21.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 569

President Israël: boycot door Ben & Jerry’s is ‘vorm van terrorisme’

0

Isaac Herzog, de pas beëdigde president van Israël, stelt dat Ben & Jerry’s zich schuldig maakt aan ‘een nieuwe vorm van terrorisme’ door de bezette Palestijnse gebieden te boycotten.

‘De boycot van Israël is een nieuw soort terrorisme, economisch terrorisme’, aldus Herzog. ‘Terrorisme probeert de burgers van Israël en de economie van Israël schade toe te brengen. We moeten ons verzetten tegen deze boycot en terrorisme in welke vorm dan ook’, aldus de president.

Ben & Jerry’s kondigde maandag aan geen ijs meer te zullen verkopen in de Israëlische nederzettingen op de Westbank, na ‘zorgen die met ons gedeeld zijn door onze fans en vertrouwde partners’.

Herzog bracht deze boycot in verband met de BDS-campagne (Boycot, Desinvesteringen en Sancties), die streeft naar een totale culturele en economische boycot van Israël. Volgens de president streeft de BDS-campagne niet naar vrede, maar is het doel om Israël te ondermijnen. ‘Het richt zich op de Israëlische economie.’

Premier Naftali Bennett had ook kritiek op Ben & Jerry’s en verweet het bedrijf antisemitisme. ‘Er zijn veel merken ijs’, zei Bennett. ‘Maar wij hebben maar één land.’

Dinsdag sprak Bennett met Unilever, de Nederlands-Britse multinational die eigenaar is van Ben & Jerry’s. Bennett zei tegen de CEO van Unilever dat hij het besluit van Ben & Jerry’s als ‘ernstig’ beschouwt en dat Israël ‘agressief zal optreden tegen elke vorm van boycot tegen zijn burgers’.

‘In shock over behandeling Quinsy’, ‘Smerig spel Gario’: BIJ1 verdeeld

0

Sandra Salome, voorzitter van BIJ1 Rotterdam, stelt zich achter het landelijk bestuur in de kwestie rond Quinsy Gario. ‘Geloof het slachtoffer’, schrijft Salome op Twitter.

Maandag werd bekend dat Gario – nummer 2 op de verkiezingslijst – door het partijbestuur is geschorst, vanwege ‘signalen dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij’. Het bestuur van BIJ1 had in reactie op die signalen een advocatenbureau ingeschakeld, die met een rapport kwam, op basis waarvan Gario uit de partij werd gezet.

De zaak-Gario lijkt BIJ1 te verdelen. Een deel van de partij – waaronder een bestuurslid van BIJ1 Den Haag, oud-bestuurslid Manju Reijmer en schrijfster en lijstduwer Anousha Nzume – heeft felle kritiek op de handelswijze van witte leden uit het bestuur, die ‘koloniale machtsspelletjes’ voor de voeten werden geworpen.

De afgelopen dagen was vooral het anti-bestuurskamp zichtbaar op social media. Maar Sandra Salome, voorzitter van de BIJ1-afdeling in Rotterdam, laat nu een duidelijk tegengeluid horen. ‘Geloof het slachtoffer. Dus ook als de ‘dader’ iemand is waar je altijd zo tegenop keek’, twittert zij.

Op dit moment is het onduidelijk waarvan Quinsy Gario wordt beschuldigd. Het rapport van advocatenbureau Van Overbeek de Meyer is geheim. Salome vertelt dat zij weet waar het om gaat, maar wil niet vertellen wat er gebeurd is. Wel beschuldigt ze Gario van ‘giftige mannelijkheid’ en dat hij via ‘leugens en manipulatie’ een ‘smerig spel’ speelt.

‘Op dit moment zijn er tientallen mensen die de waarheid kennen maar die hier niet mee naar buiten durven, uit angst voor de reacties’, schrijft Salome. ‘Omdat ze zien dat ‘geloof het slachtoffer’ blijkbaar niet telt als de dader slim genoeg is een kring van ‘invloedrijke’ mensen om zich heen te verzamelen en deze in te zetten als pionnen in het smerige spel dat hij al zolang speelt.’

De Rotterdamse BIJ1-voorzitter was deel van de commissie die Quinsy Gario op nummer twee van de kandidatenlijst zetten. Ze ‘keek zo naar hem op’, vertelt ze. ‘Maar net als veel anderen maakte ik ook kennis met de andere kant.’

Salome heeft meegewerkt aan het onderzoek van Van Overbeek de Meyer. ‘Ik zweeg niet tegen het onderzoeksbureau en ook nu zwijg ik niet. Ik ga niet van anderen met negatieve ervaringen met Q. (Quinsy Gario, red.) vragen zich publiekelijk uit te spreken. Maar ik weet dat jullie er zijn en wat een hel de laatste dagen zijn geweest.’

Volgens Salome mag je van slachtoffers van Gario niet eisen dat ze hun aanklachten bewijzen. ‘Dat is ze nog een keer blootstellen aan toxisch gedrag. Dat kan en mag nooit.’

Hoewel onduidelijk is wat de aanklacht tegen Gario is, zegt het bestuur dat het niet om seksueel overschrijdend gedrag gaat. Maar ‘geloof de slachtoffers’ is een kreet die voornamelijk rond (seksueel) geweld draait, werpt de prominente Twitteractivist Arzu Arslan tegen in reactie op Salome.

Arslan, die tegen de ‘witte sabotages’ van het partijbestuur ageert, heeft ook kritiek op de ‘speculatieve’ term ‘onveiligheid’ waarmee het bestuur de aard van de aanklacht tegen Gario omschreef. Ze voegt toe:

‘Het ging velen van ons niet zozeer om de inhoud, want die weten we niet, maar om de hele aanpak met betrekking tot het onderzoek, anoniem naar de media stappen vol vaagheden en erna stilte. Plus het gegeven dat ’toxic witheid’ ook al langer speelt binnen BIJ1.’

