11.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 217

Demonstratie tegen winst Wilders: ‘Niet mijn premier’

0

‘Onder de strijdkreet ‘Niet mijn premier’ spreken tientallen activisten zich zaterdagmiddag op De Dam in Amsterdam uit tegen Geert Wilders, die op 22 november de verkiezingen won. De Kanttekening is erbij.

‘Driekwart van de Nederlanders heeft niet op Wilders gestemd. Zij hebben ook recht om zich uit te spreken’, zegt Mustapha Eaisaouiyen (Woonopstand). Hij is een van de hoofdsprekers van de demonstratie op 2 december, die is georganiseerd door Comité 21 Maart en Het Collectief Tegen Islamfobie en Discriminatie.

Eaisaouiyen demonstreert tegen het ‘extreemrechtse gedachtegoed’ van Geert Wilders, vertelt hij voor aanvang van de manifestatie. ‘Dit geluid, dat racisme niet normaal is, moet gehoord worden.’ Hij weet dat hij met deze demonstratie de PVV-achterban niet zal bereiken, maar wil toch iets doen. ‘We hebben de bodem nog niet bereikt. En wat moeten we anders? Thuisblijven en op onze handen zitten? Dat is geen oplossing. We moeten in opstand komen. Daarom is een demonstratie goed. Ook naar de PVV-achterban toe.’

Wel maakt hij een onderscheid tussen PVV-stemmers die ‘uit haat’ op Wilders hebben gestemd en PVV-stemmers die dat ‘uit zorgen’ zouden hebben gedaan, legt hij uit. Hij doet vooral een appèl op die laatste groep, die zich bijvoorbeeld zorgen maakt over woononrechtvaardigheid. ‘Strijd met ons mee, want Wilders is niet de oplossing.’
Volgens Eaisaouiyen heeft ‘het volk’ zich niet massaal achter Wilders geschaard. ‘75 procent heeft nog steeds niet op Wilders gestemd. En wie zijn dan het volk? Zijn zij die 25 procent, of die 75 procent?

‘Er is een voedingsbodem voor haat, racisme en discriminatie gecreëerd’

Er moet een coalitie komen, maar wij vinden niet dat Wilders mag regeren, omdat hij extreemrechts is. Hij mag nooit in een kabinet komen te zitten.’ Eaisaouiyen is absoluut voor een cordon sanitaire om de PVV. Hij vindt het kwalijk dat andere partijen dat niet hebben gedaan. ‘Het is niet alleen de schuld van Wilders. Er is een voedingsbodem voor haat, racisme en discriminatie gecreëerd. Die is al jaren geleden ingezet. Met name door de VVD. Met neoliberaal beleid hebben ze Nederland de afgelopen 13 jaar kapot gemaakt. Hierdoor stemmen ook heel veel mensen op Wilders.’

Klimaatactiviste Harriet Bergman is de andere hoofdspreker. Zij wil vandaag vooral een signaal van ‘de-normalisering’ afgeven over Wilders, vertelt ze. Niet alleen over zijn visie op migratie, zijn ‘moslimhaat’ en hoe hij ‘verdeeldheid zaait’, maar ook over het klimaat, benadrukt ze. ‘Volgens Wilders kunnen alle klimaatmaatregelen in de shredder. Dat is belachelijk.’

Volgens haar moet links voor een andere strategie kiezen, een andere retoriek ook. ‘Het is belangrijk dat links niet een moreel superieur, maar een menselijk verhaal vertelt. En dat links serieus kijkt naar sociaal-economische thema’s. Dus een betaalbaar huis, betaalbaar voedsel. Sommige dingen in Wilders partijprogramma’s, zoals BTW afschaffen op groente en fruit, ja, dat is gewoon supergoed beleid. Laat andere partijen dat ook doen.’

Bergman begrijpt wel waarom Wilders heeft gewonnen. Hij is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de linkse partijen, wel heel goed in het communiceren van zijn boodschap. ‘Zijn partijprogramma staat bol van de leugens, maar is wel heel makkelijk te begrijpen’, zegt ze. ‘Het zijn korte zinnen, die als oneliners eruit vliegen. Met academisch, moeilijk taalgebruik kun je mensen die toch al overtuigd zijn van hun gelijk niet overtuigen. Maar ik denk ook dat mensen het makkelijk vinden om ergens anders naar te wijzen. Als je kan wijzen naar migratie, dan hoef je niet te kijken naar wat je zelf doet. Het is allemaal schijn dus.’

Toch vindt ze het te makkelijk om PVV-kiezers als ‘dom’ af te schilderen. ‘Ik denk niet dat de kiezer ongeïnformeerd is. Maar de media hebben wel hun taak verzaakt. Die hebben allemaal frames van de PVV niet aangevallen, waardoor de partij kon wegkomen met dingen die evident onwaar zijn. We hebben betere journalisten nodig, niet per se betere stemmers.’

