9.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 485

Omstreden ex-agent: ‘Spaanse dienst wist van aanslagplannen in Barcelona’

0

Er is onrust in Spanje ontstaan over de beschuldiging van een ex-agent aan het adres van de geheime dienst. Die zou bewust niet hebben ingegrepen voorafgaand aan de aanslag in Barcelona van 2017. Het doel: de op dat moment ontketende Catalaanse afscheidingsbeweging ondermijnen. De Catalaanse regering eist een snel onderzoek.

De beschuldiging komt van ex-agent José Manuel Villarejo. Hij wordt op dit moment verhoord vanwege vermeende betrokkenheid bij omkopingsschandalen en afpersing. Villarejo zegt dat het de diensten te doen was om ‘het veroorzaken van een beetje angst in Catalonië’ en te ‘laten blijken dat Catalonië de Spaanse staat nodig had voor bescherming’.

Bij de aanslag kwamen veertien voetgangers om het leven, voornamelijk toeristen, toen een jihadist op hun inreed met een busje. Hij stak daarna nog iemand dood. Vijf andere leden van dezelfde jihadistische cel reden bewust in op een vrouw in het plaatsje Cambrils, eveneens in Catalonië. Alle zes de aanslagplegers zijn doodgeschoten door de politie.

De aanslagen waren een paar weken voor het Catalaanse onafhankelijkheidsreferendum in 2017. Sommige Catalanen denken sindsdien dat de Spaanse overheid de aanslag gebruikte om de onafhankelijkheidswensen van de Catalanen te smoren. Villarejo beweert nu dat de veiligheidsdiensten de terreurcel in de gaten hield, maar de aanslag bewust liet doorgaan.

Omdat Villarejo terecht staat, worden zijn claims met argusogen bekeken. Hij is een ‘gangster’ zijn en zijn uitspraken moeten ook in dat licht worden bezien, zeggen critici.

Maar: ‘Als Villarejo’s woorden waar zijn, dan is er onmiddellijk een verklaring nodig’, reageert de Catalaanse president Pere Aragones. ‘We weten volledig hoe het staatsriool werkt, en daarom willen we dat zo snel mogelijk de waarheid aan het licht wordt gebracht.’

In Nederland reageert Denk-voorman Farid Azarkan: ‘Spaanse geheime dienst die 16 burgers vermoord en de schuld op moslims afschuift. Dit gaat alle voorstellingsvermogen te buiten.’

Vaccinatie Twijfeltelefoon nu ook bereikbaar voor vragen in het Turks

0

De Vaccinatie Twijfeltelefoon bestond al in het Nederlands, maar is sinds gisteren ook bereikbaar voor mensen die beter Turks spreken.

De twijfeltelefoon is een initiatief van Robin Peeters, internist bij het Erasmus MC. Een erg succesvol initiatief, want ze worden platgebeld met 4.500 gesprekken per week.

Nu zijn ze ook bereikbaar voor mensen die alleen Turks voldoende spreken en geïnformeerd willen worden over het vaccin. Ze worden door twee Turkssprekende studentes in hun moedertaal bediend, meldt de Rotterdamse zender RTV Rijnmond.

Peeters zegt dat ze op deze manier ‘zoveel mensen willen bereiken’ en ‘desinformatie’ willen tegengaan. Ook in ‘kwetsbare wijken’ en waar mensen de Nederlandse taal ‘minder machtig’ zijn.

De bedoeling is dat de Twijfeltelefoon de komende tijd ook wordt aangeboden in het Arabisch en Berbers.

Aan het begin van de pandemie stelde de Kanttekening de Rijksoverheid al vragen over voorlichting in andere talen dan het Nederlands. Daar werd toentertijd nog onwennig op gereageerd.

Coronademonstranten lopen met fakkels en NSB-vlag door Utrecht

0

Coronademonstranten liepen gisteravond door Utrecht met fakkels en de Prinsenvlag. Deze vlag werd in de zeventiende eeuw gebruikt, maar ook door de NSB en tegenwoordig door extreemrechtse groeperingen.

