23.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 460

Voor beter onderwijs is publiek-private samenwerking nodig

Onlangs presenteerde de Onderwijsinspectie het zeer alarmerende jaarrapport De Staat van het Onderwijs 2022. De Onderwijsinspectie maakt zich grote zorgen over de teruglopende kwaliteit van het basis- en voortgezet onderwijs in ons land.

‘De jarenlange terugloop van de taal-, reken- en burgerschapsvaardigheden moet eindelijk een halt toegeroepen worden’, aldus de Onderwijsinspectie. En dat is ook écht mogelijk volgens de inspecteurs. ‘Daarvoor moet iedereen doelgericht samenwerken – van beleid en wetenschap tot bestuur en school.’

Toch mis ik in het rapport de aandacht voor de inbreng van ouders, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Iedereen in ons land is direct of indirect belanghebbende van kwalitatief goed onderwijs. En aangezien de problemen structureel en groot zijn, hebben we ook echt iedereen nodig om voor échte verandering te zorgen.

De Onderwijsinspectie denkt dat het mogelijk is de tanende onderwijskwaliteit binnen twee jaar te verbeteren. Daarbij kijkt men vooral naar landen als Zweden en Ierland. ‘De aanpak: focus op basisvaardigheden, niet steeds weer nieuwe dingen vragen van het onderwijs en vooral veel aandacht voor het vergroten van de kennis en kunde van leraren.’

Daarnaast zegt de baas van de Onderwijsinspectie, Alida Oppers, dat we in Nederland net als in Zweden en Ierland moeten investeren in ‘personeelsbeleid en in bijscholing’. Volgens haar leidt dat tot ‘betere resultaten, minder werkdruk, meer werkplezier en meer zelfvertrouwen bij docenten. In Zweden kostte het maar acht dagen om een intensief bijscholingsprogramma te volgen, hè. Dat is even lang als een stevige griep.’

Eerder gaf minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs Dennis Wiersma (VVD) aan dat hij geen grootschalige veranderingen in het onderwijsbestel of -curriculum wenst. Samen met het onderwijs werk ik daarom aan een ‘masterplan basisvaardigheden’, dat voor de zomer klaar moet zijn.

Als Oppers en Wiersma hun zin krijgen, gaan we de komende jaren in Nederland dus stevig ingrijpen in het basis- en voortgezet onderwijs om leerlingen te voorzien van kwalitatief beter onderwijs. Dat doen we dan zonder grote, integrale aanpassingen, maar door slim te leren van andere landen en de leerkracht weer de ruimte te geven zich te focussen op hun kerntaak en de kernvakken. Ik begrijp deze keuzes voor de korte termijn goed. Tegelijkertijd is er in structureel opzicht meer nodig in het Nederlandse onderwijs. De oplossingen die Oppers en Wiersma bieden, zijn oplossingen binnen het huidige systeem dat de alom gewraakte problemen heeft veroorzaakt.

Ik hoop dat het masterplan van onderwijsminister Wiersma niet alleen Zweedse en Ierse ideeën benut, maar ook de kracht van de samenleving als geheel

Bovendien moeten de mensen en organisaties die hier primair verantwoordelijk voor zijn nu in staat worden geacht om voor significante verbeteringen te zorgen. Albert Einstein zei het al: ‘We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt.’ Dit inzicht geldt ook voor de staat van het Nederlandse onderwijs. Er zijn nieuwe inzichten en verse ideeën nodig. En die zijn er ook.

Zo bestaat er sinds 2020 de publiek-private Onderwijs Alliantie. Maatschappelijk betrokken bedrijven als Deloitte, ING en BMC zetten zich langjarig en samen met scholen in vier specifieke ontwikkelplekken in om het onderwijs structureel te verbeteren. Deze bedrijven komen niet alleen met nieuwe ideeën, maar kunnen ook meteen stageplaatsen, opleidingen, coaching, begeleiding en netwerk bieden voor zowel leerlingen als onderwijsprofessionals.

Naast bedrijven dragen ook veel maatschappelijke organisaties met veel liefde voor kinderen en jongeren en de nodige pedagogische expertise bij aan de Onderwijs Alliantie. En in de specifieke, lokale ontwikkelplekken wordt maximaal samengewerkt met ouders en leerlingen zelf.

Al enkele jaren geleden luidde werkgeversorganisatie VNO-NCW de noodklok over de verslechterde staat van het onderwijs. Onder meer omdat die leidt tot ‘een tekort aan gekwalificeerd personeel’ onder de bedrijven die zij vertegenwoordigen. ‘Om het lerarentekort aan te pakken liggen er, zeker in het beroepsonderwijs, ook kansen in een nauwe samenwerking met het georganiseerd bedrijfsleven. Mensen die in de beroepspraktijk werken parttime voor de klas zetten heeft een groot voordeel, namelijk dat zij up-to-date zijn op het terrein van hun vakgebied’, schreef VNO-NCW in 2019. Maar helaas heeft deze oproep nauwelijks opvolging gekregen.

