18.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 352

Van bijna niets meer hebben naar anderen helpen: ‘Zoek altijd naar opties’

0

Het leven kan hard zijn als je diep in de schulden zit en ook nog eens met racisme te maken krijgt. Ondernemer Kevin de Randamie en sociaal werkster Celien Anches hadden schulden van tienduizenden euro’s, ondernemer Gerald Vreden raakte zijn huis en zijn gezin kwijt. En zangeres Yuli Minguel verloor haar dochtertje en kreeg te maken met een racistische politie. Alle vier hebben hun persoonlijke crisis overwonnen en zetten hun levenservaring in om anderen te helpen, ook mensen uit de zwarte gemeenschap. Wat zijn hun levenslessen?

‘Kijk niet alleen naar theoretische modellen, maar ook naar de praktijk’

Kevin de Randamie (45) is ook wel bekend onder zijn rapartiestennaam Blaxtar. Hij is de broer van rappers O-Dog en Typhoon en zangeres Dinopha. De Randamie heeft door schade en schande geleerd om ondernemer te worden. Tegenwoordig timmert hij vooral aan de weg als ‘creatief ondernemer’ en heeft hij Cre8tiveRevolution opgericht, de eerste opleiding in Nederland die zich specialiseert in het ontwikkelen van een ondernemers mindset bij creatieve professionals.

‘Ik gaf workshops en verdiende best leuk geld, voor die tijd. En had geen financiële problemen. Maar de wetgeving veranderde. Ik moest zzp’er worden. Ik werd niet meer uitbetaald per papiertje. Het ging mis toen ik een eigen label oprichtte om mijn muziek uit te brengen via een eenmanszaak. Want dan is je eigen vermogen niet beschermd tegen zakelijke risico’s. De Belastingdienst stuurde mij veel aanslagen, maar ik deed niet op tijd aangifte. Als je dat niet doet, dan verzint de Belastingdienst wat je moet betalen.’

Na een tijdje had hij een schuld van een kwart miljoen euro. Maar met hulp van iemand die de goede bedragen invulde, bleek dit ‘slechts’ 30.000 euro te zijn. ‘Die betaalde ik snel terug. En nu maak een omzet van een paar ton per jaar.’

De Randamie richt zich niet specifiek op de zwarte gemeenschap, maar hij heeft een groot netwerk onder zwarte artiesten en zwarte ondernemers. ‘Racisme belemmert helaas nog steeds zwarte mensen om de top de bereiken. Dat geldt ook voor andere factoren, zoals onderwijs. Je moet als zwart persoon extra hard je best doen als je mee wil tellen. Dat hoeven mensen die niet met al die -ismen te maken hebben niet op die manier.’

‘Mijn doel is om mensen de waarde van creativiteit in te laten zien, waardoor ze hun ideeën beter en met meer kracht kunnen laten landen in deze vaak zieke realiteit’, vertelt hij over zijn nieuwste bedrijf Cre8tiveRevolution. ‘Het probleem is dat mensen in belangrijke posities heel zelden de mensen met de creatieve ideeën zijn. Want de maatschappij stimuleert creativiteit niet. Aan de top is creativiteit minimaal. We hebben daarom een sterke beweging nodig, van mensen die vanuit hun idealisme kunnen spreken, we moeten ervoor zorgen dat zij betere posities krijgen, zodat creativiteit meer gewaardeerd wordt.’

Wat is de sleutel tot succes? ‘Als je iets moois wil opzetten, praat dan met verschillende mensen. Kijk niet alleen naar theoretische modellen, maar ook naar de praktijk. Zo bereid je je goed voor.’

‘Zoek altijd naar mogelijkheden’

Ook de 58-jarige Celien Anches zat diep in de schulden. Anches heeft als bijnaam ‘Glamma’, wat staat voor ‘Glamorous Grandma’. ‘Ik heb twee dochters en tien kleinkinderen’, vertelt ze trots.

Begin jaren tachtig emigreerde Anches van Suriname naar Rotterdam-West. ‘Nederland is echt een geweldig land, maar niet zo geweldig is dat je zo gemakkelijk kunt lenen. Ik kreeg te maken met de schuldenproblematiek omdat ik overal maar dingen bestelde, zoals kleding en huishoudelijke spullen, onder andere via Wehkamp. Ik had na verloop van tijd zoveel schulden dat ik het niet meer zag zitten. Ik heb toen keihard gewerkt om mijn schuld, meer dan 50.000 euro, af te kunnen betalen. Dat is uiteindelijk gelukt.’

Deze ervaring heeft Anches bewuster gemaakt, vertelt ze. ‘Ik ben ervaringsdeskundige geworden. Ik volgde veel trainingen, over hoe je om moet gaan met geld. Nu help ik vrouwen die in eenzelfde schuitje zitten.’

Onder haar bijnaam Glamma zet Anches zich in voor moeders en voor kinderen die het minder hebben. Ze wil straks werken via de stichting Glamma’s Foundation, maar die moet nog wel worden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, vertelt ze. Ondertussen groeit het werk enorm. ‘We begonnen in Rotterdam, maar we helpen nu ook gezinnen in de randgemeenten, en ook in Amsterdam en Almere.’

