17.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 770

BIJ1 gaat onbeschroomd de verkiezingen in. Maakt de partij een kans?

1

Volgens Gloria Wekker mocht Sylvana Simons op televisie wel mooi zijn, maar ging het mis toen ze zich begon uit te spreken. Daar is moed voor nodig, want het levert flinke tegenstand op. Die tegenstand is de rode draad door de korte geschiedenis van BIJ1, een linkse partij die compromisloos wil zeggen waar het op staat. Verslaggever Chris Aalberts was bij de verkiezingsaftrap van Simons’ partij BIJ1 en sprak met experts over haar kansen. Lukt het BIJ1 deze keer wél om een Kamerzetel te bemachtigen?

Hoogleraar Gloria Wekker staat op het podium om de BIJ1-aanhang toe te spreken. Het is een regenachtige middag begin februari. Er zijn zo’n driehonderd mensen naar een hal in Amsterdam-Zuid gekomen voor de aftrap van de landelijke verkiezingscampagne van BIJ1. Wekker, bekend van haar boek Witte Onschuld, prijst de moed van partijleider Sylvana Simons. Ze heeft de moed om zich uit te spreken en dat is verre van vanzelfsprekend. Meer mensen zouden, net als Simons, op kleine schaal hun mond moeten opendoen, zo houdt Wekker haar publiek voor.

We will not shut up’

BIJ1 wil meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021 en verwacht behoorlijke tegenstand. De partij heeft daar na twee eerdere campagnes inmiddels ervaring mee. Simons meldt dat de toon van BIJ1 is dat racisten racisten zijn, fascisten fascisten en seksisten seksisten: ‘We will not shut up.’ Volgens Simons is haar partij direct en duidelijk, maar heeft BIJ1 tevens een hart vol compassie en mededogen: ‘Onze toon zal niet voor iedereen prettig zijn, maar jammer dan.’

BIJ1 lijkt een tegenreactie op partijen als Forum voor Democratie. Simons accepteert niet dat de norm rechts of zelfs extreemrechts is: ‘Als dat de norm is, zijn wij het tegengeluid’, meldt ze. De Rotterdamse socioloog Willem Schinkel valt haar bij: het is volgens hem een goed teken dat BIJ1 irritant wordt gevonden. BIJ1 moet niet willen regeren, maar moet naar Den Haag ‘om te irriteren’. Deze woorden illustreren de ambitie om te agenderen en het debat te veranderen. Simons hoopt op zoveel mogelijk zetels, maar legt zich niet vast op een getal. Twee tot vijf zetels vindt ze een mooi resultaat.

Een vroege kick-off

Na haar politieke avontuur bij Denk in 2016, waar ze ruim een half jaar actief was, richtte Simons eind dat jaar haar eigen partij op, toen nog onder de naam Artikel 1. Het was destijds slechts tweeënhalve maand voor de verkiezingen. Simons is opmerkelijk eerlijk: de partij stelde tijdens die eerste campagne niet zoveel voor. Deze was niet veel meer dan een rekeningnummer en een kandidatenlijst.

BIJ1 haalde destijds 28.700 stemmen, minder dan de helft van de kiesdeler. Andere partijen die de Tweede Kamer niet haalden, zoals Voor Nederland (VNL) van Jan Roos en de Piratenpartij, waren succesvoller. Toch is er een groot verschil: VNL werd alweer snel opgeheven en de Piratenpartij leidt sindsdien een kwijnend bestaan. Dit is het voorland van nieuwe partijen die niet verkozen worden, maar niet van BIJ1: Simons kwam een jaar later terug en werd met ruim 6.500 stemmen in de Amsterdamse gemeenteraad gekozen. Nu probeert ze het landelijk opnieuw.

Een serieuze partij?

Aanvankelijk leek BIJ1 vooral een vehikel voor Simons om de politiek in te kunnen gaan. Ze is beeldbepalend en kreeg bij zowel de landelijke als de Amsterdamse campagne veruit de meeste BIJ1-stemmen. Toch relativeert ze haar rol: ‘Dit is niet de partij van Sylvana’, zegt ze, ‘BIJ1 is de partij van ons allemaal’. Ze vergelijkt BIJ1 met het maken van televisie: je kunt het niet in je eentje. BIJ1 is van de leden, aldus Simons, die zichzelf ‘vooralsnog de partijleider’ noemt en zich ‘formeel kandideert als lijsttrekker’. Niemand twijfelt eraan dat ze dat al is.

BIJ1 kreeg bij eerdere verkiezingen steun van bekende sympathisanten als Anja Meulenbelt, Simone van Saarloos, Anusha Nzume en Sunny Bergman. Inmiddels presenteert de partij zich echter als grassroots-organisatie. BIJ1 heeft naar eigen zeggen tweeduizend leden en is afdelingen aan het opzetten. In Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zijn die er al. Er komen er steeds meer bij, vertelt bestuurslid Rebekka Timmer: zo begint men binnenkort ook in Almere, Eindhoven en Leeuwarden.

‘BIJ1 is de partij van ons allemaal’

Volgens Simons is BIJ1 geen partij die naar een stad gaat om te zeggen ‘Hier zijn we’. De partij komt ‘als we gevraagd worden’ en er mensen zijn die zelf een afdeling willen beginnen. Zo wil BIJ1 organisch groeien. Het doel van BIJ1 is niet om racisten en fascisten te overtuigen, zegt Simons ferm, maar om een plek te bieden voor mensen die beter weten. BIJ1 wil hen verenigen en de mogelijkheid bieden om samen te komen.

Gloria Wekker tijdens de kick-off van BIJ1

Een intersectionele visie

BIJ1 heeft opvallend veel oog voor de academische onderbouwing van haar ideeën. Gloria Wekker fungeert als belangrijke inspiratiebron, stond twee keer op de kandidatenlijst en staat ook deze kick-off weer op het podium. Ze vertelt dat ze bij de start van de partij werd gevraagd Simons bij te spijkeren in intersectioneel denken. Wekker wilde dat graag doen want ze was blij dat Simons weg was bij Denk, vertelt ze. Er viel echter weinig bij te spijkeren want Simons begrijpt zelf prima wat intersectionaliteit is, aldus Wekker. De term vat de ideologische basis van BIJ1 samen.

