15.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 355

Hakan Sükür: van voetbalkoning naar berooide ’terrorist’

0

We spraken de Turkse oud-voetballer Hakan Sükür, woonachtig in Los Angeles, via Zoom over zijn voetballeven, zijn vlucht uit Turkije en zijn strijd met het Erdogan-regime. ‘Ik had zoveel opgebouwd en geïnvesteerd in mijn land. En dat is mij in één klap door zo’n fascistische horde afgenomen.’

Hakan Sükür is topscorer aller tijden voor Turkije (51 goals) en Galatasaray (288 goals), dat hij in 2000 naar de UEFA Cup-winst schoot, en maker van de snelste WK-goal ooit (na 11 seconden, in 2002). Toch is deze levende legende omstreden in Turkije. En dat heeft alles te maken met zijn leven na het voetbal.

Hij werd in 2011 parlementariër voor Erdogans AKP. Maar hij verliet die partij toen in 2013 een groot corruptieschandaal rond de Erdogan-familie aan het licht kwam. Erdogan hield de Gülenbeweging, waar Sükür mee wordt geassocieerd, hiervoor verantwoordelijk. Sükür vluchtte in 2015 naar Amerika.

Na de couppoging in 2016 zijn al zijn bezittingen in Turkije geconfisqueerd. De reden: hij zou de Gülenbeweging financieel steunen. Zijn vader, die medeplichtig zou zijn aan witwassing, zit in de gevangenis.

Het Nederlandse publiek kent de voetballer Hakan Sükür heel goed, maar hoe zou u uzelf in drie woorden willen omschrijven?

‘Een moeilijke vraag, maar als iemand die een rechtvaardige, eerlijke en een goede vader voor zijn familie wil zijn. Dus iemand die de mens en de gehele mensheid vooropstelt en dat als opdracht van zijn geloof ziet. Naast rechtvaardigheid wil ik ook de altijd de beste zijn in wat ik doe. Een harde werker, dus.’

Op de Turkse tv zijn presentatoren en voetballers bang om uw naam te zeggen. Ook in de Netflix-documentaire Terim over Galatasaray wordt u niet genoemd. Hoe verklaart u dit?

‘Misschien is deze geschiedvervalsing wel een primeur in moderne dictaturen. Vroeger was er geen platform als Netflix. We leven in een periode waarin iedereen alles zelf kan opzoeken en bekijken. Alles is zo duidelijk. En toch word ik zonder enig vorm van bewijs beschuldigd door mensen die zelf schuldig zijn aan criminele daden en de macht in handen hebben. En nu proberen ze hun versie van de geschiedenis aan de maatschappij op te leggen. En precies daarom laten ze mij niet aan de maatschappij zien.’

Wie is voor deze censuur verantwoordelijk, denkt u?

‘De top van dit dictatoriale regime in Turkije. De mensen die mij vroeger naar zich toe hadden getrokken om de bevolking vertrouwen in te boezemen en mijn naam op die manier hebben misbruikt. De Hakan Sükür waarvan ze nu doen alsof hij niet meer bestaat. En nog veel erger dan dat: ze dehumaniseren mij. Mijn naam, die vroeger werd gebruikt om het volk achter zich te krijgen, wordt nu gebruikt om hetzelfde volk bang te maken. Smaad, laster, leugens. Ik word met van alles en nog wat geassocieerd, terwijl ik zelf nooit ben aangeklaagd of veroordeeld.

‘Mijn naam, die vroeger werd gebruikt om het volk achter zich te krijgen, wordt nu gebruikt om hetzelfde volk bang te maken’

‘De geschiedvervalsing in deze documentaire kan je ook zien als een wanhoopsdaad van een crimineel regime. Het regime wil Hakan Sükür niet tonen, omdat het volk dan wellicht vragen gaat stellen. Toch worden die vragen alsnog gesteld. ‘Waarom is Hakan Sükür niet te zien? Wat heeft hij dan gedaan?’ Aangezien ze mij niets kunnen maken, blijft het regime stil.

‘Ik ben een van de spelers die een enorme bijdrage heeft geleverd aan het succes van Galatasaray. Met mijn goals en mijn strijd, terwijl de club financieel in zwaar weer verkeerde, wonnen we toch de UEFA Cup in 2000. Eigenlijk hebben ze, door mij uit deze documentaire te wissen, op een averechtse manier laten zien wie juist wél een grote bijdrage had bij het behalen van de cup.’

Ik en veel andere Turkse Nederlanders hebben toen de nachten onveilig gemaakt in Amsterdam met vlaggen.

Ja, onze mensen in den vreemde werden toen wellicht nog blijer dan mensen in Turkije die dag.’

Het was onwerkelijk. Maar goed, terug naar de politiek. Is het waar dat Turkije u uitgeleverd wilde zien, omdat ze Fethullah Gülen niet te pakken konden krijgen?

‘Ja, ze hebben heimelijk om onze uitlevering gevraagd tijdens het presidentschap van Donald Trump. Er zou op een rechteloze manier een uitwisseling plaatsvinden met dominee Andrew Brunson (die in oktober 2016, na de mislukte couppoging in Turkije, werd vastgezet door Turkije, red.). Maar toen kwam gelukkig de Amerikaanse rechtsstaat in beweging. Dappere ambtenaren zeiden: ‘Hoe kunnen we dit doen bij iemand die geen blaam treft? Waarom zouden we hem willen uitwisselen met een Amerikaanse burger die in Turkije op een rechteloze manier is opgepakt?’ Ze zeiden: ‘Brunson is onschuldig en Hakan Sükür ook.’’

Hoe kwam u hierachter?

