15.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 509

Saoedi’s persten moslimlanden af om Jemen-onderzoek VN af te schieten

0

Saoedi-Arabië heeft andere moslimlanden gechanteerd, met als doel een VN-onderzoek naar Saoedische oorlogsmisdaden in Jemen te torpederen. Hiervoor zette het koninkrijk ook de pelgrimstocht naar Mekka als middel in, zo meldt de Britse krant the Guardian.

In oktober stemde een nipte meerderheid in de mensenrechtenraad van de Verenigde Naties tegen de resolutie over Jemen. Indonesië, Bangladesh, Senegal en Togo onthielden zich aanvankelijk van stemming, maar besloten onder Saoedische druk uiteindelijk tegen te stemmen.

In ieder geval werd tegen Indonesië de bedevaart naar Mekka gebruikt als chantagemiddel. Saoedi-Arabië dreigde Indonesische corona-vaccinatiecertificaten niet te erkennen, als Indonesië niet tegen de VN-resolutie zou stemmen.

Een week na de stemming in de VN nodigde de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), een bondgenoot van Saoedi-Arabië in het conflict in Jemen, Senegal uit voor een handelsdeal, om de ‘samenwerking’ tussen de ‘twee bevriende landen’ te stimuleren.

‘Het is verschrikkelijk dat de Saoedi’s deze strijd winnen ten koste van het Jemenitische volk’, aldus een waarnemer die dichtbij de zaak stond. ‘Maar het is ook een schoolvoorbeeld voor andere landen, zoals Rusland en China, om elk ander onderzoek te torpederen.’

De VN-stemming betekende een klap in het gezicht van westerse landen die willen dat dit onderzoek zou worden voortgezet, maar ook voor de burgers van Jemen die slachtoffer zijn van mogelijke oorlogsmisdaden, waaronder ook de militaire coalitie onder leiding van Saoedi-Arabië.

In Jemen woedt nu al zeven jaar een bloedige burgeroorlog, nadat sjiitische Houthi-rebellen de Jemenitische hoofdstad Sanaa veroverden. Hierop besloot Saoedi-Arabië tot een militaire interventie om de Jemenitische regering te steunen.

Inmiddels zijn tienduizenden mensen omgekomen en miljoenen ontheemd door wat de VN de ergste humanitaire crisis ter wereld noemt. Ongeveer 80 procent van de dertig miljoen burgers in Jemen is afhankelijk van hulp.

Franse presidentskandidaat Zemmour: ‘Moslims, neem afstand van islam’

0

De ultrarechtse Franse publicist Éric Zemmour, die zich eerder deze week kandideerde voor de Franse presidentsverkiezingen, vindt dat moslims moeten assimileren en afstand moeten nemen van de islam.

Zemmour onderstreepte tijdens een interview op het Franse tv-kanaal TF1 dat hij geen ‘onderscheid maakt tussen islamisme en islam’, maar tussen de islam en individuele moslims. Hij betoogde dat Franse moslims zich zouden moeten assimileren en ‘afstand zouden moeten doen’ van de godsdienst die hun volgens hem ‘een juridische en politieke set van voorschriften oplegt’.

‘Ik ben niet langer de journalist, de schrijver, ik ben een kandidaat’, zei Zemmour ook. In het interview spiegelde Zemmour zich aan de Franse oorlogsheld en president Charles de Gaulle. Hij wil ‘de duizendjarige geschiedenis van Frankrijk’ voortzetten ‘met modernere middelen’, zei Zemmour. ‘Dit is de essentie van mijn politieke project, dat is geïnspireerd door wat generaal De Gaulle wilde doen.’

Waarom moeten Fransen stemmen op een man die tweemaal werd veroordeeld vanwege het aanzetten tot religieuze haat? Zemmour antwoordde dat hij werd veroordeeld op basis van zijn vrijheid van meningsuiting. Hij zei dat hij de wet op basis waarvan hij werd veroordeeld wil afschaffen.

