26 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 790

We spraken de premier van Pakistaans Kashmir: ‘Modi is een nieuwe Hitler’

1

Raja Muhammad Farooq Haider Khan is de minister-president van het Pakistaanse deel van Kashmir. Hij is keihard over de militaire acties van India in het Indiase deel van Kashmir, maar vreest ook voor zijn eigen gebied. ‘Dit jaar vielen er 53 doden en 246 gewonden door Indiase beschietingen.’

Vorige week vroegen mensenrechtenorganisaties en de Britse Liberal Democrats in het Europees Parlement aandacht voor de mensenrechtensituatie in het Indiase deel van Kashmir. Doordat de Indiase premier Nerandra Modi in augustus artikel 370 van de Indiase grondwet introk, is het overwegend islamitische gebied zijn autonome status kwijtgeraakt.

India stuurde er tienduizenden troepen heen en sloot Kashmir af van de buitenwereld. Internetten en bellen is niet meer mogelijk, er heerst een avondklok en goederen zoals medicijnen komen het gebied niet meer binnen.

Volgens India is dit nodig om de orde in Kashmir te beschermen tegen islamitische separatisten. Maar mensenrechtenorganisaties zijn er niet gerust op en vragen India om te stoppen met haar acties in het gebied.

De Kanttekening was in het Europarlement en kreeg de gelegenheid om Raja Muhammad Farooq Haider Khan exclusief te interviewen. Hij is de minister-president van het Pakistaanse deel van Kashmir, officieel ‘Azad Jammu en Kashmir’ geheten. Volgens Haider worden niet alleen de Kashmiris aan de Indiase zijde van de grens bedreigd, maar ook de mensen in het Pakistaanse deel van Kashmir.

Het Indiase deel van Kashmir is niet vrij, zo hebben we de afgelopen maanden kunnen zien. Maar hoe vrij is het Pakistaanse deel van Kashmir eigenlijk?

‘Azad Jammu en Kashmir geniet een hoge mate van autonomie. We hebben ons eigen hooggerechtshof, ons eigen parlement, onze eigen begroting. We beslissen alleen niet over buitenlandse zaken en defensie, want dat doet Islamabad (de hoofdstad van Pakistan, red). In het Pakistaanse deel van Kashmir kunnen journalisten wél vrij rondreizen en met de mensen in het land spreken. In het door India bezette deel van Kashmir kan dat niet.’

En zijn burgers er ook vrij? Hoe zit het bijvoorbeeld met de vrijheid van meningsuiting en met de vrijheid van godsdienst?

‘Ik ben er trots op dat wij die vrijheden respecteren. Kashmir is een multireligieus gebied. India doet het voorkomen alsof moslims niet-moslims onderdrukken, maar dat is niet waar. Wij hebben vrijheid van godsdienst, en ook vrijheid van meningsuiting.’

Pakistan is berucht om de strenge blasfemiewetten in het land. Als je de profeet Mohammed beledigt krijg je de doodstraf. Geldt de blasfemiewet bij u dan niet?

‘Nee, hier geldt de blasfemiewet ook. Maar deze wet heeft als doel de verschillende religies – de islam, maar ook het hindoeïsme, het christendom en het sikh-geloof – te beschermen. Maar ik ben heel blij dat wij in Kashmir nooit een incident met deze wet hebben gehad.’

 ‘India beschiet onze scholen, ziekenhuizen, moskeeën, vrouwen en kinderen’

Bent u het wel eens oneens met het beleid van met premier Imran Khan van Pakistan? Bijvoorbeeld dat hij nu China steunt, terwijl China de islamitische Oeigoeren onderdrukt?

‘Ik mag het met Islamabad oneens zijn, maar er zijn nu geen kwesties waarover we botsen. Over de Oeigoeren: als mens vind ik het heel slecht dat de mensenrechten worden geschonden. Ik wil dat China hiermee stopt. Maar ik ga niet over het buitenlandse beleid. Daarnaast: soms moet je compromissen sluiten. En je kent het gezegde vast wel: ‘De vijand van je vijand is je vriend.’ We hebben China nodig om druk op India uit te oefenen.’

Raakt het Indiase Kashmir-beleid u persoonlijk? Heeft u ook familie of vrienden wonen in het Indiase deel?

‘De oom van mijn moeder, hij is heel oud, woont in het door India bezette deel van Kashmir. Ik weet niet of hij nog leeft, want na 5 augustus heb ik niets meer van hem gehoord. Ik maak mij zorgen. Hij heeft medicijnen nodig. Veel mensen in ons deel van Kashmir maken zich ernstige zorgen over hun familie in het bezette deel van Kashmir. Maar het is niet alleen het Indiase deel van Kashmir dat lijdt, dat wil ik graag benadrukken.’

