25.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 504

CIDI clasht met Amnesty, dat Israël bestempelt als ‘apartheidsstaat’

0

Na Human Rights Watch beschuldigt ook Amnesty International Israël van apartheid. Het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) reageert dat de mensenrechtenorganisatie zich schuldig maakt aan ‘ongegronde framing’.

Het rapport van Amnesty spreekt onder meer over ‘massale innames van Palestijns land en eigendom, onwettige moorden en de ontkenning van nationaliteit en burgerschap van Palestijnen’.

Israël zou Palestijnse burgers, zowel in Israël zelf als in de bezette Palestijnse gebieden en in Gaza, opleggen aan een systeem ‘van onderdrukking en overheersing (…), overal waar het de controle uitoefent over hun rechten’ en hen zelfs behandelen als een ‘inferieur raciale groep’.

Daarmee is het label ‘apartheid’, dat bekendstaat als stelsel van rassensegregatie en onderdrukking zoals dat ook in Zuid-Afrika werd gehanteerd, volgens Amnesty gerechtvaardigd. Dit houdt ook in dat de internationale gemeenschap dit moet veroordelen en hiertegen actie moet ondernemen, aldus de mensenrechtenorganisatie.

Het CIDI reageert ontzet. Volgens deze organisatie is Amnesty vaag in haar bronnengebruik, negeert het Palestijnse mensenrechtenschendingen, vergoelijkt het Palestijns terrorisme en definieert het ‘apartheid’ niet helder.

Ook zou Amnesty alle soorten Arabische burgers en (rechts)gebieden op een hoop gooien en de participatie van Arabische burgers in de Israëlische politiek negeren. Zo zit er een Arabische partij in de huidige coalitie, die acht partijen telt.

Israël reageerde al voor de officiële publicatie als een wesp gestoken op het rapport. Het verslag is volgens Israël onjuist, bevooroordeeld en zelfs antisemitisch.

‘Israël is niet perfect, maar het is een democratie die is toegewijd aan het internationaal recht en die openstaat voor controle, met een vrije pers en een sterk Hooggerechtshof’, aldus minister Yair Lapid van Buitenlandse Zaken. Lapid betitelt Amnesty als ‘radicale organisatie’ die ‘propaganda verspreidt’.

Verbond tussen geestelijken en de staat belemmert de islamitische wereld

0

In september 2021 werd het zogenaamde ‘Turkse Huis’ in New York geopend met een staatsceremonie voor hooggeplaatsten, waarbij ook president Recep Tayyip Erdogan aanwezig was. De ceremonie begon met een gebed, voorgedragen door de belangrijkste islamitische geestelijke van Turkije: de voorzitter van Diyanet, het Turkse Directoraat voor Religieuze Zaken dat 80.000 moskeeën controleert. Het politieke gewicht dat deze geestelijke de laatste tijd in Turkije in de schaal legt, symboliseert de hechtere samenwerking tussen islamitische geleerden en geestelijken (oelema) en het regime van Erdogan.

Turkije stond ongeveer een eeuw lang bekend als de meest assertieve secularistische staat met een moslimmeerderheid. Maar zelfs als dat het geval is, is het verbond tussen de oelema en de staat onlangs versterkt.

Intussen heeft in Afghanistan de Taliban, een organisatie onder leiding van de oelema, de macht heroverd. Onder het Taliban-regime zijn de oelema niet alleen een bondgenoot van de staat, maar zijn zij de staat, die de uitvoerende, wetgevende en rechterlijke macht in handen heeft.

Er zijn vijftig landen met een moslimmeerderheid in de wereld. Turkije heeft de langste ervaring met de seculiere staat en Afghanistan heeft nu de diepste theocratische ervaring (samen met Iran). In vele andere landen met een moslimmeerderheid verschillen de verbonden tussen oelema en staat van geval tot geval. Maar het gemeenschappelijke kenmerk van deze bondgenootschappen is dat zij alle democratiserings- en ontwikkelingsinspanningen bemoeilijken.

