18.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 568

Hoe koloniaal is ons rechtssysteem?

0

De stichting Comité Nederlandse Ereschulden (K.U.K.B.) strijdt al jaren om gerechtigdheid voor Indonesische slachtoffers van Nederlands geweld tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd (1945-1949). Maar in zijn strijd voor sociale gerechtigheid stuit de stichting op de grenzen van het Nederlandse rechtssysteem – en een breuk met vaste advocaat Liesbeth Zegveld.

In 2011 won K.U.K.B. met behulp van Zegveld de eerste rechtszaak voor Indonesische slachtoffers en nabestaanden van Rawagede. Ruim vierhonderd Indonesische mannen werden daar in 1947 standrechtelijk geëxecuteerd door Nederlandse militairen tijdens de koloniale repressie. Nederland moest excuses en een schadevergoeding van twintigduizend euro aanbieden aan de weduwen van Rawagede. K.U.K.B en Zegveld spanden daarna meerdere van zulke processen aan. Maar deze kwamen abrupt tot een eind toen advocate Liesbeth Zegveld onlangs besloot om de Indonesische slachtoffers niet langer bij te staan.

Als reden gaf ze aan dat haar drukke baan het niet toeliet om meer zaken aan te nemen. Maar volgens K.U.K.B klopt dat niet. K.U.K.B.-voorzitter Jeffry Pondaag zegt dat zijn kritiek op Zegvelds handelen de doorslag gaf in haar besluit. Aan de Kanttekening vertelt Pondaag dat hij Zegveld de afgelopen jaren tevergeefs heeft aangespoord aspecten van de Nederlandse rechtsgang te benoemen die volgens hem koloniaal zijn.

Zo wordt de schadevergoeding aan de Indonesische slachtoffers en nabestaanden berekend op basis van de wetten die golden ten tijde van de kolonie. Dit, terwijl de Indonesische bevolking toentertijd helemaal geen rechten kreeg van Nederland als koloniale bezetter, aldus Pondaag. Of neem hoe de Nederlandse rechtbank onderscheid maakt tussen ‘legitieme’ en ‘excessieve’ gevechtshandelingen van het Nederlandse leger tegenover de Indonesische bevolking.

‘Dat betekent dat de rechtbank kolonialisme legitimeert’, zegt Pondaag. ‘Waar haalt Nederland het recht vandaan om een land dat duizenden kilometers ver van haar verwijderd ligt als eigendom te beschouwen? Bovendien erkent Nederland de onafhankelijkheid van Indonesië op 17 augustus 1945 juridisch nog steeds niet. Hierdoor kunnen de ‘gevechtshandelingen’ van Nederland niet worden berecht als oorlogsmisdaden en een aanval op een soevereine staat.’

Pondaag wijst op de excuses die koning Willem-Alexander vorig jaar had geboden aan de Indonesische bevolking tijdens een staatsbezoek aan Indonesië. In zijn excuses benadrukte de koning het ‘extreme’ geweld dat het Nederlandse leger had gepleegd op de Indonesische bevolking. ‘Het ging hem alleen om het ‘extreme’ geweld tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd van 1945-1949. Maar hoe zit het met de 350 jaar lange koloniale uitbuiting en bloedvergieten van Indonesische mensen? Was dat legitiem?’

In haar telefoongesprekken met Pondaag zou Zegveld hem meerdere keren gelijk hebben gegeven, maar niet in het openbaar willen spreken over koloniale aspecten van de Nederlandse rechtsgang. De advocaat beschouwt de Nederlandse aanwezigheid als koloniale bezetter van het huidige Indonesië als een gegeven, aldus een teleurgestelde Pondaag.

‘Hoe kan het zijn dat kolonialisme wordt gelegitimeerd en een jurist die de Indonesische slachtoffers bijstaat er dan niets over zegt? Of je de rechtszaak wint of niet, deze dingen moeten bespreekbaar worden gemaakt binnen de rechtbank. Als de rechtbank onze kritiek op het koloniale systeem vervolgens afwijst, dan kunnen we samen op zoek gaan naar andere systemen om kolonialisme alsnog aan te kaarten. Dat is nu niet meer aan de orde.’

‘Hoe kan het zijn dat kolonialisme wordt gelegitimeerd en een jurist die de Indonesische slachtoffers bijstaat er dan niets over zegt?’

Pondaag erkent wel het grote historische belang van het winnen van de Rawagede-rechtszaken, dat niet plaats had kunnen vinden zonder de advocate. ‘Hoe je het ook went of keert, zij is een toffe advocate. Het ging haar om de mensenrechten, niet om het geld’, zegt hij. ‘Maar dan moet ze ook buiten de kaders durven functioneren en kolonialisme bespreekbaar maken als misdaad tegen de mensheid. Alleen dan kunnen we verder.’