Hoe bedoelt u?

‘Het Indiase leger dat het Indiase deel van Kashmir bezet beschiet regelmatig onze kant van de grens. Dit jaar vielen er 53 doden en 246 gewonden door Indiase beschietingen. Het Indiase leger beschiet scholen, ziekenhuizen, moskeeën, vrouwen en kinderen. Dankzij deze zware beschietingen worden mensen in het grensgebied gedwongen om te vluchten naar veiligere gebieden.’

Haider pakt zijn mobiele telefoon en laat foto’s zien van verwoeste gebouwen, van kinderen die gewond zijn geraakt als gevolg van de bombardementen en van kinderen die zijn omgekomen. Dan vervolgt hij:

‘Dat India het door haar bezette deel van Kashmir onderdrukt, dat weten westerse media nu wel. Maar het geweld tegen de mensen van ons deel van Kashmir, daar moeten jullie ook over vertellen.’

‘Wij vestigen onze hoop op de EU’

Wat moet volgens u de toekomst van Kashmir zijn? Aansluiting bij Pakistan of een onafhankelijke, soevereine republiek?

‘Het is aan het volk van Kashmir om hierover te beslissen. De Verenigde Naties hebben ons, in verschillende resoluties, zelfbeschikkingsrecht beloofd. Waarom mogen Zuid-Soedan, Oost-Timor, Schotland en Quebec wel onafhankelijk worden, maar wij niet? India wil ons geen zelfbeschikkingsrecht geven.’

Wat verwacht u eigenlijk van de Europese Unie? Waarom klopt u bij ons aan voor hulp en niet bijvoorbeeld bij de Arabische Liga of bij de Verenigde Staten?

‘Europa weet waar nationalisme toe kan leiden. Modi is een nieuwe Hitler. Toen Hitler de Sovjet-Unie aanviel zei hij dat hij de mensen daar welvaart zou brengen. Dat precies wat Modi nu ook zegt. Het hindoe-nationalisme is heel gevaarlijk. Modi is niet alleen tegen moslims, maar ook tegen christenen, sikhs en hindoes van de laagste kasten. Van de Arabische wereld verwacht ik weinig. Modi kreeg, nadat artikel 370 van de Indiase Grondwet was ingetrokken, van de Verenigde Arabische Emiraten een prestigieuze prijs uitgereikt, wat hij interpreteerde als groen licht voor zijn beleid in Kashmir. Europa gelooft, in tegenstelling tot de Arabische Liga en de Verenigde Staten van Donald Trump, nog wel in de mensenrechten. Wij vestigen onze hoop daarom op de EU.’

Moslims zijn beter in partijen bouwen dan rechts-populisten

6

Het is een kort berichtje waar velen hun schouders over op zullen halen, terwijl het zo veelzeggend is voor de ontwikkeling van het Nederlandse politieke landschap. De op de islam geïnspireerde politieke partij Nida gaat in 2022 meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen in Almere.

Dit bericht lijkt niet zo interessant: de lokale verkiezingen zijn nog ver weg, de meeste mensen wonen in niet in Almere en veel mensen zullen er niet over piekeren om op een op de islam geïnspireerde beweging te stemmen. Toch gebeurt hier iets interessants.

Om de relevantie van dit nieuwtje te kunnen begrijpen moeten we naar de andere kant van het politieke spectrum kijken. Hoe bouwen rechts-populisten van FvD en PVV hun partijen op en hoe doen de moslims van Nida dat? De verschillen kunnen nauwelijks groter zijn. Het suggereert dat Nida weleens een langer politiek leven beschoren kan zijn dan haar grootste politieke tegenstanders.

Waarom bestaat de PVV eigenlijk? Geert Wilders liep in 2004 weg bij de VVD en de enige manier om herkozen te worden was een eigen partij op te richten. Wilders bouwde een club vertrouwelingen die vooral uitblonken in loyaliteit: veel Kamerleden die in 2006 voor de PVV in de Tweede Kamer kwamen zitten er nog steeds.

Een democratische ledenpartij werd de PVV nooit: de organisatie bleef altijd top-down, waarbij Wilders de lakens uitdeelde. Actief worden voor de PVV zit er alleen in voor mensen die door de ballotage van de leider komen.

Tegenwoordig hebben we nog zo’n partij: Forum voor Democratie. Sympathisanten kunnen er wel lid van worden en er zijn ook allerlei activiteiten in het land, maar die zijn nooit bedoeld om te horen wat de aanhang van allerlei kwesties vindt. Sympathisanten mogen naar praatjes van de leiding komen luisteren – zonder er één kritische vraag over te mogen stellen.