In Simons’ visie was er nog geen partij met een intersectionele visie en dus moest BIJ1 wel opgericht worden. Het denken over intersectionaliteit ontstond in de jaren tachtig in Amerika. In Nederland werd het ook wel bekend als ‘kruispuntdenken’. Het onderliggende idee is dat meerdere factoren tegelijk een rol spelen bij discriminatie en onderdrukking. Racisme, seksisme en homofobie worden in hun onderlinge verband bekeken en dus niet afzonderlijk van elkaar. Een zwarte vrouw kan discriminatie ervaren door een unieke combinatie van het feit dat zij zwart én vrouw is. Dit idee staat tegenover feministische stromingen die alleen kijken naar discriminatie op basis van geslacht.

Dit kruispuntdenken is een holistische benadering waarin problemen vanuit verschillende perspectieven worden geanalyseerd. We horen dit goed terug bij Simons. Volgens haar hebben problemen die normaliter los van elkaar worden gepresenteerd veel met elkaar te maken. BIJ1 begrijpt bijvoorbeeld dat feminisme te maken heeft met de economie, de afbraak van de zorg met de belastingen en het klimaat met antiracisme, aangezien niet-witte gemeenschappen het zwaarst door klimaatverandering worden geraakt. BIJ1 is er voor mensen die dit soort verbanden doorleven.

Wat wil BIJ1?

BIJ1 wil solidair zijn over de verschillen tussen mensen heen, zoals sociaaleconomische status, geslacht en seksuele voorkeur. Dat doet BIJ1 door niet over maar mét mensen te praten, stelt Simons. Ze wil dat Nederland een land is waar ruimte is voor iedereen en dus het idee uitbannen dat de één meer waard is dan de ander. We zijn in Nederland destructieve politiek gewoon gaan vinden, denkt ze: als ergens twintig koekjes liggen zijn er negentien voor bankiers, waarna die tegen arbeiders zeggen dat ze op moeten passen dat het laatste koekje niet door immigranten wordt ingepikt.

Willem Schinkel bekritiseert bestaande linkse ideeën over emancipatie waarin helemaal geen sprake is van gelijkwaardigheid: ‘Emancipatie in Nederland is een zelfgenoegzame zelffelicitatie van een door witheid en bezit bezeten burgerij. Nederlanders, is het idee, zijn al bevrijd, en ze zijn nu zo grootmoedig ook anderen te helpen bevrijden. Voor deze Nederlanders is er geen bevrijding meer mogelijk, die was er al, dus een politiek van emancipatie, dat kan alleen een politiek voor anderen zijn, voor marginalen, voor nog-niet-bevrijden, niet-geïntegreerden, migranten…’ Volgens Schinkel prikt de intersectionele benadering hier dwars doorheen.

‘Emancipatie in Nederland is een zelfgenoegzame zelffelicitatie van een door witheid en bezit bezeten burgerij’

De koers van Simons wordt hier gepresenteerd als ‘links-van-links’: BIJ1 is niet vies van het geven van systeemkritiek. Aanwezigen wijzen de suggestie van de hand dat GroenLinks en de SP alternatieven kunnen zijn. GroenLinks wordt door meerdere sympathisanten gezien als een marketing-partij rond Jesse Klaver, die weliswaar goede standpunten heeft maar niet echt tegen de publieke opinie in durft te gaan. Voor de SP geldt dit eveneens. Meerdere sympathisanten, zoals Rebekka Timmer en Anja Meulenbelt, komen van de SP, maar die partij zegt niets over racisme en mist een intersectionele visie. Daarmee is de SP even irrelevant als de rest.

Amsterdamse koers

De zaal klapt enthousiast dat het is gelukt om in Amsterdam een zetel binnen te halen. Daar gebeuren de dingen die straks een landelijk podium moeten krijgen. Duo-raadslid So Roustayar vertelt dat er informatiebordjes komen bij straatnamen van schurken zodat mensen begrijpen wat de achtergrond van deze personen is. Door BIJ1 worden daklozen niet meer beboet als ze buiten slapen. Ook worden ze begeleid richting zorg. Er wordt werk gemaakt om alleenstaande moeders uit de armoede te krijgen. Door BIJ1 staat bij alle beleidsstukken voortaan wat de invloed is op het klimaat. Ook vraagt BIJ1 aandacht voor een monument voor Kerwin Duinmeijer, op de plek waar hij in 1983 om racistische redenen werd vermoord.

We zien allerlei typisch linkse thema’s terug in de moties die BIJ1 van november 2019 tot en met januari 2020 alleen of samen met andere partijen indiende. BIJ1 tekent moties die vergroening tot doel hebben, zoals het vrijmaken van de haven van fossiele brandstoffen. BIJ1 wil een minimumloon van veertien euro, de voedselbank actiever ondersteunen, geen verkoop van sociale huurwoningen, een realistischer drugsbeleid en geen kraakpanden ontruimen voor leegstand.

Een behoorlijk aantal moties gaat over specifieke doelgroepen. Zo wil BIJ1 dat organisaties die zich inzetten voor vrouwen en meisjes er beter op worden gewezen dat ze subsidie kunnen krijgen. Ook wil BIJ1 dat deze organisaties gebruik kunnen maken van leegstaand vastgoed. BIJ1 wil meer aandacht voor alleenstaand moederschap en wil onderzoek of armoedevoorzieningen gehandicapten en chronisch zieken wel voldoende bereiken. BIJ1 wil de capaciteit van de daklozenopvang vergroten en een uitbreiding van de opvang voor ongedocumenteerden. Ook steunt BIJ1 het idee dat sekswerk als normaal werk moet worden gezien.

Een van de meest concrete gevolgen van de komst van BIJ1 is een Amsterdams onderzoek naar de rol van de hoofdstad in de slavernij. Critici stellen dat dit onderzoek meer het gevolg is van de inspanningen van Denk, maar BIJ1 heeft het wel van harte gesteund. Het onderzoek moet laten zien welke rol Amsterdam heeft gespeeld, zodat het duidelijk is waar Amsterdam excuses voor kan aanbieden. Gloria Wekker zegt dat Amsterdam dat allang kan weten, maar toch is het onderzoek nuttig want het kan een opmaat naar echte excuses zijn.

Sylvana Simons geeft de microfoon aan een bezoeker tijdens de BIJ1-campagnebijeenkomst

Electorale kansen

Of BIJ1 electoraal kansrijk is blijft afwachten, maar onderzoekers zijn sceptisch. Floris Vermeulen van de Universiteit van Amsterdam onderzocht het stemgedrag van kiezers met een migratieachtergrond bij de Amsterdamse lokale verkiezingen van 2018. Alleen de Surinaamse gemeenschap liep warm voor BIJ1: Simons kreeg 19 procent van deze stemmen. Nederlanders zonder migratie-achtergrond stemden nauwelijks BIJ1, net als de Turkse en Marokkaanse gemeenschap.