‘Amerika is een rechtsstaat. Er zijn politie-eenheden die ons beschermen. Toch heb ik veel problemen ondervonden hier. De fascistische arm van het regime in Turkije is lang en ze kunnen wereldwijd bijna iedereen het leven zuur maken. Veel journalisten hebben hier last van. Ik ben geen journalist, maar sinds ik als een soort mensenrechtenactivist begon te praten over de rechteloosheid in Turkije ondervind ik grote problemen. Mijn familie, kinderen en ikzelf zijn meerdere malen fysiek aangevallen door zogenaamde Turkse journalisten. Op straat en op de scholen van mijn dochters hebben ze ons fysiek aangevallen. Het was een aanval op onze familie-eenheid. Mijn vrouw wordt van niets beschuldigd, maar al haar Turkse bankrekeningen zijn gesloten. Mijn schoonvader is aangeklaagd en moest voor de rechtbank verschijnen, alleen maar omdat hij zijn tv-abonnement had opgezegd. Uiteindelijk is hij vrijgesproken, maar hij heeft veel geleden.

‘Met deze bedreigingen wilden ze ons een lesje leren. Ik kon, als ik zou zwijgen, weer in het bezit komen van alles wat ik had verloren. Maar dan zou ik mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken. Want niet alleen ik, maar duizenden mensen lijden onder dit regime. Daarom verkies ik te spreken, in naam van de democratie en de eer van de mensheid. We zijn hier in Amerika vrij, we kunnen rustig ademhalen. Toch heb ik helaas nog geen verblijfsvergunning kunnen krijgen. En dat komt omdat Turkije een bondgenoot is van de Verenigde Staten. Washington moet ook Turkije te vriend houden.’

U woont nu al zeven jaar in het buitenland. Al uw bezittingen en geld in Turkije zijn in beslag genomen door het Erdogan-regime. Om hoeveel gaat het?

‘Om miljoenen dollars.’

U moest uw leven opnieuw beginnen. U had zelfs een baantje als Uber-taxichauffeur. Hoe houdt u dit vol? Wat geeft u kracht?

‘Het moet gewoon. Zolang Allah me de gezondheid geeft, zal ik doorgaan. Ik put veel kracht uit mijn geloof. Er is veel ellende op de wereld. Ik ben blij dat ik gezond ben. Natuurlijk, ik had zoveel opgebouwd en geïnvesteerd in mijn land, met investeringen uit wat ik met voetbal heb verdiend. En dat is mij in één klap door zo’n fascistische horde afgenomen. Het enige wat me staande houdt, is dat ik in mijn recht sta. En dat ik een rechtvaardige strijd voer.’

Het lijkt wel een eenzame strijd. Ook vanuit de Turkse voetbalwereld is het stil. 

‘Alles wat ik heb verdiend, heb ik te danken aan voetbal. Aan onze voetbalfamilie. Maar de voetbalwereld is stil vanwege het angstimperium in Turkije.’

Hoe denkt u over Turkse Europeanen en Turkse Amerikanen? Zijn zij anders dan de Turken in Turkije, of zijn alle Turken hetzelfde?

‘Turken in de diaspora hebben het economisch vaak beter dan Turken in Turkije. Maar niet iedereen in de diaspora kan terug naar Turkije. Politieke vluchtelingen kunnen dat niet. Ik kan dat niet. In Europa en in de VS kan je in vrijheid leven en zelfs de Amerikaanse president zwaar bekritiseren. In Turkije staat daarop een gevangenisstraf.

‘Mijn kinderen groeien hier in Los Angeles op, ze proberen hun weg te vinden met hun vrienden. Het is natuurlijk niet makkelijk om als vreemdeling te leven in het buitenland. Maar over het algemeen zijn de leefomstandigheden hier gezond. De Turken in het buitenland leven in vrijheid, wat de Turken in Turkije in niet hebben. Dat is het grootste, pijnlijke verschil. Kon ons land maar dit niveau bereiken.’

‘Ik kon, als ik zou zwijgen, weer in het bezit komen van alles wat ik had verloren. Maar dan zou ik mezelf niet meer in de spiegel kunnen aankijken’

In de diaspora is Erdogan populairder dan in Turkije zelf. Wat vindt u ervan dat in de diaspora ook mag worden gestemd tijdens de Turkse verkiezingen?

‘Dit is een serieus discussiepunt. Natuurlijk heeft iedereen het democratische recht om te kunnen stemmen. Toch is het vreemd dat je meedoet aan de verkiezingen van een land waar je niet woont, een land bovendien dat eigenlijk geen democratie meer is. Eigenlijk vind ik het dus niet kunnen, omdat je alleen maar naar Turkije gaat voor vakantie of voor familiebezoek. Turken in de diaspora van de derde en vierde generatie weten niet echt hoe het is om in Turkije te leven. Ze zijn westerse landen gewend. Ze geloven soms sneller in propagandapraatjes dat Nederland en Duitsland jaloers zouden zijn op Turkije.’

In de tijd dat u in Amerika was, maakte de Black Lives Matter beweging grote impact. Hoe heeft u dat ervaren? 

Er zijn hierin veel gelijkenissen tussen Amerika en Turkije. Bij Turken is dat het extreme nationalisme tegen Koerden en andere groeperingen en het extreme conservatisme, dat je ook als jihadisme zou kunnen omschrijven. Dus mensen die de Koran lezen, maar die niet goed begrijpen. Zij opereren tegen de geboden van Allah. Ik ken ongeveer bijna alle geboden van God, van verschillende religies. De mens komt bij alle religies op de eerste plaats. En ondanks deze geboden zijn er altijd partijen die voor hun eigen belangen en rijkdom opkomen, de staat overnemen en racistische verdeeldheid onder de mensen zaaien. Dat is politiek die strijd en oorlog veroorzaakt en waarmee mensen weer hun eigen kassen spekken.

‘Wat betreft Black Lives Matter zeggen mijn eigen geloof en Allah dit tegen mij: ‘We hebben de mensheid in verscheidenheid gecreëerd, zodat jullie elkaar kunnen ontmoeten en leren kennen.’ Dit is mijn geloof. Ook wie dat niet gelooft, zou de diversiteit en gelijkwaardigheid van de mensheid moeten accepteren. Wat zwarte Amerikanen door racisme en discriminatie hebben moeten ondergaan, is zo systematisch geweest, dat het systeem nu wat heeft goed te maken door hen te bevrijden uit armoede met positieve actie.

