De Turkse minister van Binnenlandse Zaken hekelt organisaties die opkomen voor LHBT-rechten en vanuit het Westen gefinancierd zouden worden.
Minister Suleyman Soylu beweerde gisteren tijdens een bijeenkomst in de westelijke provincie Bursa op 28 december dat Turkije door het het Westen wordt ‘aangevallen’, maar ‘op de been kan blijven’ dankzij een ‘sterke familiestructuur’.
In een speech aan plaatselijke buurthoofden zei hij: ‘Welke moeder of vader in uw buurt heeft bij u aangeklopt met de vraag om LHBT te verspreiden?’
Ervan uitgaande dat dat niet zo is, vervolgde hij: ‘Waar komt deze liefde dan vandaan? Uit Europa en de VS. (…) Ze hebben verenigingen, stichtingen in het buitenland en ambassades.’
De minister ziet ‘LHBT-financiering’ als onderdeel van een grotere aanval vanuit het Westen: ‘Ze vallen ons aan met drugs, maar we staan op. Ze vallen ons aan met terrorisme, maar we staan op. Ze vallen ons economisch aan, maar we staan op onze benen. Waarom? Omdat onze familiestructuur krachtig is.’
Voor Turkse homoseksuelen is het klimaat er in de afgelopen tien jaar niet beter op geworden. Homoseksuelen klagen steeds meer over doodsbedreigingen. Sinds 2015 geldt een verbod op de Gay Pride (foto). Ook leggen president Erdogan en de hoogste geestelijke in het land een verband tussen LHBT en ‘ziekten en verval’.
In de Verenigde Arabische Emiraten heeft er voor het eerst een burgerlijk huwelijk plaatsgevonden tussen twee niet-moslims. Het gaat om een man en vrouw uit Canada. Dit bericht de Arabische nieuwszender al Jazeera.
Er wonen zo’n tien miljoen mensen in de VAE, waarvan 90 procent uit het buitenland komt. Een deel van die buitenlanders is niet moslim. Om de Golfstaat meer inclusief te maken, en aantrekkelijker voor buitenlandse investeringen, mogen zij nu ook een burgerlijk huwelijk aangaan.
Eerder deze maand legaliseerden de VAE seks voor het huwelijk. Ook wordt eerwraak nu als moord beschouwd en is varkensvlees niet langer verboden. Daarnaast komt er een nieuwe werkweek in westerse stijl. Vrijdagmiddag, zaterdag en zondag vormen het nieuwe weekend.
Schrijver Racheda Kooijman verzweeg jarenlang dat ze een Marokkaanse vader had. In haar roman Vossenjacht gaat haar hoofdpersoon, net als Kooiman zelf, naar hem op zoek – en naar zichzelf.
‘Ik ben de nep-buitenlander, maar ook geen échte Nederlander. Waar ik ook ben, ik voer altijd mijn precaire balanceer-act uit. Ik weet hoe Nederlanders over Marokkanen praten en hoe Marokkanen over Nederlanders praten. Ik ben de spion, maar dan eentje die in beide werelden undercover is.’
Aan het woord is Nadia Smits, een twintiger uit Amsterdam-West. Half van Marokkaanse, half Nederlandse afkomst. Zij is de hoofdpersoon van Vossenjacht, de debuutroman van journalist en redacteur Racheda Kooijman (1975). Kooijman is net als Nadia opgegroeid bij haar Nederlandse moeder, maar zonder de aanwezigheid van haar Marokkaanse vader.
Veel biculturele jongeren weten niet zo goed hoe ze zich moeten opstellen, vertelt Kooijman. Zo ook haar hoofdpersoon Nadia. Ze maakt geen deel uit van de Marokkaanse gemeenschap. Door de slechte naam die Marokkanen bij veel mensen hebben, zegt ze op school dat haar vader Spaans is. ‘Dat deed ik ook,’ geeft Kooijman toe. ‘Om precies dezelfde reden.’
