22.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 441

Denk hekelt SP-Kamerlid vanwege ‘islamofobe’ punkmuziek

0

Sommige Denk-leden en islamitische twitteraars zijn boos op SP-Kamerlid Peter Kwint. Die raakte een nogal gevoelige snaar door een foto van een ‘islamofobe’ muziekvoorkeur te twitteren.

De SP’er deelde gisteren een lp van de Marokkaanse punkband Taqbir, met op de albumcover de Kaäba in Mekka die wordt geraakt door een sloopkogel. En dat valt slecht bij sommige moslims, want de Kaäba is het centrale heiligdom in de islam.

‘Je mist echt alle empathie voor moslims’, twittert het Haagse Denk-raadslid Nur Icar, die ook valt over de albumtitel ‘Victory belongs to those who fight for a right cause’, ‘Het zou je sieren als je deze tweet verwijderd. #Islamophobia’

Het landelijke partijaccount van Denk beaamt Icars tweet. Ook Achraf el Johari, hbo-rechtendocent en Denk-Lid, is het met zijn kritiek eens. Hij noemt de albumcover ‘islamofobe symboolpolitiek’ en vindt dit een zoveelste bewijs dat de SP geen ‘inclusieve partij’ is.

‘Islamofobe commies (communisten, red.) bij de SP. De heiligste moskee ter wereld kan van hen in brand en tegen de vlakte. Te walgelijk voor woorden’, reageert een andere islamitische twitteraar.

Zelf reageert Kwint, die vaker zijn voorkeuren binnen het punk- en metalgenre op Twitter deelt, dat het hem geenszins om ‘islamofobie’ te doen is. Hij zegt ‘deze plaat al wel tien keer gedeeld’ te hebben en dat de cover hem niet eens was opgevallen tot hij negatieve reacties binnenkreeg. ‘Ken de plaat oorspronkelijk met een andere cover en heb deze net binnen.’

Als muren konden spreken

0

Het is woensdagmiddag wanneer in de Amsterdamse Pijp een ontmoeting plaatsvindt tussen de Marokkaanse en Turkse netwerken van de Nationale Politie, de Nationaal Coördinator Antisemitisme Bestrijding en het Joods politienetwerk.

De ontmoeting, georganiseerd door de stichting Yalla! (de belangenorganisatie voor moslims en joden in Nederland) en de Amsterdamse politie, vindt plaats in de Al Karam-moskee. Achter gesloten deuren worden boeiende gesprekken gehouden.

Nu zouden we denken dat zo’n gesprek die middag, vanwege de aanwezigheid van de coördinator antisemitisme, alleen over antisemitisme zou gaan. Maar de waarheid is anders. Natuurlijk komt Jodenhaat ook ter sprake. Maar daar blijft het niet bij.

Ook de imam van de moskee, bestuurders en bezoekers van de Pakistaanse gemeenschap die tot deze moskee behoren, schuiven aan bij het gesprek. En natuurlijk nog meer buurtbewoners en vertegenwoordigers van andere islamitische gebedshuizen.

Na de kennismakingsronde gaat het met de agenten bijna vanzelfsprekend over De Blauwe Familie, de heftige documentaire over discriminatie binnen de politie. Feiten die tot heel kort geleden werden afgedaan als ‘incidenten’, ontstaan door de ‘spanningen in de maatschappij’ en ‘de werkdruk binnen de organisatie’. De agent mocht dan even ‘stoom afblazen’ vanwege wat er allemaal op de dienders afkomt.

De Leidse politiechef Fatima Aboulouafa had deze misstanden allang aangekaart. Maar zij werd, na jaren van strijd, vorig jaar ontslagen. Wat gaat er nu gebeuren? Door deze documentaire ligt de grimmige kant van ons nationale blauw voor iedereen zichtbaar op straat.

Terug naar de Pijp, waar alle aanwezigen, de netwerken en de antisemitisme-coördinator zich buigen over de vraag hoe wij in vredesnaam uit deze nare situatie gaan komen. Als dit onrecht al binnen de eigen gelederen van de handhavers tégen onrecht is binnengedrongen, wat voor figuur sla je dan tegenover de gewone burger?

