11.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 569

Fototentoonstelling over vluchtelingen voorbij de clichés: ‘We zijn niet zielig’

Jonge vluchtelingen over hun leven in Nederland. Je ziet het in de foto-expositie ‘A New Beginning’. Maar dan zonder de clichés. ‘We zijn niet zielig, en hoeven ook niet zielig gevonden te worden.’

‘A New Beginning’ vertelt de verhalen van Abdulaal (22), Mo (22), Meron (22), Amin (20), Hammoudi (17) en Shiro (18), die uit veiligheidsredenen alleen en op jonge leeftijd naar Nederland zijn gevlucht. In deze fotoserie wist fotograaf Cigdem Yuksel vast te leggen waar de jongeren van dromen, en wat het betekent om op zoek te gaan naar hun identiteit in een land dat ze niet kennen.

Bij de totstandkoming van de foto-expositie kwamen de makers op het idee om te focussen op hoe minderjarige vluchtelingen in Nederland hun nieuwe leven opbouwen. ‘Het gaat om jonge en minderjarige vluchtelingen die vaak een zeer traumatische tocht hebben moeten doorstaan om in Nederland aan te komen’, vertelt fotograaf Cigdem Yuksel. Eerder werkte ze bij de Volkskrant als fotojournalist, waarvoor ze verschillende landen afreisde en zich verdiepte in de verhalen van vluchtelingen.

‘Vaak stopt het verhaal van vluchtelingen op het moment dat ze op hun bestemmingsland zijn aangekomen. De omgeving verwacht dat het vanaf dan alleen maar goed gaat, omdat ze dan veilig zijn. Maar zo simpel is het niet. Deze jongeren komen op hun bestemmingsland in een asielmolen terecht, nadat zij noodgedwongen hun huis en haard, maar ook hun ouders hebben moeten verlaten.’ Eenmaal aangekomen in Nederland moeten ze bij hun asielaanvraag meerdere malen vertellen waarom zij hun thuisland zijn gevlucht en wat ze hebben meegemaakt.

Yuksel vond het noodzakelijk om in haar foto-expositie voorbij te gaan aan de clichés over vluchtelingen in Nederland. Deze clichés focussen volgens haar veel op de ellende die de jongeren tijdens hun tocht meemaken, maar ook op de successen die zogenaamde ‘voorbeeldmigranten’ ondanks hun zware reis hebben bereikt.

‘Ik ben wel op zoek gegaan naar meerdere aspecten van de jongeren om een waarachtiger verhaal te vertellen’, zegt zij. ‘Tijdens de gesprekken die ik met hen had, zijn we niet de diepte ingegaan wat betreft hun reis naar Nederland. Het ging mij vooral om hun binnenwereld. Denk aan de vrienden die zij hebben gemaakt tijdens hun reis, maar ook hier in Nederland. Ze hebben gelachen, maar stonden ook doodsangsten uit, en zien dan ineens een bekend gezicht op het moment dat ze op hun bestemming aankomen. De verhalen van deze jongeren zijn veelomvattender dan wat we over vluchtelingen gewend zijn te horen in de media.’

‘De reis die veel gevluchte mensen meemaken is maar een klein deel van hun hele levensverhaal’

Zij spreekt over een hardnekkige framing wanneer het gaat om vluchtelingen. ‘Zodra ze zeggen dat ze zijn gevlucht, uit welk land dan ook, dan hebben de meeste mensen meteen een negatief beeld van hen, of ze hen nu zielig vinden of lastig. Dat wordt ook beïnvloed door de verhalen die over deze vluchtelingen worden geschreven. Het is eenzijdig.’ Daar is Abdulaal, een van de jongeren die Yuksel heeft gevolgd en gefotografeerd voor ‘A New Beginning’, het mee eens.

‘De reis die veel gevluchte mensen meemaken is maar een klein deel van hun hele levensverhaal’, legt hij uit. ‘Sommigen hebben de reis in een of twee jaar tijd afgelegd, maar er zijn ook vluchtelingen die met het vliegtuig zijn gekomen, en maar een of twee dagen hebben gereisd. Veel mensen willen alleen weten over de reis die we moesten doorstaan, en de reden dat we ons thuisland hebben moeten verlaten. Alle andere dingen die we meemaken, laten ze links liggen.’