Ook FvD heeft een strikte hiërarchie met een partijtop van vrienden van Baudet die loyaal aan hem zijn. Als je te lastig bent, zoals oud-bestuurder Henk Otten, sta je binnen de kortste keren buiten.

Partijen als Nida werken wél aan een serieuze partijstructuur, waardoor ze veel grotere overlevingskansen hebben

PVV en FvD zijn beide georganiseerd rond de leider en niet in staat een verbinding te leggen met de achterban in het land, op lokaal niveau netwerken te vormen en van daaruit kandidaten te rekruteren of ideeën op te doen over wat er onder de sympathisanten leeft. Deze partijen draaien alleen om de landelijke politiek in Den Haag en zijn via de media op zoek naar stemmers.

Dit wordt vooral pijnlijk duidelijk bij de Eerste Kamer, die door de Provinciale Staten wordt gekozen. PVV en FvD moeten om in de Eerste Kamer zetels binnen te halen een provinciale structuur opzetten, terwijl ze daar geen kandidaten en geen programma voor hebben.

Een hiërarchische structuur is een voorbode voor ruzie. Er zijn geen netwerken van leden die elkaar kennen en waar kandidaten met een gezamenlijke visie uit geselecteerd kunnen worden om fracties met een consistente visie te vormen. Kandidaten kennen elkaar niet, komen op de visie van de landelijke leider af en die blijkt regionaal of lokaal niet zo relevant te zijn.

De PVV is binnen anderhalf jaar in Emmen, Purmerend en Nissewaard al uit elkaar gevallen, binnen een half jaar in Zeeland en de eerste afsplitsers van FvD hebben zich al binnen enkele maanden in vier provincies gemeld. Een landelijk leider met stevige standpunten bindt een partij simpelweg onvoldoende.

Rechts-populistische partijen doen niet of nauwelijks aan serieuze partijopbouw om deze problemen op te lossen. De leider staat centraal en wil de Tweede Kamer en wellicht het kabinet in. Contact houden met de achterban en de beste mensen uit de achterban selecteren om de politieke ideeën op landelijk, regionaal en lokaal niveau vorm te geven zit er helemaal niet in.

Hoe lang deze partijen zullen bestaan is dan ook gemakkelijk te zeggen: zonder Geert Wilders geen PVV, zonder Thierry Baudet geen FvD. Net zoals er zonder Rita Verdonk geen Trots op Nederland was.

PVV en FvD vinden op de islam geïnspireerde partijen als Nida vaak een bedreiging en dat is eigenlijk best begrijpelijk: partijen als Nida werken wél aan een serieuze partijstructuur, waardoor ze veel grotere overlevingskansen hebben. Ze hebben geen haast en werken stapje voor stapje naar meer invloed.

Nida had in 2014 alleen een fractie in Rotterdam en kreeg er in 2018 eentje in Den Haag bij. Niet alles lukt: de provinciale campagnes van dit jaar voor Zuid-Holland en Noord-Holland waren een totale mislukking. Maar de partij gaat rustig verder: in 2022 in Almere.

Eenmanspartijen als PVV en FvD gaan voor snelle landelijke invloed en zijn bij het minste of geringste weer van het politieke toneel verdwenen. Partijen als Nida nemen rustig de tijd maar ploffen ook niet bij de eerste de beste tegenwind uit elkaar. Rara, wie pakt dit op de lange termijn het slimst aan?

Amnesty doet oproep aan minister Blok: ‘Vraag Saoedi’s om vrijlating activisten’

1

VVD-minister Stef Blok van Buitenlandse Zaken moet donderdag bij Saoedi-Arabië publiekelijk aandringen op de vrijlating van mensenrechtenactivisten, vindt Amnesty International. Overmorgen komt Adel al-Jubeir, de Saoedische minister van Buitenlandse Zaken, namelijk naar Nederland.

Het gaat Amnesty om de vrijlating van de Saudische vrouwenrechtenactivisten Loujain al-Hathloul en Nouf Abdulaziz, de leden van de Saudische mensenrechtenorganisatie ACPRA en de Saudische blogger Raif Badawi.

Volgens Amnesty speelt Saoedi-Arabië mooi weer tegenover de buitenwereld en pronkt het koninkrijk met enkele cosmetische hervormingen.  Het land zou er alles aan doen om de wereld te doen vergeten dat het mensenrechtenactivisten opsluit en journalist Jamal Khashoggi heeft laten vermoorden.

Onder leiding van kroonprins Mohammed Bin Salman is de onderdrukking in Saoedi-Arabië alleen maar toegenomen, stelt Amnesty.