Als het onrecht al in de eigen gelederen van de handhavers tégen onrecht zit, wat voor figuur sla je dan bij de gewone burger?

Ik dwaal af en denk aan de muren om ons heen. Als die toch konden spreken! De moskee waar dit evenement plaatsvindt was ooit een fabriek. Een confectiefabriek. Vrouwen uit de buurt zaten dagelijks achter lange rijen naaimachines om kleding te produceren. Dit deden ze al voor de Tweede Wereldoorlog. Maar ook in de oorlogsjaren. Toen in opdracht van de Duitse bezetter.

Voor de eigenaren, vader en zoon Dooijes, was dit een uitgelezen kans. Niet zozeer om hun bedrijf in stand te houden. Nee, ook omdat zij, producerend voor de bezetter, kon beschikken over een ‘Sperr’: een waardevolle garantie die de naaisters vrijwaarde voor deportaties naar de concentratiekampen. En zo werden tachtig jaar geleden, binnen de muren van de huidige moskee, de levens van meerdere Joodse inwoners van de stad Amsterdam gered.

Wat een ander verhaal dan het ordinair discrimineren en uitsluiten van medeburgers, dat nu op ons afkomt. Als deze muren konden spreken, dan werd nu vast en zeker daadwerkelijk opgetreden tegen deze afschuwelijke praktijken, die in deze tijd niet alleen bij de politie maar ook bij verschillende andere overheidsdiensten gemeengoed blijken te zijn.

Als muren konden spreken, dan vertellen zij het verhaal van de moedige eigenaren van dat confectiebedrijf toen en van de huidige gebruikers van het pand, de Amsterdams-Pakistaanse gemeenschap. Door hun gastvrijheid en betrokkenheid kon op die woensdagmiddag in vrede en veiligheid worden gesproken door zusters en broeders met en zonder migratieachtergrond – islamitisch, christelijk, Joods of met welke andere identiteit dan ook – over wat wij gezamenlijk willen doen om racisme en uitsluiting een halt toe te roepen.

Het verhaal van de muren zou ongetwijfeld elke chef of leidinggevende het lef geven om op te treden tegen gedachtengoed waar de geschiedenis vol van is, maar dat in het heden niet meer thuishoort.

Zwarte gastredacteuren Nature willen racisme in de wetenschap tegengaan

0

Zwarte wetenschappers betogen in het gerenommeerde Britse wetenschappelijke tijdschrift Nature dat de wetenschap haar racistische erfenis moet overwinnen. Ze zullen als gastredacteur artikelen over racisme in de wetenschap begeleiden.

Na de Black Lives Matter-protesten in 2020 beloofde het prestigieuze blad Nature te zullen luisteren naar de inhoudelijke boodschap van deze beweging. Het blad heeft vier zwarte wetenschappers gevraagd als gastredacteur voor een reeks publicaties over racisme in de wetenschap, later dit jaar.

Het gaat om politicoloog Melissa Nobels (Massachusetts Institute of Technology), bioloog Chad Womack (United Negro College Fund), geneticus Ambroise Wonkam (John Hopkins University) en klimaatactivist Elizabeth Wathuti.

‘Apartheid, kolonisatie, dwangarbeid, imperialisme en slavernij hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de wetenschap’, betogen de vier. De effecten zie je volgens hen terug in de wetenschap via rassentheorieën en rassenongelijkheid in de wetenschap zelf.

Toch willen de vier niet alleen maar wetenschapskritiek beoefenen in Nature. Ze willen ook voorbeelden van succesvolle zwarte en inheemse en gekleurde wetenschappers tonen, ter inspiratie voor hun gemeenschappen.

Amsterdam: raadsvragen BIJ1 en Denk over CIDI-reis met misdaadbestrijders

0

De Amsterdamse fracties van BIJ1 en Denk hebben schriftelijke vragen aan het stadsbestuur gesteld over Israëlreizen die het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) in 2022 en 2023 wil organiseren.

Deze twee reizen zijn bedoeld voor Amsterdamse medewerkers van de politie en het Openbaar Ministerie, evenals juridische experts uit de hoofdstad. Volgens het CIDI is de reis bedoeld om de Amsterdamse politieagenten en juristen te onderwijzen over de Holocaust en hoe om te gaan met antisemitisme, zodat een betere verstandhouding met de Joodse gemeenschap ontstaat.