‘Ik ben niet veroordeeld omdat ik heb gestolen of heb gemoord. Het is gewoon mijn vrijheid van mening die in het geding is, en veel Fransen denken wat ik zeg.’

De 62-jarige Zemmour is dankzij zijn geruchtmakende boek Le suicide français (‘De Franse zelfmoord’), zijn column in de conservatieve krant le Figaro en zijn televisieoptredens een bekende Fransman geworden. Zemmour schuwt daarbij het doen van controversiële uitspraken niet.

In 2019 noemde Zemmour op de nationale televisie islamitische vluchtelingen ‘kolonisten’ en schermde hij met de beruchte omvolkingstheorie, de gedachte dat de oorspronkelijke Europese bevolking door niet-westerse migranten zal worden vervangen. Ook sprak hij over de ‘islamisering van de straten’.

En vorig jaar beweerde Zemmour tijdens een tv-debat dat maarschalk Philippe Pétain de Franse Joden had gered. Pétain stond tijdens de Tweede Wereldoorlog aan het hoofd van het Zuidelijke Vichy-Frankrijk, dat met de nazi’s collaboreerde.

In september presenteerde Zemmour zijn nieuwste boek, La France n’a pas dit son dernier mot (‘Frankrijk heeft zijn laatste woord nog niet gezegd’). Enkele ideeën die daarin staan: stop migratie, dwing bestaande migranten te assimileren, pak bemoeizuchtige rechters aan, verlaat de Europese Unie, verplicht moslimouders om hun kinderen Jacques of Emile te noemen in plaats van Mohammed of Farida.

Politico noemt Zemmour de ‘zilvertongige apostel van poëtisch defaitisme en elegant racisme’. We leven volgens Zemmour in ‘de slechtste van alle mogelijke werelden’, vanwege immigratie, de zogenaamde buitensporige macht van vrouwen, homo’s, Brussel, het internationale financiële systeem en het verraad van een corrupte, ijdele en domme politieke elite. Zemmour waarschuwt voor de ‘zelfmoord’ van Frankrijk en Europa, vanwege de islam en de migranten die voor een ‘grote omvolking’ zullen zorgen.

Zemmour doet aan als een Franse Thierry Baudet. Hij ziet zichzelf als een scherpzinnige, tegendraadse intellectueel en gedraagt zich als een profeet die de Europese beschaving waarschuwt voor een dreigende ondergang. Ze kennen elkaar ook. Enkele jaren terug schreef Zemmour voor de conservatieve krant le Figaro, waar hij toen nog columnist voor was, een lovende recensie van Baudets proefschrift De aanval op de natiestaat.

Als flamboyante mediapersoonlijkheid heeft Zemmour veel fans. In de Franse peilingen stijgt Zemmour tot grote hoogtes en steekt hij de radicaal-rechtse Marine le Pen naar de kroon. Maar de huidige president Emmanuel Macron verslaan, dat zit er zeer waarschijnlijk niet in.

Tegen de Franse krant la Montagne zei historicus Gérard Noiriel enkele weken terug dat iedereen in Frankrijk in principe weet dat Zemmour nooit president zal worden, maar ‘dat hij misbruik maakt van deze electorale context om zijn nieuwe boek te verkopen’.

‘Turkije verliest 100 kranten in één maand door economische crisis’

0

Minstens honderd lokale Turkse kranten zullen tegen het einde van 2021 worden opgedoekt vanwege de grote financiële problemen in Turkije. Hiervoor waarschuwt de Turkse Federatie van Journalisten. 

Prijsstijgingen hebben eigenaren in een moeilijke positie gebracht. ‘Daardoor krijgen mensen geen salaris. Kranten sluiten één voor één. (…) In dit tempo zullen er dit jaar nog minstens honderd kranten ophouden te bestaan.’

