een van de eerste wijze lessen die ik heb meegekregen van mijn vader: heb lef en neem je verantwoordelijkheid. Het sterke verantwoordelijkheidsgevoel dat mijn vader droeg heb ik van hem overgenomen. Hij zorgde voor brood op de plank voor zijn moeder en broertje, terwijl grootvader vanwege werk weinig thuis was.

In 1964 nam hij het lef om de oversteek naar Europa te maken met een paar tientjes op zak. Van het werken in de wegenbouw in Frankrijk tot aan de kabelfabriek in Venlo; hij zorgde voor zijn eigen brood. Zijn boodschap was: ‘Zorg voor brood op de plank door verantwoordelijkheid te nemen en lef te tonen.’

Dit draag ik vandaag de dag uit in mijn werk. Ik zeg tegen iedereen, ongeacht je achtergrond, Nederlands of Pools, Turks of Marokkaans: durf. De huidige en opkomende generaties zouden de prikkel om te durven verkennen en ondernemen van huis uit mee moeten krijgen, waar deze nu nog vaak ontbreekt.

Verantwoordelijkheid nemen stopt niet bij jezelf. Dat is de tweede wijze les die ik heb meegekregen van mijn vader. Denk ook aan de gedeelde verantwoordelijkheid. Toen mijn vader als een van de eerste Marokkanen in de gemeente Helden kwam wonen, zorgde hij niet alleen voor zijn eigen gezin, maar leverde hij ook een bijdrage aan de maatschappij. Hij hielp de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap op de been.

Zo droeg hij destijds al bij aan de diensten van de speel-o-theek. Mijn verantwoordelijkheid vulde ik in met het geven van Taekwondotrainingen aan de jeugd en het leveren van een bijdrage aan de bouw van de moskee in Panningen. Nu doe ik dat als voorzitter van de handbalvereniging waar ook mijn twee dochters actief sporten. Ik heb de kracht ervaren van elkaar aansterken, en bemoedig participatie en diversiteit binnen het verenigingsleven op alle niveaus. Een vereniging is immers dé plek waar iedereen elkaar zou moeten kunnen treffen, ongeacht afkomst, geloof of beroep.

Mijn vader zei: ‘Stel je niet te hard op zodat ze jou breken, maar stel jezelf ook niet te zacht op zodat ze jou uitwringen’

Mijn vader leerde mij te balanceren. Balans tussen werk en ontspanning. Maar ook tussen eigen tradities en ons Nederland. Traditie en afkomst zijn iets om trots op te zijn, het maakt je wie je bent.

Toch vind ik het jammer dat er na vijftig jaar nog steeds geen vanzelfsprekendheid heerst in ‘het kiezen voor Nederland’ onder de islamitische gemeenschap. Dit is mijn land, hier is mijn leven én de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen.

Bij het kiezen voor Nederland hoort ook de ruimte voor bepaalde religieuze gebruiken waar veel waarden aan wordt gehecht. In Nederland is bijvoorbeeld eeuwig grafrust nog geen vanzelfsprekendheid. Dergelijke zaken moeten we mogelijk maken en goed regelen. Dan heb ik het niet over het sluitstuk van integratie, maar over een belangrijk fundament.

Een andere wijze les is het zoeken van verbinding in plaats van polariseren. Met mijn plek binnen het CDA ga ik uit van een verbindende rol in een inclusieve samenleving, waarbij wij gevoelige onderwerpen niet uit de weg gaan. Ik geloof erin dat belangen van verschillende culturen en groeperingen opgevangen kunnen worden in een volkspartij als deze. Bij het CDA vind ik speerpunten terug die dichtbij mij liggen: solidariteit en het nemen van verantwoordelijkheid, rechtvaardigheid en het goed achterlaten van onze wereld.

Ten slotte is mij het meest bijgebleven om zelfreflectie te hebben: één spiegel voor jezelf en één voor jouw eigen gemeenschap. Mijn vader zei: ‘Stel je niet te hard op zodat ze jou breken, maar stel jezelf ook niet te zacht op zodat ze jou uitwringen.’ Dat brengt mij terug bij de balans: op sommige punten kun je scherp en kritisch zijn, maar op andere punten moet je ook schappelijk kunnen zijn.

Ik participeer en koester mijn identiteit om in balans te blijven. Hoe blijf jij in balans?

Vaccineren tijdens ramadan, mag dat? Ja, zeggen moslimgeleerden in België

0

Moslims kunnen zich tijdens de Ramadan gewoon laten vaccineren. Dat stelt het Executief van de Moslims van België (EMB), de moslimraad in dat land.

Tijdens de ramadan, de jaarlijkse islamitische vastenmaand, mogen moslims eigenlijk niets tot zich nemen. Daardoor ontstond twijfel binnen de Belgische moslimgemeenschap of vaccineren tijdens de ramadan is toegestaan.