‘In Turkije is er wat betreft discriminatie ook een andere belangrijke zaak gaande, namelijk tegen mensen met een hoofddoek (Turkije was vroeger een streng-seculiere staat, red.). Echt… mensen vliegen tegenwoordig naar de ruimte, maar in Turkije kan men elkaar nog steeds niet op basis van hun merites beoordelen, nee, we kijken naar de sluier op hun hoofd. Over de hele wereld heb ik vrienden die bij overheidsinstellingen werken mét een hoofddoek.’

Waarom komt de Turkse oppositie niet voor Gülen-sympathisanten op?

‘Vanwege hun angst voor het Erdogan-regime durven de oppositiepartijen niet voor alle slachtoffers op te komen. Dus ook niet voor de slachtoffers van de presidentiële noodwetten (die werden aangenomen na de mislukte coup, red.), waaronder mijn vader, die zelf overigens een linkse sociaaldemocraat is.

‘Het regime zegt tegen de oppositie: ‘Steek je neus niet in de slachtoffers van de presidentiële nooddecreten. Dan mogen jullie op andere terreinen oppositie voeren – dus over de positie van Koerden en alevieten praten.’ Als de oppositie zich uitspreekt voor Gülenisten en andere slachtoffers van Erdogans decreten, dan lopen ze veel risico om zelf vervolgd te worden.’

Dus niemand van de seculiere, Koerdische en linkse oppositie betoont zich solidair met uw zaak?

‘Nee, dat kunnen ze niet doen. Privé hebben we natuurlijk wel gesprekken met elkaar en schrijven ze mij ook. ‘Ja, Hakan, je hebt gelijk’, zeggen ze dan, ‘maar als we ons begeven op dát terrein, dan krijgen we zelf nog meer problemen.’ Dat is ook te merken aan de weigering van tv-programma’s om met mij te praten. Waarom zijn ze bang?

‘Alles wat ik met mijn voetbalcarrière heb verdiend, is in beslag genomen. Ze hebben mijn vader achter de tralies gezet op basis van ‘geheime getuigen’, terwijl de rechtszaal helemaal leeg was. Hij is veroordeeld vanwege een ‘geheime getuige’ die bij vijf rechtszittingen niet is komen opdagen. Die getuige bestaat niet.’

Bizar, een getuige die niet bestaat. De ‘getuige’ beweert dat u en uw vader geld zouden hebben witgewassen voor de Gülenbeweging. Dat zou dan zijn gebeurd via een bouwbedrijf dat jullie samen runden.

‘Volgens een officieel document van MASAK (het Turkse FIOD, red.) zegt deze getuige dat mijn vader ‘partner is bij bouwbedrijf Sükür Insaat’. Partner?! We runnen een familiebedrijf, maar de man is mijn vader, tachtig jaar en meerdere keren geopereerd vanwege kanker. Mijn vader moet omgerekend 250.000 dollar aan rechtbankkosten betalen.

‘Al onze bezittingen zijn geconfisqueerd op basis van deze ene zin: ‘Partnerschap bij Sükür Insaat’. Tegen mij loopt geen specifieke rechtszaak, maar wel in gecombineerde vorm via mijn vader. Ik weet niet waarvoor ik word aangeklaagd. Dit laat eigenlijk zien dat de autoriteiten in paniek zijn, omdat ze slordige fouten hebben gemaakt tijdens het proces.

‘En dan verschijnen er koppen in de media, zoals ‘Hakan Sükür heeft zijn geld witgewassen’. Welk geld? Het geld dat ik met voetbal, met mijn eigen zweet, heb verdiend? Vriend, hoe heb ik dat dan gedaan? Open dan een aparte rechtszaak tegen mij. Ik heb een rapport van MASAK in mijn handen waarin staat dat ik mijn geld via voetbal, met contract en al, heb verdiend. In mijn betalingsverkeer is niets te vinden. Daardoor kunnen ze geen rechtszaak tegen mij beginnen. Daarom laten ze mij niet praten. Ze willen dat ik praat zoals zij dat willen, zodat ze wat langer aan de macht kunnen blijven.’

‘Wij hebben dit aan alle internationale rechtbanken, het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM, red.) en het Turkse hooggerechtshof gepresenteerd. Nog steeds zijn er mensen die onze huizen in bezit hebben en van alles daarmee doen. En ondanks het feit dat wij in ons recht staan, kunnen Turkse rechtbanken zich niet uitspreken in ons voordeel. Hoe moet dan voor ons recht geschieden? Maar dit geldt niet alleen voor ons – miljoenen mensen zitten in hetzelfde schuitje.’

Dus ook het EHRM wil zich hiermee niet bezighouden?

‘Eerst moeten alle nationale juridische wegen worden bewandeld, voordat de rechtszaak voor het EHRM kan komen. Onze zaak ligt nog bij het Turkse hooggerechtshof. Ze traineren de boel daar tot het uiterste. Maar zelfs als het EHRM onze zaak behandelt en ons in het gelijk stelt, dan weten we dat Turkije deze uitspraken toch naast zich neer zal leggen. Selahattin Demirtas (de leider van de pro-Koerdische parij HDP, red.) en Osman Kavala (een succesvolle zakenman, bekend om zijn filantropie, red.) zitten nog steeds in de gevangenis, ondanks de eis van het EHRM om hen onmiddellijk vrij te laten. Wat verwacht je ook van zo’n regime? De wereld kan misschien wel tevreden zijn met president Erdogan omdat hij vluchtelingen niet doorstuurt naar Europa, maar de geschiedenis zal deze schendingen van de menselijke waardigheid niet vergeten en ook niet vergeven.’

In Turkije moeten Koerden constant afstand nemen van de PKK en, sinds de couppoging, gelovige Turken van de Gülenbeweging. Je bent a priori verdacht. Is dat niet vermoeiend?

