18.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 563

VN-Mensenrechtenraad zet onderzoek oorlogsmisdaden in Jemen stop

0

De VN-Mensenrechtenraad heeft het onderzoek van de Verenigde Naties naar oorlogsmisdaden in Jemen stopgezet. Dat meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Dit is een klap in het gezicht van westerse landen die willen dat dit onderzoek zou worden voortgezet, maar ook voor de burgers van Jemen die slachtoffer zijn van mogelijke oorlogsmisdaden, waaronder ook de militaire coalitie onder leiding van Saoedi-Arabië.

Saoedi-Arabië is geen lid meer van de VN-Mensenrechtenraad, maar heeft bij andere landen stevig gelobbyd om tegen verlenging van de onderzoeksmissie te stemmen. 21 landen stemden voor het beëindigen van de missie, achttien stemden tegen. Zeven landen onthielden zich van stemming; Oekraïne stemde helemaal niet.

‘Een flagrante poging van Saoedi-Arabië en zijn bondgenoten om zichzelf te verzekeren van algemene straffeloosheid’, aldus de Egyptische mensenrechtenorganisatie Cairo Institute for Human Rights Studies.

In Jemen woedt nu al zeven jaar een bloedige burgeroorlog, nadat sjiitische Houthi-rebellen de Jemenitische hoofdstad Sanaa veroverden. Hierop besloot Saoedi-Arabië tot een militaire interventie  om de Jemenitische regering te steunen.

Inmiddels zijn tienduizenden mensen omgekomen en miljoenen ontheemd door wat de VN de ergste humanitaire crisis ter wereld noemt. Ongeveer 80 procent van de dertig miljoen burgers in Jemen is afhankelijk van hulp.

De Nederlandse ambassadeur Peter Bekker noemde de stemming een grote tegenslag. ‘Ik kan niet anders dan het gevoel hebben dat deze raad het volk van Jemen in de steek heeft gelaten.’

Man krijgt taakstraf na poging tot naar Nederland smokkelen van Irakezen

0

Een 51-jarige man uit Den Haag krijgt een taakstraf van 150 uur en zes maanden voorwaardelijke celstraf voor zijn poging om vier mensen uit Irak illegaal naar ons land te smokkelen, meldt AD Den Haag.

De man, die zelf een Irakese achtergrond heeft, zou hebben geprobeerd om in Turkije visa voor de vier te verkrijgen. Hij heeft goede contacten bij de Irakese ambassade in Den Haag en had al geregeld dat de vier naar Nederland konden komen. De vier moesten daar bij elkaar 36.000 euro voor betalen. Maar toen hij naar Turkije reisde om de overeenkomst definitief te regelen, liep zijn plannetje spaak.

De Nederlandse vertegenwoordiging vertrouwde het zaakje niet en weigerde om de vier de vereiste papieren te geven. De Irakezen waren woedend en wilden hun geld terugkrijgen van de man. Ze schakelden een kennis uit Leiden in. De man voelde zich bedreigd en stapte naar de politie, maar die ontdekte zijn plot om de vier tegen hoge geldbedragen naar Nederland te smokkelen.

Volgens zijn advocaat heeft de man niets verkeerds gedaan en was het geld ‘slechts’ een waarborgsom. De rechter ging hier niet in mee en veroordeelde de man – die op de zitting niet aanwezig was – tot een taakstraf van 150 uur en een voorwaardelijke celstraf van zes maanden, conform de eis van het Openbaar Ministerie.

De antisemitismebeschuldiging: een handige tool om moslims te bashen?

0

Niet alleen wordt antisemitisme als groter probleem gezien dan moslimhaat, ook worden moslims veel sneller van antisemitisme beschuldigd dan een witte man zoals Thierry Baudet. Dit gevoel hebben veel moslims. ‘Kritiek op Israël is geen antisemitisme.’

Nadat Baudet op Twitter het woord Holocaust tussen aanhalingstekens zette – volgens hemzelf omdat hij anderen citeerde die het woord in de mond namen -, twitterde het Amersfoortse GroenLinks-raadslid Youssef el Moussaoudi: ‘Stel een imam zou dit soort bizarre, ranzige, stompzinnige uitlatingen doen? Wat zou er dan volgens jullie gebeuren?’ Dan zou er volgens hem een spoeddebat in de Tweede Kamer komen en zouden de voorpagina’s van kranten er dagenlang vol mee staan.

El Messaoudi verwoordt een sentiment dat breed onder Nederlandse moslims en activisten leeft. Dit sentiment kwam ook naar boven toen schrijver Abdelkader Benali zich dit jaar terugtrok uit de 4 mei-lezing na ophef over een uitspraak uit 2006 over Amsterdamse Joden: ‘Je voelt je als Marokkaan nauwelijks op je gemak. Het lijkt Israël wel. Heel irritant allemaal. Zoveel Joden, dat voelt gewoon gek aan’. Volgens Benali ging het hier om onschuldige dronkenmanspraat, om ‘zwarte humor, ironie en meligheid, achteraf gezien misplaatst’.

Abdou Menebhi van de organisatie Stop Islamofobie rept over een dubbele maat. ‘Abdelkader Benali is onterecht geboycot’, stelt hij. ‘Het is onbegrijpelijk dat (JA21-politicus, red.) Annabel Nanninga wel wegkwam met haar grove uitspraken over 4 mei (die zij jaren terug op Twitter deed en naar haar eigen zeggen niet serieus bedoeld zijn, red.), maar dat Benali vanwege uitspraken die hij vijftien jaar geleden had gemaakt keihard werd aangepakt.’

