22.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 398

Haagse zwembaden mogen boerkini niet langer weigeren

0

Zwembaden in Den Haag mogen niet langer meisjes en vrouwen in boerkini weigeren. De gemeente heeft de richtlijnen aangepast na klachten van een islamitische moeder, wiens dochter meerdere keren aan de deur werd geweigerd. Dit bericht AD Den Haag.

D66-raadslid Yousef Assad nam contact op met de vrouw en besloot vervolgens om aan de bel te trekken. De gemeente besloot vervolgens de richtlijnen zo aan te passen, dat boerkini’s per definitie toegestaan zijn.

PVV-raadslid Sebastian Kruis is verbolgen over het besluit, ook omdat de gemeenteraad niet van te voren werd geïnformeerd. ‘Volgens mij is het helemaal geen goed idee om kinderen te laten zwemmen in bedekkende kleding’, zegt hij. ‘Als je daar aan toe gaat geven, wordt dit straks gemeengoed. Zwemmen in boerkini past niet in een stad als Den Haag.’

Seksisme in de speeltuin

0

Soms zie ik vrouwen met een zwarte hoofddoek rondjes lopen. Vaak met een donkere vest tot hun enkels en een flesje water in hun hand. Rondom de speeltuin waar ik als kind haast dagelijks kwam, net buiten de Haagse Schilderswijk. In groepjes van drie of vier. Het oogt als snelwandelen, maar het is voor hun doen hardlopen. Ook mijn moeder gaat weleens met een paar vriendinnen sporten, zoals ze het zelf dan noemt.

In die speeltuin zitten ’s zomers de houten banken vol. Aan de ene kant zitten de Turks-Nederlandse moeders die zonnebloempitten openkraken met hun voortanden. Aan de andere kant zitten de Marokkaans-Nederlandse moeders. De meesten hebben thuis al gekookt. De pater familias – als-ie nog onderdeel van het gezin is – en de kinderen kunnen dan bij thuiskomst meteen aan de gedekte tafel plaatsnemen.

Af en toe duikt een moeder even weg om te roken, uit het zicht van de kinderen, achter het huisje van de toezichthouders – allemaal mannen, van diverse pluimage, vaak met een fysiek gebrek. Ik, aanvankelijk opgegroeid met een gewelddadige – en daarna zonder – vader, heb van die toezichthouders geleerd waarover mannen onderling met elkaar spreken.

Moeders op het pleintje, witte vrouwen die hun viervoeter uitlieten en andere dames die langs de speeltuin liepen: ze waren bij de toezichthouders altijd onderwerp van gesprek. En als er weer ‘een kippetje’ langsliep, wenkten ze naar elkaar, zodat ze haar op tijd konden aanschouwen.

De vrouwen die rondjes lopen om de speeltuin vielen me vroeger al op. Zo vaak zag ik het namelijk niet, vrouwen die sporten in de buitenruimte. Al leerden medewerkers van een buurthuis, als de kinderen naar school waren gebracht, een handjevol vrouwen fietsen op het voetbalveld. Sommigen waren nieuw in Nederland, anderen woonden hier al een aantal jaar.

Speelplaatsen zijn voor moeders en peuters, maar bovenal voor de tienerjongens. Buiten spelen en sporten is iets voor jongens, blijkbaar.

Spelen en sporten is iets voor jongens, blijkbaar

Voor de meiden was er wel een voetbalcompetitie in een sportzaal, waar de jongens buiten de deur werden gehouden door de begeleidster. Bijna iedereen was bang voor haar. Ik neem het haar niet kwalijk, maar die begeleidster ging nooit de stenen voetbalvelden op om ons daar weg te jagen. Achter de gesloten deuren van de zaal hadden de meisjes ademruimte en voelden ze zich veilig.

Sommige mannen, maar ook moeders deinzen er niet voor terug om religie in te zetten. Vrouwen moeten zich bedekken, hun haar niet tonen, geen strakke kleding dragen, niet hun stem verheffen, vanaf hun puberteit geen danslessen meer volgen. Want, zo zeggen ze: ‘Het lichaam, de haren en stem van de vrouw werken voor de man erotiserend.’