De K.U.K.B.- voorzitter is op zoek naar een vervanger voor Liesbeth Zegveld om de rechtszaken tegen de Nederlandse staat voort te zetten. Tegen Indonesische nabestaanden zegt Pondaag dat het nog steeds mogelijk is om de Nederlandse staat aan te klagen, maar dat het rechtssysteem uitgaat van Nederlands-Indië als eigendom van Nederland. ‘Daar ben ik fel op tegen, omdat de kolonie in feite een illegale bezetting was die ik weiger te erkennen’, zegt hij.

Binnenkort ontvangt Pondaag van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) een lijst met de namen van 830 Indonesische slachtoffers die door Nederlandse militairen zijn geëxecuteerd. Hiermee zal hij de aanklachten tegen de Nederlandse staat voortzetten.

Sociale strijd

Volgens historicus en publicist Sandew Hira was het niet de vraag óf de breuk met Liesbeth Zegveld zou plaatsvinden, maar wanneer. ‘De meeste juristen in Nederland zien een rechtszaak als een proces dat uitsluitend binnen de bestaande juridische kaders moet worden uitgevoerd, zoals in het geval van Zegveld’, zegt hij. ‘Een andere manier om te kijken naar rechtszaken is als een proces dat deel uitmaakt van de sociale strijd.’

In Nederland zijn er volgens Hira geen voorbeelden van juristen die rechtszaken inzetten als onderdeel van een sociale strijd. Die zijn er wel in de Verenigde Staten. ‘De grootste strijd in het ontmantelen van apartheid in Amerika begon met een wetgeving die segregatie op basis van ras en huidskleur verbood. Dat werd mogelijk via een juridische strijd. Hiermee werd de sociale strijd van zwarte Amerikanen gemobiliseerd. Er werden daarna massaal protesten gehouden op universiteiten en in bussen, waar zwarte mensen voor die tijd alleen maar achterin mochten zitten’, legt hij uit. ‘Veel juristen in Nederland zijn simpelweg niet getraind om juridische processen te beschouwen als onderdeel van een sociale strijd. Dat zou eerst moeten veranderen als we kolonialisme bespreekbaar willen maken.’

‘Ik denk dat het goed zou zijn om de verbinding en de verhouding tussen juridische strijd en politiek sociale strijd mogelijk te maken. Dat zou helpen om advocaten te vormen die hun functie kunnen inzetten ten behoeve van sociale veranderingen’, gaat hij verder. Om deze verbinding mogelijk te maken, moet ook het onderwijssysteem gericht zijn op dekolonisatie, meent Hira. ‘Het overgrote deel van Nederland legitimeert kolonialisme, omdat het onderwijssysteem niet gericht is op het dekoloniseren van de geest.’ Zo wijst hij naar een Brits opinieonderzoek waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders trots is op het koloniale verleden. Slechts zes procent is van mening dat kolonialisme iets is om je voor te schamen.

‘Jaarlijks worden in Nederland op 15 augustus de Indië-veteranen herdacht die tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd tegen Indonesiërs hebben gevochten voor behoud van de kolonie. Stel je eens voor dat ze in Duitsland jaarlijks een herdenking zouden houden voor de Duitse militairen die Nederland hebben bezet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoe zou Nederland daarnaar kijken?’, vraagt Hira zich af. ‘Nederland heeft namelijk dezelfde misdaden gepleegd in Indonesië. Niet vijf jaar lang, maar 350 jaar lang. De vergelijking met de Duitse bezetting wordt door de meeste Nederlanders niet gemaakt. Dat is een no go. Maar als ze dat wel deden, dan zou de gemiddelde Nederlander misschien wel begrijpen dat er geen enkele rechtvaardiging is voor het bezetten, uitbuiten en onderdrukken van een ander land. Ware het niet dat het hele educatieve systeem erop gericht is om kolonialisme te aanvaarden met de overtuiging dat Nederlanders daar iets tot stand hebben gebracht voor de inheemse bevolking die zij als ‘ongeciviliseerde’ barbaren beschouwen.’

Neurenberg-tribunaal

Dat in voormalig Nederlands-Indië en in Indonesië veel onrecht is gepleegd en oorlogsmisdrijven zijn begaan, staat als een paal boven water, stelt Harmen van der Wilt, hoogleraar International Criminal Law aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Maar de cruciale vraag is in hoeverre je een regering bestaande uit ministers die destijds nog niet waren geboren daarvoor aansprakelijk kan houden, zegt hij.