De Utrechtse advocaat Sascha Janssen kwam per ongeluk in de demonstratie in haar wijk terecht, vertelt ze aan de telefoon. ‘Het was rond half acht in de avond. Ik zag allemaal demonstranten met fakkels en iemand die met de Prinsenvlag zwaaide.’

De demonstratie werd georganiseerd door Etienne van Basten, voorzitter van de Germaanse Jeugd Nederland, de jeugdbeweging van de neonazistische NVU. Jansen durft niet te zeggen of alle demonstranten die meeliepen in de optocht extreemrechts waren. ‘Misschien zaten er ook mensen bij die gewoon tegen de coronamaatregelen zijn’, zegt ze.

‘Eerst sprak ik nog mensen aan: ‘Weten jullie wel waar jullie achteraan lopen? Achter een Prinsenvlag?”, aldus Jansen. Maar toen pakte een demonstrant haar fiets vast, vertelt ze, die gilde dat alle mensen vrij is de symbolen te gebruiken die zij willen.

Jansen werd emotioneel toen de demonstranten ook langs de Maliebaan liepen, waar tijdens de oorlog het hoofdkwartier van de NSB was gevestigd. ‘Nul historisch besef’, zegt ze hierover.

Jansen is voor de demonstratievrijheid, maar zegt het walgelijk te vinden dat na tachtig jaar de lessen van de Tweede Wereldoorlog vergeten lijken te zijn en extreemrechts weer door de straten marcheert.

Bij de demonstratie liep ook een medewerker mee van Onrecht TV, het YouTube-kanaal waarvan medewerker Max van den B. vorige week werd opgepakt. Dit, nadat hij met een fakkel voor het huis van Sigrid Kaag stond en aandrong op een ‘gesprek’ met de D66-politica en minister.

Volgende week vindt weer een demonstratie plaats in Utrecht door de Germaanse Jeugd Nederland, meldt voorzitter Van Basten.

Conservatieve islam-apologie verpakt als wetenschap: in Nijmegen kan het

0

‘Als een SGP’er zich gediscrimineerd voelt, kan dat bijdragen tot een minder tolerante visie op homoseksualiteit’, concludeert nieuw onderzoek. Wanneer deze groep zich minder welkom voelt in de samenleving, is zij eerder geneigd tot een conservatieve houding. Hierdoor ontstaat een haast vicieuze cirkel, waarbij het uitsluiten van orthodoxe christenen op basis van hun religie dat stereotype juist versterkt.

Ik kan mij voorstellen dat de lezer nu denkt: ‘Curieus onderzoek, vreemde redenering. Worden SGP’ers in ons land niet juist bekritiseerd en maatschappelijk uitgesloten vanwege hun conservatieve houding? Is het niet zo dat hun aversie tegen homoseksualiteit juist primair voortkomt uit hun orthodox-religieuze opvattingen, niet omdat ze worden afgewezen door de Nederlandse maatschappij?’

Deze lezer heeft gelijk, want zo’n onderzoek bestaat ook niet. Toch concludeerden sociologen Niels Spierings (Radboud Universiteit Nijmegen) en Antje Röder (Philipps University Marburg) onlangs een soortgelijk verband bij West-Europese moslims. Die worden blijkbaar conservatiever tegenover homo’s en homoseksualiteit als ze zich zelf gediscrimineerd voelen, zo viel te lezen in de Kanttekening.

Wie dat onderzoek leest, ziet dat het ervaren van discriminatie volgens de onderzoekers slechts een enkele factor is die invloed heeft op de homo(in)tolerantie bij moslims. Andere factoren zijn onder meer moskeebezoek, de normen en waarden van het land waarin ze leven en tot welke generatie behoren. Maar de eindconclusie ademt de gedachte dat men in Europa vooral niet moet denken dat alle moslims tegen homoseksualiteit zijn, en dat juist tolerantie jegens moslims belangrijk is om ervoor te zorgen dat hun houding tegenover homo’s eveneens toleranter wordt.