‘Onbegrijpelijk dat Nanninga wegkwam met grove uitspraken over 4 mei, maar dat Benali vanwege uitspraken van vijftien jaar geleden keihard werd aangepakt’

Simcha de Vries van de stichting Een Ander Joods Geluid vindt dat Benali een perfect voorbeeld is van hoe de antisemitismebeschuldiging door rechts Nederland is gepolitiseerd. ‘De critici van Benali waren op zoek naar spijkers op laag water en toen kwamen ze bij een uitspraak uit 2006 uit, die vier jaar later werd geciteerd in een column. Dit is dus echt heel vergezocht.’

De kritiek op Farid Azarkan, die VVD-politica Dilan Yesilgöz bij haar mans naam ‘Zegerius’ noemt, zogenaamd om te benadrukken dat haar man Joods is, vindt hij ook vergezocht. ‘Niemand zou er over zijn gevallen als een witte politicus dit zo had gezegd, maar nu Azarkan het doet is het opeens antisemitisch.’

Thierry Baudet heeft volgens De Vries juist lange tijd het voordeel van de twijfel gekregen. Dat terwijl hij hetzelfde antisemitisch gedachtegoed propageert, aldus De Vries, als de daders van antisemitische aanslagen in Pittsburgh en San Diego. Neem de ‘omvolkingstheorie’, dat Europa doelbewust wordt overspoeld door moslims en mensen uit Afrika – waar Joden achter de schermen verantwoordelijk voor zouden zijn.

Aron Vrieler van het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI) begrijpt de ophef over Benali wel. ‘Hij werd gevraagd om de 4 mei-lezing te houden, terwijl toen bleek dat sommigen eerder door hem gekwetst waren in hun Joodse afkomst. Dat was weliswaar onbedoeld van Benali, maar toch kan het op 4 mei bij sommigen de verkeerde gevoelens oproepen.’

Er was eerder dit jaar ook ophef over oud-GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi, die op Twitter ferme aanhangers van Israël in de Tweede Kamer de buikgriep toewenste. Toen een Telegraaf-journalist hier vervolgens kritische over tweette, vergeleek Dibi iedereen die boos reageerde met kakkerlakken. Volgens Vrieler was de ophef hierover terecht. ‘Dibi is een ambtenaar bij de gemeente Amsterdam en heeft een voorbeeldfunctie. Dan wordt er vanzelfsprekend anders gekeken naar wat je op Twitter gooit.’

Israëlkritiek en moslimhaat

Onderzoeker Ewoud Butter herkent de dubbele maat: ‘Moslims worden in het debat eerder van antisemitisme beschuldigd. Geregeld ten onrechte, dan wordt het een middel om moslims monddood te maken’. Tegelijkertijd ontkent hij niet het bestaan van antisemitische ideeën onder moslims.

‘Uit onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut in 2015 bleek dat moslimjongeren negatiever denken over Joden in Nederland dan christelijke en niet-gelovige jongeren. Een vervolgonderzoek later dat jaar liet zien dat zeker bij moslimjongeren incidenten tussen Israël en de Palestijnse gebieden een triggerfactor vormen. Over Joden en de Joodse religie bleken deze jongeren veelal neutraal of positief te denken, maar over zionisten voornamelijk negatief.’

Historicus Chris Quispel, tot zijn pensioen docent aan de Universiteit Leiden, vertelt dat ‘islamitisch’ antisemitisme vleugels kreeg na de oprichting van de staat Israël in 1948. ‘Voor de opkomst van het zionisme en de stichting van de staat Israël bestond er ook antisemitisme in de islamitische wereld, maar dit bereikte nooit dezelfde mate van kwaadaardigheid als in het christelijke Europa. Het interessante is ook dat het antisemitisme in de islamitische wereld na 1948 geïnjecteerd wordt met Europese antisemitische ideeën, zoals de beruchte Protocollen van de Wijzen van Sion (een complottheorie over een Joodse samenzwering om de wereldmacht te grijpen en het christelijke Europa te vernietigen, red.).’

Volgens Menebhi van Stop Islamofobie komt ‘islamitisch’ antisemitisme vooral voor onder ‘fanatieke islamisten’. Onder ‘traditionele moslims’ bestaan er wel vooroordelen over Joden, maar Joden en moslims hebben eeuwenlang vreedzaam met elkaar samengeleefd, zoals in Marokko, legt hij uit. ‘In de Koran en de Hadith staan weliswaar teksten over Joden die je als antisemitisch kunt uitleggen, maar tegelijkertijd zijn Joden net als christenen ‘mensen van het Boek’ die door de islam worden getolereerd.’

Incidenten zijn volgens Menebhi vaak spontane reacties op het geweld van Israël tegen de Palestijnse bevolking. Wel vindt hij dat er onvoldoende onderscheid gemaakt wordt tussen de staat Israël en het Joodse volk, en dat er nog veel werk verricht moet worden om dit probleem te tackelen. Joodse instituties als het CIDI en het Nieuw Israëlietisch Weekblad maken het de moslimgemeenschap echter niet makkelijker, door zich erg met de staat Israël en zijn beleid te identificeren, aldus Menebhi. ‘Dit komt de dialoog niet ten goede.’

‘De core business van het CIDI is om Israël te verdedigen’, beaamt De Vries van Een Ander Joods Geluid. ‘Er staat per slot van rekening ook ‘Israël’ in de naam (Centrum Informatie en Documentatie Israël, red.). Als je wilt betogen dat Israël de enige veilige plek is voor Joden, heb je dus een belang erbij vervolgens overal antisemitisme te zien om dat argument kracht bij te zetten.’

