19 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 739

Overheidsrapport: aantal meldingen van discriminatie neemt toe

0

Vorig jaar is het aantal meldingen van discriminatie toegenomen. Dit staat in het overheidsrapport Discriminatiecijfers 2019.

De politie registreerde 5.487 incidenten, 17 procent meer dan in 2018.

Het aantal meldingen bij het meldpunt voor internetdiscriminatie (MiND) steeg met 19 procent naar 692. De verschillende discriminatiebureaus ontvingen in totaal 4.382 meldingen, 1,4 procent meer dan het jaar ervoor.

Het College voor de Rechten van de Mens kreeg 3.529 vragen en meldingen binnen, 11 procent meer dan in 2018. Ook ontving het College voor de rechten van de Mens 541 verzoeken om een oordeel, 6 procent meer dan een jaar eerder.

Bij de antidiscriminatiebureaus, MiND en de politie gingen de meeste meldingen over discriminatie op grond van herkomst. Andere vormen van discriminatie waren op basis van geslacht, leeftijd en seksuele oriëntatie.

De controversiële Nashvilleverklaring, gericht tegen homo- en transseksualiteit en ondertekend door sommige predikanten en SGP-leider Kees van der Staaij, leidde ook tot veel discriminatiemeldingen. Het College voor de Rechten van de Mens ontving er 440 hierover.

Begin maart beoordeelde het Openbaar Ministerie dat de Nashvilleverklaring niet strafbaar is.

De politie registreerde de meeste incidenten in de Randstad, en dan met name in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Ramadan in tijden van corona: virtueel samen terug naar de kern

0

Door de coronacrisis zal de ramadan dit jaar anders worden beleefd. Vijf moslims vertellen. ‘De omstandigheden bieden kansen om terug te gaan naar de kern: het is geen traditie, geen folklore, maar een kans voor moslims om hun band met God te verbeteren.’

De ramadan begint weer. Van zonsopgang tot zonsondergang onthouden veel moslims zich tijdens deze periode van eten, drinken en geslachtsgemeenschap. Naast het vasten staat de heilige maand in de islamitische kalender ook in het teken van samenzijn: samen het vasten verbreken en bidden in de moskee. Maar door de coronacrisis vervalt de mogelijkheid om in groot gezelschap de rituelen te verrichten.

Voor veel moslims is dit een groot gemis. Toch zijn er voldoende mogelijkheden om, ondanks de quarantaine, het gevoel van samenzijn in stand te houden.

Islamitische gebedshuizen houden hun deuren gesloten voor grote groepen. Gezamenlijk bidden of lezingen bijwonen in de moskee is dit jaar niet aan de orde. Dit, om te voldoen aan de aangescherpte maatregelen en daarmee verdere verspreiding van COVID-19 te voorkomen. Maar social distancing hoeft niet in de weg te staan van een gezegende ramadan, vinden veel moslims. Zo ook Nourdeen Wildeman, die ‘Dawah tijdens Coronacrisis’ heeft opgericht. Dit initiatief livestreamt dagelijks lezingen van verschillende sprekers, die moslims thuis via Facebook kunnen volgen.

‘Een aanzienlijk deel van de islamitische gemeenschap gaat tijdens de ramadan naar de moskee voor het gebed, de preek of het bijwonen van lezingen’, vertelt Wildeman. ‘Dit doen ze met als doel om hun geloofsbeleving te versterken, hun kennis te vergroten en vanwege de broeder- of zusterschap. Maar nu de moskeeën gesloten zijn, valt dat weg.’

Na zijn bekering, meer dan tien jaar geleden, is Wildeman actief geworden in de dawah. Dit containerbegrip staat voor het in allerlei vormen overdragen van informatie over en uitnodigen tot de islam, zowel naar moslims als anders- of niet-gelovigen. ‘Ik ervaar het als een verplichting voor onze gemeenschap om een nieuwe weg aan te leggen als een andere weg wordt gesloten.’

Virtuele oplossingen

Dat moskeeën en andere gebedshuizen na sluiting vanwege corona zich zouden toeleggen op online-activiteiten lag in de lijn der verwachting, vertelt Wildeman. Een van de moskeeën die online nu flink aan de weg timmert is de vereniging PPME Al Ikhlash in Amsterdam. Naast een Indonesisch cultureel centrum beheert de vereniging een moskeegebouw in Badhoevedorp. Voorzitter Hansyah Iskandar Putera is naar eigen zeggen verantwoordelijk voor het samenbrengen van mensen. Net als Wildeman ziet ook hij kansen in virtuele oplossingen om juist in deze coronatijden het gevoel van samenzijn in stand te houden.

‘Er worden drie mensen aangewezen die gedurende de ramadan in onze moskee in Badhoevedorp verblijven. Ze zullen daar vasten, gebeden verrichten en hun vasten verbreken’, vertelt hij. Een uur voor zonsondergang, het verbreken van het vasten, start het drietal een online programma. Dit bestaat uit het reciteren van de Koran en een lezing. Vervolgens wordt het vasten verbroken, waarna zij het gezamenlijke avondgebed verrichten, uiteraard met anderhalve meter afstand van elkaar.