Het lijkt deze wetenschappers er vooral om te gaan om de beeldvorming over de islam en moslims te beïnvloeden

Van Spierings verscheen vorig jaar een ander onderzoek. Daarin betogen hij en zijn collega-socioloog Saskia Glas (eveneens Radboud Universiteit Nijmegen) dat intolerantie voor homo’s niet door de islam komt. Ook dit onderzoek is vergoelijkend. Zo stellen Spierings en Glas dat veel moslims een onderscheid maken tussen de homo als mens en het praktiseren van homoseksualiteit. De houding ten opzichte van homo’s in dit onderzoek wordt vooral vastgesteld aan de hand van de vraag hoe moslims staan tegenover homoseksuelen als buren. Een bijzondere keuze.

Hadden ze niet moeten vragen wat ze zouden vinden van een homo als broer of als zoon? Dan komt deze vraag opeens een stuk dichterbij. En dan zie je of de tolerantie die ze zeggen te hebben ook standhoudt. Ook dit onderzoek ademt de conclusie: niet de islam is verantwoordelijk voor homo-intolerantie onder moslims; media, politiek en samenleving zijn veel te negatief over hoe de islam zich verhoudt tegenover homoseksualiteit.

Het lijkt deze wetenschappers er vooral om te gaan de beeldvorming over de islam en moslims te beïnvloeden, in plaats van dat ze zich werkelijk zorgen maken over islamitische homo-intolerantie. Een frame dat de Kanttekening overnam in haar berichtgeving, zonder daar een, jawel, kanttekening bij te plaatsen.

Uiteindelijk zijn het conservatief-religieuze opvattingen die het beeld over homoseksualiteit en homo’s bepalen. Deze opvattingen zijn binnen de islam overheersend omdat de islam, zoals wijlen Pim Fortuyn dat ooit zo mooi verwoordde, nooit door de wasstraat van de Verlichting is gegaan. Vergelijk de opvatting van de gemiddelde christen in Europa en de gemiddelde moslim op dit terrein en de verschillen zijn groot. De gemiddelde moslim is op dit terrein eerder vergelijkbaar met de gemiddelde SGP’er, met een orthodoxe christen dus.

We zouden trouwens de redenering van deze wetenschappers ook kunnen omdraaien. Want is moslimdiscriminatie ook niet deels het gevolg van negatieve ervaringen van homo’s met moslims? De intolerantie die moslims ervaren, wakkeren conservatieve moslims immers zelf ook aan: namelijk door intolerant te zijn tegenover homo’s.

Onverdraagzaamheid heeft baat bij onverdraagzaamheid van de ander. Dat klopt. Maar het is ook een open deur. En het is problematisch wanneer het beestje niet bij de naam genoemd wordt. Zo ligt in Amsterdam wethouder Rutger Groot-Wassink onder vuur omdat hij terughoudend reageerde op een rapport dat een link legt met cultuur en religie bij anti-homogeweld in Amsterdam. Bij deze discussie moeten we teruggaan tot de kern: de conservatieve theologische opvattingen van de islam.

Alleen wanneer de islam fundamenteel verandert, kan op dit terrein echt een doorbraak verwacht worden. En wellicht dat dan als bijvangst ook nog eens de discriminatie van moslims in de samenleving af zal nemen.

Erdogan doet aangifte tegen politicus die hem voor ‘Gülenist’ uitmaakt

0

De Turkse president Erdogan heeft aangifte gedaan tegen een seculiere oppositiepoliticus die hem voor ‘Gülenist’ heeft uitgemaakt. Dit meldt de Turkse nieuwssite Turkish Minute.

