-0.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 781

Gekleurde politici zijn vooral leuk voor op de foto

3

Afgelopen week waren alle ogen gericht op de Amsterdamse Stopera, waar burgemeester Halsema zich moest verdedigen voor de extreem drukke anti-racisme-demonstratie #BlackLivesMatter op de Dam. Het heeft er alle schijn van dat de Amsterdamse raadsleden blij waren met de planning van dit debat: dezelfde middag vond in de Bijlmer wederom een enorme antiracismedemonstratie plaats.

Die demonstratie verloopt vlekkeloos. Op een groot grasveld in het Nelson Mandelapark zijn gele stippen gespoten. Door daarop te gaan staan kunnen de demonstranten op anderhalve meter van elkaar blijven. Dat was immers het euvel van de Dam-demonstratie. Al snel blijken die stippen ook hard nodig, want de mensenmassa zwelt aan tot zo’n 11.000 mensen.

De presentator vertelt ons dat we een statement maken tegen institutioneel racisme, want dat is óók een mondiale pandemie. Veel mensen denken dat racisme geen Nederlands fenomeen is, maar het speelt hier ook. Hij praat over onderadvisering in het onderwijs: docenten kunnen zich niet altijd voorstellen dat zwarte kinderen op een hoog schooltype thuishoren. Er is arbeidsmarktdiscriminatie, in de Bijlmer worden de oorspronkelijk bewoners verdrongen en de politie doet aan etnisch profileren. Zwarte Piet is niet alleen een racistische karikatuur, maar ook een symbool van institutioneel racisme, horen we.

Aminata Cairo, lector aan de Haagse Hogeschool, vertelt dat racisme genormaliseerd is. Voor kinderen is het inmiddels heel gewoon. Een activiste strijdt al ruim vijftig jaar tegen Zwarte Piet. Ze somt vooroordelen tegen zwarte mensen op. Er vinden provocatie, discriminatie en mishandeling plaats. Zwarte mensen moeten als volwaardige burgers voor zichzelf opkomen, zegt ze, maar als ze dat doen vindt men ze al snel agressief. De politiek? Die doet niets, zegt ze.

Een andere spreker komt met kritiek op minister-president Rutte, die er wel heel lang over heeft gedaan om te erkennen dat racisme bestaat en dat Zwarte Piet mensen in Nederland kwetst. We horen dat Rutte maar eens naar Amsterdam-Zuidoost moet komen voor een cursus. Een man suggereert dat er mensen op hoge posities moeten komen ‘die het wel begrijpen’. Luid applaus.

Er bestaan nauwelijks partijen die geen voorstander zijn van een divers ogend bestand aan politici

Daarmee zijn we terug in de Stopera. De Amsterdamse gemeenteraad is net als andere politieke organen een plek waar ‘mensen op hoge posities’ zitten. Er is iets geks aan de hand: of het nou de Stopera is of een willekeurige andere bestuurslaag: overal komen we Nederlanders van kleur tegen. Sterker nog: als je je als gekleurde Nederlander aanmeldt voor een plaatsje op een kandidatenlijst voor de gemeenteraad of een andere politieke functie, heb je vaak een streepje voor. Er bestaan nauwelijks partijen die geen voorstander zijn van een divers ogend bestand aan politici. Ook rechts vindt het prachtig.

Waar hebben al die demonstranten bij #BlackLivesMatters het dan eigenlijk over? Er zitten in de Stopera en elders al gekleurde mensen met een multiculturele achtergrond die affiniteit zouden kunnen hebben met de thema’s die bij deze demonstratie langskomen. Misschien dat de premier onderadvisering, arbeidsmarktdiscriminatie en andere racisme-thema’s niet scherp op zijn netvlies heeft, maar hij is er in zijn hele leven wellicht nooit zelf mee geconfronteerd. Er blijven echter genoeg politici over die deze thema’s wel zouden kunnen herkennen en niet op cursus hoeven.

De Amsterdamse gemeenteraadsleden hadden afgelopen week een smoes om niet in het Nelson Mandelapark te zijn en niemand onder ogen te hoeven komen. Wat hebben zij eigenlijk gedaan aan deze – inmiddels wel erg vaak geformuleerde – zorgen van een ontzettend grote groep Nederlanders? Het heeft er alle schijn van dat veel gekleurde politici wel op basis van hun multiculturele profiel een politieke functie willen verkrijgen, maar dat zij geen enkel nieuw perspectief meebrengen. Ze zijn leuk voor op de foto, zeg maar. Deze gekleurde gemeenschappen lijken nauwelijks iets van hun aanwezigheid te merken.

