20.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 392

Historicus David Wertheim: ‘Joden zijn een vehikel om te bepalen waar je zelf staat’

0

Joden spelen een belangrijke rol in het Nederlandse publieke debat bij totaal verschillende groepen: orthodox-protestantse christenen, moslims, linkse activisten, PVV’ers, fanatieke vaccinweigeraars, complotdenkers en anderen. Joden worden gezien als het uitverkoren volk van God, als slachtoffers van de Holocaust en hedendaags antisemitisme, maar ook als onderdrukkers van de Palestijnen en de ‘ultieme witte mannen’. Cultuurhistoricus David Wertheim (1970), zelf Joods, schreef hierover een boek: Waar gaat het over als het over Joden gaat?

Beeld: De Bezige Bij

Waarom voelen zulke compleet van elkaar verschillende Nederlanders zich zo betrokken bij Joodse zaken? Gáát het wel over Joden?

‘Allereerst wilde ik constateren of het ook zo is, dat veel verschillende mensen betrokkenheid voelen bij Joden. Uit mijn onderzoek blijkt dat dit inderdaad klopt. Joden zijn op een of andere manier geschikt om de eigen positie van je groep binnen Nederlandse maatschappij te definiëren. Joden zijn een vehikel om te bepalen waar je zelf staat. En dit heeft weinig met de Joden zelf te maken.’

Waarom wordt er gekozen voor Joden als de groep waar je je tot moet verhouden om je eigen identiteit te bepalen?

‘Hier zijn verschillende redenen voor. Joden vertegenwoordigen een sterk ‘wij tegen zij’-gevoel. Dat zie je al in de Bijbel, maar nu ook in het Midden-Oostenconflict. Een andere oorzaak is de belangrijke rol die Joden spelen in de christelijke cultuur. Nederland is van oudsher een christelijk, protestants land. Bij veel christenen bestaat er een verlangen om terug te keren naar het oorspronkelijke christendom. En dan heb je nog de ervaring van de Tweede Wereldoorlog, waar het ook draaide om ‘wij tegen zij’. De Joden worden gezien als de ‘goeden’, als slachtoffers van de verschrikkelijke nazi’s. Daar wil je graag voor opkomen.

‘De Joden zijn een substituut voor onze nationale traditie. We dwepen niet met vlaggen. We zijn trots op onze Joden’

‘Nederland is land zonder sterke nationalistische traditie, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk, Turkije of de Verenigde Staten. De Joden zijn een substituut voor onze nationale traditie. We dwepen niet met vlaggen. We zijn trots op onze Joden. We zijn trots op onze liefde voor de Joden.’

Maar in geen enkel West-Europees land zijn relatief zoveel Joden vermoord als Nederland. We zijn de Joden toen behoorlijk tekortgeschoten.

‘Ja, maar het gaat om een beeld, niet om de werkelijkheid. Nederland ziet zich als slachtoffer van de Tweede Wereldoorlog, en identificeert zich met de Joden als ultieme slachtoffers van deze oorlog.’

U wil het niet over antisemitisme hebben in uw boek. Waarom niet?

‘Als je iets verklaart als antisemitisme, dan is dat een waardeoordeel. Dan deugt iets niet. En dan is verdere analyse overbodig. Het doel van mijn onderzoek was te ontdekken hoe het denken over Joden precies in elkaar zit. Ik wil deze ideeën begrijpen. En dan is de vraag of deze ideeën antisemitisch zijn of niet een sta-in-de-weg, want daarmee sla je de analyse meteen dood. Bovendien: die vraag over antisemitisme wordt heel vaak gesteld in andere studies. Dat werk wilde ik niet nog een keer doen.’

Toch ontkomt u niet helemaal aan de discussie over antisemitisme. ‘Er bestaat een dubbele moraal ten voordele en ten nadele van de Joden’, schrijft u in de inleiding. Hoe bedoelt u dit?

‘Joden liggen onder een vergrootglas. De staat Israël ook. Als Israël iets doet, dan krijgt dit meer belangstelling dan als andere landen iets doen. Als Israël iets doet, wordt dit erger gevonden. Aan de andere kant: Joodse onderwerpen krijgen op een positieve manier meer aandacht. Er is veel meer aandacht voor de misdaden die tegen Joden zijn gepleegd in de oorlog, dan Nederlandse misdaden in Indonesië tijdens de zogenoemde ‘politionele acties’.

‘Joden zijn dus meer dader, of meer slachtoffer. Voor de ene groep is het erger als een Jood iets doet, dan wanneer iemand anders het doet; voor de andere groep is het erger als een Jood iets overkomt, dan wanneer het een iemand anders overkomt. Israël wordt extra gehaat, maar krijgt ook extra steun die andere landen weer niet krijgen.’

Het debat over Israël is nauw verweven met het debat over Joden, stelt u ook. Maar zijn dit niet twee verschillende zaken? Niet iedere Jood steunt de bezettingspolitiek van Israël; er zijn ook Joden die de staat Israël helemaal afwijzen.

‘Joden en Israël zijn zeker niet hetzelfde. Maar in het debat zijn Joden en Israël met elkaar verweven. Als je wilt begrijpen hoe men over Israël praat, ontkom je er niet aan om te kijken hoe er over Joden wordt gepraat.

