9.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 571

Dries van Agt verlaat CDA vanwege omgang met Palestijnen

0

Oud-premier Dries van Agt heeft zijn lidmaatschap van het CDA opgezegd. In een verklaring zegt hij de partij ‘met zwaar gemoed’ te verlaten. De reden: de opstelling van het CDA tegenover de Palestijnen.

De oud-premier laakt dat ‘het CDA het hoofd blijft afwenden van het immense leed dat het Palestijnse volk wordt aangedaan’ en handelt ‘tegen de christelijke inspiratie die de partij in zijn vaandel voert’.

Van Agt richtte de pro-Palestijnse organisatie The Rights Forum op en zette zich in om zijn partij tot een andere opstelling te bewegen. Dat is mislukt, zegt hij nu. 

Eind mei stemde de CDA-fractie tegen moties die onder meer de aanvallen van Israël op Gaza en de – internationaalrechtelijk illegale – Israëlische kolonisering van de Westelijke Jordaanoever veroordelen. Voor Van Agt was dit de druppel, schijft hij op de website van The Rights Forum:

‘Ik heb de hoop verloren dat het CDA de kant van het recht, de rechtvaardigheid en de solidariteit met mensen in verdrukking zal kiezen. Ik voel me dan ook vervreemd van mijn partij en me er niet meer thuis, en kan nu niet anders meer doen dan mijn lidmaatschap opzeggen.’

Van Agt (90) was ruim vijftig jaar lid van het CDA en voorloper KVP. Van 1977 tot 1982 was hij premier voor het CDA. In 2017 stemde Van Agt al niet meer op het CDA, zo liet hij weten na vragen hierover, maar op GroenLinks.

‘Het gedrag van de CDA-fractie heeft mij diep teleurgesteld en gegriefd’, besluit van Agt in zijn verklaring. ‘Ik zeg u vaarwel in treurnis.’

‘Erg jammer’, is de reactie van CDA-leider Wopke Hoekstra. ‘Mijn vriendschap en contact met hem waardeer ik zeer en dat zal niet veranderen. We blijven ons als partij inzetten voor duurzame vrede in het Midden-Oosten door te werken aan een tweestatenoplossing.’

De Palestijnse vertegenwoordiger in Nederland is wel blij met Van Agts vertrek en dankt hem ‘voor zijn principiële houding, aan de goede kant van de geschiedenis, tegen de voortdurende bezetting en onteigening van mijn volk. Onze strijd voorrechtvaardigheid, gelijkheid en vrijheid is universeel en gaat standvastig door’.

Turkije: verbod op pro-Koerdische oppositiepartij HDP komt dichterbij

0

Het Constitutioneel Hof van Turkije heeft een zaak aanvaard die kan leiden tot een verbod op de pro-Koerdische oppositiepartij HDP. Dit meldt tv-zender CNN Türk.

De reden: vermeende banden met de PKK, die in Turkije, de VS en de EU op de terreurlijst staat. Onder het mom van ‘banden met de PKK’ draaiden de afgelopen jaren al vele Koerdische kopstukken de bak in, waaronder oud-HDP-leider Selahattin Demirtas. Volgens critici gebruikt Turkije de aantijging van ‘banden met de PKK’ om dissidente stemmen de kop in te drukken.

In de 850 pagina’s tellende aanklacht roept de hoofdaanklager op om de HDP te sluiten en vijfhonderd partijleden, zoals covoorzitters Pervin Buldar (foto) en Mithat Sancar, een beroepsverbod te geven. Ook moet het rekeningnummer van de pro-Koerdische partij worden bevroren.

”Recht en rechtvaardigheid’ hebben hun laagste punt bereikt in Turkije’, reageert de HDP op Twitter. Wat er nu gaat gebeuren is onzeker. In ieder geval heeft de HDP nog twee maanden om zichzelf te verdedigen.

De laatste twee jaar heeft de Turkse regering de toch al harde aanpak van de HDP opgevoerd. Sinds 2019 zijn bijna alle 65 gekozen HDP-burgemeesters in de overwegend Koerdische oostelijke regio’s van Turkije uit hun ambt ontheven op grond van ‘terreur’-onderzoeken.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat het Turkse hof al een uitspraak heeft gedaan over de zaak zelf. Dit is inmiddels aangepast.