Abdulaal was zeventien jaar oud toen hij alleen uit Soedan vluchtte. Hij reisde naar Libië, waarna hij zijn tocht op een boot voortzette richting Europa en in Nederland aankwam. ‘De bootreis was zeker gevaarlijk. Ik ontmoette er ook dertien- en veertienjarigen die helemaal alleen uit hun thuisland zijn gevlucht. Maar het was niet alleen gevaarlijk en eng om zo’n bootreis af te leggen. Er was ook veel saamhorigheid, waardoor er vriendschappen ontstonden. We zongen en baden samen’, vertelt hij. ‘Ook in de vluchtelingenkamp waar ik was hebben de jongeren leuke dingen gedaan. Samen spelletjes doen en kletsen. Het gaat ook om mooie herinneringen, en die zal ik nooit vergeten, maar daar vraagt niemand naar.’

Niet alleen in de media, maar ook in de politiek wordt een eenzijdig beeld geschetst over vluchtelingen en biculturele Nederlanders, merkt hij. Abdulaal wijst naar een recente uiting van oud-GroenLinks-Kamerlid Zihni Özdil. In een column in de Volkskrant schreef Özdil dat voor wit progressief Nederland ‘de enige goede allochtoon de allochtoon die zielig en dankbaar is. Want die kunnen zij niet alleen beschermen, maar ook gebruiken’.

‘Zihni Özdil overdrijft, maar ergens begrijp ik ook wel wat hij bedoelt’, zegt Abdulaal. ‘Dat zie ik ook gebeuren wanneer mensen alleen maar praten over de ellende die vluchtelingen meemaken. Het versterkt het beeld dat wij zielig zijn, waardoor er een stigma ontstaat.’

Abdulaal maakt een selfie met Maarten van Rossum (Beeld: Abdulaal)

Met zijn bijdrage aan de fotoserie wil hij daarom laten zien dat er meer te vertellen is over vluchtelingen, bijvoorbeeld hoe zij hun leven in hun nieuwe thuisland leiden en hoe ze hun toekomst voor zich zien. Dat doet hij ook door zijn grote droom na te jagen: acteren. Hiervoor volgt hij de opleiding Academy for Theater Performance aan het ROC Creative College in Utrecht. Daarnaast is hij een Instagramaccount gestart waarop hij selfies plaatst met bekende Nederlanders.

‘Ik wil met mijn acteerwerk het stigma over vluchtelingen doorbreken. Ik wil positieve verhalen vertellen, maar ook alledaagse verhalen’, zegt hij. Abdulaals grote droom is om een bekende Nederlander te worden, zodat hij meer mensen met zijn boodschap kan bereiken. ‘We zijn niet alleen maar vluchtelingen. Net als ieder ander hebben we dromen, ambities, familie, en vrienden. We zijn niet zielig, en hoeven ook niet zielig gevonden te worden.’

Dat neemt niet weg dat het belangrijk is om te blijven spreken over de uitdagingen waar deze gevluchte jongeren in Nederland tegenaan lopen, stelt Yuksel. Met de fototentoonstelling poogt zij dan ook aandacht te vestigen op het huidige vluchtelingenbeleid in Nederland voor met name minderjarigen. ‘Als je naar het grotere plaatje kijkt, dan zou ik zeggen dat wij met dit project ook aandacht willen vragen voor een meer humaan vluchtelingenbeleid, maar ook meer bescherming voor minderjarige vluchtelingen, en meer oog voor hun trauma’s’, zegt zij.

Yuksel vertelt een verhaal van Meron, een van de jongeren die ook in haar foto-expositie is te zien. Zij liep een trauma op tijdens haar verblijf in een vluchtelingenkamp in Libië. In het asielzoekerscentrum in Nederland kreeg ze last van nachtmerries, waarvoor ze naar de huisarts werd gestuurd. Vervolgens schreef de huisarts haar pillen voor, en vertelde haar dat zij meer water moest gaan drinken. ‘Dat was dan haar psychische hulp. Hieruit blijkt dat er heel weinig oog is voor traumaverwerking’, zegt Yuksel.