‘De argumenten pro en contra Israël hebben elke een eigen legitimiteit, maar in de accenten die er worden gelegd, de aandacht die er voor is, komen de Joden toch om de hoek kijken. Zo vroeg ik aan oud-premier Dries van Agt waarom hij zo pro-Palestina is. Hij begon toen meteen over de Holocaust. Dat was voor hem de reden.’

Hoe dan? Sommigen voeren de Holocaust aan als reden om pro-Israël te zijn, omdat ze de Joden een veilig land gunnen.

‘Van Agt vindt het belangrijk om zijn standpunt uit te leggen, waarom het zo belangrijk is. Hij relateert het aan de Nederlandse geschiedenis. Hij schaamt zich voor de slapheid van de Nederlanders ten opzichte van hun Joodse medeburgers toen. Dat is voor hem de reden om op te komen voor een volk, de Palestijnen, dat niets met die oorlog te maken had. Want nu worden zij vergeten.

‘BIJ1 is extra kritisch over Israël vanwege wat de Joden in Nederland is overkomen’

‘Ik vond dat een vreemde redenering. Dat heb ik hem ook gezegd. Maar deze redenering zie je meer, ook bij BIJ1 in haar programma. De partij is extra kritisch over Israël vanwege wat de Joden in Nederland is overkomen.’

De zogenoemde ‘wappies’ die zich tegen de coronamaatregelen verzetten, vergelijken de ‘discriminatie’ van ongevaccineerden met de Jodenvervolging en de Holocaust. Waarom doen ze dit?

‘Omdat het werkt. Omdat ze dan gehoord worden. Dat is mijn indruk. Want ze krijgen er een enorme reactie op. Veel meer dan op hun andere uitingen. Ik was naar een demonstratie van 15.000 mensen in Rotterdam die zich verzetten de coronamaatregelen. Ik heb daar geen Jodensterren gezien. Maar in het nieuws zie je ze wel.

‘Voor antivaxxers is het een manier om te vertellen dat het menens is. Ze willen de ernst van de zaak benadrukken. Ze voelen dat er een regime is in Nederland, dat de bevolking wil onderdrukken. Om duidelijk te maken hoe ernstig dat is, trekken ze vergelijking met de oorlog. Tegenstanders worden vervolgens boos; dat geeft de antivaxxers aandacht.’

Ook Forum voor Democratie van Thierry Baudet trok regelmatig deze vergelijking. Wat is het motief van FvD?  

‘Baudet begon over de Jodenvervolging nadat de wappies deze vergelijking al hadden getrokken. Hij doet dit, denk ik, omdat hij had gezien dat dit aandacht genereert. Baudet sprong op de kar.’

Wat doen Holocaustvergelijkingen met het coronadebat?

‘Dit debat verandert in een discussie over de vraag of je Jodensterren en andere symbolen mag gebruiken, en of dit antisemitisch is of niet. Het wordt hierdoor een totaal ander debat. Het gaat niet meer over de coronamaatregelen. Maar het zorgt wel voor aandacht voor de antivaxxers.’

Al die aandacht is vooral negatief. Dat beseffen antivaxxers toch wel?

‘Ze zeggen dat ze die negatieve aandacht verschrikkelijk vinden. Maar dit bevestigt hen tegelijkertijd in hun gelijk dat de wereld tegen hen is. Boze reacties versterken juist je eigen overtuiging, je komt dan in een lus te zitten.

‘Ik denk dat critici zich meer moeten focussen op de vaccinatiestandpunten van de antivaxxers, dan op hun Holocaustvergelijkingen. Antivaxxers slingeren de grootst mogelijk onzin de wereld in. Een elite die samenzweert tegen het volk om een dictatuur te vestigen, genocide, enzovoort. Hier is nauwelijks weerwoord tegen, vanwege de focus op enkele antivaxxers die Jodensterren dragen.’

FvD kwam de laatste twee jaar veelvuldig in het nieuws vanwege onfrisse uitlatingen over Joden die partijleden – vooral leden van de jongerenorganisatie – deden. Wat zit daar achter, denkt u?

‘Dat is heel moeilijk te zeggen. Het is vaak een vorm van reviaanse ironie: je zegt iets zogenaamd ironisch, zodat je het lekker toch zegt, en tegelijkertijd verantwoordelijk ontloopt over wat je hebt gezegd. Maar verder zie ik dat FvD aansluit bij een internationale beweging, de alt-right, waarin allerlei complottheorieën over Joden weer opduiken. Het taboe op antisemitisme is aan het verdwijnen in deze kringen. Toch was er bij FvD gedoe hierover. Het is opvallend dat de partij eind 2020 splitste als gevolg van een antisemitisme-rel, niet vanwege een rel over een ander onderwerp.’

De PVV is pro-Joods en pro-Israël. Hoe komt dit?

‘Wilders wilde niet in verband worden gebracht met antisemitisme en neonazisme. Dat heeft hij doelbewust buiten de deur gehouden, toen hij zijn partij oprichtte. Dit heeft geholpen om een grote partij te worden. De PVV is mainstream geworden en regeerde tussen 2010 en 2012 indirect Nederland in de zogenoemde gedoogconstructie.’

Maar is deze liefde oprecht? De PVV stemde voor het verbod op onverdoofd slachten door moslims én joden.

‘Wilders profileert zich als heel pro-Joods. Daarmee maakte Wilders zijn partij heel erg Nederlands. Misschien dat de PVV vanwege haar pro-Joodse imago voor het verbod op onverdoofd ritueel slachten durfde te stemmen, omdat andere partijen de PVV toch niet met antisemitisme meer in verband zouden brengen.’

