22.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 801

Eén van de oudste moskeeën ter wereld opgegraven in Israël

0
Archeologen hebben in Israël één van ’s werelds oudste moskeeën opgegraven, die gebouwd werd in de tijd dat de islam Palestina bereikte.

De ruïnes van de moskee zijn gevonden in het bedoeïenenstadje Rahat, dat in de Negev-woestijn ligt. De archeologen denken dat de moskee in de zevende of achtste eeuw is gebouwd, in de begintijd van de islam.

Dat er in deze tijd in de islamitische centra Mekka en Jeruzalem grote moskeeën stonden is bekend. Maar wetenschappers wisten nog dat er in de periferie ook kleine moskeeën werden neergezet, wat de ontdekking van de moskee in Rahat bijzonder maakt.

De moskee heeft de vorm van een vierkant, is zo groot als een kleine garage waar maar één auto in geparkeerd kan worden en heeft een open dak.

In 636 na Christus veroverden de Arabieren Palestina en Syrië op het christelijke Byzantijnse Rijk. Dit gebeurde na de slag bij Jarmuk, een zijrivier van de Jordaan.

VS vraagt Saoedi-Arabië om vrijlating ‘godslasterende’ blogger

0
Mike Pence, de vicepresident van de Verenigde Staten, heeft Saoedi-Arabië verzocht om Raif Badawi vrij te laten.

Deze kritische blogger werd in 2013 veroordeeld tot 600 zweepslagen en zeven jaargevangenisstraf, voor het ‘beledigen van de islam’. Badawi is de oprichter van de website ‘Vrije Saoedische Liberalen’, waarop hij kritiek uitte op de politieke rol van de islam en religieuze leiders in Saoedi-Arabië. In 2015 werd de straf in hoger beroep verhoogd naar duizend zweepslagen, tien jaar gevangenisstraf en een boete van 226.000 euro.

Dat de Verenigde Staten zich nu druk maken over Badawi is bijzonder, omdat het Witte Huis Saoedi-Arabië publiekelijk heeft laten wegkomen met de moord op journalist Jamal Khashoggi. De journalist werd vorig jaar in Istanbul in het pand van de Saoedische ambassade vermoord. Begin deze maand bracht de VN een rapport uit, waarin ze stelt dat kroonprins Mohammad bin Salman hierachter zit.

Behalve voor Badawi komt Pence ook op voor religieuze dissidenten in Eritrea, Mauritanië en Pakistan. In Eritrea gaat het om de 90-jarige, christelijke geestelijke Abune Antonios, in Mauritanië om blogger Mohamed Cheikh Ould Mkhaitir, die in de gevangenis zit omdat hij de islam vaarwel heeft gezegd, en in Pakistan om Junair Hafeez, die van godslastering wordt beschuldigd. Pence wil dat deze vier religieuze dissidenten zo snel mogelijk zullen worden vrijgelaten.

Opkomend extreemrechts geweld, een veelkoppig monster

0
Extreemrechts geweld lijkt een steeds groter probleem te worden. Begin dit jaar werd de wereld opgeschrikt door de aanslag in Christchurch in Nieuw-Zeeland, waar 51 moslims werden vermoord. Eind april pleegde een extreemrechtse schutter een aanslag op een synagoge in San Diego in Californië, waarbij een vrouw omkwam en meerdere geworden vielen. En in juni vermoordde een rechtsextremist de Duitse CDU-politicus Walter Lübcke. Kunnen we sociale media, als broeinest van extreemrechtse radicalisering, hiervan de schuld geven?

De schutter van Christchurch, Brenton Tarrant, radicaliseerde via het internet. Hij was actief op diverse alt-rechtse internetsites, waaronder Gab.ai en 8chan, en kondigde op het laatste platform zijn aanslag aan. Tarrant gelooft in de omvolkingsthese, namelijk dat het ‘witte ras’ als gevolg van ‘massamigratie’ zal verdwijnen. John T. Earnest, de verdachte van de aanslag op San Diego, gelooft ook in deze complottheorie en meent dat de Joden hiervoor verantwoordelijk zijn. Lübcke, ten slotte, werd vermoord omdat hij een ruimhartig asielbeleid voorstond. Vanwege dit standpunt juichten extreemrechtse sociale mediagebruikers zijn dood toe.

Wat is de link tussen sociale media en radicalisering? Hoe zit het met de voedingsbodem onder radicalisering? Welke rol spelen complottheorieën? De Kanttekening sprak hierover met vier experts: nepnieuwsdeskundige Peter Burger van de Universiteit Leiden; complottheoriedeskundige Jelle van Buuren, verbonden aan dezelfde instelling; politicoloog Sarah de Lange, expert op het gebied van extreemrechts, en ten slotte met Lena Frischlich, verbonden aan de universiteit van Münster en gespecialiseerd in de rol van sociale media bij de radicalisering van extreemrechts en jihadisten.

Leidt hate speech op social media tot hate crimes?

Volgens de Leidse nepnieuwsonderzoeker Peter Burger zijn er maar heel weinig mensen die daadwerkelijk geweld gebruiken. Het verband tussen sociale media en geweld is heel moeilijk te onderzoeken, vertelt hij. ‘Wel is er onderzoek gedaan naar de correlatie tussen de hetze tegen migranten op sociale media en daadwerkelijk geweld tegen migranten. Er was een correlatie, geen causaal verband, tussen de hoeveelheid Facebookberichten van de anti-migratiepartij Alternative für Deutschland in bepaalde plaatsen en de ontwikkeling van geweld tegen migranten in die plaatsen. Op deze methode is wel veel kritiek gekomen, onder andere in The Atlantic.’