Sükür vertelt dat de ‘fascistische groepen’ die nu aan de macht zijn in het verleden een aantal belangrijke misstanden in de doofpot hebben gestopt en daardoor de Koerden en de Gülenbeweging in diskrediet hebben gebracht. Het gaat allereerst om de zogeheten Ergenekon-rechtzaken, waarbij tien jaar geleden zaken werden aangespannen tegen vermeende seculiere coupplegers. De verdachten werden echter vrijgesproken en Erdogan beschuldigde de – aan de Gülenbeweging gelieerde – aanklagers ervan het bewijs te hebben vervalst. Ook noemt Sükür de zaken tegen de vrijgesproken verdachten van de JITEM-operaties uit de jaren negentig. Met JITEM bedoelt hij de paramilitaire groepen die verantwoordelijk waren voor duizenden moordaanslagen en vermissingen in zuidoost-Turkije, waarbij Koerden het slachtoffer waren. In 2015, toen het geweld weer oplaaide tussen de PKK en Turkije stopten al deze rechtszaken. Alle verdachten zijn uiteindelijk in 2019 allemaal vrijgesproken.

Sükür: ‘Natuurlijk waren er ook onschuldigen bij de Ergenekon-zaak, dat accepteer ik. Maar van volledige onschuld bij de Ergenekon-strafdossiers of tegen JITEM was totaal geen sprake. Er zijn serieuze bewijzen van de betrokkenheid van het veiligheidsapparaat bij die misdaden. Toen de corruptieschandalen van het Erdogan-regime in 2013 in het openbaar kwamen, zijn alle misdadigers vrijgesproken door diegenen die het rechtssysteem in handen hadden gekregen.  En zo konden deze fascisten weer verder van hun leven genieten in Turkije.

‘Stel dat we een andere visie zouden vertellen over de recente geschiedenis van Turkije dan Erdogan en zijn politieke bondgenoten voorstaan. Dan worden we tot terrorist en landverrader verklaard. Dit is de Turkse situatie. De wereld ziet dit ook, maar helaas maakt Erdogan gebruik van een bipolaire geopolitiek waarin Rusland en het Westen tegen elkaar worden uitgespeeld (Turkije onderhoudt goede banden met beide kanten, red.).

‘Onzin dat een beweging van twee miljoen mensen uit twee miljoen terroristen bestaat. Dat zegt meer iets over het regime dat zulke beweringen doet’

‘Turkije wordt door één man geregeerd, waarachter alle andere fascisten schuilen. Erdogan heeft na de coup de Gülenisten collectief tot zondebok gemaakt. Natuurlijk kunnen ook onder Gülen-aanhangers zich misdadigers bevinden. Maar het is onzin dat een beweging van twee miljoen mensen uit twee miljoen terroristen bestaat. Dat zegt meer iets over het regime dat zulke beweringen doet.’

Toch geloven Turken eerder Erdogan dan Gülen-sympathisanten.

‘Turkije wordt niet geregeerd door mensen die van het land en zijn inwoners houden. Maar door fascisten, die zichzelf in een positie hebben gemanoeuvreerd waarbij ze alleen nog maar kunnen blijven regeren door nóg meer misdaden te plegen. En dan maken ze een patriottistische, nationale veiligheidskwestie van de Gülenbeweging. Maar zo’n kwestie is het niet. Het regime wil aan de macht blijven, overleven.

‘En dan zeggen ze: ‘Wat kletst Hakan Sükür nu voor onzin? Hij is maar een voetballer, wat begrijpt hij nou van politiek?’ Maar Hakan Sükür begrijpt veel dingen. Want Hakan Sükür is een mens. En een écht mens snapt deze dingen.’

In eerdere interviews zei u dat u ook fouten heeft gemaakt. U bent parlementslid van de AKP geweest en sympathiseert met de Gülenbeweging. Zijn dit fouten van u?

‘Mensen zeggen weleens tegen mij: ‘Hakan, je bent een goed mens. Waarom heb je jezelf verpest met de politiek?’ Maar met de kennis van nu zeg ik: juist goed dat ik de Turkse politiek van dichtbij heb meegemaakt. Mensen behandelen de machthebbers als het minste kwaad, omdat ze ‘tenminste net als mij bidden’. Maar dat bidden van deze politici heeft geen ene betekenis. Het zijn mensen die niks geven aan de maatschappij en de mensen.

‘Over mijn fouten: natuurlijk, we zijn mensen. We zijn toch geen profeet of God? Wij maken foute keuzes. Onze gedachtes veranderen. Maar godzijdank is mijn positie niet veranderd. Ik kan sympathie hebben voor bepaalde mensen. Dat mag toch? Het betekent toch niet dat ik automatisch schuldig ben voor wat zich op de achtergrond (bij de Gülenbeweging, red.) heeft afgespeeld? Je kan sympathie hebben voor de ideeën, hoe naar de mensheid wordt gekeken, je deelt misschien dezelfde waarden – dat kun je als sympathie zien. En dat mag in een vrij land.

‘In een onvrij land maken ze wetten om de maatschappij af te schermen van de waarheid. Alleen regimes die van de waarheid willen vluchten, doen dit. Het leger, de politie, het rechtssysteem is allemaal in hun handen. Iedereen die praat. wordt het zwijgen opgelegd. Journalisten worden kapotgemaakt. En dan is Hakan Sükür een terrorist? Sorry, maar dan is het regime terroristisch bezig. Zij zijn terroristen. Zij zijn landverraders.’

‘Leger, politie, rechtssysteem: allemaal in handen van het regime. Iedereen die praat, wordt het zwijgen opgelegd. En dan is Hakan Sükür een terrorist?’

‘Ik richt me tot de mensen die in het buitenland leven: als het geld dat jullie in Europa verdienen zo veel meer waard is in Turkije, dan betekent dat het land slecht wordt geregeerd. Het komt voor jullie misschien goed uit, maar voor het Turkse volk is het een ramp.