Vossenjacht wordt gelukkig positief ontvangen door de Nederlandse pers. Zo schrijft het AD dat iedere scholier op de middelbare school Vossenjacht zou moeten lezen. Inmiddels is er al een tweede druk van haar roman verschenen.
‘Ik heb het verhaal geschreven dat ik wilde, omdat ik dat nodig vond, niet omdat ik de lezer tegemoet ben gekomen’ zegt Kooijman. ‘Wel vermoedde ik dat er behoefte zou bestaan aan zo’n verhaal.’
Dit is het boek dat ze zelf als jong meisje had willen lezen, gaat ze verder. ‘Op de middelbare school moest ik voornamelijk boeken lezen geschreven door oudere witte mannen.’ Maar de nieuwe generatie schrijvers in haar middelbare schooltijd, zoals Joost Zwagerman, Manon Uphoff en Ronald Giphart, hebben haar weten te inspireren.
‘Hun werk sprak mij aan, ook omdat ik bij een Nederlandse moeder ben opgegroeid. Destijds was ik mij er niet van bewust dat ik een boek miste zoals Vossenjacht. Vaak gaat het bij biculturele boeken om bijvoorbeeld Turkse Nederlanders binnen de Turkse cultuur. Maar ik zweefde juist níet tussen verschillende culturen. Daarom vind ik het belangrijk om dit geluid te laten horen. Deze smaak is er ook.’
‘Vaak gaat het bij biculturele boeken om bijvoorbeeld Turkse Nederlanders binnen de Turkse cultuur. Maar ik zweefde juist níet tussen verschillende culturen’
Haar hoofdpersoon Nadia zit in dezelfde positie. Qua naam en voorkomen is Nadia Marokkaans, maar haar gedachten en gebruiken zijn zo Nederlands als maar kan. Toch wordt Nadia door anderen aangesproken op iets dat ze niet is.
Haar vriend Reyn, met wie ze een losse relatie heeft, neemt haar zoals ze is. Hij kijkt verder dan het plaatje. Reyn heeft geen vooroordelen, waardoor je je gaat afvragen waar die vooroordelen vandaan komen. Zijn die misschien aangeleerd?
Botsing van culturen
De zoektocht van Nadia naar haar vader blijkt meer een zoektocht naar haarzelf te zijn. Want wie is ze eigenlijk? Nadia wil weten hoe het destijds allemaal is gegaan met haar ouders, terwijl haar hardwerkende moeder dit hoofdstuk uit haar leven juist graag wil afsluiten.
Ook deze geschiedenis van Nadia is autobiografisch. En net als de vader van Nadia staat de vader van Kooijman gewoon in het telefoonboek. Voor Nadia is dit een schok, waarvan haar ogen bijna uit haar hoofd rollen. Maar voor Kooijman is het een bekend feit. Een andere overeenkomst is dat hun vaders Nederlands spreken. Maar daar houdt de gelijkenis ook op.
‘Mijn vader is een moderne man, en hij is veel liever dan de vader in mijn boek. Er is contact tussen ons. De deuren staan open, maar we lopen niet bij elkaar naar binnen. We hebben nooit een manier gevonden om het gemis te compenseren. Ons contact verwatert zoals sommige vriendschappen kunnen verwateren.’
Ze legt uit: ‘Er werd een claim op me gelegd die ik niet kon waarmaken. Ik ben een vrije vogel die haar eigen pad bewandelt. Plotseling van mij eisen dat ik elke week langskom, dat werkt bij mij niet. Het contact bleef zo oppervlakkig, het was een beetje een doodlopende weg.’
In Vossenjacht is het Reyn, de vriend van Nadia, die haar aanspoort om haar vader te gaan zoeken nadat ze heeft bekend waarom ze dat niet wilde: ze durft het niet. Dat heeft vooral te maken met het feit dat haar vader haar moeder kort na haar geboorte heeft verlaten.
Uit Vossenjacht: ‘Ik ben bang. Dat hij mij niet wil zien. Als je wegloopt van een schattige bruinogige baby met de allerliefste zwarte krulletjes, waarom zou je dan de volwassen versie wel in je leven willen hebben? Per slot van rekening heeft hij mij ook nooit opgezocht. Allemaal overwegingen waar ik niet te lang over wil nadenken.’