‘Sociale media kunnen fungeren als een katalysator die radicalisering versnelt’

Er worden op sociale media veel nare berichten geplaatst. Ook oproepen tot geweld. Maar de groep die geweld gebruikt, die is heel klein. Burger: ‘Natuurlijk kun je wijzen op terroristen die hun actie op sociale media hebben gezet, of op sociale media nare berichten hebben geplaatst. Maar iedereen onder de zestig is bekend met sociale media. Dat aanslagplegers sociale media gebruiken ligt voor de hand, maar dit betekent niet automatisch dat sociale media dit veroorzaken.’

De Duitse onderzoekster Lena Frischlich onderschrijft deze analyse. ‘Er zijn verschillende factoren die sommige mensen ertoe bewegen om te kiezen voor terroristisch geweld. Tussen sociale media en geweld bestaat geen één-op-één-relatie. Wel kunnen sociale media fungeren als een katalysator die radicalisering versnelt. Ook tussen hate speech en hate crime is er geen één-op-één-relatie te trekken.’

UvA-politicoloog Sarah de Lange vertelt dat er wel een verband is tussen rechtse narratieven in de reguliere media en geweld. Onderzoek heeft aangetoond dat als er in de media veel ruimte wordt gegeven aan het anti-vluchtelingensentiment, geweld tegen vluchtelingen toeneemt. In Nederland is hier nog geen onderzoek naar gedaan, maar wel in Duitsland, Zweden, Finland en de Verenigde Staten. ‘Op basis van die onderzoeksresultaten is het duidelijk dat er sprake is van een correlatie, maar over het onderliggende mechanisme – hoe de media-aandacht tot meer geweld leidt – weten we nog minder. Het is dus nog te vroeg voor grote conclusies.’

‘Maar ook als deze taal niet direct leidt tot geweld, tot rellen of een aanslag, is hate speech niet bepaald bevorderlijk voor het maatschappelijk klimaat en de sociale cohesie’, aldus Burger. ‘Veel mensen zijn blijkbaar boos, verontwaardigd en bang. Ze maken hun bedreigingen expliciet of hun bedreigingen op sociale media expliciet. ‘Gooi ze het land uit.’ ‘De gaskamer.’ Daarmee help je samenleving niet echt, eufemistisch gesproken.’ Er zijn ook een heleboel nep-video’s die door PVV-politici gedeeld worden, zegt Burger. ‘De verspreiders van deze beelden denken dat dit nieuws is, maar het gaat om beelden van langer geleden, met een heel andere context. De feiten zijn hier ondergeschikt aan het frame, namelijk dat de moslims het weer hebben gedaan.’

‘‘Onze’ vrouwen en dochters moesten worden beschermd tegen de vluchtelingen, tegen de moslims’

Voedingsbodem voor radicalisering

Volgens Frichlisch gebruiken extremisten een ‘verdedigingsframe’ om hun geweld te legitimeren. ‘Ze beschouwen zichzelf niet als de agressoren, maar als degenen die iets belangrijks verdedigen. Bij extreemrechts is dat het eigen ‘erfgoed’; bij extreemlinks zijn dat minderheden en bij jihadisten is dat de islam.’

Geweldplegers laten zich ook vaak leiden door angst. De Duitse populistische partij Alternative für Deutschland speelt een kwalijke rol als het gaat om het verspreiden van angst, vertelt Frischlich. ‘Toen op oudejaarsavond 2015 een grote groep vrouwen werd aangerand in Keulen, werd dit door AfD gebruikt in politieke campagnes. ‘Onze’ vrouwen en dochters moesten worden beschermd tegen de vluchtelingen, tegen de moslims. Als er angst wordt gezaaid, dan kunnen sommige mensen overgaan tot het gebruik van geweld. De moord op Lübcke, maar ook op de Poolse burgemeester Pawel Adamowicz en de Britse Labour-politica Jo Cox, werden begaan door daders die hun land wilden beschermen tegen asielzoekers en ‘slechte’ politici. Je ziet ook dat complottheorieën een belangrijke rol spelen bij het verspreiden van angst.’

Peter Burger stelt dat een gevoel van onrecht een belangrijke voedingsbodem is voor radicalisering, wat hij ontleend heeft aan radicaliseringsonderzoeker Kees van den Bos. ‘Dit gevoel leeft sterk bij jihadisten, bij extreemlinks en bij extreemrechts. Ze hebben heel erg het idee dat hun groep tekort wordt gedaan. Volgens extreemrechts spelen de elites onder een hoedje met de EU en ze halen massaal moslims en vluchtelingen binnen.’ En dan is er nog een eindeloze stroom berichten over moord en verkrachting, uiteraard met moslims of asielzoekers als dader.’ Het valt Burger op dat het steeds meer geaccepteerd raakt om geweldsbeelden als propaganda te gebruiken. ‘Ik associeerde beelden van verminkte lichamen en dode kinderen met Palestijnse activisten. Maar dit is nu ook in ons discours ingeslopen. Dat is zorgelijk.’

Stickers over ‘islamisering’ en ‘bevolkingsuitwisseling’ van de Duitse extreemrechtse beweging Identitäre Bewegung (Foto: YouTube)

Complotdenken en conspirituality

Complottheorieën spelen ook een rol bij radicalisering. De Leidse onderzoeker Jelle van Buuren legt uit dat complottheorieën geen recent fenomeen zijn, maar al veel langer bestaan. Hij noemt als voorbeeld de Protocollen van de Wijzen van Zion, het beruchte antisemitische schotschrift uit 1903, waarin gesteld wordt dat de Joden uit zijn op de wereldmacht. Maar complottheorieën zijn nu weer terug van nooit helemaal weggeweest.

