11.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 501

Leusden zoekt dader(s) ‘afschuwelijke racistische’ bekladdingen

0

De gemeente Leusden zoekt de dader(s) achter het bekladden van muren in Leusden en omgeving met extremistische teksten.

Gistermorgen werd bij de onderdoorgang van een complex de tekst ‘Stop omvolking’ op een muur geklad (foto). Daarmee wordt gedoeld op de extreemrechtse ‘omvolkingstheorie’, die stelt dat de ‘oorspronkelijke’ bevolking in Europa doelbewust wordt vervangen door migranten uit het Midden-Oosten en Afrika.

Eerder waren andere gebouwen, oorlogsgraven en -monumenten doelwit van vandalisme. De gemeente Leusden: ‘We betreuren de racistische en extremistische inhoud van de bekladdingen en nemen dit zeer hoog op.’

Burgemeester Gerolf Bouwmeester laat op Twitter weten. ‘Graag grijpen wij de dader van deze bekladdingen met afschuwelijke racistische teksten bij z’n kladden. Als u meer hebt gezien/ gehoord meldt dan alstublieft. Bij voorbaat dank!’

De recherche van deze Utrechtse gemeente heeft een onderzoek ingesteld en vraagt de burgers van Leusden om hulp.

Human Rights Watch maant Afrojack, Garrix, Tiësto: ‘Zeg feest in Riyad af’

0

Human Rights Watch (HRW) roept de Nederlandse dj’s Tiësto, Garrix en Afrojack op hun optreden in Saoedi-Arabië af te zeggen. Vandaag begint in hoofdstad Riyad het meerdaagse muziekfestival MDLBEAST.

Volgens de mensenrechtenorganisatie wassen de Nederlandse artiesten door hun aanwezigheid op het festival de Saoedische mensenrechtenschendingen wit.

‘De artiesten die daar optreden zouden zich uit moeten spreken over de mensenrechten in Saoedi-Arabië, of niet op moeten treden’, schrijft HRW.

Het muziekfestival wordt bekostigd door de Saoedische overheid.

In Saoedi-Arabië is geen godsdienstvrijheid of vrijheid van meningsuiting. De doodstraf wordt er regelmatig toegepast, door middel van onthoofding.

CBS: 4 op 10 Nederlanders heeft in 2070 een migratieachtergrond

0

Volgens een nieuwe bevolkingsprognose door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zal 42 procent van de Nederlandse bevolking in 2070 een migratieachtergrond hebben. Dat komt voor het leeuwendeel door immigratie, meldt het CBS. 

Sinds 2000 is de bevolking gegroeid met 1,5 miljoen inwoners, van wie 96 procent een migratieachtergrond heeft. Inmiddels heeft een kwart van alle Nederlanders een migratieachtergrond.

Tegelijkertijd neemt de bevolking met een autochtone achtergrond sinds 2015 af. Dit komt doordat er meer mensen overlijden dan er kinderen worden geboren en er iets meer mensen emigreren dan immigreren.

Het CBS beschouwt inwoners met een migratieachtergrond als mensen waarvan minimaal één ouder in het buitenland is geboren. Deze onderverdeling leidt soms kritiek. Zo vindt journalist Alexander Beunder de nieuwe cijfers van het CBS ‘stemmingmakerij’. Hij vraagt zich op Facebook af of het CBS niet sneller mensen een ‘Nederlandse achtergrond’ moet toekennen: ‘Hoeveel generaties moet je in Nederland hebben gewoond om dit stempel te krijgen?’

Onlangs kreeg FvD-Kamerlid Freek Jansen emmers vol kritiek over zich heen nadat hij in de Kamer openlijk fantaseerde over het intrekken van verblijfsvergunningen en beweerde dat echte Nederlanders ‘de mensen [zijn] die hier altijd al waren’.