Daarnaast stelt zij dat er geen hard onderscheid gemaakt moet worden tussen een minderjarige en een volwassen vluchteling. ‘Minderjarige vluchtelingen krijgen een voogd toegewezen en veel begeleiding. Op het moment dat ze achttien worden, valt deze steun weg. Ze worden geplaatst in een AZC voor volwassenen, en staan er ineens helemaal alleen voor. Maar hun kwetsbaarheid verandert niet meteen zodra ze achttien worden. Daarom hebben ze baat bij een asielbeleid dat meer is afgestemd op wat ze persoonlijk hebben meegemaakt.’

‘We zijn niet alleen maar vluchtelingen. Net als ieder ander hebben we dromen, ambities, familie, en vrienden’

Wanneer er over vluchtelingen en het asielbeleid wordt gesproken, merkt Yuksel dat er verdeeldheid heerst binnen de politiek. Ook ziet zij dat er een verharding in de maatschappij is ontstaan. ‘Ik noem het daarom bewust geen ‘vluchtelingenprobleem’ of ‘vluchtelingencrisis’. Dat zijn allemaal woorden waarmee we deze groep mensen problematiseren, wat bijdraagt aan het verharde maatschappelijke klimaat’, zegt zij.

Met haar fotoserie hoopt zij de menselijke maat in de omgang met vluchtelingen te kunnen tonen. ‘Ik heb niet de illusie dat een fotoserie het asielbeleid kan veranderen. Het feit dat we deze mensen niet vragen naar hun belevingswereld en hoe zij hun levens hebben opgebouwd komt door de framing. Het is een uitdaging om die framing te doorbreken, en om bewust te zijn van je eigen vooroordelen.’

‘A New Beginning’ is tot 25 juni te zien op het Mercatorplein in Amsterdam, daarna in andere steden. De tentoonstelling is onderdeel van het transmediaproject ‘Shadow Game’ van journalisten Eefje Blankenvoort en Els van Driel, in samenwerking met journalist en vertaler Zuhoor al Qaisi. Naast de tentoonstelling bestaat het project uit een documentaire, een campagne en een online interactieve game.

Onderzoek: ‘Islamitische basisscholen belangrijk voor emancipatie moslims’

0

Islamitische basisscholen hebben een belangrijke bijdrage aan de emancipatie van moslims in Nederland geleverd. Dat concludeert promovendus Bahaeddin Budak (Universiteit Leiden) in zijn onderzoek.

‘Islamitische basisscholen hebben laten zien dat ze typisch Nederlands zijn’, aldus Budak. ‘Net als katholieke en protestantse scholen hebben ze hun plek moeten veroveren in het Nederlandse onderwijslandschap.’

De onderzoeker sprak voor zijn proefschrift met zestien bestuurders van islamitische basisscholen, die allen meer dan tien jaar actief zijn geweest bij hun school. Zij vertelden dat de identiteit van islamitische basisscholen is veranderd, vaak door druk van buitenaf en maatschappelijk wantrouwen.

Een belangrijk keerpunt was 9/11. Deze aanslag veranderde de kijk van de Nederlandse overheid op islamitische basisscholen compleet: er kwam wet- en regelgeving om de oprichting van nieuwe islamitische basisscholen te belemmeren. Ook kwamen de scholen onder het vergrootglas van de Onderwijsinspectie, de media en de AIVD te liggen.

Budak: ‘Was er bijvoorbeeld bij een school een verdenking van extremistische invloeden, dan werden alle islamitische basisscholen gecontroleerd.’

Hierdoor veranderde de identiteit van islamitische basisscholen ingrijpend. Sommige scholen besloten godsdienstonderwijs voortaan in het Nederlands te geven, in plaats van in het Arabisch of Turks. Ook besloten sommige scholen af te stappen van een hoofddoekverplichting voor vrouwelijke docenten..

Budak: ‘Er is afgestapt van regels die niet per se islamitisch zijn, het dynamische proces van identiteit heeft een volwassenwording doorgemaakt, zo zie ik dat. Daarnaast hebben schoolbesturen moeten laten zien wie ze zijn, ze moesten zich verantwoorden en zijn daardoor strijdbaar geworden.’

Bahaeddin Budak is voorzitter van het college van bestuur van de Islamitische theologische faculteit Amsterdam. Hij schreef meerdere lesboeken voor islamitische basisscholen en was bestuurder bij het Contactorgaan Moslims en Overheid. Morgen promoveert hij in Leiden op zijn onderzoek over islamitische basisscholen.

