15.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 246

De straat op voor Palestina

0

De bloedige oorlog is het zoveelste hoofdstuk van het nu meer dan honderdjarige Israëlisch-Palestijnse conflict dat een lange lijdensweg kent, voornamelijk voor de Palestijnen. Er zijn in Gaza al duizenden slachtoffers gevallen, waaronder veel kinderen. Het is belangrijk om te kijken naar de achterliggende oorzaak van dit lijden: een geleidelijke en voortdurende genocide op de Palestijnen, die begon met de oprichting van een koloniale nederzetting gestoeld op de principes van het zionisme.

Het zionisme is ideologisch gefundeerd in het Europese imperialisme van het midden van de negentiende eeuw, wetenschappelijk racisme en kolonialisme. Vroege zionistische leiders, zoals Theodor Herzl (1860-1904), waren heel open over hun doel om een Joods thuisland in Palestina te vestigen via koloniale vestiging. Zo was er een officieel Zionistisch Koloniaal Ministerie, en spraken zionisten openlijk over Joodse kolonisten versus de inheemse Arabische bevolking in Palestina.

Tijdens de naoorlogse periode hebben tal van westerse landen, met name de Verenigde Staten, langdurige allianties met Israël opgebouwd en onderhouden. De vorming van deze bondgenootschappen heeft aanzienlijke gevolgen gehad voor de dynamiek van het conflict. Volgens critici kan Israël nu ongestraft optreden tegen de Palestijnen, omdat het land van het Westen rugdekking krijgt.

Over het Israëlisch-Palestijnse conflict wordt in het Westen verschillend gedacht. Hoewel sommige individuen mogelijk bevooroordeelde of discriminerende perspectieven hebben, pleit een aanzienlijk aantal mensen actief voor een geweldloze oplossing en respect voor de rechten van zowel Israëliërs als Palestijnen. Toch is het duidelijk dat de westerse media bevooroordeeld zijn. Veel westerse landen, vooral de Verenigde Staten, hebben sterke historische, economische en politieke banden met Israël.

Veel commentatoren zijn er vast van overtuigd dat de staat Israël consequent agressief tegen de Palestijnen heeft opgetreden en dat nog steeds doet. We kunnen de verantwoordelijkheid voor het oplossen van het conflict echter niet uitsluitend bij één kant of bij een specifieke groep landen leggen. De internationale gemeenschap, die landen omvat met een aanzienlijke moslimbevolking, speelt een cruciale rol. De complexe dynamiek van de internationale diplomatie, geopolitieke belangen en regionale politiek beïnvloeden het handelen van deze landen. Desondanks blijven de meeste landen in de praktijk inactief. Alleen demonstranten, activisten en groepen, die vaak onder onderdrukking en zelfs vervolging lijden vanwege het uiten van de slogan ‘free, free Palestine‘ komen in beweging. Moedige en onafhankelijke onderzoeksjournalisten zijn tegenwoordig uiterst zeldzaam.

‘Het is overduidelijk dat Israël een racistisch koloniaal beleid voert’

In plaats van de andere kant te bashen, is het essentieel om de dialoog te bevorderen en te pleiten voor een tweestatenoplossing. De vereiste voor duurzame transformatie ligt in het bevorderen van vrede, begrip en samenwerking tussen het Israëlische en Palestijnse volk. Voor veel mensen overal ter wereld tonen de huidige en in toenemende mate rechtse Israëlische regeringen echter een totaal gebrek aan inzet voor het bereiken van vrede, aangezien hun belangrijkste doel de verdrijving van de Palestijnen met alle beschikbare middelen is. Voor velen heeft het Israëlisch-Palestijnse conflict rassendiscriminatie als een diepere oorzaak. Hoewel het een uiterst gevoelige kwestie is en sommige mensen er de voorkeur aan geven onpartijdig te blijven, is het overduidelijk dat Israël een racistisch koloniaal beleid voert, hoewel slechts een minderheid ervoor kiest dit te erkennen.