Wat het nieuwe kabinet ook wordt, een heel ander Israëlbeleid zit er niet in

0

Leidt de veranderde publieke opinie – en wellicht meerdere linkse partijen én Sigrid Kaag (D66) als buitenlandminister in een nieuw kabinet – tot een kritischer Israëlbeleid? De marges zijn smal, zeggen deskundigen. ‘Kaag moet rekening houden met een rechtse Kamer.’

Nederland was altijd het meest pro-Israëlische land in Europa, maar de publieke opinie lijkt te verschuiven. Volgens de Duitse Bertelsmann Stiftung (2020) wordt de Nederlandse publieke opinie kritischer over het Israëlische beleid. Slechts 21,5 procent zegt nog een positief beeld van Israël te hebben, hoewel dit niet meteen meer solidariteit met de Palestijnse zaak tot gevolg heeft. Onder jongeren ligt dit anders: daar lijkt een kentering gaande te zijn.

Vooral op social media en in het kunstzinnige en academische milieu wordt het anti-Israëlgeluid steeds sterker. Op de gebouwen van kunstenaarsinstituten de Rijksakademie en De Ateliers in Amsterdam hingen onlangs spandoeken met de leus ‘From the river to the sea, Palestine will be free’. De studenten wijzen het bestaansrecht van Israël af en willen in plaats daarvan de staat Palestina. Ook ondersteunden meer dan vijfhonderd wetenschappers een oproep om Israëlische universiteiten te boycotten.

Nuance: ook veel wetenschappers zetten hun handtekening níet. Bovendien reageerden de universiteiten kritisch op deze oproep. ‘Dit was niet de weg die universiteiten moeten gaan, zeiden ze. Het beeld dat universiteiten links-activistische bolwerken zijn, die fel anti-Israël zijn, behoeft daarom enige nuance’, zegt historicus Bart Wallet (Universiteit van Amsterdam), kenner van de Joodse geschiedenis van Nederland. ‘Wel is het zo dat de flanken zichtbaarder zijn. Dat zie je ook op social media.’

‘Als je afgaat op de discussies op social media, dan lijkt het alsof de Palestijnse kwestie heel erg leeft onder het Nederlandse publiek. Maar social media zijn natuurlijk niet representatief’, nuanceert ook historicus Peter Malcontent (Universiteit van Utrecht), die in 2018 over het Nederlandse Israëlbeleid het boek Een open zenuw schreef.

Toch ziet de historicus ook dat het onderwerp nu meer leeft. Bij jongeren komt dit door verschillende oorzaken, zegt Malcontent. ‘Allereerst is het een reactie op de vreselijke beelden van geweld die je ziet. Dat roept een emotionele reactie op. Tegelijkertijd heeft meer belangstelling voor de Palestijnse zaak ook te maken met demografische verschuivingen. Er wonen meer moslims in Nederland, die voelen zich religieus en cultureel sterker verbonden met de Palestijnen. Ten derde raakt de Tweede Wereldoorlog als morele ankerpunt steeds meer op de achtergrond. De oudere generaties zijn pro-Israël, vanwege de verschrikkingen van de Holocaust, maar voor de jongere generaties is de Holocaust geen excuus om de daden van Israël maar goed te praten.’

Volgens Wallet is het Israëlisch-Palestijnse conflict ook belangrijk om te kijken of je wel ‘goed’ staat in het bredere maatschappelijke debat. ‘Je standpunt over Israël en Palestina fungeert als cultural code. Politiek-maatschappelijke opvattingen komen in pakketten. Als je voor het klimaat bent, dan ben je ook voor de vluchtelingen en voor Palestina. Dan maakt het helemaal niet uit of je veel weet over het Israëlisch-Palestijnse conflict, maar met een vlaggetje van Palestina op je Twitterprofiel laat je zien dat je aan de juiste kant van de geschiedenis staat. Zoals mensen met een Israëlisch vlaggetje en een Nederlands vlaggetje in hun profiel, en misschien ook een tempeltje en een tractortje erbij, dat ook denken. Mensen met minder uitgesproken opvattingen verbazen zich over deze polarisatie op social media.’