Noch islam, noch westers kolonialisme

Van de vijftig landen met een moslimmeerderheid zijn er slechts zeven democratieën met vrije verkiezingen. Moslimlanden vertonen ook lagere ontwikkelingsniveaus in vergelijking met het wereldgemiddelde. Dit komt tot uiting in sociaaleconomische criteria zoals het BNP per hoofd van de bevolking, levensverwachting, het aantal jaren dat iemand onderwijs heeft genoten en de alfabetiseringsgraad. Alles bij elkaar genomen, gaan veel moslimlanden gebukt onder een vicieuze cirkel van autoritarisme en onderontwikkeling.

De huidige uitdagingen in de moslimlanden zijn des te verwonderlijker wanneer we de sociaaleconomische en wetenschappelijke vooruitgang in hun vroege geschiedenis in beschouwing nemen. Met name tussen de achtste en elfde eeuw bracht de islamitische wereld veel van ’s werelds grootste steden en vooraanstaande filosofen voort. Het was veel meer ontwikkeld dan West-Europa in die tijd.

Wat verklaart de kloof tussen de vroegere hoogtijdagen van de moslimwereld en de hedendaagse crises? Er zijn twee wijdverspreide verklaringen: de islam en westers kolonialisme. Maar beide verklaringen helpen ons niet verder.

De islam aanwijzen als een belemmering voor vooruitgang biedt geen verklaring voor de wetenschappelijke en sociaaleconomische prestaties van de vroege moslims. Vier eeuwen lang beschikten islamitische samenlevingen over dynamische intellectuele en economische klassen die voor een Gouden Eeuw zorgden op het gebied van filosofie en de handel. Veelzijdige islamitische geleerden leverden baanbrekende wetenschappelijke bijdragen aan de wiskunde, de optica en de geneeskunde. En het waren moslims die de West-Europeanen bepaalde financiële instrumenten leerden en leerden hoe papier te maken.

De verklaring dat westers kolonialisme verantwoordelijk is voor de hedendaagse crises is ook problematisch. De wetenschappelijke en economische stagnatie van de islamitische wereld begon al lang voordat de wijdverbreide westerse kolonisatie in de achttiende eeuw aanving. Bovendien hebben verschillende postkoloniale, niet-islamitische landen in Azië en Latijns-Amerika zich ontwikkeld en zijn dat democratische samenlevingen geworden, feiten die laten zien dat vooruitgang mogelijk is ondanks een koloniaal verleden.

Het verbond tussen oelema en staat

De belangrijkste oorzaak van de problemen van autoritarisme en onderontwikkeling in de meeste islamitische maatschappijen is wat ik in mijn boek Islam, Authoritarianism, and Underdevelopment ‘de alliantie tussen oelema en staat’ noem.

Tussen de achtste en elfde eeuw – toen moslims die tot verschillende theologische scholen behoorden samenwerkten met christenen, Joden en anderen bij het vestigen van een Gouden Eeuw – waren oelema en staat in zekere mate gescheiden. De overgrote meerderheid van de islamitische geleerden was privé werkzaam in de handel. Deze historische realiteit weerlegt het moderne cliché dat de islam inherent de scheiding van godsdienst en staat verwerpt.

In het midden van de elfde eeuw begon echter het bondgenootschap tussen de oelema en de staat te ontstaan. Dit verbond marginaliseerde geleidelijk onafhankelijke denkers en economische ondernemers, wat leidde tot eeuwen van intellectuele en economische stagnatie in de islamitische wereld.

In de loop van de negentiende eeuw verzwakten hervormingsgezinde heersers hun bondgenootschap met de oelema, en in het begin van de twintigste eeuw waren bijna alle opbouwers van moslimstaten secularisten. Toch hadden deze hervormingsgezinde en secularistische heersers een gemeenschappelijk probleem: zij waren te veel op de staat gericht. In plaats van de opkomst van dynamische intellectuele en economische klassen aan te moedigen, vergrootten zij de rol van het leger en, burgerlijke bureaucraten over de politiek en de economie.