CIDI-medewerker Vrieler ziet dit anders. ‘Onze organisatie houdt voorlichting over Israël en de bestrijding van antisemitisme uit elkaar. Het is niet terecht als onze kritiek op antisemitisme bij voorbaat wordt afgeschreven, omdat we toevallig ook een organisatie zijn die iets over Israël zegt. Bovendien is het nu eenmaal een treurig gegeven dat Israël wel degelijk als cynisch ‘frame’ wordt gebruikt om antisemitische uitingen te doen – alle andere aandacht en politieke kritiek daargelaten.’

Tegelijkertijd ziet Vrieler dat Israëlkritiek vaak ontaard in antisemitisme. ‘Antisemitisme is in de kern een vijandig denkbeeld over Joden als collectief. Je kunt niet in de hoofden van mensen kijken en dus weten of hun motieven antisemitisch zijn, maar je leert na een tijdje wel patronen herkennen’, zegt hij.

‘Legitieme kritiek op Israël mag uiteraard. Als mensen echter demonstreren tegen mensenrechtenschendingen in Israël en nooit demonstreren tegen wat er in de buurlanden van Israël gebeurt, dus wanneer Israël een obsessie wordt, dan zou daar weleens antisemitisme achter kunnen zitten. Ook als Joden niet expliciet worden genoemd, maar Israël met nazi-Duitsland wordt vergeleken of zionisten nazi’s worden genoemd, dan is er al snel sprake van antisemitisme. Of als Israël wordt geframed als het ultieme kwaad in de wereld. Dat is een antisemitische trope, want Joden worden door antisemieten als het ultieme kwaad gezien. Een beruchte eigenschap van het antisemitisme is dat het door de eeuwen heen wordt aangepast aan de heersende denkbeelden, en antisemitisme steeds weer een ander jasje krijgt. In de negentiende en vroege twintigste eeuw werden Joden geframed als kapitalisten of als revolutionaire communisten, nu gaat het over de staat Israël, of zitten de Joden achter de coronapandemie.’

De Vries van Een Ander Joods Geluid is het daarmee oneens. ‘Kritiek op Israël is geen antisemitisme. Het zijn twee verschillende dingen. Het ene is kritiek op een staat en een ideologie – zionisme -, het ander is het dehumaniseren van en een irrationele haat tegen Joden. Dit zijn fundamenteel verschillende zaken. Er wordt vaak gewezen naar een dubbele standaard ten opzichte van Israël, maar dat is natuurlijk heel subjectief. Kijk maar naar de financiële militaire steun vanuit Amerika, die niet aan andere landen wordt geboden. Is dat geen dubbele standaard?’

De Vries vindt dat het CIDI veel te gemakkelijk roept dat iets antisemitisme is. ‘Daar waar het Israëlkritische personen betreft, zoals bij Abdelkader Benali, is de organisatie er als de kippen bij om antisemitisme te roepen. Baudet daarentegen moest het heel bont maken voordat de organisatie daar iets over zei. Heel Nederland had het toen al opgemerkt, terwijl ik van een organisatie die zegt op te komen voor Joods Nederland juist verwacht zou hebben dat ze in 2017 bij de oprichting van Forum voor Democratie al aan de bel hadden getrokken. ‘Jews  will not replace us’, werd in Charlottesville geroepen. Iemand met hetzelfde gedachtengoed richtte hier een partij op. Dát was het moment om je mond open te doen.’

‘Mensen die nu nog FvD stemmen ontkennen dat hun partij antisemitisch is, maar zijn de gebeten hond als een moslim een antisemitische uitspraak doet’

Menebhi van Stop Islamofobie vindt bewustzijn over het gevaar van antisemitisme goed, maar vindt dat moslimhaat eveneens serieus genomen moet worden als probleem. ‘Er is wel een aparte coördinator voor de bestrijding van antisemitisme, maar niet om islamofobie te bestrijden. Synagogen worden beschermd, maar moskeeën niet – terwijl er de laatste tijd veel geweldsincidenten tegen moskeeën zijn geweest. Bovendien registreert de Nederlandse politie islamofobie niet als een apart haatmisdrijf, in tegenstelling tot antisemitisme. Natuurlijk is het goed dat we antisemitisme serieus nemen, maar laten we islamofobie ook eindelijk eens serieus gaan nemen.’

Butter: ‘Uit het eerdergenoemde onderzoek van het Verwey-Jonker Instituut bleek dat 12 procent van de islamitische jongeren negatieve gevoelens heeft over Joden. Dat was veel in vergelijking met andere groepen. Maar uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat 34 procent van de christenen negatief denkt over moslims en 45 procent negatief over Marokkanen. Dat is ook zorgelijk.’

Waar alle geïnterviewden het met elkaar over eens zijn, is dat de discussie in Nederland enorm gepolariseerd is en het afhangt van de persoon aan wie je het vraagt of iets antisemitisme is of niet.

‘Antisemitismebeschuldigingen kunnen heel erg gepolitiseerd zijn’, zegt professor Quispel. ‘Mensen die nu nog op Forum voor Democratie stemmen ontkennen dat hun partij antisemitisch is, maar zullen als een gebeten hond reageren als een moslim een antisemitische uitspraak doet. Er zit een hypocriet element in.’

In een eerdere versie van dit stuk stond vermeld dat Tofik Dibi zionisten buikgriep toewenste én hen met kakkerlakken vergeleek. Dit is aangepast.

Turkije: celstraf voor Koerdische schrijfster wegens ‘terreurpropaganda’

0

De Koerdische schrijfster Meral Simsek (40) moet van de Turkse rechter vijftien maanden de gevangenis in. Ze zou ‘propaganda voor terreurorganisaties’ hebben gemaakt in haar werk. Simsek gaat in beroep en hoeft tot de rechtszaak aandient nog niet achter de tralies.