In de jaren tachtig ging ik de straat op in Londen en demonstreerde ik voor de bevrijding van de Al Aqsa-moskee van Israëlische bezetting. Maar sindsdien is het voor de Palestijnen alleen maar moeilijker geworden. Het is daarom van cruciaal belang dat er politieke en juridische sancties aan Israël worden opgelegd. Want als er geen sancties zijn, zal er geen einde komen aan het lijden van de Palestijnen. Wanneer de Palestijnen in Gaza – die door sommige fervente zionisten nauwelijks als menselijke wezens worden gezien – zoveel doden en bloedvergieten meemaken, is het voor een buitenstaander onmogelijk om onpartijdig te blijven.

Het zionisme is een krachtige kracht in de wereld. Veel mensen in het Westen durven Israël niet te bekritiseren omdat ze dan als antisemiet worden bestempeld. Maar het huidige antisemitisme is net zo belangrijk als de vernietiging die de Palestijnen nu ervaren, omdat ze geen stem, geen macht en geen invloed hebben op het internationale toneel. Daarom moeten we de straat opgaan en de machthebbers ter verantwoording roepen. Het is nu of nooit.

Video: burgemeester maakt racistische opmerking over Marokko

0

Bij een onrustige bijeenkomst over een nieuw asielzoekerscentrum in Den Bosch, maakte de burgemeester Jack Mikkers een omstreden grap over Marokko. In reactie op een boze vrouw die racistische opmerkingen maakte over Syrische vluchtelingen, reageert hij als volgt: ‘Dat is niet waar. Dat is Marokko.’

In het filmpje van de onrustige bijeenkomst over een nieuwe locatie voor een azc in Den Bosch, komt op een gegeven moment een vrouw aan het woord. Zij zegt dat Syriërs het ‘ergste zijn’, en ‘die douwen ze dus bij ons hier’.

‘Daar woedt oorlog’, brengt iemand daar nog tegen in. ‘Ok, mensen uit de oorlog moeten we accepteren, daar sta ik achter’, geeft ze toe, om daar vervolgens aan toe te voegen, ‘dat het wel mensen moeten zijn die we nodig hebben’ en zegt daarna iets onverstaanbaars.

Intussen geeft de maker van het filmpje ook zijn mening, ‘die zijn het niet eens met de westerse levensstijl’, zegt hij.

Volgens de vrouw zouden Syriërs – vermoedelijk – in alle onwelgevallige lijstjes ‘bovenaan’ staan. ‘Dat is niet waar’, reageert de burgemeester, en zegt: ‘Dat is Marokko’.

De zaal begint te giechelen. De burgemeester haalt zijn schouders op en doet of zijn neus bloedt.

‘Hee, dat staat erop’ zegt de maker van het filmpje nog, terwijl de burgemeester, nu ook glimlachend, om zich heen kijkt. ‘Geert Wilders zei ook zoiets’, concludeert de vermoedelijke eigenaar van de telefoon van het filmpje.

Video: Jetten zet Baudet op zijn nummer

0

In een duizelingwekkend dubbelinterview van het NPO 3-verkiezingsprogramma voor jongeren met Rob Jetten van D66 en Thierry Baudet van Forum voor Democratie, maakt de extreemrechtse politicus Baudet de ene homofobe opmerking na de andere. Jetten, die slecht heeft kunnen slapen van het interview, zet Baudet vervolgens op sociale op zijn nummer. ‘Vrijheid van meningsuiting is geen vrijbrief voor haat’, aldus Jetten.

‘Wat is non-binair’, vraagt Baudet met een moeilijke blik aan iemand die zich niet als man of vrouw identificeert. ‘Moet ik het nu gaan googelen’, vraagt hij daarna lachend. Na de uitleg vraagt Baudet, nu openlijk minachtend, ‘OK, ben je nou een man of een vrouw?’

Dan grijpt de presentator in en neemt het op voor de non-binaire jongere die zichtbaar is aangedaan door Baudet.

Het is niet de eerste en laatste keer in het interview dat Baudet een faux pas maakt. Zo refereert een jongeman die in Oekraïne is geboren, naar een uitspraak van Baudet uit 2022 waarin hij Poetin en Russische soldaten die mensen vermoorden ‘helden’ noemde.