(Beeld: Tayfun Balcik)

Dan gaat het programma met een lijst van sprekers van start. De Kanttekening begeeft zich onder het aanwezige publiek dat opvalt door de bijzondere bordjes. Van de jongeman Koen bijvoorbeeld, die op een a3’tje ‘Racisten zijn kut’ heeft geprint, met een duimpje naar beneden. Hij geeft met een grijns toe dat het een beetje een ‘vrouwonvriendelijke’ tekst is.
Hij staat hier, omdat racisme in de media goedgepraat zou worden. ‘Dat gaat echt ver’, zegt hij, ‘Het is echt eng om te zien hoe oké iedereen ermee is. Geert heeft gewonnen, dan moet hij ook maar regeren. En allemaal partijen die gelijk met hem willen samenwerken. Nota bene over een man die twintig jaar over omvolken heeft zitten raaskallen’.
Koen meldt dat hij niks heeft tegen het democratisch proces. ‘De PVV heeft de meeste zetels nu. Dat bevecht ik ook niet. Maar je mag wel een grens trekken bij dit soort intolerantie. Daar hoef je niet tolerant voor te zijn. Daar moet je je tegen uitspreken. Het is echt een glijdende schaal nu, met die normalisering’.

Ietsje verderop, buiten de menigte, staat Jaco Boer. Op zijn bord staat ‘Ik ben hier ook namens Bram, Joost, Linda, Jaap, Eric, Vincent, Hanneke, Martin en die andere 75 procent’. Wat probeert hij hiermee te zeggen? ‘Een grote minderheid heeft op Wilders gestemd. Maar dat betekent nog altijd dat er een grote meerderheid bestaat van 75 procent, die niet op hem heeft gestemd,’ zegt hij.

(Beeld: Tayfun Balcik)

Boer is enigszins hoopvol over de ‘moeilijke coalitievorming’, vertelt hij.  Een aantal partijen wil niet met de PVV in zee. ‘Ze vertrouwen Wilders niet. En dat vind ik heel terecht. Omdat ik vind dat Wilders een soort kameleon is. Ik ben bang dat als het erom gaat spannen, er niks meer overblijft van dat mildere imago nu. Hij heeft maar één antwoord op alle crises in Nederland: moslims eruit, asielzoekers eruit, grenzen dicht. Ik vind dat heel gevaarlijk.’
Hij maakt zich ook boos op de VVD. ‘Wilders is eigenlijk gaan groeien, op het moment dat de VVD eventueel met hem wilde samenwerken. De VVD heeft onderschat wat voor effect dat heeft gehad. Want daarmee maak je Wilders en zijn ideeën salonfähig.’

Wat doet volgens Boer links dan verkeerd?  ‘Oneliners spreken mensen altijd beter aan, dan een genuanceerd verhaal’, zegt hij. ‘Daar heeft links sowieso tegen op te boksen. Het is makkelijker om iemand als zondebok aan te wijzen. Een deel van de oplossing is misschien een simpelere taal gebruiken. En misschien nog meer de boer op en mensen bij elkaar te krijgen. Deze verkiezingsuitslag is in die zin ook een wake-up call. Er is toch wel iets aan de hand. En als we niet oppassen, dan gebeuren er hier in Nederland dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt.’

(Beeld: Tayfun Balcik)

Weer terug in de menigte valt een cryptische aandoende tekst op. ‘Je komt erachter wat vrijheid is in de armen van een fascist’, heeft Ilse opgetekend. ‘Het is een regel van een van mijn favoriete punkbands, Hang Youth’, legt ze uit. ‘De PVV staat zogenaamd voor vrijheid. Maar wat is nou echt vrijheid als je hele bevolkingsgroepen uitsluit?’ De partijnaam is in feite een cynische boodschap, een waarschuwing ook, vindt ze. ‘Je gaat vrijheid juist missen als deze fascist aan de macht komt. Dat is natuurlijk niet wat Wilders zegt. Maar dat is wel wat er gaat gebeuren als al de dingen in zijn partijprogramma werkelijkheid worden. Dan hebben mensen geen vrijheid meer, in tegen stelling tot de partijnaam van de PVV.

Volgens Ilse is het linkse tegengeluid tegenwoordig zwakker dan ooit. Dat komt volgens haar omdat mensen nu ‘alleen maar aan hun eigen privileges denken, niet aan de ander’. De verkiezingsoverwinning van de PVV illustreert dit. Het is volgens haar een ontwikkeling die al veel langer aan de gang is in Nederland. ‘Witte, Europese Nederlanders die op geen enkel front discriminatie, racisme of xenofobie hebben meegemaakt, worden bijzonder ongemakkelijk als anderen hen wijzen op racisme. Ze kunnen zich totaal niet verplaatsen in de ander en stemmen nu dus PVV. Liever een racist dan ongemakkelijke gesprekken met anderen’.

 

 

Aya Sophia brokkelt af, kunsthistorici trekken aan de bel

0

De Aya Sophia-moskee in Istanbul brokkelt langzaam af, zo waarschuwen experts. Dinsdag dook een video uit 2022 op, waarop te zien is dat een stuk beton in het 1500 jaar oude gebedshuis naar beneden valt. 

Experts luiden de noodklok. Ze vinden dat het gebouw uitgebreid gerestaureerd moet worden. Şerif Yaşar van de Turkse Stichting voor Kunstgeschiedenis denkt dat de Aya Sophia bij een volgende aardbeving instort, aldus het Turkse dagblad BirGün.