Natuurlijk is het agenderen van racisme geen unieke verantwoordelijkheid van gekleurde politici. Maar aangezien de politiek in zijn geheel niet in beweging komt, vraag je je wel af wat juist deze politici aan racisme hebben proberen te doen.

Een gelegenheidsantiracist als Kuzu kun je missen als kiespijn

3

Vrijdag deelde ik een mooie oproep van Aminata Cairo, inclusiviteitslector bij de Haagse Hogeschool, op social media. Het was haar speech bij de historische antiracismedemonstratie in Amsterdam-Zuidoost. Ik was daar zelf ook bij, maar moest helaas eerder vertrekken. Cairo’s boodschap viel op vanwege de diepgang en uitnodigende toon:

‘Onderschat niet hoe moeilijk ons werk is. Dit werk wordt al honderden jaren gedaan. We zijn slechts opvolgers van hen die ons voorgingen en van hen die hun leven voor ons gaven. Jullie zijn hier en dat is betekenisvol. Dus, als je je vorige week aansloot, of tien jaar geleden, of vijf minuten geleden: we hebben jullie allemaal nodig. We hebben jullie energie nodig, jullie vuur, jullie passie, jullie liefde en jullie medeleven.’

Dit is wel wat anders dan alle zwarte terechtwijzingen die we de afgelopen weken ook hebben zien voorbijkomen. Mensen die paternalistisch witte mensen en de zogenoemde non-black people of color (NBPOC) vertellen dat ze hun plaats moeten kennen in het gesprek over anti-zwart racisme.

Nu verdienen sommige mensen die kontjes zeer zeker. Bijvoorbeeld de makers van het WNL-programma Goedemorgen Nederland, die geen één zwarte spreker hebben uitgenodigd terwijl ze bijna elke dag over anti-zwart racisme hebben gesproken sinds de moord op George Floyd. De twee personen van kleur die wel mochten spreken, Afshin Elian en Sujet Shams, vertegenwoordigen bijna alle eigenschappen van de excuusallochtoon, namelijk het feit dat ze vooral dingen zeggen die rechts-conservatief Nederland wil horen. Dit is inderdaad vermoeiend, en mag je wat mij betreft zo hard aanpakken als je wil.

Maar dat is iets anders dan jonge mensen die voor het eerst meedoen aan een antiracismedemonstratie. Het is belangrijk om als doorgewinterde activist je verantwoordelijkheid te nemen tegenover die mensen. Zij bezitten de energie die deze beweging nog groter kan maken. Natuurlijk is het belangrijk dat zwarte representatie ten allen tijde gewaarborgd blijft. Maar zonder witte representatie in de antiracismedemonstraties gaat er niks veranderen. En witte representatie is ook een bescherming tegen de witte terugslag die sowieso gaat komen.

Kuzu zou als Turkse Nederlander veel meer indruk maken als hij hashtags plaatst als #KurdishLivesMatter en #ArmenianLivesMatter

Bij bijna alle historische momenten van emancipatie komt de onvermijdelijke backlash. En je kan aan de hetze tegen Femke Halsema ook zien hoe volhardend men daar in kan zijn. Alles zal worden aangegrepen om Black Lives Matter te devalueren.

Ook Black Lives Matter moet zich goed voorbereiden en positioneren om geen onnodige schade op te lopen. In dit verband vind ik de samenwerking met Denk een risico. Zo werd Tunahan Kuzu van Denk door Pieter Omtzigt van het CDA terecht aangesproken op de Armeense Genocide. Het schoot Omtzigt namelijk in het verkeerde keelgat dat ook Denk omstreden standbeelden wil weghalen. Hierop reageerde Kuzu als volgt: ‘In zijn gedrevenheid om buitenlandse kwesties te importeren naar Nederland, handelt Pieter Omtzigt opnieuw onzorgvuldig. Het wachten is op de nepgetuige.’

Wat we hier zien is de botsing van Turkse trots met Hollandse ‘glorie’. Een gelegenheidsantiracist als Kuzu, die zich ook zogenaamd solidair toont met Black Lives Matter, kun je juist missen als kiespijn. Kuzu zou als Turkse Nederlander veel meer indruk maken als hij hashtags plaatst als #KurdishLivesMatter en #ArmenianLivesMatter. Of heeft Kuzu het over het hardnekkige anti-zwarte racisme binnen de Turkse en Marokkaanse gemeenschappen zelf, als hij opereert onder de hashtag #BlackLivesMatter?