‘Vindt u de mensen die duizenden mensen laten vluchten en vermoorden nog steeds helden’, vraagt de Oekraïens-Nederlandse jongen.

Baudet ontwijkt de vraag en vindt de NPO ‘weer heel duidelijk gekleurd’. De Oekraïens-Nederlandse jongen wuift die aantijging van bevooroordeeldheid boos weg. ‘Het is door niemand bedacht hier in de studio, het is mijn eigen vraag’, zegt hij. Ook Rob Jetten wil antwoord op de vraag. ‘Waarom vind je iemand die een ander land bezet, een held?’

Baudet lacht weer en komt met een wedervraag: ‘Ben je klaar met je toneelstukje?’

Ten slotte vraagt een andere jongen of Baudet wel een homo kent in zijn eigen omgeving. Daarop klapt Baudet lachend op de schouder van Jetten, die zelf geen kik geeft. ‘Daar heb je er een’, zegt Baudet erbij.

Jetten bijt daarna wel van zich af en zet Baudet op zijn nummer. ‘U heeft als politicus een vrijheid van meningsuiting die we allemaal in dit land hebben, maar u heeft ook een zeer grote verantwoordelijkheid om uw woorden goed te wegen’, zegt Jettten. ‘Dit soort taal over homo’s, over lesbiennes, over LHBTI-propaganda’, over dat drag queens de hersenen van kinderen zouden brainwashen, die verschrikkelijke taal die u en uw collega’s altijd bezigen over transpersonen in Nederland, die leiden uiteindelijk tot meer homohaat in Nederland. En het zijn jongeren uit de LHBTI-gemeenschap die vaker depressief zijn, die vaker voor suïcide kiezen, die vaker zichzelf niet durven zijn en daardoor niet het geluk kunnen krijgen in het leven dat je iedereen gunt. En het is ook aan politici om op te komen voor die gelijke rechten voor elke Nederlander, welke letter van het alfabet je ook bent, welke kleur je ook hebt, welke achternaam je ook hebt. En u ontkent gewoon voor heel veel Nederlanders die vrijheid. En de gevaarlijke taal die u daarbij bezigt, zowel in het parlement als weer hier vanavond in de uitzending, die leidt ertoe dat ik en heel veel anderen vanavond Twitter kunnen openen met nieuwe homohaat en nieuwe bedreigingen. En u zou zich ook eens verantwoordelijk moeten voelen voor de impact die uw woorden wat dat betreft hebben’, aldus Jetten.

Turkije tegen Iraans voorstel voor olieboycot Israël

0

Turkije en Iran vinden dat Israël moet stoppen met het bombarderen van de Gazastrook, maar verschillen van mening over het instellen van een olieboycot. Dit bericht nieuwssite Al-Monitor.

Tijdens een gezamenlijke persconferentie riep de Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Hossein Amir-Abdollahian op tot een olieboycot tegen Israël. Ook moesten islamitische landen hun diplomatieke relaties met Israël stopzetten.

‘We moeten stoppen met het sturen van brandstof naar Israël, en we moeten onze politieke en diplomatieke betrekkingen verbreken’, zei hij. De Iraanse minister doelde hierbij vooral op Azerbeidzjan, dat olie naar Israël exporteert. Azerbeidzjan had tot voor kort goede banden met Israël en kon, mede dankzij Israëlische wapenexporten, de regio Nagorno-Karabach bevrijden van de Armeniërs. Iran steunt de christelijke Armeniërs, omdat het land bang is voor de groeiende invloed van Turkije in de regio, de belangrijkste bondgenoot van Azerbeidzjan.

Hakan Fidan, de nieuwe Turkse minister van Buitenlandse Zaken, liet de oproep van zijn Iraanse collega in de lucht hangen. Hij benadrukte daarentegen de noodzaak van een tweestatenoplossing in het Israëlisch-Palestijnse conflict en herhaalde dat Turkije bereid is ‘verantwoordelijkheid te nemen en garant te staan’ voor een mogelijke vredesakkoord tussen beide partijen.

Hossein Amir-Abdollahian bezocht na zijn ontmoeting met de leiders van Qatar en de leiders van Hamas, die in Qatar hun hoofdkwartier hebben, de Turkse hoofdstad Ankara. Hij had ook een ontmoeting met president Recep Tayyip Erdogan.