Het waren door de jaren heen niet alleen een aantal van onze ‘eigen’ mannen, maar ook die van de gemeente, de jeugdwerkers en zelfs de buurtkerk die de scheve verhouding tussen meisjes en jongens in stand hielden.

Kerkleden, die een paar jaar lang naar onze speelpleintjes kwamen, voetbalden met de jongens en mannen op het stenen voetbalveld. De vrouwelijke kerkvrijwilligers gingen in gesprek met de moeders en volleybalden met de meisjes op het grasveldje. Aan de rand van de speeltuin. Hiermee werd het rollenpatroon nog maar eens bevestigd.

Sommige vriendinnen vertelden dat ze in bepaalde delen van de buurt niet alleen durven te komen. Dat ze soms zelfs met een sleutel in de hand lopen. De schellen vielen me van de ogen. Door de verhalen van deze vriendinnen zag ik in dat de verhouding tussen mannen en vrouwen scheef is.

Tegelijkertijd is er ook dit verhaal: een collega van mij die juist géén hoofddoek mocht dragen, omdat haar ouders bang waren dat hun dochter minder kansen zou hebben op de arbeidsmarkt en beschimpt zou worden op straat. Want ook zij kennen de verhalen van moslima’s die een hoofddoek dragen.

Het besef dat het alledaagse – dat wat je om je heen ziet, de gesprekken die je hoort, de meninkjes en wereld- en mensbeelden die door je bloedvaten stromen – niet klopt, voelt als geweld. Laat staan hoe het moet voelen voor veel van die meisjes en vrouwen uit de buurt, collega’s en vriendinnen die het seksisme ervaren.

Nieuwe Russische legerchef staat bekend als ‘vernietiger van Aleppo’

0

Zaterdag is de nieuwe Russische bevelhebber Sergei Surovikin officieel aangetreden. Wie is deze ‘vernietiger van Aleppo’?

Met het aantreden van Surovikin kunnen luchtbombardementen op civiele doelwitten het ‘nieuwe normaal’ worden in West-Oekraïne. In het oosten was dat al het geval, maar dan vooral met artilleriebeschietingen. De Oekraïense hoofdstad Kiev werd vandaag opgeschrikt door een aantal lukrake bombardementen waarbij burgerdoden vielen.

Surovikin is berucht voor zijn rol in de Syrische oorlog. Hij brak het verzet tegen het Assad-regime, dat door Rusland wordt gesteund, in Aleppo door vernietigende luchtbombardementen uit te voeren. De bombardementen leidden tot duizenden burgerslachtoffers en een grote vluchtelingenstroom naar Europa.

‘Surovikin weet hoe te vechten met bommenwerpers en raketten; dat is wat hij doet’, aldus Kyrylo Budanov, het hoofd van de militaire inlichtingendienst van Oekraïne, in juni.

Van ‘de vernietiger van Aleppo’ zoals the Financial Times Surovikin beschrijft, is overigens bekend dat hij ook erg bruut zou zijn tegenover eigen personeel. Hij zou een kolonel tot ‘zelfmoord’ hebben gedreven, aldus de Belgische krant het Laatste Nieuws.

Poetin heeft Surovikin zaterdag aangesteld, op de dag dat er een explosie plaatsvond op de dure Krimbrug, die een landroute tussen Rusland en de geannexeerde Krim tot stand bracht. De aanslag op de Krimbrug werd luidkeels gevierd op de wereld, van westerse kroeggangers tot Syrische rebellen.

‘Oekraïne straft Iran opnieuw: zet Iraanse studenten het land uit’

0

Oekraïne zet Iraanse studenten het land uit, meldt de nieuwssite Middle East Eye, omdat Iran kamikazedrones levert aan zijn bondgenoot Rusland.