Tegenover Saoedi-Arabië kiest het kabinet-Rutte voor de strategie van de stille diplomatie. Maar dit heeft volgens Amnesty International niets uitgehaald. Daarom roept de mensenorganisatie minister Blok op publiekelijk aan te dringen op de vrijlating van de mensenrechtenactivisten.

Vanwege de moord op Khashoggi besloot Nederland vorig jaar een grote handelsmissie naar Saoedi-Arabië in de ijskast te zetten.

Duitsland: drie mannen ‘met plannen voor IS-aanslag’ opgepakt nabij Frankfurt

0

In het Duitse Offenbach zijn drie mannen gearresteerd. Ze worden verdacht van het voorbereiden van een terroristische aanslag, zo maakte de officier van justitie in het ertegenaan gelegen Frankfurt vandaag bekend.

De drie mannen zijn 21 tot 24 jaar. De hoofdverdachte is een Duitser van Macedonische afkomst. Hij zou in het bezit zijn van ‘basiscomponenten voor het maken van explosieven’ en op internet naar vuurwapens zoeken.

De andere twee mannen zijn Turkse staatsburgers, meldt de officier. De drie verdachten zouden een aanslag willen plegen in het Main-Rijngebied, een regio met bekende steden als Frankfurt, Darmstadt en Mainz.

Ze zouden zich eerder al bekend hebben gemaakt als aanhangers van IS. ‘We hebben overeenkomstige verklaringen van vrienden’, aldus een woordvoerder van de officier van justitie in Frankfurt.

Bij de aanhoudingsactie waren 170 politieagenten en speciale strijdkrachten betrokken. De drie verdachten waren al bij de politie bekend. Volgens het parket was er nog geen sprake van een concreet gevaar voor de bevolking.

Gambia klaagt Myanmar aan vanwege ‘genocide op Rohingya-moslims’

0

Gambia heeft Myanmar aangeklaagd bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag. De leiders van Myanmar hebben zich volgens Gambia schuldig gemaakt aan genocide op de islamitische Rohingya.

In Myanmar vonden sinds 2017 dodelijke pogroms plaats tegen de Rohingya. Dit leidde tot een exodus van honderdduizenden mensen. Gambia is daarom een rechtszaak tegen Myanmar gestart om de leiders van het land toch ter verantwoording te roepen.

Het Afrikaanse land vraagt het Internationaal Gerechtshof Myanmar te veroordelen. Myanmar schendt volgens Gambia het VN-genocideverdrag door tegen de Rohingya een campagne van etnische zuivering te organiseren.

Gambia is de rechtszaak gestart namens de Organisatie van Islamitische Samenwerking (OIC), een samenwerkingsverband van 57 islamitische landen. De OIC financiert ook de kosten van de rechtszaak.

Drijvende kracht achter de rechtszaak is de Gambiaanse politicus en procureur-generaal Ba Tambadou. Als advocaat was hij meer dan tien jaar betrokken bij het VN-tribunaal dat zich boog over de Genocide in Rwanda van 1994.

Volgens The New York Times is de rechtszaak een allerlaatste poging van de internationale gemeenschap om wat te doen tegen de vervolging van de Rohingya. Geen enkel ander gerechtshof heeft de jurisdictie om een genocidezaak tegen een ander land te beginnen.

Gambia heeft het Internationaal Gerechtshof ook gevraagd om Myanmar tijdelijke dwangmaatregelen op te leggen. Op deze manier hoopt Gambia een einde te maken aan nog meer moorden, verkrachtingen, hate speech en het slopen van Rohingya-huizen.

‘Het is duidelijk dat Myanmar niet van plan is om een einde te maken aan deze genocidale praktijken’, stelt Gambia. De regering van Myanmar is volgens Gambia doelbewust bezig om bewijs te vernietigen dat er een genocide heeft plaatsgevonden.

Lugubere vondst in brievenbus Zeister moskee: dreigbrief met getekende galg

2

De Turks-Nederlandse Eyup Sultan-moskee in Zeist heeft een dreigbrief ontvangen met daarop een getekend mannetje aan een galg. Daarnaast staat de tekst ‘ISLAM’.

Het moskeebestuurslid dat de brief openmaakte was ‘eventjes in shock’ toen hij de brief las, vertelt hij aan RTV Utrecht. Het moskeebestuur is meteen naar de politie gestapt en heeft aangifte gedaan van bedreiging.

Nederlandse moskeeën zijn regelmatig het doelwit van haat. Extreemrechtse organisaties als Pegida en Identitair Verzet voeren actie voor moskeeën. Ook worden moskeeën beklad – in Veenendaal zelfs met maandverband – en ontvangen ze dreigbrieven of bebloede varkenskoppen.