De Gülenbeweging, de religieuze beweging onder de hoede van de prediker Fethullah Gülen, wordt door de Turkse staat als een terreurorganisatie beschouwd. Duizenden leden zijn na de mislukte couppoging in 2016, waar Erdogan de Gülenbeweging voor verantwoordelijk houdt, opgepakt, ontslagen en gemarteld en worden nog steeds vervolgd. Ook zijn privébezittingen van vele Gülen-sympathisanten onteigend en geconfisqueerd door de staat. Gülen heeft zelf alle betrokkenheid bij de couppoging ontkend.

Engin Özkoç, voorzitter van de seculier-nationalistische CHP zei tijdens een vergadering dat Erdogan ‘het grootste lid en nummer één verdachte van FETÖ is’. ‘FETÖ’ wordt bedoeld als aanduiding voor de Gülenbeweging en betekent letterlijk ‘Fethullahistische terreurorganisatie’. De president zal volgens Özkoc uiteindelijk rekenschap moeten afleggen.

Erdogan’s advocaten dienden vrijwel direct een aanklacht in tegen Özkoc vanwege belediging aan het adres van de Turkse president. De beschuldiging zou ongegrond zijn en een ‘serieuze aanval op zijn persoon’ behelzen. De president eist daarbij een schadevergoeding van 250.000 Turkse lira (ongeveer 16.000 euro).

Actie BDS: ‘Kabinet, maak schrappen steun aan Palestijnse NGO ongedaan’

0

BDS Nederland is een mailactie gestart tegen het besluit van het Nederlandse kabinet om de subsidie aan de Palestijnse landbouworganisatie UAWC stop te zetten.

De Union of Agricultural Work Committees (UAWC) is een van de zes groepen die Israël in oktober heeft verboden vanwege vermeende organisatorische banden met het Volksfront voor de Bevrijding van Palestina (PFLP), dat in Israël, de EU en de VS op de terreurlijst staat.

Vorige week besloot de Nederlandse regering om de subsidie aan UAWC te staken. Onafhankelijke onderzoekers concludeerden dat UAWC zelf niet betrokken was bij terroristische activiteiten, maar dat tussen 2007 en 2020 34 medewerkers banden hadden met het PFLP. Sommigen zouden actief geweest zijn voor PFLP terwijl ze een leidinggevende functie hadden bij UAWC.

Tegen UAWC en andere Palestijnse NGO’s wordt al jarenlang een felle campagne gevoerd door pro-Israëlische organisaties en partijen – waaronder NGO Monitor, het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) en de Kamerfracties van PVV, SGP en ChristenUnie.

BDS Nederland, een pro-Palestijnse organisatie die een culturele en economische boycot van Israël nastreeft, is woedend: ‘Ons kabinet gaat hier op een schandalige manier mee in de drogreden van terrorisme die de Israëlische bezetter als voorwendsel hanteert om het Palestijnse maatschappelijk middenveld krachteloos te maken ten aanzien van haar beleid van landroof, kolonisatie en etnische zuivering van grote delen van de Westelijke Jordaanoever.’

In navolging van het PNGO Network, een coalitie van Palestijnse maatschappelijke- en ontwikkelingsorganisaties waartoe de UAWC behoort, voert BDS Nederland nu ook actie tegen het kabinetsbesluit:

‘Laat het kabinet ophouden met het tevreden stellen van de Israëlische bezetter en kolonisator door de Palestijnse samenleving in de steek te laten! Laat het in plaats daarvan deze bezetter nu eens werkelijk ter verantwoording roepen door daar maatregelen tegen te treffen, in plaats van tegen zo’n waardevolle Palestijnse humanitaire organisatie!’

BDS (Boycot, Desinvestering en Sancties) is een internationale beweging die de staat Israël wil boycotten vanwege de behandeling van de Palestijnen. Vooral in activistische en islamitische kringen is de BDS-beweging populair. CIDI beschouwt de BDS-beweging als antisemitisch.

Willem-Alexander prijst Marokko en Marokkaanse Nederlanders

0

Koning Willem-Alexander heeft zich vol lof uitgelaten over het koninkrijk Marokko. Hij maakte zijn lovende opmerkingen toen hij Abdelouahab Bellouki ontving, de vertrekkende ambassadeur van Marokko in Nederland.