‘In beginsel is het mogelijk om een staat aansprakelijk te stellen voor onrechtmatig gedrag, en die procedure vindt dan plaats voor het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Maar deze zaak lijkt mij kansloos, want het gaat om kwesties die zich meer dan zeventig jaar geleden hebben afgespeeld.’

‘Moraliteit en recht zijn wel verbonden, maar niet hetzelfde’

Volgens Van der Wilt haalt Pondaag begrippen en rechtsgebieden door elkaar, en overschat hij de mogelijkheden van het recht. ‘Ik kan mij de frustratie en het verdriet van meneer Pondaag wel voorstellen, want er is veel onrecht in de wereld’, gaat hij verder. ‘Maar Pondaag gebruikt wel erg grote woorden wanneer hij Nederland afschildert als een koloniaal en racistisch land. Het geldende recht kent geen mogelijkheden om dit ‘recht te trekken’. Dan kun je wel zeggen dat het rechtssysteem dan ook koloniaal en racistisch is, maar dat lijkt mij niet fair. Het gaat uit van oeroude principes. Moraliteit en recht zijn wel met elkaar verbonden, maar zijn toch niet hetzelfde.’

Om de beperkingen van de Nederlandse rechtsgang te overstijgen, zouden Indonesische slachtoffers daarom baat hebben bij een rechtsproces dat vergelijkbaar is met het oorlogstribunaal van Neurenberg, aldus Jeffry Pondaag. Deze internationale rechtbank werd in de maanden na de Tweede Wereldoorlog opgericht door de geallieerden, die rechtspraken over Duitse militairen. Filmopnamen van het zogenoemde Neurenberg-tribunaal moesten bewijzen dat het nazi-optreden van Duitsland lang is voorbereid, en tot doel had de heerschappij in Europa te veroveren en een deel van de bevolking uit te roeien.

‘Als Nederland echt goede bedoelingen heeft met Indonesië, dan moeten ze dit eerst goed afronden. Hoe je het ook went of keert, Nederlands-Indië was een koloniale bezetting waarin miljoenen mensen hebben geleden, en waar men in Nederland niets van af weet’, zegt Pondaag. ‘Nederland heeft het onderwerp ‘kolonialisme’ bewust onder het tapijt geschoven. Daarom benadruk ik het historische belang van de Rawagede-rechtszaken. Zonder deze rechtszaken had de Nederlandse staat geen vierjarig onderzoek in gang gezet naar het dekolonisatieproces in Indonesië. Daarmee claim ik dat de stichting K.U.K.B. kolonialisme in Nederland op de kaart heeft gezet, en de ballen aan het rollen bracht.’

Mede dankzij het werk van K.U.K.B. is Sandew Hira ervan overtuigd dat verandering van de koloniale mindset mogelijk is. ‘Ik denk wel dat er in de komende jaren advocaten en docenten zullen zijn die zich achter hun oren gaan krabben, en zich gaan afvragen of ze hier meer aandacht aan moeten besteden’, zegt hij. ‘Het feit dat Jeffry Pondaag de discussie over de legitimiteit van kolonialisme durft aan te gaan en de beperkingen van de Nederlandse rechtsgang wil uitlichten, is een grote stap.’

Aan de Kanttekening liet Liesbeth Zegveld weten niet beschikbaar te zijn voor een reactie.

Geweld radicale hindoes tegen Indiase moslims groeit: ‘Echo van jaren ’30’

0

Moslims in India worden in aanloop naar de hindoeïstische feestdagen in oktober en november steeds vaker slachtoffer van hindoe-nationalistische aanvallen.

Zo verspreidt Bajrang Dal, een extreemrechtse hindoe-nationalistische groep in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh, pamfletten met het bevel tot sluiting van winkels tijdens de festivalperiode. Ze zijn erg actief sinds hindoe-geestelijke Yogi Adityanath in 2017 premier werd van Uttar Pradesh, vertelt een moslimondernemer aan de Arabische nieuwszender al Jazeera. Moslims kunnen nergens klagen, want de overheid is op de hand van zulke hindoe-nationalistische groepen, aldus de ondernemer.

Geweld tegen moslims komt steeds vaker voor in India. Vorige week werden twee moslimmannen uit Mathura, een tempelstad in Uttar Pradesh, aangevallen omdat ze vlees droegen. Dat mocht niet, want eerder deze maand besloot het stadsbestuur om de stad alcohol- en vleesvrij te maken.