‘Ook dit wordt via social media live gestreamd’, gaat hij verder. ‘Zo zien de mensen thuis dat er toch nog in de moskee wordt gebeden en er een iftar wordt gehouden. Ondanks de quarantaine kunnen onze leden op die manier de sfeer van ramadan in de moskee nog een beetje proeven.’

‘Moslims beleven een hele speciale sfeer tijdens de ramadan’

Vegetarisch en virtueel

De iftar is een belangrijk moment waarop moslims tijdens de ramadan, vaak omringd met familie en vrienden, de eerste maaltijd nuttigen na het vasten. Dit gebeurt zodra de zon ondergaat. Behalve de iftar in moskeeën worden ook andere evenementen georganiseerd om het vasten gezamenlijk te verbreken.

Een voorbeeld daarvan is de jaarlijkse ‘Ivtar’. Met dit initiatief organiseren Indonesische jongeren sinds 2018 evenementen waarin gezamenlijk het vasten wordt verbroken op een klimaatvriendelijke wijze. Zo zijn moslims en niet-moslims welkom om onder het genot van vegetarisch eten elkaar te leren kennen en kennis op te doen over duurzaamheid, islam en de maatschappij.

‘De naam Ivtar is een woordspeling van het Arabische woord iftar, wat het verbreken van het vasten aanduidt’, zegt Dimple Sokartara (foto), oprichter van Ivtar. ‘De I staat voor Indonesisch, omdat we onze islamitische en Indonesisch-Nederlandse identiteit willen uitdragen. Sommige mensen beseffen onvoldoende dat er buiten Arabische landen ook moslims zijn – zoals bijvoorbeeld in Indonesië, het grootste moslimland ter wereld.’ Met Ivtar wil zij dan ook meer bewustzijn creëren over de grote diversiteit binnen de islam.

De V van Ivtar staat voor Vegetarisch, omdat de jongeren duurzame praktijken hanteren bij het organiseren van de evenementen. ‘Denk hierbij aan het gebruik van biologisch afbreekbare materialen om het eten op te dienen, en het besparen van watergebruik voor de reiniging voor het gebed.’

Maar deze keer staat de V van Ivtar ook voor virtueel, vertelt ze. In plaats van fysieke bijeenkomsten organiseert Ivtar dit jaar twee virtuele bijeenkomsten, waarbij mensen via videobellen worden uitgenodigd om samen het vasten te verbreken. Ook plaatst Ivtar kookvideo’s op Instagram onder de hashtag #whatsforivtar, en delen de initiatiefnemers tips om de ramadan thuis zo duurzaam mogelijk in te vullen.

Bidden op afstand

Hoewel je de ramadan ook op afstand samen kunt beleven, beseffen veel moslims dat het dit jaar toch heel anders is. Ze missen vooral Tarawieh-gebed, dat elke avond van de ramadan gezamenlijk in moskeeën wordt verricht. Dit gebed is een aanbeveling op de verplichte rituelen. Tijdens Tarawieh reciteert de imam – de voorganger in het gebed – de Koran in gedeeltes. Aan het eind van de ramadan heeft de imam met de Tarawieh-gebeden de gehele Koran aan de gemeenschap gereciteerd.

‘Moslims beleven een hele speciale sfeer tijdens de ramadan’, vertelt Ilyas el Yousfi. Hij is imam van de As-Sunnah moskee in Den Haag en lid van de religieuze commissie Samenwerkingsverband Islamitische Organisaties Regio Haaglanden (SIORH).

Het is aanbevolen binnen de islam om de meeste aanbiddingen samen te verrichten, zegt hij. ‘Dan is de motivatie vaak groter. Bij het Tarawieh-gebed staat de gezamenlijkheid dan ook centraal. Men bidt achter de imam, die de Koran heeft bestudeerd en gememoriseerd. Door het sluiten van de moskeeën moeten moslims dit gebed thuis verrichten, alleen of met hun gezin. Dat is lastig wanneer ze weinig kennis hebben van de Koran en de Arabische taal niet machtig zijn.’

Voor deze moslims is het volgens El Yousfi wel mogelijk om de Koran tijdens het gebed bij de hand te houden en van daaruit te reciteren, of de verzen die zij uit het hoofd kennen meerdere malen te reciteren. Als zij de Arabische taal niet machtig zijn, is het toegestaan om de fonetische transcriptie van de Koran hardop te lezen tijdens het gebed. Het is echter niet toegestaan om vanachter een scherm mee te doen met een gebed dat live wordt gestreamd.

‘Een voorwaarde die wordt gesteld voor de salat’ul djema’ah – het gezamenlijke gebed – is dat de gemeenschap fysiek achter de imam bidt en zich dus in dezelfde omgeving bevindt als de imam. Hiermee wordt nadruk gelegd op de verbondenheid met elkaar en met God. Wanneer dit niet het geval is, is het dus niet toegestaan om achter de imam te bidden.’