BIJ1 en Denk vragen zich af of het verantwoord is om zo’n reis door het CIDI te laten organiseren. De partijen verwijzen naar een bericht uit januari op de Kanttekening, waarin de Amsterdamse politie deelname aan de reis afraadt omdat het CIDI een lobbyorganisatie is. Ook het OM zegt niet mee te willen werken. De partijen willen van het college weten of zij de kritiek van de Amsterdamse politie delen.

Britse bioscoopketen cancelt ‘anti-soennitische’ film na protesten

0

De Britse bioscoopketen Cineworld heeft alle vertoningen van de film The Lady of Heaven geschrapt na protesten van soennitische moslims.

The Lady of Heaven is een Britse productie en vertelt het verhaal van Fatima, de dochter van de profeet Mohammed. De film is omstreden omdat de profeet Mohammed wordt vertoond – wat volgens soennitische moslims een belediging is – en vanwege de wijze waarop enkele belangrijke figuren uit de vroege islam worden geportretteerd.

Meer dan 120.000 mensen ondertekenden een petitie dat de film niet in Britse bioscopen vertoond mocht worden. Ook demonstreerden boze moslims voor de deuren van bioscopen, onder andere in Birmingham.

Het filmscript van The Lady of Heaven is geschreven door de sjiitische geestelijke Yasser Al-Habib (1979), die in het Verenigd Koninkrijk woont sinds hij uit Koeweit is verbannen.

Volgens critici is Al-Habib een extremist, die haat tegen soennitische moslims wil aanwakkeren. Ook in Iran, het belangrijkste sjiitische land in de wereld, ligt Al-Habib niet goed omdat zijn boodschap te polariserend zou zijn.

In reactie op alle ophef besluit bioscoopketen Cineworld de film niet meer te vertonen, ‘om de veiligheid van ons personeel en onze klanten te waarborgen.’

Demonstranten zouden zich als criminelen en pestkoppen hebben gedragen en het personeel hebben bedreigd, aldus een medewerker van Cineworld tegen de BBC. ‘Dit is niet iets dat getolereerd moet worden in het Verenigd Koninkrijk… Dit is meer dan een enkele film. Vandaag is het The Lady of Heaven, morgen kan het iets dierbaarders voor je zijn.’

De Britse Minister Said Javid (Volksgezondheid) veroordeelt het besluit van Cineworld. ‘Het kan je niet bevallen wat iemand zegt, maar die ander heeft wel het recht om het te zeggen. In dit land geldt vrijheid van meningsuiting en dat is een kernwaarde.”

Het cancelen van de film leidt weer tot gefronste wenkbrauwen bij sommige niet-moslims. Commentator Brendan O’Neill schrijft in het conservatieve Britse magazine the Spectator dat de ophef hem doet denken aan de christelijke ophef over de film Monty Python’s Life of Brian (1979), waarin Jezus wordt beledigd. Maar christenen door linkse commentaren belachelijk werden gemaakt, zwijgt ‘links’ nu omdat het boze moslims betreft, schrijft O’Neill.

De protesterende moslims O’Neill hebben tegelijkertijd goed afgekeken bij de ‘goddeloze wokies’, vindt hij. ‘Radicale moslims die vinden dat ze het recht zouden moeten hebben om cultuur te vernietigen die hun religieuze gevoeligheden schendt, hebben duidelijk het een en ander geleerd van de seculiere cancelbrigade.’

Amerikaanse band Big Thief zegt optredens Israël af na kritiek BDS

0

De Amerikaanse indierockband Big Thief heeft besloten niet op te treden in Israël na kritiek van BDS-activisten. De BDS-campagne (‘Boycot, Desinvesteringen en Sancties’) streeft naar een totale culturele en economische boycot van Israël.

‘Sinds de aankondiging van deze shows in Israël zijn we voortdurend in dialoog met vrienden, familie, BDS-supporters en bondgenoten, Palestijnen en Israëlische burgers die zich inzetten voor de strijd voor gerechtigheid voor Palestijnen’ schrijft Big Thief in een verklaring. De groep zegt ook te geloven in ‘de totale vrijheid en zelfbeschikking voor alle Palestijnen’.