Het mislukte beleid van de secularisten heeft vanaf de jaren zeventig de opkomst van de oelema en de islamisten in de hand gewerkt. Een halve eeuw lang hebben veel moslimlanden, waaronder Iran, Pakistan, Egypte en Turkije, de islamisering ervaren als een sociaal, politiek en wetgevend project. Dit heeft ook de bondgenootschappen tussen de oelema en de staten nieuw leven ingeblazen.

Olie heeft de bondgenootschappen tussen oelema en staten gevoed

Na de oliecrisis van 1973 begonnen verschillende landen, vooral in de Golf, de olie-inkomsten te gebruiken om bondgenootschappen tussen oelema en staat in eigen land en islamistische agenda’s in het buitenland te financieren.

Dankzij moderne bondgenootschappen tussen oelema’s en staten zijn er wetten inzake godslastering en geloofsafval aangenomen, die het uiten van afwijkende religieuze en politieke standpunten strafbaar stellen. Het economisch beleid van deze bondgenootschappen is ook beperkend en inefficiënt, waarbij bijvoorbeeld het confisqueren van privébezit voor de staten een manier is om de economie te controleren en de oppositie te straffen.

Wat kan er, gezien deze blijvende structurele uitdaging, worden gedaan om de toekomst opnieuw vorm te geven?

In een onlangs gepubliceerd rapport betoog ik dat ontmanteling van de bondgenootschappen tussen oelema en staat en herstructurering van de economieën van cruciaal belang zijn voor het vermogen van moslimlanden om democratie en vooruitgang tot stand te brengen.

Hervorming is noodzakelijk en onvermijdelijk

In plaats van enkel de islam of Westers kolonialisme de schuld te geven, zouden islamitische samenlevingen eeuwenoud anti-intellectualisme en staatscontrole over de economie ter discussie moeten stellen. Alleen door kritische zelfreflectie kunnen moslimgemeenschappen hun politieke en sociaaleconomische problemen echt aanpakken. Zegt de Koran niet: ‘God verandert de toestand van een volk niet, tenzij het zijn innerlijke zelf verandert’ (Soera 13:11)?

Op institutioneel niveau hebben de moslimmaatschappijen behoefte aan open, meritocratische en concurrerende systemen, waarin de politieke, religieuze, intellectuele en economische klassen autonoom kunnen functioneren. Een dergelijke hervorming vereist de institutionalisering van de scheiding van religie en staat. De islam is daar niet per se op tegen. In de vroege islamitische geschiedenis was er een zekere mate van scheiding tussen religieuze en politieke autoriteiten.

De islam is niet per se tegen op de scheiding tussen kerk en staat

De hervorming moet ook een verruiming van de vrijheid van denken inhouden, door de wetten op geloofsafval en godslastering af te schaffen. En er is een diepgaandere bescherming van particuliere eigendommen nodig, zodat wordt voorkomen dat deze in beslag worden genomen door de staat.

Er is een sterke economische stimulans voor hervormingen. De olie-inkomsten, waarmee de bondgenootschappen tussen de oelema en de staat werden gefinancierd, beginnen op te drogen nu de reserves uitgeput raken en alternatieve energietechnologieën op grote schaal worden ingevoerd. Veel moslimlanden moeten hun economie transformeren en innoveren om in het post-olietijdperk te kunnen floreren.

Een herinterpretatie van de geschiedenis is belangrijk om de hervorming te vergemakkelijken. De structurele barrières die de vooruitgang in de moslimwereld hebben belemmerd, met name het verbond tussen de oelema en de staat, hebben diepe historische wortels. Niettemin bevat de islamitische geschiedenis ook wetenschappelijke ideeën die inspiratie kunnen bieden voor toekomstige hervormingen wat betreft de verhouding tussen religie, de staat en de economie.

Een Engelse versie van dit stuk werd eerder gepubliceerd op the New Arab.