De PVV die pro-Israël is, om niet met extreemrechts in verband te worden gebracht. Dit klinkt allemaal heel strategisch.

‘Ik denk dat de liefde van de PVV voor de Joden en Israël, omdat Wilders in kibboets heeft gezeten, niet helemaal opportunistisch is. Er is oprechte interesse. Daarnaast moet je de betekenis van Wilders voor Europa niet onderschatten. In navolging van Wilders heeft ook Marine le Pen gebroken met haar vader, omdat zij wilde dat haar partij Rassemblement National (voorheen Front National, red.) niet meer werd geassocieerd met zijn antisemitisme.

‘Baudet vreest niet meer de oude associatie tussen antisemitisme en nationalistisch rechts’

‘Tegelijkertijd zien we nu dat het minder effect heeft om pro-Joods te zijn. Baudet is het niet meer en gooit antisemieten niet uit de partij. Hij vreest, in tegenstelling tot Wilders, niet meer de oude associatie tussen antisemitisme en nationalistisch rechts.’

U schrijft ook uitgebreid over de organisatie Christenen voor Israël. Waarom dwepen deze rechtzinnige protestantse christenen zo met Israël?

‘Christenen voor Israël wordt gesteund door christenen uit diverse protestantse kerken. Er zijn verschillende redenen om Israël en het Joodse volk te steunen. Veel protestanten, zo ontdekte ik, willen hun geloof verankeren via hun visie op de Joden. Ze zien in het Joodse volk, in Nederland en in Israël, de hand van God zichtbaar. Ze zien een wonder voltrekken in hun eigen tijd. De stichting van de staat Israël in 1948 is volgens hen Gods werk. De liefde voor Israël en het Joodse volk is een geloofsfundament voor veel christenen geworden.

‘Er zijn hier ook theologische redenen voor. Er is een oude protestantse drive om de wortels van het christendom te bestuderen, de Joodse wortels. Daarnaast zijn Israël en het Joodse volk een antwoord op de geloofscrisis waar veel christenen mee te kampen kregen dankzij de Tweede Wereldoorlog. Veel christenen voelden zich, dankzij de oorlog, schuldig over de wijze waarop de kerk eeuwenlang met de Joden is omgegaan. Wat is de verantwoordelijkheid van de kerk en van christenen in de geschiedenis van het antisemitisme, die uiteindelijk uitmondde in de Holocaust?’

Een soort boetedoening, dus?

‘Dat kan het ook zijn. Maar het is zoals gezegd soms ook veel positiever, een herkenning van de hand van God in dat volk.’

Over die antisemitisme wortels: zionistische christenen wijzen met een beschuldigende vinger naar de vervangingstheologie, die in bepaalde christelijke stromingen wordt geleerd: dat God na de komst van Jezus voor de kerk heeft gekozen, omdat de Joden Christus hebben verworpen. Maar klinkt deze theorie niet logisch, theologisch gezien?

‘De vervangingstheologie is in mijn ogen inderdaad helemaal niet zo gek. Ook de joden wijzen Jezus af, ze zien hem als een valse Messias, de echte Messias moet nog komen. Christenen op hun beurt wijzen de joodse religie af. Het christendom is niet hetzelfde als het jodendom, het is echt een andere godsdienst. Tegelijkertijd begon met de vervangingstheologie wel de anti-judaïstische traditie in het christendom, waar het moderne negentiende-eeuwse antisemitisme op heeft voortgebouwd.’

Hoe oprecht is de orthodox-protestantse liefde voor de ‘Israëlieten’? Is het uiteindelijke doel niet om alle Joden te bekeren tot het christendom?

‘Onder sommige protestanten is dat wel het doel. Maar andere christenen zeiden tegen mij: ‘De joden zullen uiteindelijk zelf het licht wel zien.’ Zij willen de joden niet actief bekeren. Dat doet God, denken ze. Ik heb bij protestantse christenen enorm veel oprechte liefde en gelukzaligheid gezien, als ze bezig waren met joodse dingen – zoals het branden van kaarsjes – of als ze met Israël bezig zijn. Deze christenen geloven dat als ze mij zien, dan een stukje van God zien. Als ze dichter bij de Joden zijn, dan zijn ze dichter bij God.’

Toen de PvdA nog groot was, was die nog behoorlijk pro-Israël. Denk aan PvdA-minister van Defensie Henk Vredeling, die Israël in 1973 met wapenleveranties steunde tijdens de Jom Kippoeroorlog tegen de Arabieren. Tegenwoordig is ‘links’, vooral radicaal-links, kritisch op Israël. Vanwaar deze draai van 180 graden?

‘Hier zijn allerlei redenen voor. Ten eerste is de politiek van Israël veranderd. Israël was een links land, nu is het een rechts land geworden. De PvdA voelde zich verwant met de Israëlische Arbeiderspartij, maar van die partij is tegenwoordig weinig meer over. Van de PvdA ook niet, trouwens.

‘Ten tweede is rechts zich steeds sterker gaan associëren met Israël. Dat is voor links een reden om tegen te zijn, denk ik. Ten derde zijn veel linkse mensen teleurgesteld in Israël. Het land was een voorbeeld van hoe het moest, maar heeft niet voldaan aan de verwachtingen. Linkse mensen zijn teleurgesteld in de teloorgang van het ideaal.’