Ik hou er niet van om zwarte representanten van Denk op de Turkse geschiedenis aan te spreken. Dat is een onderwerp dat Turkse Nederlanders vooral met Koerden en Armeniërs moeten oplossen. Maar ik ben wel benieuwd naar hoe zij zich verhouden tot deze geschiedenis. Omdat zij, via de associatie met Denk, Turkse ontkenningen kunnen legitimeren. Van Kuzu verwacht ik weinig om op deze punten nog stappen te maken, maar welke stappen gaan zij nemen om het gesprek hierover mogelijk te maken? We must educate ourselves.

‘Verander Coentunnel in Komtunnel’

1

De Coentunnel in Amsterdam, vernoemd naar Jan Pieterszoon Coen, moet worden vernoemd naar de Surinaamse verzetsstrijder Anton de Kom. Dat betogen onderzoeker Erika Marseille en journalist Arend Hulshof in het Parool.

Anton de Kom (1898-1945) was een anti-kolonialistische activist uit Suriname, die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland in het verzet ging. Hij overleed op 24 april 1945 in Duitsland in een concentratiekamp.

‘Nu het beschamende slavernijverleden van Nederland langzamerhand bekender wordt en steeds meer burgers zich bewust worden van het institutionele racisme dat er nog altijd is, wordt het tijd dat De Koms verhaal bekendheid krijgt’, aldus Marseille en Hulshof.

De auteurs vindendat hij meer standbeelden en aandacht in het curriculum moet krijgen. In Amsterdam-Zuidoost staat nu een standbeeld (foto, rechts) van De Kom.

Marseille en Hulshof bepleiten dan ook dat de Coentunnel verandert in de Komtunnel. ‘En als we dan toch bezig zijn, zou ook de Coentunnel vernoemd moeten worden naar deze verzetsheld in vele opzichten.’

In deze tijden is er veel kritiek op naam van de Coentunnel (foto, midden). Jan Pieterszoon Coen (1587-1629) was als gouverneur-generaal van de VOC verantwoordelijk voor het afslachten van de bewoners van de Banda-eilanden. Om die reden gaan er nu ook stemmen rond om zijn standbeeld in Hoorn (foto, links) te verwijderen.

Turkse journaliste voor de rechter: zou staatsgeheimen hebben verklapt

0

De Turkse journaliste Müyesser Yildiz, redacteur bij de kritische tv-zender OdaTV, is gearresteerd omdat ze staatsgeheimen zou hebben verklapt. Dit meldt het internationale persbureau Reuters.

Het gaat om twee artikelen uit december en januari. Het ene artikel gaat over de contacten die Turkse commandanten hadden met maarschalk Khalifa Haftar, die grote delen van Libië bezet en oorlog voert met de internationaal erkende Regering van Nationale Overeenkomst.

Het andere artikel gaat over een Turkse legerofficier die naar Libië was gestuurd om de Turkse militaire operatie in het land in de gaten te houden. Turkije steunt de Libische regering tegen Haftar en heeft de afgelopen weken grote militaire successen tegen de opstandige maarschalk geboekt.

Aanvankelijk werd Yildiz van spionage beschuldigd, meldt haar advocaat Erhan Tokatli aan Reuters. Later werd dit beranderd in het openbaar maken van staatsgeheimen. ‘Als de artikelen de veiligheid van dit land zo in gevaar brengen, dan hadden ze de toegang tot deze stukken moeten blokkeren’, zegt de advocaat, die niet gelooft dat de aanklacht tegen zijn cliënt hout snijdt.

In Turkije zitten tientallen journalisten in de gevangenis. ‘Turkije is de grootste gevangenis voor journalisten’, schreef Amnesty International vorig jaar in een rapport.

Landelijk Platform Slavernijverleden hekelt beeld Gandhi in Amsterdam

9

Het standbeeld van Mahatma Gandhi in Amsterdam moet mogelijk worden verwijderd, vindt Barryl Biekman van het Landelijk Platform Slavernijverleden.

Het Landelijk Platform Slavernijverleden heeft zich aangesloten bij de antiracismeprotesten die ontstonden na de dood van George Floyd. Ook in de ‘beeldenstorm’ kan de LPS zich deels vinden: ‘niet zelf beelden omver werpen en/of bekladden maar aansturen tot historisch besef en nationale bewustwording’, schrijft Biekman.