Smalle marges

Nederland en Israël hebben historisch een sterke band en kennen een levendige wederzijdse handel. Tijdens de beschietingen tussen Israël en Gaza in mei tweette minister-president Mark Rutte bovendien dat Nederland het Israëlische ‘recht op zelfbescherming’ steunt. Dit kwam hem op social media op veel lof, maar ook veel kritiek te staan. Zal de veranderde publieke opinie – meer pro-Palestina – zorgen voor een ander Israëlbeleid van een volgende Nederlandse regering? Malcontent denkt niet dat er veel gaat veranderen.

‘Los van de vraag of Kaag minister van Buitenlandse Zaken wordt in het volgende kabinet: ze moet rekening houden met de Tweede Kamer. En ons parlement kent al decennia – behalve in de jaren negentig onder Paars – een rechtse pro-Israëlische meerderheid. Ze heeft dus weinig speelruimte.’

Daarnaast is het Israëlisch-Palestijnse conflict volgens Malcontent niet echt een thema waarmee je je binnen Europa makkelijk kunt profileren. ‘Er is een groep landen die sympathieker staan tegenover Israël en een groep die meer begrip heeft voor het Palestijnse standpunt, denk aan Ierland en Zweden, maar vanwege het gebrek aan consensus over dit onderwerp neemt de Europese Unie een voorzichtig standpunt in.’

Nederland wil niet al te erg afwijken van het Europese standpunt, legt Malcontent uit. ‘Ons land was aanvankelijk nog veel uitgesprokener pro-Israël. Daarom kreeg Nederland in 1973, tijdens de Jom Kippoeroorlog, een (Arabische, red.) olieboycot aan de broek. Om te voorkomen dat we in de toekomst weer geïsoleerd zouden staan, besloot ons land meer in de pas te lopen met de rest van Europa. We konden in 1973 niet anders dan opschuiven. Binnen Europees verband is Nederland, samen met Duitsland, pro-Israël. Maar Nederland stapt pas op de rem als Duitsland dat als eerste heeft gedaan, of als Duitsland daar ook toe bereid is. We willen niet meer buitenspel staan.’

‘Nederland trekt pas aan de rem als Duitsland dat als eerste heeft gedaan, of als Duitsland daar ook toe bereid is’

Wallet: ‘Nederland hanteert al decennia een tweesporenbeleid. Ons land steunt het bestaansrecht van Israël, maar is tegelijkertijd van mening dat er een goede oplossing voor de Palestijnen moet komen. Van dit tweesporenbeleid wordt niet afgeweken. Een linksere regering zal wellicht meer accent leggen op de rechten van de Palestijnen en een rechtsere regering zal meer het bestaansrecht van Israël benadrukken, maar de marge om af te wijken van dit tweesporenbeleid is heel smal.’

Slechts twee partijen in het Nederlandse parlement wijken af van dit tweesporenbeleid, aldus Wallet. ‘Alleen Denk en BIJ1 stellen het bestaansrecht van de staat Israël ter discussie en wijzen de tweestatenoplossing af. Maar dit is in Nederland een nogal marginaal geluid. De consensus, van links tot rechts, is vasthouden aan het tweesporenbeleid.’

Tweesporenbeleid of niet, er is over de decennia heen wel degelijk een verandering merkbaar, aldus Malcontent. ‘Tot eind jaren zeventig waren alle partijen – op de klein-linkse partijen CPN, PPR en PSP na – pro-Israël. Ook de PvdA’, vertelt hij. ‘Maar toen de Arbeiderspartij in Israël in de oppositie terechtkwam werd de PvdA kritischer over Israël en begonnen de sociaaldemocraten meer oog te krijgen voor het lot van de Palestijnen. Ook D66 is kritischer geworden over Israël. De rechtse en christelijke partijen zijn nog steeds zeer pro-Israël, maar de progressieve partijen zijn kritischer geworden. Hoewel PvdA, D66, GroenLinks en SP het bestaansrecht van Israël niet ontkennen.’