Ziek van het gebrek aan cultuursensitieve zorg

0

Vrijdag was het weer raak. Een dag dat je als migrantenkind wordt geleefd. Dit, terwijl het aanvankelijk nog leek mee te vallen. De afspraak van mijn moeder bij de IND ging namelijk niet door. Haar biometrische gegevens en toegestuurde foto, waar de IND eerst wel streng over deed in de brief, waren opeens niet meer nodig. Haar verblijfsdocument lag klaar om opgehaald te worden. Hoera, wat een opluchting!

Maar mevrouw Balcik moest wel even een online afspraak maken. Gelukkig heeft mevrouw Balcik een zoon die dat voor haar regelt. Die zoon had gedacht daarna zijn vrijdagochtend te vullen met, bijvoorbeeld, lekker languit liggen in zijn gloednieuwe sociale huurwoning. Helaas, helaas: vader Balcik kreeg meteen lucht van de openstaande ochtend van zijn zoon. En meneer Balcik had een afspraak bij het ziekenhuis voor prostaatonderzoek.

Tja, zeg daar maar eens nee tegen, als potentieel ondankbare zoon die het wel voor alles en iedereen opneemt in de maatschappij, maar niet ‘even’ meekomt met zijn oude vader. Dus treffen we elkaar kwart over negen ’s ochtends bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam Nieuw-West.

‘Weet je waar we moeten zijn?’, vraag ik hem.

‘Ja, route 16, op de eerste verdieping’, zegt hij, naar adem happend.

‘Sigaretten hebben je longen veranderd in een asbak’, denk ik en we lopen samen naar binnen.

Aangekomen bij urologie, vraagt de baliemedewerker of hij een ‘volle blaas’ heeft. De kracht van zijn urinestraal zal worden gemeten, evenals hoeveel urine nog in zijn blaas overblijft na de kleine boodschap.

Ik kijk Balcik senior aan en zeg dat hij moet pissen in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. ‘Oh, ze hebben dat niet gezegd, ik heb thuis al geplast.’

Dat stond in de informatiebrief, zegt de baliemedewerker tegen mijn vader, die daar niets van verstaat.

‘U kunt een paar kopjes water drinken en het daarna proberen.’

Mopperend gaat Balcik senior aan tafel zitten. Hij drinkt in 45 minuten tien glaasjes water. ‘Ik ga zeker niet kunnen plassen, maar ik heb wel een dikke buik gekregen en die andere komt eraan. Ik voel het.’ Ondertussen plassen andere patiënten wel hun blaas leeg in de piskamer. Ook veel patiënten van kleur.

Een Turkse oude man had al opgemerkt dat ik Turks sprak met mijn vader. Dus terwijl Balcik senior eindelijk een poging waagt, komt hij naar me toe: ‘Kan je mij straks even helpen, zoals je ook je vader helpt?’

‘Ja, ik heb een extra taak erbij vandaag: tolken voor wildvreemde mensen die ik pas heb ontmoet in het ziekenhuis’

‘Ja hoor, geen probleem’, zeg ik, met mijn andere oor bij het interessante gesprek dat mijn vader voert met de zuster die hem naar de piskamer begeleidt.

‘Ja, daar moet u plassen meneer’, zegt ze een paar keer. En uit de mond van mijn vader komt iets wat lijkt op ‘glasting, glasting’. Ik spring gelijk op en zeg in een volle wachtruimte: ‘Mijn vader bedoelt ‘ontlasting’ – dus of hij ook zijn behoefte kan doen, de grote boodschap.’

‘Ooh! Ja, dat kunt u daar doen, meneer – en plassen doet u hier!’

Hè-hè… Vijf lange minuten later komt hij eruit. We mogen gelijk doorlopen naar het echo-onderzoek om de resultaten te bespreken met de specialist.

Ik vul, zoals altijd, aan wanneer mijn vader niet uit zijn woorden komt. En ik stel vragen om helder te krijgen wat mijn vader of de specialist precies zeggen en weten, zodat er geen ruimte overblijft voor miscommunicatie. Er is meer onderzoek nodig om precies te weten wat er aan de hand is, zegt de specialist. Dus lopen we weer terug naar de balie om afspraken te maken.