Mariam el Maslouhi, bestuurslid van BIJ1 Den Haag die eerder zei ‘in shock’ te zijn over de behandeling van Gario, valt Arslan bij op Twitter: ‘Zwarte activistische gemeenschappen hebben zo hard gestreden zodat termen als ‘veiligheid’, ‘believe her’ serieus werden genomen. En om te zien hoe gemakkelijk deze termen worden gebruikt tégen zwarte mensen will never cease to amaze me.’

Essay | Hoe de Israël-lobby de strijd tegen antisemitisme ondermijnt

Het Joods Historisch Museum opende onlangs de tentoonstelling Zijn Joden Wit?, naar aanleiding van een essay van Gideon Querido van Frank, tevens mede-curator van de tentoonstelling, dat in 2019 door Vrij Nederland werd gepubliceerd. De tentoonstelling en het essay zijn een aanklacht tegen links Nederland en de antiracismebeweging, dat antisemitisme te weinig zou aankaarten en zich er ook nog eens schuldig aan zou maken. Naar aanleiding van de tentoonstelling zijn verschillende recensies en praatprogramma’s verschenen, van de Volkskrant tot de Balie, om deze problematiek aan de kaak te stellen.

Hoewel de tentoonstelling genuanceerder is dan het essay, met ook lovenswaardige bijdragen van verschillende Joodse Nederlanders en antiracismeactivisten, werd ook de Israël-lobby uitgenodigd voor een bijdrage. Tevens staat het essay van Querido van Frank centraal op de website van het Joods Historisch Museum en als conclusie van de tentoonstelling.

Laat ik voorop stellen: het bestrijden van antisemitisme hoort zeker thuis in elke antiracismebeweging. Toch zitten er grote problemen in het essay, waarin antizionisme en antisemitisme structureel door elkaar worden gehaald. Hierdoor wordt het onjuiste beeld geschetst dat antisemitisme in Nederland vooral een probleem van links en van moslims is, in plaats van een grotendeels (extreem)rechts probleem. Deze gebrekkige analyses helpen ons niet verder in de strijd tegen antisemitisme. Ze voeden vooral een rechtse agenda die antiracismebewegingen, linkse bewegingen en moslims zwart probeert te maken.

Zionistische standpunten

De Israël-lobby heeft zowaar een monopolie gekregen op het definiëren en agenderen van antisemitisme in Nederland. De jaarlijkse antisemitismemonitor wordt uitgegeven door het Centrum voor Informatie en Documentatie Israël (CIDI). De voorzitter van het Centraal Joods Overleg (hét gespreksorgaan voor de overheid) is Ronny Naftaniel, mede-oprichter en voormalig directeur van het CIDI. De eerste Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding van de overheid is Eddo Verdoner, daarvoor nog vicevoorzitter van het CIDI. Al deze organisaties hanteren de omstreden IHRA-definitie van antisemitisme, dat geen duidelijk onderscheid maakt tussen antisemitisme en antizionisme. Omdat het CIDI de agendering van antisemitisme effectief naar zich toe heeft getrokken nemen veel schrijvers, waaronder Gideon Querido van Frank, bewust of onbewust Israëlische standpunten over.

Laten we beginnen bij de ergste aanklacht tegen links: dat het zelf een groot antisemitismeprobleem zou hebben door een ‘obsessie’ met Israël, zo schrijft Querido van Frank, waarvan ‘het bestaansrecht volledig wordt ontkend’. Een bekend standpunt van de Israël-lobby. Zo stelt het CIDI dat de geweldloze BDS-beweging als doel heeft ‘om het bestaansrecht van Israël te ondermijnen.’ Waarom dan? ‘’De beweging eist terugkeer van alle vluchtelingen en hun nakomelingen naar Israël’, legt het CIDI uit, ‘met volledige burgerrechten’. De Joodse bevolking zou dan geen meerderheid meer vormen in Israël.

Je kunt je afvragen of een Joodse meerderheidsstaat, die bestaat bij de gratie van het schenden van de basisrechten van miljoenen Palestijnen, ‘bestaansrecht’ heeft. Het antwoord lijkt me nee en erg veel Joden zijn dat met me eens. De Joodse wetenschapper Albert Einstein, bijvoorbeeld, was tot zijn laatste adem voor een binationale eenheidsstaat in historisch Palestina. Met hem waren er vele anderen, zoals de Joodse filosoof Hannah Arendt. Om verwarring tussen Israël-kritiek en antisemitisme te voorkomen hebben meer dan tweehonderd veelal Joodse wetenschappers de Jerusalem-declaratie van antisemitisme opgesteld, als correctie op de IRHA-definitie. Daarin wordt ook expliciet gesteld dat het niet antisemitisch is om te pleiten voor een één-staat-oplossing in historisch Palestina.

Focus op Palestina is niet antisemitisch

Ook de beschuldiging van een antisemitische ‘obsessie’ met ‘de enige Joodse staat in de wereld’ is een typisch zionistisch standpunt, dat we ook terug kunnen lezen op de website van het CIDI. Er zijn echter tal van goede redenen te noemen waarom linkse bewegingen veel aandacht hebben voor Israël. Ten eerste, Israël is wellicht het laatste apartheidsregime van de wereld. Ten tweede, het Palestijnse volk is met 8 miljoen vluchtelingen (bijna twee derde van de bevolking) wellicht het meest ontheemde volk ter wereld. Ten derde, Gaza is de grootste openluchtgevangenis van de wereld. Ten vierde, Israël’s militaire bezetting van Gaza en de Westelijke Jordaanoever is de langste uit de moderne geschiedenis. Ten vijfde, Palestijnen zijn door Israël opgesloten en gemarteld op een grotere schaal dan de Amerikaanse Global War on Terror in Irak, Afghanistan, Guantanamo Bay en talloze ‘black sites’, wat terecht over de hele wereld werd veroordeeld.