‘Vaccins botsen op geen enkele manier met de naleving van de vasten en de geldigheid ervan’, stelt de moslimraad hen nu gerust.

‘Een vaccin ter bestrijding van corona verbreekt het vasten niet, omdat het geen voedende werking heeft’, voegt de Gentse imam Khalid Benhaddou toe.

In de coronovaccins Pfizer-BioNTech, Moderna en AstraZeneca wordt geen varkensgelatine gebruikt. Toch doen onder Belgische moslims zulke geruchten de ronde. Het innemen van varkensresten is verboden volgens de islam.

Dus of vaccins nu werkelijk halal zijn? Daarop heeft de Raad der Theologen, het hoogste geestelijke adviesorgaan van de islam in België en verbonden aan het EMB, nog definitief antwoord. ‘Artsen benadrukken de noodzaak van vaccinatie, dat volstaat.’

Toch vinden sommige imams het nodig om zich hier wel over uit te spreken, vanwege de wilde complottheorieën over vaccins op social media die ook onder moslims de ronde doen. De Antwerpse imam Nordine Taouil, zelf lid van de Theologische Raad, stelt alvast dat de vaccins halal zijn.

Taouil: ‘God vraagt: breng anderen niet in gevaar en bescherm jezelf. Een vaccin is een middel om beide te doen.’

Sylvana Simons neemt afstand van ‘foute’ uitspraak over zwarte mannen

0

BIJ1-lijsttrekker Sylvana Simons staat niet langer achter een omstreden uitspraak die ze twintig jaar geleden deed. Dat zei ze afgelopen weekend in een online vraaggesprek met schrijver Alphonse Muambi. 

‘Als je op zwarte mannen valt, heb je echt een probleem’, zei Simons in 2001 tegen de Volkskrant. ‘Ontrouw, onbetrouwbaarheid, het onvermogen van die mannen om over gevoelens te praten.’

In 2016 zei Simons over die uitspraak: ‘Ik zou het nu anders formuleren, maar ben wel blij dat ik het heb gezegd. Het heeft binnen de Surinaamse gemeenschap een hele discussie op gang gebracht.’

Tegen Muambi benadrukt Simons nu dat ze is veranderd en niet meer zulke uitspraken zal doen.

’25 jaar geleden rookte ik nog een pakje sigaretten per dag, droeg ik nog bont en had ik werkelijk geen idee van de verscheurende werking van kolonialisme en imperialisme.’ En: ‘Je kunt kijken naar mijn foute uitspraken van toen, of naar mijn daden van vandaag.’

BIJ1 voert momenteel hard campagne. De Black Lives Matter-gedachte moet zich nu vertalen in zetels, zei Simons in het vraaggesprek met Muambi. ‘Als we nu geen Afro-Nederlander in de Kamer krijgen, dan denk ik dat het nog twintig jaar duurt voordat we weer een kans krijgen.’

De BIJ1-leider zet hoog in. ‘Ik hoop op vijf zetels. Dan kunnen we echt iets doen.’ In de peilingen staat BIJ1 nog op nul zetels.

NCTV-nota: mogelijk verband tussen uitspraken Erdogan en aanslag Utrecht

0

Volgens een vertrouwelijke nota van de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV) is er een mogelijk verband tussen de ‘antiwesterse retoriek’ van de Turkse president Erdogan en de terroristische aanslag in Utrecht door Gökmen T. in 2019. Dit schrijft HP/de Tijd, dat de nota in handen kreeg.

Volgens de interne nota voert Erdogan een bewuste islamiseringsstrategie uit, waarbij ook salafistische en jihadistische organisaties worden gesteund. Een deel van de Turks-Nederlandse gemeenschap is gevoelig voor beïnvloeding uit Turkije en steunt Erdogan en zijn AKP, aldus de nota.

De nota stelt ook dat salafistische organisaties in Turkije sterke banden onderhouden met Turkse organisaties in Nederland en dat vooral Turks-Nederlandse jongerenorganisaties zich de afgelopen tijd meer met salafisme zijn gaan bezighouden, wat kan leiden tot radicalisering. Op Facebookpagina’s gericht op Nederlandse jongeren worden berichten van Turkse jihadistische organisaties geplaatst, waarin gedode jihadisten als ‘martelaars’ worden verheerlijkt.

De NCTV signaleert daarnaast een mogelijk verband tussen Erdogans ‘antiwesterse retoriek’ en de aanslag in Utrecht van 18 maart 2019, waarbij vier doden vielen.