Ook waarschuwt hij voor de veiligheid van de duizenden mensen die de moskee dagelijks bezoeken. ‘De stukken vallen af van de verbindingspunten van de koepel, en de hele koepel kan afbrokkelen als het niet onmiddellijk hersteld wordt.’

De expert meldt ook dat er problemen zijn op de bovenste verdieping van de moskee, waar bezoekers tegenwoordig niet meer mogen komen. Alleen speciale gasten mogen naar boven. Onlangs bezocht acteur Travis Fimmel van de populaire Netflix-serie Vikings de bovenverdieping, om een Vikinginscriptie te zien. Een groep Vikingen vocht in de elfde eeuw in Constantinopel, het huidige Istanbul, als bodyguards van de Oost-Romeinse keizers.

In 2020 werd de Aya Sophia dankzij president Recep Tayyip Erdogan weer een moskee, tot grote vreugde van conservatieve moslims. Voor die tijd was het gebedshuis een museum en het kantoor van een wetenschappelijke raad die verantwoordelijk was voor de restauratie van het kwetsbare gebouw.

De Aya Sophia heette oorspronkelijk de Hagia Sophia en was een christelijke kathedraal. De kerk was gebouwd in opdracht van keizer Justinianus. 900 jaar lang deed het gebedshuis dienst als kerk, totdat de Turkse moslims in 1453 Constantinopel veroverden. De kerk, ooit de grootste christelijke kerk ter wereld, werd een moskee. Dat bleef de Aya Sophia tot 1935, toen het gebedshuis op last van president Mustafa Kemal Atatürk in een museum werd veranderd. Hierdoor werden de Oost-Romeinse mozaïeken, die vier eeuwen lang achter het pleisterwerk verborgen waren, weer zichtbaar.

Turkse diaspora investeert minder in Turkije

0

Uit gegevens van de Turkse Kamer van Koophandel (TOBB) blijkt dat de Turkse diaspora afgelopen jaar meer dan 6000 nieuwe bedrijven in Turkije oprichtte. Dat zijn er beduidend minder dan een jaar eerder, toen richtten ‘Turken in den vreemde’ ongeveer 9000 bedrijven op. Zo meldt de nieuwssite Turkinfo.

In totaal zijn er in 2023 ruim 100.000 nieuwe bedrijven opgericht. Meer dan de helft van die buitenlandse investeringen in de Turkse economie komt op de rekening van Turken die niet in Turkije wonen, maar wel de Turkse nationaliteit hebben.

‘Hoewel de wereldwijde investeringen over en weer wordt overheerst door krimpende cijfers, is de daling in Turkije minder sterk’, schrijft Turkinfo. Zo daalden de investeringen het eerste halfjaar van 2023 wereldwijd met 36%, in de EU met 86% en in de G20-landen met 38%. Turkije heeft met een krimp van 33% relatief betere cijfers, aldus Turkinfo.

Toch blijft de Turkse economie kwakkelen. Zo is de strijd tegen de torenhoge inflatie nog lang niet voorbij, meldt de Volkskrant. Vorige week verhoogde de Turkse centrale bank het rentetarief met 5 procentpunt naar 40%. Dat is de zesde verhoging op rij. De inflatie bedraagt nog altijd ruim 60%.

Israël mishandelde Palestijnse gevangenen in weken na 7 oktober

0

Israëlische bewakers hebben Palestijnse gevangenen ernstig mishandeld, uit wraak voor de aanval van Hamas op 7 oktober. Dit beweren Palestijnse gevangenen die onlangs zijn vrijgelaten door Israël.

Het zou gaan om stokslagen, bedreigingen met verkrachtingen, het gebruik van traangas, de inzet van gemuilkorfde honden en het afpakken van kleding, voedsel en dekens.

De Britse zender BBC sprak met zes Palestijnse ex-gevangenen, die allemaal beweren ernstig door Israël te zijn mishandeld.

Een van hen is Mohammed Nazzal. De 18-jarige jongen werd sinds augustus dit jaar zonder aanklacht vastgehouden in de Nafha-gevangenis. Hij weet nog steeds niet waarom hij werd gearresteerd.

Na 7 oktober veranderde het gedrag van de Israëlische bewakers, vertelt hij aan BBC. Bewakers schopten hem en sloegen hem met stokken, een bewaker stapte ook op zijn gezicht. ‘Ze kwamen binnen met hun honden. Ze lieten de honden ons aanvallen en toen begonnen ze ons te slaan. Ze haalden matrassen, onze kleren en onze kussens tevoorschijn en gooiden ons eten op de grond. De mensen waren doodsbang.’ De hond die Mohammed aanviel droeg een muilkorf met zeer scherpe randen. ‘Zijn snuit en klauwen lieten overal op mijn lichaam sporen achter.’

Volgens Lama Khater, die eerder deze week werd vrijgelaten door Israël, bedreigden bewakers haar en andere vrouwen expliciet met verkrachting, zo vertelt ze aan BBC.

Het hoofd van de Palestijnse gevangenenvereniging, Abdullah al-Zaghary, bevestigt de verhalen. Ook zegt hij tegen de BBC dat bewakers op geboeide Palestijnse gevangenen hebben geplast.