Middle East Eye sprak Iraanse studenten in Oekraïne die geen verlenging van hun studentenvisa krijgen. Een student Geneeskunde: ‘De immigratieambtenaar keek me aan en zei dat ik word afgewezen omdat mijn land drones aan Rusland heeft verkocht.’

De studenten wordt bevolen het land binnen tien dagen te verlaten. Sommige studenten zijn volgens hun medestudenten meegenomen naar de nationale veiligheidsafdeling voor ondervraging.

Oekraïne is not amused met de levering van de drones, die volgens Oekraïense commandanten flinke schade toebrengen. President Volodymyr Zelenski (foto) sprak zich uit tegen Iran die de soevereiniteit van Oekraïne zou aantasten.

Het land besloot enkele weken geleden de diplomatieke betrekkingen met Iran af te schalen, de ambassadeur uit te wijze en het aantal medewerkers van de Iraanse diplomatieke dienst in Kiev te reduceren.

EU financierde ‘islamofobie-rapport’ van medewerker Iraanse staats-tv

0

De Europese Unie is medefinancier van een rapport over ‘islamofobie’ in Nederland en andere Europese landen van de van antisemitisme beschuldigde sociologieprofessor David Miller, die voor een Iraanse staatszender werkt.

Het recent verschenen rapport slaat de noodklok over ‘islamofobie’ in de Europese media, waaronder de Nederlandse. Media zouden stereotypes en moslimhaat versterken en bovendien het anti-terrorisme-narratief van de staat overnemen, wat zou wijzen op een ‘actieve structurele relatie’ tussen de staat en de media.

De Brit David Miller (foto, links), hoogleraar Sociologie aan de Universiteit van Bath, is co-auteur van het rapport, dat onder de vlag van zijn bedrijf Spinwatch is uitgebracht.

Hij werd vorig jaar ontslagen door de Universiteit van Bristol. Miller zei dat Israël ‘zijn wil aan de hele wereld wil opleggen’ en dat een collectief van Joodse studenten die kritiek op hem hadden ‘door de staat Israël werd geleid’. Op de zender Press TV, een propagandakanaal van Israëls aartsvijand Iran, herhaalde de professor zijn kritiek op ‘zionistisch extremisme’.

Voor Press TV produceert en presenteert Miller zelf het programma Palestine Declassified, waarin ‘zionisten’ er op reguliere basis flink van langs krijgen.

Dit programma ontkent dat Mahsa Amini, de jonge vrouw wiens dood aan de basis staat van de protesten in Iran, overleden is na mishandeling door de Iraanse politie omdat zij haar hoofddoek niet ‘correct’ droeg.

Tevens stelt Palestine Declassified dat de protesten zijn aangewakkerd door Amerika, waarachter, op zijn beurt, ‘in deze kwestie het zionistische regime (Israël, red.)’ zou staan:

‘Israël financiert belangrijke Amerikaanse lobbygroepen die aandringen op meer sancties tegen Iran.’ Deze lobbygroepen zijn volgens Palestine Declassified ‘in feite activa van de zogenaamde ‘staat Israël’’.

Het YouTube-kanaal van Palestine Declassified is verwijderd vanwege het overschrijden van YouTubes huisregels.

De website Global Influence Operations Report van de Amerikaanse onderzoeksjournalist Steven Merley, die Millers rapport ontdekte, noemt het Engelstalige Press TV ‘een door de Iraanse staat gefinancierde omroep en beïnvloedingsoperatie, gericht op een westers publiek’.

Millers rapport ‘Islamofobia and the European media’ is co-gefinancierd door de Europese Commissie via het ‘Rights, Equality and Citizenship Programme’ dat van 2014 tot 2020 liep, zo vermeldt het rapport zelf. De Europese subsidie werd dus toegekend voordat Miller vorig jaar zijn vermeend antisemitische uitspraken deed, ontslagen werd en voor de Iraanse tv gingen werken.