World Hijab Day: vandaag geven wij vrouwen met hoofddoek een gezicht

0

‘Hijab is our crown, not a crime.’ Zo luidt de slogan van World Hijab Day, zoals die op 1 februari is uitgeroepen door enthousiaste hijabdraagsters van over de hele wereld. Hun doel: bewustzijn creëren over waarom moslima’s de hijab dragen en discriminatie tegen hijabi’s aankaarten. Want geen enkel kledingstuk doet zoveel stof opwaaien als de hijab. Een selectie van onze best gelezen artikelen waarin de hijab een hoofdrol speelt:


1. ‘De hoofddoek is vaak een uiting van een soort geuzenidentiteit’ | Waarom dragen moslima’s een hoofddoek? De Kanttekening sprak een expert en twee moslima’s die een hoofddoek dragen.


2. De hijab: keuze of dwang? | Hebben moslima’s keuzevrijheid over het dragen van een hoofddoek? Wij vroegen het aan vijf jonge moslima’s. ‘De reden waarom ik een hoofddoek ben gaan dragen is omdat God mij dit vroeg.’


3. Na het boerkaverbod een hijabverbod, vrezen sommigen: ‘Kans is reëel’ | Het in 2019 ingevoerde boerka- en nikabverbod versterkt het al aanwezige klimaat van geweld en discriminatie tegen vrouwen die zichtbaar moslima zijn, stelt Stichting Meld Islamofobie, dat vreest dat een hijabverbod het volgende station is.


4. In België staat de hoofddoek onder druk. Maar: #HijabisFightBack | Het Belgische Grondwettelijk Hof oordeelde in 2020 dat onderwijsinstellingen in België het recht hebben om het dragen van de hoofddoek te verbieden. Dit zorgde voor online en offline protest onder moslims- en niet moslims.


5. Waarom de hijab mij geen perfecte moslima maakte | Onze redacteur Fitria Jelyta besloot haar hijab af te doen. ‘De mate waarin ik mij bedek moet daarnaast geen maatstaf zijn voor hoe vroom, hoe godsbewust of hoe liefdevol ik ben tegenover mijn God en Zijn schepping.’


6. ‘De boerkini is mode geworden’ | het lijkt een mooie uitkomst voor hijabi’s in het water: de boerkini. Al lopen de ideeën over hoe geaccepteerd het kledingstuk inmiddels is nog wat uiteen. ‘Voor mijn gevoel word ik hier heel erg bekeken.’


7. ‘Mijn hijab was het glazen plafond’ | Journalist en auteur Tasnim Nazeer verscheen als eerste verslaggeefster met hoofddoek op de Schotse tv. Een gesprek over de uitdagingen van het zichtbaar moslim-zijn en het doorbreken van het glazen plafond.


8. Ikea-klant klaagt over caissière met hijab, Ikea disst klant: ‘We zullen u niet missen’ | ‘Ik stap die winkel nooit meer binnen’, schreef de boze klant online. ‘Wij zullen er geen traan om laten’, antwoordde het Ikea-filiaal, genoeg om compleet viral te gaan.


9. De hoofddoek is echt niet alleen voor moslima’s | De meeste mensen associëren hoofdbedekking bij vrouwen vooral met de islam. Toch kent ook het christendom een lange hoofddekselgeschiedenis, eentje die nog niet is uitgespeeld.


10. Islamitische film ‘Soumaya’ eindelijk in Franse bioscopen – ondanks ultrarechtse haatcampagne | Het kostte in 2020 heel veel moeite om de Franse speelfilm Soumaya op het witte doek te vertonen. ‘De sluier wordt hier niet getoond om een ​​hypothetische onderwerping aan te tonen.’

Voorlopig geen boa’s met hijab in Rotterdam en Utrecht na Haags ‘njet’

0

Rotterdam en Utrecht tornen voorlopig niet aan het recente Tweede Kamerbesluit om de hijab bij boa’s te verbieden, ondanks dat een lokale meerderheid iets anders wil.