Ik hoop van harte dat het aanstaande masterplan van minister Wiersma niet alleen Zweedse en Ierse ideeën benut, maar ook de kracht van de samenleving als geheel. We hebben met deze enorme uitdagingen in het onderwijs iedereen keihard nodig om alle leerlingen van goed onderwijs en vooral van gelijke kansen te voorzien. Want een betere toekomst van ons land begint altijd bij de basis: goed onderwijs voor alle kinderen en jongeren. Te belangrijk dus om alleen aan het onderwijs zelf over te laten.

Dave Ensberg-Kleijkers is bestuursvoorzitter van de Maatschappelijke Alliantie, waar de Onderwijs Alliantie onder valt. Dit was zijn laatste column. De Kanttekening-redactie dankt hem voor zijn vele scherpe columns, die teruggaan tot eind 2018. Wij wensen hem alle goeds.

 

NIOD traceert oorlogsmisdadiger Assad-regime via gruwelvideo uit 2013

0

Onderzoekers van het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies wisten via nieuw opgedoken beeldmateriaal van een massamoord uit 2013 een dader van het Assad-regime te traceren en zelfs schuld te laten bekennen.

Onderzoekers Annsar Shahhoud en Ugur Ümit Üngor schrijven in het Amerikaanse tijdschrift New Lines Magazine dat ze in hun jarenlange onderzoek naar de Syrische oorlog ‘nog nooit zulk expliciet beeld’ van een massamoord door daders van het Assad-regime hebben getroffen. Dat is omdat het Syrische regime, in tegenstelling tot bijvoorbeeld IS, zijn misdaden liever geheim houdt.

Op de beelden uit 2013 is onder meer inlichtingenofficier Amjad Youssef te zien, die in een buitenwijk van Damascus geblinddoekte en vastgebonden burgers dirigeert naar een kuil vol lichamen en ze dan doodschiet. ‘De groeten aan de baas’, zegt de cameraman, die ook even lachend in beeld verschijnt.

Onderzoeker Shahhoud heeft maandenlang met een nepprofiel Syrische pro-regime websites afgestruind. Uiteindelijk wist ze op Facebook contact te leggen met de schutter Youssef, die zij en Üngör een half jaar lang hebben gesproken.

Ze hebben hem ook geconfronteerd met wat hij heeft gedaan. ‘Hij ontkende eerst dat zo’n massamoord heeft plaatsgevonden, maar zei later alsnog toe dat hij ‘wraak’ heeft genomen voor zijn omgekomen broer en dat hij ‘heel veel mensen’ heeft gedood’.

De onderzoekers zeggen nog eens 26 andere video’s in bezit te hebben van systematische massamoorden, gevangenneming, seksueel geweld en economische uitbuiting. Vrouwen met vaak een soennitische achtergrond werden bijvoorbeeld als seksslaaf gebruikt en de mannen als dwangarbeiders ingezet en daarna zelfs vermoord, aldus de onderzoekers.

De onderzoekers hebben het materiaal overgedragen aan de Nederlandse politie. ‘Als er ooit een rechtszaak komt, dan zal dat waarschijnlijk in Duitsland gebeuren onder het mom van universele jurisdictie’, zeggen ze. Begin dit jaar werd daar al een voormalige kolonel van de Syrische inlichtingendienst veroordeeld tot levenslang wegens misdaden tegen de menselijkheid.

Professor (VK): ‘Westen zet islamofobie in om moorden te rechtvaardigen’

0

Het Westen probeert ‘islamofobie te normaliseren’ voor duistere doeleinden. Dat zegt Fahid Qurashi, criminologiedocent aan een universiteit in het Britse Manchester, tegen het Iraanse persbureau Iqna.

Net als veel andere islamitische landen is Iran boos op Zweden, waar de extreemrechtse politicus Rasmus Paludan een ‘Koranverbrandingstour’ hield. Volgens de docent staat dit incident niet op zichzelf.

‘In de context van de strijd tegen het terrorisme heeft het Westen vertrouwd op islamofobie om oorlogen en moorden en zijn beleid tegen terrorisme en immigratie te rechtvaardigden.’

Doorn in het oog van Qurashi is het westerse gehamer op het recht van de vrijheid van meningsuiting, waardoor rechtsextremisten als Rasmus Paludan ongestraft hun negatieve uitlatingen over de islam kunnen doen.

‘Zijn islamofobe uitspraken zijn gebaseerd op zijn eis voor vrijheid van meningsuiting. Dit is een misleidende bewering, omdat de vrijheid van meningsuiting overal wettelijk wordt beperkt vanwege de noodzaak om de orde te handhaven. De vrijheid van meningsuiting kan derhalve niet worden gebruikt om aan te zetten tot geweld en chaos.’

De vrijheid van meningsuiting gaat over het vertellen van de waarheid, vindt Qurashi, niet over het beledigen van ‘kwetsbare minderheden’. Zij zijn volgens hem al tientallen jaren het doelwit van terrorismebestrijding, een streng immigratiebeleid en vijandschap van het Westen.