Israël steunde leger Myanmar in ruil voor diplomatieke steun

0

In ruil voor militaire steun dwong Israël na de Tweede Wereldoorlog langdurige diplomatieke steun af bij Myanmar. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz op basis van Israëlische overheidsdocumenten.

Israël wilde Birmese steun verkrijgen in internationale fora. Als tegenprestatie bewapende en trainde Israël het leger in het constant door burgeroorlogen geteisterde Myanmar, vanaf de jaren vijftig tot de jaren tachtig.

Het gaat in totaal om onder meer dertig jachtvliegtuigen, 1.500 napalmbommen, 30.000 geweren, duizenden mortiergranaten en allerhande militair materieel. Er werden tientallen Israëlische experts naar Myanmar gestuurd voor trainingsmissies. Ook kwamen Birmese legerofficieren naar Israël voor trainingen.

Het Birmese leger kon op die manier de eigen bevolking onder de duim houden. Het interesseerde Israël niet dat de militaire hulp niet bedoeld was voor verdediging tegen externe vijanden, ‘maar werd gebruikt om oorlog te voeren tegen de inwoners van het land’, zoals de islamitische Rohingya.

Er zijn sinds 2017 bijna 24.000 Rohingya gedood door de staatstroepen van Myanmar en maar liefst 18.000 vrouwen en meisjes verkracht. Meer dan 115.000 huizen zijn afgebrand. Maar ook in de decennia daarvoor zijn duizenden Rohingya gedood en honderdduizenden Rohingya verdreven door het leger van het overwegend boeddhistische Myanmar.

Pas in juli 2019 kondigde Israël af dat het geen zaken meer wilde doen met Myanmar op het gebied van wapens.

Segers (ChristenUnie) onder vuur na ‘islamkritiek’ in Iran-tweet

0

Critici betichten ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers van ‘islamofobie’ na een tweet over het Iraanse meisje Sarina Esmailzadeh (16), dat werd gedood door veiligheidstroepen. Segers: ‘Als dit geweld het laatste middel is om een religie overeind te houden, dan is dat ook de eerste reden om er niets meer van te geloven.’

Sommige twitteraars beschuldigen Segers ervan de gebeurtenissen in Iran aan te grijpen om de islam aan te vallen. Zo zegt journalist Arjan Broer: ‘Als je zegt: schandelijk hoe religie in Iran gebruikt wordt om geweld te legitimeren, dan snap ik dat. Maar hier wordt een religie – de islam – aangevallen of minstens afvalligheid aangemoedigd.’

Ook Nederlandse moslims zijn verontwaardigd. ‘Gert-Jan Segers stelt hier het corrupte sjiietische regime van Iran anno nu gelijk met de Islam’, twittert Nourdeen Wildeman. ‘Dat is een leugenachtige manier van spreken. Dat weet hij, maar in zijn kruistocht tegen de Islam heiligen de doelen de middelen. Als u de Islam maar gaat verafschuwen.’

Tevens zijn sommige christenen kritisch. De vrijgemaakt-gereformeerde theoloog Koert van Bekkum schrijft: ‘Het is een goed christelijk principe niet de slechtste, maar de beste variant van het standpunt dat je wilt bestrijden te bekritiseren. Mij komt het voor dat dat hier niet het geval is, en dat het ook niet vredestichtend is.’

In reactie op de kritiek van Van Bekkum komt Segers op zijn gewraakte tweet terug. ‘Het gaat me om déze versie van religie die dit geweld legitimeert en voor deze doden zorgt. Niet om versies van religie die mensen de vrije keus laten. Ik ben namelijk geen moslim en voel me dus niet bevoegd te bepalen wat de ‘ware islam’ is’, schrijft hij.

Segers, een wedergeboren christen en jarenlang evangelist in het islamitische Egypte, staat bekend om zijn kritische houding tegenover de ‘antichristelijke’ islam, die ‘het hart van het evangelie’, Jezus Christus als de Zoon van God, ontkent.