Amerikaanse regering wil islamofobie bestrijden

0

De regering van de Amerikaanse president Joe Biden wil een nationale campagne voeren tegen islamofobie. Amerikaanse moslims zijn echter sceptisch, omdat Biden de Israëlische aanvallen op de Gazastrook door dik en dun steunt.

In mei dit jaar lanceerde de Amerikaanse regering een nationale campagne tegen antisemitisme, de campagne tegen islamofobie is hier het vervolg op. Gisteren kondigde het Witte Huis het initiatief, de eerste in zijn soort, aan. Politici, belangengroepen en gemeenschapsleiders moeten samen overleggen met de regering om ‘de plaag van islamofobie en haat in al zijn vormen tegen te gaan’. Elke Amerikaan moet de vrijheid hebben om zijn leven te kunnen leven ‘zonder angst voor de manier waarop hij bidt, wat hij geloof en wie hij is’, aldus woordvoerder Karine Jean-Pierre van het Witte Huis.

De bedoeling was dat de regering van Biden de plannen om islamofobie tegen te gaan vorige week al zou presenteren, maar dit werd uitgesteld naar deze week omdat veel Amerikaanse moslims weinig vertrouwen hebben in Biden, aldus internationaal persagentschap Associated Press. De Amerikaanse president staat namelijk vierkant achter Israël, dat nu al meer dan drie weken lang bloedige aanvallen uitvoert op de Gazastrook, waarbij meer dan 8000 mensen zijn omgekomen.

Vanwege de oorlog tussen Israël en de Palestijnen voelen veel Amerikaanse moslims zich niet meer veilig. De Council on American-Islamic Relations (CAIR), de grootste burgerrechtenorganisatie van moslims in de Verenigde Staten, heeft tussen 7 en 24 oktober 774 meldingen van islamofobe incidenten ontvangen, een stijging van 182 procent in vergelijking met dezelfde periode van 16 dagen in 2022. Het ergste islamofobe haatmisdrijf is de moord op het zesjarige jongetje Wadea Al-Fayoume. Hij en zijn moeder werden neergestoken door hun huisbaas, die volgens de politie schreeuwde: ‘Jullie moslims moeten sterven.’

Volgens de Amerikaanse schrijver Arun Kundani, die over racisme publiceert, is islamofobie in de Verenigde Staten geworteld in de onvoorwaardelijke steun voor Israël, zo schrijft hij in een artikel voor The New Arab. ‘Anti-moslimracisme berust op een simpele waarheid: om het Amerikaanse buitenlandse beleid in het Midden-Oosten te rechtvaardigen – in het bijzonder de steun aan het Israëlische systeem van apartheid en militaire bezetting – is een ontmenselijking van de slachtoffers nodig. In plaats van de Palestijnse beweging te zien als geworteld in een strijd voor vrijheid van onderdrukking is het handig om te geloven dat Arabieren en moslims in wezen fanatiek en gewelddadig zijn. Alle moderne vormen van kolonialisme gaan uit van racisme, dat geldt ook voor het zionistische kolonialisme.’

Beraber: verhuizing van een Rotterdamse tiener naar Istanbul

In Beraber verhuist een Turks-Nederlandse tiener met zijn vader van Rotterdam naar Istanbul. ‘Voor mij is het gewoon een Turkse film.’

De 14-jarige Zeki (Alihan Sahin) verhuist samen met zijn vader van Rotterdam naar Istanbul, die daar een goede baan heeft gekregen. De verandering van land en cultuur valt de tiener, geboren en getogen in Nederland, zwaar. De nieuwe woning die vader en zoon in Istanbul betrekken is van alle gemakken voorzien, maar ligt in een dure ommuurde wijk. Vóór de poort staat een beveiliger die erop toeziet dat kinderen de wijk niet zonder begeleider verlaten. Maar Zeki klimt stiekem elke dag over de muur.  Al rennend ontdekt hij Istanbul en raakt hij bevriend met een groep jongeren uit een arme buurt in de stad.