Als Nadia voor het eerst van haar leven haar vader ontmoet, zijn er eigenlijk in de eerste minuten al tekenen van cultuurbotsingen. Alles gaat anders dan ze verwachtte. ‘Na de eerste blik volgt het ongemak van elkaar gedag zeggen. Een hand of een omhelzing? Bij Spoorloos vallen ze elkaar wenend in de armen, maar dat is televisie. Die mensen zijn opgejaagd door een op kijkcijfers beluste regisseur die tranen wil zien. Dit is de realiteit en die is altijd ongemakkelijker.’
De vader van Nadia begrijpt er niet zo veel van. Ze is 25 jaar, woont alleen en is niet gehuwd? Naar de Kunstacademie? Verven doe je in je eigen tijd. Toch houdt ze contact met hem en ontmoet ze haar familie. Maar de antwoorden waar ze naar zoekt vindt Nadia niet bij haar vader. Net als haar moeder heeft hij alles wat 25 jaar geleden gebeurde onder de grond gestopt.
Nadia gaat daarom ook in Marokko op zoek naar zichzelf. Reyn gaat mee op reis, wat heel prettig voor Nadia is omdat hij meer reiservaring heeft. Helaas begint hun reis niet zoals ze zich had voorgesteld. De witte Reyn mag meteen doorlopen. Een strenge Marokkaanse douanier vraagt Nadia waar haar Marokkaanse paspoort is, maar dat heeft ze niet.
Deze adembenemende ervaring brengt een oude angst naar boven, dat ze straks in Nederland zal worden vervolgd omdat er Marokkaans bloed in haar aderen stroomt. ‘De angst dat op een dag de jacht op de Marokkanen wordt geopend zoals ooit in nazi-Duitsland de Joden eraan moesten geloven. Zoals honden jagen op vossen.’
Niet zo platonisch
Eigenlijk is Reyn haar friend with benefits, wat ze niet tegen haar Marokkaanse familie kan zeggen. Hen wordt verteld dat de vriendschap tussen Nadia en Reyn platonisch is, maar haar familieleden doen voor de zekerheid heel erg hun best om te voorkomen dat Reyn en Nadia samen in bed belanden.
Volgens Kooijman is Reyn zelfverzekerder dan Nadia. Daarom is hij haar spiegel. ‘Ik heb willen laten zien wat een goede relatie is. Samen ben je sterker. De liefde komt op je pad om je te helpen. Reyn houdt haar ondeugende kant niet tegen. Hij ziet in haar een bepaalde levensvreugde.’
Beeld: Uitgeverij Orlando
In het boek zitten wel een paar gedetailleerde seksscènes. ‘Mijn uitgever zei tegen mij of ik besefte hoe daar misschien op gereageerd kan worden’, zegt Kooijman hierover. ‘Maar toch ben ik niet bang dat ouders hun kinderen verbieden dit boek te lezen. Turks Fruit van Jan Wolkers was tijdens mijn schooltijd verplichte kost. Ik kan me niet herinneren dat er leerlingen waren die dit niet mochten lezen. Maar ergens is het gunstig voor mij als ouders dit boek zouden verbieden, want dan wordt het voor jongeren extra interessanter om het te lezen. Er zijn tegenwoordig veel manieren om boeken stiekem te lezen, zoals via Storytel of op een e-reader.’
Ze hoopt dat de ouders die haar boek lezen verder zullen kijken dan de seksscènes. ‘Nadia is liefdevol en vreugdevol. Haar lichaam geeft dingen aan, bijvoorbeeld dat ze aan de bak moet. Ze moet alles eruit gooien!’
Het Turkse Agentschap voor Bankregulering en Toezicht (BDDK) heeft aangifte gedaan tegen vijf economen, vanwege hun kritische opmerkingen over de hyperinflatie in Turkije.