En zo valt volgens hem de actie van Paludan te verklaren: ‘De tactiek van het verbranden van de Koran komt dus voort uit decennia van islamofobie die de leerstellingen van de islam in verband brengt met terrorisme, waarbij de oplossing ofwel is om de islam en moslims te ’temmen’, of zoals Paludan het uitdrukt, of om de islam en moslims uit te roeien.’

Onderzoek: EU-grenswacht Frontex systematisch betrokken bij pushbacks

0

Volgens nieuw internationaal onderzoek was EU-grenswacht Frontex tussen maart 2020 en september 2021 betrokken bij het illegaal terugduwen van ten minste 957 asielzoekers in de Egeïsche Zee.

Frontex wordt al langer ervan beschuldigd Griekenland te helpen migranten illegaal terug te duwen naar Turkije. Maar de organisatie ontkende altijd. Nu heeft een gezamenlijk onderzoek door Lighthouse Reports, der Spiegel, SRF Rundschau, Republik en Le Monde de betrokkenheid van Frontex bij de pushbacks onthuld.

Volgens het onderzoek knoeit Frontex met de eigen database. Zo werden zo’n vijftig asielzoekers vanaf het Griekse eiland Lesbos teruggestuurd op zee, waar de Turkse kustwacht ze vond. Maar de zaak werd door Frontex geregistreerd alsof ze al eerder door de Turkse kustwacht waren tegengehouden. Frontex labelde minstens 145 van dit soort voorvallen verkeerd, aldus het onderzoek.

GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik roept nu op tot opschorting van de operaties van Frontex in Griekenland. ‘We hebben zoveel geloofwaardige rapporten van autoriteiten zoals de VN en de Europese Raad, die allemaal zeggen dat pushbacks systematisch zijn. Er moet meer worden gedaan, anders word je onderdeel van de schendingen en medeplichtig – en dit is het probleem waarmee Frontex wordt geconfronteerd.’

Helende Turks-Saoedische banden: Erdogan bezoekt koningshuis

0

De Turkse president Erdogan bezoekt vandaag Saoedi-Arabië, op uitnodiging van koning Salman bin Abdulaziz al Saud. Erdogan zal er onder meer de koning en kroonprins Mohammed bin Salman (foto) spreken.

De Turks-Saoedische diplomatieke betrekkingen bereikten in 2018 een dieptepunt, toen de Saoedische journalist Jamal Khashoggi in het Saoedische consulaat in Istanbul werd vermoord. Waarschijnlijk zit kroonprins Mohammed bin Salman, de feitelijke heerser, achter de moord.

Maar nu is Turkije bezig met een charmeoffensief en streeft het land naar betere betrekkingen met landen in de regio, naast Saoedi-Arabië ook met Armenië, Israël en Syrië.

Om de banden met Saoedi-Arabië te verbeteren heeft Turkije eerder deze maand zaak tegen 26 Saoediërs, die ervan worden beschuldigd Khashoggi te hebben vermoord, overgedragen aan het koninkrijk.

Het gaat erg slecht met de Turkse economie, mede vanwege de torenhoge inflatie, en Erdogan zoekt naar manieren om de economie een nieuwe impuls te geven. Buitenlandse investeren en nieuwe handelsovereenkomsten kunnen uitkomst bieden.

Rusland hevelt Wagner-troepen in Libië over naar Oekraïne

0

Rusland plaatst een deel van de beruchte Wagner-huurlingentroepen in Libië over naar Oekraïne, waar Rusland bezig is met een offensief in de Donbas. 

Ruim tweehonderd Russische huursoldaten van de door Kremlin gesteunde Wagner Group en zo’n duizend Syriërs hebben Libië verlaten, aldus westerse en Libische functionarissen.

In Libië woedde een bloedige burgeroorlog, waarbij de door Rusland gesteunde generaal Khalifa Haftar de wapens opnam tegen de Libische regering. Honderden Russische huurlingen van de Wagner Group hebben voor Haftar gevochten. Sinds oktober 2020 is er in Libië een wapenstilstand van kracht. Haftar heeft het oosten van het land stevig in handen.

Het is onduidelijk of de duizend Syriërs in Libië ook worden overgeplaatst naar Syrië. De kosten van het binnenvallen van Oekraïne zetten de activiteiten van het Russische Afrikakorps onder druk, aldus the Financial Times.

Ongeveer vijfduizend huursoldaten blijven namens Moskou achter in Libië. Via de Wagner Groep heeft Moskou voet aan de grond gekregen in Afrika, waar het ook actief is in Mali en de Centraal Afrikaanse Republiek (foto).

Brussel: Armeense Genocide-monument beklad met Turks symbool

0

Daags na de internationale herdenking van de Armeense Genocide op 24 april is een gedenkteken in Brussel met drie halve manen besmeurd, het symbool van de Turks-extremistische Grijze Wolven-beweging. De politie is een onderzoek gestart. 

Ook staat er ‘Fuck Paylan’. Dit lijkt een verwijzing naar de Armeens-Turkse oppositiepoliticus Garo Paylan, die onlangs een wetsvoorstel heeft ingediend om de Armeense Genocide te erkennen in Turkije. Dat heeft hem talloze bedreigingen opgeleverd.