De openbaar aanklager had een veel hogere straf geëist van bijna twintig jaar, omdat ze haar ook beschuldigde van ‘lidmaatschap aan een terreurorganisatie’. Ze zou actief zijn voor de PKK en de daaraan gelieerde Koerdische koepelorganisatie KCK. Beiden zijn organisaties waarmee Turkije in oorlog verkeert. De PKK staat ook in de Europese Unie, Amerika op de terreurlijst.

Daar heeft de rechter haar van vrijgesproken, maar acht haar wel schuldig van ‘terreurpropaganda’.

‘Daar is allemaal niets van waar’, zei ze eerder aan de Kanttekening over de aanklachten tegen haar. ‘Het heeft te maken met mijn werk en met mijn optredens. In mijn boek Arzela zou ik een denkbeeldige staat hebben gesticht – Koerdistan dus’, vertelde ze toen.

Simsek is lid van de internationale persvrijheidsvereniging PEN en winnaar van meerdere internationale prijzen.

Simsek mag tot haar beroep wordt afgehandeld niks publiceren en moet in ‘doodse stilte’ het uiteindelijke vonnis afwachten. ‘Bij het minste of geringste kan alles opnieuw beginnen.’

Daarom wil ze weg uit Turkije, waartoe ze eerder dit jaar al een mislukte poging voor heeft gedaan.  De Griekse politie heeft haar illegaal terug in de handen van de Turkse staat geduwd.

Canada: Inheemse vrouw (37) wordt niet geholpen door ziekenhuis en sterft

0

Een inheemse vrouw is in een ziekenhuis in de Canadese provincie Quebec overleden omdat het verplegend personeel haar onmenselijk en racistisch heeft behandeld, schrijft de Britse krant the Guardian. Ze zou nog in leven zijn als ze wit was, concludeerde een lijkschouwer.

Het gaat om de 37-jarige Joyce Echaquan, die in september dit jaar in het ziekenhuis in Quebec werd opgenomen vanwege een hartaandoening. Toen haar pijn verhevigde, leek het personeel onverschillig voor haar smeekbeden om hulp.

Daarop besloot de vrouw haar ervaringen te livestreamen op Facebook. Te zien is dat ze grijnst als verpleegsters haar ‘dom als de hel’ noemden. ‘Ben je klaar met stom doen? Ben je klaar?’, vroeg een verpleegster in het Frans terwijl Echaquan kreunde van de pijn.

‘Je hebt verkeerde keuzes gemaakt, lieverd,’ zei een andere verpleegster. ‘Wat zullen je kinderen denken als ze je zo zien?’

Echaquan, een Atikemekw-moeder van zeven kinderen, stierf aan longoedeem in verband met een zeldzame hartaandoening.

De lijkschouwer stelde vast dat het medisch personeel ervan uitging dat Echaquan last had van ontwenningsverschijnselen vamwege het stoppen met pijnstillers. Het persooneel negeerde ook de symptomen die ze beschreef, waaronder hartkloppingen.

De lijkschouwer concludeerde dat de eerste diagnose van Echaquan was gebaseerd op vooroordelen en dat ze niet goed werd gecontroleerd, voordat het personeel haar alsnog naar de intensive care bracht. Ze gelooft dat Echaquan vandaag zou leven als ze wit was, want ‘systemisch racisme’ is nog steeds alomtegenwoordig in Canada.

‘Zonder de video zou mevrouw Echaquan nooit zijn gehoord. Deze observatie zorgt ervoor dat de rillingen over de rug lopen.’

De premier van Quebec is naar eigen zeggen ‘geschokt’ over de ‘onaanvaardbare’ behandeling van Echaquan, maar hij ontkent dat dit een voorbeeld was van systemisch racisme.

De familie van Echaquan kondigde aan een rechtszaak aan te zullen spannen tegen het ziekenhuis.

Ophef in België: schoolkinderen leren over islam uit boeken van Turkse staat

0

Het Vlaamse tv-programma Pano heeft onthuld dat schoolkinderen in Vlaanderen werken met handboeken en leerplannen uit Turkije, die niet zijn aangepast aan de Belgische context.

De Vlaamse onderzoeker en politiek filosoof Leni Franken, expert op het vlak van levensbeschouwelijke vakken, noemt de handboeken en leerplannen ‘gedateerd’, ‘oubollig’, ‘niet kritisch’ of simpelweg ‘slecht’. Ze stelt dat de invloed van Turkije op de Vlaamse islamlessen te groot is.

De handboeken zijn uitgegeven door Diyanet, het Turkse orgaan dat de soennitische staatsgodsdienst uitdraagt en ook in het buitenland actief is. ‘Het staat zwart op wit in de boeken: Diyanet is de uitgever van deze handboeken. Dat betekent dat het Vlaamse islamonderwijs dus werkt met Turkse leerboeken’, zegt Franken.

De boeken houden geen rekening met de Belgische context. Zo leren kinderen dat God de wereld heeft geschapen, maar wordt niet ingegaan op het debat tussen wetenschap en geloof daarover.

Ook staat er in het schoolboek dat niet-moslims slechtere mensen zijn: ‘De mensen met een zwak geloof die niet nadenken over het leven in het hiernamaals of Allah minder gedenken, zijn meer geneigd om fouten te begaan. Hierdoor nemen ook slechte gewoontes en gedragingen, zoals zelfmoordpogingen en criminaliteit, toe in onze samenleving.’

Er is weinig aandacht voor kritisch denken en wetenschap, de status van de vrouw en homoseksualiteit, aldus Franken. ‘Als dat al wordt aangestipt, is dat op een zeer conservatieve, traditionele manier.’