Oeigoeren uit Egypte, Saoedi-Arabië en VAE gedeporteerd naar China

0

Egypte, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten hebben Oeigoerse vluchtelingen terug naar China gestuurd. Dat blijkt uit verslagen en getuigenissen die door de Amerikaanse nieuwszender CNN zijn verzameld.

In Egypte hebben mensenrechtenorganisaties honderden detenties van Oeigoeren en tenminste twintig deportaties van Oeigoeren gedocumenteerd, aldus CNN. De meerderheid van de gedeporteerden waren studenten van de prestigieuze islamitische universiteit van Al-Azhar.

In Saoedi-Arabië werd tussen 2018 en 2020 tenminste één Oeigoerse moslim vastgehouden en gedeporteerd naar China, nadat hij de Umrah-bedevaart maakte in Mekka en Medina. Een andere Oeigoer werd gearresteerd na een bedevaart, en zal mogelijk worden gedeporteerd.

De Verenigde Arabische Emiraten hebben tenminste één Oeigoer aan China uitgeleverd.

Volgens CNN gaan islamitische landen over tot de deportatie van Oeigoeren vanwege de groeiende macht van China.

Ook in Turkije vrezen gevluchte Oeigoeren, die de Turken als een soort broedervolk zien, dat zij zullen worden overgeleverd aan China. CNN vond daar nog geen bewijs voor.

Eenmaal terug in China, wacht deze Oeigoerse vluchtelingen zeer waarschijnlijk een bitter lot. Minstens een miljoen Oeigoeren en mensen uit andere islamitische volkeren zitten opgesloten in kampen in hun thuisregio Xinjiang, in het westen van China.

Onlangs deed een voormalige Chinese ex-agent huiveringwekkende onthullingen tijdens een online congres over wat er in deze kampen gebeurd. Hij bevestigde dat de ‘heropvoedingskampen’ in Xinjiang niets te maken hadden met opvoeding of training, maar alles met het hersenspoelen van islamitische Oeigoeren. Ook worden Oeigoeren daar gemarteld, met als doel dat ze de islam vaarwel zeggen.

Onder meer vanwege deze praktijken, die tot doel hebben de Oeigoerse identiteit te wissen, betichten sommige experts China van culturele genocide.

Meerdere westerse parlementen, waaronder die van Nederland en Groot-Brittannië, beschuldigen de Chinese regering van genocide op de Oeigoeren, ook omdat China bezig is met een gedwongen anticonceptiebeleid om de Oeigoerse bevolking te beperken. Uit een analyse door de Duitse onderzoeker Andrian Zenz blijkt dat hierdoor 2,6 tot 4,5 miljoen minder Oeigoerse baby’s zullen worden geboren, binnen twintig jaar.

In maart sprak een internationale set van deskundigen in een mensenrechtenrapport van ‘een intentie om de Oeigoeren als groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen’.

Egypte, Saoedi-Arabië, de Verenigde Arabische Emiraten en andere islamitische landen zwijgen intussen in alle talen over de islamitische Oeigoeren. De Arabische Liga heeft zelfs enkele keren hun expliciete goedkeuring verleend aan de Oeigoeren-politiek van China, onder het mom van wat China zelf ook altijd beweert: namelijk dat China het terrorisme, separatisme en extremisme aanpakt onder de Oeigoeren.

Het besluit van moslimlanden om zich achter China te scharen is keiharde Realpolitikzei Bernard Haykel, hoogleraar Midden-Oostenstudies aan de universiteit van Princeton, eerder tegen de Kanttekening:

‘Het is overduidelijk dat de overheden een dubbele standaard hanteren door wel op te komen voor de Rohingya-moslims in Myanmar, maar niet voor de Oeigoeren. Ook binnen eigen gelederen is deze hypocrisie geen geheim, maar de kosten wegen simpelweg niet op tegen de baten. Natuurlijk is er sympathie voor de Oeigoerse moslims, maar niemand is bereid zijn waardevolle relatie met China ervoor op het spel te zetten.’