‘Het idee voor de film ontstond toen ik in 2013 in Turkije de documentaire Young Wrestlers aan het draaien was’, vertelt regisseur Mete Gümürhan. ‘We kwamen toen in een gated community terecht. Ik was daar zelf nooit eerder geweest. Het verschil tussen arm en rijk is groot in Turkije. We draaiden eerst in Anatolië in een verlaten suikerfabriek, waar nauwelijks water en elektriciteit was. Vervolgens werkten we in een ommuurde wijk met een zwembad. Die situatie heeft het idee voor Beraber (Turks voor ‘samen’) aangewakkerd.’

Gated communities bestaan al best lang in Turkije, maar de laatste jaren komen er steeds meer bij, vertelt Gümürhan. Het concept komt uit de Verenigde Staten. ‘Turkije wordt een mini-Amerika. In Israël en Zuid-Afrika zie je de wijken ook veel. Landen nemen het concept van elkaar over. Iedereen wil iedereen buiten houden.’

In films migreren mensen doorgaans van oost naar west, maar in Beraber gebeurt dat andersom. Waarom heb je die keuze gemaakt?

‘Eenmaal terug in Nederland las ik toevallig een artikel in de krant over eerste en tweede generatie Turken die naar Turkije verhuizen omdat ze daar een betere baan aangeboden krijgen. Die mooie kansen zouden ze hier moeten krijgen, maar dat gebeurt niet. Neem fotograaf Ahmet Polat. Hij is hoofdredacteur bij omroep HUMAN en werkt voor grote bladen als Bazaar en Vogue. Maar eigenlijk is zijn carrière in Turkije begonnen. Hij werd daar bekend. Pas daarna is hij hier groot geworden. Zo is het ook gegaan met de acteur Sinan Eroglu, die de rol van vader in Beraber vertolkt. Hij brak eerst door in Turkije. Zo zijn er meer BN’er met een biculturele achtergrond die eerst in het buitenland succesvol werden, en daarna pas in Nederland. Dit gegeven verbaasde mij. Het is eigenlijk bizar dat je kansen daar groter zijn. Beraber gaat niet per se om de verhuizing van west naar oost. Het had net zo goed van oost naar west kunnen zijn. De vraag is waarom iemand zijn eigen land moet verlaten, en in dit geval een kind moet meesleuren, om een betere kans te krijgen.’

‘We zijn altijd op zoek naar onze identiteit’

Beraber is de eerste Turks-Nederlandse film. Waarom heeft het zolang geduurd voordat die er kwam?

‘Ja, dat weet ik niet. Dat is meer een vraag aan de omroepen en fondsen. Het hangt er sowieso vanaf hoe je ernaar kijkt. Mijn vorige film was feitelijk ook een Turks-Nederlandse productie, maar dat was een documentaire en dit is fictie. Voor mij is Beraber gewoon een Turkse film. Zo’n 99 procent van de film is in Turkije opgenomen. Toch hoorde ik in Turkije opmerkingen als: ‘Hoezo doet hij mee in de competitie van een Turks filmfestival’. Daar zien ze mij als Nederlander, hier is dat andersom. Die strijd houdt nooit op. Als filmmaker gaat het mij om wat ik wil vertellen. Een film is een film. Als daar een label opgeplakt wordt, vind ik dat ook prima.’  

Over labels gesproken, de wereld van Zeki lijkt erg op die van een tiener in Nederland.

‘Beraber gaat om wat er gebeurt met zo’n jongen die geboren en getogen Nederlander is, al heeft hij een Turkse achtergrond. Het verhaal had zich net zo goed in een ander land kunnen afspelen. Eigenlijk passen we ons allemaal constant aan. Aan het begin van de film gaat dat Zeki niet zo makkelijk af. Wanneer hij zijn nieuwe vrienden ontmoet, moet hij zichzelf bewijzen, laten zien dat hij bij de groep hoort.’

Je groeide zelf op in Rotterdam in een familie van Turkse afkomst. Is het biculturele aspect in al je werk aanwezig?