In Madya Pradesh in de Indiase deelstaat Indore werd vorige maand een moslimverkoper in elkaar geslagen omdat hij zijn waren verkocht in een ‘hindoe-plaats’, naar verluidt onder een hindoe-naam.

In Ujjain, een andere stad in Indore, werd een moslim diezelfde week gedwongen om ‘Jai Shri Ram’ (‘De overwinning zij aan Heer Ram’) te scanderen, een hindoe-nationalistische strijdkreet. Soortgelijke incidenten werden in dezelfde maand ook gemeld in Uttar Pradesh.

De eigenaar van een paardenkoets in Lucknow in Uttar Pradesh werd gedwongen ‘Dood aan Pakistan’ te roepen, omdat hij er valselijk van werd beschuldigd een Pakistaanse vlag op zijn koets zou hebben gehesen.

Hindoe-nationalistische groepen voelen zich gesterkt door de hindoe-nationalistische BJP-regering van Narendra Modi (foto). Aanvallen op kleine moslimondernemers lijken systematisch te zijn, met als doel te hebben om hen in hun levensonderhoud te treffen.

In Indiase deelstaten waar de BJP aan de macht is worden bovendien wetten aangenomen die vooral tegen moslims lijken te zijn gericht. Zo werden in 2017, toen de BJP in Uttar Pradesh aan de macht kwam, veel slachthuizen en vleeswinkels gesloten, officieel omdat ze de wettelijke voorschriften niet volgden.

De fysieke aanvallen op kleine moslimondernemers lijken een nieuwe trend te zijn. Vorig jaar, toen de coronapandemie in India uitbrak, werden moslimfruitverkopers tot zondebok gebombardeerd, omdat ze het virus zogenaamd zouden verspreiden. In verschillende dorpen werden posters opgehangen met de mededeling dat moslimverkopers niet welkom waren.

Volgens de BJP-deelstaatregering in Uttar Pradesh is er niet zoveel aan de hand en is de partij ook onder moslims populair. Bovendien zouden sommige video’s van anti-moslimincidenten nep zijn  gebleken.

Ondertussen zijn bijna vijfduizend moslims door de Indiase deelstaat Assam gedwongen buiten te slapen, schrijft de Indiase krant Deccan Herald. Volgens de BJP-deelstaatregering zijn deze moslims ‘illegale aanvallers’. Ze zijn niet in staat zijn om hun eigen land te kopen en woonden al tientallen jaren in illegale dorpen, die de regering vorige week heeft ontruimd. Tijdens de ontruiming werd bovendien een man doodgeslagen door de politie, aldus de Indiase omroep NDTV.

De Indiase journalist Debasish Roy Chowdhury vergelijkt in de Israëlische krant Haaretz India met nazi-Duitsland: ‘Hindoe-menigten, anti-moslimboycots: in Modi’s India worden de echo’s van het Duitsland van de jaren dertig luider.’

Na de Jodenster zetten ‘viruswappies’ nu ook Rosa Parks in als argument

0

Leden van Forum voor Democratie en andere radicale tegenstanders van de coronamaatregelen maken inmiddels niet enkel meer de vergelijking met de Jodenvervolging. Ook het anti-zwarte racisme in het vroegere Zuid-Afrika en Amerika worden er nu bijgehaald.

Vandaag buigt de rechter in Den Haag zich over een kort geding dat twee advocaten uit Breda hebben aangespannen tegen de staat. Het coronatoegangsbewijs, dat toegang geeft tot bijvoorbeeld de bioscoop of het restaurant, zou volgens hen ingaan tegen artikel 1 van de grondwet.

Een van de advocaten, Bart Maes, noemt het coronatoegangsbewijs in NRC een ‘apartheidspas’. Ook deelde hij op Twitter een bericht over ‘medische apartheid’. De advocaat, die zichzelf als ‘rechtsconservatief’ omschrijft, hekelt de ‘segregatie’ die het coronapaspoort zou veroorzaken.

Ook Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet trekt de parallel met Zuid-Afrika als hij, net als advocaat Maes, sprak vorige week sprak over een apartheidspas. De FvD-leider, zelf ook van racisme beschuldigd, lijkt te doelen op de pasjeswet in Zuid-Afrika, die de bewegingsvrijheid van zwarte mensen inperkte.

Vergelijkingen met apartheid worden steeds vaker gebruikt op social media. Zo schrijft twitteraar ‘Henk Haarlem’: ‘Zonder QR-code geen toiletbezoek. #Apartheid #corona het nieuwe racisme. Ongevaccineerden zijn de nieuwe joden’, vergezeld van een foto van toiletten in Zuid-Afrika voor witte en zwarte mensen.