‘Dit is het juiste moment om terug te gaan naar de kern: het gezin thuis’

Beproeving

El Yousfi vertelt dat de ramadan dit jaar – meer dan anders – een beproeving is. Hij noemt als voorbeeld de bekeerlingen die het geloof niet van huis uit hebben meegekregen en thuis geen familie hebben om samen de ramadan te beleven. Zij zullen zich dit jaar meer eenzaam voelen, zegt hij.

Dit geldt bijvoorbeeld voor Senna Leezenberg, student fotografie en in november tot de islam bekeerd. Als kind was zij geïnspireerd door het soefisme, de mystieke stroming binnen de islam. Islam en soefisme geven vorm in haar verbintenis met God, zegt ze. De meeste mensen in haar sociale omgeving weten nu dat zij moslim is: ze kreeg veel positieve reacties, maar ook waren sommigen in shock. Door haar gezondheid is Leezenberg niet in staat om te vasten.

‘Juist omdat ik niet kan vasten voel ik mij in deze situatie een buitenbeentje in een groep buitenbeentjes’, vertelt ze. ‘Ik heb ook het gevoel dat ik nog niet zo goed weet wat ik wel of niet moet doen tijdens de ramadan. De meeste moslims om mij heen zijn een stuk ouder. Zij hebben thuis een gezin en kunnen met hun familieleden samen vasten. Ik kan dat niet.’

Hoewel ze niet kan meedoen aan het vasten, vindt ze de ramadan een bijzondere tijd. ‘Ik ben begonnen met Koranlessen. Tijdens de ramadan wil ik me daar verder in verdiepen. Er zijn genoeg dingen die je in deze maand kunt doen, als je niet in staat bent om te vasten of om naar de moskee te gaan.’

Terug naar de kern

Hansyah Iskandar Putera van PPME Al Ikhlash kan zich helemaal vinden in de woorden van Leezenberg. ‘Dit is het juiste moment om terug te gaan naar de kern: het gezin thuis’, zegt hij. ‘Het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Dat is wat de islam ons leert. Besteed daarom meer tijd aan het gezin en zorg dat de kinderen zich thuis voelen.’

‘Deze quarantaine is misschien hét moment dat moslims moeten beseffen dat ramadan geen gewoonte is, maar een aanbidding’, vult imam El Yousfi aan. ‘Ramadan is de maand waarop de Koran is neergedaald.’ Moslims zouden dit meer moeten gaan beseffen, vindt hij. Tijdens de ramadan staan het bieden van hulp aan behoeftigen en het verbeteren van het gedrag tegenover medemensen centraal, benadrukt de imam.

‘De omstandigheden waarin moslims dit jaar de ramadan beleven, bieden kansen om terug te gaan naar de kern: het is geen traditie, het is geen folklore, maar een kans voor moslims om hun band met God te verbeteren. Ze moeten in de eerste plaats dichter bij God komen, de mensen komen op de tweede plaats.’

Nourdeen Wildeman wil moslims in deze onzekere coronatijden, waarin de ramadan heel anders zal zijn dan anders, een hart onder de riem steken: ‘Veel mensen zoeken bijna wanhopig naar goed nieuws. Ze hopen dat alles snel weer terug is bij het oude. Maar dit zal leiden tot een teleurstelling, en gaat ten koste van de voorbereiding op wat er werkelijk gaat komen. Mijn advies is: accepteer deze situatie volledig, en maak er het beste van.’

Turkije: Erdogan en oppositie clashen om corona-aanpak

0

Morgen begint in Turkije een gedeeltelijke lockdown van vier dagen om het coronavirus tegen te gaan. Maar volgens sommigen is dit lang niet genoeg.

De Istanbulse burgemeester Ekrem Imamoglu (foto) van de links-seculiere CHP-partij wilde eigenlijk een 11 dagen durende avondklok instellen. Zijn standpunt staat haaks op dat van Erdogan en zijn AKP-regering: die zijn voorzichtiger met maatregelen die de economie kunnen beschadigen.

‘Praten over de economie mag voor sommigen irrelevant of inhumaan klinken’, aldus Erdogans woordvoerder, ’maar het is een feit dat het leven op de een of andere manier moet doorgaan.’

Tegen kritische journalisten neemt president Erdogan in ieder geval geen halve maatregelen, schrijft Deutsche Welle.

Erdogan zou tijdens een kabinetsvergadering hebben gezegd dat Turkije naast het coronavirus ook van ‘alle media en politieke virussen’ moet worden verlost. De oppositiemedia zijn bezig met een ‘oorlog tegen hun eigen land’ en dag en beogen het breken van de ‘nationale moraal’, zou de president verder hebben gezegd.

Erdogan lijkt de volledige regie te willen hebben over het corona-nieuws in zijn land. In Turkije zijn hoogstwaarschijnlijk veel meer coronadoden zijn gevallen dan de officiële cijfers vertellen, stelt the New York Times. De krant voegt zich daarmee in een rij met enkele Turkse artsen en de Turkse oppositie.

Officieel telt Turkije nu 95.591 mensen die met het coronavirus besmet zijn geraakt, waarvan 2.259 zouden zijn overleden.