De laatste vijf jaar is het aantal kranten in Turkije met de helft gedaald. Er zijn er nog maar negenhonderd kranten in een land van 84 miljoen inwoners, vertelt de journalistenfederatie aan de Turkse nieuwswebsite Bianet.

De TGF-voorzitter riep op tot een parlementair steunpakket voor lokale en nationale media, en ook voor journalisten zelf.

De Turkse lira is de afgelopen weken naar een nieuw dieptepunt gedaald, wat tot onrust in Turkije leidt. Het spaargeld van mensen is steeds minder waard. Analisten waarschuwen dat Turkije op hyperinflatie afstevent als Erdogan weigert zijn monetaire beleid te wijzigen.

Boulevard-host strijkt plooien glad na ‘kopdoeken’-quote: ‘Maakte een fout’

0

Presentator Lex Uiting van RTL Boulevard kwam dinsdagavond, in een item over de omstreden uitspraken van de Meilandjes over moslima’s, zelf ook in de problemen door tot tweemaal toe te spreken over ‘kopdoeken’. Gisteravond maakte hij in hetzelfde programma excuses.

Op sociale media ging het dinsdagavond meteen los. Zo keerde cabaretière Soundos el Ahmadi zich met name tegen diegenen die onder het mom van ‘We mogen niks meer zeggen’ allerlei boude uitspraken doen.

‘Nee, je mag zeggen wat je wilt!’, verklaarde El Ahmadi op Instagram onder een filmpje met de gewraakte uitspraken van Uiting, ‘Je moet alleen niet schrikken en janken dat mensen terug praten DIE NIET OP JOU LIJKEN! (…) Lex Uiting die expres 2 keer kopdoeken zegt en grinnikt is niet funny. Anti islam mainstream maken of salonfähig is niet funny.’

De uitspraken van Uiting doen denken aan de term ‘kopvodden’, die voor het eerst werden gepopulariseerd door de PVV-leider Geert Wilders toen hij in de Tweede Kamer over een zogenoemd ‘kopvoddentaks’ sprak.

Uiting maakte gisteravond, aan de start van RTL Boulevard, excuses voor zijn uitspraken de dag ervoor. ‘Ja, ik maakte een fout. Ik noemde een ander woord voor ‘hoofddoek’ en dat had ik meteen door. Ik maakte ook meteen excuses hier aan de desk. Maar doordat ik er zelf ook van schrok en me daar ook ongemakkelijk bij voelde, probeerde ik daar later, om het glad te strijken, nog een grap over te maken en noemde ik het woord weer.’

Door controversiële uitspraken van de Meilandjes over de islam en moslima’s – zo vergeleek Erica Meiland boerkadragers met pinguïns – buitelen de merken die samenwerkten met de Meilandjes over elkaar heen om afstand van hen te doen.

Deze bal kwam aan het rollen nadat moslims op Instagram zich tegen kaartenmerk Hallmark beklaagden over hun speciale Meiland-kaarten. Daarop stopte Hallmark de samenwerking. Inmiddels zijn ook beddenfabrikant Emma, huidverzorgingsmerk Nivea, babystoeltjesproducent Maxi Cosi, maaltijdbezorgbedrijf Hello Fresh chocoladeboer Milka eruit: zij willen een inclusief karakter uitstralen en daarom niet meer geassocieerd worden met de familie Meiland.

Demografisch geknutsel door witte stadsplanners

0

Alleen en achter mijn laptop kijk ik in mijn nieuwe sociale huurwoning uit over het Lambertus Zijlplein in Geuzenveld. Tram 13 rijdt binnen op de eindhalte, maakt een bocht van 360 graden en gaat straks weer richting Centraal Station in ongeveer 25 minuten.

Leuk geklede reizigers lopen af en aan. Verderop zie ik mensen met tassen van de Albert Heijn, of die van de Vomar. Beiden gesitueerd op 100 meter afstand, zoals dat ook geldt voor visboer Omaira Eiland, bakker Ankara Simit, restaurant Hünkar én supermarkt Anadolu.