Is het niet vooral vanwege het antikoloniale denken dat links nu tegen Israël is?

‘Dat speelt nu een grote rol. Eerst werd Israël gezien als slachtoffer, vanwege de Tweede Wereldoorlog en de Holocaust, nu is Israël volgens links dé exponent van het westerse kolonialisme. Daarnaast is radicaal-links niet slechts tegen Israëlische nederzettingenbeleid op de Westbank, maar is Israël als staat op zich al fout. Radicaal-links wil niet terug naar de grenzen van voor 1967, maar wil geen Joodse staat meer.’

Komt dat ook omdat links zich identificeert met moslims?

‘Dat is onderdeel van het linkse discours. Moslims worden door links gezien als slachtoffers van kolonialisme. Israël is daar de exponent van.’

‘Links ziet moslims als slachtoffers van kolonialisme. Israël is daar de exponent van’

Hoe gaan zwarte activisten en de politieke partij BIJ1 met het Holocaustverleden om?

‘De mensen die ik heb gesproken gingen op verschillende manieren met de Holocaust en de Jodenvervolging om. Soms zien ze heel erg de ernst hiervan in en spiegelen ze zich aan het Joodse leed. Je kunt zien aan de Joden wat een trauma met mensen kan doen over de generaties heen. Van Joden kun je leren hoe je met de geschiedenis om kunt gaan, met historisch leed.

‘Sommige zwarte activisten vinden dat de aandacht die er is voor de Holocaust er ook moet zijn voor de slavernij. Dit kan leiden tot het gevoel: onze Holocaust, de slavernij, was erger dan de ‘Joodse’ Holocaust. Vooral in de Verenigde Staten is dit denken populair, denk aan de Nation of Islam (een islamitische organisatie in de VS die opkomt voor Afro-Amerikanen, red.).’

Zien linkse activisten Joden als ‘überwitte mannen’ en supergeprivilegieerde mensen, zoals hoofdredacteur en columnist Esther Voet van het Nieuw Israëlietisch Weekblad stelt?

‘Dat is zeker aan de hand. Als je het hebt over privilege, en wit privilege, dan is er een gevoel dat heel veel Joden meer wit privilege genieten dan andere minderheden. Misschien is dat ook wel zo, los van het feit dat Joden ook een minderheid zijn. Dan zijn we weer beland bij mijn betoog over de twee dubbele moralen. Is er te weinig aandacht voor antisemitisme in Nederland en andere westerse landen, of is er juist overdreven veel aandacht voor?’

Daarover: vanuit islamitische, zwarte en linkse hoek was er veel kritiek op de benoeming van een Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding. Het kabinet zou antisemitisme erger vinden dan andere vormen van discriminatie, zoals moslimhaat, racisme en transhaat. Is deze kritiek terecht?

‘Dat vind ik een lastige vraag. Er is nu ook een coördinator racismebestrijding, die zich ook met islamofobie bezighoudt. Je kunt nu zeggen: ‘Laat antisemitisme nu ook vallen onder die aparte coördinator’, maar anderen vinden dat antisemitisme een geheel eigen problematiek heeft en daarom een eigen aanpak verdient. Daar zit ook wel wat in.’

Met die redenering kun je ook pleiten voor een aparte coördinator moslimhaat. Deze vorm van discriminatie is weer anders dan racisme tegen zwarte mensen, of homohaat.

‘Ja, dat is ook wel weer zo. Laat ik zeggen dat ik het belangrijker vind dat de verschillende vormen van discriminatie worden aangepakt, en dat beide coördinatoren hun werk goed kunnen doen.’

Voor uw boek wilde u ook Denk spreken over hun standpunten over Israël en antisemitisme. Waarom wilde de partij niet met u spreken, denkt u?

‘Denk was misschien bang dat ik ze kritisch aan de tand wilde voelen. Maar ik weet het niet, waarom ze niet met mij wilden spreken. Dit moet je toch echt aan hen vragen.’

Heeft u het gevoel dat Denk wat heeft te verbergen?

‘Nee, dat weet ik niet. Er kunnen honderden redenen zijn om mij niet te antwoorden. Maar ze hadden – wellicht – geen zin in iemand die kritisch over hen zou schrijven. Ik was echter niet op zoek naar de geheime agenda van Denk. Wel wilde ik weten waarom Israël zo belangrijk is voor Denk. Daar wilde ik antwoord op krijgen. Maar ze wilden niet met mij spreken.’

Veel jonge Marokkanen en Turken identificeren zich sterk met de Palestijnen en hun leed. Niet zelden gaat hun protestkreet gepaard met vermeend antisemitisme. Denk aan de nazi-vergelijkingen op de pro-Palestinademonstratie waar Kauthar Bouchallikht, nu Kamerlid van GroenLinks, ooit aan meedeed, ‘Fuck de Talmoed’ van de Marokkaans-Nederlandse rapper Appa en ‘Ik haat die fucking Joden nog meer dan de nazi’s’ van zijn collega-rapper Ismo. In hoeverre maken Nederlandse moslims een onderscheid tussen Israël en Joden, tussen antizionisme en antisemitisme?