Persvrijheidsindex: coronacrisis leidt wereldwijd tot aanval op journalistiek

0

Perswaakhond Reporters Without Borders is met een nieuwe jaarlijkse persvrijheidsindex gekomen. De organisatie komt met slecht nieuws: mede dankzij de coronacrisis is de persvrijheid in de wereld verder verslechterd.

Landen als China (177e op de lijst), Iran (173) en Iraq (162) stonden er qua persvrijheid sowieso al slecht voor, maar grijpen de coronacrisis aan om bijvoorbeeld ook de perskaarten van buitenlandse journalisten in te trekken.

Mensenrechtenactivisten waarschuwden eerder al dat landen massaal wetten instellen tegen ‘corona-nepnieuws’, met als doel om de pers te breidelen. Bijvoorbeeld Egypte, Rusland en Turkije treden hard op tegen journalisten die niet het overheidsnarratief volgen, maar hetzelfde geldt voor relatief democratische landen als India en Zuid-Afrika.

Op de ranglijst van Reporters Without Borders staan 180 landen. Op de eerste plek staat Noorwegen, op plek 180 staat Noord-Korea. Nederland is een plek gezakt en staat nu op de vijfde plaats. Suriname staat op de twintigste plek, Marokko op plek 133 en Turkije op plek 154.

Saoedi-Arabië onthoofdde in 2019 recordaantal mensen, zegt Amnesty

0

Vorig jaar executeerde Saoedi-Arabië in totaal 184 mensen: een nieuw record. Alleen in China en Iran werden in 2019 meer mensen terechtgesteld. Dit staat in het nieuwste rapport van Amnesty.

Als China – waar jaarlijks duizenden executies plaatsvinden – niet wordt meegeteld, dan vindt 86 procent van alle gerapporteerde terechtstellingen in vier islamitische landen plaats: Iran, Saoedi-Arabië, Irak en Egypte.

In China zijn tenminste 657 mensen geëxecuteerd, maar het werkelijke aantal loopt waarschijnlijk in de duizenden. De executiecijfers zijn in China staatsgeheim. Ook Noord-Korea maakt de cijfers niet bekend. Omdat de informatie over dit land heel schaars is, staat het land van Kim Jong-un niet in het rapport vermeld.

In Iran, dat dit jaar op de tweede plaats staat, werden in 2019 251 mensen ter dood gebracht, twee minder dan in 2018. Hoewel stenigen in Iran legaal is, worden ter dood veroordeelden in de regel opgehangen.

In Saoedi-Arabië werden vorig jaar 178 mannen en zes vrouwen onthoofd, waarvan ongeveer de helft niet de Saoedische nationaliteit had. In 2018 werden er in het koninkrijk  148 mensen terechtgesteld.

Saoedi-Arabië zet de doodstraf ook in als politiek wapen tegen sjiieten, schrijft de Arabische nieuwszender al Jazeera. Op 23 april 2019 vond er een massa-executie van ‘terroristen’ plaats. 32 van de 37 geëxecuteerden was sjiiet.

‘Moslims spugen op onze groenten’: corona-nepnieuws in India

1

Terwijl het aantal coronabesmettingen in India steeds verder oploopt, maakt de overheid zich ook zorgen over de golf van nepnieuws die het land overspoelt.

‘We moeten met 1,3 miljard mensen tegelijk zo hard mogelijk klappen en toeteren op schelphoorns. Om zóveel vibraties te creëren, dat het virus al zijn kracht verliest.’

Dit broodje-aapverhaal ging viraal in India, net als een bericht dat satellietbeelden van NASA zouden hebben aangetoond dat het coronavirus zich terugtrok uit India. In reactie op dat – onware – nieuwsbericht gingen veel mensen joelend de straat op, in de waan dat het virus verslagen was.

In India worden veel nepnieuwsberichten de wereld in geslingerd. De coronapandemie heeft dat alleen maar versterkt. De nieuwe desinformatiegolf omvat adviezen over obscure geneesmiddelen, complottheorieën, vervalste overheidsmededelingen en discriminerende uitingen jegens de eeuwige zondebok: moslims.

Nepnieuws leidt tot schrijnende situaties. Ondanks de strenge lockdown in India verzamelden zich op 14 april duizenden gestrande arbeidsmigranten zich op een van de treinstations van Mumbai: speciale treinen zouden hen naar huis brengen. Helaas voor hen bleek het nepnieuws te zijn en strandde de massa in en rondom het gesloten station.

De door de lockdown werk- en dakloos geworden migranten eisten eten en hulp om naar hun geboorteplaats terug te gaan, aangezien ze nu al weken in provisorische opvangkampen opgesloten zitten. Terwijl de politie de demonstranten met stokken uiteen dreef, ging de overheid op zoek naar de maker van het nepnieuws.

‘Hoe kon ik nou weten dat het bericht over de speciale trein nep was?’, vraagt de migrant Kumar (52) zich af. Hij kreeg vorig jaar zijn eerste smartphone van zijn oudste dochter, maar weet er nog altijd maar amper raad mee.