Het platform wil dat Nederland een ‘Nationaal Multiraciaal Monumentenbeleid’ ontwikkelt. ‘Wanneer dat gebeurt dan zal dat ongetwijfeld leiden tot nieuwe inzichten. Ten aanzien van gedenktekens, ook in de verschillende Nederlandse steden.’

Het platform vervolgt: ‘Een gevolg zou ook kunnen zijn dat het Mahatma Gandhi gedenkteken wordt verwijderd of dat er een opschrift komt waarbij het duidelijk wordt wat zijn rol is geweest op het gebied van het apartheidssysteem.’ De Indiase opstandelingenleider woonde tussen 1893 en 1914 in Zuid-Afrika.

‘Mahatma Gandhi wordt in Zuid Afrika beschouwd als één van de grondleggers van de verfijning van het apartheidssysteem. In Republiek Suriname heeft nog niemand geroepen dat het Gandhi-gedenkteken bij het Kodijo, Mentor en Present Plein moet worden verwijderd. Ook in Nederland is dat niet gebeurd.’

Vorig jaar demonstreerden studentenactivisten in Manchester tegen de komst van een standbeeld van Mahatma Gandhi. De Indiase opstandelingenleider was een anti-zwarte racist, aldus deze studenten. In brieven verwees hij naar Afrikanen als ‘wilden’, ‘onbeschaafd’ en ‘vies’.

UPDATE 19 juni: Een dag na het verschijnen van dit nieuwsitem werd het standbeeld van Gandhi in Amsterdam beklad door onbekenden. Barryl Biekman van het Landelijk Platform Slavernijverleden distantieert zich in een reactie hiervan, en verwijst naar haar eerdere woorden dat ze geen voorstander is van ‘zelf beelden omverwerpen en/of bekladden’. Volgens Biekman gaat het om ‘aansturen tot historisch besef en nationale bewustwording’.

Ben je stil of ben je solidair?

5

Deze zomer zou de stilte voor de storm zijn. De zomer waarin partijen en politici zich opladen voor de verkiezingscampagne voor de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen van maart volgend jaar. Die campagnes zouden zich naar grote waarschijnlijkheid richten op klimaat, zorg en onderwijs. En daarnaast zou voor de studenten de terugkerende discussie over het leenstelsel weer oplaaien.

En toen werd in de Verenigde Staten George Floyd vermoord door een politieagent, die ijzig kalm en koelbloedig minutenlang een knieklem toepaste. Zijn dood bleek de druppel die nodig was om de emmer van ingehouden frustratie over institutioneel onrecht te doen overlopen. Wat volgde was een golf van protesten door het hele land, gevolgd door solidariteitsdemonstraties over de hele wereld, waarbij men aandacht vroeg voor de situatie in eigen land.

Daags na de grote antiracismedemonstraties in ons land zei premier Rutte te willen praten met de Black Lives Matter-beweging, terwijl eerdere verzoeken van de beweging werden geweigerd. Ineens zag ook hij in – met de hete adem van duizenden protesterende Nederlanders in zijn nek, maar vooral een kantelende publieke opinie – dat er sprake is van racisme in dit land. Tien jaar is de beste man nu al premier, maar nog nooit heeft hij iets gedaan tegen het institutioneel racisme dat woedt in zijn land, zijn partij, ‘zijn’ belastingdienst…

Sterker nog: Rutte heeft een geschiedenis met racistische uitspraken en beleid.

Zelfs de manier waarop hij zijn nieuw verworven inzicht over zwarte piet deelde stond bol van het superioriteitsgevoel dat tot in zijn poriën verankerd zit. Het was zijn mededogen voor een klein verdrietig zwart meisje dat zich ‘ongelooflijk gediscrimineerd voelde’ dat hem over zijn hart had doen strijken. ‘Want dat moeten we niet willen.’

Rutte krijgt het niet voor elkaar te erkennen dat de karikatuur van zwarte piet slechts een symptoom is van een veel ernstiger ziekte

Hoe barmhartig. Hoe groots. En hoe klein om dan nog geen 24 uur na zijn ‘handreiking’ te zeggen dat hij niks aan ‘het gevoel’ van racisme kan doen. Omdat het hem dient het debat daar te laten rusten, bij de gevoelens van gekwetstheid van zwarte mensen. Zijn eigen machtspositie en het tevreden houden van zijn achterban is té belangrijk om écht leiderschap te tonen en de premier te zijn van álle Nederlanders.