Oostenrijk: moslims zien piek in moslimhaat door ‘nationale islamkaart’

0

Volgens moslimorganisaties in Oostenrijk kent het land een piek in anti-islamitische aanvallen. De reden: het publiceren van een controversiële ‘nationale islamkaart’ door de overheid.

De ‘nationale islamkaart’ (foto) is een website met de namen en locaties van meer dan 620 moskeeën, verenigingen en functionarissen en hun mogelijke connecties in het buitenland.

Op deze website is nu veel kritiek door Oostenrijkse moslimorganisaties. Zo waarschuwt de Islamitische Religieuze Gemeenschap in Oostenrijk (IGGOE) tegen het stigmatiseren van alle in Oostenrijk wonende moslims als potentieel gevaar.

Deze campagne wakkert racisme aan en ‘stelt moslimburgers bloot aan een enorm veiligheidsrisico’. Dat zegt Ümit Vural, voorzitter van IGGOE aan het Turkse persagentschap Anadolu.

‘Aanvallen tegen moslims zijn na dit incident toegenomen. Lelijke borden werden aan onze moskeeën gehangen’, aldus Vural.

Zo hingen onbekenden in Wenen bij moskeeën borden op met de boodschap ‘Waarschuwing: politieke islam in uw buurt’. De borden, die inmiddels zijn weggehaald door de gemeente, waren vergezeld van een prent van een boos kijkende imam.

Vural: ‘We hadden al gezegd dat deze website zo snel mogelijk offline moest worden gehaald – dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Het spijt me, maar al onze zorgen zijn waar gebleken.’

De Oostenrijkse kanselier Sebastian Kurz heeft herhaaldelijk zijn afkeuring uitgesproken over wat hij de ‘politieke islam’ noemt. Ook sympathiseert hij met het islambeleid van de Franse president Emmanuel Macron, die de politieke islam en islamitisch ‘separatisme’ in zijn land wil aanpakken.

De kaart zorgt voor spanningen tussen Kurz’ conservatieve ÖVP en zijn coalitiepartner de Groene Partij. Groenen-parlementslid Faika el Nagashi zegt dat haar partij vooraf niet eens afwist van de kaart, die ‘in strijd is met hoe integratiebeleid en dialoog eruit zouden moeten zien’.

De katholieke kerk voegt zich bij de critici en keurt de aanpak met deze ‘islam-kaart’ af. Het hoofd van de kerk vindt dat de islam nu ‘onder algemene verdenking staat’. Hij vraagt zich af waarom de islam wel een kaart heeft en andere geloofsgemeenschappen niet.

‘Dit is geenszins een algemene verdachtmaking van moslims. Het gaat om de gemeenschappelijke strijd tegen de politieke islam als voedingsbodem voor extremisme’, zei de Oostenrijkse minister van Integratie vorige week nog. Inmiddels heeft de regering besloten de kaart offline te halen.

Wereld reageert geschokt op aanslag tegen moslimfamilie in Canada

0

Zondagavond zijn in London, Ontario met een zwarte pick-up vier islamitische familieleden doodgereden. Enkel en alleen omdat ze moslims waren, denkt de politie. Wereldwijd wordt met afschuw gereageerd.

De slachtoffers zijn een 74-jarige vrouw, een 46-jarige man, een 44-jarige vrouw en een 15-jarig meisje. Een 9-jarige jongen overleefde de aanslag, maar ligt in het ziekenhuis. Verdachte Nathaniel Veltman (20) werd nabij de plaats delict opgepakt. Er zijn berichten dat hij ‘gevechtskleding’ droeg.

De burgemeester van London spreekt van een ‘haataanval’, de Canadese politie van een anti-islamitische aanslag. Het is de zwaarste aanslag op moslims in Canada sinds 2017, toen een man zes mensen doodschoot in een moskee in Quebec.

De Nationale Raad van Canadese Moslims (NCCM) twittert ‘meer dan ontzet’ te zijn over de dood van de Pakistaans-Canadese familie Afzaal. De organisatie ‘eist gerechtigheid’.

Gisteravond reageerde de Canadese premier Justin Trudeau: ‘Aan de geliefden van degenen die werden geterroriseerd door de daad van haat van gisteren, we zijn er voor jullie. We zijn er ook voor het kind dat nog in het ziekenhuis ligt – onze harten gaan naar je uit, en we zullen aan je denken terwijl je herstelt.’