In een eerdere verklaring van vorige week zei de band nog ‘niet dat we weten wie aan de goede kant staat’. Maar nu is de band dan toch veranderd van standpunt.

De bassist van de groep, Max Oleartchik werd geboren in Israël. De groep speelde in 2017 in Tel Aviv. Ze zouden in 2020 terugkeren, maar moesten dit optreden annuleren vanwege de coronapandemie.

Op 6 en 7 juli zou het langverwachte optreden dan toch plaatsvinden, maar dit is nu geannuleerd na kritiek van de BDS-beweging.

Volgens de vader van bassist Oeartchik – Max Oleartchik, zelf bassist in de in Israël bekende band Kaveret – ontvingen zijn zoon en de andere bandleden ‘duizenden bedreigingen’ vanwege de druk die BDS op de band legde. Hij zegt dat zijn zoon Max ‘verpletterd is’ door de afzegging. ‘Hij wilde echt dat het zou gebeuren.’

De Barby, de poptempel in Tel Aviv waar het optreden zou plaatsvinden, bijt in een bericht op social media flink van zich af. De Barby noemt de band ‘een stel zielige muzikanten zonder ruggengraat.’ De muziekzaal wenst Big Thief verder ‘alle ongeluk van de wereld, net zoals jullie deden met jullie fanbase in Israël’.

 

Palestijnse minister in Tweede Kamer: pessimistisch over vrede

0

De Palestijnse minister van Buitenlandse Zaken was gisteren in de Tweede Kamer, om met Nederlandse parlementariërs te spreken over het vredesproces met Israël. Minister Riad Malki is pessimistisch, meldt het ANP.

Het vredesproces zit vast omdat de Amerikanen dit hebben ‘gegijzeld’, aldus Malki. Van de Amerikaanse president Joe Biden verwacht hij weinig. Vanuit Washington komen er wel persverklaringen, maar geen actie tegen het Israëlische optreden.

Volgens Malki is Israël ‘immuun’ geworden voor kritiek, omdat er geen actie op volgt. Israël kan nu ongestraft de nederzettingen op de Westbank uitbreiden, ziet hij.

De Palestijnen hebben wel meer vertrouwen in de Europese Unie, een van de belangrijkste donateurs van de Palestijnen.

Malki reageerde geïrriteerd op kritische vragen van D66-Kamerlid Sjoerd Sjoerdsma en CDA-Kamerlid Agnes Mulder over wijdverspreide corruptie bij de Palestijnse Autoriteit. Volgens hem wordt de corruptie overdreven en neemt de Palestijnse Autoriteit de aanpak hiervan ‘heel serieus’.

Angst voor ‘arabisering’ voedt Turkse migrantenhaat: ‘En de staat kijkt toe’

0

Haat en geweld tegen de vijf miljoen Syriërs en andere vluchtelingen en migranten neemt toe in Turkije. Experts wijzen op een groeiende angst voor ‘arabisering’, gevoed door met name de seculiere oppositie – maar met een overheid die er weinig tegen doet.

Is Turkije aan het ‘arabiseren’? Als het aan de Turkse makers van het dystopische YouTube-filmpje ’Stille Invasie’ ligt, is het antwoord volmondig ‘ja’. De video (foto) schetst een huiveringwekkend en futuristisch beeld in 2043, waarin angstige Turkse burgers in achterbuurten worden achtervolgd door Syriërs. En waarin de Turkse burgers een treurig lot staan te wachten omdat ze alleen maar als een schoonmaker in het ziekenhuis kunnen werken.

De video toont ook een angstaanjagende tv-scène, waarin te zien is dat de verkiezingen door een Syriër – ‘Ahmed bin Veli’ – worden gewonnen. Hij stelt voor – als woordvoerder van ‘de ware eigenaars van het land’ – de officiële taal te veranderen naar het Arabisch, om zo een volwaardig plekje in de Arabische wereld te kunnen bemachtigen. Aan het eind van het filmpje komt maker Hande Karacasu nog in beeld, die de Turkse jongeren ‘die al vertrokken zijn of weg willen’ de woorden van Mustafa Kemal Atatürk in herinnering brengt:

‘De machthebbers in het land kunnen achteloos, verdwaasd of zelfs verraad plegen voor eigen persoonlijke belangen en het volk in puinzooi achterlaten. Maar, beste kind van de Turkse toekomst, zelfs in zo’n situatie is het je plicht om de Turkse onafhankelijkheid en republiek te beschermen.’