Hij krijgt het niet voor elkaar te erkennen dat de karikatuur slechts een symptoom is van een veel ernstiger ziekte, die zich in elke cel van onze samenleving heeft geworteld. Ik herhaal nog maar eens: van onderadvisering in het onderwijs, uitsluiting op de stagemarkt en discriminatie bij uitzendbureaus. Dan van discriminatie op de arbeidsmarkt én op de woningmarkt naar etnisch profileren bij de belastingdienst en politie.

Het gebeurt allemaal onder Rutte. En dat met een Tweede Kamer die liever debatteert over de positie van burgemeester Halsema, terwijl het parlement daar helemaal niet over gaat, dan over het luide signaal dat met de onverwacht grote opkomst werd afgegeven tijdens de grote demonstratie in Amsterdam op 1 juni.

Wat een poppenkast in Den Haag. Met hoofdrollen voor PvdA, GroenLinks en D66. Terwijl de BLM-demonstraties nog dagenlang een vredig spoor door ons land trokken, presenteerden deze partijen hun ideeën in de strijd tegen institutioneel racisme. Ik geloof niet in vijfstappenplannen om eeuwenoude structuren van kolonialisme, imperialisme en kapitalisme mee omver te werpen. Maar ik ben oprecht blij als blijkt dat dit ertoe leidt dat naast Denk en een aantal individuele Kamerleden ook andere partijen hun woorden van solidariteit kracht bijzetten door antiracisme bovenaan hun politieke agenda te zetten. Ze hoeven er het klimaat, zorg en onderwijs er niet eens voor in te leveren als ze voor intersectionele politiek durven kiezen.

BIJ1 wacht met open armen op politiek gezelschap na de zomer, die zowat in mei begon toen tienduizenden Nederlanders vreedzaam, waardig, doch oorverdovend luid lieten weten: ‘Genoeg is genoeg. Wij zijn niet langer stil. Wij zijn solidair.’

Belgische advocaten richten ‘Turkije-tribunaal’ op om schending rechten

0

Het Belgische advocatenkantoor Van Steenbrugge Advocaten (VSA) uit Gent heeft een heus ‘Turkije Tribunaal’ opgericht om een oordeel te vellen over de mensenrechtenschendingen in Turkije.

Turkije maakt zich schuldig aan onder meer martelingen, ontvoeringen, oneerlijke processen en het knevelen van de persvrijheid en de vrijheid van meningsuiting. Van 21 tot 25 september zal in het Zwitserse Genève het ‘proces’ plaatsvinden.

Alle documenten, alle getuigenverklaringen en het oordeel van de rechters zullen worden gepubliceerd, schrijft VSA in een verklaring. VSA heeft eerder voor het VN-Mensenrechtencomité verschillende zaken voor Turkse burgers behandeld.

Mensenrechtenexperts en -organisaties zullen als verslaggevers dienen en rapporten aan het ‘Turkije-tribunaal’ verstrekken. De groep brengt verslag uit over foltering, straffeloosheid, rechtsbijstand, medische hulp aan mensen in de gevangenis of in hechtenis, gedwongen verdwijningen, vrijheid van meningsuiting en persvrijheid.

Het Turkije Tribunaal, geregistreerd in Brussel als non-profitorganisatie, bestaat uit de initiatiefnemers, een stuurgroep, het tribunaal zelf, het personeel en de verslaggevers en wordt gefinancierd via crowdfunding.

De mensenrechtensituatie in Turkije is onder president Erdogan verslechterd, vooral na de mislukte staatsgreep van  juli 2016. Van alle landen die het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) hebben ondertekend is Turkije met stip de grootste mensenrechtenschender.

Rapper Ice Cube bestrijdt racisme met antisemitisme, maar heeft geen spijt

0

Rapper Ice Cube maakt zich kwaad over het racisme in de VS. Hij twitterde na de dood van George Floyd honderden afbeeldingen en berichten. Maar op woensdag slingerde hij zonder waarschuwing enkele antisemitische tweets richting zijn ruim vijf miljoen volgers.

In een van zijn tweets deelde Ice Cube (50) een plaatje met een Egyptisch hiëroglief waarop Hebreeuwse slaven staan afgebeeld. Dit plaatje wordt vergezeld met de tekst: ‘Hebreeuwse Israëlieten. Slaven in het Oude Egypte. Kennelijk zijn zij de zwarte mensen.’ Deze meme zou refereren aan het idee dat zwarte mensen de ware nakomelingen van de Bijbelse Israëlieten zijn, niet de Joden.