‘Ze benadrukken de hele tijd zelf, de mensen die ik heb gesproken, het verschil tussen antisemitisme en antizionisme. Of hun antizionisme een hondenfluitje is en dat ze eigenlijk antisemitisch zijn, dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat veel moslims voelen dat zij als minder worden gezien dan de Joodse gemeenschap in Nederland. Ze hebben het gevoel dat Israël uit de wind wordt gehouden vanwege de Holocaust, terwijl moslims veel meer recht hebben op empathie, omdat zij het veel moeilijker hebben in Nederland. Ze verwijten Nederland een dubbele moraal: ons land komt op voor de Joden, maar vergeet de moslims. Dat zie je ook in het buitenlandse beleid van Nederland terug, vinden ze, omdat Nederland Israël zou steunen en de Palestijnen aan hun lot zou overlaten. Palestina herinnert veel moslims aan hun eigen situatie. Zij voelen zich ook onderdrukt.’

Een minister van Justitie die de rechtsstaat én de actuele politiek niet begrijpt

0

De Rode Hoed zat deze week afgeladen vol bij de H.J. Schoo-lezing van Dilan Yesilgöz. De inhoud ervan zijn velen alweer vergeten, behalve één punt: Yesilgöz vindt de woke-beweging een bedreiging voor de rechtsstaat. Die uitspraak doet ernstig twijfelen aan haar geschiktheid als minister van Justitie.

Zou Yesilgöz begrijpen wat een rechtsstaat is? Een vergelijking tussen woke en extreemrechts doet wonderen. Rechtsextremisten zijn erop uit de democratie af te schaffen en keuren geweld goed. Woke doet dat bij uitstek niet: het gaat om activisten die zich inzetten voor minderheden met een achtergestelde positie op het gebied van cultuur, religie, seksualiteit of gender. Deze ‘wokies’ maken gebruik van hun vrije meningsuiting om bestaande machtsrelaties aan de orde te stellen, zoals het idee dat Nederlanders altijd wit zijn, dat heteroseksualiteit de norm is of dat transgenders niet bestaan.

Yesilgöz sprak tegelijk uitgebreid over het beschermen van de vrije meningsuiting. Het is moeilijk het met haar oneens te zijn dat velen in de publieke ruimte – van wetenschappers tot politici en journalisten – tegenwoordig last hebben van intimidatie en bedreiging. Ze worden thuis opgezocht, krijgen trollenlegers over zich heen of worden op straat geïntimideerd. Het zijn allemaal bedreigingen waar Yesilgöz geen begin van een oplossing voor wist te formuleren, anders dan dat we allemaal waakzaam moeten zijn. Tja.

Ik heb een verrassing voor Yesilgöz. Al die bedreigingen komen uit de hoek van complotdenkers en extreemrechts, groepen die ze in haar eigen lezing uitgebreid noemt. Er is ook een groep die nooit journalisten op straat lastigvalt, politici thuis opzoekt of wetenschappers het werk onmogelijk probeert te maken: de woke-beweging, die nooit verder komt dan het weerspreken van discriminatoire en haatzaaiende uitingen of het vragen om de juiste pronouns. Dat valt allemaal binnen de vrije meningsuiting, iets waar Yesilgöz zich zo graag voor wil inzetten, maar kennelijk alleen als de meningen haar bevallen.

Het weerspreken van discriminatie en haat, het vragen om juiste pronouns: allemaal binnen de vrije meningsuiting

Er is nul bewijs dat de woke-beweging zich buiten de kaders van de rechtsstaat begeeft. Niemand wordt bedreigd of geïntimideerd, er is hooguit weleens een oproep om bepaalde – vooral rechtse – mensen geen platform meer te geven. Dat duidt natuurlijk niet op openheid bij wokies voor andere meningen, maar iedereen die daar een bedreiging voor de vrije meningsuiting in ziet, moet maar eens een lijstje maken van mensen die effectief zijn gecanceld. We zien rechtse politici nog steeds op Twitter, in kranten en in talkshows. Tegenstanders van woke zijn alleen maar bang dat de beweging tot een nieuwe sociale norm leidt. Het is een gotspe dat een bedreiging van de rechtsstaat te noemen.

Het is zelfs nog een stapje erger. Een dag na de H.J. Schoolezing trad het bestuur van de Amsterdamse afdeling van BIJ1 af. Dit is verreweg de meest woke partij van Nederland. Er is ruzie in de Amsterdamse fractie en er is onenigheid tussen de fractie en het afdelingsbestuur. Het gewezen bestuur maakt grote verwijten aan anderen in de partij, waaronder afrofobie en anti-zwart racisme. Dat zijn opmerkelijke verwijten waarvan je zou denken dat BIJ1 ze alleen richt op mensen buiten de eigen geleden zoals politici op de extreemrechtse flank. Ze gaan momenteel echter over personen binnen de eigen partij of beter gezegd: binnen de woke-beweging zelf.

Dilan Yesilgöz weet niet wat de rechtsstaat is en wat vrije meningsuiting betekent, maar mist ook elk inzicht in de politieke actualiteit. In Nederland is een grondoorlog gaande binnen de meest woke partij zelf. In deze beweging bestaan zoveel abstracte ideeën over wat wel en niet de juiste meningen zijn, dat men elkaar al snel in de haren vliegt en voor rotte vis uitmaakt. Dat maakt dat woke in theorie én praktijk geen bedreiging voor de vrije meningsuiting is, laat staan voor de rechtsstaat. Een minister die het omgekeerde beweert, is haar functie niet waard.