Volgens Van Buuren is hier geen eenduidige verklaring voor. ‘Complottheorieën bouwen voort op wantrouwen, maar versterken vervolgens dit wantrouwen. De laatste tien à twintig jaar is er meer wantrouwen gekomen tegen de instituties. De EU, de farmaceutische industrie, de media, de politiek, de wetenschap. De wereld wordt steeds complexer en sneller, er zijn veel veranderingen. Dit leidt tot onzekerheid bij veel mensen. Zij verlangen terug naar eenduidig verhaal, met een wij en zij, een meta-narratief.’

Volgens Van Buuren is het complotdenken een vorm van geloof. Hij heeft daar ook een speciale term voor: conspirituality. ‘Er zitten veel spirituele elementen in complot, denk aan het geloof dat het einde der tijden is aangebroken. Deze apocalyptische manier van denken is heel erg religieus. Je ziet dit terug bij jihadisten, maar ook christelijke fundamentalisten en de alt-right. Die laatste groep gelooft dat een burgeroorlog onvermijdelijk is, dat het witte ras op het punt staat om te verdwijnen. En dat is de schuld van een sinistere samenzwering tussen links en de islam.’ Het ligt natuurlijk veel ingewikkelder in de werkelijkheid, legt van Buuren uit, maar de alt-right heeft een aantrekkelijk pasklaar antwoord op ingewikkelde dynamische processen. ‘De alt-rechtse complottheorieën sluiten goed aan bij het al bestaande rechts-populistische narratief, waar het gaat om de slechte elite die het volk loopt te belazeren.’

Complottheorieën zijn volgens Van Buuren echt overal te vinden, niet alleen bij rechts. Complottheorieën kunnen onschuldig zijn, maar vaak gaat het om het aanwijzen van de zondebok. ‘Dit leidt vaak tot demonisering. De ander is niet een tegenstander, maar een vijand die zich door kwaadaardige motieven laat leiden. Er zijn verschillende zondebokken in de geschiedenis, maar antisemitisme is hardnekkig in veel complottheorieën. Je ziet dit terug bij extreemrechts, extreemlinks en bij jihadisten. Rechtsextremisme en jihadisme zijn sowieso antisemitisch, en bij extreemlinks gaat het om kapitaal dat met Joodse bankiers geassocieerd wordt.’

Natuurlijk is er ook een relatie tussen complotdenken en geweld, maar die is niet eenduidig, stelt Van Buuren. ‘Niet alle complotdenkers zijn potentiële geweldplegers, maar in gewelddadige, extremistische ideologieën zit altijd een complotelement. Geweld heeft echter meerdere oorzaken en vindt alleen plaats onder bepaalde condities. Het meest gevaarlijke aan complotdenken is, zoals ik al zei, het zondebokaspect. Het dehumaniseren van de tegenstander neemt een drempel tot het gebruik van geweld weg. Denk aan Rwanda, waar de Tuti’s werden gedemoniseerd voordat ze werden vermoord, en natuurlijk aan de Joden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.’

‘Bij rechts heb je meer samenzweringstheorieën, meer nepnieuws’

Hoe gevaarlijk is extreemrechts in Nederland?

Het is opvallend dat veel terroristisch geweld in Europa en de Verenigde Staten tegenwoordig uit extreemrechtse hoek komt. Hoe gevaarlijk is extreemrechts eigenlijk? En in hoeverre wordt extreemrechts gepromoot door politieke partijen en buitenparlementaire actiegroepen?

Politicoloog Sarah de Lange maakt als wetenschapper een scherp onderscheid tussen radicaal rechts en extreemrechts. ‘Extreemrechts accepteert de democratie niet, radicaal rechts doet dat wel, maar is tegen pluralisme, tegen de liberale democratie. In tegenstelling tot extreemrechts is radicaal rechts niet antidemocratisch, dat men de democratische spelregels afwijst. En radicaal rechts wijst ook politiek geweld af.’

Het Forum voor Democratie en de PVV zijn volgens De Lange daarom ook niet extreemrechts. De buitenparlementaire actiegroep Pegida is volgens haar een grensgeval. ‘Pegida-voorman Edwin Wagensveld heeft meegedaan aan paramilitaire activiteiten in Bulgarije. En de manier waarop Pegida met het demonstratierecht omgaat is ook op het randje.’ Actiegroep Identitair Verzet is wel extreemrechts, zegt De Lange. ‘Deze activisten stellen dat geweld een legitiem middel is en geloven dat de rassenoorlog eraan komt. Leden van Identitair Verzet gaan naar Frankrijk voor paramilitaire training.’

Volgens De Lange valt het in Nederland wat betreft het gevaar van extreemrechts wel mee, in vergelijking met de situatie in het buitenland. ‘In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is het een stuk ernstiger. In Duitsland zijn er laatst ook rechtsextremisten opgepakt die in het leger en de politie zijn geïnfiltreerd, het zogenoemde Hannibal-netwerk.’

Is deplatforming, het niet meer bieden van podia aan (rechts-)extremistische geluiden, misschien een middel om radicalisering en geweld tegen te gaan? Volgens De Lange is dit een te normatieve vraag. ‘Hier is geen onderzoek naar geweest, dus we weten niet of dit helpt. Ik vind het meer een vraag voor de politiek en de samenleving. Moeten we antidemocratische stemmen in het debat wel ruimte geven?’

Leden van de extreemrechtse jeugdbeweging Génération Identitaire uit Frankrijk (Foto: YouTube)

Hoe gepolariseerd is Nederland?