Hoewel het idee van een tweestatenoplossing de facto lijkt te zijn mislukt, blijven Nederland en de meeste Nederlandse partijen hier nog aan vasthouden. Malcontent: ‘We geven geld aan de Palestijnen, en tegelijkertijd praten we met Israël. Hiermee houden we de status quo in stand: het corrupte regime van de Palestijnse Autoriteit, die financieel afhankelijk is van de EU, en de Israëlische bezetting van grote delen van de Westbank. De Palestijnse Autoriteit, die haar eigen burgers onderdrukt, kan dankzij de EU in het zadel blijven, en Israël kan – ondanks wat halfhartige protesten van de EU – gewoon doorgaan met het nederzettingenbeleid. Mocht Nederland een alternatief voorstellen voor de tweestatenoplossing, dan kan Nederland dit niet in zijn eentje doen: dit moet binnen de EU gebeuren. En de EU houdt op haar beurt weer rekening met wat de Verenigde Staten doen. Dat maakt het lastig.’

Wallet: ‘De tweestatenoplossing is een blauwdruk van de Oslo-akkoorden uit 1993. Je kunt hiervan afwijken, als beide partijen dat willen. Als Israëlische politici als Benjamin Netanyahu of Naftali Bennett (de nieuwe premier, red.) aan een éénstaatoplossing denken, dan bedoelen ze Groot Israël, en Palestijnen bedoelen daarmee een Palestijnse staat waarin de Palestijnen de dominante factor zijn. Beide oplossingen sluiten elkaar uit. Het nederzettingenbeleid maakt de tweestatenoplossing inderdaad lastiger, maar we moeten het hier maar mee doen, omdat er vooralsnog geen beter alternatief is.’

Een oplossing zoekt Malcontent dan ook binnen de parameters van de tweestatenoplossing. ‘We moeten druk opvoeren op Israël om Palestijnse staatsvorming mogelijk te maken, en druk uitoefenen op de Palestijnse Autoriteit om te democratiseren en minder corrupt te zijn. Want als de Palestijnen democratisch geregeerd gaan worden, sla je daarmee ook een argument van Israël uit handen: namelijk dat er geen Palestijnse staat moet komen omdat de Palestijnen niet democratisch zouden zijn. Op dit moment is er geen noodzaak voor de Palestijnse Autoriteit om te hervormen, democratischer te worden. Het regeringspersoneel krijgt zijn geld toch wel.’

Malcontent benadrukt dat vooral Israël nu profiteert van de huidige impasse. ‘Met een Westbank waar de Palestijnen sinds Oslo slechts gedeeltelijke autonomie hebben, zit Israël altijd goed. Gaat het om economische en sociale aangelegenheden waarvoor Israël financieel niet wil opdraaien, dan wijst het naar de Palestijnse Autoriteit. En in geval van hardhandig militair optreden tegen Palestijnse protesten kan Israël zich erop beroepen dat het daartoe gerechtigd is zolang er geen definitief vredesakkoord bestaat.’

Canada: extremistische hindoegroep steunt man die op moslims inreed

0

Enkele hindoe-extremistische activisten in Canada zijn solidair met de witte terrorist die met zijn auto vier moslims doodreed in London, Ontario.

Het gaat om de hindoe-nationalistische organisatie Canadian Hindu Advocacy. De organisatie, een vehikel van anti-moslimactivist Ron Banerjee, flirt op Twitter zelfs met een toekomstige betoging ter ondersteuning van de witte terrorist Nathaniel Veltman (20).

Op 6 juni reed Velman in London, Ontario met een zwarte pick-up vier islamitische familieleden dood. Enkel en alleen omdat ze moslims waren, denkt de politie. De slachtoffers zijn een 74-jarige vrouw, een 46-jarige man, een 44-jarige vrouw en een 15-jarig meisje. Een 9-jarige jongen overleefde de aanslag, Veltman werd nabij de plaats delict opgepakt. Er zijn berichten dat hij ‘gevechtskleding’ droeg.

Het Twitteraccount van Canadian Hindu Advocacy is het niet eens met het feit dat de moord op de vier Pakistaans-Canadese moslims als terrorisme wordt bestempeld door de Canadese minister-president Justin Trudeau:

‘Trudeau en andere politici noemen het Londense auto-incident vorige week ’terrorisme’, voordat de politie zich erover heeft uitgesproken. Dan volgt de wetshandhaving dat voorbeeld. Wetshandhaving zwicht voor politieke druk. Schandalig.’