‘Ali (schoonzoon van de profeet, red.) heeft gezegd dat gerechtigheid de religie is van een staat. Zolang mensen steun blijven geven aan degenen die van top tot teen schuldig zijn, zullen deze mensen geen vrede vinden.’

Turkije: protesterende studenten riskeren celstraf

0

Er is tot drie jaar celstraf geëist tegen een groep studenten uit Istanbul.  Ze protesteerden tegen de nieuwe, conservatieve rector van hun Bogazici-universiteit, die door de Turkse regering was aangesteld.

De in totaal twaalf verdachte demonstranten zouden geweigerd hebben zich te verspreiden, na meerdere waarschuwingen en het gebruik van geweld.

Er was een serie van protesten en arrestaties rond de Bogazici-universiteit in 2021 (foto). De studenten gebruikten tentoonstellingen en concerten in en rond de campus als protest tegen de aanstelling van de door regering gekozen rector, een prominent van Erdogans partij AKP. De Bogazici-universiteit is van oudsher een progressief en seculier bolwerk.

De aanklager verwijt het de demonstranten ook dat ze regenboogvlaggen ontrolden tijdens de protestmars.

Politie belazert Turkse Nederlander: ‘100 procent door mijn afkomst’

0

Twee Rotterdamse agenten hebben een proces-verbaal tegen een verdachte grotendeels uit hun duim gezogen. Dat constateert de rechter aan de hand van camerabeelden die in de strafzaak tegen de Turkse Nederlander zijn getoond, meldt de regionale nieuwszender RTV Rijnmond.

Het voorval van twee jaar terug begon toen de politie langsging bij een garagebedrijf aan de Persoonshaven, hoegenaamd dom ‘een man op straat preventief te fouilleren’.

De 41-jarige Rotterdammer zou zich toen ‘agressief hebben verzet’. De politie zou daardoor genoodzaakt zijn geweest om ‘een kopstoot uit te delen’.

Dat blijkt gelogen. Op de camerabeelden is te zien dat de verdachte één hand in het gips en een mitella heeft. ‘De agent rukt daaraan en duwt de man tegen de muur. Daarna geeft agent hem een kopstoot en pakt hem bij de nek. Even later wordt de verdachte geboeid.

Volgens de rechter wilde de verdachte juist degene de situatie de-escaleren. Daarbij was de agent helemaal niet bezig is met een fouilleeractie, constateert de rechter.

Volgens de rechter zijn de verschillen tussen de beelden en het proces-verbaal zo groot. Dat dit proces-verbaal doelbewust in strijd met de waarheid moet zijn opgemaakt.

Verdachte Atik Samur zegt dat zijn arrestatie door zijn Turks achtergrond komt. ‘Honderd procent. Waarom zou je de eigenaar van een autobedrijf nou fouilleren?’

De Rotterdamse politie zegt iets anders: ‘Er was en is geen reden om te twijfelen aan de oprechtheid van de collega of daarin kwade opzet te vermoeden.’

De politie heeft ook geen disciplinaire maatregelen getroffen tegen de agenten. Wel zal intern worden gekeken of de agenten kunnen worden vervolgd voor het valselijk opmaken van een proces-verbaal. De camerabeelden, gemaakt door Samurs bedrijf, zaten aanvankelijk namelijk niet in het dossier dat aan de rechtbank is overhandigd, maar zijn door Samur zelf toegevoegd.

Amsterdam: afgebrand studenten- en vluchtelingencomplex ‘in steek gelaten’

0

Een deel van de bewoners van het studenten- en vluchtelingencomplex Riekershaven, dat onlangs deels is afgebrand, is boos op woningcorporatie De Key. Dit meldt de Amsterdamse stadszender AT5.

Ze vinden dat De Key niet genoeg doet om de bewoners van de Riekershaven ‘een veilige plek te bieden’ en dat ze dat al vaker hebben geagendeerd. De wooncorporatie greep niet in.

Het pand bestaat uit 9 blokken. Door de brand zijn blok 5 en blok 6 onbewoonbaar geworden, 135 mensen verloren hun woning. De 27-jarige verdachte (ook bewoner) van de brand, zou last hebben van psychische problemen. Hij zit nog steeds vast.

De eerste twee jaar was het pand in beheer bij jongerenhuisvester Socius, omdat De Key het project niet kon begeleiden. Socius werkte met een zelfbeheerconcept, vertelt Pim Koot, oud-bestuurslid van Socius tegen AT5. ‘Het idee was dat alles dat door bewoners gedaan kan worden, ook door bewoners gedaan wordt.’

Maar toen De Key in 2018 het beheer weer overnam, ging het bergafwaarts. De begeleiding nam af, de technisch beheerder, die op het terrein rondliep voor onderhoudsklusjes, kwam niet meer en er verschoven veel verantwoordelijkheden naar het zelfbeheer.

Volgens verschillende bewoners zorgen mensen met psychische problemen herhaaldelijk voor overlast. Het gebeurt dat mensen op de muren bonken, hun huisraad uit het raam gooien of hun ramen breken.

Qatari’s stuiten op Engelse ‘kruisvaarders’

0

Engelse voetbalsupporters die zich als kruisvaarders hadden verkleed, zijn aangehouden in Doha, zo is te zien in een video op social media. Ze werden weggestuurd bij de stadions vanwege hun kledij.

Een van de Engelse ‘kruisvaarders’ klaagde in een tv-interview over de Qatari. ‘Wat ze niet begrijpen in Qatar, is dat de fans de kern van het spel zijn. Wij maken voetbal. Niet de grote bedrijven.’

Supporters van Engeland gaan wel vaker verkleed als kruisvaarders naar wedstrijden van het nationale elftal, maar in het islamitische Qatar valt dat niet zo goed.

De christelijke kruisridders voerden tussen de elfde en dertiende eeuw oorlog met de moslims om Palestina. Ze moordden duizenden islamitische burgers uit.