Er zijn ook genoeg redenen die het Israël-Palestina conflict overstijgen. Ten eerste, de Palestijnen worden gebruikt als proefpersonen voor de wapen- en veiligheidsindustrie. Ten tweede, Israël ondersteunde en ondersteunt dictaturen en repressieve politie- en legermachten over de hele wereld, van apartheid Zuid-Afrika en Latijns-Amerikaanse fascisten toen, tot de Verenigde Staten, Colombia en Chili nu. Ten derde, Israël krijgt zijn wapens primair van de Verenigde Staten en Europa, waardoor deze overheden (en hun burgers) direct verantwoordelijk zijn voor het leed van de Palestijnen. Ten vierde, geen enkel ander land krijgt al decennialang een volledige carte blanche van westerse overheden om oorlogsmisdaden te plegen en VN-resoluties aan de laars te lappen. Sinds het bestaan van Israël zijn er nog nooit westerse sancties gekomen tegen het land.

Querido van Frank somt een reeks onderdrukte volkeren op waar links ‘nagenoeg nooit’ aandacht voor zou hebben, om vervolgens te concluderen dat de Palestijnse zaak een antisemitische obsessie is. Nog even daargelaten dat sommigen van de door Querido van Frank genoemde volkeren, zoals de Koerden, wel degelijk veel steun krijgen van links, zijn er ook onbenoemde bevolkingsgroepen die duidelijk méér aandacht hebben gekregen dan de Palestijnen. Denk bijvoorbeeld aan de anti-Apartheidsbeweging tegen Zuid-Afrika, de protesten tegen de invasie van Irak (2003) en recenter de Black Lives Matter-demonstraties. Soms hebben bewegingen simpelweg een groot momentum voor verandering. Om de aandacht vervolgens af te leiden met andere problemen is een beruchte tactiek van reactionairen. Zo klaagde Eschel Rhoodie, het toenmalige PR-hoofd van Apartheid Zuid-Afrika, destijds ook over ‘een fanatieke obsessie met Zuid-Afrikaanse aangelegenheden met uitsluiting van alle andere onrechtvaardigheden en problemen in de wereld’.

Links is minder antisemitisch

In peiling na peiling, van Europa tot de Verenigde Staten, wordt keer op keer bevestigd: antisemitisme komt (veel) vaker voor bij (extreem)rechts. Zo bleek uit een opiniepeiling uit 2008, nog voor de opkomst van de alt-right-beweging, dat rechtse Europeanen een negatievere mening hadden over Joden dan linkse Europeanen. Tien jaar later peilde hetzelfde bureau dat antisemieten in Europa meestal ook islamofoob zijn, bepaald geen typische beschrijving van links.

Terwijl in Groot-Brittannië de arbeiderspartij onder leiding van de anti-racistische Jeremy Corbyn werd belasterd als antisemitisch – een beschuldiging die Querido van Frank ook en passant herhaalt – werd in meerdere peilingen bevestigd dat linkse Britten, waaronder ook de aanhangers van Corbyn, een stuk minder antisemitisch zijn dan rechtse Britten. De talloze Brits-Joodse stemmen die de lastercampagne tegen Corbyn aankaarten, een groep die buitenproportioneel betrokken is geweest bij de Corbyn-campagne, worden structureel genegeerd en soms zelfs weggezet als ‘zelfhatende’ Joden.

Een uitgebreide studie in de Verenigde Staten bevestigde dat antisemitisme veel meer voorkomt bij rechts. Dit goldt ook ook bij verschillende vragen die kijken of antizionisme doorslaat in antisemitisme, zoals het boycotten van Joodse winkels, de loyaliteit van Joodse burgers betwijfelen, of Joden verantwoordelijk houden voor Israëlische misdaden. In alle gevallen was het percentage op radicaal links rond de tien procent, of zelfs tegen de 0 procent, en loopt het percentage flink op naarmate je verder op het rechtse spectrum komt (rond de 40 procent bij extreemrechts). Ook de data van antisemitische incidenten, bijgehouden door de conservatieve Anti-Defamation League in de Verenigde Staten, laten zien dat extreem rechts deze antisemitismecijfers bijna volledig domineert.

Dat links alsnog als een belangrijke bron van antisemitisme wordt gezien – vaak nog meer dan rechts – komt grotendeels door het succes van de Israël-lobby. In een interview bij Democracy Now zei de voormalige Israëlische minister van Educatie Shulamit Aloni dat antisemitismelaster ‘een truc’ is die de Israël-lobby ‘altijd’ gebruikt. ‘Het is heel makkelijk om mensen die bepaalde daden van de Israëlische regering bekritiseren als antisemitisch af te schilderen.’ Het essay van Querido van Frank past naadloos in deze traditie.

Laster en smaad

Querido van Frank beweert dat radicaal links in Nederland ‘uitblinkt’ in antisemitische incidenten, maar levert daar geen enkel overtuigend bewijs voor. Hij schrijft dat BIJ1 en Denk het Amsterdam Joods Akkoord niet hadden ondertekend, zonder erbij te vermelden dat Een Ander Joods Geluid publiekelijk tegen het akkoord ageerde. Het akkoord was namelijk een initiatief om de IHRA-definitie van antisemitisme te institutionaliseren en zo kritiek op Israël te smoren.

Vervolgens doet Querido van Frank alsof antiracismebewegingen structureel en altijd antisemitisme negeren. ‘Intersectionaliteit lijkt over elke minderheidsgroepering te gaan’, zegt hij. ‘Maar nooit over Joden.’ Werkelijk? Het Comité 21 maart bestaat al decennia en neemt antisemitisme structureel mee in haar rapporten, dat elk jaar door zo’n honderd antiracisme-organisaties wordt ondersteund. Dat is letterlijk de grootste antiracismecoalitie van Nederland, waar volledig aan voorbij wordt gegaan.

‘De zogenaamde traditie van Joden herdenken wordt door links bijna net zo reactionair en politiek incorrect gezien als Zwarte Piet’, beweert Querido van Frank. Nogal een zware beschuldiging, die Querido van Frank baseert op slechts één gênante tweet van BIJ1, waarin zij de Joden vergaten te melden in een WOII-herdenkingslijstje dat zich overduidelijk toespitste op onderbelichte slachtoffers. Querido van Frank weet blijkbaar niet dat de eerste Nederlandse Kristallnachtherdenking in 1993 werd georganiseerd door de linkse antiracisme-organisatie Nederland Bekent Kleur en dat deze herdenking tot 2019 nog jaarlijks werd gehouden.