Het Comité van Armeniërs in België spreekt over ‘een uiting van vijandigheid en een poging om Belgen van Armeense afkomst te intimideren’. Ook roepen ze ‘alle verenigingen van gemeenschappen uit Turkije’ op zich uit te spreken tegen racisme en het aanzetten tot haat.

De Armeense Genocide wordt tot dusver ontkend door de Turkse staat. De Kanttekening ging daar eerder over in gesprek met genocidewetenschapper Anthonie Holslag en de Turks-Nederlandse historicus Armand Sag, die vraagtekens plaatst bij het genocidebegrip.

Nederlaag voor Macron: Franse Raad van State houdt sluiting moskee tegen

0

De Franse Raad van State heeft de gedwongen sluiting van een moskee voorkomen. De moskee zou de radicale islam promoten, aanzetten tot haat en terrorisme rechtvaardigen. Maar volgens de Raad van State is dit allemaal onbewezen.

Vorige maand sloot de overheid een moskee in de zuidwestelijke stad Pessac voor zes maanden. Een lokale rechtbank schortte deze beslissing op, waartegen de overheid beroep had aangetekend.

De Raad van State heeft dit beroep nu verworpen. De raad beschouwt de sluiting als schending van de godsdienstvrijheid, meldt het internationale persbureau Reuters. Het is de eerste keer dat een rechtbank in Frankrijk de sluiting van een moskee tegenhoudt.

In Frankrijk worden moskeeën die van radicalisme worden beschuldigd vaker gesloten door de autoriteiten. Dit, in het kader van de strijd van president Emmanuel Macron tegen wat hij ‘islamitisch seperatisme’ noemt. Veel moslims vinden dit beleid ‘islamofoob’.

De Pessac-moskee werd ervan beschuldigd pro-Palestijnse standpunten te delen op social media, die antisemitisch zouden zijn. Ook zou de moskee organisaties en personen steunen die de radicale islam promoten. Maar de Raad van State acht dit allemaal onbewezen.

De advocaat van de moskee denkt dat deze gerechtelijke beslissing een juridisch precedent schept, dat het sluiten van zogenaamd radicale moskeeën door de overheid zal vertragen. ‘We hopen dat het een teken van afkoeling is.’

Op zoek naar relieken van de profeet: ‘In Saoedi-Arabië zijn ze streng verboden’

0

Van de profeet Mohammed zijn veel overblijfselen bewaard gebleven, die nog altijd worden vereerd. Oud-diplomaat en freelance journalist Robbert van Lanschot (1949), die gefascineerd is door de islam en dan vooral door Mohammed, zocht voor zijn boek De tand van de Profeet naar de relieken en de verhalen erachter. Hij bezocht Tsjetsjenië, Zuid-India, Turkije, Israël, Afghanistan en Syrië en sprak er veel moslims, ook geestelijken. ‘De meesten hebben respect voor de relieken en vinden het belangrijk dat ze beschermd worden. Maar in Saoedi-Arabië zijn ze streng verboden.’

In Bamyan, Afganistan (Beeld: Robbert van Lanschot)

Over het leven van Mohammed is al veel geschreven, maar over de relieken minder. Wat was voor u de reden om de relieken te onderzoeken?

‘Dat idee ontstond in het Topkapi-museum in Istanbul, het oude paleizencomplex van de Turkse sultans, waar ik een soort openbaring had. Er zijn daar twee zalen met relieken van de profeet, zoals zijn pijl en boog. Weinig mensen weten dat de profeet een verdienstelijk boogschutter was. Daar was ook een gouden doosje met een tand van de profeet en dat vond ik interessant. Ik heb toen in een paar seconden besloten om op zoek te gaan naar relieken van de profeet. Verder wilde ik de relieken koppelen aan verhalen uit zijn leven.’

Wat vertelt die tand over de profeet?

‘Bij een veldslag bij Uhud in het jaar 625 had Mohammed grote schade aan zijn gebit opgelopen en is hij wellicht drie tanden kwijtgeraakt. We weten dat Mohammed behoorlijk ijdel was. Bij profeten denk je al gauw aan een nogal woest uiterlijk, maar dat was bij Mohammed niet zo. Hij had altijd een spiegeltje bij zich en dat heeft mij enorm vertederd. Dat iemand die zo groots is tegelijkertijd altijd even wil kijken hoe z’n haar zit. Hij experimenteerde veel met z’n haar. Een kam had hij ook altijd bij zich, net als een takje om zijn tanden schoon te houden en een potje kohl, om een zwarte lijn rond zijn ogen te trekken. Hij besprenkelde zich ook iedere dag met een muskus-extract, een opwindende, dierlijke geur. Hoewel hij eenvoudig leefde, hield hij van wat de Italianen ‘la bella figura’ noemen. Hij wilde er altijd goed en verzorgd uitzien.’

Waarom is die tand zo belangrijk voor de islam?