De lobbygroep zegt dat Canada is vervallen in een ‘shariastaat’ waarin als je in de buurt van een moslim niest, dit al beschouwd wordt als anti-islamitisch ‘terrorisme’.

Er zou juist ‘geen bewijs zijn dat Veltman handelde uit haat tegen welke groep dan ook’. De Canadian Hindu Advocacy pleit in een tweet van tien juni zelfs voor zijn vrijlating.

De lobbygroep zegt het ook ‘afschuwelijk’ te vinden dat de vier slachtoffers werden gedrapeerd in Canadese vlaggen voor hun begrafenis.

Ron Banerjee en zijn Canadian Hindu Advocacy zijn een exponent van hindutva, het hindoe-nationalisme dat gelooft dat India beschermd moet worden tegen ‘gevaren’ van ‘buiten’, vooral de islam. Sinds Narendra Modi van de nationalistische BJP-partij minister-president is geworden, heeft het hindoe-nationalisme wereldwijd aan kracht gewonnen.

In Nederland wordt het hindoe-nationalisme vertolkt door de organisaties Hindu Swayamsevak Sangh en de Overseas Friends of BJP. Het hindoe-nationalisme heeft aanhangers onder Indiase Nederlanders en Hindoestaans-Surinaamse Nederlanders.

Moordaanslag op Koerdische vrouw door Turkse extremist wekt afschuw

0

De brute moord op de twintigjarige Koerdische vrouw Deniz Poyraz door een extreemrechtse Turk wekt veel afschuw, ook in Nederland.

Deniz Poyraz werkte op het partijkantoor van de pro-Koerdische partij HDP in de Turkse stad Izmir. Ze is gisterochtend doodgeschoten door Onur Gencer, een Turkse nationalist die sympathie heeft voor de rechtsextremistische Grijze Wolven.

Volgens de HDP heeft Gencer drie schoten gelost, ramen gebroken en Poyraz gegijzeld in het HDP-partijkantoor in Izmir, voordat hij brand stichtte in het gebouw en de jonge vrouw vermoordde.

De inmiddels opgepakte Onur Gencer, die op de foto het Grijze Wolven-gebaar maakt met zijn hand, zegt tegen de politie dat hij niet verbonden is aan een politieke groepering. Hij beweert dat hij de PKK haat, daarom het gebouw betrad en willekeurig begon te schieten.

De HDP houdt het ministerie van Binnenlandse Zaken verantwoordelijk voor de aanval, omdat de partij verboden dreigt te worden omdat de partij door de overheid wordt gelinkt aan de PKK.

De HDP zegt dat de moordenaar eigenlijk veertig man die een partijbijeenkomst zouden bijwonen wilde vermoorden. Deze bijeenkomst werd op het laatste moment afgezegd. De partij beweert ook dat de politie van te voren is gewaarschuwd voor een mogelijke poging tot een aanslag, maar dat de politie deze waarschuwing in de wind heeft geslagen.

Een woordvoerder van regeringspartij AKP veroordeelt de aanslag. ‘Onze veiligheidstroepen en de rechterlijke macht zullen alle aspecten van dit incident boven water halen.’ Ook Kemal Kilidaroglu van de seculiere oppositiepartij CHP veroordeelt de aanslag.

Devlet Bahceli, de leider van de aan de Grijze Wolven gelieerde ultranationalistische partij MHP, veroordeelde de aanslag indirect, maar noemde de naam van Poyraz niet. Hij zegt dat anderen niet met de beschuldigende vinger naar de MHP moeten wijzen, omdat dit slecht voor de eenheid van het land zou zijn.