De Israel Prison Service ontkent tegenover de BBC dat deze incidenten hebben plaatsgevonden. ‘Wij zijn niet op de hoogte van de claims die u beschrijft. Desalniettemin hebben gevangenen en gedetineerden het recht om een ​​klacht in te dienen die volledig door de officiële autoriteiten zal worden onderzocht.’

Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) heeft nog niet op deze verhalen gereageerd, maar stelt in een persbericht dat er veel desinformatie wordt verspreid over Palestijnse gevangenen. Volgens CIDI is het onjuist dat de meeste minderjarige gevangenen zonder proces gevangen zitten, in administratieve detentie. CIDI benadrukt dat Israël een rechtsstaat is, met een goed functionerend onafhankelijk rechtssysteem. Minderjarigen komen niet zomaar de gevangenis. Dat gebeurt alleen bij ‘zeer ernstige delicten’, aldus het CIDI. Voor het gooien van stenen, ook door minderjarigen, staat een straf van maximaal twintig jaar, bericht NOS.

Westerse landen, meet niet met twee maten

0

Westerse landen moeten het internationaal recht consistent en eerlijk toepassen. De Gazaanse bevolking heeft dringend onze bescherming nodig, schrijft Arlinda Rrustemi. 

In deze huidige wereld zouden de waarden van menselijkheid en de bescherming van burgers prioriteit moeten zijn voor alle landen. Internationaal recht speelt een beslissende rol bij het managen van internationale vraagstukken en het oplossen van complexe problemen. Maar recente gebeurtenissen, waaronder het conflict in Gaza, roepen vragen op over hoe verschillende landen op deze uitdagingen reageren.

De recente stemming tegen de resolutie over Palestina en de situatie in Gaza laat zien dat landen als de Verenigde Staten, Italië en andere landen die vraagstukken anders benaderen. Het is belangrijk om te erkennen dat het beschermen van burgerlevens een fundamenteel principe is in internationale aangelegenheden. Dat principe moet consequent worden gehandhaafd, zonder met twee maten te meten.

Elk kind, ongeacht etniciteit of religie, verdient een veilige en opvoedende omgeving. De media laten de harde realiteit zien waarmee gezinnen in conflictgebieden worden geconfronteerd. In Gaza bijvoorbeeld is de impact van het conflict ingrijpend. In minder dan twee maanden tijd kwamen meer dan 5.500 kinderen op tragische wijze om het leven. Ook bij het voortdurende conflict in Oekraïne gingen veel jonge levens verloren. In een periode van bijna twee jaar stierven daar ongeveer 540 kinderen.

Deze grimmige cijfers tonen de impact van oorlog op de meest kwetsbaren. Ze laten ook het onevenredige aantal kinderlevens zien dat in Gaza verloren is gegaan. Het exacte aantal Israëlische kinderen dat stierf op 7 oktober is nog niet bekend, maar zal naar verwachting aanzienlijk lager zijn dan het aantal dode Palestijnse kinderen, op basis van het totale aantal slachtoffers.

De oorlog doet ons beseffen hoe belangrijk vrede is, zodat een kind kan opgroeien met de basisbehoeften die het nodig heeft, zonder angst voor de dood. Achter iedere statistiek staan echte kinderen en families die worden getroffen, samen met vele andere burgers die ook gebukt gaan onder oorlogsleed.

De gevolgen van meten met twee maten  kunnen groot zijn

De bescherming van leven is een fundamentele opdracht aan ons mensen. Het normaliseren van burgerslachtoffers is zeer verontrustend en doet denken aan de donkerste hoofdstukken uit de geschiedenis, zoals de Holocaust. Leren van fouten uit het verleden is cruciaal om herhaling te voorkomen. De angst en trauma’s die kinderen in conflictgebieden ervaren, kunnen langetermijneffecten hebben. Ze kunnen nieuwe cycli van geweld aanwakkeren en de vooruitzichten op vrede belemmeren.

Het bevorderen van de democratie over de hele wereld is op zich een nobel doel, maar het moet consequent en eerlijk worden nagestreefd. Want wanneer machtige landen onrecht lijken te steunen, ondermijnt dit de legitimiteit van een democratisch bestuur. Die tegenstrijdigheid kunnen politieke tegenstanders uitbuiten, zoals China, Rusland en extremistische groeperingen doen. Zo nemen de wereldwijde uitdagingen nog verder toe.

De opkomst van technologieën als kunstmatige intelligentie (AI) maakt deze kwesties nog ingewikkelder. Propagandavideo´s en nepnieuws zorgen voor verdere polarisatie en radicalisering. Daarom is het van belang om rekening houden met de impact die conflicten op burgers wereldwijd hebben, niet alleen in specifieke regio’s.

Voor een veilige, vreedzame wereld moet de internationale gemeenschap streven naar een consistente en eerlijke toepassing van het internationaal recht. Dat zal helpen om verdere polarisatie en geweld te voorkomen. Ook ondersteunt het de inspanningen van landen die werken aan democratie.