De Nederlandse koning bracht zijn hartelijke groeten over aan zijn collega koning Mohammed VI. Ook prees Willem-Alexander de bilaterale betrekkingen. Hij benadrukte hierbij de rol van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap in Nederland, als verbindende brug tussen beide landen.

Abdelouahab Bellouki werd bij zijn afscheid als ambassadeur door Willem-Alexander geridderd in de Orde van Oranje-Nassau.

Nederland en Marokko hebben al meer vierhonderd jaar diplomatieke betrekkingen. In 1610 sloten de Republiek en het sultanaat Marokko een verdrag van vriendschap en vrije handel, het eerste verdrag dat Marokko met een Europese staat sloot.

Amazon onder vuur vanwege verkoop nazi-propaganda

0

Het Amerikaans e-commercebedrijf Amazon ligt onder vuur, omdat de site verscheidene nazi-propagandafilms aanbiedt, waaronder Der Ewige Jude en Jud Süss (allebei uit 1940).

Americans Against Anti-Semitism, een Amerikaanse organisatie die antisemitisme bestrijdt, vond meer dan dertig nazi-propagandafilms, zonder enige disclaimer.

‘Amazon is momenteel ’s werelds grootste leverancier van originele nazi-propagandafilms – iets waar Hitler en Goebbels zeker dankbaar voor zouden zijn geweest’, zegt de lobbyorganisatie.

Amazon heeft herhaaldelijk geworsteld met antisemitische artikelen die te koop werden aangeboden op het platform. Zo werd in 2019 bekend dat de site kerstversieringen verkocht met foto’s van Auschwitz.

Denk kritisch op college Amsterdam: ‘Islamitisch onderwijs benadeeld’

0

Vanochtend leverde Denk in de Amsterdamse raad felle kritiek op onderwijswethouder Marjolein Moorman (PvdA). In een brief uit oktober waarschuwde Moorman toenmalig onderwijsminister Arie Slob voor segregatie in haar stad als gevolg van de wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen.

Middels het verzamelen van handtekeningen van ouders kunnen initiatieven al ver komen. Door die nieuwe wet schieten de nieuwe onderwijsinitiatieven in Amsterdam, waaronder drie islamitische, nu als paddenstoelen uit de grond.

Volgens Denk-lijsttrekker Sheher Khan discrimineert Moorman. Voor het college is er eigenlijk geen ruimte voor islamitische scholen, aldus het Denk-raadslid. Hij benadrukt dat islamitische scholen goed presteren, maar: ‘Er is altijd wel een reden om deze scholen in de weg te staan.’

CDA-raadslid Diederik Boomsma is ook kritisch op de brief van Moorman. Het college is wel erg afhoudend en defensief richting de minister, vindt hij. ‘Het ademt een top-down bureaucratische visie. (…) Doe niet zo defensief, sta open voor kansen.’

Blijkbaar zijn ouders niet tevreden over het huidige onderwijsaanbod, constateert Boomsma, die een lans breekt voor het recht op onderwijsvrijheid. D66-raadslid Ilana Rooderkerk vindt dat je nieuwe schoolinitiatieven geen dingen moet verwijten als oude scholen hun zaakjes niet op orde hebben.

Moorman antwoordt dat ze geen onderscheid maakt tussen islamitische scholen en andere scholen. Er zijn daarnaast nu te veel scholen in Amsterdam, aldus de wethouder. ‘Ik ben verantwoordelijk voor het geheel.’

Moorman heeft kritiek op de nieuwe wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen, omdat de gemeentes niet zijn gehoord toen deze wet werd gemaakt. De gemeenteraad heeft unaniem gekozen om Moorman de minister te laten adviseren en daarvoor verschillende criteria opgesteld. Hierbij wordt de vrijheid van onderwijs gerespecteerd, zegt Moorman.