‘Omdat daar best grote gevolgen aan zitten. Ik ben gaan kijken naar de logopedische gevolgen van het verliezen van zijn tanden. Daardoor kreeg hij waarschijnlijk een spraakgebrek. De profeet is anders gaan spreken, met een andere klank, en met name de klanken met een ‘s’ werden moeilijker. Het is heel goed mogelijk dat sommige van zijn uitspraken daardoor verkeerd zijn opgevangen. Dat betekent dus dat er nu misverstanden zijn over wat hij heeft gezegd. Het is daarom niet uit te sluiten dat anderhalf miljard moslims dingen doen of nalaten op basis van een verkeerd gehoorde hadith.’

‘Door het verliezen van tanden kreeg Mohammed waarschijnlijk een spraakgebrek en zijn er dus misverstanden over wat hij heeft gezegd’

Wist u waar u die relieken moest zoeken?

‘Ja, daar was ik op zich snel achter. Die relieken bevinden zich veelal op nogal ingewikkelde plekken. De soepkom van Khadija (de eerste vrouw van Mohammed, red.) is nu in handen van Ramzan Kadyrov, de president van Tsjetsjenië. De Hemelvaartsmantel is in Kandahar in Afghanistan, en bij de Moskee van de Knielende Kameel in Syrië zou Mohammed van zijn kameel zijn afgestapt. Als je heel goed kijkt, zie je twee uithollingen van knielende kamelen. Die zijn na 1.500 jaar nog steeds zichtbaar, omdat er vrijwel meteen een moskee omheen gebouwd is. Zijn volgelingen hebben veel relieken verzameld. Ieder haartje dat op zijn kleding dwarrelde werd weggeplukt, ook speeksel en zweet werden opgevangen. Trouwens, bij de Surinaams-Hindoestaanse gemeenschap in Den Haag worden ook relieken bewaard. Het gaat dan om haren, waarvan er nog tienduizenden in omloop zijn.’

Wat is het belangrijkste reliek?

‘Veruit het allerbelangrijkste reliek van de profeet bevindt zich in Medina: zijn stoffelijk overschot. Hij werd begraven onder het bed van zijn lievelingsvrouw Aisha. Daar staat nu de Nabi-moskee, die door Mohammed is opgericht. Veel pelgrims gaan daar na de hadj in Mekka heen om het graf van de profeet te bezoeken. Maar dat is nu het domein van de Saoediërs, die wahabiet zijn, en die vinden de verering van de relieken afschuwelijk. Er staan daarom veel bewakers, die tegen de gelovigen zeggen dat ze door moeten lopen. Ze willen voorkomen dat iemand stilstaat en snel een gebed doet. Je mag dus niet stilstaan bij het graf. Dat duidt wel op vrees bij de Saoedi’s over alles wat met de relieken te maken heeft. Voor mijzelf was de Hemelvaartsmantel in Kandahar het belangrijkste reliek.’

Welke status hebben de relieken binnen de islam?

‘Binnen de islam zijn relieken erg belangrijk. De meeste moslims hebben er respect voor en vinden het belangrijk dat ze beschermd worden. Maar voor de wahabieten in Saoedi-Arabië zijn relieken streng verboden, want ze leiden tot verering en dat mag niet. Er zijn zelfs proefballonnetjes opgelaten door de Saoedische overheid om Mohammed een andere begrafenis te geven, en om zijn stoffelijk overschot over te brengen naar een anonieme plek in de woestijn.

‘Veruit het allerbelangrijkste reliek van de profeet is in Medina: zijn stoffelijk overschot’

Tot nu toe hebben de Saoedische machthebbers dat niet aangedurfd, maar het kan nog steeds gebeuren. Dat zou onvoorstelbare gevolgen hebben, want zo’n herbegrafenis gaat de islam totaal veranderen.’

Hoe dan?

‘Het zou kunnen zijn dat dit dan het einde is van de pelgrimage naar Mekka. Mensen gaan zich helemaal afkeren van Saoedi-Arabië, en het zou een hele gevaarlijke politieke move zijn.’

Wat zeggen de relieken over hoe de profeet heeft geleefd?

‘De relieken zijn duidelijk herleidbaar tot zijn leven en sluiten daar goed op aan. Ze verrijken zijn levensverhaal op zich niet, al verhelderen ze het op bepaalde momenten wel. De soepkom toont niet aan dat hij een liefhebber was van soep, maar Khadija bracht op het eind van haar leven wel soep in die kom aan Mohammed. De engel Gabriël was toen bij hem, al kon zij hem niet zien. Mohammed moest toen zeggen dat er een schitterende plek voor haar gereed was in de hemel. Hij wist dus dat ze kort na dat moment zou overlijden. Dat geeft wel een pregnante betekenis aan de soepkom.’

U beschrijft dat bij uw zoektocht op een gegeven moment de echtheid van bepaalde relieken werd betwist, en dat dit u in de schoenen werd geschoven?

‘Ja, dat was in India. Er was een vooraanstaande religieuze leider die drie haren van de profeet gekregen had. Hij en anderen waren overtuigd dat ze echt waren, maar anderen niet. Er dreigde toen een kleine burgeroorlog tussen tegenstanders en voorstanders. Ik heb gesproken met een andere religieuze leider, die ervan overtuigd was dat die drie haren totaal vals waren. Die zorgde ervoor dat de volgende ochtend in een belangrijke lokale krant stond dat ik, Robbert van Lanschot, als oud-diplomaat door de Nederlandse regering op pad gestuurd was om te verifiëren of de haren wel of niet echt waren. Dat was natuurlijk onzin, maar ik durfde nauwelijks meer de straat op te gaan, omdat ik bang was om gelyncht te worden. Dat was het enige moment in mijn zoektocht dat ik toch echt in paniek ben geweest.’