BIJ1 focust zich niet op een specifieke gemeenschap en heeft daarom moeite om goed campagne te voeren, denkt Vermeulen. Bij de Surinaamse gemeenschap is BIJ1 weliswaar populair, maar de opkomst onder deze kiezers is laag en ze zijn via bestaande netwerken relatief moeilijk te bereiken zoals dat bij de Turkse gemeenschap juist wel kan. Voor de landelijke verkiezingen is het relevant dat de Surinaamse gemeenschap buiten Amsterdam veel kleiner is dan in de hoofdstad: daar zijn dus relatief minder stemmen te halen.

Aziz el Kaddouri, opiniepeiler bij de EtnoBarometer, denkt dan ook dat het potentieel voor BIJ1 beperkt is tot hooguit één zetel. Bij een brede doelgroep roept Simons simpelweg te veel weerstand op. Een peiling in 2017 liet al zien dat ook onder biculturele Nederlanders de steun beperkt is. Simons moet het vooral hebben van de Surinaams-Antilliaanse doelgroep en het feit dat het racisme-thema de afgelopen jaren meer aandacht heeft gekregen, door bijvoorbeeld racistische spreekkoren bij voetbal en Zwarte Piet. De actualiteit vlak voor de verkiezingen zou Simons ook meer wind in de zeilen kunnen geven.

Intersectionaliteit in de praktijk

Al met al profileert BIJ1 zich als een linkse partij ‘links van de concurrentie’, die compromisloos voor alle minderheden opkomt. Alle minderheden samen vormen de meerderheid, houdt Simons haar publiek voor. Grote groepen in de samenleving hebben volgens haar baat bij de ideeën van BIJ1. De inhoudelijke lijn in Amsterdam correspondeert met die visie. Voor de aanhang is het onderscheid met GroenLinks en de SP duidelijk, aangezien die partijen minder compromisloos zijn en racisme niet of te weinig benoemen. Toch zal het lastig zijn deze kiezers naar BIJ1 te trekken.

De inhoudelijke vraag blijft wat deze aandacht voor minderheden ‘intersectioneel’ maakt. Simons noemt deze middag onderadvisering van allochtone kinderen in het onderwijs en racisme op school en op de arbeidsmarkt. Al deze thema’s doen pijn maar moeten toch geadresseerd worden, zegt ze. Dit zijn zeker thema’s die bij GroenLinks en SP weinig aandacht krijgen, maar de vraag blijft wat er precies ‘intersectioneel’ aan is.

BIJ1 doet zowel bij de kick-off als in Amsterdam voorstellen die de achterstelling van specifieke groepen betreffen en daarmee onderscheidt de partij zich van de concurrentie, maar per voorstel gaat het steeds om één specifieke minderheid en niet om een kruispunt. De analyse van problemen is intersectioneel, maar de praktische meerwaarde van dat kruispuntdenken moet zich nog bewijzen.

‘Meet a Jew’: zo gaat Duitsland antisemitisme te lijf

1

In Duitsland is het project ‘Meet a Jew’ van start gegaan. Honderden Joodse vrijwilligers gaan langs scholen, universiteiten, sportclubs en andere instellingen om over hun Joodse identiteit te vertellen en vragen te beantwoorden.

In Duitsland wonen ongeveer 200.000 Joden op een bevolking van 83 miljoen. Vooroordelen, discriminatie en haatmisdrijven tegen Joden zijn er een groeiend probleem, aldus de Duitse website the Berlin Spectator.

De Joodse Centrale Raad en de Duitse regering willen antisemitisme bestrijden via het project ‘Meet a Jew’. De bedoeling is om via persoonlijke ontmoetingen met Joden vooroordelen weg te nemen.

Joodse vrijwilligers bezoeken scholen, universiteiten en andere instellingen. Daar spreken ze over hun leven als Jood in Duitsland en het antisemitisme dat ze tegenkomen. Ze beantwoorden elke vraag die ze voor de voeten geworpen krijgen. Doel is om een breed pallet van Joodse stemmen aan het woord te laten.

Mensen die Joden persoonlijk kennen zijn minder vatbaar voor vooroordelen, zegt Joseph Schuster van de Joodse Centrale Raad in Duitsland. ‘Eén ontmoeting bereikt meer dan duizend boeken.

Duitsland wil meer doen tegen moslimhaat na aanslag in Hanau

1

De Duitse binnenlandminister Horst Seehofer heeft een panel in het leven geroepen met experts die de regering gaan adviseren over moslimhaat.

De oprichting van dit panel is een reactie op de bloedige aanslag in Hanau, twee weken geleden. Toen viel een extreemrechtse terrorist twee shishalounges aan. Er vielen negen doden.

De ‘onafhankelijke expertgroep tegen moslimhaat’ is niet het eerste panel tegen een specifieke vorm van discriminatie. In Duitsland bestonden al zulke panels tegen antisemitisme en Romahaat.

Dat minister Seehofer een panel tegen moslimhaat in het leven geroepen heeft is opmerkelijk, schrijft Deutsche Welle. De conservatieve CSU-politicus en oud-premier van deelstaat Beieren zei tot 2018 regelmatig dat de islam niet bij Duitsland hoorde. Ook had hij toen geregeld kritiek op het progressieve migratiestandpunt van kanselier Angela Merkel.

De sociaaldemocraten vinden dat de regering nog een stapje verder moet gaan en een speciale commissaris moet aanwijzen om racisme te bestrijden.

Migranten: ‘Turkse autoriteiten dwingen ons naar Europa te gaan’

1

Turkije zet bussen in om migranten richting de grens met Europa te rijden. Dit meldt de BBC. ‘De autoriteiten brachten ons naar de grens en zeiden ons die over te gaan’, vertelt een Afghaanse migrant die inmiddels in Griekenland is aangekomen.

De favoriete bestemming is nog steeds Duitsland, zo vertellen de migranten aan de Britse zender. Twee Afrikaanse migranten willen graag naar Duitsland om daar een betere toekomst op te bouwen. Ze wilden niet in Turkije blijven.

Turkije zei vrijdag dat het de grenzen heeft opengezet. De Griekse regering heeft het asielaanvraagproces bevroren en aangekondigd iedereen terug te sturen die illegaal het land binnenkomt. Het besluit volgt op opstootjes bij de Turks-Griekse grens, waar duizenden migranten wachten om de grens over te gaan.

Agenten arresteren daarom de Syrische en Irakese vluchtelingen die ze tegenkomen. De agenten hebben hun gezichten bedenkt en hun busjes hebben geen nummerplaten. De politie wil niet zeggen wat er vervolgens met de migranten gebeurt.