In een multipolaire wereld kunnen de gevolgen van meten met twee maten groot zijn en levens over de hele wereld beïnvloeden. Denk aan het zesjarige Palestijnse kind in de Verenigde Staten, dat in oktober werd vermoord door een fanatieke Israëlaanhanger. Laten we ons collectief richten op samenwerking en het consequent toepassen van mensenrechten en het internationaal recht.

Beste moslimkinderen van Nederland

0

‘Papa, moeten wij nu verhuizen?’

‘Als die man de minister-president wordt, moet mama dan weg bij het stadhuis? Zonder hijab gaat ze toch niet werken?’

Dit zijn zomaar twee reacties die ik deze week hoorde na de verkiezingsoverwinning van de PVV.

Ook vertelde iemand mij over die jongen die niet meer naar school durft. ‘Ik ben bang voor die andere kinderen in mijn klas, van wie de familie op de PVV heeft gestemd. Ze bedreigen mij’, zei hij. ‘Wij hebben gewonnen’, zeiden die andere kinderen. ‘Nu zul je zien dat jullie hier in ons land de langste tijd hebben gehad.’

Natuurlijk kan ik proberen jullie gerust te stellen met opmerkingen.

Bijvoorbeeld: ‘Zo’n vaart zal het wel niet lopen.’

Of: ‘Jullie mama heeft vast een aardige chef, die haar echt nog wel met haar hoofddoek binnenlaat.’

En ook: ‘Als je de verkiezingen wint betekent dat nog niet dat je in de regering komt of premier wordt.’

Beste kinderen, wat ik jullie zeg is allemaal waar. Maar is dit genoeg om jullie echt op je gemak te stellen? Want die paar zinnen waarmee ik jullie probeer te steunen vallen in het niet bij wat jullie zelf in de krant lezen, op school horen of te zien krijgen op televisie, via Instagram of TikTok.

Beste Farida, Osman, Enith, Mujtaba en Kwodwo of welke mooie andere namen jullie ook hebben gekregen van jullie ouders, ik vraag jullie toch nog even naar mij te blijven luisteren. Want mijn verhaal voor jullie is nog niet af.

Tientallen jaren geleden kwamen jullie opa’s en oma’s, of misschien al jullie overgrootouders, naar Nederland. Stel je voor, uit een ver land, met andere gebruiken, andere talen, andere gewoonten. Ja, vaak ook anders gekleed verhuisden zij naar het voor hen vreemde Nederland. Zij vonden een woonplekje in een straat waar enkel ‘witte’ mensen woonden. De ene buurvrouw of buurman keek hen met toch wat vreemde ogen aan. De ander was best aardig. De ene was behulpzaam. Anderen keken wat op hen neer. Wat moesten zij nou met die vreemde buren ergens uit Afrika of Azië, die ander eten kookten, een andere taal spraken, niet eens naar de kerk gingen maar een heel ander geloof hadden? Echt, het was geen makkelijke tijd voor die eerste generatie.

We moeten leren om weerbaar te worden

Maar zij hebben doorgezet. Het was hard werken geblazen. Vaak voelden zij zich eenzaam omdat de andere mensen in de straat hen niet begrepen. Vanzelfsprekend was er ook heimwee naar de familie in het verre thuisland.

Het was moeilijk, maar zij hebben doorgezet. Waarom? Vooral om hun kinderen een betere toekomst te geven. En dat is veel grootouders en ouders uit die eerste generaties gelukt. Maar zij bouwen aan een toekomst zonder dat zij hun eigen tradities, leefgewoonten en geloof opgaven. Dit noemden de witte mensen in de straat ‘gebrek aan integratie’. Maar de waarheid is natuurlijk dat dit vreselijke woord ‘integratie’ gewoon betekent dat je meedoet aan de samenleving, zonder verlies van eigen identiteit.

Dat geldt ook voor mij, een Nederlandse Jood met een Nederlandse geschiedenis van al meer dan driehonderd jaar. Ondanks al die eeuwen in Nederland zijn wij nog steeds heel erg Joods. Wij gaan dagelijks naar de synagoge. Wij kleden ons ‘op z’n Joods’, met keppeltjes en ander Joodse kleedgebruiken. Wij eten koosjer, zoals moslims halal. Wij spreken onze eigen taal, Hebreeuws. Maar toch zijn wij ‘geïntegreerd’.

Niemand is er ooit in geslaagd dit van ons af te pakken.

En echt waar, dat gaat ook niet lukken. Ook niet bij jullie. Jullie mama blijft gewoon naar haar werk gaan met haar hoofddoek. De halal slagerij blijft bestaan en moskeeën worden niet gesloten. Laat je niet gek maken.

Helaas, er zijn veel ‘vreemde Nederlanders’ die dat wel zouden willen. Maar veel hangt af van jullie eigen standvastigheid. Laat je je leiden door angst? Trek je je terug, vanwege die ellendige uitsluiting en discriminatie?

Misschien hebben jullie, net als velen binnen de Joodse gemeenschap, te lang gehoopt dat islamofobie helemaal zou verdwijnen. Maar laten we elkaar niet voor de gek houden. Dat gaat niet weg, zoals Jodenhaat ook niet verdwijnt.