Het filmpje zorgde voor veel onrust in Turkije. De makers werden vanwege ‘opruiing tegen vreemdelingen’ opgepakt, maar zijn alweer vrijgelaten. Aan de andere kant kan ‘Stille Invasie’ ook op instemming rekenen. Het speelt in op Turks-nationalistische gevoelens van Turkse superioriteit en anti-Arabisch racisme. Deze gevoelens nemen ook steeds meer gewelddadige vormen aan, met Turks racisme online en pogroms en lynchpartijen op straat.

Er circuleren meerdere filmpjes op de Turkse social media. Daaronder ook het beruchte filmpje van de zeventigjarige Syrische vrouw Leyla Muhammed, die zittend in de Turkse stad Gaziantep vol op haar gezicht een Turkse voet krijgt geschopt. ‘Ze zou kinderen kidnappen’, claimt de 39-jarige Turkse kopschopper Sakir Cakir, die later hiervoor werd opgepakt.

Het filmpje gaat door merg en been: een oude vrouw die kreunt van de pijn. Haar hand werd het symbool van de wereldwijde #notoracism-campagne.  Duizenden mensen plaatsten eind mei een foto met de hand op de rechteroog – in solidariteit met Leyla Muhammad en vele andere slachtoffers van het toenemende Turkse racisme en geweld tegen Syriërs en andere migranten.

Een groeiende kloof

Voor de Syrisch-Nederlandse promovendus Conflictstudies Ali Aljasem (Universiteit Utrecht) is er een ‘wereld van verschil’ tussen het Turkije van tien jaar geleden en het Turkije van nu. ‘Het wordt steeds erger’, vertelt hij aan de telefoon. Hij heeft na zijn vlucht uit Syrië van 2014 tot begin 2015 in Turkije geleefd en is, zoals velen in die periode, daarna doorgereisd naar Europa.

‘Die twee weken waren heel moeilijk. Met mijn hoogzwangere vrouw zijn we in een bootje gestapt over de Egeïsche zee en hebben de Balkan-route afgelegd.’ Zijn eerste kind is in een asielzoekerscentrum in Nederland geboren.

‘Natuurlijk was er altijd al een kloof tussen het ontvangende land Turkije en de Syriërs. Maar de haat was toen niet zo openlijk en mainstream als nu. Natuurlijk, tijdens verkiezingen speelde de xenofobe retoriek op tegenover Syriërs. Maar het escaleerde nooit in geweld, zoals nu wel dagelijks gebeurt. De meeste Turken hielden zich toen afzijdig ten opzichte van de Syriërs. Er was weinig contact’, aldus Aljasem.

‘Er is een structurele kloof tussen Turken en Syriërs die alleen maar groter wordt’

‘De vulkaan barst nu’, zegt hij. ‘Dit is het fysieke gevolg van jarenlange populistische retoriek. En de Turkse staat laat het gebeuren. Ze zijn passief. Alsof Syriërs geen rechten hebben. Op social media circuleren hashtags (die zich laten vertalen als #SyriërsnaarSyrië, Syriërsrottenop en #ikwilgeenSyriërinmijnland, red.) van pure haat die Turken aanzetten tot geweld. Ook wanneer een misdadiger is opgepakt, gebeurt er weinig. Ze worden meestal gelijk weer vrijgelaten. In Antakya, vlak bij de Syrische grens, en in Istanbul – overal zien we het gebeuren.’

Ideeën over de zogenaamde ‘arabisering van Turkije’ wuift hij weg. ‘Dit doembeeld is een populistische ziekte die de hele wereld beheerst. Niet alleen Turkije. Mensen worden doelbewust gemobiliseerd en andere mensen gedemoniseerd. Het is toch te gek voor woorden… Is er sprake van turkificatie of islamisering in Duitsland en Nederland, alleen maar omdat er migranten hierheen zijn gekomen? Het zijn alleen de Wildersen die dit zeggen.’