Vorige week werd bij de Blauwe Moskee in Amsterdam een kabel doorgeknipt, zodat de speakers het niet deden en de oproep tot het vrijdagmiddaggebed niet te horen was. Er was in oktober landelijke ophef over het plan van de Blauwe Moskee om de oproep tot gebed versterkt te laten horen.

De Eyup Sultan-moskee in Zeist bestaat sinds 2005. Het is de eerste keer dat de moskee is bedreigd.

 

In dit stuk was Ahmet Altan er al bang voor: ‘Ze kunnen me terugsturen naar de cel’

1

Ahmet Altan is een Turkse schrijver die de oppositiekrant Taraf oprichtte. Vlak na de mislukte couppoging van 2016 werd Taraf gesloten door de Turkse overheid. Altan zelf werd veroordeeld tot levenslang. Over zijn tijd in de gevangenis schreef hij het boek Ik zal de wereld nooit meer zien. Vorige week werd Altan na drie jaar gevangenschap vrijgelaten. Vlak daarna schreef de romanschrijver dit stuk, waarin hij nadenkt over een rechterlijke macht die de rechten van de gevangenen negeert. Inmiddels is hij weer opgepakt, iets waar hij in dit stuk al voor zegt te vrezen:

Niets is griezeliger dan kennis maken met de verschrikkelijke kracht van iemand die jouw lot in handen heeft. Zo iemand kan jou vermoorden, opsluiten, verbannen of vrijlaten. En of je nu door zo iemand wordt opgesloten of vrijgelaten – de uitkomst is even verwoestend. Je hebt geen inspraak in wat er gebeurt.

Mensen met zo’n autoriteit dragen meestal een gewaad en worden rechters genoemd. Je kunt iemand die zulke bovenmenselijke krachten uitoefent vergeven als hij ze rechtvaardig gebruikt. Maar wat als de autoriteit in kwestie niks geeft om gerechtigheid?

In A Farewell to Arms zit een scène waarin Hemingway beschrijft hoe ten tijde van de Italiaanse nederlaag soldaten in een grot door militaire rechters veroordeeld worden. In de vaste overtuiging dat hun beslissingen nooit hun eigen lot zullen beïnvloeden, veroordelen de rechters mensen nonchalant ter dood, zetten vervolgens hun pet op en salueren. Dan leveren ze de mensen over aan het executiepeloton.

Gedurende de lange tijd dat ik opgesloten werd, ben ik vaak met rechters geconfronteerd. Ze luisterden niet eens naar wat ik te zeggen had. Ik legde ze de bewijzen van mijn onschuld voor en zij bleven maar dezelfde beschuldigingen uiten. Eerst veroordeelden ze me tot levenslang zonder vervroegde vrijlating, vervolgens veranderden ze mijn straf in tien en een half jaar en ik werd vrijgelaten.

Ik schrijf terwijl ik wacht op de uitspraak die de rechter zal doen over het beroep dat de openbare aanklager aantekende tegen mijn vrijlating – ze kunnen me terugsturen naar de gevangenis.

Ik hoorde dat ik levenslang kreeg en daarna dat ik vrijgelaten zou worden – weliswaar op verschillende tijdstippen, maar wél uit de mond van één en dezelfde rechter. Het besluit om me vrij te laten had hetzelfde verstikkende effect als het besluit om mij levenslang te geven. Ik wist dat ik werd vrijgelaten door iemand die niet de bevoegdheid zou mogen hebben om beslissingen voor mij te nemen.

Ik ben uit de Turkse gevangenis, maar duizenden onschuldige mensen zitten er nog steeds. Meer dan drie jaar deelde ik een kleine cel met twee medegevangenen die geen enkele misdaad hadden begaan. Niemand luisterde naar wat ze zeiden. Ondanks dat ze keer op keer onschuldig werden verklaard, legden de rechters hen gevangenisstraf op. Net als hun collega’s in A Farewell to Arms.

Eén van mijn celgenoten heeft dezelfde leeftijd als mijn zoon: hij was pas getrouwd toen hij gearresteerd werd. Hij is gelovig, maar ook geïnteresseerd in wetenschap en filosofie. Hij is verbazend goed met zijn handen en maakt de meest onwaarschijnlijke dingen met de meest onwaarschijnlijke materialen.

Hij maakt halters uit zoutzakken, tovert vorken om in wasknijpers, een theelepel in een pincet. Hij mixt ingrediënten in gevangenismaaltijden om nieuwe gerechten te bedenken. Hij heet Selman. Hij gelooft dat klagen hetzelfde is als argumenteren tegen Gods wil en hij klaagt nooit.

Hij krijgt nooit bezoek. En daarover klaagt hij evenmin.