Een paar minuten later wordt de Turkse oude man omgeroepen. En hij vraagt: ‘Kom je met mij mee om te vertalen?’ Ik tolk al mijn hele leven, dus deze tien minuten kunnen er ook nog bij.

De specialist kijkt me verrast aan: ‘Hé, da’s lang geleden.’ Ik lach overdreven en antwoord: ‘Ja, ik heb een extra taak erbij vandaag: tolken voor wildvreemde mensen die ik pas heb ontmoet in het ziekenhuis.’ De specialist lacht overdreven terug.

Daarna is het business as usual. Ik vul de gaatjes in het gesprek en draai mij om wanneer de specialist met zijn vinger bij de anus en ballen van de patiënt voelt. Als de oude man is aangekleed, ga ik weer zitten. We zijn de schaamte over die afhankelijkheidspositie vanwege de taal al lang voorbij. You got to do what you got to do.

Op de terugtocht naar huis denk ik aan de opstapelende berg mails en werk die op mij wacht. Tweeënhalf uur van mijn tijd foetsie, omdat mensen elkaar niet kunnen verstaan in het ziekenhuis. Niet alleen bij mijn vader en die andere oude Turkse man.

Nee, het is een structureel probleem in deze maatschappij, die niet voor deze mensen is ingericht. Hun informatievoorziening in de zorg, en dus hun gezondheid, wordt aan het toeval overgelaten. Zoals aan een zoon die even tijd heeft, of aan een Turkssprekende jongen die je in de wachtruimte even aanspreekt.

Maar hoe zit het met al die anderen die zulke hulpjes niet hebben en zich moeten behelpen met gebrekkige taal en gebaren? Kan dit niet op een professionele, cultuursensitieve manier aangepakt worden in de zorg of eigenlijk alle andere sectoren in de maatschappij waar communicatie een probleem is?

En voordat alle witte Nederlanders ‘LEER DE TAAL MAAR’ gaan blèren: Dat zei je niet toen deze mensen wc’s aan het schoonmaken waren. Misschien had je dat toen al moeten doen, maar daar hebben deze Nederlanders nu niets aan.

O, denk je dat dit toch een uitstervend probleem is? Dan is dat alleen maar een teken van je koloniale bekrompenheid, waarin Nederlanders van kleur alleen maar een kostenpost zijn.

Bij Forum voor Democratie hebben ze echte experts in de Nederlandse cultuur

0

Opschudding in de Tweede Kamer. FvD-Kamerlid Freek Jansen vindt dat Nederland door de middenpartijen is verkwanseld door de grenzen open te zetten. Inmiddels is de bevolking al voor een kwart door migranten vervangen en in de tweede helft van de volgende eeuw zullen ‘wij’ een minderheid worden in ons eigen land, aldus Jansen. Eigenlijk is dit oud nieuws: de PVV roept al langer dat ‘Nederlanders’ straks in hun eigen land ‘omgevolkt’ zullen zijn. Zoals dat wel vaker gaat: het duurt even voordat je begrijpt wat hier precies aan de hand is: bij Forum voor Democratie – en de PVV – zitten echte experts in de Nederlandse cultuur.

Toen Thierry Baudet nog een beginnend politicus was ging het over ‘homeopathische verdunning’ en ‘een dominant blank Europa’. Deze uitspraken lieten goed zien dat Baudet de Nederlandse cultuur goed begrijpt: je kunt dit soort dingen prima zeggen. Er ontstaat weliswaar wat ophef en je wordt er nog wel een paar keer aan herinnerd, maar verder is er niets aan de hand. Sterker nog: je kunt met die uitspraken een hele gewone partij zijn, een lieveling van talkshowredacties en de grootste partij van het land (in 2019). Nergens enige extremistische bijsmaak. Wel van wat linkse types natuurlijk, maar daar luistert toch niemand naar.