‘We hebben een heel netwerk opgebouwd, dankzij de Facebookgroep van mijn dochter. Die groep, Mommy’s Poppin, heeft inmiddels als 16.000 leden. Ik en de andere vrijwilligers beginnen elke dag om elkaar te motiveren. We krijgen allerlei hulpvragen binnen, en daar maken we dan een actie op. Bijvoorbeeld om die of die moeder en haar gezin ergens mee te helpen. We ondersteunen trouwens nu ook twee alleenstaande mannen, die de zorg voor de kinderen hebben.’

Met racisme heeft Anches nauwelijks te maken. Ook voor vrijwilligerswerk speelt racisme als factor zelden een rol, want armoede treft zwart en wit, vertelt ze. Wel zijn enkele moeders in de Facebookgroep elkaar een keer in de haren gevlogen over Zwarte Piet. ‘We proberen dit soort discussies uiteraard te vermijden.’

‘Het is niet erg om hulp te vragen’, benadrukt Anches. Als je in de put zit, moet je daar niet in blijven zitten, maar anderen vragen om je hieruit te helpen. Verder vindt ze het belangrijk dat mensen hun dromen navolgen. ‘Zoek altijd naar mogelijkheden. Denk niet in beperkingen. Zoek altijd de grens op van wat kunt je bereiken.’

‘Als je weet waar je vandaan komt, dan weet je ook wie je bent’ 

Gerald Vreden (41) is directeur van First Noble, een culturele onderneming die kunstenaars, creators en schrijvers van kleur helpt slagen in de wereld van entertainment, kunst en cultuur en hen een gevoel van trots en financiële onafhankelijkheid wil teruggeven. Daarnaast wil First Noble de rijke Afro-Caribische cultuur via nieuwe technologieën promoten. Hierbij staan creativiteit en originaliteit voorop, benadrukt Vreden. ‘Hiphop is nu mainstream geworden, maar ook erg commercieel. Dat laatste vind ik heel jammer, want daardoor is de creativiteit deels verloren gegaan.’

Om die reden stort Vreden zich nu op afrofuturisme, een kunstzinnige en filosofische stroming die een utopische Afrikaanse toekomstvisie promoot. ‘Afrofuturisme is niet alleen maar zwarte sciencefiction. Het is veel meer. Het is kracht. Het is een nieuw narratief, dat zwarte mensen hoop geeft op een betere toekomst, waarover ze zelf beslissen.’

Voordat hij zijn passie ontdekte, lag Gerald languit op de grond. ‘Na een zware periode, waarin ik met mijn gezin naar het buitenland was geëmigreerd, liep het fout tussen mij en mijn ex. Ik raakte mijn huis kwijt, mijn bedrijf en mijn gezin. Ik kwam in een burn-out terecht en raakte ook persoonlijk failliet.’

Hij keerde terug naar Nederland, maar zat zonder werk en zonder inkomen. ‘Ik sliep op de bank bij mijn broer. Ik was mentaal helemaal aan de grond. Het besef daalde bij mij in dat ik niet mijn eigen leven leefde. Ik leefde niet vanuit mijn hart. Ik heb mij toen teruggetrokken in mijzelf, en mijn hele leven opnieuw ingericht. Dus ik ben gaan schrijven. Dat was deels zelftherapie, om mijn geestelijke gezondheid te bewaren. Hierna kwam het besef dat ik het in mij heb om de verandering in de wereld te zijn die ik graag bij anderen wil zien. En ik heb toen samen met mijn broer Steven First Noble opgericht.’

Om deze organisatie te financieren. ging Vreden voor het eerst van zijn leven in loondienst. Al die tijd, vanaf zijn zeventiende, had hij als ondernemer gewerkt. ‘Dankzij mijn baan kon ik First Noble opbouwen en mijn carrière als auteur. Ik stond elke dag op vier uur ’s nachts op om te schrijven, om op negen uur ’s ochtends te starten op het kantoor, om daarna vanaf zes uur in de avond te werken aan ons First Noble Institute.’

Gerald heeft zijn draai nu weer gevonden. ‘Ik wil mensen bereiken met Afro-Caribische verhalen en hun blikveld verbreden met een andere kijk op wereldgeschiedenis. Wereldgeschiedenis met een ander perspectief dan het westerse. Dit kan via boeken. Met First Noble zijn wij hiermee aan het pionieren. In januari verschijnt het eerste deel van Nederlands eerste afrofuturistische novel serie, His story of the world, maar we willen lezers ook bereiken via graphic novels, virtual reality-producties en exposities in het museum.  We hebben een missie om de media en cultuursector een stukje inclusiever en diverser te maken.’

Zijn droom is om een positieve verandering teweeg te brengen. ‘Ik wil dat mensen met Afrikaanse roots trots zijn op hun erfenis, hun cultuur. Als je weet waar je vandaan komt, dan weet je ook wie je bent en wat jouw plek kan zijn in deze wereld.’

‘Je moet je niet identificeren met de rollen die je speelt in je leven’

Yuli Minguel (44) was altijd verlegen om op de planken te staan. Maar toen kwam de talentenjacht Idols. Yuli deed in 2003, op 24-jarige leeftijd, mee aan het eerste seizoen van dit talentenjachtprogramma.

‘Ik belandde uiteindelijk in de finale en werd negende. Het was een enorme hype. Iedereen in Nederland keek naar dit programma en had er een mening over. Maar volgens de juryleden paste ik niet in het hokje van een ‘echte idol’, omdat ik te dik zou zijn. Mijn wortels liggen op Curaçao, waar mijn volle figuur wordt gewaardeerd. Maar in Nederland zou er – aldus één van de juryleden – in geen enkele tienerkamer een poster met mij hangen, vanwege mijn uiterlijk.’