Extreemrechts roept een sterke tegenreactie op. Op sociale media is het tegenwoordig bon ton om geweld tegen ‘nazi’s’ te bepleiten. ‘Punch a Nazi’ is een populair thema, in de Verenigde Staten maar ook in Nederland, en werd ook gebruikt om het geweld tegen Pegida-voorman Wagensveld te verdedigen. Radicaliseert links ook? En wordt Nederland daardoor steeds meer gepolariseerd?

‘Hoe meer heilige huisjes, hoe minder begrip voor mensen die over deze zaken anders denken’

De Lange stelt dat mobilisatie tegenmobilisatie oproept. Als extreemrechts sterker wordt, dan worden tegenkrachten dit ook. ‘Wat we nu zien, vooral op sociale media, is wat in de politicologie ‘affectieve polarisatie’ wordt genoemd. Politieke tegenstanders worden niet langer als tegenstander gezien, maar als morele vijanden.’ Volgens De Lange is er echter altijd ruimte voor depolarisatie. ‘Misschien moet het midden meer ruimte krijgen, de mensen die een tussenpositie innemen. Maar in de media krijgen de flanken vooral aandacht.’ Van Buuren noemt deze ontwikkeling ‘het mainstreamen van de fringe’. In de Verenigde Staten is volgens hem het denken in termen van complotten en een dreigende burgeroorlog tegenwoordig veel meer mainstream geworden.

Met de polarisatie in Nederland valt het wel mee, gelooft Burger. ‘In de Verenigde Staten zijn de maatschappelijke tegenstellingen tussen links en rechts veel groter.’ Burger benadrukt daarnaast dat samenzweringstheorieën en nepnieuws meer voorkomen bij extreemrechts dan bij extreemlinks. ‘Hyperpartijdige media als Breitbart, Infowars, de Dagelijkse Standaard, Voice of Europe en het antisemitische Fenixx, die heb je niet bij links.’

Frischlich vertelt dat polarisatie van alle kanten komt, maar dat mensen geneigd zijn om eerst en vooral op de polarisatie bij de andere partij te wijzen. ‘Linkse mensen zullen sneller op het gevaar van extreemrechts wijzen dan op het gevaar van extreemlinks. Moslims zullen ook eerder naar extreemrechts verwijzen, terwijl rechtse mensen banger zijn voor het gevaar van extreemlinks en voor het jihadisme. Op dit moment roert extreemrechts zich online het meest, maar dat is een momentopname. Studies wijzen bovendien uit dat de meeste mensen gewoon in vrede willen leven.’

Frischlich legt uit dat tijdens het polarisatieproces steeds meer waarden ononderhandelbaar worden. ‘Hoe meer heilige huisjes, hoe minder begrip voor mensen die over deze zaken anders denken. Sowieso worden online discussies vaker ongenuanceerder gevoerd dan op straat. Dat komt omdat mensen elkaar niet zien, de emoties van de ander niet zien en zich dan principiëler voordoen dan dat ze zijn.’ Maar Twitter, waar veel discussies worden gevoerd, is niet representatief voor de samenleving, stelt zij. ‘Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zit op Twitter en deze mensen zijn veel meer uitgesproken.’

We moeten het gevaar van polarisatie dus niet overschatten. Niettemin is extremisme een probleem, helemaal als het wel tot geweld leidt. Frischlich: ‘In Duitsland hebben we lange tijd rechtsextremisme genegeerd, onderschat. In de jaren negentig was er een opleving van rechtsextreem geweld en daarna leek het een lange tijd rustig, maar moslims en Joden weten dat dit geweld nooit helemaal is verdwenen, ook al zien autochtone Duitsers dit niet altijd.’

‘Turkije wil Koerden in Syrië aanvallen, maar durft het niet’

0
Er zijn berichten over grote Turkse troepenconcentraties aan de grens met Syrië. Volgens de Turkse journalist Ergun Babahan ligt een Turkse aanval op de Rojava, de door Koerden gedomineerde autonome regio in Noord-Syrië, mogelijk in het verschiet. Dit schrijft hij op de onafhankelijke nieuwssite Ahval News.

Een recentelijke Turkse aanschaf van Russische raketten heeft tot problemen met NAVO-bondgenoot Amerika geleid. Woensdag besloten de Verenigde Staten Turkije uit het gezamenlijke straaljagerprogramma te zetten. Amerika is niet blij dat Erdogan het goed kan vinden met de Russische president Poetin. Een invasie van Noord-Syrië zal echter tot nog meer verwijdering tussen de NAVO-bondgenoten leiden, zegt Babahan.

Turkije beschouwt de Koerdische YPG-milities die de Rojava besturen als terroristen, die heulen met de PKK. Erdogan heeft ook meerdere malen aangeven dat hij in Noord-Syrië een bufferzone wil creëren, om zo de Turkse grens beter te beschermen. De troepenopbouw aan de Syrische grens duidt er volgens Babahan op dat het Turkse leger een operatie aan het voorbereiden is.

Oorlog met de YPG brengt de Verenigde Staten in een lastig parket, omdat de YPG en de Amerikanen bondgenoten zijn en hebben samengewerkt om IS te verslaan.

De Koerdische YPG-strijders hebben de Amerikanen gewaarschuwd dat als er een Turkse aanval komt ze Deir al-Zor en Raqqa moeten verlaten, twee Syrische steden die ze hebben veroverd op IS. Dit zou betekenen dat IS de kans krijgt om zich te hergroeperen, iets dat Amerika ten koste van alles wil voorkomen.