Waarom praat Jansen over vier miljoen Nederlanders alsof ze eigenlijk ergens anders thuishoren? De reden is dat deze standpunten resoneren met hoe honderdduizenden, zo niet miljoenen witte Nederlanders al heel lang over hun medeburgers denken. Er is immers een naam voor ze: allochtonen. Officieel betekent dat dat iemand elders is geboren of een buitenlandse ouder heeft, maar in de praktijk is de betekenis een hele andere: iedereen die niet wit is, kun je gewoon allochtoon noemen. Niemand kijkt ervan op. Zelfs niet van de Engelse vertaling van die term: buitenlands.

In Nederland noemen veel mensen medeburgers buitenlanders terwijl ze dat helemaal niet zijn

Probeer dit maar eens aan echte buitenlanders uit te leggen: in Nederland noemen veel mensen medeburgers buitenlanders terwijl ze dat helemaal niet zijn. Dat heeft nogal wat consequenties: niet-witte Kamerleden kunnen hier gepresenteerd worden als Turks of Marokkaans, terwijl ze gewoon in Nederland geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben. Opeens begrijp je ook de ophef over demonstraties tegen zwarte piet. Als niet-witte Nederlanders buitenlands zijn, zijn anti-zwarte piet activisten dat ook. Zij komen als het ware uit het buitenland om Nederlandse tradities een kopje kleiner te maken. Het erkennen van het slavernijverleden idem dito: waarom eisen die ‘buitenlanders’ dat toch van ons?

Mensen die echt buitenlands zijn, snappen deze drang om mensen met een migratieachtergrond in een aparte categorie te plaatsen vaak niet. Die achtergronden zijn irrelevant, Nederlanders zijn het allemaal en buitenlands zijn deze mensen al helemaal niet. Maar toch gaan velen ermee door. Iedereen die pleit voor het afschaffen van dit ellendige onderscheid krijgt bakken kritiek over zich heen want inderdaad: zo wordt een stukje Nederlands cultuurgoed afgebroken. Je moet gekleurde Nederlanders wel buitenlanders kunnen blijven noemen, ook al zijn ze dat niet. Als witte Nederlander is dat jouw probleem niet.

Bij Forum voor Democratie hebben ze dit feilloos begrepen: in Nederland doorleven veel mensen de rechtsstaat en de grondwet niet. Op school is er te weinig aandacht voor, politieke debatten gaat er nauwelijks over en in alledaagse gesprekken komen deze termen ook nooit terug. Laat staan dat mensen elkaar op dit soort zaken aanspreken. Misverstanden over wie er wel en niet in Nederland thuishoren, blijven zo eeuwig circuleren en worden niet of nauwelijks gecorrigeerd. Het is logisch dat er vroeg of laat partijen opstaan die er politieke munt uit proberen te slaan.

Forum moet ook een beetje aan de eigen politieke toekomst denken: als corona over een paar jaar achter de rug is, kunnen ze gewoon weer terug naar waar ze mee begonnen: homeopathische verdunning. Zolang niemand ingrijpt, blijft het in Nederland gemakkelijk om er stemmen mee binnen te harken.

Turkije en Armenië nemen stap in normalisering van zure banden

0

Turkije en Armenië gaan afgevaardigden benoemen om de banden te normaliseren. Dat heeft de Turkse minister van Buitenlandse Zaken verklaard, meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

De chartervluchten tussen Istanbul en Yerevan zullen alvast weer starten. Die waren vanwege de tweede oorlog om Nagorno-Karabach van vorig jaar opgeschort. In de bloedige strijd tegen Armenië, waarbij meer dan zesduizend doden vielen, steunde Ankara de zegevierende ‘broederstaat’ Azerbeidzjan.

De diplomatieke betrekkingen tussen Turkije en Armenië zijn sinds 1993 opgeschort, vanwege de eerste oorlog om Nagorno-Karabach, die door Armenië werd gewonnen. De Armeens-Turkse grens is sinds die tijd hermetisch gesloten.