Deze kritiek maakte Yuli erg onzeker, maar dankzij het lezen van het boek De Kracht van het nu van Edgar Tolle ontdekte ze een nieuwe balans: ‘Je moet niet identificeren met de rollen die je speelt in je leven, zoals bijvoorbeeld zangeres, maar vanuit je ziel leven. Je moet, met andere woorden authentiek zijn.’

Na Idols brak een fantastische tijd aan. ‘Ik zong mee in het achtergrondkoor van Mariah Carey, ging mee op een tour van Justin Timberlake, speelde mee in de musical Hair en deed mee aan The X Factor UK.’ Toen ontmoette ze haar man, werd verliefd en raakte zwanger. Haar leven ging een andere fase in.

In Flair vertelde Minguel eerder uitgebreid over het grootste trauma uit haar leven: het verlies van haar drie maanden oude dochter Lua. Een verschrikkelijk tragisch ongeluk, maar een dag na haar overlijden moesten Minguel en haar man zich verantwoorden voor een jury van de gemeente Rotterdam.

‘De herinnering aan die dag kwam een kwartier geleden weer naar boven, toen ik langs het stadshuis liep’, vertelt Minguel in het Rotterdamse Café Dudok. ‘De casemanager had het rapport niet gelezen, maar had wel meteen zijn oordeel klaar. ‘Jij gaat naar de next level’, zei hij. Er kwam heel veel druk op ons, als ouders. Uiteraard voelde ik mij verschrikkelijk schuldig over wat er gebeurd was, maar het was niet mijn schuld. Een paar maanden na het overlijden van Lua werd ik bovendien verhoord door de politie. Die meende dat ik mijn dochter zwaar zou hebben mishandeld, met de dood tot gevolg. Sindsdien ben ik tot het besef gekomen hoezeer de politie en ook witte hulpverleners oogkleppen op hebben.’

Veel meer moeders worden aangevallen, omdat ze slechte moeders zouden zijn, vervolgt Minguel. ‘Ik sta hen bij, zodat ze mentaal weerbaar worden. Vanuit de politie en de hulpverlening wordt veel aan postcodediscriminatie gedaan. Mijn moeder komt uit Heiloo, een dorp in Noord-Holland. Dan word je niet kritisch bekeken. Maar dat word je wel als je in de Rotterdamse wijk Feyenoord woont. Ik ga hierover een boek schrijven en een theaterstuk. Zodat ik vrouwen met soortgelijke ervaringen een hart onder de riem kan steken.’

Politieagenten en hulpverleners laten zich volgens haar te vaak leiden door negatieve stereotype beelden. ‘Het is een VOC-mentaliteit: Hollanders die de mensen in de rimboe even leren hoe het wel moet. Niemand durft te zeggen dat de Nederlandse cultuur racistische kenmerken heeft. ‘Ik ben geen racist’, zeggen mensen dan boos. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om een bepaalde mindset die uitgaat van een diep wantrouwen tegen zwarte mensen in de zogenoemde probleemwijken. Er wordt geen hulp geboden door de instanties; ze zetten meteen hun machtsmiddelen in. Hulpverleners denken dat zwarte mensen in de kern heel anders zijn. Dat is niet zo. Alle mensen – zwart en wit – hebben  behoefte aan liefde, zorg, die dingen. Ze zijn niet anders.’

Zingen doet Minguel nog steeds. Ze begeleidt nu met haar Your Soul Academy  artiesten, mensen die professioneel willen worden én mensen die het gewoon leuk vinden om te zingen. Haar belangrijkste les: ‘Je moet durven om vals te zingen. Veel mensen durven niet te zingen, omdat ze bang zijn dat ze vals zingen. Maar dat is niet erg. Je moet juist heel veel zingen, plezier hebben in het zingen, ervaring krijgen in het zingen. En dan jezelf sculpturen met techniek. Dat is dé manier.’

Video: Bulgaarse grenswacht schiet Syriër neer

0

Op nieuw opgedoken beelden, naar buiten gebracht door verschillende Europese media, is te zien hoe een Syriër wordt neergeschoten door de Bulgaarse grenswacht.

Het is de eerste keer dat beeld uitlekt van een Europese grenswacht die op migranten schiet.

In de beelden, die zich afspelen op de grens tussen Turkije en Bulgarije, zijn twee voertuigen te zien: een truck van de Bulgaarse leger en een ander voertuig van de Bulgaarse grenspolitie. Naast de voertuigen staan twee Bulgaarse grenswachters.

De beelden, gemaakt door een migrant, tonen hoe El Rustum – hij zegt zelf van tien à vijftien meter afstand – wordt neergeschoten.

Kogels troffen zijn hand en zijn borstkas, net onder zijn hart. El Rustum overleefde dit ternauwernood. Zijn linkerhand is voor de helft verlamd; hij heeft twee breuken rond zijn ribbenkast.

De video is nieuw voor het grote publiek, maar het voorval dateert van drie oktober. De beelden zijn gefactcheckt door onder meer het Nederlandse onderzoekcollectief Lighthouse Reports, de Franse krant le Monde en de Britse krant the Times.

Volgens de Bulgaarse regering gooide de groep waar El Rustum toe behoorde met stenen, zetten ze zaken in de brand en gedroegen ze zich agressief hebben gedragen. Bulgaars overheidsonderzoek wees uit dat er ‘geen schoten werden gelost vanuit onze kant’.