Ook deelde Ice Cube een Davidsster, boven plaatjes van kunstwerken van zwarte kubussen. De ‘zwarte kubus van Saturnus’ is een referentie naar satanisme. De Romeinse god Saturnus werd door zijn zoon Jupiter van de troon gestoten. De duivel wordt door satanisten vaak met Saturnus in verband gebracht.

Ice Cube plaatste deze tweets een aantal dagen nadat hij een foto van een antisemitische muurschildering deelde. Hierop zijn Joden met grote neuzen te zien die een spelletje monopolie spelen, waarbij het spelbord rust op de ruggen van zwarte mensen. De gewraakte muurschildering werd in 2012 van een Londense muur verwijderd.

Op Ice Cube is nu veel kritiek. Hij zou het antiracistische protest aangrijpen om antisemitische complottheorieën te promoten. Maar Ice Cube zelf zegt volledig achter zijn tweets te staan en slechts ‘pro-black’ te zijn.

Rotterdam wil meer maatregelen om racisme aan te pakken

0

VVD-wethouder Bert Wijbenga (Handhaving, Buitenruimte, Integratie en Samenleven) gaat onderzoeken welke maatregelen genomen moeten worden om racisme en discriminatie beter aan te pakken. Dit schrijft RTV Rijnmond.

De Rotterdamse gemeenteraad debatteerde gisteren over racisme en discriminatie, naar aanleiding van de grote antiracismedemonstratie bij de Erasmusbrug van vorige week woensdag. Leefbaar Rotterdam had het debat aangevraagd, omdat de demonstranten te dicht op elkaar stonden.

Denk verweet Leefbaar Rotterdam niets gedaan hebben tegen racisme, terwijl dit volgens Denk een groot probleem is. Joost Eerdmans van Leefbaar zei daarop niet te ontkennen dat racisme bestaat, maar dat wijdverbreid, systematisch institutioneel racisme afwezig is.

Het islamitische Nida uitte felle kritiek op burgemeester Ahmed Aboutaleb. Dat Aboutaleb nu niet meeliep met de demonstratie maar wel bij de demonstratie voor Charlie Hebdo, schoot Nida in het verkeerde keelgat.

Wethouder Wijbenga zei dat hij en anderen wilden kijken naar extra maatregelen, om racisme en discriminatie in Rotterdam tegen te gaan. ‘Dat kan bijvoorbeeld gaan over de manier waarop we aangifte kunnen doen of de manier waarin het onderwijs ermee omgaat’, aldus de wethouder.

Rotterdam: beeld ‘killer’ Piet Hein en kunstcentrum Witte de With beklad

0

Vannacht heeft een actiegroep met verf huisgehouden in het centrum van Rotterdam. Kunstcentrum Witte de With in de gelijknamige straat is beklad met rode handafdrukken. Op het standbeeld van Piet Hein in Delfshaven staan de woorden ‘killer’ en ‘dief’.

Onder de noemer ‘Helden van Nooit’ verklaart de actiegroep op Facebook voort te borduren op de Black Lives Matter-demonstraties. De rode handafdrukken op kunstinstelling Witte de With staan volgens de actiegroep voor ‘het koloniale geweld dat de naam van het instituut met zich meedraagt.’

Witte Corneliszoon de With (1599-1658) was zeevaarder bij de VOC en maakte zich in die rol schuldig aan koloniale uitbuiting. Hij liet onder meer 90.000 kruidnagelbomen van Molukse boeren verbrandden om het land minder waard te maken. Kunstcentrum Witte de With beloofde in 2017 de eigen naam te wijzigen, maar dit is tot nu toe niet gebeurd.

Piet Hein (1577-1629) werd bekend als de de luitenant admiraal die in 1628 de Spaanse zilvervloot veroverde, een jaarlijks transport van Zuid-Amerika naar Spanje. Daarmee bracht hij Spanje een gevoelige nederlaag toe. In 1623 begon hij als zeevaarder bij de de WIC, die koloniën veroverde en later slavenhandel dreef.

Ook het beeld van Pim Fortuyn moest het ontgelden. Op het borstbeeld is witte tape aangebracht. De groep ziet Fortuyn als de aanstichter van ‘homonationalisme’. ‘De LHBTI-gemeenschap en het vrouwenbelang doen er voor rechtse politici alleen toe wanneer zij de oorzaak van problemen in onze maatschappij op mensen met migratieachtergrond willen schuiven.’

Vorige week woensdag was Fortuyns standbeeld ook al slachtoffer van bekladding, toen iemand het woord ‘racist’ op de sokkel spoot.