In België is er een strenge scheiding tussen kerk en staat. Daarom mag de schoolinspectie niet gaan over levensbeschouwelijke vakken. De lessen islam in Vlaanderen vallen onder de bevoegdheid van de landelijke moslimraad. De voorzitter van de moslimraad wordt door de Belgische inlichtingendienst gelinkt aan de verspreiding van extremisme, maar ontkent deze beschuldigingen.

Israëlische rechter staat joods gebed toe op Tempelberg

0

Een Israëlische rechter heeft geoordeeld dat een stil gebed door joden op de Tempelberg in het bezette Oost-Jeruzalem ‘geen criminele daad’ is.

Hoewel joden toegang hebben tot het Al Aqsa-complex, onder hen bekend als de Tempelberg, is in 1967 – nadat Israël Oost-Jeruzalem bezette – afgesproken dat alleen moslims er hun godsdienst mogen belijden. Joden mogen bidden bij de Klaagmuur eronder.

Jordanië veroordeelde de uitspraak van de rechter. Het complex staat onder beheer van de zogenoemde Waqf-raad, het door Jordanië geleide orgaan dat de Tempelberg beheerd. Alleen de Waqf-raad heeft volgens Jordanië de bevoegdheid om te beslissen of Joden wel of niet mogen bidden op het Al Aqsa-moskeecomplex.

‘De beslissing is een ernstige schending van de historische en juridische status van de al-Aqsa-moskee’, aldus het Jordaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Het Palestijnse ministerie van Buitenlandse Zaken spreekt over een ‘ongekende beslissing’, die ‘een flagrante agressie vormt tegen de gezegende Al Aqsa Moskee’.

De nieuwe Israëlische regering van de rechtse premier Naftali Bennett had enkele maanden geleden al groeiende groepen joden stilletjes toegestaan om te bidden op de Tempelberg.

Frankrijk: rechtse polemist Zemmour boven Le Pen in verkiezingspeiling

0

Volgens een nieuwe opiniepeiling kan de uiterst rechtse polemist en islamcriticaster Eric Zemmour Marine le Pen verslaan in de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen van 2022, als hij ervoor kiest om de zittende president Emmanuel Macron uit te dagen.

Deze peiling door bureau Harris Interactive is de eerste die Zemmour hoger peilt dan Marine le Pen van de partij Rassemblement National, de gedoodverfde uitdager van Macron. Zemmour zou tot 18 procent van de stemmen krijgen, tegen 15 tot 16 procent voor Le Pen.

De 63-jarige polemist is een controversiële figuur in Frankrijk. Hij heeft herhaaldelijk voor ophef gezorgd met ongezouten opmerkingen over immigratie, islam en nationale identiteit en is meerdere keren veroordeeld wegens haatzaaien. Vorige maand publiceerde hij een nieuw boek, waarin hij onder meer pleit voor een verbod op ‘buitenlandse’ voornamen.

Harris Interactive-enquête zegt tegen het Franse persbureau AFP nog nooit eerder zo’n snelle verandering van de opinie van de kiezer te hebben meegemaakt. Een maand geleden peilde Zemmour nog 8 procent.

Nog steeds heeft Zenmmour zich niet formeel aangekondigd als kandidaat voor het presidentschap. Wel heeft Zemmour zijn positie als televisiecommentator opgegeven om te voldoen aan de verkiezingsregels.

Volgens de opiniepeiling zou Macron alsnog de presidentsverkiezingen winnen, en in de tweede ronde 55 procent van de stemmen halen, tegen 45 procent voor Zemmour. In 2017 won Macron van Le Pen in de tweede ronde, met 66 procent van de stemmen.

‘Wappie’ noemt Joodse restaurantbaas een nazi, krijgt aangifte aan broek

0

Een corona-demonstrante heeft de Joodse bedrijfsleider van een Amsterdams restaurant voor ‘nazi’ en ‘NSB’er’ uitgemaakt, omdat ze niet naar de wc mocht zonder QR-code. Dit zegt de bedrijfsleider.

‘Meneer beweert dat hij van Joodse afkomst is, nou, dan heeft hij niets geleerd van de Tweede Wereldoorlog!’, roept de vrouw hem nog na op een video van het incident, dat zondagmiddag is gebeurd. Daarna vertrekt ze – zonder haar eten en drinken op het terras te betalen.

In het filmpje valt te zien dat de vrouw en anderen heftig tekeergaan tegen de bedrijfsleider, waar ze ook de Tweede Wereldoorlog erbij halen. ‘Toen werden er ook mensen buitengesloten’, zegt een van hun.

Ze vinden het onverkwikkelijk dat ze wel op het terras mochten eten en drinken, maar binnen geen plasje mochten doen zonder coronapas. De bedrijfsleider zegt dat het nou eenmaal de regels zijn en ze dit ‘van tevoren al wisten’.

Hij vermoedt ook een ‘vooropgezet plan’, omdat er ‘gelijk mensen klaarstonden om het spektakel te filmen’.

Opvallend is ook dat de herrieschoppers niet hebben betaald. ‘Als wij niet mogen plassen, dan gaan we ook niet betalen’, valt te horen, waarop de bedrijfsleider bekendmaakt dat hij ze vanwege diefstal gaat aangeven bij de politie.

Van straat naar Stopera: BIJ1’er Jazie Veldhuyzen strijdt voor basale rechten

0

De Amsterdamse BIJ1-voorman Jazie Veldhuyzen maakt zich op voor de aankomende gemeenteraadsverkiezingen. BIJ1 heeft met één zetel een invloedspositie in de hoofdstad, maar voormalig straatschoffie en jongerenwerker Veldhuyzen is niet tevreden. ‘Helaas worden basale mensenrechten structureel ontzegd in deze stad van rijkdom en weelde.’