Op een dag, terwijl ik aan de plastic tafel werkte aan mijn roman Lady Life, hoorde ik muziek op de binnenplaats. Het geluid van een fluit. Ik liep naar buiten. Het was Selman. Met zijn rug tegen de muur geleund en met gesloten ogen speelde hij fluit. Geluid in de omliggende cellen verstomde, iedereen luisterde naar deze onverwachte muziek.

Toen Selmans lied voorbij was, klonk een luid gekletter. Snoep uit de gevangeniswinkel werd op de binnenplaats gegooid, er werd om een toegift gevraagd. Selman speelde urenlang.

Naderhand vroeg ik hem waar hij die fluit had gevonden. Hij had hem gemaakt van de kartonnen pagina’s van een kalender. Omdat hij geen meetlint had moest hij de afstand tussen de gaten schatten. Van het bovenstuk van een plastic fles maakte hij het mondstuk.

Geen enkel ander instrument op aarde evenaarde dat geluid. Het had een vreemde toon, een lage toonhoogte. Selman miste nooit een noot. Hij speelde niet alleen ballades, maar ook vrolijke deuntjes. Maar nu en dan kreeg zijn muziek een verdrietige ondertoon.

Ik werd ‘s nachts vrijgelaten uit de gevangenis en mij werd gevraagd hoe ik me voelde. Mensen willen de vreugde horen van iemand die voor het eerst sinds jaren weer op vrije voeten is. Ik zei dat ik verdrietig was. Ik liet duizenden onschuldige mensen achter, ook Sleman. Ik was niet in staat hen te helpen en niemand luisterde naar hen.

Niet alleen de rechters, maar een groot deel van de samenleving was veranderd in de rechters in die grot die onbezonnen anderen ter dood veroordelen. Ze zetten hun pet op, salueren, sturen iemand naar het executiepeloton en wenden zich tot hun volgende slachtoffer.

Wie die grot eenmaal gezien heeft, wie getuige was van het lijden van onschuldige mensen en als je eenmaal Selmans fluit hebt gehoord, dan kan je onmogelijk nog extatisch zijn als je de gevangenis verlaat. Je voelt je medeplichtig aan een vreselijke misdaad. Als gevangene ben je het slachtoffer van onrechtvaardigheid; wie vertrekt, wordt medeplichtig.

Ik weet nu wat het meest angstaanjagende op aarde is – iemand ontmoeten die de macht heeft om jouw lot te bepalen. Ik ken de kwelling en de vernedering die je voelt wanneer zo iemand met die autoriteit laat blijken niets te geven om wat je zegt. Het geluid van een fluit geeft lucht aan een onvervuld verlangen.

Ik weet ook dat ze mij zomaar opnieuw kunnen arresteren. Maar Selman is al gearresteerd. Hij heeft dezelfde leeftijd als mijn zoon, maakt halters van zoutzakken. Hij krijgt geen bezoek, hij klaagt nooit. Hij leunt alleen maar tegen de muur en bespeelt zijn fluit.

Dit stuk verscheen eerder bij the Guardian en is voor de Kanttekening vertaald door Mark van Harreveld.

Zangeres Samira Dainan vond haar identiteit in de Marokkaanse woestijn

1

De Marokkaans-Nederlandse zangeres Samira Dainan groeide op in Nederland met een Nederlandse moeder en een Marokkaanse vader. Na haar rechtenstudie ging ze op zoek naar haar roots, en vond die in Marokko en in muziek. Nu toert Dainan met haar kersverse bandformatie Samira’s Blues voor het eerst door de Marokkaanse woestijn.

Samira’s Blues bestaat naast Samira zelf uit een Nederlandse gitarist en twee Marokkaanse muzikanten op basgitaar en slaginstrumenten. De band trad op in Agadir, Ouarzazate en eindigde de toer vorig weekend met een optreden op het grote woestijnfestival Taragalte, in het zuiden van het land. Nu rust de zangeres uit in het stadje Marrakech. ‘Ik vind het hier zó gezellig’, zegt Dainan terwijl ze zich een weg baant door de drukke, toeristische oude stad van Marrakech.

In een koffietentje uitkijkend over een chaotisch plein waar Marokkaanse marktverkopers hun kruiden, tajines en souvenirs opdringen aan passerende toeristen, vertelt Dainan over de toer. “Het Marokkaanse publiek is leuker dan het Nederlandse. In Nederland dien je vaker als een soort achtergrondmuziek, mensen praten soms door je heen. In Marokko begrijpen mensen de muziek beter en zingen ze mee.”

Ook in de boekingen zit volgens Dainan een verschil. ‘In Nederland wordt Marokkaanse muziek vaak over één kam geschoren met Arabisch en Midden-Oosters. Als een podium kortgeleden al een Midden-Oosters bandje heeft geprogrammeerd, zijn ze niet meer geïnteresseerd.’