Toch lijkt het Turkse volk hier ontvankelijk voor – ook de achterban van de Turkse president Erdogan, die Syriërs toch jarenlang een hart onder de riem heeft gestoken als ‘moslimbroeders’.

Volgens Aljasem is dat idee van ‘moslimbroederschap’ voor ‘publieke consumptie’ gericht. ‘Politieke praat, die nooit correspondeerde met de situatie op de grond. Het bestond niet en bestaat nog steeds niet. Er is een structurele kloof tussen Turken en Syriërs die alleen maar groter wordt. Er is nooit beleid ontwikkeld vanuit het idee van moslimbroederschap of arabisering. Alle beleid ging met de Turkse belangen voorop. Dat zie je overal waar de Turkse staat actief is, in Libië, Noord-Syrië, elders. Syriërs krijgen aan het einde van de dag niks.’

Turkse superioriteit

Volgens professor en koerdoloog Joost Jongerden (Wageningen University) is het idee van de Turkse superioriteit ‘niks nieuws’. ‘Die was al aanwezig bij de opkomst van het Turkse nationalisme met het Comité van Eenheid en Vooruitgang (de politieke partij die in 1908 de macht greep in Turkije en in 1914-1918 verantwoordelijk was voor de Armeense Genocide, red.). Ook in het kemalisme (de seculier-nationalistische cultus rondom de stichter van de Turkse staat, Mustafa Kemal Atatürk, en de Turkse natie) is deze Turks-nationalistische ideologie sterk, vooral tegen de Koerden.’

Jongerden noemt het werk van de panturkist Nihat Atsiz, dat ‘doordrenkt is met Turkse raciale superioriteitgevoelens’. ‘Hoewel deze ideeën breder in Turkije leven, komt het anti-Syrische sentiment vooral vanuit de Turks-seculiere hoek van de CHP, de grootste oppositiepartij van land. Al vanaf het begin van de Syrische oorlog speelden zij daarop in’.

Jongerden wijst op een billboard in de Turkse stad Bolu, waar CHP-burgemeester Tanju Özcan de scepter zwaait, die zich al vaker racistisch tegenover Syriërs heeft uitgelaten. In twee talen, Turks en Arabisch, staat te lezen: ‘We hebben het in de Turkse taal al talloze malen gezegd. Ze begrepen het niet. Nu hebben we het in de taal opgetekend die de machthebbers en de indringers wél begrijpen (Arabisch, red.). Genoeg is genoeg!’

‘Het anti-Syrische sentiment komt vooral vanuit Turks-seculiere hoek’

Volgens Jongerden gebruikt de CHP ‘de Syrische kaart’ tegen Erdogans regeringspartij AKP. ‘Ook met het oog op de verkiezingen. En Erdogan is daar samen met het Turkse publiek niet meer zo ongevoelig voor. Bij de AKP en ook bij de aanhangers van deze partij werden Syriërs aan het begin van de opstand in Syrië in 2011 welkom geheten, maar nooit als volledig erkende vluchtelingen die permanent konden blijven. Ze werden altijd bestempeld als gasten die na de oorlog terug zouden keren.’

Vanaf het jaar 2019 is het tij gekeerd, aldus Jongerden. ‘Ook in de taal van Erdogan, die steeds vaker naar de tijdelijke status van de Syriërs verwijst, en naar hun terugkeer. Het is ook in deze context dat de Turkse president voorstelt een bufferzone te creëren in Rojava (Noord-Syrië, red.), waar hij de Koerden wilt verdrijven en Syriërs wil huisvesten.’

De Turks-Amerikaanse socioloog Güllistan Yarkin (State University of New York) maakt een onderscheid tussen het Turkse racisme dat Syriërs vanaf 2011 ondervinden in Turkije en het racisme dat er na de beruchte Turkije-deal met de Europese Unie bij is gekomen.