De Verenigde Staten zullen hierom druk op Erdogan uitoefenen om zijn leger aan de Turkse kant van de grens te houden, denkt Babahan. Ook verwacht hij dat Turkije daarom toch af zal zien van een daadwerkelijke aanval, hoewel het Turkse leger druk op de Koerden in de Rojava zal blijven uitoefenen.

Rechtsradicale AfD koerst af op winst bij verkiezingen Brandenburg, Duitsland

0
De rechtsradicale partij Alternative für Deutschland is in de peilingen de grootste partij in de oostelijke deelstaat Brandenburg, waar op 1 september verkiezingen zullen plaatsvinden. Dit schrijft het Duitse blad der Spiegel.

Alternative für Deutschland zou, als er nu verkiezingen in Brandenburg worden georganiseerd, 21 procent van de stemmen krijgen. De sociaaldemocratische SDP krijgt, aldus de opiniepeilingen van Spiegel Onlie-Wahltrend, 17 procent. Daarna volgt Die Linke (de Duitse SP) met 17 procent, de CDU met 16 procent en de groenen met 15 procent.

In de peiling van juni was de SDP nog de grootste partij in Brandenburg, met 21 procent, terwijl AfD toen op 20 procent stond.

Voor uiterst rechts in Duitsland zou de overwinning van Alternative für Deutschland een geweldige triomf zijn, maar voor de andere partijen een horrorscenario. AfD staat bekend om haar radicale standpunten over immigratie, integratie en de islam. De partij verzet zich fel tegen het ruimhartige asielbeleid van bondskanselier Angela Merkel. Volgens AfD-parlementariër Alexander Gauland wordt de moord op CDU-politicus Walter Lübcke, die in juni door een neonazi werd vermoord, aangegrepen door het establishment om zijn partij met extreemrechts in verband te brengen.

Alternative für Deutschland heeft op dit moment 92 van de 709 zetels in de Duitse Bondsdag, twee zetels in het Europees Parlement en acht van de 88 zetels in het parlement van de deelstaat Brandenburg.

Zwarte activisten boos op Telegraaf-columnist na aantijging van Jodenhaat

0
Telegraaf-columnist Rob Hoogland heeft de woede van The Black Archives op de hals gehaald met zijn column van gisteren, waarin hij zwarte activisten antisemitisme verwijt.

Hoogland is in zijn column kritisch op de ‘10x Meer Geschiedenis’-poster van The Black Archives, waarin een alternatief wordt geboden voor de indeling van het Nederlandse geschiedenisonderwijs op middelbare scholen.

‘10x Meer Geschiedenis’ besteedt aandacht zwarte bladzijden uit de westerse geschiedenis en de Nederlandse geschiedenis in het bijzonder, zoals de Trans-Atlantische slavenhandel en het kolonialisme – maar de Holocaust ontbreekt.

Hoogland vindt dit antisemitisch en vergelijkt Mitchell Esajas, oprichter van The Black Archives, met de Franse ex-politicus en Holocaustontkenner Jean-Marie le Pen. ‘Die zes miljoen doden, dat ijzingwekkende systeem waarmee ze werden uitgeroeid, die massamoord zonder weerga: peanuts, het vermelden in de geschiedenisboeken niet of nauwelijks waard, aldus Jean-Marie Esajas.’

Op de Facebookpagina van The Black Archives wordt de column van Hoogland een ‘smadelijk en criminaliserend artikel’ genoemd. ‘Er zal om rectificatie worden gevraagd, al hebben we geen hoge verwachtingen in verband met de lage ethische standaard van de Telegraaf.’

Esajas is woedend en vindt dat Hoogland zijn huiswerk niet goed heeft gedaan. De ‘10x Meer Geschiedenis’-poster is volgens Esajas niet bedoeld om de geschiedenislessen te vervangen, maar ‘om discussie te prikkelen én het huidige geschiedenisonderwijs aan te vullen.’

Het klopt dat Holocaust niet expliciet genoemd wordt op de poster, maar dat komt volgens Esajas omdat deze zwarte bladzijde in het huidige geschiedenisonderwijs al ruim aan bod komt.

Van Teheran naar Rotterdam: de vlucht van schrijver Hamed Ahmadi

0
Het zolderappartement van Verhalenhuis Belvédère in de Rotterdamse wijk Katendrecht fungeert de laatste jaren als residentieplek voor schrijvers die hun land zijn ontvlucht. Het Verhalenhuis is het eerste ‘Huis voor Immaterieel Erfgoed’ in Nederland en wil mensen en gemeenschappen in Rotterdam zichtbaar maken via kunst, cultuur en persoonlijke verhalen. Het verhaal van schrijver Hamed Ahmadi (1982) en zijn vrouw Mojde Radan-Koupaei hoort ook in dit huis thuis.

De vlucht van Hamed Ashmadi en zijn vrouw uit Iran is niet recent, maar wel ingrijpend. Hij schreef onder andere toneelstukken en scenario’s voor films. Helaas werd er niets van zijn hand opgevoerd of verfilmd, want zijn creaties voldeden niet aan de eisen van het regime. ‘Mijn werk was te erotisch getint. Let wel: als er bij wijze van spreken in een toneelstuk een hoofddoek wordt afgegooid, dan gaat het in Iran al te ver. Gelukkig werd er wel een dichtbundel van mij gepubliceerd.’