In Marokko wordt Dainan als ster onthaald. ‘Hier kreeg ik meteen het grootste podium, terwijl ik in Nederland vaak sideprogrammering ben. Ook word je in Marokko sneller geholpen om ergens te komen. Als ze je goed vinden, dan ben je meteen helemaal in. Dat is als beginnende artiest in Nederland wel anders, daar zijn er veel meer tussenstapjes.’

Dainan is om de drie maanden in Marokko. Ze treedt op, onderzoekt de Marokkaanse muziek, bezoekt familie en geniet van de cultuur. Maar echt verhuizen ziet de zangeres voorlopig niet zitten. ‘Amsterdam is beter voor mijn werk, daar is de muziekscene groter. Ook is het in Marokko lastig om als vrouw met Marokkaans roots alleen te wonen, dat kan eigenlijk niet. Dan word je gezien als een soort prostituee of denken ze dat je gek bent.’

Opgroeien in twee werelden

Dainans vader sprak altijd Arabisch, maar toen haar ouders scheidden – zij was zeven jaar oud – viel de Marokkaanse cultuur grotendeels weg uit haar leven. ‘Ik ging bij mijn moeder wonen en kwam lange tijd niet in Marokko. Mijn moeder was ook bang dat mijn Marokkaanse familie me daar zou proberen te houden, Marokko was toen erg anders.’

Vroeger was Dainan minder trots op haar Marokkaanse roots. ‘Ik wilde gewoon net als iedereen zijn, zeker als je in het nieuws negatieve verhalen hoorde over Marokkanen. Ik sprak Nederlands als een Nederlander, maar zag er wel anders uit.”

Jarenlang richtte Dainan zich op school en diploma’s halen. Ze deed het gymnasium en studeerde daarna rechten. ‘Ik denk dat studeren heel erg hielp om me met Nederland te verbinden. Ik ben nu gewoon een Nederlander en niet alleen het kind van een migrant.’

Haar vader heeft daar ook veel aan bijgedragen. Voordat hij ziek werd, was hij kunstenaar, hij schreef veel en werkte daarnaast als kok. ‘Hij hield echt van Nederland en wilde er altijd graag bij horen. Hij wilde blijven, hij wilde niet terug naar Marokko zoals andere gastarbeiders.’

De verbinding met Marokko vond Dainan pas later. ‘Toen ik klaar was met studeren dacht ik ineens: ‘Wie ben ik en wat wil ik eigenlijk?’’ Daarop besloot ze voor het eerst alleen naar Marokko te reizen. Ze ontdekte het land op haar eigen manier, zonder de invloeden van haar familie.

Ook ging Dainan zich meer richten op muziek. Na rechten studeerde ze jazz, waarin ze op zoek ging naar haar eigen geluid. Ze luisterde naar Arabische muziek, zoals van de Libanese zangeres Fairouz en de Egyptische Umm Khulthum, maar vond haar inspiratie vooral in Noord-Afrikaanse muziek zoals de singer-songwriter Souad Massi uit Algerije en Dafer Yousef uit Tunesië.

‘Ik ben gaan reizen om Arabische zang te onderzoeken, maar Fairouz en Umm Khulthum zijn niet Marokkaans en hun manier van zingen is heel klassiek, ik wilde juist mijn eigen roots in mijn muziek verwerken.’

De woestijnblues

Op een festival voor Gnawa-muziek, een spirituele muziekstroming in Marokko, vond Dainan wat nog ontbrak in haar muziek. ‘Er ging een wereld voor me open. Er kwamen zoveel hippiejongeren op af met dreads en afro’s, echte Marokkaanse muziekliefhebbers en zo anders dan de Marokkanen die in Nederland wonen. Geen gympjes en petjes en al die andere vooroordelen’, grapt de zangeres.

‘Toen ben ik me gaan verdiepen in Gnawa-zang en ben ik ook liedjes gaan schrijven in Darija, het Marokkaans-Arabisch. En dat werd goed ontvangen in Nederland.’

‘Marokko is niet perfect, Nederland ook niet’

‘Ik had nooit gedacht dat ik woestijnblues zou gaan maken, want daar liggen mijn roots helemaal niet.’ Via de directeur van het Taragalte-festival kwam Dainan terecht op een festival waar een band uit de Sahara speelde. De band speelde Tuareg blues, een Berberse stroming, maar zong in het Hassania, een Arabisch dialect. ‘Toen ze begonnen met spelen dacht ik gelijk: wauw, ik heb eindelijk de link gevonden.’

Tegenwoordig zingt Dainan – naast in het Arabisch – ook regelmatig in het Tamazight, het Berbers. ‘Mensen vragen heel vaak: ben je Arabisch of Berbers? Maar eigenlijk stammen we allemaal af van de Berbers. Iedereen is gewoon Marokkaans.’