Joodse Nederlanders verdienen beter

Querido van Frank beweert dat links ‘zijn moslim kiezers – een groot deel van het electoraat – wil beschermen (én behouden) en antisemitisme vrijwel altijd afdoet als Israël Kritiek.’ Wederom, geen voorbeelden. De feiten spreken wat anders uit. Bij de laatste verkiezingen besteedden alle linkse partijen aandacht aan antisemitisme in hun partijprogramma’s, met uitzondering van de Partij voor de Dieren en de Socialistische Partij, die ook geen specifieke aandacht schonken aan moslimhaat en anti-zwart racisme. Groenlinks diende de afgelopen kabinetsperiode meerdere moties in tegen antisemitisme en steunde ook de moties van andere partijen.

Querido van Frank toont in zijn essay een structureel gebrek aan kennis over de linkse beweging in Nederland. Zo stelt hij dat links gelooft in ‘vele samenzweringstheorieën, waarin de Joden het grootkapitaal bezitten en de werkende klasse uitbuiten. Niet voor niets zijn de gele hesjes en de Internationale Socialisten geobsedeerd door de Rothschild-familie’.

Een kwalijk, lasterlijk statement. De Internationale Socialisten publiceren notabene al jaren over het gevaar van samenzweringstheorieën, waaronder ook expliciet over de Rotschild-familie en de moderne variant over George Soros. Slechts maanden voordat Querido van Frank zijn lasterlijke essay publiceerde, gaf de nationale coördinator van de Internationale Socialisten, Ewout van den Berg, nog een speech tegen antisemitische complottheorieën, tijdens een van de grootste antiracismedemonstraties van de afgelopen tien jaar.

Nog bizarder is Querido van Franks referentie naar de Gele Hesjes, waarvan hij blijkbaar niet weet dat het in Nederland een extreemrechtse beweging is. Precies om deze reden begon links Nederland vrijwel direct een tegenbeweging: De Rode Hesjes.

Rechts Nederland wordt ontzien van kritiek

Querido van Frank rept met geen woord over het antisemitisme op rechts in Nederland. Toegegeven, hij erkent wel dat de rechtse ‘solidariteit’ met de Joden opportunistisch is, als een knuppel om moslims mee te slaan. So far so good. Maar vervolgens schetst Querido van Frank exact datzelfde frame: een grootschalige antisemitismecrisis onder moslims die gedoogd en gevoed wordt door links. Het is geen wonder dat een lovende recensie van de tentoonstelling, door Kees Van Amstel op NPO Radio 1, vervolgens wél de sprong maakt om rechts Nederland als de beschermheer van de Joden te bekronen, en Tofik Dibi te lasteren als een antisemiet, omdat hij een groepje zionistische politici (niet eens Joden) de buikgriep had toegewenst.

‘Hoe meer rechts hamert op nationale tradities en roept dat Joodse oorlogsslachtoffers herdenken daar een van is, des te meer wijst links op de andere, ‘vergeten’ slachtoffers en andere oorlogen’, schrijft Frank. Werkelijk? Annabel Nanninga, fractieleider van de FvD-splinter in de Eerste Kamer en medeoprichter van de salonfähige JA21-partij, tweette tussen 2009 en 2016 bijna elk jaar de meest racistische uitingen tijdens de twee minuten stilte.  Denk aan uitspraken als ‘dodenherdenking is mijn lievelingsfeestdag,’ of ‘nu even wat Mein Kampfen kopen. Je kan niet vroeg genoeg beginnen met de kerstcadeaus.’ En Annabel Nanninga is verre van de enige. Terwijl vanuit links wordt gepleit voor een inclusieve 4 mei-herdenking (full disclosure: dat heb ik ook meermaals gedaan), wordt de Holocaust door extreemrechts juist volledig gebagatelliseerd.

Het essay van Querido van Frank is een pijnlijke reflectie van de blindheid van het CIDI en het Nieuw Israëlitisch Weekblad (NIW), die het antisemitisme van FvD jarenlang door de vingers zagen. NIW’s adjunct-hoofdredacteur Bart Schut stemde in 2019 zelfs FvD. En hij was echt niet de enige. De achterban van het CIDI verkoos het FvD notabene als de grootste partij, tijdens een schaduwverkiezing bij een verkiezingsavond van het CIDI.

Antisemitisme komt vooral van witte Nederlanders

Net als Querido van Frank ziet de Israël-lobby vooral spoken op links en bij moslims. Esther Voet beweerde in 2014 als toenmalig CIDI-directeur dat twee derde van het antisemitisme van moslims kwam, terwijl de cijfers van het Openbaar Ministerie juist uitwezen dat twee derde van de schuldigen ‘autochtone’ Nederlanders waren. De tweede grootste groep daders was ‘West-Europees’.

Een uitgebreid overheidsonderzoek peilde in 2015 dat 12 procent van de Nederlandse moslimjongeren ‘niet zo positief’ was over Joden. Dat is vergelijkbaar met hun houding tegenover Koerden (12 procent), Nederlanders (10 procent) en zelfs Marokkanen (8 procent). Andersom waren christelijke en niet-gelovige jongeren extreem negatief over moslims (rond de 30 procent) en Marokkanen (rond de 40 procent).

Querido van Frank beweert dat de antiracismebeweging Israël en Joden ‘voortdurend’ door elkaar haalt zonder ook maar één voorbeeld te geven. Hij zwijgt volledig over het feit dat Israël zelf, alsmede de zionistische kleine christelijke partijen ChristenUnie en SGP, de Joodse bevolking continu met Israël associëren. Dat gebeurt zelfs tijdens zijn tentoonstelling, waarin Esther Voet zonder enig besef van ironie beweert dat de antiracismebeweging ’tegen Israël [is], dus tegen Joden.’

Is het dan gek dat sommige mensen deze partijen op hun woord geloven? Een onderzoek van de Anne Frank Stichting wees gelukkig uit dat de meeste moslimjongeren juist wel een onderscheid maken tussen Joden en zionisten. Om de jongeren die wel de fout in gaan te bereiken, heeft het weinig zin om de groep te demoniseren en weg te zetten als antisemieten.