 

‘Indonesische meisjes steeds meer onder druk gezet om hijab te dragen’

0

Volgens experts en mensenrechtenactivisten neemt in Indonesië de druk toe om een hijab te dragen. 

In juli laaide in Indonesië het debat over de hijab weer op, toen een islamitisch meisje van zestien naar verluidt gedwongen werd om op school een hoofddoek te dragen.

Het meisje is moslim, maar droeg nooit een hoofddoek. Een docent zou haar, waar alle andere leerlingen bij waren, gedwongen hebben om een hijab te dragen. Het meisje zou hierdoor zo van streek zijn geraakt, dat ze zich een uur in een wc had opgesloten.

Inmiddels hebben de autoriteiten de docent en de directeur van de school op non-actief gesteld, en accepteerde het meisje dat ze werd overgeplaatst naar een andere school.

Dit voorval staat niet op zichzelf. Er zijn meerdere gevallen bekend van docenten die meisjes hebben gedwongen om een hoofddoek te dragen.

Volgens de NGO Human Rights Watch (HRW) gebeurt de verschuiving naar het verplicht dragen van de hijab ‘geleidelijk’ en via ‘lokale decreten’.

Zo is in de autonome provincie Atjeh de sharia ingevoerd. Ook in andere delen van Indonesië hebben scholen besloten dat het dragen van de hijab voor meisjes verplicht is. Zelfs christelijke leerlingen worden soms gedwongen om de hijab te dragen.

Indonesië telt 280 miljoen inwoners. 88 procent is moslim. Officieel is Indonesië geen islamitisch land. Toch worden volgens de Australische professor James Chin (Azië-studies) Indonesische moslims op het platteland en in de semi-stedelijke gebieden steeds conservatiever.

Conservatieve Iraniërs ‘geschokt’ na toelaten vrouwen in stadion

0

Sommige conservatieve moslims in Iran zijn boos op president Ebrahim Raisi, omdat hij vrouwen heeft toegestaan wedstrijden van clubteams in de stadions bij te wonen.

Raisi, die sinds augustus 2021 president van Iran is, staat een conservatieve lijn voor. Conservatieve Iraniërs hoopten dat hij de voorzichtige hervormingen van zijn voorganger Hassan Rouhani ongedaan zou maken. Maar Raisi is niet conservatief genoeg, vinden ze.

‘Ik was geschokt toen ik hoorde dat Raisi vrouwen in stadions heeft toegelaten’, vertelt een boze Iraniërs aan de website Middle East Eye. ‘Als dit door Rouhani was gedaan, zou het me niet verbazen, want dit was zijn verkiezingsbelofte en een kwestie waar seculiere hervormingsgezinden altijd naar op zoek waren.’

Volgens Middle East Eye stond Raisi onder grote druk om vrouwen toe te laten in voetbalstadions. Niet alleen van Iraanse vrouwen zelf, maar ook van de internationale voetbalbond FIFA.

Turkije: ‘Zes migranten, inclusief baby’s, overleden na Griekse pushback’

0

De Turkse kustwacht meldt 73 migranten gered te hebben, nadat die zouden zijn teruggeduwd door Griekenland. Ook zijn er zes lichamen geborgen, waaronder kinderen en baby’s, aldus de kustwacht.

De migranten zouden op zee zijn achtergelaten om daar te sterven. Turkije heeft felle kritiek op pushbacks door Griekenland, dat migranten vaak terugduwt naar Turkije. Griekenland ontkent stelselmatig elke betrokkenheid bij pushbacks, ook nu weer.

De spanningen tussen Griekenland en Turkije lopen al wekenlang op. De migrantenkwestie vormt daarin slechts één van de vele twistpunten. Er is ook rumoer om een Turks boorschip in Griekse wateren en de Turkse dreiging om Egeïsche eilanden te annexeren, evenals de beschuldiging vanuit Ankara dat Griekenland het Turkse luchtruim zou schenden.

Volgens Turkije heeft Griekenland met zijn luchtafweer ook enkele Turkse F-16’s in het vizier genomen. Gisteren beschuldigde Turkije de Griekse kustwacht ervan te hebben geschoten op een vrachtschip in de Egeïsche Zee.

Griekenland waarschuwt inmiddels al voor een ‘Oekraïne-achtige’ oorlog met Turkije, dat op zijn beurt laat weten ‘zomaar te kunnen toeslaan’.

Inmiddels zijn er ook berichten over een grote migrantenkaravaan die zich in Turkije zou vormen, op weg richting de grens met Griekenland. Mocht het zover komen, dan zal Griekenland naar verwachting de deur dicht houden.

Griekenland beschuldigt Turkije al langer van ‘wrede en immorele bewapening’ van migranten zonder papieren richting de Griekse grens om ‘Europa en Griekenland te chanteren’. Dit hele jaar waagden al 150.000 migranten de overstap van Turkije naar Griekenland, aldus Athene.

Begin 2020 liet Turkije tijdelijk weten de grenzen niet meer te controleren, na een bombardement op Turkse militairen in het Syrische Idlib, waarbij 33 doden vielen. Turkije eiste dat de NAVO Turkije zou steunen in Syrië. Ook wilde het meer geld om de miljoenen Syriërs op te vangen. Er werden zelfs bussen met migranten ingezet naar de Griekse grens, waar zich 25.000 mensen hadden verzameld. Griekenland hield de grens toen potdicht.