De eerste vrienden die al op huisbezoek zijn geweest, voor een potje FIFA of Monopoly in de nachtelijke uurtjes, zeggen het allemaal in koor: ‘Gloednieuwe woning, heerlijk uitzicht – en alles voor je deur.’

Ik voel me inderdaad gezegend. Mensen met 300.000 of 400.000 euro op zak kunnen geen woning krijgen in Amsterdam, maar ik wel een sociale huurwoning. Natuurlijk heb ik er als geboren en getogen Amsterdammer wel een dikke prijs van vijftien jaar aan ‘onvrijheid’ voor moeten betalen, maar goed. Uiteindelijk ‘ben ik er’.

In Geuzenveld dus. Aan ‘de rand van Amsterdam’. Of, om gelijk alle badinerende termen te gebruiken: ‘een uithoek’, een plek ‘waar je niet dood gevonden wil worden’ of ‘het Siberië van Nieuw-West’. Zelfs voor een getto-Turk uit Slotervaart als ik heeft Geuzenveld altijd een armzalig imago gehad.

Is het toeval dat ik hier weer ‘onder de Turken en Marokkanen’ ben beland, terwijl de buurt waar ik ben opgegroeid steeds rijker en witter wordt? Nee.

Ware ‘vermenging’ of ‘vernieuwing’ is nooit de intentie van gentrificatie geweest. Anders zouden er gloednieuwe sociale huurwoningen moeten rijzen in Amsterdam-Zuid, Centrum of Oud-West. Minima en biculturele Nederlanders worden al decennia de stad uit gejaagd.

Witte stadsplanners die Nieuw-West eerst als afvoerputje voor Turken en Marokkanen gebruikten en nu dat kunstje herhalen, omdat ze daar inmiddels zelf willen wonen

Geboren binnen de ring, is mijn ‘wooncarrière’- na vijftien jaar op pauze te zijn gezet bij mijn ouders in Slotervaart – precies dat: ik woon nu nog verder van de ring af. Terwijl naar de stad fietsen vroeger tien à vijftien minuten was, zijn daar nu vijftien minuten bij gekomen. En met de jaren die ik inmiddels tel, is dat misschien net even te veel om helemaal bezweet aan te komen op het Leidseplein of Rembrandtplein voor de bios, een debat of een ander cultureel evenement met de gegoede burgerij van de witte grachtengordel.

Met tram 13 voor mijn deur is dat 2 euro 20 heen en 2 euro 20 terug, merkte ik zaterdag bij terugkomst van Our Memory Belongs To Us. Een heftige en hartverscheurende IDFA-documentaire over de Syrische activisten Yadan, Odai en Rani, die bijna alles hebben verloren in de Syrische revolutie. Een documentaire die ook in één klap al mijn gezeik over gentrificatie en geld in perspectief plaatst. Want waar klagen wij nou over als mensen daar échte onvrijheid, échte vernietiging, échte pijn en écht verdriet meemaken?

Alleen en achter mijn laptop in Geuzenveld concludeer ik wat een bofkont ik toch ben. Dat ik dankbaar moet zijn voor wat ik heb. Elhamdullilah – God zij geprezen. Maar tegelijk is het een onterechte, moraliserende en valse vergelijking.

Ik ben dankbaar voor het feit dat ik in een relatief veilige omgeving ben opgegroeid, dat ik er mag wonen. Maar nooit zal ik ‘dankbaar’ zijn voor de toenemende ongelijkheid in een maatschappij waar het aantal miljonairs ieder jaar met duizenden toeneemt, ten koste van diegenen die op een houtje moeten bijten.