Eind vorig jaar namen de Utrechtse en Rotterdamse gemeenteraad moties van Denk aan die het mogelijk maakten voor boa’s om met hijab te kunnen optreden. Maar dat ging niet door: een rechtse Kamermeerderheid steunde in december een motie van de PVV voor een landelijk verbod op de hijab bij boa’s. Dit besluit maakt de zaak nu een stuk ingewikkelder.

De Rotterdamse college wil nog geen knoop hierover doorhakken, schrijft het aan de gemeenteraad. En de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma (PvdA) wil gesprekken tussen VVD-minister Dilan Yesilgöz (Justitie & Veiligheid) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten hierover afwachten.

De Utrechtse fractievoorzitter Mahmut Sungur van Denk vreest dat uitstel tot afstel leidt. ‘Utrecht wil dit. Tachtig procent van de raad heeft hiermee ingestemd. De Tweede Kamer gaat er ook niet over wat een werknemer van de gemeente Utrecht draagt.’

‘Onmenselijk’: uitzetting dreigt voor twee gezinnen uit Nijmegen

0

Twee Nijmeegse gezinnen dreigen binnenkort het land uitgezet te worden, meldt de Gelderlander.

Zo zijn leerlingen en leerkrachten op het plaatselijke Montessori College in shock vanwege de aanstaande uitzetting van twee leerlingen. Het gaat om de Palestijnse Miral (16) en de Irakese Paristo (14).

‘Ik moest gelijk huilen’, zegt de beste vriendin van Paristo over het moment dat ze hoorde dat zij niet meer op school zal komen. ‘We hebben een band. Paristo is heel aardig, lief en zorgzaam. Ze wil altijd helpen.’

Inmiddels wonen Paristo en haar gezin in een centrum voor uitgeprocedeerde asielzoekers in Katwijk aan Zee. Ze heeft het daar moeilijk, zegt ze. ‘Ik blijf lang wakker, omdat ik niet kan slapen en ik ben mijn motivatie kwijt.’ Ook de familie van de Palestijnse Miral moet hier nu heen.

Basisschool De Muze (foto), waar Mirals zusje Ghena (12) op zit, heeft inmiddels drieduizend handtekeningen opgehaald met een petitie: ‘Dit gezin woont al vier jaar in Nederland! Het is onverteerbaar, ze zijn geworteld en hebben een sociaal netwerk opgebouwd.’

Op dit moment staat de teller op drieduizend handtekeningen. Bij 40.000 handtekeningen moet de Tweede Kamer zich over de kwestie buigen.

Ook GroenLinks Nijmegen spreekt zich uit over de kwestie: ‘Wij vinden dit schadelijk. Kinderen verdienen het om in veilige en stabiele omstandigheden op te groeien. Daarom roepen wij de landelijke politiek op om de wetgeving te herzien.’

Het Nijmeegse GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld noemt het ‘onmenselijk om kinderen die al jaren in Nederland zijn – hier opgroeien en vriendjes hebben – weg te sturen’.

Rotterdam: Nida wil minder reclame voor alcohol, maar vangt bot bij college

0

De gemeente Rotterdam zal het beleid ten aanzien van alcoholreclame niet aanpassen, bericht Dagblad 010. De fractie van Nida had gevraagd om geen openbare reclames meer toe staan op plaatsen waar minderjarigen komen.

VVD-wethouder Vincent Karremans ziet geen heil in dit plan. Een dergelijke aanpak komt neer op een permanent verbod voor dit soort reclame in de stad, laat hij weten.

Karremans legt uit dat de Nederlandse Reclame Code al streng toeziet op alcoholreclame in de buitenruimte, met reclamerestricties voor jongeren. ‘Rotterdam volgt de wettelijke bepalingen van de Nederlandse Reclame Code en blijft dat zo doen’, aldus de wethouder.