De ‘War on Terror’ wordt door veel moslims als een nieuwe kruistocht tegen de islam gezien, helemaal na de uitlatingen van de toenmalige Amerikaanse president George W. Bush die zei een ‘kruistocht’ te voeren.

Democratie 2.0 moet zichzelf kunnen verdedigen

0

Speculeren over ‘tribunalen’ en een ‘bestorming’ van het parlement, journalisten betitelen als ‘rioolratten’. Wie tien jaar geleden had voorspeld dat parlementariërs dit soort taal zouden bezigen, was voor gek verklaard. Toch flikt Forum voor Democratie het elke maand weer.

Het Nederlandse kiesstelsel kent een evenredige vertegenwoordiging en een lage kiesdrempel, wat zorgt voor een veelkleurigheid aan partijen. Daar zitten ook radicale geluiden tussen als FvD en PVV. Een deel van het electoraat herkent zich in dit geluid. Winst, vanuit democratisch oogpunt. Maar wat als radicalisme doorslaat en de rechtsstaat probeert te ondermijnen? Ergens moet gezegd worden: tot hier en niet verder.

Toegegeven: dat wordt ook met regelmaat gedaan, ook weer toen FvD-Kamerlid Gideon van Meijeren onlangs filosofeerde over een bestorming van de Tweede Kamer. Heel politiek Den Haag wijdde er woorden aan, premier Rutte incluis: ‘verwerpelijk en totaal onverantwoordelijk’. Maar hoe dan verder? Het kwaad is al geschied. En FvD zal zich er niets van aantrekken.

Hoewel parlementaire onschendbaarheid, en dus totale wettelijke vrijheid van meningsuiting, in de Kamer bestaat, grijpt de Kamervoorzitter steeds vaker in. Dat is één stap. Maar zij greep niet in tegen Van Meijerens uitlatingen over het bestormen van het Binnenhof, want die deed hij online in een video. Anderen kijken daarom des te hoopvoller naar een wetsvoorstel van D66. Partijen die de democratische rechtsstaat bedreigen moeten sneller kunnen worden verboden, vinden de democraten.

CDA-minister Hanke Bruins Slot van Binnenlandse Zaken is tegen het D66-wetsvoorstel, zei ze zondag bij Buitenhof. D66 wil namelijk partijen kunnen verbieden bij koninklijk besluit, zonder dat het parlement hier aan te pas hoeft te komen. Zelf is ze bezig met een nieuwe Wet op de Politieke Partijen. Die moet realiseren dat partijen verboden worden als zij de democratische rechtsstaat omver willen werpen.

De Duitsers kennen sinds 1967 zo’n wet. Logisch, want Hitler kon in 1933 na verkiezingen aan de macht komen en we weten hoe dat is afgelopen. Een partij kan in Duitsland verboden worden wanneer haar doelen of gedragingen de democratische grondstructuur in gevaar brengen. De grootte van een partij is relevant, vindt het grondwettelijk hof dat hierover gaat. Nazipartij NDP, die de kiesdrempel van de Bondsdag niet haalt, is hierom niet verboden.

Dit soort kaders biedt mogelijkheden om partijen die democratie willen ondermijnen aan te pakken. Zoals filosoof Dirk Verhofstadt bij ons aanstipte: extreemrechts marcheert niet meer in uniform binnen, maar wil sluipenderwijs de democratische rechtsstaat slopen. Uiterste waakzaamheid is daarbij geboden. En zoals de Leidse rechtsfilosoof George van den Bergh in de jaren dertig al zei: ‘De democratie mag de machtsmiddelen der dictatuur aanwenden voor één enkel doel, namelijk de verdediging tégen de dictatuur’.

Extreemrechts marcheert niet meer in uniform binnen, maar wil sluipenderwijs de democratische rechtsstaat slopen

Maar dan de olifant in de Kamer: de PVV. Een partij die haat zaait, alle moskeeën wil sluiten en de Koran wil verbieden, een ‘kopvoddentaks’ wil invoeren en ruim een miljoen Nederlanders al vijftien jaar elke dag criminaliseert. Bij deze partij is de grondwet, het fundament onder onze democratische rechtsstaat, in slechte handen. Hoe verhouden de gronden voor een partijverbod zich tot deze partij, die, anders dan FvD, geen nieuwkomer is? Waarom is deze discussie enkel gekoppeld aan FvD, terwijl de PVV al vijftien jaar lang een antirechtsstatelijke politiek voorstaat?

Een nieuw kader waarbinnen partijen mogen opereren, is nu harder nodig dan ooit. Onze rechtsstaat wankelt al. De Raad van State en het rechtsstelsel konden de toeslagenaffaire niet voorkomen. Het vertrouwen in de overheid is lager dan ooit onder veel Nederlanders.

Tegelijkertijd is een partijverbod geen oplossing voor al deze problemen. Laat staan dat het een permanente oplossing is voor extreem gedachtegoed in het parlement. Neem Turkije: toen de Welvaartspartij van de islamist Erbakan de grootste partij was, werd deze in 1998 verboden. Maar daarna maakten zijn ideeën een partijpolitieke doorstart in de vorm van Erdogans AKP – en de rest is geschiedenis. Stel dat Baudets FvD nog meer radicaliseert en verboden wordt, maar Van Meijeren daarna doodleuk een nieuwe partij begint?

Wij hebben een democratie 2.0 nodig, met sterke tools om antidemocratische partijen en ideeën te bestrijden. Zoals een grondwettelijk hof, dat net als in Duitsland partijen kan toetsen of ze een gevaar vormen voor de democratische rechtsstaat. En dan zo dicht mogelijk bij de poort en niet, zoals nu, als de giftige zaadjes al geplant zijn – en het dus eigenlijk al te laat is.

In de tussentijd ligt er een taak voor rechtspraak, politiek en media om de uiterst rechtse dreiging nu eens goed onder ogen te zien en hard aan te pakken.