Ook de Griekse minister van Defensie wil dit niet zeggen: ‘Het is volgens mij normaal om onze grenzen te bewaken en veilig te houden’, antwoordt hij op vragen van de BBC.

UPDATE: De Britse fotojournalist Bradley Secker is door de Turkse politie opgepakt bij de grensovergang naast het Turkse Edirne. Dit meldt de Turkse NGO Media and Law Studies Association (MLSA). Veel vluchtelingen die naar de EU willen vluchten zijn bij deze grensovergang. Inmiddels is Secker weer vrijgelaten, aldus MLSA.

Alternatieve media als onderdeel van een ‘rechts-van-rechtse’ verzuiling

4

Alternatieve media op ‘rechts’ zijn dusdanig in opkomst, dat de overheid het een onderzoek waard vond.

Het eind vorig jaar gepubliceerde rapport The politics of social media manipulation, geschreven in opdracht van de ministeries van Binnenlandse Zaken en Onderwijs, veroorzaakte – niet geheel onverwacht natuurlijk – veel ophef op social media. Rechtse alternatieve opiniewebsites als de Dagelijkse Standaard en Opiniez waren woest op minister Kajsa Ollongren: hun berichtgeving werd namelijk als ‘hyperpartisan’ (‘hyperpartijdig’) en als ‘junknews’ (‘onzinnieuws’) getypeerd.

Waarom zijn alternatieve rechtse media opgekomen? Voegen zij werkelijk wat toe? En heeft deze nieuwe rechtse mediazuil-in-wording kans van slagen? De Kanttekening vroeg het aan de rechtse blogger Sander van Luit, onderzoeksjournalist Robert van der Noordaa en Claude de Wit, hoofdredacteur van de rechtse website Veren of Lood.

Hyperachterdochtig en goedgelovig

Sander van Luit, een rechtse blogger en vlogger, is in ‘rechts Nederland’ bekend vanwege de Batavieren Podcast, een rechtse podcast waarin het nieuws wordt becommentarieerd. Daarnaast houdt Van Luit op zijn site LibertyCentral een heleboel alternatieve bijdragen op ‘rechts’ bij.

Sander van Luit (Foto: YouTube)

‘Mainstream media doen heel erg aan framing’, vindt Van Luit. ‘Het zijn geen neutrale media, maar in werkelijkheid linkse media die zich laten leiden door politieke correctheid. Dat zie je in hun berichtgeving terug. Daarin wordt aan het nieuws vaak een bepaalde draai gegeven.’

Vanwege die ‘framing’ kijkt hij nooit meer naar de NPO, vertelt Van Luit. ‘WNL is gewoon een VVD-zender geworden en de VVD voert tegenwoordig D66-beleid uit. Ook PowNed verkondigt niet het geluid van FvD en PVV. Omdat het rechtse geluid in de mainstream media niet gehoord wordt, komen er veel alternatieve media op en wil aspirant-omroep Ongehoord Nederland zendtijd krijgen.’

WNL is gewoon een VVD-zender geworden en de VVD voert tegenwoordig D66-beleid uit’

Claude de Wit van de rechtse website Veren of Lood beaamt Van Luits analyse. De Wit spreekt over ‘agitprop’ door de mainstream media. Hij hekelt de ‘vooringenomenheid en verwrongenheid’ van de NOS, die vooral op Teletekst bevooroordeeld zou zijn. De Wit wijst op een artikel van ‘Hannibal’ (een pseudoniem van blogger Pim Beaart) op Veren of Lood, getiteld ‘NOS & Teletext – achtergrond en agitprop’.

Volgens Hannibal wijst Teletekst maar al te graag met een beschuldigende vinger naar ‘extreemrechts’, maar wordt de andere kant doelbewust verzwegen. ‘Een terrorist die ook linkse standpunten heeft? De nieuwsconsument onnodig verwarren is niet wat de staatsomroep beoogt, zodat ze dat in de gevallen dat ze het opschrijft toch zoveel mogelijk bedekt houdt.’

Hannibal gebruikt de term ‘staatsomroep’ niet zomaar. De kritiek op de mainstream media voort uit de kritiek op de politiek, vertelt Robert van der Noordaa. Hij is onderzoeksjournalist voor de Volkskrant en de Groene Amsterdammer en is gespecialiseerd in het fenomeen nepnieuws.

‘De grote kranten worden gezien als onderdeel van de gevestigde orde. En die wordt niet meer vertrouwd. Politici zouden allemaal leugenaars zijn. Ze hebben het bijvoorbeeld constant over ‘Pinokkio Rutte’. En de media, die kennelijk dus onderdeel zijn van deze gevestigde orde, liegen volgens deze criticasters dus ook altijd.’

Een artikel op de Dagelijkse Standaard, 2016 (Foto: de Dagelijkse Standaard)

Van den Noordaa vindt deze achterdocht allesbehalve terecht. Volgens hem zijn het juist de alternatieve media die zich aan ‘framing en agitprop’ schuldig maken.

‘Alle media worden op één hoop geveegd. Alternatieve media pikken alleen dat nieuws uit dat hun eigen standpunten ondersteunt en branden de rest af. Ze zijn aan de ene kant hyperachterdochtig, terwijl ze aan de andere kant heel goedgelovig zijn. Als het maar in je eigen straatje past. Ze citeren ook uit uiterst dubieuze bronnen als Breitbart en Voice of Europe.’ Dit zijn twee radicaal-rechtse ‘nieuwssites’ die regelmatig met nepnieuws komen.

De onderzoeksjournalist vraagt zich af of je alternatieve rechtse media überhaupt wel ‘media’ moet noemen. ‘Interessant is in dit verband de klacht die journalist Chris Klomp bij de Raad voor de Journalistiek indiende over Jan Roos, naar aanleiding van een stuk van Roos op de rechtse website Saltmines. Het antwoord van de raad was bijzonder: ze namen de klacht niet in behandeling, want Saltmines is geen medium.’

Minirevolutie

Alternatieve media hebben tegenwoordig een veel groter bereik dan vroeger. Toen kon je weliswaar met een stencilapparaat of bij de plaatselijke drukker je eigen alternatieve medium beginnen, maar je publiek was zeer klein. Met de komst van internet bereiken alternatieve media honderdduizenden mensen.

In zijn vlog ‘De beste alternatieve (social) media’ spreekt blogger Van Luit over een ‘democratische minirevolutie’, die ervoor zorgt dat de mainstream media niet meer het monopolie op het nieuws hebben. ‘Iedereen kan nu bijna hetzelfde doen, wat vroeger alleen radiokanalen en televisiezenders deden’, zegt hij in zijn video.