In 2020 pleitte de islamitische partij Nida ook al voor een alcoholverbod, ditmaal voor in het Rotterdamse gemeentehuis tijdens raadsvergaderingen. Nida stopt als politieke partij en doet niet mee aan de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Overigens geldt sinds 1 januari in Rotterdam op nog meer plekken dan voorheen een openbaar alcoholverbod. Het gaat om gehele centrum en Wijkpark Oude Westen, waar zwervers, daklozen en verslaafden voor veel overlast zorgen. Bij overtreding volgt een boete van enkele tientallen euro’s.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat het plan niet van Nida, maar van Denk kwam. Dit is onjuist.

Canadese premier Trudeau stelt speciale ‘islamofobie-coördinator’ aan

0

De Canadese premier Justin Trudeau gaat een coördinator tegen moslimhaat instellen. Dat zei hij zaterdag in een statement ter nagedachtenis aan een aanslag op een moskee in Quebec, waarbij precies vijf jaar geleden zes moslims omkwamen.

Daarnaast komt er een nationaal ondersteuningsfonds voor de overlevenden van door haatmisdrijven en zal racisme en haat met nog meer energie en middelen worden bestreden, beloofde Trudeau.

Afgelopen juni werd moslimhaat weer onderwerp van gesprek in Canada. Toen vond in de stad London een aanslag plaats op een islamitische familie. Vier gezinsleden werden doodgereden door een rechtsextremist in een pick-uptruck.

De Pakistaanse premier Imran Khan, die zich samen met de Turkse president Erdogan opwerpt als wereldeider in de strijd tegen ‘islamofobie’, verwelkomt Trudeau’s woorden:

‘Zijn tijdige oproep tot actie resoneert met wat ik lang heb betoogd. Laten we de handen ineen slaan om een einde te maken aan deze dreiging.’

Heidi Lobato: ‘Eeuwen aan slavernij, ontmenselijking – dáár zit de angel’

Discriminatie: als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we met dit fenomeen om? Gaat het de goede of de slechte kant op? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten. Schrijfster Heidi Lobato (1961) was veertien jaar directeur van het filmfestival Africa in the Picture. Onlangs verscheen haar boek Hysterikos, de verstikking van de baarmoeder, een goed ontvangen, persoonlijk verhaal over een onbegrepen ongeneeslijke aandoening: endometriose.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat zijn de meest pijnlijke momenten die u zelf heeft meegemaakt?

‘Even dit… wat wel grappig is: wij kwamen in 1967 uit Curacao en ik zag deze week toevallig de foto’s van onze aankomst voorbijkomen. Met z’n zessen; drie broers, twee zussen en mijn moeder – mijn vader was overleden. Zo’n schattig gezin. Al die kindertjes. Ik met die pijpenkrullen. Ik dacht: hoe kan je daar nou tegen zijn?’

Maar er waren dus mensen ’tegen’?

‘Ik herinner me van dat begin vooral dat ik steeds dacht: wat is het grijs hier, wie heeft het licht uitgedaan? En we kwamen aan in juli, kun je nagaan. Die kleurloosheid. Ik geloof dat de paprika hier in die tijd nog niet eens was uitgevonden.’

Veel mensen die hier vanuit de voormalige koloniën naartoe kwamen, schrokken van de vijandigheid. U was nog geen tien, uit een groot gezin en met een moeder die het alleen moest doen…

‘In Amsterdam Osdorp, waar we eerst woonden, stond ik mij weer eens in een portiek te verstoppen omdat ze achter ons aanrenden. En – dat weet ik nog goed, toen sloeg ik een keer terug. Dat was een openbaring: als je terug sloeg, dan was het klaar. En je had natuurlijk dat je niet bij vriendjes mocht komen spelen omdat je anders was. Dat soort gedoe. Daarna, in het keurige Amstelveen, was de ene helft van de straat heel behulpzaam en de andere helft wilde niets met ons te maken hebben. Het grappige was: bij de Nederlandse gezinnen werd je om zes uur de tent uitgegooid, maar bij ons niet natuurlijk. Wie er was bleef eten. Mijn moeder kookte heel lekker Surinaams en dat hadden ze snel door. Dus de andere helft van de straat kwam ook al snel bij ons over de vloer. Dat is misschien wel een leuk punt voor de racisten onder ons: de Nederlandse keuken is toch heel aardig opgeknapt van al die buitenlanders. Dat valt niet te ontkennen.’