‘Ja, ik ben in Rotterdam geboren en getogen. Ik ben een echte Rotterdammer, maar er is aldoor het label: ‘maar jij hebt een Turkse achtergrond’. Dat zie je ook terug in de berichtgeving over mijn werk. Als ik er zelf niet mee bezig ben, is er wel een ander die dat aanhaalt. Identiteit en keuzes maken over waar je bij hoort, zijn een constante in mijn werk. Ook weer in mijn volgende film. Die zal gaan over jongeren met een biculturele achtergrond. Ik cast en kijk of een acteur geschikt is voor de rol. Het maakt mij niet uit of hij Turks of Portugees is of welke nationaliteit dan ook heeft. Ik wil gewoon een verhaal vertellen. Volgens mij zijn we altijd op zoek naar onze identiteit, ongeacht onze achtergrond. Als kind, als tiener en als je dertig bent ook weer. Je identiteit verandert constant. En in mijn volgende film is dat nog duidelijker te zien.’

Je volgende film gaat dus weer over een maatschappelijk vraagstuk.

‘Jazeker, altijd. Ik vind dat maatschappelijke aspect heel belangrijk. Waarom is voor de derde generatie nieuwkomers de binding met hun grootouders zo sterk? Ik ben in een periode opgegroeid zonder mobiele telefoons en internet. Tegenwoordig wordt heel veel verwacht van de jeugd, de druk ligt nog hoger dan voorheen. Hoe komt het dat sommige biculturele jongeren meer binding voelen met het land van hun grootouders dan met het land waarin ze wonen? Dat fascineert mij, waar die band vandaan komt. Dat heeft, denk ik, toch te maken met gevoel ergens niet bij te horen, of nergens bij te horen.’

Amsterdams stadsdeel gaat mannenemancipatie stimuleren

0

Het Amsterdamse stadsdeel Zuidoost en platform Mannen aan Zet gaan samenwerken om mannenemancipatie en vaderlijke betrokkenheid te versterken. Dit bericht Afro Magazine.

Drijvende kracht achter dit plan is GroenLinkspoliticus en stadsdeelbestuurder Raoul White, nummer 21 op de gezamenlijke GroenLinks-PvdA-lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. De bedoeling is dat platform Mannen aan Zet samen met het stadsdeel de komende vier jaar intensief aan de slag gaan met mannenemancipatie, vaderbetrokkenheid en vaderlijke rolmodellen.

Uit cijfers blijkt dat er in Amsterdam Zuidoost relatief veel eenoudergezinnen zijn, waarbij de moeder de alleenstaande ouder is. Maar betrokkenheid van vaders bij hun kinderen, of het nu gaat om getrouwde of gescheiden vaders, is heel belangrijk voor de ontwikkeling van en kind, aldus veel wetenschappelijke onderzoeken. Vaderlijke betrokkenheid heeft positieve effecten op de cognitieve, emotionele, sociale en fysieke ontwikkeling van kinderen. Als de vader niet aanwezig is is de kans groter dat kinderen slechter presteren op school en crimineel gedrag vertonen. Bovendien hebben kinderen met betrokken vaders minder seksestereotype vooroordelen.

Grens Gaza open voor Palestijnen met dubbele nationaliteit

0

Egypte heeft voor het eerst sinds de geweldsescalatie in Gaza op 7 oktober de grens in Rafah voor een ‘beperkt aantal Palestijnen’ geopend. Sommige Palestijnen met een dubbele nationaliteit mogen de Gazastraak uit, schrijft de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

De Palestijnen die de grens over mogen, zou een groep van 500 mensen betreffen met een dubbel paspoort. Ze komen onder meer uit Japan, Oostenrijk, Bulgarije, Indonesië, Jordanië, Italië, Griekenland, Australië en Tsjechië, meldt Al Jazeera.

De Turkse staatsgezinde krant Daily Sabah zegt dat de golfstaat Qatar heeft bemiddeld voor de opening van de grens en dat naast mensen met een dubbele nationaliteit, ook zwaargewonden de grens over kunnen. Het is niet bekend hoe lang de grens open blijft, aldus Daily Sabah.

De Arabische nieuwssite Middle East Eye meldt dat Israël aan het begin van de oorlog een ‘geheime deal’ aan Egypte heeft voorgesteld. Voor de kwijtschelding van alle Egyptische schulden aan Israël, zou Egypte de meer dan twee miljoen Palestijnen in Gaza moeten opvangen in de Sinaïwoestijn over de grens.