In 2009 werden in Zürich protocollen ondertekend tussen Turkije en Armenië, met als doel de betrekkingen tussen de twee landen te normaliseren. De protocollen werden in beide landen in eigen land zwaar bekritiseerd en werden door de parlementen van beide landen nooit geratificeerd.

‘Turkije zal ook stappen nemen om een coördinerende rol te spelen in de normalisering van de verhoudingen tussen Armenië en Azerbeidzjan’, zei de Turkse minister van Buitenlandse Zaken in het parlement. ‘In de Kaukasus leveren we intense diplomatieke inspanningen om regionale vrede en welvaart met Azerbeidjan te bouwen.’

Rapport: China zet influencers in om behandeling Oeigoeren wit te wassen

0

Via influencers probeert China kritische berichtgeving over de behandeling van de Oeigoeren te neutraliseren. Dat blijkt uit een rapport van het Australian Strategic Policy Institute, een Australische denktank.

Uit het rapport blijkt dat tussen januari 2020 en augustus 2021 ten minste 546 pro-Chinese berichten zijn gemaakt over de regio Xinjiang, waar de Oeigoeren zich begeven, door 13 buitenlandse influencers. Ze kunnen filmen op locaties waar reguliere journalisten niet mogen komen.

De berichten bevatten video’s die een ’totaal positief beeld van het leven in Xinjiang’ geven. Er wordt gefocust op het eten, de cultuur en de infrastructuur van de regio. Daarnaast zijn er meer ‘openlijk politieke’ video’s, die de massale opsluiting van Oeigoeren en dwangarbeid in twijfel trekken.

‘Die inhoud is in grote lijnen bedoeld om westerse media-rapportage en academisch onderzoek te ontkrachten, verklaringen van buitenlandse regeringen te weerleggen en beschuldigingen van wijdverbreide mensenrechtenschendingen in Xinjiang tegen te gaan’, aldus de Australische denktank.

Naar schatting miljoenen islamitische Oeigoeren zitten in Chinese heropvoedingskampen, die tot doel hebben de Oeigoerse identiteit en de islam te wissen. Steeds meer experts en parlementen spreken van genocide, ook omdat China bezig is met gedwongen anticonceptie onder Oeigoeren.

Begin december sloot Twitter duizenden accounts die enkel waren opgezet om pro-Chinese propaganda te verspreiden. En in april liep een vrouw die zich Laurène Beaumond, een ‘freelance journalist’ die ten strijde trok tegen Westers ‘nepnieuws’ over de Oeigoeren, tegen de lamp. Haar naam kwam niet voor in het Franse register voor beroepsjournalisten, ontdekte le Monde.

Volgens Eric Liu, een voormalig contentmoderator voor Chinese sociale media, is China de nieuwe ‘super-abuser’ op social media, zegt hij tegen the New York Times. Het doel is niet zozeer om de informatieoorlog te winnen, ‘maar om chaos en achterdocht te veroorzaken totdat er geen echte waarheid meer is’.

Ollongren: etnisch profileren mag alleen ‘in uiterste gevallen’

0

In haar Kamerbrief schrijft minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken) dat etnisch profileren alleen in ‘uiterste gevallen’ toegestaan is. Dit zegt ze in reactie op een aangenomen Denk-motie uit januari over etnisch profileren.

Etnisch profileren kan enkel als ‘als voldaan is aan een zware toets van rechtvaardigheid’. Ze beroept zich op een mensenrechtelijk toetsingskader dat het College voor de Rechten van de Mens twee weken geleden publiceerde. De basis voor dit kader vormen de non-discriminatiebepalingen uit het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en jurisprudentie hierover.