De situatie in Iran wordt door veel Nederlandse twitteraars aangegrepen om een punt te maken over de hoofddoek en over de islam. Zo ergert journalist Brenda Stoter zicht aan het ‘typisch Nederlands simplisme’ waarbij ‘de revolutie daar hier slechts leidt tot Twitter-gevechten over de hoofddoek’.

Mijn tante uit Marokko werd als barbaars omschreven

0

We zijn denk ik allemaal grootgebracht met de Nederlandse kinderliedjes. We lachten, leerden en dansten samen hierop. We kregen persoonlijke aandacht en daar werden wij als kind erg vrolijk van. Het zorgde voor geruststelling en het leerde ons om emoties te uiten. We zongen de liedjes gezamenlijk in een kring op de bassischool en daardoor voelden wij ons verbonden met elkaar. Toch voelde ik mij als kind niet bij alle liedjes op mijn gemak.

Terwijl ik als kind het liedje ‘Ik heb een tante uit Marokko en die komt’ op school terugdeinzend meezong, worstelde ik met mijn gevoelens en gedachten. Ik voelde mij ineens anders dan de rest van de klas. Ook vroeg ik mij af waarom de juf het lied met overtuiging zong en of zij echt dacht dat mijn tante zo was. Want het lied kwam niet overeen met de werkelijkheid.

Het was vreemd om mijn klasgenoten te zien geloven dat een tante uit Marokko op twee kamelen naar Nederland komt. Bij haar aankomst in Nederland zou een varken aan het spit worden gebraden. Maar het meest schrijnende vond ik de twee pistolen waarmee tante rondschoot. Waarom werd de tante uit Marokko tijdens het zingen met kinderen zo barbaars omschreven?

Verschillende stigmatiserende en racistische liedjes werden op de basisscholen met de paplepel ingegoten. Iedereen leek dit destijds grappig en normaal te vinden. Niemand dacht na over de gevolgen hiervan. Ik werd regelmatig gekweld met de vraag of mijn tante in Marokko écht twee pistolen had. Ik had haar nog nooit met pistolen gezien. Dit was niet grappig.

Het was pijnlijk dat het liedje meteen aan mij werd gekoppeld. En zoals kinderen door liedjes te zingen intens plezier ervaren, voelde ik bij deze vraag over mijn tante in Marokko intens verdriet.

Met de wijsheid van vandaag neem ik het de docenten van toen kwalijk dat ik onbewust als kind ook meegedaan heb aan stigmatiserende kinderliedjes. Neem ook ‘Hanky Panky Shanghai’, waarbij wij lachend onze ogen tot spleetjes maakten. Hoe zullen kinderen met een Chinese achtergrond zich hierbij hebben gevoeld?

Wanneer ik in gezelschap over mijn tante spreek, maakt altijd wel iemand een zwak geintje

‘Mijn Tante uit Marokko’ is mij blijven achtervolgen. Wanneer ik tegenwoordig in gezelschap over mijn echte tante spreek, is er wel altijd iemand die een zwak geintje wil maken over het kinderliedje.

Nederland zegt voor respect en tolerantie te staan. Maar ik ben diep teleurgesteld dat op scholen nog steeds stigmatiserende kinderliedjes worden geleerd. En ze zijn ook nog eens te bekijken via YouTube.

Terwijl ik mijn eigen kinderen wil beschermen tegen dit soort liedjes, vertel ik hen graag wie mijn tante daadwerkelijk precies is. Mijn tante in Marokko is een prachtige en bescheiden Riffijnse vrouw. Wanneer ze glimlacht worden haar ogen omringd met rimpels die in alle vrijheid haar donkerbruine ogen laten spreken. Mijn tante werkt dagelijks hard op het platteland. Ze heeft geen kamelen, wel kippen.

Iedere ochtend raapt ze een vers gelegd scharrelei. En ze eet het liefst een halal gebraden scharrelkip. Mijn tante lust geen cola, maar drinkt graag water. Ook is mijn tante heel aardig, zacht en gevoelig. Ze heeft geen pistolen, wel een warm groot hart.