Het Amerikaanse congreslid Ilhan Omar is ook geschokt. ‘Wie kan dit soort haat doorgronden?’, schrijft ze op Twitter. ‘Mijn hart breekt voor de familie Afzaal. Dit is een wrede herinnering aan het feit dat anti-moslimhaat dodelijk is en leeft in het Westen. We moeten ons er allemaal tegen uitspreken. En deze gewelddadige haatmisdaden tegen moslims krachtig vervolgen.’

De Ameirkaans-Egyptische journaliste en moslimfeministe Mona Eltahawy vindt dat niet-moslims zich duidelijker moeten uitspreken tegen anti-islamitisch geweld. Veel mensen stuurden haar ‘bemoedigende’ berichten dat ze van moslims hielden, of dat de moslims die zij kenden wel goed waren. Eltahawy: ‘Stop! De afslachting van moslims is verkeerd, of je moslims leuk vindt of niet.’

De Belgische auteur en opiniemaker Dyab Abou Jahjah: ‘Dit is een terroristische aanslag. Noem het zo.’

De Pakistaanse premier Imran Khan twitterde vanochtend dat hij met droefheid kennis genomen heeft van de moord op een uit Pakistan afkomstige Canadese moslimfamilie in Londen, Ontario. ‘Deze verwerpelijke terreurdaad onthult de groeiende islamofobie in Westerse landen. Islamofobie moet op holistische wijze worden bestreden door de internationale gemeenschap’, aldus de premier.

Sywerts witte privilege en de verkrachting van Nederland

0

CDA-lid Sywert van Lienden die negen miljoen euro Nederlands belastinggeld op zijn bankrekening heeft gekregen, voor mondkapjes die het niet waard zijn. Het is alles wat je hoeft te weten over de verrechtsing, verrijking binnen en ja, zelfs verkrachting van Nederland.

Nu lezen we stukken in de krant over Sywerts ‘belezenheid’, ‘intelligentie’ en ‘straatvechtersmentaliteit’. ‘Was-ie Marokkaan geweest, dan was de hele Marokkaanse gemeenschap, wat zeg ik, elke allochtoon gecriminaliseerd’, tweette Frontaal Naakt-columnist Peter Breedveld.

Abdelkader Benali was het daar helemaal mee eens: ‘Dit is zo’n observatie die elke migrant en nieuwkomer deze week dacht en voelde.’

Ik had exact dezelfde gevoelens. Een zogenaamd gedegen jonge witte man – want frauderen is toch iets allochtoons? – die ons met mooie woorden in het pak naait. Terwijl we letterlijk geen kant op konden tijdens de lockdown. Terwijl het halve land van opdracht naar opdracht zucht en mensen werkloos thuiszitten, zijn de mondkapjes die we verplicht moeten dragen in één klap het symbool geworden van de schaamteloze verrijking en oplichting in een crisissituatie.

De verklaring, zoals Breedveld zei, ligt in wit privilege. Niks meer, niks minder. De koppeling met Sywerts witte huidskleur zullen velen onkies vinden, maar toch is deze koppeling precies nodig bij types als Sywert van Lienden, Thierry Baudet, Geert Wilders en ja, ook Mark Rutte. Politici en ‘mediapersoonlijkheden’ die groot zijn geworden met het aanwakkeren van nationalistische en racistische allochtonenhaat en angstbeelden voor minderheden. Ze hebben jarenlang de focus gelegd op ‘de ander’, ‘de buitenlander’, de zogenaamde bedreigers van ‘onze manier van leven’. Een witte machtskliek in Den Haag, waardoor Pieter Omtzigt nu overspannen thuiszit en duizenden allochtonen geruïneerd zijn vanwege institutionele discriminatie bij de toeslagenaffaire.

Het witte systeem waarin we leven maakt witte mensen by default onverdacht, betrouwbaar en objectief

Terwijl witte media zich bezighouden met verdrinkende vluchtelingen als bedreiging neer te zetten en een Grieks doofmaak-kanon aan de grens weigeren te beschrijven als fundamentele mensenrechtenschending, verrijken de zwendelaars in haat zich. Ze intimideren journalisten die hen confronteren met verkrachting in de Tweede Kamer, zoals met de ex van PVV’er Dion Graus is gebeurd. De geradicaliseerde witte generatie na Fortuyn kan alles maken wat het allochtonen verwijt, terwijl elke allochtoon duizend jaar verantwoording moet afleggen voor elke Turkse of islamitische scheet die wordt gelaten.