Wat vinden salafisten van de relieken?

‘Die vinden ze afschuwelijk. Ze zijn echt pertinent tegen verering. De relieken staan in hun ogen gelijk aan afgoderij en dat is uit den boze. Ze komen ook niet op plaatsen waar die relieken zich bevinden. Dat gaat dwars in tegen alles waar ze voor staan. Eigenlijk moeten alle relieken daarom weg. Heel veel islamitische dingen en gebouwen zijn door de Saoediërs verwoest. De graftombe van Khadija en de al-Baqi begraafplaats in Medina zijn bijvoorbeeld met de grond gelijk gemaakt. Alles wat kon leiden tot verering is helemaal verwoest.’

Waarom zouden moslims uw boek moeten lezen?

‘Er staat veel in De tand van de Profeet dat ook moslims aan het denken kan zetten. Ook stukken uit de geschiedenis die gebaseerd zijn op overleveringen van de profeet die zij die niet kennen, omdat ze bewust verborgen gehouden worden. Zo wordt er niet gesproken over de liefde van de profeet voor het Grieks-Koptische slavinnetje Maria. Toen hij 61 was kreeg hij haar cadeau van de leider van Alexandrië in Egypte. Die liefde was voor zijn echtgenotes moeilijk te accepteren,  vooral omdat het ging om een meisje met zo’n lage status. Hij trok zich met haar terug in een huisje aan de buitenrand van een van Medina’s dadelplantages en er ontstond twijfel over hoe het nu verder moest met zijn leiderschap van de jonge moslimgemeenschap. Na ruim een maand keerde hij weer terug naar zijn vrouwen en nam hij het leiderschap weer op zich. Maria schonk hem een zoon – Ibrahim – die op jonge leeftijd overleed. Het bestaan van Ibrahim is bij moslims wijd bekend, maar over het feit dat de Profeet voor Maria Medina een tijd lang ontredderd achterliet, wordt niet gesproken.

‘Ook is er een overlevering dat de verschillen tussen de islam en het christendom onoverbrugbaar zijn. Dat onderwerp is taboe. Mijn conclusie is dat als de islam niet deze vete had met het christendom, de kans groot was geweest dat Mekka en Medina onder de voet waren gelopen door de christenen. Het verschil tussen de islam en het christendom was nodig. Als het heel erg op elkaar had geleken, was er voor de bevolking van Mekka en Medina geen goede reden geweest om het geloof van een nieuwkomer aan te nemen. Maar ook als het gebied rond Mekka en Medina christelijk was geworden, zouden we ongetwijfeld toch van Mohammed hebben gehoord – mogelijkerwijs als aartsbisschop van Mekka.’

Beeld: Balans

Op welke manier voegt dit boek iets toe aan het verhaal over de profeet?

‘Er staan onderwerpen in het boek waar niet iedereen blij mee zal zijn. Het leven van de profeet was vele malen rijker dan men zich voorstelt. Veel verhalen worden nog steeds weggehouden, omdat het vanuit de religie niet kan en mag. Zo was de eerste taal die de profeet sprak, wellicht, niet het heilige Arabisch, maar een Afrikaanse taal, een taal die leek op het Ge’ez, de kanonieke taal van de Abbesijnse kerk. Ook is er de kwestie van zijn beheksing. Mohammed is een maand lang betoverd geweest door een tovenaar in Medina. De bevolking van Medina heeft daar niets van gemerkt, maar zijn echtgenotes wel. De profeet was ervan overtuigd dat hij, zoals gebruikelijk, iedere nacht, bij toerbeurt met een van zijn echtgenotes had geslapen, maar dat was niet zo.

‘Ik ben geen moslim en blijf altijd een buitenstaander. Ik zal nooit over de islam kunnen schrijven zoals een echte moslim schrijft. Dus misschien blijft er een zekere afstandelijkheid tot het boek, maar ik heb toch een aantal constateringen gedaan waarvan ik benieuwd ben hoe de moslimgemeenschap daarop gaat reageren.’