Het is een lauwe donderdagavond wanneer we Veldhuyzen via Zoom spreken. Na een uur praten over de politieke stand van zaken moet het toch even worden gevraagd: ‘Heb jij dat ook Jazie, dat je steeds wordt herinnerd aan een zekere rapper als mensen je naam horen?’ Hij lacht en zegt: ‘Bij mij zeggen ze dan ook standaard: ‘Waar is Beyoncé dan?’’

We spreken hem de dag nadat een groot opinieartikel van zijn hand in het Parool is gepubliceerd over de wooncrisis. Een persoonlijke mijlpaal, die hij als volgt viert op Facebook: ‘Toch wel een beetje trots op mezelf. Van mbo niveau 1 naar de Amsterdamse gemeenteraad. En ook nog eens paginagroot in het Parool met een pleidooi voor meer huisvesting en minder woningmarkt!’

De reacties onder de post laten zien dat velen ook trots op hem zijn. Zijn maatschappelijke betrokkenheid, bijvoorbeeld voor de meest gemarginaliseerde groepen in Amsterdam – daklozen, thuislozen en ongedocumenteerden – leveren bijna altijd honderden likes op. Het zal allemaal de revue passeren. Maar first things first.

Afgelopen zomer kwam de etterende ruzie in BIJ1 met Quinsy Gario en het partijbestuur tot uitbarsting. Hoe heb je deze strubbelingen ervaren?

‘Er komt dus een extra Algemene Ledenvergadering waar beide kanten van het verhaal aan bod zullen komen. Tot die tijd wil ik geen oordeel vellen. Het is sowieso heel pijnlijk dat dit gebeurt. Het is niet goed voor de partij. Ook de manier waarop het naar buiten is gekomen, via een lek in de media.’

Dat het op een vreemde manier naar buiten is gekomen, is toch niet het echte probleem? Er gaat kennelijk iets goed mis in de partij. Dat kunnen we bijna elke dag op sociale media lezen. Hoe gaat BIJ1 hier ooit uit komen?

‘Ja, het probleem is dat ik niet goed weet wat er zich nou precies heeft afgespeeld. Daarom vind ik het lastig om er iets over te zeggen. Wat ik wel weet, is dat mensen die ik als vrienden beschouw zich aan de ene kant van het spectrum bevinden en mensen met wie ik de partij de afgelopen jaren heb opgebouwd aan de andere kant van de lijn staan. Een hele vervelende situatie dus. Ik heb simpelweg nog niet de tijd en energie gehad om hier met aandacht over te kunnen spreken met iedereen. Daarom ga ik zeker naar die extra ledenvergadering. Ik hoop dat we uiteindelijk toch enigszins het vertrouwen kunnen herstellen.’

Denk je dat het goed gaat komen?

‘Ik hoop het wel. Maar eerlijk gezegd heb ik er tot nu toe bewust voor gekozen om me op andere zaken te focussen. Ik moet heel verantwoordelijk met mijn tijd omgaan. Dus ik kies ervoor om solidariteit te organiseren met mensen die dat het hardst nodig hebben. Daklozen. Ongedocumenteerden. Mensen die niet de zorg krijgen die ze nodig hebben. Mensen met een kleine portemonnee die de stad uit worden gejaagd.’

Met andere woorden: de wereld en Jazie Veldhuyzen hebben geen tijd voor een ruzie tussen Sylvana Simons en Quinsy Gario?

‘We moeten hier lering uit trekken. De klachten die bij het partijbestuur zijn binnengekomen en door een externe partij zijn onderzocht kan ik niet zomaar terzijde leggen. Maar ik geloof ook dat iedereen het recht moet hebben om zichzelf te kunnen verdedigen. Anders staat bij wijze van spreken de deur open voor kliekvorming en kan je opeens politieke vijanden uitschakelen. Daarom ga ik de ALV zoveel mogelijk met een open blik in. En wat daarna komt, weet ik ook niet. Het staat in ieder geval vast dat deze situatie superlelijk is. Het bestuur, maar ook mensen die zich lelijk hebben geuit op sociale media, mag je daarover best aanspreken.’

‘Ik heb veel verkeerde dingen gedaan toen ik nog zoekende was. Er was altijd veel drugs en geweld om mij heen’

Goed, we zullen het zien. Waarom zit je eigenlijk in de politiek?

‘Ik heb tien jaar gewerkt als jongerenwerker voordat ik politiek actief werd. En daar groeide eigenlijk het besef dat ik bij de politiek moest zijn om daadwerkelijk iets op een structurele manier voor jongeren te kunnen betekenen. Heel cliché waarschijnlijk, maar dus echt om deze wereld een betere plek te maken voor ons allemaal. Ik ben wat je noemt een high school dropout. Op mijn zestiende zat ik op mbo niveau 1, en op een dag kwam mijn docent Hans Bruin naar me toe en zei: wat doe jij hier?’

Een wake-up call. 

‘Hij was de eerste docent die mij het gevoel gaf dat ik meer in mijn mars had. Met zijn hulp ben ik van niveau 1 naar niveau 4 gegaan en uiteindelijk het jongerenwerk ingerold.’

Dus het enige wat de docent zei is: ‘Wat doe jij hier?’

‘Nou, hij heeft mij wel echt heel goed geholpen. En de manier waarop hij dat deed inspireerde mij toentertijd om zelf ook mensen te helpen. Het doet mij denken aan een quote van 2Pac: ‘I’m not saying I’m gonna change the world, but I guarantee that I will spark the brain that will change the world.’ Dat deed Hans Bruin bij mij en ik hoop dat ik dat ook voor anderen kan betekenen.’