De extreemrechtse aanslag in Christchurch in Nieuw Zeeland op moslims werd door Erdogan ‘in een context van oorlog tussen moslims en christenen’ geplaatst. De aanslag van Gökmen T. vond een dag na Erdogans mediaoptreden plaats, noteert de NCTV. Net als de extreemrechtse Christchurch-terrorist Brenton Tarrant zette Gökmen T. teksten op zijn wapens.

Binnen de NCTV is deze passage omstreden, meldt HP/de Tijd,  omdat het verband tussen Erdogan en de terroristische aanslag in Utrecht niet aantoonbaar is. Tegelijkertijd zal het opschrijven ervan schade toebrengen aan de relatie met president Erdogan, zo wordt gevreesd.

Het NCTV-stuk is nog geen officiële nota. ‘De NCTV betreurt het dat een versie die nog niet analytisch voldragen is, al publiek is geworden’, zegt de nationaal coordinator in een reactie op de publicatie van HP/de Tijd.

Rebekka Timmer (BIJ1): ‘Racisme is een systeem, net zoals kapitalisme dat is’

0

Diversiteit, inclusie en racisme staan steeds nadrukkelijker op de politieke agenda, net als de roep om een meer representatieve en diverse volksvertegenwoordiging. In de aanloop naar de verkiezingen interviewt Chris Aalberts daarom biculturele kandidaten voor de Tweede Kamer. Vandaag: Rebekka Timmer. Een paar jaar geleden nog raadslid voor de SP in Hilversum, maar nu de nummer 3 van BIJ1.

Je bent heel vroeg politiek actief geworden. Waarom was dat?

‘Ik was een jaar of twaalf toen ik voor het eerst bij de SP kwam. We hadden het thuis niet breed. Mijn ouders waren gescheiden, dus ik zag mijn vader weinig. Mijn moeder heeft me grootgebracht. Vanuit mijn moeders kant heb ik een Indische achtergrond. Ze had allerlei ziektes. Na mijn geboorte heeft ze even in de rolstoel gezeten, had een vermoeidheidsziekte en is aan kanker overleden. Dat heeft me wel heel bewust gemaakt. Je hebt dan al een beeld van wat rechtvaardig is, bijvoorbeeld mensen in een uitkering die gepusht worden om te gaan werken terwijl ze dat niet kunnen. Ik vroeg me af waarom wij het niet breed hadden en anderen omkwamen in het geld.’

Je bent weggegaan bij de SP en overgestapt naar BIJ1. Waarom ging je weg?

‘Het verhaal van de SP is niet krachtig genoeg. Als ik hun programma lees, denk ik: dat is de PvdA van de jaren tachtig. Ooit was de SP een tegenbeweging. Er mist een systeemanalyse. Je kunt bijvoorbeeld wel de lonen verhogen, maar dat is een eeuwige strijd. Je wilt dat het bredere probleem van het kapitalisme wordt aangepakt, want dat systeem ondermijnt rechtvaardigheid voor heel veel mensen.

‘In haar eerste interview zei Lilian Marijnissen: we moeten de PVV-stemmer terughalen en we moeten vluchtelingendeals kunnen sluiten. Dat lijkt me niet. Natuurlijk moeten we stemmers terug naar links halen en ze uitleggen dat ons verhaal klopt, maar je moet niet de helft van het PVV-programma overnemen om ze jouw kant op te laten komen. Racisten gaan niet voor halve maar voor hele racisten. De SP wil opvang in de regio en asielaanvragen moeten buiten Europa plaatsvinden. Dat is het inperken van de rechten van vluchtelingen. Dit gaat over landen als Libië waar mensen als slaaf worden verkocht. Dát is opvang in de regio.’

Wat is het verschil met BIJ1?

‘De fundamentele vraag is: laat je die mensen maar wegrotten in die kampen aan de rand van Europa om het heiligdom van de witte mensen te beschermen, of zijn we solidair met onze medemens die nooit in een vluchtelingenkamp hoeft te zitten? Bij BIJ1 zeggen we: iedereen is hier welkom en niemand is illegaal. We moeten de bredere oorzaken aanpakken, zoals de Westerse oorlogspolitiek waarbij we hele landen platbombarderen waardoor die mensen onze kant opkomen. Die mensen willen zelf ook niet vluchten. We moeten die mensen een menswaardig bestaan gunnen, zoals we dat iedereen moeten gunnen.

‘BIJ1 ziet het grotere plaatje. Veel problemen in de samenleving kun je terugvoeren op kapitalisme, racisme en imperialisme. Dat moeten we benoemen. Dat zijn systeemproblemen en die moeten we als zodanig oplossen. Je moet geen pleisters plakken. De klimaatcrisis los je niet op met een waterbesparende douchekop. Er ligt een systeem aan ten grondslag dat maakt dat klimaatverandering in stand wordt gehouden, ondanks dat de hele wereld constateert dat we afkoersen op een megaramp. Kapitalisme gaat over winst boven mens, dier en milieu. Daar zit de systeemfout.