‘In het begin vanaf 2011 kwam dit anti-Syrische racisme vooral van de kant van de arbeidersklasse’, vertelt ze. ‘De Syriërs kwamen onder zeer moeilijke omstandigheden in een rampzalige toestand aan. In vele steden kon je hen op straat zien bedelen. Maar ze moesten gelijk aan het werk om brood op de plank te krijgen. Daar hebben Turkse werkgevers van geprofiteerd. Dit raakte vooral de Turkse en Koerdische arbeiders die deze goedkope Syrische arbeiders als een bedreiging zagen. Ze moesten opeens concurreren met mensen die voor veel lagere lonen gingen werken.’

Racisme uit concurrentie-angst

Vanaf 2016, na de Turkije-deal, integreerden Syriërs steeds meer in de Turkse maatschappij en startten zij ook eigen ondernemingen. Daardoor kregen Syrische migranten in toenemende mate te maken met het racisme van de Turkse middenklasse erbij, aldus Yarkin.

‘Het racisme van de Turkse en Koerdische onderklasse is meer economisch. Lagere lonen, hogere huren. Dit raakt hen in de portemonnee. Ze spuwen hun gal op de Syriërs, Afghanen en andere migranten, maar het Turkse grootkapitaal heeft enorm van al die goedkope Syrische arbeidskrachten geprofiteerd.’

Ze wijst op een speech van de minister van Binnenlandse Zaken, Süleyman Soylu, die zei: ‘Als we de Afghanen en Pakistanen terugsturen, wie gaat dan onze schapen hoeden? Wie verricht nu de zware arbeid? Jullie kunnen mij wel vragen dat ze ons geen overlast bezorgen, en dat er geen illegalen zijn in Istanbul. Hier ben ik ook voor. (…) We moeten ook één ding niet vergeten: dit zijn allemaal beproevingen van God voor ons. De Pakistanen hebben tijdens onze onafhankelijkheidsoorlog goud gegeven. De Syriërs (…) komen uit onze eigen grensgebieden.’

Yarkin: ‘Het racisme van de middenklasse is politieker. Ze hebben het over een ‘stille invasie’, en dat het zogenaamde Ottomaanse Arabisme weer terug is, dat de Turkse dominantie zou bedreigen. Een aparte beschuldiging, want in de Ottomaanse periode waren de Turken ook gewoon de baas. Het klopt dus niet eens. Het is allemaal seculiere CHP-retoriek tegen Arabieren, die als meer islamitisch worden gezien. Er zijn maar vier of vijf miljoen Syriërs, hoe kunnen zij een bedreiging zijn voor Turkse dominantie? Dat er een dominante natie zou moeten zijn is sowieso al racistisch. En dodelijk. Onlangs is er een Afghaan vermoord, door iemand die geïnspireerd is door de racistische taal van Ümit Özdag van de Partij voor Victorie (een ultranationalistische splinterpartij die één zetel heeft in het Turkse parlement, red.).’

‘De EU blijft stil’

Promovendus Aljasem vreest dat de Syriërs voor eeuwig in een limbo zullen verblijven. ‘Ze hebben nu alleen een rechteloze beschermingsstatus in Turkije, waardoor ze niet eens een ziektekostenverzekering via hun werkgever kunnen afsluiten. Het zijn inderdaad goedkope arbeidskrachten. Je zou het zelfs neo-slavernij kunnen noemen. Bij het minste of geringste kun je de laan uit gestuurd worden en bij een rechter hoef je dan niet aan te kloppen. Je wordt er gelijk uit gegooid door de politie, en gedwongen om een deportatieverklaring te tekenen.’

Toch plaatst Aljasem de Syrische ellende in perspectief. ‘De bron van alle kwaad is de grote olifant in de kamer: dictator Assad die in Damascus zetelt. Zolang hij daar is, is er geen verbetering in zicht. Maar we moeten niet vergeten dat de Europeanen medeplichtig zijn bij de Syrische situatie in Turkije. De Turkije-deal van maart 2016 is het keerpunt. De grenzen werden afgesloten. Vele schendingen vinden er sindsdien dag in dag uit plaats aan beide kanten. En niemand wordt verantwoordelijk gehouden. We moeten eerlijk zijn: het is niet alleen Turkije. De grenswachten in Turkije schieten om te doden aan de Syrische grens; ze vuren niet eens waarschuwingsschoten. Turkije is een NAVO-land en kan dit allemaal doen met Europees geld. Het is een structureel probleem’.