Ook de vergelijking met de rassensegregatie in het zuiden van Amerika, in stand gehouden door de zogenoemde Jim Crow-wetten van 1876 tot 1965, wordt steeds vaker gemaakt op social media.

Als het aan voorstanders van de coronapas had gelegen, ‘had Rosa Parks netjes haar plek in de bus afgestaan en niet zo moeten zeuren want “wet is wet” en “regel is regel”’, twittert FvD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen (foto, rechts) vandaag.

Van Houwelingen reageert hiermee op een tweet van D66-Kamerlid Jan Paternotte, die op zijn beurt het Utrechtse restaurant Waku Waku veroordeelde vanwege het niet-handhaven van de coronapas.

De Afro-Amerikaanse burgerrechtenactiviste Rosa Park (foto, links) weigerde in 1955 achterin de bus plaats te nemen. Haar verzet leidde tot de Montgomery Bus Boycott, een van de acties die leidde tot de afschaffing van de raciale segregatie in de VS.

Weense hijabi-influencer aangevallen: ‘Bespuugd, geslagen en hijab afgerukt’

0

De islamitische influencer Baraa Bolat (26) uit het Oostenrijkse Wenen is vrijdag aangevallen door een medepassagier in de bus.

‘Ze begon mij zomaar aan te vallen te bespugen’, vertelt Bolat aan de Oostenrijkse nieuwswebsite Heute.

Nadat ze was uitgestapt, was Bolat nog niet van haar belaagster af. De vrouw trok de hijab van Bolats hoofd en sloeg haar, vertelt ze.

Vervolgens schreeuwde de vrouw ze tegen Bolat dat ze ‘terug’ moest naar haar Turkije. ‘Ook al ben ik niet eens Turks’, vertelt de in Wenen geboren en getogen Bolat.

Bolat is teleurgesteld in haar medepassagiers, die niet zouden hebben ingegrepen: ‘Niemand heeft morele moed getoond.’

De Weense influencer deelde haar verhaal met haar 138.000 volgers. De vrouw die haar had aangevallen staat bekend als een fervente moslimhater, schrijft zij erbij.

Het voorval krijgt veel aandacht in de Turkse media, die dit incident in verband brengen met de controversiële Oostenrijkse ‘islamkaart’. Op deze website staan de namen en locaties van meer dan 620 moskeeën, verenigingen en functionarissen en hun mogelijke connecties in het buitenland vermeld.

Het Oostenrijkse moslimhaat-meldpunt krijgt steeds meer voorvallen van moslimhaat binnen. In 2020 werden er zo’n 1.400 aanvallen gemeld, en dit jaar zijn dat er al ruim 30 procent meer.

In meer westerse landen is sprake van groeiende moslimhaat, zoals in Canada waar deze zomer een moslimfamilie in werd vermoord bij een aanslag.

Turkse rechter veroordeelt Koerdische activiste na tweet over strijd tegen IS

0

De Turks-Koerdische advocaat, schrijver en activist Nurcan Kaya is veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van vijftien maanden. De reden is een tweet uit 2014 over het verzet in de Syrische stad Kobani tegen IS, meldt de Koerdische nieuwssite Bianet.

‘Niet alleen Koerden, maar alle mensen die in Kobani wonen, verzetten zich. Democratische Arabieren verzetten zich ook tegen de belegering door IS’, luidde de bewuste tweet.

Kaya zou hiermee propaganda hebben verspreid voor de PKK, die in Turkije, de EU en de VS op de terreurlijst staat. De PKK is gelieerd aan de Koerdische YPG-strijders, die vochten tegen IS in de slag om Kobani en door Kaya zouden zijn aangemoedigd in haar tweet.

Kaya verdedigde zichzelf door te stellen dat ze niets dan vrede propageert en dat haar activiteiten als mensenrechtenactivist de werkelijke reden zijn van haar proces. ‘Het is duidelijk dat mijn proces hier niets te maken heeft met terroristische propaganda’, zei ze.

Kaya was aangeklaagd op basis van een paar tweets uit 2014 waarin de woorden ‘Nurcan Kaya’, ‘Kobani’, ‘Kürt’ en ‘organisatie’ voorkomen. Het ziet ernaar uit dat er snel gezocht is met wat steekwoorden om haar te kunnen veroordelen, denkt haar advocaat. ‘Dit is een indicatie van de kwade bedoelingen van de aanklagers.’