Er ligt een andere taak voor ons. We moeten leren om weerbaar te worden.

Worden er nu nare dingen geroepen over de islam en moslims? Het zij zo. Maar jullie grootouders en ouders hebben het gered. Waar jullie het levende bewijs van zijn. Echt, koffers hoeven niet te worden gepakt.

Mag ik eindigen met een citaat uit de Koran?

‘Waarom zouden wij op G-d niet ons vertrouwen stellen? Hij heeft ons toch op onze wegen de goede richting gewezen. En wij zullen het leed dat jullie ons aandoen geduldig verdragen. Op G-d moeten de gelovigen hun vertrouwen stellen.’

(Koran, soera Ibrahim, vers 12)

Godsvertrouwen, Tawakkul.  En daarnaast trots zijn op wie je bent, op je eigen cultuur. Laat je niet gek maken. Maak jezelf weerbaar.

‘Ineens is landelijke politiek een stuk interessanter’

0

In debatcentrum Arminius in Rotterdam gaan bezoekers in gesprek over de verkiezingsuitslag. Waarom stemden zoveel kiezers op de PVV?

Cultureel centrum Arminius in Rotterdam heeft een week na de verkiezingen het debat In gesprek met PVV-kiezers georganiseerd. De gratis kaarten konden worden gereserveerd door PVV-stemmers en niet-PVV-stemmers. Voor de pers waren er neutrale kaarten verkrijgbaar. Opvallend was dat de kaarten voor de mensen die geen PVV hebben gestemd sneller waren uitverkocht dan voor de PVV-stemmers. Moderator Sanne Poot verklaarde dit met de opmerking dat de achterban van Arminius mogelijk meer uit niet PVV-stemmers bestaat.

In Rotterdam stemden 63.126 kiezers op de PVV, wat neerkomt op 21 procent. Sommige van die kiezers zijn aanwezig. Ze durven gelukkig ook hun mond open te doen. Bovendien vertellen de mensen die geen PVV stemden over mensen uit hun omgeving die dat wel deden. Wie denkt dat al die PVV-stemmers voor Wilders hebben gekozen omdat ze de buitenlanders het land uit willen hebben, die vergist zich. Een greep uit de collectie van redenen om PVV te stemmen zijn een proteststem tegen het tijdperk Rutte, het snakken naar oplossingen voor belangrijke thema’s als de wooncrisis, de energiecrisis, toenemende armoede, enzovoort. Allemaal problemen die de pan uit rijzen zonder dat het kabinet maatregelen nam. Daar spelen migratie en de toestroom van asielzoekers een rol bij, maar ze vormen lang niet altijd de enige reden om verkiezingsoverwinning van Geert Wilders.

Pauperlandje
Een jonge vrouw van Marokkaanse afkomst heeft als kind de opkomst van Pim Fortuyn meegemaakt. ‘Ik heb gehuild toen ik hem op het nieuws had gezien. Ik dacht dat ik terug moest naar Marokko. Hoe zou dat gaan als ik daar naar school moest? Het gevoel dat je, ondanks dat je hier geboren bent, niet zo goed bent als een Nederlandse klasgenoot.’ Op een bepaalde manier heeft ze dit gevoel duidelijk opnieuw.

Een andere dame merkt op dat Geert Wilders zijn eigen buitenlandse afkomst ontkent. ‘Hij heeft immers Indisch bloed en zijn vrouw komt uit het buitenland. Hoe gaat hij zijn rol op zich nemen?’

Wilders trok mensen naar de stembus die niet meer stemden

De wens van Wilders om uit de Europese Unie te stappen jaagt sommige aanwezigen angst aan, omdat ze bang zijn dat we dan een pauperlandje worden. Nederland is te klein voor zo’n beslissing. Mensen die niet PVV hebben gestemd zijn in twee groepen te verdelen: zij die zich ernstige zorgen maken en zij die denken ‘laat maar komen die orkaan’. Een aanwezige die op de SP heeft gestemd is toch blij met deze uitslag. ‘Ineens is de landelijke politiek een stuk interessanter. De ‘het-zal-wel-houding’ is weg. Bovendien trok Wilders mensen naar de stembus die niet meer stemden.’

Een vrouw in de zaal, die geen PVV stemde, wil graag iemand in het torentje die verbindt. Die rol vertrouwt ze Wilders niet toe. Later op de avond krijgt ze af en toe wat bijval. Bovendien zijn er meerdere mensen in de zaal die de mildere toon van Wilders niet vertrouwen. Opvallend is dat de fanclub van Frans Timmermans, (lijsttrekker GroenLinks-PvdA, red.) ook niet echt vertegenwoordigd is. Het vertrouwen in vooral de PvdA is behoorlijk afgenomen. Voor zover de mensen die het woord willen partijen noemen waarop ze hebben gestemd, komen Nieuw Sociaal Contract, de Partij voor de Dieren en de SP aan bod. Er is wel iemand in de zaal die GroenLinks-PvdA stemde, alleen merkt die persoon op dat dit met enige tegenzin was. Timmermans is niet populair bij linksgezinde aanwezigen. Niet alleen PVV-stemmers hebben strategisch gestemd.