Naar aanleiding van de presidentsverkiezingen in 2009 ontstond de Groene Beweging. Kandidaat Mir-Hossein Mousavi was veel populairder dan zijn conservatieve opponent Mahmoud Ahmadinejad. Toch won Ahmadinejad de verkiezingen. ‘Een heleboel mensen in Iran vertrouwden dit niet. Ik ook niet. Als reactie hierop ontstond de Groene Beweging. We hadden geen specifiek doel, maar mensen die zich hierbij aansloten wilden dat de stemmen herteld werden, of dat de regering opstapte. In ieder geval waren we tegen het regime, tegen de dictatuur. We wilden meer democratie, om te beginnen verkiezingen die eerlijk verliepen.’

Hoewel er al veel aanhangers van de Groene Beweging waren opgepakt, bleef Ahmadi meedoen. Ongeveer twee maanden na het ontstaan van de Groene Beweging werd hij tijdens een vreedzame demonstratie in Teheran gearresteerd door de Sepah, de Iraanse Revolutionaire Garde. Hij werd 20 dagen vastgehouden zonder dat er een rechter aan te pas kwam. Tijdens de verhoren werd Ahmadi, toen 27 jaar oud, behoorlijk geïntimideerd. ‘Het was op zich al extra beangstigend dat ik niet wist hoe lang ik vastgehouden zou worden. De mensen die mij verhoorden lieten doorschemeren dat het nog weleens een behoorlijke tijd zou kunnen duren voordat ik werd vrijgelaten.’

‘In Iran kun je veroordeeld worden tijdens een rechtszaak zonder je aanwezigheid’

In Iran is de situatie in de gevangenissen zeer schrijnend, helemaal in vergelijking met Nederland. Grinnikend vertelt Ahmadi dat hij geen ervaring heeft met een Nederlandse cel. ‘De gevangenis is een vreselijk plek om te moeten zijn, plus dat voor mij de reden niet duidelijk was. Ik had niets gedaan waarvoor je in een gevangenis thuishoort.’

Propaganda

Nadat hij weer op vrije voeten was, werd Ahmadi geïntimideerd. ‘Als je niet wilt dat we je weer oppakken, dan moet je voor ons scenario’s gaan schrijven voor propagandafilms,’ werd hem van overheidswege duidelijk gemaakt. ‘Veel kunstenaars deden dit al. Niet alleen om met rust gelaten te worden, maar ook omdat je er veel geld mee kunt verdienen en veel bekendheid kunt krijgen. Geld en bekendheid zijn prettig. Alleen kon ik het niet aan mijzelf verantwoorden om zulke teksten te schrijven.’ Dat kon in Iran niet en hij besloot eind 2011 om zijn vaderland te verlaten. ‘Een moeilijke beslissing, maar wel een goede.’

Weer gearresteerd

Wat Ahmadi niet wist, was dat er een onderzoek tegen hem liep en dat hij op een lijst stond van mensen die het land niet mochten verlaten. Dit merkte hij pas op de luchthaven van Teheran, waar hij werd gearresteerd. De eerste nacht verbleef hij in een cel op de luchthaven, daarna in een politiecel. Na een dag werd hij naar de beruchte Evingevangenis gestuurd. ‘In Iran kun je veroordeeld worden tijdens een rechtszaak zonder je aanwezigheid. Het bleek dat ik was veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf zonder dat ik het wist. Ik kon mijn hoger beroep tegen betaling in vrijheid afwachten. Mijn beroep was succesvol. Geen gevangenisstraf, maar ik mocht mij van de rechter niet meer bemoeien met activiteiten tegen de Iraanse overheid.’

Maleisië en Armenië

Twee maanden na het hoger beroep kreeg Ahmadi zijn paspoort terug en kon hij het land weer uit. Hij vertrok niet alleen. Inmiddels was hij getrouwd met Mojde Radan-Koupaei. Zij had Japanse literatuurwetenschappen gestudeerd, werkte bij de Japanse ambassade in Teheran, gaf les aan een Japanse school en leidde ook Japanse reisgezelschappen rond. Zij ging met hem mee naar Maleisië.

Een van de belangrijkste redenen dat ze voor Maleisië kozen, was dat je met een Iraans paspoort maar naar een beperkt aantal landen kunt reizen zonder visum. Maleisië is een van die landen. Ahmadi en zijn vrouw verbleven anderhalf jaar in Maleisië. ‘Toen we er nog niet zo lang waren, zijn we overvallen,’ vertelt Mojde Radan-Koupaei. ‘Al onze spullen waren weg en Hamed zijn arm was gebroken. Ons gevoel van veiligheid was weg.’

Ahmadi voegt eraan toe dat Maleisië ook een streng moslimland is. Ze waren op zoek naar vrijheid, wat ze daar niet echt vonden. Zijn vrouw kon niet werken in Maleisië, maar Ahmadi werkte voor diverse Iraanse media. ‘Er zijn Iraanse media buiten Iran die niet aan het Iraanse regime gebonden zijn. Schrijven over Iran en over het regime gaat een stuk beter vanuit het buitenland,’ legt Ahmadi uit.

Na hun verblijf in Maleisië woonden ze vijf jaar in Armenië. Daar had Ahmadi het enorm naar zijn zin. ‘Veel mensen denken dat Armenië een klein, arm land is. De mogelijkheden om er te werken zijn inderdaad beperkt. Voor mij maakte het niet zo uit, want ik kon mijn werk voor de Iraanse media buiten Iran gewoon voortzetten. Ik voelde me er enorm thuis en kon mezelf zijn. Helaas is het erg lastig om in Armenië een verblijfsvergunning te krijgen, net als in Maleisië. Van Armenië vond ik dat veel erger.’

Ahmadi zocht contact met ICORN in Noorwegen. Dit is een stichting die schrijvers en andere kunstenaars ondersteunt die niet in hun eigen land kunnen of mogen blijven. ICORN selecteert je voor bepaalde landen of steden. Het Verhalenhuis Belvédère in Rotterdam is bij ICORN aangesloten. ‘Zo is het contact ontstaan. We wonen hier sinds vorig jaar april.’