Sommige geïnterviewden merken op dat de jongere generaties, hun kinderen, neefjes en nichtjes, nog steeds met dezelfde ellende moeten omgaan.

‘Ja, dat verbaast mij dus ook. Mijn dochter, die er nogal Marokkaans uitziet, was laatst in een meubelzaak in Volendam om een stoel te kopen. Ze weigerden gewoon om haar te helpen. Ze was zo verbolgen. Daar moest ik wel erg om lachen. Ik zei: ‘Dat heb je er nou van. Wie gaat er dan ook in godsnaam in Volendám een stoel kopen?’’

Lacht u het weg?

‘Ik lach ook omdat ik er niet meer om kan huilen. En ik heb het voor mezelf wel verwerkt.’

Hoe heeft u het verwerkt?

‘Heb je even?’

‘Kijk, het wordt allemaal over je uitgestort, het hele beeld dat zo uit de koloniale mentaliteit is blijven hangen: dat je anders bent, niet te vertrouwen bent, minder, dommer. Dat lagere schooladvies dat je krijgt. Die sollicitaties die bij voorbaat mislukt zijn. De onvermijdelijke vraag: waarom zij wel en ik niet? Het vormt je. Het maakt je voorzichtiger, maar ook weerbaar. Ik dacht eerst: ik moet me kunnen verdedigen, uitleggen waarom ik anders ben, anders praat, andere woorden gebruik – ik moet bewijzen dat ik er ook mag zijn. Grappiger zijn, ook. Maar op een gegeven moment besef je dat dat onzin is. Het ligt bij de ander, die er mee zit dat ik uit een ander land kom. Niet bij mij. Niet meer. Ik moet zeggen: ik voel soms ook een vreemd soort compassie voor de mensen die er nog steeds een probleem mee hebben.’

Dat vraagt wel om uitleg…

‘Ik liep laatst op straat in Amsterdam gezellig te praten met mijn dochter. Sist er een man in het voorbijgaan: ‘Ga terug naar je eigen land.’ Ik stond op het punt om hem een klap te geven, maar m’n dochter trok me weg. En toen zag ik ‘m daar zo weglopen. Opeens dacht ik: lieve schat, die boosheid van je, dat kleine. Wat lullig voor je, dat je dat zo ervaart. Ik ben in m’n eigen land.’

Dat is behoorlijk barmhartig…

‘We hebben het over honderden jaren slavenhandel. Dat is honderden jaren ontmenselijking. Daar zit de angel. Dat boek is nog lang niet dicht, dat is eigenlijk pas net open. De heling is pas ingezet, met alle emoties van dien. Dit soort dingen horen daarbij.’

‘We herdenken de Tweede Wereldoorlog. Terecht, natuurlijk, en gelukkig. Laten we de afschaffing van de slavernij ook herdenken’

U ziet de heftige huidige discussies nu dus als nuttig.

‘Een tijd geleden zag ik een filmpje van een Kick Out Zwarte Piet-demonstratie. Schreeuwde een witte man tegen een zwarte man: ‘Hé, ga eens werken.’ De zwarte man riep terug dat hij juist vrij had genomen omdat hij de demonstratie belangrijk vond. En die schreeuwer mompelde zoiets als ‘O, dat wist ik niet’ en zei verder niets. Wat hij dacht, weet ik natuurlijk niet. Maar er gebeurde wel iets. Dat hebben we nodig. Daar groeien we van. En weet u wat we ook nodig hebben? Een nationale Keti Koti-herdenkingsdag. We herdenken de Tweede Wereldoorlog. Terecht, natuurlijk, en gelukkig. Laten we de afschaffing van de slavernij ook herdenken. Nederlanders waren lange tijd de grootste slavenhandelaren. De bloedlijnen lopen er. Wij zijn de afstammelingen. Je hoeft niet heel diep te graven om de gevolgen van honderden jaren ontmenselijking in het dagelijks leven te zien. Laten we daar een keer per jaar gezamenlijk bij stilstaan. Dat is goed voor Nederland. We zullen het met z’n allen moeten doen.’