Egypte wierp dat voorstel verre van zich, meldt de website The New Arab. De premier van Egypte Mostafa Madbouly herhaalde gisteren de oproep van president Sisi en zei dat ‘miljoenen Egyptenaren’ bereid zijn om hun leven te geven ‘zodat niemand zelfs een korreltje zand van de Sinaïwoestijn kan naderen’.

In de VN schreeuwde Riyad Mansur, afgevaardigde van de Palestijnse vertegenwoordiging, moord en brand over de oorlog. Volgens hem is Gaza op dit moment ‘de hel op aarde’.

‘Bijna de gehele bevolking in Gaza is op de vlucht geslagen. De mensen slapen op straat. Waar ze ook naartoe gaan, vinden ze de dood’, aldus Mansur die zegt dat dit allemaal volgens een geheim Israëlisch oorlogsplan verloopt. ‘Om hun allemaal Gaza uit te jagen’.

Hoe het Israëldiscours in Nederland veranderde

0

Toen ik in 1987 aan het onderzoek van mijn masterscriptie over het Midden-Oosten begon, kreeg ik een beurs om aan de Hebrew University te gaan studeren. In de studentenflat werd ik vrienden met Amerikanen, Israëli’s en in mijn vrije tijd met Palestijnen uit bezet gebied waar de universiteit was gebouwd maar niet naartoe gingen, want ze mochten er niet studeren. Voor mijn vrienden en familie was vriendschap met die laatsten verre vanzelfsprekend, het waren toch allemaal vliegtuigkapers, terroristen, primitieve Arabieren, moslims bovendien. Ons wezensvreemd.

Ik kom uit een christelijk nest, waar de geschiedenis van het joodse volk net zo eigen was als die van het Nederlandse. Mijn oudtante had in het verzet had gezeten en joodse kinderen in veiligheid gebracht. Een kunstzinnige oom meldde zich aan om te vechten aan de zijde van Israël in de oorlog van 1967. Familieleden werkten in de zomer heel hip op een kibboets.

Nederland stond pal achter Israël, ook door de handelsbelangen en de erfschuld van de Holocaust. Het narratief dat Israël verspreidde, over een geavanceerd land dat vrede en welvaart bracht aan iedereen, ook aan die simpele Arabieren, werd soepel naar binnen gelepeld.

Dat beeld kantelde volledig in het jaar van mijn aankomst door de Palestijnse opstand, de eerste Intifadah. De kinderen en jongeren die en masse stenen gooiden naar het Israëlische leger en beschoten werden met scherp bezorgden de wereld een schok. Ineens waren de rollen van David en Goliath omgedraaid. Het Palestijnse volk bleek te bestaan. Het was verdrukt. Het werd een volk met een menselijk gezicht. Een volk dat onrecht niet meer pikte. Voor het eerst kon het op grote sympathie rekenen.

Israël probeerde verantwoordelijkheid voor de vele doden af te schuiven op de ouders, moslims met een doodswens, die niet om het leven van hun nageslacht gaven. Ze riepen namelijk allemaal dat ze blij waren als hun kind bij Allah was.

In Ramallah woonde ik persconferenties bij van moeders wier kind was doodgeschoten en vertelden dat ze eerst hadden geprobeerd hen op te sluiten om te verhinderen dat ze stenen zouden gooien. Maar uiteindelijk wisten ze toch te ontsnappen. ‘Zijn wij minder dan beesten?’ vroeg een van de moeders. ‘Zelfs een kat beschermt haar jongen.’

Uit de Intifadah kwamen de Oslo-vredesakkoorden voort, waaraan Europa, de VS en Rusland en de VN zich hadden verbonden. Door de vestiging van diplomatieke vertegenwoordigingen ontstond een nieuwe informatiestroom uit het gebied.