Het witte systeem waarin we leven maakt witte mensen by default onverdacht, betrouwbaar en objectief. Tegelijk worden niet-witte mensen door ditzelfde systeem automatisch geframed als onbetrouwbaar, crimineel, frauduleus, een vijfde colonne, enzovoorts. En daardoor kunnen de Sywerts van deze wereld zich verrijken.

Voor de arme witte sloebers geen brood en spelen, maar waardeloos wit nationalisme om de aandacht te verleggen. En ja, witte sloeber, je trapt er elke keer weer in. Door op PVV, FVD, JA21, VVD en dus ook CDA te stemmen. Maar ja, het is je eigen ‘witte patriot’ die jou voor negen miljoen euro heeft zitten tillen. Geen allochtoon of moslim is daar aan te pas gekomen.

Moeten we nu alle witte mannen met alleen de Nederlandse nationaliteit institutioneel laten discrimineren door de Belastingdienst? Nee. Maar dat is dus wel met allochtone Nederlanders gebeurd na de zogenoemde ‘Bulgarenfraude’, waar ongeveer vier miljoen euro mee was gemoeid. Sywert van Lienden heeft meer dan het dubbele daarvan nu op zijn rekening. Ik herhaal: één witte man heeft meer dan het dubbele daarvan op zijn bankrekening. Laat staan wat al die witte fraudeurs in het bankwezen op hun bankrekening hebben staan.

Turkije pakt kritische rapper op na ‘beledigen’ Erdogan

0

De Turkse rapper Sehinsah (Ufuk Yikilmaz) is gearresteerd omdat hij president Erdogan zou hebben beledigd, wat een strafbaar feit is in Turkije.

‘Ik werd vastgehouden voor het beledigen van de president op weg naar huis op de luchthaven’, twitterde Yikilmaz over zijn arrestatie zaterdag.

Het is onduidelijk wat Yikilmaz precies over Erdogan heeft gezegd dat de steen des aanstoots vormt bij justitie. Wel botste de rapper in het verleden met de AKP-regering en haar leden.

Vijf jaar geleden bracht hij het liedje Syin Türk uit, met daarin de zin ‘Je bent zo zwak dat je Tayyip (Erdogan, red.) omhelsde’. De advocaat van Yikilmaz zegt dat zijn cliënt is aangehouden voor ‘meerdere dossiers’, zonder deze verder te specificeren.

Sehinsah is niet de eerste kritische Turkse rapper die wordt vastgezet. Rappers Server Uraz en Ceg (Volkan Ayvazoglu) zitten nu een celstraf uit, officieel omdat ze in hun songs drugsgebruik zouden promoten. Rapper Ezhel (Sercan Ipekcioglu) emigreerde in 2020 naar Duitsland. Hij vergeleek in april dit jaar de Turkse regering met het regime van Adolf Hitler.

Studie: Chinees anticonceptiebeleid voorkomt miljoenen Oeigoerse baby’s

0

2,6 tot 4,5 miljoen minder geboorten onder Oeigoeren en andere islamitische minderheden in Xinjiang, binnen twintig jaar. Dat is de uitkomst van het Chinese beleid van gedwongen anticonceptie onder deze groepen, blijkt uit een analyse door de Duitse onderzoeker Andrian Zenz.

Het rapport van Zenz bevat ook cijfers door Chinese academici en functionarissen over het anticonceptiebeleid in Xinjiang. Daaruit blijkt dat het geboortecijfer onder Oeigoeren met 48,7 procent is gedaald tussen 2017 en 2019.

Uit officiële Chinese documenten bleek eerder al dat het aantal sterilisaties in Xinjiang sterk is gegroeid: van minder dan 50 per 100.000 mensen in 2016 tot bijna 250 per 100.000 mensen in 2018.

Deze acties vallen onder de definitie van ‘genocide’ van de Verenigde Naties, aldus China-onderzoeker Adrian Zenz.