Bang voor Fortuyn
Wat ook duidelijk wordt is PVV-stemmers beslist niet alleen boze blanke mannen zijn. Biculturele Nederlanders maken tegenwoordig net zo goed het vakje rood bij de PVV. Een man van Colombiaanse afkomst vertelt dat hij op Wilders heeft gestemd. ‘Ik had het gevoel dat Wilders mij vertegenwoordigt. De meeste politici zijn niet echt. Wilders wel.’

Columniste Ebru Umar, die ook op het Arminiusdebat aanwezig is, heeft vaker op Wilders gestemd, vertelt ze. Deze verkiezingen weer. Umar reageert meteen op de Marokkaanse vrouw, die vertelde bang te zijn voor Wilders zoals ze als kind bang was voor Fortuyn. ‘Ik vind het erg dat die dame als kind zo bang was. Deze verkiezingen hebben alles veranderd. Wilders werd pas milder ná de verkiezingen. Ook heeft hij al toegegeven dat een en ander niet uitvoerbaar is. Van huis uit stem ik VVD. Maar wat heeft twaalf jaar Rutte ons gebracht? Stikstofproblemen, een wooncrisis, een asielcrisis, de toeslagenaffaire en de problemen in Groningen. Ze weten niet echt te overtuigen dat ze iets voor elkaar hebben gekregen. En nu hebben we door het functioneren van de VVD een formatiecrisis.’

Daarnaast wil Umar benadrukken hoe onmenselijk Geert Wilders al jaren leeft. ‘Hij kan niet vrij over straat. Waarom is er zo weinig vertrouwen in de democratie?’ Later voegt ze er aan toe dat het tijd is voor nieuwe mensen, nieuwe gezichten. ‘Wilders is het langst zittende Tweede Kamerlid, maar hij is nog nooit bestuurder geweest. Waarom zoveel paniek over deze man?’

Nadat Ebru Umar aan het woord is geweest durven andere PVV-stemmers ook iets zeggen.

‘Waarom is er zo weinig vertrouwen in de democratie?’

Na afloop van het zeer beschaafd verlopen debat vertelt Umar dat ze moslims heeft gesproken die ook op de PVV hebben gestemd. ‘We doen alsof migranten imbecielen zijn die geholpen moeten worden. Dat is niet zo. Zo willen we niet behandeld worden. Onder twaalf jaar Rutte is het er niet beter op geworden. Er is veel kritiek op de kandidatenlijst van de PVV, maar laten we eerlijk zijn: Hugo de Jonge is minister, maar hij was een docent op een basisschool. De eigenaar van een poffertjeskraam op de PVV-lijst is een ondernemer.’

Volgens Umar bevat ieder coalitieakkoord wel iets waar ze het niet mee eens is. ‘Je krijgt nooit helemaal je zin.’

Underdog
Taal is een onderwerp dat meerdere keren aan bod komt. Verschillende aanwezigen stellen, onafhankelijk van elkaar, vast dat één van de oorzaken van het succes van Wilders zijn duidelijke taal is. Onder andere D66-leider Rob Jetten moet het ontgelden, vanwege ‘lastig taalgebruik’. Door hun soms ingewikkelde manier van spreken vergroten sommige politici de kloof tussen burger en politiek. ‘Jongeren zitten de hele dag op hun telefoon en krijgen veel met slogans te maken. Wilders past in dat plaatje.’

De PVV speelt de rol van de underdog. Het meeste recente voorbeeld is de opmerking van Frans Timmermans dat hij niet met de PVV wil regeren. ‘Frustrerend om te zien dat politici op deze manier worden weggezet’, vindt iemand uit de zaal. ‘Dan moedig je juist mensen aan om op de PVV te stemmen,’ Deze persoon staat niet alleen. Een andere aspect van de populariteit van Wilders is dat ‘links’ religieuze excessen niet zou willen benoemen. Maar niet iedereen in de zaal is het met deze stelling is.

Linkse issues
Onafhankelijk van elkaar vragen diverse mensen zich af hoe het zit met de politieke begrippen links en rechts. Bestaan die eigenlijk nog wel? De tendens in de zaal is dat ze aan het vervagen zijn, of al zijn vervaagd. De PVV is immers zowel links als rechts. Toch zijn er aanwezigen die niet begrijpen dat mensen rechts stemmen op het moment dat de armoede toeneemt en we kampen met een zorgcrisis, een wooncrisis, een stikstofcrisis, noem maar op. Dit zijn linkse issues .‘Ik maak me zorgen over dezelfde dingen als verschillende PVV-stemmers hebben aangegeven. Maar waarom grijpen zij naar rechts in de hoop om dergelijke zaken op te lossen?’, vraagt iemand uit de zaal zich af.

Voor veel kiezers was de keuze voor Wilders een proteststem. Er moet heel veel gebeuren, vinden ze. Ze willen weten of hij het wél kan oplossen. Overigens hebben relatief weinig mensen het verkiezingsprogramma van de PVV gelezen, of van welke partij dan ook. Verschillende zaalgasten die het programma van Wilders wél hebben gelezen herinneren iedereen er aan dat dit programma nog steeds oproept tot het sluiten van moskeeën en andere zaken die in strijd zijn met de rechtsstaat. Maar de achterban van Wilders wijst er juist op dat hij hier afstand van heeft gedaan en daarmee de andere politieke partijen carte blanche heeft gegeven.