Steeds meer raakte bekend over hoe Palestijnen moesten leven onder de bezetting, hoe Israël niet alleen hun rechten schond, maar ook voortdurend bezig was met het torpederen van westerse pogingen hulp te bieden voor de vestiging van een Palestijnse staat. Bijvoorbeeld door de vernietiging van de premature Gazahaven (met Nederlands belastinggeld) en de luchthaven (Nederland schonk twee bejaarde Fokkervliegtuigen).

‘De onvoorwaardelijke steun aan Israël die Nederland zo lang koesterde is voorgoed verdwenen’

Ook door globalisering, migratie, reizen, en niet te vergeten het internet, werden contacten met de Arabische wereld niet meer zo vreemd. De taalbarrière werd opgeheven door de introductie van tv-zenders als Al Jazeera Engels en sociale media. En door de mondige tweede en derde generatie Nederlands-Marokkaanse migranten van wie velen Arabisch beheersten. De migranten brachten hun verwantschap met de Palestijnse broeders mee. Een logische identificatie door geloof, cultuur en een lotsverbondenheid door kolonialisme die helaas in Nederland snel als antisemitisme werd weggezet.

Wat ook bijdroeg aan een nieuw licht op Palestina was dat de nazaten van geknechte mensen uit oost en west de westerse dominantie en het discours over hun verleden, heden en toekomst niet meer pikten. Een nieuwe stem eiste zeggenschap en inspraak in de eenzijdige Nederlandse pro-Israëlpolitiek.

De schokgolf die nu plaatsvindt na het huidige geweld gaat gepaard met een realisatie dat de onvoorwaardelijke steun aan Israël die Nederland zo lang koesterde voorgoed is verdwenen door veranderde verhoudingen. Opiniepeilingen laten zien dat die steun aan Israël in het seculiere Nederland nog slechts vooral bij de oudere generatie aanwezig is en aanzienlijk is teruggelopen tot onder de 10 procent. Dat leidt tot begrijpelijke gevoelens van angst aan de kant van Joden en Israëlsympathisanten. Het is van groot belang dat tegen vormen van antisemitisme luid en hard wordt opgetreden. Joden moeten veilig zijn in Nederland.

Maar ook dient ons land te waken voor islamofobie en racisme als reactie op die nieuwe stemmen. Er zijn groepen Nederlanders opgestaan die anders denken over Israël. Ook met hun standpunt dient rekening worden gehouden. De pro-Israëlische pavlovreactie van het kabinet geeft daarom geen pas.

Er zijn weinig bittere conflicten als Palestina en Israël waarbij zoveel mensen zich betrokken voelen vanuit hun achtergrond. Laten we die identificatie en compassie aan beide kanten erkennen. De regering hoort beide kanten te vertegenwoordigen. Zo moeilijk is het toch niet om het gebruik van weerzinwekkend geweld tegen burgers aan beide kanten te veroordelen. We hoeven het conflict hier niet nog vreselijker te maken.

BBB stemt in met behandelen spreidingswet

0

Senatoren van de BoerBurgerBeweging (BBB) hebben dinsdag op de valreep toch ingestemd met de omstreden spreidingswet. De wet komt daardoor niet op de lijst met controversiële onderwerpen, de behandeling ervan wordt niet uitgesteld tot na de verkiezingen. Zo meldt Trouw.

De BBB blijft verrassen als het gaat om de spreidingswet. De partij heeft eerder verklaard tegen de wet te zijn die asielzoekers eerlijker over het land zou moeten verdelen. En nu stemmen de BBB-senatoren toch tegen het voorstel uit de rechterhoek om de behandeling van de wet uit te stellen tot na de verkiezingen.

‘BBB is zeer kritisch op deze wet, maar controversieel verklaren lost de impasse niet op. Wij zijn daarom voor snellere behandeling van de wet’, aldus fractievoorzitter Ilona Lagas bij de toelichting op het besluit in de Eerste Kamer.

In de Tweede Kamer sprak fractievoorzitter Caroline van der Plas eerder haar steun uit, omdat ze vond dat plattelandsgemeenten onevenredig asielzoekers zouden opvangen. Daarna veranderde ze toch van mening, omdat er te veel dwang uit de wet zou spreken. Door de spreidingswet kan het rijk gemeenten dwingen asielzoekers op te vangen. Sommige gemeenten vangen geen enkele asielzoeker op.