Toch nog even over dat Arabisch misschien wel niet de eerste taal zou zijn van Mohammed. In de literatuur is daar niets over te vinden. Dus waar baseert Van Lanschot dat op? Hij vertelt: ‘Abdallah, de vader van Mohammed had voor in het huishouden een Abbesijns slavinnetje gekocht. Er was in die tijd een grote Abbesijnse gemeenschap in Mekka – vooral bestaand uit slaven. Het meisje heette Baraka. Abdallah overleed nog voor de geboorte van Mohammed. De kleine Baraka is daarna het kindermeisje van Mohammed geweest. Ze was tien jaar ouder dan Mohammed. De eerste twee levensjaren was Mohammed ondergebracht bij een zoogmoeder, Halima, in een bedoeïenenkamp. Dat was in die tijd niet ongebruikelijk. De woestijn werd heilzaam geacht. Maar bij terugkeer naar de stad nam Baraka de continue verzorging over. Mohammeds moeder, Amina, overleed toen Mohammed vijf jaar was. Maar het was Baraka die dag en nacht altijd bij hem was – die hem in slaap wiegde, die de vliegjes weghield van zijn ogen. Later noemde Mohammed Baraka vol liefde ‘de moeder na mijn moeder’. We weten uit de hadith dat Baraka nauwelijks Arabisch sprak – Mohammed maakte er zelfs grapjes over. Dus de kans dat zij met hem de hele tijd niet in het heilige Arabisch, maar in een Afrikaanse taal dichtbij het Ge’ez heeft gesproken is heel groot. Na Aminas overlijden werd Mohammed eerst ondergebracht bij zijn grootvader en daarna bij zijn oom Aboetaleb. Maar als klein weeskind leefde hij bij hen nogal in de marge. Baraka daarentegen was dag en nacht altijd bij hem. Ik veronderstel daarom dat de kans groot is dat Mohammeds eerste taal een Abbesijns dialect was. Ik vermoed dat vanuit de pedagogie en vanuit de kinderpsychologie die veronderstelling tenminste als ‘zeker niet onaannemelijk’ zal worden gezien.’

Van Lanschot zegt de eerste te zijn die op bovenstaande wijze naar de relatie tussen Baraka en Mohammed heeft gekeken.

Van Lanschot: ‘In mijn boek is iets anders waar dat ook speelt – bij de gebitsschade die Mohammed opliep bij de slag van Uhud. Vanuit de logopedie is het duidelijk dat Mohammed haast onvermijdelijkerwijs door die schade anders is gaan spreken – voor een profeet een gevoelige kwestie, natuurlijk. Maar op internet of in de islamwetenschap is er nooit iemand over begonnen. Soms is er wél naar het leven van de profeet gekeken vanuit andere disciplines. Zo bijvoorbeeld de Franse islamoloog Maxim Rodinson. In zijn boek over Mohammed (uit 1961, red.) kijkt Rodinson enkele malen via de lens van de psychiatrie. Zo vraagt hij zich af of het feit dat Mohammed zo jong wees was een rol gespeeld kan hebben bij zijn huwelijk met zijn eerste vrouw Khadija. Zij was vijftien jaar ouder dan hij. Zocht hij in haar ook een beetje een moederfiguur..?’

 

 

 

Kan de PvdA nog terugkomen als multiculturele volkspartij?

0

Met het aftreden van Lilianne Ploumen en het aantreden van Attje Kuiken begint de PvdA aan een nieuwe fase. Waar nu heen? Een van de mogelijkheden waar de partij over zal nadenken: terug naar vroeger. De PvdA was altijd de grote multiculturele volkspartij in Nederland, die witte arbeiders aan biculturele Nederlanders verbond. Nu zijn beide groepen grotendeels weg bij de PvdA. Is er nog kans dat de PvdA deze belofte ooit eens waarmaakt? Of is een links fusieblok met GroenLinks, waar ook veel over gesproken wordt, de enige manier?

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Het is bizar om te zien wat er nu van de PvdA is geworden, als je kijkt naar hoe de partij ooit was. Vroeger was de PvdA een hele grote partij, nu is ze gemarginaliseerd. De PvdA heeft veel last van het feit dat veel burgers geen vertrouwen meer hebben in de politiek. PvdA-kiezers zijn overgestapt naar Denk, BIJ1, SP en GroenLinks, maar ook naar PVV, FvD en JA21. De PvdA is een linkse partij die graag wil meeregeren en vroeger ook daadwerkelijk invloed uitoefende. Nu de PvdA nauwelijks nog invloed uitoefent, stemmen mensen liever op een partij die beter bij hen past.

‘De eerste keer dat ik mocht stemmen stemde ik trouwens ook PvdA, omdat mijn moeder dat deed. Maar dat was ook meteen de laatste keer. De PvdA maakt van biculturele Nederlanders slachtoffers, die betutteld kunnen worden. Ik geloof in de kracht van mensen. Biculturele mensen en vluchtelingen zijn helemaal niet zielig. Natuurlijk, kwetsbare mensen moet je helpen, maar tegelijkertijd moet je geloven in het talent van mensen. Niet in hun ongeluk, in hun slachtofferschap.

‘De PvdA maakt van biculturele Nederlanders slachtoffers’

Voor de PvdA is er alleen toekomst als de partij samen met GroenLinks en de SP een groot links blok gaat vormen. Dan kunnen ze ook een beter tegenwicht bieden tegen de VVD en de populistische partijen. D66 moet niet aan deze fusiepartij meedoen. D66 is weliswaar een progressieve partij, maar kan ook heel goed samenwerken met de VVD.’

Anushka Soekhradj (28), sociaal werker

‘De enige manier van de PvdA om weer terug te komen is een fusie met GroenLinks, denk ik. Een electorale comeback, zoals in 2012 met Diederik Samsom, zie ik niet snel gebeuren. Burgers hebben nu weinig vertrouwen in de politiek. Een nieuwe fusiepartij kan hun vertrouwen in de politiek weer opkrikken.