‘Als u eerlijk bent, ziet u dat er geen onderscheid is gemaakt tussen islamitisch onderwijs en ander onderwijs’, zegt Moorman tegen Khan. Khan doet volgens haar alsof islamitische schoolinitiatieven een negatief advies kregen omdat het islamitische initiatieven zijn, maar dat is bezijden de waarheid, aldus de wethouder.

Khan: ‘Ik zeg niet dat Moorman tegen islamitisch onderwijs is, maar het effect van haar beleid is hetzelfde, namelijk dat islamitisch onderwijs wordt benadeeld.’

Uiteindelijk hebben vijf nieuwe scholen in Amsterdam de handtekeningenronde overleefd, waaronder de drie islamitische – waarvan één middelbare school – en de Wereldwijdschool van Cosmicus, een aan de Turkse Gülenbeweging gelieerde onderwijsstichting. Op dit moment heeft Amsterdam één islamitische middelbare school – het veelbesproken Cornelius Haga Lyceum – en negen islamitische basisscholen.

De volgende stap is nu aan de Onderwijsinspectie. Die gaat de plannen en de beoogde bestuurders keuren. Moorman adviseert de minister, die uiteindelijk het besluit neemt, maar kan zelf geen aanvragen af- of toewijzen.

Diversiteit of segregatie? Onmin tussen nieuwe scholen en college Amsterdam

0

Onderwijsonrust in Amsterdam. De Amsterdamse onderwijswethouder Marjolein Moorman (PvdA) vreest voor segregatie in haar stad door de vele bijzondere schoolinitiatieven die hopen op erkenning. Dit zorgt voor onmin bij initiatiefnemers. ‘Onze school is voor alle Amsterdammers, maar de wethouder zegt: ‘segregatie.’’

Moorman voorziet problemen door de nieuwe wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen. Deze wet, die op 1 juni 2021 inging, maakt het mogelijk een school te stichten op basis van belangstelling van ouders. De levensbeschouwelijke inslag van de school maakt nu minder uit. Dit geeft risico’s voor Amsterdam, schreef Moorman in oktober aan (inmiddels ex-) onderwijsminister Arie Slob.

‘Indien alle (zeven, red.) initiatieven het benodigde aantal ouderverklaringen krijgen, kan dit op termijn tot gevolg hebben dat omliggende scholen te maken krijgen met een meer eenzijdig samengestelde leerlingenpopulatie, dan nu het geval is’, schreef de wethouder aan de minister.

De minister moet vóór 1 juni 2022 beslissen of de school mag starten. Moorman adviseerde Slob, die inmiddels is opgevolgd door Dennis Wiersma (VVD), in haar brief alvast over zeven initiatieven. Daar zitten ook één islamitische middelbare school en twee islamitische lagere scholen bij. Op dit moment heeft Amsterdam één islamitische middelbare school – het veelbesproken Cornelius Haga Lyceum – en negen islamitische basisscholen.

Moorman: ‘We zien een groter risico op segregatie in de stad als alleen nog wordt gekeken naar het aantal ouderverklaringen en onvoldoende rekening wordt gehouden met het bestaande aanbod in de stad. Deze ontwikkeling druist in tegen het kansengelijkheidsbeleid dat de gemeente voorstaat en waarbij zij zich juist richt op het tegengaan van segregatie.’

Haar opmerkingen over segregatie zijn bij de initiatiefnemers van de nieuwe scholen niet in goede aarde gevallen, zo leert navraag. ‘Onze school is voor alle Amsterdammers, maar de wethouder zegt: ‘segregatie’’, reageert Gürkan Celik namens de Wereldwijdschool. Dat is een  initiatief van stichting Cosmicus, een aan de Turkse Gülenbeweging gelieerde onderwijsstichting.