Ik zal schaamteloos opkomen voor de rechten en vrijheden van de duizenden jongeren in Nieuw-West die plaats moeten maken voor rijkere, witte mensen: demografisch geknutsel door witte stadsplanners die Nieuw-West eerst als afvoerputje voor Turken en Marokkanen uit de binnenstad gebruikten en nu dat kunstje herhalen, omdat ze daar inmiddels zelf willen wonen.

Natuurlijk is dit in niets te vergelijken met de genocidale bevolkingspolitiek van het Assad-regime in Syrië. Dat doe ik ook niet achter mijn laptop en uitkijkend over het Lambertus Zijlplein. Om het verhaal van Yadan, Odai en Rani kan ik alleen maar huilen.

Zou Abraham nu SGP hebben gestemd?

0

Het zijn het soort fantasievolle historische exercities die mij vanouds intrigeren: wat zouden mensen uit een heel andere tijd vandaag de dag vinden en doen? Op de zeer concrete vraag zoals nu in de kop van dit stukje geformuleerd, kom ik dankzij een zinsnede bij medecolumnist Lody van de Kamp in september.

Hij verwees daarin naar een bevindelijk-gereformeerde predikant die enige decennia geleden op de kansel verkondigd zou hebben dat als Abraham vandaag zou hebben geleefd, hij zonder meer SGP zou hebben gestemd.

Er voor het gemak vanuitgaande dat wat over Abraham is overgeleverd, klopt – zelfs omtrent zijn daadwerkelijke bestaan als zodanig bestaan al grote twijfels – denk ik dat je allereerst moet stellen, dat hem álle programma’s van de huidige politieke partijen volslagen onbegrijpelijk zouden zijn voorgekomen.

Onbegrijpelijk in beide betekenissen van het woord – zowel in intellectuele, als in morele zin. In intellectuele zin, omdat daarin voortdurend aan zaken wordt gerefereerd, die het voorstellingsvermogen van de leden van een nog half nomadische stam in de Oudheid verre te boven gingen. En in morele zin, omdat de historisch logische, maar voor hen daarmee onbevattelijke consequenties op alle terreinen des levens dientengevolge óók automatisch volstrekt onacceptabel zouden zijn.

Om te beginnen zou Abraham al met het hele concept van democratie en politieke partijen niets, maar dan ook niets hebben kunnen beginnen. In het patriarchale denken waarvan de mensen toen doordesemd waren, zouden die hem als goddeloos zijn voorgekomen.

Abraham zou, met een teletijdmachine naar Urk overgeplant, toch met tenminste één SGP-moraalvoorschrift grote moeite hebben gehad

En ofschoon de SGP zonder twijfel van alle in het parlement vertegenwoordigde partijen de meest traditionele opvattingen koestert, opvattingen die door de meeste anderen als negentiende-eeuws worden beschouwd, doelen die critici dan inderdaad ook op ‘onze’ negentiende eeuw. Niet op de negentiende eeuw vóór Christus, zo’n beetje de periode waarin Abraham volgens de Bijbelse tijdrekening zou hebben geleefd. Dat scheelt chronologisch toch een slok op een borrel.

En ofschoon de SGP – en ook vast die bevindelijk-gereformeerde dominee die Abraham alvast tot zijn kernelectoraat rekende – stelt van de letterlijke tijdeloosheid van oudtestamentische normen uit te gaan (en hetzelfde geldt in hun geval voor fundamentalistische joden en moslims), begon wijlen SGP-fractieleider Bas van der Vlies toch heel moeilijk te kijken, toen ik hem eens in een interview wees op de stenigingsadviezen in het Bijbelboek Leviticus na geconstateerd overspel. Zijn tot dan toe lijnrechte glasheldere betoog eindigde al snel in kronkelig gemompel. Ook de handel in slavinnen (Leviticus 25:44) bleek niet zo zijn ding.