De beelden komen voor Bulgarije op een slecht moment. Het land probeert momenteel Nederland te overtuigen om toegelaten te worden tot de Schengenzone, de zone van vrij verkeer van goederen en personen. De meest landen zijn al om, maar premier Mark Rutte zit nog dwars.

Turkije wil meer uitleveringen zien van Zweden

0

Turkije wil dat Zweden meer concessies doet aan Turkije om toe te mogen treden tot de NAVO. Ook nadat Zweden onlangs de Koerdische Mahmut Tat heeft uitgeleverd vanwege vermeende banden met de PKK.

De uitlevering van Tat is volgens de Turkse justitieminister Bekir Bozdag een ‘goede start’, maar nog niet genoeg voor Zweeds NAVO-lidmaatschap. Het parlement van Turkije, dat als NAVO-lid vetorecht heeft, moet lidmaatschap nog altijd goedkeuren, maar wil eerst meer concessies van de Zweden.

‘We hopen dat nieuwe uitleveringen zullen volgen, dat zou hun oprechtheid en goede wil tonen’, aldus Bozdag.

Tat had in 2015 asiel aangevraagd, nadat hij in Turkije tot een gevangenisstraf van zes jaar en 10 maanden was veroordeeld voor banden met de Koerdische militante beweging PKK, die door Turkije, maar ook de EU en de NAVO als ‘terreurorganisatie’ wordt beschouwd.

Maar Bozdag wil meer zien: ‘In lijn met het trilaterale memorandum met Zweden en Finland, moeten ze ook alle wapenembargo’s tegen Turkije opheffen, hun anti-terrorisme wetgeving veranderen, en alle terroristen uitleveren die Turkije uitgeleverd wil zien, aldus Bozdag.

Daarmee doelt Bozdag ook op mensen die worden geassocieerd met de Gülenbeweging, waaronder journalist Bülent Kenes. Hij wordt door Turkije medeverantwoordelijk gehouden voor de couppoging en als ‘terrorist’ beschouwd. Erdogan heeft expliciet om zijn uitlevering gevraagd.

Zweden en Finland willen sinds de Russische invasie in Oekraïne bij de NAVO, maar lopen tegen Turkse bezwaren aan. Turkije zegt dat de twee landen PKK-militanten en andere groepen onderdak verleent.

Nieuwe moskee in Zoetermeer – na 10 jaar wachten

0

Vandaag gaan de eerste heipalen van het Islamitisch Centrum Zoetermeer de grond in. De plaatselijke islamitische gemeenschap heeft tien jaar moeten wachten tot het bouwplan definitief werd gerealiseerd, meldt Omroep West.

De stad kent vier moskeeën, maar de wijk Oosterheem nog niet. De moskee is ontworpen door het Amsterdamse architectenbureau Dutch Architect en zal een modern en duurzaam gebouw worden zonder minaretten, aldus de moskee zelf. Er zullen maximaal tweehonderd bezoekers kunnen komen.

Nadat bewoners in 2018 het plan opvingen, kwam er bezwaar. Men was bezorgd om de parkeerruimte in de buurt van de moskee en dat het uitzicht van de bewoners minder zou worden. Ook was er zorg om geluidsoverlast door luidsprekers en ‘ongeoorloofde staatssteun’.

De rechter gaf uiteindelijk de tegenstanders geen gelijk; er werd geld voor de moskee opgehaald door middel van crowdfunding.

Antiracisme-prijs voor Harry en Meghan

0

Gisteren hebben de Britse prins Harry en Meghan Markle een antiracisme-award ontvangen in New York.

De twee bezochten het Ripple of Hope Gala, georganiseerd door de Robert F. Kennedy Foundation, dat leiders in het zonnetje zet die zich inzetten voor sociale verandering.

Volgens de Foundation hebben Harry en Meghan ‘prioriteit gegeven aan rechtvaardigheid, inclusiviteit en duurzaamheid op hun werkplek en in de wereld’.

Eerder wonnen onder meer Barack Obama en Hillary Clinton de prijs.

Harry en Meghan wonnen de prijs een dag nadat Netflix de trailer voor de documentaire Harry & Meghan online zette. Daarin heeft Harry kritiek op zijn koninklijke familieleden. Zij zouden verhalen over zijn leven met Meghan hebben gelekt om de ‘oorlog van de familie tegen Meghan’ te steunen.

Vorig jaar maart onthulden Harry en Meghan bij Oprah Winfrey dat een ongenoemd lid van de koninklijke familie – niet koningin Elizabeth en ook niet prins Philip – een racistische opmerking zou hebben gemaakt over hun zoon. Meghan zou daarna zelfmoordgedachten hebben gekregen.

‘Saoedische kroonprins claimt leiderschap Midden-Oosten’

0

Vrijdag vindt een belangrijke internationale top plaats in Saoedi-Arabië, waarvoor China en veel Arabische landen zijn uitgenodigd. De Saoedische kroonprins Mohammed Bin Salman probeert het leiderschap in het Midden-Oosten op zich te nemen, schrijft het internationale persbureau Reuters.

Bin Salman kwam onder vuur te liggen vanwege de gruwelijke moord op journalist Jamal Khashoggi in 2018, maar nu heeft de kroonprins een comeback gemaakt. En door de banden met China aan te halen wordt het koninkrijk minder afhankelijk van de Verenigde Staten. Nu al is het koninkrijk de belangrijkste olieleverancier van China.