‘Ik open WhatsApp en Facebook en zie vrienden allerlei nieuws delen over het virus en kansen om eindelijk naar huis te gaan. Mensen zijn slim; ze spelen in op onze wanhoop om hier weg te komen. Nu staan we hier opeengepakt, krijgen we klappen van de politie en moeten we maar weer terug naar ons kamp.’

‘Hoe kon ik nou weten dat het bericht over de speciale trein nep was?’

Feiten checken

Gephotoshopte nepberichten van de Indiase overheid, de Wereldgezondheidsorganisatie, banken, uitkeringsinstanties en goede doelen terroriseren telefoons van Indiërs. Zij weten vaak niet wat waar is. Op WhatsApp-groepen worden massaal berichten rondgestuurd over verlenging van de lockdown in het land, het sluiten van horeca tot in oktober en de mogelijke oorzaken van het coronavirus.

Ook krijgen gebruikers spam op hun telefoons van oplichters die mensen proberen te lokken met aanbiedingen van telefoonaanbieders en overheidsuitkeringen voor nieuwe werklozen. Daarnaast doen berichten de ronde over zogenaamde huismiddeltjes als knoflookthee, een stevige klap op de rug of anti-coronamatrassen. Ook geloven veel mensen dat als je tien seconden je adem in kunt houden zonder te hoesten, je het virus niet hebt.

In een land waar dorpsroddels vaak de eerste bron van nieuwsgaring zijn, groeide digitale communicatie al snel uit tot een medium dat vatbaar is voor fraude en vervalsing. Zo worden bewerkte video’s, ongeverifieerde advertenties en geruchten op social media doorgaans voor waar aangenomen. Hierdoor is nepnieuws een enorm probleem in India, te meer omdat het soms aanspoort tot geweld. Zo werden de rellen in Noordoost-Delhi van begin dit jaar aangewakkerd door valse beschuldigingen en haatzaaierij via social media.

De gestrande Italiaanse toeriste Martina (34) zit in een WhatsApp-groep met tientallen landgenoten, die in India vast zijn komen te zitten door de lockdown. ‘Elke dag worden er berichten gedeeld over het virus en de overheidsmaatregelen, maar vaak kom ik er na twee minuten googlen al achter dat de berichten niet kloppen. Daarom kan het geen kwaad om te checken of al dit breaking news ook door de grote kranten gedeeld wordt. Gelukkig zijn er ook goede websites in India die feiten checken en de waarheid van al dan niet echte overheidsdocumenten verifiëren.’

Dit nepnieuwsbericht dat satellietbeelden van NASA zouden hebben aangetoond dat het coronavirus zich terugtrok uit India ging viral in India (Foto: Wikimedia Commons)

Bewustwording

De Indiase overheid is niet blij met het nepnieuws, omdat dit voor onrust zorgt. ‘De overheid wil de grote IT-bedrijven aansporen om authentieke content te promoten en misleidend nieuws te verwijderen’, aldus een overheidsmedewerker tegen the Economic Times.

Afgelopen maand was er intensief contact tussen de regering en bedrijven als Facebook, WhatsApp en Twitter. India wil in samenwerking met deze social mediabedrijven bewustwordingscampagnes lanceren, zodat nepnieuws minder snel verspreid wordt. Hierop kwam Facebook met een zogenaamde chatbot, die gebruikers op de pagina van de Indiase overheid helpt om nieuwsberichten te rectificeren.

India heeft geen specifieke wet om nepnieuws te bestraffen, maar kan zich beroepen op een oude wet die het fabriceren, publiceren of verspreiden van verklaringen, geruchten of rapporten die angst of onrust kunnen veroorzaken strafbaar stelt. Een andere wet verbiedt het verspreiden van een vals alarm tijdens een ramp, of het verspreiden van onwaarheden over de ernst of omvang ervan.

Sinds de lockdown zijn er door het hele land al meer dan duizend mensen gearresteerd op deze gronden. Een van de meer opvallende zaken was de arrestatie van ‘Corona Wala Baba’: deze zelfbenoemde ‘corona-monnik’ smeerde mensen voor tien cent een talisman aan die het virus zogenaamd zou tegenhouden.

Ook de Verenigde Naties maken zich grote zorgen over het gevaar van nepnieuws tijdens de coronacrisis. Secretaris-generaal Antonio Guterres sprak deze maand over een wereldwijde misinfodemic: het delen van schadelijke gezondheidsadviezen op social media, die mensenlevens in gevaar kan brengen. Ook waarschuwde hij voor haatberichten die minderheden tot zondebok maken.

‘Als wij, hindoes, niet samenwerken, staan ons grote problemen te wachten’

Zondebok

In India worden veel haatberichten verspreid. In het bijzonder moslims zijn hierin de kop van jut. Zo circuleren er gemanipuleerde filmpjes en geluidsopnames die zogenaamd bewijs zouden leveren dat moslims uit zijn op de verspreiding van het virus.

Recent ging een audio-opname viraal ging op WhatsApp, waarin een man uit de staat Gujarat mensen waarschuwt voor islamitische groente- en fruitverkopers. Zij zouden expres op hun koopwaren spugen, om zo het virus te verspreiden.