Abraham zou, met een teletijdmachine naar Urk overgeplant, toch met tenminste één cruciale paragraaf uit de SGP-moraalvoorschriften grote moeite hebben gehad. Nee, niet met het standpunt over mogelijke vaccinatiedwang – vaccinatie zou typisch iets zijn geweest dat nog geheel buiten zijn denkraam viel – maar met de van SGP-wege voorgeschreven monogamie. Volgens de overlevering praktiseerde Abraham immers, zoals dat vroeger zo plastisch heette, de veelwijverij. Pas met Mozes komt aan dat soort praktijken – voordien vermoedelijk in het hele Midden-Oosten gangbaar – een einde.

Veel intrigerender is echter dat die door Van de Kamp aangehaalde predikant het überhaupt van zo groot belang achtte wat Abraham nu van Nederland zou vinden. Abraham moest hier duidelijk dienen als argument om zijn gehoor van de juistheid van bepaalde eigen standpunten te overtuigen. Nou en? – zo zullen velen denken.

Het verleden als argument: dat duikt natuurlijk wel vaker in politieke vertogen op, zelfs bij zeer velen: denk aan de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust, de slavernij en nog een aantal kwesties waarbij het verleden aan het heden wordt gerelateerd. Zonder collectief geheugen is elke samenleving zonder ankers. Maar er is nog wel een verschil tussen teruggrijpen op gebeurtenissen van een paar generaties en op die van een paar millennia terug.

En vooral: met de eeuwige en absolute geldingsduur die dan aan die laatste wordt toegekend. Ooit was dat overigens algemeen: Bijbelse belevenissen waren als ‘de dag van gisteren’. Sinds de doorbraak van het vooruitgangsgeloof met de Verlichting in het Westen hebben die automatisch als moreel-politiek ijkpunt vergaand aan belang ingeboet.

In dat opzicht staat de SGP inderdaad nog dichter bij Abraham.

‘Griekenland ziet Frontex-tolk aan voor migrant, duwt hem naar Turkije’

0

De Griekse kustwacht heeft een Afghaanse tolk van Frontex, het Europese grensagentschap, samen met een groep asielzoekers gewelddadig naar Turkije geduwd. Dit beweert de tolk zelf tegen the New York Times.

De tolk zegt dat hij en vele andere mensen – migranten – werden vastgezet, geslagen en uitgekleed.

‘De politie heeft onze telefoons, geld en documenten in beslag genomen. Daarna werden we in een soort warenhuis met honderd anderen gestopt (waaronder vrouwen en kinderen) en daarna over de rivier Evros gestuurd naar Turkije.’

Het verhaal bevestigt vele rapporten van mensenrechtengroepen, die al langer stellen dat de Griekse autoriteiten massaal en gewelddadig asielzoekers oppakt en terugduwt naar Turkije, overigens met medeweten van Frontex.

Dit verhaal brengt Griekenland en de EU in verlegenheid, omdat de tolk een legale EU-resident is in dienst van Frontex, het grensagentschap van de Europese Unie.

De Afghaanse tolk zegt tegen the New York Times bewijs van de pushback naar het agentschap te hebben opgestuurd. Ook heeft hij een klacht ingediend, die Europese vertegenwoordigers hebben bevestigd. Hij blijft anoniem vanwege veiligheidsoverwegingen.

‘De EU die voornamelijk de andere kant opkijkt over het misbruik richting migranten, wordt nu gedwongen om het probleem te confronteren’, concludeert the New York Times.

Ophef in de VS: rechts Congreslid linkt islamitische collega aan jihadisme

0

De Democratische afgevaardigde Ilhan Omar en haar Republikeinse collega Lauren Boebert kunnen elkaars bloed wel drinken, schrijft Politico.

Vorige week maakt Lauren Boebert pikante opmerkingen over Ilhan Omar tijdens een bijeenkomst met aanhangers van Donald Trump. Zo zou Omar deel uitmaken van de ‘Jihad Squad’, refererend naar het feit dat Omar samen met enkele andere progressieve vrouwelijke parlementariërs van kleur ‘The Squad’ wordt genoemd.