Er loopt momenteel een asielaanvraag, maar daar kunnen Ahmadi en Radan-Koupaei verder niets over zeggen omdat de procedure nog loopt. Nota bene op basis van haar verblijfsvergunning heeft Radan-Koupaei geen werkvergunning. Dat vindt ze erg jammer, maar ze aanvaardt de situatie zoals die is. Net als in Maleisië kon ze in Armenië niet werken, wat volgens haar te maken had met de hoge werkloosheid in het land. ‘Armeniërs kunnen in Armenië vaak ook geen baan vinden.’

‘Ik heb in vier landen gewoond, maar mijn beste vrienden heb ik in Rotterdam gevonden’

Niet veilig in Iran

De laatste jaren wordt er regelmatig gedaan alsof Iran een veilig land is. Daar is Ahmadi het niet mee eens. Hij begrijpt wel waar het idee vandaan komt. ‘Het heeft twee oorzaken. Ten eerste zeggen westerse toeristen positieve dingen over Iran. Het beeld dat toeristen hebben is dat het een land is waar elke dag feesten worden gegeven. Het leven is er goedkoop en het is een geweldig land om te leven. Dat klopt niet. Voor Iraniërs die 100 procent achter het regime staan is het een geweldig land om te leven. Niet voor mensen die kritiek durven te uiten.’

De tweede oorzaak ligt bij de media. Volgens Ahmadi berichten veel correspondenten te luchtig over Iran. ‘De media proberen over te brengen dat Iran probeert te moderniseren. Dat is onzin. Vijftig jaar geleden leidden veel mensen in Iran, toen nog Perzië geheten, een modern bestaan. Er bestond een zekere mate van godsdienstvrijheid. Iran stond toen nog onder het bewind van Sjah Mohammad Reza Pahlavi. In 1979 werd alles anders met de komst van Ayatollah Khomeini, nu veertig jaar geleden. De klok werd teruggedraaid. De meeste Iraniërs steunen het theocratische regime niet.’ Desgevraagd legt Ahmadi uit dat de woonplaats daarbij geen rol speelt. Je kunt niet zeggen dat mensen die op het platteland wonen conservatiever zijn dan stadsbewoners. ‘Op het platteland wonen ook moderne moslims.’

Nederland en Rotterdam

Wat vinden Ahmadi en zijn vrouw van Nederland? Ahmadi vertelt dat hij al iets over Nederland wist, omdat hij als jonge jongen enorme fan was van het Nederlands Elftal. ‘Gullit, Van Basten, Hans van Breukelen, Frank Rijkaard. Ik vond ze allemaal geweldig. In Iran werden in die tijd kauwgumpjes verkocht met aan de binnenkant van het papiertje afbeeldingen van voetballers. Ook die van Nederland.’

Zijn vrouw knikt. Zij was fan van Marco van Basten en had foto’s van hem bemachtigd. ‘Voetbal verbindt,’ vinden ze.  Hoewel ze goed op de hoogte waren van de populariteit van het Nederlandse voetbal, dachten ze dat veel mensen in Nederland blond waren en groene ogen hadden. ‘We waren heel verbaasd toen we ook een heleboel mensen met donker haar zagen en vrouwen met een hoofddoek. Rotterdam en Nederland bleken veel multicultureler dan we dachten,’ geeft Radan-Koupaei toe. ‘Ik vind het fijn in Rotterdam. Ik heb in vier landen gewoond, maar mijn beste vrienden heb ik in Rotterdam gevonden. Wanneer we in een andere stad zijn geweest en met de trein in Rotterdam arriveren, voelt het als thuiskomen. Als we in Nederland kunnen blijven, dan blijven we bewust in Rotterdam. Voordat ik naar Europa kwam, hoorde ik dat Europeanen koud en afstandelijk waren. Dat klopt niet. Ik voel de warmte wel degelijk.’

‘Er moet veel veranderen in Iran, om te beginnen een democratisch gekozen humane regering’

Ahmadi had ook een onverwachte ervaring. ‘Ik liep een keer ergens in Rotterdam-Zuid, waar het trottoir even was afgezet omdat er moslims zaten te bidden. Dit beeld kende ik uit Iran, maar had niet gedacht dit hier aan te treffen. In mijn beleving ging er iets dreigends vanuit. Maar een stukje verderop stond een Nederlandse man alles te fotograferen. Hij had er een heel ander beeld van dan ik. Voor hem had het iets vredigs.’

Teruggaan

In Iran kon het werk van Ahmadi niet uitgevoerd of gepubliceerd worden, maar er zijn verschillende boeken van zijn hand uitgegeven in het Farsi, via twee uitgevers in Londen. Hij heeft onder andere een biografie geschreven over Farhad, een Iraanse rockartiest die tot 1979 zeer populair was in Iran. Momenteel werkt Ahmadi aan een boek over Shahyar Ghanbari, een Iraanse zanger en dichter die sinds 1979 in het buitenland woont. Ahmadi heeft daarnaast een drieluik geschreven over zijn tijd in de gevangenis. Het is al verschenen in Farsi onder de titel Goriz az Markaz en in het Engels als Mercury’s Moon.

Ahmadi gelooft niet dat hij weer zal teruggaan naar Iran, zeker niet in de nabije toekomst. Hij heeft nog een moeder en broer in Iran. ‘Ik bel regelmatig met mijn moeder, maar ik durf en kan niet terug. Heel veel familieleden van mij wonen buiten Iran, zoals mijn zusje in Schotland. Er moet veel veranderen in Iran, om te beginnen een democratisch gekozen humane regering.’