Ook in Nederland wordt met afschuw gereageerd. De Turks-Nederlandse historicus Tayfun Balcik, columnist bij de Kanttekening, spreekt op Twitter over een ‘fascistische aanval’:

‘Ik heb een aantal Turkse mediakanalen bekeken en wat er nu gebeurt is een totale schande. Als een partijmedewerker van de regerende AKP of MHP op kantoor werd vermoord, zou de regering de boel op stelten zetten en het 24 uur per dag uitzenden. Nu wordt het totaal genegeerd en zelfs tegen de Koerden gebruikt…’

Het Haagse GroenLinks-raadslid Serpil Ates, zelf ook slachtoffer van intimidaties en doodsbedreigingen door Turkse nationalisten in Nederland, noemt op Facebook Onur Gencer een staatsterrorist, daarmee de suggestie wekkend dat hij in opdracht van de Turkse staat handelde.

Britse erfgoedinstantie linkt bekende kinderboekenschrijfster aan racisme

0

Het bestuursorgaan English Heritage, dat in Engeland monumenten beheert, heeft zijn website aangepast. Het linkt de boeken van de bekende Engelse kinderboekenschrijfster Enid Blyton (1897-1968) vanaf nu aan racisme en xenofobie.

Blytons schreef ruim zeshonderd kinderboeken, die in negentig talen zijn vertaald en ruim zeshonderd miljoen keer zijn verkocht. Ze is in Nederland het bekendst van de avonturenserie De Vijf (1942-1963), waarin vier kinderen samen mysteries oplossen als amateurdetectives.

Op de website van English Heritage staat nu over Blyton te lezen: ‘Blytons werk werd gedurende haar leven en daarna bekritiseerd voor zijn racisme, vreemdelingenhaat en gebrek aan literair niveau.’

Ook meldt English Heritage dat ze in 2016 niet op een muntje mocht staan, omdat een adviescommissie van Royal Mint (dat alle Engelse munten slaat) stelde dat ze ‘racistisch, seksistisch, homofoob en een niet hooggeachte schrijfster was.’

In een van haar boeken, Little Black Doll, krijgt de pop van een kind pas liefde als zijn ‘lelijke zwarte gezicht’ schoongewassen wordt door de regen.

Ook de Amerikaanse pamflettist en Founding Father Benjamin Franklin (1706-1790) en de Britse schrijver Rudyard Kipling (1865-1936), bekend van Jungle Book, hebben een nieuwe biografie gekregen van English Heritage. Daarin worden Franklins visie op slavernij en zwarte mensen bekritiseerd, evenals Kiplings ‘racistische en imperialistische sentimenten’.

Leden van de fanclub van Enid Blyton zijn het oneens met de kritiek. Ze vinden dat haar verhalen bekeken moeten worden in de context van de tijd waarin ze geschreven zijn. Ook denken ze dat de auteur het in deze tijd anders zou hebben gedaan.

Blijk ik opeens een sympathisant van Sylvana Simons

0

Onlangs kwam de biografie van Joyce Sylvester uit. Ze heeft een imposante carrière: senator voor de PvdA, waarnemend burgemeester van Anna Paulowna en Naarden en tegenwoordig substituut ombudsman. Ze stond meerdere keren in lijstjes van de meest invloedrijke Nederlanders. Haar biografie gaat over haar weg naar de bestuurlijke top van Nederland, van haar jeugd tot aan het burgemeesterschap. We lezen over haar korte periode in Suriname, haar terugkomst in Nederland en haar politieke werk.

Deze biografie zal velen bijblijven om een hele specifieke reden. Bent ú de burgemeester? gaat bij vlagen over racisme en vooroordelen. Dat begint al in Sylvesters jeugd, als het publiek tegen het einde van een voetbalwedstrijd bananen op het veld gooit. Iemand schreeuwt: ‘Nikkertjes! Rot op naar jullie apenland!’ Sylvester leert van haar ouders hoe ze ermee om kan gaan: ze moet vooral proberen vooruit te komen in het leven en vertrouwen op een goede afloop. Dat is een hele uitdaging.

Het grootste deel van dit boek gaat niet over racisme, maar af en toe is het er opeens. Sylvester doet het goed op school en heeft een prima Cito-score, maar het VWO zou voor haar te zwaar zijn. In de overvolle tram zit niemand naast haar. In de Senaat vertelt een collega aan Sylvester dat haar overgrootvader slaven had in Suriname. En natuurlijk de scène die verwijst naar de titel: bij een receptie laat een man blijken dat hij zich niet kan voorstellen dat een zwarte vrouw burgemeester is.