Het bezoek van de Chinese leider Xi Jinping naar Saoedi-Arabië, die vandaag al aankomt in het koninkrijk, komt op een moment dat de Saoedisch-Amerikaanse betrekkingen op een dieptepunt staan. Ook is er veel onzekerheid op de wereldwijde energiemarkten vanwege de oorlog in Oekraïne en maakt Washington zich zorgen over de groeiende invloed van China in het Midden-Oosten.

De internationale top is ook voor binnenlandse consumptie bedoeld, zegt geopolitiek analist Jonathan Fulton. ‘Misschien stuurt Bin Salman ook signalen naar de VS, maar… hij maakt zich meer zorgen over wat de mensen in het koninkrijk denken.’

De kroonprins wil graag overkomen als een sterke leider en laten zien dat Saoedi-Arabië een belangrijke internationale speler is, die serieus wordt genomen door de wereldmachten.

Religie verteer je niet

0

Niet-gelovigen, die in sommige gevallen een zondag of twee als kind meegesleurd werden naar de kerk, vragen me weleens of de islam hetzelfde lot als dat van het christendom in het Westen zal hebben. In sha Allah, antwoord ik dan grinnikend, met Gods wil. Alsof ik er verstand van heb. En sowieso zou elke voorspelling slechts wat over mij zeggen.

Immers: wie preekt over de toekomst, heeft het over zichzelf, vermoed ik. Want een voorspelling behelst eigen wensen of dromen, is altijd gebaseerd op je eigen verhaal, kennis of omgeving. Maar, omdat ik graag en vaak met anderen spreek over geloofsbeleving, is het begrijpelijk dat die vraag ter sprake komt. Al klinkt in die vraag wel altijd een gebedje, namelijk dat ook moslims het licht zullen zien en dus van hun religie zullen afvallen.

Voor mij is religie een zoektocht. Al neem ik het mezelf kwalijk dat ik zoek. Ik ben namelijk geboren in een rechtschapen islamitisch nest en leerde daarna van de oudere jongens op de speeltuin het een en ander over geloven. Alleen: ik wilde niet voor lief nemen wat me was geschonken. Dat mijn moeder – mijn vader had een ijzeren vuist en was afwezig in mijn leven – en daarom oudere zussen en broer moslim zijn, maakte niet dat ik evenzeer moslim wilde zijn. Enerzijds had ik de wens om mijn eigen identiteit vorm te geven, anderzijds wilde ik zelf kiezen voor Allah.

Enerzijds wilde ik mijn eigen identiteit vormgeven, anderzijds wilde ik zelf kiezen voor Allah

Daarom bezocht ik een tijdje een christelijke jongerenclub bij mij in de Haagse Schilderswijk. Om kennis op te doen en het christendom als de waarheid al dan niet uit te sluiten. Die club werd door vier en soms vijf andere jongeren bezocht. We aten chips, dronken wat, vertelden hoe onze week was en de begeleider las voor uit de Bijbel, waar we weinig van begrepen maar wel over discussieerden; hij vertelde over Jezus en dan weer over God en bad voor ons en de rest van de wijk.

Slechts als ik zelf zou kiezen om te geloven, vanaf nul, zo dacht ik, zou ik zuivere intenties hebben. En als er iets is dat God belangrijk vindt, dan zijn het zuivere intenties, nietwaar?

Als ik het überhaupt aandurfde om met andere moslims te spreken over mijn twijfels, dan gaven ze aan dat zij die vreemd vonden. Sommigen zeiden zelfs dat het zomaar waswas, duivelse influisteringen, zouden kunnen zijn. En ik werd alvast gewaarschuwd: wie religie verlaat, heeft altijd te weinig gebeden, gesmeekt en kennis opgedaan. Wee je gebeente: twijfel is dus niet de motor van kennis.

Voor de duidelijkheid: ik ben geen afvallige – ik zou niet eens durven. Sterker nog: ik denk dat ik nooit meer niet zou kunnen geloven. De ideeën over goed en kwaad zijn hardnekkig. En misschien zijn het inderdaad duivelse influisteringen, toch? Religie schud je niet van je af, verteer je niet, je scheidt het niet uit. Bovendien, als je denkt niet meer te geloven, ben je er nog veel meer mee bezig.

Bunschoten: racistische ‘Sinterklaas’ geeft zichzelf aan bij politie

0

In Bunschoten heeft een man (49) zichzelf bij de politie aangegeven, nadat hij in een video uitgedost als Sinterklaas opriep tot geweld tegen een gekleurde man die ‘het kinderfeest verpest’.

De man gaf zichzelf gisteren aan, maakte de lokale politie vanmiddag bekend. De man wordt verdacht van opruiing, meldt AD Amersfoort.

De video is gemaakt na een geweldincident op zaterdag. In het centrum van Bunschoten liep het uit de hand toen er een Sinterklaasfeest – in Bunschoten nog met Zwarte Pieten – bezig was.

Een twintigjarige man, afkomstig uit Rotterdam, werd door een bezoeker uitgescholden voor ‘Zwarte Piet’. Dit liep uit in een woordenwisseling en uiteindelijk een fysieke confrontatie.

Een 59-jarige vrouw en 62-jarige man uit het naburige Amersfoort raakten hierbij gewond en moesten naar het ziekenhuis. De Rotterdamse man is op verdenking van het plegen van geweld aangehouden.