Oh, je bent ook 2Pac-fan.

Hij lacht weer. ‘Jazeker! Hiphop in het algemeen. En ook het activisme daarin spreekt me aan. Kijk, ik heb veel verkeerde dingen gedaan toen ik nog zoekende was. Met wapens op zak lopen, diefstal en andere dingen waar ik niet trots op ben. Er was altijd veel drugs en geweld om mij heen.’

Waar gebeurde dit allemaal?

‘West-Friesland. Enkhuizen, Hoorn. Daar ben ik opgegroeid. Toch heb ik via jongerenwerk een positieve draai aan de situatie gegeven. Dat ik meer politiek bewust werd hielp ook. Want ik zag dat de meeste problemen bij jongeren een politieke oorzaak hadden. Veel jongeren dealen steeds weer met dezelfde problemen omdat er sprake is van systematische ongelijkheid. Die kan je pas oplossen als je aan de knoppen draait, politiek actief wordt. En dat geldt ook bij de hele kwestie rond ongedocumenteerden en vluchtelingen. Het is de oude politiek die de problemen veroorzaakt. Niet deze mensen.’

Maar waarom houdt Jazie Veldhuyzen zich nou met deze kwesties bezig? Wat is jouw intrinsieke motivatie?

‘Ik kan zo tien mensen opnoemen die zich dag en nacht met ongedocumenteerde Amsterdammers bezighouden en die ook veel meer doen dan ik. Er is veel onzichtbare solidariteit in Amsterdam. Iedereen die zich in deze stad bevindt is voor mij in de eerste plaats mens. En daardoor moet iedereen op de meest basale mensenrechten aanspraak kunnen maken. En helaas worden die rechten structureel ontzegd in deze stad van rijkdom en weelde. Dat is een rijkdom die mede te danken is aan kolonialisme en neokolonialisme. In mijn verbondenheid met de verliezers van de kapitalistische wereld zitten ook mijn antikapitalistische en antikoloniale ideeën.’

‘Maar meneer Veldhuyzen’, hoor je dan, ‘we kunnen toch niet de hele wereld opvangen?’

‘Nee, natuurlijk niet. Alleen is het belangrijk om even de context erbij te pakken over de mensen die in Amsterdam arriveren. Ze hebben vaak oorlogen overleefd, verschillende zeeën overgestoken, half Europa lopend gepasseerd, met ondertussen Frontex en andere grenswachten in hun nek hijgend. Er zijn zoveel mensen die al buiten de deur worden gehouden. Het gaat dus maar om een heel beperkt aantal mensen hier in Amsterdam en Nederland. Er wordt bovendien zoveel geïnvesteerd in de deals die we met dictators sluiten om mensen af te houden. Dus ja, het is inderdaad onmogelijk om de hele wereld op te vangen hier. Maar dat wordt ook niet aan het toeval overgelaten door Frontex.’

Heeft het geen aanzuigende werking als je al die maatregelen loslaat? 

‘Er is onderzoek gedaan door de Amsterdamse Ombudsman naar de beweegredenen van mensen om hier te komen. Ze komen heus niet voor de te beperkte opvang voor ongedocumenteerden van 500 mensen, terwijl er zo’n 30.000 ongedocumenteerde Amsterdammers zijn. Amsterdam is een rijke stad, waar werk is. Dat is – naast veiligheid voor oorlogsvluchtelingen – de belangrijkste reden. Het kapitaal trekt groepen mensen aan. Als we willen dat mensen niet meer naar Nederland vluchten, dan moet Nederland eerst maar eens stoppen met medeplichtig zijn in het creëren en in stand houden van redenen waardoor mensen op de vlucht slaan.’

Wat doet Nederland dan?

Nederland heeft onder meer imperialistische oorlogen zoals de invasie van Irak in 2003 gesteund. Daarbij verkoopt het wapens aan oorlogszuchtige landen zoals de Verenigde Staten. Ook voedt Nederland de klimaatchaos door ontbossing aan te jagen en de fossiele industrie te subsidiëren en het creëert armoede door privatiseringen af te dwingen via de Europese Unie, de Wereldbank en het Internationaal Monetair Fonds.’

‘Ik hoor vaak verhalen van mensen die in hun eigen wijk en stadsdeel aan de kant worden gezet. Het verbaast me niet eens meer’

Op 16 maart zijn er weer gemeenteraadsverkiezingen. Wat is het belangrijkste onderwerp voor BIJ1 in Amsterdam? 

‘We hebben een hele lijst, maar er is wat betreft wonen echt een ongekende crisis aan de gang. Als er nu niet ingegrepen wordt, dan zijn we de stad voorgoed kwijt aan corporate beleggers. Amsterdam behoort nu al tot een van de duurste steden in Europa. En dan hebben wij een 40-40-20 verdeelsleutel in Amsterdam bij nieuwbouw. Dat een college waarin de linkse partijen GroenLinks, PvdA en SP de meerderheid vormen hiervoor kiest, is uitermate teleurstellend. Want met dit verdeelsysteem verdwijnt nog steeds 60 procent van de nieuwbouw in de markt. Er zit nauwelijks een rem op de huur- en koopprijzen in de middensector en in de vrije sector. En bovendien wordt die 40 procent sociale huur niet eens gehaald. Er moeten gewoon veel meer sociale en betaalbare huurwoningen gebouwd worden.’

Hoe willen jullie dat realiseren als BIJ1?

‘De gemeente moet simpelweg meer investeren in huisvesting. De gemeente Amsterdam kan bijvoorbeeld sociale huurwoningen die worden verkocht door woningcorporaties opkopen en beschikbaar stellen voor kwetsbare groepen die tussen wal en schip vallen.’