De Wereldwijdschool, een campus die de lagere school en de middelbare school combineert, is er juist voor alle Amsterdammers, reageert Celiks mede-initiatiefnemer Ferd Stouten. Hij is tevens bestuurslid bij Cosmicus en was eerder bestuurder bij de Montessori Scholengemeenschap Amsterdam (MSA). ‘De Wereldwijdschool gaat uit van een bepaalde filosofie, namelijk kinderen tot achttien jaar leren wat het betekent om een wereldburger te zijn.’

Celik vermoedt kwade opzet in het spel bij de gemeente. ‘Achter de schermen vindt er iets plaats, wordt gezegd dat deze schoolinitiatieven niet goed zijn. Terwijl de wet juist bedoeld is om de oprichting van nieuwe scholen makkelijker te maken. Er wordt vanuit een bepaald blok ‘nee’ tegen ons initiatief gezegd, zonder dat er naar onze ideeën geluisterd wordt.’

‘Deze angst is ongefundeerd. Islamitisch onderwijs doet het juist heel goed’

Omar Abdelmalek, bestuurder bij de Stichting Islamitisch Basisonderwijs Amsterdam (IBA) en initiatiefnemer van islamitische lagere school De Dadelpalm, vindt het goed dat Moorman haar vrees voor segregatie hardop uitspreekt. ‘Maar deze angst is ongefundeerd. Islamitisch onderwijs doet het juist heel goed.’

Adbelmalek gelooft niet dat de nieuwe onderwijsminister Wiersma een stokje zal steken voor De Dadelpalm. ‘Het ministerie kijkt altijd naar cijfertjes. Islamitische scholen scoren altijd hele goede cijfertjes. Ik verwacht niet dat ‘segregatie’ meespeelt bij de beoordeling van onze aanvraag.’

Marvin Hokstam van Stichting Bigi Bon Scholen, een initiatief dat vooralsnog niet voldoende handtekeningen heeft opgehaald, is verontwaardigd over de woorden van Moorman. ‘Jammer dat het woord ‘segregatie’ gevallen is. Dat is precies waar we niet voor staan.’

De Bigi Bon-school gaat uit van een ‘afrocentrische’ filosofie. Maar die is niet alleen bedoeld voor zwarte leerlingen, benadrukt hij. ‘Het gaat om de achterliggende filosofie, dat we de dominante eurocentrische visie bevragen, een ander verhaal vertellen, een inclusiever verhaal.’

Denk zal Moorman deze woensdag aan de tand voelen over haar brief. Denk-raadslid Numan Yilmaz, die in contact staat met Hokstam en met enkele islamitische schoolinitiatieven: ‘Ik vind het onbegrijpelijk dat de wethouder voor kansengelijkheid is, maar tegelijkertijd de kinderen en ouders de kans ontneemt om bijzonder onderwijs te volgen. Ze beperkt deze mensen in hun vrijheid en dat vind ik echt kwalijk.’

Volgens Yilmaz is de wethouder door de mand gevallen, gezien ze tijdens de rel rond het Cornelius Haga Lyceum nog aangaf niet tegen islamitisch onderwijs te zijn. ‘Nu is het tegendeel bewezen, dus haar geloofwaardigheid op dit onderwerp staat wat mij betreft op het spel.’

Moormans vrees voor segregatie vindt Yilmaz ‘flauwekul’, want ‘de kinderen die daar op school zitten komen echt uit alle windstreken’. Ook merkt de Denk-politicus op dat het leven van kinderen en jongeren niet slechts uit school bestaat. ‘Ze sporten en spelen buiten, dus ze komen echt in contact met verschillende mensen.’

‘Moormans geloofwaardigheid op dit onderwerp staat op het spel’

Moorman bestrijdt het idee dat ze door haar kritische opmerkingen over ‘segregatie’ in het onderwijs tegen diversiteit zou zijn. Segregatie en diversiteit staan juist haaks op elkaar, aldus haar woordvoerder. En een wildgroei aan nieuwe scholen zou het diverse aanbod in sommige wijken juist minder stabiel maken.