Voor veel kiezers was de keuze voor Wilders een proteststem

Het is overduidelijk dat veel mensen hopen dat Wilders iets aan de woningcrisis doet. ‘De woningbouwverenigingen die goedkope woningen lieten bouwen zijn aan banden gelegd. In plaats van 100.000 betaalbare woningen zijn er 20.000 gebouwd. Ze krijgen de kans niet. Vrijwel alles wat er gebouwd wordt moet duur en luxueus zijn, want 2.500 euro huur per maand is geen uitzondering meer. De bouw van ontelbare woningen wordt uitgesteld vanwege het stikstofbeleid. Dat wordt geregeld in de EU, waar Wilders uit wil stappen.’

Opvallend is dat er tijdens het Arminiusdebat niet één discriminatoire opmerking gemaakt wordt. ‘Door dit debat ben ik PVV-stemmers iets beter gaan begrijpen,’ zegt een zaalgast oprecht. Hij blijkt niet de enige te zijn.

Een uitspraak van Brahim Bourzik, journalist en hoofdredacteur van de Moslimkrant, vormt een prachtige afsluiter. ‘Het leven brengt zichzelf altijd in evenwicht. Met of zonder Wilders.

Amsterdamse wethouder Meliani: ‘Dit is jullie land’

0

Tijdens de eerste vergadering van de Amsterdamse raad na de verkiezingen wendde de Marokkaans-Nederlandse wethouder Touria Meliani (inclusie en anti-discriminatiebeleid) zich tot Amsterdamse jongeren die zich door de monsterzege van de PVV nog meer buitengesloten voelen. ‘Dit is jullie stad, dit is jullie land. Jullie hebben het recht om hier te zijn.’

‘Ja, de minder-Marokkanen uitspraak doet wat met je. Maar ik ben geen slachtoffer’, zegt Meliani strijdvaardig. Zo meldt de Amsterdamse stadszender AT5.

‘Ik ben geen slachtoffer van deze stad’, zegt Meliani wijzend naar de raad en vervolgt, ‘Ik ben hier, ik sta hier en ik ga nergens naartoe.’

De raad stemt kloppend en applaudisserend in met haar verhaal. Het is een reactie op de verhalen die ze van bezorgde moslimjongeren te horen kreeg. Zo zouden kinderen van ambtenaren met een hoofddoek aan hun moeder hebben afgevraagd of zij nog wel bij de gemeente mag werken.

Ook burgemeester Femke Halsema heeft die verhalen gehoord, zegt zij. Ook deelt ze mee dat een gesluierde vrouw vorige week is bespuugd. Daarbij zou meer ruimte worden genomen dan in het verleden, aldus Halsema.

Beide bestuurders roepen moslims op om melding te doen van discriminatie of aangifte te doen.

Finland sluit grenzen met Rusland na migrantenstroom

0

De Finse premier Petteri Orpo zei eergisteren tijdens een persconferentie dat Finland de gehele oostgrens met Rusland zal sluiten, vanwege zorgen over migratie.

Finland wordt nu ‘overspoeld’ door migranten die via Rusland proberen het land binnen te komen. Het gaat niet om Russen maar om mensen uit Afrika en het Midden-Oosten.

Finland deelt een 1300 kilometer lange grens met Rusland, die voor het grootste deel niet omheind is.

Helsinki beschuldigd Moskou ervan Afrikaanse en islamitische migranten doelbewust de grens over te sturen, bij wijze van ‘hybride oorlogvoering’. In 2021 stuurde Belarus veel niet-westerse migranten naar Polen, tot grote woede van Warschau en de EU.

‘De regering heeft besloten om de hele oostgrens te sluiten’, zei de Finse premier tegen journalisten. ‘We accepteren geen enkele poging om onze nationale veiligheid te ondermijnen.’

Taliban straffen weer met zweepslagen

0

Het Taliban-regime in Afghanistan straft weer met zweepslagen, bericht NRC.

Op 11 november werden tien mannen en negen vrouwen ieder met 39 zweepslagen gestraft, omdat ze overspel hadden gepleegd, hadden gestolen of van huis waren weggelopen.

Volgens het Afghaanse Hooggerechtshof, dat hierover berichtte op X, zijn de zweepslagen ‘een waarschuwingen (…) voor criminelen en een les voor anderen’.

Het is volgens NRC de eerste keer dat de Taliban weer een straf uitvoeren die gebaseerd is op hun strikte interpretatie van de sharia.

Tussen 26 oktober 2022 en 26 oktober 2023 hebben Taliban-rechters 408 mensen tot zweepslagen veroordeeld. Negen mensen kregen de doodstraf opgelegd voor moord. Twee van hen zijn daadwerkelijk geëxecuteerd, de zeven anderen kregen gratie van de nabestaanden.

De Taliban namen in de herfst van 2021 de macht weer over Afghanistan, na de Amerikaanse terugtrekking uit het land. De Taliban staan een ultraconservatieve interpretatie van de islam voor.