Heeft de gemeente daar wel geld voor? Zijn de grond- en huizenprijzen niet te hoog geworden?

‘Door de pandemie is er minder geld, maar er ís wel geld. Alleen moeten wel de juiste beleidskeuzes gemaakt worden. In plaats van geld te investeren in bijvoorbeeld de Amsterdam Economic Board of allerlei andere keuzes die vooral multinationals ten goede komen, kan het geld besteed worden waar gewone Amsterdammers echt wat aan hebben: sociale huurwoningen. Desnoods leent de gemeente geld of verhogen we de toeristenbelasting om het te kunnen financieren.’

Hoe sta je tegenover de onteigening van pandjesbazen?

‘Het valt zeer goed te verdedigen om bijvoorbeeld leegstaande panden die in het bezit zijn van private-equityfondsen zoals Blackstone te onteigenen, zodat Amsterdammers er kunnen wonen. Ik heb deze week nog met succes aan wethouder Rutger Groot Wassink gevraagd of hij kan onderzoeken of het handhavingsinstrument beheersovername kan worden ingezet bij langdurig leegstaande panden. Het bewust leeg laten staan van woningen kan niet. Het recht op onderdak, dat ook in de grondwet is opgenomen, zou voor moeten gaan. Met het oog op de woningnood is het in mijn optiek niet onredelijk om leegstaande panden – die door het grootkapitaal worden gebruikt om winst mee te maken – te collectiviseren. Het algemeen woonbelang is belangrijker dan private rendementsmotieven.’

Ik las dat je de kostendelersnorm wilt afschaffen. Waarom?

‘Dat moet landelijk gebeuren. Maar de invoering van die regel heeft tot spanningen en geldzorgen binnen families geleid en zelfs tot dakloosheid. Mensen worden op hun uitkering (bijstand of AOW, red.) gekort als ze met meerdere personen in een huis wonen. Dus mensen worden eigenlijk gedwongen zich uit te schrijven.

Maar als dit – even los van die dakloosheid – een mooie besparing is op de begroting, dan kan je toch wel stellen dat dat we tenminste het huishoudboekje op orde hebben gekregen.

Haal het geld waar het zit, zeg ik dan. Niet bij mensen die al structureel te weinig te besteden hebben.’

‘Wij vinden dat er een verbod op Zwarte Piet moet worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening’

En hoe zit het met de aanpak tegen racisme? Zo is er onlangs een filmpje verschenen van de Amsterdamse jongerenburgemeester, Achraf el Johari, die naar eigen zeggen slachtoffer werd van etnische profilering door de politie.

‘Ja, dit is een dagelijkse realiteit voor veel Amsterdammers. Ik hoor vaak verhalen van mensen die in hun eigen wijk en stadsdeel aan de kant worden gezet. Het verbaast me niet eens meer. Vooral zwarte en Marokkaanse Amsterdammers hebben nare ervaringen met de politie.’

Maar als je etnische profilering naast andere vormen van racisme en uitsluiting zou plaatsen, bijvoorbeeld het bestaan van zwarte en witte scholen, is etnische profilering dan niet het minste probleem wat betreft racisme in Amsterdam?

‘Ik denk dat je naar het totaalplaatje moet kijken. Het is een optelsom van racisme in het onderwijs, de arbeidsmarkt, de woningmarkt en, in dit specifieke geval, het veiligheidsapparaat. Dit allemaal bij elkaar geeft het gevoel aan vele Amsterdammers dat ze hier niet thuis horen. Kijk bijvoorbeeld naar het toeslagenschandaal. Dat gaat niet eens meer om gevoelens. Mensen zijn daar alleen maar om hun achternaam letterlijk kapot en dakloos gemaakt. Ze zitten op een schuldberg. Echt te ziek voor woorden.’

Is Amsterdam een racistische stad, en doet burgemeester Femke Halsema te weinig om het racisme aan te pakken?

Veldhuyzen moet weer lachen. ‘Je wilt me echt in problemen brengen in de raad, hè? Ik moet Amsterdam nu ook een beetje in bescherming nemen. Als je in de context van Nederland naar Amsterdam kijkt dan is dit zeker een linkse en progressieve stad. Natuurlijk zijn er hier ook structurele en alledaagse vormen van discriminatie en racisme, maar als je Amsterdam vergelijkt met Enkhuizen of Hoorn, dan is de xenofobie daar echt een tikkeltje groter. En het Amsterdamse college steekt in vergelijking met veel andere gemeentebesturen meer tijd en energie in de bestrijding van discriminatie en racisme.’

Maar is het wel genoeg? Amsterdam is voor veel mensen ook een kille, witte stad aan het worden.

‘Nee, het is zeker niet genoeg. Ik zie het ook als de taak van BIJ1 om het college daar continu op te wijzen en dat doen wij ook in de raad. In het kader van etnisch profileren blijven wij strijden voor de invoering van stopformulieren bij de politie. Wij vinden bijvoorbeeld ook dat er een verbod op Zwarte Piet moet worden opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening. En dat het gemeentelijke beleid op het gebied van diversiteit en inclusiviteit ook moet worden toegepast bij deelnemingen waar de gemeente aandeelhouder is, denk aan het Gemeentevervoerbedrijf GVB. Gentrificatie zorgt ervoor dat mensen met een kleine portemonnee – vaak mensen met een migratieachtergrond – de stad uit worden gejaagd. Over deze en andere onderwerpen dienen wij vaak moties in die te ver gaan voor het college en de coalitiepartijen. Dat laat zien dat we nog een lange weg hebben te gaan.’