In de video vraagt ‘Sinterklaas’ om deze ‘smerige zwarte bloedhond af te leveren’. ’Je mag alles met hem doen wat je wil. Laat geen haar van hem heel.’ De video is lokaal veel gedeeld.

Kort nadat de video zaterdag online kwam, was de verspreider (56) al aangehouden door de politie.

Al Jazeera naar Strafhof om dood journalist: ‘Israëlische oorlogsmisdaad’

0

Al Jazeera stapt naar het Internationaal Strafhof in Den Haag. De Arabische nieuwszender wil een strafrechtelijk onderzoek naar de dood van Jazeera-journalist Shireen Abu Akleh door een Israëlische soldaat.

Abu Akleh versloeg op in mei een ‘anti-terrorismeactie’ door het Israëlische leger op de bezette Westelijke Jordaanoever, toen zij werd getroffen door een kogel. Eerst ontkende Israël betrokkenheid, maar na aanhoudende kritiek verklaarde het leger dat de Palestijnse Abu Akleh waarschijnlijk was gedood door een Israëlische soldaat – wel per ongeluk. Daarom startte Israël geen strafrechtelijk onderzoek. Abu Akleh’s familie stapte daarop naar het Strafhof. Al Jazeera zet die stap nu ook.

Volgens de nieuwszender gaat het om een oorlogsmisdaad vanuit Israëlische zijde. Al Jazeera kan Israël niet zelf aanklagen. Maar de omroep kan wel een zaak aan het strafhof voorleggen. Een openbaar aanklager aan het strafhof kan de zaak dan overnemen.

Tijdens een persconferentie in het Haagse Marriott Hotel vertelt advocaat Cameron Doley (foto, rechts), die al Jazeera juridisch bijstaat, dat ze veel nieuw bewijs hebben dat Shireen Abu Akleh opzettelijk is vermoord. Israël zou al Jazeera tot zwijgen zou willen brengen. Daarom moeten degenen die verantwoordelijk zijn voor haar moord rekenschap afleggen.

Collega-advocaat Rodney Dixon (foto, midden) vervolgt: ‘Deze zaak moet prioriteit krijgen en zo snel mogelijk worden opgepakt door het Internationaal Strafhof.’ Het is nog niet bekend of het hof de zaak in behandeling zal nemen.

Al Jazeera wil niet alleen de militair wil vervolgen die het fatale schot heeft gelost, maar ook zijn bazen. Dixon: ‘Niet alleen de militair die schoot is verantwoordelijk, maar ook zijn leidinggevenden.’

Het is niet de eerste keer dat al Jazeera door Israël is aangevallen, vervolgt Dixon. Vorig jaar mei bombardeerde Israël het kantoor van al Jazeera in de Gazastrook. Ook zijn journalisten van de Arabische zender door Israël gemarteld.

‘De moord op Shireen past in een breder patroon van Israël, om al Jazeera de mond te snoeren, om de waarheid het zwijgen op te leggen. De moord op haar past in een wijdverspreide en systematische campagne.’

Antoine Bernard van persvrijheidswaakhond Reporters Without Borders (RSF) beaamt dit: ‘Het Israëlische leger maakt journalisten doelbewust tot doelwit. Het Israëlische leger zal dit blijven doen, als het recht niet zegeviert.’

Frane Maroevic van het International Press Institute: ‘Er zijn achttien Palestijnse journalisten vermoord door Israël in de laatste twintig jaar. Nog veel meer zijn bedreigd, aangevallen, enzovoort.’

Lina Abu Akleh, het nichtje van Shireen, is ook aanwezig (foto, links). ‘Mijn familie weet nog steeds niet wie het fatale schot afvuurde en welke commandanten verantwoordelijk zijn voor de dood van mijn tante’, vertelt ze. ‘Maar Israël wil de zaak niet onderzoeken. Israëlische soldaten worden bijna nooit ter verantwoording geroepen. Dit zorgt voor straffeloosheid. Daarom is het de verantwoordelijkheid van de internationale gemeenschap om tot vervolging over te gaan. Het gaat hier om oorlogsmisdaden.’

Journalist Walid Omery, directeur van al Jazeera in Jeruzalem, vertelt dat Shireen een vest droeg met daarop de tekst ‘press’. Iedereen kon dat zien, aldus Omery. ‘Als we zeggen: ‘Gerechtigheid voor Shireen’, dan bedoelen we: ‘Bescherm journalisten.’ Het gaat niet om het geweld van die soldaat alleen, het gaat om het Israëlische beleid tegen journalisten.’ Israël vermoordde Shireen Abu Akleh eigenlijk zelfs twee keer, aldus Omery. De tweede keer was tijdens haar begrafenis, toen de Israëlische politie de begrafenisstoet aanviel.

Er zijn verschillende manieren om te achterhalen wie er allemaal betrokken zijn bij de moord op Shireen Abu Akleh, aldus advocaat Dixon. ‘Zo is het mogelijk om via de nummerborden van de militaire voertuigen de eenheden te achterhalen, en zo ook de militaire commandanten.’

Dixon wijst weer op het principe van ‘superieure verantwoordelijkheid’: het Israëlische leger heeft de plicht om deze moord goed te onderzoeken. ‘Dat Israël dit principe negeert, is een schending van het internationaal humanitair recht. Superieure verantwoordelijkheid staat niet in de wetboeken van alle landen, maar het is wel internationale wetgeving. Dat zet aanklagers hopelijk tot actie aan.’