Het belang van solidariteit

Belangrijker nog dan de Israël-lobby zijn de centrumpartijen en extreemrechtse partijen die de zionistische talking points van een megafoon voorzien, omdat het hun agenda bevordert om ‘links van links’ (dixit: Willem Schinkel) zwart te maken en buitenspel te zetten. Dat is de reden dat antisemitisme al jaren structureel meer aandacht krijgt dan alle andere vormen van racisme en discriminatie in de Nederlandse media. Ook de ‘antisemitisme’-hetze tegen Corbyn in Groot-Brittannië werd grotendeels aangevoerd door de rechterflank van zijn partij, die daarvoor weinig van doen had met Israël of met Britse Joden. Voor het veel grotere antisemitisme van Boris Johnson en zijn achterban was tegelijkertijd nauwelijks aandacht. De lastercampagnes tegen BIJ1 en Corbyn zijn voorbodes van wat er in Nederland zal gebeuren als we ooit een serieuze linkse premierskandidaat zouden krijgen.

De lastercampagnes tegen linkse activisten ondermijnen ook cruciale solidariteit tegen de opkomst van extreemrechts, waardoor Joodse burgers in serieus gevaar kunnen komen. De legendarische Joodse schrijver David Graeber beschreef deze dynamiek al in het Verenigd Koninkrijk, tijdens de hetze tegen Corbyn: ‘Het is bizar om loos alarm te slaan terwijl echte wolven voor de deur staan ​​te blaffen. Het is nog kwalijker als degenen om wie je loos alarm slaat exact de mensen zijn die je het meest waarschijnlijk zullen verdedigen tegen deze wolven. De geschiedenis van Cable Street tot Charlottesville leert ons dat wanneer de bruinhemden de straat opgaan, de politie meestal nutteloos of erger blijkt te zijn, en het precies de ‘harde linkerflank’ is die naast ons staat.’

De Frans-Algerijnse dekoloniale denker Houria Bouteldja waarschuwt Europese Joden dat het filosemitisme van de rechtse partijen tijdelijk is, zolang het de witte macht uitkomt. Uiteindelijk hebben alle antiracismebewegingen daarom een gemeenschappelijke agenda tegen de gevestigde macht. Tot zover sluit ik me volledig aan bij de Joodse theatermaker Jelle Zijlstra, die in de tentoonstelling Zijn Joden Wit  waarschuwt: ‘Als de moslims zijn geslagen, komt die stok dan niet keihard terug?’

De tentoonstelling Zijn Joden Wit is dan ook beter dan het essay dat de aanleiding hiervoor vormde, door een meerstemmigheid van verschillende Nederlandse Joden en antiracisme-activisten. Daarbij is een belangrijke dialoog geïnitieerd tussen verschillende minderheidsgroepen. Ik raad iedereen dan ook van harte aan om alsnog naar de tentoonstelling te gaan. Maar om echt een wederkerige solidariteit te bewerkstelligen, moet de zionistische olifant in de kamer worden benoemd. Door het monopolie van de Israël-lobby in de antisemitismebestrijding in Nederland worden analyses enorm vertroebeld en misbruikt. Joodse Nederlanders verdienen beter.

Zwarte Republikein legt partijgenoten uit: racisme is ook óns probleem

0

In een opinieartikel voor USA Today legt Gerard Robinson, zwart én prominent lid van de Republikeinse Partij, zijn partijgenoten uit dat racisme in de Verenigde Staten toch echt een probleem is.

Als gevolg van de Black Lives Matter-beweging vorig jaar is er in de Verenigde Staten veel meer aandacht gekomen voor het thema racisme. Maar het is wel vooral een ‘links’ thema, waar de Republikeinse Partij zich minder zorgen over maakt. Republikein Gerard Robinson, een Afro-Amerikaan die diverse bestuursfuncties bekleedde in Florida en Virginia, vindt dit problematisch.

In de VS vindt een meerderheid dat het overwinnen van racisme nu belangrijker is dan ooit, stelt Robinson. Hij verwijst naar een opiniepeiling, waarin 60 procent van de Republikeinen aangeeft het hier mee eens te zijn, tegenover 91 procent van de Democraten. Daarnaast gelooft slechts 20 procent van de Republikeinen dat racisme zwarte mensen belemmert in hun politieke carrière, terwijl 58 procent van de Democraten dit gelooft.

Robinson: ‘Als zwarte Republikein met tientallen jaren ervaring in het werken met Republikeinse wetgevers, bedrijfsleiders en wetenschappers, kan ik bevestigen dat racisme het voor sommige zwarte mensen moeilijk maakt om deel te nemen aan de Republikeinse Partij – en aan het Amerikaanse burgerlijke en politieke leven in het algemeen.’

Uit diezelfde opiniepeiling blijkt dat 56 procent van de Republikeinen racisme als een probleem uit het verleden beschouwt, terwijl 64 procent van de Democraten gelooft dat dit niet zo is. Toch wil Robinson niet generaliseren, zegt hij. 44 procent van de Republikeinen gelooft niet dat racisme een probleem is uit het verleden, terwijl een aanzienlijke minderheid van 36 procent van de Democratische kiezers dit wel gelooft. Ook binnen de Democraten is er nog werk genoeg om te doen.

Robinson denkt dat de verkiezing van meer zwarte Republikeinen in vertegenwoordigende organen een stap in de goede richting is, maar hij wil ook een mentaliteitsverandering. Republikeinen en Democraten staan te vaak tegenover elkaar als gevolg van de polariserende partijpolitiek.

‘Alleen vertrouwen op de geest van de partij om een nationale visie op democratie te formuleren is een verloren zaak. Onszelf bekijken door de lens van ‘We the People’ is een betere.’

Erdogan: ‘geen probleem’ met Taliban, laakt ‘imperialistische’ NAVO-partners

0

Volgens Erdogan heeft Ankara geen problemen met de overtuigingen van de Taliban. Ook noemt de Turkse president zijn westerse NAVO-partners ‘imperialistische machten’.

Erdogan is bereid om met de Taliban te onderhandelen over de inzet van Turkse strijdkrachten om de luchthaven van Kabul te beveiligen, aldus de Turkse krant Cumhuriyet.