Voorlopig verblijven Ahmadi en zijn vrouw dus op de zolderverdieping van Verhalen Belvédère, ongeveer 50 vierkante meter groot. Hoe klein en bescheiden ook, ze zijn er blij mee – al is het wel een prestatie om in zo’n minikeuken te kunnen koken.

Dit interview had niet plaats kunnen vinden zonder de hulp van Nazanin Hedayati, die zo vriendelijk was om als tolk te fungeren.

Studie: godsdienstvrijheid wereldwijd afgenomen, ook in Nederland

0
In de periode 2007-2017 is de godsdienstvrijheid in de wereld sterk afgenomen. Dit stelt het Amerikaanse Pew Research Center in een uitgebreide studie.

Pew heeft voor dit rapport de godsdienstvrijheid in 198 landen onderzocht. Er is gekeken naar beperkingen van godsdienstvrijheid via wetgeving en naar maatschappelijke vijandigheid tegen mensen met een ander geloof.

Een belangrijke conclusie van het rapport is dat vooral in Europa de godsdienstvrijheid meer aan banden is gelegd. In 2007 waren er vijf landen in Europa waar moslimvrouwen van overheidswege beperkt werden in hun kledingkeuze, in 2017 waren dit twintig landen. Het gaat hier onder andere om een het Franse verbod in 2011 op gezichtsbedekkende kleding, maar ook om het Bosnische verbod op het dragen van een hoofddoek op het werk.

Daarnaast voelen gelovigen zich in hun vrijheid aangetast door politici die godsdienstvrijheid meer aan banden willen leggen. Zo voelen moslims en joden zich geïntimideerd door pogingen van verschillende politici in Europese landen om jongensbesnijdenis te verbieden. Ook voelen moslims in Nederland zich minder vrij dankzij de uitlatingen van Geert Wilders, die tegen de ‘islamisering’ van het Westen campagne voert en tegen vluchtelingen met een islamitische achtergrond.

Met de godsdienstvrijheid van religieuze minderheden in islamitische landen is het nog steeds slecht gesteld. In landen als Syrië, Afghanistan, Somalië en Pakistan plegen extremistische religieuze groeperingen veel geweld. In Myanmar zijn moslims juist het slachtoffer van religieus geweld, begaan door de boeddhistische meerderheid.

Onderzoek: afkomst bepaalt het aantal sollicitatiebrieven dat je moet versturen

0

Gezamenlijk onderzoek door de universiteiten van Amsterdam en Utrecht bevestigt dit.

In het onderzoek, uitgevoerd via nep-sollicitaties van jongeren tussen de 23 en 25 jaar, blijkt dat afkomst bepaalt hoeveel sollicitatiebrieven je stuurt voordat je een positieve reactie krijgt.

Gemiddeld moet iemand van autochtone afkomst 2,2 brieven schrijven voor een uitnodiging, iemand met een Turkse achtergrond 3,2 en iemand van Marokkaanse komaf 3,3. Bij jongeren met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond, waar de marges binnen de groepen groot is, werden respectievelijk 2,8 tot 3,9 en 3,7 tot 6,9.

De onderzoekers spreken van discriminatie en zien ‘dat mensen met een niet-westerse achtergrond 40 procent minder vaak gecontacteerd worden dan anderen’.

Het onderzoek is gehouden in goede economische tijden, waarin werknemers minder moeite hoeven te doen om een baan te vinden. Mocht hetzelfde onderzoek worden gehouden in slechtere tijden, dan zullen de verschillen nog groter worden, aldus de onderzoekers.

Koning van Marokko: twaalf paleizen, 600 auto’s en een miljoen horloges

23
Mohammed VI, de koning van Marokko, heeft een fortuin van 5 miljard euro, zo schrijft de Spaanse krant El Espanol. De koning leidt een zeer luxueus leven, terwijl zijn onderdanen met veel moeite de eindjes bij elkaar proberen te knopen.

Volgens het zakentijdschrift Forbes is koning Mohammed VI de rijkste man van Marokko, de op vier na rijkste man van Afrika en staat hij in de top 10 rijkste monarchen van de wereld. De koning heeft zijn enorme fortuin deels geërfd van zijn vader Hassan II, maar tijdens Mohammeds koningschap is het kapitaal vermeerderd.

De Société Nationale d’Investissement, de koninklijke holding, is aanwezig in alle sectoren van de Marokkaanse economie en levert de koning miljarden op. Tegenwoordig bezit de holding aandelen in meer dan dertig bedrijven, waaronder sommige multinationals. Daarnaast ontvangt de koning inkomen uit zijn landerijen en uit onroerend goed. Bovendien krijgen de koning en zijn familie bovendien jaarlijks 250 miljoen euro van de Marokkaanse belastingbetaler.

De koning maakt ook heel veel kosten. Hij heeft twaalf paleizen, waar in totaal elfhonderd dienaren werken. Om dit te kunnen betalen, is de koning elke dag een miljoen euro kwijt. Tevens houdt Mohammed van luxe. Zo heeft hij zo’n 600 auto’s en een miljoen horloges, een prachtig kasteel in Frankrijk, een luxueus zeiljacht en twee privévliegtuigen.

Het Marokkaanse bbp per hoofd van de bevolking is 4.400 dollar. Daarmee staat Marokko op de 86e plaats, tussen Iran (85) en Jamaica (87) in. Ter vergelijking: het Nederlandse bbp per hoofd ligt op 48.222 dollar.