‘Idealiter representeert een school de wijk, waar kinderen van verschillende achtergronden elkaar ontmoeten. En daarom is het ook belangrijk om bij alle keuzen die we in beleid maken, de mogelijke effecten op segregatie goed op het netvlies te hebben. Gelukkig wordt dit steeds breder erkend en wordt er ook gekeken vanuit de Rijksoverheid naar kansen en mogelijkheden om onderwijssegregatie tegen te gaan, zodat we de diversiteit kunnen versterken.’

Ook dat Moorman feitelijk tegen islamitische scholen zou zijn, wordt door haar woordvoerder weersproken: ‘De gemeente heeft de afgelopen jaren nieuwe scholen op islamitische en algemeen bijzondere grondslag na toetsing aan de wettelijke eisen op het Plan van Scholen goedgekeurd, wat bijdraagt aan een breed onderwijspalet waar ouders uit kunnen kiezen.’

De woordvoerder zegt dat Yilmaz een onjuiste voorstelling van zaken geeft. ‘De afgelopen jaren zijn er juist drie islamitische scholen bijgekomen.’

De volgende stap is nu aan de Onderwijsinspectie. Die gaat de plannen en de beoogde bestuurders keuren. Moorman adviseert de minister, die uiteindelijk het besluit neemt, maar kan zelf geen aanvragen af- of toewijzen.

Uiteindelijk hebben vijf nieuwe scholen in Amsterdam de handtekeningenronde overleefd, waaronder de drie islamitische en de Wereldwijdschool van Cosmicus. Alle zeven nieuwe schoolinitiatieven hebben een positief of negatief advies – zienswijze – gekregen van Moorman. De woordvoerder wil verder niet op de zienswijzen van Moorman ingaan, omdat deze adviezen geheim zijn. Maar Celik van de Wereldwijdschool en Hokstam van de Bigi Bon School vertellen de Kanttekening dat hun schoolinitiatieven een negatieve zienswijze hebben gekregen van de wethouder.


Voor het college is er eigenlijk geen ruimte voor islamitische scholen, aldus Denk woensdag in de Amsterdamse raad. Denk-woordvoerder Sheher Khan benadrukte dat islamitische scholen goed presteren, maar: ‘Er is altijd wel een reden om deze scholen in de weg te staan.’

CDA-raadslid Diederik Boomsma was ook kritisch op de brief van Moorman. Het college is wel erg afhoudend en defensief richting de minister, vindt hij. ‘Het ademt een top-down bureaucratische visie. (…) Doe niet zo defensief, sta open voor kansen.’

Blijkbaar zijn ouders niet tevreden over het huidige onderwijsaanbod, constateerde Boomsma, die een lans brak voor het recht op onderwijsvrijheid. D66-raadslid Ilana Rooderkerk vond dat je nieuwe schoolinitiatieven geen dingen moet verwijten als oude scholen hun zaakjes niet op orde hebben.

Moorman antwoordde dat ze geen onderscheid maakt tussen islamitische scholen en andere scholen. Er zijn daarnaast nu te veel scholen in Amsterdam, aldus de wethouder. ‘Ik ben verantwoordelijk voor het geheel.’

Moorman heeft kritiek op de nieuwe wet Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen, omdat de gemeentes niet zijn gehoord toen deze wet werd gemaakt. De gemeenteraad heeft unaniem gekozen om Moorman de minister te laten adviseren en daarvoor verschillende criteria opgesteld. Hierbij wordt de vrijheid van onderwijs gerespecteerd, zei Moorman.

‘Als u eerlijk bent, ziet u dat er geen onderscheid is gemaakt tussen islamitisch onderwijs en ander onderwijs’, zei Moorman tegen Khan. Khan doet volgens haar alsof islamitische schoolinitiatieven een negatief advies kregen omdat het islamitische initiatieven zijn, maar dat is bezijden de waarheid, aldus de wethouder.

Khan: ‘Ik zeg niet dat Moorman tegen islamitisch onderwijs is, maar het effect van haar beleid is hetzelfde, namelijk dat islamitisch onderwijs wordt benadeeld.’