Wat moeten we hiervan leren? Dat het allemaal wel meevalt met racisme, omdat Sylvester toch de top heeft bereikt? Of dat racisme zo alom aanwezig is dat heel veel Nederlanders van kleur er last van hebben? Sylvester laat dit in het midden, zo lijkt het, maar de tweede conclusie lijkt me logischer dan de eerste. Bijna tegelijk publiceerde presentatrice Naeeda Aurangzeb eveneens een boek. Ze wordt als geboren Nederlandse regelmatig aangesproken op haar Pakistaanse achtergrond en islamitische religie. Soms goedbedoeld, maar vaak ook niet.

Uit eigen ervaring weet ik dat het heel lang duurt voordat je dit patroon ziet: het feit dat veel Nederlanders de term ‘Nederlander’ bewust of onbewust voorbehouden aan witte mensen

Dit zijn lastige inzichten voor mensen zoals ik, die opgroeiden in een vrijwel geheel wit Nederland, lange tijd meewarig hebben gekeken naar het verzet tegen zwarte piet, niet opkeken van het standpunt dat ‘buitenlanders moeten integreren’ en die andermans ervaringen met racisme en discriminatie afdeden met de dooddoener dat dat allemaal wel meevalt omdat er hele goede voorbeelden zijn van ‘integratie’. Er zijn immers honderden voorbeelden: Joyce Sylvester en Naeeda Aurangzeb zijn er slechts twee van.

Uit eigen ervaring weet ik dat het heel lang duurt voordat je dit patroon ziet: het feit dat veel Nederlanders de term ‘Nederlander’ bewust of onbewust voorbehouden aan witte mensen, waardoor bij Nederlanders van kleur wordt getwijfeld of ze van hier wel thuishoren. Dat heeft nogal wat consequenties: je gekleurde buren zijn in die visie mensen die je ‘het land uit kunt zetten’, terwijl ze meestal hier geboren zijn en even Nederlands zijn als jij. Als Nederlanders van kleur bezwaar maken tegen zwarte piet, hoef je dat niet serieus te nemen, want de klagers zijn vaak geen ‘Nederlanders’ en hebben dus ook niets over de Nederlandse cultuur te zeggen. Zo kunnen we eindeloos doorgaan.

Hoe komen we van dit probleem af? Het enige wat zeker is, is dat dit nog wel even gaat duren. Het heeft mij ook jaren gekost om dit patroon te zien. Bij de anekdotes van Naeeda Aurangzeb krijg ik het Spaans benauwd of ik wellicht ook een illustratie ben van deze ellendige Nederlandse traditie. Voorlopig houd ik mezelf maar voor dat ik er inmiddels in ieder geval over nadenk en erop aanspreekbaar probeer te zijn. Soms doe ik zelfs een poging dit probleem aan anderen uit te leggen. Pas dan merk je hoe diep het zit ingebakken. Er is werkelijk geen beginnen aan.

Daarom vind ik het goed dat Sylvana Simons de politiek in is gegaan. Ze heeft veel werk te doen.

India jaagt op journalisten die rapporteerden over moslimhaat

0

De Indiase overheid heeft een aanklacht uitgevaardigd tegen journalisten die rapporteerden over een voorval van moslimhaat in de noordelijke stad Ghaziabad, naast New Delhi. De reden: het verspreiden van ‘nepnieuws’.

In India ging een video viral van een 72-jarige Indiase moslim die werd mishandeld. Zijn belagers knipten onder meer zijn baard af (foto) en dwongen hem de hindoe-groet Jai Shree Ram te roepen. De politie beweert dat de man mishandeld is door hindoes én moslims die ontevreden waren over de amuletten die hij hen had verkocht. Journalisten zouden nepnieuws verspreiden door het incident als moslimhaat te framen.

India gaat nu achter tenminste drie journalisten aan die het bericht hadden verspreid dat het om moslimhaat zou gaan. Zij worden vervolgd vanwege het ‘aanwakkeren van tegenstellingen.

Het Indiase Genootschap van Hoofdredacteuren springt nu op de bres voor zijn collega’s en eist dat de aanklachten tegen hen onmiddellijk worden ingetrokken.