Pesten strafbaar stellen? Juist dan raak je pestgedrag nooit meer kwijt

0

Naast het houten kistje vol met abrikozen vertellen kromme letters op een kartonnen bordje dat de vruchten voor 1 euro 50 per pond te koop zijn. We lopen de dijk af en kijken om ons heen. Er is niemand om de klanten te bedienen. Wel hangen er aan een touwtje papieren zakjes en op een krukje staat een eenvoudige weegschaal. De onderste regel op het bordje vraagt ons beleefd om gepast geld in het ronde bakje neer te leggen.

We zijn niet de eersten die hier van onze fiets zijn afgestapt. In het geldbakje liggen inmiddels de nodige euro’s, munten en papiergeld.

Toch kijken we elkaar wat verbaasd aan. Is er dan niemand die een oogje in het zeil houdt? Zomaar onbeheerd geld in een bakje aan de kant van de weg? En niemand die erop let dat er niet meer abrikozen worden meegenomen dan waarvoor wordt afgerekend?

Waarschijnlijk wonen in dit dorpje alleen maar oprechte mensen en fietsen er door de Kerkstraat ook alleen maar goudeerlijke voorbijgangers. In de grote stad zijn we dat inmiddels anders gewend.

Vol verwondering maar ook vol bewondering stoppen we wat vruchten in het zakje, wegen een pondje af en leggen de 1 euro 50 in het ronde bakje. Er bestaan dus nog gewoon plekjes in ons land waar eerlijkheid de regel is en oneerlijkheid tot de uitzondering behoort.

Aan het einde van deze mooie middag zet ik thuis mijn fiets weer op slot. Om er zeker van te zijn dat ik morgenochtend mijn karretje nog steeds terugvind, gebruik ik ook nog eens de dikke ketting die ik altijd bij mij heb als extra beveiliging tegen diefstal.

Bij het dichtklikken van dat fietsslot komt het beeld van dat geldbakje naar boven. De abrikozen en onbewaakte centen. Zomaar naast dat tuinhekje onder aan de dijk.

Een samenleving waar de enige manier van het bestrijden van de fietsdiefstallen bestaat uit het aanleggen van sloten en kettingen, raakt het fenomeen van het niet-met-je-handen-af-kunnen-blijven-van-andermans-bezittingen nooit meer kwijt. Wat wel werkt, is het bijbrengen van de ultieme waarden van eerlijkheid, van het verschil tussen mijn en dijn.

Deze wijsheid is ook toepasbaar in deze Week Tegen Pesten. In aanloop hiertoe stelde de landelijke ombudsvrouw voor om het kennelijk zo onuitroeibare pesten op school en de werkvloer desnoods wettelijk strafbaar te maken. Haar intentie is volstrekt te begrijpen. Pesten maakt levens kapot en eist mensenlevens op. Strafmaatregelen kunnen een heel welkome stok achter de deur zijn om getreiterde levens weer leefbaar te maken. Maar ik kies hier bewust voor de term ‘stok achter de deur’. Met dat beeld van het kartonnen bordje, de weegschaal en het onbewaakte geldbakje in mijn achterhoofd weet ik dat de strijd tegen pesten ook anders gevoerd kan worden.

Het bijschaven van de normen en vertellen wat het pesten veroorzaakt, daardoor raak je het pesten wel kwijt

En dat moet ook. Opvoeden, praten, fatsoensnormen, bevragen en beantwoorden. Deze ingrediënten bestaan binnen het onderwijs en op het werk om pesten uit te bannen. En daarbij hoort ook het beschrijven van wat, G’d verhoede, de ultieme prijs kan zijn van een gepest leven.

Een maatschappij waarin pesten wordt bestreden met het strafrecht raakt dat nooit meer kwijt. Het bijschaven van de normen en vertellen wat het veroorzaakt, gaat dat uiteindelijk wél doen.

En dat strafrecht? Dat moet er misschien komen. Maar dan ook alleen als stok achter de deur. De bestrijding kunnen wij elkaar als mensen leren en in praktijk brengen. Diep in ons hart willen we immers allemaal terug naar die samenleving van kartonnen bordjes, onbewaakte geldbakjes en eerlijk gevulde zakjes. Alleen in die situatie waar dat dan toch nog niet werkt, hebben we desnoods de straf als stok achter de deur. Niet als bestrijdingsmiddel.

Jongerenburgemeester Amsterdam beticht politie van etnisch profileren

0

De Amsterdamse jongerenburgemeester Achraf el Johari (24) beticht de Amsterdamse politie ervan hem op basis van zijn uiterlijk te hebben aangehouden. De politie zegt de zaak op dit moment nog uit te zoeken.