‘Het kapitalisme is gebouwd op racisme en heeft alleen kunnen ontstaan door kolonialisme en de slavernij’

‘Ons programma gaat over kleine stapjes en de grote visie dat de samenleving op de schop moet. Daarom zijn wij de enige linkse partij die groeit. Veel mensen zijn klaar met dat pleisters plakken. We hebben hoop nodig dat het echt veranderen kan. BIJ1 gaat in tegen al die systemen. In de samenleving zitten racistische, seksistische en homofobe structuren en denkpatronen verankerd. Die machtsstructuren houden bijvoorbeeld zwarte mensen buiten de Tweede Kamer. Het is een enorme revolutie als straks een vrouwelijke zwarte partijleider in de Kamer wordt gekozen.’

Andere partijen doen soms ook voorstellen om racisme aan te pakken.

‘Sommige partijen doen daar weleens zinnige uitspraken over, maar ik denk dat partijen als VVD en GroenLinks geen belang hebben bij het oplossen van institutioneel racisme. Het gaat niet over hen. Wat er opgelost moet worden, is dat racisme structureel wordt aangepakt in alle facetten. Het gaat over de bredere problemen die aan de orde gesteld moeten worden.

‘Kapitalisme zorgt er bijvoorbeeld voor dat er arbeidsmarktdiscriminatie is. Kapitalisme speelt mensen tegen elkaar uit. Racisme is daarin een manier om de arbeidersklasse opgesplitst te houden. Het kapitalisme wil niet omvergegooid worden en daarvoor moet je die verdeeldheid houden. Racisme en kapitalisme zijn verbonden, het kapitalisme is gebouwd op racisme en heeft alleen kunnen ontstaan door kolonialisme en de slavernij. Dat zijn de voorwaarden geweest waarop het systeem is gebouwd. Nog steeds moet men in Bangladesh kleding maken om hier in weelde te kunnen leven. Het kapitalisme houdt ongelijkheid in stand. Gelijkwaardigheid, economisch, op de woningmarkt, is niet te realiseren zonder het beëindigen van het kapitalisme.’

Heeft BIJ1 eigenlijk wel een achterban voor deze standpunten?

‘Je hoeft dit allemaal niet aan een zwarte Nederlander uit te leggen. De zwarte gemeenschap loopt al generaties tegen dezelfde problemen aan. Nu is er een vrouw die het heeft meegemaakt: Sylvana kent de andere kant van het systeem, al generaties lang. Er is intergenerationeel trauma, je moeder maakt het mee, je oma maakt het mee, het gaat over van ouder op kind. Zwarte mensen leren elkaar hoe ze op de politie moeten reageren. Witte mensen doen dat niet, want dat hoeft niet. Wij kennen de andere kant van de geschiedenis en leven die.

‘Nooit is er een zwarte vrouw geweest die in de witte machtsinstituten binnendrong om institutioneel racisme aan de orde te stellen. We hebben etnisch profileren, je ziet het op de arbeidsmarkt dat mensen met een migratieachtergrond niet aan een baan komen, dat het land door witte mannen wordt bestuurd. Daar zit iets in van uitsluiting, discriminatie en racisme. We moeten af van de notie dat racisme een actie is en intentioneel. Racisme is een systeem, net zoals kapitalisme een systeem is. Straks kunnen wij daar zitten: wij kunnen zo’n analyse maken.’

Frankrijk: verboden Collectief Tegen Islamofobie wijkt uit naar België

0

Het in Frankrijk verboden Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) is verhuisd naar België, schrijft de organisatie op haar Facebookpagina.

Het CCIF koos er in oktober voor om zichzelf te ontbinden en de activiteiten naar het buitenland te verplaatsen, om zo de Franse overheid voor te zijn. De organisatie heet nu ‘Collectief Tegen Islamofobie in Europa’.

Frankrijk besloot CCIF aan te pakken omdat de organisatie een haatcampagne tegen geschiedenisleraar Samuel Paty zou hebben ondersteund. De geschiedenisleraar werd vermoord door een extremist nadat hij Mohammed-cartoons uit het satirische blad Charlie Hebdo liet zien.

CCIF ontkent een haatcampagne tegen Paty te hebben gevoerd. De organisatie zegt alleen een onderzoek te zijn gestart naar hem, vanwege de klachten die over hem waren binnengekomen.

Hoewel CCIF officieel ontbonden is door Frankrijk, zet de organisatie ook op Franse bodem de strijd voort. De organisatie heeft de Franse staat aangeklaagd voor machtsmisbruik en twee ministers voor laster.