Ollongren accepteert dat de politie risicoprofielen maakt, maar schrijft ook dat deze profielen het risico van discriminatie met zich meebrengen. Etnisch profileren mag niet als het risicoprofiel zich op slechts één bepaalde afkomst of nationaliteit richt, als ras het enige doorslaggevende selectiecriterium is of als sprake is van een direct onderscheid op grond van ras.

Etnisch profileren ligt de laatste tijd weer onder vuur vanwege een uitspraak van een Haagse rechtbank in september, dat etniciteit bij grenscontroles als één van de selectiecriteria mag blijven bestaan. De minister schrijft dat ze de discussies en zorgen van de maatschappij over de rechterlijke uitspraak in de zaak heeft gevolgd. Maar ze concludeert ook dat uit het toetsingskader van het College van de Rechten van de Mens geen geheel verbod voortvloeit.

‘Er kunnen immers zwaarwegende belangen zijn om toch afkomstgerelateerde selectiecriteria te gebruiken mits deze voldoen aan de juridische kaders en omkleed zijn met de noodzakelijk waarborgen.’ Ollongren benadrukt dat dit gaat om ‘uitzonderlijke gevallen’ en dat dit niet norm is.

Verenigde Naties slaan alarm over executies door Taliban

0

De Verenigde Naties slaan alarm na aanhoudende berichten over buitengerechtelijke executies in Afghanistan door de Taliban. Slachtoffers worden onthoofd of opgehangen en lijken worden openbaar vertoond, bericht CNN.

Het gaat om meer dan honderd moorden op oud-leden van het Afghaanse leger en anderen die banden hebben met het oude regime. Het Hoog Commissariaat voor de Mensenrechten van de VN schijft tenminste 72 moorden toe aan de Taliban.

De Taliban doen de bevindingen van de VN af als nepnieuws. De groep kondigde op 15 augustus een algemene amnestie af en beweert dat er nadien niemand meer is vermoord.

Vorige maand claimde Human Rights Watch dat de Taliban tientallen leden van de Afghaanse veiligheidstroepen hadden geëxecuteerd, nadat ze zich hadden overgegeven na de machtsovername van de Taliban in augustus. Ook dit rapport wordt door de Taliban in twijfel getrokken.

In een pas verschenen rapport stelt Amnesty International dat alle partijen in de aanloop naar de machtsovername van de Taliban zich schuldig hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden tegen burgers: niet alleen de Taliban, maar ook de Afghaanse veiligheidstroepen en het Amerikaanse leger.

Boosheid na verworpen Jezidi-motie: ‘Slachtoffers van IS laten we stikken’

0

Een Kamermotie om Jezidi-vrouwen en kinderen naar Nederland te halen heeft het gistermiddag niet gehaald. Dit stuit op verontwaardiging bij betrokkenen en Jezidi’s in Nederland.

De indiener van de motie, SP-Kamerlid Jasper van Dijk, vindt het ‘niet uit te leggen’ dat de regering ‘wel IS-vrouwen terughaalt, maar tegelijk Yazidi-slachtoffers van IS laat stikken’. Hij zegt dat hij het in januari opnieuw gaat proberen.

Onder meer coalitiepartijen VVD en CDA stemden tegen. Met name de tegenstem van het CDA is opvallend, omdat die partij bij monde van Pieter Omtzigt de Jezidi-kwestie mede op de Nederlandse kaart heeft gezet. Omtzigt, inmiddels onafhankelijk Kamerlid, stemde wel voor de motie.

Brenda Stoter Boscolo, journalist en schrijver van het boek Het vergeten volk over de Jezidi-genocide van IS, vindt de negatieve stem van CDA en SGP ‘opvallend’.  Hoe zit het met de ‘christelijke naastenliefde?’,  vraagt ze zich af.

Ook de Nederlandse Jezidi-activist Wahhab Hassoo is niet te spreken: ‘De weigering was te verwachten van anti-immigratie partijen zoals het FvD of de PVV, maar we hadden het nooit verwacht van de christelijke partijen. Het laat de schande en morele failliet van de huidige christelijke politieke partijen zien.’