‘Gisteren ben ik voor de zoveelste keer etnisch geprofileerd door de Amsterdamse politie’, meldt hij zelf op social media. In een YouTube-video vertelt Johari (foto, links), samen met medereiziger Mourad Badaou (foto, rechts) van de islamitische liefdadigheidsinstelling Najiba, wat hen vrijdag zou zijn overkomen.

Op weg naar een begrafenis reden ze toevallig achter een trouwstoet aan waar jongeren over het raam zouden hebben gehangen, vertellen de twee. ‘Deze jongeren bezorgen ons een slechte naam’, zegt Badaou nog tegen Johari in het filmpje.

Tien minuten later wordt hun auto door de politie aan de kant gezet. ‘Mijn collega’s hebben jullie van het raam zien hangen in een trouwstoet’, zegt de agent tegen Badaou. ‘Dat is een leugen’, reageert Badaou en vervolgt: ‘Je hebt mij op basis van mijn uiterlijk aangehouden.’

Nadat hij de dienstdoende agenten ook voor racist heeft uitgemaakt, wordt Badaou in de boeien geslagen en naar het politiebureau aan de Postjesweg in Amsterdam-West meegenomen.

Badaoui zegt dat hij daar ook is vernederd. ‘Ze hebben de intercom uitgezet, terwijl ik enorm moest plassen.’ Uiteindelijk heeft hij zijn behoefte in een hoekje van de cel gedaan. ‘Ik ga niet in mijn broek plassen’.

Jongerenburgemeester Johari eist nu uitleg en verandering: ‘Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat ik de boodschap ‘De politie is je beste vriend’ niet meer kan verkopen. Dit is de druppel die de emmer deed overlopen. Geen enkele politie-iftar, dialoogavond of rondetafelgesprek gaat dit kunnen fixen. We moeten het gesprek gaan voeren over bevoegdheidsbeperking totdat de politie in staat is om alle Nederlanders gelijk te behandelen. (…). Femke Halsema en Frank Paauw (de Amsterdamse korpschef, red.), zijn jullie er ook voor mij?’

In een reactie laat de politie weten nog uit te zoeken ‘wat er precies is gebeurd, zodat we alle feiten en omstandigheden helder hebben’.

De politie zegt ook de twee mannen te hebben uitgenodigd om in gesprek te gaan over wat zich heeft afgespeeld. ‘Hier zijn ze vooralsnog niet op ingegaan’, aldus de politie.

Volgens El Johari is dat een ‘complete leugen’: ‘Toen ik op mijn initiatief in gesprek wilde gaan met de politie werd ik niet gerespecteerd, is er aan tone policing gedaan en ben ik gevorderd om het bureau Postjeweg te verlaten. Pure damage control.’

Het voorval komt op een moment waarop etnisch profileren weer landelijk in de spotlights staat. Aanleiding is de recente uitspraak in een zaak die het Eindhovense D66-raadslid Mpanzu Bamenga had aangespannen tegen de Koninklijke Marechaussee over etnisch profileren. Bamenga werd in april 2018 uit de rij gepikt tijdens een grenscontrole op Eindhoven Airport. Maar volgens de rechtbank mag de Koninklijke Marechaussee bij grenscontroles wel degelijk mensen op basis van hun huidskleur controleren, omdat dit een aanwijzing zou zijn voor iemands nationaliteit. Bamenga gaat nu in hoger beroep.

Duitse politie pakt Turkse man op in hotel, vindt kogels en ‘Gülenisten-lijst’

0

De Duitse politie heeft in een hotel in Düsseldorf een lijst met vermeende Gülen-sympathisanten gevonden. De lijst is zeer vermoedelijk van een Turkse man die is opgepakt op verdenking van overtreding van de wapenwet. Dat meldt het Duitse magazine der Spiegel.

Op 17 september deed de Duitse politie een inval in de hotelkamer van een bewapende veertigjarige Turkse man. Hij had een alarmpistool en ‘iets dat leek’ op explosief materiaal bij zich, aldus der Spiegel. De politie vond ook munitie die niet leek te matchen met het relatief onschuldige wapen van de verdachte.

Het Openbaar Ministerie onderzoekt of de man de wapenwet heeft overtreden en bestudeert ook de lijst met namen, waar ook persoonlijke informatie op staat. Het vermoeden bestaat dat die gemaakt is voor aanslagen of spionage. De personen die op de lijst staan zijn inmiddels door de autoriteiten op de hoogste gesteld.

In juli had het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken al gezegd een mogelijke ‘executielijst’ te bestuderen tegen journalisten die kritisch zijn op de Turkse president Erdogan.