‘Er begint twijfel te ontstaan’, zegt de man op onheilspellende toon. ‘Als wij, hindoes, niet samenwerken, staan ons grote problemen te wachten. Het is mogelijk dat zij hun jihad op deze manier houden. Ze komen naar hindoewijken om jihadistisch op onze groenten te spugen.’

In andere nepnieuwsberichten wordt gesteld dat moslims in restaurants aan bestek likken, collectief niezen, zich in moskeeën schuilhouden – om maar niet getest te worden – en spugen op agenten.

Overigens zijn Indiase moslims ook gevoelig voor nepnieuws. Zo werd een medisch team in de noordelijke staat Madhya Pradesh met stenen bekogeld toen zij in een islamitische wijk op zoek waren naar iemand die met een coronapatiënt in contact was geweest. Volgens een vals WhatsApp-bericht zouden gezonde moslims ingeënt worden met het coronavirus, om later vermoord en gedumpt te worden. De mensen geloofden dit en besloten zich te verdedigen.

Indiase doktoren delen homeopathische middelen uit in New Delhi, 12 maart (Foto: Associated Press / Manish Swarup)

Wondermiddelen

De overheid heeft ook bijgedragen aan de Indiase desinformatie-epidemie. Een van de eerste coronamaatregelen door de overheid was het promoten van traditionele natuurgeneeswijzen. Zelfs toen het aantal besmettingen toe begon te nemen, beweerde de Minister van Volksgezondheid nog dat blootstelling aan de zon het virus zou doden.

Het geloof in wondermiddelen is wijdverspreid in India. De bekende spiritueel leraar en zakenman Baba Ramdev claimde dat een ayurvedisch – alternatief – medicijn van zijn eigen bedrijf met het extract van de plant ashwaganda mensen kan genezen van het virus. Hij deelde dit ‘nieuws’ zonder bewijs te leveren.

‘Dit soort berichten geven mensen een vals gevoel van veiligheid. Veel mensen zijn nou eenmaal laagopgeleid en daardoor makkelijk te misleiden’, zegt epidemioloog Giridhar (53). ‘Ze vertrouwen dit soort guru’s, kwakzalvers en pillendraaiers zonder vragen te stellen. Daarom zou de overheid zulke publicaties moeten verbieden. Maar dat doet de overheid niet. Er is een overheidsministerie voor ayurveda, dat soortgelijke berichten deelt en ongeteste plantaardige middelen aandraagt als wondermiddel tegen het virus.’

‘Iedereen die ergens heel erg voor of heel erg tegen is, deelt waarschijnlijk nepnieuws’

Ideologische straatje

De Amerikaanse politicoloog David Lazer deed onderzoek naar de dynamiek van nepnieuws. Slechts 15 procent van de Republikeinse respondenten geloofde dat een nepnieuwsbericht over 500 Mexicaanse immigranten die met zelfmoordvesten de grens overstaken correct was, maar meer dan de helft overwoog dit bericht te delen op social media. Mensen delen iets sneller als het in hun ideologische straatje past, aldus Lazer.

‘Iedereen die ergens heel erg voor of heel erg tegen is, deelt waarschijnlijk nepnieuws’, zegt de Indiase journalist Praveen (38). ‘Vooral als het hun eigen overtuigingen bevestigt. Daarnaast kicken mensen op sensatie en spelen in op bestaande emoties als angst, haat en afgunst.’

De Indiase media, politiek en maatschappij zijn erg emotioneel en dramatisch, vertelt Praveen. ‘Niet voor niets kent ons land honderden websites en duizenden social media-accounts die zich speciaal toeleggen op het verspreiden van nepnieuws en haatberichten. Deze accounts geven bijvoorbeeld een pro-hindoe draai of anti-moslimdraai aan elk verhaal dat langskomt, of ze proberen zelf geruchten te verspreiden die hun eigen kamp legitimiteit verstrekken.’

Praveem is pessimistisch over een oplossing van het nepnieuwsprobleem. ‘We proberen samen met de overheid maatregelen te nemen, maar zelfs over deze maatregelen is nepnieuws ontstaan. Zolang mensen hun fantasie en geldingsdrang niet beteugelen, hebben we nog een lange weg te gaan.’

Stel de verkiezingen in Suriname uit

2

De wereld is in de greep van het coronavirus. Zo ook Suriname. Ieder land en iedere regering kiest voor eigen maatregelen om de verspreiding van het virus te beperken. President Desi Bouterse heeft een oude maatregel van stal gehaald, die hij in de jaren tachtig als legerleider en dictator ook met genoegen invoerde om het land te controleren: de avondklok. Van acht uur ’s avonds tot zes uur ‘s ochtends mogen Surinamers zich niet op straat begeven, als onderdeel van een ‘partiële lockdown’.