Jan Roos werft donateurs via het crowdfundingsplatform Back Me (Foto: Back Me)

Van Luit is actief op een heleboel alternatieve (sociale) media. Omdat hij bang is dat zijn accounts op Twitter en Facebook nog een keer zullen worden verwijderd – deze media zouden politiek correct zijn – is Van Luit ook actief op media met namen als Gab, MeWe, Minds, Parler, Think Spot en VK. ‘Als ik gecensureerd word, dan ga ik naar een ander platform.’

Volgens Van Luit wordt Gab, dat fungeert als een alternatief voor Twitter, steeds groter. Er worden namelijk steeds meer mensen van Facebook en Twitter gegooid. Hij geeft toe dat er op Gab extreemrechtse meningen staan: ‘Ze hebben het dan over de ‘Holocaust Hoax’ of over dat Hitler ook goede dingen heeft gedaan. Je moet zulke gekkies gewoon negeren.’ Van Luit ziet internetcensuur als het grootste probleem. Racisme vindt hij problematisch, maar: ‘Je doet hier toch niets aan’.

Onderzoeksjournalist Van der Noordaa ziet dit anders. ‘Twitter is de laatste jaren verpest door extreemrechtse figuren, het is heel logisch dat ze hier nu strenger tegen optreden. Het is krankzinnig bijvoorbeeld hoe fel Greta Thunberg wordt aangevallen. We moeten dit soort haat niet tolereren, want als je geen paal en perk stelt wordt het steeds erger.’

De Overton Window, het spectrum van gedachtegoed dat het grote publiek accepteert, is volgens Van der Noordaa nu aan het verschuiven. ‘Als we niets doen, dan vinden we het straks ook normaal als iemand roept dat we politici van de tegenpartij moeten ophangen. Ik heb liever dat alt-rechtse mensen naar hun eigen social media gaan, dan dat ze de sfeer op Twitter verpesten.’

‘Alternatieve media pikken alleen dat nieuws uit dat hun eigen standpunten ondersteunt’

Claude de Wit van Veren of Lood is bang dat respect en fatsoen worden misbruikt door ‘links’ om een politiek-correcte deken over het debat te leggen. Hij beschouwt het overheidsrapport The politics of social media manipulation als een poging tot censuur. Hij erkent dat nepnieuws en hyperpartijdigheid bestaan, maar zegt erbij dat vooral de ‘gevestigde orde’ zich hier schuldig aan maakt.

De Wit: ‘We hebben een mening, maar die is maar zelden die van een bepaalde partij. We verdedigen ook niemand om het verdedigen. Dat Frontaalnaakt en Krapuul (twee links-radicale opiniewebsites, red.) niet door het onderzoeksteam van de Universiteit van Amsterdam werden genoemd vonden we erg amusant, omdat met die weglating de onderliggende agenda van de onderzoekers werd getoond. Geen verrassing, maar wel tamelijk dom. Over hyperpartijdigheid gesproken.’

Een artikel op Veren of Lood. 2019 (Foto: Veren of Lood)

Van der Noordaa vindt het niet gek dat de focus van het onderzoeksrapport over nepnieuws en alternatieve media op rechts lag. Radicaal-linkse opiniewebsites zouden nauwelijks lezers en nauwelijks impact hebben. Volgens de journalist is hyperpartijdigheid iets waar tegenwoordig vooral rechtse media zich schuldig aan maken.

Van der Noordaa: ‘Ook mainstream rechtse media zijn tegenwoordig ongelooflijk partijdig, vooral de Telegraaf. Het zoontje van Femke Halsema had kattenkwaad uitgehaald, maar de krant van wakker Nederland schreef hier een heleboel artikelen over, met als doel de burgemeester van Amsterdam te beschadigen. Met nieuws had dit niets van doen. En dan heb ik het nog niet gehad over die suggestieve stukken, waarin bewezen racisten met een achtergrond in het extreemrechtse milieu worden opgevoerd als normale ‘bezorgde burgers’, ‘gewone Nederlanders’. Echt ongelooflijk.’

Een nieuwe zuil

Er is een nieuwe verzuiling aan de gang, waarschuwde opiniepeiler Maurice de Hond een week geleden. Kiezers raken steeds meer gepolariseerd en bekneld binnen hun eigen ‘bubbel’. Deze verzuiling lijkt in niets op de vroegere opdeling in protestanten, katholieken, socialisten en liberalen. De Hond identificeert drie nieuwe blokken: een links blok, een rechts blok en een nog rechtser blok.

Het is vooral binnen dit ‘rechts-van-rechtse’ blok waar het bouwen van een nieuwe, eigen zuil zich aftekent. Forum voor Democratie-voorman Thierry Baudet rept met regelmaat over ‘een nieuwe zuil’, die een tegenwicht moet bieden aan een in zijn ogen linkse hegemonie binnen de bestaande instituties.

Baudets leermeester en FvD-senator Paul Cliteur verwoordt het zo: ‘We zijn meer dan alleen een politieke partij. We moeten een compleet nieuwe zuil opbouwen met eigen instituties: een partij, een omroep, kranten, debatruimtes en ook aan de universiteiten moet veel gebeuren.’ Precies dat lijkt nu te gebeuren.

Naast een eigen partij (FvD) en een eigen omroep in oprichting (Ongehoord Nederland) kent de nieuwe radicaal-rechtse zuil uitgeverijen als De Blauwe Tijger van Tom Zwitser (foto, rechts) en, tot op zekere hoogte, Aspekt. Beide uitgeverijen geven onder meer boeken uit van rechtsgeleerde FvD-senator Paul Cliteur (foto, links) en filosoof en FvD-ideoloog Sid Lukkassen (foto, midden). Daarnaast bezit deze zuil-in-aanbouw opiniewebsites (Opiniez, De Nieuwe Zuil van Sid Lukkassen en in mindere mate de Dagelijkse Standaard) en een netwerk van bevriende opiniemakers en bloggers.

Paul Cliteur (links), Sid Lukkassen (midden) en Tom Zwitser tijdens een uitzending in de Blue Tiger Studio, een vehikel van Zwitsers uitgeverij De Blauwe Tijger (Foto: YouTube)

Wordt de nieuwe rechtse zuil een succes? Robert van der Noordaa heeft hier zo zijn vraagtekens bij. ‘Aspirant-omroep Ongehoord Nederland heeft in korte tijd heel veel leden binnengehaald, maar ze hadden zich vergist. Pas een jaar later moeten ze 50.000 leden hebben. Het is nog maar de vraag of de mensen die nu lid zijn geworden dat aan het einde van dit jaar nog steeds zijn en opnieuw hun contributie zullen betalen. Bovendien deugde de teller op de website niet en kun je met het invullen van allerlei onzingegevens en het betalen van slechts één cent al lid worden. Er waren ook mensen die zich tien keer als lid hadden aangemeld.’