‘De PvdA heeft haar hoogtijdagen gehad. De partij moet zich heroriënteren. Een fusie met GroenLinks kan uitkomst bieden. Misschien zal het nog wel even duren voordat die fusie een feit is, maar het gaat sowieso wel die kant op. Het is de enige manier voor de PvdA om te overleven.

‘Kiezers van BIJ1 en Denk terugwinnen? Niet aannemelijk’

‘Tegenwoordig is de Partij van de Arbeid niet meer de ‘Partij voor de Allochtonen’, wat de PvdA vroeger wel een beetje was. Biculturele Nederlanders stemmen nu Denk of BIJ1. Ik geloof niet dat deze partijen heel groot gaan worden. En hun plannen, vooral die van BIJ1, zijn niet heel realistisch. De PvdA kan voor biculturele kiezers in de toekomst wel weer een realistische keus zijn, omdat de partij meer kans heeft om haar plannen gerealiseerd te zien. Of de PvdA de kiezers van BIJ1 en Denk kan terugwinnen? Misschien als de PvdA met beide partijen fuseert, maar dat lijkt mij niet aannemelijk.

‘Ik kom uit een familie waar mensen ChristenUnie of D66 stemmen. Toen ik studeerde stemde ik D66, maar dat zou ik nu absoluut niet doen, als er verkiezingen waren. Ik weet het niet. Sowieso ben ik geen politiek dier.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘De PvdA als dé multiculturele partij? Mijn vader bijvoorbeeld zou dat beeld nog wel kunnen beamen. Maar zelf denk ik daar helemaal niet aan bij de PvdA. Ik denk dat deze partij, als zij dat weer zou willen bereiken, aan een forse rebranding moet doen.

‘Ik werk voor een vakbond, dus ik vind het jammer als een partij die opkomt voor arbeiders zou stoppen. Maar goed, dat is slechts sentiment. Gezien de situatie van de PvdA en de ongunstige machtsverhoudingen in het parlement, denk ik dat de partij goed doet aan een fusie met GroenLinks. Er zijn nu grote problemen als de toeslagenaffaire. En samen sta je sterker.

‘Ook inhoudelijk zal een fusie de PvdA goed doen. PvdA en GroenLinks hebben vergelijkbare doelstellingen, waarbij de PvdA meer accenten legt op arbeidsrechten en GroenLinks meer op klimaat. Ze vullen elkaar dus mooi aan. En GroenLinks is qua multiculturaliteit een relatief frisse wind in het parlement. Ook dat komt de PvdA ten goede.

‘PvdA dé multiculturele partij? Dan is een rebranding nodig’

‘Ploumen concludeerde zelf: ‘Ik ben niet de juiste leider.’ Dat is mooi, maar het kan wantrouwen wekken bij mensen die sterk leiderschap willen. Een fusie met GroenLinks zal haar vertrek naar de achtergrond drukken. Dat laat zien: ‘We kijken naar de toekomst.’ En daar is de PvdA wel aan toe.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘Ploumen heeft haar politieke tijd wel gehad. Ze loopt al een tijdje mee, hè. Zo was ze eind jaren nul partijvoorzitter en minister in het kabinet-Rutte II. Als je na jarenlange decimering bij de verkiezingen nog aan het pluche blijft plakken, dan is dat niet gezond. Dan kan je wel zeggen dat het leiderschap je niet past of dat je niet goed genoeg bent, maar eigenlijk is het een heel natuurlijk ontslag.

‘Nu is er dus Attje Kuiken. Ik weet niet zeker of ze tegen verkiezingstijd nog steeds fractieleider is. Dat lijkt me sterk. Zij is meer het type tussenpaus, hoezeer ze zelf dan ook zegt dat ze ‘Aan de slag wil en niet op de winkel wil passen’.

‘Niet gek laten maken door extreemlinks of extreemrechts’

‘Overigens is er voor de PvdA nog steeds toekomst in Nederland. Er is een grote doelgroep die een centrumlinkse PvdA waardeert. Natuurlijk was de achterban van Nederlandse arbeiders veel groter vroeger, waaronder Turkse, Marokkaanse en Surinaamse arbeiders. Maar nog steeds is er een potentiële doelgroep voor de partij aanwezig. Er is een langdurig dipje geweest vanwege de rechtse koers die de PvdA jarenlang heeft bewandeld na Pim Fortuyn, ook door met de VVD in zee te gaan in 2012.

‘Daar hebben ze al die witte arbeiders, die naar de nationalistische PVV zijn overgelopen, niet voor teruggekregen. Ik ben er zeker van dat het gematigde midden zal terugkomen bij een écht linkse en sterke PvdA, die zich niet gek laat maken door extreemlinks of extreemrechts. De ruggengraat van hard werkend Nederland kan je niet zomaar van tafel vegen. Bij krachtige kandidaten zullen ook zij terugkeren naar de PvdA om lekker te bouwen aan Nederland, samen met andere partijen.’