Israël erkent het International Strafhof niet, maar dat is volgens Dixon geen probleem. Hij antwoordt dat door het strafhof veroordeelde misdaders kunnen worden opgepakt en vervolgd in landen die het hof wel erkennen. ‘Op die manier heeft het Internationaal Strafhof in het verleden hooggeplaatste oorlogsmisdadigers toch te pakken gekregen.’

Israël reageert dat het een eventueel strafrechtelijk onderzoek naar de dood van Shireen Abu Akleh niet zal accepteren. Lina Abu Akleh: ‘We verwachten niet dat Israël zal meewerken aan dit onderzoek.’ Bernard van RSF: ‘De Israëlische reactie bewijst dat een onpartijdig onderzoek nodig is.’

Slachtoffer Griekse pushback: ‘Ik dacht dat we afgeschoten zouden worden’

0

De NGO #StopPushbacks vroeg gisteravond in gezelschap van journalisten, artiesten en Turkse vluchtelingen aandacht voor de ‘aanhoudende deportaties’ naar Turkije. Hoewel Griekenland deze praktijk ontkent, worden veel aangekomen migranten wel degelijk terug richting Turkije geduwd. Volgens de aanwezige sprekers zijn deze pushbacks nu gewelddadiger dan ooit, maar kijken de Europese politiek en media goeddeels weg.

De avond in Brussel, symbolisch gehouden in de Europakapel in het midden van de Europese Wijk, wordt geleid door de Turks-Belgische Ugur Tok. Deze academicus en mensenrechtenactivist wordt door Turkije vervolgd omdat hij zou sympathiseren met de Gülenbeweging.

Veel (vermeende) Gülen-sympathisanten vluchten van Turkije naar het Europese vasteland, omdat Erdogan hen de schuld geeft van de mislukte couppoging van 2016. Ook zij zijn vaak slachtoffer van pushbacks. En wat extra desastreus is voor vermeende Gülen-sympathisanten, activistische Koerden en andere Turkse dissidenten die door Griekenland worden teruggeduwd: terug in Turkije belanden zij dikwijls alsnog in de cel.

Als eerst krijgt Alberto Ares (foto, links) het woord. Hij is directeur van een Jezuïtische vluchtelingenorganisatie uit Spanje, die in heel Europa actief is en nu vooral in Oost-Europa. ‘Er moet een nieuw narratief over migranten en vluchtelingen verteld worden. Daar werken we aan’, zegt hij. ‘Pushbacks zijn een grote zaak. Bijna alle grote organisaties hebben hier rapporten over geschreven. Het zijn mensenrechtenschendingen. Iedereen heeft recht op een juiste afhandeling van hun asielaanvraag.’

Dan merkt hij het verschil op met Oekraïners, die ruimhartiger worden opgevangen en door Europese regelgeving ook meteen aan het werk mogen. ‘Daarin is te zien dat het om politieke wil gaat. Wanneer dat er is, is er veel mogelijk.’

Dan is de uit Griekenland ingevlogen journalist Ingeborg Beugel (de Groene Amsterdammer) aan de beurt (foto, rechts). Maar voor wie het nog niet wist, wordt eerst nog de spectaculaire woordenwisseling met de Griekse premier Kyriakos Mitsotakis getoond, die Beugel een jaar geleden tijdens een persconferentie beschuldigde van ‘liegen’ over de pushbacks.

Moderator Tok wil eerst van Beugel weten wie zij is. Is zij een journalist of activist? Beugel doet haar jas uit en gaat er goed voor zitten. ‘Ik ben niet interessant, ik ben gewoon een journalist uit Nederland. Het gaat om wat daar gebeurt met de pushbacks’, begint ze.

‘En die hele schijntegenstelling tussen journalistiek en activisme kan mijn rug op’, merkt ze vervolgens op. Ze haalt de Filipijnse journalist en Nobelprijswinnaar Maria Ressa aan: ‘In de strijd voor feiten en de waarheid is journalistiek activisme’.

Beugel: ‘We spreken de waarheid tegenover de machthebbers. Dat is onze business.’

Ze vervolgt: ‘Deze clash met de Griekse premier van november 2021 kwam na bijna twee jaar aan leugens over de pushbacks die vanaf begin 2020 steeds meer toenamen.’ Turkije gooide toen de grenzen open, om Europa te bewegen tot steun in een conflict tussen Turkije en het Assad-regime in het Syrische Idlib.

Dan stelt ze aan het publiek een vraag: ‘Weten jullie wat pushbacks zijn?’ Ze staat op en begint te vertellen hoe een pushback van A tot Z eruit ziet. Ze vertelt over de Griekse kustwachten die ‘heel sjiek gekleed zijn’. En daartegenover plaatst ze de overvolle vluchtelingenkampen op Lesbos en Samos. ‘Waar vrouwen, zwangere vrouwen en kinderen elke dag de doodsangsten uitstaan.’

‘Pushbacks zijn een schending van alle internationale verdragen. Absoluut crimineel’

Beugel: ‘Pushbacks zijn een gecoördineerde actie vanuit Griekenland, waar migrantenboten worden getraceerd, de motoren worden kapotgemaakt en de boten weer worden teruggestuurd naar Turkije. En op land gebeurt dit door gewapende mensen, die helemaal in het zwart zijn gekleed. Dit is een schending van alle internationale verdragen die Griekenland en de EU hebben getekend. Het is absoluut crimineel.’