Al 100 doden gemeld bij beschietingen tussen Armenië en Azerbeidzjan

0

Het geweld tussen Armenië en Azerbeidzjan is sinds maandag weer opgelaaid. Volgens Armenië zijn er al 49 Armeense soldaten gestorven, Azerbeidzjan meldt vijftig dode soldaten aan eigen zijde. Beide landen geven elkaar de schuld van ‘provocaties’.

Azerbeidzjan zegt dat het met artilleriebeschietingen ‘reageert’ op een ‘toename van Armeense landmijnen en wapens’ dichtbij de grens. Hierop opende Armenië weer het vuur met artilleriebeschietingen terug.

Het geweld over en weer vindt rondom de exclave Nagorno-Karabach plaats, de betwiste regio waar al twee keer een bloedige strijd voor is geleverd, na de val van de Sovjet-Unie en twee jaar terug toen Azerbeidzjan grote delen van dit gebied heroverde.

VN-chef Antonio Guterres eist dat beide landen ‘onmiddellijk de-escaleren’ en hun geschillen via ‘dialoog’ oplossen. Ook Rusland en Amerika hebben beide partijen opgeroepen om het geweld te staken.

Nieuw-West hofleverancier bij nieuwe fouilleer-proef in Amsterdam

0

Amsterdam zal de omstreden proef met preventief fouilleren volgende maand opnieuw uitvoeren. Er zijn vijf plekken in de stad aangewezen, waarvan twee in het stadsdeel Nieuw-West. Dit meldt de Amsterdamse stadszender AT5.

Volgens de burgemeester is preventief fouilleren nodig om ‘het aantal geweldsincidenten en het bezit van wapens’ af te laten nemen.

Naast de twee plekken in Nieuw-West, zijn ook locaties in Amsterdam-Noord, het Museumplein en Zuidoost tot ‘hot place’ gemaakt.

Al eerder klonk kritiek op de nieuwe proef, toen deze dit voorjaar bekend werd gemaakt. Zo twitterde de Amsterdamse oud-jongerenburgemeester Achraf el Johari: ‘Let maar op. De geselecteerde gebieden waarin Halsema preventief fouilleren wil doorvoeren zullen de gebieden zijn met het hoogste percentage biculturelen. No way dat men op de Zuidas gaat fouilleren tegen cokebezit.’

Ook criminoloog Jasper van der Kemp (Vrije Universiteit Amsterdam) is kritisch: ‘Je besluit dat op een bepaalde plek ineens zelfs aardappelmesjes gevaarlijk zijn. En dat terwijl je niet eens kunt zeggen of het wapenbezit daadwerkelijk afneemt.’

Waar bij eerdere proeven alleen met menselijk fouilleren werd gewerkt, gebruikt de politie deze keer detectiepoorten, scanapparaten en ‘selectiezuilen’.

Voorbijgangers worden ‘langs de selectiezuil geleid, die door middel van een geïntegreerd ‘dobbelsteeneffect’ willekeurig aangeeft of de persoon in kwestie al dan niet gefouilleerd moet worden’, schreef burgemeester Femke Halsema eerder in een brief aan de gemeenteraad.

Met deze nieuwe aanpak moeten mensen minder last ervaren van de maatregel en zou de selectie eerlijker moeten verlopen. Maar hierin ‘zit zo veel mankracht’, vindt Van der Kemp. ‘De vraag is: vind je dat voldoende opwegen tegen wat het nou precies opbrengt?’

Buurtbewoners in Noord denken daar anders over. ‘Er gebeurt hier zo veel’, vertelt een voorbijganger aan AT5. ‘In heel de stad, maar hier al helemaal bij het [metro]station.’

Kunst doet wat religie nalaat

0

Voor de tweede keer ooit loop ik in het Mauritshuis. Het overvolle museum zou zelfs zonder al die kunst net een paleis zijn. Het behang, de trappen, het tapijt: man, wat een schoonheid. ‘Waarom ben ik als kind hier nooit met bijvoorbeeld mijn moeder geweest, het is toch maar slechts op een steenworp afstand van mijn ouderlijke huis, of überhaupt in een museum?’, vraag ik me af, terwijl ik met mijn handen in mijn broekzak langs de schilderijen slenter.

Bij ‘De stier’ (1647) van Paulus Potter blijf ik minutenlang staan en doe telkens een ministap opzij, in de hoop oogcontact met een van de twee stieren op het immense doek te kunnen maken. Ik moet denken aan mijn wijlen grootmoeder, wier gezicht of karakter ik me niet kan herinneren. Wel herinner ik me die ene vroege ochtend, waarschijnlijk net na het gebed, dat ik als ukkie met haar en de koeien naar de andere kant van mijn geboortedorp huppelde. Daar was het gras groener. Nadat moeder, mijn zussen, broer en ik voor gezinshereniging naar Nederland kwamen, heb ik mijn grootmoeder nooit meer gezien.

‘Dag, stieren’, zeg ik; de toeristen om me heen zullen het toch niet verstaan. Ik slenter verder.