Het gaat om voormalig gouverneur van de Turkse Centrale Bank Durmus Yilmaz, die tevens ondervoorzitter is van oppositiepartij IYI (de Goede Partij); Burhanettin Bulut, die lid is van de Republikeinse Volkspartij; de economen Güldem Atabay en Selcuk Gecer, en journalist Emin Capa.
De vijf worden ervan beschuldigd het positieve verloop van de wisselkoersbewegingen te manipuleren via mainstream en sociale media. Naar aanleiding van de klacht van BDDK is er een strafrechtelijk onderzoek gestart tegen de economen.
Yilmaz is een uitgesproken tegenstander van het economische beleid van president Recep Tayyip Erdogan, die medeverantwoordelijk is voor de hyperinflatie. Erdogan vindt de kritiek van Yilmaz misdadig. ‘Deze persoon (Yilmaz) heeft ook een misdaad begaan. Zij (Yilmaz en anderen) zullen hiervoor verantwoordelijk worden gehouden. Zijn parlementaire status kan hem van vervolging redden, maar hij zal een schadevergoeding moeten betalen’, zei de president.
Sinds begin november heeft de lira een derde van zijn waarde verloren ten opzichte van de Amerikaanse dollar.
Volgens journalist Emin Capa was de zet van de BDDK bedoeld om kritische economen te intimideren en het zwijgen op te leggen.
Belarus heeft naar verluidt Syrische vluchtelingen die gezocht worden door het regime van Bashar al-Assad teruggestuurd naar Syrië. Minsk wil van de duizenden asielzoekers af die de afgelopen maanden naar het land zijn gesmokkeld.
Sinds september zijn migranten en vluchtelingen uit landen als Syrië en Irak naar Minsk gesmokkeld, die vervolgens probeerden de Poolse grens over te steken om in de Europese Unie asiel aan te vragen. Omdat Polen in reactie hierop de grens streng ging bewaken, kwamen duizenden asielzoekers in het grensgebied vast te zitten. Daar moesten ze overleven in barre omstandigheden.
Polen heeft Belarus ervan beschuldigd de asielzoekers in te zetten als pressiemiddel, en als een manier om wraak te nemen voor de westerse sancties tegen Minsk. Vorige maand gaf president Alexander Loekasjenko toe dat zijn troepen asielzoekers mogelijk hebben geholpen het land binnen te komen.
Inmiddels zijn de spanningen tussen Belarus en de EU afgenomen, en komen er nauwelijks nog asielzoekers de Poolse grens over. Volgens National Public Radio (NPR) hebben de autoriteiten in Minsk sommige Syrische asielzoekers gedwongen terug te keren naar hun thuisland, ondanks dat ze daar mogelijk gevaar lopen omdat ze door het Assad-regime worden gezocht.
Twee Syriërs vertelden NPR dat ze benaderd werden door Belarussische regeringsfunctionarissen. Van hen moesten ze of het vliegtuig terug naar Syrië nemen, of binnen drie dagen een vlucht naar een ander land regelen. De functionarissen weigerden de vluchtelingen meer tijd te geven. Ze pakten hen de paspoorten af, die zouden pas worden teruggegeven als ze in het vliegtuig stappen. De twee vluchtelingen vroegen vervolgens asiel aan in Belarus, omdat ze in Syrië wellicht zullen worden vervolgd, maar de asielaanvraag werd geweigerd.
76 advocaten werkzaam bij het Indiase Hooggerechtshof hebben een open brief geschreven aan de opperrechter van India, waarin zij juridische vervolging eisen van hindoe-extremisten die opriepen tot geweld tegen moslims, zelfs tot genocide.
Op 17 december belegde de hindoe-extremistische organisatie Hindu Yuva Vahini een bijeenkomst in Delhi. Twee dagen later belegde de hindoe-extremistische organisatie Yati Narsinghanand een bijeenkomst in Haridwar, waar niet alleen haatzaaiende toespraken werden gehouden, maar ook openlijk werd opgeroepen tot geweld en genocide op moslims.