Volgens Van der Noordaa is het makkelijk om op social media steun te krijgen voor je geluid via retweets en steunbetuigingen van twitteraars, maar is het consolideren van deze steun andere koek. ‘Robert Jensen haalde met zijn actualiteitenprogramma hele lage kijkcijfers. En zijn YouTube-kanaal is ook geen groot succes. Hetzelfde geldt voor Jan Roos en zijn podcast. Er moeten voldoende mensen bereid zijn om hiervoor te betalen, maar die zijn er – helaas voor hem – niet.’

Van links naar rechts: Robert Jensen, Ongehoord Nederland-voorman Arnold Karskens en Jan Roos (Foto’s: YouTube)

Ook Claude de Wit van Veren of Lood is sceptisch over het ontstaan van een nieuwe rechtse zuil, maar om hele andere redenen. ‘Wij kijken met belangstelling naar de pogingen die mensen doen, maar geloven er absoluut niet in. Niet alleen omdat er te weinig gemeenschappelijke basis is voor een dergelijke samenballing, maar bovendien omdat het ons te defensief is. De suggestie dat er één waarheid zou zijn en dat die rechts is, komt op ons over als tamelijk infantiel.’

Wie wel gelooft in een nieuwe rechtse zuil is filosoof, publicist en FvD-ideoloog Sid Lukkassen: hij is een platform gestart dat expliciet streeft naar zo’n rechtse zuil: ‘De Nieuwe Zuil’. Lukkassens vehikel heeft een eigen website en social media-kanalen dat onder meer artikelen van Lukkassen en filmpjes van Forum voor Democratie verspreidt. Blogger Sander van Luit was een organisatorische spil binnen De Nieuwe Zuil, maar heeft deze inmiddels de rug toegekeerd.

Kim Boon van UP! Network interviewt Robert Bor op het afgelopen FvD-congres (Foto: YouTube)

Van Luit noemt twee personen als redenen waarom hij weg is gegaan: Sid Lukkassen en Robert Bor (foto), een fervent twitteraar en publicist op het rechtse Opiniez. Op Twitter neemt Bor in lange draadjes Thierry Baudet in bescherming tegen ‘aanvallen’ van links, bijvoorbeeld tijdens de ophef over de beruchte ‘Marokkanen’-tweet. Bor sprak toen over het ‘activistische rapaille’ dat een ‘fakenews campagne’ zou zijn gestart.

‘Lukkassen en Bor begonnen zich steeds meer te gedragen als propagandisten van Forum voor Democratie en duldden geen kritiek op deze partij’, aldus Van Luit. ‘Sid Lukkassen werkt tegenwoordig voor FvD in Brussel. Bor hoopt misschien ook op een baantje, daarom verdedigt hij op Twitter Thierry Baudet tegen kritiek van buiten.’

‘Als je kritiek hebt op Thierry Baudet, dan duiken de FvD-lemmingen op je af’

Volgens Van Luit dreigt er ‘een politieke correctheid op rechts’ te ontstaan. ‘Mensen ontvrienden mij op Facebook, omdat ik kritiek op FvD heb. En als je kritiek hebt op Thierry Baudet, dan duiken de FvD-lemmingen op je af.’ Hij doelt op rechtse twitteraccounts die iedereen aanvallen met kritiek op Thierry Baudet en FvD.

Uiteindelijk is zo’n zuilvorming niet voor alle rechtse mensen weggelegd, zo blijkt uit de woorden van Van Luit. ‘Ik vind als klassiek liberaal vrijheid heel belangrijk’, zegt hij. ‘Je moet ook op FvD kritiek kunnen uitoefenen.’

Naschrift: Claude de Wit van Veren of Lood bestaat niet echt, maar is een pseudoniem van Pim Beaart, die ook voor deze website schrijft. In het emailadres van Beaart staat de naam van de Romeinse tegenkeizer Clodius Albinus (150-197 n.Chr.). Die naam kun je in het Nederlands vertalen met Claude de Wit. We kwamen hier achter dankzij een tip van een lezer. 

VS: diskwalificatie hardloopster met hijab leidt wellicht tot soepelere hijab-wet

1

In de senaat van Ohio is een nieuwe wet voorgesteld die ervoor zorgt dat hijabdraagsters geen ontheffingsbriefje meer mee hoeven te nemen voor sportwedstrijden.

Dit wetsvoorstel komt enkele maanden nadat de 16-jarige hardloopster Noor Alexandria Abukaram een persoonlijk record had gelopen, maar vanwege het dragen van haar hijab werd gediskwalificeerd. Haar deelname zou wel zijn geaccepteerd als ze een ontheffingsbriefje zou hebben meegenomen.

De diskwalificatie van Noor Alexandria Abukaram zorgde voor veel ophef in de Verenigde Staten. Ze haalde zelfs CNN. ‘Waarom moet je je geloof verloochenen en een deel van je bent, om iets anders te doen waar je helemaal gepassioneerd over bent?’, zei Abukaram daar.

Een politicus uit Ohio, Theresa Gavarone, heeft nu een voorstel ingediend dat het hijabdraagsters makkelijker moet maken om te sporten. Ontheffingsbriefjes zijn dan niet meer nodig.

Gavarone nodigde Abukaram uit om de lancering van het voorstel in de senaat van Ohio live mee te maken. ‘Vrijheid van godsdienst is een fundamenteel recht in dit land’, aldus Gavarone. ‘Mijn hoop is dat door deze wetgeving en Noors verhaal we straks kunnen garanderen dat niemand, van welk geloof dan ook, hoeft te kiezen tussen het uitoefenen van een sport en diens geloof.’

Het wetsvoorstel wordt nu eerst behandeld in een senaatscommissie. Pas daarna zal er over gestemd worden.

‘4/5 van vrouwelijke parlementsleden in Arabische landen slachtoffer van seksisme’

1

Vrouwelijke parlementariërs in Arabische landen krijgen vaak te maken met seksisme. Dit concludeert het Netwerk van Arabische Vrouwelijke Parlementariërs voor Gelijkheid (Ra’Edat) na onderzoek.

Maar liefst 80 procent van de vrouwen is slachtoffer van een bepaalde vorm van ‘seksistisch geweld’, schrijft Morocco World News. Het onderzoek van Ra’Edat is gebaseerd op de verhalen van 370 parlementariërs en ex-parlementariërs uit vijftien Arabische landen.