Wanneer zij voor mij de liefdevolle traditionele Izran  – gedichten – zingt, voel ik mij weer gerustgesteld, verbonden en geliefd. Ik gun alle kinderen in Nederland een tante zoals mijn tante uit Marokko. Hiep hoi!

Arabisch-Israëlische YouTuber roept woede Palestijnen over zich af

0

De populaire YouTuber Nas Daily (echte naam: Nuseir Yassin) heeft de boosheid van veel Palestijnen over zich afgeroepen. In zijn nieuwe video over het Israëlisch-Palestijnse conflict erkent hij namelijk ook Israëlisch leed. Dit meldt nieuwssite the New Arab.

De Arabisch-Israëlische influencer (tien miljoen abonnees) vermeed jarenlang het Israëlisch-Palestijnse conflict. Maar in zijn nieuwste video spreekt hij over lijden en geweld aan beide kanten. ‘Mijn oplossing is simpel: breng mensen samen, niet uit elkaar’, aldus Nas Daily.

Veel Palestijnen reageerden woedend. ‘Voor mij en voor de meeste Palestijnen is het geen conflict. Het is etnische zuivering, genocide, apartheid, discriminatie – de lijst gaat maar door’, reageert de Palestijnse influencer Subhi Taha, die in de Verenigde Staten woont.

Volgens de Palestijnse politieke analist Omar Baddar gaat Nas Daily voorbij aan de ‘overweldigende ongelijkheid in de omvang van lijden en geweld – en nog belangrijker: waarom dat lijden en geweld bestaat, namelijk het politieke onrecht dat de kern is.’

Britse juristen: ‘Ambassade Jeruzalem in strijd met internationaal recht’

0

Het in Groot-Brittannië gevestigde Internationale Centrum voor Gerechtigheid, (ICJP) een groep van Britse pro-Palestijnse juristen, politici en academici, wijst een dreigende verhuizing van de Britse ambassade naar Jeruzalem af als strijdig met het internationaal recht.

Zo’n verhuizing van Tel Aviv naar Jeruzalem, waar de nieuwe Britse premier Liz Truss een aantal maal op heeft gehint, zou in tegenspraak zijn met het officiële standpunt van de Britten dat ‘geen enkele staat soevereiniteit heeft over Jeruzalem’. Dit standpunt heeft het koninkrijk ook in enkele internationale verdragen bekrachtigd, aldus het ICJP.

Tevens zou de verhuizing van de ambassade ‘een stilzwijgende erkenning zijn van de illegale annexatie van Jeruzalem door Israël, en Groot-Brittannië zou daarom door de internationale gemeenschap worden beschouwd als steuner van schendingen van het internationaal recht’.

De meeste landen hebben hun ambassade in Tel Aviv staan, omdat ze de bezetting van Oost-Jeruzalem niet erkennen. Toen toenmalig president Donald Trump in 2017 besloot om de Amerikaanse ambassade naar Jeruzalem te verplaatsen – wat  door zijn opvolger Joe Biden niet is teruggedraaid – zorgde dat voor veel onrust.

De Britse regering heeft al een stukje grond in West-Jeruzalem voor een nieuwe ambassade in Israël, meldde de nieuwswebsite Middle East Eye deze week.

De Palestijnse Autoriteit op de Westelijke Jordaanoever reageerde eerder al dat, mocht Truss daadwerkelijk hiertoe besluiten, dit een ‘gevaarlijke’ stap zou zijn en een negatief effect zou hebben op het Israëlisch-Palestijnse conflict.

‘Als Groot-Brittannië een rol wil spelen in de regio, moet het vermijden beslissingen te nemen die alleen maar schade veroorzaken en de spanningen verergeren.’

Ook Hamas is boos. De machthebber op de Gazastrook waarschuwt dat de stap Israël geen enkele legitimiteit zou geven ‘meer dan een centimeter van ons land’ en spreekt van een potentiële ‘nieuwe misdaad tegen het Palestijnse volk.’