Ook Twitter speelde een kwalijke rol, aldus de Indiase overheid, door de berichten over het incident niet te verwijderen na de verklaring van de politie dat het niet om moslimhaat ging. De Indiase regering stelt Twitter medeverantwoordelijk voor de content die op het platform wordt geplaatst.

Het is de eerste zaak van India tegen Twitter waarin de sociale mediagigant aansprakelijk wordt gesteld voor de inhoud van derden, nadat nieuwe wetgeving voor online nieuws in India in werking is getreden.

Eind mei zei Twitter al te vrezen dat de nieuwe Indiase wetgeving de vrijheid van meningsuiting in gevaar zou brengen.

Oproep tot boycot Zara na aanvaring ontwerpster met Palestijns model

0

Op social media wordt opgeroepen het Spaanse modeketen Zara te boycotten. Dit, nadat Zara-ontwerpster Vanessa Perilman het mannelijke Palestijnse model Qaher Hashash volgens sommigen ‘islamofobe’ berichten stuurde.

Perilman, hoofdontwerpster bij Zara, beschuldigde Hashah er in een persoonlijk bericht van Israël als een ‘verschrikkelijk kwaadaardig land’ af te schilderen.

‘De mensen in mijn industrie kennen de waarheid over Israël en Palestina en ik zal nooit stoppen met het verdedigen van Israël’, schreef de modeontwerpster.

Sinds de beschietingen tegen tussen Israël en Gaza vorige maand liggen de acties van Israël onder een vergrootglas. Maar zoals de Joden de Holocaust hebben overleefd, zullen ze ook deze mediastorm overleven, vervolgde Perilman.

En: ‘Als jullie mensen opgeleid waren, dan zouden ze geen ziekenhuizen en scholen opblazen die Israël heeft helpen betalen in Gaza.’

Ook viel Perilman de islamitische identiteit van Hashash aan. ‘Ik vind het grappig dat je een model bent, want in werkelijkheid is dat in strijd met de islam en als je in een moslimland uit de kast zou komen, zou je gestenigd worden.’

Hashash besloot Perilmans berichten op Instagram te delen, waarna de hashtag #BoycottZara en ‘Zara must apologize’ (Zara moet excuses aanbieden) trending werden op social media.

Daarna besloot Perilman Hashash weer persoonlijk te benaderen op Instagram, nu in een mildere stemmening. ‘Nu loopt het uit de hand’, schreef Perilman. ‘Ik ontvang letterlijk doodsbedreigingen tegen mijn kinderen.’

Perliman maakte ook excuses: ze zei zich ‘verschrikkelijk en ’zo slecht’ te voelen bij haar stroom van berichten. ‘Dit is niet wie ik ben’, schreef ze. ‘Het spijt me zo’, voegde ze eraan toe. ‘Ik hoop echt dat je me kunt vergeven.’

Inmiddels heeft Perilman haar Instagramaccount verwijderd.

Zara veroordeelt de opmerkingen van Peril. ‘We veroordelen deze opmerkingen die onze kernwaarden van respect voor elkaar niet weerspiegelen, en we betreuren de beledigingen die ze hebben veroorzaakt.’

Rotterdam: in 2020 dubbel zoveel discriminatiemeldingen als in 2019

0

In 2020 kwamen in de regio in en rond Rotterdam 1.871 discriminatiemeldingen binnen bij het regionale meldpunt Radar. In 2019 waren dit er ‘slechts’ 853, aldus RTV Rijnmond.

Volgens wethouder Bert Wijbenga (VVD) zijn de coronapandemie en de Black Lives Matter-protesten verantwoordelijk voor de toename.

Meer dan achthonderd meldingen hadden te maken met de coronacrisis, waaronder een liedje van Radio 10, waarin Chinezen werden bespot en de schuld kregen voor de coronauitbraak.

Het domein waarover de meeste meldingen binnenkwamen was de arbeidsmarkt, aldus wethouder Wijbenga: ongeveer 230. Dit is vergelijkbaar met de cijfers uit 2019. Het gaat om leeftijdsdiscriminatie bij sollicitaties, het niet verlengen van een contract bij zwangerschap of mensen die getreiterd worden vanwege hun etnische achtergrond.