Het blijkt dat 76 procent van deze vrouwen slachtoffer zegt te zijn geweest van ‘psychologisch geweld’, terwijl 47 procent aangeeft last te hebben gehad van ‘verbaal geweld’ en sekse-gerelateerde vernedering. 32 procent zegt te maken hebben gehad met fysiek geweld, 6 procent met seksueel geweld.

De bejegeningen komen het meest voor op social media. 32 procent van de vrouwen zegt hiermee te maken hebben gehad. Ook verkiezingsbijeenkomsten (16 procent) en op straat (15 procent) scoren hoog.

De ondervraagde vrouwelijke parlementsleden geven aan dat ze zich door nare ervaringen minder vrij zijn gaan voelen. 37,7 procent zegt banger te zijn geworden om hun mening te geven, 19,1 procent vertelt niet meer op openbare bijeenkomsten te komen. 12,5 procent van de vrouwen besloot zich zelfs helemaal uit de politiek terug te trekken.

Studie: ‘Veel aandacht voor slavernij en kolonialisme in schoolboeken’

1

Uit een onderzoek van Historisch Nieuwsblad blijkt dat slavernij en kolonialisme uitgebreid aan de orde komen in schoolboeken voor het voortgezet onderwijs.

Historisch Nieuwsblad analyseerde voor dit onderzoek zeven verschillende geschiedenismethodes voor vmbo, havo en vwo. 9 procent van de lesstof gaat over kolonialisme, 4 procent over slavernij. Dat is meer aandacht dan bijvoorbeeld voor de Holocaust (2 procent), zo concludeert het blad.

De resultaten van Historisch Nieuwsblad staan haaks op geluiden van critici die zeggen dat schoolboeken te wit zijn. Zo stelde VN-rapporteur Tendayi Achiume eind vorig jaar nog dat slavernij en kolonialisme meer aandacht moeten verdienen in het geschiedonderwijs, om zo discriminatie tegen te gaan.

Historisch Nieuwsblad oordeelt dan ook dat de meeste geschiedenismethodes al rekening houden met dit soort kritiek en ‘bij de tijd’ zijn. ‘De auteurs volgen de discussies in de media en de wetenschap, en verwerken die in hun teksten en opdrachten.’

UPDATE: The Black Archives, het historische archief van zwart Nederland, hebben kritisch gereageerd op hun Facebookpagina:

‘Wekelijks worden we uitgenodigd om lezingen en presentaties te geven over onder andere slavernij en koloniale geschiedenis, en 90 procent van de mensen weet weinig tot niks hierover. Als je kijkt naar de onwetendheid in de maatschappij, dan lijkt het ons ook sterk dat kinderen meer over slavernij leren dan over de Holocaust.’

The Black Archives zijn daarom op zoek naar ervaringen en schoolboeken van leerlingen en leerkrachten. Aan de hand daarvan willen ze de uitkomsten van het onderzoek van Historisch Nieuwsblad te controleren.

Turkije zegt grenzen te openen, NAVO betuigt solidariteit met Ankara

0

Vanochtend heeft Turkije te kennen gegeven de grenzen 72 uur lang open te houden. Turkije wil hulp van het Westen in het escalerende conflict met Syrië, dat door Rusland wordt gesteund. Inmiddels heeft de NAVO zijn steun uitgesproken voor Turkije in het conflict met Syrië en Rusland.

Er zouden al honderden vluchtelingen op weg zijn naar de Griekse en Bulgaarse grens. Zo zou de Syrische gemeenschap in Istanbul busreizen naar de westelijke grens organiseren. Het Turkse staatspersbureau Anadolu deelt beelden van vluchtelingen die door West-Turkije richting Europa trekken.

Het Turkse persagentschap Demirören zegt opnames te hebben van driehonderd vluchtelingen die via een bos in noordwest-Turkije in Europa proberen te komen. The Guardian meldt dat migranten zich verzamelen om via de kust van Turkije per boot naar het Griekse eiland Lesbos te reizen.

Griekenland en Bulgarije hebben inmiddels medegedeeld dat de grenscontroles zijn opgeschroefd.

Gisteren kwamen ten minste 33 Turkse militairen om het leven bij een luchtaanval in de Syrische provincie Idlib. De aanval is volgens Turkije gepleegd door Syrische regeringstroepen.

Turkije wil Idlib behouden voor de pro-Turkse Syrische rebellen. Maar het Syrische leger is vastbesloten het gebied te heroveren voor Assad. De Assad-troepen krijgen luchtsteun door Rusland.

Door de oorlog om Idlib worden de verhoudingen tussen Turkije en Rusland op scherp gezet. Turkije heeft vooralsnog Rusland nog niet aangesproken op zijn betrokkenheid bij de luchtaanval op Turkse militairen.

Analisten vermoeden dat Turkije een directe confrontatie met Rusland niet aandurft, maar wel hoopt op politieke steun van de EU en de NAVO. De grenzen zouden zijn opengezet om het Westen ertoe te bewegen de kant van Turkije te kiezen.

In 2016 sloten Turkije en de EU een vluchtelingendeal. In ruil voor miljarden euro’s aan steun beloofde Turkije om de vluchtelingen tegen te houden. Op dit moment bevinden zich 3,6 miljoen vluchtelingen in Turkije. President Erdogan heeft in het verleden al meerdere malen gedreigd de grenzen te openen.

Ondertussen zijn Turkije en zijn NAVO-bondgenoten in Brussel bijeen gekomen voor een noodvergadering. De militaire partners hebben hun condoleances uitgesproken voor de Turkse doden in Idlib. Dit meldt Jens Stoltenberg, secretaris-generaal van de NAVO in een persverklaring. Ook veroordeelt de NAVO de militaire agressie door Rusland en Syrië.

‘Wij roepen Syrië en Rusland op zich volop te verbinden aan de door de VN geleide inspanningen om een vreedzame oplossing te vinden voor het conflict in Syrië’, aldus Stoltenberg. Hij zegt ook dat de NAVO-bondgenoten nu bekijken wat ze voor Turkije kunnen betekenen in het conflict met Rusland en Syrië.

De Turkse defensieminister Hulusi Akar zegt in reactie op de luchtaanval in Idlib vergeldingsacties te hebben uitgevoerd op tweehonderd Syrische doelen op de grond en in de lucht. Daarbij zouden ruim driehonderd Syrische soldaten zijn gedood.