Naast de avondklok zijn er enkele andere maatregelen, zoals het houden van anderhalve meter afstand tot elkaar en het verbieden van bijeenkomsten van meer dan tien personen. Bouterse lapte echter zijn eigen regels aan zijn laars en bood vervolgens zijn excuses aan. Wat mij verraste, was dat de nodige Surinamers verrast waren door het gebrek aan moreel leiderschap van hun staatshoofd. Deze man doet immers altijd waar hij zelf zin in heeft.

Sinds 1980 doet de man niet anders. Het handelen in drugs is in Suriname verboden, maar desondanks deed – en doet? – hij dit toch. Het gerechtshof in Den Haag legde Bouterse bij verstek elf jaar cel op voor betrokkenheid bij een transport van bijna 500 kilo cocaïne.

Ook moord is in Suriname bij wet verboden, maar Bouterse is verantwoordelijk voor de vijftienvoudige moord op landgenoten. Voor deze Decembermoorden in 1982 werd hij in Suriname veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf. En ja, het plegen van een staatsgreep of militaire coup is ook in Suriname strafbaar. Dat weerhield Bouterse echter niet om in 1980 met geweld de macht te grijpen.

Er zijn talloze voorbeelden van, eufemistisch gezegd, gebrekkig moreel leiderschap van Bouterse. Het niet respecteren van zijn eigen lockdown-maatregelen is wel het minste vergrijp op zijn lange lijst van zonden. Maar de ophef erover staat ook in het teken van de verkiezingen van 25 mei. Want gaat het Bouterse ondanks alles wat hij op zijn kerfstok heeft lukken om opnieuw president te worden? Die kans is levensgroot.

Minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken zal hierin zijn gelijk bevestigd zien dat ‘Suriname een failed state’ is. PvdA-coryfee Jan Pronk, minister van Ontwikkelingssamenwerking in het kabinet-Den Uyl en daarna in Lubbers III en Kok I, is het daarmee volkomen oneens. In zijn nieuwste boek, Suriname. Van wingewest tot natiestaat, legt Pronk uit waarom Blok ongelijk heeft.

‘De gebrekkige kennis van zaken van de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken weerspiegelde dezelfde afstandelijkheid tegenover Suriname als veel Nederlandse toeschouwers in 1975 en 1976. Blok zei maar wat. Sinds de eeuwwisseling ging het proces gepaard met vallen en opstaan, maar van falen was geen sprake. Suriname is meer dan vroeger een natie geworden, waarin etnische groepen vreedzaam samenleven. (…) maar Suriname is nog steeds een parlementaire democratie waarin gedurende die gehele periode verkiezingen plaatsvonden, die enkele malen resulteerden in een regeringswisseling, terwijl de rechtsgang overeind bleef.’

De neiging van Surinamers om keer op keer op Bouterse te stemmen, heeft volgens Pronk dus niet te maken met het functioneren van de Surinaamse democratische rechtstaat. Het is het gevolg van meerdere sociaal-culturele factoren. Daaronder valt de gebrekkige kennis van jongeren over het bloederige verleden van de jaren tachtig, waarin de hoofdrol voor Bouterse was weggelegd.

Ik blijf als optimist vertrouwen houden in een voor Suriname mooie verkiezingsuitslag

Inmiddels is er steeds meer kennis over die jaren tachtig en durft men vrijer en openlijker te praten over de militaire dictatuur. De documentaire Je kan toch lezen van de jonge Surinaamse Ananta Khemradj is in Suriname en Nederland veel vertoond en besproken. Het boek van Jan Pronk en de bijbehorende media-optredens van deze invloedrijke oud-minister kunnen ook een bijdrage leveren aan het historische besef. Binnenkort komt ook auteur en NIOD-onderzoeker Ellen de Vries met een boek, dat nu al spraakmakend is, over de rol van Nederland in de aanloop naar de militaire coup van 1980.

Politieke opponenten van Bouterse zullen deze bronnen aangrijpen om Suriname te overtuigen dat het tijd is voor nieuw en integer leiderschap. Dat het de hoogste tijd is om eindelijk eens electoraal af te rekenen met Bouterse, die het land al zo lang direct en indirect in gijzeling houdt. Als het de oppositiepartijen nu niet lukt een meerderheid te krijgen, wanneer dan wel?

Nog altijd vestig ik mijn hoop op de mentale veerkracht van Surinamers en de diepgewortelde behoefte van jonge Surinamers naar échte verandering. Ik blijf daarom als optimist vertrouwen houden in een voor Suriname mooie verkiezingsuitslag.

Er gaan nu geruchten dat de verkiezingen vanwege de coronacrisis worden uitgesteld. Ik zou dat toejuichen, omdat er door de lockdown geen buitenlandse waarnemers naar Suriname kunnen reizen (de luchthavens zijn gesloten). Deze onafhankelijke waarnemers zijn, zo leren de afgelopen jaren, hard nodig om te controleren dat er geen manipulatie van de stembusgang plaatsvindt.

Verkiezingen in deze coronacrisis zorgen er daarnaast voor dat Bouterse als president invloed kan uitoefenen op de praktische organisatie van de verkiezingen. Ik vertrouw hem niet toe dat hij dit ordentelijk kan laten verlopen. Failed state of niet: vertrouwen is goed, maar controle van Bouterse is beter.