Beugel zegt vol verbijstering dat het is alsof de leden van de Griekse kustwacht begin 2020 ‘in één dag tot monsters zijn veranderd’.

‘Het is een diep vernederende en traumatiserende ervaring, waarbij alles van de vluchtelingen worden afgepakt. Zelfs tot het geld dat ze in hun anus hebben verstopt. Het gebeurt de hele tijd. Onafgebroken. En wij betalen er als Europeanen voor. Ik vraag me echt af wat met al dat gestolen geld en spullen van vluchtelingen gebeurt. Wordt dat door die mannen in het zwart verdeeld?’

Voordat Beugel klaar is, wil ze nog het verhaal van de groepje vluchtelingen vertellen die op een klein rotseiland voor de Turkse vast kwamen te zitten – zonder voedsel en water. Een Syrisch meisje van vijf dat door een schorpioen was gebeten, kwam daarbij om.

‘Journalisten die dit verhaal naar buiten brengen, worden juridisch vervolgd. Het is een uitputtingstactiek tegen ons. Op een gegeven moment zeiden de Grieken zelfs: ‘Het eiland is Turks. Laat henzelf maar helpen.’ Pas na drie weken kwamen er Grieken. Het meisje was toen al overleden.’

In 2015, bij de start van de vluchtelingencrisis, was de hele wereld geschrokken. Maar hoe zit het nu? ‘Pushbacks zijn het nieuwe normaal geworden. De EU-commissie in Brussel is de vuile partij hier. Ze doen helemaal niks.’

Tok vindt het bevreemdend dat Turkije als een veilig land wordt gezien. Hij vraagt speciale aandacht voor Turkse vluchtelingen die ook worden teruggeduwd. ‘Er zijn 80.000 Turken het land uit gevlucht. En duizenden teruggestuurd.’

Een van die gevluchte Turkse pushbackslachtoffers is Hüsniye (foto, midden). Zij werkte op de universiteit, maar is na de couppoging van 2016 haar baan verloren, zoals zoveel mensen die worden gelinkt aan de Gülenbeweging. Hüsniye ontvluchtte Turkije vanwege de ‘rechteloze situatie’

‘Met een rugzak zijn we vertrokken in 2019’, zegt Hüsniye en ze vertelt over de modderige wegen waarop ze liepen om het politiebureau te bereiken voorbij de Evros, de rivier die Turkije scheidt van Griekenland. Een paar honderd meter voordat ze daar aankwamen, werden ze omcirkelt door militaire voertuigen. Er kwamen mannen uit met zwarte uniformen.

Ze werden gearresteerd. Hun telefoons werden afgepakt en moesten ontgrendeld worden – waarschijnlijk om te kijken of er opnames waren gemaakt van de mannen in het zwart. Ze moesten een auto instappen. ‘Dit allemaal terwijl ze ons uitlachten. ‘We vroegen: ‘Waar gaan we heen?’ ‘Dat zien jullie wel’, zeiden ze.’

‘Ze brachten ons naar een bureau op een open terrein. Hier hebben ze ons gefouilleerd. En dat gebeurde op een heel lelijke manier.’

Ze moesten zich uitkleden. Naast iedereen. Daarna werden ze in een busje gestopt en door gewapende mannen in een kniepositie gedwongen voor de rivier, tegenover de Turkse grens. ‘We stonden gebukt. Het leek echt op zo’n moment dat we één voor één afgeschoten zouden worden. Mensen begonnen te schreeuwen. En diegenen die zich verzetten, werden geslagen. Op hun hoofd.’

Dan vertelt Hüsniye over een vrouw die uit de groep werd geselecteerd en werd meegenomen. ‘Ik hoorde haar schreeuwen en gillen. Daarna moest ik mee. Ze wilden me weer fouilleren. Maar ik zei: ‘Raak me niet aan!’ Ik begon te schreeuwen en te huilen.’

‘De bewaker zei: ‘Niet huilen, geef me je geld.’ Hij dreigde met een mes op mijn buik’

Zichtbaar gepijnigd meldt Hüsniye dat de hele reis al een situatie is waarin je je emoties constant in bedwang moet houden. ‘Maar op dat moment dacht ik: ik ga liever dood, dan dat er iets met mij wordt gedaan. De bewaker zei: ‘Niet huilen, geef me je geld.’ Hij dreigde met een mes op mijn buik. Ik heb hem toen het geld gegeven dat ik nog had. En daarna hebben ze ons de rivier in geduwd. We zijn naar de Turkse kant gelopen. En ja, daar begint het Turkse gevaar van het leger en politie. We moesten onopgemerkt weer thuis zien te komen.’

Hüsniye zegt dat ze nog steeds psychologische problemen heeft. Ze waagde pas na een jaar nog een poging. Toen is ze via de Egeïsche Zee gekomen; ze is nu twee jaar in Nederland.

Moderator Tok sluit de avond af: ‘We zien dit allemaal niet in het nieuws. Daarom is het belangrijk om op evenementen als deze bij elkaar te komen. Verdragen, die bindend zijn, worden geschonden. Schendingen zijn strafbaar. En toch gebeurt het. Het is tijd om elk moment te gebruiken om dit te agenderen, zoals de journalist Beugel dat probeert te doen.’