Nog langer blijf ik staan bij ‘Het leven van de mens’ (1662) van Jan Steen. Over dat bellenblazende jongetje, naast een doodskop, bovenaan, had mijn kunstdocent eens verteld. Steen zou ermee willen zeggen dat je op je hoede dient te zijn, want het leven in de brouwerij kan uiteenspatten. Die boodschap kreeg ik evenzeer mee in mijn rechtschapen nest. Inmiddels is het een stemmetje in mijn hoofd. En ik blijf staan bij ‘Oude vrouw en jongen met kaarsen’ (1617), geschilderd door Peter Paul Rubens. En bij ‘Dansende boeren voor een Boheemse herberg’ (1610), van de hand van Roelant Savery. En bij de lijdende Jezus, elke keer weer net anders beschilderd. Het leven van alledag – met het vee bij een boom rusten, kaarsjes aansteken met omalief, dansen en God en lijden – kan zeer mooi zijn, blijkbaar.

Een groot deel van de werken raakt aan mijn leven, mijn omgeving, die mij als kind al bezighield. En juist daarom was het zo goed geweest als ik hier vaker was gekomen. Kunst is namelijk meer dan schoonheid. Kunst kan immers ook verheffend zijn.

Kunst is meer dan schoonheid. Kunst kan ook verheffend zijn

Ik weet het: verheffing is wat van vervlogen tijden. Of, zoals romancier Christine Otten schrijft in haar essay De ander bestaat niet. Pleidooi voor moed in de literatuur: vandaag de dag gebruiken we ‘vanwege de betuttelende bijklank’ niet snel het woord ‘verheffing’, of een variant daarop. Otten durfde als meisje niet eens te dromen dat ze schrijver zou zijn. Het was niet iets haalbaars, niet voor haar, niet voor meisjes uit een milieu als dat van haar. Dat idee hadden haar ouders en grootouders ook. Zij zagen eveneens literatuur als ‘hogere’ kunst.

Literatuur was voor hen ‘iets waar ze niet vanzelfsprekend toegang toe’ maar wel behoefte aan hadden, want ‘ze wilden zich juist ontwikkelen en bevrijden van het juk van ‘kerk, staat en kapitaal’.’ Zo las Ottens vader boeken en vond op die manier zijn ‘uitweg’. Hij ontsteeg zijn milieu.

Het wrede is wel dat verheffing groeipijn met zich meebrengt. Otten in haar essay: ‘Mijn vader werd boekhouder bij een tapijtfabriek, wat al heel wat was voor het milieu (‘kansarm’ zouden we nu zeggen) waarin hij opgroeide. Ondanks of misschien juist vanwege zijn opwaartse sociale mobiliteit naar de lagere middenklasse en omdat hij eigenlijk een hekel aan cijfers had en juist van taal hield, raakte hij vervreemd van zichzelf en zijn omgeving en ontwikkelde een ernstige angststoornis, waardoor hij al jong arbeidsongeschikt werd en regelmatig in psychiatrische ziekenhuizen verbleef.’

Volgens mij zit het verheffende van kunst in het simpele feit dat het je laat denken over nu, over het geluk en leed hier, en omdat het mogelijkheid biedt om jezelf vragen te stellen, om überhaupt te bevragen, om je eigen antwoorden te geven. In tegenstelling tot religie: bij God en religieuze normen mocht ik nimmer vraagtekens plaatsen; dat was des duivels, bijna blasfemie. Kunst is des te meer verheffend omdat het je laat inzien wat een mens kan scheppen, waartoe hij in staat is.

Denktank: Britse moslims gereduceerd tot tweederangs burgers

0

Britse moslims zijn de afgelopen twintig jaar gereduceerd tot tweederangs burgers. Dat concludeert een rapport van de Britse denktank Institute of Race Relations.

Sinds 2003 werd al van meer dan tweehonderd Britten met een dubbele nationaliteit, bijna allemaal islamitisch, het paspoort ingetrokken. Dit is sinds afgelopen oktober zelfs zonder vooraankondiging mogelijk.

Volgens IRR betekent het afnemen van het staatsburgerschap van voornamelijk islamitische burgers dat moslims nooit als een volwaardig burger worden gezien. Dit, terwijl bij autochtone Britten met de meest vreselijke misdaden op hun kerfstok het paspoort niet wordt afgepakt.

Het rapport merkt ook op dat het intrekken van het burgerschap slechts onderdeel is van een groot aantal maatregelen waarbij Britse moslims al op voorhand als verdachte worden gezien.

Het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken zegt dat het intrekken van de nationaliteit altijd na uitvoerig onderzoek en volgens internationale wetgeving heeft plaatsgevonden. Dit, met als doel om de nationale veiligheid van Groot-Brittannië te bewaken. Toch zegt het rapport ook dat de redenen voor het verliezen van iemands staatsburgerschap ’troebeler en ongedefinieerd’ zijn geworden.

Duinrell gaat honderden asielzoekers opvangen

0
Net als in eerdere jaren is attractiepark Duinrell in Wassenaar van plan om asielzoekers tijdens de winter op te vangen.
Ruim negenhonderd asielzoekers kunnen van november tot maart 2023 worden opgevangen, meldt Omroep West.
Het gaat om voornamelijk asielzoekers die al heel lang moeten wachten op de uitkomst van hun asielaanvraag en daardoor ‘kansrijk’ zijn.
Op een apart stuk van het landgoed zullen de asielzoekers verblijven. Ook geeft Duinrell aan dat er bewaking is door middel van een wijkagent en dat er ‘speciale aandacht’ zal zijn voor overlast veroorzakende asielzoekers.