Amsterdam: moskeeën houden moslimjeugd van de straat tijdens ramadan

0

Om te voorkomen dat moslims tijdens de ramadan na zonsondergang massaal de straat op gaan, hebben twintig Amsterdamse moskeeën speciale wijkteams gevormd.

Vrijdag begint de islamitische vastenmaand ramadan. Gewoonlijk gaan moslims tijdens ramadan na de iftar-maaltijd de straat op of naar de moskee om te bidden.

Maar omdat de moskeeën gesloten zijn, zijn Marokkaans-Nederlandse moskeeën in de hoofdstad bang dat met name jongeren op straat blijven rondhangen. Wijkteams moeten deze jongeren aanspreken en adviseren om naar huis te gaan.

‘Normaliter is het tijdens de ramadan na de iftar druk in de moskeeën. Dat kan nu niet en we hopen dat de buurtteams ervoor zorgen dat alles probleemloos verloopt’, zegt imam Yassin Elforkani tegen het Parool.  

Elforkani is hoofdimam van de Blauwe Moskee in Amsterdam. Eerder haalde Elforkani het nieuws toen hij voorstelde om de Blauwe Moskee als noodhospitaal in te richten voor coronapatiënten.

Radicale prediker Van de Ven: koop geen dadels uit Israël voor de ramadan

1

Abdul-Jabbar van de Ven waarschuwt tegen het kopen van dadels uit Israël: hiermee steun je ‘de vijand’. Het bericht van de salafistische prediker is massaal gedeeld op Facebook.

‘Koop ook deze Ramadaan geen Israëlische dadels en vraag je familieleden en vrienden dit ook niet te doen’, schrijft Van de Ven op Facebook. ‘Wie wil zijn vasten nou verbreken met dadels die afkomstig zijn van gestolen land en bewaterd zijn met gestolen water, en waarvan de opbrengst gaat naar de vijand?!’

De radicale prediker roept zijn volgers op producten te vermijden waar ‘Israël’ als herkomst op staat en Israëlische merken te boycotten. Ook wil hij dat zijn volgers winkeliers gaan aanspreken als ze die Israëlische dadels zien verkopen. ‘Zie je dadels van deze merken in de winkel of op de markt? Maak bezwaar bij de winkelier!’

De actie om Israëlische dadels te boycotten komt uit de koker van Diensten en Onderzoek Centrum Palestina (DocP), een NGO die opkomt voor de Palestijnen. DocP is onderdeel van de internationale BDS-beweging (Boycott, Divestment, Sanctions), die Israël economisch wil boycotten.

Van sommige moslims, linkse academici en activisten krijgt de BDS-beweging steun. Israël en het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) beschouwen de BDS-beweging als antisemitisch.

Van de Ven bekeerde zich als puber tot de islam. In november 2004 zorgde de islamistische activist voor een nationale rel: in het EO-programma Het Elfde Uur vertelde hij niet te treuren als Geert Wilders zou sterven aan een ernstige ziekte. Ook gaf hij aan blijdschap te hebben gevoeld toen hij eerder die maand hoorde dat Theo van Gogh was vermoord. Hij woont tegenwoordig in Engeland.

Een derde Amsterdamse makelaars heeft geen bezwaar tegen discrimineren

0

Een derde van de makelaars in de hoofdstad bereid is te discrimineren op afkomst bij de verhuur van een huis. Dit blijkt een onderzoek door het Amsterdamse onderzoeksinstituut Rigo.

Het onderzoek is uitgevoerd voor de Gemeente Amsterdam. De onderzoekers deden zich voor als verhuurders van een huis en belden in totaal 41 makelaars. Een derde van de makelaars stond open voor discriminerende verzoeken.

‘Ja, dat kan, dat mag, is heel persoonlijk. Dat schrijven we dan bij de opmerkingen en dan nodigen we die gewoon niet uit voor een bezichtiging. Moet geen probleem zijn’, antwoordde een van de makelaars.

Ook lieten de onderzoekers duo’s reageren op een advertentie. Het bleek dat mensen met niet-westerse achternamen veel vaker werden afgewezen voor een bezichtiging dan mensen met westerse namen. Het slechtst scoorden woningzoekenden met een Ghanese naam.

Vorig jaar kondigde wethouder Rutger Groot Wassink van GroenLinks (Sociale Zaken, Diversiteit en Democratisering) aan om mystery guests in te zetten tegen discriminatie op de arbeidsmarkt. Het woonbeleid valt echter onder SP-wethouder Laurens Ivens. In een brief aan de gemeenteraad schrijft Ivens dat dit onderzoek vaststelt ‘dat discriminatie ook op de Amsterdamse woningmarkt een probleem is’.

De SP-wethouder wil niet-discrimineren opnemen als een voorwaarde voor het verstrekken van een vergunning voor verhuur. Ook komt er een bewustwordingscampagne. Er komt een nieuw onderzoek naar discriminatie bij verhuur: makelaars die discrimineren, zullen daar deze keer op worden aangesproken.