Vader

Na het overlijden van haar vader schreef Dainan in 2016 haar eerste boek: Veertig dagen, waarin ze op zoek gaat naar troost, haar vader probeert te begrijpen en de angst beschrijft haar roots te verliezen.

‘Ik kon pas later in mijn leven echt waarderen wat mijn vader me heeft meegegeven. Hij was heel spiritueel, hij kende de Koran uit zijn hoofd en vond het belangrijk om de religie te begrijpen, maar heeft mij verder nooit iets opgelegd. Hij zei altijd: ‘Geloof is iets tussen jou en God.’ Dus ik heb wel altijd in God geloofd, maar op mijn eigen manier.’

Dainan heeft zich ook verdiept in het soefisme, een spirituele stroming binnen de islam. ‘Die manier van geloven komt veel meer vanuit het hart en lijkt ook op hoe mijn vader geloofde, hoewel hij ook vijf keer per dag bad.’

Na drie weken heeft Dainan ook zin om terug te gaan naar Nederland. ‘Al mijn kleren zijn vies’, lacht de zangeres. ‘Maar ook voor mijn werk is het tijd om terug te gaan. In Nederland is het toch makkelijker om hard te werken en van alles te regelen.’

Dainan gaat Marokko missen, maar weet ook dat ze over een aantal maanden weer in het vliegtuig naar Marrakech zit. ‘Marokko is niet perfect, en Nederland ook niet. Ik houd van beide.’

Syrische NGO: ‘IS-leden aanwezig onder pro-Turkse rebellen in Syrië’

0

Een Syrische mensenrechtenorganisatie zegt bewijs te hebben dat zich tenminste acht voormalige IS-strijders bevinden onder Syrische rebellen die door Turkije worden gesteund.

Leden van IS zijn toegetreden tot tenminste twee islamitische milities die deel uitmaken van deze Syrische rebellen, stelt het Syrische Observatorium voor de Mensenrechten. De organisatie vindt dat de internationale gemeenschap haar ogen sluit voor de aanwezigheid van IS-strijders onder bondgenoten van Turkije.

‘Hoewel er signalen zijn dat het gaat om honderden ISIS-militanten die tot de Turkije gesteunde nationale leger behoren, hebben we slechts acht gevallen kunnen bevestigen.’

Vorige maand meldde de Duitse zender ARD ook al dat onder pro-Turkse Syrische rebellen in Noord-Syrië voormalige IS-strijders zitten.

Begin oktober startten Turkse troepen samen met enkele Syrische oppositiegroepen een militair offensief in Noord Syrië, met als doel om de voornamelijk Koerdische milities van de Syrische Democratische Krachten (SDF) te verjagen. De door de VS gesteunde SDF leidde een campagne tegen IS in Noord-Syrië.

Ankara zegt de aanwezigheid van de SDF als bedreiging te ervaren om haar banden met de PKK. De PKK is een Koerdische separatistische groep in Turkije die door Turkije, de EU en de VS tot terroristische organisatie is verklaard.

Marokko arresteert alwéér een Belgische Rif-activist

0

De Riffijns-Belgische activist Mohamed el Ahmadi is door de Marokkaanse politie gearresteerd en meegenomen voor verhoor.

El Ahmadi vloog naar de Rif voor een ziekenbezoek aan zijn vader, maar werd bij aankomst op het vliegveld van Al Hoceima gearresteerd. Hij is sinds de dood van de visverkoper Mohsin Fikri, die eind 2016 de protesten in de Rif inluidden, lid van het Comité Mohsin Fikri Brussel.

Vandaag werd El Ahmadi voorgeleid. Hij mag zijn zaak in vrijheid afwachten, meldt Arif News. Zijn eerste zitting is op vijf december.

Sommige Europese Riffijnen verklaren Marokko te vermijden uit angst opgepakt te worden, zelfs bij sterfgevallen in de familie.

Marokko arresteerde eerder al staatsburgers uit andere landen die betrokken zijn bij de Riffijnse beweging, zoals de Belg Wafi Kajoua in 2018. De Belgische staat liet weten niks voor hem te kunnen doen. Wafi heeft zijn gevangenisstraf van acht maanden uitgezeten en is inmiddels weer op vrije voet.

Drie jaar geleden barstten er protesten los in het Rifgebied, gericht op een verbetering van de leefomstandigheden van de Riffijnen. De Rif is een gebied dat door Marokko wordt achtergesteld, zeggen zij. De Rif-protesten zijn inmiddels de kop ingedrukt. Hetzelfde geldt voor de vrije verslaggeving hierover.