De Turkse regering beschouwt de Gülenbeweging als een terreurorganisatie, en de leider van die beweging, Fethullah Gülen, als het brein achter de couppoging op juli 2016. Gülen heeft dat zelf altijd ontkend.

Erdogan en Gülen waren lange tijd bondgenoten. Maar aan het begin van het vorige decennium liep het verkeerd tussen de twee islamitische voormannen. Inmiddels zijn het gezworen vijanden.

Erdogan wil dat Amerika verdwijnt uit Syrië en Irak

0

De Turkse president Erdogan wil dat de Amerikaanse troepen zich terugtrekken uit Syrië en Irak. Hij zegt hun aanwezigheid niet nuttig te achten voor de regionale vrede.

‘Ik zou willen dat ze Syrië en Irak verlaten, net zoals ze Afghanistan hebben verlaten’, zei Erdogan gisteren over NAVO-bondgenoot Amerika.

Erdogan heeft volgens het Turkse medium Ahval vooral moeite met het feit dat de Verenigde Staten de Syrisch-Koerdische Volksbeschermingseenheden (YPG) ondersteunen, die enkele jaren geleden IS hebben verdreven. Volgens Turkije is de YPG gelieerd aan de PKK, die volgens de Turkse staat een terroristische organisatie is.

Op dit moment heeft Turkije een deel van Noord-Syrië bezet. Turkije ondersteunt Syrische rebellen die tegen de YPG en tegen president Bashar al-Assad vechten. Assad is een bondgenoot van Poetin, wat de relatie van Turkije tot Rusland gecompliceerd maakt.

Morgen heeft Erdogan een topontmoeting met zijn Russische collega Vladimir Poetin over de Syrische kwestie. Dat belooft nu al een heet onderonsje te worden. De Russische luchtmacht voert de aanvallen op het door Turkse gesteunde Syrische facties in Afrin op, waarbij zeven rebellen zijn gedood, terwijl Turkije versterkingen naar Noord-Syrië stuurt.

Pro-regeringsmedia in Turkije zwijgen over de Russische luchtaanvallen op Afrin, meldt onderzoeksjournalist Levent Kemal van de Midden-Oosterse nieuwswebsite Middle East Eye. Mogelijk zwijgen Turkse media hierover omdat Turkije een tweede partij S-400 luchtverdedigingsonderdelen wil bestellen bij Rusland.

Intussen heeft oppositieleider Kemal Kilicdaroglu van de Turkse seculier-nationalistische oppositiepartij CHP gezegd de vriendschap met Syrië te willen versterken. ‘We zullen niet boos zijn op onze Syrische broeders. We zullen boos zijn op degenen die hen hierheen hebben gebracht.’ Kilicdaroglu houdt Erdogan verantwoordelijk voor de vluchtelingencrisis, waardoor in Turkije nu meer dan drie miljoen Syriërs wonen.

Assad heeft daarop Kilicdaroglu aangeboden naar de Syrische hoofdstad Damascus te komen voor een ontmoeting. De CHP heeft nog niet positief gereageerd, meldt de Turkse krant En Son Haber, die opmerkt dat aan de handen van Assad het bloed van miljoenen Syriërs kleeft.

China verkoopt eigendommen rijke Oeigoeren

0

China heeft de bezittingen van rijke Oeigoerse gevangenen in beslag genomen en online verkocht. De verkoop van deze gestolen bezittingen levert de Chinese overheid tientallen miljoenen op, meldt the Wall Street Journal.

Volgens de Amerikaansde krant hebben rechtbanken in Xinjiang sinds 2019 ten minste 150 activa – van huishoudelijke apparaten tot onroerend goed en aandelen – geveild op e-commercesites. Deze bezittingen van ten minste 21 Oeigoeren leverde de overheid tenminste 72,5 miljoen euro op.

De lijsten zijn samengesteld door het Uyghur Human Rights Project, een NGO die gedeeltelijk wordt gefinancierd door de Amerikaanse regering.

De mensen van wie de bezittingen zijn geroofd zijn van terrorisme en extremisme beschuldigd. Volgens the Wall Street Journal dienen dit soort aanklachten als voorwendsel om de Oeigoerse islamitische minderheid in China te onderdrukken.

Naar schatting miljoenen Oeigoeren zitten in Chinese heropvoedingskampen, die tot doel hebben de Oeigoerse identiteit te wissen. Steeds meer experts en parlementen spreken van genocide, ook omdat China bezig is met gedwongen anticonceptie onder Oeigoeren.