Socioloog Yarkin beaamt dit. ‘Turkije gebruikt de Syriërs voor EU-fondsen. Ze hebben vele miljarden binnengekregen, terwijl er in Turkije dagelijks mensenrechtenschendingen plaatsvinden om Syrische en andere migranten daar te houden. De EU blijft stil tegen deze Turkse schendingen van het internationale recht. Turkije heeft vele internationale verdragen ondertekend, maar gedraagt zich niet in lijn met die verdragen. Voor Turkije is het slechts inkt op papier.’

‘We moeten niet vergeten dat de Europeanen medeplichtig zijn’

Het toenemende racistische geweld tegen Syriërs en andere migranten in Turkije baart ook Joost Jongerden grote zorgen, vertelt hij. ‘In de jaren negentig was het geweld meer tussen de staat en de PKK. Nu komt het veel meer vanuit de gemeenschappen. Lynchpartijen tegen Syriërs, Koerden en anderen. Het is communautair geweld.’

Aljasem is pessimistisch over de toekomst. ‘Ik kus de hand van diegene die daar een oplossing voor vindt. We moeten hier eerlijk in zijn.’ In Turkije is er namelijk geen rechtsstaat als in Nederland, geeft hij aan, en hebben Syriërs bijna geen rechten.

‘Behalve dan dat ze daar mogen blijven – maar ook dat is heel precair. Als ze iets doen wat de autoriteiten niet zint, niet eens een misdaad ofzo, dan worden ze gedeporteerd. Ook als er een geschil is met Turkse burgers, dan zijn de Turken altijd superieur in zulke situaties.’

Turkije arresteert 21 Koerdische journalisten

0

De Turkse politie heeft 21 Koerdische journalisten gearresteerd in het oostelijke gebied Diyarbakir. De landelijke journalistenvakbond veroordeelt de arrestaties.

De politie is ook de redacties waar de Koerdische journalisten voor werken binnengedrongen. Daarbij zijn computers, externe geheugens, tijdschriften en boeken geconfisqueerd.

Koerdische media hebben de lijst met namen en foto’s van de gearresteerde journalisten gepubliceerd op social media. Ze klagen dat de reguliere Turkse nieuwszenders hier geen aandacht aan besteden.

De arrestaties vinden plaats terwijl een nieuw Turks offensief tegen Koerdische eenheden in Noord-Syrië dreigt. Een advocaat benadrukt dat de gearresteerde journalisten nieuws maken voor kanalen die ook in het buitenland veel worden bekeken.

Erdogan wil in Syrië een operatie starten tegen de Koerdische strijders van de YPG. Het Westen beschouwt de YPG als bondgenoot in de strijd tegen IS, maar Turkije ziet de YPG als verlengstuk van de PKK, die ook in het Westen op de terreurlijst staat.

Amstelveen: geen studenten, wel vluchtelingen onder vliegroute

0

Tientallen Oekraïense vluchtelingen komen straks terecht in tijdelijke woonunits in de Amstelveense kantorenwijk Kronenburg, meldt de Amsterdamse zender AT5. Onlangs mocht er in Kronenburg geen studentencampus komen vanwege de vliegoverlast die daar heerst.

Kronenburg ligt onder een aanvliegroute van luchthaven Schiphol, waardoor er veel geluidsoverlast is van overvliegende vliegtuigen. De Raad van State veegde onlangs nog de plannen van Amstelveen om er een studentencampus te bouwen van tafel.

De raad oordeelde dat de gemeente, vanwege de ligging in het beperkingengebied rond Schiphol, het Rijk om toestemming had moeten vragen voor een studentencampus. Voor woonunits voor Oekraïense vluchtelingen is deze toestemming niet nodig.

‘In de nota van toelichting staat dat de opvang van asielzoekers en groepen vreemdelingen is toegestaan, mits het bestemmingsplan niet wordt gewijzigd naar ‘wonen”, aldus een woordvoerder van de gemeente Amstelveen.

Omdat Oekraïense vluchtelingen in juridische zin niet in Kronenburg ‘wonen’ maar er worden opgevangen, kunnen ze er wel tijdelijk verblijven.