NGO maant Nederland: ‘Teruggekeerde IS-moeders niet scheiden van kinderen’

0

Beleid van Nederland en andere Europese landen zorgt ervoor dat kinderen van IS-vrouwen moeite hebben om te (re-)integreren in de samenleving. Dat stelt mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch in een nieuw rapport.

Volgens het rapport hebben landen als Nederland, België, Zweden en Frankrijk de kinderen bij hun terugkeer onmiddellijk weggehaald van hun moeders. Uit interviews met ruim honderd teruggekeerde kinderen blijkt dat dit de meest traumatische ervaring was die ze hebben meegemaakt.

Er zitten nog steeds 10.000 vrouwen en kinderen in de kampen die niet uit Syrië komen. Volgens HRW zijn deze vrouwen en kinderen nooit ergens voor berecht en is hun verblijf in het kamp dus onwettig. Ook mogen de kinderen vaak geen contact met hun moeders.

Enkele honderden jongens worden zelfs in afgesloten ‘rehabilitatie centra’ vastgehouden, zo blijkt uit het rapport.

Verder blijkt dat de inwoners van de kampen niet voldoende te eten en drinken krijgen en regelmatig te maken hebben met geweld en martelingen.

Volgens Human Rights Watch moeten Westerse regeringen hun onderdanen onmiddellijk repatriëren – zoveel mogelijk zonder vrouwen en kinderen te scheiden.

Israël: ultraorthodoxe joden willen seksescheiding legaliseren

0

Uiterst rechtse partijen in Israël gebruiken hun sterke positie na de afgelopen verkiezingen om hun kroonjuwelen te verzilveren tijdens de coalitieonderhandelingen, waaronder de legalisering van seksescheiding.

De rechtse politicus en oud-premier Benjamin Netanyahu van Likud gaat weer een regering vormen, en heeft daarvoor de steun nodig van uiterst rechtse splinterpartijen. Deze partijen willen in ruil daarvoor conservatief-religieuze wetgeving invoeren.

Itamar Ben-Gvir, leider van de ultrarechtse parij Otzma Yehudit, wil seksescheiding legaliseren. Dat mannen en vrouwen bij openbare evenementen apart moeten zitten mag niet meer als discriminatie worden beschouwd, als het aan Ben-Gvir ligt.

Op dit moment verbiedt de Israëlische wet gendersegregatie in openbare ruimtes.

Op dit moment zijn de Israëlische coalitieonderhandelingen in volle gang. Vorige week publiceerden Israëlische media details over een deal tussen Netanyahu en Ben-Gvir. Zo zullen zestig dagen na de vorming van een nieuwe regering veel illegale buitenposten van illegale nederzettingen op de bezette Westelijke Jordaanoever worden gelegaliseerd.

Gemeente Landgraaf wil asielzoekers op Pinkpop-terrein

0

De gemeente Landgraaf wil asielzoekers opvangen op het Megaland-terrein, waar ook het jaarlijkse festival Pinkpop plaatsvindt. Dat heeft de gemeente doorgegeven aan bewoners rondom het terrein, meldt AD Limburg.

Op dit moment onderzoekt de gemeente de mogelijkheden. Een woordvoerder zegt dat het nog niet bekend is of er tenten of containers komen te staan.

De gemeente wil er drie maanden lang honderdvijftig asielzoekers opvangen. De asielzoekers zullen weg zijn voordat Pinkpop in juni begint, is de belofte.

Herstelbetalingen voor de slavernij: goed idee? We vroegen het ons panel

0

Het kabinet gaat excuses aanbieden voor het slavernijverleden. Het geeft ook 200 miljoen euro aan projecten in het herdenkingsjaar 2023, 160 jaar nadat Nederland de slavernij afschafte. Het Landelijk Platform Slavernijverleden vindt dit te weinig en wil een ‘voorschot’ van 40.000 euro per nazaat. De slavernij werkt nog door in de ongelijkheid van vandaag, is de gedachte. We vroegen ons panel: is het tijd voor herstelbetalingen? En hoe(veel) dan?

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Wij nazaten leven elke dag nog met de gevolgen van de slavernij. We weten niet van waar in Afrika onze voorouders oorspronkelijk vandaan komen. Hun identiteit is hen ontnomen door de slavernij. De slavernij had ook grote impact op mijn familie. Mijn grootouders, die vanuit Suriname naar Nederland zijn geëmigreerd, hadden minder carrièremogelijkheden. Ze werden, ook al hadden ze een Nederlands paspoort, als tweederangsburger behandeld. Mijn moeder wordt gekort op haar AOW, omdat ze een aantal jaren niet in Nederland heeft gewoond. Maar Suriname was van Nederland toen zij daar woonde!’

‘Excuses zijn goed, herstelbetalingen ook. Geen individuele herstelbetalingen, wat het Landelijk Platform Slavernijverleden voorstelt. Dan is het einde zoek. Nederland moet het geld inzetten voor projecten gericht op het verbeteren van de leefomstandigheden, de sociaal economische kansen en talentontwikkeling voor mensen in Suriname.

‘Wij nazaten leven elke dag nog met de gevolgen’

‘Suriname is slecht achtergelaten in 1975, toen het onafhankelijk werd. En in 1863 werd de slavernij wel afgeschaft, maar de mensen moesten nog tien jaar extra werken voor hun oude slaveneigenaren. En toen ze eindelijk vrij waren, waren ze arm en berooid. Er is een groot verschil in welvaart tussen zwarte Surinamers, die tot slaaf waren gemaakt, en andere Surinamers.’