Na het besluit van de Amerikaanse president Joe Biden om de Amerikaanse troepen uit Afghanistan terug te trekken, stelde Turkije voor om met troepen de luchthaven van Kabul te beschermen. Dit wordt als essentieel gezien om de buitenlandse ambassades open te houden.

De Taliban hebben Turkije echter laten weten dat ook Turkse troepen zich volledig uit Afghanistan moeten terugtrekken, omdat ze anders mogelijk ook een doelwit zullen zijn van toekomstige aanvallen.

De Turkse president reageert: ‘De Taliban zouden veel gemakkelijker met Turkije moeten kunnen praten, omdat Turkije geen problemen heeft met hun overtuigingen.’

‘Imperialistische machten zijn Afghanistan binnengekomen en ze zijn daar al meer dan twintig jaar, zoals jullie allemaal goed weten’, vervolgde de Turkse president. ‘We hebben de kant van onze Afghaanse broeders gekozen tegen deze imperialistische machten. We hebben prioriteit gegeven aan het beschermen van de luchthaven van Kabul en aan humanitaire [hulp]. We hebben ons uiterste best gedaan om te helpen.’

De dreigende machtsovername van de Taliban zorgt voor een nieuwe vluchtelingenstroom. Veel Afghanen willen hun land verlaten, omdat ze de wraak van de Taliban vrezen. Onder hen bevinden zich ook Afghaanse tolken die voor media hebben gewerkt.

Een coalitie van Amerikaanse mediabedrijven lobbyt nu bij president Joe Biden voor een ruimhartig beleid ten aanzien van visumaanvragen van Afghaanse tolken die met westerse mediabedrijven hebben samengewerkt, schrijft Villamedia.

Amerika bekritiseert veroordeling Marokkaanse journalist Omar Radi

0

De Verenigde Staten hebben kritiek op Marokko, omdat een Marokkaanse rechter journalist Omar Radi tot zes jaar gevangenisstraf heeft veroordeeld.

‘Wij maken ons zorgen over de waarborgen voor een eerlijk proces in de zaak van journalist Omar Radi, die op 19 juli tot zes jaar gevangenisstraf is veroordeeld. Wij volgen de zaak op de voet en hebben onze bezorgdheid geuit bij Marokkaanse functionarissen’, twittert een woordvoerder van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.

Radi zit al een jaar vast. Vorig jaar zomer arresteerden de Marokkaanse autoriteiten journalist Omar Radi op verdenking van spionage. In 2019 werd de journalist bovendien opgepakt vanwege ‘minachting van de wet’, via een kritische tweet over een strafproces van enkele Rif-activisten dat toen werd gevoerd. Toen besloten honderden mensen de straat op te gaan om te protesteren.

Vorige week had Amerikae ook stevige kritiek op Marokko, vanwege de veroordeling van de dissidente journalist Soulaiman Raissouni tot vijf jaar gevangenisstraf. Volgens Marokko heeft de veroordeling van Raissouni niets te maken met zijn werk als journalist, maar is hij veroordeeld voor de aanranding van een homoseksuele man, een verhaal dat door critici niet geloofd wordt.

Kwestie rond Quinsy Gario legt dieper conflict binnen BIJ1 bloot

0

De onrust in BIJ1 over het uit de partij zetten van Quinsy Gario houdt aan. Schrijver en lijstduwer Anousha Nzume uit haar onvrede op Facebook. Haar bericht krijgt veel bijval, ook van partijleden. De onvrede gaat niet alleen over Gario en de vermeende kwalijke rol van witte leden in deze kwestie, maar ook over de partijcultuur van BIJ1. Professionalisering van de partij zou leiden tot identiteitsverlies.

Maandag werd bekend dat Quinsy Gario, nummer 2 binnen de partij, als lid is geschorst. De reden: ‘signalen dat niet iedereen zich veilig voelde binnen de partij’. Het partijbestuur schakelde een advocatenbureau in dat met rapport kwam. Naar aanleiding van de inhoud van het rapport, dat niet openbaar is, werd Gario uit de partij gezet. Dit besluit valt slecht bij een deel van de partij, die het partijbestuur onder meer ‘koloniale machtsspelletjes’ verwijt.

Een van de critici is schrijfster Anousha Nzume, auteur van het pamflet Hallo Witte Mensen. Zij was tevens lijstduwer voor BIJ1 bij de verkiezingen van maart. De in New York woonachtige schrijfster is bedroefd over de gang van zaken in haar partij en neemt het op voor Quinsy Gario in een uitgebreide Facebookpost.

Ze is ‘zwaar teleurgesteld’ in de manier waarop het bestuur heeft gecommuniceerd en hekelt een ‘geheimhoudingsverklaring’ die Gario zou hebben moeten tekenen voordat hij over het rapport mocht praten – dat hij ook niet mocht inzien en waarvoor hij bovendien niet voor gehoord is, volgens Nzume.

De schrijfster heeft vragen aan het bestuur gesteld, maar hier nog geen antwoord op gekregen. Ondertussen heeft ze van ‘meerdere (bipoc) vrijwilligers en medewerkers gehoord dat bepaalde zaken niet helemaal goed gaan’.

Het probleem is volgens Nzume dat de macht in de partij zich concentreert bij steeds minder mensen, waardoor er voor gemarginaliseerde groepen steeds minder plek lijkt te zijn. Het gaat Nzume niet om Gario alleen, maar om een structureel probleem waarmee BIJ1 kampt: een foute partijcultuur.

‘Er klopt iets niet wanneer er in de partijtop mensen zijn met meerdere functies. Er gaat iets mis wanneer door een kleine groep van bovenaf wordt bepaald welke kennis wordt gedeeld en met wie. Helemaal wanneer er over ‘onveiligheid; wordt gesproken door een wit bureau, in opdracht van een bestuur waarvan de actieve leden weinig divers zijn, over een zwarte man.’