Poetin gaat in op uitnodiging Erdogan

0

De Russische president Vladimir Poetin heeft een uitnodiging van Erdogan om Turkije te bezoeken geaccepteerd. De ontmoeting zal plaatsvinden wanneer de situatie van de coronapandemie en de schema’s van de twee presidenten dit toelaten, aldus het Kremlin.

De toenadering tussen beide presidenten komt op een kritiek moment. Rusland heeft nu meer dan 100.000 troepen verzameld aan de grens bij Oekraïne, voor een mogelijke aanval op het land.

NAVO-lid Turkije en Oekraïne werken inmiddels nauw met elkaar samen, onder meer met militaire drones. Als er oorlog in Oekraïne uitbreekt, heeft dat gevolgen voor de Russisch-Turkse relatie.

In Syrië staan beide landen al tegenover elkaar: Rusland steunt president Bashar al-Assad, terwijl Turkije de rebellen steunt.

Ondertussen heeft Erdogan ook aangekondigd dat de Israëlische president Isaac Herzog halverwege februari Turkije zal vereren met een bezoek. Volgens de Turkse president zal er een nieuwe pagina worden geopend in de gespannen bilaterale betrekkingen tussen beide landen.

Vrijgelaten mensenrechtenactivist: ‘Egypte is een terreurstaat geworden’

0

Egypte is ‘één grote gevangenis’ en ‘een terreurstaat’ geworden, ‘in elke zin van het woord’. Dat zegt de Egyptisch-Palestijnse Ramy Shaath tegen de Arabische nieuwszender al Jazeera. De onlangs uit de gevangenis vrijgelaten activist is ondanks bedreigingen van plan te blijven strijden voor Egypte en Palestina.

Shaath (50) was een belangrijk figuur tijdens de Egyptische Revolutie van 2011, die leidde tot de val van dictator Hosni Mubarak. Ook was hij de coördinator van de BDS-beweging in Egypte, de pro-Palestijnse beweging die streeft naar een internationale economische en culturele boycot van Israël.

Hij is nu enkele weken vrij, nadat hij de autoriteiten hem dwongen zijn Egyptische nationaliteit op te geven, en vertrok daarna naar Frankrijk. Hij werd in 2019 veroordeeld vanwege ‘het steunen van een terroristische organisatie’. Zelf zegt Shaath dat zijn kritiek op de  toenadering tussen Israël en de Arabische landen de reden was.

Aanvankelijk waren zijn medegevangenen vooral leden van de islamistische Moslimbroederschap, die na de val van Mubarak aan de macht was, totdat het leger in 2013 hen via een coup aan de kant zette. Volgens Shaath kwamen er steeds meer andere gevangenen bij, willekeurig of omdat ze op social media kritiek op de regering hadden geuit.

Hij zegt dat 32 mensen cellen deelden van slechts 23 vierkante meter, met een gat in de en een douchekop erboven als toilet. Gevangenen kregen bovendien geen eerlijk proces, vertelt hij, en werden in eenzame opsluiting geplaatst als ze klaagden. Een vriend overleed in een van de isolatiecellen van één vierkante meter.

Shaath werd na zijn vrijlating bedreigd door de autoriteiten, geeft hij aan: hij mocht niets zeggen over de omstandigheden in de gevangenis. Ook waren er bedreigingen tegen zijn familie in Egypte. Hij hoopt nog steeds op ‘een beter Egypte, een menselijker Egypte, waar ik naar kan terugkeren en leven, waar mijn dochter veilig kan leven met haar familie.’

In een interview met CNN riep Shaath de Europese Unie op om het beleid ten aanzien van Egypte te veranderen en de mensenrechten prioriteit te geven. In een toespraak voor het Europees Parlement in Straatsburg (foto) deed Shaath eergisteren dezelfde oproep.