‘De genoemde toespraken vormen dus een ernstige bedreiging, niet alleen voor de eenheid en integriteit van ons land, maar brengen ook het leven van miljoenen moslimburgers in gevaar’, aldus de advocaten. In het verleden zijn er op hindoe-extremistische bijeenkomsten ook soortgelijke uitspraken gedaan, maar hiertegen is nooit strafrechtelijk opgetreden. Dat moet nu wel gebeuren, vinden de advocaten, omdat woorden anders in daden kunnen worden omgezet.
De Bilt zal een onderzoek beginnen naar de roof van woningen van Joodse huiseigenaren die in de Tweede Wereldoorlog werden gedeporteerd. Dit besloot het college van burgemeesters en wethouders (B&W) in antwoord op vragen van GroenLinks en PvdA.
GroenLinks en PvdA besloten raadsvragen te stellen in reactie op publicaties van onderzoeksplatform Pointer, waaruit bleek dat in de oorlog meerdere Joodse panden zijn onteigend en doorverkocht. Voordat er excuses komen, wil het college eerst weten wat de houding van De Bilt en de voormalige gemeente Maartensdijk was tegenover de Joden die de Holocaust overleefden en na de bevrijding terugkeerden naar hun huizen.
Inmiddels hebben tientallen gemeenten – waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Amersfoort – een onderzoek laten uitvoeren naar de kwestie rond geroofd Joods vastgoed tijdens de Duitse bezetting. Uit die onderzoeken bleek dat Joodse Holocaustoverlevenden na hun terugkeer uit de concentratiekampen door Nederland kil en zakelijk werden ontvangen. Sommige gemeenten legden aan Joodse overlevenden zelfs naheffingen op van achterstallige gemeentebelastingen, aldus RTV Utrecht.
De opkomst van Lale Gül en Kauthar Bouchallikht, de Kamerzetel van BIJ1, de radicalisering van Forum voor Democratie, de moord op Peter R. de Vries, de teloorgang van de Meilandjes, het opgelaaide conflict tussen Israël-Palestina en meer. Dit waren de meest gelezen artikelen op de Kanttekening van dit jaar:
De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft hard uitgehaald naar de Engelse filosoof Thomas Hobbes en ‘het systeem van de witte man’.
Dit deed hij tijdens een prijsuitreiking voor Turkse literatuur. De literatuurprijs werd bedacht ter ere van de anti-westerse en Turks islamistische dichter Necip Fazil Kisakürek. Zo meldt de Turkse nieuwssite BirGün.
‘De mensheid is in een periode van ontaarding beland, waar oude gebruiken onder lijden’, zei Erdogan in zijn toespraak waar hij Kisakürek verdedigde ‘tegen iedereen die hem heeft aangevallen.’
Vervolgens nam hij de Engelse filosoof Thomas Hobbes op de korrel. ‘De ziekelijke benadering die de ene mens als de worm van een ander ziet, heeft alleen een systeem kunnen bouwen waar de sterkste overeind kon blijven. De ‘witte man’ heeft genocides veroorzaakt tegenover zogenaamde ‘wilde gemeenschappen’ onder het mom van beschaving bijbrengen.’
Erdogan werd voor deze actie op sociale media bekritiseerd. Zo ook door oud-AKP parlementariër, Feyzi Isbasaran op Twitter. Volgens hem is het niet passend om kritiek te leveren op een eeuwenoude filosoof bij een ‘islamistische prijsuitreiking’ voor de literatuur. Verder spreekt Isbasaran over Kisakürek als ‘iemand die de militaire coup van 1980 als een wederopstanding zag, en de juntaleider Kenan Evren als de laatste kans voor de Turks-islamitische synthese’.
De Turks-islamitische synthese was een politiek idee die voornamelijk werd ontwikkeld tegen een al te seculiere opvatting van Turks nationalisme. Vanuit de Turks-islamitische synthese werd steeds meer vrede beoogd met de islamitische wortels van Turkije, maar dan nog wel onder het nationalistische idee van Turkse heerschappij over ‘de islamitische wereld’.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.