Nzume staat een andere partijcultuur voor, legt ze uit. ‘Zelf geloof ik in de kracht van onze community en weet ik dat we juist van fouten kunnen leren, ondanks missers kunnen groeien en elke (interne) strijd kunnen winnen door juist nu in eerlijkheid en openheid met elkaar in gesprek te gaan. In gesprek te blijven.’

De hartekreet van Nzume is bijna tweehonderd keer geliked en tientallen keren gedeeld op Facebook. Onder de likers en delers bevinden zich ook veel BIJ1-leden. Sommigen reageren onder haar verhaal. HvA-docent Daryll Landbrug, die op 17 maart op plek nummer 5 van de BIJ1-lijst, reageert ontroerd: ‘Ik moet gewoon janken.’

Onder haar post verschijnt ook een discussie met enkele BIJ1-leden- en sympathisanten, die kritiek hebben op het feit dat Nzume haar bericht in de openbaarheid heeft gebracht. Zo zegt het Amsterdamse oud-PvdA-raadslid Peggy Burke, tegenwoordig betrokken bij BIJ1: ‘Is het niet beter dit te bespreken met de partij? Er is misschien een hele goede reden waarom dit rapport niet rondgestuurd en geopenbaard kan worden. En er zijn verscheidene pogingen ondernomen om met betrokkene te spreken. Het is in elk geval veel genuanceerder dan nu wordt voorgesteld naar mijn mening.’

In reactie op Burke verdedigt de schrijfster haar actie. Het bestuur heeft de kwestie Gario zelf op zijn ontransparante manier naar buiten gebracht. ‘En nu moet ik het intern houden? Sorry, maar nee.’ Burke spreek tegen: ‘Dat is niet waar. Ik zat erbij toen de pers begon te bellen…’

Sommige BIJ1-leden en -sympathisanten vliegen elkaar in de haren in de comments. Als iemand schrijft dat Anousha Nzume het ongetwijfeld goed bedoelt, maar door alles in de openbaarheid te gooien bijdraagt aan de ondergang van de partij, wordt hij keihard van repliek gediend door iemand anders: ‘Wat een prachtig voorbeeld van wit en mannelijk privilege! Thanks’.

Een partijsympathisant, die sinds de jaren tachtig bij linkse bewegingen betrokken is, reageert dat wat nu bij BIJ1 gebeurt onvermijdelijk is. ‘Het begint grassroots, dan (…) trekt het meer geprivilegieerde mensen aan die door hun privilege meestal snel omhoog door de rangen gaan, en dan volgt de fragiliteit, het marchanderen en koehandelen met idealen (‘redelijk blijven’) en vallen de oorspronkelijke mensen steeds meer af, tot wat over is een subsidiemolen is met hip logo.’

Er klinkt onder het bericht van Nzume ook kritiek op fractievoorzitter Sylvana Simons, die zondag op vakantie ging en sindsdien niets meer in het openbaar van zich heeft laten horen.

Ebissé Rouw, die samen met Nzume en het eveneens kritische BIJ1-lid Mariam El Maslouhi de podcast Dipsaus presenteerde, reageert onder het bericht van Nzume: ‘Volksvertegenwoordigers hebben mandaat gekregen van de mensen de op hen hebben gestemd. Als zij een zwarte man als onveilig framen in de media moeten ze zich ook publiekelijk verantwoorden.’ Het bericht wordt geliked door onder meer Nzume en Landbrug.

Een andere Facebooker richt in zijn commentaar zijn pijlen op witte mensen. ‘Eerlijk gezegd, en dit zeg ik al jaren, elke witte mens, is deep down, een racist. Nuff said’, zegt hij. Hij krijgt een like van onder meer Landbrug.

Eerder werd een Instagrambericht van oud-bestuurslid Manju Reijmer, die witte mensen binnen BIJ1 beticht van ‘koloniale machtsspelletjes’, massaal gedeeld op social media. ‘BIJ1 wordt vanaf dag 1 al geplaagd door racisme en hebzucht’, stelt Reijmer op Instagram. ‘Toen ik vol enthousiasme en moreel plichtsbesef bij BIJ1 aansloot in 2017 was het al een probleem dat de meest vocale mensen wit waren. (…) Er zit een rot in die er uitgeslopen moet worden. Mensen met ontelbaar privileges moeten hun plek kennen en degenen die hun voor zijn gegaan.’

Komende zaterdag houdt BIJ1 een algemene ledenvergadering. Er circuleren onder BIJ1-leden nu meerdere boze brieven rond, die echter nog niet openbaar zijn gemaakt.

Utrechter scheldt agent uit voor ‘linkse racist’, krijgt taakstraf

0

De 55-jarige Utrechter Martin van B. heeft een taakstraf van veertig uur gekregen, omdat hij een agent uitschold voor ‘linkse racist’. Dit meldt RTV Utrecht.

De veroordeelde werd in april aangehouden omdat hij dronken rondreed op een elektrische step. Bij zijn aanhouding schold Van B. een agent uit. Volgens hem is de politie tegenwoordig ‘racistisch tegen blanken’ en ‘laf’.

Daarnaast beschuldigde Van B. bij zijn aanhouding de agent in kwestie van seksueel ontoelaatbaar gedrag, omdat die tijdens het fouilleren zijn kruis zou hebben betast. ‘Daarop heb ik gezegd: vind je het lekker, ben je soms homofiel ofzo? Als me dit vanavond weer zou overkomen, dan zou ik dat zo weer zeggen’, zegt Van B.

Vanwege een eerdere overtreding had Van B. een voorwaardelijke gevangenisstraf uitstaan, maar die hoeft hij nu niet uit te zitten vanwege een fout van het Openbaar Ministerie. Wel kreeg Van B. een taakstraf van veertig uur opgelegd. ‘Ik vind het jammer dat u in uw proeftijd, die toch bedoeld is als stok achter de deur, toch weer de fout in gaat. Een geldboete vind ik daarom niet passend’, zei de rechter. Van B. krijgt zijn step terug.

God? Die motten we hier niet meer, zei de EU-rechter beslist

0

Ongelofelijk!