Het onderzoek van Zenz komt op een kritiek ogenblik. Meerdere westerse parlementen, waaronder die van Nederland en Groot-Brittannië, beschuldigen de Chinese regering van genocide op de Oeigoeren. China ontkent dit met grote stelligheid.

 

Sjeikh Jarrah: activisten en journalist al Jazeera weer vrij na arrestatie

0

Twee voorname Palestijnse activisten en een journalist van de Arabische nieuwszender al Jazeera zijn weer op vrije voeten, nadat ze afgelopen weekend waren gearresteerd door de Israëlische politie in Oost-Jeruzalem.

Mohammed el Kurd, vorige week nog in Nederland om in de Tweede Kamer de Palestijnse zaak te bepleiten, werd samen met zijn zus opgepakt en enkele uren vastgehouden.

Reden van hun arrestatie was hun campagne om uithuiszettingen van Palestijnen in de bezette wijk Sheikh Jarrah in Oost-Jeruzalem te stoppen. De beschietingen tussen Israël en Gaza zijn dan wel afgelopen, maar de gespannen situatie in Oost-Jeruzalem, waar het allemaal mee begon, duurt nog steeds onverminderd voort.

De twee noemen hun arrestatie een intimidatietactiek van de Israëlische politie. ‘We zijn niet bang, we zijn niet geïntimideerd, we zullen ons blijven uitspreken tegen al deze onrechtvaardigheden en we zullen onze huizen blijven beschermen’, zei El Kurd na zijn vrijlating gisteren.

Zijn zus beaamde dit. ‘Wat ze ook doen om ons te terroriseren en bang te maken, geen enkel aantal arrestaties zal ons afschrikken. We zullen in onze huizen blijven en we zullen doorgaan met het verdedigen van ons land, waar we zijn geboren en getogen.’

De Arabische journalist Givara Budeiri, die verslag deed van een demonstratie in Sheikh Jarrah, belandde na haar arrestatie in het ziekenhuis. Israëlische troepen hadden haar linkerhand gebroken toen ze afgelopen zaterdag werd opgepakt. Ook vernietigde de Israëlische politie apparatuur van haar cameraman.

Budeiri werkt sinds 2000 als journalist voor al Jazeera. Ze droeg een kogelvrij vest met de opdruk ‘pers’ toen ze werd gearresteerd en had een Israëlische perskaart bij zich. ‘We zullen jou je mond laten houden’, zou een politieagent volgens haar hebben gezegd.

Vlogger doet racisme-aangifte tegen pro-Palestijnse social mediagebruikers

0

Vlogger Shashi Roopram heeft aangifte gedaan van racistische discriminatie. Hij is onder meer voor het beledigende ‘koelie’ uitgemaakt.

Op het rechtse YouTube-kanaal UP! Network hekelde Roopram de selectieve verontwaardiging waar pro-Palestina-ijveraars zich volgens hem schuldig aan maken. Dat de Palestijnen voor veel emotie zorgen komt volgens Roopram door het westerse en Joodse Israël. Saoedi-Arabië bijvoorbeeld, dat Jemen bombardeert, zou onder linkse mensen en moslims helemaal niet voor commotie zorgen.

Naar aanleiding van deze kritiek wordt Roopram op social media uitgescholden. Zo noemen pro-Palestijnse gebruikers hem bijvoorbeeld ‘donkerwitte mongool’ en ‘koelie’.

Koelies waren in de negentiende eeuw ongeschoolde arbeiders, vaak sjouwers, uit Azië. De term wordt in het Nederlands specifiek gebruikt voor koloniale ongeschoolde contractarbeiders uit India, uit de tijd na de slavernij. Het woord heeft een negatieve connotatie. Koelies zijn een soort slaven, dienaren van witte mensen.

Ook wordt Roopram aangevallen op zijn hindoestaanse identiteit, met beledigingen als: ‘Ga lekker koeienpoep smeren over je lichaam tegen corona ofzo.’

Roopram voelt zich in zijn aangifte gesterkt door de zaak die journaliste Clarice Gargard tegen haar online belagers had aangespannen. Zij werd, omdat ze een tegenstander is van Zwarte Piet, op social media op een racistische manier bejegend, uitgescholden en bedreigd. Haar belagers kregen eind vorig jaar van de rechter taakstraffen opgelegd.