‘Herstelbetalingen moeten ook naar het bestrijden van kansenongelijkheid hier in Nederland gaan en naar het onderwijs over het verleden. Er moeten nieuwe geschiedenisboeken komen, die het eerlijke verhaal vertellen over de zogenaamde ‘Gouden Eeuw’ en de ‘VOC-mentaliteit’. De zwarte bladzijden uit de geschiedenis moeten de aandacht krijgen die ze verdienen. Ook kan de overheid investeren in projecten voor meer inclusie. En er moet geld naar Surinaamse en Antilliaanse culturele instellingen in Nederland gaan, om op die manier het slavernijverleden in deze samenleving een goede plek te geven. Het zou een goed begin zijn als 1 juli een nationale feestdag wordt.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker

‘Ik ben Hindostaans-Surinaams. Mijn voorouders gingen als contractarbeiders naar Suriname. Dat gebeurde op vrijwillige basis. Wel werden ze erg uitgebuit, slecht betaald en moesten ze telkens achter het geld aan waar ze recht op hadden. Ook moesten ze de kosten voor eten, drinken en huur betalen aan de baas, die daar natuurlijk extra veel geld voor vroeg. Maar dankzij hun contractarbeid konden Hindostanen stukken land kopen, waardoor ze, sociaaleconomisch gezien, vaak een betere positie hadden dan zwarte Surinamers. Die hadden helemaal niets. Mede hierdoor zijn er spanningen en racisme tussen beide groepen.

‘40.000 euro voor alle nazaten van tot slaaf gemaakten, dat is niet te doen. Dat is een belachelijk plan. Wat is wel realistisch? Ik ben voor herstelbetalingen, maar dat moet op een symbolische manier gebeuren. De mensen die tot slaaf gemaakt zijn, zijn allang overleden. Hen help je er niet mee. Maar je kunt wel de gevolgen van de slavernij aanpakken. En zorgen dat de volgende generaties het beter krijgen.

‘Zorgen dat de volgende generaties het beter krijgen’

‘Een bedrag durf ik niet te noemen – ik heb geen flauw idee -, maar er kunnen wel mooie dingen gedaan worden. Er moet Nederlands geld naar Suriname en de Antillen, om het land op te bouwen, te verbeteren. Geen culturele projecten, maar sociaaleconomische hulp. Denk aan het verbeteren van scholen en van wegen.

Mostafa Hilali (48), militair, actief in het maatschappelijk middenveld

‘Ik begrijp natuurlijk dat excuses een erkenning zijn van het feit dat Nederland fout zat in het koloniale verleden. Hiermee erkennen we eindelijk onze eigen rol en schuld, in plaats van naar anderen te wijzen. Maar herstelbetalingen vind ik eerlijk gezegd vreemd. Heel lang is gezegd: ‘Het gaat ons niet om het geld.’ En dan worden er, nu er excuses beginnen te komen, herstelbetalingen erbij gehaald. Al die betalingen gaan helemaal niks goedmaken aan het verschrikkelijke leed en de trauma’s die deze geschiedenis heeft veroorzaakt.

‘Al die betalingen gaan helemaal niks goedmaken’

‘Ik geloof meer in psychologische en psychiatrische hulp aan alle nabestaanden, die het slavernijverleden intergenerationeel moeten dragen. Als dat bekostigd kan worden, heb je concreet echt iets te pakken. Ook is nationale genezing nodig via structureel onderwijs over het koloniale verleden, op een manier die bevredigend is voor de slachtoffergroepen. Tot nu toe slagen de universiteiten daar niet in. Tijd om partijen als de Black Archives te betrekken in ons geschiedenisonderwijs. Hun stem moet leidend zijn in het verhaal dat we over het koloniale verleden willen vertellen. Dan voorzie je pas écht in waar nu behoefte aan is.’

‘Als dit allemaal is gebeurd, is het tijd om te kijken wat anderen op hun kerfstok hebben. In Marokko – Agadir – en in Ghana – de Ashanti-stam – zaten ook partijen die volledig meededen en tot slaaf gemaakten leverden aan de WIC. Zo behandel je het slavernijverleden echt compleet.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Ik vind zeker dat er herstelbetalingen moeten komen. Maar het is een lastige taak te bepalen hoeveel en aan wie. Er zijn duizenden familielijnen uitgebuit door het koloniaal verleden. Hoe krijgen die allemaal iets terug dat ook maar in de buurt komt van een ‘herstelbetaling’?

‘Lastig te bepalen hoeveel en aan wie’

Een idee kan zijn om het geld te gebruiken voor projecten die de getroffen ex-kolonies zal helpen. Bijvoorbeeld om (sociaal)economische vooruitgang te bevorderen, geschiedenis over het koloniaal verleden duidelijker op de kaart te zetten en samenwerkingen tussen de kolonisator en ex-kolonie te versterken. De overheden zouden het kunnen ontvangen, maar ik vertrouw er niet op dat dit geld in de juiste handen terecht zal komen. Wellicht deels, maar bij lange na niet alles.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘Ik ben niet per se voor herstelbetalingen. In de regel vind ik symbolische en oprechte excuses voldoende. Maar er zijn wel betalingen verricht voor de overlevenden en nabestaanden van de Holocaust. Dan vraag ik me af: hoezo is dit anders? Gaan we discrimineren bij het uitkeren van herstelbetalingen, dus wel voor de Joden en niet voor de Surinamers en Antillianen? Dat kan niet. Je behoort als overheid consistent beleid uit te voeren. Dezelfde principes, wetten en regels moet voor iedereen gehanteerd worden.

‘Wel voor de Joden, niet voor de Surinamers en Antillianen? Dat kan niet’

‘Over het bedrag kan ik echt niks zeggen. Daar zal vast wel een standaard in berekend kunnen worden, zodat het redelijk en eerlijk verdeeld wordt. Verder lijkt het me belangrijk dat excuses niet alleen maar bij lege woorden blijven, waar je weinig voor koopt. In die zin zijn herstelbetalingen toch wel een mooie daad bij het woord!

‘Excuses moet ergens ook wel pijn doen. En dan kom je bij ons, zuinige Hollanders, toch snel uit bij geld. Maar het is wel eerlijk, omdat Nederland in het verleden en vandaag de dag nog geniet van de rijkdom die toen onrechtmatig is vergaard. Terugbetalen dus, dan is er pas echt sprake van erkenning en herstel.’