Europa blijft boos op G’d. Nu heeft het Europees Hof weer een uitspraak gedaan dat werkgevers hun personeel mogen verbieden hoofddoeken, kruisjes, keppeltjes en andere religieuze symbolen te dragen. Ook al heeft dat tot praktisch gevolg dat gelovigen ongelijk worden behandeld.

De formulering van die uitspraak is al vreemd. Het gaat in ieder geval wat de hoofddoeken en de keppeltjes betreft helemaal niet om ‘religieuze symbolen’. Het gaat om religieuze voorschriften die de dragers na willen leven. Dat is toch wel iets anders dan symbolen.

Maar goed, in dat aspect hebben de neutrale rechters in hun omgaan met geloofszaken zich kennelijk niet verdiept. Net zomin hebben zij dat gedaan voor het historische en culturele aspect van deze uitspraak. In de synagoge vinden we nooit een afbeelding van de profeet Moshé terug. Het afbeelden van mensen is in de Joodse gebedsruimte niet aan de orde. Daarentegen wordt zijn naam elke dag in de liturgie van de gebedsdienst meerdere keren genoemd. Hij is immers binnen het Jodendom de grootste profeet.

In de grote Sint Pieterskerk in Rome staat wel een afbeelding van Mozes. En nog wel een hele grote. Het beroemde beeldhouwwerk van Michelangelo dateert al uit 1516 en is van allerlei legenden omgeven. Zo wil het verhaal dat de kunstenaar zo onder de indruk was van zijn eigen werk dat hij tegen deze Mozes riep: ‘Waarom praat je niet?’ Toen er geen reactie van het marmeren beeld kwam, sloeg Michelangelo met zijn beitel op de knie van zijn kunstwerk. Dit veroorzaakte een kras die ook na vijfhonderd jaar nog steeds zichtbaar is.

In de Koran neemt Musa eveneens een belangrijke plaats in. Deze profeet komt in meer dan een derde van alle Soera’s voor. Inderdaad, gedeelde geschiedenis en gedeelde religie.

Voor het Jodendom heeft deze profeet van de Eeuwige zijn opdracht zo’n 3.500 jaar geleden gekregen. De christen, geënt op het Jodendom, sluit zich daar nu meer dan 2000 jaar geleden bij aan. En voor de moslim is Musa in ieder geval ook al vijftien eeuwen een van de profeten.

We hebben het hier alleen nog maar over die ene hoofdpersoon in de drie Heilige geschriften. Als we inhoudelijk kijken naar al die andere namen, naar de religieuze wetten maar ook naar de symbolen, dan spreken we ook in vergelijkbare eeuwenoude tijdslijnen. Het kruis of de crucifix voor de christen is een geloofsitem vanuit letterlijk het jaar nul, nu twintig eeuwen geleden. De hoofdbedekking voor de Joodse man vindt zijn oorsprong in de Talmoed, op schrift gesteld in de vierde eeuw. En de hoofdbedekking voor de moslima heeft eveneens een eeuwenoude religieuze betekenis en waarde.

En dan is er ineens een Europese rechter die de pizzabaas, de chef in de speelgoedwinkel of de leidinggevende in het zorgcentrum het wettelijk recht geeft om te zeggen: ‘Hiermee kom je er bij mij niet in.’

De meest voor de hand liggende reactie hierop zou iets in de trant zijn van: ‘Nou dan, als jij zo met mij en met mijn religie omgaat, wíl ik niet eens bij jou komen werken.’ Maar dat is te gemakkelijk. Het is een duidelijk signaal. Maar onze samenleving is daar niet mee gediend.

Is dit in de moderne tijd de uitkomst van een verenigd Europa?

Wij zijn allemaal inwoners van een werelddeel dat gebouwd is op een eeuwenoude geschiedenis met diepe geloofsverbondenheid, kunst en cultuur als uiting van onze vroeg-Europese en Aziatische beschaving. Dit wordt allemaal met één pennenstreek bij de vuilnis gezet. ‘Dit motten we niet meer.’ G’d heeft afgedaan. En dat laten wij jullie gelovigen ook onverkort weten. De wordingsgeschiedenis van de Europese beschaving, waar het geloof in G’d en Zijn geboden onderdeel van is, wordt onder onze eigen Europese voeten weggetrokken.

Is dit in de moderne tijd de uitkomst van een verenigd Europa? Is dit de EU-basis voor geloofsvrijheid, de interpretatie van artikel 1 van onze eigen grondwet?

Hiermee gaan wij geen eenheid maar een afgrond tegemoet. Draag je hoofddoek, kruisje en keppeltje met trots. Spreekwoordelijk gezegd komt die rechter uiteindelijk wel op zijn knieën vragen of wij mee willen helpen om die Europese beschaving toch nog in stand te houden.

Griekenland versterkt grenswacht met zeppelins en ultramoderne camera’s

0

Griekenland gaat de grenzen met Turkije nog strenger controleren, melden Griekse media.

Het gaat om twee zeppelins. De eerste zeppelins is gestationeerd op de luchthaven van Alexandroupoli in het noordoosten van Griekenland. Een tweede zeppelin zal begin augustus worden gestationeerd op een militaire buitenpost bij het dorp Plaka, aan de noordelijke Egeïsche Zee.

Beide zeppelins zijn uitgerust met ultramoderne camera’s, met een bereik van meer dan zestien kilometer. Deze camera’s zullen een beeld geven van de bewegingen van migranten aan de grens, niet alleen op zee maar ook aan de Grieks-Turkse landgrens. Het plan komt van de Europese grenswacht Frontex.

Vorige week werd bekend dat Frontex wegkeek toen EU-lidstaat Griekenland op illegale wijze migranten terugstuurde: de zogenoemde pushbacks. Signalen over misstanden, ook vanuit Frontex zelf, werden onder het tapijt geveegd, aldus een onderzoekscommissie van het Europees Parlement, die onder leiding stond van GroenLinks-Europarlementariër Tineke Strik.

Migranten die de EU binnen komen hebben het recht om hier asiel aan te vragen, maar kregen die kans niet van Griekenland. Frontex beschikte bewijzen van zulke mensenrechtenschendingen, maar deed hier niets mee. Dit maakte de organisatie volgens Strik ‘medeverantwoordelijk’.