Ook ‘grapte’ Boebert dat ze best met Omar in de lift wil staan, zolang ze maar geen rugzak draagt.

Progressief Amerika reageerde als door een wesp gestoken op Boeberts opmerkingen en Omar eiste excuses. Maandag belden beide vrouwen met elkaar. Boebert zei dat het niet haar bedoeling was om Omars religie in twijfel te trekken, maar ze wilde geen excuses aanbieden.

Parlementsvoorzitter Nancy Pelosi (Democraten) veroordeelt de opmerkingen van Boebert. Ze eist dat de Republikeinen optreden tegen Boebert. Ook de Democraten dringen bij de Republikeinen aan op maatregelen tegen Boebert, schrijft the Hill.

Omar: ‘Dit gaat niet over één hatelijke uitspraak of één politicus; het gaat over een partij die onverdraagzaamheid en haat mainstream heeft gemaakt.’

Boebert, op haar beurt, blijft strijdbaar. Ze vertelt op Instagram dat ze van Omar publieke excuses eiste voor haar ‘anti-Amerikaanse en antisemitische retoriek’ en haar geregelde kritiek op de politie.

Roermond laat statushouders inburgeren bij gastgezinnen

0

De Limburgse gemeente Roermond wil statushouders beter laten inburgeren door ze bij gastgezinnen te laten logeren. Dit bericht 1Limburg.

Roermond is om die reden een samenwerking gestart met stichting Takecarebnb, dat asielzoekers probeert te matchen met een gastgezin. Statushouders logeren dan voor drie maanden met een gastgezin.

Lilly Wiggers van Takecarebnb spreekt over een win-winsituatie, met name voor het inburgeren van statushouders.

‘Zolang iemand in een asielzoekerscentrum woont is wel het mogelijk om in te burgeren, maar dat gebeurt niet al te veel. Mensen zitten vaak in locaties ver van Nederlandse steden en door te doseren komt iemand echt in contact met de taal, Nederlandse mensen en netwerk’, vertelt Wiggers.

Statushouders en Nederlandse gastgezinnen worden aan elkaar gekoppeld door matchmakers. Zij kijken hoeveel ruimte een gezin in huis heeft en naar wat voor persoon je bent.

Rechter: Amsterdam mag ongedocumenteerden dakloos maken

0

De gemeente Amsterdam mag ongedocumenteerde mensen uit opvanglocaties van de Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen ontruimen. Dat heeft de rechter in een kort geding besloten.

De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink (Sociale Zaken, GroenLinks) heeft binnen 18 maanden geen duurzame oplossing kunnen vinden voor een ongedocumenteerde 37-jarige Eritrese vrouw die al 11 jaar in Nederland woont. Dat was wel de afspraak, maar geen wettelijke verplichting.

Het besluit van de rechter komt erop neer dat deze Groot Wassink rechtmatig handelt. it betekent dat de vrouw de facto dakloos wordt. De rechter legt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de vrouw zelf.

Uit het vonnis: ‘Eventuele dakloosheid van mevrouw zal een gevolg zijn van haar eigen keuze om niet (te verklaren) mee te werken aan terugkeer naar haar land van herkomst.’

Op sociale media is ophef ontstaan over deze gang van zaken. ‘Midden in de winter en te midden van een pandemie’ maakt de gemeente Amsterdam kwetsbare mensen dakloos, zegt activist Sinne Goeting op Twitter. En jurist Jan de Vries spreekt over een ‘(potentieel) schending van het recht op huisvesting’.

Er staat nog een aantal andere rechtszaken op de agenda over de ontruiming van opvanglocaties waar ongedocumenteerde mensen verblijven en waar formeel geen verplichting is voor alternatieve opvang, zoals winteropvang of de bedbadbrood-voorziening, aldus het vonnis.