Onze tweeslachtige omgang met salafisten

3

Delft de staat na het Haga Lyceum-debacle straks voor de tweede keer het onderspit, omdat wat hij politiek wil wettelijk niet kan? Opnieuw staat nu, bij de verhoren van de Tweede Kamercommissie, de bezorgdheid voor fundamentalistische hersenspoeling van Nederlandse moslims centraal. Een parallelle samenleving van een radicaal orthodox-religieuze minderheid: in de jaren vijftig, toen volgens Wilders, Baudet en andere historische analfabeten ‘Nederland nog Nederland was’, noemden we dat Verzuiling. Door de ontkerkelijking is die ons vreemd geworden, van de laatste bijbelreservaten op de Veluwe afgezien.

Het punt is dat veel van de gehekelde opvattingen en gedragingen ook bij orthodoxe christenen of joden lang gangbaar waren, of nog zijn – en dat we dit wel van hen accepteren. Ik zal zeker niet beweren dat die opvattingen allemaal wenselijk zijn, wel dat dienaangaande ook in autochtoon Nederlandse meerderheidskring in een nog niet eens zo ver verleden lang heel anders werd gedacht of gehandeld. Loop maar eens na wat tijdens de verhoren, dan wel in de Haga-kwestie, concreet aan stenen des aanstoots ter tafel gekomen is.

Islamitische scholen, waar kinderen allemaal van dezelfde religie zijn, zodat die daardoor niet met andersdenkenden in aanraking komen: de essentie van al het bijzonder onderwijs (maar daar mogen we het van Arie Slob niet over hebben).

Scheiding van jongens en meisjes, niet alleen bij gymnastiek, maar ook in de klas? Het eerste was in mijn jeugd ook op openbare scholen nog vanzelfsprekend, en is daarna kennelijk helemaal fout geworden. Scheiding in de klas? Het katholieke zuiden kende tot in de jaren zestig zelfs, als volstrekte vanzelfsprekendheid, tal van aparte jongens- en meisjesscholen, vaak verbonden met een internaat (over de misstanden waar dat met hitsige paters toe leidden, zullen we het nu niet hebben).

Feesten? Of ieder zelf iets aan zijn verjaardag doet, moet hij zelf weten. Dat lijkt mij geen regeringszaak. En verplicht mij als niet-door-Oranjenevel-bedwelmde republikein niet tot het vieren van Koningsdag! Carnaval? Boven de grote rivieren ooit ondenkbaar. Die o zo Nederlandse Sinterklaas: die kwam er een halve eeuw geleden in het nog veel Nederlandsere Staphorst niet in. Ja, wat had u dan van zwarte-kousen-protestanten verwacht? De verering van een paapse heilige???

Kledingvoorschriften voor schoolmeisjes? (Het gaat zelden over die voor jongens.) Tegenover orthodox-islamitische controle op de lengte van hoofddoeken staat orthodox-protestantse op de lengte van rokken. Mannen die vrouwen geen hand geven? Dat doen zeer orthodoxe joden ook niet. Oproepen aan vrouwen om bij de stembus weg te blijven? Is de SGP al verboden? En met hel en verdoemenis over ongelovigen, afvalligen en zondaren – homo’s en hokkers – zijn de bijbehorende predikanten nog steeds niet helemaal vies. Kees van der Staaij ondertekende dan ook de beruchte Nashville-verklaring. Hoewel het niet aan de ware gelovige was om God daarbij een handje te helpen: dat de ketterse ander in de hel belandde, was ook in onze ‘tolerante’ Gouden Eeuw voor ieder gelovig christenmens boven alle twijfel verheven.

Zeker: een openlijke oproep tot geweld ontbreekt nu in Nederland gelukkig. In dat opzicht is er sinds de godsdienstoorlogen in Europa wel bijgeleerd. Wat dat betreft formuleren salafistische imams hun wensen zeker wat onverbloemder. En ook in de Verenigde Staten ligt dat al anders; daar komt bij abortusklinieken nog religieuze eigenrichting voor.

Bij de financiële macht achter het salafisme komt ook Europa om de hoek kijken

‘Wij zijn volwaardig onderdeel van de samenleving, en bepalen mede de normen en waarden hier, of u het nu leuk vindt of niet’, aldus imam Suhayb Salam van de omstreden alFitrah-moskee bij zijn verhoor. Dat is dus precies waarvoor veel niet-moslims bang voor zijn: dat zo’n fundamentalist ook hén ooit de normen voorschrijven zal. Het is koren op de molen van PVV en FvD; als vanouds versterken de extremisten elkaar. Daarin zit ook de kern van de door hen uitgebuite angst voor massamigratie, en dat is vooral een kwestie van aantallen.

Het meest last van deze salafistische, met geld uit Saoedië-Arabië of de Golfstaten gefinancierde imams hebben overigens vooral de Nederlandse moslims zelf. Enerzijds omdat zij met de salafisten op één hoop gegooid dreigen te worden, anderzijds omdat de salafisten zich allereerst op hún ‘disciplinering’ richten.

Het verzet tegen hun geestelijke terreur zal dan ook vooral van de gematigde moslimmeerderheid moeten komen. Van precies degenen dus die door de fundamentalisten als afvalligen worden verketterd – en afvalligen zijn altijd erger dan heidenen, want heidenen kunnen niet beter weten, en afvalligen wel.

Dat verzet tegen salafistische indoctrinatie vergt veel moed. Je moet de angst overwinnen om als ‘slechte moslim’ te worden weggezet. Je moet opboksen tegen de beschuldiging niet te leven volgens de letter van de Koran – bij alle godsdiensten met een heilig boek een heikel punt. En je moet opboksen tegen een zeer kapitaalkrachtige tegenstander, die de morele kracht van zijn waarheidsclaim bovendien ondersteund ziet worden door het feit dat hij het in de heiligste plaatsen van de islam voor het zeggen heeft.

Bij die financiële macht achter het salafisme komt ook Europa zelf om de hoek kijken. Die macht steunt sterk op onze eigen olieverslaving – voor die een eeuw geleden ontstond, was het Arabische schiereiland een straatarme woestijn. Maar niet alleen dat: Saoedi-Arabië wordt ook gezien als een welkome handelspartner voor wapenfabrikanten, en als bondgenoot tegen Iran.

Hoe lang valt die tweeslachtige houding vol te houden dat je Saoedische financiële steun aan salafisten als staatsgevaarlijk beschouwt en dat tegelijk bijvoorbeeld het Nederlandse koningshuis innig met het Saoedische om blijft gaan? Dat is toch alsof je de trollenfabriek van Poetin meteen maar een werkkamer in het Witte Huis aanbiedt.